Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 3.689 din 17 decembrie 2008  privind modificarea Instructiunilor pentru stabilirea procedurii privind efectuarea operatiunilor necesare pentru finantarea de la bugetul de stat in cazul indisponibilitatii temporare a contributiei financiare a Comunitatii Europene si in cazul compensarilor efectuate de Comisia Europeana, precum si pentru tratamentul dobanzii acumulate in conturile bancare ale Fondului National in cadrul programelor ISPA, aprobate prin   Ordinul ministrului finantelor publice nr. 296/2007     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 3.689 din 17 decembrie 2008 privind modificarea Instructiunilor pentru stabilirea procedurii privind efectuarea operatiunilor necesare pentru finantarea de la bugetul de stat in cazul indisponibilitatii temporare a contributiei financiare a Comunitatii Europene si in cazul compensarilor efectuate de Comisia Europeana, precum si pentru tratamentul dobanzii acumulate in conturile bancare ale Fondului National in cadrul programelor ISPA, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 296/2007

EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 864 din 22 decembrie 2008

Având în vedere dispoziţiile:
- <>art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la gestionarea fondurilor nerambursabile alocate României de cãtre Comunitatea Europeanã, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente acestora, aprobatã prin <>Legea nr. 22/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- Memorandumului de înţelegere privind utilizarea Fondului Naţional pentru ISPA dintre Guvernul României şi Comunitatea Europeanã, semnat la Bucureşti la 20 octombrie 2000, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.328/2000 ;
- memorandumurilor de finanţare ISPA dintre Guvernul României şi Comisia Europeanã,
în temeiul <>art. 11 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul economiei şi finanţelor emite urmãtorul ordin:

ART. I
Instrucţiunile pentru stabilirea procedurii privind efectuarea operaţiunilor necesare pentru finanţarea de la bugetul de stat în cazul indisponibilitãţii temporare a contribuţiei financiare a Comunitãţii Europene şi în cazul compensãrilor efectuate de Comisia Europeanã, precum şi pentru tratamentul dobânzii acumulate în conturile bancare ale Fondului Naţional în cadrul programelor ISPA, aprobate prin <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 296/2007 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 199 din 22 decembrie 2007, cu modificãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Punctul 2.2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"2.2. În situaţia în care, din cauza indisponibilitãţii fondurilor ex-ISPA, Oficiul de Plãţi şi Contractare PHARE (OPCP)/ Agenţia de implementare se aflã în imposibilitate de a onora obligaţiile de platã cãtre contractori, poate accesa fondul de indisponibilitãţi temporare ISPA în baza unor solicitãri exprese care trebuie sã respecte formatul stabilit de Autoritatea de Certificare şi Platã şi sã cuprindã: notã explicativã, tabelul "Situaţie privind plãţile efectuate şi de efectuat de cãtre Agenţia de implementare" şi documente-suport: certificat interimar de platã/facturã, reconciliere bancarã, extrase de cont. Aceste solicitãri exprese pot fi transmise Autoritãţii de Certificare şi Platã de cãtre Autoritatea de Management Ex-ISPA (AM Ex-ISPA)/ agenţiile de implementare pentru o anumitã mãsurã numai o singurã datã pe lunã. În mod excepţional, în cadrul unei luni, pot fi transmise Autoritãţii de Certificare şi Platã douã solicitãri exprese pentru o singurã mãsurã, în cazul în care neonorarea plãţii de cãtre beneficiar poate avea drept consecinţã rezilierea contractelor.
2.2.1. Ca urmare a primirii cererilor de avans şi a cererilor intermediare de fonduri/declaraţii de cheltuieli, Autoritatea de Certificare şi Platã stabileşte şi transferã OPCP/agenţiilor de implementare sumele de la bugetul de stat din fondul de indisponibilitãţi temporare în limita contribuţiei comunitare solicitate de AM Ex-ISPA/agenţiile de implementare în cererile pentru avans, respectiv în cererile intermediare de fonduri/ declaraţiile de cheltuieli.
Autoritatea de Certificare şi Platã va transfera aceste sume în termen de 10 zile lucrãtoare de la primirea unei solicitãri exprese de la AM Ex-ISPA/agenţiile de implementare, în completarea informaţiilor din ultimul raport lunar de progres, în scopul efectuãrii de plãţi urgente la contractori.
2.2.2. AM Ex-ISPA/Agenţia de implementare poate solicita Autoritãţii de Certificare şi Platã, în mod excepţional faţã de prevederile subpct. 2.2.1, sume din fondul de indisponibilitãţi temporare, în situaţia în care trebuie sã onoreze plata cãtre contractori a unei facturi cu scadenţã imediatã, iar aceastã operaţiune ar presupune depãşirea sumei solicitate prin cererea intermediarã de fonduri/declaraţia de cheltuieli. Autoritatea de Certificare şi Platã va stabili şi transfera, în termen de 10 zile lucrãtoare de la primirea respectivei solicitãri, sumele de la bugetul de stat din fondul de indisponibilitãţi temporare.
În situaţia în care AM Ex-ISPA/agenţiile de implementare acceseazã fondul de indisponibilitãţi temporare conform prevederilor paragrafului 1 al prezentului subpct., acestea se obligã ca în termen de 45 de zile lucrãtoare de la momentul transmiterii cãtre Autoritatea de Certificare şi Platã a dovezii privind utilizarea sumelor solicitate din fondul de indisponibilitãţi temporare (maximum 10 zile lucrãtoare de la data alimentãrii subconturilor ISPA), sã înainteze acesteia o cerere intermediarã de fonduri/declaraţie de cheltuieli, însoţitã de rapoartele de verificare la faţa locului ale AM Ex-ISPA/Ministerul Transporturilor, în vederea transmiterii acesteia Comisiei Europene.
În cazul în care, în acest interval de timp de 45 de zile lucrãtoare, AM Ex-ISPA/Agenţia de implementare nu va transmite Autoritãţii de Certificare şi Platã o cerere intermediarã de fonduri/ declaraţie de cheltuieli, pentru mãsura respectivã Autoritatea de Certificare şi Platã nu va mai efectua transferuri din fondul de indisponibilitãţi temporare în baza prevederilor prezentului subpunct, situaţie în care responsabilitatea pentru eventualele penalitãţi rezultate în urma efectuãrii cu întârziere a plãţilor cãtre contractori revine AM Ex-ISPA/agenţiilor de implementare.
2.2.3. În cazul mãsurilor ex-ISPA pentru care nu existã o cerere intermediarã de fonduri/declaraţie de cheltuieli, ulterior notificãrii Autoritãţii de Certificare şi Platã de cãtre AM Ex-ISPA cu privire la:
- primirea proiectului cererii intermediare de fonduri/ declaraţiei de cheltuieli în scopul efectuãrii misiunilor de verificare la faţa locului;
- suma solicitatã de cãtre beneficiarii finali/agenţiile de implementare,
aceasta transferã OPCP/agenţiilor de implementare, în baza unor solicitãri exprese primite de la acestea, sume de la bugetul de stat din fondul de indisponibilitãţi temporare, aferente unui procent de 85% din contribuţia comunitarã solicitatã de AM Ex-ISPA/agenţiile de implementare în proiectul cererilor intermediare de fonduri/declaraţiilor de cheltuieli, fãrã a condiţiona aceastã operaţiune de transmiterea aplicaţiei de platã la Comisia Europeanã. Astfel, ulterior transmiterii de cãtre AM Ex-ISPA/agenţiile de implementare a unor solicitãri exprese, în completarea informaţiilor din ultimul raport lunar de progres, Autoritatea de Certificare şi Platã va stabili şi transfera, în termen de 10 zile lucrãtoare de la primirea acestor solicitãri, sumele de la bugetul de stat din fondul de indisponibilitãţi temporare.
Diferenţa dintre suma solicitatã de AM Ex-ISPA/agenţiile de implementare în cererile intermediare de fonduri/declaraţiile de cheltuieli transmise Autoritãţii de Certificare şi Platã ulterior efectuãrii misiunilor de verificare la faţa locului ale AM Ex-ISPA şi Ministerului Transporturilor şi suma stabilitã ca reprezentând 85% din contribuţia comunitarã solicitatã de AM Ex-ISPA/ agenţiile de implementare în proiectul cererilor intermediare de fonduri/declaraţiilor de cheltuieli va fi transferatã de Autoritatea de Certificare şi Platã OPCP/agenţiilor de implementare în baza unor solicitãri exprese, ulterior primirii cererilor intermediare de fonduri/declaraţiilor de cheltuieli.
Verificarea de cãtre AM Ex-ISPA şi Ministerul Transporturilor a proiectului cererii intermediare de fonduri/declaraţiei de cheltuieli în baza cãruia se acceseazã fondul de indisponibilitãţi temporare şi transmiterea cãtre Autoritatea de Certificare şi Platã a cererii intermediare de fonduri/declaraţiei de cheltuieli, însoţitã de rapoartele de verificare la faţa locului, vor trebui sã respecte termenele stabilite în acest sens prin Protocolul de colaborare privind implementarea mãsurilor ex-ISPA în domeniul mediului/Acordul privind implementarea mãsurilor ex-ISPA în domeniul transporturilor. În situaţia în care AM Ex-ISPA/Agenţia de implementare nu va transmite cererea intermediarã de fonduri/declaraţia de cheltuieli în termenul stabilit prin documentele precizate anterior, Autoritatea de Certificare şi Platã nu va mai efectua transferuri din fondul de indisponibilitãţi temporare decât în baza prevederilor subpct. 2.2.1.
2.2.4. În cadrul solicitãrilor exprese specificate la subpct. 2.2.1, 2.2.2 şi 2.2.3, trebuie sã aparã justificate cauzele care au generat imposibilitatea AM Ex-ISPA/agenţiilor de implementare de a efectua plãţile la contractori din fonduri primite de la Comisia Europeanã.
2.2.5. Ulterior efectuãrii transferului de cãtre Autoritatea de Certificare şi Platã al sumelor solicitate din fondul de indisponibilitãţi temporare, AM Ex-ISPA/Agenţia de implementare trebuie sã transmitã acesteia, în termen de maximum 10 zile lucrãtoare de la data alimentãrii subconturilor ISPA, extrasul de cont care atestã utilizarea acestor sume.
Dacã fondul de indisponibilitãţi temporare este accesat pe baza de facturã/certificat interimar de platã neverificat de beneficiar/Agenţie de implementare, extrasul de cont care atestã utilizarea sumelor din fondul de indisponibilitãţi temporare se va transmite Autoritãţii de Certificare şi Platã în termen de 10 zile lucrãtoare de la momentul autorizãrii la platã a facturii. În situaţia în care autorizarea la platã a facturii are loc anterior efectuãrii de cãtre Autoritatea de Certificare şi Platã a transferului sumelor solicitate din fondul de indisponibilitãţi temporare, extrasul de cont care atestã utilizarea acestor sume se va transmite Autoritãţii de Certificare şi Platã conform prevederilor primului paragraf.
În situaţia în care AM Ex-ISPA/Agenţia de implementare nu va transmite extrasul de cont în termenul anterior menţionat, Autoritatea de Certificare şi Platã va onora urmãtoarea solicitare din fondul de indisponibilitãţi temporare, pentru mãsura respectivã, cu condiţia ca aceasta sã fie însoţitã de facturi autorizate la platã.
2.2.6. În cazul mãsurilor pentru care Comisia Europeanã a suspendat temporar plãţile din cauza unor suspiciuni de fraudã şi în perioada derulãrii investigaţiilor de cãtre organismele de control, AM Ex-ISPA poate solicita Autoritãţii de Certificare şi Platã sume din fondul de indisponibilitãţi temporare numai cu obţinerea prealabilã a acordului Guvernului, în sensul continuãrii finanţãrii mãsurii în cauzã cu fonduri de la bugetul de stat.
În situaţia în care ministrul economiei şi finanţelor aprobã accesarea fondului de indisponibilitãţi temporare pentru mãsura în cauzã, Autoritatea de Certificare şi Platã va transfera, în termen de 10 zile lucrãtoare de la primirea unei solicitãri exprese, sumele solicitate de AM Ex-ISPA în scopul efectuãrii de plãţi urgente la contractori. În aceastã situaţie, solicitãrile exprese trebuie sã fie întocmite pe bazã de facturi autorizate la platã.
Ulterior efectuãrii transferului de cãtre Autoritatea de Certificare şi Platã al sumelor solicitate din fondul de indisponibilitãţi temporare, se vor aplica prevederile paragrafului 1 al subpct. 2.2.5.
2.2.7. În cazul mãsurilor pentru care Comisia Europeanã a suspendat temporar plãţile din alte cauze decât cea prevãzutã la subpct. 2.2.6, Autoritatea de Certificare şi Platã stabileşte şi transferã OPCP/agenţiilor de implementare sumele de la bugetul de stat din fondul de indisponibilitãţi temporare în termen de 10 zile de la primirea unei solicitãri exprese de la acestea, în completarea informaţiilor din ultimul raport lunar de progres, în scopul efectuãrii de plãţi la contractori.
Ulterior efectuãrii transferului de cãtre Autoritatea de Certificare şi Platã al sumelor solicitate din fondul de indisponibilitãţi temporare, se vor aplica prevederile subpct. 2.2.5."
2. Subpunctele 2.3.1 b) şi 2.3.1 c) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"b) Totuşi, în situaţia în care, ulterior notificãrii Autoritãţii de Certificare şi Platã de cãtre AM Ex-ISPA, conform prevederilor subpct. 2.2.3, OPCP/agenţiile de implementare se aflã în imposibilitate de a-şi onora obligaţiile de platã cãtre contractori din cauza indisponibilitãţii temporare a fondurilor ex-ISPA, acestea pot transmite Autoritãţii de Certificare şi Platã solicitãri exprese de sume din fondul de indisponibilitãţi temporare în limita a 85% din contribuţia comunitarã pe care Autoritatea de Certificare şi Platã o poate solicita Comisiei Europene, pânã la atingerea pragului de rambursare stabilit în memorandumul de finanţare. Autoritatea de Certificare şi Platã va stabili şi transfera sumele necesare fãrã a condiţiona aceastã operaţiune de transmiterea aplicaţiei de platã Comisiei Europene. Diferenţa pânã la suma solicitatã de AM Ex-ISPA/agenţiile de implementare în cererea intermediarã de fonduri/declaraţia de cheltuieli înaintatã Autoritãţii de Certificare şi Platã ulterior efectuãrii misiunilor de verificare la faţa locului ale AM Ex-ISPA şi Ministerului Transporturilor poate fi transferatã de Autoritatea de Certificare şi Platã din fondul de indisponibilitãţi temporare, în baza unor solicitãri exprese ale AM Ex-ISPA/agenţiilor de implementare.
c) Ulterior efectuãrii transferului de cãtre Autoritatea de Certificare şi Platã al sumelor solicitate din fondul de indisponibilitãţi temporare, se vor aplica prevederile subpct. 2.2.5."
3. La subpunctul 2.3.2, paragraful 2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Ulterior efectuãrii transferului de cãtre Autoritatea de Certificare şi Platã al sumelor solicitate din fondul de indisponibilitãţi temporare, se vor aplica prevederile subpct. 2.2.5."
4. La punctul 2.4, paragraful 2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Ulterior efectuãrii transferului de cãtre Autoritatea de Certificare şi Platã al sumelor solicitate din fondul de indisponibilitãţi temporare, se vor aplica prevederile subpct. 2.2.5."
5. La punctul 2.5, situaţia 1 din cadrul paragrafului 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Autoritatea de Certificare şi Platã stabileşte şi transferã OPCP/agenţiilor de implementare, în baza unor solicitãri exprese ale AM Ex-ISPA/agenţiilor de implementare, sume de la bugetul de stat din fondul de indisponibilitãţi temporare şi în urmãtoarele situaţii:
1. în cazul neîndeplinirii condiţionalitãţilor prevãzute la art. 8 din memorandumul de finanţare, cu condiţia ca, ulterior îndeplinirii condiţionalitãţilor prevãzute la art. 8 din memorandumul de finanţare, AM Ex-ISPA/agenţiile de implementare sã transmitã Autoritãţii de Certificare şi Platã, în termen de 10 zile lucrãtoare, cererea de avans şi, în termen de 45 de zile lucrãtoare, cererea intermediarã de fonduri/declaraţia de cheltuieli; accesarea fondului de indisponibilitãţi temporare în situaţia neîndeplinirii condiţionalitãţilor aferente cererilor pentru a doua tranşã de avans şi pentru prima cerere intermediarã de fonduri, stabilite în cadrul memorandumurilor de finanţare, este posibilã pânã la sfârşitul lunii martie 2009. Ulterior acestei date, AM Ex-ISPA poate solicita sume din fondul de indisponibilitãţi temporare în baza acestei prevederi numai cu obţinerea prealabilã a acordului Guvernului, în sensul continuãrii finanţãrii mãsurii în cauzã cu fonduri de la bugetul de stat;".
6. La punctul 2.5, paragraful 2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Ulterior efectuãrii transferului de cãtre Autoritatea de Certificare şi Platã al sumelor solicitate din fondul de indisponibilitãţi temporare, se vor aplica prevederile subpct. 2.2.5."
7. Punctul 2.9 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"2.9. Rambursarea în avans de cãtre Autoritatea de Certificare şi Platã a sumelor declarate în (proiectul) cererii intermediare de fonduri/declaraţiei de cheltuieli (conform prevederilor pct. 2.2)/certificate ca eligibile în aplicaţiile de platã transmise Comisiei Europene, din sume de la bugetul de stat aferente fondului pentru indisponibilitãţi temporare, se va realiza astfel încât totalul sumelor transferate OPCP/agenţiilor de implementare pentru mãsura respectivã atât din sume provenite de la CE (avansuri şi cereri intermediare), cât şi din fondul de indisponibilitãţi temporare sã nu depãşeascã contribuţia comunitarã contractatã, aferentã fiecãrei mãsuri ex-ISPA."
8. La subpunctul 3.1.1, paragraful 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"3.1.1. Autoritatea de Certificare şi Platã întocmeşte cererea de deschidere de credite bugetare necesare din fondul pentru indisponibilitãţi temporare pentru programul ex-ISPA pentru plata integralã a obligaţiilor OPCP/agenţiilor de implementare cãtre beneficiarii de proiecte ex-ISPA, cu încadrarea în limitele alocaţiilor bugetare anuale/trimestriale aprobate.
De asemenea, Autoritatea de Certificare şi Platã, pânã la data de 25 a lunii anterioare trimestrului pentru care se stabilesc necesitãţile de finanţare în cazul indisponibilitãţii temporare a fondurilor europene, întocmeşte Nota de fundamentare pe baza:
- estimãrii sumelor în lei necesare pentru finanţarea contravalorii sumelor în euro care trebuie transferate OPCP/agenţiilor de implementare. Estimarea se construieşte pornind de la sumele în euro declarate în previziunile de plãţi aferente fondurilor ex-ISPA incluse în rapoartele lunare de progres sau în solicitãrile exprese transmise de AM Ex-ISPA/ agenţia de implementare, la care se adaugã 5% pentru eventuale diferenţe ce pot rezulta din modificarea cursului de schimb lei/euro al societãţii bancare la data efectuãrii schimbului valutar faţã de cursul de la data întocmirii ordinului de platã;
- soldului contului RO18TREZ7005029XXX000289 «Disponibil din sume de la bugetul de stat pentru finanţare proiecte în cazul indisponibilitãţii temporare de fonduri ISPA»;
- soldului subconturilor ISPA ale OPCP/agenţiilor de implementare;
- estimãrii sumelor de primit de la Comisia Europeanã."
9. Subpunctul 3.3.2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"3.3.2. Sumele înscrise în ordinele de platã se determinã prin estimarea sumelor în lei, necesare pentru finanţarea contravalorii sumelor în euro care trebuie transferate OPCP/agenţiilor de implementare. Estimarea se construieşte pornind de la sumele în euro autorizate la platã, la care se adaugã 5% pentru eventuale diferenţe ce pot rezulta din modificarea cursului de schimb lei/euro al societãţii bancare la data efectuãrii schimbului valutar faţã de cursul de la data întocmirii ordinului de platã. În calcularea sumei pentru care se solicitã transferul se ţine cont de soldul conturilor deschise la societatea bancarã. Ordinele de platã, întocmite pe baza autorizãrilor de platã supuse vizei de control financiar preventiv, se depun de Autoritatea de Certificare şi Platã la Direcţia Generalã a Finanţelor Publice a Municipiului Bucureşti - Direcţia de trezorerie şi contabilitate publicã. Eventualele costuri bancare aferente operaţiunilor prin intermediul TRANSFOND se reţin direct din sumele supuse transferului."
10. La subpunctul 5.1.1, paragraful 2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Sumele solicitate prin deschiderea de credite se determinã prin estimarea sumelor în lei necesare pentru finanţarea contravalorii sumelor în euro aferente off-setului. Estimarea se construieşte pornind de la sumele în euro reprezentând off-seturi, la care se adaugã un procent de 5% pentru eventuale diferenţe ce pot rezulta din modificarea cursului de schimb lei/euro al societãţii bancare la data efectuãrii schimbului valutar faţã de cursul la data întocmirii ordinului de platã."
ART. II
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian

Bucureşti, 17 decembrie 2008.
Nr. 3.689.
-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016