Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 3.154 din 24 octombrie 2008 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 29/2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinantarii si a cofinantarii alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul national de dezvoltare, in bugetul institutiilor implicate in gestionarea instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 249/2007, aprobate prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 911/2007
EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 742 din 3 noiembrie 2008
Având în vedere dispoziţiile:
- <>art. II din Ordonanţa Guvernului nr. 19/2008 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 29/2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinanţãrii şi a cofinanţãrii alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul naţional de dezvoltare, în bugetul instituţiilor implicate în gestionarea instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţã,
- <>Hotãrârii Guvernului nr. 457/2008 privind cadrul instituţional de coordonare şi de gestionare a instrumentelor structurale;
- <>Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice;
- <>Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum şi organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale;
- Regulamentului Consiliului nr. 1.083/2006 privind stabilirea cadrului general pentru Fondul european de dezvoltare regionalã, Fondul social european şi Fondul de coeziune şi abrogarea Regulamentului Consiliului nr. 1.260/1999;
- Regulamentului Comisiei nr. 1.828/2006 privind stabilirea regulilor de implementare a Regulamentului Consiliului nr. 1.083/2006 privind stabilirea cadrului general pentru Fondul european de dezvoltare regionalã, Fondul social european şi Fondul de coeziune şi abrogarea Regulamentului Consiliului nr. 1.260/1999,
în temeiul <>art. 11 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite urmãtorul ordin:
ART. I
Normele metodologice de aplicare a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 29/2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinanţãrii şi a cofinanţãrii alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul naţional de dezvoltare, în bugetul instituţiilor implicate în gestionarea instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 249/2007, aprobate prin <>Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 911/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 591 din 28 august 2007, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 1, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) În scopul aplicãrii prevederilor <>art. 3 şi 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 29/2007, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 249/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, Autoritatea de management completeazã formularele de prezentare şi de fundamentare a fondurilor aferente instrumentelor structurale, precum şi a contribuţiei naţionale incluse în poziţia globalã «Cofinanţarea asistenţei financiare nerambursabile postaderare de la Comunitatea Europeanã», potrivit metodologiei elaborate anual de Ministerul Economiei şi Finanţelor în vederea elaborãrii proiectului anual de buget, precum şi a rectificãrilor bugetare."
2. La articolul 1, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Direcţia abilitatã cu elaborarea proiectului de buget din ministerul din care face parte Autoritatea de management cuprinde în proiectul bugetului ordonatorului principal de credite, cu prioritate şi în întregime, sumele de natura celor prevãzute la <>art. 5 pct. 3 şi 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 29/2007, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 249/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi fondurile aferente instrumentelor structurale din formularele din metodologia menţionatã la art. 1 alin. (1)."
3. La articolul 1, alineatul (5), literele b) şi c) din articolul 1 se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"b) transmite direcţiei responsabile cu elaborarea proiectului de buget al Ministerului Economiei şi Finanţelor - Acţiuni generale şi, spre informare, Autoritãţii pentru coordonarea instrumentelor structurale sumele propuse a fi alocate de la bugetul de stat în vederea includerii acestora la poziţia globalã «Cofinanţarea asistenţei financiare nerambursabile postaderare de la Comunitatea Europeanã», prin Autoritatea de certificare şi platã, pe baza propunerilor de cheltuieli formulate de Autoritatea de management, reprezentând: cofinanţarea publicã din fonduri de la bugetul de stat, prefinanţarea alocatã de la bugetul de stat, continuarea finanţãrii proiectelor în cadrul programelor operaţionale, în cazul indisponibilitãţii temporare a fondurilor comunitare, cheltuielile aferente transferului de fonduri din conturile Ministerului Economiei şi Finanţelor în conturile beneficiarilor sau unitãţilor de platã, precum şi sumele necesare pentru acoperirea plãţii taxei pe valoarea adãugatã aferente cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale în cadrul programelor operaţionale;
c) întocmeşte previziunea poziţiei nete a României în relaţia financiarã cu Uniunea Europeanã, prin Unitatea de coordonare a relaţiilor bugetare cu Uniunea Europeanã, incluzând propunerile de cheltuieli formulate de Autoritatea de management."
4. La articolul 2, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Sumele aferente fondurilor externe nerambursabile sunt transferate de cãtre Autoritatea de certificare şi platã în conturile de disponibil ale:
a) unitãţilor de platã de pe lângã autoritãţile de management, în cazul plãţii indirecte;
b) beneficiarilor, în cazul plãţii directe."
5. La articolul 2, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Sumele reprezentând cofinanţarea publicã eligibilã din fonduri de la bugetul de stat, prevãzute în bugetul Ministerului Economiei şi Finanţelor - Acţiuni generale în poziţia globalã distinctã denumitã «Cofinanţarea asistenţei financiare nerambursabile postaderare de la Comunitatea Europeanã», cu excepţia sumelor aferente proiectelor finanţate în cadrul axelor prioritare de asistenţã tehnicã şi a Programului operaţional «Asistenţã tehnicã», pentru care se aplicã prevederile art. 12, se asigurã:
a) în cazul plãţii indirecte, prin suplimentarea bugetului ordonatorului principal de credite în calitate de autoritate de management, iar deschiderea de credite se realizeazã prin direcţia abilitatã cu programarea bugetarã din Ministerul Economiei şi Finanţelor;
b) în cazul plãţii directe, prin deschidere de credite bugetare de cãtre Autoritatea de certificare şi platã."
6. La articolul 2, alineatul (4) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Sumele prevãzute la alin. (1) lit. a) şi alin. (3) lit. a) sunt transferate de cãtre Autoritatea de certificare şi platã lunar, pe baza cererii de fonduri, la care se anexeazã prognoza fluxului de fonduri comunitare, respectiv trimestrial, în cazul sumelor prevãzute la alin. (2) lit. a), pe baza notificãrii privind suplimentarea bugetului ordonatorului principal de credite în calitate de autoritate de management. Aceste documente sunt transmise de autoritãţile de management în conformitate cu prevederile acordului încheiat între Autoritatea de management şi Autoritatea de certificare şi platã."
7. La articolul 2, alineatul (5) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Sumele prevãzute la alin. (1) lit. b), alin. (2) lit. b) şi alin. (3) lit. b) sunt transferate beneficiarilor de Autoritatea de certificare şi platã pe baza urmãtoarelor documente transmise de cãtre Autoritatea de management, în conformitate cu prevederile acordului încheiat între Autoritatea de management şi Autoritatea de certificare şi platã:
a) declaraţia lunarã a Autoritãţii de management privind eligibilitatea cheltuielilor la nivel de axã prioritarã, cuprinzând cheltuielile defalcate pe domenii majore de intervenţie;
b) cererea de rambursare lunarã întocmitã de cãtre Autoritatea de management, defalcatã la nivel de proiect, pe baza cererilor de rambursare primite de la beneficiari, la care se anexeazã prognoza fluxului de fonduri comunitare, precum şi prognoza fluxului de numerar de la bugetul de stat."
8. La articolul 2, dupã alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (7^1), cu urmãtorul cuprins:
"(7^1) Atât în cazul plãţilor directe, cât şi în cazul plãţilor indirecte, Autoritatea de certificare şi platã transmite lunar cãtre Autoritatea de management o notificare cu privire la plãţile efectuate."
9. La articolul 2, alineatul (8) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(8) Autoritatea de certificare şi platã transmite Unitãţii de coordonare a relaţiilor bugetare cu Uniunea Europeanã situaţia sumelor prevãzute la art. 2 alin. (1) în vederea monitorizãrii poziţiei nete a României în relaţia financiarã cu Uniunea Europeanã."
10. La articolul 3, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Sumele prevãzute la alin. (1) sunt transferate din conturile de disponibil ale Autoritãţii de certificare şi platã, menţionate la art. 18, în conturile de disponibil ale:
a) unitãţilor de platã de pe lângã autoritãţile de management, în cazul plãţii indirecte;
b) beneficiarilor, în cazul plãţii directe."
11. La articolul 3, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Sumele prevãzute la alin. (1) sunt transferate beneficiarilor, cu condiţia existenţei urmãtoarelor documente:
a) contract/decizie/ordin de finanţare încheiat(ã) între Autoritatea de management/organismul intermediar şi beneficiar;
b) contract de furnizare de bunuri/prestare de servicii/execuţie de lucrãri încheiat între beneficiar şi un operator economic;
c) solicitare scrisã din partea beneficiarului, conform contractului/deciziei/ordinului de finanţare, încheiat(ã) între Autoritatea de management/organismul intermediar şi beneficiar."
12. La articolul 3, dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), în cazul proiectelor a cãror implementare se realizeazã fãrã încheierea vreunui contract de furnizare de bunuri/prestare de servicii/execuţie de lucrãri între beneficiar şi un operator economic, pe toatã durata de implementare a acestora, sumele prevãzute la alin. (1) sunt transferate beneficiarilor, cu condiţia existenţei documentelor menţionate la alin. (3) lit. a) şi c)."
13. Articolul 4 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - Pentru asigurarea disponibilitãţii sumelor necesare acordãrii prefinanţãrii, prin platã directã sau indirectã, Autoritatea de management transmite lunar Autoritãţii de certificare şi platã prognoza fluxului de prefinanţare, pe baza contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare încheiate cu beneficiarii."
14. Articolul 5 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) În cazul plãţilor indirecte, pentru efectuarea transferului sumelor de prefinanţare din contul Autoritãţii de certificare şi platã în contul Unitãţii de platã de pe lângã Autoritatea de management, Autoritatea de management transmite lunar notificarea de prefinanţare cãtre Autoritatea de certificare şi platã.
(2) În vederea efectuãrii plãţii prefinanţãrii prin platã indirectã, Autoritatea de management verificã existenţa documentelor prevãzute la art. 3 alin. (3).
(3) În vederea efectuãrii plãţii prefinanţãrii prin platã directã, Autoritatea de management, dupã verificarea existenţei documentelor prevãzute la art. 3 alin. (3), transmite lunar Autoritãţii de certificare şi platã notificarea de prefinanţare, însoţitã de situaţia contractelor încheiate, prevãzute la art. 3 alin. (3) lit. b), pentru care Autoritatea de certificare şi platã urmeazã sã facã plata în luna urmãtoare, incluzând datele de identificare ale fiecãrui beneficiar şi suma de platã pentru fiecare beneficiar."
15. La articolul 7, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Prin excepţie de la prevederile art. (6), procentul de acordare a prefinanţãrii în cazul Programului operaţional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane" este de 30% în cazul proiectelor finanţate în cadrul axelor prioritare 1-5, respectiv 40% pentru cele finanţate în cadrul axei prioritare 6."
16. La articolul 7, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Prin excepţie de la prevederile art. 6, nu se acordã prefinanţare beneficiarilor de proiecte finanţate în cadrul axelor prioritare de asistenţã tehnicã din programele operaţionale şi în cadrul Programului operaţional «Asistenţã tehnicã», în cazul în care aceştia fac parte din categoria instituţiilor publice din administraţia publicã centralã."
17. Articolul 9 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - Prefinanţarea se poate acorda beneficiarilor integral sau în tranşe, cu încadrarea în limitele stabilite la art. 6 şi 7."
18. La articolul 10, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - (1) Suma acordatã unui beneficiar sub forma prefinanţãrii se recupereazã integral şi progresiv, indiferent de sursa din care a provenit, prin aplicarea unui procent din valoarea fiecãrei cereri de rambursare întocmite de beneficiari, stabilit de fiecare autoritate de management. Acest procent se specificã în procedurile interne şi în contractul/decizia/ordinul de finanţare încheiat(ã) între Autoritatea de management/organismul intermediar şi beneficiar."
19. Articolul 11 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - În cazul plãţilor directe, dupã efectuarea plãţii prefinanţãrii cãtre beneficiari, Autoritatea de certificare şi platã transmite lunar o informare cãtre Autoritatea de management cu privire la plãţile efectuate."
20. Titlul capitolului IV se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL IV
Fluxurile fondurilor aferente finanţãrii axelor prioritare de asistenţã tehnicã din cadrul programelor operaţionale şi a Programului operaţional «Asistenţã tehnicã»"
21. Articolul 12 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) Creditele bugetare şi de angajament necesare finanţãrii proiectelor propuse în cadrul axei prioritare de asistenţã tehnicã dintr-un program operaţional şi în cadrul Programului operaţional «Asistenţã tehnicã» sunt prevãzute în:
a) bugetul anual al ordonatorului principal de credite cu rol de autoritate de management pentru respectivul program operaţional, în cazul în care Autoritatea de management, respectiv organismele intermediare care nu sunt ordonatori principali/secundari de credite, au calitatea de beneficiari;
b) bugetul anual al ordonatorului principal/secundar de credite cu rol de organism intermediar, în calitate de beneficiar, la titlul VII «Alte transferuri», articolul «Transferuri interne» cod 55.01, alineatul «Asistenţã tehnicã în cadrul Programului operaţional "Asistenţã tehnicã"», cod 55.01.39, sau alineatul «Asistenţã tehnicã în cadrul programelor operaţionale, altele decât Programul operaţional "Asistenţã tehnicã"», cod 55.01.40.
(2) Organismele neguvernamentale nonprofit cu personalitate juridicã, cu rol de organism intermediar, îşi prevãd în bugetul propriu sumele necesare finanţãrii proiectelor propuse în cadrul Programului operaţional «Asistenţã tehnicã».
(3) Previziunea sumelor menţionate la alin. (1) este realizatã de fiecare beneficiar şi avizatã de Autoritatea de management pentru programul operaţional respectiv.
(4) Autoritatea de management stabileşte prin proceduri interne modul de fundamentare şi gestionare a titlului VII «Alte transferuri», articolul «Transferuri interne», cod 55.01, alineatul «Asistenţã tehnicã în cadrul Programului operaţional "Asistenţã tehnicã"», cod 55.01.39, sau alineatul «Asistenţã tehnicã în cadrul programelor operaţionale, altele decât Programul operaţional "Asistenţã tehnicã"», cod 55.01.40.
(5) Pe baza plãţilor efectuate, Autoritatea de management pentru Programul operaţional «Asistenţã tehnicã» întocmeşte şi transmite lunar cãtre Autoritatea de certificare şi platã cererea de rambursare a cheltuielilor, însoţitã de prognoza fluxului de fonduri comunitare, precum şi declaraţia privind eligibilitatea cheltuielilor la nivel de axã prioritarã, cuprinzând cheltuielile defalcate pe domenii majore de intervenţie.
(6) În cazul plãţilor efectuate în cadrul axelor prioritare de asistenţã tehnicã, se respectã prevederile art. 2 alin. (4) şi (5).
(7) Autoritatea de certificare şi platã transferã sumele solicitate aferente cheltuielilor din fondurile externe nerambursabile, conform ratei de intervenţie stabilite în cadrul programului operaţional, în contul Autoritãţii de management conform prevederilor art. 18.
(8) Sumele aflate în contul de disponibil al Autoritãţii de management la sfârşitul anului rãmân la dispoziţia acesteia, putând fi utilizate cu aceeaşi destinaţie în anul urmãtor.
(9) Sumele aflate în contul de disponibil al beneficiarului de proiecte de asistenţã tehnicã la sfârşitul anului rãmân la dispoziţia acestuia, putând fi utilizate astfel:
a) cu aceeaşi destinaţie în anul urmãtor, în cazul sumelor provenite din virãri din contul de cheltuieli ale bugetului de stat;
b) conform prevederilor alin. (13) din prezentul articol, în cazul sumelor rambursate în conturile beneficiarilor de proiecte de asistenţã tehnicã, reprezentând echivalentul în lei al fondurilor externe nerambursabile.
(10) La sfârşitul anului, creditele bugetare aprobate în bugetul ordonatorului principal de credite cu rol de autoritate de management, conform alin. (1) lit. a), şi neutilizate de Autoritatea de management sunt anulate de drept.
(11) La sfârşitul anului, creditele bugetare aprobate în bugetul ordonatorului principal/secundar de credite cu rol de organism intermediar, conform alin. (1) lit. b), şi neutilizate de organismul intermediar sunt anulate de drept.
(12) La întocmirea propunerii de buget pentru anul urmãtor, Autoritatea de management/beneficiarul de proiecte de asistenţã tehnicã prezintã direcţiei abilitate pentru elaborarea bugetului, din cadrul ordonatorului principal/secundar de credite din care face parte, necesarul de fonduri pentru anul urmãtor, luând în considerare previziunile de plãţi, disponibilitãţile existente în cont şi sumele pe care urmeazã sã le primeascã de la Autoritatea de certificare şi platã, pe baza cererilor de rambursare transmise.
(13) Sumele reprezentând echivalentul în lei al fondurilor externe nerambursabile, rambursate în conturile beneficiarilor de proiecte de asistenţã tehnicã care sunt ordonatori principali/secundari de credite, se vireazã în contul de cheltuieli ale bugetului de stat în termen de maximum 10 zile lucrãtoare de la data încasãrii acestora."
22. Titlul capitolului V se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL V
Finanţarea altor cheltuieli decât cele eligibile şi a sumelor pentru acoperirea plãţii taxei pe valoarea adãugatã aferente cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale"
23. Articolul 14 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - (1) Sumele pentru acoperirea plãţii taxei pe valoarea adãugatã aferente cheltuielilor eligibile se ramburseazã de Autoritatea de certificare şi platã beneficiarilor eligibili, astfel:
a) în cazul plãţii indirecte, prin suplimentarea bugetului ordonatorului principal de credite în calitate de Autoritate de management, iar deschiderea de credite se realizeazã prin direcţia abilitatã cu programarea bugetarã din Ministerul Economiei şi Finanţelor, pe baza previziunilor transmise de Autoritatea de management, conform prevederilor art. 2 alin. (4), în vederea efectuãrii plãţilor cãtre beneficiari;
b) în cazul plãţii directe, prin deschidere de credite bugetare de cãtre Autoritatea de certificare şi platã, pe baza documentelor transmise de autoritãţile de management, în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (5) şi ale acordului încheiat între Autoritatea de management şi Autoritatea de certificare şi platã.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul axelor prioritare de asistenţã tehnicã, respectiv Programul operaţional «Asistenţã tehnicã», cheltuielile aferente taxei pe valoarea adãugatã rãmân cheltuialã definitivã:
a) din bugetul ordonatorilor principali/secundari de credite din care fac parte beneficiarii proiectelor de asistenţã, în cazul contractelor prevãzute la art. 3 alin. (3) lit. b), încheiate de beneficiari cu operatorii economici;
b) din bugetul ordonatorului principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operaţional regional, în cazul în care organismele neguvernamentale nonprofit cu personalitate juridicã cu rol de organism intermediar, încheie cu operatorii economici contractele prevãzute la art. 3 alin. (3) lit. b), la titlul VII «Alte transferuri», articolul «Transferuri interne», cod 55.01, alineatul «Asistenţã tehnicã în cadrul Programului operaţional "Asistenţã tehnicã"», cod 55.01.39, sau alineatul «Asistenţã tehnicã în cadrul programelor operaţionale, altele decât Programul operaţional "Asistenţã tehnicã"», cod 55.01.40."
24. Articolul 15 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) În scopul aplicãrii prevederilor <>art. 9 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/2007, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 249/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, beneficiazã de restituirea taxei pe valoarea adãugatã organismele neguvernamentale nonprofit cu personalitate juridicã, pentru activitatea desfãşuratã fãrã scop patrimonial.
(2) În vederea restituirii sumelor necesare acoperirii plãţii taxei pe valoarea adãugatã, aferentã cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale, autoritãţile de management au responsabilitatea monitorizãrii nedepãşirii intensitãţii maxime admise a ajutorului de stat/de minimis, pentru categoriile de beneficiari prevãzute la <>art. 9 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/2007, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 249/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care beneficiazã atât de ajutor de stat, cât şi de restituirea taxei pe valoarea adãugatã."
25. Articolul 16 se abrogã.
26. Titlul capitolului VI se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL VI
Recuperarea creanţelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene şi ale bugetului general consolidat".
27. Articolul 17 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - (1) Creanţele bugetare ale bugetului Uniunii Europene şi ale bugetului general consolidat, apãrute ca urmare a unor nereguli în cursul implementãrii proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile, precum şi din fonduri alocate de la bugetul de stat pentru cofinanţarea cheltuielilor eligibile, urmeazã sã fie recuperate conform legislaţiei specifice în domeniu, respectiv <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 529/2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu respectarea prevederilor specifice ale prezentului capitol.
(2) În cazul în care, în urma verificãrii documentelor justificative ale cheltuielilor eligibile, Autoritatea de certificare şi platã constatã efectuarea unor plãţi susceptibile a nu fi eligibile, aceasta informeazã Autoritatea de management cu privire la neincluderea sumelor în declaraţia de cheltuieli transmisã Comisiei Europene şi solicitã Autoritãţii de management sã reexamineze cheltuielile respective.
(3) Dacã în urma reexaminãrii se confirmã cã anumite cheltuieli nu sunt eligibile, Autoritatea de management întreprinde demersurile necesare pentru recuperarea creanţelor bugetare ca urmare a unor nereguli, conform prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 529/2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) Dacã în urma reexaminãrii nu se confirmã suspiciunea cu privire la faptul cã acele cheltuieli nu sunt eligibile, existã urmãtoarele situaţii:
a) Autoritatea de certificare şi platã este de acord cu rezultatul reexaminãrii, caz în care introduce cheltuielile suspendate în urmãtoarea declaraţie de cheltuieli transmisã Comisiei Europene;
b) Autoritatea de certificare şi platã nu este de acord cu rezultatul reexaminãrii, caz în care invitã la o reconciliere reprezentanţii Autoritãţii de management.
(5) Autoritatea de management întreprinde mãsuri pentru includerea sumelor aferente achitãrii creanţelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene şi/sau bugetului general consolidat ca urmare a unor nereguli, inclusiv a majorãrilor de întârziere ca urmare a nerecuperãrii la timp de la beneficiari, în bugetul ordonatorului principal de credite din care face parte, conform art. 5 pct. 3 lit. c) şi <>art. 5 pct. 4 lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/2007, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 249/2007, cu completãrile şi modificãrile ulterioare."
28. Dupã art. 18 se introduce un nou capitol, capitolul VII^1, cuprinzând articolele 18^1-22, cu urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL VII^1
Angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice efectuate în cadrul programelor operaţionale finanţate din instrumente structurale
Art. 18^1. - (1) Organismele intermediare cãrora li s-a delegat de cãtre autoritãţile de management faza de angajare/lichidare a cheltuielilor, conform prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 29/2007, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 249/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi Autoritatea de certificare şi platã şi autoritãţile de management au obligaţia sã respecte prevederile <>Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum şi organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale şi ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 29/2007, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 249/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi prevederile specifice ale prezentului capitol.
(2) În cazul în care Autoritatea de management a delegat organismului intermediar o parte din operaţiunile specifice fazei de angajare a cheltuielilor, se efectueazã urmãtoarele operaţiuni:
a) organismul intermediar are responsabilitatea întocmirii listei de proiecte selectate, elaboratã pe baza propunerilor de proiecte primite de la potenţialii beneficiari, şi transmiterii acesteia cãtre Autoritatea de management, în vederea aprobãrii.
b) ordonatorul principal de credite cu rol de Autoritate de management aprobã lista de proiecte selectate primitã de la organismul intermediar (reprezentând propunerea de angajament legal) în limita creditelor de angajament aprobate în buget pentru exerciţiul bugetar respectiv şi completeazã prin compartimentul de specialitate urmãtoarele documente: «Propunere de angajare a unei cheltuieli» şi «Angajament bugetar global», respectiv anexele nr. 1 şi 2 la <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002, în limita creditelor bugetare aprobate prin buget. Aceste documente sunt înaintate ulterior pentru viza de control financiar preventiv, dupã care se aprobã de ordonatorul principal de credite cu rol de Autoritate de management şi se transmit compartimentului de contabilitate pentru înregistrarea angajamentelor bugetare;
c) ordonatorul principal de credite cu rol de Autoritate de management înapoiazã organismului intermediar lista de proiecte aprobate, împreunã cu copia documentului «Angajament bugetar global», respectiv anexa nr. 2 la <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002;
d) pe baza listei de proiecte aprobate de Autoritatea de management, organismul intermediar, conform atribuţiei delegate de cãtre ordonatorul principal de credite cu rol de Autoritate de management, încheie contractele de finanţare cu beneficiarii, respectiv semneazã angajamentele legale individuale;
e) dupã semnarea contractelor de finanţare cu beneficiarii, organismul intermediar transmite lista contractelor semnate cãtre Autoritatea de management, în vederea înregistrãrii în contabilitate a angajamentelor legale şi continuãrii procesului de execuţie a cheltuielilor la nivelul Autoritãţii de management;
f) în cadrul misiunilor de verificare efectuate la nivelul organismului intermediar, Autoritatea de management are obligaţia verificãrii încadrãrii valorii contractelor de finanţare încheiate cu beneficiarii în valoarea listei de proiecte aprobate de Autoritatea de management.
(3) În cazul în care Autoritatea de management a delegat organismului intermediar întreaga fazã de angajare a cheltuielilor, se efectueazã urmãtoarele operaţiuni:
a) organismul intermediar are responsabilitatea întocmirii listei de proiecte selectate, elaboratã pe baza propunerilor de proiecte primite de la potenţialii beneficiari şi a aprobãrii acesteia (reprezentând propunerea de angajament legal), în limita creditelor de angajament aprobate în buget pentru exerciţiul bugetar respectiv. În cadrul compartimentului de specialitate se completeazã urmãtoarele documente: «Propunere de angajare a unei cheltuieli» şi «Angajament bugetar global», respectiv anexele nr. 1 şi 2 la <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002, în limita creditelor bugetare aprobate prin buget. Aceste documente sunt înaintate ulterior pentru viza de control financiar preventiv, dupã care se aprobã de ordonatorul principal de credite;
b) pe baza listei de proiecte aprobate şi a angajamentului bugetar aprobat, organismul intermediar încheie contractele de finanţare cu beneficiarii, respectiv semneazã angajamentele legale individuale;
c) dupã semnarea contractelor de finanţare cu beneficiarii, organismul intermediar transmite un exemplar original al acestora împreunã cu copia «Propunerii de angajare a unei cheltuieli» şi a «Angajamentului bugetar global», respectiv anexele nr. 1 şi 2 la <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002, în vederea înregistrãrii angajamentelor bugetare şi legale în contabilitatea Autoritãţii de management, respectiv continuãrii procesului de execuţie a cheltuielilor instituţiilor publice la nivelul Autoritãţii de management.
(4) În cazul în care faza de angajare a cheltuielilor nu se deleagã organismului intermediar, Autoritatea de management realizeazã în totalitate operaţiunile prevãzute la alin. (3), necesare semnãrii contractelor de finanţare cu beneficiarii.
(5) În situaţiile în care «Propunerea de angajare a unei cheltuieli» şi «Angajamentul bugetar individual», respectiv anexele nr. 1 şi 2 la <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002 nu se întocmesc pe baza listei de proiecte selectate:
a) Autoritatea de management/organismul intermediar cãruia i s-a delegat faza de angajare sau o parte din operaţiunile specifice fazei de angajare supune aprobãrii proprii ordinul/decizia de finanţare/ordinul de aprobare a finanţãrii pentru fiecare proiect propus spre finanţare din instrumente structurale;
b) proiectele de angajamente legale individuale, materializate în proiecte de contracte de finanţare, precum şi ordinul de aprobare a finanţãrii pentru fiecare proiect propus spre finanţare sunt înaintate pentru viza de control financiar preventiv în acelaşi timp cu anexele nr. 1 şi 2 la <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002.
(6) În cazul în care Autoritatea de management a delegat organismului intermediar o parte din operaţiunile specifice fazei de lichidare a cheltuielilor, se efectueazã urmãtoarele operaţiuni:
a) organismul intermediar are responsabilitatea verificãrii existenţei angajamentelor bugetare şi legale, precum şi a verificãrii cererilor de rambursare/prefinanţare primite de la beneficiari şi a documentelor justificative anexate;
b) dacã se confirmã corectitudinea documentelor verificate, organismul intermediar:
b1) acordã viza «Bun de platã», dacã aceastã operaţiune a fost delegatã prin acordul de delegare, şi transmite Autoritãţii de management documentele întocmite conform procedurilor interne, în vederea înregistrãrii în contabilitate şi a parcurgerii fazelor de ordonanţare şi platã a cheltuielilor, în cazul plãţilor indirecte;
b2) transmite Autoritãţii de management documentele întocmite conform procedurilor interne, în vederea continuãrii fazei de lichidare prin acordarea vizei «Bun de platã» conform procedurilor interne, a înregistrãrii în contabilitate şi a parcurgerii fazelor de ordonanţare şi platã a cheltuielilor, în cazul plãţilor indirecte.
(7) În cazul în care faza de lichidare a cheltuielilor nu se deleagã organismului intermediar, Autoritatea de management are responsabilitatea realizãrii operaţiunilor prevãzute la alin. (6)."
29. Dupã articolul 21 se introduce un nou articol, articolul 22, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - Prevederile contractelor/deciziilor de finanţare aflate în derulare se modificã şi/sau se completeazã prin acte adiţionale în termen de 30 de zile lucrãtoare de la data intrãrii în vigoare a prevederilor prezentelor norme metodologice."
30. În tot cuprinsul prezentelor norme metodologice, urmãtoarele sintagme se modificã dupã cum urmeazã:
1. "Programul operaţional de asistenţã tehnicã" se înlocuieşte cu "Programul operaţional «Asistenţã tehnicã»";
2. "cheltuieli neeligibile" se înlocuieşte cu "alte cheltuieli decât cele eligibile";
3. "debite" se înlocuieşte cu "creanţe bugetare ca urmare a unor nereguli";
4. "<>Ordonanţa Guvernului nr. 29/2007" se înlocuieşte cu "<>Ordonanţa Guvernului nr. 29/2007, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 249/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare".
ART. II
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Eugen Teodorovici,
secretar de stat
Bucureşti, 24 octombrie 2008.
Nr. 3.154.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: