Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 261 din 19 noiembrie 2018 privind aprobarea Etapelor implementării Programului naţional de asigurare şi îmbunătăţire a calităţii serviciilor de sănătate şi a siguranţei pacientului în cadrul unităţilor sanitare din ambulatoriu
EMITENT: Autoritatea Naţională de Management al Calităţii în Sănătate PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1019 din 29 noiembrie 2018
Având în vedere:
- Referatul Biroului standarde pentru serviciile de sănătate din ambulatoriu aprobat cu nr. 818/C.V. din 19 noiembrie 2018;
– prevederile art. 249 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
– prevederile Hotărârii Colegiului director al Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate nr. 18/2018*) privind aprobarea Etapelor implementării Programului naţional de asigurare şi îmbunătăţire a calităţii serviciilor de sănătate şi a siguranţei pacientului în cadrul unităţilor sanitare din ambulatoriu;
– dispoziţiile art. 1 alin. (3), art. 2 lit. a) şi d)-h), art. 4 alin. (1), art. 5, art. 7, art. 8, art. 16 alin. (2) şi (4) şi art. 17 din Legea nr. 185/2017 privind asigurarea calităţii în sistemul de sănătate,
în temeiul art. 13 alin. (6) din Legea nr. 185/2017,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate emite prezentul ordin.
ART. 1
În vederea ducerii la îndeplinire a Hotărârii Colegiului director al Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate nr. 18/2018*), se aprobă Etapele implementării Programului naţional de asigurare şi îmbunătăţire a calităţii serviciilor de sănătate şi a siguranţei pacientului în cadrul unităţilor sanitare din ambulatoriu, prevăzute în anexa care face parte integrată din prezentul ordin.
*) Hotărârea Colegiului director al Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate nr. 18/2018 nu a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 2
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate,
Vasile Cepoi
Bucureşti, 19 noiembrie 2018.
Nr. 261.
ANEXA 1
Etapele implementării Programului naţional de asigurare şi îmbunătăţire
a calităţii serviciilor de sănătate şi a siguranţei pacientului în cadrul unităţilor sanitare din ambulatoriu
ART. 1
Programul naţional de asigurare şi îmbunătăţire a calităţii serviciilor de sănătate şi a siguranţei pacientului în cadrul unităţilor sanitare din ambulatoriu are în vedere următoarele principii:
a) publicitatea - principiu conform căruia standardele de acreditare, precum şi metodologia de evaluare şi acreditare se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I;
b) naţionalitatea - principiu conform căruia standardele de acreditare se realizează pe baza necesităţilor sistemului de sănătate la nivel naţional, în concordanţă cu strategia naţională de sănătate şi cu reprezentarea intereselor publice, independent de posibila predominare a oricăror interese specifice;
c) echitatea - principiu conform căruia evaluarea tuturor unităţilor sanitare se realizează pe baza aceloraşi principii;
d) evaluarea între egali - principiu conform căruia evaluarea unităţilor sanitare din ambulatoriu se realizează, pe cât posibil, ţinând cont de principiul evaluării de către egali în pregătire profesională (inter pares);
e) profesionalismul evaluării - principiu conform căruia evaluarea se realizează de către evaluatori de servicii de sănătate independenţi, care au urmat şi absolvit un program de formare în domeniul managementului calităţii în sănătate în specializarea „evaluator de servicii de sănătate“, recunoscut în condiţiile Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate nr. 95/2018 privind aprobarea Metodologiei pentru recunoaşterea furnizorilor de servicii de formare în domeniul managementului calităţii serviciilor de sănătate, pe baza unui curriculum specific;
f) confidenţialitatea şi păstrarea secretului profesional - principiu conform căruia informaţiile culese în procesul de evaluare, acreditare şi monitorizare sunt comunicate numai Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate, denumită în continuare A.N.M.C.S., cu respectarea prevederilor legale în vigoare, şi nu pot fi utilizate în scopul dezvoltării practicilor neconcurenţiale;
g) corectitudinea şi colegialitatea - principiu conform căruia pentru evitarea suspiciunilor şi a subiectivismului comisia de evaluare este formată din minimum doi evaluatori de servicii de sănătate, care participă împreună la evaluare;
h) echidistanţa şi evitarea incompatibilităţilor - principiu conform căruia evaluatorii de servicii de sănătate nu pot evalua unităţi sanitare din judeţul de domiciliu sau din cel în care îşi desfăşoară activitatea sau unităţi sanitare faţă de care se află în conflict de interese;
i) afectarea minimă a activităţii unităţii sanitare şi evitarea birocraţiei - principiu conform căruia în procesul de evaluare, acreditare şi monitorizare tehnicile şi procedurile aplicate sunt utilizate astfel încât să limiteze, pe cât posibil, afectarea activităţii unităţii sanitare;
j) eficientizarea cheltuielilor - principiu conform căruia unităţile sanitare din ambulatoriu se vor programa grupat, pe zone geografice (acelaşi oraş, aceeaşi comună, acelaşi judeţ) şi pe specialităţi, în scopul diminuării cheltuielilor necesare procesului de evaluare a acestora, astfel încât taxa de acreditare să fie cât mai mică.
ART. 2
Implementarea Programului naţional de asigurare şi îmbunătăţire a calităţii serviciilor de sănătate şi a siguranţei pacientului în cadrul unităţilor sanitare din ambulatoriu presupune parcurgerea următoarelor etape:
a) implementarea managementului calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului (managementul calităţii);
b) evaluarea implementării şi funcţionării sistemului de management al calităţii la nivelul fiecărei unităţi sanitare din ambulatoriu;
c) îmbunătăţirea sistemului de management al calităţii la nivelul fiecărei unităţi sanitare din ambulatoriu;
d) revizuirea şi armonizarea legislaţiei privind evaluarea şi monitorizarea calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului, pentru eliminarea dublei reglementări şi diminuarea birocraţiei.
ART. 3
Etapa de implementare a managementului calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului (denumit în continuare managementul calităţii) cuprinde, în principal, următoarele subetape:
a) elaborarea de către A.N.M.C.S. a standardelor şi a metodologiei de acreditare, în colaborare cu experţi şi grupurile de lectură desemnate de către organizaţiile interesate, pilotarea acestora, adoptarea prin armonizarea aşteptărilor şi exigenţelor tuturor părţilor interesate care sunt reprezentate în Colegiul director al A.N.M.C.S. şi aprobarea prin ordin comun al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui A.N.M.C.S.;
b) înregistrarea unităţilor sanitare în aplicaţia pusă la dispoziţie de către A.N.M.C.S. Această înregistrare este necesară pentru stabilirea numărului, tipului activităţii, complexităţii structurii, repartiţiei teritoriale a unităţilor sanitare ce urmează a fi acreditate, cu scopul organizării activităţilor de formare, al planificării vizitelor de evaluare şi al stabilirii volumului de activitate necesar evaluării şi acreditării acestora, în vederea eficientizării costurilor. Înregistrarea unităţii sanitare presupune crearea unui cont unic în aplicaţia informatică pusă la dispoziţie de către A.N.M.C.S., nu presupune costuri şi nu obligă unitatea sanitară la continuarea demersului;
c) formarea personalului cu atribuţii în procesul de management al calităţii, prin cursuri gratuite de tip e-Learning organizate de către A.N.M.C.S., dedicate reprezentanţilor legali ai unităţilor sanitare din ambulatoriu sau persoanelor desemnate de către aceştia;
d) implementarea sistemului de management al calităţii la nivelul fiecărei unităţi sanitare din ambulatoriu.
ART. 4
Etapa de evaluare a implementării şi funcţionării sistemului de management al calităţii la nivelul fiecărei unităţi sanitare din ambulatoriu cuprinde, în principal, următoarele subetape:
a) pregătirea evaluatorilor în conformitate cu standardele, procedurile şi metodologia de acreditare elaborate de către A.N.M.C.S.;
b) înscrierea unităţilor sanitare din ambulatoriu în procesul de acreditare - care constă în activitatea unităţilor sanitare de încărcare a documentaţiei în aplicaţia pusă la dispoziţie de către A.N.M.C.S. şi confirmă voinţa acestora de a intra în procesul de acreditare. Pe baza documentaţiei încărcate, A.N.M.C.S. elaborează Fişa de calcul al duratei vizitei, care stă la baza calculării taxei de acreditare conform tarifului orar de 290 lei, aprobat prin Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate nr. 1.350/668/2016 privind aprobarea modalităţii de calcul al taxei de acreditare, valabilă pentru ciclul de acreditare corespunzător perioadei 2017-2021. După înscriere, unităţile sanitare din ambulatoriu sunt asistate şi consiliate permanent de către personalul A.N.M.C.S. sau al oficiilor teritoriale ale acesteia;
c) planificarea vizitei de evaluare şi elaborarea planurilor anuale şi a celui multianual de acreditare a unităţilor sanitare din ambulatoriu. Planurile anuale şi planul multianual de acreditare cuprind doar unităţile sanitare înscrise. Perioada de evaluare a fiecărei unităţi sanitare nu poate fi stabilită anterior datei expirării valabilităţii evaluării realizate de casele de asigurări de sănătate;
d) pregătirea procesului de evaluare, etapă în cadrul căreia are loc comunicarea dintre persoanele responsabile din cadrul A.N.M.C.S. sau al oficiilor teritoriale ale acesteia şi unităţile sanitare, în vederea informării acestora cu privire la cerinţele standardelor de acreditare, la modalităţile de implementare a acestora şi la organizarea vizitei de evaluare. La finalul acestei etape se constituie comisia de evaluare;
e) vizita de evaluare;
f) acreditarea.
ART. 5
(1) Durata vizitei de evaluare este stabilită în funcţie de structura şi complexitatea unităţii sanitare din ambulatoriu supuse evaluării.
(2) Pentru o unitate sanitară având complexitatea unui cabinet medical individual (CMI), durata maximă a evaluării este de 9 ore.
(3) Vizita de evaluare a unităţii sanitare din ambulatoriu este împărţită în trei perioade:
a) previzita, în cadrul căreia se realizează de către comisia de evaluare analiza documentaţiei transmise de către unitatea sanitară;
b) vizita propriu-zisă la sediul unităţii sanitare, cu o durată de maximum 4 ore în cazul cabinetelor medicale individuale;
c) postvizită, în cadrul căreia se realizează integrarea informaţiilor culese şi transmiterea acestora către A.N.M.C.S. În această perioadă, unitatea sanitară are posibilitatea transmiterii către A.N.M.C.S. de obiecţiuni cu privire la datele culese de evaluatori în timpul vizitei.
ART. 6
(1) Acreditarea unităţilor sanitare din ambulatoriu se realizează de către structurile de specialitate ale A.N.M.C.S. pe baza documentelor utilizate în procesul de evaluare şi are ca rezultat raportul de acreditare, care se înaintează spre aprobare Colegiului director al A.N.M.C.S., în condiţiile prevederilor art. 11 alin. (10) lit. l) coroborate cu cele ale art. 13 alin. (5) lit. c) din Legea nr. 185/2017 privind asigurarea calităţii în sistemul de sănătate.
(2) Lista cu unităţile sanitare din ambulatoriu acreditate se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 7
În etapa de îmbunătăţire a sistemului de management al calităţii la nivelul fiecărei unităţi sanitare din ambulatoriu are loc comunicarea permanentă dintre reprezentanţii A.N.M.C.S. şi unităţile sanitare, asigurându-se acestora asistenţă pentru activităţile necesare dezvoltării sistemului de management al calităţii, precum şi monitorizarea unităţilor sanitare acreditate. Procesul de monitorizare postacreditare constă în raportarea semestrială şi anuală a indicatorilor de monitorizare stabiliţi de către A.N.M.C.S., precum şi raportarea anonimă a evenimentelor adverse, fără caracter acuzator, în scopul învăţării din erori.
ART. 8
Pentru revizuirea şi armonizarea legislaţiei privind evaluarea şi monitorizarea calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului, precum şi pentru eliminarea dublei reglementări şi diminuarea birocraţiei, pe baza informaţiilor culese în etapele precedente, sunt identificate acele prevederi normative care sunt de natură să împiedice sau să îngreuneze activitatea unităţilor sanitare sau să accentueze birocraţia.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: