Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDIN nr. 259 din 20 aprilie 2004 pentru aprobarea Statutului Comisiei de clasificare a carcaselor de porcine, bovine si ovine, in care se stabilesc atributiile, modul de organizare si functionare, precum si alte reglementari specifice
Având în vedere prevederile <>art. 6 din Hotãrârea Guvernului nr. 267/2004 privind instituirea Sistemului de clasificare a carcaselor de porcine, bovine şi ovine, în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 409/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale,
ministrul agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale emite urmãtorul ordin:
ART. 1 Se aprobã Statutul Comisiei de clasificare a carcaselor de porcine, bovine şi ovine, în care se stabilesc atribuţiile, modul de organizare şi funcţionare, precum şi alte reglementãri specifice, cuprins în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin. ART. 2 Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale, Ilie Sârbu
Bucureşti, 20 aprilie 2004. Nr. 259.
ANEXĂ
STATUTUL Comisiei de clasificare a carcaselor de porcine, bovine şi ovine
CAP. I Dispoziţii generale
ART. 1 (1) Comisia de clasificare a carcaselor de porcine, bovine şi ovine, denumitã în continuare Comisie, se înregistreazã în România, în conformitate cu prevederile legale, ca persoanã juridicã românã, cu personalitate juridicã, neguvernamentalã şi fãrã scop lucrativ, de interes general şi de utilitate publicã, apoliticã, cu conducere şi finanţare proprii. (2) Membrii Comisiei sunt persoane fizice din cadrul sectoarelor de pe filiera cãrnii de bovinã, porc şi ovinã şi din cadrul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale. ART. 2 Comisia îşi desfãşoarã activitatea la nivel naţional. ART. 3 (1) Sediul Comisiei este în municipiul Bucureşti, bd. Hristo Botev nr. 1, sectorul 3. (2) Sediul Comisiei poate fi mutat în orice alt loc din România, în baza deciziei consiliului director. (3) Comisia poate deschide sucursale, birouri sau orice alte puncte de activitate fãrã personalitate juridicã în România şi/sau în strãinãtate, în baza deciziei adunãrii generale. (4) Comisia poate organiza activitãţi cu scop lucrativ, cu respectarea prevederilor legale în privinţa organizaţiilor cu scop nelucrativ, a <>Legii nr. 31/1990 , republicatã, coroboratã cu prevederile <>Legii nr. 26/1990 , republicatã, şi a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, modificatã şi completatã cu <>Ordonanţa Guvernului nr. 37/2003 . (5) Comisia poate adopta diverse forme de constituire, conform deciziilor adunãrii generale, în vederea organizãrii specifice. (6) Comisia se constituie pentru o perioadã de timp nelimitatã.
CAP. II Scopul şi obiectul de activitate al Comisiei
ART. 4 Scopul principal al Comisiei este de a conduce şi de a gestiona Sistemul de clasificare a carcaselor de porcine, bovine şi ovine, denumit în continuare Sistem de clasificare, precum şi de a asigura aplicarea acestuia, potrivit legislaţiei în vigoare. ART. 5 Comisia are urmãtorul obiect de activitate, care poate fi completat în baza deciziei adunãrii generale şi cu respectarea prevederilor legale în vigoare în acest domeniu: a) administreazã şi implementeazã Sistemul de clasificare; b) elaboreazã proiectele de acte normative în domeniul clasificãrii; c) organizeazã programe de formare profesionalã pentru ocupaţia de clasificator şi examenele pentru absolvirea acestora, în condiţiile prevãzute de legislaţia în vigoare privind formarea profesionalã a adulţilor; d) stabileşte nivelul de referinţã pentru carcasa din fiecare specie; e) elaboreazã grila de preţuri pentru carcasele din fiecare specie, în funcţie de calitatea acestora; f) presteazã servicii în domeniul sãu de activitate şi încaseazã taxe destinate acoperirii cheltuielilor proprii de organizare şi funcţionare, cu respectarea prevederilor legale; g) prezintã Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale lista cuprinzând clasificatorii şi agenţiile de clasificare care îndeplinesc condiţiile pentru acordarea atestatului, respectiv autorizaţiei de clasificare, însoţite de documente care atestã acest lucru; h) desemneazã persoanele care verificã, prin sondaj sau la cerere, corectitudinea clasificãrii carcaselor; i) prezintã Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale propunerile de suspendare şi/sau de retragere a atestatului/autorizaţiei de clasificare; j) rezolvã contestaţiile care apar la clasificare, conform prevederilor legale; k) primeşte rapoartele de clasificare şi centralizeazã baza de date a Sistemului de clasificare; l) prezintã Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale rapoarte asupra stadiului de implementare a Sistemului de clasificare; m) reprezintã România la simpozioane, expoziţii, întâlniri de afaceri, deplasãri în strãinãtate, schimburi de informaţii, mese rotunde, conferinţe, concursuri profesionale şi alte manifestãri având ca temã Sistemul de clasificare; n) ţine legãtura cu şcolile şi universitãţile de profil, în vederea asigurãrii formãrii de specialişti în domeniul clasificãrii, al calitãţii carcaselor şi cãrnii; o) colaboreazã cu organizaţiile profesionale şi interprofesionale pe produsele carne de vitã, carne de porc şi carne de oaie; p) sprijinã introducerea de tehnici şi echipamente noi de clasificare utilizate în Uniunea Europeanã; q) achiziţioneazã, închiriazã, întreţine, construieşte şi doteazã bunuri imobile în vederea realizãrii scopurilor sale şi a obiectului de activitate; r) desfãşoarã orice alte activitãţi considerate utile pentru atingerea scopurilor Comisiei, pentru crearea fondurilor necesare acesteia, cu aprobarea consiliului director.
CAP. III Organizarea şi funcţionarea Comisiei
ART. 6 Comisia este formatã din 25 de membri şi are urmãtoarea structurã, componenţã şi pondere de participare pe categorii de membri: - reprezentanţi ai crescãtorilor de porcine, bovine sau ovine, ai asociaţiilor acestora şi ai organizaţiilor profesionale pe produs sau grupe de produse - 44%; - reprezentanţi ai patronatelor şi organizaţiilor profesionale pe produs sau grupe de produse ale procesatorilor de carne - 40%; - reprezentanţi ai comercianţilor - 8%; - reprezentanţi ai Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale - 8%. ART. 7 (1) Propunerile nominale de membri se fac de cãtre organizaţiile diferitelor sectoare, respectiv de cãtre Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, şi sunt validate de cãtre adunarea generalã. (2) Adunarea generalã poate respinge o propunere cu douã treimi din voturile membrilor prezenţi, cu condiţia ca aceastã respingere sã fie fundamentatã obiectiv de cel care o solicitã. ART. 8 Membrii se pot retrage din Comisie în baza voinţei lor exprimate în mod liber sau la propunerea organizaţiilor care i-au desemnat şi vor comunica acest lucru consiliului director cu cel puţin douã luni înainte de data retragerii. ART. 9 (1) Excluderea din rândul membrilor Comisiei se aplicã în urmãtoarele cazuri: - abateri repetate de la prevederile statutului; - acţiuni sau atitudini dãunãtoare Comisiei: exprimarea în numele Comisiei a unor poziţii contrare voinţei majoritãţii sau apartenenţa la organizaţii ale cãror obiective sunt contrare sau adverse obiectivelor Comisiei; - pierderea drepturilor civile sau punerea sub interdicţie. (2) Excluderea se aprobã de cãtre Comisie, în baza hotãrârii consiliului director, în urmãtoarea şedinţã a adunãrii generale. (3) Contestaţiile se depun şi se analizeazã conform <>Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. ART. 10 Înlocuirea membrilor Comisiei cu membri noi se face la propunerea organismelor pe care le reprezintã, cu respectarea ponderii prevãzute în prezentul statut. ART. 11 (1) Comisia rãspunde pentru obligaţiile sale cu patrimoniul dobândit. (2) Membrii Comisiei nu sunt solidari şi personal responsabili pentru debitele Comisiei. Aceştia nu se vor putea îndrepta asupra bunurilor aparţinând Comisiei, chiar dacã acestea au fost contribuţii proprii. ART. 12 (1) Membrii Comisiei au urmãtoarele drepturi: a) sã primeascã indemnizaţie de şedinţã proporţional cu activitatea depusã în Comisie şi în cadrul grupelor de lucru; de asemenea, unde este cazul, sã le fie rambursate cheltuielile de deplasare pentru participarea la activitãţile Comisiei; b) sã se adreseze cu cereri, sesizãri sau propuneri organelor de conducere ale Comisiei în orice problemã privind activitatea Comisiei sau activitatea profesionalã; c) sã participe la adunãrile generale, conferinţele, şedinţele Comisiei sau ale grupelor de lucru de care aparţin şi sã-şi exprime punctele de vedere în legãturã cu activitatea Comisiei şi a organelor de conducere ale acesteia; d) sã aleagã şi sã fie aleşi în organele de conducere ale Comisiei; e) sã primeascã publicaţiile Comisiei şi sã poatã publica în acestea articole, comunicãri; f) sã ia parte la toate activitãţile Comisiei. (2) Membrii Comisiei au urmãtoarele îndatoriri: a) sã participe activ la îndeplinirea scopurilor Comisiei; b) sã respecte prevederile statutului Comisiei şi hotãrârile adunãrii generale; c) sã participe la adunãrile generale şi acţiunile Comisiei; d) sã furnizeze Comisiei informaţiile cu caracter public necesare pentru îndeplinirea scopului acesteia; e) sã respecte confidenţialitatea informaţiilor la care au acces în cadrul Comisiei, cu excepţia celor cu caracter public. ART. 13 (1) Adunarea generalã este organul suprem de conducere şi decizie al Comisiei. (2) Adunarea generalã are urmãtoarele atribuţii: a) stabilirea strategiei şi a obiectivelor generale ale Comisiei; b) aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli şi a bilanţului contabil; c) validarea admiterii şi excluderii, dupã caz, a membrilor Comisiei; d) alegerea şi revocarea membrilor consiliului director; e) alegerea şi revocarea cenzorilor; f) înfiinţarea de sucursale, birouri sau orice alte puncte de activitate fãrã personalitate juridicã în România şi/sau în strãinãtate; g) modificarea statutului; h) dizolvarea şi lichidarea Comisiei, precum şi stabilirea destinaţiei bunurilor rãmase dupã lichidare. (3) Toţi membrii au drept de vot egal, uninominal în adunarea generalã. În cazuri de forţã majorã pot delega în scris dreptul de vot unui alt membru. (4) Adunarea generalã ordinarã se convoacã anual de cãtre consiliul director, prin scrisoare cu confirmare de primire, expediatã tuturor membrilor cu cel puţin 10 zile înainte de data programatã. (5) Adunarea generalã extraordinarã se convoacã de câte ori este nevoie, din iniţiativa consiliului director sau la cererea scrisã şi motivatã a cel puţin douã treimi din numãrul membrilor adunãrii generale. (6) Hotãrârile din adunarea generalã se iau cu majoritatea simplã a celor prezenţi. În caz de egalitate, votul preşedintelui este decisiv. (7) a) În cazuri speciale, când trebuie luate decizii rapide care intrã în atribuţiile adunãrii generale, consiliul director poate organiza un referendum, prin scrisoare cu confirmare de primire, expediatã tuturor membrilor. b) Rãspunsul va fi adresat Comisiei în scris. c) Hotãrârile se iau cu majoritatea simplã a voturilor exprimate în termenul fixat de consiliul director. ART. 14 (1) Consiliul director este format din 5 membri aleşi pe o perioadã de 2 ani, fiind compus din: - preşedinte, - vicepreşedinte, - 3 membri. (2) Consiliul director este nominal, membrii sãi putând fi realeşi. (3) Atribuţiile consiliului director sunt urmãtoarele: a) asigurã conducerea operativã a activitãţii Comisiei între adunãrile generale şi realizarea actelor de administrare privind activitatea curentã a Comisiei; b) asigurã îndeplinirea prevederilor statutului Comisiei şi a hotãrârilor adunãrilor generale; c) propune adunãrii generale programul de activitate al Comisiei; d) numeşte şi elibereazã din funcţie directorul executiv; e) alege membrii grupelor de lucru şi stabileşte atribuţiile acestora; f) propune bugetul de venituri şi cheltuieli al Comisiei, îl supune aprobãrii în adunarea generalã şi urmãreşte realizarea lui; g) desemneazã persoanele cu drept de semnãturã în bancã; h) organizeazã şi administreazã activitatea Comisiei conform obiectului de activitate; i) aprobã primirea şi excluderea membrilor, cu condiţia validãrii de cãtre adunarea generalã; j) decide afilierea la federaţii, uniuni etc. şi ieşirea din acestea; k) decide suspendarea preşedintelui sau a persoanelor delegate de acesta ca purtãtori de cuvânt, atunci când poziţia exprimatã de aceştia nu este conformã cu obiectivele Comisiei sau cu deciziile adunãrii generale. Suspendarea va fi validatã de adunarea generalã prin revocare; l) stabileşte sediul Comisiei; m) primeşte alte atribuţii şi sarcini stabilite de adunarea generalã. (4) Consiliul director se întruneşte trimestrial sau ori de câte ori este necesar. (5) Hotãrârile se iau cu majoritatea simplã a celor prezenţi. (6) În caz de egalitate, votul preşedintelui este decisiv. (7) Consiliul director este obligat sã prezinte adunãrii generale situaţia prezenţei la şedinţele consiliului. ART. 15 Preşedintele consiliului director al Comisiei, care este şi preşedintele adunãrii generale, iar în lipsa acestuia vicepreşedintele sau directorul executiv sau alţi membri delegaţi nominal de cãtre preşedinte reprezintã Comisia în relaţiile cu terţii, în justiţie şi în faţa altor autoritãţi. ART. 16 (1) Comisia de cenzori este organul de control al Comisiei şi va fi formatã din una sau trei persoane, care trebuie sã fie experţi contabili autorizaţi conform legii. (2) Cenzorii nu pot fi membri ai Comisiei. (3) Cenzorii pot primi pentru activitãţile efectuate o indemnizaţie care se va stabili de cãtre Comisie, în funcţie de resursele financiare şi legislaţia în vigoare. (4) Cenzorii sunt aleşi pe o perioadã de un an. (5) Comisia de cenzori verificã trimestrial gestiunea Comisiei, prezentând adunãrii generale rapoarte cu concluzii şi propuneri pentru buna desfãşurare a activitãţii. ART. 17 (1) Membrii consiliului director sunt aleşi prin vot secret de cãtre adunarea generalã. (2) Preşedintele consiliului director nu poate face parte din structura de conducere centralã a vreunui partid politic. (3) Preşedintele consiliului director reprezintã Comisia în faţa organelor de stat, precum şi în faţa altor instituţii şi organizaţii din ţarã şi strãinãtate cu care Comisia are relaţii şi legãturi, în cadrul obiectului de activitate. (4) Preşedintele exercitã urmãtoarele activitãţi: a) conduce şedinţele consiliului director şi urmãreşte îndeplinirea deciziilor acestuia; b) semneazã actele de gestiune ale Comisiei, vizate de controlul preventiv sau de altã persoanã împuternicitã în acest scop, în limita bugetului; c) semneazã contractele, convenţiile, împuternicirile şi corespondenţa Comisiei; d) convoacã adunarea generalã a Comisiei; e) în caz de imposibilitate a executãrii uneia sau mai multor sarcini, poate delega preluarea temporarã a respectivelor responsabilitãţi de cãtre vicepreşedintele Comisiei sau de cãtre alt membru din consiliul director; f) verificã angajãrile personalului Comisiei, precum şi concedierile şi nivelul drepturilor bãneşti, conform condiţiilor de salarizare, limitelor bugetului aprobat şi veniturilor Comisiei. ART. 18 (1) Directorul executiv al Comisiei duce la îndeplinire deciziile consiliului director şi dispoziţiile preşedintelui, asigurã şi urmãreşte rezolvarea tuturor problemelor legate de activitatea curentã a Comisiei. (2) Directorul executiv îndeplineşte urmãtoarele atribuţii: a) angajeazã Comisia în raporturile cu persoanele fizice şi juridice, în limitele mandatului primit de la preşedinte; b) administreazã şi gestioneazã activitatea Comisiei, în limita bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat de adunarea generalã; c) angajeazã, recompenseazã, sancţioneazã şi demite personalul angajat; d) stabileşte atribuţii şi competenţe personalului angajat; e) participã la şedinţele consiliului director. ART. 19 (1) Consiliul director, pentru îndeplinirea atribuţiilor Comisiei, constituie grupe de lucru, ale cãror componenţã şi atribuţii se stabilesc în cadrul şedinţei acestuia. (2) Membrii grupelor de lucru sunt specialişti din diverse sectoare, în funcţie de obiectul de activitate al grupei de lucru, care fac parte sau nu din Comisie. (3) Membrii grupelor de lucru pot primi pentru activitãţile efectuate o indemnizaţie care se va stabili de cãtre Comisie, în funcţie de resursele financiare şi legislaţia în vigoare. (4) Coordonatorii grupelor de lucru fac parte din Comisie şi au obligaţia sã prezinte stadiul îndeplinirii atribuţiilor şi propunerile de îmbunãtãţire a activitãţii acestor grupuri ori de câte ori adunarea generalã sau consiliul director o cere.
CAP. IV Patrimoniul
ART. 20 (1) Patrimoniul iniţial al Comisiei se constituie din taxa de înscriere a membrilor achitatã de cãtre membrii fondatori în contul deschis pe numele Comisiei la Banca Transilvania. (2) Patrimoniul iniţial al Comisiei se completeazã cu donaţii, legate, bunuri mobile şi imobiliare, cotizaţii, diferite forme de sponsorizare sau orice alte contribuţii de la membri sau de la alte persoane fizice şi/sau juridice din România şi/sau din strãinãtate, de la bugetul statului, precum şi din activitãţi proprii sau orice alte surse conform dispoziţiilor legale. (3) Veniturile Comisiei constau sau provin din: a) contribuţiile şi cotizaţiile membrilor; b) vânzarea publicaţiilor Comisiei sau a altor documente tehnice elaborate sau aprobate de Comisie; c) ajutoare financiare nerambursabile sau bunuri imobiliare ori mobile ale membrilor Comisiei, ale persoanelor juridice pe care le reprezintã sau ale terţilor, persoane fizice şi juridice din ţarã sau strãinãtate; d) diverse forme de valorificare a patrimoniului: dobânzi, dividende, chirii, acţiuni, cota-parte din beneficiile legal obţinute şi altele; e) tarife sau onorarii pentru executarea unor servicii, studii, expertize, angajate pe bazã contractualã, potrivit scopului Comisiei şi prevederilor legii; f) cota procentualã de 15% din tariful de clasificare practicat de agenţiile de clasificare; g) alte activitãţi, fãrã scop lucrativ, organizate de Comisie sau în colaborare, potrivit prezentului statut; h) subscripţii, sponsorizãri şi alte surse permise de lege; i) aporturi în naturã. ART. 21 Comisia elaboreazã bugetul de venituri şi cheltuieli, precum şi situaţii financiare anuale, conform dispoziţiilor legale în vigoare. ART. 22 Cuantumul taxelor, ca şi modul de calcul al acestora se stabilesc de adunarea generalã pe baza propunerilor consiliului director. ART. 23 Persoanele care îndeplinesc atribuţii în cadrul Comisiei rãspund, potrivit legii, de prejudiciile aduse. ART. 24 (1) Comisia îşi pierde personalitatea juridicã în unul dintre urmãtoarele cazuri: - când scopul Comisiei nu mai poate fi realizat; - când Comisia, din cauzã de insolvabilitate, nu îşi poate continua activitatea, fiind nevoitã sã se lichideze; - în orice alte cazuri, prin decizia adunãrii generale. (2) În cazurile de dizolvare, lichidarea patrimoniului Comisiei se va face de cãtre organele de conducere şi administrare sau de persoanele numite de adunarea generalã în conformitate cu prevederile legale.
CAP. V Dispoziţii finale şi tranzitorii
ART. 25 Comisia este subiect de drept român, supusã legislaţiei în vigoare din România, şi orice modificare sau completare a statutului ori în componenţa organelor de conducere şi administrare se face prin hotãrâri adoptate de Comisie, cu votul majoritãţii simple a celor prezenţi. În caz de egalitate, votul preşedintelui este decisiv. ART. 26 Prevederile prezentului statut se completeazã în conformitate cu prevederile legale.
______________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email