Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 3.225 din 4 februarie 2025 pentru aprobarea modelului şi conţinutului-cadru ale Planului de dezvoltare instituţională a instituţiei de învăţământ superior de stat în vederea preluării în coordonare a institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare
EMITENT: Ministerul Educaţiei şi Cercetării PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 142 din 18 februarie 2025
Având în vedere:
- Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare;
– prevederile art. 14 din Legea nr. 25/2023 privind integrarea voluntară a organizaţiilor de cercetare, dezvoltare şi inovare din România în Spaţiul European de Cercetare, precum şi pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică;
– Hotărârea Guvernului nr. 138/2024 pentru aprobarea Normelor metodologice privind evaluarea performanţei pentru integrarea activităţii de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică a organizaţiilor de cercetare, precum şi pentru stabilirea criteriilor de selectare a experţilor evaluatori prevăzute la art. 19 din Legea nr. 25/2023 privind integrarea voluntară a organizaţiilor de cercetare, dezvoltare şi inovare din România în Spaţiul European de Cercetare, precum şi pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică;
– Referatul de aprobare nr. 700.027 din 3.02.2025 a proiectului de ordin pentru aprobarea modelului şi conţinutului-cadru ale Planului de dezvoltare instituţională a instituţiei de învăţământ superior de stat în vederea preluării în coordonare a institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare,
în temeiul:
- prevederilor art. 7 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 153/2024 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale;
– prevederilor art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 731/2024 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, cu modificările ulterioare,
ministrul educaţiei şi cercetării emite prezentul ordin.
ART. 1
Se aprobă modelul şi conţinutul-cadru ale Planului de dezvoltare instituţională a instituţiei de învăţământ superior de stat în vederea preluării în coordonare a institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
ART. 2
Modelul şi conţinutul-cadru ale Planului de dezvoltare instituţională a instituţiei de învăţământ superior de stat prevăzute la art. 1 se pot aplica şi organizaţiilor de cercetare, cu sau fără personalitate juridică, care fuzionează în baza art. 12 din Legea nr. 25/2023 privind integrarea voluntară a organizaţiilor de cercetare, dezvoltare şi inovare din România în Spaţiul European de Cercetare, precum şi pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică.
ART. 3
Direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 4
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei şi cercetării,
Daniel-Ovidiu David
Bucureşti, 4 februarie 2025.
Nr. 3.225.
ANEXA 1
MODELUL ŞI CONŢINUTUL-CADRU
ale Planului de dezvoltare instituţională a instituţiei de învăţământ superior de stat
în vederea preluării în coordonare a institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare
ART. 1
Pentru elaborarea Planului de dezvoltare instituţională a instituţiei de învăţământ superior de stat, denumit în continuare planul de dezvoltare instituţională, se are în vedere următorul model:
a) fundamentarea planului de dezvoltare instituţională;
b) coordonarea planului de dezvoltare instituţională;
c) resursele umane;
d) infrastructura de cercetare, dezvoltare şi inovare, denumită în continuare infrastructura CDI;
e) resursele financiare;
f) managementul calităţii.
ART. 2
Fundamentarea planului de dezvoltare instituţională are în vedere prezentarea:
a) oportunităţilor de dezvoltare a organizaţiilor de cercetare care se integrează în condiţiile prevăzute la art. 14 alin. (1)-(3) sau art. 12 din Legea nr. 25/2023 privind integrarea voluntară a organizaţiilor de cercetare, dezvoltare şi inovare din România în Spaţiul European de Cercetare, precum şi pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică;
b) viziunii, misiunii şi valorilor comune ale organizaţiilor de cercetare;
c) planului de dezvoltare instituţională; se motivează alegerea scenariului propus, inclusiv direcţiile strategice de dezvoltare comune ale organizaţiilor de cercetare;
d) analizei SWOT - financiară, ştiinţifică, educaţională - a planului de dezvoltare instituţională;
e) alinierii faţă de politici, strategii şi programe relevante pentru activitatea CDI a organizaţiilor care se integrează, la nivel regional/naţional/european, cum ar fi: Programul operaţional regional, Strategia regională de specializare inteligentă, Planul de dezvoltare regională/Planul naţional de redresare şi rezilienţă, Planul naţional de cercetare, dezvoltare şi inovare, Strategia naţională de cercetare, inovare şi specializare inteligentă, Programul creştere inteligentă, digitalizare şi instrumente financiare, Strategia de digitalizare a educaţiei din România, Cartea albă a tranziţiei către ştiinţa deschisă/Carta europeană a cercetătorilor, Open Science, Open Access, Pactul verde european, Programul-cadru Orizont Europa, Declaraţia de la Bonn, misiuni UE, digitalizare, după caz;
f) direcţiilor principale de acţiune în vederea integrării şi dezvoltării în Spaţiul european al învăţământului superior şi în Spaţiul european al cercetării, la nivelul planului de dezvoltare instituţională.
ART. 3
Coordonarea planului de dezvoltare instituţională are în vedere prezentarea:
a) structurii organizaţionale a organizaţiilor de cercetare care se integrează;
b) guvernanţei, rolurilor şi responsabilităţilor organizaţiilor de cercetare care se integrează, cu respectarea prevederilor din Legea nr. 25/2023.
ART. 4
(1) Pentru resursele umane se prezintă:
a) resursele umane existente;
b) dezvoltarea resurselor umane;
c) codul de etică în educaţie şi cercetare.
(2) În cazul prezentării resurselor umane existente se au în vedere:
a) personalul organizaţiilor de cercetare care se integrează, pe categorii de funcţie/grad profesional şi vârstă, doctori/doctoranzi/masteranzi, personal implicat în proiecte naţionale/internaţionale, gradul de ocupare a funcţiilor;
b) expertiza şi contribuţia resurselor umane existente la îndeplinirea obiectivelor stabilite prin planul de dezvoltare instituţională.
(3) Dezvoltarea resurselor umane cuprinde:
a) prezentarea succintă a politicii de recrutare, managementul carierei, pregătirea şi dezvoltarea resurselor umane, stimularea şi evaluarea resurselor umane, politica privind egalitatea de gen;
b) prezentarea locurilor de muncă în domeniul CDI susţinute;
c) prezentarea stadiului procesului de aderare la Carta europeană a cercetătorilor, respectiv de obţinere a logoului „HR Excellence in Research“.
ART. 5
(1) Pentru prezentarea infrastructurii CDI se au în vedere infrastructura existentă, precum şi modalitatea în care se dezvoltă aceasta.
(2) Infrastructura existentă cuprinde:
a) baza materială destinată activităţilor CDI, existentă în organizaţiile de cercetare;
b) măsurile privind operarea, exploatarea şi întreţinerea infrastructurii CDI utilizate în comun de organizaţiile de cercetare care se integrează.
(3) Dezvoltarea infrastructurii CDI are în vedere măsurile care vor fi luate pentru dezvoltarea acesteia, în special pentru baza materială care va fi utilizată în comun.
ART. 6
În ceea ce priveşte resursele financiare se au în vedere:
a) prezentarea succintă a indicatorilor economico-financiari principali ai organizaţiilor de cercetare care se integrează, pe o perioadă de 3 ani încheiaţi la data elaborării planului de dezvoltare instituţională;
b) indicarea linkului web unde se regăsesc situaţiile financiare pe o perioadă de 3 ani încheiaţi la data elaborării planului de dezvoltare instituţională;
c) prezentarea succintă a surselor de finanţare a planului de dezvoltare instituţională.
ART. 7
Pentru managementul calităţii se prezintă:
a) standardele implementate la nivelul organizaţiilor de cercetare care se integrează, cum ar fi: ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, SR 13572:2016;
b) acreditările şi certificările existente la nivelul organizaţiilor de cercetare, cum ar fi: laboratoare acreditate RENAR, entităţi ITT acreditate de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare;
c) măsurile comune de creştere a calităţii, respectiv măsurile de armonizare a politicilor în domeniul calităţii ale organizaţiilor care se integrează;
d) principalele direcţii de acţiune în vederea creşterii pe termen scurt, mediu şi lung în clasamentele universitare şi ale organizaţiilor de cercetare internaţionale.
ART. 8
(1) Planul de dezvoltare instituţională se întocmeşte pentru o perioadă de 5 ani.
(2) În cazul organizaţiilor de cercetare care se integrează în condiţiile prevăzute la art. 14 alin. (1)-(3) din Legea nr. 25/2023, organizaţia care solicită integrarea înaintează Ministerului Educaţiei şi Cercetării planul de dezvoltare instituţională, cu aprobarea prealabilă şi conformă a senatului instituţiei de învăţământ superior de stat în coordonarea căreia intră.
(3) Planul de dezvoltare instituţională poate fi supus actualizării, la solicitarea de integrare a unei alte organizaţii de cercetare.
(4) În cazul organizaţiilor de cercetare care se integrează în condiţiile prevăzute la art. 12 din Legea nr. 25/2023, acestea înaintează Ministerului Educaţiei şi Cercetării planul de dezvoltare instituţională comun, cu aprobarea prealabilă şi conformă a senatului universitar, a consiliului de administraţie şi/sau a prezidiului, după caz, din partea fiecărei organizaţii.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: