Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 3.891 din 27 martie 2023  privind aprobarea programei şcolare pentru disciplina opţională Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 3.891 din 27 martie 2023 privind aprobarea programei şcolare pentru disciplina opţională "Români care au marcat cultura şi civilizaţia lumii", clasele a IX-a/a X-a/a XI-a, învăţământ liceal

EMITENT: Ministerul Educaţiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 331 din 20 aprilie 2023
    În conformitate cu prevederile art. 65 alin. (3) şi (4) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,
    având în vedere prevederile art. 4 lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 277/2020 privind organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie,
    în baza:
    - Ordinului ministrului educaţiei naţionale nr. 3.593/2014 pentru aprobarea Metodologiei privind elaborarea şi aprobarea curriculumului şcolar - planuri-cadru de învăţământ şi programe şcolare;
    – Ordinului ministrului educaţiei nr. 3.239/2021 privind aprobarea documentului de politici educaţionale Repere pentru proiectarea, actualizarea şi evaluarea Curriculumului naţional. Cadrul de referinţă al Curriculumului naţional;
    – Ordinului ministrului educaţiei nr. 3.238/2021 pentru aprobarea Metodologiei privind dezvoltarea curriculumului la decizia şcolii,

    având în vedere Referatul de aprobare nr. 541 din 14.03.2023,
    în temeiul art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 369/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, cu modificările şi completările ulterioare,
    ministrul educaţiei emite prezentul ordin.
    ART. 1
    Se aprobă programa şcolară pentru disciplina opţională „Români care au marcat cultura şi civilizaţia lumii“, clasele a IX-a/a X-a/a XI-a, învăţământ liceal, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

    ART. 2
    Programa şcolară prevăzută la art. 1 se aplică începând cu anul şcolar 2023-2024.

    ART. 3
    Direcţia generală învăţământ preuniversitar, Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie, inspectoratele şcolare şi unităţile de învăţământ duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

    ART. 4
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    p. Ministrul educaţiei,
                    Gigel Paraschiv,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 27 martie 2023.
    Nr. 3.891.
    ANEXA 1

    PROGRAMA ŞCOLARĂ
    pentru disciplina opţională „Români care au marcat cultura şi civilizaţia lumii“,
    clasele a IX-a/a X-a/a XI-a, învăţământ liceal

    Notă de prezentare
    Disciplina şcolară „Români care au marcat cultura şi civilizaţia lumii“ reprezintă o propunere de opţional de tip integrat, pentru segmentul curriculumului la decizia şcolii (CDŞ). Disciplina este inclusă în oferta naţională şi se adresează nivelului liceal de învăţământ. Programa şcolară este proiectată pe durata unui an de studiu, putând fi aplicată la oricare dintre clasele de liceu: a IX-a, a X-a sau a XI-a.
    Resursa de timp alocată acestui demers curricular este de o oră pe săptămână, scopul principal fiind acela de a familiariza tinerele generaţii cu activitatea unor personalităţi româneşti, cu reprezentativitate pentru diferite domenii ale cunoaşterii, de la cultură şi artă până la ştiinţă, tehnică sau sport, domenii în care performanţa le-a fost recunoscută şi validată.
    Prin interese şi preocupări, aceste personalităţi au contribuit la patrimoniul umanităţii, deplasând accentul dinspre naţional către universal. Programa propune o ofertă de dezvoltare complementară a setului de competenţe pe care le dezvoltă programele de istorie pentru nivelul liceal de învăţământ, aprofundând modul în care individul performează sau excelează într-un domeniu sau altul. Prin raportare la particularităţile de vârstă ale elevilor, programa favorizează o serie de abordări mai puţin luate în considerare în cadrul disciplinelor de trunchi comun (TC).
    Studierea unui astfel de curs opţional integrat corespunde intereselor şi nevoilor elevilor, transpuse în exemple de bune practici, prin preluarea şi însuşirea unui set structurat de valori. Prin diversitatea domeniilor de conţinut, programa vine în sprijinul acestora, prin studiul biografiei şi al activităţii personalităţilor ce reprezintă modele viabile de dezvoltare personală.
    Programa dezvoltă competenţe interpersonale, sociale şi civice şi de a învăţa să înveţi. Cursul opţional valorifică, prin intermediul personalităţilor reunite în jurul unor domenii tematice de conţinut, modalităţi optime de depăşire a eventualelor obstacole apărute în evoluţia unei cariere profesionale. Disciplina opţională nu urmăreşte doar acumularea unor cunoştinţe din biografia personalităţilor, ci formarea de competenţe de autocunoaştere, autocontrol şi interacţiune socială.
    Din perspectiva planurilor-cadru pentru învăţământul liceal, programa contribuie la profilul de formare al absolventului, prin dezvoltarea unor competenţe-cheie stabilite la nivel european:
    - competenţa civică;
    – competenţa de sensibilizare şi exprimare culturală;
    – competenţă personală, socială şi de a învăţa să înveţi;
    – competenţa digitală.

    În acelaşi timp, disciplina pune accent pe componenta inter- şi transdisciplinară a învăţării, încurajând învăţarea activă, îndeosebi prin metoda PBLWorks - Project Based Learning Works^1, implicând exerciţiul gândirii critice şi autonome, dar şi capacitatea de reflecţie. De asemenea, cursul opţional îşi propune încurajarea curiozităţii şi a creativităţii elevilor de liceu, deoarece permite crearea unor atitudini pozitive faţă de patrimoniul local, naţional sau universal, constituite ca repere ale comunităţii, elevii contribuind, prin acţiunile realizate cu sprijinul şcolii (investigaţii, studii de caz), la conservarea şi promovarea identităţii locale, naţionale, universale.
    ^1 https://www.pblworks.org/what-is-pbl

    Programa disciplinei şcolare opţionale „Români care au marcat cultura şi civilizaţia lumii“ respectă structura standard a curriculumului naţional^2, având următoarele componente:
    - ^2 Ordinul ministrului educaţiei nr. 3.239/2021 privind aprobarea documentului de politici educaţionale Repere pentru proiectarea, actualizarea şi evaluarea Curriculumului naţional. Cadrul de referinţă al Curriculumului naţional.
    – notă de prezentare;
    – competenţe generale;
    – competenţe specifice şi exemple de activităţi de învăţare;
    – conţinuturi;
    – sugestii metodologice.

    Programa şcolară urmăreşte, din perspectivă curriculară, dezvoltarea a trei competenţe generale din care derivă competenţele specifice, transpuse sub forma cunoştinţelor, a abilităţilor şi a atitudinilor formate prin învăţare. Contribuţia la profilul de formare al absolventului de liceu se realizează prin asocierea setului de competenţe specifice cu activităţile de învăţare propuse, prin intermediul cărora acestea vor fi structurate (formate, dezvoltate şi exersate). Conţinuturile sunt grupate pe arii tematice, cu relevanţă pentru domeniile cunoaşterii pe care le investighează. Sugestiile metodologice oferă mai multe elemente specifice şi aplicate pentru organizarea activităţilor didactice, inclusiv aspecte privind evaluarea.

    Competenţe generale
    1. Aplicarea metodelor adecvate în abordarea studiului unor personalităţi
    2. Folosirea demersurilor şi a acţiunilor civice pentru dezvoltarea atitudinilor proactive în viaţa personală şi socială
    3. Utilizarea resurselor care susţin învăţarea pe tot parcursul vieţii

    Competenţe specifice şi exemple de activităţi de învăţare

┌──────────────────────────────────────┐
│1. Aplicarea metodelor adecvate în │
│abordarea studiului unor personalităţi│
├──────────────────────────────────────┤
│1.1. Raportarea reflexivă la modul în │
│care diferite personalităţi au │
│contribuit la dezvoltarea │
│patrimoniului naţional şi universal │
│- identificarea personalităţilor din │
│spaţiul românesc şi a contribuţiilor │
│relevante din punctul de vedere al │
│domeniilor specifice de activitate; │
│- realizarea de investigaţii │
│referitoare la contribuţia unor │
│personalităţi la dezvoltarea │
│patrimoniului cultural; │
│- activităţi de promovare a │
│personalităţilor culturale şi │
│sportive, prin realizarea de proiecte │
│la nivelul comunităţii. │
├──────────────────────────────────────┤
│1.2. Utilizarea mijloacelor de │
│informare şi de documentare cu privire│
│la activitatea şi contribuţiile │
│personalităţilor selectate │
│- utilizarea mijloacelor TIC pentru │
│realizarea unor fişe ale │
│personalităţilor propuse; │
│- verificarea şi validarea diferitelor│
│surse de documentare şi întocmirea │
│notelor bibliografice, prin │
│respectarea normelor de etică şi │
│integritate academică (citarea │
│surselor, respectarea drepturilor de │
│autor, originalitate); │
│- realizarea unor monografii, în │
│format letric sau digital, care să │
│inventarieze elevii/alumnii care au │
│studiat în diferite unităţi de │
│învăţământ şi au performat în anumite │
│domenii. │
├──────────────────────────────────────┤
│1.3. Analiza în context naţional şi │
│universal a activităţii │
│personalităţilor │
│- identificarea elementelor │
│caracteristice contextului │
│sociocultural în care s-au activat şi │
│s-au manifestat diferite │
│personalităţi, aparţinând unor domenii│
│/perioade distincte; │
│- descrierea cadrului formal, informal│
│sau nonformal care a favorizat │
│apariţia şi dezvoltarea unei idei, │
│materializate într-o invenţie, │
│descoperire, operă de artă sau │
│performanţă sportivă; │
│- redactarea unor eseuri libere/ │
│structurate referitoare la impactul │
│socioeconomic şi cultural al │
│realizărilor într-un anumit domeniu, │
│susţinute de personalităţile în cauză.│
├──────────────────────────────────────┤
│2. Folosirea demersurilor şi a │
│acţiunilor civice pentru dezvoltarea │
│atitudinilor proactive în viaţa │
│personală şi socială │
├──────────────────────────────────────┤
│2.1. Particularizarea unei anumite │
│contribuţii în relaţie cu diversitatea│
│socială şi culturală │
│- realizarea unor expoziţii privind │
│contribuţiile pe care personalităţile │
│investigate le-au avut în cadrul unui │
│anumit domeniu al cunoaşterii; │
│- inventarierea aspectelor care │
│particularizează o contribuţie │
│românească în raport cu o alta │
│manifestată în context european sau │
│mondial; │
│- alcătuirea unui portofoliu digital │
│(cuprinzând articole, fotografii, │
│înregistrări video şi audio etc.) care│
│să redea diversitatea socioculturală │
│manifestată la nivel local/regional/ │
│naţional. │
├──────────────────────────────────────┤
│2.2. Valorificarea contribuţiilor unor│
│personalităţi aparţinând spaţiului │
│românesc din perspectiva diversităţii │
│(de gen, culturale, specifice │
│minorităţilor etnice/naţionale) │
│- identificarea condiţiilor sau a │
│criteriilor care să demonstreze │
│atingerea unor standarde superioare în│
│raport cu un nivel preexistent, în │
│materie de inovaţie sau performanţă │
│sportivă, în plan naţional şi │
│internaţional; │
│- elaborarea unor discursuri sau texte│
│de tip argumentativ, pe tema │
│discriminării etnice, de gen sau │
│culturale, din perspectiva activităţii│
│/operei personalităţilor propuse; │
│- crearea unui profil uman şi │
│profesional cu relevanţă într-un │
│anumit nivel (local, regional, │
│naţional sau internaţional). │
├──────────────────────────────────────┤
│3. Utilizarea resurselor care susţin │
│învăţarea pe tot parcursul vieţii │
├──────────────────────────────────────┤
│3.1. Analiza oportunităţilor de care │
│au beneficiat personalităţile │
│politice, culturale şi sportive ca │
│sursă a învăţării permanente │
│- identificarea unor modele umane şi │
│profesionale, precum şi a unor │
│instituţii reprezentative care │
│promovează excelenţa sau standardele │
│superioare; │
│- realizarea unui interviu (fizic, │
│virtual sau imaginar) cu una dintre │
│personalităţile investigate; │
│- colaborarea cu diferite instituţii │
│sau organizaţii, naţionale şi/sau │
│internaţionale, reprezentative pentru │
│domeniul excelenţei (Academia Română, │
│institute de cercetare, instituţii de │
│învăţământ superior sau culturale │
│etc.), prin încheierea unor │
│parteneriate. │
├──────────────────────────────────────┤
│3.2. Utilizarea multiperspectivităţii │
│în analiza şanselor de reuşită în │
│carieră a personalităţilor culturale │
│şi sportive │
│- analiza critică a perspectivelor cu │
│privire la personalităţile culturale │
│şi sportive existente în spaţiul media│
│şi cu un profil distinct pe reţelele │
│sociale; │
│- identificarea asemănărilor şi a │
│deosebirilor diferitelor oportunităţi │
│în construirea unei cariere de succes,│
│susţinute de şcoală, familie sau │
│societate; │
│- realizarea unor proiecte de grup │
│folosind resursele din mediile formale│
│şi nonformale pentru dezvoltarea unui │
│mediu educaţional care să favorizeze │
│creativitatea şi performanţa. │
└──────────────────────────────────────┘


┌─────────────┬────────────────────────┐
│Domenii de │Conţinuturi* │
│conţinut │ │
├─────────────┼────────────────────────┤
│ │- literatură şi │
│ │avangardă: Eugen │
│ │Ionescu, Tristan Tzara │
│ │- ambasadoare ale │
│ │culturii: Martha │
│ │Bibescu, Anna de │
│ │Noailles │
│ │Studiu de caz: Mircea │
│Limbaje │Eliade, spirit al │
│artistice şi │amplitudinii │
│forme de ├────────────────────────┤
│expresie │- pe scenele lumii: Dinu│
│ │Lipatti, Hariclea │
│ │Darclée │
│ │- muzicieni de excepţie:│
│ │George Enescu, Sergiu │
│ │Celibidache │
│ │Studiu de caz: │
│ │Constantin Brâncuşi şi │
│ │sculptura modernă │
├─────────────┼────────────────────────┤
│ │- vocaţia │
│ │universalităţii: │
│ │Dimitrie Cantemir, Titu │
│Istorici şi │Maiorescu │
│oameni │- enciclopedişti: │
│politici │Nicolae Iorga, B.P. │
│ │Hasdeu │
│ │Studiu de caz: Nicolae │
│ │Titulescu şi dreptul │
│ │internaţional │
├─────────────┼────────────────────────┤
│ │- ştiinţe medicale: │
│ │Victor Babeş, Ana Aslan │
│ │Studiu de caz: George │
│ │Emil Palade, laureat al │
│De la │premiului Nobel │
│cercetare la ├────────────────────────┤
│aplicare │- informatică şi │
│ │cibernetică: Ştefan │
│ │Odobleja, Grigore Moisil│
│ │Studiu de caz: Gogu │
│ │Constantinescu şi teoria│
│ │sonicităţii │
├─────────────┼────────────────────────┤
│ │- recorduri aeronautice:│
│ │Smaranda Brăescu, │
│ │Constantin (Bâzu) │
│ │Cantacuzino │
│ │- cucerirea înălţimilor:│
│ │Traian Vuia, Aurel │
│ │Vlaicu │
│ │Studiu de caz: Henri │
│Exploratori │Coandă şi domeniul │
│şi spaţii │aeronauticii │
│ ├────────────────────────┤
│ │- expediţii celebre: │
│ │Emil Racoviţă │
│ │- de la Polul Nord la │
│ │Polul Sud: Uca Maria │
│ │Marinescu │
│ │Studiu de caz: Dumitru │
│ │Prunariu, primul român │
│ │în cosmos │
├─────────────┼────────────────────────┤
│ │- mari sportivi ai │
│ │secolului XX: Ivan │
│Competiţii │Patzaichin │
│sportive şi │- contestarea limitelor:│
│recorduri │Iolanda Balaş Sőtér │
│mondiale │Studiu de caz: Nadia │
│ │Comăneci şi zecele │
│ │absolut │
└─────────────┴────────────────────────┘


    * La propunerea profesorului sau în colaborare cu elevii, pot face obiectul studiului în cadrul acestei disciplinei opţionale şi alte exemple de personalităţi decât cele menţionate la Conţinuturi.

    Sugestii metodologice
    Noua disciplină opţională „Români care au marcat cultura şi civilizaţia lumii“ contribuie la exersarea competenţelor de analiză şi interpretare a diferitelor surse de informare, prin stimularea interesului pentru cunoaşterea vieţii şi a operei personalităţilor de origine română; recunoaşterea valorii autentice incluse patrimoniului naţional şi universal; formarea tânărului de astăzi în spiritul unei societăţi dinamice, în continuă schimbare; fundamentarea unei culturi generale, prin exersarea diferitelor contexte de învăţare.
    Modul în care este concepută programa are rolul de a-i provoca pe elevi în interpretarea şi adecvarea surselor istorice. Elevii vor fi încurajaţi să folosească o diversitate de surse documentare, să alcătuiască proiecte şi să argumenteze demersul utilizat.
    Experienţele anterioare de învăţare trebuie să fie astfel corelate cu noile învăţări. De asemenea, în contextul utilizării surselor istorice în predarea istoriei, formarea de competenţe legate de analiza surselor istorice este un obiectiv de predare important, pentru că valoarea surselor pentru interpretarea istorică este foarte diferită, iar instrumentele de analiză ale diferitelor surse sunt foarte diverse. Demersul didactic bazat pe înţelegerea multiperspectivităţii înseamnă a ajuta elevii să folosească modalităţi de analiză a faptelor/proceselor istorice pentru a înţelege ceea ce s-a întâmplat în trecut şi de ce. Antrenarea acestui tip de gândire poate avea ca punct de plecare strategii, care au la bază folosirea de metode grafice, de formulare de întrebări, elaborarea de texte diverse (fişe de lectură, eseuri). În acelaşi timp, utilizarea investigaţiei ca demers didactic favorizează: exersarea tehnicilor de muncă intelectuală şi metoda învăţării prin descoperire, coroborarea izvoarele istorice şi interpretarea lor, cultivarea interesului pentru cercetare. Concomitent, este foarte importantă integrarea noilor tehnologii în procesul de predare-învăţare-evaluare (inclusiv internetul), ceea ce este esenţial în condiţiile dezvoltării surselor de informare.
    Demersul predării disciplinei valorifică diferite strategii didactice centrate pe elev, ca subiect al propriei învăţări, alternând metodele moderne cu cele tradiţionale. Astfel, se pot folosi învăţarea prin descoperire, expunerea, exerciţiul, demonstraţia, care se pot completa cu diferite tipuri de interacţiune, precum mozaicul, dezbaterea, problematizarea, cubul, turul galeriei, diagrama Venn/a cauzelor şi a efectelor, metode care se pretează pentru activităţile în clasă. De asemenea, se pot folosi şi aplicaţiile platformelor de e-learning. Strategiile menţionate se pot asocia şi cu activităţi realizate fie sincron (în clasă), fie asincron (ca etape de pregătire a dezbaterilor sau în scopul elaborării şi al prezentării studiilor de caz), şi anume: vizionarea unor filme sau înregistrări şi întocmirea unor fişe de observaţii; exerciţii de analiză şi interpretare a datelor (cronologii, grafice, tablouri sinoptice); construirea unor hărţi conceptuale privind cauzele şi efectele unor descoperiri, invenţii etc.; întocmirea unor materiale biobibliografice cu aspecte relevante din punct de vedere ştiinţific; alcătuirea unor glosare de termeni aparţinând unor limbaje de specialitate (artistic, ştiinţific, sportiv).
    Deoarece evaluarea reprezintă o componentă fundamentală a procesului de învăţare, aceasta trebuie să fie continuă, formativă. Pentru a favoriza o evaluare obiectivă profesorii trebuie să prezinte cu claritate rezultatele pe care trebuie să le atingă elevii. Alături de formele clasice de evaluare, se pot utiliza instrumente complementare de evaluare: proiectul, portofoliul, autoevaluarea, observarea sistematică a activităţii şi a comportamentului elevilor.
    Se recomandă valorificarea unor metode de evaluare, cum ar fi observarea sistematică a comportamentului elevilor, feedbackul, investigaţiile, proiectul individual sau de grup, referatul, portofoliul etc., iar activităţile să fie prezentate cât mai interactiv, cu ajutorul noilor tehnologii digitale. Se mai pot folosi, spre exemplu, instrumente digitale online, de tipul Quizizz, Wordwall sau Quizlet.

    Resurse bibliografice (selectiv)
    Dicţionar Enciclopedic Român (coord. Alexandru Stănciulescu, Marcel D. Popa, Rodica Chiriacescu, Nicolae C. Nicolescu, Anicuţa Tudor), Editura Enciclopedică, Bucureşti, 1993-2009;
    Enciclopedia Universală Britannica (coord. Cornelia Marinescu, Ilieş Câmpeanu), vol. 1-16, Editura Litera, Bucureşti, 2010;
    100 de personalităţi. Oameni care au schimbat destinul lumii, de Agostini Hellas, editor Petros Kapnistos;
    Dumitrescu, Doru, Manea, Mihai, Personaje şi personalităţi ale istoriei, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti 2009;
    Marcu, George, Ilinca, Rodica, Dicţionarul personalităţilor feminine din România, Editura Meronia, Bucureşti, 2009;
    Simon, John, 100 cei mai mari savanţi ai lumii (trad. Constantin Dumitru-Palcus şi Liviu Mateescu), Editura Lider, Bucureşti, 1996;
    Stoica, Stan (coord.), Dicţionar biografic de istorie a României, Editura Meronia, Bucureşti, 2008;
    Teleor, Dimitrie, Anecdote despre mari personalităţi române, prefaţa şi tabel cronologic de I. Oprişan, Editura Saeculum I.O., Bucureşti, 2019.

    Grupul de lucru

┌──────────────────┬───────────────────┐
│Numele şi │Instituţia de │
│prenumele │apartenenţă │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │Colegiul Naţional │
│Cătălin-Mihai Micu│„Alexandru Ioan │
│ │Cuza“, Alexandria │
├──────────────────┼───────────────────┤
│Nicolae-Sorin │Colegiul Naţional │
│Mărgărit │„Gheorghe Lazăr“, │
│ │Bucureşti │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │Colegiul Naţional │
│Mirela Popescu │„Spiru Haret“, │
│ │Bucureşti │
├──────────────────┼───────────────────┤
│Gabriel Barbu │Colegiul Naţional │
│ │„Unirea“, Braşov │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │Centrul Naţional de│
│Constantin-Ciprian│Politici şi │
│Nistor │Evaluare în │
│ │Educaţie (referent)│
└──────────────────┴───────────────────┘



    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016