Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 3.069 din 14 ianuarie 2016  privind organizarea şi desfăşurarea simulării evaluării naţionale pentru elevii clasei a VIII-a şi a simulării probelor scrise ale examenului de bacalaureat naţional, în anul şcolar 2015-2016    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 3.069 din 14 ianuarie 2016 privind organizarea şi desfăşurarea simulării evaluării naţionale pentru elevii clasei a VIII-a şi a simulării probelor scrise ale examenului de bacalaureat naţional, în anul şcolar 2015-2016

EMITENT: MINISTERUL EDUCAŢIEI NAŢIONALE ŞI CERCETĂRII ŞTIINŢIFICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 67 din 29 ianuarie 2016

    În temeiul prevederilor art. 77 alin. (5) şi ale art. 94 alin. (2) lit. e) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,
    în baza prevederilor Ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 3.753/2011 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii în sistemul naţional de învăţământ, cu modificările ulterioare,
    în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 1.401/2009 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare, cu modificările ulterioare,
    în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 26/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice şi al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 55/2015 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea unor acte normative,

    ministrul educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice emite prezentul ordin.

    ART. 1
    Se aprobă organizarea simulării evaluării naţionale pentru elevii clasei a VIII-a şi a simulării probelor scrise ale examenului de bacalaureat naţional, în anul şcolar 2015-2016, pentru familiarizarea elevilor cu rigorile unei evaluări naţionale, respectiv ale unui examen de bacalaureat naţional şi cu scopul de a optimiza rezultatele obţinute de către elevii din învăţământul preuniversitar, la finalul studiilor gimnaziale/liceale.
    ART. 2
    Se aprobă Calendarul simulării evaluării naţionale pentru elevii clasei a VIII-a şi al simulării probelor scrise ale examenului de bacalaureat naţional, în anul şcolar 2015-2016, prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.
    ART. 3
    (1) Disciplinele la care se organizează simularea evaluării naţionale pentru elevii clasei a VIII-a în anul şcolar 2015-2016 sunt: limba şi literatura română, limba şi literatura maternă (pentru elevii aparţinând minorităţilor naţionale care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă), matematică.
    (2) Lista conţinuturilor pentru simularea evaluării naţionale pentru elevii clasei a VIII-a în anul şcolar 2015-2016 este prevăzută în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.
    ART. 4
    (1) Disciplinele la care se organizează simularea probelor scrise ale examenului de bacalaureat naţional pentru elevii clasei a XI-a în anul şcolar 2015-2016 sunt: limba şi literatura română, limba şi literatura maternă (pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializările, care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităţilor naţionale), matematică şi istorie.
    (2) Lista conţinuturilor pentru simularea probelor scrise ale examenului de bacalaureat naţional pentru elevii clasei a XI-a în anul şcolar 2015-2016 este prevăzută în anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezentul ordin.
    ART. 5
    (1) Disciplinele la care se organizează simularea probelor scrise ale examenului de bacalaureat naţional pentru elevii clasei a XII-a în anul şcolar 2015-2016 sunt: limba şi literatura română, limba şi literatura maternă (pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializările, care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităţilor naţionale), matematică, istorie, fizică, chimie, biologie, informatică, geografie, logică, argumentare şi comunicare, psihologie, economie, sociologie, filosofie.
    (2) Lista conţinuturilor pentru simularea probelor scrise ale examenului de bacalaureat naţional pentru elevii clasei a XII-a în anul şcolar 2015-2016 este prevăzută în anexa nr. 4, care face parte integrantă din prezentul ordin.
    ART. 6
    Organizarea simulării evaluării naţionale pentru elevii clasei a VIII-a şi a simulării probelor scrise ale examenului de bacalaureat naţional, în anul şcolar 2015-2016, se realizează în baza unei proceduri separate, care va fi comunicată ulterior.
    ART. 7
    Rezultatele obţinute de elevi la simularea evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a şi la simularea probelor scrise ale examenului de bacalaureat naţional în anul şcolar 2015-2016 sunt analizate la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ în care s-au desfăşurat aceste simulări, prin discuţii individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, şedinţe cu părinţii, precum şi la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri pentru îmbunătăţirea performanţelor şcolare.
    ART. 8
    Direcţia generală învăţământ preuniversitar, Direcţia pentru învăţământ în limbile minorităţilor, Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti şi unităţile de învăţământ duc la îndeplinire prezentul ordin.
    ART. 9
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

                        p. Ministrul educaţiei naţionale
                           şi cercetării ştiinţifice,
                                Gigel Paraschiv,
                                secretar de stat

    Bucureşti, 14 ianuarie 2016.
    Nr. 3.069.


    ANEXA 1


                                   CALENDARUL
       simulării evaluării naţionale pentru elevii clasei a VIII-a şi al
       simulării probelor scrise ale examenului de bacalaureat naţional,
                            în anul şcolar 2015-2016


    Simularea evaluării naţionale pentru elevii clasei a VIII-a din anul şcolar 2015-2016

    22 februarie 2016 Simulare - Limba şi literatura română - probă scrisă
    23 februarie 2016 Simulare - Matematică - probă scrisă
    24 februarie 2016 Simulare - Limba şi literatura maternă - probă scrisă
     4 martie 2016 Afişarea rezultatelor


    Simularea probelor scrise ale examenului de bacalaureat naţional pentru elevii claselor a XI-a şi a XII-a din anul şcolar 2015-2016


    7 martie 2016 Simularea probei E)a) - probă scrisă - Limba şi literatura română
    8 martie 2016 Simularea probei E)b) - probă scrisă - Limba şi literatura maternă
    9 martie 2016 Simularea probei E)c) - probă scrisă - Proba obligatorie a profilului
   10 martie 2016 Simularea probei E)d) - probă scrisă - Proba la alegere a profilului
                    şi specializării (numai pentru elevii clasei a XII-a)
   18 martie 2016 Afişarea rezultatelor



    ANEXA 2


                              LISTA CONŢINUTURILOR
                  pentru simularea evaluării naţionale pentru
                elevii clasei a VIII-a în anul şcolar 2015-2016


┌──────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ DISCIPLINA │ CONŢINUTURI │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ│Conţinuturile pentru simulare şi competenţele asociate acestora sunt cele prevăzute în programa │
│ │pentru Evaluarea Naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a, aprobată prin OMEN │
│ │nr. 4431/29.08.2014. │
│ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele conţinuturi: │
│ │● procedee de expresivitate artistică în textele studiate (figuri de stil: alegoria) - conţinut │
│ │asociat competenţei specifice 1.1; │
│ │● trăsături specifice genului dramatic în opere literare studiate sau în texte la prima vedere - │
│ │conţinuturi asociate competenţei specifice 1.1; │
│ │● trăsături ale speciilor literare: romanul, balada populară - conţinuturi asociate competenţei │
│ │specifice 1.1; │
│ │● complemente circumstanţiale şi propoziţii subordonate circumstanţiale corespunzătoare (de loc, │
│ │de timp, de mod, de cauză, de scop, condiţională, concesivă, consecutivă) - conţinuturi asociate │
│ │competenţei specifice 2.2. │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│MATEMATICĂ │Conţinuturile pentru simulare şi competenţele asociate acestora sunt cele prevăzute în programa │
│ │pentru Evaluarea Naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a, aprobată prin OMEN │
│ │nr. 4431/29.08.2014. │
│ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele teme: │
│ │● din capitolul Numere reale │
│ │- Rapoarte de numere reale reprezentate prin litere; operaţii cu acestea (adunare, scădere, │
│ │înmulţire, împărţire, ridicare la putere) │
│ │● capitolul Funcţii │
│ │● din capitolul Ecuaţii, inecuaţii şi sisteme de ecuaţii │
│ │- Ecuaţii de forma ax + by + c = 0, unde a, b, c sunt numere reale, a diferit 0, b diferit 0 │
│ │- Sisteme de ecuaţii de forma: │
│ │ ┌ │
│ │ │ a(1)x + b(1)y + c(1) = 0 │
│ │< , unde a(1), a(2), b(1), b(2), c(1), c(2) sunt numere reale; │
│ │ │ a(2)x + b(2)y + c(2) = 0 rezolvare prin metoda substituţiei şi/sau prin metoda reducerii; │
│ │ └ interpretare geometrică │
│ │- Ecuaţia de forma ax^2 + bx + c = 0 , unde a, b, c sunt numere reale, a diferit 0 │
│ │- Inecuaţii de forma ax + b > 0 (≥, <, ≤), unde a, b sunt numere reale │
│ │- Probleme care se rezolvă cu ajutorul inecuaţiilor şi al sistemelor de ecuaţii │
│ │● din capitolul Proiecţii ortogonale pe an plan │
│ │- Calculul unor distanţe în interiorul corpurilor studiate │
│ │● capitolul Calcularea de arii şi volume │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│LIMBA ŞI LITERATURA │TARTALMAK │
│MAGHIARĂ MATERNĂ │1. Irodalomolvasas │
│ │Irodalmi formak es kodok │
│ │- Szokepek: metafora, allegoria, hasonlat. Retorikai alakzatok: az ismetles valtozatai │
│ │(gondolatritmus, felsorolas, halmozas, fokozas), parhuzam, ellentet. │
│ │- Verstani alapfogalmak: hangsulyos ritmus, rimfajtak. │
│ │- Epika: tortenetmondas, elbeszelo, elbeszeloi nezopont, szereplo, szereplok rendszere; epikai │
│ │mufajok: elbeszeles/novella, humoreszk, nepballada, muballada, regeny. │
│ │- Lira, liraisag, lirai en; lirai mufajok: dal, leiro koltemeny. │
│ │- Beszedhelyzet(ek) a koznapi es irodalmi szovegekben: a beszelonek a targyhoz es a cimzetthez │
│ │valo viszonya; teny es fikcio; elbeszelo, elbeszeloi nezopont. Terszerkezet, idoszerkezet a lirai │
│ │es az epikai muvekben. │
│ │- Ertek: megjelenitett ertekek, ertekrend. │
│ │- Hangnemek: szatirikus, tragikus, targyilagos, humoros hangvetel. │
│ │2. A logikus es celszeru nyelvhasznalat: kozlesformak │
│ │Az ertekezo fogalmazas szerkesztese. Irodalmi muvek egyeni ertelmezese irasban. Maganlevel. │
│ │Meghivo. Monolog. Leiras. Jellemzes. Hirdetes. │
│ │3. A kozles epitoelemei: a mondat, a szo, a hang. │
│ │A szo. │
│ │- A szavak jelentese (ismetles). │
│ │- A szo szerkezete (ismetles). │
│ │- A szofajok (ismetles). │
│ │A mondat. │
│ │Az egyszeru mondat es elemzese (ismetles). │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│LIMBA ŞI LITERATURA │Literatur │
│GERMANĂ MATERNĂ │1. Personliche Meinung aubern und begrunden; │
│ │2. Wiedergabe des Inhaltes eines Textes: │
│ │ a. die Nacherzahlung; │
│ │ b. die Inhaltsangabe; │
│ │3. Texte aufgrund von Fragen erschlieben; │
│ │4. Texte fortsetzen oder umformen; │
│ │5. Erfassen des tieferen Sinnes eines Textes; │
│ │6. Sprachliche Mittel in einem literarischen Text erkennen; │
│ │7. Anderung der Erzahlperspektive; │
│ │8. Gattungsspezifische Merkmale erkennen: die Ballade; │
│ │9. Verfassen eines Dialogs zu einer gegebenen Situation. │
│ │Sprachbetrachtung │
│ │1. Bereicherung des Wortschatzes: │
│ │a. die Wortfamilie: Ableitung und Zusammensetzung, │
│ │b. das Wortfeld, │
│ │c. Homonyme, Synonyme, Antonyme; │
│ │2. Identifikation und Bestimmen von Satzgliedern: │
│ │Subjekt, Pradikat, Objekt, Attribut, Konditionalbestimmung; │
│ │3. Identifikation und Bestimmen von Nebensatzen: │
│ │Subjekt-, Pradikativ-, Attribut-, Objekt-, Konditionalsatz; │
│ │4. Form der Nebensatze: │
│ │a. eingeleitete: Konjunktionalsatz, Relativsatz, indirekter Fragesatz; │
│ │b. uneingeleitete: Infinitivgruppe, Patizipialgruppe, verkappter Nebensatz │
│ │5. Umwandlung von Satzgliedern in Nebensatze und umgekehrt. │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│LIMBA ŞI LITERATURA │1. Limbă rromani (Fonetică, Lexicologie, Morfologie, Sintaxă) │
│RROMANI MATERNĂ │2. Literatură rromani (texte literare): │
│ │Clasa a V-a: O suno e kakosqo Angel (Anghel Năstase vi Noemi Năsturaş). │
│ │Clasa a VI-a: Kamav te aresav siklarno! (Noemi Palfi-Tamaş). │
│ │Clasa a VII-a: E xuxura (Nicolae Pandelică). │
│ │Clasa a VIII-a: O rromano them (palemvakaripen kaoar o Zupter Borkoj palal o xramosaripen │
│ │"O xasardo them" e Luminicaqo e Coabasqi). │
│ │3. Noţiuni de teorie literară │
│ │4. Compunerea │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│LIMBA ŞI LITERATURA SÂRBĂ │1. Limba sârbă (Fonetică, Lexicologie, Morfologie, Sintaxă) │
│MATERNĂ │2. Literatura sârbă (texte literare): │
│ │clasa a V-a: Starac prevario divove; U cara Trojana kozje usi; │
│ │clasa a VI-a: Car Lazar i carica Milica; Veletovci (Ivo Andric); │
│ │clasa a VII-a: Hajduk Veljko (Vuk Stefanovic Karadzic); Pop Cira i pop Spira (S. Sremac) │
│ │clasa a VIII-a: Kad mlidijah umreti (B. Radicevic); Sve, sve, ali zanat; Hasanaginica; Sve ce to │
│ │narod pozlatiti (Laza Lazarevic); Pop Cira i pop Spira (S. Sremac) │
│ │3. Noţiuni de teorie literară │
│ │4. Compunerea │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│LIMBA ŞI LITERATURA │1. Limbă slovacă (Fonetică, Lexicologie, Morfologie, Sintaxă) │
│SLOVACĂ MATERNĂ │2. Literatură slovacă (texte literare): │
│ │- Clasa a V-a: Medicina (Janko Jesensky). │
│ │- Clasa a VI-a: Na chlieb (Jozef Gregor Tajovsky), Katarina - l'udova balada. │
│ │- Clasa a VII-a: Prve hodinky (Jozef Gregor Tajovsky), Doktor (Janko Jesensky). │
│ │- Clasa a VIII-a: Tapakovci (Bozena Slancikovă Timrava), Statky-zmatky (Jozef Gregor Tajovsky). │
│ │3. Noţiuni de teorie literară │
│ │4. Compunerea │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│LIMBA ŞI LITERATURA │1. Limbă ucraineană (Fonetică, Lexicologie, Morfologie, Sintaxă) │
│UCRAINEANĂ MATERNĂ │2. Literatură ucraineană (texte literare): │
│ │Clasa a V-a:*) (text în limba ucraineană) │
│ │Clasa a VI-a:*) (text în limba ucraineană) │
│ │Clasa a VII-a:*) (text în limba ucraineană) │
│ │Clasa a VIII-a:*) (text în limba ucraineană) │
│ │3. Noţiuni de teorie literară │
│ │4. Compunerea │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│LIMBA ŞI LITERATURA │Conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa pentru Evaluarea Naţională pentru │
│ITALIANĂ MATERNĂ │absolvenţii clasei a VIII-a. │
│ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele conţinuturi: │
│ │- procedee de expresivitate artistică în textele studiate (figuri de stil: personificarea, │
│ │epitetul, comparaţia, repetiţia, enumeraţia, antiteza); │
│ │- trăsături ale speciilor literare: mitul, fabula; │
│ │- articolul de ziar / de revistă; │
│ │- substantivele compuse; │
│ │- verbul: perfectul simplu al verbelor regulate şi neregulate (cele mai frecvente); folosirea │
│ │imperativului cu pronumele de politeţe; conjunctivul prezent şi trecut. │
└──────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘


──────────
    *) Notă CTCE:
    Textul în limba ucraineană se găseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 67 din 29 ianuarie 2016 la pagina 15 (a se vedea imaginea asociată).
──────────


    ANEXA 3


                              LISTA CONŢINUTURILOR
                pentru simularea probelor scrise ale examenului
              de bacalaureat naţional pentru elevii clasei a XI-a
                            în anul şcolar 2015-2016


┌──────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ DISCIPLINA │ CONŢINUTURI │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ│Conţinuturile pentru simulare şi competenţele asociate acestora sunt cele prevăzute în programa │
│ │pentru Examenul de bacalaureat naţional, în vigoare. │
│ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele conţinuturi: │
│ │● reguli ale monologului, reguli şi tehnici de construire a dialogului, stiluri funcţionale │
│ │ adecvate situaţiei de comunicare, rolul elementelor verbale, paraverbale şi nonverbale în │
│ │ comunicarea orală - conţinuturi asociate competenţei specifice 1.1; │
│ │● textul dramatic postbelic - conţinut asociat competenţei specifice 2.3; │
│ │● limbajul literaturii, limbajul cinematografic, limbajul picturii, limbajul muzicii - conţinut │
│ │ asociat competenţei specifice 2.5; │
│ │● simbolismul, prelungiri ale romantismului şi clasicismului, perioada interbelică, perioada │
│ │ postbelică - conţinuturi asociate competenţei specifice 3.2; │
│ │● interpretări şi judecăţi de valoare exprimate în critica şi în istoria literară - conţinuturi │
│ │ asociate competenţei specifice 4.3; │
│ │● autorii canonici: G. Bacovia, Lucian Blaga, Tudor Arghezi, Ion Barbu, Camil Petrescu, │
│ │ Liviu Rebreanu, G. Călinescu, E. Lovinescu, Marin Preda, Nichita Stănescu, Marin Sorescu. │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│MATEMATICĂ │Conţinuturile pentru simulare şi competenţele asociate acestora, corespunzătoare claselor a IX-a, │
│programa M_mate-info │a X-a şi a XI-a, sunt cele prevăzute în programa pentru Examenul de bacalaureat naţional - 2015, │
│ │aprobată prin OMEN nr. 4430/29.08.2014, M_mate-info. │
│ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele teme: │
│ │● din capitolul Sisteme de ecuaţii liniare │
│ │ - Sisteme liniare cu cel mult 4 necunoscute, sisteme de tip Cramer, rangul unei matrice │
│ │ - Studiul compatibilităţii şi rezolvarea sistemelor: proprietatea Kroneker-Capelli, proprietatea│
│ │ Rouche, metoda Gauss │
│ │● capitolul Derivabilitate │
│ │● capitolul Reprezentarea grafică a funcţiilor │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│MATEMATICĂ │Conţinuturile pentru simulare şi competenţele asociate acestora, corespunzătoare claselor a IX-a, │
│programa M_şt-nat │a X-a şi a XI-a, sunt cele prevăzute în programa pentru Examenul de bacalaureat naţional - 2015, │
│ │aprobată prin OMEN nr. 4430/29.08.2014, M_şt-nat. │
│ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele teme: │
│ │● din capitolul Sisteme de ecuaţii liniare │
│ │ - Sisteme liniare cu cel mult 3 necunoscute; forma matriceală a unui sistem liniar │
│ │ - Metoda Cramer de rezolvare a sistemelor liniare │
│ │● capitolul Funcţii derivabile │
│ │● capitolul Studiul funcţiilor cu ajutorul derivatelor │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│MATEMATICĂ │Conţinuturile pentru simulare şi competenţele asociate acestora, corespunzătoare claselor a IX-a, │
│programa M_tehnologic │a X-a şi a XI-a, sunt cele prevăzute în programa pentru Examenul de bacalaureat naţional - 2015, │
│ │aprobată prin OMEN nr. 4430/29.08.2014, M_tehnologic. │
│ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele teme: │
│ │● din capitolul Sisteme de ecuaţii liniare │
│ │ - Sisteme liniare cu cel mult 3 necunoscute: forma matriceală a unui sistem liniar │
│ │ - Metoda Cramer de rezolvare a sistemelor liniare │
│ │● capitolul Funcţii derivabile │
│ │● capitolul Studiul funcţiilor cu ajutorul derivatelor │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│MATEMATICĂ │Conţinuturile pentru simulare şi competenţele asociate acestora, corespunzătoare claselor a IX-a, │
│programa M_pedagogic │a X-a şi a XI-a, sunt cele prevăzute în programa pentru Examenul de bacalaureat naţional - 2015, │
│ │aprobată prin OMEN nr. 4430/29.08.2014, M_pedagogic. │
│ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele teme: │
│ │● din capitolul Structuri algebrice │
│ │ - Structuri algebrice: inel, corp │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ISTORIE │POPOARE ŞI SPAŢII ISTORICE │
│ │● Europa şi lumea în secolul XX │
│ │Probleme de atins: Europa contemporană (unitate, diversitate, integrare); Cultura română - cultură│
│ │europeană; România şi Europa în secolul al XX-lea │
│ │OAMENII, SOCIETATEA ŞI LUMEA IDEILOR │
│ │● Economie şi societate în lumea postbelică │
│ │Probleme de atins: Ocupaţii şi statute profesionale; Viaţa privată şi viaţa publică, Economie │
│ │rurală - economie urbană în România. │
│ │● Ştiinţa şi societatea │
│ │Probleme de atins: Impactul tehnologiei asupra vieţii cotidiene şi a mediului; Noile tehnologii şi│
│ │timpul liber. │
│ │STATUL ŞI POLITICA │
│ │● Statele în perioada contemporană │
│ │Probleme de atins: Forme de organizare statală; Idei şi regimuri politice. │
│ │Notă: │
│ │Conţinuturile de mai sus fac parte din Programa şcolară pentru istorie - clasa a XI-a, fără a fi │
│ │incluse în programa pentru examenul de bacalaureat naţional. │
│ │Competenţele evaluate sunt cele prevăzute în programa pentru examenul de bacalaureat naţional, │
│ │formate/dezvoltate până la data susţinerii simulării. │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│LIMBA ŞI LITERATURA │I. Kommunikacios kepessegek │
│MAGHIARĂ MATERNĂ │Tartalmak │
│ │1.1 A nyelvi kozles tenyezoi (ado, vevo, csatorna, kod, uzenet, kontextus), funkcioi │
│ │(ismeretkozlo, erzelemkifejezo, felhivo, kapcsolatteremto, metanyelvi, stilisztikai). │
│ │1.2 Mindennapi kommunikacio (parbeszed, monolog); nyilvanos kommunikacio; tomegkommunikacio. │
│ │1.3 Retegzettseg es norma a nyelvhasznalatban (koznyelv, irodalmi nyelv; csoportnyelvek; │
│ │tajnyelvi valtozatok); a nyelvvaltozatok eltero kifejezesi formai. │
│ │1.4 Stilusretegek, stilusarnyalatok (tarsalgasi, tudomanyos-szakmai, publicisztikai, hivatalos, │
│ │szepirodalmi). │
│ │2.1 A szoveg. Szovegszervezo eljarasok. Szovegszerkezet, szovegosszefugges, grammatikai │
│ │kapcsoloelemek, szovegjelentes (tetelmondat, kulcsszo, temahalozat). │
│ │2.2 Szovegtipusok, szovegmufajok (elbeszelo, leiro, ervelo; hivatalos irasmuvek: hivatalos level, │
│ │szakmai oneletrajz; level). │
│ │3.1 Ervelo-meggyozo, ertekezo szovegek (szonoklat, ertekezes). │
│ │3.2 Az ervelo-meggyozo, ertekezo szoveg jellemzoi, szokincs, terminologia, az erveles technikaja │
│ │(ervek, ellenervek; deduktiv, induktiv erveles; bizonyitas, cafolat). │
│ │4.1 Szobeli es irott szovegek jellemzoi. │
│ │4.2 A kommunikacios helyzethez es a targvnoz igazodo megnyilatkozas. │
│ │4.3 A magyar helyesiras alapelvei (a kiejtes, a szoelemzes, a hagyomany es az egyszerusites elve);│
│ │az egybeiras es kuloniras szabalyai; a tulajdonnevek irasanak szabalyai: az idegen szavak │
│ │helyesirasa. │
│ │5.1 Velemeny, magyarazat; informaciok kiemelese, osszefuggesek megragadasa, elfogadas, elutasitas │
│ │megfogalmazasa. │
│ │6.1 Konyv- es konyvtarhasznalat; a forrashasznalat etikai normai es formai kotottsegei; idezes │
│ │hivatkozas. │
│ │II-III. A szovegolvasas es a torteneti latas kepessegei │
│ │Tartalmak │
│ │1.1 Esztetikai tapasztalat, esztetikai ertek, megjelenitett ertekek, ertekrend, ertekszerkezet. │
│ │1.2 Esztetikai minosegek: fenseges, alantas, tragikus, elegikus, idilli, komikus, ironikus, │
│ │szatirikus. │
│ │1.3 Hangnemek: unnepelyes, patetikus, humoros, szatirikus, nosztalgikus, elegikus. │
│ │2.1 Irodalmi kanon, korstilus, stilusjegyek (kozepkor, reneszansz, barolk, klasszicizmus, │
│ │romantika). │
│ │3.1 Szokepek: metafora, megszemelyesites, szinesztezia, allegoria, metonimia, szimbolum. Hasonlat.│
│ │Vandormotivum, archetipus. Alakzatok: ismetles, ellentet, kihagyas, felcsereles, gondolatparhuzam.│
│ │3.2 Verstani fogalmak: ritmus, hangsulyos ritmus, idomertekes ritmus, rim es rimfajtak. │
│ │Balassi-strofa, szonett. │
│ │3.3 Ter-es idoszerkezet az epikai, lirai, dramai alkotasokban. │
│ │3.4 Epikai mufajok: eposz, ballada, legenda, novella, regeny, naplo, irodalmi level. │
│ │3.5 Lirai mufajok: dal, epigramma, oda, himnusz, koltoi level, eletkep, elegia, leiro koltemeny. │
│ │3.6 Dramai mufajok: tragedia, dramai koltemeny. │
│ │4.1 Elbeszeles es tanitas a legendaban. │
│ │4.2 Hosteremtes a torteneti targyu epikaban (barokk eposz, torteneti targyu muballada, tortenelmi │
│ │regeny). │
│ │4.3 Az enelbeszeles valtozatai (level, naplo, irodalmi level, szentimentalista enregeny). Az │
│ │elbeszeloi ent letrehozo narracios eljarasok. │
│ │4.4 Tortenetalakitas es idokezeles a romantikus epikus alkotasokban. │
│ │4.5 Romantikus emberkep az epikus alkotasokban. │
│ │5.1 Imitacio a barokk eposzban. │
│ │6.1 A kozossegi en megnyilatkozasformai; a himnusz valtozatai (kereszteny, kozossegi), az oda │
│ │torteneti valtozatai (klasszicista, romantikus). │
│ │6.2 Lirai en a romantikaban (teremto zseni, latnok, hasonmas). │
│ │7.1 Szemelyesseg, szemelytelenseg; kozvetlenseg, kozvetettseg. │
│ │7.2 Allegorikussag. │
│ │8.1 Imitacio, antik minta, imitacio es versszerkezet (piktura, szentencia), imitacio es verseles │
│ │(klasszikus idomertekes veseles: hexameter, pentameter, disztichon), imitacio es mufajok (oda, │
│ │elegia, epigramma). │
│ │8.2 Imitacio a humanista es klasszicista liraban. │
│ │9.1 Cselekmeny, konfliktus, szereplok rendszere, dramai hos, szerkezet, beszedfajtak. │
│ │10.1 A romantikus drama. │
│ │10.2 Eszmetorteneti osszefuggesek a dramai koltemenyben. │
│ │ │
│ │Ajanlott szerzok listaja: │
│ │Arany Janos, Balassi Balint, Berzsenyi Daniel, Csokonai Vitez Mihaly, Jokai Mor, Karman Jozsef, │
│ │Katona Jozsef, Kazinczy Ferenc, Kos Karoly, Kolcsey Ferenc, Madach Imre, Mikes Kelemen, Mikszath │
│ │Kalman, Moricz Zsigmond, Janus Pannonius, Petofi Sandor, Vajda Janos, Vorosmarty Mihaly, Zrinyi │
│ │Miklos. │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│LIMBA ŞI LITERATURA │Literatur: │
│GERMANĂ MATERNĂ │Aufklarung: Wesenszuge und Menschenbild anhand von literarischen und │
│ │nichtliterarischen Texten; │
│ │G.E.Lessing als Vetreter der Aufklarung. G. E. Lessing: Nathan der Weise. │
│ │Sturm und Drang: Lebensgefuhl und Kunstauffassung anhand von literarischen und nichtliterarischen │
│ │Texten. │
│ │Klassik: Lebensgefuhl, Kunstauffassung, Menschenbild anhand von literarischen │
│ │und nichtliterarischen Texten. │
│ │Romantik: Lebensgefuhl, Kunstauffassung und Menschenbild anhand von literarischen und │
│ │nichtliterarischen Texten. │
│ │Realismus: Wesenszuge und Problematik anhand von literarischen und nichtliterarischen Texten. │
│ │Lyrik: Strukturen, Themen und Motive von der Aufklarung bis zum Realismus. │
│ │ │
│ │Grammatik/Sprachbetrachtung: │
│ │Gesicherte Kenntnisse zur Rechtschreibung, Zeichensetzung, und zum Wortschatz. │
│ │Gepflegter, dem Sachverhalt angemessener Ausdruck. │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│LIMBA ŞI LITERATURA │I. LITERATURA CROATĂ │
│CROATĂ MATERNĂ │autori canonici - Ivan Mazuranic (Smrt Smail-age Cengica), Stanko Vraz (Dulabije), │
│ │Petar Preradovic (Mrtva ljubav) August Senoa (Seljacka buna), Ante Kovacic (U registraturi), │
│ │Vjenceslav Novak (Posljednji Stipancici), Josip Kozarac (Slavonska suma), A.G.Matos (Utjeha kose, │
│ │Jesenje vece) │
│ │II. LIMBĂ ŞI COMUNICARE │
│ │III. LEXICOLOGIE │
│ │IV. STILISTICĂ │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│LIMBA ŞI LITERATURA │I. Literatura sârbă (texte literare): │
│SÂRBĂ MATERNĂ │Narodna knjizevnost: │
│ │Lirsko - epske pesme (Hasanaginica) │
│ │Epske pesme (Car Lazar i carica Milica) │
│ │Pripovetke (U cara Trojana kozje usi) │
│ │Srednjevekovna knjizevnost: Dositej Obradovic (Zivot i prosvetiteljsko delo) │
│ │ │
│ │Romantizam: │
│ │Branko Radicevic (Dacki rastanak, Kad mlidijah umreti) │
│ │Laza Kostic (Santa Maria della Salute) │
│ │ │
│ │Realizam: Laza Lazarevic (Sve ce to narod pozlatiti) │
│ │ │
│ │Knjizevnost XX veka: │
│ │Ivo Andric (Most na Zepi, Na Drini cuprija) │
│ │Milos Crnjanski (Seobe) │
│ │Desanka Maksimovic (Krvava bajka) │
│ │Dobrica Cosic (Koreni) │
│ │II. Limbă şi comunicare │
│ │III. Lexicologie │
│ │IV. Compunere │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│LIMBA ŞI LITERATURA │I. LITERATURA SLOVACĂ │
│SLOVACĂ MATERNĂ │autori canonici - Jan Kollar (Slavy dcera), Jan Holly (Svatopluk), Andrej Sladkovic (Detvan), │
│ │Samo Chalupka (Mor ho!), Janko Kral' (Zakliata panna vo Vahu a divny Janko), Jan Chalupka │
│ │(Kocurkovo), Jan Botto (Smrt' Janosikova), Pavol Orszagh Hviezdoslav (Hajnikova zena), │
│ │Martin Kukucin (Neprebudeny), Bozena Slancikova Timrava (Tapakovci), Jozef Gregor Tajovsky │
│ │(Do konca) │
│ │II. LIMBĂ ŞI COMUNICARE │
│ │III. LEXICOLOGIE │
│ │IV. STILISTICĂ │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│LIMBA ŞI LITERATURA │I. LITERATURA UCRAINEANĂ │
│UCRAINEANĂ MATERNĂ │Clasa a IX-a:*)(text în limba ucraineană) │
│ │Clasa a X-a:*) (text în limba ucraineană) │
│ │Clasa a XI-a:*)(text în limba ucraineană) │
│ │II. LIMBĂ ŞI COMUNICARE │
│ │III. LEXICOLOGIE │
│ │IV. STILISTICĂ │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│LIMBA ŞI LITERATURA │I. LITERATURA TURCĂ │
│TURCĂ MATERNĂ │(Yaz ile Kişin Tartişmasi), Nasrettin Hoca (Fikra), Yunus Emre (Ilahi), Kadi Burhanettin (Tuyug), │
│ │Koroglu (Kogaklama), Karacaoglan (Guzelleme), Gevheri (Guzelleme), (Kerem ile Asli Hikayesi), │
│ │Evliya Celebi (Seyahatname), Halide Edip Adivar (Hikmet Cocuk), Ruşen Eşref Unaydin (Mustafa │
│ │Kemal Ile Mulakat), Suleyman Nazif (Kara Bir Gun), Yahya Kemal Beyatli (Hatirat), Omer Seyfettin │
│ │(Topuz), Ahmet Hikmet Muftuoglu (Caglayanlar), Mehmet Akif Canakkale Şehitlerine), Yahya Kemal │
│ │Beyatli (Akincilar), Ziya Gokalp (Turkgulugun Esaslari), Reşat Nuri Guntekin (Tanri Misafiri), │
│ │Sami Paşa-Sezai (Esirlikte Ilk Gun), Huseyin Rahmi Gurpinar (Tovbeler Tovbesi), Halit Ziya │
│ │Uşakligil (Koy Hatirasi), Yakup Kadri Karaosmanoglu (Koy Hatirasi), Ziya Gokalp (Umit), Sait Faik │
│ │Abasiyanik (Yani Usta), Sabahattin Ali (Apartman), Aziz Nesin (Damda Deli Var), Fakir Baykurt │
│ │(Cilli), Fazil Husnu Daglarca (Mustafa Kemal'in Kagnisi), Mehmet Akif Ersoy (Kufe), Celaleddin │
│ │Rumi (Soylenmemiş Bir Soz), Yunus Emre (Ey Dost Aşkin Denizine), Fuzulî (Gazel), Bakî (Gazel), │
│ │Nefî (Gazel), Nedim (Gazel), Şeyh Galip (Rubaî), Aşik Veysel (Hayat Hikayesi), Namik Kemal (Vatan │
│ │Turkusu), Recaizade Mahmut Ekrem (Yakişmadin), Mehmet Akif Ersoy (Canakkale Şehitleri), Mehmet │
│ │Emin Yurdakul (Anadolu), Ziya Gokalp (Koyun), Tevfik Fikret (Kuşlar), Ahmet Muhip Dranas │
│ │(Şehrin Ustunden Gegen Bulutlar), Cahit Sitki Taranci (Otuz Beş Yaş Şiiri), Yahya Kemal Beyatli │
│ │(Agik Deniz), Orhan Veli Kanik (Oktay'a Mektuplar), Halide Edip Adivar (Ateşten Gomlek), Reşat │
│ │Nuri Guntekim (Calikuşu, Yaprak Dokumu), Yaşar Kemal (Ince Memed), (Araba Sevdasi). │
│ │II. LIMBĂ ŞI COMUNICARE │
│ │III. LEXICOLOGIE │
│ │IV. STILISTICĂ │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│LIMBA ŞI LITERATURA │Conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. │
│ITALIANĂ MATERNĂ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele conţinuturi: │
│ │- Repere moderne ale spaţiului italian: Verismul. Decadentismul. Crepuscularismul. Futurismul │
│ │ Ermetismul. Neorealismul. Modernismul. Postmodernismul. │
│ │- Giovanni Pascoli "La mia sera" │
│ │- Gabriele D'Annunzio "La pioggia nel pineto" │
│ │- Giovanni Verga "La lupa" │
│ │- Luigi Pirandello "Il freno ha fischiato" │
│ │- Guido Gozzano "L'amica di nonna Speranza" │
│ │- Giuseppe Ungaretti "San Martino del Carso" │
│ │- Umberto Saba "A mia moglie" │
│ │- Eugenio Montale "Meriggiare pallido e assorto" │
│ │- Eugenio Montale "Felicita raggiunta" │
│ │- Eugenio Montale "Non chiederci la parola" │
│ │- Salvatore Quasimodo "Ed e subito sera" │
│ │- Salvatore Quasimodo "Alle fronde dei salici" │
│ │- Cesare Pavese "Verra la morte e avra i tuoi occhi" │
│ │- Alberto Moravia "Agostino" (frammenti) │
│ │- Dino Buzzati "îl colombre" da Racconti. │
└──────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

──────────
    *) Notă CTCE:
    Textul în limba ucraineană se găseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 67 din 29 ianuarie 2016, la paginile 20-21 (a se vedea imaginea asociată).
──────────



    ANEXA 4


                              LISTA CONŢINUTURILOR
         pentru simularea probelor scrise ale examenului de bacalaureat
         naţional pentru elevii clasei a XII-a în anul şcolar 2015-2016


┌──────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ DISCIPLINA │ CONŢINUTURI │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ│Conţinuturile pentru simulare şi competenţele asociate acestora sunt cele prevăzute în programa │
│ │pentru Examenul de bacalaureat naţional, în vigoare. │
│ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele conţinuturi: │
│ │ reguli ale monologului, reguli şi tehnici de construire a dialogului, stiluri funcţionale │
│ │ adecvate situaţiei de comunicare, rolul elementelor verbale, paraverbale şi nonverbale în │
│ │ comunicarea orală - conţinuturi asociate competenţei specifice 1.1; │
│ │ textul dramatic postbelic - conţinut asociat competenţei specifice 2.3; │
│ │ limbajul literaturii, limbajul cinematografic, limbajul picturii, limbajul muzicii - conţinut │
│ │ asociat competenţei specifice 2.5; │
│ │ perioada postbelică - conţinut asociat competenţei specifice 3.2; │
│ │ autorii canonici: Marin Preda, Nichita Stănescu, Marin Sorescu. │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│MATEMATICĂ │Conţinuturile pentru simulare şi competenţele asociate acestora sunt cele prevăzute în programa │
│programa M_mate-info │pentru Examenul de bacalaureat naţional - 2015, aprobată prin OMEN 4430/29.08.2014, M_mate-info. │
│ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele teme: │
│ │ capitolul Inele de polinoame cu coeficienţi într-un corp comutativ (Q, R, C, Z(p), p prim) │
│ │ capitolul Aplicaţii ale integralei definite │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│MATEMATICĂ │Conţinuturile pentru simulare şi competenţele asociate acestora sunt cele prevăzute în programa │
│programa M_st-nat │pentru Examenul de bacalaureat naţional - 2015, aprobată prin OMEN 4430/29.08.2014, M_st-nat. │
│ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele teme: │
│ │ capitolul Inele de polinoame cu coeficienţi într-un corp comutativ (Q, R, C, Z(p), p prim) │
│ │ capitolul Aplicaţii ale integralei definite │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│MATEMATICĂ │Conţinuturile pentru simulare şi competenţele asociate acestora sunt cele prevăzute în programa │
│programa M tehnologic │pentru Examenul de bacalaureat naţional - 2015, aprobată prin OMEN 4430/29.08.2014, M tehnologic. │
│ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele teme: │
│ │ capitolul Inele de polinoame cu coeficienţi într-un corp comutativ (Q, R, C, Z(p) ,p prim) │
│ │ capitolul Aplicaţii ale integralei definite │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│MATEMATICĂ │Conţinuturile pentru simulare şi competenţele asociate acestora sunt cele prevăzute în programa │
│programa M_pedagogic │pentru Examenul de bacalaureat naţional - 2015, aprobată prin OMEN 4430/29.08.2014, M_pedagogic. │
│ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele teme: │
│ │ din capitolul Sisteme de ecuaţii liniare │
│ │ - Sisteme de ecuaţii liniare cu cel mult 3 necunoscute; forma matriceală a unui sistem liniar │
│ │ - Metoda Cramer de rezolvare a sistemelor liniare │
│ │ - Aplicaţii: ecuaţia unei drepte determinate de două puncte distincte, aria unui triunghi şi │
│ │ caracterizarea coliniarităţii a trei puncte în plan │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ISTORIE │DOMENII DE CONŢINUT / CONŢINUTURI (clasa a XII-a) │
│ │A. POPOARE ŞI SPAŢII ISTORICE │
│ │ 1. Romanitatea românilor în viziunea istoricilor. │
│ │B. OAMENII, SOCIETATEA ŞI LUMEA IDEILOR │
│ │ 1. Secolul XX - între democraţie şi totalitarism. Ideologii şi practici politice în România │
│ │ şi în Europa. │
│ │ 2. Constituţiile din România. │
│ │C. STATUL ŞI POLITICA │
│ │ 1. Autonomii locale şi instituţii centrale şi în spaţiul românesc (secolele IX-XVIII). │
│ │ 2. Statul român modern: de la proiect politic la realizarea României Mari (secolele XVIII-XX). │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│LIMBA ŞI LITERATURA │I. Kommunikacios kepessegek │
│MAGHIARĂ MATERNĂ │Tartalmak │
│ │1.1. A nyelvi kozles tenyezoi (ado, vevo, csatorna, kod, uzenet, kontextus), funkcioi │
│ │(ismeretkozlo, erzelemkifejezo, felhivo, kapcsolatteremto, metanyelvi, stilisztikai). │
│ │1.2. Mindennapi kommunikacio (parbeszed, monolog); nyilvanos kommunikacio; tomegkommunikacio. │
│ │1.3. Retegzettseg es norma a nyelvhasznalatban (koznyelv, irodalmi nyelv, csoportnyelvek; │
│ │tajnyelvi valtozatok); a nyelvvaltozatok eltero kirojezesi formai. │
│ │1.4. Stilusretegek, stilusarnyalatok (tarsalgasi, tudomanyos-szakmai, publicisztikai, hivatalos, │
│ │szepirodalmi). │
│ │1.5. Stiluselem, stilushatas; allando es alkalmi stilusertek; denotativ es konnotativ jelentes. │
│ │2.1. A szoveg. Szovegszervezo eljarasok. Szovegszerkezet, szovegosszefugges, grammatikai │
│ │kapcsoloelemek, szovegjelentes (tetelmondat, kulcsszo, temahalozat). │
│ │2.2. Szovegtipusok, szovegmufajok (elbeszelo, leiro, ervelo; hivatalos irasmuvek: hivatalos level,│
│ │szakmai oneletrajz; level). │
│ │3.1. Ervelo-meggyozo, ertekezo szovegek (szonoklat, ertekezes). │
│ │3.2. Az ervelo-meggyozo, ertekezo szoveg jellemzoi: szokincs, terminologia, az erveles technikaja │
│ │(ervek, ellenervek; deduktiv, induktiv erveles; bizonyitas, cafolat). │
│ │4.1. Szobeli es irott szovegek jellemzoi. │
│ │4.2. A kommunikacios helyzethez es a targyhoz igazodo megnyilatkozas. │
│ │4.3. A magyar helyesiras alapelvei (a kiejtes, a szoelemzes, a hagyomany es az egyszerusites │
│ │elve); az egybeiras es kuloniras szabalyai; a tulajdonnevek irasanak szabalyai; az idegen szavak │
│ │helyesirasa; a kozpontozas szabalyai. │
│ │5.1. Velemeny, magyarazat; informaciok kiemelese, osszefuggesek megragadasa, elfogadas, elutasitas│
│ │megfogalmazasa. │
│ │6.1. Konyv- es konyvtarhasznalat; a forrashasznalat etikai normai es formai kotottsegei; idezes, │
│ │hivatkozas. │
│ │II-III. A szovegolvasas es a torteneti latas kepessegei │
│ │Tartalmak │
│ │1.1. Esztetikai tapasztalat, esztetikai ertek, megjelenitett ertekek, ertekrend, ertekszerkezet. │
│ │1.2. Esztetikai minosegek: fenseges, alantas tragikus, elegikus, idilli, komikus, ironikus, │
│ │szatirikus. │
│ │1.3. Hangnemek: unnepelyes, patetikus, humoros, szatirikus, nosztalgikus, elegikus, targyilagos. │
│ │2.1. Irodalmi kanon, korstilus, stilusiegyek. │
│ │3.1. Szokepek: metafora, megszemelvesites, szinesztezia, allegoria, metonimia, szimbolum. │
│ │Hasonlat. Vandermotivum, archetipus. Alakzatok: ismetles, ellentet, kihagyas, felcsereles, │
│ │gondolatparhuzam. │
│ │3.2. Verstani fogalmak: ritmus, hangsulyos ritmus, idomertekes ritmus, rim es rimfajtak. │
│ │Balassi-strofa, szonett. │
│ │3.3. Ter- es idoszerkezet az epikai, lirai, dramai alkotasokban. │
│ │3.4. Epikai mufajok: eposz, ballada, legenda, novella, regeny, naplo, irodalmi level. │
│ │3.5. Lirai mufajok: dal, epigramma, oda, himnusz, koltoi level, eletkep, elegia, leiro koltemeny. │
│ │3.6. Dramai mufajok: tragedia, dramai koltemeny. │
│ │4.1. Elbeszetes es tanitas a legendaban. │
│ │4.2. Hosteremtes a torteneti targyu epikaban (barokk eposz, torteneti targyu muballada, │
│ │tortenelmi regeny). │
│ │4.3. Az enelbeszeles valtozatai (level, naplo, irodalmi level, szentimentalista enregeny). │
│ │Az elbeszeloi ent letrehozo narracios eljarasok. │
│ │4.4. Tortenetalakitzs es idokezeles a romantikus, realista, klasszikus modem epikus alkotasokban. │
│ │4.5. Romantikus, realista, naturalista, modem emberkep az epikus alkotasokban. │
│ │5.1. Elbeszeloi formak jateka: elbeszeloi modalitas. │
│ │5.2. Imitacio a barokk eposzban. │
│ │6.1. A kozossegi en megnyilatkozasformai; a himnusz valtozatai (kereszteny, kozossegi), az oda │
│ │torteneti valtozatai (klasszicista, romantikus, modem). │
│ │6.2. Lirai en a romantikaban (teremto zseni, latnok, hasonmas), a klasszikus modemsegben (az en │
│ │felnovesztese, az en megsokszorozodasa). │
│ │7.1. Szemelyesseg, szemelytelenseg; kozvetlenseg, kozvetettseg. │
│ │7.2. Egyszolamusag, tobbszolamusag, onmegszolitas. │
│ │7.3. Allegorikussag, szimbolikussag, targyiassag. │
│ │8.1. Imitacio, antik minta, imitacio es versszerkezet (piktura, szentencia), imitacio es verseles │
│ │(klasszikus idomertekes verseles: hexameter, pentameter, disztichon), imitacio es mufajok (oda, │
│ │elegia, epigramma). │
│ │8.2. Imitacio a humanista es klasszicista liraban. │
│ │9.1. Cselekmeny, konfliktus, szereplok rendszere, dramai hos, szerkezet, beszedfajtak. │
│ │10.1. A romantikus drama. │
│ │10.2. Eszmetorteneti osszefuggesek a dramai koltemenyben. │
│ │Ajanlott szerzok listaja: │
│ │Ady Endre, Aprily Lajos, Arany Janos, Babits Mihaly, Balassi Balint, Berzsenyi Daniel, │
│ │Csokonai Vitez Mihaly, Jokai Mor, Karman Jozsef, Katona Jozsef, Kazinczy Ferenc, Kos Karoly, │
│ │Kosztolanyi Dezso, Kolcsey Ferenc, Krudy Gyula, Kuncz Aladar, Madach Imre, Mikes Kelemen, │
│ │Mikszath Kalman, Moricz Zsigmond, Kometh Laszlo, Janus Pannonius, Petofi Sandor, Radnoti Miklos, │
│ │Szabo Lorinc, Tamaşi Aron, Toth Arpad, Vajda Janos, Vorosmarty Mihaly, Zrinyi Miklos. │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│LIMBA ŞI LITERATURA │Conţinuturile pentru simulare sunt cele Prevăzute în programa de bacalaureat. │
│ITALIANĂ MATERNĂ │Pentru simulare sunt exceptate următoare conţinuturi: │
│ │- Repere moderne ale spaţiului italian: Crepuscularismul. Futurismul. Ermetismul. Neorealismul. │
│ │ Modernismul. Postmodernismul │
│ │- Guido Gozzano "L'amica di nonna Speranza" │
│ │- Giuseppe Ungaretti "San Martino del Carso" │
│ │- Umberto Saba "A mia moglie" │
│ │- Eugenio Montale "Meriggiare pallido e assorto" │
│ │- Eugenio Montale "Felicită raggiunta" │
│ │- Eugenio Montale "Non chiederci la parola" │
│ │- Salvatore Quasimodo "Ed e subito sera" │
│ │- Salvatore Quasimodo "Alle fronde dei salici" │
│ │- Cesare Pavese "Verra la morte e avra i tuoi occhi" │
│ │- Alberto Moravia "Agostino" (frammenti) │
│ │- Dino Buzzeti "Il colombre" da Racconti │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│LIMBA ŞI LITERATURA │Toate conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. │
│GERMANĂ MATERNĂ │ │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│LIMBA ŞI LITERATURA │Toate conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. │
│CROATĂ MATERNĂ │ │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│LIMBA ŞI LITERATURA │Toate conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. │
│SÂRBĂ MATERNĂ │ │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│LIMBA ŞI LITERATURA │Toate conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. │
│SLOVACĂ MATERNĂ │ │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│LIMBA ŞI LITERATURA │Toate conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. │
│UCRAINEANĂ MATERNĂ │ │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│LIMBA ŞI LITERATURA │Toate conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. │
│TURCĂ MATERNĂ │ │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│BIOLOGIE │varianta B1. BIOLOGIE VEGETALĂ ŞI ANIMALĂ - clasele a IX-a şi a X-a: toate conţinuturile pentru │
│ │simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat; │
│ │varianta B2. ANATOMIE ŞI FIZIOLOGIE UMANĂ, GENETICĂ ŞI ECOLOGIE UMANĂ - clasele a XI-a şi a XII-a:│
│ │toate conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. │
│ │Pentru simulare este exceptată tema Ecologie umană. │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│FIZICĂ │Toate conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│CHIMIE │Toate conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│INFORMATICĂ │Toate conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│GEOGRAFIE │A. EUROPA ŞI ROMÂNIA - ELEMENTE GEOGRAFICE DE BAZĂ │
│ │1. Spaţiul românesc şi spaţiul european │
│ │2. Elemente fizico-geografice definitorii ale Europei şi ale României: │
│ │ - relieful major (trepte, tipuri şi unităţi majore de relief) │
│ │ - clima (factorii genetici, elementele climatice, regionarea climatică) │
│ │ - hidrografia - aspecte generale; Dunărea şi Marea Neagră │
│ │ - învelişul biopedogeografic │
│ │ - resursele naturale │
│ │3. Elemente de geografie umană ale Europei şi ale României │
│ │ - harta politică a Europei; România ca stat al Europei │
│ │ - populaţia şi caracteristicile ei geodemografice │
│ │ - sistemul de oraşe al Europei │
│ │ - activităţile economice - caracteristici generale │
│ │ - sisteme de transport │
│ │4. Mediu înconjurător şi peisaje │
│ │5. Regiuni geografice în Europa şi în România: │
│ │ - caracteristici ale unor regiuni geografice din Europa şi din România │
│ │ - studiu de caz al unei regiuni geografice - Carpaţii │
│ │6. Ţările vecine României │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│LOGICĂ, ARGUMENTARE ŞI │Toate conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. │
│COMUNICARE │ │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│PSIHOLOGIE │Toate conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│SOCIOLOGIE │Toate conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ECONOMIE │Toate conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. │
├──────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│FILOSOFIE │Conţinuturile pentru simulare sunt cele prevăzute în programa de bacalaureat. │
│ │Pentru simulare sunt exceptate următoarele conţinuturi: │
│ │ Teorii politice moderne şi contemporane; Drepturile omului │
│ │ 4. Cunoaşterea │
│ │ 5. Filosofia │
└──────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘


                                     -------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016