Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 94 alin. (2) lit. r) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi al Hotãrârii Guvernului nr. 536/2011 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului emite prezentul ordin.
ART. 1
(1) Anul şcolar 2012-2013 are 36 de sãptãmâni de cursuri, însumând 178 de zile lucrãtoare.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), se stabilesc urmãtoarele:
a) pentru clasele terminale din învãţãmântul liceal, anul şcolar are 37 de sãptãmâni, din care durata cursurilor este de 33 de sãptãmâni, 4 sãptãmâni fiind dedicate desfãşurãrii examenului naţional de bacalaureat. Cursurile claselor terminale se încheie la data de 31 mai 2013;
b) pentru clasa a VIII-a, anul şcolar are 36 de sãptãmâni, din care durata cursurilor este de 35 de sãptãmâni, o sãptãmânã fiind dedicatã desfãşurãrii evaluãrii naţionale. Cursurile claselor a VIII-a se încheie la data de 14 iunie 2013;
c) pentru clasele din învãţãmântul liceal - filiera tehnologicã, cu excepţia claselor terminale, durata cursurilor este cea stabilitã prin planurile-cadru de învãţãmânt în vigoare;
d) pentru clasele din învãţãmântul profesional cu durata de 2 ani, durata cursurilor este cea stabilitã prin planurile-cadru de învãţãmânt în vigoare;
e) pentru învãţãmântul special - clasele a IX-a - a XI-a, ciclul inferior al liceului, filiera tehnologicã, durata cursurilor este de 37 de sãptãmâni, însumând 182 de zile;
f) stagiile de pregãtire practicã pentru care au optat absolvenţii ciclului inferior al liceului, filiera tehnologicã, cuprind 720 de ore care se desfãşoarã în perioada propusã de unitatea de învãţãmânt organizatoare şi aprobatã de inspectoratul şcolar, conform structurii anului şcolar, cu respectarea vacanţelor;
g) pentru învãţãmântul postliceal (şcoalã postlicealã şi şcoalã de maiştri), durata cursurilor este cea stabilitã prin planurile-cadru de învãţãmânt în vigoare.
ART. 2
Anul şcolar 2012-2013 începe la data de 1 septembrie 2012, se încheie la data de 31 august 2013 şi se structureazã pe douã semestre dupã cum urmeazã:
Semestrul I
Cursuri - luni, 10 septembrie 2012 - vineri, 21 decembrie 2012
În perioada 29 octombrie-4 noiembrie 2012, clasele din învãţãmântul primar şi grupele din învãţãmântul preşcolar sunt în vacanţã.
Vacanţa de iarnã - sâmbãtã, 22 decembrie 2012 - duminicã, 13 ianuarie 2013
Semestrul al II-lea
Cursuri - luni, 14 ianuarie 2013 - vineri, 5 aprilie 2013
Vacanţa de primãvarã - sâmbãtã, 6 aprilie 2013 - duminicã, 21 aprilie 2013
Cursuri - luni, 22 aprilie 2013 - vineri, 21 iunie 2013
Vacanţa de varã - sâmbãtã, 22 iunie 2013 - duminicã, 8 septembrie 2013
ART. 3
În zilele libere prevãzute de lege nu se organizeazã cursuri.
ART. 4
(1) Sãptãmâna 1-5 aprilie 2013 din semestrul al doilea este sãptãmânã dedicatã activitãţilor extracurriculare şi extraşcolare, în cadrul programului numit "Şcoala altfel", având un orar specific.
(2) Tipurile de activitãţi care se organizeazã în sãptãmâna menţionatã la alin. (1), modalitãţile de organizare şi responsabilitãţile se stabilesc conform anexei care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 5
(1) Tezele din semestrul I al anului şcolar 2012-2013 se susţin, de regulã, pânã la data de 30 noiembrie 2012.
(2) Tezele din semestrul al II-lea al anului şcolar 2012-2013 se susţin, de regulã, pânã la data de 25 mai 2013.
ART. 6
(1) În situaţii deosebite, bine fundamentate, în funcţie de condiţiile climaterice locale speciale şi de specificul şcolii, inspectoratele şcolare pot aproba, la cererea conducerii unitãţilor de învãţãmânt, modificãri ale structurii anului şcolar stabilite prin prezentul ordin.
(2) Solicitarea de modificare a structurii anului şcolar se face dupã consultarea consiliului reprezentativ al pãrinţilor din unitatea/unitãţile de învãţãmânt respectivã/respective.
(3) Aprobarea modificãrii structurii anului şcolar, menţionatã la alin. (1), se acordã în condiţiile asigurãrii unui numãr de zile de cursuri cel puţin egal cu cel stabilit la art. 1, precum şi a posibilitãţii ca toţi elevii sã participe, fãrã restricţii, la examenele şi evaluãrile naţionale: evaluarea naţionalã a absolvenţilor clasei a VIII-a, examenul de bacalaureat, examenele de certificare a competenţelor profesionale, examenele de atestare a competenţelor, examenele de absolvire.
ART. 7
Calendarul examenelor/evaluãrilor naţionale, al examenelor de absolvire, respectiv de certificare/atestare a competenţelor profesionale/a competenţelor, precum şi calendarul admiterii în clasa a IX-a se aprobã prin ordine distincte ale ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului.
ART. 8
Direcţia generalã educaţie şi învãţare pe tot parcursul vieţii, Direcţia generalã învãţãmânt în limbile minoritãţilor, relaţia cu Parlamentul şi partenerii sociali, Direcţia generalã management, resurse umane şi reţea şcolarã, inspectoratele şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti, precum şi conducerile unitãţilor de învãţãmânt duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 9
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului,
Cãtãlin Ovidiu Baba
Bucureşti, 24 aprilie 2012.
Nr. 3.794.
ANEXĂ
PROGRAMUL "ŞCOALA ALTFEL"
Prevederi generale
1. Sãptãmâna 1-5 aprilie 2013 va fi dedicatã activitãţilor educative extracurriculare şi extraşcolare, în cadrul programului numit "Şcoala altfel". În aceastã sãptãmânã nu se organizeazã cursuri conform orarului obişnuit al unitãţii de învãţãmânt, iar programul "Şcoala altfel" se va desfãşura în conformitate cu un orar special.
2. Scopul acestui program este implicarea tuturor copiilor preşcolari/elevilor şi a cadrelor didactice în activitãţi care sã rãspundã intereselor şi preocupãrilor diverse ale copiilor preşcolari/elevilor, sã punã în valoare talentele şi capacitãţile acestora în diferite domenii, nu neapãrat în cele prezente în curriculumul naţional, şi sã stimuleze participarea lor la acţiuni variate, în contexte nonformale.
3. În perioada 2-7 aprilie 2013, Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului organizeazã etapele naţionale ale olimpiadelor şcolare pe discipline de învãţãmânt şi, dupã caz, ale concursurilor şcolare.
4. În programul "Şcoala altfel", elaborat şi organizat de fiecare unitate de învãţãmânt, vor fi incluşi toţi copiii preşcolari/elevii şi toate cadrele didactice care nu participã la etapa naţionalã a olimpiadelor şi concursurilor şcolare.
Planificarea şi aprobarea programului
5. În vederea elaborãrii programului de activitãţi, în timpul primului semestru se vor solicita propuneri elevilor, la orele de dirigenţie, şi cadrelor didactice, în cadrul şedinţelor comisiilor metodice, pãrinţilor, în cadrul şedinţelor cu pãrinţii, precum şi reprezentaţilor autoritãţilor administraţiei publice locale/ai comunitãţii, în cadrul şedinţelor consiliului de administraţie.
6. Dupã colectarea propunerilor se vor desfãşura dezbateri în colectivele de elevi, în consiliul elevilor, în consiliul profesoral şi în comitetul reprezentativ al pãrinţilor, în vederea adoptãrii programului agreat de majoritatea elevilor şi a cadrelor didactice.
7. Modalitatea de selecţie a activitãţilor propuse se decide la nivelul unitãţilor de învãţãmânt şi presupune implicarea, în egalã mãsurã, a elevilor, a cadrelor didactice, a pãrinţilor, astfel încât proiectele şi activitãţile selectate sã corespundã obiectivelor educaţionale specifice comunitãţii şcolare, fiind un rezultat al opţiunilor acesteia.
8. Tipurile de activitãţi care se organizeazã în sãptãmâna menţionatã, durata acestora, modalitãţile de organizare şi responsabilitãţile se stabilesc în consiliul profesoral şi se aprobã de consiliul de administraţie al unitãţii de învãţãmânt, pânã la data de 15 februarie 2013.
9. Consilierul educativ din unitatea de învãţãmânt centralizeazã propunerile agreate, în vederea includerii acestora în Calendarul activitãţilor educative al unitãţii de învãţãmânt, ca domeniu distinct: programul "Şcoala altfel".
10. Conducerile unitãţilor de învãţãmânt vor asigura popularizarea programului "Şcoala altfel" la nivel local pentru crearea unui impact pozitiv al activitãţilor organizate, atât în unitatea de învãţãmânt, cât şi în comunitate.
11. Unitãţile de învãţãmânt sunt încurajate sã permitã participarea pãrinţilor, a voluntarilor, a reprezentanţilor mass-mediei şi a publicului larg la activitãţile care se preteazã la acest tip de deschidere spre comunitate.
Conţinutul şi organizarea programului
12. Se recomandã elaborarea unor proiecte la nivelul grupelor de preşcolari/claselor, al grupurilor de clase sau al unitãţii de învãţãmânt, care sã urmãreascã şi sã permitã realizarea unor obiective educaţionale prin activitãţi care, în programul normal din perioada cursurilor, nu se pot derula.
13. Proiectele se pot organiza şi în consorţiile şcolare, în parteneriat cu alte unitãţi de învãţãmânt, cu organizaţii neguvernamentale, cu palatele şi cluburile copiilor, cu cluburile sportive şcolare, cu direcţiile de tineret şi sport, cu taberele şcolare, cu instituţii culturale şi ştiinţifice (institute de cercetãri, instituţii de învãţãmânt superior etc.), cu poliţia, jandarmeria, inspectoratele pentru situaţii de urgenţã, cu direcţiile de sãnãtate publicã, agenţiile pentru protecţia mediului etc.
14. Atât elevii, cât şi cadrele didactice vor alege activitãţile la care doresc sã participe din lista celor propuse. De asemenea, se va avea în vedere posibilitatea implicãrii pãrinţilor care doresc acest lucru, precum şi a altor parteneri.
15. Fiecare activitate la care participã copii preşcolari/elevi trebuie sã fie coordonatã de un numãr corespunzãtor de cadre didactice. Indiferent de tipurile de activitãţi organizate, conducerea unitãţii de învãţãmânt şi cadrele didactice vor lua toate mãsurile pentru asigurarea supravegherii copiilor preşcolari/elevilor şi a securitãţii acestora.
16. Tipurile de activitãţi care pot fi organizate în cadrul programului "Şcoala altfel" pot include:
- activitãţi culturale;
- activitãţi tehnico-ştiinţifice;
- activitãţi sportive;
- activitãţi de educaţie pentru cetãţenie democraticã, pentru promovarea valorilor umanitare (inclusiv voluntariat, caritate, implicare activã în societate, responsabilitate socialã, relaţii şi comunicare etc.);
- activitãţi de educaţie pentru sãnãtate şi stil de viaţã sãnãtos (inclusiv referitoare la dependenţã de calculator, siguranţã pe internet etc.);
- activitãţi de educaţie ecologicã şi de protecţie a mediului (inclusiv colectare selectivã, economisirea energiei, energie alternativã etc.);
- activitãţi de educaţie rutierã, PSI, educaţie pentru reacţii corecte în situaţii de urgenţã etc.;
- altele.
Aceste activitãţi se vor organiza sub diferite forme, de exemplu:
- ateliere de teatru, dans, muzicã, arte plastice, educaţie media şi cinematograficã;
- competiţii organizate la nivelul şcolii, al grupurilor de şcoli, al localitãţii sau al judeţului;
- mese rotunde, dezbateri;
- activitãţi de voluntariat sau de interes comunitar;
- campanii antitutun/antialcool/antipoluare/de prevenire a delincvenţei juvenile/de prevenire a traficului de persoane etc.;
- proiecte comunitare, de responsabilitate socialã;
- peer-education;
- schimburi de experienţã;
- vizite de studii;
- tabere/şcoli de creaţie sau de cercetare;
- parteneriate educaţionale şi tematice la nivel de unitãţi de învãţãmânt, pe plan intern şi internaţional, pentru dezvoltarea aptitudinilor pentru lucrul în echipã şi în proiecte.
Monitorizare şi evaluare
17. Activitãţile vor fi organizate în fiecare zi lucrãtoare a sãptãmânii menţionate, acoperind cel puţin numãrul de ore prevãzut în orarul obişnuit al şcolii, atât pentru elevi, cât şi pentru cadrele didactice.
18. Dupã aprobarea de cãtre consiliul de administraţie, programul adoptat devine obligatoriu atât pentru elevi, cât şi pentru cadrele didactice.
19. Elevii au obligaţia de a participa la activitãţile pentru care s-au înscris, absenţele fiind înregistrate în catalog la rubrica "Purtare".
20. Activitãţile aprobate se vor menţiona în condica de prezenţã a cadrelor didactice şi vor fi monitorizate de conducerea unitãţii de învãţãmânt.
21. Fiecare unitate de învãţãmânt va elabora instrumente şi criterii de evaluare a activitãţilor desfãşurate în sãptãmâna "Şcoala altfel!". Elaborarea criteriilor se va realiza printr-o procedurã transparentã, prin implicarea elevilor, pãrinţilor şi a cadrelor didactice, cu consultarea, dupã caz, a partenerilor din afara unitãţii de învãţãmânt implicaţi în program. Instrumentele şi criteriile de evaluare sunt avizate de consiliul profesoral, aprobate de consiliul de administraţie şi anunţate comunitãţii şcolare şi publicului larg cu cel puţin 3 sãptãmâni înainte de începerea activitãţilor propriu-zise.
22. Directorul unitãţii de învãţãmânt, consilierul educativ şi şeful comisiei pentru evaluarea şi asigurarea calitãţii vor monitoriza şi vor evalua activitãţile din programul "Şcoala altfel", folosind instrumentele şi criteriile aprobate.
23. Inspectoratele şcolare vor delega reprezentanţi pentru a monitoriza activitãţile organizate de cãtre unitãţile de învãţãmânt în cadrul programului "Şcoala altfel".
24. Dupã încheierea vacanţei de primãvarã, în fiecare unitate de învãţãmânt, primul consiliu profesoral va analiza calitatea activitãţilor organizate, rezultatele educaţionale ale acestora, precum şi modalitãţile de ameliorare a planificãrii şi organizãrii programului "Şcoala altfel". La activitatea de analizã din cadrul consiliului profesoral vor participa şi reprezentanţi ai elevilor şi pãrinţilor, care vor prezenta puncte de vedere asupra activitãţilor derulate în program. Directorul unitãţii de învãţãmânt va prezenta un raport de monitorizare a calitãţii activitãţilor planificate.
25. La sfârşitul anului şcolar, inspectoratele şcolare vor include în raportul privind starea învãţãmântului un capitol referitor la relevanţa şi valoarea formativã a tuturor activitãţilor desfãşurate în cadrul programului "Şcoala altfel", evidenţiind nivelul interesului manifestat de elevi şi cadre didactice faţã de organizarea şi desfãşurarea acestuia.
Valorificarea exemplelor de bunã practicã
26. În baza instrumentelor şi criteriilor de evaluare aprobate, activitãţile desfãşurate pot fi premiate la nivelul unitãţii de învãţãmânt, cu sprijinul autoritãţilor administraţiei publice locale, al partenerilor educaţionali, din resurse proprii etc.
27. Unitãţile de învãţãmânt sunt încurajate sã îşi promoveze cele mai bune activitãţi prin metode variate, care sã asigure informarea publicului larg şi implicarea unui procent mare de membri ai comunitãţii în evaluarea şi stabilirea celor mai valoroase acţiuni: chestionare aplicate elevilor, cadrelor didactice şi pãrinţilor, un "jurnal" al sãptãmânii "Şcoala altfel!" fãcut public, prezentarea activitãţilor pe site-ul propriu, pe cel al partenerilor implicaţi în activitãţi, informãri/articole în mass-media localã sau centralã, fotografii, filme, organizarea unui vot direct al elevilor, pãrinţilor, cadrelor didactice, organizarea unui vot electronic pentru publicul larg etc.
28. În baza instrumentelor şi criteriilor de evaluare aprobate, fiecare unitate de învãţãmânt poate selecţiona o singurã activitate din cele desfãşurate, cu care sã participe la competiţia celor mai interesante activitãţi desfãşurate la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti în cadrul sãptãmânii "Şcoala altfel!".
29. Pentru a participa la competiţia organizatã la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti, unitatea de învãţãmânt va încãrca pe site-ul inspectoratului şcolar, la rubrica dedicatã competiţiei "Şcoala altfel! de nota 10", dosarul activitãţii propuse.
30. La nivel judeţean/al municipiului Bucureşti, competiţia îşi propune sã selecteze şi sã promoveze pe site-ul inspectoratului cele mai interesante 10 activitãţi care s-au desfãşurat în sãptãmâna "Şcoala altfel!", câte una din fiecare din domeniile:
- cultural;
- artistic;
- tehnic;
- ştiinţific;
- sportiv;
- cetãţenie democraticã şi responsabilitate socialã;
- educaţie pentru sãnãtate şi stil de viaţã sãnãtos;
- educaţie ecologicã şi protecţie a mediului;
- abilitãţi de viaţã;
- consiliere şi orientare.
31. Selecţia activitãţilor se va face în baza unor criterii stabilite de inspectoratul şcolar printr-o procedurã transparentã, prin implicarea consiliului judeţean/al municipiului Bucureşti al elevilor, a organizaţiilor reprezentative ale pãrinţilor şi a consiliului consultativ al cadrelor didactice. Criteriile şi modalitatea de evaluare, modalitatea şi termenul-limitã de încãrcare a dosarelor activitãţilor vor fi stabilite de fiecare inspectorat şi comunicate unitãţilor de învãţãmânt din subordine şi publicului larg în timp util, dar nu mai târziu de data de 1 martie 2013.
32. Fiecare inspectorat va stabili, prin decizie a inspectorului şcolar general, componenţa comisiei de evaluare a activitãţilor primite de la unitãţile de învãţãmânt. Comisia va evalua dosarele depuse, în conformitate cu modalitãţile şi criteriile stabilite la nivelul inspectoratului şi comunicate public, şi va selecta cel mult câte o activitate pentru fiecare domeniu menţionat la pct. 30.
33. Inspectoratele şcolare sunt încurajate sã promoveze cele mai bune activitãţi ale unitãţilor de învãţãmânt prin metode variate, care sã asigure informarea publicului larg şi implicarea unui procent mare de membri ai comunitãţii în evaluarea şi stabilirea celor mai valoroase acţiuni: prezentarea activitãţilor pe site-ul propriu, pe cel al partenerilor implicaţi în activitãţi, informãri/articole în mass-media localã sau centralã, fotografii, filme, organizarea unui vot direct al elevilor, pãrinţilor, cadrelor didactice, organizarea unui vot electronic pentru publicul larg etc.
34. În baza instrumentelor şi criteriilor de evaluare stabilite la nivelul inspectoratelor şcolare, activitãţile desfãşurate pot fi premiate la nivelul judeţului/al municipiului Bucureşti, cu sprijinul autoritãţilor administraţiei publice locale, al partenerilor educaţionali, din resurse proprii etc.
35. Dosarele activitãţilor transmise de unitãţile de învãţãmânt inspectoratelor şcolare în vederea participãrii la etapa naţionalã a competiţiei "Şcoala altfel! de nota 10" sunt evaluate de comisiile desemnate de inspectoratele şcolare pânã la data de 30 aprilie 2013.
36. Elementele care trebuie sã se gãseascã în dosarele activitãţilor care participã la competiţia naţionalã "Şcoala altfel! de nota 10" şi criteriile de evaluare vor fi comunicate de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului (MECTS) pânã la data de 1 martie 2013.
37. Activitãţile transmise de inspectoratele şcolare vor fi postate pe site-ul MECTS în perioada 1-10 mai 2013.
38. Evaluarea activitãţilor propuse de inspectoratele şcolare se va face pe baza unui punctaj, obţinut în urma a douã tipuri de evaluãri: o evaluare fãcutã de o comisie MECTS, având o pondere de 60% din punctajul total, şi o evaluare acordatã ca urmare a votului on-line al vizitatorilor site-ului www.edu.ro, având o pondere de 40% din punctajul total.
39. Comisia din MECTS, aprobatã de secretarul de stat pentru învãţãmânt preuniversitar, va înainta acestuia rezultatele propriei evaluãri, în plic închis, pânã la data de 15 mai 2013.
40. Vizitatorii site-ului www.edu.ro vor avea posibilitatea de a acorda votul lor activitãţilor considerate cele mai relevante sau interesante. Pentru rezultatul final se vor lua în calcul voturile exprimate on-line pânã la data de 19 mai 2013, ora 24,00.
41. În baza evaluãrii efectuate de comisia MECTS şi a voturilor acordate on-line, activitãţile câştigãtoare vor fi desemnate pânã la data de 24 mai 2013. Rezultatele vor fi postate pe website-ul MECTS.
42. Premierea celor 10 şcoli în care s-au desfãşurat activitãţile declarate câştigãtoare la nivel naţional va avea loc în preajma datei de 1 iunie 2013. Detaliile privind premierea vor fi transmise la data anunţãrii rezultatelor evaluãrii.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: