Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 290 din 13 aprilie 2000  privind admiterea tehnica a produselor si/sau serviciilor destinate utilizarii in activitatile de construire, modernizare, intretinere si de reparare a infrastructurii feroviare si a materialului rulant, pentru transportul feroviar si cu metroul    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 290 din 13 aprilie 2000 privind admiterea tehnica a produselor si/sau serviciilor destinate utilizarii in activitatile de construire, modernizare, intretinere si de reparare a infrastructurii feroviare si a materialului rulant, pentru transportul feroviar si cu metroul

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 465 bis din 25 septembrie 2000
ORDIN nr. 290 din 13 aprilie 2000
privind admiterea tehnica a produselor şi/sau serviciilor destinate utilizãrii în activitãţile de construire, modernizare, întreţinere şi de reparare a infrastructurii feroviare şi a materialului rulant, pentru transportul feroviar şi cu metroul
EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 465 bis din 25 septembrie 2000

Ministrul transporturilor,
în temeiul prevederilor art. 7 alin. (3) lit. b), c) şi m) din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe cãile ferate romane şi reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 89/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale <>art. 1 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 626/1998 privind organizarea şi funcţionarea Autoritãţii Feroviare Romane - AFER şi ale art. 4 lit. c) şi e) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Autoritãţii Feroviare Romane - AFER, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 626/1998 ,
având în vedere prevederile art. 70 din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat de România prin <>Legea nr. 20/1993 , precum şi ale Directivei 96/48/CE a Consiliului Uniunii Europene din 23 iulie 1996,
în baza prevederilor art. 3 pct. 6 şi 16 şi ale <>art. 4 alin. (3) din Hotãrârea Guvernului nr. 263/1999 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

emite urmãtorul ordin:

ART. 1
(1) În domeniul transportului feroviar şi cu metroul produsele şi/sau serviciile destinate utilizãrii în activitãţile de construire, modernizare, întreţinere şi de reparare a infrastructurii feroviare şi a materialului rulant, pentru a fi admise din punct de vedere tehnic, trebuie sa fie realizate de agenţi economici autorizaţi şi supravegheati din punct de vedere tehnic, denumiţi în continuare furnizori feroviari, care fac dovada omologãrii tehnice feroviare sau, dupã caz, a deţinerii unui agrement tehnic feroviar pentru fiecare produs şi/sau serviciu furnizat.
(2) Autorizarea şi supravegherea, din punct de vedere tehnic, a furnizorilor feroviari, omologarea tehnica feroviara şi emiterea agrementelor tehnice feroviare se efectueazã de cãtre Autoritatea Feroviara Romana - AFER, denumita în continuare AFER, în calitate de organism desemnat de Ministerul Transporturilor pentru a evalua conformitatea produselor şi/sau serviciilor şi pentru a realiza activitãţi de inspecţie tehnica feroviara în domeniul transportului feroviar şi cu metroul.
(3) Autorizarea din punct de vedere tehnic a furnizorilor feroviari se efectueazã potrivit Normelor privind autorizarea, din punct de vedere tehnic, a furnizorilor de produse şi/sau servicii pentru transportul feroviar şi cu metroul, prevãzute în anexa nr. 1.
(4) Modelul şi conţinutul autorizaţiei de furnizor feroviar sunt prevãzute în anexa nr. 2.
ART. 2
(1) Produsele indigene necesare pentru realizarea activitãţilor prevãzute la art. 1, care pot influenta siguranta circulaţiei şi securitatea transporturilor, calitatea serviciilor de transport, sãnãtatea oamenilor şi protecţia mediului, denumite în continuare produse feroviare critice, pot fi procurate numai de la furnizori feroviari, dacã aceştia fac dovada ca deţin un certificat de omologare tehnica pentru fiecare produs furnizat.
(2) Prestarea serviciilor privind întreţinerea materialului rulant, precum şi construirea, modernizarea, repararea şi întreţinerea infrastructurii de transport feroviar şi cu metroul, denumite în continuare servicii feroviare critice, poate fi efectuatã numai de cãtre furnizorii feroviari, dacã aceştia fac dovada ca deţin un agrement tehnic pentru fiecare serviciu prestat.
(3) Face excepţie de la prevederile alin. (2) prestarea serviciilor privind repararea planificata a materialului rulant (RR, RP, RG, RK), pentru care este obligatorie omologarea tehnica.
(4) Prevederile alin. (2) se aplica şi pentru procurarea produselor feroviare critice pentru care nu exista documente tehnice de referinta validate.
(5) Produsele şi/sau serviciile feroviare critice, provenite din import sau de la furnizori unici, pot fi procurate de la agenţi economici care nu deţin autorizaţie de furnizor feroviar, dacã aceştia fac dovada ca deţin un agrement tehnic feroviar pentru fiecare produs şi/sau serviciu furnizat. În cazul furnizorilor unici agrementul tehnic feroviar poate fi solicitat şi obţinut de beneficiarul produsului/serviciului respectiv.
(6) Prevederile alin. (5) se aplica şi pentru serviciile de intermediere a furnizarii produselor feroviare critice.
ART. 3
(1) Omologarea tehnica a produselor feroviare critice se realizeazã de AFER potrivit Normelor privind omologarea tehnica a produselor şi/sau serviciilor din transportul feroviar şi cu metroul, prevãzute în anexa nr. 3.
(2) Modelul şi conţinutul certificatului de omologare tehnica feroviara sunt prevãzute în anexa nr. 4.
ART. 4
(1) Agrementul tehnic feroviar este documentul care se acorda de AFER potrivit Normelor privind acordarea de agremente tehnice feroviare în transportul feroviar şi cu metroul, prevãzute în anexa nr. 5.
(2) Modelul şi conţinutul agrementului tehnic feroviar sunt prevãzute în anexa nr. 6.
ART. 5
(1) Autorizaţia de furnizor feroviar se elibereazã numai în cazul în care furnizorul feroviar se angajeazã sa accepte supravegherea modului în care sunt respectate normele tehnice obligatorii pentru realizarea produselor şi/sau serviciilor feroviare critice furnizate, prin acţiuni de evaluare, la intervale de timp specificate şi/sau prin acţiuni de inspecţie tehnica feroviara, dupã caz, efectuate de AFER.
(2) Inspecţia tehnica feroviara se organizeazã şi se efectueazã de AFER potrivit Normelor privind activitatea de inspecţie tehnica în transportul feroviar şi cu metroul, prevãzute în anexa nr. 7.
(3) Acţiunile de evaluare şi de inspecţie tehnica feroviara se realizeazã de AFER pe baza de contracte sau de convenţii, care se încheie cu furnizorii feroviari.
ART. 6
Verificãrile şi incercarile pentru stabilirea conformitatii şi/sau a aptitudinilor de utilizare a produselor şi/sau serviciilor feroviare critice, în vederea omologãrii tehnice feroviare, a certificãrii sau a acordãrii agrementelor tehnice feroviare, dupã caz, se vor efectua în laboratoarele AFER, precum şi în alte laboratoare autorizate de AFER.
ART. 7
(1) Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A., Societatea Nationala de Transport Feroviar de Cãlãtori "C.F.R. Cãlãtori" - S.A., societãţile comerciale regionale de transport feroviar public de cãlãtori, Societatea Nationala de Transport Feroviar de Marfa "C.F.R. Marfa" - S.A., Societatea de Administrare Active Feroviare "S.A.A.F." - S.A., Societatea Comercialã de Transport cu Metroul Bucureşti "Metrorex" - S.A., precum şi alţi agenţi economici care îşi desfãşoarã activitatea în domeniul transportului feroviar şi cu metroul pot încheia contracte pentru procurarea produselor şi/sau serviciilor feroviare critice, necesare în vederea desfãşurãrii activitãţilor prevãzute la art. 1, numai cu agenţi economici care îndeplinesc prevederile prezentului ordin.
(2) Rapoartele de omologare tehnica eliberate de Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane pana la data de 1 octombrie 1998 îşi pãstreazã valabilitatea pentru o durata de cel mult 2 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, în condiţiile vizarii acestora de cãtre AFER şi ale acceptãrii de cãtre furnizor a supravegherii tehnice, conform art. 5 alin. (3).
(3) Prin raport de omologare tehnica se înţelege şi rapoartele de calificare tehnica eliberate de Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane pana la data de 1 octombrie 1998, care îşi pãstreazã valabilitatea cel mult un an de la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, în aceleaşi condiţii ca cele prevãzute la alin. (2).
ART. 8
Anexele nr. 1-7 fac parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 9
AFER va aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 10
Nerespectarea prevederilor prezentului ordin atrage rãspunderea juridicã potrivit legii.
ART. 11
Pe data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abroga <>Ordinul ministrului transporturilor nr. 140/1999 privind autorizarea şi supravegherea, din punct de vedere tehnic, a furnizorilor de produse şi servicii în activitãţile de construire, modernizare, întreţinere şi reparare a infrastructurii feroviare şi a materialului rulant, specifice transportului feroviar şi cu metroul, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 206 din 12 mai 1999, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
ART. 12
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi în Buletinul AFER.

Ministrul transporturilor,
Traian Basescu

ANEXA 1

NORME
privind autorizarea, din punct de vedere tehnic, a furnizorilor de produse şi/sau servicii pentru transportul feroviar şi cu metroul

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) În scopul respectãrii cerinţelor privind siguranta circulaţiei şi securitatea transportului, calitatea serviciilor, sãnãtatea oamenilor şi protecţia mediului în transportul feroviar şi cu metroul, activitãţile de construire, modernizare, reparare şi de întreţinere a materialului rulant şi a infrastructurii feroviare pot fi efectuate numai de agenţii economici autorizaţi şi supravegheati din punct de vedere tehnic de AFER, denumiţi în continuare furnizori feroviari.
(2) Produsele şi serviciile necesare pentru realizarea activitãţilor specificate la alin. (1), care pot influenta siguranta circulaţiei şi securitatea transportului, calitatea serviciilor, sãnãtatea oamenilor şi protecţia mediului, în transportul feroviar şi cu metroul, denumite în continuare, dupã caz, produse sau servicii feroviare critice, pot fi procurate numai de la furnizori feroviari.
ART. 2
În categoria furnizorilor feroviari intra şi subunitatile specializate, fãrã personalitate juridicã, aparţinând operatorilor feroviari sau gestionarilor de infrastructura feroviara, care realizeazã activitãţile prevãzute la art. 1.
ART. 3
În sfera de aplicare a prezentelor norme intra şi realizarea activitãţilor prevãzute la art. 1, aferente materialului rulant şi infrastructurii feroviare aparţinând agenţilor economici care desfãşoarã activitãţi de transport feroviar uzinal cu acces la infrastructura feroviara publica şi/sau privatã.
ART. 4
(1) Autorizaţia de furnizor feroviar este documentul eliberat de cãtre AFER prin care se atesta ca un agent economic poate realiza şi furniza una sau mai multe categorii de produse şi/sau servicii feroviare critice, cu respectarea condiţiilor specificate în autorizaţie.
(2) Autorizaţia de furnizor feroviar da dreptul agentului economic respectiv sa încheie, în condiţiile legii, contracte pentru:
a) realizarea unui esantion reprezentativ al produsului/serviciului feroviar critic ce urmeazã a fi supus verificãrilor şi încercãrilor în vederea obţinerii certificatului de omologare tehnica feroviara sau, dupã caz, a agrementului tehnic feroviar;
b) furnizarea produselor şi/sau serviciilor feroviare critice pentru care aceştia fac dovada ca deţin un certificat de omologare tehnica feroviara sau, dupã caz, un agrement tehnic feroviar.
ART. 5
Autorizaţia de furnizor feroviar este un document cu regim special, nominal şi netransmisibil.
ART. 6
Posesorii autorizaţiei de furnizor feroviar sunt înregistraţi de AFER în Registrul furnizorilor feroviari pentru transportul feroviar şi cu metroul.

CAP. 2
Acordarea, suspendarea sau retragerea autorizaţiei de furnizor feroviar

ART. 7
Autorizaţia de furnizor feroviar, denumita în continuare autorizaţie, se poate acorda agenţilor economici, persoane juridice romane, care îndeplinesc cumulativ urmãtoarele cerinţe:
a) fac dovada ca în obiectul lor de activitate este cuprinsã şi fabricarea produselor, respectiv prestarea serviciilor feroviare critice, pentru care au solicitat autorizaţia;
b) dispun de structuri organizatorice, de dotãri tehnice, de documentaţie tehnica şi de personal instruit şi/sau atestat, care asigura aplicarea eficienta a sistemului calitãţii, pe baza standardelor SR EN ISO seria 9000, la realizarea produselor şi/sau prestarea serviciilor feroviare critice pentru care au solicitat autorizaţia;
c) fac dovada ca au experienta în realizarea produselor/serviciilor feroviare critice pentru care solicita autorizarea sau a unor produse/servicii similare;
d) se angajeazã sa accepte, pe perioada de valabilitate a autorizaţiei, supravegherea tehnica efectuatã de AFER prin acţiuni de evaluare la intervale specificate şi/sau prin acţiuni de inspecţie tehnica feroviara, dupã caz;
e) fac dovada ca au achitat contravaloarea tarifelor aferente prestaţiilor efectuate de AFER.
ART. 8
Pentru obţinerea autorizaţiei solicitantul trebuie sa depunã la AFER urmãtoarele documente:
a) cererea pentru obţinerea autorizaţiei, din care sa rezulte:
- denumirea persoanei juridice solicitante;
- adresa sediului solicitantului;
- numãrul de înregistrare la registrul comerţului;
- categoriile de produse şi/sau servicii feroviare critice pentru care solicita acordarea autorizaţiei;
b) extras din actul legal de constituire ca persoana juridicã, din care sa rezulte ca fabricarea produselor şi/sau prestarea serviciilor pentru care solicita acordarea autorizaţiei sunt cuprinse în obiectul de activitate al societãţii (în copie);
c) certificatul de înmatriculare la registrul comerţului (în copie);
d) memoriul tehnic, din care sa rezulte structura organizatoricã a unitãţii, dotarea tehnica, nivelul tehnologic, experienta în realizarea produselor şi/sau serviciilor feroviare critice pentru care se solicita autorizarea sau pentru produse similare şi stadiul implementarii sistemului de asigurare a calitãţii, cu menţionarea eventualelor certificate de omologare tehnica sau agremente tehnice obţinute;
e) lista cuprinzând documentele sistemului calitãţii, proprii agentului economic respectiv, sau documentul eliberat de AFER ori de alt organism de certificare agreat de Ministerul Transporturilor, din care sa rezulte stadiul de implementare a acestui sistem, în baza standardelor SR EN ISO seria 9000;
f) organigrama unitãţii, cu precizarea principalelor atribuţii ale compartimentelor care concura la realizarea produselor şi/sau serviciilor feroviare critice pentru care a solicitat autorizaţia;
g) lista cuprinzând principalele dotãri tehnice existente, utilizate la realizarea produselor şi/sau serviciilor feroviare critice pentru care a solicitat autorizaţia ori pentru produse şi/sau servicii similare, dupã caz;
h) lista cuprinzând laboratoarele, precum şi standurile şi dispozitivele speciale utilizate la verificarea şi ţinerea sub control a principalelor caracteristici determinante pentru siguranta şi securitatea transporturilor feroviare, dacã este cazul;
i) lista cuprinzând datele de identificare a principalilor subfurnizori, pentru componentele utilizate la realizarea produselor şi/sau serviciilor feroviare critice pentru care a solicitat autorizaţia;
j) lista cuprinzând datele de identificare a principalilor beneficiari ai produselor şi/sau serviciilor feroviare critice furnizate de solicitant şi cel puţin o recomandare scrisã din partea unuia dintre beneficiari, din care sa rezulte ca solicitantul a respectat în mod corespunzãtor clauzele contractuale, inclusiv cele referitoare la calitatea produselor şi/sau serviciilor furnizate;
k) declaraţia solicitantului, din care sa rezulte ca pe perioada de valabilitate a autorizaţiei se angajeazã:
- sa anunţe imediat AFER despre orice modificare a datelor din documentele prezentate la solicitarea acordãrii autorizaţiei;
- sa respecte normele şi prescripţiile tehnice şi tehnologice obligatorii în toate etapele de realizare a produselor şi/sau serviciilor feroviare critice prevãzute în autorizaţie;
- sa comunice imediat la AFER modificãrile survenite în lista beneficiarilor produselor şi/sau serviciilor feroviare critice furnizate;
- sa comunice la AFER data începerii şi, dupã caz, data întreruperii şi a reluarii activitãţii de fabricare şi livrare a produselor şi/sau serviciilor feroviare critice prevãzute în autorizaţie, în cazul în care perioada de întrerupere a activitãţii este mai mare de 6 luni;
- sa accepte supravegherea tehnica efectuatã de AFER prin acţiuni de evaluare la intervale specificate şi/sau prin acţiuni de inspecţie tehnica feroviara, dupã caz;
- sa accepte ca personalul posesor al legitimatiei speciale de control, emisã de Ministerul Transporturilor, sa efectueze controale în vederea verificãrii modului în care sunt respectate cerinţele pentru menţinerea autorizaţiei;
l) dovada achitãrii tarifului aferent eliberãrii autorizaţiei.
ART. 9
(1) În termen de 30 de zile de la primirea documentelor prevãzute la art. 8 AFER va verifica modul în care sunt îndeplinite cerinţele, inclusiv printr-o vizita de evaluare la sediul solicitantului, dacã este cazul, şi va comunica solicitantului, în scris, decizia privind acordarea sau neacordarea autorizaţiei. Decizia de neacordare va fi motivatã.
(2) Dacã în termen de 30 de zile de la primirea comunicãrii deciziei de neacordare a autorizaţiei solicitantul va prezenta dovezile de eliminare a neconformitatilor prevãzute în decizie, AFER va elibera autorizaţia solicitatã. În caz contrar cererea se considera respinsã.
ART. 10
(1) Valabilitatea autorizaţiei acordate poate fi, dupã caz:
a) de maximum un an de la data eliberãrii, având caracter provizoriu;
b) de 5 ani de la data eliberãrii, cu condiţia vizarii sale anuale de cãtre AFER.
(2) Autorizaţia provizorie de furnizor feroviar se acorda în situaţia în care solicitantul nu îndeplineşte cerinta formulatã la art. 7 lit. c).
(3) Dupã expirarea valabilitãţii autorizaţiei provizorii, în cazul în care se constata ca solicitantul îndeplineşte toate cerinţele prevãzute la art. 7, se elibereazã o autorizaţie în condiţiile alin. (1) lit. b).
ART. 11
(1) În perioada de valabilitate a autorizaţiei AFER va supraveghea modul în care sunt respectate normele şi prescripţiile tehnice şi tehnologice obligatorii, prin acţiuni de evaluare la intervale de timp specificate şi/sau prin acţiuni de inspecţie tehnica, dupã caz. Dacã pe parcursul supravegherii se constata ca nu mai sunt îndeplinite una sau mai multe condiţii care au stat la baza acordãrii autorizaţiei, AFER poate retrage autorizaţia acordatã.
(2) Autorizaţia poate fi retrasã şi în situaţia în care agentul economic respectiv nu a început activitatea de realizare şi furnizare a produselor şi/sau serviciilor feroviare critice din categoriile specificate în autorizaţie în decurs de 6 luni de la data acordãrii autorizaţiei sau şi-a întrerupt activitatea pentru o perioada mai mare de 6 luni consecutive.
(3) Cu cel puţin 30 de zile, dar nu mai mult de 45 de zile, înainte de data expirãrii vizei anuale a autorizaţiei, posesorul acesteia va cere, în scris, la AFER, acordarea unei noi vize anuale. Cererea va fi însoţitã de documentele care au suferit modificãri fata de cele prezentate la acordarea iniţialã a autorizaţiei şi de dovada achitãrii tarifului aferent acordãrii vizei anuale.
(4) AFER va comunica solicitantului în scris, în termen de 15 zile de la primirea cererii, decizia privind acordarea sau neacordarea vizei anuale a autorizaţiei. Decizia de neacordare va fi motivatã. Dacã în termen de 15 zile de la data primirii comunicãrii de neacordare a vizei anuale solicitantul va face dovada ca a eliminat neconformitãţile prevãzute în decizie, AFER va acorda viza anuala, iar în caz contrar, va suspenda valabilitatea autorizaţiei.
(5) În cazul în care în termen de 90 de zile de la data suspendãrii autorizaţiei posesorul acesteia face dovada ca a eliminat neconformitãţile care au condus la suspendarea autorizaţiei, AFER va decide încetarea suspendãrii. În caz contrar se retrage definitiv autorizaţia suspendatã.
(6) În cazul retragerii autorizaţiei acordarea unei noi autorizaţii se va face în baza unei noi cereri de acordare, conform art. 8.
(7) Furnizorului feroviar cãruia i s-a retras de doua ori autorizaţia nu i se va mai elibera o noua autorizaţie timp de 2 ani de la ultima retragere a acesteia.
(8) Decizia de suspendare sau de retragere a autorizaţiei se comunica în scris de AFER beneficiarilor nominalizaţi în lista specificatã la art. 8 lit. j). Comunicarea se va face în termen de 3 zile de la data emiterii deciziei respective.

CAP. 3
Dispoziţii finale

ART. 12
Deţinerea autorizaţiei nu scuteşte posesorul acesteia de rãspunderea ce îi revine cu privire la calitatea produselor şi/sau serviciilor feroviare critice furnizate.
ART. 13
(1) Eventualele contestaţii impotriva deciziei de neacordare, suspendare sau, dupã caz, de retragere a autorizaţiei se depun la AFER în termen de 5 zile de la comunicarea deciziei.
(2) Soluţionarea contestaţiilor se face de cãtre consiliul de conducere al AFER în termen de 30 de zile de la data depunerii acestora. În cadrul aceluiaşi termen decizia de soluţionare a contestaţiei se comunica în scris contestatarului. Decizia consiliului de conducere al AFER poate fi atacatã în justiţie, la instanta judecãtoreascã competenta, potrivit <>Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 14
AFER va elibera, la cerere, în caz de pierdere sau de deteriorare, duplicate ale autorizaţiei.
ART. 15
Pentru prestaţiile efectuate de AFER privind acordarea, vizarea anuala şi încetarea suspendãrii autorizaţiei sau eliberarea duplicatelor acesteia se percep tarife aprobate de Ministerul Transporturilor conform prevederilor legale în vigoare.
ART. 16
Lista cuprinzând persoanele juridice cãrora AFER le-a acordat, le-a suspendat sau le-a retras autorizaţia, dupã caz, ori persoanele juridice care au pierdut autorizaţia respectiva se publica în Buletinul AFER.

ANEXA 2

ROMÂNIA

MINISTERUL TRANSPORTURILOR

AUTORITATEA FEROVIARA ROMANA - AFER


AUTORIZAŢIE
de furnizor feroviar
seria ......... nr. ..........

În conformitate cu prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 626/1998 şi în baza Raportului nr. ......... din data de .............. al comisiei de evaluare, se atesta ca persoana juridicã .........................., cu sediul în localitatea ....................................., str. ........................ nr. ........., judeţul (sectorul) ..........., înregistratã la Camera de Comerţ şi Industrie a României sub nr. ...., are dreptul sa furnizeze, în calitate de furnizor feroviar, urmãtoarele categorii de produse şi/sau servicii feroviare critice:
..................................................................
.................................................................,

în condiţiile în care face dovada ca deţine un certificat de omologare tehnica feroviara sau, dupã caz, un agrement tehnic feroviar pentru fiecare produs şi/sau serviciu feroviar critic furnizat.
Prezenta autorizaţie este valabilã pana la data de ................, în condiţiile vizarii sale anuale.
Obligaţiile şi drepturile posesorului autorizaţiei, precum şi vizele anuale sunt specificate pe verso.

Data eliberãrii ....................

Director general,
.....................
(numele, prenumele şi semnatura)
L.S.


(verso)

Posesorul autorizaţiei are urmãtoarele obligaţii:
1. sa anunţe imediat Autoritatea Feroviara Romana - AFER despre orice modificare a datelor din documentele prezentate la solicitarea autorizaţiei, data începerii efective sau, dupã caz, a întreruperii activitãţii;
2. sa organizeze şi sa asigure controlul propriu pe fluxul de fabricaţie;
3. sa accepte supravegherea de cãtre Autoritatea Feroviara Romana - AFER a activitãţii de realizare a categoriilor de produse şi/sau servicii feroviare critice, nominalizate în autorizaţie, prin acţiuni de evaluare periodice şi/sau acţiuni de inspecţie tehnica feroviara, şi sa asigure, la cerere, condiţiile necesare în vederea realizãrii acestor acţiuni, respectiv spaţii de lucru, echipamente de lucru şi de protecţie adecvate, aparate de mãsura şi control;
4. sa achite contravaloarea tarifelor aprobate de Ministerul Transporturilor pentru activitãţile desfãşurate de Autoritatea Feroviara Romana - AFER privind vizarea anuala a prezentei autorizaţii, efectuarea acţiunilor de evaluare periodicã şi efectuarea inspecţiei tehnice feroviare, dupã caz;
5. sa actualizeze şi sa transmitã la AFER lista cuprinzând beneficiarii produselor şi/sau serviciilor feroviare critice realizate.
Posesorul autorizaţiei are urmãtoarele drepturi:
1. sa solicite obţinerea certificatelor de omologare tehnica feroviara sau, dupã caz, a agrementelor tehnice feroviare pentru produsele şi/sau serviciile feroviare critice care se încadreazã în categoriile specificate în prezenta autorizaţie;
2. sa încheie, în condiţiile legii, dacã este cazul, contracte economice pentru realizarea unui esantion reprezentativ al produselor şi/sau serviciilor feroviare critice, din categoriile specificate în autorizaţie, care urmeazã sa fie supus verificãrilor şi încercãrilor în vederea obţinerii certificatului de omologare tehnica feroviara sau, dupã caz, a agrementului tehnic feroviar;
3. sa încheie, în condiţiile legii, contracte economice pentru furnizarea de produse şi/sau servicii feroviare critice care se încadreazã în categoriile specificate în autorizaţie şi pentru care deţine certificate de omologare tehnica feroviara şi/sau, dupã caz, agremente tehnice feroviare.




VIZE ANUALE


┌─────────────┐ ┌─────────────┐ ┌─────────────┐ ┌─────────────┐ ┌─────────────┐
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│Valabil pana │ │Valabil pana │ │Valabil pana │ │Valabil pana │ │Valabil pana │
│ la data de │ │ la data de │ │ la data de │ │ la data de │ │ la data de │
│ .......... │ │ .......... │ │ .......... │ │ .......... │ │ .......... │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ Director │ │ Director │ │ Director │ │ Director │ │ Director │
│ general, │ │ general, │ │ general, │ │ general, │ │ general, │
│ .......... │ │ .......... │ │ .......... │ │ .......... │ │ .......... │
│ L.S. │ │ L.S. │ │ L.S. │ │ L.S. │ │ L.S. │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└─────────────┘ └─────────────┘ └─────────────┘ └─────────────┘ └─────────────┘





ANEXA 3

NORME
privind omologarea tehnica a produselor şi/sau serviciilor din transportul feroviar şi cu metroul

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Produsele/serviciile pentru transportul feroviar şi cu metroul, care pot influenta siguranta circulaţiei şi securitatea transporturilor, calitatea serviciilor de transport, sãnãtatea oamenilor sau protecţia mediului, denumite în continuare produse feroviare critice, pot fi utilizate în activitãţile de construire, modernizare, reparare şi de întreţinere a materialului rulant şi a infrastructurii de transport feroviar şi cu metroul numai în condiţiile în care au fost în prealabil omologate tehnic feroviar de AFER.
(2) În categoria produselor feroviare critice intra şi vehiculele feroviare noi, reconstruite, modernizate sau reparate planificat (RR, RP, RG, RK), dupã caz.
ART. 2
(1) Omologarea tehnica feroviara consta în evaluarea conformitatii şi a aptitudinii de utilizare, precum şi în validarea documentaţiei tehnice de referinta a produselor feroviare critice şi se finalizeazã cu eliberarea certificatului de omologare tehnica feroviara.
(2) Certificatul de omologare tehnica feroviara se acorda pentru:
a) atestarea unui nou tip de produs feroviar critic, denumit certificat de omologare tehnica de tip a produsului;
b) atestarea conformitatii unui produs feroviar critic pentru care exista un certificat de omologare tehnica feroviara de tip, realizat de un alt furnizor feroviar decât cel care a obţinut certificatul de omologare feroviara de tip, denumit certificat de omologare tehnica feroviara de fabricaţie a produsului.
ART. 3
(1) Omologarea tehnica feroviara de tip sau de fabricaţie a produselor feroviare critice se realizeazã, de regula, în doua faze:
a) omologarea tehnica preliminarã, care permite realizarea produsului feroviar critic într-un numãr limitat, în vederea efectuãrii verificãrilor şi încercãrilor acestuia în exploatare, pentru determinarea aptitudinilor de utilizare a acestuia;
b) omologarea tehnica finala, care permite producţia de serie a produsului feroviar critic specificat.
(2) În cazul produselor feroviare critice pentru care nu este necesarã testarea aptitudinilor de utilizare, se poate renunţa la faza de omologare tehnica preliminarã.
(3) Furnizorului feroviar care a obţinut certificatul de omologare tehnica finala de tip pentru un produs feroviar critic i se acorda şi certificatul de omologare tehnica finala de fabricaţie pentru produsul respectiv.
(4) În cazul produselor feroviare critice prevãzute la art. 1 alin. (2) certificatul de omologare tehnica acordat pentru o categorie de reparaţii este valabil şi pentru categoriile de reparaţii inferioare acesteia, în condiţiile respectãrii prevederilor art. 5.
ART. 4
(1) În cazul omologãrii tehnice preliminare, de tip sau de fabricaţie, valabilitatea certificatului de omologare tehnica este:
a) de maximum 12 luni de la data eliberãrii certificatului, cu posibilitatea prelungirii cu maximum 12 luni;
b) limitatã la un numãr de produse, fãrã a depãşi durata de 12 luni de la data eliberãrii certificatului, cu posibilitatea maririi numãrului acestor produse, dar fãrã a depãşi durata de maximum 24 de luni de la data eliberãrii certificatului.
(2) În cazul omologãrii tehnice finale valabilitatea certificatului de omologare este:
a) pe durata nedeterminatã, în cazul omologãrii tehnice feroviare de tip;
b) de maximum 5 ani de la data eliberãrii certificatului, în cazul omologãrii tehnice feroviare de fabricaţie.
ART. 5
(1) Certificatul de omologare tehnica îşi pierde valabilitatea în cazul în care se aduc modificãri constructive produsului feroviar critic sau modificãri ale tehnologiei de fabricaţie a acestuia, care pot conduce la modificarea uneia sau mai multor caracteristici ori performanţe ale produsului feroviar critic respectiv.
(2) Furnizorii feroviari sunt obligaţi sa solicite în prealabil, în scris, avizul beneficiarului şi al AFER pentru orice modificare constructivã a unui produs feroviar critic omologat tehnic sau a tehnologiei de fabricaţie a acestuia.
ART. 6
Certificatul de omologare tehnica este un document cu regim special, nominal, netransmisibil şi se acorda, la cerere, în mod nediscriminatoriu, furnizorilor feroviari, în condiţiile prezentelor norme.
ART. 7
Evidenta produselor feroviare critice, omologate tehnic feroviar, repartizate pe furnizori, se tine de AFER în Registrul produselor feroviare omologate tehnic.

CAP. 2
Clasificarea produselor feroviare

ART. 8
Prin produs feroviar se înţelege orice sistem, subsistem, ansamblu, organ, component sau program de calculator destinat materialului rulant, caii de rulare, semnalizarii feroviare, alimentarii cu energie electrica, controlului şi comenzii circulaţiei feroviare, instalaţiilor de mentenanta sau având legatura cu mai multe dintre aceste elemente.
ART. 9
În funcţie de gravitatea consecinţelor datorate unei potenţiale defectari, cu implicaţii în siguranta circulaţiei şi securitatea transporturilor, realizarea transportului, calitatea serviciilor, sãnãtatea oamenilor, protecţia mediului şi/sau în costurile de întreţinere şi exploatare, produsele feroviare se clasifica în urmãtoarele clase de risc:

Clasa 1A: Produse feroviare a cãror defectare antreneaza o pierdere a siguranţei şi securitãţii transporturilor, comportand urmãtoarele riscuri:
- risc de accident feroviar, care poate sa cauzeze raniri corporale personalului feroviar sau pasagerilor;
- risc de distrugere majorã a echipamentelor feroviare sau a mãrfurilor transportate.

Exemple:
--------
a) la materialul rulant:
- osii montate, cutii de osie şi elemente componente ale acestora;
- aparate de tracţiune, legare, ciocnire;
- echipamente şi elemente componente ale sistemelor de frana de orice fel;
- echipamente şi elemente componente ale sistemelor de suspensie;
- cadre de boghiu;
- usi de acces din exterior;
- echipamente şi dispozitive de protecţie aferente instalaţiilor electrice şi electronice;
- instalaţii de siguranta şi vigilenta, de control automat al vitezei (punctal sau continuu), vitezometre şi componente ale acestora;
- dispozitive de siguranta la suprapresiune, folosite la vagoanele pentru transportul fluidelor şi al materialelor pulverulente;
b) la infrastructura feroviara:
- instalaţii de semnalizare şi de control al circulaţiei;
- relee de siguranta sau alte echipamente cu funcţii similare din compunerea instalaţiilor de semnalizare şi de control al circulaţiei;
- inductoare de cale ale instalaţiei Indusi sau ale unor instalaţii similare;
- sine, aparate de cale şi traverse de cale feratã;
- electromecanisme de macaz;
- aparate de compensare a caii pe poduri.

Clasa 1B: Produse feroviare a cãror defectare determina grave perturbatii în exploatarea feroviara

Exemple:
--------
a) la materialul rulant:
- motoare de tracţiune de orice fel;
- sisteme de transmisie de orice fel;
- sisteme de comanda şi servicii auxiliare;
- pantografe;
- transformatoare de putere;
- uleiuri şi lubrifianţi utilizaţi pentru cutii de osie, echipamente de frana, sisteme de transmisie, maşini termice şi electrice;
- fise de inalta tensiune şi semiacuplari de abur;
- echipament şi instalaţii pentru iluminat şi semnalizare sonora a materialului rulant motor;
- instalaţii de radiocomunicatii;
b) la infrastructura feroviara:
- linia de contact şi elementele componente ale acesteia;
- elemente componente ale instalaţiilor CED, CEM, BLA, cu excepţia celor prevãzute la clasa 1A;
- elemente de prindere a sinei;
- elemente ale suprastructurii podurilor;
- elemente constructive ale sistemelor informatice şi de telecomunicaţii, folosite în activitatea de manevra şi de dirijare a circulaţiei;
- instalaţii de semnalizare acustica şi luminoasa la trecerile de nivel.

Clasa 2A: Produse feroviare a cãror defectare determina o diminuare a calitãţii condiţiilor de transport, a protecţiei mediului şi a sãnãtãţii

Exemple:
--------
a) la materialul rulant:
- acumulatoare electrice şi elemente componente ale sistemelor de iluminare, sonorizare, încãlzire şi condiţionare a aerului;
- elemente componente ale instalaţiilor sanitare;
- usi şi ferestre interioare;
- elemente componente ale instalaţiei frigorifice la vagoane;
b) la infrastructura feroviara:
- elemente componente ale instalaţiilor de alimentare cu energie a tractiunii electrice feroviare;
- instalaţii şi echipamente de avizare şi informare a cãlãtorilor.

Clasa 2B: Produse feroviare a cãror defectare afecteazã costurile de întreţinere şi exploatare, cu influente în calitatea transportului

Exemple:
--------
a) la materialul rulant:
- sisteme de monitorizare şi diagnoza;
- materiale şi elemente ale structurii de rezistenta şi ale dotãrilor interioare;
- materiale pentru protecţia anticorosiva;
b) la infrastructura feroviara:
- materiale pentru protecţia anticorosiva;
- materiale şi elemente ale structurii de rezistenta a podurilor, tunelurilor etc.;
- aparate de reazem pentru poduri;
- utilaje şi dispozitive speciale, utilizate la întreţinerea caii şi a liniei de contact;
- piatra sparta pentru prisma de balast.

Clasa 3: Produse de uz general şi alte produse feroviare a cãror defectare nu afecteazã nemijlocit siguranta circulaţiei şi securitatea transporturilor, calitatea serviciilor de transport, sãnãtatea şi mediul înconjurãtor sau nu este perceputã de clienţi

Exemple:
--------
- materiale, piese şi componente de uz general.
ART. 10
(1) Produsele feroviare din clasele de risc 1A, 1B, 2A şi 2B sunt considerate produse feroviare critice, pentru a cãror utilizare/furnizare sunt obligatorii autorizarea furnizorilor şi omologarea lor tehnica feroviara.
(2) Pentru produsele feroviare critice din clasa de risc 1A este obligatorie supravegherea prin acţiuni de inspecţie tehnica.
(3) Produsele feroviare critice realizate din mai multe componente se încadreazã în clasa de risc a componentei cu clasa de risc cea mai ridicatã.
(4) Clasa de risc a unui produs feroviar critic se stabileşte de AFER şi se înscrie în documentul tehnic de referinta al produsului respectiv şi în certificatul de omologare tehnica sau, dupã caz, în agrementul tehnic feroviar.
(5) Pentru produsele care nu intra în categoria produselor feroviare critice, la cererea furnizorilor şi/sau a beneficiarilor AFER va elibera documentul prin care sa se ateste acest fapt.

CAP. 3
Acordarea, suspendarea sau retragerea certificatului de omologare tehnica

ART. 11
Certificatul de omologare tehnica se poate acorda furnizorilor feroviari, persoane juridice romane, care îndeplinesc cumulativ urmãtoarele cerinţe:
a) deţin o autorizaţie de furnizor feroviar valabilã pentru categoria de produs feroviar critic pentru care se solicita omologarea tehnica;
b) deţin documentaţia tehnica şi constructivã de baza a produsului feroviar critic (caietul de sarcini sau specificaţia tehnica, desenul de ansamblu general şi desenele principalelor subansambluri, breviarele de calcul), acceptatã în prealabil de beneficiarul/utilizatorul final şi avizatã de AFER;
c) dispun de dotãrile tehnice necesare în vederea realizãrii, în condiţiile stabilite prin documentaţia tehnica şi tehnologicã, a produsului supus omologãrii tehnice feroviare;
d) dispun de laboratoare, standuri şi/sau dispozitive speciale, care sunt necesare pentru verificarea şi ţinerea sub control, pe fluxul tehnologic, a principalelor caracteristici determinante pentru siguranta şi securitatea transporturilor, protecţia mediului şi calitatea serviciilor, şi fac dovada ca:
- acestea sunt în curs de autorizare/atestare, în cazul omologãrii tehnice preliminare;
- acestea sunt autorizate/atestate de AFER, în cazul omologãrii finale;
e) fac dovada ca prototipul produsului feroviar critic, în cazul omologãrii tehnice preliminare, sau, dupã caz, produsele feroviare critice furnizate în perioada de valabilitate a certificatului de omologare tehnica preliminarã, denumita în continuare serie zero, au corespuns condiţiilor specificate în documentul tehnic de referinta;
f) deţin acordul operatorului de transport şi/sau al gestionarului de infrastructura pentru efectuarea încercãrilor în exploatare, în cazul în care aceste încercãri sunt necesare pentru omologarea finala a produsului feroviar critic.
ART. 12
Pentru obţinerea certificatului de omologare tehnica solicitantul trebuie sa depunã la AFER urmãtoarele documente:
a) cererea pentru acordarea certificatului de omologare tehnica, din care sa rezulte:
- denumirea persoanei juridice solicitante;
- adresa la care solicitantul îşi are sediul;
- numãrul de înregistrare în registrul comerţului;
- numãrul şi data eliberãrii autorizaţiei;
- denumirea produsului pentru care solicita omologarea tehnica şi numãrul documentului tehnic de referinta;
- felul şi faza omologãrii tehnice feroviare;
b) documentul tehnic de referinta al produsului feroviar critic (caietul de sarcini sau specificaţia tehnica a produsului), desenele de ansamblu general şi ale principalelor subansambluri, avizate în prealabil de beneficiarul/utilizatorul final şi de AFER;
c) memoriul tehnic de prezentare a produsului feroviar critic, care va conţine menţiuni cu privire la domeniul de utilizare, principalele caracteristici şi performanţe, conceptia şi soluţiile constructive, funcţionarea, întreţinerea şi repararea, consumurile energetice, influentele asupra siguranţei circulaţiei şi securitãţii transporturilor, asupra sãnãtãţii omului şi asupra mediului, tehnologia şi principalele dotãri tehnice necesare în fabricaţie;
d) breviarul de calcul, prevãzut de normele tehnice în vigoare, pentru alegerea şi dimensionarea principalelor elemente componente ale produsului feroviar critic, în cazul omologãrii tehnice preliminare de tip a produsului;
e) lista cuprinzând datele de identificare a subansamblurilor şi a componentelor din structura produsului feroviar critic supus omologãrii tehnice, care trebuie sa fie omologate tehnic ca produse feroviare critice independente, în cazul omologãrii tehnice preliminare, şi datele de identificare a principalilor furnizori ai acestora;
f) lista cuprinzând datele de identificare a subansamblurilor şi a componentelor din structura produsului feroviar critic supus omologãrii tehnice, care se considera omologate tehnic o data cu omologarea produsului respectiv;
g) documentele de omologare tehnica a subansamblurilor şi a componentelor menţionate la lit. e), în cazul omologãrii tehnice finale;
h) programul de verificãri şi încercãri ale produsului feroviar critic, avizat de beneficiarul/utilizatorul final al produsului şi de AFER, în cazul omologãrii tehnice preliminare;
i) documentele care conţin rezultatele verificãrilor şi încercãrilor efectuate;
j) lista cuprinzând datele de identificare a beneficiarilor produsului feroviar critic respectiv;
k) acordul scris al operatorului de transport şi/sau al gestionarului de infrastructura pentru efectuarea încercãrilor în exploatare, dacã este cazul;
l) lista cuprinzând laboratoarele, standurile şi dispozitivele speciale destinate verificãrii şi ţinerii sub control, în procesul de fabricaţie a produsului, a principalelor caracteristici determinante pentru siguranta circulaţiei şi securitatea transporturilor, protecţia mediului şi calitatea serviciilor, în cazul omologãrii preliminare, sau lista cuprinzând datele de identificare a autorizaţiilor/atestatelor obţinute pentru laboratoarele, standurile şi dispozitivele speciale respective, în cazul omologãrii finale;
m) raportul comisiei de omologare tehnica preliminarã şi raportul asupra comportãrii în exploatare a prototipului şi/sau a seriei zero, în cazul omologãrii în faza finala;
n) dovada achitãrii tarifului de omologare tehnica.
ART. 13
(1) AFER va verifica documentaţia prezentatã şi va comunica în scris solicitanţilor, în termen de 15 zile de la data primirii cererii de acordare a certificatului de omologare tehnica a produsului feroviar critic respectiv, decizia de acceptare a cererii, solicitarea de completare a documentelor sau, dupã caz, decizia motivatã de respingere a cererii.
(2) Dacã în termen de 30 de zile de la primirea comunicãrii prin care se solicita completarea documentelor solicitantul nu remediaza neconformitãţile respective, cererea se considera respinsã, iar dosarul va fi înapoiat acestuia.
(3) În cazul în care cererea pentru acordarea certificatului de omologare tehnica a fost respinsã în condiţiile prevãzute la alin. (1) şi (2), reluarea procesului de omologare tehnica se va face în baza unei noi cereri, potrivit prevederilor art. 12.
ART. 14
(1) AFER va stabili, prin consultare cu beneficiarul/utilizatorul final, componenta comisiei de omologare tehnica a produsului feroviar critic respectiv, care poate sa cuprindã reprezentanţi ai AFER, ai solicitantului, subfurnizorilor, proiectantului şi ai principalilor beneficiari/utilizatori. Prezenta la lucrãrile comisiei de omologare tehnica a reprezentantului AFER, al furnizorului feroviar solicitant şi cel puţin al unui beneficiar/utilizator este obligatorie.
(2) Comisia de omologare tehnica va fi convocatã în scris de AFER, în termen de maximum 15 zile de la data comunicãrii deciziei de acceptare a cererii de omologare tehnica, la o data convenitã cu pãrţile interesate, de regula la sediul furnizorului feroviar solicitant. Preşedintele comisiei de omologare tehnica este reprezentantul desemnat de AFER, iar secretariatul comisiei va fi asigurat de furnizorul feroviar solicitant.
(3) Furnizorul feroviar solicitant va pune la dispoziţie membrilor comisiei de omologare tehnica, pentru consultare la sediul acestuia, documentaţia produsului, întocmitã potrivit prevederilor art. 12, cu cel puţin 5 zile înainte de data la care comisia a fost convocatã.
(4) Furnizorul feroviar solicitant trebuie sa aibã disponibil, pentru a fi pus la dispoziţie comisiei de omologare tehnica, la cererea acesteia, prototipul produsului feroviar critic şi urmãtoarele documente:
a) documentaţia de execuţie, tehnologicã şi de control;
b) cartea tehnica a produsului feroviar critic, instrucţiuni de exploatare, întreţinere, reparare, piese de schimb, service;
c) declaraţiile de conformitate pentru principalele materiale şi echipamente utilizate la realizarea produsului feroviar critic;
d) procesul-verbal de recepţie interna a produsului feroviar critic, precum şi a componentelor acestuia, care se realizeazã de furnizorul feroviar solicitant.
ART. 15
(1) Comisia de omologare tehnica verifica documentele dosarului de omologare tehnica a produsului feroviar critic respectiv, alte documente puse la dispoziţie la cerere şi, dupã caz, solicita efectuarea unor verificãri pe fluxul de fabricaţie sau asupra prototipului, urmãrind, în principal, dacã:
a) documentaţia tehnica de execuţie este întocmitã de personal calificat, este avizatã, aprobatã şi înregistratã, în conformitate cu reglementãrile în vigoare;
b) soluţiile tehnice privind construcţia, fabricatia şi utilizarea produsului feroviar critic satisfac cerinţele specificate în documentul tehnic de referinta;
c) notele de calcul au fost elaborate în conformitate cu normele tehnice în vigoare, iar rezultatele finale sunt conforme cu cerinţele specificate;
d) verificãrile şi incercarile s-au efectuat în conformitate cu programul de încercãri şi verificãri ale produsului feroviar critic, stabilit iniţial, cu respectarea normelor în vigoare, iar rezultatele obţinute satisfac cerinţele specificate în documentaţia tehnica a produsului;
e) dotãrile tehnice, laboratoarele proprii, standurile şi dispozitivele speciale existente asigura realizarea produsului feroviar critic în condiţiile de calitate impuse prin documentaţia tehnica a acestuia.
(2) Rezultatele verificãrilor efectuate de comisia de omologare tehnica se înscriu în raportul acesteia, care va cuprinde în mod obligatoriu urmãtoarele:
a) numãrul actului de convocare, data şi locul întrunirii comisiei de omologare tehnica;
b) denumirea produsului feroviar critic şi a documentului tehnic de referinta;
c) clasa de risc a produsului feroviar critic;
d) aprecierile comisiei de omologare tehnica cu privire la documentele existente în dosarul de omologare;
e) aprecierile comisiei de omologare tehnica cu privire la verificãrile efectuate asupra produsului feroviar critic şi asupra proceselor de fabricaţie;
f) hotãrârea comisiei de omologare tehnica cu privire la acordarea sau neacordarea certificatului de omologare tehnica;
g) opiniile separate ale unor membri ai comisiei de omologare tehnica, dacã este cazul;
h) componenta comisiei de omologare tehnica şi semnãturile membrilor acesteia.
ART. 16
(1) AFER, în baza concluziilor şi a hotãrârii înscrise în raportul comisiei de omologare tehnica, în termen de 5 zile de la data încheierii raportului, emite certificatul de omologare tehnica sau, dupã caz, comunica în scris solicitantului decizia motivatã de respingere a omologãrii tehnice a produsului feroviar critic respectiv.
(2) Dacã în termen de 90 de zile de la data primirii deciziei de neacordare a certificatului de omologare tehnica furnizorul solicitant face dovada ca a eliminat neconformitãţile menţionate în decizie, AFER elibereazã certificatul de omologare tehnica solicitat. În caz contrar cererea se considera respinsã, iar pentru reluarea procedurii de omologare tehnica va fi necesarã depunerea unei noi cereri, potrivit prevederilor art. 12.
ART. 17
În perioada de valabilitate a certificatului de omologare tehnica furnizorul feroviar este obligat sa comunice în scris la AFER, în termen de maximum 10 zile, orice modificare a listei cuprinzând datele de identificare a beneficiarilor, menţionatã la art. 12 lit. j).
ART. 18
(1) În perioada de valabilitate a certificatului de omologare tehnica AFER va supraveghea modul în care sunt respectate cerinţele care au stat la baza acordãrii certificatului de omologare tehnica, prin acţiuni de evaluare, la intervale de timp specificate şi/sau prin acţiuni de inspecţie tehnica.
(2) Dacã pe parcursul supravegherii se constata ca nu mai sunt îndeplinite una sau mai multe cerinţe, AFER suspenda certificatul de omologare tehnica pentru produsul feroviar critic respectiv.
(3) Decizia de suspendare a certificatului de omologare tehnica se comunica în scris de AFER beneficiarilor produsului feroviar critic respectiv, specificati în lista prevãzutã la art. 12 lit. j). Comunicarea se va face în termen de 3 zile de la data emiterii deciziei respective.
(4) Dacã în interval de 45 de zile de la data comunicãrii deciziei de suspendare a certificatului de omologare tehnica furnizorul feroviar nu face dovada ca a eliminat neconformitãţile care au stat la baza deciziei de suspendare, certificatul respectiv va fi retras.
(5) În cazul retragerii certificatului de omologare tehnica sau al expirãrii valabilitãţii acestuia acordarea unui nou certificat se poate face numai în baza unei noi cereri de acordare, conform prevederilor art. 12.

CAP. 4
Dispoziţii finale

ART. 19
Obţinerea certificatului de omologare tehnica nu scuteşte posesorul acestuia de rãspunderea ce îi revine cu privire la calitatea produselor feroviare critice furnizate.
ART. 20
(1) Eventualele contestaţii privind decizia de neacordare, suspendare sau, dupã caz, de retragere a certificatului de omologare tehnica se depun la AFER în termen de 5 zile de la primirea comunicãrii scrise.
(2) Soluţionarea contestaţiilor se face de cãtre consiliul de conducere al AFER în termen de 30 de zile de la data depunerii acestora. În cadrul aceluiaşi termen decizia de soluţionare a contestaţiei se comunica în scris contestatarului. Decizia consiliului de conducere al AFER poate fi atacatã în justiţie, la instanta judecãtoreascã competenta, potrivit <>Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 21
AFER va elibera, la cerere, în caz de pierdere sau de deteriorare, duplicate ale certificatului de omologare tehnica.
ART. 22
Pentru prestaţiile efectuate de AFER privind acordarea, încetarea suspendãrii şi eliberarea duplicatelor certificatelor de omologare tehnica a produselor feroviare critice se percep tarife aprobate de Ministerul Transporturilor conform reglementãrilor în vigoare.
ART. 23
Lista cuprinzând persoanele juridice cãrora AFER le-a acordat, le-a suspendat sau le-a retras certificatul de omologare tehnica, dupã caz, sau persoanele juridice care au pierdut certificatul respectiv se publica în Buletinul AFER.

ANEXA 4

ROMÂNIA

MINISTERUL TRANSPORTURILOR

AUTORITATEA FEROVIARA ROMANA - AFER

CERTIFICAT
de omologare tehnica feroviara
Seria ........ nr. ...........

În conformitate cu prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 626/1998 şi în baza Raportului nr. .............. din data de .................. al comisiei de omologare tehnica, se atesta ca produsul feroviar critic ..........., fabricat/reparat ..../(tipul reparatiei)/... de persoana juridicã ............................, cu sediul în localitatea ......................., str. .................. nr. ...., judeţul (sectorul) ...................., înregistratã la Camera de Comerţ şi Industrie a României sub nr. ..............., este conform documentului tehnic de referinta ....../(denumirea, numãrul, data)/..... şi a fost omologat tehnic ...../(de tip, de fabricaţie)/...... în faza ....../(preliminarã, finala)/......, pentru a fi utilizat în domeniul transportului feroviar şi cu metroul.
Produsul feroviar critic se încadreazã în clasa de risc ............. . Principalele caracteristici tehnice care definesc produsul feroviar critic sunt specificate în anexa la prezentul certificat.
Prezentul certificat este valabil pana la data de ............, în urmãtoarele condiţii: ............... .

Data eliberãrii .............

Director general,
.......................
(numele şi prenumele)
L.S.
Valabilitatea prezentului certificat se prelungeşte pana la data de ............, în urmãtoarele condiţii: ......................... .

Data ..........

Director general,
.......................
(numele şi prenumele)
L.S.

ANEXA 5

NORME
privind acordarea de agremente tehnice feroviare în transportul feroviar şi cu metroul

CAP. 1
Condiţii generale

ART. 1
(1) Produsele şi serviciile feroviare care pot influenta siguranta circulaţiei şi securitatea transporturilor, calitatea serviciilor de transport, sãnãtatea oamenilor sau protecţia mediului, denumite în continuare produse feroviare critice, care se procura din import sau pentru care nu au fost definite aptitudinile de utilizare în domeniul transportului feroviar şi cu metroul, pot fi utilizate în activitãţile de construire, modernizare, reparare şi întreţinere a materialului rulant şi a infrastructurii de transport feroviar şi cu metroul, numai pe baza unor agremente tehnice feroviare acordate de AFER.
(2) Agremente tehnice feroviare se pot acorda pentru urmãtoarele produse/servicii feroviare critice:
a) vehicule feroviare, precum şi materiale, ansambluri, subansambluri, echipamente şi instalaţii, utilizate la construirea, modernizarea, repararea şi întreţinerea infrastructurii feroviare şi a materialului rulant, procurate din import;
b) materiale, ansambluri, subansambluri, echipamente şi instalaţii, necesare la construirea, modernizarea, repararea şi întreţinerea infrastructurii feroviare şi a materialului rulant, pentru care nu au fost definite aptitudinile de utilizare în domeniul transportului feroviar şi cu metroul;
c) servicii/lucrãri privind:
- întreţinerea materialului rulant pentru transportul feroviar şi cu metroul;
- construirea, modernizarea, repararea şi întreţinerea infrastructurii de transport feroviar şi cu metroul;
d) produse/servicii feroviare critice realizate de furnizori unici;
e) servicii de intermediere a furnizarii produselor feroviare critice.
ART. 2
Agrementul tehnic feroviar, denumit în continuare agrement tehnic, este documentul care defineste caracteristicile şi performanţele tehnice, precum şi aptitudinea de utilizare a produselor şi/sau serviciilor feroviare critice specificate în agrementul tehnic respectiv.
ART. 3
Caracteristicile şi performanţele tehnice ale produselor feroviare critice pentru care s-a solicitat acordarea agrementului tehnic se determina prin încercãri de laborator, încercãri şi simulari pe standuri şi în poligonul de încercãri, iar aptitudinea de utilizare se determina prin verificãri şi încercãri în exploatare ale produselor şi/sau serviciilor feroviare critice respective.
ART. 4
(1) Agrementul tehnic se elibereazã, dupã caz, astfel:
a) pentru un numãr limitat de produse feroviare critice;
b) pentru o perioada de maximum un an de la data eliberãrii, în vederea testarii aptitudinilor de utilizare a produselor şi/sau serviciilor feroviare critice;
c) pentru o perioada de maximum 2 ani de la data eliberãrii, pa baza rezultatelor favorabile obţinute în urma testarii aptitudinilor de utilizare a produselor şi/sau serviciilor feroviare critice.
(2) Dupã expirarea termenului de valabilitate a agrementului tehnic furnizorul poate cere, dupã caz:
a) prelungirea termenului de valabilitate a agrementului tehnic deţinut pentru o perioada de maximum 5 ani în cazul serviciilor, precum şi pentru produsele procurate din import;
b) eliberarea unui nou agrement tehnic;
c) omologarea tehnica a produsului feroviar critic respectiv, pe baza documentului tehnic de referinta elaborat de furnizor, insusit de beneficiar şi avizat de AFER.
ART. 5
Agrementul tehnic este un document cu regim special, nominal şi netransmisibil, care se acorda, la cerere, furnizorilor de produse şi/sau servicii precizate la art. 1 alin. (2).
ART. 6
Evidenta produselor/serviciilor feroviare critice pentru care s-au eliberat agremente tehnice, repartizate pe furnizori, se tine de AFER în Registrul agrementelor tehnice.

CAP. 2
Acordarea, suspendarea sau retragerea agrementului tehnic în transportul feroviar şi cu metroul

ART. 7
Agrementul tehnic în transportul feroviar şi cu metroul se poate acorda agenţilor economici care îndeplinesc cumulativ urmãtoarele cerinţe:
a) fac dovada ca în obiectul lor de activitate este cuprinsã şi realizarea sau furnizarea produselor şi/sau serviciilor feroviare critice pentru care se solicita obţinerea agrementului tehnic;
b) deţin acordul principalului beneficiar potenţial pentru utilizarea produsului/serviciului feroviar critic respectiv;
c) deţin autorizaţia de furnizor feroviar în cazul serviciilor prevãzute la art. 1 alin. (2) lit. b) şi c);
d) fac dovada ca fabricantul deţine autorizaţie de furnizor feroviar şi certificat de omologare tehnica feroviara sau, dupã caz, agrement tehnic pentru produsele indigene furnizate, în cazul serviciilor prevãzute la art. 1 alin. (2) lit. e);
e) deţin documentaţia care prezintã caracteristicile tehnice şi performanţele produsului, avizatã în prealabil de utilizatorul final şi de AFER, precum şi documentaţia necesarã pentru înţelegerea, funcţionarea, utilizarea, întreţinerea şi repararea acestuia;
f) fac dovada ca au efectuat un program de încercãri şi verificãri prin care s-au determinat principalele performanţe şi caracteristici tehnice ale produsului/serviciului feroviar critic, dacã este cazul;
g) fac dovada rezultatelor obţinute în utilizarea produselor şi/sau serviciilor feroviare critice identice sau similiare pentru care au solicitat agrementul tehnic, în cazul în care acestea au fost utilizate în ţara de origine şi/sau în alte tari;
h) se angajeazã sa accepte, pe perioada de valabilitate a agrementului tehnic, supravegherea tehnica efectuatã de AFER prin acţiuni de evaluare sau prin acţiuni de inspecţie tehnica, dupã caz, pe fluxul de fabricaţie şi/sau în activitãţile în care se utilizeazã produsele şi/sau serviciile feroviare critice pentru care s-a solicitat agrementul tehnic;
i) fac dovada ca fabricantul produsului sau executantul serviciului dispune de structuri organizatorice, de dotãri tehnice, precum şi de personal instruit şi atestat, dupã caz, care sa asigure aplicarea eficienta a sistemului calitãţii, pe baza standardelor SR EN ISO 9000, la realizarea produselor şi/sau serviciilor prevãzute la art. 1 alin. (2) lit. a), b) şi c);
j) fac dovada ca au achitat tarifele aferente prestaţiilor efectuate de AFER.
ART. 8
(1) Pentru obţinerea agrementului tehnic solicitantul trebuie sa depunã la AFER urmãtoarele documente:
a) cererea pentru acordarea agrementului tehnic, din care sa rezulte:
- denumirea persoanei juridice solicitante;
- adresa la care solicitantul îşi are sediul sau filiala;
- numãrul de înregistrare în registrul comerţului;
- denumirea produsului feroviar critic pentru care solicita acordarea agrementului tehnic;
- numãrul şi data eliberãrii autorizaţiei de furnizor feroviar (dacã este cazul);
b) certificatul de înmatriculare la camera de comerţ şi industrie din ţara de origine - numai pentru furnizorii externi (în copie);
c) certificatul/atestatul eliberat de AFER sau de alt organism de certificare agreat de Ministerul Transporturilor, din care sa rezulte stadiul de implementare a sistemului calitãţii, în baza standardelor SR EN ISO seria 9000, sau lista cuprinzând documentele sistemului calitãţii, ale solicitantului ori, dupã caz, ale fabricantului, în cazul solicitanţilor pentru care nu este obligatorie deţinerea autorizaţiei de furnizor feroviar, conform prevederilor art. 2 alin. (5) şi (6) din prezentul ordin;
d) acordul scris al principalului beneficiar potenţial, pentru utilizarea produsului feroviar critic respectiv;
e) memoriul tehnic de prezentare a produsului feroviar critic, care va conţine menţiuni cu privire la principalele caracteristici şi performanţe, conceptia şi soluţiile constructive, funcţionarea, întreţinerea şi repararea, dacã este cazul, domeniul de utilizare, tehnologia de fabricaţie, consumurile energetice, influentele asupra siguranţei circulaţiei şi securitãţii transporturilor, asupra sãnãtãţii omului şi asupra mediului;
f) lista cuprinzând principalele dotãri tehnice utilizate la realizarea produsului şi/sau serviciului feroviar critic, cu precizarea caracteristicilor şi performantelor specifice pentru fiecare dotare, dacã este cazul;
g) documentaţia tehnica necesarã pentru susţinerea datelor menţionate în memoriul tehnic de prezentare a produsului feroviar critic respectiv;
h) notele de calcul prevãzute de normele tehnice în vigoare, pentru alegerea şi dimensionarea principalelor elemente ale produsului feroviar critic respectiv, dacã este cazul;
i) documentele care conţin rezultatele verificãrilor şi încercãrilor efectuate pentru determinarea principalelor caracteristici tehnice ale produsului feroviar critic respectiv, dacã este cazul;
j) lista cuprinzând principalii beneficiari ai produselor feroviare critice, identice sau similare cu produsele pentru care se solicita agrementul tehnic, sau cel puţin o recomandare scrisã din partea unui beneficiar al solicitantului, din care sa rezulte modul în care s-au comportat produsele feroviare critice respective şi modul în care furnizorul a respectat clauzele contractuale;
k) declaraţia din care sa rezulte ca pe perioada de valabilitate a agrementului tehnic se angajeazã:
- sa comunice imediat la AFER orice modificare a datelor din documentele prezentate la solicitarea acordãrii agrementului tehnic;
- sa comunice imediat la AFER data începerii, a întreruperii şi a reluarii activitãţii de fabricare şi/sau de livrare a produselor feroviare critice menţionate în agrementul tehnic;
- sa comunice în scris la AFER datele de identificare a beneficiarilor produselor feroviare critice livrate, pentru care a obţinut agrementul tehnic;
- sa respecte prevederile înscrise în agrementul tehnic, referitoare la realizarea şi utilizarea produselor feroviare critice;
- sa accepte efectuarea de cãtre AFER, pe fluxul de fabricaţie, precum şi în activitãţile în care se utilizeazã produsele feroviare critice respective, a acţiunilor de inspecţie tehnica şi/sau a acţiunilor de evaluare, prevãzute în agrementul tehnic;
l) dovada achitãrii tarifului pentru eliberarea agrementului tehnic.
(2) Documentele vor fi prezentate în limba în care au fost elaborate, împreunã cu traducerea acestora în limba romana, dacã este cazul.
ART. 9
(1) AFER va verifica documentele prezentate şi va comunica în scris solicitantului, în termen de 15 zile de la data primirii cererii, decizia de acceptare condiţionatã sau necondiţionatã a cererii de acordare a agrementului tehnic sau, dupã caz, decizia motivatã de respingere a acesteia.
(2) În cazul acceptãrii condiţionate a cererii, AFER poate cere:
a) completarea documentelor prezentate;
b) efectuarea unor verificãri şi încercãri pentru determinarea caracteristicilor tehnice şi a performantelor produsului feroviar critic respectiv;
c) efectuarea unor acţiuni de evaluare la furnizor şi pe fluxul de fabricaţie a produsului feroviar critic respectiv.
(3) Dacã în termen de 30 de zile de la primirea comunicãrii privind decizia de acceptare condiţionatã a cererii de acordare a agrementului tehnic solicitantul nu da curs cererilor menţionate la alin. (2), cererea este consideratã respinsã.
ART. 10
(1) AFER va comunica în scris solicitantului, în termen de 15 zile de la data îndeplinirii eventualelor solicitãri menţionate la art. 9 alin. (2), decizia privind acordarea sau neacordarea agrementului tehnic. Decizia de neacordare va fi motivatã.
(2) Dacã în termen de 30 de zile de la primirea comunicãrii deciziei de neacordare a agrementului tehnic solicitantul va prezenta dovezile privind eliminarea neconformitatilor majore menţionate în decizie, AFER va acorda agrementul tehnic solicitat. În caz contrar cererea de acordare a agrementului tehnic este consideratã respinsã.
ART. 11
(1) În perioada de valabilitate a agrementului tehnic AFER va supraveghea modul în care sunt respectate normele tehnice obligatorii, prin acţiuni de evaluare la intervale de timp specificate şi/sau prin acţiuni de inspecţie tehnica. În situaţia în care pe parcursul supravegherii se constata ca nu mai sunt îndeplinite una sau mai multe condiţii care au stat la baza acordãrii agrementului tehnic, AFER poate suspenda agrementul tehnic acordat.
(2) În cazul în care în termen de 90 de zile de la data suspendãrii agrementului tehnic deţinãtorul acestuia face dovada ca a eliminat neconformitãţile care au determinat suspendarea, AFER va decide încetarea suspendãrii. În caz contrar agrementul tehnic va fi retras.
(3) În cazul retragerii agrementului tehnic acordarea unui nou agrement tehnic se va face în baza unei noi cereri de acordare, conform art. 8.
(4) Decizia de suspendare, de încetare a suspendãrii sau, dupã caz, de retragere a agrementului tehnic respectiv va fi comunicatã în scris de AFER beneficiarilor produselor feroviare critice, conform listei precizate la art. 8 lit. j). Comunicarea se va face în termen de 3 zile de la data emiterii deciziei respective.

CAP. 3
Dispoziţii finale

ART. 12
Deţinerea agrementului tehnic nu scuteşte posesorul acestuia de rãspunderea ce îi revine cu privire la calitatea produselor feroviare critice furnizate.
ART. 13
(1) Eventualele contestaţii privind decizia de neacordare, suspendare sau, dupã caz, de retragere a agrementului tehnic se depun la AFER în termen de 5 zile de la primirea comunicãrii scrise.
(2) Soluţionarea contestaţiilor se face de cãtre consiliul de conducere al AFER, în termen de 30 de zile de la data depunerii acestora. În cadrul aceluiaşi termen decizia de soluţionare a contestaţiei se comunica în scris contestatarului. Decizia consiliului de conducere al AFER poate fi atacatã în justiţie la instanta judecãtoreascã competenta, potrivit <>Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 14
AFER va elibera, la cerere, în caz de pierdere sau deteriorare, duplicate ale agrementului tehnic.
ART. 15
Pentru prestaţiile efectuate de AFER privind acordarea, reacordarea în caz de încetare a suspendãrii sau eliberarea duplicatelor agrementului tehnic, dupã caz, se percep tarife aprobate de Ministerul Transporturilor.
ART. 16
Lista cuprinzând persoanele juridice cãrora AFER le-a acordat, le-a suspendat sau le-a retras agrementul tehnic, dupã caz, ori persoanele juridice care au pierdut agrementul respectiv se publica în Buletinul AFER.

ANEXA 6

ROMÂNIA

MINISTERUL TRANSPORTURILOR

AUTORITATEA FEROVIARA ROMANA - AFER

Agrement tehnic feroviar
Seria ......... nr. .........

În baza Raportului nr. .................................... din data de ............ al comisiei de evaluare se atesta ca produsul/serviciul feroviar critic .................................................., realizat/furnizat de persoana juridicã .............................., cu sediul în localitatea ................................, str. ..................... nr. ..........., judeţul (sectorul) ..........., înregistratã la Camera de comerţ şi industrie a ...................... sub nr. ....................., îndeplineşte condiţiile pentru utilizare în domeniul transportului feroviar şi cu metroul.
Descrierea produsului/serviciului feroviar critic, principalele performanţe şi caracteristici tehnice, condiţiile şi domeniul de utilizare sunt specificate în anexa la prezentul agrement tehnic.
Clasa de risc a produsului feroviar critic este ................. .
Prezentul agrement tehnic este valabil pana la data de ..........., în urmãtoarele condiţii: ..................................... .

Data eliberãrii ...............

Director general,
.........................
(numele şi prenumele)
L.S.

Valabilitatea prezentului agrement tehnic se prelungeşte pana la data de ..............., în urmãtoarele condiţii: ................. .

Data ................

Director general,
........................
(numele şi prenumele)
L.S.

ANEXA 7

NORME
privind activitatea de inspecţie tehnica în transportul feroviar şi cu metroul

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Pentru respectarea cerinţelor privind siguranta circulaţiei şi securitatea transportului feroviar şi cu metroul AFER va supraveghea modul în care se respecta normele şi prescripţiile tehnice şi tehnologice obligatorii în activitãţile de construire, modernizare, reparare, întreţinere şi exploatare a materialului rulant şi a infrastructurii feroviare, prin acţiuni de inspecţie tehnica.
ART. 2
(1) Inspecţia tehnica consta, în principal, în verificarea, prin sondaj, pe fluxul de fabricaţie a produselor/serviciilor feroviare critice, a modului în care sunt respectate normele şi prescripţiile tehnice obligatorii, care au relevanta pentru siguranta circulaţiei şi securitatea transportului feroviar şi cu metroul.
(2) Inspecţia tehnica se executa de AFER la furnizorii feroviari care au obţinut certificate de omologare tehnica feroviara sau, dupã caz, agremente tehnice feroviare, pentru produsele/serviciile destinate utilizãrii în domeniul transportului feroviar şi cu metroul.
(3) Inspecţia tehnica este obligatorie pentru produsele şi/sau serviciile feroviare critice care, conform prevederilor anexei nr. 3, se încadreazã în clasa de risc 1A. Pentru produsele/serviciile feroviare critice din clasele de risc 1B, 2A şi 2B inspecţia tehnica se poate efectua la cererea beneficiarului sau a furnizorului produsului respectiv, precum şi la cererea conducerii Ministerului Transporturilor.

CAP. 2
Organizarea şi desfãşurarea activitãţii

ART. 3
(1) Inspecţia tehnica se executa de AFER în baza contractelor sau convenţiilor încheiate cu furnizorii feroviari.
(2) Inspecţia tehnica se executa de inspectorii tehnici ai AFER, posesori ai legitimatiei speciale de control, emisã de Ministerul Transporturilor.
(3) Inspecţia tehnica consta, în principal, în:
a) verificarea prin sondaj a conformitatii cu documentaţia tehnica a caracteristicilor materialelor, componentelor, echipamentelor şi a instalaţiilor utilizate la fabricarea produselor feroviare critice sau la realizarea serviciilor feroviare critice, prin:
- verificarea documentelor insotitoare privind calitatea;
- verificarea inscriptiilor existente pe produsele feroviare critice;
- solicitarea şi/sau participarea la efectuarea unor verificãri sau încercãri în laboratoarele furnizorului, ale AFER sau în alte laboratoare autorizate/atestate de AFER;
b) verificarea prin sondaj a respectãrii conţinutului şi a ordinii operaţiunilor de execuţie şi de control stabilite prin documentaţia tehnica a produsului feroviar critic;
c) participarea prin sondaj la verificãrile, probele şi incercarile efectuate de furnizorul feroviar, conform planului de control al produsului feroviar critic;
d) solicitarea repetarii unor mãsurãtori sau verificãri efectuate anterior de cãtre furnizorul feroviar şi compararea rezultatelor obţinute cu cele înscrise anterior în buletinele şi în protocoalele de verificãri şi încercãri;
e) verificarea prin sondaj a laboratoarelor, a aparatelor de mãsura şi control, a standurilor şi dispozitivelor speciale, prin care se asigura mãsurarea şi ţinerea sub control a unor parametri determinanţi pentru siguranta circulaţiei şi securitatea transportului feroviar şi cu metroul;
f) verificarea prin sondaj a modului de asigurare cu personal atestat şi/sau autorizat, dupã caz, utilizat la execuţia unor operaţiuni sau a unor verificãri şi încercãri pentru care, prin normele sau reglementãrile tehnice în vigoare, se impune atestarea şi/sau autorizarea personalului respectiv.
(4) Furnizorul va asigura, pe baza contractelor sau convenţiilor încheiate cu AFER, spaţiile şi dotãrile necesare pentru desfãşurarea activitãţii inspectorilor tehnici cu atribuţii permanente în incinta unitãţii acestuia.
ART. 4
Pentru efectuarea inspecţiei tehnice furnizorul are obligaţia de a pune la dispoziţie inspectorului tehnic al AFER, la cererea acestuia, urmãtoarele:
a) documentaţia tehnica şi tehnologicã de execuţie a produsului feroviar critic respectiv;
b) echipamentul de protecţie, specific locurilor de munca, necesar pentru efectuarea inspecţiei tehnice;
c) sculele şi dispozitivele necesare pentru efectuarea unor verificãri tehnice cuprinse în planul de control al produsului feroviar critic;
d) documentele în care s-au înscris rezultatele obţinute în urma verificãrilor şi a încercãrilor efectuate de personalul furnizorului, conform planului de control al produsului feroviar critic;
e) documentele care atesta calitatea materialelor, pieselor şi a echipamentelor procurate de la subfurnizori şi, dupã caz, documentele care atesta calitatea de furnizor feroviar autorizat a subfurnizorilor de produse feroviare critice;
f) autorizaţiile/atestatele personalului pentru care, conform normelor şi prescripţiilor tehnice şi tehnologice în vigoare, se prevede obligativitatea obţinerii acestora;
g) certificatele de autorizare/atestare a laboratoarelor, standurilor şi a dispozitivelor speciale utilizate în procesul de fabricaţie;
h) documentaţia privind construcţia, etalonarea, întreţinerea şi utilizarea standurilor şi dispozitivelor speciale utilizate la realizarea şi verificarea produselor feroviare critice respective;
i) listele cuprinzând datele de identificare a beneficiarilor şi a subfurnizorilor.
ART. 5
Furnizorul va asigura accesul inspectorilor tehnici, la cererea acestora, la:
a) locurile de munca în care se executa, se reconditioneaza sau se verifica produsele feroviare ori componente ale acestora;
b) laboratoarele utilizate la verificarea şi încercarea produselor feroviare critice respective;
c) depozitele de materiale şi echipamente.
ART. 6
(1) Inspectorii tehnici ai AFER, în cazul în care constata neconformitãţi în procesul de execuţie, vor aviza în scris furnizorul feroviar pentru luarea mãsurilor necesare în scopul eliminãrii acestora.
(2) În cazul constatãrii unor neconformitãţi grave sau repetate inspectorul tehnic va propune conducerii AFER, în scris, motivat, suspendarea sau retragerea, dupã caz, a:
- autorizaţiei de furnizor feroviar;
- certificatului de omologare tehnica;
- agrementului tehnic feroviar;
- autorizaţiei sau, dupã caz, a atestatului personalului de execuţie şi control;
- autorizaţiei de funcţionare a laboratoarelor de încercãri şi/sau a atestatului tehnic pentru standurile ori dispozitivele speciale.
ART. 7
(1) În cazul în care se constata ca în cadrul procesului de fabricaţie sau de reparatie a produselor feroviare critice se respecta prevederile cuprinse în normele şi prescripţiile tehnice obligatorii, inspectorii tehnici procedeazã astfel:
- vizeazã declaraţiile de conformitate ale produselor feroviare critice livrate;
- marcheaza, prin poansonare sau stampilare, cu un însemn specific AFER, produsele feroviare pentru care, prin documentul tehnic normativ de referinta, este prevãzutã aceasta marcare.
(2) Pentru obţinerea vizei pe declaraţiile de conformitate ale vehiculelor feroviare livrate furnizorul feroviar trebuie sa prezinte fişa tehnica care cuprinde datele tehnice şi de identificare ale vehiculului, cu menţionarea certificatului de omologare tehnica valabil pentru produsul feroviar critic respectiv.

CAP. 3
Dispoziţii finale

ART. 8
Neacceptarea de cãtre agenţii economici a supravegherii efectuate de AFER prin acţiuni de inspecţie tehnica şi/sau acţiuni de evaluare constituie motiv de suspendare sau, dupã caz, de retragere a autorizaţiei de furnizor feroviar.
ART. 9
Lista cuprinzând furnizorii şi produsele feroviare critice pentru care AFER asigura supravegherea tehnica prin acţiuni de inspecţie tehnica se publica în Buletinul AFER.
ART. 10
(1) Produsele feroviare critice pentru care AFER asigura supravegherea tehnica prin inspecţie tehnica se pot livra, respectiv aproviziona, pentru utilizare în activitãţile de transport feroviar şi cu metroul numai în condiţiile în care declaraţiile de conformitate ale produselor respective sunt vizate în prealabil de AFER.
(2) Vizarea declaraţiilor de conformitate a produselor feroviare critice se face prin aplicarea unei ştampile care poarta înscrisul "VIZAT AFER" şi numãrul de identificare a inspectorului tehnic.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016