Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 3.788 din 23 iulie 2024 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea şi înscrierea în Registrul RO e-Factura opţional, precum şi a modelului, conţinutului şi instrucţiunilor de completare ale formularului (081) "Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opţional/renunţarea la cererea privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opţional"
EMITENT: Agenţia Naţională de Administrare Fiscală PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 736 din 29 iulie 2024
În temeiul prevederilor art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 10^8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere dispoziţiile art. 10 alin. (2) şi (3), art. 10^5 alin. (3) şi (4), art. 10^6 alin. (2) şi (3), art. 10^7 alin. (2) şi (3) şi art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi avizul conform al Ministerului Finanţelor comunicat prin Adresa nr. 742.185 din 19.07.2024,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:
ART. 1
Se aprobă Procedura privind organizarea şi înscrierea în Registrul RO e-Factura opţional, prevăzută în anexa nr. 1.
ART. 2
Se aprobă modelul şi conţinutul formularului (081) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opţional/renunţarea la cererea privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opţional“, prevăzut în anexa nr. 2.
ART. 3
Formularul prevăzut la art. 2 se completează şi se transmite conform instrucţiunilor de completare prevăzute în anexa nr. 3.
ART. 4
Caracteristicile de editare, modul de difuzare, de utilizare şi de păstrare a formularului menţionat la art. 2 sunt prevăzute în anexa nr. 4.
ART. 5
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul ordin.
ART. 6
Operatorii economici nerezidenţi înscrişi în Registrul RO e-Factura se preiau automat în Registrul RO e-Factura opţional, organizat potrivit procedurii prevăzute în anexa nr. 1.
ART. 7
Direcţia generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, precum şi direcţiile generale regionale ale finanţelor publice şi unităţile fiscale subordonate acestora vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
ART. 8
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
Nicoleta-Mioara Cîrciumaru
Bucureşti, 23 iulie 2024.
Nr. 3.788.
ANEXA 1
PROCEDURA
ANEXA 2
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
(a se vedea imaginea asociată)
(a se vedea imaginea asociată)
(a se vedea imaginea asociată)
ANEXA 3
INSTRUCŢIUNI
de completare a formularului (081)
„Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura
opţional/renunţare la cererea privind înregistrarea
în Registrul RO e-Factura opţional“
Formularul (081) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opţional/renunţare la cererea privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opţional“ se completează şi se transmite de către:
a) persoanele prevăzute la art. 294 alin. (1) lit. j)-n) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare (Codul fiscal), pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate de către acestea;
b) institutele/centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale, pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate de către acestea, până la data de 1 iulie 2025;
c) asociaţiile şi fundaţiile constituite în baza Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare, alte asociaţii fără scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, pentru facturile emise în perioada 1 iulie 2024-30 iunie 2025;
d) agricultorii persoane fizice care aplică regimul special pentru agricultori prevăzut la art. 315^1 din Codul fiscal, pentru facturile emise în perioada 1 iulie 2024-30 iunie 2025;
e) operatorii economici nestabiliţi în România conform art. 266 alin. (2) din Codul fiscal, în relaţia comercială B2B sau în relaţia B2G, care optează, în condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările şi completările ulterioare, pentru transmiterea acestora către destinatari folosind sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura.
Formularul se completează cu ajutorul programului de asistenţă pus la dispoziţie de Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare şi se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, potrivit legii.
Completarea formularului se face astfel:
În prima casetă se bifează categoria de entitate din care face parte.
Secţiunea I.A „Date de identificare ale solicitantului“
Caseta „Denumire/Nume, prenume“ se completează, după caz, de către:
a) persoanele prevăzute la art. 294 alin. (1) lit. j)-n) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare (Codul fiscal), pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate de către acestea;
b) institutele/centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale, pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate de către acestea, până la data de 1 iulie 2025;
c) asociaţiile şi fundaţiile constituite în baza Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare, alte asociaţii fără scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, pentru facturile emise în perioada 1 iulie 2024-30 iunie 2025;
d) agricultorii persoane fizice care aplică Regimul special pentru agricultori prevăzut la art. 315^1 din Codul fiscal, pentru facturile emise în perioada 1 iulie 2024-30 iunie 2025.
Caseta „Cod de identificare fiscală“ se completează cu codul de identificare fiscală atribuit entităţii, conform legii, sau cu codul numeric personal, după caz, înscriindu-se cifrele cu aliniere la dreapta. În situaţia în care entitatea este înregistrată în scopuri de TVA, se completează cu codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit potrivit art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, înscris în certificatul de înregistrare în scopuri de TVA.
În situaţia în care formularul se completează de către împuternicit/reprezentantul legal/reprezentantul fiscal, desemnat potrivit legii, se înscriu codul de identificare fiscală/codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit de organul fiscal competent entităţii pentru care se completează formularul sau codul numeric personal al acesteia, după caz, precum şi datele de identificare ale acesteia.
Caseta „Domiciliul fiscal“ se completează cu datele privind adresa domiciliului fiscal al entităţii.
Secţiunea I.B „Date de identificare ale solicitantului - operatorului economic nestabilit în România, potrivit art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare“
Se marchează cu „X“, în funcţie de categoria operatorului economic, respectiv operator economic - persoană juridică sau orice entitate fără personalitate juridică sau operator economic - persoană fizică.
În funcţie de categoria de operator economic se completează rubricile privind identificarea acestuia, după cum urmează:
I.B.a „Operator economic nestabilit în România - persoană juridică sau orice altă entitate fără personalitate juridică“
Rândul 1 „Număr de evidenţă“ - nu se completează la depunerea iniţială a formularului.
Dacă formularul se depune ulterior exercitării opţiunii privind utilizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura, în situaţii cum ar fi renunţarea la solicitarea privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opţional sau exercitarea opţiunii privind utilizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi în alte relaţii decât cele pentru care şi-a exercitat deja opţiunea (de exemplu, ulterior opţiunii de utilizare a sistemului pentru relaţii comerciale B2B, îşi exercită opţiunea de utilizare a sistemului şi pentru relaţii B2G), se completează cu numărul de evidenţă atribuit operatorului economic ca urmare a depunerii iniţiale a formularului, înscriindu-se cifrele cu aliniere la dreapta. În situaţia în care declaraţia se completează de către împuternicit/reprezentantul legal, desemnat potrivit legii, se înscriu numărul de evidenţă atribuit de organul fiscal competent operatorului economic pentru care se exercită opţiunea, precum şi datele de identificare ale acestuia.
Rândul 2 „Denumire“ - se completează denumirea operatorului economic din ţara de rezidenţă, care optează, în condiţiile prevăzute de lege, pentru utilizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura.
Rândul 3 „Forma juridică“ - se completează forma juridică a operatorului economic din ţara de rezidenţă.
Rândul 4 „Data înfiinţării (zz/ll/aaaa)“ - se completează cu cifre arabe, în format zi/lună/an, data la care s-a înfiinţat operatorul economic în ţara de rezidenţă.
Rândul 5 „Date privind adresa sediului social“ - se completează cu datele privind adresa sediului social din ţara de rezidenţă a operatorului economic.
I.B.b „Operator economic nestabilit în România - persoană fizică“
Rândul 1 „Număr de evidenţă“ - nu se completează la depunerea iniţială a formularului.
Dacă formularul se depune ulterior exercitării opţiunii privind utilizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura, în situaţii cum ar fi renunţarea la solicitarea privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opţional sau exercitarea opţiunii privind utilizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi în alte relaţii decât cele pentru care şi-a exercitat deja opţiunea (de exemplu, ulterior opţiunii de utilizare a sistemului pentru relaţii comerciale B2B, îşi exercită opţiunea de utilizare a sistemului şi pentru relaţii B2G), se completează cu numărul de evidenţă atribuit operatorului economic ca urmare a depunerii iniţiale a formularului, înscriindu-se cifrele cu aliniere la dreapta. În situaţia în care declaraţia se completează de către împuternicit/reprezentantul legal, desemnat potrivit legii, se înscriu numărul de evidenţă atribuit de organul fiscal competent operatorului economic pentru care se exercită opţiunea, precum şi datele de identificare ale acestuia.
Rândul 2.1 „Nume“ şi rândul 2.2 „Prenume“ - se completează cu numele şi prenumele persoanei fizice, operator economic.
Rândul 3 „Data naşterii“ - se completează cu ziua, luna şi anul naşterii persoanei fizice, operator economic.
Rândul 4 „Locul naşterii“ - se completează cu localitatea şi ţara în care s-a născut persoana fizică, operator economic.
Rândul 5 „Domiciliul actual“ - se completează cu datele privind domiciliul din străinătate al persoanei fizice, operator economic.
ATENŢIE!
În cazul în care formularul (081) este completat de către împuternicit/reprezentantul legal/curatorul fiscal al operatorului economic, se va înscrie domiciliul persoanei fizice, operator economic pe care îl reprezintă.
Rândul 6.1 „Telefon“
Rândul 6.2 „Fax“
Rândul 6.3 „E-mail“
Rândul 7 „Act de identitate“ - se completează tipul actului de identitate (paşaport, card de identitate oficial sau oricare alt document doveditor de identitate), precum şi seria, numărul, emitentul, data (zz/ll/aaaa) la care a fost emis actul de identitate şi data până la care este valabil.
Rândul 8 „Cod de identificare fiscală din ţara de rezidenţă“ - se completează cu codul de identificare fiscală din ţara de rezidenţă al persoanei fizice, operator economic.
Secţiunea I.C „Date privind adresa din România pentru corespondenţă, în cazul operatorului economic nestabilit în România (opţional)“
- se completează cu datele privind adresa din România la care operatorul economic nestabilit în România potrivit art. 266 din Codul fiscal doreşte să primească corespondenţa cu organul fiscal.
ATENŢIE!
Ca urmare a depunerii formularului (081), având bifată secţiunea III.1 „Utilizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura de către operatorul economic nestabilit în România, potrivit art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare“, organul fiscal atribuie un număr de evidenţă, pe care îl comunică la adresa de e-mail înscrisă în formular. Numărul de evidenţă nu reprezintă cod de identificare fiscală în România conform titlului IV „Înregistrarea fiscală“ din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. Numărul de evidenţă atribuit de organul fiscal poate fi utilizat numai pentru sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura.
Dacă, din relaţiile comerciale derulate cu alţi operatori economici sau alte autorităţi contractante/entităţi contractante, operatorul economic nestabilit în România dobândeşte calitatea de subiect al unui raport juridic fiscal, respectiv dobândeşte drepturi şi obligaţii în legătură cu creanţele fiscale, acesta trebuie să solicite înregistrarea fiscală, prin depunerea declaraţiei de înregistrare fiscală, în condiţiile prevăzute de titlul IV „Înregistrarea fiscală“ din Codul de procedură fiscală.
Secţiunea II „Reprezentare prin“ - se marchează cu „X“, în cazul în care, în relaţia cu organul fiscal, operatorul economic este reprezentat prin împuternicit/reprezentant legal/reprezentant fiscal.
În casetele „Nr. document“ şi „Dată document (zz/ll/aaaa)“ se înscriu numărul şi data înregistrării la organul fiscal, de către împuternicit, a actului de împuternicire, în original sau în copie legalizată, sau numărul şi data documentului care atestă calitatea de reprezentant legal, după caz.
Rândul „Date de identificare“ - se completează cu datele de identificare ale împuternicitului/reprezentantului legal/reprezentantului fiscal.
Caseta „Ţara“ se completează dacă s-a marcat cu „X“ căsuţa „Reprezentant legal“.
Secţiunea III „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opţional“
- se completează de către entităţile prevăzute la art. 10^5 alin. (1) şi (2), art. 10^6 alin. (1) şi art. 10^7 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările şi completările ulterioare.
Secţiunea III.1 „Utilizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura de către operatorul economic nestabilit în România, potrivit art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare“
- se completează de către operatorii economici nestabiliţi în România conform art. 266 alin. (2) din Codul fiscal, care optează, în condiţiile prevăzute de art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările şi completările ulterioare, pentru utilizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura.
Potrivit dispoziţiilor art. 10 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările şi completările ulterioare, în situaţia în care operatorul economic emitent al facturii electronice optează, conform art. 13 din acelaşi act normativ, pentru transmiterea acesteia în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, operatorul economic este obligat să fie înregistrat în Registrul RO e-Factura opţional.
În aceste condiţii, prin bifarea acestei secţiuni, operatorul economic nestabilit în România solicită înscrierea în Registrul RO e-Factura opţional, organizat de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.
În funcţie de relaţiile economice pe care le derulează/ intenţionează să le deruleze operatorul economic nestabilit în România, acesta bifează căsuţa corespunzătoare, după cum urmează:
- în relaţii comerciale B2B, respectiv cu alţi operatori economici;
– în relaţii B2G, respectiv cu autorităţi contractante/entităţi contractante.
Secţiunea IV „Renunţare la cererea privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opţional“
- se bifează de entităţile care au optat pentru utilizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi au solicitat înregistrarea în Registrul RO e-Factura opţional şi care, până la data înscrierii în acest registru, respectiv până la data de 1 a lunii următoare, renunţă la solicitarea de înregistrare în registru. Se completează cu numărul şi data înregistrării formularului (081) prin care entitatea şi-a exercitat opţiunea pentru utilizarea sistemului naţional privind factura electronică şi a solicitat înregistrarea în Registrul RO e-Factura opţional.
Caseta „Numele persoanei care face declaraţia“ - se completează cu numele persoanei care întocmeşte formularul (081).
Caseta „Funcţia/Calitatea“ - se completează cu funcţia/calitatea pe care o are persoana care întocmeşte formularul (081). În situaţia în care formularul (081) se completează de către împuternicit/reprezentant legal, desemnat potrivit legii, se înscrie „Împuternicit“ sau „Reprezentant legal“, după caz.
ANEXA 4
CARACTERISTICI
de editare, modul de difuzare, utilizare şi păstrare a formularului (081)
„Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura
opţional/renunţare la cererea privind înregistrarea în
Registrul RO e-Factura opţional“
1. Denumirea formularului: (081) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opţional/renunţare la cererea privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opţional“
2. Caracteristici de editare: se utilizează echipament informatic pentru completare şi editare.
3. Se utilizează de către:
a) persoanele prevăzute la art. 294 alin. (1) lit. j)-n) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare (Codul fiscal), pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate de către acestea;
b) institutele/centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale, pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate de către acestea, până la data de 1 iulie 2025;
c) asociaţiile şi fundaţiile constituite în baza Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare, alte asociaţii fără scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, pentru facturile emise în perioada 1 iulie 2024-30 iunie 2025;
d) agricultorii persoane fizice care aplică Regimul special pentru agricultori prevăzut la art. 315^1 din Codul fiscal, pentru facturile emise în perioada 1 iulie 2024-30 iunie 2025;
e) operatorii economici nestabiliţi în România conform art. 266 alin. (2) din Codul fiscal, în relaţia comercială B2B sau în relaţia B2G, care optează, în condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările şi completările ulterioare, pentru transmiterea acestora către destinatari folosind sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura.
4. Se completează şi se transmite de către entitatea/ operatorul economic sau de împuternicitul/reprezentantul legal/reprezentantul fiscal al acesteia/acestuia, după caz.
5. Organul fiscal competent are acces la informaţiile din formular prin accesarea registrului RO e-Factura opţional.
6. Se arhivează în format electronic.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: