Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere: - prevederile art. 18^1 alin. (1) şi art. 65 alin. (4) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare; – prevederile Ordinului ministrului educaţiei naţionale nr. 3.593/2014 pentru aprobarea Metodologiei privind elaborarea şi aprobarea curriculumului şcolar - planuri-cadru de învăţământ şi programe şcolare; – Referatul de aprobare nr. 197 din 2.02.2023 a Ordinului ministrului educaţiei pentru modificarea Ordinului ministrului educaţiei naţionale nr. 3.218/2014 privind aprobarea planurilor-cadru de învăţământ pentru învăţământul profesional special şi a notei de fundamentare privind elaborarea acestora, în baza prevederilor art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 369/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul educaţiei emite prezentul ordin. ART. I Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 3.218/2014 privind aprobarea planurilor-cadru de învăţământ pentru învăţământul profesional special şi a notei de fundamentare privind elaborarea acestora, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 286 din 17 aprilie 2014, se modifică după cum urmează: 1. Anexa nr. 1 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin. 2. Anexa nr. 2 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin. ART. II Planurile-cadru prevăzute în anexe se aplică începând cu anul şcolar 2023-2024. ART. III Direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Educaţiei, instituţiile aflate în subordonarea/coordonarea Ministerului Educaţiei, unităţile/instituţiile de învăţământ, precum şi celelalte instituţii prevăzute în anexe duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin. ART. IV Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. p. Ministrul educaţiei, Gigel Paraschiv, secretar de stat Bucureşti, 13 februarie 2023. Nr. 3.666. ANEXA 1 (Anexa nr. 1 la Ordinul nr. 3.218/2014) PLANURILE-CADRU de învăţământ pentru învăţământul profesional special 1. PLAN-CADRU DE ÎNVĂŢĂMÂNT pentru învăţământul profesional special clasa a IX-a
┌──────────────┬───────────────────────────────────────────┐
│ │Alocarea orelor de studiu │
│Aria ├───────────┬─────────┬─────────┬───────────┤
│curriculară/ │Nr. de ore/│ │ │Nr. de ore/│
│Disciplină/ │săptămână │Nr. total│Nr. de │an şcolar │
│Modul ├───┬───┬───┤de ore/ │săptămâni├───────────┤
│ │TC │CD │CDL│săptămână│ │Arii │
│ │ │ │ │ │ │curriculare│
├──────────────┼───┼───┼───┼─────────┼─────────┼───────────┤
│LIMBĂ ŞI │4 │- │- │ │ │ │
│COMUNICARE │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Limba şi │ │ │ │ │ │ │
│literatura │3 │- │- │ │ │ │
│română*) │ │ │ │ │ │132 │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Limba modernă │1 │- │- │ │ │ │
│1 │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Limba modernă │- │- │- │ │ │ │
│2 │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ ├───────────┤
│MATEMATICĂ ŞI │ │ │ │ │ │ │
│ŞTIINŢE ALE │6 │- │- │ │ │ │
│NATURII │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Matematică │2 │- │- │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ │198 │
│Fizică │1 │- │- │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Chimie │1 │- │- │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Biologie │2 │- │- │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ ├───────────┤
│OM ŞI │4 │- │- │ │ │ │
│SOCIETATE │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Istorie │1 │- │- │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Geografie │1 │- │- │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ │132 │
│Socioumane/ │ │ │ │ │ │ │
│Logică, │1 │- │- │ │ │ │
│argumentare şi│ │ │ │30 │33 │ │
│comunicare │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Religie │1 │- │- │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ ├───────────┤
│EDUCAŢIE │ │ │ │ │ │ │
│FIZICĂ ŞI │2 │- │- │ │ │ │
│SPORT │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ │66 │
│Educaţie │ │ │ │ │ │ │
│fizică şi │2 │- │- │ │ │ │
│sport │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ ├───────────┤
│CONSILIERE ŞI │- │1 │- │ │ │ │
│ORIENTARE │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ │33 │
│Consiliere şi │- │1 │- │ │ │ │
│orientare │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ ├───────────┤
│TEHNOLOGII │1 │12 │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Tehnologia │ │ │ │ │ │ │
│informaţiei şi│1 │- │- │ │ │ │
│a │ │ │ │ │ │ │
│comunicaţiilor│ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ │429 │
│Cultură de │- │4 │- │ │ │ │
│specialitate │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Pregătire │ │ │ │ │ │ │
│practică │- │8 │- │ │ │ │
│săptămânală*1)│ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ ├───────────┤
│Total ore TC/ │17 │13 │- │ │ │990 │
│CD │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┼─────────┼─────────┼───────────┤
│Stagii de │ │ │ │ │ │ │
│pregătire │- │- │30 │30 │4 │120 │
│practică │ │ │ │ │ │ │
│CDL*2) │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┼─────────┼─────────┼───────────┤
│Total ore/an │561│429│120│ │ │1.110 │
│şcolar │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┼─────────┼─────────┼───────────┤
│Terapii │ │ │ │ │ │ │
│specifice şi │ │ │ │ │ │ │
│activităţi de │4 │- │- │ │33 │132 │
│recuperare şi │ │ │ │ │ │ │
│compensare - │ │ │ │ │ │ │
│PSIHODIAGNOZĂ │ │ │ │ │ │ │
└──────────────┴───┴───┴───┴─────────┴─────────┴───────────┘
*) În cazul învăţământului profesional organizat în limbile minorităţilor naţionale se adaugă un număr de ore pentru studiul limbii materne, egal cu numărul de ore alocat pentru studiul limbii române. *1) Pregătirea practică poate fi organizată atât în unitatea de învăţământ, cât şi la operatorul economic/instituţia publică partener/parteneră. *2) Stagiul de pregătire practică se desfăşoară la operatorul economic/instituţia publică partener/parteneră. Condiţiile în care stagiul de practică se desfăşoară în unitatea de învăţământ sunt stabilite prin metodologia de organizare şi funcţionare a învăţământului profesional. Planificarea orară a pregătirii elevilor este realizată de unitatea de învăţământ, cu respectarea numărului total de ore/săptămână şi a numărului total de ore/an pentru fiecare disciplină/modul. Astfel: - pregătirea practică poate fi organizată săptămânal, conform alocării din planul-cadru, sau comasată pe durata mai multor săptămâni; – orele de pregătire pentru cultura de specialitate pot fi planificate săptămânal, conform alocării din planul-cadru, sau pot fi comasate astfel încât acestea să fie corelate cu pregătirea practică; – orele de pregătire alocate fiecărei discipline pot fi planificate săptămânal, conform alocării din planul-cadru, sau pot fi comasate, în funcţie de planificarea orară pentru pregătirea practică. 2. PLAN-CADRU DE ÎNVĂŢĂMÂNT pentru învăţământul profesional special clasa a X-a
┌──────────────┬───────────────────────────────────────────┐
│ │Alocarea orelor de studiu │
│Aria ├───────────┬─────────┬─────────┬───────────┤
│curriculară/ │Nr. de ore/│ │ │Nr. de ore/│
│Disciplină/ │săptămână │Nr. total│Nr. de │an şcolar │
│Modul ├───┬───┬───┤de ore/ │săptămâni├───────────┤
│ │TC │CD │CDL│săptămână│ │Arii │
│ │ │ │ │ │ │curriculare│
├──────────────┼───┼───┼───┼─────────┼─────────┼───────────┤
│LIMBĂ ŞI │4 │- │- │ │ │ │
│COMUNICARE │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Limba şi │ │ │ │ │ │ │
│literatura │3 │- │- │ │ │ │
│română*) │ │ │ │ │ │132 │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Limba modernă │1 │- │- │ │ │ │
│1 │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Limba modernă │- │- │- │ │ │ │
│2 │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ ├───────────┤
│MATEMATICĂ ŞI │ │ │ │ │ │ │
│ŞTIINŢE ALE │3 │- │- │ │ │ │
│NATURII │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ │99 │
│Matematică │2 │- │- │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Fizică │1 │- │- │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ ├───────────┤
│OM ŞI │4 │- │- │ │ │ │
│SOCIETATE │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Istorie │1 │- │- │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Geografie │1 │- │- │ │ │132 │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Socioumane/ │1 │- │- │ │ │ │
│Psihologie │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤30 │33 │ │
│Religie │1 │- │- │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ ├───────────┤
│EDUCAŢIE │ │ │ │ │ │ │
│FIZICĂ ŞI │2 │- │- │ │ │ │
│SPORT │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ │66 │
│Educaţie │ │ │ │ │ │ │
│fizică şi │2 │- │- │ │ │ │
│sport │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ ├───────────┤
│CONSILIERE ŞI │- │1 │- │ │ │ │
│ORIENTARE │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ │33 │
│Consiliere şi │- │1 │- │ │ │ │
│orientare │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ ├───────────┤
│TEHNOLOGII │1 │15 │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Tehnologia │ │ │ │ │ │ │
│informaţiei şi│1 │- │- │ │ │ │
│a │ │ │ │ │ │ │
│comunicaţiilor│ │ │ │ │ │528 │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Cultură de │- │3 │- │ │ │ │
│specialitate │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Pregătire │- │12 │- │ │ │ │
│practică*1) │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┤ │ ├───────────┤
│Total ore TC/ │14 │16 │- │ │ │990 │
│CD │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┼─────────┼─────────┼───────────┤
│Stagiu de │ │ │ │ │ │ │
│pregătire │- │- │30 │30 │4 │120 │
│practică*2) │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┼─────────┼─────────┼───────────┤
│Total ore/an │462│528│120│ │ │1.110 │
│şcolar │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───┼───┼───┼─────────┼─────────┼───────────┤
│Terapii │ │ │ │ │ │ │
│specifice şi │ │ │ │ │ │ │
│activităţi de │4 │- │- │ │33 │132 │
│recuperare şi │ │ │ │ │ │ │
│compensare - │ │ │ │ │ │ │
│PSIHODIAGNOZĂ │ │ │ │ │ │ │
└──────────────┴───┴───┴───┴─────────┴─────────┴───────────┘
*) În cazul învăţământului profesional organizat în limbile minorităţilor naţionale se adaugă un număr de ore pentru studiul limbii materne, egal cu numărul de ore alocat pentru studiul limbii române. *1) Pregătirea practică poate fi organizată atât în unitatea de învăţământ, cât şi la operatorul economic/instituţia publică partener/parteneră. *2) Stagiul de pregătire practică se desfăşoară la operatorul economic/instituţia publică partener/parteneră. Condiţiile în care stagiul de practică se desfăşoară în unitatea de învăţământ sunt stabilite prin metodologia de organizare şi funcţionare a învăţământului profesional. Planificarea orară a pregătirii elevilor este realizată de unitatea de învăţământ, cu respectarea numărului total de ore/săptămână şi a numărului total de ore/an pentru fiecare disciplină/modul. Astfel: - pregătirea practică poate fi organizată săptămânal, conform alocării din planul-cadru, sau comasată pe durata mai multor săptămâni; – orele de pregătire pentru cultura de specialitate pot fi planificate săptămânal, conform alocării din planul-cadru, sau pot fi comasate astfel încât acestea să fie corelate cu pregătirea practică; – orele de pregătire alocate fiecărei discipline pot fi planificate săptămânal, conform alocării din planul-cadru, sau pot fi comasate, în funcţie de planificarea orară pentru pregătirea practică. 3. PLAN-CADRU DE ÎNVĂŢĂMÂNT pentru învăţământul profesional special clasa a XI-a
┌───────────────┬───────────────────────────────────────────┐
│ │Alocarea orelor de studiu │
│Aria ├───────────┬─────────┬─────────┬───────────┤
│curriculară/ │Nr. de ore/│ │ │Nr. de ore/│
│Disciplină/ │săptămână │Nr. total│Nr. de │an şcolar │
│Modul ├───┬───┬───┤de ore/ │săptămâni├───────────┤
│ │TC │CD │CDL│săptămână│ │Arii │
│ │ │ │ │ │ │curriculare│
├───────────────┼───┼───┼───┼─────────┼─────────┼───────────┤
│LIMBĂ ŞI │4 │- │- │ │ │ │
│COMUNICARE │ │ │ │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Limba şi │ │ │ │ │ │ │
│literatura │3 │- │- │ │ │120 │
│română*) │ │ │ │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Limba modernă 1│1 │- │- │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Limba modernă 2│- │- │- │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ ├───────────┤
│MATEMATICĂ ŞI │ │ │ │ │ │ │
│ŞTIINŢE ALE │3 │- │- │ │ │ │
│NATURII │ │ │ │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ │90 │
│Matematică │2 │- │- │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Fizică │1 │- │- │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ ├───────────┤
│OM ŞI SOCIETATE│1 │- │- │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Socioumane/ │ │ │ │ │ │30 │
│Educaţie │1 │- │- │ │ │ │
│antreprenorială│ │ │ │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ ├───────────┤
│EDUCAŢIE FIZICĂ│1 │- │- │30 │30 │ │
│ŞI SPORT │ │ │ │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ │30 │
│Educaţie fizică│1 │- │- │ │ │ │
│şi sport │ │ │ │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ ├───────────┤
│CONSILIERE ŞI │- │1 │- │ │ │ │
│ORIENTARE │ │ │ │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ │30 │
│Consiliere şi │- │1 │- │ │ │ │
│orientare │ │ │ │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ ├───────────┤
│TEHNOLOGII │1 │19 │ │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Tehnologia │ │ │ │ │ │ │
│informaţiei şi │1 │- │- │ │ │ │
│a │ │ │ │ │ │ │
│comunicaţiilor │ │ │ │ │ │600 │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Cultură de │- │3 │- │ │ │ │
│specialitate │ │ │ │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Pregătire │- │16 │- │ │ │ │
│practică*1) │ │ │ │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ ├───────────┤
│Total ore TC/CD│10 │20 │- │ │ │900 │
├───────────────┼───┼───┼───┼─────────┼─────────┼───────────┤
│Stagii de │ │ │ │ │ │ │
│pregătire │- │- │30 │30 │7 │210 │
│practică*2) │ │ │ │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┼─────────┼─────────┼───────────┤
│Total ore/an │300│600│210│ │ │1.110 │
│şcolar │ │ │ │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┼─────────┼─────────┼───────────┤
│Terapii │ │ │ │ │ │ │
│specifice şi │ │ │ │ │ │ │
│activităţi de │4 │- │- │ │30 │120 │
│recuperare şi │ │ │ │ │ │ │
│compensare - │ │ │ │ │ │ │
│PSIHODIAGNOZĂ │ │ │ │ │ │ │
└───────────────┴───┴───┴───┴─────────┴─────────┴───────────┘
*) În cazul învăţământului profesional organizat în limbile minorităţilor naţionale se adaugă un număr de ore pentru studiul limbii materne, egal cu numărul de ore alocat pentru studiul limbii române. *1) Pregătirea practică poate fi organizată atât în unitatea de învăţământ, cât şi la operatorul economic/instituţia publică partener/parteneră. *2) Stagiul de pregătire practică se desfăşoară la operatorul economic/instituţia publică partener/parteneră. Condiţiile în care stagiul de practică se desfăşoară în unitatea de învăţământ sunt stabilite prin metodologia de organizare şi funcţionare a învăţământului profesional. Planificarea orară a pregătirii elevilor este realizată de unitatea de învăţământ, cu respectarea numărului total de ore/săptămână şi a numărului total de ore/an pentru fiecare disciplină/modul. Astfel: - pregătirea practică poate fi organizată săptămânal, conform alocării din planul-cadru, sau comasată pe durata mai multor săptămâni; – orele de pregătire pentru cultura de specialitate pot fi planificate săptămânal, conform alocării din planul-cadru, sau pot fi comasate astfel încât acestea să fie corelate cu pregătirea practică; – orele de pregătire alocate fiecărei discipline pot fi planificate săptămânal, conform alocării din planul-cadru, sau pot fi comasate, în funcţie de planificarea orară pentru pregătirea practică. 4. PLAN-CADRU DE ÎNVĂŢĂMÂNT pentru învăţământul profesional special clasa a XII-a
┌───────────────┬───────────────────────────────────────────┐
│ │Alocarea orelor de studiu │
│Aria ├───────────┬─────────┬─────────┬───────────┤
│curriculară/ │Nr. de ore/│ │ │Nr. de ore/│
│Disciplină/ │săptămână │Nr. total│Nr. de │an şcolar │
│Modul ├───┬───┬───┤de ore/ │săptămâni├───────────┤
│ │TC │CD │CDL│săptămână│ │Arii │
│ │ │ │ │ │ │curriculare│
├───────────────┼───┼───┼───┼─────────┼─────────┼───────────┤
│LIMBĂ ŞI │3 │- │- │ │ │ │
│COMUNICARE │ │ │ │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Limba şi │ │ │ │ │ │ │
│literatura │2 │- │- │ │ │90 │
│română*) │ │ │ │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Limba modernă 1│1 │- │- │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Limba modernă 2│- │- │- │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ ├───────────┤
│MATEMATICĂ ŞI │ │ │ │ │ │ │
│ŞTIINŢE ALE │2 │- │- │ │ │ │
│NATURII │ │ │ │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ │60 │
│Matematică │2 │- │- │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Fizică │- │- │- │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ ├───────────┤
│OM ŞI SOCIETATE│2 │- │- │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Istoria │ │ │ │ │ │ │
│evreilor. │1 │- │- │ │ │ │
│Holocaustul │ │ │ │ │ │60 │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Socioumane/ │ │ │ │ │ │ │
│Educaţie │1 │- │- │ │ │ │
│antreprenorială│ │ │ │31 │30 │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ ├───────────┤
│EDUCAŢIE FIZICĂ│1 │- │- │ │ │ │
│ŞI SPORT │ │ │ │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ │30 │
│Educaţie fizică│1 │- │- │ │ │ │
│şi sport │ │ │ │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ ├───────────┤
│CONSILIERE ŞI │- │1 │- │ │ │ │
│ORIENTARE │ │ │ │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ │30 │
│Consiliere şi │- │1 │- │ │ │ │
│orientare │ │ │ │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ ├───────────┤
│TEHNOLOGII │1 │21 │- │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Tehnologia │ │ │ │ │ │ │
│informaţiei şi │1 │- │- │ │ │ │
│a │ │ │ │ │ │ │
│comunicaţiilor │ │ │ │ │ │660 │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Cultură de │- │3 │- │ │ │ │
│specialitate │ │ │ │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ │ │
│Pregătire │- │18 │- │ │ │ │
│practică │ │ │ │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┤ │ ├───────────┤
│Total ore TC/CD│9 │22 │- │ │ │930 │
├───────────────┼───┼───┼───┼─────────┼─────────┼───────────┤
│Stagiu de │ │ │ │ │ │ │
│pregătire │- │- │30 │30 │5 │150 │
│practică │ │ │ │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┼─────────┼─────────┼───────────┤
│Total ore/an │270│660│150│ │ │1.080 │
│şcolar │ │ │ │ │ │ │
├───────────────┼───┼───┼───┼─────────┼─────────┼───────────┤
│Terapii │ │ │ │ │ │ │
│specifice şi │ │ │ │ │ │ │
│activităţi de │4 │ │ │ │30 │120 │
│recuperare şi │ │ │ │ │ │ │
│compensare - │ │ │ │ │ │ │
│PSIHODIAGNOZĂ │ │ │ │ │ │ │
└───────────────┴───┴───┴───┴─────────┴─────────┴───────────┘
*) În cazul învăţământului profesional organizat în limbile minorităţilor naţionale se adaugă un număr de ore pentru studiul limbii materne, egal cu numărul de ore alocat pentru studiul limbii române. ANEXA 2 (Anexa nr. 2 la Ordinul nr. 3.218/2014) NOTĂ DE FUNDAMENTARE privind elaborarea planurilor-cadru de învăţământ pentru învăţământul profesional special Planurile-cadru de învăţământ pentru învăţământul profesional special pentru clasele a IX-a, a X-a, a XI-a şi a XII-a reprezintă o componentă a Curriculumului naţional, care reflectă parcursul de învăţare oferit elevilor cu cerinţe educaţionale speciale pe durata învăţământului profesional. Elaborarea planurilor-cadru de învăţământ pentru învăţământul profesional special s-a realizat în acord cu următoarele prevederi: - obiectivele actuale ale reformei învăţământului din România vizând finalităţile şi structura învăţământului preuniversitar destinat elevilor cu cerinţe educaţionale speciale, în conformitate cu prevederile Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare; – Strategia naţională pentru ocuparea forţei de muncă 2014-2020, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.071/2013, care prevede măsuri pentru a combate şomajul în rândul tinerilor, precum şi obiective şi direcţii de acţiune specifice pentru persoanele cu dizabilităţi; – Programul naţional de reformă, care conţine măsuri de acţiune pentru ocuparea forţei de muncă şi pentru formare profesională de calitate; – Hotărârea Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului naţional al calificărilor, cu modificările şi completările ulterioare. Proiectarea parcursului de formare a elevilor cu cerinţe educaţionale speciale prin învăţământul profesional special are ca sistem de referinţă învăţământul profesional de masă, cu durata de 3 ani, atât din punctul de vedere al curriculumului propus, cât şi din punctul de vedere al certificării finale. Planurile-cadru de învăţământ pentru învăţământul profesional special au fost elaborate în vederea realizării continuităţii cu nivelurile anterioare de studiu, prin punerea accentului pe dezvoltarea competenţelor-cheie fundamentate în învăţământul primar şi gimnazial special. De asemenea, planurile-cadru pentru învăţământul profesional special promovează dobândirea de competenţe profesionale necesare unei cât mai bune inserţii socioprofesionale a persoanelor cu cerinţe educaţionale speciale, diferenţiate în funcţie de tipul deficienţei. Astfel, la finalul învăţământului profesional special, absolvenţii dobândesc o calificare profesională de nivel 3, conform Cadrului naţional al calificărilor, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 918/2013, cu modificările şi completările ulterioare. Structura planurilor-cadru de învăţământ pentru învăţământul profesional special pentru clasele a IX-a, a X-a, a XI-a şi a XII-a şi ponderea alocărilor orare pe anumite discipline şcolare şi categorii de activităţi de învăţare sunt determinate de un ansamblu de aspecte: nevoia de adaptare a curriculumului pentru învăţământul profesional special la particularităţile specifice elevilor cu cerinţe educaţionale speciale; schimbările intervenite în structura învăţământului preuniversitar; tendinţele de dezvoltare economică şi socială, stabilite prin documentele de planificare strategică a ofertei de formare prin învăţământul profesional, respectiv Planul regional de acţiune pentru învăţământ (PRAI), la nivel regional, şi Planul local de acţiune pentru învăţământ (PLAI), la nivel local; tendinţele pieţei muncii şi oferta de locuri de muncă pentru aceste categorii de tineri. Planul-cadru de învăţământ pentru învăţământul profesional special stabileşte o durată de studiu de 4 ani, mai mare decât a învăţământului profesional de masă de 3 ani. Această opţiune este determinată de faptul că, în cazul elevilor cu cerinţe educaţionale speciale, dezvoltarea de competenţe generale şi profesionale solicită mai mult timp pentru învăţare şi pentru exerciţii practice. Profesionalizarea elevilor cu cerinţe educaţionale speciale necesită punerea accentului pe activităţi repetitive de instruire practică, susţinute de terapii specifice şi activităţi de recuperare şi compensare în acord cu tipul şi gradul deficienţei. Astfel, în clasa a IX-a se asigură pregătirea profesională de bază într-un domeniu de formare profesională, urmând ca în clasele a X-a, a XI-a şi a XII-a să se asigure pregătirea profesională specifică unei anumite calificări profesionale. Alocările orare din aria curriculară „Terapii specifice şi activităţi de recuperare şi compensare“ se pot organiza individual sau în grup, în funcţie de specificul activităţii. Pentru clasele/grupele cu elevi cu deficienţe motorii, 50% din alocările orare pentru terapii specifice se acordă kinetoterapiei şi educaţiei psihomotorii. Elevii care nu pot desfăşura orele de educaţie fizică pot opta pentru alte activităţi fizice: cultură fizică medicală, educaţie psihomotorie şi alte activităţi fizice care contribuie la dezvoltarea acestora. Elaborarea curriculumului pentru învăţământul profesional destinat persoanelor cu cerinţe educaţionale speciale are la bază standardul de pregătire profesională. Planurile-cadru de învăţământ pentru clasele a IX-a, a X-a, a XI-a şi a XII-a din învăţământul profesional special sunt structurate pe 3 componente: (1) trunchi comun, (2) curriculum diferenţiat şi (3) curriculum în dezvoltare locală. Trunchiul comun (TC) reprezintă ansamblul disciplinelor de studiu ce vor fi parcurse în mod obligatoriu de către toţi elevii, pentru fiecare clasă cuprinsă în învăţământul profesional special. Disciplinele din structura TC sunt grupate în cele 7 arii curriculare prevăzute în Curriculumul naţional, ceea ce asigură coerenţa structurală a planurilor-cadru de învăţământ pentru toate nivelurile de şcolaritate. Disciplinele de studiu cuprinse în TC vizează: (a) aprofundarea competenţelor-cheie dobândite în învăţământul obligatoriu destinat elevilor cu cerinţe educaţionale speciale, relevante pentru traseul de formare a acestora; (b) dobândirea unor competenţe generale relevante pentru calificarea profesională viitoare. Curriculumul diferenţiat (CD) reprezintă ansamblul disciplinelor de studiu relevante pentru fiecare specializare oferită în învăţământul profesional. CD asigură formarea şi dezvoltarea competenţelor specifice în funcţie de calificare. CD cuprinde alocări orare pentru pregătirea teoretică şi alocări orare pentru pregătirea practică. Organizarea şi desfăşurarea activităţilor de pregătire practică a elevilor cu cerinţe educaţionale speciale se vor realiza de către unitatea de învăţământ în colaborare cu operatorul economic/instituţia publică partener/parteneră, în atelierele şcolare ale unităţilor de învăţământ sau la operatorul economic care poate asigura condiţii specifice de accesibilitate şi securitate pentru persoanele cu dizabilităţi. Organizarea activităţilor de pregătire practică se realizează pe grupe cu efective de 4-6 elevi/coordonator. Curriculumul în dezvoltare locală (CDL) cuprinde o ofertă curriculară cu un profund caracter practic şi vizează formarea competenţelor de specialitate descrise în standardele de pregătire profesională. În învăţământul profesional special se pot înscrie elevi cu cerinţe educaţionale speciale, care au absolvit învăţământul gimnazial în cadrul unităţilor de învăţământ special sau în cadrul unităţilor de învăţământ de masă. Înscrierea elevilor în învăţământul profesional special se face pe baza certificatului de orientare şcolară şi profesională emis de comisia de orientare şcolară şi profesională din cadrul centrului judeţean de resurse şi asistenţă educaţională (CJRAE), respectiv Centrului Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CMBRAE). Orientarea şcolară şi profesională a elevilor cu cerinţe educaţionale speciale la finalul învăţământului gimnazial se realizează în acord cu: particularităţile şi gradul de deficienţă ale fiecărui elev; nivelul achiziţiilor şcolare anterioare ale elevului; potenţialul individual al elevului; posibilităţile de inserţie pe piaţa muncii a unei persoane cu dizabilităţi în domeniul de calificare ales; posibilităţile de practicare a calificării alese în zona de domiciliu şi în zona proximă acesteia. Alocări şi ponderi orare în clasa a IX-a
┌───────────┬─────┬────────────────┬────────────────┬──────────────┐
│ │Nr. │TC │CD │CDL │
│Ruta de │total├──────────┬─────┼──────────┬─────┼─────────┬────┤
│formare │de │Nr. de ore│% │Nr. de ore│% │Nr. de │% │
│ │ore │ │ │ │ │ore │ │
├───────────┼─────┼──────────┼─────┼──────────┼─────┼─────────┼────┤
│ │ │ │ │429 │34,54│120 │9,66│
│ │ │ │ │Din care: │ │Din care:│ │
│ │ │ │ ├──────────┼─────┼─────────┼────┤
│ │ │693 │ │- │ │ │ │
│Învăţământ │ │(incluzând│ │Pregătire │13,29│ │ │
│profesional│1.242│şi │55,80│teoretică:│ │- │ │
│special │ │terapiile │ │165 │ │Pregătire│ │
│ │ │specifice)│ ├──────────┼─────┤practică:│9,66│
│ │ │ │ │- │ │120 │ │
│ │ │ │ │Pregătire │21,25│ │ │
│ │ │ │ │practică: │ │ │ │
│ │ │ │ │264 │ │ │ │
└───────────┴─────┴──────────┴─────┴──────────┴─────┴─────────┴────┘
Alocări şi ponderi orare în clasa a X-a
┌───────────┬─────┬────────────────┬────────────────┬──────────────┐
│ │Nr. │TC │CD │CDL │
│Ruta de │total├──────────┬─────┼──────────┬─────┼─────────┬────┤
│formare │de │Nr. de ore│% │Nr. de ore│% │Nr. de │% │
│ │ore │ │ │ │ │ore │ │
├───────────┼─────┼──────────┼─────┼──────────┼─────┼─────────┼────┤
│ │ │ │ │528 │42,51│120 │9,66│
│ │ │ │ │Din care: │ │Din care:│ │
│ │ │ │ ├──────────┼─────┼─────────┼────┤
│ │ │594 │ │- │ │ │ │
│Învăţământ │ │(incluzând│ │Pregătire │10,63│ │ │
│profesional│1.242│şi │47,83│teoretică:│ │- │ │
│special │ │terapiile │ │132 │ │Pregătire│ │
│ │ │specifice)│ ├──────────┼─────┤practică:│9,66│
│ │ │ │ │- │ │120 │ │
│ │ │ │ │Pregătire │31,88│ │ │
│ │ │ │ │practică: │ │ │ │
│ │ │ │ │396 │ │ │ │
└───────────┴─────┴──────────┴─────┴──────────┴─────┴─────────┴────┘
Alocări şi ponderi orare în clasa a XI-a
┌───────────┬─────┬────────────────┬────────────────┬───────────────┐
│ │Nr. │TC │CD │CDL │
│Ruta de │total├──────────┬─────┼──────────┬─────┼─────────┬─────┤
│formare │de │Nr. de ore│% │Nr. de ore│% │Nr. de │% │
│ │ore │ │ │ │ │ore │ │
├───────────┼─────┼──────────┼─────┼──────────┼─────┼─────────┼─────┤
│ │ │ │ │600 │48,78│210 │17,07│
│ │ │ │ │Din care: │ │Din care:│ │
│ │ │ │ ├──────────┼─────┼─────────┼─────┤
│ │ │420 │ │- │ │ │ │
│Învăţământ │ │(incluzând│ │Pregătire │9,75 │ │ │
│profesional│1.230│şi │34,15│teoretică:│ │- │ │
│special │ │terapiile │ │120 │ │Pregătire│ │
│ │ │specifice)│ ├──────────┼─────┤practică:│17,07│
│ │ │ │ │- │ │210 │ │
│ │ │ │ │Pregătire │39,03│ │ │
│ │ │ │ │practică: │ │ │ │
│ │ │ │ │480 │ │ │ │
└───────────┴─────┴──────────┴─────┴──────────┴─────┴─────────┴─────┘
Alocări şi ponderi orare în clasa a XII-a
┌───────────┬─────┬────────────────┬─────────────┬───────────────┐
│ │Nr. │TC │CD │CDL │
│Ruta de │total├──────────┬─────┼──────────┬──┼─────────┬─────┤
│formare │de │Nr. de ore│% │Nr. de ore│% │Nr. de │% │
│ │ore │ │ │ │ │ore │ │
├───────────┼─────┼──────────┼─────┼──────────┼──┼─────────┼─────┤
│ │ │ │ │660 │55│150 │12,50│
│ │ │ │ │Din care: │ │Din care:│ │
│ │ │ │ ├──────────┼──┼─────────┼─────┤
│ │ │390 │ │- │ │ │ │
│Învăţământ │ │(incluzând│ │Pregătire │10│ │ │
│profesional│1.200│şi │32,50│teoretică:│ │- │ │
│special │ │terapiile │ │120 │ │Pregătire│ │
│ │ │specifice)│ ├──────────┼──┤practică:│12,50│
│ │ │ │ │- │ │150 │ │
│ │ │ │ │Pregătire │45│ │ │
│ │ │ │ │practică: │ │ │ │
│ │ │ │ │540 │ │ │ │
└───────────┴─────┴──────────┴─────┴──────────┴──┴─────────┴─────┘
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.