Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere prevederile art. 20 alin. (5) lit. b) din <>Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007 , în temeiul art. 4 alin. (4) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Autoritãţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitãţi Publice, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 671/2007 , şi al art. 22 alin. (2) din <>Legea serviciilor comunitare de utilitãţi publice nr. 51/2006 , preşedintele Autoritãţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitãţi Publice emite urmãtorul ordin: ART. 1 Se aprobã Normele-cadru privind stabilirea, ajustarea şi modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin. ART. 2 Departamentele de specialitate din cadrul Autoritãţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitãţi Publice vor urmãri respectarea prevederilor prezentului ordin. ART. 3 Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I. Preşedintele Autoritãţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitãţi Publice, Marian Cristinel Bîgiu Bucureşti, 12 decembrie 2007. Nr. 272. ANEXĂ NORME-CADRU privind stabilirea, ajustarea şi modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane CAP. I Scop ART. 1 Prezentele norme-cadru privind stabilirea, ajustarea şi modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane au fost elaborate în conformitate cu prevederile art. 20 alin. (5) lit. b) din <>Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007 . ART. 2 Prezentele norme-cadru stabilesc modul de calcul privind stabilirea, ajustarea şi modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane. ART. 3 Tarifele pentru serviciile de transport public local de persoane trebuie sã asigure executarea unui transport public local la un nivel suportabil pentru beneficiarii direcţi ai transportului, denumiţi în continuare utilizatori, realizarea serviciului în condiţii de calitate şi autonomie şi independenţa financiarã a operatorilor de transport/transportatorilor autorizaţi. CAP. II Domeniu de aplicare ART. 4 Serviciile de transport public local de persoane fac parte din sfera serviciilor comunitare de utilitate publicã şi cuprind totalitatea acţiunilor şi activitãţilor de utilitate publicã şi de interes economic şi social general desfãşurate la nivelul unitãţilor administrativ-teritoriale, sub controlul, conducerea sau coordonarea autoritãţilor administraţiei publice locale, în scopul asigurãrii transportului public local de persoane. ART. 5 În baza prezentelor norme-cadru, tarifele pentru serviciile publice de transport public local de persoane sunt supuse stabilirii, ajustãrii sau modificãrii de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale implicate pentru transportul efectuat. ART. 6 Prin mijloace de transport destinate serviciului de transport public local de persoane se înţelege: a) autobuze - autovehicule destinate şi echipate pentru transportul de persoane şi al bagajelor acestora, aşa cum sunt definite în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 102/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare; b) tramvaie; c) troleibuze; d) trenuri de metrou; e) mijloace specifice de transport, în cazul transportului pe cablu; f) autoturisme; g) nave de transport de pasageri sau mãrfuri pe cãile navigabile interioare. CAP. III Definiţii şi abrevieri ART. 7 Termenii folosiţi în cadrul prezentelor norme-cadru au semnificaţiile urmãtoare: a) autoritatea administraţiei publice locale - consiliul local, consiliul judeţean sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti; b) autoritatea de reglementare competentã - Autoritatea Naţionalã de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitãţi Publice - A.N.R.S.C.; c) stabilirea de tarife - operaţiunea de analizã şi calculaţie a tarifelor, potrivit prezentelor norme-cadru, prin care autoritãţile administraţiei publice locale implicate stabilesc, dupã caz, structura şi nivelurile tarifelor; d) ajustarea de tarife - activitatea de analizã şi verificare a elementelor de cheltuieli componente ale tarifelor, desfãşuratã de autoritãţile administraţiei publice locale implicate, potrivit prezentelor norme-cadru, prin care se asigurã corelarea nivelului tarifelor existente cu evoluţia generalã a preţurilor şi tarifelor din economie; e) modificarea de tarife - operaţiunea de analizã a nivelului tarifelor actuale şi a structurii acestora, potrivit prezentelor norme-cadru, aplicabilã de autoritãţile administraţiei publice locale implicate, în situaţiile în care intervin schimbãri majore în structura costurilor care conduc la recalcularea tarifelor existente, creşterea acestora fiind mai mare decât evoluţia indicelui preţurilor de consum faţã de perioada anterioarã; f) bilet - titlu sau taxã de cãlãtorie, emis conform prevederilor legale; g) abonament - legitimaţie de cãlãtorie ce permite deplasarea utilizatorilor serviciilor de transport public local de persoane, emis conform prevederilor legale; h) cartelã magneticã - card magnetic ce permite deplasarea utilizatorilor serviciilor de transport public local de persoane, emis conform prevederilor legale; i) autoturism - autovehicul cu cel puţin 4 roţi şi o vitezã maximã constructivã mai mare de 25 km/h, conceput şi construit pentru transportul de persoane, care are cel mult 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducãtorului auto; j) autobuz - autovehicul cu cel puţin 4 roţi şi o vitezã maximã constructivã mai mare de 25 km/h, conceput şi construit pentru transportul de persoane pe scaune şi în picioare, care are mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducãtorului auto; k) operator de transport - orice întreprindere care deţine certificat unic de înregistrare, având ca obiect activitatea de transport public local de persoane, deţinãtoare a unei licenţe de transport şi care efectueazã transport public local de persoane; l) transportator autorizat - orice întreprindere autorizatã care desfãşoarã servicii de transport public local de persoane pe baza unor programe de transport întocmite şi aprobate de autoritãţile administraţiei publice locale implicate în a cãror razã de autoritate se gãseşte staţia de plecare; m) obligaţia de exploatare - obligaţia care impune operatorului de transport public local de persoane autorizat şi/sau licenţiat ori transportatorului autorizat sã efectueze serviciul respectiv în condiţii de continuitate, regularitate şi de asigurare a capacitãţilor necesare de transport şi sã respecte condiţiile impuse de autoritãţile competente care acordã subvenţia. Obligaţia de exploatare include şi obligaţia operatorului de transport respectiv de a asigura toate serviciile complementare serviciului public de transport, respectiv: transportul bagajelor, spaţii pentru depozitarea bagajelor, vânzarea de bilete în interiorul vehiculelor, informarea cãlãtorilor în timpul transportului, întreţinerea şi curãţenia mijloacelor de transport, îmbarcarea şi debarcarea pasagerilor în locuri special amenajate - gãri, autogãri, pontoane de acostare -, condiţii de confort în timpul transportului; n) obligaţia de transport - obligaţia care impune oricãrui operator de transport public local de persoane sau transportatorilor autorizaţi sã accepte şi sã efectueze servicii publice subvenţionate de transport în condiţiile stabilite de autoritãţile competente; o) obligaţia tarifarã - obligaţia care impune operatorilor de transport public local de persoane sau transportatorilor autorizaţi practicarea tarifelor stabilite de autoritãţile competente, contrar interesului comercial al operatorilor sau transportatorilor, impunere care rezultã fie din stabilirea tarifelor sub costurile reale, fie din respingerea cererii de majorare a anumitor tarife. CAP. IV Dispoziţii generale ART. 8 Prezentele norme-cadru au la bazã urmãtoarele acte normative de referinţã: a) <>Legea serviciilor comunitare de utilitãţi publice nr. 51/2006 ; b) <>Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007 ; c) <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 102/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare; d) <>Ordonanţa Guvernului nr. 97/1999 privind garantarea furnizãrii de servicii publice subvenţionate de transport rutier intern şi de transport pe cãile navigabile interioare, republicatã; e) <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 148/2000 pentru modificarea unor reglementãri în domeniul serviciilor publice de transport local de cãlãtori, aprobatã prin <>Legea nr. 102/2001 ; f) <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul preţurilor şi tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurenţei, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 205/2002 , cu modificãrile ulterioare. ART. 9 Este considerat serviciu de transport public local de persoane prin curse regulate transportul public care îndeplineşte cumulativ urmãtoarele condiţii: a) se efectueazã de cãtre un operator de transport sau de cãtre un transportator autorizat, astfel cum sunt definiţi şi licenţiaţi conform prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 102/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare; b) se efectueazã numai pe raza administrativ-teritorialã a unei localitãţi, în cazul transportului local, sau numai între localitãţile unui judeţ, în cazul transportului judeţean. În cazul în care traseul transportului pe şinã depãşeşte limita localitãţii, acesta va fi considerat transport public local; c) se executã pe rute şi cu programe de circulaţie prestabilite de autoritatea administraţiei publice locale; d) se efectueazã de operatorul de transport rutier sau transportatorul autorizat cu mijloace de transport în comun, respectiv cu autobuze, troleibuze, tramvaie sau metrou, deţinute în proprietate ori în baza unui contract de leasing, înmatriculate sau înregistrate, dupã caz, în judeţul ori în localitatea respectivã. Transportul realizat cu troleibuze, tramvaie sau metrou se realizeazã de cãtre transportatorii autorizaţi; e) persoanele transportate sunt îmbarcate sau debarcate în puncte fixe prestabilite, denumite staţii sau autogãri, dupã caz; f) pentru efectuarea serviciului, operatorul de transport sau transportatorul autorizat percepe de la persoanele transportate un tarif de transport pe bazã de legitimaţii de cãlãtorie individuale eliberate anticipat, al cãror regim este stabilit potrivit prevederilor legale. ART. 10 (1) Serviciul de transport public local de persoane pe cablu se realizeazã cu îndeplinirea cumulativã a urmãtoarelor condiţii: a) transportul se realizeazã cu mijloace de transport specifice, cuplate la un cablu aflat în mişcare; b) transportul se efectueazã de cãtre transportatorii autorizaţi pe baza programelor de transport întocmite de aceştia, aprobate de autoritãţile administraţiei publice locale implicate în a cãror razã de autoritate se gãseşte staţia de plecare; c) persoanele transportate sunt îmbarcate sau debarcate în staţiile de plecare ori sosire, dupã caz; d) pentru efectuarea serviciului, transportatorul autorizat percepe şi încaseazã de la persoanele transportate un tarif de transport pe bazã de legitimaţii de cãlãtorie, aprobat prin hotãrâre de autoritatea administraţiei publice locale respective. (2) Serviciul de transport public local de persoane cu vehicule pe cremalierã şi altele asemenea se asimileazã cu serviciul de transport public local de persoane pe cablu. ART. 11 (1) Serviciile publice subvenţionate de transport public local intern se stabilesc de Guvern prin Ministerul Transporturilor sau de autoritãţile administraţiei publice locale implicate, dupã caz, dacã reglementãrile în vigoare nu prevãd altfel. (2) Serviciul public subvenţionat de transport se desfãşoarã pe baza unui contract încheiat între Ministerul Transporturilor sau autoritatea administraţiei publice locale implicatã, dupã caz, care a stabilit şi a solicitat executarea serviciului respectiv şi operatorul de transport/transportatorul autorizat cãruia îi revine obligaţia efectuãrii acestuia. (3) Prin serviciu public subvenţionat de transport local se înţelege acel transport public care necesitã subvenţii bugetare, pe care un operator de transport este obligat sã îl efectueze, în condiţiile impuse de autoritãţile competente, chiar dacã acesta ar avea efecte economice negative asupra activitãţii sale pe perioada efectuãrii serviciului public subvenţionat contractat. (4) Încredinţarea serviciilor publice subvenţionate de transport se va face de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale implicate, în regim concurenţial, cu respectarea prevederilor legale. ART. 12 (1) Operatorul de transport public de persoane va asigura corelarea tarifului de transport cu gradul de confort şi siguranţã al mijlocului de transport. (2) Operatorul de transport public de persoane va asigura protecţia categoriilor sociale defavorizate, prin compensarea costului transportului potrivit prevederilor legale. (3) Prin nivelul tarifelor de transport pentru serviciile de transport public local de persoane, suportate de cãtre utilizatori, se vor recupera integral costurile de exploatare, reabilitare şi dezvoltare, precum şi prin finanţarea de la bugetele locale, asigurându-se astfel un profit rezonabil pentru operatorii de transport/transportatorii autorizaţi. (4) Operatorii de transport public local de persoane/ transportatorii autorizaţi vor asigura integrarea tarifarã prin utilizarea unui singur tip de legitimaţie de cãlãtorie pentru toate mijloacele de transport public local de persoane prin curse regulate. ART. 13 (1) Se considerã cã o obligaţie de exploatare şi/sau de transport poate avea efect economic negativ asupra activitãţii operatorilor de transport public local de persoane/ transportatorilor autorizaţi care îndeplinesc respectiva obligaţie, dacã cheltuielile ocazionate de efectuarea acestei obligaţii sunt mai mari decât veniturile obţinute. (2) Determinarea efectului economic negativ se face pe baza bilanţului anual, prin care se evidenţiazã diferenţa dintre cheltuielile efectuate şi veniturile realizate, ca urmare a respectãrii obligaţiilor de exploatare şi/sau de transport. (3) Dacã obligaţia de exploatare şi/sau de transport se referã la una sau la mai multe categorii de persoane ori rute de transport practicate de respectivul operator de transport, efectul economic negativ se va stabili luându-se în considerare numai cheltuielile şi veniturile aferente transportului acestor categorii de persoane sau pe rutele de transport respective. (4) Se considerã cã obligaţia tarifarã are efecte economice negative atunci când diferenţa dintre veniturile şi cheltuielile aferente serviciului public subvenţionat de transport este mai micã decât diferenţa dintre veniturile şi cheltuielile aferente aceluiaşi transport, dacã acesta s-ar fi desfãşurat în condiţii de concurenţã, iar tarifele de transport s-ar fi stabilit pe criterii comerciale. (5) Pentru serviciile publice de transport public local de persoane se organizeazã evidenţã contabilã distinctã. CAP. V Tarifele pentru serviciile de transport public local de persoane SECŢIUNEA 1 Criteriile generale privind finanţarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane ART. 14 (1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital necesare pentru efectuarea serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate se asigurã din veniturile operatorilor de transport/transportatorilor autorizaţi. (2) Veniturile operatorilor de transport public local de persoane/transportatorilor autorizaţi se formeazã din încasarea de la utilizatorii serviciului a tarifelor reprezentând contravaloarea serviciului prestat şi/sau din subvenţii de la bugetul de stat, de la bugetele locale şi de la bugetele altor instituţii, calculate ca diferenţã de tarif, în condiţiile legii. (3) Sumele necesare finanţãrii, funcţionãrii şi exploatãrii serviciilor de transport public local de persoane, provenite din subvenţii, se prevãd în bugetele locale sau ale altor instituţii. (4) Sursele de finanţare a cheltuielilor de capital pentru realizarea obiectivelor de investiţii publice ale unitãţilor administrativ-teritoriale, aferente sistemelor de transport public local de persoane, se asigurã potrivit prevederilor legale în vigoare. (5) Finanţarea investiţiilor pentru înfiinţarea, reabilitarea, modernizarea şi/sau dezvoltarea sistemelor de transport public local de persoane se face din bugetele locale, din bugetul de stat sau din fonduri private, pe baza hotãrârilor autoritãţilor administraţiei publice locale, cu respectarea legislaţiei în vigoare privind finanţele publice, respectiv finanţele publice locale şi a legislaţiei în vigoare privind achiziţiile publice. (6) În cazul gestiunii delegate, bunurile realizate ca urmare a investiţiilor pentru reabilitarea, modernizarea şi dezvoltarea sistemelor de transport public local de persoane, finanţate din fonduri proprii ale operatorilor de transport public local de persoane/transportatorilor autorizaţi, rãmân în proprietatea acestora pe toatã durata contractului de delegare a gestiunii. În contractul de delegare a gestiunii serviciului se vor defini categoriile de bunuri şi se va preciza modul de repartiţie a bunurilor de retur sau a bunurilor de preluare realizate pânã la încetarea, din orice cauzã, a contractului de delegare a gestiunii serviciului, precum şi eventualele despãgubiri. ART. 15 (1) Acoperirea financiarã a costului cãlãtoriilor efectuate de persoanele care beneficiazã, potrivit legii, de gratuitate la legitimaţiile de cãlãtorie individuale se asigurã din bugetul de stat, din bugetele locale sau din bugetele altor instituţii stabilite prin lege. (2) Acoperirea influenţelor financiare rezultate din reduceri de tarif la legitimaţiile de cãlãtorie individuale pentru serviciul de transport public local de persoane, aprobate pentru anumite categorii de persoane de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale implicate, sau acoperirea diferenţelor dintre costurile înregistrate de operatorul de transport public local de persoane/transportatorul autorizat pentru efectuarea serviciului şi sumele efectiv încasate ca urmare a vânzãrii legitimaţiilor de cãlãtorie individuale se asigurã din bugetele locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor sau ale judeţelor, dupã caz, pânã la nivelul tarifelor de vânzare cãtre populaţie a legitimaţiilor de cãlãtorie individuale. (3) Condiţiile concrete în care va/vor fi acoperit/acoperite costul cãlãtoriilor potrivit prevederilor alin. (1) şi (2) sau costurile înregistrate pentru efectuarea transportului public local pe traseele sociale nerentabile se vor stabili prin hotãrârea de dare în administrare sau prin contractul de delegare a gestiunii serviciului de transport public local, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. ART. 16 Procedura de stabilire a tarifelor percepute pentru prestarea serviciului de transport public local de persoane se precizeazã în hotãrârile de dare în administrare a serviciului, respectiv în contractele de delegare a gestiunii şi trebuie sã ţinã seama de urmãtoarele reguli: a) tarifele şi subvenţiile încasate de operatorul de transport public local de persoane/ transportatorul autorizat în urma prestãrii serviciului de transport public local de persoane trebuie sã acopere cel puţin sumele investite şi cheltuielile curente de întreţinere şi exploatare a sistemului de transport public local respectiv; b) tarifele se pot actualiza periodic prin indexare cu indicele de creştere a preţurilor de consum, prin hotãrâre a autoritãţilor administraţiei publice locale implicate; c) condiţiile care genereazã modificarea tarifelor sau a subvenţiilor, precum şi procedurile specifice aplicate pentru astfel de situaţii se prevãd în contractele de atribuire a gestiunii; d) modificarea tarifelor sau a subvenţiilor se aprobã prin hotãrâre a autoritãţilor administraţiei publice locale implicate. ART. 17 (1) Operatorii de transport/transportatorii autorizaţi care presteazã servicii publice de transport beneficiazã de subvenţii de la bugetul de stat, bugetele locale şi ale altor instituţii, dupã caz, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. (2) Beneficiarii tarifelor reduse de transport public local de persoane sunt: elevii, studenţii, donatorii onorifici, pensionarii şi alte categorii, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. ART. 18 (1) În cazul operatorilor de transport/ transportatorilor autorizaţi care presteazã servicii de transport public local de persoane şi nu beneficiazã de subvenţii, contravaloarea unei prestaţii de transport public local de persoane este egalã cu cuantumul tarifului mediu pe cãlãtorie. (2) În cazul operatorilor de transport/transportatorilor autorizaţi care presteazã servicii publice de transport public local de persoane obţinând venituri doar din bilete de cãlãtorie, contravaloarea unei prestaţii de transport public local de persoane este egalã cu cuantumul tarifului mediu pe cãlãtorie. ART. 19 Fac excepţie de la prevederile prezentelor norme-cadru tarifele pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat cu trenuri de metrou şi nave de transport de pasageri sau mãrfuri pe cãile navigabile interioare, care se stabilesc, se ajusteazã şi se aprobã potrivit prevederilor legale din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 36/2001 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 205/2002 , cu modificãrile ulterioare. ART. 20 (1) Stabilirea, ajustarea sau modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane se realizeazã la cererea operatorilor de transport public local de persoane, pe baza urmãtoarelor documente: a) cererea de stabilire, ajustare sau modificare, care conţine, dupã caz: tarifele în vigoare, în cazul ajustãrii sau modificãrii, şi tarifele solicitate, inclusiv TVA; justificarea propunerii de stabilire, ajustare sau modificare se face pe baza unui memoriu tehnico-economic, care prezintã oportunitatea fundamentãrii tarifelor datoratã creşterii principalelor elemente de cheltuieli; b) fişele de fundamentare pentru stabilirea, ajustarea sau modificarea tarifelor; c) alte date şi informaţii necesare fundamentãrii tarifelor propuse. (2) Autoritãţile administraţiei publice locale pot solicita de la operatorii de transport public local de persoane/transportatorii autorizaţi, efectuat prin curse regulate sau pe cablu, informaţii pentru clarificarea unor aspecte din propunerile de stabilire, ajustare sau modificare a tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane. ART. 21 Tarifele pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se fundamenteazã fãrã includerea TVA în cheltuielile materiale, aceasta urmând sã fie aplicatã la totalul cheltuielilor rezultate plus cota de profit rezonabilã. SECŢIUNEA a 2-a Stabilirea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane prin curse regulate sau pe cablu ART. 22 (1) Tarifele pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se stabilesc de autoritãţile administraţiei publice locale implicate, pe baza fundamentãrii realizate de cãtre operatorii de transport/transportatorii autorizaţi. (2) Fundamentarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se face pe baza consumurilor normate de combustibili, de lubrifianţi, a cheltuielilor de întreţinere-reparaţii şi cu piesele de schimb, a cheltuielilor cu munca vie, precum şi pe baza celorlalte elemente de cheltuieli prevãzute în anexã. ART. 23 (1) Stabilirea tarifului mediu pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu T(cm) (lei/cãlãtorie) se face potrivit formulei:
V(t)
T(cm) = ─────────────── (lei/cãlãtorie), unde:
N(estimat cãl.)
T(cm) - tariful mediu pentru acelaşi gen de transport -(lei/cãlãtorie); V(t) - veniturile totale specifice activitãţii - (lei); N(estimat cãl.) - numãrul estimat de cãlãtorii - (nr. cãlãtorii). (2) Valoarea subvenţiilor pentru serviciile de transport public local de persoane se calculeazã dupã cum urmeazã: a) în cazul unei obligaţii de exploatare sau de transport, valoarea subvenţiilor este egalã cu diferenţa dintre diminuarea cheltuielilor şi diminuarea veniturilor operatorilor de transport/transportatorilor autorizaţi care efectueazã transportul public local de persoane, care ar rezulta dacã respectivul operator de transport nu ar respecta obligaţiile respective; b) în cazul unei obligaţii tarifare, valoarea subvenţiei se stabileşte pe baza urmãtoarei formule de calcul C (lei): C = ([N(estimat cãl.)x t(c)]) - ([N(efectiv cãl).x t(i)]) - ([C(tc) - C(ti)](lei)), unde: C - valoarea subvenţiei totale pentru un operator de transportator/transportator autorizat; N(estimat cãl.) - numãrul estimat de cãlãtorii - (nr. cãlãtorii); t(c) - tarifele practicate pentru acelaşi gen de transport sau, în lipsa unor astfel de tarife, tarifele pe care operatorul de transport/transportatorul autorizat le-ar stabili pe baze comerciale - (lei/cãlãtorie); N(efectiv cãl). - numãrul efectiv de cãlãtorii - (nr. cãlãtorii); t(i) - tariful impus - (lei/cãlãtorie); C(tc) - costurile aferente serviciilor efectuate cu aplicarea unor tarife practicate pentru transporturi similare sau, în lipsa acestora, a unor tarife stabilite de operatorul de transport/transportatorul autorizat pe criterii comerciale - (lei); C(ti) - costurile rezultate prin aplicarea tarifelor impuse - (lei); c) în cazul în care valoarea subvenţiei stabilitã în conformitate cu prevederile lit. b) nu acoperã costurile aferente activitãţii supuse obligaţiei tarifare, valoarea subvenţiei pentru activitatea respectivã este egalã cu diferenţa dintre costurile şi veniturile activitãţii respective. (3) Stabilirea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se fundamenteazã pe tipurile de venituri specifice fiecãrui operator de transport/transportator autorizat, respectiv: bilete, abonamente, cartele magnetice, suprataxe şi alte tipuri de abonamente, potrivit formulelor de mai jos. 3.1. Stabilirea tarifelor pentru bilete (tramvai, troleibuz, autobuz etc.) 3.1.1. Stabilirea tarifului pentru biletul valabil pe toate liniile - o cãlãtorie T(bilet 1 cãl.) - (lei/cãlãtorie):
V(t) - V(t[ab. + cart. mag./exp. + alte ab.])
T(bilet = ────────────────────────────────────────────────────────────── (lei/cãlãtorie),
1 cãl.) N(estimat cãl.) - N(estimat cãl.[ab.+cart.mag./exp.+alte ab.])
unde: T(bilet 1 cãl.) - tariful biletului pe toate liniile - o cãlãtorie - (lei/cãlãtorie); V(t) - veniturile totale specifice tuturor activitãţilor - (lei); V(t[ab. + cart. mag./exp. + alte ab.]) - veniturile totale din abonamente, cartele magnetice/Expres şi alte tipuri de abonamente - (lei); N(estimat cãl.) - numãrul estimat de cãlãtorii pe toate liniile - (nr. cãlãtorii); N(estimat cãl.[ab. + cart. mag./exp. + alte ab.])-numãrul total estimat de cãlãtorii din abonamente, cartele magnetice/Expres şi alte tipuri de abonamente - (nr. cãlãtorii). 3.1.2. Stabilirea tarifului pentru biletul valabil pe toate liniile - douã cãlãtorii T(bilet 2 cãl.) - (lei/2 cãlãtorii):
*Font 9)
V(t) - V(t[ab. + cart. mag./exp. + alte ab.])
T(bilet = ──────────────────────────────────────────────────────────────x2(lei/2 cãlãtorii),
2 cãl.) N(estimat cãl.) - N(estimat cãl.[ab.+cart.mag./exp.+alte ab.])
unde: T(bilet 2 cãl.) - tariful biletului pe toate liniile - douã cãlãtorie - (lei/2cãlãtorii); V(t) - veniturile totale specifice tuturor activitãţilor - (lei); V(t[ab. + cart. mag./exp. + alte ab.]) - veniturile totale din abonamente, cartele magnetice/Expres şi alte tipuri de abonamente - (lei); N(estimat cãl.) - numãrul estimat de cãlãtorii pe toate liniile - (nr. cãlãtorii); N(estimat cãl.[ab. + cart. mag./exp. + alte ab.]) -numãrul total estimat de cãlãtorii din abonamente, cartele magnetice/Expres şi alte tipuri de abonamente - (nr. cãlãtorii) 3.2. Stabilirea tarifelor pentru abonamentele lunare nominale integrale (tramvai, troleibuz, autobuz etc.) 3.2.1. Stabilirea tarifului pentru abonamentul nominal integral valabil pe o linie T(ab. nom. 1 ln.) - (lei/lunã): T(ab.nom. 1 ln.) = T(cm) x N(estimat cãl. 1 ln.) (lei/lunã), unde: T(ab. nom. 1 ln.) - tariful abonamentului nominal valabil pe o linie - (lei); T(cm) - tariful mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/cãlãtorie); N(estimat cãl. 1 ln.) - numãrul total estimat de cãlãtorii pe o linie - (nr. cãlãtorii). 3.2.2. Stabilirea tarifului pentru abonamentul nominal integral valabil pe douã linii T(ab. nom. 2 ln.) - (lei/lunã): T(ab. nom. 2 ln.) = T(cm) x N(estimat cãl. 2 ln.) (lei/lunã), unde: T(ab. nom. 2 ln.) - tariful abonamentului nominal valabil pe douã linii - (lei/lunã); T(cm) - tariful mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/cãlãtorie); N(estimat cãl. 2 ln.) - numãrul total estimat de cãlãtorii pe douã linii - (nr. cãlãtorii). 3.2.3. Stabilirea tarifului pentru abonamentul nominal integral general valabil pe toate liniile T(ab. nom. toate ln.) - (lei/lunã): T(ab. nom. toate ln.) = T(cm) x N(estimat cãl.) (lei/lunã), unde: T(ab. nom. toate ln.) - tariful abonamentului nominal valabil pe toate liniile - (lei/lunã); T(cm) - tariful mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/cãlãtorie); N(estimat cãl.) - numãrul estimat de cãlãtorii pe toate liniile - (nr. cãlãtorii). 3.3. Stabilirea tarifelor pentru abonamentele lunare nenominale integrale (tramvai, troleibuz, autobuz etc.) 3.3.1. Stabilirea tarifului pentru abonamentul nenominal integral valabil pe o linie T(ab. nenom. 1 ln.) - (lei/lunã): T(ab. nenom. 1 ln.) = T(cm) x N(estimat cãl. 1 ln.) (lei/lunã), unde: T(ab.nenom. 1 ln.) - tariful abonamentului nenominal valabil pe o linie - (lei/lunã); T(cm) - tariful mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/cãlãtorie); N(estimat cãl. 1 ln.) - numãrul total estimat de cãlãtorii pe o linie - (nr. cãlãtorii). 3.3.2. Stabilirea tarifului pentru abonamentul nenominal integral valabil pe douã linii T(ab. nenom. 2 ln.) - (lei/lunã): T(ab. nenom. 2 ln.) = T(cm) x N(estimat cãl. 2 ln.) (lei/lunã), unde: T(ab. nenom. 2 ln.) - tariful abonamentului nenominal valabil pe douã linii - (lei/lunã); T(cm) - tariful mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/cãlãtorie); N(estimat cãl. 2 ln.) - numãrul total estimat de cãlãtorii pe douã linii - (nr. cãlãtorii). 3.3.3. Stabilirea tarifului pentru abonamentul nenominal integral general valabil pe toate liniile T(ab. nenom. toate ln.) - (lei/lunã): T(ab. nenom. toate ln.) = T(cm) x N(estimat cãl.) (lei/lunã), unde: T(ab. nenom. toate ln.) - tariful abonamentului nenominal valabil pe toate liniile - (lei/lunã); T(cm) - tariful mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/cãlãtorie); N(estimat cãl.) - numãrul estimat de cãlãtorii pe toate liniile - (nr. cãlãtorii). 3.3.4. Stabilirea tarifului pentru abonamentul nenominal integral general valabil pe toate liniile pentru operatorii economici T(ab. nenom. toate ln. op. ec.) - (lei/lunã): T(ab. nenom. toate ln. op. ec.) = T(cm) x N(estimat cãl.)(lei/lunã), unde: T(ab. nenom. toate ln. op. ec.) - tariful abonamentului nominal valabil pe toate liniile pentru operatorii economici - (lei/lunã); T(cm) - tariful mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/cãlãtorie); N(estimat cãl.) - numãrul estimat de cãlãtorii pe toate liniile - (nr. cãlãtorii). 3.4. Stabilirea tarifelor pentru abonamentele fracţionate nenominale şi nominale (tramvai, troleibuz, autobuz etc.) 3.4.1. Stabilirea tarifului pentru abonamentul fracţionat nenominal valabil pentru o zi pe toate liniile T(ab. nenom. fract. 1 zi) - (lei/zi): a) calculat în funcţie de tariful mediu: T(ab. nenom. fract. 1 zi) = T(cm) x N(estimat cãl.) x 1 zi (lei/zi), unde: T(ab. nenom. fract. 1 zi) - tariful abonamentului nenominal valabil pentru o zi pe toate liniile - (lei/zi); T(cm) - tariful mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/cãlãtorie); N(estimat cãl.) - numãrul estimat de cãlãtorii pe toate liniile - (nr. cãlãtorii); b) calculat în funcţie de preţul biletului: T(ab. nenom. fract. 1 zi)= T(bilet 1 ln.) x N(estimat cãl.) x 1 zi (lei/zi), unde: T(ab. nenom. fract. 1 zi.) - tariful abonamentului nenominal valabil pentru o zi pe toate liniile - (lei/zi); T(bilet 1 ln.) - tariful biletului valabil pe toate liniile - (lei/cãlãtorie); N(estimat cãl.) - numãrul estimat de cãlãtorii pe toate liniile - (nr. cãlãtorii). 3.4.2. Stabilirea tarifului pentru abonamentul fracţionat nominal valabil pentru 7 zile pe toate liniile T(ab. nom. fract. 7 zile) - (lei/7 zile): a) calculat în funcţie de tariful mediu: T(ab. nom. fract. 7 zile) = T(cm) x N(estimat cãl.) x 7 zile (lei/7 zile), unde: T(ab. nom. fract. 7 zile) - tariful abonamentului nominal valabil pentru 7 zile pe toate liniile - (lei/7 zile); T(cm) - tariful mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/cãlãtorie); N(estimat cãl.) - numãrul estimat de cãlãtorii pe toate liniile - (nr. cãlãtorii); b) calculat în funcţie de preţul biletului: T(ab. nom. fract. 7 zile) = T(bilet 1 cãl.) x N(estimat cãl.) x 7 zile (lei/7 zile), unde: T(ab. nom. fract. 7 zile) - tariful abonamentului nominal valabil pentru 7 zile pe toate liniile - (lei/7 zile); T(bilet 1 cãl.) - tariful biletului valabil pe toate liniile - (lei/cãlãtorie); N(estimat cãl.) - numãrul estimat de cãlãtorii pe toate liniile - (nr. cãlãtorii). 3.4.3. Stabilirea tarifului pentru abonamentul fracţionat nominal valabil pentru 15 zile pe toate liniile T(ab. nom. fract. 15 zile) - (lei/15 zile): a) calculat în funcţie de tariful mediu: T(ab. nom. fract. 15 zile) = T(cm) x N(estimat cãl.) x 15 zile (lei/15 zile), unde: T(ab. nom. fract. 15 zile) - tariful abonamentului nominal valabil pentru 15 zile pe toate liniile - (lei/15 zile); T(cm) - tariful mediu pentru acelaşi gen de transport - (lei/cãlãtorie); N(estimat cãl.) - numãrul estimat de cãlãtorii pe toate liniile - (nr. cãlãtorii); b) calculat în funcţie de tariful biletului de cãlãtorie: T(ab. nom. fract. 15 zile) = T(bilet 1 cãl.) x N(estimat cãl.) x 15 zile (lei/15 zile), unde: T(ab. nom. fract. 15 zile) - tariful abonamentului nominal valabil pentru 15 zile pe toate liniile - (lei/15 zile); T(bilet 1 cãl.) - tariful biletului valabil pe toate liniile - (lei/cãlãtorie); N(estimat cãl.) - numãrul estimat de cãlãtorii pe toate liniile - (nr. cãlãtorii). 3.5. Stabilirea tarifelor pentru cartelele magnetice 3.5.1. Stabilirea tarifului pentru cartela magneticã de douã cãlãtorii pe o linie T(cart. mag. de 2 cãl./1 ln.)(lei):
V(t) - V(t[ab. + bilete])
T(cart. mag. de = ─────────────────────────────────────────────── lei, unde:
2 cãl./1 ln.) N(estimat cãl.) - N(estimat cãl.[ab. + bilete])
T(cart. mag. de 2 cãl./1 ln.) - tariful cartelei magnetice de douã cãlãtorii pe o linie - (lei); V(t) - veniturile totale specifice tuturor activitãţilor - (lei); V(t)(ab. + bilete) - veniturile totale din abonamente şi bilete - (lei); N(estimat cãl.) - numãrul estimat de cãlãtorii pe toate liniile - (nr. cãlãtorii); N(estimat cãl.[ab. + bilete]) - numãrul estimat de cãlãtorii din abonamente şi bilete - nr. cãlãtorii). 3.5.2. Stabilirea tarifului pentru cartela magneticã de 10 calatorii pe douã linii T(cart. mag. de 10 cãl./2 ln.) (lei):
V(t) - V(t[ab. + bilete + cart. mag. de 2 cãl./1 ln.])
T(cart. mag. de=────────────────────────────────────────────────────────────────────────lei,
10 cãl./2 ln.) N(estimat cãl.)-N(estimat cãl.[ab. + bilete + cart. mag. de 2 cãl./1 ln.])
T(cart. mag. de 10 cãl./2 ln.) - tariful cartelei magnetice de 10 cãlãtorii pe douã linii - (lei); V(t) - veniturile totale specifice tuturor activitãţilor - (lei); V(t[ab. + bilete + cart. mag. de 2 cãl./1 ln.]) - veniturile totale din abonamente, bilete şi cartele magnetice de 10 cãlãtorii - (lei); N(estimat cãl.) - numãrul estimat de cãlãtorii pe toate liniile - (nr. cãlãtorii); N(estimat cãl.[ab. + bilete + cart. mag. de 2 cãl./1 ln.]) - numãrul total estimat de cãlãtorii din abonamente, bilete şi cartele magnetice de douã cãlãtorii - (nr. cãlãtorii). 3.5.3.Stabilirea tarifului pentru cartela magneticã valabilã pe liniile Expres T(cart. exp.) (lei):
V(t) - V(t[ab. + bilete + cart. mag. (2 + 10 cãl.)])
T(cart.= ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── (lei/lunã),
exp.) N(estimat total cãl.)-N(estimat total cãl.[ab. + bilete + cart. mag.(2 + 10 cãl)])
unde: T(cart. exp.) - tariful cartelei magnetice valabile pe liniile Expres - (lei/cãlãtorie); V(t) - veniturile totale specifice tuturor activitãţilor - (lei); V(t[ab. + bilete + cart. mag. (2 + 10 cãl.)]) - veniturile totale din abonamente, bilete şi cartele magnetice de douã şi 10 cãlãtorii - (lei); N(estimat cãl.) - numãrul estimat de cãlãtorii pe toate liniile - (nr. cãlãtorii); N(estimat cãl.[ab. + bilete + cart. mag. (2 + 10 cãl.)]) - numãrul total estimat de cãlãtorii din abonamente, bilete şi cartele magnetice de douã şi 10 cãlãtorii - (nr. cãlãtorii). 3.6. Stabilirea tarifelor pentru alte tipuri de abonamente T(alte ab.) (lei):
V(t) - V(t(ab. + bilete + cart. mag. [(2 + 10 cãl.) + exp. )]
T(alte ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── lei,
ab.) N(estimat cãl.) - N(estimat cãl.(ab. + bilete + cart. mag. [(2 + 10 cãl.) + exp.)]
unde: T(alte ab.) - tariful pe alte tipuri de abonamente - (lei); V(t) - veniturile totale specifice tuturor activitãţilor -(lei); V(t(ab. + bilete + cart. mag. [(2 + 10 cãl.) + exp.)] -veniturile totale din abonamente, bilete şi cartele magnetice de douã şi 10 cãlãtorii şi cartele magnetice de tip Expres - (lei); N(estimat cãl.) - numãrul estimat de cãlãtorii pe toate liniile - (nr. cãlãtorii); N(estimat cãl.(ab. + bilete + cart. mag. [(2 + 10 cãl.) + exp.)] - numãrul total estimat de cãlãtorii din abonamente, bilete şi cartele magnetice de douã şi 10 cãlãtorii şi cartele magnetice de tip Expres - (nr. cãlãtorii). 3.7. Stabilirea cuantumurilor suprataxelor Autoritãţile administraţiei publice locale implicate vor stabili nivelurile cuantumurilor suprataxelor pentru contravenţiile sãvârşite de persoanele fizice care cãlãtoresc cu mijloacele de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu fãrã titlu ori legitimaţie de cãlãtorie valabile sau refuzã sã prezinte organelor de control titlul ori legitimaţia respectivã, care au un comportament necivilizat sau care aduc prejudicii mijloacelor de transport, în funcţie de nivelurile minime şi maxime stabilite pentru astfel de fapte, potrivit prevederilor legale în vigoare. 3.8. Stabilirea tarifelor la serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se determinã avându-se în vedere urmãtoarele cheltuieli: a) cheltuielile cu combustibilii şi lubrifianţii se determinã avându-se în vedere preţurile de achiziţie în vigoare şi consumurile normate standard; b) cheltuielile cu amortizarea se determinã respectându-se reglementãrile legale în vigoare; c) cheltuielile cu întreţinerea - reparaţiile - piesele de schimb, anvelopele, acumulatori şi alte cheltuieli se determinã avându-se în vedere cele mai mici costuri de contractare de servicii şi preţuri de achiziţie; d) cheltuielile cu munca vie se fundamenteazã în funcţie de legislaţia în vigoare, corelatã cu principiul eficienţei economice; e) cheltuielile cu impozitele, autorizaţiile şi alte taxe se determinã potrivit prevederilor legale în vigoare; f) cheltuielile financiare detaliate corespunzãtor. SECŢIUNEA a 3-a Ajustarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane ART. 24 (1) Tarifele pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se pot ajusta periodic pe baza cererilor primite de la operatorii de transport/transportatorii autorizaţi, prin hotãrâri ale autoritãţilor administraţiei publice locale implicate, în baza creşterii indicelui preţurilor de consum faţã de nivelul existent la data precedentei ajustãri. (2) Nivelul tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se determinã pe baza analizei situaţiei economico-financiare a operatorilor de transport/transportatorilor autorizaţi, precum şi a influenţelor reale primite în costuri, determinate de evoluţia preţurilor pe economie. (3) Ajustarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se fundamenteazã potrivit anexei. ART. 25 (1) Ajustarea tarifului mediu pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu T(cm(1)) (lei/cãlãtorie) se face potrivit formulei: T(cm(1)) = T(cm(0)) + Delta(cm) (lei/cãlãtorie), unde: T(cm(1)) - tariful mediu ajustat pentru acelaşi gen de transport -(lei/cãlãtorie); T(cm(0)) - tariful mediu actual pentru acelaşi gen de transport - (lei/cãlãtorie); Delta(cm) - creşterea cheltuielilor totale determinatã de influenţele reale primite în costuri - (lei). (2) În cazul în care valoarea subvenţiei nu acoperã costurile aferente activitãţii supuse obligaţiei tarifare, valoarea subvenţiei pentru activitatea respectivã este egalã cu diferenţa dintre costurile şi veniturile activitãţii respective. (3) Ajustarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se fundamenteazã pe tipurile de venituri specifice fiecãrui operator de transport public local de persoane/transportator autorizat, respectiv: bilete, abonamente, cartele magnetice, suprataxe şi alte tipuri de abonamente, potrivit formulelor de mai jos. 3.1. Ajustarea tarifelor pentru bilete T(bilet(1)) - (lei): T(bilet(1)) = T(bilet(0)) + Delta(t bilet) (lei), unde: T(bilet(1)) - tarifele biletelor ajustate pe tipurile menţionate la paragraful 3.1 din cadrul art. 23 - (lei); T(bilet(0)) - tarifele actuale ale biletelor pe tipurile menţionate la paragraful 3.1 din cadrul art. 23 - (lei); Delta(t bilet) - creşterea cheltuielilor totale pe tipurile de bilete menţionate la paragraful 3.1 din cadrul art. 23, determinatã de influenţele reale primite în costuri - (lei). 3.2. Ajustarea tarifelor pentru abonamentele lunare nominale integrale T(ab. nom.(1)) - (lei/lunã): T(ab. nom.(1)) = T(ab. nom.(0)) + Delta(t ab. nom.)(lei/lunã), unde: T(ab. nom.(1)) - tarifele abonamentelor nominale ajustate pe tipurile menţionate la paragraful 3.2 din cadrul art. 23 - (lei/lunã); T(ab. nom.(0)) - tarifele abonamentelor nominale actuale pe tipurile menţionate la paragraful 3.2 din cadrul art. 23 -(lei/lunã); Delta(t ab. nom.) - creşterea cheltuielilor totale pe tipurile de abonamente nominale menţionate la paragraful 3.2 din cadrul art. 23, determinatã de influenţele reale primite în costuri - (lei). 3.3. Ajustarea tarifelor pentru abonamentele lunare nenominale integrale T(ab nenom.(1)) - (lei/lunã): T(ab. nenom.(1)) = T(ab. nenom.(0)) + Delta(t ab. nenom.)(lei/lunã), unde: T(ab. nenom.(1)) - tarifele abonamentelor nenominale ajustate pe tipurile menţionate la paragraful 3.3 din cadrul art. 23 - (lei/lunã); T(ab. nenom.(0)) - tarifele abonamentelor nenominale actuale pe tipurile menţionate la paragraful 3.3 din cadrul art. 23 - (lei/lunã); Delta(t ab. nenom.) - creşterea cheltuielilor totale pe tipurile de abonamente menţionate la paragraful 3.3 din cadrul art. 23, determinatã de influenţele reale primite în costuri - (lei). 3.4. Ajustarea tarifelor pentru abonamentele fracţionate nenominale şi nominale T(ab.nenom./nom. fract.(1)) (lei): a) calculatã în funcţie de ajustarea cheltuielilor totale ale abonamentului: T(ab.nenom./nom. fract.(1)) = T(ab.nenom./nom. fract.(0)) + Delta(t ab.nenom./nom. fract.) (lei), unde: T(ab. nenom./nom. fract.(1)) (lei) - tarifele abonamentelor ajustate pe tipurile menţionate la paragraful 3.4 din cadrul art. 23 - (lei); T(ab. nenom./nom. fract.(0)) - tarifele abonamentelor actuale pe tipurile menţionate la paragraful 3.4 din cadrul art. 23 - (lei); Delta(t ab. nenom./nom. fract.) - creşterea cheltuielilor totale pe tipurile de abonamente menţionate la paragraful 3.4 din cadrul art. 23, determinatã de influenţele reale primite în costuri - (lei); b) calculatã în funcţie de ajustarea cheltuielilor totale ale biletului de cãlãtorie: T(ab. nenom./nom. fract.(1)) = T(bilet(0)) + Delta(t bilet) (lei), unde: T(ab. nenom./nom. fract.(1)) - tarifele abonamentelor ajustate pe tipurile menţionate la paragraful 3.4 din cadrul art. 23 - (lei); T(bilet(0)) - tarifele biletelor actuale pe tipurile menţionate la paragraful 3.4 din cadrul art. 23 - (lei); Delta(t bilet)(lei/zi) - creşterea cheltuielilor totale determinatã de influenţele reale primite în costuri - (lei). 3.5. Ajustarea tarifelor pentru cartelele magnetice şi cele pentru liniile speciale Expres T(cart. mag./exp.(1)) (lei): T(cart. mag./exp.(1)) = T(cart. mag./exp.(0)) + Delta(t cart. mag./exp.)(lei), unde: T(cart.mag./exp.(1)) - tarifele ajustate ale cartelelor magnetice sau ale celor pentru liniile Expres pe tipurile menţionate la paragraful 3.5 din cadrul art. 23 - (lei); T(cart. mag./exp.(0)) - tarifele actuale ale cartelelor magnetice sau ale celor pentru liniile Expres pe tipurile menţionate la paragraful 3.5 din cadrul art. 23 - (lei); Delta(t cart. mag./exp.) - creşterea cheltuielilor totale pe tipurile de cartele magnetice sau cele pentru liniile Expres, menţionate la paragraful 3.5 din cadrul art. 23, determinatã de influenţele reale primite în costuri - (lei). 3.6. Ajustarea tarifelor pentru alte tipuri de abonamente T(alte ab.(1)) (lei/abonament): T(alte ab.(1)) = T(alte ab.(0)) + Delta(t alte ab.)(lei/abonament), unde: T(alte ab.(1)) - tarifele ajustate pentru alte tipuri de abonamente - (lei/abonament); T(alte ab.(0)) - tarifele actuale pentru alte tipuri de abonamente - (lei/abonament); Delta(t alte ab.) - creşterea cheltuielilor totale determinatã de influenţele reale primite în costuri - (lei/abonament). 3.7. Ajustarea cuantumurilor suprataxelor Autoritãţile administraţiei publice locale implicate vor ajusta nivelurile cuantumurilor suprataxelor pentru contravenţiile sãvârşite de persoanele fizice care cãlãtoresc cu mijloacele de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu fãrã titlu ori legitimaţie de cãlãtorie valabile sau refuzã sã prezinte organelor de control titlul ori legitimaţia respectivã, care au un comportament necivilizat sau care aduc prejudicii mijloacelor de transport, în funcţie de nivelurile minime şi maxime stabilite pentru astfel de fapte, potrivit prevederilor legale în vigoare. 3.8. Ajustarea tarifelor la serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se determinã avându-se în vedere urmãtoarele cheltuieli: a) cheltuielile cu combustibilii şi lubrifianţii se determinã avându-se în vedere preţurile de achiziţie în vigoare şi consumurile normate standard, luându-se în calcul influenţa indicelui preţurilor de consum de la ultima avizare; b) cheltuielile cu amortizarea se determinã respectându-se reglementãrile legale în vigoare; c) cheltuielile cu întreţinerea - reparaţiile - piesele de schimb, anvelopele, acumulatori şi alte cheltuieli se determinã avându-se în vedere cele mai mici costuri de contractare de servicii şi preţuri de achiziţie, luându-se în calcul influenţa indicelui preţurilor de consum de la ultima avizare; d) cheltuielile cu munca vie se fundamenteazã în funcţie de legislaţia în vigoare, corelatã cu principiul eficienţei economice; e) cheltuielile cu impozitele, autorizaţiile şi alte taxe se determinã potrivit prevederilor legale în vigoare; f) cheltuielile financiare detaliate corespunzãtor. SECŢIUNEA a 4-a Modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane ART. 26 (1) Tarifele pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se pot modifica, prin hotãrâri ale autoritãţilor administraţiei publice locale implicate, dupã caz, pe baza cererilor primite de la operatorii de transport/transportatorii autorizaţi, în cazurile care conduc la modificarea majorã a costurilor ori condiţiilor de exploatare, care determinã modificarea cheltuielilor cu o influenţã mai mare decât cea determinatã de influenţa indicelui preţurilor de consum, pe o perioadã de 3 luni consecutive. (2) Modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se fundamenteazã potrivit anexei. ART. 27 (1) Modificarea tarifului mediu pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu T(cm(1)) (lei/cãlãtorie) se face potrivit formulei: T(cm(1)) = T(cm(0)) + Delta(cm) (lei/cãlãtorie), unde: T(cm(1)) - tariful mediu modificat pentru acelaşi gen de transport - (lei/cãlãtorie); T(cm(0)) - tariful mediu actual pentru acelaşi gen de transport - (lei/cãlãtorie); Delta(cm) - creşterea cheltuielilor totale determinatã de influenţele reale primite în costuri - (lei). (2) În cazul în care valoarea subvenţiei nu acoperã costurile aferente activitãţii supuse obligaţiei tarifare, valoarea subvenţiei pentru activitatea respectivã este egalã cu diferenţa dintre costurile şi veniturile activitãţii respective. (3) Modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se fundamenteazã pe tipurile de venituri specifice fiecãrui operator de transport public local de persoane/transportator autorizat, respectiv: bilete, abonamente, cartele magnetice, suprataxe şi alte tipuri de abonamente, potrivit formulelor. 3.1. Modificarea tarifelor pentru bilete T(bilet(1)) - (lei/cãlãtorie): T(bilet(1)) = T(bilet(0)) + Delta(t bilet) (lei/cãlãtorie), unde: T(bilet(1)) - tarifele biletelor modificate pe tipurile menţionate la paragraful 3.1 din cadrul art. 23 - (lei/cãlãtorie); T(bilet(0)) - tarifele actuale ale biletelor pe tipurile menţionate la paragraful 3.1 din cadrul art. 23 - (lei/cãlãtorie); Delta(t bilet) - creşterea cheltuielilor totale pe tipurile de bilete menţionate la paragraful 3.1 din cadrul art. 23, determinatã de influenţele reale primite în costuri - (lei). 3.2. Modificarea tarifelor pentru abonamentele lunare nominale integrale T(ab.nom.(1)) - (lei/lunã): T(ab. nom.(1)) = T(ab. nom.(0)) + Delta(t ab. nom.) (lei/lunã), unde: T(ab.nom.(1)) - tarifele abonamentelor nominale modificate pe tipurile menţionate la paragraful 3.2 din cadrul art. 23 - (lei/lunã); T(ab. nom.(0)) - tarifele abonamentelor nominale actuale pe tipurile menţionate la paragraful 3.2 din cadrul art. 23 - (lei/lunã); Delta(t ab. nom.) - creşterea cheltuielilor totale pe tipurile de abonamente menţionate la paragraful 3.2 din cadrul art. 23, determinatã de influenţele reale primite în costuri - (lei). 3.3. Modificarea tarifelor pentru abonamentele lunare nenominale integrale T(ab.nenom.(1)) - (lei/lunã): T(ab. nenom.(1)) = T(ab. nenom.(0)) + Delta(t ab. nenom.) (lei/lunã), unde: T(ab. nenom.(1)) - tarifele abonamentelor nenominale modificate pe tipurile menţionate la paragraful 3.3 din cadrul art. 23 - (lei/lunã); T(ab. nenom.(0)) - tarifele abonamentelor nenominale actuale pe tipurile menţionate la paragraful 3.3 din cadrul art. 23 - (lei/lunã); Delta(t ab. nenom.) - creşterea cheltuielilor totale pe tipurile de abonamente menţionate la paragraful 3.3 din cadrul art. 23, determinatã de influenţele reale primite în costuri - (lei). 3.4. Modificarea tarifelor pentru abonamentele fracţionate nenominale şi nominale T(ab. nenom./nom. fract.(1)) - (lei): a) calculatã în funcţie de modificarea cheltuielilor totale ale abonamentului: T(ab. nenom./nom. fract.(1)) = T(ab. nenom./nom. fract.(0)) + Delta(t ab. fract.) (lei/zi), unde: T(ab. nenom./nom. fract.(1)) - tarifele abonamentelor modificate pe tipurile menţionate la paragraful 3.4 din cadrul art. 23 - (lei); T(ab. nenom./nom. fract.(0)) - tarifele abonamentelor actuale pe tipurile menţionate la paragraful 3.4 din cadrul art. 23 - (lei); Delta(t ab. fract.) - creşterea cheltuielilor totale pe tipurile de abonamente menţionate la paragraful 3.4 din cadrul art. 23, determinatã de influenţele reale primite în costuri - (lei); b) calculatã în funcţie de modificarea cheltuielilor totale ale biletului de cãlãtorie: T(ab. nenom./nom. fract.(1)) = T(bilet(0)) + Delta(t bilet) (lei), unde: T(ab. nenom./nom. fract.(1)) - tarifele abonamentelor modificate pe tipurile menţionate la paragraful 3.4 din cadrul art. 23 - (lei); T(bilet(0)) - tarifele biletelor actuale pe tipurile menţionate la paragraful 3.4 din cadrul art. 23 - (lei); Delta(t bilet) (lei/zi) - creşterea cheltuielilor totale determinatã de influenţele reale primite în costuri - (lei). 3.5. Modificarea tarifelor pentru cartelele magnetice şi cele pentru liniile speciale Expres T(cart. mag./exp.(1)) (lei): T(cart. mag./exp.(1)) = T(cart. mag./exp.(0)) + Delta(t cart. mag./exp.)(lei), unde: T(cart. mag./exp.(1)) - tarifele modificate ale cartelelor magnetice sau ale celor pentru liniile Expres pe tipurile menţionate la paragraful 3.5 din cadrul art. 23 - (lei); T(cart. mag./exp.(0)) - tarifele actuale ale cartelelor magnetice sau ale celor pentru liniile Expres pe tipurile menţionate la paragraful 3.5 din cadrul art. 23 - (lei); Delta(t cart.mag./exp.) - creşterea cheltuielilor totale pe tipurile de cartele magnetice sau cartele pentru liniile Expres, menţionate la paragraful 3.5 din cadrul art. 23, determinatã de influenţele reale primite în costuri - (lei). 3.6. Modificarea tarifelor pentru alte tipuri de abonamente T(alte ab.(1)) (lei/abonament): T(alte ab.(1)) = T(t alte ab.(0)) + Delta(t alte ab.) (lei/abonament), unde: T(alte ab.(1)) - tarifele modificate pentru alte tipuri de abonamente - (lei/abonament); T(alte ab.(0)) - tarifele actuale pentru alte tipuri de abonamente - (lei/abonament); Delta(t alte ab.) - creşterea cheltuielilor totale determinatã de influenţele reale primite în costuri - (lei/abonament). 3.7. Modificarea cuantumurilor suprataxelor Autoritãţile administraţiei publice locale implicate vor modifica nivelurile cuantumurilor suprataxelor pentru contravenţiile sãvârşite de persoanele fizice care cãlãtoresc cu mijloacele de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu fãrã titlu ori legitimaţie de cãlãtorie valabile sau refuzã sã prezinte organelor de control titlul ori legitimaţia respectivã, care au un comportament necivilizat sau care aduc prejudicii mijloacelor de transport, în funcţie de nivelurile minime şi maxime stabilite pentru astfel de fapte, potrivit prevederilor legale în vigoare. 3.8. Modificarea tarifelor la serviciile de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se determinã avându-se în vedere urmãtoarele cheltuieli: a) cheltuielile cu combustibilii şi lubrifianţii se determinã avându-se în vedere preţurile de achiziţie în vigoare şi consumurile normate standard, luându-se în calcul modificarea acestora cu o influenţã mai mare decât cea a indicelui preţurilor de consum pe o perioadã de 3 luni consecutive; b) cheltuielile cu amortizarea se determinã respectându-se reglementãrile legale în vigoare; c) cheltuielile cu întreţinerea - reparaţiile - piesele de schimb, anvelopele, acumulatori şi alte cheltuieli se determinã avându-se în vedere modificarea acestora cu o influenţã mai mare decât cea a indicelui preţurilor de consum pe o perioadã de 3 luni consecutive; d) cheltuielile cu munca vie se fundamenteazã în funcţie de legislaţia în vigoare, corelatã cu principiul eficienţei economice; e) cheltuielile cu impozitele, autorizaţiile şi alte taxe se determinã potrivit prevederilor legale în vigoare; f) cheltuielile financiare detaliate corespunzãtor. CAP. VI Dispoziţii finale ART. 28 Orice tarif privind transportul public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu se poate stabili, ajusta sau modifica de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale implicate, numai pe baza prezentelor norme-cadru, care se vor adapta corespunzãtor în funcţie de condiţiile concrete şi specifice ale fiecãrui operator de transport public local de persoane/transportator autorizat. ART. 29 Anexa face parte integrantã din prezentele norme-cadru. ANEXĂ -----la normele-cadru---------------- STRUCTURA pe elemente de cheltuieli pentru stabilirea/ajustarea şi modificarea tarifului mediu pentru serviciul de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate sau pe cablu
────┬────────────────────────────────────────────┬─────────────────────────────┐
Nr. │ │ VALORI │
crt.│ ELEMENTE DE CHELTUIELI │ - lei - │
│ ├─────────┬────────┬──────────┤
│ │Stabilire│Ajustare│Modificare│
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
I.│Cheltuieli materiale │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
│Carburanţi │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
│Energie electricã │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
│Amortizare │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
│Service auto (întreţinere-reparaţii) │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
│Schimb ulei autoturism/autovehicul şi filtru│ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
│Piese de schimb │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
│Amortizare anvelope │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
│Amortizare acumulatori │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
│Alte cheltuieli materiale │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
II.│Cheltuieli cu taxe/impozite şi autorizaţii │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
│Inspecţia tehnicã periodicã │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
│Asigurare de rãspundere civilã auto │ │ │ │
│obligatorie (sub efectul legii) │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
│Asigurare casco │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
│Autorizaţie de transport │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
│Agreare R.A.R. │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
│Impozit pe autoturism/autobuz │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
│Impozit pe terenuri pentru parcare │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
│Impozit pe clãdiri │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
│Taxã de mediu │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
│Alte cheltuieli cu taxe/impozite şi │ │ │ │
│autorizaţii │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
III.│Cheltuieli cu munca vie │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
│- Salarii │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
│- C.A.S. │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
│- Fond de şomaj │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
│- Fondul naţional unic de asigurãri sociale │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
│ de sãnãtate │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
│- Fond de accidente şi boli profesionale │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
│- Cota de contribuţie pentru concedii şi │ │ │ │
│ indemnizaţii de asigurãri sociale de │ │ │ │
│ sãnãtate │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
│- Fond de garantare a creanţelor salariale │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
│- Tichete de masã │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
IV.│Cheltuieli de exploatare (I+II+III) │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
V. │Cheltuieli financiare │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
VI.│Total cheltuieli (IV+V) │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
VII.│Profit │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
VIII│Venituri obţinute din activitãţile specifice│ │ │ │
│fiecãrui operator de transport public local │ │ │ │
│de persoane/transportator autorizat (VI+VII)│ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
IX. │Venituri din subvenţiile de la bugetul local│ │ │ │
│bugetul de stat şi de la bugetele altor │ │ │ │
│instituţii │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
X. │Venituri totale (VIII+IX) │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
XI.│Numãr estimat de cãlãtorii │ │ │ │
│N(estimat cãl.) │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
XII.│Tarif mediu - lei/cãlãtorie (X/XI) │ T(cm) = │T(cm(1))│T(cm(1)) =│
│ │ V(t) │=T(cm(0)) T(cm(0))+│
│ │ ────────┤+Delta │Delta(cm) │
│ │N(estimat│(cm) │ │
│ │ cãl.) │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
XIII│ TVA 19% │ │ │ │
────┼────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────────┤
XIV.│Tarif mediu, inclusiv TVA - lei/cãlãtorie │ │ │ │
│(XII +XIII) │ │ │ │
────┴────────────────────────────────────────────┴─────────┴────────┴──────────┘
NOTĂ: Structura va fi adaptatã pe elementele de cheltuieli specifice fiecãrui operator de transport/transportator autorizat. Pentru cheltuielile financiare se vor anexa toate documentele şi justificãrile privind utilizarea acestora. Veniturile realizate din activitatea de exploatare, specifice fiecãrui operator de transport public local de persoane sau transportator autorizat, sunt obţinute din: bilete, abonamente, cartele magnetice, suprataxe şi alte tipuri de abonamente. Pentru ajustarea sau modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane, în fişa de fundamentare se vor prezenta: situaţia actualã a cheltuielilor şi a veniturilor realizate pe ultimele 12 luni, creşterile acestora (Delta) şi situaţia cheltuielilor şi a veniturilor propuse. -----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.