Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 3.439 din 5 martie 2012  pentru aprobarea Metodologiei de organizare a evaluarii elevilor la finalul clasei a VI-a    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 3.439 din 5 martie 2012 pentru aprobarea Metodologiei de organizare a evaluarii elevilor la finalul clasei a VI-a

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII, TINERETULUI SI SPORTULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 161 din 12 martie 2012

    În baza prevederilor art. 74 alin. (4) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
    în conformitate cu Hotãrârea Guvernului nr. 1.401/2009 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare, cu modificãrile ulterioare,
    în temeiul Hotãrârii Guvernului nr. 536/2011 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

    ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului emite prezentul ordin.

    ART. 1
    Se aprobã Metodologia de organizare a evaluãrii elevilor la finalul clasei a VI-a, cuprinsã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
    ART. 2
    Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    ART. 3
    Direcţia generalã educaţie şi învãţare pe tot parcursul vieţii, Direcţia generalã pentru învãţãmânt în limbile minoritãţilor, relaţia cu Parlamentul şi partenerii sociali, din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti şi unitãţile de învãţãmânt duc la îndeplinire prezentul ordin.


           Ministrul educaţiei, cercetãrii,
              tineretului şi sportului,
                Cãtãlin Ovidiu Baba


    Bucureşti, 5 martie 2012.
    Nr. 3.439.


    ANEXÃ

                            METODOLOGIE
        de organizare a evaluãrii elevilor la finalul clasei a VI-a

    I. Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Prezenta metodologie reglementeazã organizarea evaluãrii elevilor la finalul clasei a VI-a.
    (2) Evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a are ca scop optimizarea învãţãrii, elaborarea, acolo unde este cazul, a planurilor individualizate de învãţare şi preorientarea şcolarã cãtre un anumit tip de liceu.
    (3) Evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a este o evaluare la nivel naţional care se organizeazã pentru toţi elevii clasei a VI-a din unitãţile şcolare din învãţãmântul de stat şi particular.
    ART. 2
    (1) Evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a se desfãşoarã anual, pe parcursul lunii mai.
    (2) În anul şcolar 2011-2012, evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a se desfãşoarã printr-o administrare-pilot, pe un eşantion de elevi, la data de 16 mai 2012.
    (3) Rezultatele evaluãrii elevilor la finalul clasei a VI-a sunt detaliate în fişa de evaluare şi sunt folosite pentru elaborarea planurilor individualizate de învãţare ale elevilor.
    (4) Planurile individualizate de învãţare ale elevilor sunt comunicate pãrinţilor/tutorilor legal instituiţi ai elevilor şi constituie documente din portofoliul educaţional al elevului.
    ART. 3
    În sensul prezentei metodologii se definesc urmãtorii termeni:
    a) administrator de test: cadru didactic din unitatea de învãţãmânt, cu specializare din altã arie curricularã decât cele la care se susţin probele, cu atribuţii de administrare în evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a;
    b) caietul cadrului didactic: document-tip elaborat de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, denumit în continuare CNEE, care conţine baremele de evaluare şi alte instrumente necesare evaluãrii;
    c) echipã de profesori evaluatori: douã-patru cadre didactice din aceeaşi arie curricularã, care evalueazã acelaşi test pentru stabilirea rezultatelor evaluãrii;
    d) expert în grupul de lucru: persoanã selectatã în urma unui apel public, care are responsabilitatea elaborãrii şi validãrii itemilor, a probelor şi a baremelor de evaluare pentru evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a, în strictã conformitate cu manualul de proceduri;
    e) fişã de evaluare: document-tip în care se înregistreazã, de cãtre echipa de profesori evaluatori, rezultatele elevului la evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a;
    f) manual de proceduri: document-tip care orienteazã cadrele didactice asupra modului de administrare a evaluãrii elevilor la finalul clasei a VI-a;
    g) plan individualizat de învãţare: instrument fundamental de remediere/dezvoltare, care cuprinde informaţii diagnostice şi prognostice în vederea orientãrii şi optimizãrii învãţãrii;
    h) profesor evaluator: cadru didactic de specialitate, desemnat pentru evaluarea testelor şi abilitat în domeniul evaluãrii, prin programul "Dezvoltarea competenţelor de evaluare ale cadrelor didactice" propus de CNEE sau prin alte cursuri organizate de Casa Corpului Didactic/alte organisme abilitate în formare profesionalã;
    i) raportul clasei: document-tip întocmit de cãtre echipele de profesori evaluatori, în care sunt centralizate rezultatele elevilor dintr-o clasã, înregistrate în fişele de evaluare;
    j) raportul şcolii: document-tip în care sunt centralizate rezultatele înregistrate în rapoartele claselor, întocmit de cãtre comisia din unitatea de învãţãmânt în care sunt şcolarizaţi elevi din clasa a VI-a şi transmis inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, denumit în continuare ISJ/ISMB;
    k) raportul ISJ/ISMB: document-tip în care sunt centralizate rezultatele înregistrate în rapoartele şcolilor, întocmit de cãtre responsabilul judeţean/al municipiului Bucureşti;
    l) raportul final: document intern, întocmit de CNEE în colaborare cu Direcţia generalã educaţie şi învãţare pe tot parcursul vieţii şi cu Direcţia generalã învãţãmânt în limbile minoritãţilor, relaţia cu Parlamentul şi partenerii sociali, pe baza rapoartelor ISJ/ISMB, şi care cuprinde concluziile privind evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a;
    m) testul: instrument de evaluare care conţine itemi/subiecte pentru evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a, elaborat de CNEE şi structurat în douã secţiuni corespunzãtoare probelor menţionate în Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

    II. Coordonarea evaluãrii elevilor la finalul clasei a VI-a
    ART. 4
    (1) Coordonarea la nivel naţional a proiectãrii şi a organizãrii evaluãrii elevilor la finalul clasei a VI-a, precum şi valorificarea rezultatelor acesteia sunt asigurate de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, denumit în continuare MECTS, prin CNEE.
    (2) Elaborarea procedurilor specifice evaluãrii se realizeazã de cãtre CNEE, în urma consultãrii direcţiilor de specialitate din MECTS.
    ART. 5
    Pentru organizarea şi desfãşurarea evaluãrii elevilor la finalul clasei a VI-a, CNEE îndeplineşte urmãtoarele atribuţii:
    a) elaboreazã un manual de proceduri pentru asigurarea calitãţii evaluãrii;
    b) organizeazã procesul de selecţie a membrilor grupului de lucru;
    c) organizeazã stagiile de formare specifice pentru membrii grupului de lucru;
    d) organizeazã stagii de formare pentru inspectorii de specialitate şi pentru resursa umanã, inclusiv pentru cadrele didactice care activeazã în unitãţile de învãţãmânt cu predare în limbile minoritãţilor naţionale, implicaţi în evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a;
    e) posteazã modele de teste şi bareme pe website-ul dedicat www.subiecte.edu.ro, dupã administrarea-pilot;
    f) elaboreazã testele şi baremele de evaluare;
    g) asigurã confidenţialitatea testelor, din momentul efectiv al elaborãrii acestora, pânã în momentul în care acestea devin publice;
    h) asigurã transmiterea cãtre ISJ/ISMB a testelor, a manualului de proceduri şi a caietului cadrului didactic pentru administrarea evaluãrii elevilor la finalul clasei a VI-a;
    i) urmãreşte modul în care inspectoratele şcolare distribuie în şcoli testele, manualul de proceduri şi caietul cadrului didactic;
    j) propune, împreunã cu direcţiile de specialitate din MECTS, delegaţi pentru monitorizarea activitãţilor prevãzute în cadrul evaluãrii elevilor la finalul clasei a VI-a;
    k) elaboreazã raportul final, pe baza rapoartelor primite de la ISJ/ISMB, şi prezintã factorilor de decizie din cadrul MECTS concluziile şi recomandãrile rezultate;
    l) propune strategia de comunicare şi de valorificare a rezultatelor evaluãrii pentru diferitele categorii de beneficiari: inspectori, directori, cadre didactice, elevi, pãrinţi, comunitãţi locale şi face precizãri pentru valorificarea rezultatelor evaluãrii elevilor la finalul clasei a VI-a.
    ART. 6
    (1) La nivelul ISJ/ISMB, prin decizie a inspectorului şcolar general, se desemneazã un responsabil care asigurã organizarea şi administrarea evaluãrii. Pentru buna desfãşurare a activitãţii, responsabilul constituie un colectiv de monitori de calitate selecţionaţi din rândul cadrelor didactice de specialitate. În judeţele în care funcţioneazã unitãţi de învãţãmânt cu predare în limbile minoritãţilor naţionale, cel puţin unul dintre monitorii de calitate este cunoscãtor al limbii minoritãţii naţionale în care se face predarea.
    (2) În unitãţile de învãţãmânt în care funcţioneazã mai mult de o clasã a VI-a se înfiinţeazã comisia pentru evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a, denumitã în continuare comisia de evaluare. În celelalte unitãţi de învãţãmânt, responsabilul cu organizarea evaluãrii elevilor la finalul clasei a VI-a este directorul.
    ART. 7
    Responsabilul cu evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a de la nivelul ISJ/ISMB are urmãtoarele atribuţii:
    a) transmite cãtre unitãţile de învãţãmânt toate informaţiile necesare organizãrii evaluãrii în condiţii optime;
    b) rãspunde de organizarea şi de administrarea evaluãrii în condiţiile stabilite prin prezenta metodologie, pe tot teritoriul judeţului/municipiului Bucureşti;
    c) propune inspectorului şcolar general, spre aprobare, componenţa colectivului de monitori de calitate/profesori metodişti cu care asigurã organizarea evaluãrii;
    d) participã la sesiunile de formare organizate de CNEE;
    e) organizeazã un stagiu de formare cu monitorii de calitate selecţionaţi;
    f) organizeazã formarea responsabililor/membrilor comisiilor din unitãţile de învãţãmânt cu privire la organizarea şi administrarea evaluãrii;
    g) asigurã confidenţialitatea testelor şi a caietului cadrului didactic din momentul primirii şi pânã în momentul încheierii administrãrii evaluãrii elevilor la finalul clasei a VI-a;
    h) transmite precizãrile pentru valorificarea rezultatelor evaluãrii elevilor la finalul clasei a VI-a cãtre unitãţile de învãţãmânt în care sunt şcolarizaţi elevi în clasa a VI-a;
    i) monitorizeazã administrarea evaluãrii în condiţiile stabilite prin prezenta metodologie şi în baza prevederilor manualului de proceduri;
    j) propune conducerii ISJ/ISMB, în situaţii justificate, schimbãri ale membrilor comisiilor din unitãţile de învãţãmânt;
    k) centralizeazã rapoartele primite de la unitãţile de învãţãmânt;
    l) întocmeşte raportul ISJ/ISMB şi îl transmite la CNEE în termenele solicitate;
    m) analizeazã şi prelucreazã, la solicitarea inspectorului şcolar general, datele oferite de raportul ISJ/ISMB şi de rapoartele şcolilor, în vederea fundamentãrii unor decizii la nivel de judeţ/al municipiului Bucureşti.
    ART. 8
    (1) Comisia de evaluare din unitatea de învãţãmânt se compune din:
    a) preşedinte - directorul sau directorul adjunct al unitãţii de învãţãmânt;
    b) membri - toate cadrele didactice de specialitate de la disciplinele evaluate, din unitatea de învãţãmânt care au elevi în clasa a VI-a.
    (2) În situaţia în care în unitatea de învãţãmânt se susţin probe redactate într-o limbã a minoritãţilor, cel puţin unul dintre membrii comisiei trebuie sã fie cadru didactic de specialitate, cunoscãtor al limbii respective.
    ART. 9
    (1) Comisia de evaluare din unitatea de învãţãmânt are urmãtoarele atribuţii:
    a) rãspunde de organizarea şi de administrarea evaluãrii elevilor la finalul clasei a VI-a, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii;
    b) asigurã condiţiile tehnice necesare procesului de preluare a testelor, a manualului de proceduri şi a caietului cadrului didactic;
    c) asigurã confidenţialitatea testelor şi a caietului cadrului didactic pânã în momentul în care acestea devin publice şi rãspunde de securitatea şi integritatea acestora;
    d) asigurã distribuirea testelor la fiecare clasã, în numãr egal cu numãrul elevilor din clasa respectivã;
    e) întocmeşte raportul şcolii şi îl predã responsabilului judeţean/al municipiului Bucureşti, pe bazã de proces-verbal;
    f) comunicã responsabilului de la nivelul ISJ/ISMB orice situaţie specialã sau de încãlcare a prevederilor legale.
    (2) Pentru unitãţile de învãţãmânt prevãzute cu o singurã clasã a VI-a, atribuţiile prevãzute la alin. (1) sunt duse la îndeplinire de cãtre director.
    (3) Directorul asigurã pãstrarea testelor, a manualului de proceduri şi a caietului cadrului didactic în arhiva unitãţii de învãţãmânt, pe toatã durata şcolarizãrii elevului.

    III. Elaborarea testelor
    ART. 10
    (1) Testele pentru evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a se elaboreazã de cãtre CNEE, ţinând seama de urmãtoarele cerinţe:
    a) sã fie formulate clar, precis şi în strictã concordanţã cu programele şcolare în vigoare;
    b) sã aibã un nivel mediu de dificultate;
    c) sã permitã rezolvarea lor în 90 de minute, în douã secvenţe de testare de câte 45 de minute fiecare.
    (2) Testele conţin douã secţiuni corespunzãtoare probelor transdisciplinare evaluate: limbã şi comunicare, respectiv matematicã şi ştiinţe.
    (3) Baremele de evaluare, precum şi alte informaţii referitoare la evaluare sunt cuprinse în caietul cadrului didactic.
    (4) Elevilor aparţinând minoritãţilor naţionale, care au urmat cursurile în limba maternã, li se asigurã testele de la proba de matematicã şi ştiinţe atât în limba în care au studiat, cât şi în limba românã.
    (5) Modalitatea de transmitere a testelor şi a caietului cadrului didactic la unitãţile de învãţãmânt în care se desfãşoarã evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a va fi reglementatã printr-o procedurã separatã.
    (6) Testele, baremele de evaluare şi caietul cadrului didactic pentru evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a se clasificã în categoria documentelor secret de serviciu, din momentul demarãrii acţiunii de elaborare a acestora şi pânã în momentul în care devin publice. Toate persoanele care au acces la aceste documente vor semna un angajament de confidenţialitate.

    IV. Organizarea evaluãrii elevilor la finalul clasei a VI-a
    ART. 11
    (1) Evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a se desfãşoarã, printr-o singurã administrare, în aceeaşi zi şi la aceeaşi orã în toate unitãţile şcolare.
    (2) La încheierea primelor 45 de minute în care elevii au avut de rezolvat sarcinile specifice primei secvenţe de evaluare, se acordã o pauzã de 10 minute.
    (3) Responsabilitatea administrãrii la clasã a evaluãrii elevilor la finalul clasei a VI-a aparţine administratorului de test.
    (4) Sãlile în care se susţine evaluarea elevilor sunt de regulã sãlile în care îşi desfãşoarã activitatea în mod obişnuit elevii clasei. Acestea sunt adaptate, în prealabil, prin eliminarea oricãror materiale didactice care i-ar putea influenţa pe elevi în timpul administrãrii evaluãrii.
    (5) Pregãtirea pentru evaluare se realizeazã prin aşezarea elevilor în bãnci, în ordine alfabeticã, în fiecare salã de clasã.
    (6) Înainte de începerea evaluãrii, administratorul de test realizeazã instructajul elevilor cu privire la proceduri şi la importanţa acestei evaluãri. Elevii sunt informaţi cã se interzice pãtrunderea în salã cu orice fel de materiale: manuale, dicţionare, notiţe/însemnãri care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea testelor, precum şi cu orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare.
    (7) Fiecãrui elev i se distribuie un test pe care îşi scrie numele şi prenumele.
    (8) Înregistrarea şi monitorizarea timpului de rezolvare a testelor se face de cãtre administratorul de test.
    (9) Se interzice administratorului de test sã ofere elevilor indicaţii referitoare la rezolvarea testelor, sã facã modificãri ale testelor şi ale baremelor de evaluare sau sã realizeze completãri ale rezolvãrilor testelor.
    (10) Pentru rezolvarea testelor, elevii folosesc numai cernealã sau pastã de culoare albastrã, iar pentru executarea schemelor şi a desenelor folosesc numai creion negru şi instrumente adecvate.
    (11) Pe durata evaluãrii, administratorul de test asigurã respectarea ordinii şi a liniştii în sala de clasã.
    (12) Administratorul de test soluţioneazã eventualele abateri de la instructajul realizat înainte de începerea evaluãrii, astfel:
    a) îndepãrteazã eventualele surse de informare, pentru ca elevul sã poatã continua rezolvarea sarcinilor de lucru;
    b) asigurã informarea pãrinţilor/tutorilor legal instituiţi despre situaţia creatã.
    (13) La finalizarea activitãţii, administratorul de test predã testele, pe bazã de proces-verbal, preşedintelui comisiei/directorului.

    V. Evaluarea testelor
    ART. 12
    (1) Inspectoratele şcolare organizeazã evaluarea testelor în centre de evaluare la care sunt arondate mai multe unitãţi de învãţãmânt.
    (2) Coordonarea evaluãrii testelor în centrele de evaluare este asiguratã de o comisie alcãtuitã din:
    - preşedinte - directorul unitãţii de învãţãmânt stabilite drept centru de evaluare;
    - secretar - cadru didactic cu competenţe în domeniul informaticii;
    - 4-16 cadre didactice evaluatoare.
    (3) Cadrele didactice evaluatoare sunt selectate de la alte unitãţi şcolare decât cele din care provin elevii ale cãror teste sunt evaluate.
    (4) Înainte de începerea procesului de evaluare a testelor, preşedintele din centrul de evaluare are obligaţia de a asigura o sesiune de instruire pentru membrii comisiei.
    (5) Evaluarea testelor se efectueazã în echipã, de cãtre cadre didactice de specialitate, pe baza caietului cadrului didactic, iar rezultatul evaluãrii se stabileşte prin consens.
    (6) Echipele de evaluatori sunt compuse din 2-4 profesori din aceeaşi arie curricularã: limbã şi comunicare, respectiv matematicã şi ştiinţe.
    (7) În timpul evaluãrii testelor, profesorii evaluatori nu fac sublinieri sau menţiuni pe acestea. Rezultatul evaluãrii se înregistreazã în fişe de evaluare distincte pentru fiecare echipã de profesori evaluatori.
    (8) Testele şi fişele de evaluare sunt pãstrate în condiţii de securitate, dupã terminarea evaluãrii.
    ART. 13
    (1) Evaluarea fiecãrui test se face cu respectarea strictã a baremului de evaluare şi a indicaţiilor din caietul cadrului didactic.
    (2) Evaluarea testelor se înregistreazã în fişa de evaluare, care se semneazã de cãtre fiecare profesor evaluator.
    (3) Dupã încheierea procesului de evaluare, testele şi fişele de evaluare sunt transmise cãtre cadrele didactice de la clasele a VI-a.
    (4) Fişele de evaluare sunt utilizate de cãtre cadrele didactice de specialitate de la clasele a VI-a pentru întocmirea planurilor individualizate de învãţare.

    VI. Valorificarea rezultatelor evaluãrii elevilor la finalul clasei a VI-a
    ART. 14
    (1) Rezultatele obţinute la evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a sunt valorificate prin:
    a) elaborarea planurilor individualizate de învãţare;
    b) consemnarea în portofoliul educaţional al elevului;
    c) preorientarea şcolarã cãtre un anumit tip de liceu;
    d) informarea pãrinţilor/tutorilor legal instituiţi asupra stadiului formãrii şi dezvoltãrii competenţelor evaluate.
    (2) Comisia de evaluare din unitatea de învãţãmânt asigurã procesul de realizare a planurilor individualizate de învãţare şi de informare a elevilor şi pãrinţilor/tutorilor legal instituiţi.
    (3) Planul individualizat de învãţare se supune procedurilor privind confidenţialitatea. Accesul la document şi la informaţiile transmise se limiteazã la corpul profesoral implicat în procesul educativ, la elev şi la familia acestuia.
    (4) Dupã informarea pãrinţilor/tutorilor legal instituiţi se întocmeşte un proces-verbal, în care pãrinţii semneazã pentru luarea la cunoştinţã a informaţiilor din planul individualizat de învãţare.

    VII. Rãspunderea disciplinarã
    ART. 15
    (1) Respectarea întocmai a metodologiei de organizare a evaluãrii elevilor la finalul clasei a VI-a este obligatorie pentru toate persoanele implicate în aceastã activitate.
    (2) Personalul didactic, cel didactic auxiliar, precum şi cel de conducere, de îndrumare şi de control din învãţãmânt, implicate în administrarea evaluãrii elevilor la finalul clasei a VI-a, rãspund disciplinar pentru încãlcarea îndatoririlor ce le revin, precum şi pentru încãlcarea normelor de comportare care dãuneazã interesului învãţãmântului şi prestigiului instituţiei.
    (3) Dacã într-o unitate de învãţãmânt se constatã nereguli grave în organizarea evaluãrii elevilor la finalul clasei a VI-a, inspectorul şcolar, monitorul de calitate sau preşedintele comisiei va înainta un raport conducerii ISJ/ISMB pentru declanşarea procedurii de cercetare disciplinarã.
    ART. 16
    (1) Cadrele didactice care comit fapte cu caracter penal în activitatea de organizare şi de administrare a evaluãrii elevilor la finalul clasei a VI-a sunt sancţionate în conformitate cu prevederile legale.
    (2) Sancţiunile aplicate în urma abaterilor sãvârşite de cadrele didactice în timpul participãrii în comisiile prevãzute în prezenta metodologie sunt luate în considerare la acordarea calificativului anual.
    ART. 17
    În vederea respectãrii prevederilor din prezenta metodologie şi pentru asigurarea corectitudinii organizãrii evaluãrii elevilor la finalul clasei a VI-a, preşedinţii comisiilor solicitã fiecãrui membru al comisiei completarea unui angajament scris.

    VIII. Dispoziţii finale
    ART. 18
    Testele administrate în cadrul evaluãrii elevilor la finalul clasei a VI-a şi documentele întocmite pentru buna administrare a acesteia se pãstreazã timp de 2 ani în arhiva unitãţii de învãţãmânt care a organizat evaluarea.
    ART. 19
    (1) Comisia de evaluare din unitatea de învãţãmânt asigurã condiţii de egalitate a şanselor pentru elevii cu deficienţe, prin adaptarea procedurilor în funcţie de particularitãţile individuale şi de cele specifice deficienţei respective.
    (2) Mãsurile pentru asigurarea condiţiilor de egalitate a şanselor pentru elevii cu deficienţe sunt urmãtoarele:
    a) asigurarea posibilitãţii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille la elevii nevãzãtori, respectiv a limbajului mimico-gestual la elevii cu deficienţe de auz (inclusiv posibilitatea asigurãrii, dupã caz, a unui interpret autorizat);
    b) mãrirea adecvatã a timpului destinat efectuãrii lucrãrii scrise de cãtre elevii cu deficienţe motorii sau neuromotorii (care îi împiedicã sã scrie normal) sau de cãtre cei cu deficienţe vizuale grave;
    c) asigurarea testelor scrise cu caractere mãrite la elevii ambliopi;
    d) transmiterea prin dictare, la elevii cu anumite deficienţe, a informaţiilor din teste;
    e) realizarea sarcinilor cuprinse în testele pentru evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a prin dictarea rezolvãrilor, de cãtre elevul cu deficienţe, cãtre un al doilea cadru didactic, de altã specialitate decât cea la care se desfãşoarã proba respectivã. Se interzice acestuia sã corecteze sau sã intervinã în dictarea realizatã de elev.
    (3) Elevii cu deficienţe din unitãţile de învãţãmânt pot beneficia, dupã caz, de prevederile alin. (2), în baza certificatului de încadrare în gradul de handicap sau a unei adeverinţe medicale.
    (4) Responsabilul de la nivelul ISJ/ISMB poate aproba şi alte proceduri de susţinere a probelor la evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a pentru elevii cu deficienţe, la propunerea comisiilor din unitãţile de învãţãmânt, cu informarea CNEE.
    (5) În situaţii excepţionale, pentru elevii imobilizaţi la pat temporar sau definitiv, pentru cei şcolarizaţi la domiciliu, precum şi pentru cei care suferã de boli contagioase, responsabilul de la nivelul ISJ/ISMB poate aproba administrarea evaluãrii elevilor la finalul clasei a VI-a la locul imobilizãrii, simultan cu toţi elevii din ţarã. Aprobarea se obţine pe baza documentului medical care atestã imposibilitatea deplasãrii sau a susţinerii probelor în colectivitate. Cazurile înregistrate vor fi menţionate în raportul final.
    ART. 20
    (1) Elevii cu cerinţe educaţionale speciale, integraţi în şcolile de masã, precum şi cei din învãţãmântul special, care parcurg curriculumul şcolii de masã, susţin evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a în condiţiile prezentei metodologii.
    (2) Elevii cu cerinţe educaţionale speciale, fie cei integraţi în şcolile de masã, fie cei din învãţãmântul special, dar care parcurg curriculumul specific învãţãmântului special sau care beneficiazã de adaptãri curriculare, în baza planurilor de intervenţie personalizatã, susţin evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a numai la solicitarea scrisã a pãrinţilor sau a tutorilor legal instituiţi.
    ART. 21
    Conducerile unitãţilor de învãţãmânt aduc la cunoştinţa celor interesaţi prevederile prezentei metodologii prin urmãtoarele activitãţi:
    a) afişarea la avizierul şcolii;
    b) prezentarea în cadrul consiliului profesoral;
    c) prezentarea în colectivele de elevi din clasa a VI-a;
    d) organizarea unor întâlniri cu pãrinţii/tutorii legal instituiţi, în vederea informãrii acestora.
    ART. 22
    În vederea bunei organizãri a evaluãrii, MECTS, prin CNEE, elaboreazã proceduri pentru anumite activitãţi specifice ale administrãrii testelor.

                      __________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016