Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 3.437 din 5 martie 2012 pentru aprobarea Metodologiei de organizare a evaluarii competentelor fundamentale la finalul clasei a II-a
EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII, TINERETULUI SI SPORTULUI PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 161 din 12 martie 2012
În baza prevederilor art. 74 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în conformitate cu Hotãrârea Guvernului nr. 1.401/2009 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare, cu modificãrile ulterioare,
în temeiul Hotãrârii Guvernului nr. 536/2011 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului emite prezentul ordin.
ART. 1
Se aprobã Metodologia de organizare a evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a, cuprinsã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 3
Direcţia generalã educaţie şi învãţare pe tot parcursul vieţii, Direcţia generalã pentru învãţãmânt în limbile minoritãţilor, relaţia cu Parlamentul şi partenerii sociali, din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti şi unitãţile de învãţãmânt duc la îndeplinire prezentul ordin.
Ministrul educaţiei, cercetãrii,
tineretului şi sportului,
Cãtãlin Ovidiu Baba
Bucureşti, 5 martie 2012.
Nr. 3.437.
ANEXÃ
METODOLOGIE
de organizare a evaluãrii competenţelor fundamentale
la finalul clasei a II-a
I. Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezenta metodologie reglementeazã organizarea evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a.
(2) Evaluarea se administreazã, conform legii, pentru scris-citit şi matematicã.
(3) Evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a se organizeazã pentru elevii de clasa a II-a din unitãţile învãţãmântului de stat şi particular şi are ca rezultat elaborarea planurilor individualizate de învãţare ale elevilor, acolo unde este cazul.
ART. 2
(1) Evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a se desfãşoarã anual, pe parcursul lunii mai.
(2) În anul şcolar 2011-2012, evaluarea competenţelor fundamentale scris-citit şi matematicã la finalul clasei a II-a se desfãşoarã printr-o administrare-pilot, pe un eşantion de elevi, în zilele de 22 şi 23 mai 2012.
(3) Rezultatele evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a sunt detaliate în fişa de evaluare şi sunt folosite pentru elaborarea planurilor individualizate de învãţare ale elevilor.
(4) Planurile individualizate de învãţare ale elevilor sunt comunicate pãrinţilor/tutorilor legal instituiţi ai elevilor şi constituie documente din portofoliul educaţional al elevului.
ART. 3
În sensul prezentei metodologii, se definesc urmãtorii termeni:
a) administrator de test: învãţãtor/institutor/profesor pentru învãţãmântul primar de la clasã, care administreazã evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a şi întocmeşte documentele menţionate în manualul de proceduri;
b) cadru didactic evaluator: învãţãtor/institutor/profesor pentru învãţãmântul primar, care evalueazã teste şi completeazã fişa de evaluare, pe baza baremului şi a indicaţiilor din caietul cadrului didactic;
c) caietul cadrului didactic: document-tip elaborat de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, denumit în continuare CNEE, care conţine baremele de evaluare şi alte instrumente necesare evaluãrii;
d) expert în grupul de lucru: persoanã selectatã în urma unui apel public, care are responsabilitatea elaborãrii şi validãrii itemilor, a probelor şi a baremelor de evaluare pentru evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a, în strictã conformitate cu procedurile asumate;
e) fişã de evaluare: document-tip în care se înregistreazã rezultatele elevului la Evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a, de cãtre cadrul didactic evaluator;
f) manual de proceduri: document-tip care orienteazã administratorul de test asupra modului de administrare a evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a şi care conţine un set de documente standardizate;
g) plan individualizat de învãţare: instrument fundamental de remediere/dezvoltare care cuprinde informaţii diagnostice şi prognostice în vederea orientãrii şi optimizãrii învãţãrii;
h) raportul clasei: document-tip în care sunt centralizate rezultatele înregistrate în fişele de evaluare, întocmit de cãtre administratorul de test;
i) raportul şcolii: document-tip în care sunt centralizate rezultatele înregistrate în rapoartele claselor, întocmit de cãtre comisia de organizare şi administrare a evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a din unitatea de învãţãmânt în care sunt şcolarizaţi elevi în clasa a II-a şi transmis inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, denumit în continuare ISJ/ISMB;
j) raportul ISJ/ISMB: document-tip în care sunt centralizate rezultatele înregistrate în rapoartele şcolilor, întocmit de cãtre responsabilul judeţean/al municipiului Bucureşti;
k) raportul final: document intern, întocmit de CNEE în colaborare cu Direcţia generalã educaţie şi învãţare pe tot parcursul vieţii şi cu Direcţia generalã învãţãmânt în limbile minoritãţilor, relaţia cu Parlamentul şi partenerii sociali, pe baza rapoartelor judeţene transmise de inspectoratele şcolare şi care cuprinde concluziile privind evaluarea de la finalul clasei a II-a;
l) testul: instrument de evaluare, elaborat de cãtre CNEE, care conţine itemi/subiecte pentru evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a.
II. Coordonarea evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a
ART. 4
(1) Coordonarea la nivel naţional a proiectãrii şi a organizãrii evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a, precum şi valorificarea rezultatelor acesteia, sunt asigurate de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, denumit în continuare MECTS, prin CNEE.
(2) Elaborarea procedurilor specifice evaluãrii se realizeazã de cãtre CNEE în urma consultãrii direcţiilor de specialitate din MECTS.
ART. 5
Pentru organizarea evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a, CNEE îndeplineşte urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã un manual de proceduri pentru asigurarea calitãţii evaluãrii;
b) organizeazã procesul de selecţie a membrilor grupului de lucru;
c) organizeazã stagiile de formare specifice pentru membrii grupului de lucru;
d) organizeazã stagii de formare pentru inspectorii de specialitate pentru învãţãmântul primar şi pentru resursa umanã, inclusiv pentru cadrele didactice care activeazã în unitãţi de învãţãmânt cu predare în limbile minoritãţilor naţionale, implicatã în evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a;
e) posteazã modele de teste şi bareme pe website-ul dedicat www.subiecte.edu.ro, dupã administrarea-pilot;
f) elaboreazã testele şi baremele de evaluare;
g) asigurã confidenţialitatea testelor din momentul efectiv al elaborãrii acestora pânã în momentul în care acestea devin publice;
h) asigurã transmiterea cãtre ISJ/ISMB a testelor şi a caietului cadrului didactic pentru administrarea evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a;
i) urmãreşte modul în care se realizeazã distribuirea în şcoli, de cãtre inspectoratele şcolare, a testelor şi a caietului cadrului didactic;
j) propune, împreunã cu direcţiile de specialitate din MECTS, delegaţi pentru monitorizarea activitãţilor prevãzute în cadrul evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a;
k) elaboreazã raportul final, pe baza rapoartelor primite de la ISJ/ISMB şi prezintã factorilor de decizie din cadrul MECTS concluziile şi recomandãrile rezultate;
l) propune strategia de comunicare şi de valorificare a rezultatelor evaluãrii pentru diferitele categorii de beneficiari: inspectori, directori, cadre didactice, elevi, pãrinţi, comunitãţi locale şi face precizãri pentru valorificarea rezultatelor evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a.
ART. 6
(1) La nivelul ISJ/ISMB, prin decizie a inspectorului şcolar general, se desemneazã un responsabil care asigurã organizarea şi administrarea evaluãrii. Pentru buna desfãşurare a activitãţii, responsabilul desemnat constituie un colectiv de monitori de calitate selecţionaţi din rândul cadrelor didactice de specialitate. În judeţele în care funcţioneazã unitãţi de învãţãmânt cu predare în limbile minoritãţilor naţionale, cel puţin unul dintre monitorii de calitate este cunoscãtor al limbii minoritãţii naţionale în care se face predarea.
(2) Responsabilul cu evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a de la nivelul ISJ/ISMB colaboreazã cu monitorii de calitate în vederea realizãrii atribuţiilor care îi revin.
(3) În unitãţile de învãţãmânt în care funcţioneazã mai mult de o clasã a II-a se înfiinţeazã comisia de organizare şi administrare a evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a. În celelalte unitãţi de învãţãmânt, coordonarea evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a revine directorului şcolii.
ART. 7
Responsabilul cu evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a de la nivelul ISJ/ISMB are urmãtoarele atribuţii:
a) transmite cãtre unitãţile de învãţãmânt toate informaţiile necesare organizãrii evaluãrii în condiţii optime;
b) rãspunde de organizarea şi de administrarea evaluãrii în condiţiile stabilite prin metodologie, pe tot teritoriul judeţului/municipiului Bucureşti;
c) propune inspectorului şcolar general spre aprobare componenţa colectivului de monitori de calitate/profesori metodişti cu care asigurã organizarea evaluãrii;
d) participã la sesiunile de formare organizate de CNEE;
e) organizeazã un stagiu de formare cu monitorii de calitate selecţionaţi;
f) organizeazã formarea responsabililor/membrilor comisiilor din unitãţile de învãţãmânt cu privire la organizarea şi administrarea evaluãrii;
g) asigurã confidenţialitatea testelor şi a caietului cadrului didactic din momentul primirii şi pânã în momentul încheierii administrãrii evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a;
h) transmite precizãrile pentru valorificarea rezultatelor evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a cãtre unitãţile de învãţãmânt în care sunt şcolarizaţi elevi în clasa a II-a;
i) monitorizeazã administrarea evaluãrii, în condiţiile stabilite prin prezenta metodologie şi în baza prevederilor manualului de proceduri;
j) propune conducerii ISJ/ISMB, în situaţii justificate, schimbãri ale membrilor comisiilor din unitãţile de învãţãmânt;
k) centralizeazã rapoartele primite de la fiecare unitate de învãţãmânt;
l) întocmeşte raportul ISJ/ISMB şi îl transmite CNEE, în termenele solicitate, dupã avizarea lui de cãtre inspectorul şcolar general;
m) analizeazã şi prelucreazã, la solicitarea inspectorului şcolar general, datele oferite de rapoartele şcolilor şi de raportul ISJ/ISMB, în vederea fundamentãrii unor decizii la nivel de judeţ/al municipiului Bucureşti.
ART. 8
(1) Comisia de organizare şi administrare a evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a din unitatea de învãţãmânt se compune din:
a) preşedinte - directorul sau directorul adjunct al unitãţii de învãţãmânt;
b) membri - toate cadrele didactice din unitatea de învãţãmânt care au elevi cuprinşi în clasa a II-a.
(2) În situaţia în care în unitatea de învãţãmânt se susţin probe redactate într-o limbã a minoritãţilor, cel puţin unul dintre membrii comisiei trebuie sã fie cadru didactic de specialitate cunoscãtor al limbii respective.
(3) În situaţii excepţionale, bine justificate, în care cadrul didactic al clasei nu poate participa la administrarea evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a, acesta va fi înlocuit cu un alt cadru didactic, numit de preşedintele comisiei.
ART. 9
(1) Comisia de organizare şi administrare a evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a are urmãtoarele atribuţii:
a) rãspunde de organizarea şi administrarea evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii;
b) asigurã condiţiile tehnice necesare procesului de preluare a testelor şi a caietului cadrului didactic;
c) asigurã confidenţialitatea testelor şi a caietului cadrului didactic pânã în momentul în care acestea devin publice şi rãspunde de securitatea şi integritatea acestora;
d) asigurã distribuirea testelor la fiecare clasã, în numãr egal cu numãrul elevilor din clasa respectivã;
e) întocmeşte raportul şcolii şi îl predã responsabilului judeţean/al municipiului Bucureşti, pe bazã de proces-verbal;
f) comunicã imediat responsabilului judeţean/al municipiului Bucureşti orice situaţie specialã sau de încãlcare a prevederilor legale;
(2) Pentru unitãţile de învãţãmânt prevãzute cu o singurã clasã a II-a, atribuţiile prevãzute la alin. (1) sunt duse la îndeplinire de cãtre director.
(3) Directorul asigurã pãstrarea testelor şi a caietului cadrului didactic în arhiva unitãţii de învãţãmânt pe toatã durata şcolarizãrii elevului.
III. Elaborarea testelor
ART. 10
(1) Testele pentru evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a se elaboreazã de cãtre CNEE, ţinând seama de urmãtoarele cerinţe:
a) sã fie formulate clar, precis şi în concordanţã cu programele şcolare în vigoare pentru fiecare disciplinã de studiu;
b) sã aibã un nivel mediu de dificultate;
c) sã permitã administrarea în douã secvenţe de evaluare;
d) durata cumulatã a secvenţelor de evaluare sã nu depãşeascã un total de 50 de minute.
(2) Testele conţin douã secţiuni. O primã secţiune vizeazã competenţele de receptare-producere a mesajelor şi cea de-a doua abordeazã competenţe de matematicã.
(3) Baremele, precum şi alte informaţii referitoare la evaluare sunt cuprinse în caietul cadrului didactic.
(4) Elevilor aparţinând minoritãţilor naţionale, care au urmat cursurile clasei a II-a, conform legii, în limba maternã, li se asigurã testele la matematicã atât în limba în care au studiat, cât şi în limba românã.
(5) Modalitatea de transmitere a testelor la unitãţile de învãţãmânt pentru desfãşurarea evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a este reglementatã prin procedurã separatã.
(6) Testele, baremele şi caietul cadrului didactic pentru evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a se clasificã în categoria documentelor secret de serviciu, din momentul demarãrii acţiunii de elaborare a acestora şi pânã în momentul în care devin publice. Toate persoanele care au acces la aceste documente semneazã un angajament de confidenţialitate, în condiţiile legii.
IV. Desfãşurarea evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a
ART. 11
(1) Evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a se desfãşoarã pe parcursul a douã zile, în timpul orelor de curs.
(2) Responsabilitatea administrãrii la clasã a evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a aparţine administratorului de test. Pe toatã durata evaluãrii, administratorul de test este asistat de un al doilea cadru didactic, care nu are ore la acea clasã şi care este desemnat de preşedintele comisiei.
(3) Sãlile în care se susţine evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a sunt, de regulã, sãlile în care elevii clasei îşi desfãşoarã activitatea în mod obişnuit. Acestea sunt adaptate în prealabil, dupã caz, în funcţie de secvenţa de evaluare planificatã, prin eliminarea oricãror materiale didactice care i-ar putea influenţa pe elevi în timpul administrãrii evaluãrii.
(4) Administratorul de test pregãteşte evaluarea urmãrind aşezarea obişnuitã a elevilor în bãnci, în sala lor de clasã.
(5) Înainte de începerea testului, administratorul de test realizeazã instructajul elevilor cu privire la proceduri şi la importanţa acestei evaluãri, într-o manierã motivantã, stimulându-le încrederea de sine.
(6) Fiecãrui elev i se distribuie un test pe care îşi scrie numele şi prenumele.
(7) Înregistrarea şi monitorizarea timpului de rezolvare a testelor se face de cãtre administratorul de test.
(8) La încheierea timpului alocat secvenţei de evaluare, administratorul de test recupereazã testele, conform manualului de proceduri.
(9) Se interzice administratorului de test sã ofere elevilor indicaţii referitoare la rezolvarea testelor, sã facã modificãri ale testelor şi ale baremelor de evaluare sau sã realizeze completãri ale rezolvãrilor testelor.
(10) Pentru rezolvarea testelor, elevii folosesc numai cernealã sau pastã de culoare albastrã, iar pentru executarea desenelor folosesc numai creion negru şi instrumente adecvate.
(11) Pe durata evaluãrii, administratorul de test asigurã respectarea ordinii şi a liniştii în sala de clasã.
(12) Administratorul de test soluţioneazã eventualele abateri de la instructajul realizat înainte de începerea evaluãrii, astfel:
a) îndepãrteazã eventualele surse de informare, pentru ca elevul sã poatã continua rezolvarea sarcinilor de lucru;
b) asigurã informarea pãrinţilor/tutorilor legal instituiţi despre situaţia creatã.
(13) La încheierea perioadei de administrare a evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a, administratorii de test predau testele, pe bazã de proces-verbal, preşedintelui comisiei/directorului.
V. Evaluarea testelor
ART. 12
(1) Inspectoratele şcolare organizeazã evaluarea testelor în centre de evaluare la care sunt arondate mai multe unitãţi de învãţãmânt.
(2) Coordonarea evaluãrii testelor în centrele de evaluare este asiguratã de o comisie alcãtuitã din:
- preşedinte - directorul unitãţii de învãţãmânt stabilite drept centru de evaluare;
- secretar - cadru didactic cu competenţe în domeniul informaticii;
- 3-15 cadre didactice evaluatoare.
(3) Cadrele didactice evaluatoare sunt selectate de la alte unitãţi şcolare decât cele din care provin elevii ale cãror teste sunt evaluate.
(4) Înainte de începerea procesului de evaluare a testelor, preşedintele din centrul de evaluare are obligaţia de a asigura o sesiune de instruire pentru membrii comisiei.
(5) Rezultatele evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a se înregistreazã în fişele de evaluare.
(6) În fiecare dintre cele douã zile prevãzute, dupã terminarea administrãrii, testele şi fişele de evaluare sunt pãstrate în condiţii de securitate.
ART. 13
(1) Evaluarea fiecãrui test se face cu respectarea strictã a baremului şi a indicaţiilor din caietul cadrului didactic.
(2) Evaluarea se concretizeazã prin stabilirea nivelului de performanţã şi se înregistreazã în fişa de evaluare, care se semneazã de cãtre cadrul didactic evaluator.
(3) Dupã încheierea procesului de evaluare, fişele de evaluare sunt transmise cãtre cadrele didactice de la clasele a II-a.
VI. Valorificarea rezultatelor evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a
ART. 14
(1) Rezultatele obţinute la evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a sunt valorificate prin:
a) elaborarea planurilor individualizate de învãţare;
b) consemnarea în portofoliul educaţional al elevului;
c) informarea pãrinţilor/tutorilor legal instituiţi asupra stadiului formãrii şi dezvoltãrii competenţelor evaluate.
(2) Comisia de organizare şi administrare a evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a din unitatea de învãţãmânt urmãreşte procesul de stabilire a planurilor individualizate de învãţare şi de informare a elevilor şi a pãrinţilor/tutorilor legal instituiţi.
(3) Planul individualizat de învãţare se supune procedurilor privind confidenţialitatea. Accesul la document şi informaţiile transmise se limiteazã la corpul profesoral implicat în procesul educativ, la elev şi la familia acestuia.
(4) Dupã informarea pãrinţilor/tutorilor legal instituiţi, se întocmeşte un proces-verbal, în care aceştia semneazã pentru luarea la cunoştinţã a informaţiilor din planul individualizat de învãţare.
VII. Rãspunderea disciplinarã
ART. 15
(1) Respectarea întocmai a metodologiei de organizare a evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a este obligatorie pentru toate persoanele implicate în aceastã activitate.
(2) Cadrele didactice, didactic auxiliar, precum şi cele de conducere, de îndrumare şi de control din învãţãmânt, implicate în administrarea evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a rãspund disciplinar pentru încãlcarea îndatoririlor ce le revin, precum şi pentru încãlcarea normelor de comportare care dãuneazã interesului învãţãmântului şi prestigiului instituţiei.
(3) Dacã într-o unitate de învãţãmânt se constatã nereguli grave în organizarea şi administrarea evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a, persoana care le constatã - inspectorul şcolar responsabil, monitorul de calitate sau preşedintele comisiei va înainta un raport conducerii ISJ/ISMB pentru declanşarea procedurii de cercetare disciplinarã.
ART. 16
(1) Cadrele didactice care comit fapte cu caracter penal în activitatea de organizare şi administrare a evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a sunt sancţionate în conformitate cu prevederile legale.
(2) Sancţiunile aplicate în urma abaterilor sãvârşite de cadrele didactice în timpul participãrii la comisiile prevãzute în prezenta metodologie sunt luate în considerare la acordarea calificativului anual.
ART. 17
În vederea respectãrii prevederilor din prezenta metodologie şi pentru asigurarea corectitudinii administrãrii evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a, preşedinţii comisiilor solicitã fiecãrui membru al comisiei completarea unui angajament scris.
VIII. Dispoziţii finale
ART. 18
Testele administrate în cadrul evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a şi documentele întocmite pentru buna administrare a acesteia se pãstreazã în arhiva unitãţii de învãţãmânt care a organizat evaluarea.
ART. 19
(1) Comisia de organizare şi administrare a evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a din unitatea de învãţãmânt asigurã condiţii de egalitate a şanselor pentru elevii cu deficienţe, prin adaptarea procedurilor, în funcţie de particularitãţile individuale şi de cele specifice deficienţei respective.
(2) Mãsurile pentru asigurarea condiţiilor de egalitate a şanselor pentru elevii cu deficienţe sunt urmãtoarele:
a) asigurarea posibilitãţii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille la elevii nevãzãtori, respectiv a limbajului mimico-gestual la elevii cu deficienţe de auz (inclusiv posibilitatea asigurãrii, dupã caz, a unui interpret autorizat);
b) mãrirea adecvatã a timpului destinat efectuãrii lucrãrii scrise de cãtre elevii cu deficienţe motorii sau neuromotorii, care îi împiedicã sã scrie normal sau de cãtre cei cu deficienţe vizuale grave;
c) mãrirea adecvatã a timpului alocat testelor;
d) asigurarea testelor scrise cu caractere mãrite la elevii ambliopi;
e) transmiterea prin dictare, la elevii cu anumite deficienţe, a informaţiilor din teste;
f) realizarea sarcinilor de lucru pentru evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a prin dictarea rezolvãrilor, de cãtre elevul cu deficienţe, cãtre un al doilea cadru didactic, pe parcursul desfãşurãrii testului.
(3) Elevii cu deficienţe din unitãţile de învãţãmânt pot beneficia, dupã caz, de prevederile alin. (2), în baza certificatului de încadrare în gradul de handicap sau a unei adeverinţe medicale.
(4) În situaţii excepţionale, pentru elevii imobilizaţi la pat temporar sau definitiv, pentru cei şcolarizaţi la domiciliu, precum şi pentru cei care suferã de boli contagioase, responsabilul judeţean poate decide susţinerea testelor din cadrul evaluãrii competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a la locul imobilizãrii sau prin reprogramare. Aprobarea se obţine pe baza documentului medical care atestã imposibilitatea deplasãrii sau a susţinerii testelor în colectivitate şi se comunicã în scris responsabilului judeţean.
(5) Elevii şcolarizaţi la domiciliu susţin proba de evaluare la domiciliu.
(6) Reprogramarea elevilor menţionaţi la alineatele anterioare se face pânã la finalul anului şcolar.
ART. 20
(1) Elevii cu cerinţe educaţionale speciale, integraţi în şcolile de masã, precum şi cei din învãţãmântul special care parcurg curriculumul şcolii de masã susţin evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a, în condiţiile prezentei metodologii.
(2) Elevii cu cerinţe educaţionale speciale, fie cei integraţi în şcolile de masã, fie cei din învãţãmântul special, dar care parcurg curriculumul specific învãţãmântului special sau care beneficiazã de adaptãri curriculare, în baza planurilor de intervenţie personalizatã, susţin evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a cu teste elaborate la nivel local prin adaptarea testelor de la nivel naţional.
ART. 21
Conducerile unitãţilor de învãţãmânt aduc la cunoştinţa celor interesaţi prevederile prezentei metodologii prin urmãtoarele activitãţi:
a) afişarea la avizierul şcolii;
b) prezentarea în cadrul consiliului profesoral;
c) prezentarea în colectivele de elevi în clasa a II-a;
d) organizarea unor întâlniri cu pãrinţii/tutorii legal instituiţi în vederea informãrii acestora.
ART. 22
În vederea bunei organizãri a acestei evaluãri, MECTS, prin CNEE, elaboreazã proceduri pentru anumite activitãţi specifice ale administrãrii testelor.
-----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: