Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 137/2007 , şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 651/2006 privind aprobarea Politicii în domeniul ajutorului de stat pentru perioada 2006-2013, în temeiul prevederilor <>art. 11 alin. 4 din Hotãrârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ministrul economiei şi finanţelor emite urmãtorul ordin: ART. 1 Se aprobã schema de ajutor de stat denumitã "Finanţarea proiectelor de cercetare-dezvoltare şi inovare (CDI) prin Programul operaţional sectorial pentru creşterea competitivitãţii economice (POS-CCE)", aferentã operaţiunilor 2.1.1 "Proiecte de cercetare în parteneriat între universitãţi/instituţii de cercetare-dezvoltare şi întreprinderi", 2.1.2 "Proiecte CD de înalt nivel ştiinţific la care vor participa specialişti din strãinãtate" şi 2.3.3 "Promovarea inovãrii în cadrul întreprinderilor", prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin. ART. 2 Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul economiei şi finanţelor, Varujan Vosganian Bucureşti, 17 noiembrie 2008. Nr. 3.388. ANEXĂ Finanţarea proiectelor de cercetare-dezvoltare şi inovare (CDI) prin Programul operaţional sectorial pentru creşterea competitivitãţii economice (POS-CCE) ART. 1 Prezenta procedurã instituie o schemã transparentã de ajutor de stat pentru cercetare-dezvoltare şi inovare (CDI), denumitã Finanţarea proiectelor de cercetare'ad dezvoltare şi inovare (CDI) prin Programul operaţional sectorial pentru creşterea competitivitãţii economice (POS-CCE), aferentã operaţiunilor 2.1.1 "Proiecte de cercetare în parteneriat între universitãţi/instituţii de cercetare-dezvoltare şi întreprinderi", 2.1.2 "Proiecte CD de înalt nivel ştiinţific la care vor participa specialişti din strãinãtate" şi 2.3.3 "Promovarea inovãrii în cadrul întreprinderilor", ale axei prioritare 2 "Competitivitate prin cercetare, dezvoltare tehnologicã şi inovare", din cadrul Programului operaţional sectorial "Creşterea Competitivitãţii Economice" (POS-CCE). ART. 2 (1) Ajutoarele în cadrul schemei se acordã numai dacã îndeplinesc toate condiţiile şi criteriile prevãzute în prezentul act, în limita bugetului disponibil. (2) Prezenta schemã este exceptatã de la obligaţia de notificare cãtre Comisia Europeanã în conformitate cu prevederile Regulamentului nr. 800/2008 al Comisiei de declarare a anumitor categorii de ajutor compatibile cu piaţa comunã în aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 214 din 9 august 2008. ART. 3 (1) Autoritatea care administreazã schema este Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului - Autoritatea Naţionalã pentru Cercetare Ştiinţificã (ANCS), prin Direcţia generalã organism intermediar pentru cercetare (Ol Cercetare). (2) Furnizor de ajutor de stat este Ministerul Economiei şi Finanţelor prin Autoritatea de management pentru Programul operaţional sectorial de creştere a competitivitãţii economice. I. Obiectivele schemei ART. 4 Prin aceastã schemã se va oferi sprijin pentru realizarea urmãtoarelor obiective: - generarea de rezultate de interes economic şi stimularea transferului rezultatelor cercetãrii şi cunoştinţelor ştiinţifice în mediul economic; - crearea de nuclee de competenţã ştiinţificã şi/sau tehnologicã de înalt nivel, la standarde europene, în cadrul întreprinderilor, prin atragerea de specialişti din strãinãtate; - stimularea întreprinderilor tinere pentru realizarea unor activitãţi inovative bazate pe CD; - stimularea întreprinderilor pentru obţinerea de produse, servicii, tehnologii noi, prin valorificarea rezultatelor de CD. ART. 5 (1) Creşterea cheltuielilor private pentru CD şi promovarea inovãrii în întreprinderi sunt principalele efecte pozitive ale acordãrii ajutorului de stat. Schema de ajutor de stat este o componentã din instrumentul de finanţare care este POS-CCE şi contribuie la atingerea obiectivelor şi indicatorilor'adţintã ai POS-CCE. Aceste obiective sunt sincronizate cu obiectivele Comunitãţii Europene în ceea ce priveşte creşterea economicã şi crearea de locuri de muncã (Strategia Lisabona relansatã) şi cu obiectivele Comunitãţii în domeniul CDI. (2) Autoritatea care administreazã schema, înainte de a acorda ajutor unui beneficiar în cadrul schemei, va avea în vedere, în funcţie de tipul de proiect, urmãtoarele: - creşterea activitãţii de cercetare-dezvoltare-inovare a beneficiarului; - contribuţia proiectului la dezvoltarea sectorului în cauzã, privind nivelul cercetãrii-dezvoltãrii-inovãrii. II. Baza legalã ART. 6 Prezenta schemã este elaboratã în conformitate cu: - Regulamentul nr. 800/2008 al Comisiei de declarare a anumitor categorii de ajutor compatibile cu piaţa comunã în aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare); - Programul operaţional sectorial "Creşterea Competitivitãţii Economice", aprobat prin Decizia Comisiei nr. 3.472 din 12 iulie 2007. NL Domeniul de aplicare ART. 7 (1) Prezenta schemã nu se aplicã: a) ajutoarelor destinate activitãţilor legate de exporturi, adicã ajutoarelor direct legate de cantitãţile exportate, de înfiinţarea şi explotarea unei reţele de distribuţie sau de alte cheltuieli curente legate de activitatea de export; b) ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţialã a produselor naţionale faţã de produsele importate; c) ajutoarelor care favorizeazã activitãţile de prelucrare şi comercializare a produselor agricole, în cazurile în care (i) valoarea ajutorului este stabilitã pe baza preţului sau a cantitãţii unor astfel de produse achiziţionate de la producãtori primari sau comercializate de cãtre întreprinderile în cauzã; (ii) acordarea ajutorului este condiţionatã de obligaţia de a fi direcţionat, parţial sau integral, cãtre producãtorii primari. (2) Ajutoarele pentru cercetare şi dezvoltare privind produsele enumerate în anexa I la Tratatul CE pot fi acordate numai pentru activitãţi de cercetare industrialã şi dezvoltare experimentalã şi pentru studii de fezabilitate tehnice. IV. Definiţii ART. 8 În sensul prezentei scheme urmãtorii termeni se definesc astfel: a) ajutoare/ajutor de stat reprezintã orice mãsurã care îndeplineşte toate criteriile prevãzute la art. 87 alin. (1) din Tratatul de instituire a Comunitãţii Europene; b) întreprinderi mici şi mijlocii sau IMM sunt întreprinderile care respectã criteriile prevãzute în anexa I la Regulamentul nr. 800/2008. În prezenta schemã microîntreprinderile sunt încadrate în categoria întreprinderilor mici; c) întreprinderi mari sunt întreprinderile care nu îndeplinesc criteriile prevãzute în anexa I la Regulamentul nr. 800/2008; d) întreprindere aflatã în dificultate, în cazul în care beneficiarul este o întreprindere micã sau mijlocie, este întreprinderea care îndeplineşte urmãtoarele condiţii: (i) în cazul unei societãţi cu rãspundere limitatã, atunci când mai mult de jumãtate din capitalul social a dispãrut, peste un sfert din acest capital fiind pierdut în ultimele 12 luni; sau (ii) în cazul unei societãţi în care cel puţin o parte din asociaţi rãspund nelimitat pentru datoriile întreprinderii, atunci când mai mult de jumãtate din capitalul propriu a dispãrut, asa cum reiese din contabilitatea societãţii, peste un sfert din acest capital fiind pierdut în ultimele 12 luni; sau (iii) indiferent de tipul societãţii, când respectiva întreprindere întruneşte condiţiile prevãzute de legislaţia naţionalã privind procedura insolvenţei; (iv) un IMM cu o vechime de mai puţin de 3 ani nu se considerã a fi în dificultate în aceasta perioadã în sensul prezentei scheme, cu excepţia cazului în care îndeplineşte condiţiile de la lit. d) pct. (iii); e) întreprindere aflatã în dificultate, în cazul în care beneficiarul este o întreprindere mare, este întreprinderea care fie se regãseşte în una dintre situaţiile prevãzute la lit. d) pct. (i), (ii) sau (iii), fie prezintã simultan simptome obişnuite ale unei întreprinderi aflate în dificultate, cum ar fi: creşterea pierderilor, scãderea cifrei de afaceri, creşterea volumului stocurilor, supracapacitate, scãderea fluxului de numerar, îndatorare crescutã, creşterea sarcinilor financiare şi scãderea sau dispariţia valorii activului net; f) intensitatea ajutorului înseamnã valoarea ajutorului, exprimatã ca procentaj din costurile eligibile. Ajutorul plãtit în tranşe va fi actualizat la valoarea lui în momentul acordãrii. Rata dobânzii care trebuie aplicatã la actualizare este rata de referinţã aplicabilã la data acordãrii ajutorului. Toate sumele utilizate vor fi calculate înainte de aplicarea unor deduceri fiscale sau altor taxe. Intensitatea ajutorului se calculeazã pentru fiecare beneficiar; g) organism/organizaţie de cercetare înseamnã o entitate, precum o universitate sau un institut de cercetare, indiferent de statutul sãu juridic (organizatã conform dreptului public sau privat) sau de modul sãu de finanţare, al cãrei scop principal este de a realiza cercetare fundamentalã, cercetare industrialã sau dezvoltare experimentalã şi de a-şi face cunoscute rezultatele prin predare, publicare sau transfer de tehnologie; toate profiturile trebuie reinvestite în aceste activitãţi, în difuzarea rezultatelor sau în predare; întreprinderile care pot exercita influenţã asupra unui astfel de organism, de exemplu prin calitatea lor de acţionari sau membri ai organismului, nu se bucurã de acces preferenţial la capacitãţile de cercetare ale organismului în cauzã sau la rezultatele cercetãrilor acestuia; h) cercetare industrialã înseamnã cercetare sau investigaţie criticã planificatã în scopul dobândirii de cunoştinţe şi competenţe noi pentru elaborarea unor noi produse, procese sau servicii ori pentru realizarea unei îmbunãtãţiri semnificative a produselor, proceselor sau serviciilor existente. Cuprinde crearea de pãrţi componente pentru sisteme complexe, care este necesarã pentru cercetarea industrialã, în special pentru validarea tehnologiilor generice, cu excepţia prototipurilor; i) dezvoltare experimentalã înseamnã dobândirea, combinarea, modelarea şi utilizarea unor cunoştinţe şi competenţe existente de ordin ştiinţific, tehnologic, de afaceri şi din alte domenii relevante, în scopul producerii unor planuri, aranjamente sau proiecte pentru produse, procese ori servicii noi, modificate sau îmbunãtãţite. Acestea mai pot include, de exemplu, alte activitãţi care vizeazã definirea conceptualã, planificarea şi documentarea noilor produse, procese sau servicii. Activitãţile pot cuprinde elaborarea de schiţe, desene, planuri şi alte documentaţii, numai dacã acestea nu sunt destinate uzului comercial. Dezvoltarea de prototipuri şi proiecte-pilot cãrora li se poate da o utilizare comercialã este, de asemenea, inclusã, în cazul în care prototipul este în mod obligatoriu produsul comercial final şi fabricarea sa este prea costisitoare pentru ca acesta sã fie utilizat exclusiv în scopuri demonstrative şi de validare. În cazul unei utilizãri comerciale ulterioare a proiectelor demonstrative sau pilot, orice venit generat de o astfel de utilizare trebuie dedus din costurile eligibile. Producţia experimentalã şi testarea produselor, proceselor şi serviciilor sunt, de asemenea, eligibile, cu condiţia ca aceste produse, procese şi servicii sã nu poatã fi utilizate sau transformate pentru utilizare în aplicaţii industriale ori în activitãţi comerciale. Dezvoltarea experimentalã nu include modificãrile de rutinã sau periodice aduse produselor, liniilor de producţie, proceselor de producţie, serviciilor existente şi altor operaţiuni în desfãşurare, chiar dacã astfel de modificãri constituie îmbunãtãţiri; j) personal cu înaltã calificare înseamnã cercetãtori, ingineri, proiectanţi şi directori comerciali deţinãtori ai unei diplome universitare şi care au o experienţã profesionalã de minimum 5 ani în domeniul în cauzã. Formarea în cadrul unui doctorat poate fi consideratã ca fiind o experienţã profesionalã relevantã; k) detaşare/împrumut de personal înseamnã încadrarea în muncã temporarã de personal de cãtre un beneficiar pe o anumitã perioadã, la sfârşitul cãreia persoana respectivã are dreptul sã se întoarcã la angajatorul anterior; l) întreprindere nou-creatã inovatoare înseamnã o întreprindere micã, conform definiţiei din art. 8 lit. b), cu o vechime mai micã de 6 ani la momentul acordãrii finanţãrii nerambursabile şi care demonstreazã cã valoarea cheltuielilor pentru cercetare-dezvoltare a reprezentat cel puţin 15% din costurile totale de operare în cel puţin unul dintre ultimii 3 ani care precedã acordarea finanţãrii nerambursabile (dacã întreprinderea este de curând înfiinţatã şi nu existã o situaţie financiarã care sã demonstreze acest lucru, este necesar un audit financiar extern pentru perioada fiscalã curentã, care sã verifice respectarea acestei condiţii); m) prelucrarea produselor agricole înseamnã orice operaţiune efectuatã asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este, de asemenea, un produs agricol, cu excepţia activitãţilor realizate în exploataţii agricole, necesare pentru pregãtirea unui produs animal sau vegetal pentru prima vânzare; n) comercializarea produselor agricole înseamnã deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzãrii, a punerii în vânzare, a livrãrii sau oricãrei alte forme de introducere pe piaţã, cu excepţia primei vânzãri de cãtre un producãtor primar cãtre revânzãtori ori prelucrãtori şi a oricãrei alte activitãţi de pregãtire a produsului pentru aceastã primã vânzare; o vânzare efectuatã de un producãtor primar cãtre consumatorii finali este consideratã comercializare în cazul în care aceasta are loc în locaţii disticte, rezervate în acest scop. V. Modalitatea de acordare a ajutorului în cadrul schemei ART. 9 Ajutorul se acordã sub formã de asistenţã financiarã nerambursabilã în mai multe tranşe. Plata ajutorului cãtre beneficiarii schemei se poate face pânã la 31 decembrie 2015. Contractele de finanţare vor fi încheiate cel târziu pânã pe 31 decembrie 2013. ART. 10 Ajutorul de stat se acordã prin decontarea cheltuielilor eligibile conform contractului de finanţare, fãrã a depãşi intensitatea ajutorului de stat aplicabilã pe proiect. Cererea de rambursare a cheltuielilor eligibile va fi însoţitã de documente justificative clare şi detaliate. Totalul cheltuielilor eligibile decontate nu poate depãşi suma prevãzutã în contractul de finanţare. VI. Beneficiari ART. 11 (1) Beneficiarii acestei scheme sunt întreprinderi în conformitate cu definiţiile din art. 8 lit. b) şi c), cu sau fãrã activitate de CD menţionatã în statut. Este consideratã întreprindere orice entitate care desfãşoarã o activitate economicã, indiferent de forma juridicã a acesteia. Pentru fiecare tip de proiect pentru care se acordã finanţare în cadrul schemei se vor particulariza în cap. VIII din prezenta schemã condiţiile specifice de eligibilitate pe care trebuie sã le îndeplineascã beneficiarii. (2) O categorie specificã în cadrul beneficiarilor schemei o constituie întreprinderile nou-create inovatoare, definite la art. 8 lit. l). ART. 12 (1) Beneficiarii trebuie sã fie înregistraţi şi sã desfãşoare activitãţi în România, sã nu fie în stare de faliment ori lichidare, sã nu aibã afacerile administrate de un judecãtor'adsindic sau activitãţile sale comerciale sã fie suspendate ori sã facã obiectul unui aranjament cu creditorii sau sã fie într-o situaţie similarã cu cele anterioare, reglementatã prin lege. (2) Beneficiarii şi-au îndeplinit obligaţiile de platã a impozitelor, a taxelor şi a contribuţiilor de asigurãri sociale cãtre bugetele componente ale bugetului general consolidat (buget de stat, bugete speciale, bugete locale), în conformitate cu prevederile legale în vigoare. (3) Reprezentantul legal al beneficiarului nu a fost condamnat în ultimii 3 ani, prin hotãrâre definitivã a unei instanţe judecãtoreşti, pentru o faptã care a adus atingere eticii profesionale sau pentru comiterea unei greşeli în materie profesionalã. (4) Beneficiarii nu sunt obiect al unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal şi incompatibil cu piaţa comunã sau, în cazul în care au fãcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executatã şi ajutorul a fost integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentã. ART. 13 (1) Beneficiarii sunt numai cei care nu vor fi consideraţi "întreprinderi aflate în dificultate" în conformitate cu definiţia din art. 8 lit. d) şi e). (2) Beneficiarul îndeplineşte şi alte condiţii specificate în apelul de proiecte şi în Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat. ART. 14 Beneficiarii de ajutor în cadrul schemei pot activa în toate sectoarele de activitate. ART. 15 (1) În cazul unui proiect în parteneriat, de tipul "proiect realizat de organizaţii de cercetare în numele întreprinderii", întreprinderea în numele cãreia una sau mai multe organizaţii de cercetare efectueazã activitãţi de cercetare'addezvoltare nu va primi ajutor de stat prin intermediul organizaţiei/organizaţiilor de cercetare partenere, dacã una dintre condiţiile de mai jos este îndeplinitã: - organizaţia de cercetare furnizeazã serviciile sale la preţul pieţei; sau - dacã nu existã un preţ al pieţei, organizaţia de cercetare furnizeazã serviciile sale la un preţ care reflectã costul total plus o marjã rezonabilã. (2) Partenerii care se declarã organizaţii de cercetare trebuie sã respecte simultan urmãtoarele condiţii: A. sunt instituţii de învãţãmânt superior sau activitatea de CD este principala activitate din statut sau din actul juridic de înfiinţare; B. toate profiturile/veniturile excedentare sunt reînvestite în activitãţi de cercetare, diseminare sau de educaţie, conform actului de constituire sau statutului; C. în cazul în care existã întreprinderi care pot exercita influenţã asupra entitãţii (acţionari sau membri), acestea nu au acces preferenţial la capacitãţile de cercetare ale organizaţiei de cercetare şi nici la rezultatele de cercetare generate de aceasta; D. în bilanţ sau în balanţa cu situaţia analiticã, activitãţile noneconomîce, costurile şi finanţarea acestora sunt prezentate separat de activitãţile economice. ART. 16 Fiecare solicitant care depune o cerere de finanţare în cadrul schemei trebuie obligatoriu sã se înscrie în prealabil în Registrul naţional al potenţialilor contractori (RPC). În acest registru se vor înregistra toate datele de identificare şi situaţiile economico-financiare ale fiecãrui solicitant, actualizate: - informaţii generale; - date despre bonitatea beneficiarului, inclusiv resurse umane; - documente scanate în original: certificat unic de înregistrare, certificat fiscal, act de constituire, statut, ultimul bilanţ contabil, contul de profit şi pierderi;, - structura acţionariatului (persoane fizice şi juridice); - componenţa organului de conducere/consiliului de administraţie; - declaraţia pe proprie rãspundere privind respectarea condiţiilor generale de eligibilitate. VII. Eligibilitatea proiectelor ART. 17 (1) Sunt eligibile pentru a primi ajutor de stat prin aceastã schemã numai proiectele pentru care beneficiarul a depus o cerere de finanţare pentru un proiect la autoritatea naţionalã care administreazã schema, înainte de începerea activitãţilor proiectului. Aceasta nu se referã la situaţia în care beneficiarul a realizat pentru proiectul respectiv studii de fezabilitate pentru care nu solicitã ajutor de stat. (2) Criteriile de eligibilitate a proiectelor vizeazã urmãtoarele: - scopul şi obiectivele proiectului sã fie în conformitate cu obiectivele specifice ale axei prioritare, precum şi cu unul sau mai multe dintre obiectivele operaţiunii, aşa cum sunt descrise în cererea de proiecte; - proiectul sã fie derulat în România; - dimensiunea finanţãrii nerambursabile solicitate sã se încadreze în limitele menţionate în cererea de proiecte; - sã conţinã activitãţi eligibile definite pentru operaţiune în cererea de proiecte; - durata sã se încadreze în limitele menţionate în cererea de proiecte; - rezultatele sã fie clar definite şi mãsurabile; - activitãţile sã nu fie sau sã nu fi fost finanţate din alte surse publice. VIII. Operaţiunile finanţate în cadrul schemei ART. 18 (1) Tipurile de proiecte finanţate prin schemã sunt urmãtoarele: Tabelul 1
┌─────────────────────────┬───────────────────────┬────────────────────────────┬──────────────┬───────────────────────┐
│ │ │ │Finanţarea │ │
│ │ │ │maximã în │ │
│ Operaţiunea │ Tipuri de proiecte │ Activitãţi eligibile │cadrul unui │ Beneficiari │
│ │ │ │proiect │ │
│ │ │ │ (euro) │ │
├─────────────────────────┼───────────────────────┼────────────────────────────┼──────────────┼───────────────────────┤
│2.1.1. Proiecte de │Proiecte realizate de │ - cercetare industrialã │ 1.000.000 │ Întreprinderi pentru │
│cercetare în │organizaţii de │ - dezvoltare experimentalã │ │ care activitatea │
│parteneriat între │cercetare în numele │ - obţinerea şi validarea │ │ principalã nu este │
│universitãţi/ instituţii │întreprinderii │ drepturilor de proprietate │ │ activitate de CD (pot │
│de cercetare'ad │ │ industrialã │ │ sã nu aibã deloc │
│dezvoltare şi │ │ │ │ activitate de CD) │
│întreprinderi │ │ │ │ │
├─────────────────────────┼───────────────────────┼────────────────────────────┼──────────────┼───────────────────────┤
│2.1.2. Proiecte CD de │Proiecte CD de înalt │- cercetare industrialã │ 2.000.000 │Întreprinderi cu │
│înalt nivel ştiinţific la│nivel ştiinţific │- dezvoltare experimentalã │ │activitate de CD │
│care vor participa │ │- obţinerea şi validarea │ │ │
│specialişti din │ │drepturilor de proprietate │ │ │
│strãinãtate │ │industrialã │ │ │
├─────────────────────────┼───────────────────────┼────────────────────────────┼──────────────┼───────────────────────┤
│2.3.3. Promovarea │Proiecte tehnologice │- dezvoltare experimentalã │ 5.000.000 │Întreprinderi pentru │
│inovãrii în cadrul │inovative │- obţinerea şi validarea │ │care activitatea │
│întreprinderilor │ │drepturilor de proprietate │ │principalã nu este │
│ │ │industrialã │ │activitate de CD (pot │
│ │ │- realizarea de studii │ │sã nu aibã deloc │
│ │ │tehnice de fezabilitate │ │activitate de CD) │
│ │ │pregãtitoare pentru activi- │ │ │
│ │ │tãţile de dezvoltare │ │ │
│ │ │experimentalã │ │ │
│ │ │- procurarea de servicii │ │ │
│ │ │suport şi de consultanţã │ │ │
│ │ │pentru inovare │ │ │
│ │ │- închirierea pe perioadã │ │ │
│ │ │determinatã (3 ani) de │ │ │
│ │ │personal cu înaltã califi- │ │ │
│ │ │care împrumutat din organi- │ │ │
│ │ │zaţii de cercetare sau │ │ │
│ │ │întreprinderi mari pentru │ │ │
│ │ │activitãţi de cercetare- │ │ │
│ │ │dezvoltare-înovare │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────────────────────────┼──────────────┼───────────────────────┤
│ │Proiecte pentru │- toate activitãţile care │ 1.000.000 │Întreprinderi nou- │
│ │întreprinderi nou'ad │susţin introducerea în │ │create inovatoare │
│ │create inovatoare │producţie, producerea şi │ │pentru care │
│ │ │livrarea pe piaţã │ │activitatea principalã │
│ │ │a produsului (bun sau │ │nu este activitate de │
│ │ │serviciu) │ │CD (pot sã nu aibã │
│ │ │ │ │deloc activitate de CD)│
└─────────────────────────┴───────────────────────┴────────────────────────────┴──────────────┴───────────────────────┘
(2) Astfel ajutorul de stat nu depãşeşte: - 10 milioane euro per întreprindere per proiect/studiu de fezabilitate în cazul proiectelor în care predominã activitatea de cercetare industrialã*1);------- *1) Un proiect conţine predominat activitate de cercetare industrialã dacã mai mult de jumãtate din costurile eligibile ale proiectului revin activitãţilor de cercetare industrialã. - 7,5 milioane euro per întreprindere per proiect/studiu de fezabilitate pentru orice alte proiecte de cercetare-dezvoltare; - 1 milion euro per întreprindere pentru proiectele dedicate întreprinderilor nou-create inovatoare; - 5 milioane euro per întreprindere per proiect pentru acoperirea costurilor aferente drepturilor de proprietate industrialã ale IMM. ART. 19 (1) Proiectele realizate de organizaţii de cercetare în numele întreprinderii finanţeazã urmãtoarele tipuri de activitãţi: cercetare industrialã, dezvoltare experimentalã şi activitãţi pentru obţinerea şi validarea drepturilor de proprietate industrialã. Proiectul este realizat de organizaţia/organizaţiile de cercetare partenere, care acţioneazã ca un agent care presteazã activitãţi de cercetare (industrialã şi de dezvoltare experimentalã) pentru o întreprindere ce acţioneazã ca principalul interesat de proiect. Proiectul nu implicã activitãţi de CD în colaborare între organizaţia/organizaţiile de cercetare şi întreprindere. Modalitãţile prin care se pot genera aceste proiecte sunt urmãtoarele: - fie organizaţia de cercetare va realiza un proiect de cercetare bazat pe competenţele sale pentru care a gãsit o întreprindere interesatã sã preia rezultatele acestuia, care se obligã sã contribuie la remunerarea corespunzãtoare a efortului de cercetare depus; - fie întreprinderea interesatã are nevoie de anumite servicii de cercetare pentru care a gãsit pe piaţã o organizaţie de cercetare care i le poate oferi şi pentru care întreprinderea va preciza termenele şi condiţiile de realizare a acestor servicii. În ambele situaţii întreprinderea, ca principal interesat, va avea dreptul de proprietate a rezultatelor proiectului şi va suporta riscul unui eventual eşec de piaţã. (2) Beneficiarii de ajutor în cadrul acestor proiecte sunt întreprinderile care nu au cercetarea-dezvoltarea ca obiect principal de activitate sau care nu au deloc activitatea de CD în obiectul de activitate. (3) Ajutorul pentru acoperirea costurilor asociate obţinerii şi validãrii drepturilor de proprietate industrialã se acordã numai beneficiarilor de tip IMM. (4) Organizaţiile de cercetare partenere vor fi remunerate la preţul pieţei pentru activitãţile prestate, iar dacã nu existã un preţ al pieţei, la un preţ care sã le acopere în întregime cheltuielile efectuate plus o marjã rezonabilã. (5) Proiectele se vor adresa urmãtoarelor 5 arii tematice prioritare: sãnãtate; agriculturã, securitate şi siguranţã alimentarã; energie; mediu; materiale, produse şi procese inovative. ART. 20 (1) Proiectele CD de înalt nivel ştiinţific finanţeazã urmãtoarele tipuri de activitãţi: cercetare industrialã, dezvoltare experimentalã şi activitãţi pentru obţinerea şi validarea drepturilor de proprietate industrialã. Participarea se face individual de cãtre un beneficiar al schemei interesat sã creeze un nucleu de competenţã în cercetare în jurul unui specialist adus din strãinãtate. Proiectele vor fi conduse de cãtre specialistul din strãinãtate, care va fi angajat ca cercetãtor ştiinţific pe o perioadã egalã cu cel puţin durata proiectului, în instituţia gazdã. (2) Beneficiarii de ajutor în cadrul acestor proiecte sunt întreprinderile cu activitate de CD menţionatã în statut. (3) Ajutorul pentru acoperirea costurilor asociate obţinerii şi validãrii drepturilor de proprietate industrialã se acordã numai beneficiarilor de tip IMM. ART. 21 (1) Proiectele tehnologice inovative sunt propuse la iniţiativa şi în beneficiul unei întreprinderi. Participarea se face individual. Prin aceste proiecte se acordã ajutor pentru dezvoltare experimentalã, obţinerea şi validarea drepturilor de proprietate industrialã, realizarea de studii tehnice de fezabilitate pregãtitoare pentru activitãţile de dezvoltare experimentalã, procurarea de servicii de consultanţã în domeniul inovãrii şi de servicii de sprijinire a inovãrii şi închirierea pe perioadã determinatã (3 ani) de personal cu înaltã calificare împrumutat din organizaţii de cercetare sau din întreprinderi mari pentru a desfãşura activitãţi de cercetare-dezvoltare-inovare la beneficiar. Rezultatele proiectului aparţin în totalitate întreprinderii care propune proiectul. (2) Beneficiarii de ajutor în cadrul acestor proiecte sunt întreprinderile care nu au cercetarea-dezvoltarea ca obiect principal de activitate sau care nu au deloc activitatea de CD în obiectul de activitate. (3) Ajutorul pentru acoperirea costurilor asociate obţinerii şi validãrii drepturilor de proprietate industrialã, pentru procurarea de servicii de consultanţã în domeniul inovãrii şi de servicii de sprijinire a inovãrii şi cel pentru închirierea pe perioadã determinatã de personal cu înaltã calificare se acordã numai beneficiarilor tip IMM. ART. 22 (1) Proiectele pentru întreprinderi nou'adcreate inovatoare sunt propuse la iniţiativa şi în beneficiul unei întreprinderi nou-create inovatoare, definite conform art. 8 lit. l), care nu are cercetarea-dezvoltarea ca obiect principal de activitate sau care nu are deloc activitatea de CD în obiectul de activitate. Participarea se face individual. Prin aceste proiecte se acordã ajutor pentru toate activitãţile care susţin introducerea în producţie, producerea şi livrarea pe piaţã de produse (bunuri sau servicii). Rezultatele proiectului aparţin în totalitate întreprinderii care propune proiectul. (2) Ajutorul pentru întreprindere nou-creatã inovatoare se acordã o singurã datã şi numai pe perioada în care beneficiarul îndeplineşte condiţiile de întreprindere nou-creatã inovatoare. Timp de 3 ani de la acordarea acestui ajutor beneficiarul nu poate primi niciun alt tip de ajutor, cu excepţia ajutoarelor de CDI exceptate de la notificare şi a ajutoarelor sub forma capitalului de risc exceptate de la notificare. IX. Bugetul şi durata schemei ART. 23 Prezenta schemã intrã în vigoare la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aplicã pânã la 31 decembrie 2013. Bugetul schemei este de maximum 300 milioane euro pe perioada 2008--2013, repartizat estimativ dupã cum urmeazã: Tabelul 2
┌────────────────────┬───────┬──────┬──────┬──────┬──────┬─────┬───────────────┐
│Operaţiuni POS-CCE │ 2008 │ 2009 │ 2010 │ 2011 │ 2012 │ 2013│ TOTAL │
├────────────────────┼───────┼──────┼──────┼──────┼──────┼─────┼───────────────┤
│O2.1.1. │ 0 │ 50 │ 30 │ 25 │ 22 │ 10 │ 137 milioane │
│ │ │ │ │ │ │ │ euro │
├────────────────────┼───────┼──────┼──────┼──────┼──────┼─────┼───────────────┤
│O2.1.2. │ 0 │ 10 │ 7 │ 7 │ 6 │ 0 │ 30 milioane │
│ │ │ │ │ │ │ │ euro │
├────────────────────┼───────┼──────┼──────┼──────┼──────┼─────┼───────────────┤
│O2.3.3. │ 30 │ 24 │ 24 │ 19 │ 18 │ 18 │ 133 milioane │
│ │ │ │ │ │ │ │ euro │
├────────────────────┼───────┼──────┼──────┼──────┼──────┼─────┼───────────────┤
│TOTAL: │ 30 │ 84 │ 61 │ 51 │ 46 │ 28 │ 300 milioane │
│ │ │ │ │ │ │ │ euro │
└────────────────────┴───────┴──────┴──────┴──────┴──────┴─────┴───────────────┘
ART. 24 Numãrul estimat de beneficiari în cadrul schemei va fi 700. X. Intensitatea ajutorului de stat ART. 25 Activitãţi de cercetare-dezvoltare. (1) Cotele de bazã de finanţare a activitãţilor de cercetare'addezvoltare sunt, ca procent din costurile eligibile, urmãtoarele: - 50% pentru cercetarea industrialã; - 25% pentru dezvoltarea experimentalã. (2) Pentru cercetarea industrialã şi dezvoltarea experimentalã se va acorda la cotele de bazã un bonus de 10% pentru întreprinderile mijlocii şi de 20% pentru întreprinderile mici*1). ART. 26 Obţinerea şi validarea drepturilor de proprietate industrialã pentru IMM (1) Pentru obţinerea şi validarea drepturilor de proprietate industrialã pentru IMM intensitatea ajutorului nu poate depãşi cota aferentã activitãţii de cercetare-dezvoltare care a condus iniţial la dreptul de proprietate industrialã în cauzã, respectiv 50% din costurile eligibile în cazul cercetãrii industriale şi 25% din costurile eligibile în cazul dezvoltãrii experimentale. (2) Se vor acorda la cotele menţionate în alin. (1) un bonus de 10% pentru întreprinderile mijlocii şi unul de 20% pentru întreprinderile mici. ART. 27 Studii tehnice de fezabilitate pregãtitoare pentru activitãţile de dezvoltare experimentalã Pentru realizarea de studii tehnice de fezabilitate pregãtitoare pentru activitãţile de dezvoltare experimentalã intensitatea ajutorului nu va depãşi 40% din costurile eligibile pentru întreprinderile mari si 50% din costurile eligibile pentru IMM. ART. 28 Servicii de consultantã în domeniul inovãrii şi servicii de sprijinire a inovãrii pentru IMM Pentru serviciile de consultanţã în domeniul inovãrii şi serviciile de sprijinire a inovãrii valoarea maximã a ajutorului este 200.000 euro per beneficiar în cadrul unei perioade de 3 ani. Prestatorul de servicii trebuie sã aibã o certificare naţionalã sau europeanã. Dacã prestatorul de servicii nu are o astfel de certificare, ajutorul nu va depãşi 75% din costurile eligibile. De acest tip de ajutor beneficiazã doar IMM. Beneficiarul trebuie sã utilizeze ajutorul pentru achiziţionarea de servicii la preţul pieţei sau, în cazul în care prestatorul de servicii este o entitate fãrã scop lucrativ, la un preţ care sã reflecte costurile integrale plus o marjã rezonabilã. ART. 29 Închirierea de personal cu înaltã calificare pentru IMM Pentru închirierea/angajarea pe perioadã determinatã de personal cu înaltã calificare împrumutat dintr-o organizaţie de cercetare sau întreprindere mare intensitatea ajutorului nu va depãşi 50% din costurile eligibile pentru o perioadã de maximum 3 ani per beneficiar şi per persoanã angajatã temporar. Personalul împrumutat nu trebuie sã înlocuiascã alţi salariaţi, ci trebuie sã fie încadrat pe un post nou-creat în cadrul întreprinderii beneficiare, trebuie sã fi lucrat cel puţin 2 ani pentru organizaţia de cercetare sau pentru întreprinderea mare care împrumutã/detaşeazã personalul şi trebuie sã efectueze la beneficiar activitãţi de cercetare, dezvoltare şi/sau inovare. De acest tip de ajutor beneficiazã doar IMM. ART. 30 Activitãţi realizate de întreprinderile nou-create inovatoare Activitãţile din cadrul proiectelor realizate de întreprinderile nou'adcreate inovatoare se finanţeazã cu 100% din costurile eligibile pe perioada în care beneficiarul îndeplineşte condiţiile de întreprindere nou-creatã inovatoare, cu condiţia ca ajutorul sã nu depãşeascã 1 milion de euro. Tabelul 3 - Sintetizare a cotelor maxime de finanţare
┌───────────────────────────────────────┬───────────┬───────────────┬──────────┐
│ Tipul întreprinderii: │ mare │ mijlocie │ micã │
├───────────────────────────────────────┼───────────┼───────────────┼──────────┤
│Cercetare industrialã │ 50% │ 60% │ 70% │
├───────────────────────────────────────┼───────────┼───────────────┼──────────┤
│Dezvoltare experimentalã │ 25% │ 35% │ 45% │
├───────────────────────────────────────┼───────────┼───────────────┼──────────┤
│Studii de fezabilitate (pentru │ │ │ │
│dezvoltare experimentalã) │ 40% │ 50% │ 50% │
├───────────────────────────────────────┼───────────┼───────────────┼──────────┤
│Obţinerea şi validarea drepturilor de │ │ │ │
│proprietate industrialã (pentru │ - │ 60% │ 70% │
│cercetare industrialã) │ │ │ │
├───────────────────────────────────────┼───────────┼───────────────┼──────────┤
│Obţinerea şi validarea drepturilor de │ │ │ │
│proprietate industrialã (pentru │ - │ 35% │ 45% │
│dezvoltare experimentalã) │ │ │ │
├───────────────────────────────────────┼───────────┼───────────────┴──────────┤
│Servicii de consultanţã în domeniul │ │ Max. 0,2 milioane │
│inovãrii şi servicii de sprijinire │ - │ euro per 3 ani*2) │
│a inovãrii │ │ │
├───────────────────────────────────────┼───────────┼──────────────────────────┤
│Închirierea de personal cu înaltã │ │ │
│calificare │ - │ 50%*3) │
├───────────────────────────────────────┼───────────┼───────────────┬──────────┤
│Activitãţi pentru întreprinderi │ - │ - │ 100%*4) │
└───────────────────────────────────────┴───────────┴───────────────┴──────────┘
------------ *1) În prezenta schemã microîntreprinderile sunt încadrate în categoria întreprinderilor mici. *2) Dacã prestatorul de servicii nu beneficiazã de o certificare naţionalã sau europeanã, ajutorul nu va acoperi mai mult de 75% din costurile eligibile. *3) Pentru o perioadã de maximum 3 ani per beneficiar şi per persoanã angajatã temporar. *4) Cu condiţia ca ajutorul sã nu depãşeascã un milion de euro. XI. Costuri eligibile ART. 31 (1) Pentru activitãţile de cercetare industrialã şi dezvoltare experimentalã sunt eligibile urmãtoarele tipuri de costuri: a) costuri de personal (cercetãtori, tehnicieni şi personal auxiliar, în mãsura în care aceştia sunt angajaţi în proiectul de cercetare); b) costul instrumentelor şi al echipamentelor, în mãsura şi pe durata utilizãrii acestora în cadrul proiectului de cercetare; dacã aceste instrumente şi echipamente au o duratã de funcţionare mai mare decât durata proiectului de cercetare, sunt eligibile doar costurile de amortizare pe durata proiectului, calculate pe baza bunelor practici contabile; c) costurile pentru clãdiri şi terenuri, în mãsura şi pe durata utilizãrii acestora în cadrul proiectului de cercetare; în cazul clãdirilor sunt considerate eligibile doar costurile de amortizare care corespund duratei proiectului de cercetare, calculate pe baza bunelor practici contabile; în cazul terenurilor, sunt eligibile costurile transferului comercial sau costurile de capital efectiv suportate; d) costuri pentru cercetare contractualã, pentru achiziţii de cunoştinţe tehnice şi de brevete sau de drepturi de utilizare a acestora din surse externe la preţul pieţei, în cazul în care tranzacţia a fost realizatã obiectiv şi nu existã niciun element de înţelegere secretã implicat, precum şi costuri aferente serviciilor de consultanţã şi serviciilor echivalente, folosite exclusiv pentru activitatea de cercetare; e) cheltuieli de regie suplimentare, implicate direct de proiectul de cercetare; f) alte costuri de exploatare, inclusiv costurile materialelor, consumabilelor şi ale altor produse similare suportate direct ca rezultat al activitãţii de cercetare. (2) Toate costurile eligibile sunt alocate unei categorii specifice de cercetare şi dezvoltare. ART. 32 Privind obţinerea şi validarea drepturilor de proprietate industrialã pentru IMM, costurile eligibile sunt: a) toate costurile anterioare acordãrii dreptului în prima jurisdicţie, inclusiv costurile legate de pregãtirea, depunerea şi examinarea cererii, precum şi costurile suportate pentru reînnoirea cererii înainte de acordarea dreptului; b) costurile pentru traducere şi alte costuri suportate pentru obţinerea sau validarea dreptului în alte jurisdicţii; c) costurile suportate pentru apãrarea valabilitãţii dreptului pe parcursul examinãrii oficiale a cererii şî a eventualelor proceduri de opoziţie, chiar dacã astfel de costuri intervin dupã recunoaşterea dreptului. ART. 33 Pentru realizarea de studii tehnice de fezabilitate sunt eligibile costurile studiilor pregãtitoare pentru activitãţile de dezvoltare experimentalã. ART. 34 Pentru servicii de consultanţã în domeniul inovãrii şi pentru serviciile de sprijinire a inovãrii, costurile eligibile sunt: - pentru servicii de consultanţã în domeniul inovãrii, costurile cu: consultanţã managerialã, asistenţã tehnologicã, servicii de transfer de tehnologie, consultanţã în materie de achiziţia, protejarea şi comercializarea drepturilor de proprietate intelectualã şi pentru acordurile de acordare a licenţelor, activitãţi de consiliere referitoare la utilizarea standardelor; - pentru servicii de sprijinire a inovãrii, costurile cu: spaţii de lucru, bãnci de date, biblioteci tehnice, studii de piaţã, utilizarea de laboratoare, etichetarea, testarea şi certificarea calitãţii. ART. 35 Pentru închirierea de personal cu înaltã calificare sunt eligibile toate costurile de personal aferente închirierii şi încadrãrii în muncã a personalului cu înaltã calificare, pe o perioadã determinatã de maximum 3 ani, inclusiv costurile aferente folosirii unei agenţii de recrutare şi indemnizaţia de deplasare pentru personalul detaşat/împrumutat. Costurile unor servicii de consultanţã prestate de personalul cu înaltã calificare, fãrã ca acesta sã fie angajat la beneficiar, nu sunt eligibile. ART. 36 Costurile eligibile în cadrul proiectelor pentru întreprinderi nou-create inovatoare vor fi prezentate ulterior în documentele aferente competiţiilor de proiecte. XII. Efectul stimulativ ART. 37 Acordarea ajutorului trebuie sa aibã ca rezultat intensificarea activitãţilor de cercetare-dezvoltare şi inovare la nivelul beneficiarului. Efectul direct al ajutorului asupra activitãţilor de CDI se va materializa în creşterea acestora în mãrime, raza de acţiune, volum de cheltuieli şi vitezã. ART. 38 Ajutorul are efect stimulativ numai în cazul în care activitãţile din cadrul proiectului au început dupã depunerea de cãtre beneficiar a cererii de finanţare pentru obţinerea ajutorului. Efectul stimulativ nu este perturbat dacã înainte de depunerea cererii de finanţare beneficiarul a realizat pentru proiectul respectiv studii de fezabilitate pentru care nu solicitã ajutor de stat. ART. 39 Dacã sunt îndeplinite condiţiile menţionate în art. 38, efectul stimulativ este automat demonstrat pentru beneficiarii de tip IMM. ART. 40 În cazul întreprinderilor mari, efectul stimulativ trebuie examinat de cãtre autoritatea care administreazã schema înaintea acordãrii ajutorului. În acest sens, aceasta verificã, înainte de acordarea ajutorului în cauzã, în plus faţã de îndeplinirea condiţiei prevãzute la art. 38, dacã cererea de finanţare şi documentele însoţitoare conţin date suficiente din care sã rezulte îndeplinirea a cel puţin unuia dintre urmãtoarele criterii, în condiţiile acordãrii ajutorului de stat: a) o creştere substanţialã a dimensiunii proiectului/activitãţii ca urmare a ajutorului: creşterea costurilor totale ale proiectului (fãrã diminuarea cheltuielilor suportate de cãtre beneficiar din fonduri proprii odatã cu primirea ajutorului), comparativ cu situaţia în care nu s~a beneficiat de ajutor; creşterea numãrului de angajaţi implicaţi în actiitãţile de CDI; b) o creştere substanţialã a domeniului de aplicare a proiectului/activitãţii ca urmare a ajutorului: creşterea numãrului de rezultate obţinute pe proiect (brevete, publicaţii ştiinţifice, produse, procese şi servicii noi/îmbunãtãţite etc); realizarea unui proiect mai ambiţios caracterizat de o probabilitate mai mare de impact ştiinţific sau tehnologic, dar şi de o probabilitate mai mare de eşec (legatã de riscuri mai mari asumate prin proiectul de cercetare, de desfãşurarea pe termen lung a proiectului, de incertitudinea privind rezultatele acestuia); c) o creştere substanţialã a valorii totale a cheltuielilor suportate de beneficiar pentru proiect/activitate ca urmare a ajutorului: creşterea cheltuielilor totale de CDI ale beneficiarului; creşterea bugetului angajat pentru proiect (fãrã o scãdere corespunzãtoare în bugetul altor proiecte); creşterea cheltuielilor de CDI ale beneficiarului ca procent din cifra totalã de afaceri; d) o creştere substanţialã a ritmului de finalizare a proiectului/activitãţii în cauzã: o perioadã mai scurtã de timp pentru terminarea proiectului în comparaţie cu acelaşi proiect realizat fãrã ajutor. XIII. Cumul ART. 41 Cotele maxime de finanţare permise de aceastã schemã se aplicã indiferent de sursa fondurilor publice implicate: localã, regionalã, naţionalã sau comunitarã. ART. 42 Ajutorul este acordat în cadrul schemei doar pentru proiectele care nu sunt şi nu au fost finanţate înainte din alte fonduri publice, inclusiv ajutor de minimis, pentru aceleaşi costuri eligibile (în concordanţã cu declaraţiile pe propria rãspundere ale beneficiarilor). Autoritatea care administreazã schema trebuie sã verifice respectarea acestei prevederi. XIV. Modalitatea de derulare a schemei ART. 43 Înainte de acordarea de finanţare în cadrul schemei se va verifica respectarea tuturor criteriilor menţionate în schemã. Astfel, cererea de finanţare şi/sau, acolo unde este cazul, documentele însoţitoare ale acesteia vor conţine urmãtoarele: - date economico-financiare prin care sã se demonstreze cã beneficiarul nu este "întreprindere în dificultate", conform definiţiei din art. 8 lit. d) şi e), şi declaraţie scrisã pe propria rãspundere în acest sens; - declaraţie scrisã pe proprie rãspundere, însoţitã de documente corespunzãtoare, în vederea verificãrii îndeplinirii condiţiilor prevãzute în art. 12; - sectorul/sectoarele în care se acordã ajutorul în cadrul schemei; - informaţii privind tipul de beneficiar (conform eligibilitãţii beneficiarilor pe fiecare tip de proiect - cap. VI şi VIII). Pentru a demonstra calitatea de IMM, beneficiarul trebuie sã completeze şi sã anexeze cererii de finanţare o declaraţie cuprinzând informaţii cu privire la încadrarea unei întreprinderi la categoria IMM, conform anexei I la Regulamentul nr. 800/2008. Beneficiarul tip întreprindere nou-creatã inovatoare va anexa la dosarul înaintat documente din care sã rezulte cã îndeplineşte condiţiile privind încadrarea în aceastã categorie, aşa cum sunt precizate în art. 8 alin. (1); - declaraţie scrisã pe propria rãspundere privind respectarea prevederilor referitoare la cumul; - activitãţile şi costurile eligibile pe tipul de proiect pentru care se solicitã ajutor de stat; - declaraţie scrisã pe propria rãspundere a beneficiarului în vederea certificãrii efectului stimulativ, conform cãreia nu a demarat proiectul pentru care solicitã ajutor; - pentru întreprinderile mari, informaţii care sã demonstreze efectul stimulativ conform cap. XII; - pentru întreprinderile mici, declaraţie pe propria rãspundere cã nu au mai primit ajutor pentru întreprinderi nou-create inovatoare, în cazul în care solicitã un astfel de ajutor în temeiul prezentei scheme. ART. 44 Procedura de implementare şi derulare a schemei se desfãşoarã dupã cum urmeazã: a) lansarea apelului de proiecte; b) primirea şi înregistrarea cererilor de finanţare şi a documentelor însoţitoare; c) verificarea formalã (verificarea conformitãţii cererilor şi a documentelor însoţitoare, verificarea datelor din RPC) - numai proiectele care trec de aceastã etapã vor putea face obiectul etapei urmãtoare; d) verificarea eligibilitãţii beneficiarilor - numai proiectele care trec de aceastã etapã vor putea face obiectul etapei urmãtoare; e) verificarea eligibilitãţii proiectelor (inclusiv efectul stimulativ) - numai proiectele care trec de aceastã etapã vor putea face obiectul etapei urmãtoare; f) evaluarea şi selecţia proiectelor; g) întocmirea şi semnarea contractului de finanţare; h) depunerea cererii de rambursare, însoţitã de documentele justificative; i) acordarea finanţãrii nerambursabile - se face de cãtre Unitatea de platã a Programului operaţional sectorial "Creşterea Competitivitãţii Economice", numai pe bazã de documente justificative, dupã verificarea cheltuielilor; j) monitorizarea implementãrii proiectelor conform prevederilor contractuale. ART. 45 Autoritatea care administreazã schema verificã îndeplinirea criteriilor de eligibilitate ale beneficiarilor prevãzute în cap. VI şi VIII, eligibilitatea proiectelor conform capitolelor VII şi XII, precum şi eligibilitatea activitãţilor şi costurilor în conformitate cu prevederile cap. X şi XL. ART. 46 Dacã se solicitã ajutor de stat pentru obţinerea şi validarea drepturilor de proprietate industrialã, se verificã dacã potenţialul beneficiar este întreprindere micã sau mijlocie, precum şi tipul de activitate ce a condus la generarea dreptului de proprietate industrialã. ART. 47 (1) Dacã se solicitã ajutor de stat pentru procurarea de servicii de consultanţã în domeniul inovãrii şi de servicii de sprijinire a inovãrii, se verificã urmãtoarele: - potenţialul beneficiar este o întreprindere micã sau mijlocie; - ajutorul nu depãşeşte maximum 200.000 euro per beneficiar pe orice perioadã de 3 ani. (2) În contract se va specifica dacã serviciile sunt achiziţionate de la un prestator de servicii certificat la nivel naţional sau european sau, în caz cã nu e îndeplinitã aceastã condiţie, se prevede cã ajutorul nu acoperã decât cel mult 75% din costurile eligibile. (3) Prin contract beneficiarul se va angaja sã cumpere serviciile la preţul pieţei. ART. 48 Dacã se solicitã ajutor de stat pentru închirierea pe perioadã determinatã de personal cu înaltã calificare, se verificã dacã potenţialul beneficiar este întreprindere micã sau mijlocie. Se verificã, de asemenea, dacã personalul cu înaltã calificare este angajat pe o funcţie nou-creatã, dacã va desfãşura activitãţi de CDI pentru beneficiar şi dacã a lucrat anterior cel puţin 2 ani în activitãţi de CDI în organizaţia de cercetare sau întreprinderea mare de unde provine. Nu este permis ca personalul cu înaltã calificare sã înlocuiascã pe post un alt angajat al beneficiarului. Nu se finanţeazã costurile aferente serviciilor de consultanţã furnizate de consultanţii externi. ART. 49 (1) Dacã se solicitã ajutor de stat pentru o întreprindere nou-creatã inovatoare, se verificã îndeplinirea simultanã a urmãtoarelor condiţii: - potenţialul beneficiar este o întreprindere micã, cu o vechime mai micã de 6 ani la momentul acordãrii ajutorului; - potenţialul beneficiar are caracter inovator, demonstrat prin faptul cã valoarea cheltuielilor pentru cercetare-dezvoltare a reprezentat cel puţin 15% din costurile totale de operare în cel puţin unul dintre ultimii 3 ani care precedã acordarea finanţãrii (dacã întreprinderea este de curând înfiinţatã şi nu existã o situaţie financiarã care sã demonstreze acest lucru, este necesar un audit financiar extern pentru perioada fiscalã curentã care sã verifice respectarea acestei condiţii); - potenţialul beneficiar nu a mai primit niciodatã ajutor de stat pentru întreprinderea nou-creatã inovatoare. (2) Ajutorul de stat pentru întreprindere nou-creatã inovatoare se acordã o singurã datã în perioada în care beneficiarul îndeplineşte condiţiile de întreprindere nou-creatã inovatoare. Beneficiarul nu poate primi nicîun alt tip de ajutor timp de 3 ani de la acordarea ajutorului pentru întreprindere nou-creatã inovatoare, cu excepţia ajutoarelor de CDI sau de capital de risc exceptate de la notificare. ART. 50 Criteriile de evaluare pentru proiectele finanţate prin schemã vizeazã: - relevanţa ştiinţificã şi impactul economic al proiectului; - calitatea şi maturitatea proiectului; - sustenabilitatea proiectului şi capacitatea de implementare şi operaţionalizare. XV. Raportarea şi monitorizarea ART. 51 Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenţei o fişã de informaţii referitoare la prezenta schemã de ajutor de stat, în forma prevãzutã în anexa III la Regulamentul nr. 800/2008, în vederea transmiterii cãtre Comisia Europeanã în termen de 20 de zile lucrãtoare de la intrarea în vigoare a prezentei scheme. Aceste informaţii vor fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe site-ul Comisiei. ART. 52 În vederea asigurãrii transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de stat, furnizorul de ajutor de stat şi autoritatea care administreazã schema vor aplica prevederile <>art. 18 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 137/2007 , şi vor transmite Consiliului Concurenţei rapoarte anuale privind schema de ajutor de stat instituitã de prezenta decizie, în vederea transmiterii acestora Comisiei Europene, conform cu Regulamentul CE nr. 659/1999 şi cu Regulamentul CE nr. 794/2004. ART. 53 Schema de ajutor de stat va fi publicatã integral pe site-ul furnizorului de ajutor de stat la adresa www.minind.ro şi pe pagina autoritãţii care administreazã schema la adresa www.mct.ro şi nu se va implementa înainte de publicare. ART. 54 Furnizorul de ajutor de stat şi autoritatea care administreazã schema vor pãstra evidenţa detaliatã a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o duratã de 10 ani de la data la care ultima alocare specificã a fost acordatã în baza prezentei scheme. Aceastã evidenţã trebuie sã conţinã toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitarã în domeniul ajutorului de stat, inclusiv informaţii privind tipul de beneficiar, efectul stimulativ, costurile eligibile şi intensitatea ajutorului. ART. 55 (1) Furnizorul are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune mãsurile care se impun. (2) Furnizorul are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevãzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional. ART. 56 Furnizorul va transmite Consiliului Concurenţei informaţiile cuprinse în anexa II la Regulamentul nr. 800/2008 pentru fiecare alocare specificã de ajutor pentru activitãţi de cercetare industrialã şi dezvoltare experimentalã, acordatã în baza prezentei scheme, ce depãşeşte 3 milioane euro, pentru a fi transmise Comisiei Europene în termen de 20 de zile lucrãtoare de la acordarea respectivului ajutor. ART. 57 Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin Consiliul Concurenţei, în 20 de zile lucrãtoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeanã le considerã necesare pentru evaluarea respectãrii condiţiilor acestei scheme de ajutor de stat. ART. 58 Autoritatea care administreazã schema are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în formatul şi în termenul solicitat de cãtre acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform prezentului capitol. ----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.