Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 3.789 din 23 iulie 2024 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea şi înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu, precum şi a modelului, conţinutului şi instrucţiunilor de completare ale formularului (082) "Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu"
EMITENT: Agenţia Naţională de Administrare Fiscală PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 734 din 26 iulie 2024
În temeiul prevederilor art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 10^8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere dispoziţiile art. 10^6 alin. (4) şi (5) şi ale art. 10^7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi avizul conform al Ministerului Finanţelor comunicat prin Adresa nr. 742.185 din 19.07.2024,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:
ART. 1
Se aprobă Procedura privind organizarea şi înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu, prevăzută în anexa nr. 1.
ART. 2
Se aprobă modelul şi conţinutul formularului (082) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu“, prevăzut în anexa nr. 2.
ART. 3
Formularul prevăzut la art. 2 se completează şi se transmite conform instrucţiunilor de completare prevăzute în anexa nr. 3.
ART. 4
Caracteristicile de editare, modul de difuzare, de utilizare şi de păstrare a formularului menţionat la art. 2 sunt prevăzute în anexa nr. 4.
ART. 5
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul ordin.
ART. 6
Registrul RO e-Factura obligatoriu, organizat potrivit procedurii prevăzute în anexa nr. 1, devine operaţional începând cu data de 1 iulie 2025.
ART. 7
Direcţia generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, precum şi direcţiile generale regionale ale finanţelor publice şi unităţile fiscale subordonate acestora vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
ART. 8
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
Nicoleta-Mioara Cîrciumaru
Bucureşti, 23 iulie 2024.
Nr. 3.789.
ANEXA 1
PROCEDURA
ANEXA 2
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
(a se vedea imaginea asociată)
(a se vedea imaginea asociată)
ANEXA 3
Instrucţiuni de completare a formularului (082) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu“
Formularul (082) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu“ se completează şi se transmite de către următoarele categorii de entităţi, dacă nu au optat deja pentru aplicarea sistemului RO e-Factura:
a) asociaţiile şi fundaţiile constituite în baza Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare, alte asociaţii fără scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare (Codul fiscal), pentru facturile emise începând cu data de 1 iulie 2025;
b) agricultorii persoane fizice care aplică Regimul special pentru agricultori prevăzut la art. 315^1 din Codul fiscal, pentru facturile emise începând cu data de 1 iulie 2025.
Formularul se completează cu ajutorul programului de asistenţă pus la dispoziţie de Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare şi se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, potrivit legii.
Completarea formularului se face astfel:
În prima casetă se bifează categoria de entitate din care face parte solicitantul.
Secţiunea I „Date de identificare ale solicitantului“
Caseta „Denumire/Nume, prenume“ se completează, după caz, de către:
a) asociaţiile şi fundaţiile constituite în baza Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare, alte asociaţii fără scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal;
b) agricultorii persoane fizice care aplică Regimul special pentru agricultori prevăzut la art. 315^1 din Codul fiscal.
Caseta „Cod de identificare fiscală“ se completează cu codul de identificare fiscală atribuit entităţii, conform legii, sau cu codul numeric personal, după caz, înscriindu-se cifrele cu aliniere la dreapta.
În situaţia în care formularul se completează de către împuternicit/reprezentant legal, desemnat potrivit legii, se înscriu codul de identificare fiscală atribuit de organul fiscal competent entităţii pentru care se completează formularul sau codul numeric personal al agricultorului, după caz, precum şi datele de identificare ale acestuia.
Caseta „Domiciliul fiscal“ se completează cu datele privind adresa domiciliului fiscal al entităţii.
Secţiunea II „Reprezentare prin“ - se marchează cu „X“, în cazul în care, în relaţia cu organul fiscal, entitatea este reprezentată prin împuternicit/reprezentant legal.
În casetele „Nr. document“ şi „Dată document (zz/ll/aaaa)“ se înscriu numărul şi data înregistrării la organul fiscal, de către împuternicit, a actului de împuternicire, în original sau în copie legalizată, sau numărul şi data documentului care atestă calitatea de reprezentant legal, după caz.
Rubrica „Date de identificare“ - se completează cu datele de identificare ale împuternicitului/reprezentantului legal.
Caseta „Ţara“ se completează dacă s-a marcat cu „X“ căsuţa „Reprezentant legal“.
Secţiunea III „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu“ se completează astfel:
Prima căsuţă se bifează de către entităţile care solicită înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu începând cu data de 1 iulie 2025, în vederea utilizării sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura, potrivit dispoziţiilor art. 10^6 alin. (4) teza I sau art. 10^7 alin. (4) teza I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările şi completările ulterioare.
A doua căsuţă se bifează de entităţile care încep să desfăşoare activităţi economice după data de 30 iunie 2025 şi care au obligaţia să solicite înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu înainte de a începe desfăşurarea activităţilor economice, potrivit art. 10^6 alin. (4) teza a II-a şi art. 10^7 alin. (4) teza a II-a din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările şi completările ulterioare.
Caseta „Numele persoanei care face declaraţia“ - se completează cu numele persoanei care întocmeşte formularul (082).
Caseta „Funcţia/Calitatea“ - se completează cu funcţia/ calitatea pe care o are persoana care întocmeşte formularul (082). În situaţia în care formularul (082) se completează de către împuternicit/reprezentant legal, desemnat potrivit legii, se înscrie „Împuternicit“ sau „Reprezentant legal“, după caz.
ANEXA 4
Caracteristici de editare, modul de difuzare, utilizare şi păstrare
a formularului (082) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu“
1. Denumirea formularului: (082) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu“
2. Caracteristici de editare: se utilizează echipament informatic pentru completare şi editare.
3. Se utilizează de către:
a) asociaţiile şi fundaţiile constituite în baza Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare, alte asociaţii fără scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare (Codul fiscal), pentru facturile emise după data de 1 iulie 2025;
b) agricultorii persoane fizice care aplică Regimul special pentru agricultori prevăzut la art. 315^1 din Codul fiscal, pentru facturile emise după data de 1 iulie 2025, care solicită înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu, conform prevederilor art. 10^6 alin. (4) şi art. 10^7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările şi completările ulterioare.
4. Se completează şi se transmite de către entitate sau de împuternicitul/reprezentantul legal al acesteia, după caz.
5. Organul fiscal competent are acces la informaţiile din formular prin accesarea Registrului RO e-Factura obligatoriu.
6. Se arhivează în format electronic.
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: