Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 3.438 din 5 martie 2012 pentru aprobarea Metodologiei de organizare si administrare a evaluarii elevilor la finalul clasei a IV-a
EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII, TINERETULUI SI SPORTULUI PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 157 din 8 martie 2012
În baza prevederilor art. 74 alin. (3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în conformitate cu Hotãrârea Guvernului nr. 1.401/2009 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare, cu modificãrile ulterioare,
în temeiul Hotãrârii Guvernului nr. 536/2011 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului emite prezentul ordin.
ART. 1
Se aprobã Metodologia de organizare şi administrare a evaluãrii elevilor la finalul clasei a IV-a, cuprinsã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 3
Direcţia generalã educaţie şi învãţare pe tot parcursul vieţii, Direcţia generalã pentru învãţãmânt în limbile minoritãţilor, relaţia cu Parlamentul şi partenerii sociali, din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti şi unitãţile de învãţãmânt duc la îndeplinire prezentul ordin.
Ministrul educaţiei, cercetãrii,
tineretului şi sportului,
Cãtãlin Ovidiu Baba
Bucureşti, 5 martie 2012.
Nr. 3.438.
ANEXĂ
METODOLOGIA
de organizare şi de administrare a evaluãrii elevilor la finalul clasei a IV-a
I. Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezenta metodologie reglementeazã organizarea şi administrarea evaluãrii competenţelor fundamentale dobândite în ciclul primar la finalul clasei a IV-a, numitã în continuare EN IV, în conformitate cu prevederile art. 74 alin. (3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) EN IV este o evaluare standardizatã, realizatã pe un eşantion de elevi aflaţi în unitãţile din învãţãmântul de stat şi particular din întreaga ţarã, care are scopul de a furniza datele şi dovezile necesare pentru diagnoza sistemului de învãţãmânt la nivel primar.
ART. 2
(1) EN IV se desfãşoarã anual, pe parcursul lunii mai.
(2) În anul şcolar 2011-2012 evaluarea elevilor la finalul clasei a IV-a se desfãşoarã printr-o administrare-pilot, pe un eşantion de elevi, în ziua de 9 mai 2012. Sunt administrate probe pentru urmãtoarele discipline:
a) limba românã;
b) limba maternã, pentru elevii care studiazã în limbile minoritãţilor naţionale;
c) matematicã.
(3) Toate datele publice fac referire la informaţii cumulate la nivel naţional. Rezultatele EN IV sunt incluse într-o bazã de date la nivel de sistem, fãrã a se constitui într-un criteriu de ierarhizare pentru unitãţile de învãţãmânt eşantionate, pentru colectivele la care s-a administrat testul sau, individual, pentru elevii participanţi.
ART. 3
În sensul prezentei metodologii, se definesc urmãtorii termeni:
a) administrator de test: persoanã externã unitãţii de învãţãmânt în care se desfãşoarã testarea, care a parcurs un program de formare specific organizat de cãtre Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, denumit în continuare CNEE; aceasta are responsabilitatea administrãrii instrumentelor de testare la nivelul unitãţii de învãţãmânt eşantionate, în strictã conformitate cu procedurile asumate;
b) baza de date a EN IV: bazã de date iniţiatã şi gestionatã de cãtre CNEE, cu scopul susţinerii analizelor statistice necesare întocmirii raportului EN IV;
c) caietul cadrului didactic: document-tip elaborat de CNEE, care conţine baremele de evaluare şi alte instrumente necesare evaluãrii;
d) evaluare standardizatã: evaluare externã realizatã în condiţii identice de administrare pentru toţi elevii participanţi; procesul de evaluare este centralizat, iar rezultatele analizei sunt prezentate într-un raport naţional;
e) evaluator: cadru didactic, extern şcolii în care se desfãşoarã testarea, care a parcurs programul de formare specific organizat de cãtre CNEE şi care are responsabilitatea realizãrii procesului de evaluare a probelor administrate, în strictã conformitate cu procedurile asumate;
f) expert în grupul de lucru: persoanã selectatã în urma unui apel public, care are responsabilitatea elaborãrii şi a validãrii itemilor, a probelor şi a baremelor de evaluare pentru EN IV, în strictã conformitate cu procedurile asumate;
g) manual de proceduri: document-tip care orienteazã cadrul didactic evaluator şi administratorul de test asupra modului de administrare a EN IV;
h) raport EN IV: raport naţional al EN IV, realizat de CNEE pe baza analizelor statistice, conform manualului de proceduri;
i) testul: instrument de evaluare care conţine itemi/subiecte pentru evaluarea elevilor la finalul clasei a IV-a, elaborat de CNEE.
II. Coordonarea evaluãrii naţionale la finalul clasei a IV-a
ART. 4
(1) Coordonarea la nivel naţional a proiectãrii, a organizãrii şi a administrãrii EN IV, precum şi valorificarea rezultatelor acesteia sunt asigurate de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, denumit în continuare MECTS, prin CNEE.
(2) În demersurile de organizare şi administrare, la elaborarea procedurilor specifice pentru EN IV, CNEE se consultã cu direcţiile generale de specialitate din MECTS: Direcţia generalã educaţie şi învãţare pe tot parcursul vieţii (DGEÎTPV) şi Direcţia generalã pentru învãţãmânt în limbile minoritãţilor, relaţia cu Parlamentul şi partenerii sociali (DGÎLMRPPS).
ART. 5
Pentru organizarea şi desfãşurarea EN IV, CNEE îndeplineşte urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã un manual de proceduri pentru asigurarea calitãţii evaluãrii;
b) organizeazã procesul de selecţie a membrilor grupului de lucru al EN IV;
c) organizeazã stagiile de formare specifice pentru membrii grupului de lucru;
d) organizeazã stagii de formare, pentru administratorii de test, pentru inspectorii de specialitate pentru învãţãmântul primar şi pentru resursa umanã, inclusiv pentru cadrele didactice care activeazã în unitãţi de învãţãmânt cu predare în limbile minoritãţilor naţionale, implicate în EN IV;
e) posteazã modele de teste şi bareme pe website-ul dedicat www.subiecte.edu.ro, dupã administrarea-pilot;
f) elaboreazã testele şi baremele de evaluare;
g) asigurã confidenţialitatea subiectelor şi a procedurilor de eşantionare a elevilor şi a şcolilor, precum şi a testelor pe toatã durata derulãrii EN IV;
h) asigurã tipãrirea testelor şi a caietului cadrului didactic pentru administrarea EN IV;
i) urmãreşte modul în care inspectoratele şcolare distribuie în şcoli testele şi manualul de proceduri;
j) propune, împreunã cu direcţiile de specialitate din MECTS, delegarea unor monitori de calitate pentru activitãţile prevãzute în cadrul EN IV;
k) elaboreazã raportul final şi prezintã factorilor de decizie din cadrul MECTS concluziile şi recomandãrile rezultate;
l) propune strategia de comunicare şi de valorificare a rezultatelor evaluãrii pentru diferitele categorii de beneficiari: inspectori, directori, cadre didactice, elevi, pãrinţi, comunitãţi locale.
ART. 6
(1) La nivel judeţean/al municipiului Bucureşti, prin decizia inspectorului şcolar general se desemneazã un responsabil care asigurã organizarea şi administrarea evaluãrii.
(2) În unitãţile de învãţãmânt eşantionate în care funcţioneazã mai mult de o clasã a IV-a se înfiinţeazã comisia de evaluare pentru organizarea şi administrarea EN IV. La celelalte unitãţi de învãţãmânt responsabilul cu organizarea EN IV este directorul.
ART. 7
Responsabilul cu EN IV de la nivelul ISJ/ISMB are urmãtoarele atribuţii:
a) transmite toate informaţiile necesare organizãrii evaluãrii, în condiţii optime, cãtre unitãţile de învãţãmânt;
b) rãspunde de organizarea şi de administrarea evaluãrii în condiţiile stabilite prin metodologie, pe tot teritoriul judeţului/municipiului Bucureşti;
c) asigurã transmiterea cãtre CNEE a tuturor datelor necesare eşantionãrii unitãţilor de învãţãmânt în care se aplicã EN IV.
ART. 8
(1) Comisia de evaluare din unitatea de învãţãmânt se înfiinţeazã în momentul comunicãrii rezultatului eşantionãrii şi se compune din:
a) preşedinte - directorul sau directorul adjunct al unitãţii de învãţãmânt;
b) secretar - informatician/cadru didactic care are competenţe digitale/secretarul unitãţii de învãţãmânt;
c) 2-4 membri - cadre didactice din unitatea de învãţãmânt.
(2) În judeţele în care funcţioneazã unitãţi de învãţãmânt cu predare în limbile minoritãţilor naţionale, cel puţin unul dintre membrii comisiei este cunoscãtor al limbii minoritãţii naţionale în care se face predarea.
ART. 9
(1) Comisia de evaluare din unitatea de învãţãmânt are urmãtoarele atribuţii:
a) alcãtuieşte şi transmite CNEE lista tuturor elevilor şcolarizaţi în clasa a IV-a;
b) asigurã comunicarea cu CNEE pe toatã durata pregãtirii, organizãrii şi administrãrii EN IV;
c) organizeazã sãlile pentru susţinerea EN IV;
d) anunţã elevii şi asigurã prezenţa acestora la EN IV.
(2) Pentru unitãţile de învãţãmânt în care funcţioneazã o singurã clasã a IV-a, atribuţiile prevãzute la alin. (1) sunt duse la îndeplinire de cãtre director.
III. Elaborarea testelor
ART. 10
(1) La începutul fiecãrui an şcolar, MECTS, la propunerea DGEÎTPV, DGÎLMRPPS şi a CNEE, stabileşte probele care urmeazã sã fie administrate în EN IV.
(2) Testele pentru EN IV se elaboreazã de cãtre CNEE, care organizeazã grupuri de lucru ţinând seama de urmãtoarele cerinţe:
a) sã fie formulate clar, precis şi în strictã concordanţã cu programele şcolare parcurse în ciclul primar;
b) sã aibã un nivel mediu de dificultate;
c) sã permitã rezolvarea în 80 de minute, în douã secvenţe de evaluare de câte 40 de minute fiecare;
d) sã aibã un format asemãnãtor cu cel al evaluãrilor internaţionale administrate elevilor în vârstã de 10-12 ani.
(3) Testele conţin douã secţiuni; fiecare secţiune este destinatã uneia dintre probele selecţionate pentru anul administrãrii.
(4) Elevilor aparţinând minoritãţilor naţionale, care au urmat cursurile primare în limba maternã, li se asigurã conform legii testele la disciplinele care urmeazã sã fie administrate în EN IV, atât în limba în care au studiat, cât şi în limba românã. Excepţie face limba şi literatura maternã.
(5) Modalitatea de transmitere a testelor la unitãţile de învãţãmânt eşantionate pentru desfãşurarea EN IV este reglementatã prin procedurã separatã.
(6) Testele, baremele şi caietul cadrului didactic pentru EN IV se clasificã în categoria documentelor secret de serviciu, din momentul demarãrii acţiunii de elaborare a acestora şi pânã în momentul în care devin publice. Toate persoanele care au acces la aceste documente semneazã un angajament de confidenţialitate, în condiţiile legii.
IV. Organizarea evaluãrii naţionale la finalul clasei a IV-a
ART. 11
(1) EN IV se desfãşoarã printr-o singurã administrare în aceeaşi zi şi la aceeaşi orã, în toate unitãţile şcolare.
(2) Responsabilitatea administrãrii la clasã a EN IV o are administratorul de test.
(3) Sãlile în care se susţine EN IV sunt de regulã sãlile în care îşi desfãşoarã activitatea în mod obişnuit elevii clasei. Acestea sunt adaptate în prealabil, dupã caz, în funcţie de secvenţa de evaluare planificatã, prin eliminarea oricãror materiale didactice care i-ar putea influenţa pe elevi în timpul administrãrii evaluãrii.
(4) Pregãtirea pentru administrarea EN IV se realizeazã prin aşezarea elevilor în bãnci în ordine alfabeticã, în fiecare salã de clasã.
(5) Înainte de începerea evaluãrii, administratorul de test realizeazã instructajul elevilor cu privire la proceduri şi la importanţa acestei evaluãri. Elevii sunt informaţi cã se interzice pãtrunderea în salã cu orice fel de materiale: manuale, dicţionare, notiţe/însemnãri, care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea testelor, precum şi cu orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare.
(6) Fiecãrui elev i se distribuie testul pe care îşi scrie numele şi prenumele.
(7) Înregistrarea şi monitorizarea timpului de rezolvare a testelor se fac de cãtre administratorul de test.
(8) La încheierea primelor 40 de minute în care elevii au avut de rezolvat sarcinile specifice primei secvenţe de evaluare se acordã o pauzã de 10 minute.
(9) Se interzice administratorului de test sã ofere elevilor indicaţii referitoare la rezolvarea testelor, sã facã modificãri ale testelor şi ale baremelor de evaluare sau sã realizeze completãri ale rezolvãrilor testelor.
(10) Pentru rezolvarea testelor, elevii folosesc numai cernealã sau pastã de culoare albastrã, iar pentru executarea schemelor şi a desenelor folosesc numai creion negru. Pentru proba de matematicã, elevii pot sã utilizeze instrumente adecvate.
(11) Pe durata evaluãrii, administratorul de test asigurã respectarea ordinii şi a liniştii în sala de clasã.
(12) Administratorul de test soluţioneazã eventualele abateri de la instructajul realizat înainte de începerea evaluãrii, astfel:
a) îndepãrteazã eventualele surse de informare, pentru ca elevul sã poatã continua rezolvarea sarcinilor de lucru;
b) asigurã informarea pãrinţilor/tutorilor legal instituiţi despre situaţia creatã.
(13) La finalizarea desfãşurãrii probei, administratorul de test recupereazã testele conform procedurii specifice. Acestea sunt transportate la CNEE.
V. Evaluarea testelor
ART. 12
Evaluatorii pentru EN IV sunt externi şcolilor eşantionate participante la evaluare.
ART. 13
(1) Evaluarea testelor este organizatã de CNEE, care selecteazã şi formeazã evaluatorii.
(2) Evaluarea testelor se face cu respectarea strictã a baremului de evaluare, utilizând codificarea şi sistemul de descriptori asociat scalei performanţelor şi prezentat în caietul cadrului didactic.
(3) Fiecare test al elevului este evaluat de cãtre 2 evaluatori independenţi. Calitatea procesului este asiguratã prin respectarea procedurilor prevãzute în caietul cadrului didactic.
(4) EN IV opereazã cu instrumente de evaluare realizate dupã modelul testelor internaţionale.
VI. Valorificarea rezultatelor EN IV
ART. 14
(1) EN IV nu se finalizeazã printr-o notã sau printr-un calificativ sumativ. Rezultatele evaluãrii fiecãrui test contribuie la realizarea unui scor mediu naţional al performanţelor elevilor pe competenţele fundamentale.
(2) Rezultatele obţinute sunt utilizate de CNEE pentru realizarea unor studii şi cercetãri de diagnozã a sistemului de învãţãmânt primar.
VII. Rãspunderea disciplinarã
ART. 15
(1) Respectarea metodologiei de organizare şi administrare a EN IV este obligatorie pentru toate persoanele implicate în aceastã activitate.
(2) Încãlcarea de cãtre cadrele didactice implicate a normelor prezentei metodologii constituie abatere disciplinarã. Personalul didactic, didactic auxiliar, precum şi cel de conducere, de îndrumare şi de control din învãţãmânt, implicat în administrarea EN IV, rãspunde disciplinar pentru încãlcarea atribuţiilor de administrare, precum şi pentru abateri de la normele de comportament.
(3) Dacã într-o unitate de învãţãmânt se constatã nereguli grave în organizarea şi administrarea EN IV, inspectorul şcolar, monitorul de calitate sau preşedintele comisiei va înainta un raport conducerii ISJ/ISMB pentru declanşarea procedurii de cercetare disciplinarã.
ART. 16
(1) Cadrele didactice care încalcã prevederile manualului de proceduri prin furnizarea rezolvãrii testelor, înlocuiri de teste, falsificãri ale listelor cu elevii participanţi sau care dovedesc neglijenţã în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin sunt sancţionate în conformitate cu prevederile legale.
(2) Prevederile alin. (1) se aplicã şi persoanelor care au contribuit la elaborarea sau transmiterea testelor/baremelor de evaluare pentru EN IV şi au întreprins acţiuni care au constat în divulgarea parţialã ori integralã a testelor/baremelor de evaluare.
(3) Persoanelor care încalcã prevederile prezentei metodologii li se interzice dreptul de a participa la comisiile organizate pentru evaluãrile naţionale sau la alte examene naţionale, dupã caz.
VIII. Dispoziţii finale
ART. 17
Testele şi documentele întocmite pentru buna administrare a EN IV se pãstreazã în arhiva CNEE pe o perioadã de 2 ani.
ART. 18
(1) Comisia din unitatea de învãţãmânt asigurã condiţii de egalitate a şanselor pentru elevii cu cerinţe educaţionale speciale, prin adaptarea procedurilor în funcţie de particularitãţile individuale şi de cele specifice deficienţei respective.
(2) Mãsurile pentru asigurarea condiţiilor de egalitate a şanselor pentru elevii cu deficienţe sunt urmãtoarele:
a) asigurarea posibilitãţii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille la elevii nevãzãtori, respectiv a limbajului mimico-gestual la elevii cu deficienţe de auz (inclusiv posibilitatea asigurãrii, dupã caz, a unui interpret autorizat);
b) asigurarea scrisului cu caractere mãrite la elevii ambliopi;
c) transmiterea prin dictare, la elevii cu anumite cerinţe educaţionale speciale, a informaţiilor corespunzãtoare testelor afişate/prezentate vizual;
d) realizarea de cãtre elevul cu cerinţe educaţionale speciale a sarcinilor din testul pentru EN IV prin dictarea conţinutului acestuia, cãtre un profesor asistent, de altã specialitate decât cea la care se desfãşoarã proba respectivã. Se interzice profesorului asistent sã corecteze sau sã intervinã în dictarea realizatã de elev.
ART. 19
Elevii cu cerinţe educaţionale speciale integraţi în învãţãmântul de masã susţin EN IV împreunã cu ceilalţi elevi.
ART. 20
În vederea bunei organizãri a evaluãrii, MECTS prin CNEE elaboreazã proceduri pentru anumite activitãţi specifice ale administrãrii testelor.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: