Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 3.784 din 30 septembrie 2024  privind normele metodologice pentru stoparea şi/sau recuperarea ajutoarelor de stat  sau de minimis, acordate prin intermediul schemelor de ajutor instituite  în cadrul Programului Interreg VI-A România-Ungaria    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 3.784 din 30 septembrie 2024 privind normele metodologice pentru stoparea şi/sau recuperarea ajutoarelor de stat sau de minimis, acordate prin intermediul schemelor de ajutor instituite în cadrul Programului Interreg VI-A România-Ungaria

EMITENT: Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1008 din 9 octombrie 2024
    Având în vedere prevederile:
    - art. 25 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare;
    – art. 4 alin. (3) lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 477/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Ordinului ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 1.201/2023 privind aprobarea unei scheme transparente de ajutor de stat destinate finanţării obiectivelor specifice OSR 2.2 - Promovarea energiei regenerabile conform Directivei (UE) 2018/2.001, inclusiv cu criteriile de durabilitate prevăzute în cadrul acesteia, OSR 4.5 - Asigurarea accesului egal la asistenţă medicală şi promovarea rezilienţei sistemelor de sănătate, inclusiv a asistenţei medicale primare, şi promovarea tranziţiei de la asistenţa instituţională la cea familială şi comunitară, OSR 4.6 - Consolidarea rolului culturii şi al turismului durabil în dezvoltarea economică, incluziunea socială şi inovarea socială şi OSI 6.3 - Consolidarea încrederii reciproce, în special prin încurajarea acţiunilor interpersonale prin Programul Interreg VI-A România-Ungaria;
    – Ordinului ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 1.299/2024 privind aprobarea unei scheme de ajutor de minimis destinate finanţării obiectivelor specifice OSR 2.2 - Promovarea energiei regenerabile conform Directivei (UE) 2018/2.001, inclusiv cu criteriile de durabilitate prevăzute în cadrul acesteia, OSR 4.5 - Asigurarea accesului egal la asistenţă medicală şi promovarea rezilienţei sistemelor de sănătate, inclusiv a asistenţei medicale primare, şi promovarea tranziţiei de la asistenţa instituţională la cea familială şi comunitară, OSR 4.6 - Consolidarea rolului culturii şi al turismului durabil în dezvoltarea economică, incluziunea socială şi inovarea socială şi OSI 6.3 - Consolidarea încrederii reciproce, în special prin încurajarea acţiunilor interpersonale prin Programul Interreg VI-A România-Ungaria;
    – Memorandumului de implementare - Aranjamente între statele membre implicate în Programul Interreg VI-A România-Ungaria (MoI) - încheiat între Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, în calitate de stat membru şi Autoritate de management (AM) cu funcţie de contabilitate, Ministerul Afacerilor Externe şi Comerţului din Ungaria, în calitate de stat membru şi Autoritate naţională (AN), şi Autoritatea de Audit de pe lângă Curtea de Conturi a României, în calitate de Autoritate de audit;
    – Programului Interreg VI-A România-Ungaria, aprobat de Comisia Europeană prin Decizia CE nr. C(2022)9.787/16.12.2022,

    în temeiul prevederilor art. 12 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 477/2020, cu modificările şi completările ulterioare,
    ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei emite următorul ordin:
    CAP. I
    Stoparea şi recuperarea ajutoarelor de stat/de minimis dispuse de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, ca urmare a monitorizării ajutoarelor de stat/de minimis acordate în cadrul Programului Interreg VI-A România-Ungaria
    ART. 1
    (1) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, conform prevederilor art. 4 alin. (3) lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 477/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, cu modificările şi completările ulterioare, în calitate de Autoritate de management pentru Programul Interreg VI-A România-Ungaria, denumit în continuare Programul, şi, potrivit schemelor de ajutor instituite în cadrul Programului, în calitate de furnizor de ajutor de stat/de minimis, trebuie să asigure un cadru unitar privind monitorizarea ajutoarelor de stat/de minimis acordate în conformitate cu prevederile schemelor menţionate.
    (2) Monitorizarea va fi efectuată de către administratorul schemelor, respectiv Biroul Regional pentru Cooperare Transfrontalieră Oradea pentru Graniţa România-Ungaria, denumit în continuare BRECO, în conformitate cu prevederile cadrului de reglementare. În cazul în care beneficiarul de ajutor de stat/de minimis nu coincide cu beneficiarul de finanţare nerambursabilă (ajutor indirect), monitorizarea ajutorului de stat/de minimis va fi efectuată de administratorul schemelor la nivelul beneficiarului de finanţare nerambursabilă care a acordat ajutorul indirect. Beneficiarul de finanţare nerambursabilă are obligaţia să pună la dispoziţia administratorului schemelor toate datele şi informaţiile relevante furnizate de beneficiarii finali de ajutor de stat/de minimis indirect.

    ART. 2
    (1) Administratorul schemelor poate efectua vizite la faţa locului, la locaţia proiectelor aflate în implementare sau în perioada de sustenabilitate, conform prevederilor contractului de finanţare, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în conformitate cu documentele Programului.
    (2) În cazul în care administratorul schemelor constată o situaţie care, în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (1) lit. f) şi g) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu prevederile de reglementare ale schemelor, determină luarea unor măsuri în privinţa ajutorului de stat/de minimis acordat, acesta va menţiona constatările într-un raport care va cuprinde inclusiv determinarea sumei care este propusă pentru recuperare.
    (3) Raportul prevăzut la alin. (2) va fi transmis către furnizorul schemelor în termen de 3 zile de la emiterea acestuia.
    (4) În exercitarea atribuţiilor de monitorizare a ajutorului de stat/de minimis, în situaţia în care administratorul schemelor identifică la beneficiarul ajutorului de stat/de minimis din România o situaţie care se încadrează în prevederile art. 2 alin. (1) lit. a) şi b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, dar care nu încalcă regulile de ajutor de stat, acesta va completa formularul prevăzut în anexa nr. 2 la Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 875/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
    (5) În termen de 3 zile de la completarea formularului menţionat la alin. (4), acesta va fi transmis furnizorului schemelor în vederea demarării acţiunilor de verificare şi control, conform procedurilor interne de lucru şi prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. II
    Mecanismul de stopare/recuperare a ajutoarelor ca urmare a monitorizării ajutoarelor de stat/de minimis
    ART. 3
    (1) În situaţia prevăzută la art. 2 alin. (2), furnizorul de ajutor de stat/de minimis, în baza raportului prin care se constată nerespectarea de către beneficiarii de ajutor/ajutor indirect din România a condiţiilor de acordare/utilizare a ajutorului de stat/de minimis prevăzute în schema aferentă aprobată, va emite decizia privind recuperarea parţială sau totală a ajutorului de stat/ajutorului de minimis direct sau indirect sau, după caz, decizia privind stoparea ajutorului de stat/de minimis direct/indirect, pe numele beneficiarului final de ajutor, indiferent de calitatea acestuia în proiect, respectiv beneficiar principal, beneficiar de proiect sau beneficiar indirect, în baza contractului de finanţare/de cofinanţare/acordare a ajutorului, a prezentului ordin şi în conformitate cu art. 25 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Decizia privind recuperarea ajutorului de stat/de minimis, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1, trebuie să conţină cel puţin următoarele elemente:
    a) emitentul deciziei, sediul social şi codul de identificare ale acestuia;
    b) numărul şi data deciziei;
    c) denumirea beneficiarului;
    d) codul unic de înregistrare;
    e) domiciliul fiscal;
    f) obiectul deciziei;
    g) motivele de fapt şi de drept care au condus la emiterea deciziei;
    h) data la care ajutorul de stat/de minimis a fost pus la dispoziţia beneficiarului;
    i) data până la care s-a calculat dobânda de recuperare;
    j) cuantumul ajutorului de stat/de minimis, precum şi al dobânzii care trebuie recuperate;
    k) rata dobânzii utilizată pentru determinarea cuantumului dobânzii de recuperat;
    l) temeiul legal şi/sau contractual în baza căruia s-a dispus recuperarea ajutorului de stat/de minimis, precum şi a dobânzilor aferente;
    m) temeiul legal al puterii executorii a deciziei;
    n) contul/conturile în care trebuie restituită suma;
    o) termenul în care trebuie restituit debitul;
    p) organul la care se depune contestaţia şi termenul de depunere a acesteia;
    q) data la care îşi produce efectele decizia;
    r) numele şi semnătura reprezentantului legal/persoanei împuternicite de drept.

    (3) Pentru toate situaţiile în care punerea în aplicare a măsurii de ajutor nu a determinat încă un prejudiciu adus situaţiei pieţei şi, în consecinţă, nu este necesară o recuperare, Autoritatea de management poate emite o decizie de stopare a ajutorului de stat/de minimis încă neplătit.
    (4) Decizia prin care se dispune stoparea ajutoarelor de stat/de minimis acordate, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2, trebuie să conţină cel puţin următoarele elemente:
    a) emitentul deciziei, sediul social şi codul de identificare ale acestuia;
    b) numărul şi data deciziei;
    c) denumirea beneficiarului;
    d) codul unic de înregistrare;
    e) domiciliul fiscal;
    f) obiectul deciziei;
    g) motivele de fapt şi de drept care au condus la emiterea deciziei;
    h) temeiul legal şi modalitatea de acordare a ajutoarelor de stat/de minimis;
    i) cuantumul ajutorului de stat/de minimis de care are dreptul să beneficieze;
    j) temeiul legal/contractual în baza căruia s-a dispus stoparea ajutoarelor de stat/de minimis;
    k) temeiul legal al puterii executorii a deciziei;
    l) organul la care se depune contestaţia şi termenul de depunere a acesteia;
    m) data la care îşi produce efectele decizia;
    n) numele şi semnătura reprezentantului legal/persoanei împuternicite de drept.

    (5) Deciziile prevăzute la alin. (1) au caracter de titlu executoriu, în conformitate cu prevederile art. 25 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. La decizia de recuperare se va ataşa modalitatea de calcul al dobânzii. Procedura de calcul al dobânzii se stabileşte prin instrucţiuni emise de Consiliul Concurenţei^1.
    ^1 Regăsită la adresa: http://www.renascc.eu/wp-content/uploads/2020/12/ilovepdf_merged-2.pdf

    (6) În termen de 5 zile lucrătoare de la emiterea deciziei, aceasta va fi transmisă, spre informare, Consiliului Concurenţei, conform prevederilor art. 41 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (7) În situaţia prevăzută la art. 2 alin. (4), structura de control din cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, pe baza informaţiilor primite, va demara activitatea de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
    (8) Rezultatul verificărilor efectuate de structura de control din cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei sau deciziile prevăzute la alin. (1) pot fi contestate de către beneficiarul ajutorului de stat/de minimis în termenele prevăzute de legislaţia în vigoare.

    ART. 4
    (1) Decizia privind recuperarea ajutorului de stat/ajutorului de minimis sau, după caz, decizia privind stoparea ajutorului de stat/de minimis se transmite beneficiarului de ajutor, iar sumele recuperate, reprezentând ajutoare de stat/de minimis, se fac venit la bugetul din care au fost acordate.
    (2) În cazul în care decizia privind recuperarea ajutorului de stat/de minimis sau, după caz, decizia privind stoparea ajutorului de stat/de minimis se referă la un beneficiar de ajutor care nu este şi beneficiar de finanţare (ajutor indirect), decizia va fi adresată beneficiarului final de ajutor, în baza contractului de acordare a ajutorului de stat/de minimis încheiat între beneficiarul de finanţare nerambursabilă şi beneficiarul final de ajutor, a prezentului ordin şi în conformitate cu art. 25 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 , aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi va include, dacă este cazul, obligaţia beneficiarului final de ajutor de a rambursa ajutorul ilegal/utilizat abuziv, conform prevederilor legislaţiei naţionale în vigoare.
    (3) În cazul ajutorului indirect, decizia privind recuperarea ajutorului de stat/de minimis sau, după caz, decizia privind stoparea ajutorului de stat/ajutorului de minimis emisă pe numele beneficiarului de ajutor indirect se va comunica şi beneficiarului de finanţare, cu menţiunea de a solicita rambursarea ajutorului de stat/de minimis indirect, în baza contractului de acordare a ajutorului, şi/sau de a înceta acordarea ajutorului indirect/avantajului economic.

    ART. 5
    (1) Rata dobânzii utilizată pentru determinarea cuantumului sumei de recuperat se aplică de-a lungul întregii perioade, de la data plăţii ajutorului până la data recuperării sau a rambursării integrale. În cazul ajutorului indirect, când ajutorul nu constă într-un transfer de bani, valoarea totală a dobânzii se calculează de la data la care beneficiarul final al ajutorului începe să beneficieze efectiv de avantajul economic care reprezintă ajutorul indirect.
    (2) Cuantumul sumei de recuperat va fi calculat conform prevederilor Ordinului ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 1.201/2023 privind aprobarea unei scheme transparente de ajutor de stat destinate finanţării obiectivelor specifice OSR 2.2 - Promovarea energiei regenerabile conform Directivei (UE) 2018/2.001, inclusiv cu criteriile de durabilitate prevăzute în cadrul acesteia, OSR 4.5 - Asigurarea accesului egal la asistenţă medicală şi promovarea rezilienţei sistemelor de sănătate, inclusiv a asistenţei medicale primare, şi promovarea tranziţiei de la asistenţa instituţională la cea familială şi comunitară, OSR 4.6 - Consolidarea rolului culturii şi al turismului durabil în dezvoltarea economică, incluziunea socială şi inovarea socială şi OSI 6.3 - Consolidarea încrederii reciproce, în special prin încurajarea acţiunilor interpersonale prin Programul Interreg VI-A România-Ungaria şi ale Ordinului ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 1.299/2024 privind aprobarea unei scheme de ajutor de minimis destinate finanţării obiectivelor specifice OSR 2.2 - Promovarea energiei regenerabile conform Directivei (UE) 2018/2.001, inclusiv cu criteriile de durabilitate prevăzute în cadrul acesteia, OSR 4.5 - Asigurarea accesului egal la asistenţă medicală şi promovarea rezilienţei sistemelor de sănătate, inclusiv a asistenţei medicale primare, şi promovarea tranziţiei de la asistenţa instituţională la cea familială şi comunitară, OSR 4.6 - Consolidarea rolului culturii şi al turismului durabil în dezvoltarea economică, incluziunea socială şi inovarea socială şi OSI 6.3 - Consolidarea încrederii reciproce, în special prin încurajarea acţiunilor interpersonale prin Programul Interreg VI-A România-Ungaria.

    ART. 6
    (1) În cazul în care raportul prevăzut la art. 2 alin. (2) semnalează nerespectarea criteriilor de acordare a ajutorului de stat/de minimis prevăzute în schemele aprobate la nivelul Programului, respectiv în cazul în care se constată o situaţie care reprezintă o neregulă, în înţelesul art. 2 pct. 31 şi 33 din Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, pentru un beneficiar de ajutor de stat/de minimis, persoană juridică ungară, se vor lua toate măsurile necesare pentru recuperarea ajutorului de stat/de minimis ilegal/utilizat în mod abuziv de la beneficiarul final al acestuia.
    (2) Ajutorul de stat/de minimis ilegal/utilizat în mod abuziv de un partener ungar, acordat în cadrul Programului lnterreg VI-A România-Ungaria, va fi tratat ca o neregulă, în conformitate cu prevederile art. 69 al Regulamentului (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, iar Autoritatea de management, în calitate de furnizor, va asigura recuperarea în consecinţă, cu respectarea legislaţiei Uniunii Europene şi naţionale aplicabile în domeniul ajutoarelor de stat/de minimis, în special în ceea ce priveşte dobânda aferentă şi obligaţia de a recupera sumele de la beneficiarul final al ajutorului de stat/de minimis.
    (3) Autoritatea de management va notifica Autoritatea naţională din Ungaria cu privire la constatările raportului privind ajutorul utilizat în mod abuziv, acordat beneficiarilor din Ungaria, inclusiv determinarea sumei care este propusă pentru recuperare.
    (4) Ajutorul de rambursat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii ajutorului până la data recuperării acestuia. Rata dobânzii aplicabilă este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.589/2015 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 140 din 30.04.2004, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.589/2015 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 248 din 24.09.2015.
    (5) În cazul în care o decizie de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis ilegal/utilizat în mod abuziv se referă la un beneficiar de ajutor din Ungaria, iar Autoritatea de management/partenerul principal, după caz, nu reuşeşte să obţină partea din Fondul european de dezvoltare regională (FEDR) a rambursării ajutorului de la beneficiarul de ajutor din Ungaria, în maximum 30 de zile de la data primirii notificării trimise de Autoritatea de management, Autoritatea naţională rambursează Autorităţii de management, în maximum 90 de zile de la data primirii de către Autoritatea naţională a notificării de la Autoritatea de management, suma FEDR reprezentând ajutorul de stat/de minimis ilegal/utilizat în mod abuziv plătit beneficiarului de ajutor. Autoritatea naţională va trimite informaţii cu privire la recuperarea ajutorului de stat/de minimis, furnizând, de asemenea, documente justificative care dovedesc că ajutorul a fost recuperat de la beneficiarul ajutorului de stat/de minimis, în conformitate cu reglementările în vigoare privind ajutoarele de stat.
    (6) În astfel de circumstanţe, Autoritatea naţională se angajează să se asigure, de asemenea, că avantajul necuvenit acordat unui beneficiar ungar al ajutorului va fi eliminat, iar piaţa va fi readusă la starea anterioară acordării ajutorului menţionat anterior.
    (7) În cazul utilizării abuzive a unui ajutor indirect acordat de un partener ungar unei părţi terţe, care nu este inclusă în parteneriatul de proiect, se aplică aceeaşi procedură.
    (8) În plus, Autoritatea naţională va furniza documente justificative care să ateste că ajutorul a fost recuperat de la beneficiarul ajutorului de stat/de minimis, conform legislaţiei aplicabile.
    (9) Pentru toate situaţiile în care punerea în aplicare a măsurii de ajutor nu a determinat încă un prejudiciu adus situaţiei pieţei şi, în consecinţă, nu este necesară o recuperare, Autoritatea de management poate emite o decizie de stopare a ajutorului, care acoperă partea Fondului european de dezvoltare regională (FEDR) a ajutorului acordat încă neplătit beneficiarilor ungari.
    (10) În cazul în care Comisia Europeană emite o decizie de recuperare a ajutorului ilegal şi incompatibil, decizia Comisiei Europene adresată Ungariei de a recupera ajutorul ilegal sau incompatibil va fi pusă în aplicare de organismele competente din Ungaria, în termenii şi condiţiile prevăzute de legislaţia ungară relevantă.
    (11) Pentru a realiza o bună gestionare financiară la nivelul Programului, Autoritatea naţională va trimite Autorităţii de management toate documentele şi informaţiile privind stadiul recuperării ajutorului de stat/de minimis de la partenerii ungari.
    (12) Dispoziţiile Uniunii Europene, precum şi legislaţia naţională incidentală a fiecărui stat sunt şi rămân aplicabile pentru ambele ţări implicate în Program.
    (13) Decizia privind stoparea/recuperarea ajutorului de stat/de minimis de la beneficiarul de ajutor de stat/de minimis din Ungaria va fi transmisă Consiliului Concurenţei din România în termen de 5 zile de la emiterea acesteia.

    CAP. III
    Dispoziţii finale
    ART. 7
    Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.

    ART. 8
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Adrian-Ioan Veştea

    Bucureşti, 30 septembrie 2024.
    Nr. 3.784.
    ANEXA 1

    - Model -
    DECIZIE
    Nr. ...../..........
    de recuperare a ajutorului de stat/de minimis acordat
    ....... <denumire beneficiar ajutor de stat/de minimis> şi
    a dobânzii aferente în baza
    <Contract de finanţare/cofinanţare/de acordare a ajutorului nr. …>
    1. Date de identificare ale furnizorului
    Denumirea: Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, în calitate de Autoritate de management pentru Programul Interreg VI-A România-Ungaria
    Cod unic de înregistrare: 26369185
    Sediul: Bulevardul Libertăţii nr. 16, latura nord, sectorul 5, Bucureşti

    2. Date de identificare ale debitorului
    Denumirea: ........................
    Număr de înmatriculare la oficiul registrului comerţului: ...............
    Cod unic de înregistrare: .................
    Sediul social: .......................

    3. Obiectul deciziei
    Recuperarea ajutorului de stat/de minimis acordat de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, în calitate de Autoritate de management pentru Programul Interreg VI-A România-Ungaria, în cadrul proiectului ............., cod ..............

    4. Motivarea în fapt
    În conformitate cu prevederile <contract finanţare/cofinanţare/acordare de ajutor>, ............ a beneficiat de un ajutor de stat/de minimis aprobat prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 1.201/2023 privind aprobarea unei scheme transparente de ajutor de stat destinate finanţării obiectivelor specifice OSR 2.2 - Promovarea energiei regenerabile
    conform Directivei (UE) 2018/2.001, inclusiv cu criteriile de durabilitate prevăzute în cadrul acesteia, OSR 4.5 - Asigurarea accesului egal la asistenţă medicală şi promovarea rezilienţei sistemelor de sănătate, inclusiv a asistenţei medicale primare, şi promovarea tranziţiei de la asistenţa instituţională la cea familială şi comunitară, OSR 4.6 - Consolidarea rolului culturii şi al turismului durabil în dezvoltarea economică, incluziunea socială şi inovarea socială şi OSI 6.3 - Consolidarea încrederii reciproce, în special prin încurajarea acţiunilor interpersonale prin Programul Interreg VI-A România-Ungaria sau prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 1.299/2024 privind aprobarea unei scheme de ajutor de minimis destinate finanţării obiectivelor specifice OSR 2.2 - Promovarea energiei regenerabile conform Directivei (UE) 2018/2.001, inclusiv cu criteriile de durabilitate prevăzute în cadrul acesteia, OSR 4.5 - Asigurarea accesului egal la asistenţă medicală şi promovarea rezilienţei sistemelor de sănătate, inclusiv a asistenţei medicale primare, şi promovarea tranziţiei de la asistenţa instituţională la cea familială şi comunitară, OSR 4.6 - Consolidarea rolului culturii şi al turismului durabil în dezvoltarea economică, incluziunea socială şi inovarea socială şi OSI 6.3 - Consolidarea încrederii reciproce, în special prin încurajarea acţiunilor interpersonale prin Programul Interreg VI-A România-Ungaria, în cuantum de ...., acordat sub formă de .......<ex.: finanţare nerambursabilă/ajutor indirect> pentru ..................<activitate proiect/avantaj acordat>. Ajutorul de stat/de minimis s-a acordat ................, pe o perioadă ..................., astfel: ........................ .
    Având în vedere faptul că, în conformitate cu rezultatele raportului întocmit în urma activităţii de monitorizare a ajutorului de stat/de minimis, ..................... <beneficiar> se află în următoarea situaţie de fapt ......................, se constată că nu pot fi respectate prevederile de la ....................., drept care se impune luarea măsurii de recuperare a ajutorului de stat/de minimis în sumă totală de ................... .

    5. Motivarea în drept
    - art. 25 alin. (4), respectiv art. 39 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
    – art. 11 alin. (3) din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a art. 93 din Tratatul CE, cu modificările ulterioare;
    – prevederile Hotărârii Guvernului nr. 477/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, cu modificările şi completările ulterioare;
    – contractul de finanţare/cofinanţare nr. .....;
    – contractul de acordare ajutor indirect (dacă este cazul) nr. ....;
    – Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

    6. Cuantumul ajutorului de stat/de minimis, precum şi al dobânzii care trebuie recuperate
    Cuantumul ajutorului de stat/de minimis care trebuie restituit de debitorul ....... este de ........ .
    Pentru suma plătită/rambursată de către Autoritatea de management pentru Programul Interreg VI-A România-Ungaria, beneficiarul datorează dobânzi calculate conform prevederilor art. 33 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    Valoarea totală a dobânzii se calculează de la data plăţii ajutorului de stat/de minimis de către Autoritatea de management pentru Programul Interreg VI-A România-Ungaria şi până la data achitării integrale a debitului.
    În cazul unui ajutor indirect, când ajutorul nu constă într-un transfer de bani, valoarea totală a dobânzii se calculează de la data la care beneficiarul final al ajutorului de stat/de minimis primeşte efectiv avantajul economic care reprezintă ajutorul indirect.
    Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei a calculat dobânda datorată de .........., de la data plăţii ajutorului (xx.xx.xxxx) până la data de (xx.xx.xxxx). Cuantumul dobânzii astfel calculate până la data de (xx.xx.xxxx) este de ..........., iar pentru fiecare zi de întârziere până la data recuperării integrale a debitului principal se va adăuga suma de .............../zi.
    Modalitatea de calcul al dobânzii se stabileşte prin instrucţiuni emise de Consiliul Concurenţei^1.
    ^1 Regăsită la adresa: http://www.renascc.eu/wp-content/uploads/2020/12/ilovepdf_merged-2.pdf


    7. Modul de efectuare a plăţii:
    Restituirea de către debitor a sumelor menţionate anterior se va efectua în termen de ..... de zile de la comunicarea prezentei decizii în contul nr. ................ deschis la .............., beneficiar Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, cod SWIFT: ......... . Codul de înregistrare fiscală al Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei este 26369185.

    8. Organul la care se poate depune contestaţia şi termenul de depunere a acesteia
    Potrivit art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, decizia se poate contesta la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei - Autoritate de management pentru Programul Interreg VI-A România-Ungaria, în calitate de furnizor de ajutor, în termen de 30 de zile de la comunicare.
    Procedura de contestaţie este cea prevăzută de dispoziţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, în mod corespunzător.
    Decizia de recuperare îşi produce efectele de la data comunicării acesteia către debitorul ..............., cu sediul social în ...........,

    În conformitate cu prevederile art. 25 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, prezenta decizie are caracter de titlu executoriu.
    Nerestituirea ajutorului de stat/de minimis conform termenului indicat atrage transmiterea prezentei decizii de recuperare a ajutorului de stat/de minimis către organele de executare silită.
    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
    ...................

    ANEXA 2

     - Model -
    DECIZIE
    NR. / .....
    de stopare a ajutorului de stat/de minimis acordat
    ...... <denumire beneficiar ajutor de stat/de minimis> în baza
    <Contract de finanţare/cofinanţare/de acordare a ajutorului nr. …>
    1. Date de identificare ale furnizorului
    Denumirea: Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, în calitate de Autoritate de management pentru Programul Interreg VI-A România-Ungaria
    Cod unic de înregistrare: 26369185
    Sediul: Bulevardul Libertăţii nr. 16, latura nord, sectorul 5, Bucureşti

    2. Date de identificare ale beneficiarului
    Denumirea: ............
    Număr de înmatriculare la oficiul registrului comerţului: ..........
    Cod unic de înregistrare: ...........
    Sediul social: ...........

    3. Obiectul deciziei
    Stoparea ajutorului de stat/de minimis acordat de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, în calitate de Autoritate de management pentru Programul INTERREG VI-A România-Ungaria, în cadrul proiectului ............. cod .....

    4. Motivarea în fapt
    În conformitate cu prevederile <contract finanţare/cofinanţare/acordare de ajutor>, ................. a beneficiat de un ajutor de stat/de minimis aprobat prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 1.201/2023 privind aprobarea unei scheme transparente de ajutor de stat destinate finanţării obiectivelor specifice OSR 2.2 - Promovarea energiei regenerabile conform Directivei (UE) 2018/2.001, inclusiv cu criteriile de durabilitate prevăzute în cadrul acesteia, OSR 4.5 - Asigurarea accesului egal la asistenţă medicală şi promovarea rezilienţei sistemelor de sănătate, inclusiv a asistenţei medicale primare, şi promovarea tranziţiei de la asistenţa instituţională la cea familială şi comunitară, OSR 4.6 - Consolidarea rolului culturii şi al turismului durabil în dezvoltarea economică, incluziunea socială şi inovarea socială şi OSI 6.3 - Consolidarea încrederii reciproce, în special prin încurajarea acţiunilor interpersonale prin Programul Interreg VI-A România-Ungaria sau prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 1.299/2024 privind aprobarea unei scheme de ajutor de minimis destinate finanţării obiectivelor specifice OSR 2.2 - Promovarea energiei regenerabile conform Directivei (UE) 2018/2.001, inclusiv cu criteriile de durabilitate prevăzute în cadrul acesteia, OSR 4.5 - Asigurarea accesului egal la asistenţă medicală şi promovarea rezilienţei sistemelor de sănătate, inclusiv a asistenţei medicale primare, şi promovarea tranziţiei de la asistenţa instituţională la cea familială şi comunitară, OSR 4.6 - Consolidarea rolului culturii şi al turismului durabil în dezvoltarea economică, incluziunea socială şi inovarea socială şi OSI 6.3 - Consolidarea încrederii reciproce, în special prin încurajarea acţiunilor interpersonale prin Programul Interreg VI-A România-Ungaria, în cuantum de ..........., acordat sub formă de ............ <ex.: finanţare nerambursabilă/ajutor indirect> pentru ..........<activitate proiect/avantaj acordat>. Ajutorul de stat/de minimis s-a acordat ..........., astfel:........................ .
    Având în vedere faptul că, în conformitate cu rezultatele raportului întocmit în urma activităţii de monitorizare a ajutorului de stat/de minimis, ........... <beneficiar de ajutor de stat/de minimis> se află în următoarea situaţie de fapt ........, se constată că nu pot fi respectate prevederile de la ............, drept care se impune luarea măsurii de stopare a ajutorului de stat/de minimis.

    Pe cale de consecinţă cuantumul ajutorului de stat/de minimis de care are dreptul să beneficieze este .......... .
    5. Motivarea în drept
    - art. 25 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
    – prevederile Hotărârii Guvernului nr. 477/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, cu modificările şi completările ulterioare;
    – contractul de finanţare/cofinanţare nr. .....;
    – contractul de acordare ajutor indirect (daca este cazul) nr. ....;
    – Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

    6. Organul la care se poate depune contestaţia şi termenul de depunere a acesteia
    Potrivit art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, decizia se poate contesta la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei - Autoritate de management pentru Programul Interreg VI-A România-Ungaria, în calitate de furnizor de ajutor, în termen de 30 de zile de la comunicare.
    Procedura de contestaţie este cea prevăzută de dispoziţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, în mod corespunzător.
    Decizia de stopare îşi produce efectele de la data comunicării acesteia către beneficiarul ajutorului de stat/de minimis ................., cu sediul social în ............... .

    În conformitate cu prevederile art. 25 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, prezenta decizie are caracter de titlu executoriu.
    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
    ……………

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016