Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În conformitate cu prevederile art. 65 alin. (4) şi (5) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în temeiul Hotãrârii Guvernului nr. 536/2011 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului emite prezentul ordin. ART. 1 Se aprobã programa şcolarã pentru cursul opţional Lectura şi abilitãţile de viaţã. Programa este cuprinsã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin. ART. 2 Începând cu anul şcolar 2012-2013, programa şcolarã cuprinsã în anexã poate fi utilizatã în învãţãmântul gimnazial şi liceal, ca ofertã naţionalã de Curriculum la decizia şcolii sau în cadrul temelor incluse în activitatea corespunzãtoare ariei curriculare Limbã şi comunicare. ART. 3 Direcţia generalã educaţie şi învãţare pe tot parcursul vieţii, Direcţia generalã management, resurse umane şi reţea şcolarã, Direcţia generalã învãţãmânt în limbile minoritãţilor, relaţia cu Parlamentul şi partenerii sociali, inspectoratele şcolare şi unitãţile de învãţãmânt preuniversitar duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin. ART. 4 Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului, Cãtãlin Ovidiu Baba Bucureşti, 3 mai 2012. Nr. 3.961. ANEXĂ PROGRAMA ŞCOLARĂ pentru cursul opţional Lectura şi abilitãţile de viaţã Notã de prezentare Cursul opţional Lectura şi abilitãţile de viaţã este destinat elevilor din clasele V-XII, de la toate filierele şi specializãrile din învãţãmântul preuniversitar. Acesta este gândit ca un opţional pe 2 ani şi include un buget de timp de 36 de ore pe an - o orã pe sãptãmânã, însã structura cursului permite organizarea flexibilã a timpului de învãţare. Cursul a fost elaborat în cadrul proiectului Metode inovative în formarea cadrelor didactice pentru dezvoltarea abilitãţilor de viaţã ale elevilor, cofinanţat prin Fondul Social European, Programul operaţional sectorial Dezvoltarea resurselor umane (POSDRU), axa prioritarã 3, domeniul major de intervenţie 1.3, implementat de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului în parteneriat cu Fundaţia pentru Dezvoltarea Societãţii Civile. Prin elementele de fundamentare şi prin modalitãţile de dezvoltare a competenţelor de lecturã şi de formare a abilitãţilor de viaţã la copii şi tineri, cursul opţional Lectura şi abilitãţile de viaţã aparţine zonei noilor educaţii şi permite dezvoltarea competenţelor-cheie. Prin modul în care a fost conceput, acest curs opţional oferã soluţii pentru câteva dintre provocãrile actuale ale sistemului educaţional. Prin abilitãţi se înţelege comportamentul controlat care duce la atingerea unor ţeluri, îndeplinirea unor obligaţii sau abordarea unei situaţii. Abilitãţile de viaţã reprezintã un set de abilitãţi necesare omului pentru a putea duce o viaţã la un nivel de calitate acceptabil, pentru a se dezvolta şi a menţine relaţii normale cu ceilalţi, pentru a-şi realiza scopurile propuse într-o anume perioadã de viaţã şi pentru a face faţã diferitelor dificultãţi. Descrierea unei abilitãţi de viaţã se face în termeni de comportament, de cunoaştere, de atitudini şi de performanţã, care reprezintã cele 4 caracteristici ale acesteia. Din categoriile de abilitãţi de viaţã fac parte: abilitãţile de comunicare, abilitãţile sociale, abilitãţile de management al învãţãrii şi informaţiilor, abilitãţile de autocunoaştere, abilitãţile de autoîngrijire, abilitãţile cognitive şi abilitãţile practice. Modelul teoretic care stã la baza acestei programe este L.S.D.C. (Lifeskills development cycle), elaborat de Fundaţia International Child Developement Initiatives din Olanda. Parcurgerea programei de cãtre elevii care studiazã acest opţional conduce la formarea unor competenţe de comunicare ce asigurã integrarea cu succes a acestora în viaţa socialã şi profesionalã. Principiile fundamentale care au orientat elaborarea programei sunt: ● Principiul relevanţei, competenţele şi conţinuturile fiind corelate cu nevoile reale şi imediate ale elevilor ● Principiul diversificãrii, strategiile, ofertele şi situaţiile de învãţare fiind diversificate şi adaptate grupului de elevi ● Principiul transferului, prin realizarea de conexiuni între textele studiate şi viaţa cotidianã Structura programei Structura curriculumului şcolar pentru opţionalul Lectura şi abilitãţile de viaţã are urmãtoarele componente: ● Notã de prezentare a legislaţiei specifice, europene şi naţionale, care a stat la baza elaborãrii programei; subliniazã importanţa disciplinei, principiile şi valorile fundamentale, precum şi particularitãţile acesteia ● Competenţe generale, acestea fiind corelate cu domeniile de competenţe-cheie: competenţa de comunicare în limba românã, competenţe digitale, competenţe sociale şi civice, a învãţa sã înveţi, sensibilizare şi exprimare culturalã ● Valori şi atitudini promovate prin acest curs opţional ● Competenţe specifice şi conţinuturi asociate acestora, care propun elemente specifice derivate din caracteristicile educaţionale ale disciplinei ● Sugestii metodologice, care cuprind recomandãri pentru proiectarea demersului didactic, având rolul de a orienta profesorii în implementarea acestei programe pentru realizarea activitãţilor de predare-învãţare-evaluare în concordanţã cu specificul acestui curs. Ele sunt elaborate pentru a orienta proiectarea demersului didactic adecvat competenţelor, valorilor şi atitudinilor prevãzute de programã. Proiectarea activitãţii didactice trebuie sã fie precedatã de lectura integralã a programei opţionalului şi de urmãrirea logicii interne a acesteia. Activitãţile de învãţare şi strategiile de lucru propuse de cadrele didactice trebuie sã ţinã seama de experienţa elevilor la vârsta pe care o au şi sã permitã valorizarea pozitivã a acestei experienţe. Centrarea pe elev, ca subiect al activitãţii instructiv-educative, presupune respectarea unor exigenţe ale învãţãrii durabile, aşa cum sunt: - utilizarea unor metode active care pot contribui la dezvoltarea capacitãţii de comunicare, de manifestare a spiritului critic, tolerant, deschis şi creativ; - exersarea lucrului în echipã, a cooperãrii şi/sau a competiţiei; - realizarea unor activitãţi diverse de receptare a textelor literare şi nonliterare, care sã dea posibilitatea tuturor elevilor de a participa la propria învãţare şi la dezvoltarea abilitãţilor de viaţã necesare pentru o viaţã sigurã. Competenţe generale
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
│ 1. Receptarea textului literar şi nonliterar din perspectiva abilitãţilor │
│ de viaţã │
│ 2. Utilizarea lecturii în vederea dezvoltãrii personale │
│ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Valori şi atitudini ● Cultivarea interesului pentru lecturã şi a plãcerii de a citi ● Asumarea unui set de valori personale care sã confere identitate persoanei ● Dezvoltarea gândirii critice, flexibile şi prospective ● Cultivarea interesului pentru învãţarea pe parcursul întregii vieţi ca expresie a dezvoltãrii durabile ● Valorizarea creativitãţii ca resursã pentru dezvoltarea personalã şi comunitarã ● Acceptarea diversitãţii etnice, sociale, culturale, religioase, de opţiune etc. ● Acceptarea dialogului şi a comunicãrii interculturale Competenţe specifice şi conţinuturi asociate Clasa a V-a şi clasa a VI-a 1. Receptarea textului literar şi nonliterar din perspectiva abilitãţilor de viaţã
┌──────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────┐
│ Competenţe specifice │ Conţinuturi asociate │
├──────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤
│ 1.1. Citirea unor texte diferite care │Texte literare şi nonliterare │
│ abordeazã problematica abilitãţilor de │Sensul global al textelor │
│ viaţã │Abilitãţi de viaţã: abilitãţi de │
│ 1.2. Observarea comportamentului perso- │comunicare, abilitãţi sociale, │
│ najelor literare/a persoanelor în vederea│abilitãţi de management al învã- │
│ identificãrii abilitãţii de viaţã absente│ţãrii şi informaţiilor, abilitãţi │
│ sau dobândite │de autocunoaştere, abilitãţi de │
│ │autoîngrijire, abilitãţi cognitive,│
│ │abilitãţi practice │
│ │Comportamentul │
│ │Personaj literar; persoanã │
└──────────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────┘
2. Utilizarea lecturii în vederea dezvoltãrii personale
┌──────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────┐
│ Competenţe specifice │ Conţinuturi asociate │
├──────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤
│ 2.1. Identificarea rolului lecturii în │Lectura experenţialã │
│ dezvoltarea personalã │Lectura de identificare │
│ 2.2 Asocierea textelor citite cu │Dezvoltarea personalã │
│ experienţe personale │ │
└──────────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────┘
Clasa a VII-a şi clasa a VIII-a 1. Receptarea textului literar şi nonliterar din perspectiva abilitãţilor de viaţã
┌──────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────┐
│ Competenţe specifice │ Conţinuturi asociate │
├──────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤
│1.1. Citirea şi prezentarea unor texte │Texte literare şi nonliterare │
│diferite care abordeazã problematica │Mesajul textelor │
│abilitãţilor de viaţã │Comportament, atitudini │
│1.2. Exprimarea opiniei faţã de compor- │Abilitãţi de viaţã: abilitãţi de │
│tamentul şi atitudinile personajelor │comunicare, abilitãţi sociale, │
│literare/a persoanelor referitor la │abilitãţi de management al învã- │
│abilitãţile de viaţã absente sau dobândite│ţãrii şi informaţiilor, abilitãţi │
│ │de autocunoaştere, abilitãţi de │
│ │autoîngrijire, abilitãţi cognitive,│
│ │abilitãţi practice │
└──────────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────┘
2. Utilizarea lecturii în vederea dezvoltãrii personale
┌──────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────┐
│ Competenţe specifice │ Conţinuturi asociate │
├──────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤
│2.1. Exprimarea unei opinii personale │Lectura reflexivã │
│despre rolul lecturii în dezvoltarea │Lectura informativã, globalã │
│personalã │Nevoile personale │
│2.2. Asocierea mesajului textelor citite │Schimbarea atitudinilor │
│cu nevoile personale în vederea dezvol- │ │
│tãrii personale │ │
└──────────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────┘
Clasa a IX-a şi clasa a X-a 1. Receptarea textului literar şi nonliterar din perspectiva abilitãţilor de viaţã
┌──────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────┐
│ Competenţe specifice │ Conţinuturi asociate │
├──────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤
│1.1. Compararea unor texte diferite, │Texte literare şi nonliterare. │
│piese de teatru şi filme care abordeazã │Piese de teatru. Filme │
│problematica abilitãţilor de viaţã │Comportament, atitudini, cunoştinţe│
│1.2. Argumentarea propriei poziţii faţã │Abilitãţi de viaţã: abilitãţi de │
│de comportamentele şi atitudinile perso- │comunicare, abilitãţi sociale, │
│najelor sau a persoanelor având în vedere │abilitãţi de management al învã- │
│abilitãţile de viaţã absente sau dobândite│ţãrii şi informaţiilor, abilitãţi │
│ │de autocunoaştere, abilitãţi de │
│ │autoîngrijire, abilitãţi cognitive,│
│ │abilitãţi practice │
└──────────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────┘
2. Utilizarea lecturii în vederea dezvoltãrii personale
┌──────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────┐
│ Competenţe specifice │ Conţinuturi asociate │
├──────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤
│2.1. Investigarea modului în care lectura │Lectura exploratorie │
│permite dezvoltarea personalã │Investigarea textului │
│2.2. Gestionarea eficientã a informaţiilor│Influenţã şi schimbare │
│obţinute prin actul de lecturã în vederea │ │
│dezvoltãrii personale │ │
└──────────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────┘
Clasa a XI-a şi clasa a XII-a 1. Receptarea textului literar şi nonliterar din perspectiva abilitãţilor de viaţã
┌──────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────┐
│ Competenţe specifice │ Conţinuturi asociate │
├──────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤
│1.1. Interpretarea problematicii abilitã- │Texte literare şi nonliterare. │
│ţilor de viaţã pornind de la textele │Piese de teatru. Filme │
│citite, de la piesele de teatru şi filmele│Performanţa şi descrierea comporta-│
│vizionate şi de la punctele de vedere │mentalã a abilitãţii de viaţã │
│exprimate de colegi pe marginea acestora │Abilitãţi de viaţã: abilitãţi de │
│1.2. Compararea abilitãţii de viaţã a unor│comunicare, abilitãţi sociale, │
│persoane/personaje, din punctul de vedere │abilitãţi de management al învã- │
│al abilitãţilor de viaţã │ţãrii şi informaţiilor, abilitãţi │
│ │de autocunoaştere, abilitãţi de │
│ │autoîngrijire, abilitãţi cognitive,│
│ │abilitãţi practice │
└──────────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────┘
2. Utilizarea lecturii în vederea dezvoltãrii personale
┌──────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────┐
│ Competenţe specifice │ Conţinuturi asociate │
├──────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────┤
│2.1. Demonstrarea interesului faţã de │Lectura criticã │
│lecturã ca mijloc de dezvoltare personalã │Viziunea asupra sinelui şi asupra │
│2.2. Realizarea transferului informaţiilor│lumii │
│obţinute prin actul lecturii în vederea │Schimbarea şi dezvoltarea │
│dezvoltãrii profesionale │ │
└──────────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────┘
Sugestii metodologice Programa oferã posibilitatea organizãrii flexibile a învãţãrii într-un numãr variabil de lecţii. Se recomandã ca textele literare şi nonliterare selectate în vederea dezvoltãrii competenţelor generale vizate de prezenta programã sã fie legate tematic de problematica abilitãţilor de viaţã. Textele literare vor fi selectate atât din literatura românã, cât şi din literatura universalã. Se poate opta pentru selecţia unor texte, piese de teatru şi filme diverse care pot ilustra teme precum: familia, şcoala, iubirea, cãlãtoria, prietenia, copilãria, adolescenţa etc. Numãrul de texte literare selectate destinate lecturii, pentru fiecare an şcolar, este de cel puţin 5 (fragmente sau integrale): poezii, prozã narativã şi text dramatic. În ceea ce priveşte textele nonliterare, se vor studia, în acest scop, cel puţin 4 texte, de preferinţã legate tematic de cele literare şi aflate în strânsã legãturã cu categoria de vârstã din care fac parte elevii. În cazul claselor din ciclul inferior şi din ciclul superior al liceului, se vor include în seria creaţiilor supuse discuţiilor cel puţin o piesã de teatru şi un film, pentru fiecare an şcolar. Textele literare şi cele nonliterare, piesele de teatru şi filmele vor fi selectate astfel încât sã abordeze din categoriile de abilitãţi de viaţã urmãtoarele abilitãţi specifice:
┌──────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐
│ Categorii de abilitãţi de viaţã │ Abilitãţi specifice │
├──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│1. Abilitãţi de comunicare │Abilitatea de ascultare activã │
│ │Abilitatea de negociere │
│ │Abilitatea de comunicare asertivã │
│ │Abilitatea de adaptare a discursului │
│ │la context │
│ │Abilitatea de persuasiune │
├──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│2. Abilitãţi sociale │Abilitatea de lucru în echipã │
│ │Abilitatea de cooperare │
│ │Abilitatea de leadership │
│ │Abilitatea de rezolvare a conflictelor │
│ │Abilitatea de voluntariat │
│ │Abilitatea de acceptare a diferenţelor │
├──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│3. Abilitãţi de management al învã- │Abilitatea de documentare │
│ţãrii şi informaţiilor │Abilitãţi metacognitive │
│ │Abilitatea de selectare a informaţiilor│
│ │Abilitatea de învãţare independentã │
├──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│4. Abilitãţi de autocunoaştere │Abilitatea de gestionarea emoţiilor │
│ │Abilitatea de a avea încredere în sine │
│ │Abilitatea de asumare a responsabili- │
│ │tãţilor │
│ │Abilitatea de gestionare a stresului │
├──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│5. Abilitãţi de autoîngrijire │Abilitatea de adoptare a unui stil de │
│ │viaţã sãnãtos │
│ │Abilitatea de igienã personalã │
│ │Abilitatea de siguranţã personalã │
├──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│6. Abilitãţi cognitive │Abilitatea de rezolvare a problemelor │
│ │Abilitatea de luare a deciziilor │
│ │Abilitatea de gândire criticã │
│ │Abilitatea de planificare şi organizare│
├──────────────────────────────────────┼───────────────────────────────────────┤
│7. Abilitãţi practice │Abilitãţi antreprenoriale │
│ │Abilitatea de protejare a mediului │
│ │Abilitãţi tehnice │
│ │Abilitatea de îngrijire şi realizare a │
│ │siguranţei locuinţei │
└──────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘
Activitãţile de predare-învãţare-evaluare se vor desfãşura în unitãţi de timp de douã ore, ceea ce implicã structurarea conţinuturilor pentru o abordare logicã şi coerentã în cadrul unor scenarii didactice atractive, dinamice, care sã îmbine activitatea individualã şi frontalã cu cea în perechi sau în grup. Scenariile didactice trebuie sã fie structurate dupã modelul: evocare (intrare în temã, actualizarea cunoştinţelor), realizarea sensului (predarea-învãţarea de noi cunoştinţe), reflecţie şi extindere. Rolul central în procesul de predare-învãţare îl are dezvoltarea curiozitãţii elevilor asupra posibilitãţilor diverse de exprimare a propriilor gânduri şi sentimente, dar şi asupra universului textului. Competenţele specifice pot fi formate prin oricare dintre conţinuturile asociate, iar valorile şi atitudinile vor fi avute în vedere atât în selecţia textelor, cât şi în abordarea concretã a acestora. Pentru formarea calitãţilor unui lector activ şi critic, capabil de discernãmânt, elevilor li se va cere sã-şi exprime opinia despre mesajul textelor, despre valorile şi ideile promovate, despre abilitãţile de viaţã identificate la nivelul personajelor/persoanelor din textele citite sau despre abilitãţile de viaţã care le lipsesc acestora. Citirea corectã şi fluentã presupune atât citirea pentru sine, cât şi citirea pentru ceilalţi, de aceea elevii vor fi solicitaţi sã citeascã texte sau fragmente de texte literare sau nonliterare în gând, dar şi cu voce tare, în faţa unui auditoriu. Textul literar şi nonliterar va fi abordat atât cu scopul formãrii competenţelor generale şi a celor specifice, cât şi cu scopul formãrii competenţelor-cheie de învãţare, interpersonale şi sociale. Profesorul va aborda textele din perspectivã transcurricularã prin utilizarea metodelor interactive specifice dezvoltãrii gândirii critice, astfel încât textul sã fie pretext pentru înţelegerea sinelui şi a lumii. Evaluarea se va realiza de regulã prin metode complementare (observarea sistematicã a comportamentului, interviul, portofoliul, autoevaluarea, jurnalul de lecturã, proiectul etc.) care permit evaluarea reacţiilor, a învãţãrii şi a comportamentului elevilor. Dezvoltarea competenţei digitale se va realiza prin activitãţi de învãţare ce au ca scop formarea la elevi a deprinderii de a folosi internetul şi softurile educaţionale ca sursã de documentare şi de a utiliza critic şi creativ mijloacele media electronice. Autori: Prof. Monica Halaszi (coord.) Prof. Alis Pop Referenţi ştiinţifici: dr. Florentina Sâmihãian - Universitatea din Bucureşti dr. Mina-Maria Rusu - MECTS dr. Anca-Denisa Petrache -------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.