Având în vedere prevederile: - art. 158 şi 170 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare; – art. 29 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare, luând în considerare Adresa Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior prin care se înaintează propunerea Consiliului ARACIS privind Metodologia de evaluare a studiilor universitare de doctorat şi a sistemelor de criterii, standarde şi indicatori de performanţă utilizaţi în evaluare, în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 24/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, ministrul educaţiei şi cercetării emite prezentul ordin. ART. 1 Se aprobă Metodologia de evaluare a studiilor universitare de doctorat, prevăzută în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin. ART. 2 Se aprobă sistemul de criterii, standarde şi indicatori de performanţă utilizaţi în procesele de acreditare şi evaluare periodică a domeniilor de studii universitare de doctorat, prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin. ART. 3 Se aprobă sistemul de criterii, standarde şi indicatori de performanţă utilizaţi în procesele de acreditare şi evaluare periodică a şcolilor doctorale şi a instituţiilor organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD), prevăzut în anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezentul ordin. ART. 4 La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 3.200/2019 privind Metodologia de evaluare a studiilor universitare de doctorat şi a sistemelor de criterii, standarde şi indicatori de performanţă, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 176 din 5 martie 2019, precum şi orice altă prevedere contrară se abrogă. ART. 5 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul educaţiei şi cercetării, Cristina Monica Anisie Bucureşti, 7 februarie 2020. Nr. 3.200. ANEXA 1 METODOLOGIE ANEXA 2 Sistemul de criterii, standarde şi indicatori de performanţă utilizaţi în acreditarea şi evaluarea periodică a domeniilor de studii universitare de doctorat
┌──────────────┬──────────────────┬──────────────────┬──────────────────────────────┐
│DOMENII │CRITERII │STANDARDE │INDICATORI DE PERFORMANŢĂ │
├──────────────┼──────────────────┼──────────────────┼──────────────────────────────┤
│ │ │ │A.1.1.1. Existenţa │
│ │ │ │regulamentelor specifice şi │
│ │ │ │aplicarea acestora la nivelul │
│ │ │ │IOSUD, respectiv al şcolii │
│ │ │ │doctorale, având ca perioadă │
│ │ │ │de referinţă ultimii cinci │
│ │ │ │ani: │
│ │ │ │a) regulamente interne ale │
│ │ │ │structurilor administrative │
│ │ │ │(regulamentul instituţional de│
│ │ │ │organizare şi desfăşurare a │
│ │ │ │studiilor universitare de │
│ │ │ │doctorat, regulamentele │
│ │ │ │şcolilor doctorale); │
│ │ │ │b) metodologia de desfăşurare │
│ │ │ │a alegerilor la nivelul CSUD, │
│ │ │ │şcolilor doctorale şi dovezi │
│ │ │ │ale derulării acestora; │
│ │ │ │c) metodologia de desfăşurare │
│ │ │ │a ultimului concurs pentru │
│ │ │ │funcţia de director CSUD şi │
│ │ │ │dovezi ale derulării acestuia;│
│ │ │ │d) metodologii de organizare │
│ │ │ │şi desfăşurare a studiilor de │
│ │ │ │doctorat (de admitere a │
│ │ │ │studenţilor doctoranzi, de │
│ │ │ │finalizare a studiilor de │
│ │ │ │doctorat); │
│ │ │ │e) existenţa unor mecanisme de│
│ │ │ │recunoaştere a calităţii de │
│ │ │ │conducător de doctorat şi de │
│ │ │ │echivalare a doctoratului │
│ │ │ │obţinut în alte state; │
│ │ │ │f) structuri de conducere │
│ │ │ │funcţionale [IOSUD/CSUD/ │
│ │ │ │Consiliul şcolii doctorale │
│ │ │ │(regularitatea convocării │
│ │ │ │şedinţelor)]; │
│ │ │ │g) contractul de studii │
│ │ │A.1.1. Instituţia │universitare de doctorat; │
│ │ │organizatoare de │h) proceduri interne de │
│ │ │studii │analiză şi aprobare a │
│ │ │universitare de │propunerilor privind tematica │
│ │ │doctorat (IOSUD) a│programelor de studii │
│ │ │implementat │universitare de doctorat. │
│ │ │mecanismele de │A.1.1.2. Regulamentul şcolii │
│ │ │funcţionare │doctorale include criterii, │
│ │ │eficientă │proceduri şi standarde │
│ │ │prevăzute în │obligatorii pentru aspectele │
│ │ │legislaţia │specificate în art. 17 alin. │
│ │ │specifică privind │(5) din Codul studiilor │
│ │ │organizarea │universitare de doctorat, │
│ │ │studiilor de │aprobat prin Hotărârea │
│ │ │doctorat. │Guvernului nr. 681/2011, cu │
│ │ │A.1.2. IOSUD │modificările şi completările │
│ │A.1. │dispune de │ulterioare. │
│ │Structurile │resursele │A.1.2.1. Existenţa şi │
│ │instituţionale, │logistice necesare│eficacitatea unui sistem │
│ │administrative, │pentru │informatic adecvat pentru │
│ │manageriale şi │îndeplinirea │evidenţa studenţilor │
│ │resurse financiare│misiunii studiilor│doctoranzi şi a parcursului │
│ │ │de doctorat. │lor academic │
│ │ │A.1.3. IOSUD se │A.1.2.2. Existenţa şi │
│ │ │asigură că │utilizarea unui program │
│ │ │resursele │informatic şi dovezi ale │
│ │ │financiare sunt │utilizării sale pentru │
│ │ │utilizate în mod │verificarea procentului de │
│ │ │optim, iar │similitudine în toate tezele │
│ │ │veniturile │de doctorat │
│ │ │obţinute din │*A.1.3.1. Existenţa a cel │
│ │ │studiile doctorale│puţin unui grant de cercetare │
│ │ │sunt completate │sau de dezvoltare │
│ │ │prin finanţare │instituţională/resurse umane │
│ │ │suplimentară faţă │în implementare la momentul │
│ │ │de cea oferită de │depunerii dosarului de │
│ │ │Guvern. │autoevaluare per domeniu de │
│ │ │ │studii doctorale sau existenţa│
│ │ │ │a cel puţin 2 granturi de │
│ │ │ │cercetare sau de dezvoltare │
│ │ │ │instituţională/resurse umane │
│ │ │ │per domeniu de studii │
│ │ │ │doctorale obţinute de │
│ │ │ │conducătorii de doctorat din │
│ │ │ │domeniul evaluat în ultimii 5 │
│ │ │ │ani │
│ │ │ │*A.1.3.2. Proporţia │
│ │ │ │studenţilor doctoranzi │
│ │ │ │existenţi în momentul │
│ │ │ │evaluării care beneficiază │
│ │ │ │pentru minimum şase luni şi de│
│ │ │ │alte surse de finanţare decât │
│ │ │ │finanţarea guvernamentală, │
│ │ │ │prin burse acordate de │
│ │ │ │persoane fizice sau juridice │
│ │ │ │sau sunt susţinuţi financiar │
│ │ │ │prin granturi de cercetare sau│
│ │ │ │de dezvoltare instituţională/ │
│ │ │ │resurse umane, nu este mai │
│ │ │ │mică de 20%. │
│ │ │ │*A.1.3.3. Cel puţin 10% din │
│ │ │ │totalul sumelor aferente │
│ │ │ │granturilor doctorale obţinute│
│ │ │ │de universitate prin contract │
│ │ │ │instituţional şi taxelor de │
│ │ │ │şcolarizare încasate de la │
│ │ │ │studenţii doctoranzi de la │
│ │ │ │forma de învăţământ cu taxă se│
│ │ │ │utilizează pentru a deconta │
│ │ │ │cheltuielile de formare │
│ │ │ │profesională ale doctoranzilor│
│ │ │ │(participarea la conferinţe, │
│ │ │ │şcoli de vară, cursuri, stagii│
│ │ │ │în străinătate, publicare de │
│ │ │ │articole de specialitate sau │
│ │ │ │alte forme specifice de │
│ │ │ │diseminare etc.). │
│ ├──────────────────┼──────────────────┼──────────────────────────────┤
│ │ │ │A.2.1.1. Spaţiile şi dotarea │
│ │ │ │materială a IOSUD/şcolii │
│ │ │ │doctorale permit realizarea │
│ │ │ │activităţilor de cercetare, în│
│ │ │A.2.1. IOSUD/ │domeniul evaluat, în acord cu │
│ │ │Şcolile doctorale │misiunea şi obiectivele │
│ │ │deţin o │asumate (calculatoare, │
│ │ │infrastructură │software specific, aparatură, │
│ │ │modernă de │echipamente de laborator, │
│ │A.2. │cercetare care │bibliotecă, acces la baze de │
│ │Infrastructura de │susţine derularea │date internaţionale etc.). │
│ │cercetare │activităţilor │Infrastructura de cercetare şi│
│ │ │specifice │oferta de servicii de │
│ │ │studiilor │cercetare sunt prezentate │
│ │ │universitare de │public prin intermediul unei │
│ │ │doctorat. │platformei de profil. Se va │
│ │ │ │evidenţia, în mod distinct, │
│ │ │ │infrastructura de cercetare │
│ │ │ │descrisă mai sus, │
│ │ │ │achiziţionată şi dezvoltată în│
│A. CAPACITATEA│ │ │ultimii 5 ani. │
│INSTITUŢIONALĂ├──────────────────┼──────────────────┼──────────────────────────────┤
│ │ │ │A.3.1.1. În cadrul domeniului │
│ │ │ │de doctorat îşi desfăşoară │
│ │ │ │activitatea minimum trei │
│ │ │ │conducători de doctorat şi cel│
│ │ │ │puţin 50% dintre aceştia (dar │
│ │ │ │nu mai puţin de trei) │
│ │ │ │îndeplinesc standardele │
│ │ │ │minimale ale Consiliului │
│ │ │ │Naţional de Atestare a │
│ │ │ │Titlurilor, Diplomelor şi │
│ │ │ │Certificatelor Universitare │
│ │ │ │(CNATDCU) aflate în vigoare la│
│ │ │ │momentul realizării evaluării,│
│ │ │ │necesare şi obligatorii pentru│
│ │ │ │obţinerea atestatului de │
│ │ │ │abilitare. │
│ │ │ │A.3.1.2. Cel puţin 50% dintre │
│ │ │ │conducătorii de doctorat din │
│ │ │ │domeniul de doctorat evaluat │
│ │ │ │sunt titulari în cadrul IOSUD.│
│ │ │ │Prin calitatea de titular în │
│ │ │ │cadrul IOSUD analizat se │
│ │ │ │înţelege acel conducător de │
│ │ │ │doctorat care are un contract │
│ │ │ │de muncă cu normă întreagă pe │
│ │ │ │perioadă nedeterminată în │
│ │ │ │instituţia de învăţământ │
│ │ │ │superior coordonatoare a IOSUD│
│ │ │ │sau în una dintre instituţiile│
│ │ │ │componente ale consorţiului │
│ │ │ │care formează IOSUD sau │
│ │ │ │parteneriatele încheiate în │
│ │ │ │condiţiile art. 6 din Codul │
│ │ │ │aprobat prin Hotărârea │
│ │ │ │Guvernului nr. 681/2011, cu │
│ │ │ │modificările şi completările │
│ │ │ │ulterioare. │
│ │ │ │A.3.1.3. Disciplinele din │
│ │ │ │programul de pregătire bazat │
│ │ │ │pe studii universitare │
│ │ │ │avansate aferente domeniului │
│ │ │ │sunt susţinute de cadre │
│ │ │ │didactice sau cercetători care│
│ │ │ │au calitatea de conducător de │
│ │ │ │doctorat/abilitat, profesor/CS│
│ │ │ │I sau conferenţiar universitar│
│ │ │ │/CS II cu expertiză probată în│
│ │ │ │domeniul disciplinelor predate│
│ │ │ │sau alţi specialişti în │
│ │ │ │domeniu care îndeplinesc │
│ │ │ │standardele stabilite de │
│ │ │ │instituţie pentru funcţiile │
│ │ │A.3.1. La nivelul │didactice şi de cercetare │
│ │ │fiecărei şcoli │menţionate anterior, în │
│ │ │doctorale există │condiţiile legii. │
│ │ │personal calificat│*A.3.1.4. Ponderea │
│ │ │cu experienţa │conducătorilor de doctorat │
│ │ │necesară pentru │care coordonează concomitent │
│ │ │derularea │mai mult de 8 studenţi │
│ │ │programului de │doctoranzi, dar nu mai mult de│
│ │A.3. │studii doctorale. │12, aflaţi în perioada │
│ │Calitatea resursei│A.3.2. │studiilor universitare de │
│ │umane │Conducătorii de │doctorat [3 sau 4 ani, în │
│ │ │doctorat din │funcţie de domeniu, la care se│
│ │ │cadrul şcolii │adăugă perioadele de │
│ │ │doctorale │prelungire acordate conform │
│ │ │desfăşoară o │art. 39 alin. (3) din Codul │
│ │ │activitate │aprobat prin Hotărârea │
│ │ │ştiinţifică │Guvernului nr. 681/2011, cu │
│ │ │vizibilă │modificările şi completările │
│ │ │internaţional. │ulterioare], nu depăşeşte 20%.│
│ │ │ │A.3.2.1. Cel puţin 50% dintre │
│ │ │ │conducătorii de doctorat din │
│ │ │ │domeniul supus evaluării │
│ │ │ │prezintă minimum 5 publicaţii │
│ │ │ │indexate Web of Science sau │
│ │ │ │ERIH în reviste cu factor de │
│ │ │ │impact sau alte realizări, cu │
│ │ │ │semnificaţie relevantă pentru │
│ │ │ │domeniul respectiv, în care se│
│ │ │ │regăsesc contribuţii de nivel │
│ │ │ │internaţional ce relevă un │
│ │ │ │progres în cercetarea │
│ │ │ │ştiinţifică-dezvoltare-inovare│
│ │ │ │pentru domeniul evaluat. │
│ │ │ │Conducătorii de doctorat │
│ │ │ │menţionaţi au vizibilitate │
│ │ │ │internaţională în ultimii │
│ │ │ │cinci ani, constând în: │
│ │ │ │calitatea de membru în │
│ │ │ │comitetele ştiinţifice ale │
│ │ │ │publicaţiilor şi conferinţelor│
│ │ │ │internaţionale; calitatea de │
│ │ │ │membru în board-urile │
│ │ │ │asociaţiilor profesionale │
│ │ │ │internaţionale; calitatea de │
│ │ │ │invitat în cadrul │
│ │ │ │conferinţelor sau grupurilor │
│ │ │ │de experţi desfăşurate în │
│ │ │ │străinătate sau calitatea de │
│ │ │ │membru al unor comisii de │
│ │ │ │susţinere a unor teze de │
│ │ │ │doctorat la universităţi din │
│ │ │ │străinătate sau în cotutelă cu│
│ │ │ │o universitate din │
│ │ │ │străinătate. Pentru ramurile │
│ │ │ │de ştiinţă Arte şi Ştiinţa │
│ │ │ │sportului şi educaţiei fizice,│
│ │ │ │conducătorii de doctorat vor │
│ │ │ │proba vizibilitatea │
│ │ │ │internaţională în ultimii │
│ │ │ │cinci ani prin calitatea de │
│ │ │ │membru în board-urile │
│ │ │ │asociaţiilor profesionale, │
│ │ │ │prin calitatea de membru în │
│ │ │ │comitetele de organizare a │
│ │ │ │evenimentelor artistice şi │
│ │ │ │competiţiilor internaţionale, │
│ │ │ │respectiv prin calitatea de │
│ │ │ │membru în jurii sau echipe de │
│ │ │ │arbitraj în cadrul │
│ │ │ │evenimentelor artistice sau │
│ │ │ │competiţiilor internaţionale. │
│ ├──────────────────┼──────────────────┼──────────────────────────────┤
│ │ │ │*A.3.2.2. Cel puţin 50% dintre│
│ │ │ │conducătorii de doctorat │
│ │ │ │arondaţi unui domeniu de │
│ │ │ │studii doctorale continuă să │
│ │ │ │fie activi în plan ştiinţific,│
│ │ │ │obţinând cel puţin 25% din │
│ │ │ │punctajul solicitat prin │
│ │ │ │standardele minimale CNATDCU │
│ │ │ │în vigoare la data evaluării, │
│ │ │ │necesare şi obligatorii pentru│
│ │ │ │obţinerea atestatului de │
│ │ │ │abilitare, pe baza │
│ │ │ │rezultatelor ştiinţifice din │
│ │ │ │ultimii cinci ani. │
├──────────────┼──────────────────┼──────────────────┼──────────────────────────────┤
│ │ │ │*B.1.1.1. Raportul dintre │
│ │ │ │numărul absolvenţilor la nivel│
│ │ │B.1.1. Instituţia │de masterat ai altor │
│ │ │organizatoare de │instituţii de învăţământ │
│ │ │studii doctorale │superior din ţară sau din │
│ │B.1. │are capacitatea de│străinătate care s-au înscris │
│ │Numărul, calitatea│a atrage un număr │la concursul de admitere la │
│ │şi diversitatea │de candidaţi mai │studii universitare de │
│ │candidaţilor care │mare decât numărul│doctorat în ultimii cinci ani │
│ │s-au prezentat la │de locuri │şi numărul de locuri finanţate│
│ │concursul de │disponibile. │de la bugetul de stat scoase │
│ │admitere │B.1.2. Candidaţii │la concurs în cadrul şcolii │
│ │ │admişi la studiile│doctorale este de cel puţin │
│ │ │de doctorat sunt │0,2. │
│ │ │de cea mai înaltă │B.1.2.1. Rata de renunţare/ │
│ │ │calitate. │abandon a studenţilor │
│ │ │ │doctoranzi la 2 ani de la │
│ │ │ │admitere nu depăşeşte 30%. │
│ ├──────────────────┼──────────────────┼──────────────────────────────┤
│ │ │ │B.2.1.1. Programul de │
│ │ │ │pregătire bazat pe studii │
│ │ │ │universitare avansate cuprinde│
│ │ │ │minimum trei discipline │
│ │ │ │relevante pentru pregătirea în│
│ │ │ │cercetarea ştiinţifică a │
│ │ │ │doctoranzilor, dintre care cel│
│ │ │ │puţin o disciplină este │
│ │ │ │destinată studiului aprofundat│
│ │ │ │al metodologiei cercetării şi/│
│ │ │ │sau prelucrării statistice a │
│ │ │ │datelor. │
│ │ │ │B.2.1.2. Există cel puţin o │
│ │ │ │disciplină dedicată eticii în │
│ │ │ │cercetarea ştiinţifică şi │
│ │ │ │proprietăţii intelectuale sau │
│ │ │ │tematici bine delimitate pe │
│ │ │ │aceste subiecte în cadrul unei│
│ │ │ │discipline predate în │
│ │ │B.2.1. Programul │programul doctoral. │
│ │ │de pregătire bazat│B.2.1.3. IOSUD are create │
│ │ │pe studii │mecanismele prin care se │
│ │ │universitare │asigură că programul de │
│ │B.2. │avansate este │pregătire bazat pe studii │
│ │Conţinutul │adecvat pentru a │universitare avansate, aferent│
│ │programelor de │îmbunătăţi │domeniului evaluat, vizează │
│ │studii │competenţele de │„rezultatele învăţării“, │
│ │universitare de │cercetare ale │precizând cunoştinţele, │
│ │doctorat │doctoranzilor şi │abilităţile şi │
│ │ │pentru a întări │responsabilitatea şi autonomia│
│ │ │comportamentul │pe care studenţii doctoranzi │
│ │ │etic în ştiinţă. │ar trebui să le dobândească │
│ │ │ │după parcurgerea fiecărei │
│ │ │ │discipline sau prin │
│ │ │ │activităţile de cercetare. │
│ │ │ │B.2.1.4. Pe întreaga durată a │
│ │ │ │stagiului de pregătire │
│ │ │ │doctorală, studenţii │
│ │ │ │doctoranzi din domeniu │
│ │ │ │beneficiază de consilierea/ │
│ │ │ │îndrumarea unor comisii de │
│ │ │ │îndrumare funcţionale, aspect │
│ │ │ │reflectat prin îndrumare şi │
│ │ │ │feedback scris sau întâlniri │
│ │ │ │regulate. │
│ │ │ │B.2.1.5. Pentru un domeniu de │
│ │ │ │studii de doctorat raportul │
│ │ │ │dintre numărul de studenţi │
│ │ │ │doctoranzi şi numărul cadrelor│
│B. │ │ │didactice/cercetători care │
│EFICACITATEA │ │ │asigură îndrumarea nu trebuie │
│EDUCAŢIONALĂ │ │ │să fie mai mare de 3:1. │
│ ├──────────────────┼──────────────────┼──────────────────────────────┤
│ │ │ │B.3.1.1. Pentru domeniul │
│ │ │ │evaluat se pun la dispoziţia │
│ │ │ │comisiei de evaluare minimum │
│ │ │ │un articol sau o altă │
│ │ │ │contribuţie relevantă per │
│ │ │ │student doctorand care a │
│ │ │ │obţinut titlul de doctor în │
│ │ │ │ultimii 5 ani. Din această │
│ │ │ │listă, membrii comisiei de │
│ │ │ │evaluare selectează pentru │
│ │ │ │analiză, aleatoriu, 5 astfel │
│ │ │B.3.1. Cercetarea │de articole/contribuţii │
│ │ │este valorificată │relevante per domeniu de │
│ │ │de către studenţii│studii universitare de │
│ │ │doctoranzi prin │doctorat. Articolele, astfel │
│ │ │prezentări la │selectate şi analizate, vor │
│ │ │conferinţe │primi un calificativ privind │
│ │ │ştiinţifice, │contribuţia originală la │
│ │ │publicaţii │dezvoltarea domeniului, pe o │
│ │ │ştiinţifice, prin │scală de la 1 la 5. Cel puţin │
│ │B.3. │transfer │trei articole trebuie să │
│ │Rezultatele │tehnologic, │atingă pragul 3. │
│ │studiilor │patente, produse, │*B.3.1.2. Raportul dintre │
│ │doctorale şi │comenzi de │numărul de prezentări ale │
│ │proceduri de │servicii. │studenţilor-doctoranzi care │
│ │evaluare a │B.3.2. Şcoala │şi-au încheiat studiile │
│ │acestora │doctorală apelează│doctorale în perioada evaluată│
│ │ │la un număr │(ultimii 5 ani), inclusiv cele│
│ │ │semnificativ de │de tip poster, expoziţii, │
│ │ │referenţi │realizate la manifestări │
│ │ │ştiinţifici │internaţionale de prestigiu │
│ │ │externi în │(desfăşurate în ţară sau în │
│ │ │comisiile de │străinătate) şi numărul │
│ │ │susţinere publică │studenţilor doctoranzi care │
│ │ │a tezelor de │şi-au încheiat studiile │
│ │ │doctorat. │doctorale în perioada evaluată│
│ │ │ │(ultimii cinci ani) este cel │
│ │ │ │puţin egal cu 1. │
│ │ │ │*B.3.2.1. Numărul de teze de │
│ │ │ │doctorat alocate unui anumit │
│ │ │ │referent provenind de la o │
│ │ │ │instituţie de învăţământ │
│ │ │ │superior, alta decât IOSUD │
│ │ │ │evaluată, nu trebuie să │
│ │ │ │depăşească două (2) pentru │
│ │ │ │tezele coordonate de acelaşi │
│ │ │ │conducător de doctorat, │
│ │ │ │într-un an. │
│ ├──────────────────┼──────────────────┼──────────────────────────────┤
│ │ │ │*B.3.2.2. Raportul dintre │
│ │ │ │numărul tezelor de doctorat │
│ │ │ │alocate unui anumit referent │
│ │ │ │ştiinţific provenit de la o │
│ │ │ │altă instituţie de învăţământ │
│ │ │ │superior decât cea în care se │
│ │ │ │organizează susţinerea tezei │
│ │ │ │de doctorat şi numărul tezelor│
│ │ │ │de doctorat susţinute în │
│ │ │ │acelaşi domeniu de doctorat │
│ │ │ │din cadrul şcolii doctorale nu│
│ │ │ │trebuie să fie mai mare de │
│ │ │ │0,3, prin raportare la │
│ │ │ │situaţia înregistrată în │
│ │ │ │ultimii cinci ani. Se │
│ │ │ │analizează doar acele domenii │
│ │ │ │de doctorat în care au fost │
│ │ │ │susţinute minimum zece teze de│
│ │ │ │doctorat în ultimii cinci ani.│
├──────────────┼──────────────────┼──────────────────┼──────────────────────────────┤
│ │ │ │*C.1.1.1. Şcoala doctorală în │
│ │ │ │care se încadrează domeniul de│
│ │ │ │studii universitare de │
│ │ │ │doctorat face dovada │
│ │ │ │desfăşurării constante a │
│ │ │ │procesului de evaluare şi │
│ │ │ │asigurare internă a calităţii │
│ │ │ │acestuia în conformitate cu o │
│ │ │ │procedură dezvoltată şi │
│ │ │ │aplicată la nivel de IOSUD, │
│ │ │ │printre criteriile evaluate │
│ │ │ │regăsindu-se obligatoriu: │
│ │ │ │a) activitatea ştiinţifică a │
│ │ │ │conducătorilor de doctorat; │
│ │ │C.1.1. Există │b) infrastructura şi logistica│
│ │ │cadrul │necesare desfăşurării │
│ │ │instituţional şi │activităţii de cercetare; │
│ │C.1. │se aplică o │c) procedurile şi normele │
│ │Existenţa şi │procedură pentru │subsecvente pe baza cărora se │
│ │derularea │monitorizarea │organizează studiile │
│ │periodică a │asigurării interne│doctorale; │
│ │sistemului de │a calităţii, │d) activitatea ştiinţifică a │
│ │asigurare internă │precum şi politici│studenţilor doctoranzi; │
│ │a calităţii │de asigurare │e) programul de pregătire │
│ │ │internă a │bazat pe studii universitare │
│ │ │calităţii │avansate a studenţilor │
│ │ │relevante. │doctoranzi. │
│ │ │ │*C1.1.2. Pe parcursul │
│ │ │ │stagiului de pregătire │
│ │ │ │doctorală sunt implementate │
│ │ │ │mecanisme de feedback din │
│ │ │ │partea studenţilor doctoranzi │
│ │ │ │prin care să se identifice │
│ │ │ │nevoile acestora, precum şi │
│ │ │ │nivelul lor general de │
│ │ │ │satisfacţie faţă de programul │
│ │ │ │de studii universitare de │
│ │ │ │doctorat, în vederea │
│ │ │ │îmbunătăţirii continue a │
│ │ │ │proceselor academice şi │
│ │ │ │administrative. │
│ ├──────────────────┼──────────────────┼──────────────────────────────┤
│ │ │ │C.2.1.1. Şcoala doctorală, │
│ │ │ │prin intermediul IOSUD, │
│ │ │ │publică pe website-ul │
│ │ │ │instituţiei organizatoare, cu │
│ │ │ │respectarea reglementărilor │
│ │ │ │generale cu privire la │
│ │ │ │protecţia datelor, informaţii │
│ │ │ │precum: │
│ │ │ │a) regulamentul şcolii │
│ │ │ │doctorale; │
│ │ │ │b) regulamentul de admitere; │
│ │ │ │c) contractul de studii │
│ │ │ │doctorale; │
│ │ │ │d) regulamentul de finalizare │
│ │ │ │a studiilor care să includă şi│
│ │ │ │procedura de susţinere publică│
│ │ │ │a tezei; │
│ │ │ │e) conţinutul programelor de │
│ │ │ │studii; │
│ │ │C.2.1. │f) profilul ştiinţific şi │
│ │ │Informaţiile de │ariile tematice/temele de │
│ │ │interes pentru │cercetare ale conducătorilor │
│ │ │studenţii │de doctorat din domeniu, │
│ │ │doctoranzi, │precum şi date instituţionale │
│ │ │viitorii │de contact ale acestora; │
│ │ │candidaţi, │g) lista doctoranzilor din │
│ │ │respectiv │domeniu cu informaţiile de │
│ │C.2. │informaţiile de │bază (anul înmatriculării; │
│ │Transparenţa │interes public │conducător); │
│C. │informaţiilor şi │sunt disponibile │h) informaţii despre │
│MANAGEMENTUL │accesibilitate la │spre consultare în│standardele de elaborare a │
│CALITĂŢII │resursele de │format electronic.│tezei de doctorat; │
│ │învăţare │C.2.2. IOSUD/ │i) linkuri către rezumatele │
│ │ │Şcoala doctorală │tezelor de doctorat care │
│ │ │asigură │urmează a fi susţinute public,│
│ │ │studenţilor │precum şi data, ora, locul │
│ │ │doctoranzi acces │unde vor fi susţinute acestea,│
│ │ │la resursele │cu cel puţin 20 de zile │
│ │ │necesare derulării│înaintea susţinerii. │
│ │ │studiilor │C.2.2.1. Toţi studenţii │
│ │ │doctorale. │doctoranzi au acces gratuit la│
│ │ │ │o platformă cu baze de date │
│ │ │ │academice relevante pentru │
│ │ │ │domeniile studiilor de │
│ │ │ │doctorat organizate. │
│ │ │ │C.2.2.2. Fiecare student │
│ │ │ │doctorand are acces, la │
│ │ │ │cerere, la un sistem │
│ │ │ │electronic de verificare a │
│ │ │ │gradului de similitudine cu │
│ │ │ │alte creaţii ştiinţifice sau │
│ │ │ │artistice existente. │
│ │ │ │C.2.2.3. Toţi studenţii │
│ │ │ │doctoranzi au acces la │
│ │ │ │laboratoarele de cercetare │
│ │ │ │ştiinţifică sau alte │
│ │ │ │facilităţi în funcţie de │
│ │ │ │specificul domeniului/ │
│ │ │ │domeniilor din cadrul şcolii │
│ │ │ │doctorale, conform unor │
│ │ │ │reglementări interne. │
│ ├──────────────────┼──────────────────┼──────────────────────────────┤
│ │ │ │*C.3.1.1. Domeniul de studii │
│ │ │ │evaluat, prin intermediul │
│ │ │ │IOSUD, are încheiate acorduri │
│ │ │ │de mobilitate cu universităţi │
│ │ │ │din străinătate, cu institute │
│ │ │ │de cercetare, cu companii care│
│ │ │ │desfăşoară activităţi în │
│ │ │ │domeniul studiat, care vizează│
│ │ │ │mobilitatea studenţilor │
│ │ │ │doctoranzi şi a cadrelor │
│ │ │ │didactice (de exemplu, │
│ │ │ │acorduri ERASMUS pentru ciclul│
│ │ │ │de studii doctorale). Cel │
│ │ │ │puţin 35% dintre studenţii │
│ │ │ │doctoranzi au efectuat un │
│ │ │ │stagiu de pregătire în │
│ │ │ │străinătate sau o altă formă │
│ │ │C.3.1. Există o │de mobilitate, precum │
│ │ │strategie şi este │participarea la conferinţe │
│ │C.3. │aplicată, pentru │ştiinţifice internaţionale. │
│ │Gradul de │creşterea gradului│C.3.1.2. În cadrul domeniului │
│ │internaţionalizare│de │de studii evaluat este │
│ │ │internaţionalizare│sprijinită, inclusiv │
│ │ │a studiilor │financiar, organizarea unor │
│ │ │doctorale. │doctorate în cotutelă │
│ │ │ │internaţională, respectiv │
│ │ │ │invitarea unor experţi de prim│
│ │ │ │rang care să susţină cursuri/ │
│ │ │ │prelegeri pentru studenţii │
│ │ │ │doctoranzi. │
│ │ │ │C.3.1.3. Internaţionalizarea │
│ │ │ │activităţilor din cadrul │
│ │ │ │studiilor doctorale este │
│ │ │ │susţinută prin măsuri concrete│
│ │ │ │(de exemplu, participarea la │
│ │ │ │târguri educaţionale pentru │
│ │ │ │atragerea de studenţi │
│ │ │ │doctoranzi internaţionali; │
│ │ │ │includerea experţilor │
│ │ │ │internaţionali în comisii de │
│ │ │ │îndrumare sau de susţinere a │
│ │ │ │tezelor de doctorat etc.). │
└──────────────┴──────────────────┴──────────────────┴──────────────────────────────┘
* Indicatorii semnalizaţi prin asterisc au un statut special, exclusiv cu referire la procesul de evaluare a domeniilor de studii universitare de doctorat, în condiţiile art. 17 din anexa nr. 1 la ordin. În cazul neîndeplinirii lor, Agenţia acordă IOSUD o perioadă de cel mult 3 ani pentru corectarea respectivelor deficienţe. Pe parcursul acestei perioade, Agenţia va urmări progresul realizat de către domeniile în cauză, prin rapoarte periodice transmise de către IOSUD şi/sau prin vizite la faţa locului, analiza finală a îndeplinirii indicatorilor realizându-se în momentul respectării integrale a acestora, dar fără a se depăşi perioada de graţie acordată de Agenţie în urma evaluării iniţiale. ANEXA 3 Sistemul de criterii, standarde şi indicatori de performanţă utilizaţi în acreditarea şi evaluarea periodică a şcolilor doctorale şi a instituţiilor organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD)
┌──────────────┬──────────────────┬──────────────────┬──────────────────────┐
│DOMENII │CRITERII │STANDARDE │INDICATORI DE │
│ │ │ │PERFORMANŢĂ │
├──────────────┼──────────────────┼──────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │A.1.1.1. Existenţa │
│ │ │ │regulamentelor │
│ │ │ │specifice şi aplicarea│
│ │ │ │acestora la nivelul │
│ │ │ │IOSUD, respectiv al │
│ │ │ │şcolii doctorale, │
│ │ │ │având ca perioadă de │
│ │ │ │referinţă ultimii │
│ │ │ │cinci ani: │
│ │ │ │a) regulamente interne│
│ │ │ │ale structurilor │
│ │ │ │administrative │
│ │ │ │(regulamentul │
│ │ │ │instituţional de │
│ │ │ │organizare şi │
│ │ │ │desfăşurare a │
│ │ │ │studiilor universitare│
│ │ │ │de doctorat, │
│ │ │ │regulamentele şcolilor│
│ │ │ │doctorale); │
│ │ │ │b) metodologia de │
│ │ │ │desfăşurare a │
│ │ │ │alegerilor la nivelul │
│ │ │ │CSUD, şcolii doctorale│
│ │ │ │şi dovezi ale │
│ │ │A.1.1. Instituţia │derulării acestora; │
│ │ │organizatoare de │c) metodologia de │
│ │ │studii │desfăşurare a │
│ │ │universitare de │ultimului concurs │
│ │ │doctorat (IOSUD) a│pentru funcţia de │
│ │A.1. │implementat │director CSUD şi │
│ │Structurile │mecanismele de │dovezi ale derulării │
│ │instituţionale, │funcţionare │acestuia; │
│ │administrative, │eficiente │d) metodologii de │
│ │manageriale şi │prevăzute în │organizare şi │
│ │resurse financiare│legislaţia │desfăşurare a │
│ │ │specifică privind │studiilor de doctorat │
│ │ │organizarea │(de admitere a │
│ │ │studiilor de │studenţilor │
│ │ │doctorat. │doctoranzi, de │
│ │ │ │finalizare a studiilor│
│ │ │ │de doctorat); │
│ │ │ │e) existenţa unor │
│ │ │ │mecanisme de │
│ │ │ │recunoaştere a │
│ │ │ │calităţii de │
│ │ │ │conducător de doctorat│
│ │ │ │şi de echivalare a │
│ │ │ │doctoratului obţinut │
│ │ │ │în alte state; │
│ │ │ │f) structuri de │
│ │ │ │conducere funcţionale │
│ │ │ │[IOSUD/CSUD/Consiliul │
│ │ │ │şcolii doctorale │
│ │ │ │(regularitatea │
│ │ │ │convocării │
│ │ │ │şedinţelor)]; │
│ │ │ │g) contractul de │
│ │ │ │studii universitare de│
│ │ │ │doctorat; │
│ │ │ │h) proceduri interne │
│ │ │ │de analiză şi aprobare│
│ │ │ │a propunerilor privind│
│ │ │ │tematica programelor │
│ │ │ │de studii universitare│
│ │ │ │de doctorat. │
│ ├──────────────────┼──────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │A.1.1.2. Regulamentul │
│ │ │ │şcolii doctorale │
│ │ │ │include criterii, │
│ │ │ │proceduri şi standarde│
│ │ │ │obligatorii pentru │
│ │ │ │aspectele specificate │
│ │ │ │în art. 17 alin. (5) │
│ │ │ │din Codul studiilor │
│ │ │ │universitare de │
│ │ │ │doctorat, aprobat prin│
│ │ │ │Hotărârea Guvernului │
│ │ │ │nr. 681/2011, cu │
│ │ │A.1.2. IOSUD │modificările şi │
│ │ │dispune de │completările │
│ │ │resursele │ulterioare. │
│ │ │logistice necesare│A.1.2.1. Existenţa şi │
│ │ │pentru │eficacitatea unui │
│ │ │îndeplinirea │sistem informatic │
│ │ │misiunii studiilor│adecvat pentru │
│ │ │de doctorat. │evidenţa studenţilor │
│ │ │ │doctoranzi şi a │
│ │ │ │parcursului lor │
│ │ │ │academic │
│ │ │ │A.1.2.2. Existenţa şi │
│ │ │ │utilizarea unui │
│ │ │ │program informatic │
│ │ │ │performant şi dovezi │
│ │ │ │ale utilizării sale │
│ │ │ │pentru verificarea │
│ │ │ │procentului de │
│ │ │ │similitudine în toate │
│ │ │ │tezele de doctorat │
│ ├──────────────────┼──────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │A.2.1.1. IOSUD/Şcoala │
│ │ │ │doctorală prezintă │
│ │ │ │dovezi privind │
│ │ │ │deţinerea sau │
│ │ │ │închirierea spaţiilor │
│ │ │ │pentru activităţile de│
│ │ │ │cercetare specifice │
│ │ │ │programelor doctorale │
│A. CAPACITATEA│ │ │(laboratoare, terenuri│
│INSTITUŢIONALĂ│ │ │experimentale, │
│ │ │ │staţiuni de cercetare │
│ │ │ │etc.). │
│ │ │ │A.2.1.2. IOSUD/Şcoala │
│ │ │ │doctorală are acorduri│
│ │ │ │de colaborare │
│ │ │ │încheiate cu │
│ │ │ │instituţii de │
│ │ │ │învăţământ superior, │
│ │ │ │cu institute de │
│ │ │A.2.1. IOSUD/ │cercetare, cu reţele │
│ │ │Şcolile doctorale │de cercetare pentru │
│ │ │deţin o │exploatarea în │
│ │ │infrastructură │parteneriat a │
│ │ │modernă de │diverselor │
│ │A.2. │cercetare care să │infrastructuri de │
│ │Infrastructura de │susţină derularea │cercetare şi îşi │
│ │cercetare │activităţilor │prezintă public oferta│
│ │ │specifice │de servicii de │
│ │ │studiilor │cercetare prin │
│ │ │universitare de │intermediul unei │
│ │ │doctorat. │platforme de profil. │
│ │ │ │A.2.1.3. IOSUD/Şcoala │
│ │ │ │doctorală demonstrează│
│ │ │ │că este preocupată de │
│ │ │ │înnoirea permanentă a │
│ │ │ │infrastructurii de │
│ │ │ │cercetare prin care se│
│ │ │ │asigură studenţilor │
│ │ │ │doctoranzi accesul la │
│ │ │ │resurse de cercetare │
│ │ │ │actuale, prin │
│ │ │ │aplicarea în cadrul │
│ │ │ │diverselor competiţii │
│ │ │ │de finanţare a │
│ │ │ │infrastructurii de │
│ │ │ │cercetare şi prin │
│ │ │ │achiziţii pentru │
│ │ │ │infrastructura de │
│ │ │ │cercetare din │
│ │ │ │veniturile proprii ale│
│ │ │ │IOSUD. │
│ ├──────────────────┼──────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │*A.3.1.1. Ponderea │
│ │ │ │conducătorilor de │
│ │ │ │doctorat care │
│ │ │ │coordonează │
│ │ │ │concomitent mai mult │
│ │ │ │de 8 studenţi │
│ │ │ │doctoranzi, dar nu mai│
│ │ │ │mult de 12, aflaţi în │
│ │ │ │perioada studiilor │
│ │ │ │universitare de │
│ │ │ │doctorat [3 sau 4 ani,│
│ │ │ │în funcţie de domeniu,│
│ │ │ │la care se adaugă │
│ │ │ │perioadele de │
│ │ │ │prelungire acordate │
│ │ │ │conform art. 39 alin. │
│ │ │ │(3) din Codul aprobat │
│ │ │ │prin Hotărârea │
│ │ │ │Guvernului nr. 681/ │
│ │ │ │2011, cu modificările │
│ │ │ │şi completările │
│ │ │ │ulterioare], nu │
│ │ │ │depăşeşte 20%. │
│ │ │ │A.3.1.2. Cel puţin 50%│
│ │ │ │din totalul │
│ │ │ │activităţilor │
│ │ │ │didactice aferente │
│ │ │ │unui program de studii│
│ │ │ │universitare de │
│ │ │A.3.1. La nivelul │doctorat gestionat de │
│ │ │fiecărei şcoli │şcoala doctorală │
│ │ │doctorale există │supusă procesului de │
│ │A.3. │suficient personal│evaluare este livrat │
│ │Calitatea resursei│calificat astfel │de cadre didactice/de │
│ │umane │încât să fie │cercetare titulare ale│
│ │ │asigurat un proces│IOSUD, cu respectarea │
│ │ │educaţional de │legislaţiei în vigoare│
│ │ │calitate. │cu privire la gradul │
│ │ │ │de încărcare a normei │
│ │ │ │cu activităţi │
│ │ │ │didactice şi de │
│ │ │ │cercetare. Prin │
│ │ │ │calitatea de titular │
│ │ │ │în cadrul IOSUD │
│ │ │ │analizat se înţelege │
│ │ │ │acel conducător de │
│ │ │ │doctorat care are un │
│ │ │ │contract de muncă cu │
│ │ │ │normă întreagă pe │
│ │ │ │perioadă nedeterminată│
│ │ │ │în instituţia de │
│ │ │ │învăţământ superior │
│ │ │ │coordonatoare a IOSUD │
│ │ │ │sau în una dintre │
│ │ │ │instituţiile │
│ │ │ │componente ale │
│ │ │ │consorţiului care │
│ │ │ │formează IOSUD sau │
│ │ │ │parteneriatele │
│ │ │ │încheiate în │
│ │ │ │condiţiile art. 6 din │
│ │ │ │Codul aprobat prin │
│ │ │ │Hotărârea Guvernului │
│ │ │ │nr. 681/2011, cu │
│ │ │ │modificările şi │
│ │ │ │completările │
│ │ │ │ulterioare. │
├──────────────┼──────────────────┼──────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │*B.1.1.1. Admiterea la│
│ │ │ │programele de studii │
│ │ │ │de doctorat se face în│
│ │ │ │baza unor criterii de │
│ │ │ │selecţie care includ: │
│ │ │ │performanţa │
│ │ │ │profesională │
│ │ │ │anterioară a │
│ │ │ │candidaţilor, un │
│ │ │ │interes al acestora │
│ │ │ │pentru cercetarea │
│ │ │ │ştiinţifică sau │
│ │ │ │artistică/sportivă, │
│ │ │ │publicaţii în domeniu │
│ │ │B.1.1. Candidaţii │şi o propunere de temă│
│ │B.1. │admişi la studiile│de cercetare. Un │
│ │Numărul, calitatea│de doctorat sunt │interviu cu │
│ │şi diversitatea │de cea mai înaltă │solicitantul este o │
│ │candidaţilor care │calitate, sunt │parte obligatorie a │
│ │s-au prezentat la │diversificaţi ca │procedurii de │
│ │concursul de │reprezentare de │admitere. │
│ │admitere │gen şi socială. │B.1.1.2. IOSUD/Şcoala │
│ │ │ │doctorală are o │
│ │ │ │politică de stimulare │
│ │ │ │a înmatriculării │
│ │ │ │studenţilor doctoranzi│
│ │ │ │proveniţi din medii │
│ │ │ │sociale dezavantajate,│
│ │ │ │prin alocarea de │
│ │ │ │locuri speciale la │
│ │ │ │admitere şi/sau │
│ │ │ │acordarea unor burse │
│ │ │ │sociale sau │
│ │ │ │organizarea unor │
│ │ │ │programe de sprijin │
│ │ │ │care să prevină │
│ │ │ │abandonul universitar.│
│ ├──────────────────┼──────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │B.2.1.1. Programul de │
│ │ │ │pregătire bazat pe │
│ │ │ │studii universitare │
│ │ │ │avansate cuprinde │
│ │ │ │minimum trei │
│ │ │ │discipline relevante │
│ │ │ │pentru pregătirea în │
│ │ │ │cercetarea ştiinţifică│
│ │ │ │a doctoranzilor, │
│ │ │ │dintre care cel puţin │
│ │ │ │o disciplină este │
│ │ │ │destinată studiului │
│ │ │ │aprofundat al │
│ │ │ │metodologiei │
│ │ │ │cercetării şi/sau │
│ │ │ │prelucrării statistice│
│ │ │ │a datelor. │
│ │ │ │B.2.1.2. Există cel │
│ │ │ │puţin o disciplină │
│ │ │ │dedicată eticii în │
│ │ │ │cercetarea ştiinţifică│
│ │ │ │şi proprietăţii │
│ │ │ │intelectuale sau │
│ │ │ │tematici bine │
│ │ │ │delimitate pe aceste │
│ │ │B.2.1. Programul │subiecte în cadrul │
│ │ │de pregătire bazat│unei discipline │
│ │ │pe studii │predate în programul │
│ │B.2. │universitare │doctoral. │
│ │Conţinutul │avansate este │B.2.1.3. IOSUD are │
│ │programelor de │adecvat pentru a │create mecanismele │
│ │studii │îmbunătăţi │prin care se asigură │
│ │universitare de │competenţele de │că programul de │
│ │doctorat │cercetare ale │pregătire bazat pe │
│B. │ │doctoranzilor şi │studii universitare │
│EFICACITATEA │ │pentru a întări │avansate, aferent │
│EDUCAŢIONALĂ │ │comportamentul │domeniului evaluat, │
│ │ │etic în ştiinţă. │vizează „rezultatele │
│ │ │ │învăţării“, precizând │
│ │ │ │cunoştinţele, │
│ │ │ │abilităţile şi │
│ │ │ │responsabilitatea şi │
│ │ │ │autonomia pe care │
│ │ │ │studenţii doctoranzi │
│ │ │ │ar trebui să le │
│ │ │ │dobândească după │
│ │ │ │parcurgerea fiecărei │
│ │ │ │discipline sau prin │
│ │ │ │activităţile de │
│ │ │ │cercetare. │
│ │ │ │B.2.1.4. IOSUD trebuie│
│ │ │ │să demonstreze că │
│ │ │ │dispune de mecanisme │
│ │ │ │de analiză a │
│ │ │ │conţinutului │
│ │ │ │programelor de studii │
│ │ │ │universitare de │
│ │ │ │doctorat prin care să │
│ │ │ │se asigure că acestea │
│ │ │ │corespund nivelului 8 │
│ │ │ │de calificare conform │
│ │ │ │Cadrului naţional al │
│ │ │ │calificărilor. │
│ ├──────────────────┼──────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │B.3.1.1. În cadrul │
│ │ │ │şcolii doctorale │
│ │ │ │există iniţiative │
│ │ │ │pentru valorificarea │
│ │ │ │rezultatelor studiilor│
│ │ │ │doctorale în acord cu │
│ │ │ │specificul domeniului │
│ │ │ │(de exemplu, transfer │
│ │ │ │tehnologic, produse, │
│ │ │ │patente în cazul │
│ │ │B.3.1. Cercetarea │ştiinţelor exacte; │
│ │ │este valorificată │produse şi servicii în│
│ │ │de către studenţii│cazul ştiinţelor │
│ │B.3. │doctoranzi prin │sociale şi umaniste; │
│ │Rezultatele │prezentări la │festivaluri, │
│ │studiilor │conferinţe │concursuri, │
│ │doctorale şi │ştiinţifice, │recitaluri, competiţii│
│ │proceduri de │publicaţii │sportive; comenzi │
│ │evaluare a │ştiinţifice, prin │cultural-artistice în │
│ │acestora │transfer │domeniul vocaţional; │
│ │ │tehnologic, │prezentări la │
│ │ │patente, produse, │conferinţe naţionale │
│ │ │comenzi de │şi internaţionale, │
│ │ │servicii. │publicarea │
│ │ │ │rezultatelor unor │
│ │ │ │cercetări în │
│ │ │ │publicaţii naţionale │
│ │ │ │şi internaţionale, │
│ │ │ │implicarea │
│ │ │ │studenţilor-doctoranzi│
│ │ │ │în elaborarea │
│ │ │ │proiectelor de │
│ │ │ │cercetare-dezvoltare │
│ │ │ │etc.). │
│ ├──────────────────┼──────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │B.4.1.1. La nivelul de│
│ │ │ │IOSUD, procentul de │
│ │ │B.4.1. Tezele de │teze invalidate, fără │
│ │B.4. │doctorat │drept de refacere şi │
│ │Calitatea tezelor │finalizate │reluarea procesului de│
│ │de doctorat │îndeplinesc │susţinere publică, la │
│ │finalizate │standarde ridicate│nivelul Consiliului │
│ │ │de calitate. │general CNATDCU este │
│ │ │ │de cel mult 5% în │
│ │ │ │ultimii cinci ani. │
├──────────────┼──────────────────┼──────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │*C.1.1.1. IOSUD a │
│ │ │ │dezvoltat şi aplică │
│ │ │ │periodic o procedură │
│ │ │ │de evaluare şi │
│ │ │ │monitorizare internă a│
│ │ │ │evoluţiei şcolilor │
│ │ │ │doctorale, între │
│ │ │ │criteriile evaluate │
│ │ │ │regăsindu-se │
│ │ │ │obligatoriu: │
│ │ │ │a) activitatea │
│ │ │ │ştiinţifică a │
│ │ │ │conducătorilor de │
│ │ │ │doctorat; │
│ │ │ │b) infrastructura şi │
│ │ │ │logistica necesare │
│ │ │ │desfăşurării │
│ │ │ │activităţii de │
│ │ │ │cercetare; │
│ │ │ │c) procedurile şi │
│ │ │ │normele subsecvente pe│
│ │ │ │baza cărora se │
│ │ │ │organizează studiile │
│ │ │ │doctorale. │
│ │ │ │C.1.1.2. Asociaţiile │
│ │ │ │studenţeşti şi/sau │
│ │ │ │studenţii │
│ │ │C.1.1. Există │reprezentanţi │
│ │ │cadrul │organizează alegeri în│
│ │ │instituţional şi │rândul studenţilor │
│ │C.1. │se aplică o │doctoranzi, pentru │
│ │Existenţa şi │procedură pentru │poziţii în CSUD, prin │
│ │derularea │monitorizarea │vot universal, direct │
│ │periodică a │asigurării interne│şi secret, toţi │
│ │sistemului de │a calităţii, │studenţii doctoranzi │
│ │asigurare internă │precum şi politici│având dreptul să │
│ │a calităţii │de asigurare │aleagă şi să fie │
│ │ │internă a │aleşi. │
│ │ │calităţii │*C.1.1.3. Asociaţiile │
│ │ │relevante. │studenţeşti şi/sau │
│ │ │ │studenţii │
│ │ │ │reprezentanţi │
│ │ │ │organizează alegeri în│
│ │ │ │rândul studenţilor │
│ │ │ │doctoranzi, la nivelul│
│ │ │ │fiecărei şcoli │
│ │ │ │doctorale, pentru │
│ │ │ │poziţii în consiliile │
│ │ │ │şcolilor doctorale, │
│ │ │ │prin vot universal, │
│ │ │ │direct şi secret, toţi│
│ │ │ │studenţii doctoranzi │
│ │ │ │având dreptul să │
│ │ │ │aleagă şi să fie │
│ │ │ │aleşi. │
│ │ │ │*C.1.1.4. În urma │
│ │ │ │evaluării interne, │
│ │ │ │atât IOSUD, cât şi │
│ │ │ │şcolile doctorale │
│ │ │ │elaborează strategii │
│ │ │ │şi politici de acţiune│
│ │ │ │în vederea remedierii │
│ │ │ │deficienţelor │
│ │ │ │semnalate şi a │
│ │ │ │stimulării │
│ │ │ │performanţei │
│ │ │ │ştiinţifice şi │
│ │ │ │academice a IOSUD. │
│ ├──────────────────┼──────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │C.2.1.1. Şcoala │
│ │ │ │doctorală, prin │
│ │ │ │intermediul IOSUD, │
│ │ │ │publică pe website-ul │
│ │ │ │instituţiei │
│ │ │ │organizatoare, cu │
│ │ │ │respectarea │
│ │ │ │reglementărilor │
│ │ │ │generale cu privire la│
│ │ │ │protecţia datelor, │
│ │ │ │informaţii despre: │
│ │ │ │a) regulamentul şcolii│
│ │ │ │doctorale; │
│ │ │ │b) regulamentul de │
│ │ │ │admitere; │
│ │ │ │c) contractul de │
│ │ │ │studii doctorale; │
│ │ │ │d) regulamentul de │
│ │ │ │finalizare a studiilor│
│ │ │ │care să includă şi │
│ │ │ │procedura de susţinere│
│ │ │ │publică a tezei; │
│ │ │ │e) conţinutul │
│ │ │ │programelor de studii;│
│ │ │ │f) profilul ştiinţific│
│ │ │ │şi ariile tematice/ │
│ │ │ │temele de cercetare │
│ │ │ │ale conducătorilor de │
│ │ │ │doctorat din şcoală, │
│ │ │C.2.1. │precum şi date │
│ │ │Informaţiile de │instituţionale de │
│ │ │interes pentru │contact ale acestora; │
│ │ │studenţii │g) lista doctoranzilor│
│ │ │doctoranzi, │din şcoală cu │
│ │ │viitorii │informaţiile de bază │
│ │ │candidaţi, │(anul înmatriculării; │
│ │ │respectiv │conducător); │
│ │C.2. │informaţiile de │h) informaţii despre │
│ │Transparenţa │interes public │standardele de │
│ │informaţiilor şi │sunt disponibile │elaborare ale tezei de│
│ │accesibilitate la │spre consultare în│doctorat; │
│ │resursele de │format electronic.│i) linkuri către │
│ │învăţare │C.2.2. IOSUD/ │rezumatele tezelor de │
│ │ │Şcoala doctorală │doctorat care urmează │
│ │ │asigură │a fi susţinute public,│
│ │ │studenţilor │precum şi data, ora, │
│ │ │doctoranzi acces │locaţia unde vor fi │
│ │ │la resursele │susţinute acestea, cu │
│ │ │necesare derulării│cel puţin 20 de zile │
│ │ │studiilor │înaintea susţinerii. │
│ │ │doctorale. │C.2.2.1. Toţi │
│ │ │ │studenţii doctoranzi │
│ │ │ │au acces gratuit la │
│ │ │ │cel puţin o platformă │
│ │ │ │cu baze de date │
│ │ │ │academice relevante │
│ │ │ │pentru domeniile │
│ │ │ │studiilor de doctorat │
│ │ │ │organizate. │
│ │ │ │C.2.2.2. Fiecare │
│ │ │ │student doctorand are │
│ │ │ │acces, la cerere, la │
│ │ │ │un sistem electronic │
│ │ │ │de verificare a │
│ │ │ │gradului de │
│ │ │ │similitudine cu alte │
│ │ │ │creaţii ştiinţifice │
│ │ │ │sau artistice │
│ │ │ │existente. │
│ │ │ │C.2.2.3. Toţi │
│ │ │ │studenţii doctoranzi │
│ │ │ │au acces la │
│ │ │ │laboratoarele de │
│ │ │ │cercetare ştiinţifică │
│ │ │ │sau alte facilităţi în│
│ │ │ │funcţie de specificul │
│ │ │ │domeniului/domeniilor │
│ │ │ │din cadrul şcolii │
│ │ │ │doctorale, conform │
│ │ │ │unor reguli de ordine │
│ │ │ │interioară. │
│ ├──────────────────┼──────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │*C.3.1.1. Şcoala │
│ │ │ │doctorală, prin │
│ │ │ │intermediul IOSUD, are│
│ │ │ │încheiate acorduri de │
│ │ │ │mobilitate cu │
│ │ │ │universităţi din │
│ │ │ │străinătate, cu │
│ │ │ │institute de │
│ │ │ │cercetare, cu companii│
│ │ │ │care desfăşoară │
│ │ │ │activităţi în domeniul│
│ │ │ │studiat, care vizează │
│ │ │ │mobilitatea │
│ │ │ │studenţilor doctoranzi│
│ │ │ │şi a cadrelor │
│ │ │ │didactice (de exemplu,│
│ │ │ │acorduri ERASMUS │
│ │ │ │pentru ciclul de │
│ │ │ │studii doctorale). Cel│
│ │ │ │puţin 35% dintre │
│ │ │ │studenţii doctoranzi │
│ │ │ │au efectuat un stagiu │
│ │ │ │de pregătire în │
│ │ │ │străinătate sau o altă│
│ │ │ │formă de mobilitate │
│ │ │ │precum participarea la│
│ │ │ │conferinţe ştiinţifice│
│ │ │ │internaţionale. │
│ │ │ │C.3.1.2. Şcoala │
│ │ │ │doctorală sprijină, │
│ │ │C.3.1. IOSUD/ │inclusiv financiar, │
│ │ │Şcoala doctorală │organizarea unor │
│ │ │are o strategie şi│doctorate în cotutelă │
│ │C.3. │o aplică pentru │internaţională, │
│ │Gradul de │creşterea gradului│respectiv invitarea │
│ │internaţionalizare│de │unor experţi │
│ │ │internaţionalizare│recunoscuţi care să │
│ │ │a studiilor │susţină cursuri/ │
│ │ │doctorale. │prelegeri pentru │
│ │ │ │studenţii doctoranzi. │
│ │ │ │*C.3.1.3. Cel puţin │
│ │ │ │10% din tezele de │
│ │ │ │doctorat din cadrul │
│ │ │ │şcolii doctorale sunt │
│ │ │ │redactate şi/sau │
│ │ │ │prezentate într-o │
│ │ │ │limbă de circulaţie │
│ │ │ │internaţională sau │
│ │ │ │sunt realizate în │
│ │ │ │cotutelă. │
│ │ │ │C.3.1.4. │
│ │ │ │Internaţionalizarea │
│ │ │ │activităţilor din │
│ │ │ │cadrul studiilor │
│ │ │ │doctorale este │
│C. │ │ │susţinută de către │
│MANAGEMENTUL │ │ │IOSUD prin măsuri │
│CALITĂŢII │ │ │concrete (de exemplu, │
│ │ │ │participarea la │
│ │ │ │târguri educaţionale │
│ │ │ │pentru atragerea de │
│ │ │ │studenţi doctoranzi │
│ │ │ │internaţionali; │
│ │ │ │includerea experţilor │
│ │ │ │internaţionali în │
│ │ │ │comisii de îndrumare │
│ │ │ │sau de susţinere a │
│ │ │ │tezelor de doctorat │
│ │ │ │etc.). │
│ ├──────────────────┼──────────────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │C.4.1.1. IOSUD/Şcoala │
│ │ │ │doctorală pune în │
│ │ │ │aplicare prevederile │
│ │ │ │unui cod de etică şi │
│ │ │ │deontologie/ │
│ │ │ │integritate academică,│
│ │ │ │prin care apără │
│ │ │ │valorile libertăţii şi│
│ │ │ │integrităţii │
│ │ │ │academice, ale │
│ │ │ │autonomiei │
│ │ │ │universitare şi │
│ │ │ │dispune de: │
│ │ │ │- practici şi │
│ │ │ │mecanisme pentru │
│ │ │ │prevenirea fraudelor │
│ │ │ │atât din perspectiva │
│ │ │ │instituţională, cât şi│
│ │ │ │din perspectiva │
│ │ │ │studenţilor │
│ │ │ │doctoranzi; │
│ │ │ │- practici pentru │
│ │ │ │prevenirea │
│ │ │ │eventualelor fraude în│
│ │ │ │activităţile sale │
│ │ │ │academice, de │
│ │ │ │cercetare sau de orice│
│ │ │ │altă natură, inclusiv │
│ │ │ │măsuri active de │
│ │ │ │prevenire şi eliminare│
│ │ │ │a oricăror forme de │
│ │ │ │plagiat, precum şi de │
│ │ │ │promovare a │
│ │ │ │principiilor de etică │
│ │ │ │şi integritate sau de │
│ │ │ │respectare a │
│ │ │ │proprietăţii │
│ │ │ │intelectuale, a │
│ │ │ │dreptului de autor şi │
│ │ │ │a drepturilor conexe │
│ │ │ │în rândul tuturor │
│ │ │ │membrilor comunităţii │
│ │ │ │sale academice; │
│ │ │ ├──────────────────────┤
│ │ │ │- introducerea unor │
│ │ │ │instrumente │
│ │ │ │administrative care să│
│ │ │ │asigure aplicarea unor│
│ │ │ │sancţiuni efective şi │
│ │ │ │eliminatorii; │
│ │ │ │- mecanisme şi măsuri │
│ │ │ │pentru asigurarea │
│ │ │ │egalităţii de şanse şi│
│ │ │ │protejarea împotriva │
│ │ │ │intoleranţei şi a │
│ │ │ │discriminării de orice│
│ │ │ │fel. │
│ │ │ │IOSUD monitorizează şi│
│ │ │ │evaluează permanent │
│ │ │ │aceste practici şi │
│ │ │ │poate face dovada │
│ │ │ │aplicării lor pentru │
│ │ │ │toate activităţile │
│ │ │ │desfăşurate şi a │
│ │ │ │implicării studenţilor│
│ │ │ │în toate aceste │
│ │ │ │procese, iar │
│ │ │ │rezultatele │
│ │ │ │monitorizării sunt │
│ │ │ │făcute publice anual │
│ │ │ │sau ori de câte ori │
│ │ │ │este necesar. │
│ │ │ │IOSUD/Şcoala doctorală│
│ │ │ │are o politică bazată │
│ │ │ │pe prevenţie cu │
│ │ │ │privire la eventuala │
│ │ │ │încălcare a codului de│
│ │ │ │etică şi integritate │
│ │ │ │academică, demonstrând│
│ │ │ │prin poziţionări │
│ │ │ │publice, studii, │
│ │ │ │analize sau măsuri │
│ │ │ │acest fapt. │
│ │ │ │*C.4.1.2. Toate │
│ │ │ │sesizările cu privire │
│ │ │ │la suspiciunile de │
│ │ │ │plagiat aferente unor │
│ │ │ │teze de doctorat au │
│ │ │ │fost analizate şi │
│ │ │ │soluţionate de IOSUD │
│ │ │ │în termenul legal │
│ │ │ │prevăzut pentru │
│ │ │C.4.1. IOSUD/ │exprimarea punctului │
│ │ │Şcoala doctorală │de vedere scris faţă │
│ │C.4. │are un sistem │de sesizarea primită. │
│ │Sistemul de │funcţional şi │C.4.1.3. În rapoartele│
│ │asigurare a │eficient de │anuale ale Comisiei de│
│ │respectării │prevenire şi │etică din cadrul IOSUD│
│ │normelor de etică │asigurare a │se regăsesc informaţii│
│ │şi integritate │respectării │privind stadiul │
│ │academică │normelor de etică │soluţionării fiecărui │
│ │ │şi integritate │caz în care a existat │
│ │ │academică. │o sesizare sau o │
│ │ │ │autosesizare relevantă│
│ │ │ │pentru studiile │
│ │ │ │doctorale cu privire │
│ │ │ │la încălcarea unor │
│ │ │ │norme şi aspecte │
│ │ │ │etice, iar din │
│ │ │ │descrierea acestora nu│
│ │ │ │rezultă întârzieri │
│ │ │ │faţă de termenul legal│
│ │ │ │de rezolvare precizat │
│ │ │ │pentru astfel de │
│ │ │ │cazuri prin │
│ │ │ │reglementări naţionale│
│ │ │ │sau instituţionale. │
│ │ │ │C.4.1.4. Măsurile │
│ │ │ │întreprinse de IOSUD │
│ │ │ │în urma deciziilor │
│ │ │ │definitive ale CNATDCU│
│ │ │ │de retragere a │
│ │ │ │titlului de doctor în │
│ │ │ │urma sesizărilor de │
│ │ │ │plagiat au vizat cel │
│ │ │ │puţin una dintre │
│ │ │ │următoarele acţiuni: │
│ │ │ │a) suspendarea │
│ │ │ │dreptului de a admite │
│ │ │ │noi doctoranzi pentru │
│ │ │ │o perioadă de 3 ani a │
│ │ │ │conducătorului de │
│ │ │ │doctorat care a │
│ │ │ │coordonat o teză de │
│ │ │ │doctorat cu decizie │
│ │ │ │definitivă de │
│ │ │ │retragere a titlului │
│ │ │ │de doctor pentru │
│ │ │ │plagiat; │
│ │ │ │b) excluderea din │
│ │ │ │IOSUD a conducătorului│
│ │ │ │de doctorat care a │
│ │ │ │coordonat două sau mai│
│ │ │ │multe teze de doctorat│
│ │ │ │cu decizie definitivă │
│ │ │ │de retragere a │
│ │ │ │titlului de doctor │
│ │ │ │pentru plagiat; │
│ │ │ │c) suspendarea │
│ │ │ │organizării procesului│
│ │ │ │de admitere pentru │
│ │ │ │domeniul de doctorat │
│ │ │ │respectiv, pentru o │
│ │ │ │perioadă de 2 ani, în │
│ │ │ │cazul în care în │
│ │ │ │domeniul de doctorat │
│ │ │ │respectiv a fost │
│ │ │ │coordonată o teză de │
│ │ │ │doctorat cu decizie │
│ │ │ │definitivă de │
│ │ │ │retragere a titlului │
│ │ │ │de doctor pentru │
│ │ │ │plagiat. │
│ │ │ │*C.4.1.5. Referenţii │
│ │ │ │ştiinţifici care au │
│ │ │ │făcut parte din │
│ │ │ │comisiile de susţinere│
│ │ │ │publică a două sau mai│
│ │ │ │multe teze de doctorat│
│ │ │ │cu decizie definitivă │
│ │ │ │de retragere a │
│ │ │ │titlului de doctor │
│ │ │ │pentru plagiat nu au │
│ │ │ │mai fost numiţi în │
│ │ │ │comisii de susţinere │
│ │ │ │publică a tezelor de │
│ │ │ │doctorat pentru o │
│ │ │ │perioadă de cel puţin │
│ │ │ │3 ani. │
│ │ │ │C.4.1.6. IOSUD deţine │
│ │ │ │o bază de date publică│
│ │ │ │în care sunt indexate │
│ │ │ │toate tezele de │
│ │ │ │doctorat susţinute în │
│ │ │ │instituţie începând │
│ │ │ │cel puţin cu anul 2016│
│ │ │ │întrun format care │
│ │ │ │conţine: domeniul, │
│ │ │ │autorul, conducătorul │
│ │ │ │de doctorat, titlul │
│ │ │ │tezei şi teza de │
│ │ │ │doctorat în format │
│ │ │ │electronic (dacă │
│ │ │ │există acordul │
│ │ │ │autorului). │
└──────────────┴──────────────────┴──────────────────┴──────────────────────┘
* Indicatorii semnalizaţi prin asterisc au un statut special, exclusiv cu referire la procesul de evaluare a şcolilor doctorale, în condiţiile art. 17 din anexa nr. 1 la ordin. În cazul neîndeplinirii lor, Agenţia acordă IOSUD o perioadă de cel mult 3 ani pentru corectarea respectivelor deficienţe. Pe parcursul acestei perioade, Agenţia va urmări progresul realizat de către şcolile doctorale în cauză, prin rapoarte periodice transmise de către IOSUD şi/sau prin vizite la faţa locului, analiza finală a îndeplinirii indicatorilor realizându-se în momentul respectării integrale a acestora, dar fără a se depăşi perioada de graţie acordată de Agenţie în urma evaluării iniţiale. ----