Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 243 din 10 octombrie 2006 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind stabilirea principiilor care reglementeaza organizarea controalelor veterinare pentru animalele care intra in Comunitatea Europeana din tari terte
EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA SANITARA VETERINARA SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTELOR PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 900 din 6 noiembrie 2006
ORDIN nr. 243 din 10 octombrie 2006
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind stabilirea principiilor care reglementeazã organizarea controalelor veterinare pentru animalele care intra în Comunitatea Europeanã din tari terţe
EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA SANITARÃ VETERINARA ŞI PENTRU SIGURANTA ALIMENTELOR
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 900 din 6 noiembrie 2006
Având în vedere prevederile <>art. 10 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activitãţii sanitar-veterinare şi pentru siguranta alimentelor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 215/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul art. 3 alin. (3) şi al <>art. 4 alin. (3) din Hotãrârea Guvernului nr. 130/2006 privind organizarea şi funcţionarea Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor şi a unitãţilor din subordinea acesteia,
vazand Referatul de aprobare nr. 34.530 din 3 octombrie 2006, întocmit de Direcţia generalã de inspecţie şi coordonare a punctelor de inspecţie la frontiera din cadrul Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor,
preşedintele Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor emite urmãtorul ordin:
ART. 1
Se aproba Norma sanitarã veterinara privind stabilirea principiilor care reglementeazã organizarea controalelor veterinare pentru animalele care intra în Comunitatea Europeanã din tari terţe, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor, institutele veterinare centrale şi direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranta alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 3
(1) La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abroga <>Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 83/2003 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind stabilirea principiilor care reglementeazã organizarea controalelor veterinare pentru animalele care intra în România din tari terţe, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 159 şi 159 bis din 12 martie 2003.
(2) De la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, referirile fãcute la ordinul menţionat la alin. (1) se vor considera ca fiind referiri la prezentul ordin.
ART. 4
Prezentul ordin transpune prevederile Directivei Consiliului 91/496/CEE ce stabileşte principii care reglementeazã organizarea controalelor veterinare pentru animalele care intra în Comunitate din tari terţe şi modifica directivele 89/662/CEE , 90/425/CEE şi 90/675/CEE , publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 268 din 24 septembrie 1991, p. 56.
ART. 5
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare la data aderãrii României la Uniunea Europeanã.
Preşedintele Autoritãţii Naţionale
Sanitare Veterinare şi
pentru Siguranta Alimentelor,
Marian Avram
Bucureşti, 10 octombrie 2006.
Nr. 243.
ANEXA
NORMA SANITARÃ VETERINARA
privind stabilirea principiilor care reglementeazã organizarea controalelor
veterinare pentru animalele care intra în Comunitatea Europeanã din tari terţe
ART. 1
(1) Controalele veterinare referitoare la animalele provenite din tari terţe, care intra pe teritoriul Comunitãţii Europene prin România, se efectueazã de Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor în conformitate cu prezenta norma sanitarã veterinara.
(2) Prezenta norma sanitarã veterinara nu se aplica în cazul controalelor veterinare asupra animalelor de companie, cu excepţia ecvideelor, care însoţesc cãlãtorii în scopuri necomerciale.
ART. 2
(1) În sensul prezentei norme sanitare veterinare, se aplica, dupã caz, definiţiile prevãzute de art. 2 din Norma sanitarã veterinara privind controalele veterinare şi zootehnice aplicabile comerţului României cu statele membre ale Uniunii Europene cu unele animale vii şi produse de origine animala, aprobatã prin <>Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 580/2002 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 250 din 11 aprilie 2003, ce transpune în legislaţia nationala Directiva 90/425/CEE .
(2) Suplimentar, se aplica urmãtoarele definiţii:
a) controlul documentelor - verificarea certificatelor sau a documentelor veterinare care însoţesc un animal;
b) controlul identitãţii - verificarea, numai prin inspecţie vizuala, a concordanţei dintre documente sau certificate şi animale, precum şi a prezentei şi conformitatii marcilor de identificare ce trebuie sa fie prezente pe animale;
c) control fizic - un control al animalului, inclusiv o eventuala prelevare de probe şi testare de laborator şi, atunci când este cazul, controale suplimentare în timpul carantinei;
d) importator - orice persoana fizica sau juridicã ce prezintã animale destinate importului în Comunitatea Europeanã;
e) lot de animale - un anumit numãr de animale din aceeaşi specie, înscrise în acelaşi certificat sau document veterinar, transportate cu acelaşi mijloc de transport, şi care provine din aceeaşi ţara terta sau din aceeaşi parte a unei astfel de tari;
f) post de inspecţie la frontiera - orice post de inspecţie localizat în imediata apropiere a frontierei externe a României, asa cum se menţioneazã în Norma sanitarã veterinara care stabileşte principiile ce reglementeazã organizarea controalelor veterinare privind produsele ce intra în Comunitatea Europeanã din tari terţe, aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 206/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 752 din 4 septembrie 2006, ce transpune în legislaţia nationala Directiva Consiliului 97/78/CE , desemnat şi aprobat în conformitate cu art. 6 al prezentei norme sanitare veterinare.
CAP. I
Organizarea şi monitorizarea controalelor
ART. 3
(1) Importatorii sunt obligaţi sa notifice, cu o zi lucrãtoare în avans, personalul veterinar de la postul de inspecţie la frontiera unde vor fi prezentate animalele, specificand numãrul, specia şi ora probabila a sosirii animalelor.
(2) Animalele sunt transportate direct, sub supraveghere oficialã, la postul de inspecţie menţionat la art. 6 sau, când este cazul, la un centru de carantina menţionat la art. 10 alin. (1) lit. b).
(3) Animalele nu pot pãrãsi un astfel de post sau centru, în afarã de cazul în care, fãrã a se aduce atingere prevederilor speciale care trebuie sa fie adoptate în conformitate cu procedura comunitara, au fost furnizate dovezi:
a) sub forma certificatului menţionat la art. 7 alin. (1) lit. b) sau la art. 8, ca au fost efectuate controale veterinare asupra animalelor în cauza, în conformitate cu art. 4 alin. (1) şi (2) lit. a), b) şi d) şi art. 8 şi 9, potrivit cerinţelor autoritãţii competente;
b) ca au fost plãtite controalele veterinare şi ca, dacã este cazul, a fost depusa o suma care acoperã orice costuri prevãzute la art. 10 alin. (1) şi (8) şi la art. 12 alin. (4).
(4) Autoritatea vamalã autorizeaza libera circulaţie pe teritoriul României, asa cum se menţioneazã în norma sanitarã veterinara aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 206/2006, numai dacã, fãrã a se aduce atingere prevederilor speciale care trebuie sa fie adoptate în conformitate cu procedura comunitara, au fost furnizate dovezi ca cerinţele menţionate la alin. (3) au fost îndeplinite.
ART. 4
(1) Indiferent de destinaţia vamalã a animalelor, fiecare lot de animale provenit dintr-o ţara terta se supune unui control al documentelor şi al identitãţii efectuat de autoritatea veterinara, la unul dintre punctele de inspecţie la frontiera situat pe teritoriul României, asa cum se menţioneazã în norma sanitarã veterinara aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 206/2006, pentru a verifica:
a) originea animalelor;
b) destinaţia ulterioara a acestora, în special în cazul tranzitului sau în cazul comerţului cu animale care nu a fãcut încã obiectul unei armonizari la nivel comunitar sau care nu a fost supus unor cerinţe specifice recunoscute printr-o decizie comunitara pentru un stat membru al Uniunii Europene de destinaţie;
c) faptul ca menţiunile înscrise în certificatele sau în documentele menţionate oferã garanţiile solicitate de reglementãrile comunitare sau, în cazul comerţului cu animale care nu a fãcut încã obiectul unei armonizari la nivel comunitar, garanţiile solicitate de legislaţia nationala aplicabile în diferite cazuri, reglementate de prezenta norma sanitarã veterinara;
d) faptul ca lotul de animale nu a fãcut obiectul unei respingeri, în baza procedurii specificate la art. 1 alin. (1) lit. a) din Norma sanitarã veterinara şi pentru siguranta alimentelor privind computerizarea procedurilor de import veterinare (proiectul Schift), aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 86/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 831 din 14 septembrie 2005, ce transpune în legislaţia nationala Decizia Consiliului 92/438/CEE .
(2) Fãrã a aduce atingere excepţiilor prevãzute la art. 8, medicul veterinar oficial trebuie sa efectueze un control fizic al animalelor prezentate la postul de inspecţie la frontiera. Controlul trebuie sa fie efectuat dupã consultarea bazei de date specificate la art. 1 alin. (1) lit. b) din norma sanitarã veterinara aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 86/2005, ce preia în legislaţia nationala prevederile Deciziei 92/438/CEE , şi trebuie sa includã în special:
a) un examen clinic al animalelor, pentru a se asigura ca starea de sãnãtate a acestora este conformã cu informaţiile furnizate în certificatul sau documentul de însoţire şi ca sunt clinic sanatoase. Se poate acorda o derogare de la principiul examinãrii clinice individuale a anumitor categorii şi specii de animale, în conformitate cu cerinţele Uniunii Europene, în anumite condiţii şi în conformitate cu regulile care vor fi stabilite potrivit aceloraşi cerinţe;
b) efectuarea anumitor teste de laborator considerate necesare sau prevãzute de legislaţia comunitara;
c) eventuale probe oficiale care trebuie sa fie examinate pentru reziduuri şi analizate cat mai repede posibil;
d) verificarea conformitatii cu cerinţele stabilite de Regulamentul Consiliului nr. 1/2005/CE privind protecţia animalelor în timpul transportului.
(3) În scopul efectuãrii unui control ulterior privind transportul şi, atunci când este cazul, conform cerinţelor suplimentare din exploatatia de destinaţie, medicul veterinar oficial comunica informaţiile necesare autoritãţilor competente ale statului membru de destinaţie, prin intermediul sistemului de schimb de informaţii stabilit la nivel comunitar. Medicul veterinar oficial poate fi asistat în îndeplinirea unora dintre aceste sarcini de personal calificat, cu pregãtire specialã, care lucreazã sub îndrumarea sa.
(4) Prin derogare de la prevederile alin. (1) şi (2), pentru animalele care intra printr-un port sau aeroport aflat pe teritoriul României, asa cum se menţioneazã în norma sanitarã veterinara aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 206/2006, controlul identitãţii şi controlul fizic pot fi efectuate în acel port sau aeroport de destinaţie, cu condiţia ca acesta sa detina un post de inspecţie la frontiera la care se referã art. 6 şi ca animalele sa-şi continue cãlãtoria, dupã caz, pe mare sau pe calea aerului, pe acelaşi vas sau în acelaşi avion. În astfel de cazuri, autoritatea competenta care a efectuat controlul documentelor informeazã fie direct, fie prin autoritatea veterinara localã medicul veterinar oficial al postului de inspecţie situat în statul membru al Uniunii Europene de destinaţie, prin sistemul de schimb de informaţii stabilit la nivel comunitar, cu privire la trecerea animalelor.
(5) Orice cheltuiala pe care o implica aplicarea prezentului articol va fi suportatã de expeditor, destinatar sau de agentul acestora, fãrã rambursare din partea României.
ART. 5
Este interzisã intrarea pe teritoriul României, asa cum se menţioneazã în norma sanitarã veterinara aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 206/2006, atunci când controalele arata ca:
a) animalele din speciile pentru care exista reguli de import armonizate la nivel comunitar, fãrã a aduce atingere condiţiilor speciale prevãzute la art. 19 din Norma sanitarã veterinara privind condiţiile de sãnãtate a animalelor, ce guverneazã miscarea ecvideelor şi importul lor din tari terţe, aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 30/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 213 din 8 martie 2006, ce transpune în legislaţia nationala Directiva Consiliului 90/426/CEE , provin dintr-un teritoriu sau dintr-o parte a teritoriului unei tari terţe care nu se afla pe listele întocmite în conformitate cu reglementãrile comunitare pentru speciile respective sau din care importurile sunt interzise ca urmare a unei decizii comunitare;
b) animalele, altele decât cele menţionate la lit. a), nu respecta cerinţele prevãzute de legislaţia nationala corespunzãtoare diferitelor cazuri reglementate de prezenta norma sanitarã veterinara;
c) animalele suferã sau sunt suspectate de a suferi sau de a fi infectate cu o boala contagioasa sau cu o boala care prezintã un risc pentru sãnãtatea publica ori sãnãtatea animalelor sau pentru orice alt motiv prevãzut de reglementãrile comunitare;
d) ţara terta exportatoare nu s-a conformat cerinţelor prevãzute de reglementãrile comunitare;
e) animalele nu sunt apte pentru a continua cãlãtoria;
f) certificatul sau documentul veterinar care însoţeşte animalele nu îndeplineşte condiţiile stabilite potrivit reglementãrilor comunitare sau, în cazul în care reglementãrile nu au fost armonizate, cerinţelor prevãzute de reglementãrile naţionale care corespund diferitelor situaţii reglementate de prezenta norma sanitarã veterinara.
ART. 6
(1) Posturile de inspecţie la frontiera României trebuie sa îndeplineascã cerinţele prezentului articol.
(2) Posturile de inspecţie la frontiera trebuie sa fie:
a) localizate la punctul de intrare pe teritoriul României, asa cum se menţioneazã în norma sanitarã veterinara aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 206/2006. Se poate accepta situarea postului de inspecţie la frontiera la o anumitã distanta de punctul de intrare, atunci când este necesar datoritã unor constrângeri de ordin geografic (de exemplu, chei de descãrcare, statie de cale feratã sau pasuri montane) şi cu condiţia ca, în acest caz, postul de inspecţie la frontiera sa fie situat departe de exploataţii sau de locurile în care sunt ţinute animale care pot fi infectate cu boli contagioase;
b) situate într-o zona vamalã care sa permitã efectuarea celorlalte formalitãţi administrative, inclusiv a formalitãţilor vamale legate de import;
c) desemnate şi aprobate conform alin. (4);
d) plasate sub autoritatea unui medic veterinar oficial, care va fi efectiv responsabil de controale şi care poate fi asistat de personal auxiliar special instruit, care lucreazã sub îndrumarea sa.
(3) Medicul veterinar oficial trebuie sa se asigure ca este efectuatã actualizarea bazei de date prevãzute la art. 1 lit. c) din norma sanitarã veterinara aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 86/2005.
(4) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor comunica Comisiei Europene lista cu posturile de inspecţie la frontiera responsabile de efectuarea controalelor veterinare asupra animalelor şi furnizeazã urmãtoarele informaţii:
a) natura postului de inspecţie la frontiera: port, aeroport, punct de control rutier, punct de control feroviar;
b) natura animalelor care pot fi controlate în punctul de control la frontiera, în funcţie de echipamentul şi personalul veterinar disponibile, menţionându-se, în acest caz, animalele care nu pot fi controlate şi, în cazul ecvideelor înregistrate, programul de lucru al unui punct de control la frontiera special aprobat;
c) personalul desemnat pentru controalele veterinare:
(i) numãrul de medici veterinari oficiali, cu cel puţin un medic veterinar oficial de serviciu în timpul programului de lucru al punctului de control la frontiera;
(ii) numãrul de personal auxiliar sau de asistenţi cu o calificare specialã;
d) descrierea echipamentului şi a spaţiilor disponibile pentru efectuarea:
(i) controlului documentelor;
(ii) controlului fizic;
(iii) prelevarii probelor;
(iv) testelor generale prevãzute de art. 4 alin. (2) lit. b);
(v) testelor specifice dispuse de medicul veterinar oficial;
e) capacitatea spaţiilor disponibile în cazul în care este necesarã adãpostirea animalelor în asteptarea rezultatelor testelor;
f) natura echipamentului care permite un schimb rapid de informaţii, în special cu celelalte posturi de inspecţie la frontiera;
g) volumul schimburilor comerciale (tipurile şi numãrul animalelor care trec prin postul de inspecţie la frontiera).
(5) Comisia Europeanã împreunã cu Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor inspecteaza posturile de inspecţie la frontiera desemnate în conformitate cu prevederile alin. (4) pentru a se asigura de aplicarea uniforma a regulilor privind controalele sanitare veterinare şi de faptul ca posturile de inspecţie la frontiera dispun în fapt de infrastructurile necesare şi îndeplinesc condiţiile generale stabilite în anexa nr. 1.
ART. 7
(1) Atunci când animalele din speciile pentru care au fost armonizate condiţiile de import la nivel comunitar nu vor fi puse pe piata pe teritoriul României, iar Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor a efectuat controalele menţionate la art. 4, medicul veterinar oficial al locului de inspecţie, fãrã a aduce atingere cerinţelor specifice aplicabile ecvideelor înregistrate şi însoţite de documentul de identificare prevãzut de Normele privind organizarea stud-book-ului, certificarea originii şi comerţul cu ecvidee de rasa pura, aprobate prin <>Ordinul ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale nr. 464/2006 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 715 din 21 august 2006, ce transpune în legislaţia nationala Directiva Consiliului 90/427/CEE :
a) furnizeazã persoanei interesate una sau, în cazul separarii lotului, mai multe copii autentificate ale certificatelor originale referitoare la animalele respective. Perioada de valabilitate a acestor copii nu va depãşi 10 zile;
b) emite un certificat conform modelului stabilit de Comisia Europeanã în baza procedurii comunitare, care atesta ca au fost efectuate controalele menţionate la art. 4 alin. (1) şi alin. (2) lit. a), b) şi d) în conformitate cu cerinţele medicului veterinar oficial şi care precizeazã natura probelor prelevate şi rezultatele testelor de laborator sau termenele la care se asteapta aceste rezultate;
c) pãstreazã originalul certificatului sau certificatelor care însoţesc animalele.
(2) Dupã ce animalele au trecut prin punctul de inspecţie la frontiera şi sunt admise pe teritoriul României, asa cum se menţioneazã în norma sanitarã veterinara aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 206/2006, comerţul cu animalele menţionate la alin. (1) trebuie sa fie efectuat conform regulilor privind controalele veterinare stabilite de norma sanitarã veterinara aprobatã prin <>Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 580/2002 .
(3) În special informaţia de la autoritatea competenta a locului de destinaţie, furnizatã prin sistemul de schimb de informaţii, trebuie sa preziceze dacã:
a) animalele sunt destinate unui stat membru al Uniunii Europene sau unei zone care are cerinţe specifice;
b) au fost prelevate probe, dar rezultatele nu sunt cunoscute în momentul în care mijlocul de transport pãrãseşte punctul de inspecţie la frontiera.
ART. 8
(1) Controalele veterinare asupra importurilor de animale din speciile care nu sunt reglementate de anexa nr. 1 la norma sanitarã veterinara aprobatã prin <>Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 580/2002 se efectueazã în conformitate cu urmãtoarele prevederi:
a) când animalele sunt prezentate direct la unul dintre posturile de inspecţie la frontiera României, ca stat care urmeazã sa le importe, vor fi supuse în acel post tuturor controalelor prevãzute la art. 4;
b) când animalele sunt prezentate la un post de inspecţie situat în alt stat membru al Uniunii Europene, cu acordul prealabil al acestuia din urma:
(i) fie toate controalele la care se referã art. 4 trebuie sa fie efectuate în acel post în numele statului de destinaţie, pentru a se asigura, în special, ca au fost respectate cerinţele de sãnãtate animala;
(ii) fie, în cazul unui acord între autoritãţile competente centrale ale României şi ale statului membru al Uniunii Europene respectiv şi, când este cazul, între cele ale statului membru al Uniunii Europene sau statelor membre ale Uniunii Europene de tranzit, se efectueazã în acel post de inspecţie la frontiera numai controalele prevãzute de art. 4 alin. (1), caz în care controalele prevãzute de art. 4 alin. (2) se efectueazã în statul membru al Uniunii Europene de destinaţie;
c) cu toate acestea, în cazul prevãzut de lit. b) pct. (ii), animalele pot pãrãsi postul de inspecţie la frontiera dupã ce a fost efectuat controlul documentelor şi al identitãţii, numai în vehicule sigilate şi numai dupã ce medicul veterinar oficial:
(i) a indicat pe exemplarul sau, atunci când lotul de animale este separat în mai multe pãrţi, pe exemplarele certificatelor originale faptul ca animalele au trecut prin postul de inspecţie şi ca a fost efectuat controlul;
(ii) prin intermediul sistemului de schimb de informaţii a informat autoritatea veterinara de la locul de destinaţie sau, când este cazul, a statului sau statelor membre ale Uniunii Europene de tranzit ca animalele au trecut prin postul de inspecţie la frontiera;
(iii) prin derogare de la prevederile art. 3 alin. (3), a eliberat autoritatea vamalã competenta de la punctul de inspecţie la frontiera de responsabilitatea privind animalele prezentate;
d) în cazul animalelor destinate tãierii, Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor poate recurge numai la soluţia stabilitã la lit. b) pct. (i);
e) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor trebuie sa informeze Comisia Europeanã şi reprezentanţii celorlalte state membre ale Uniunii Europene care se întâlnesc în cadrul comitetului veterinar permanent despre cazurile în care s-a recurs la soluţia stabilitã la lit. b) pct. (ii).
(2) Pana la adoptarea deciziilor specifice prevãzute de reglementãrile comunitare, animalele pentru care comerţul a fost armonizat la nivel comunitar, dar care provin dintr-o ţara terta pentru care încã nu au fost stabilite condiţii uniforme de sãnãtate a animalelor, trebuie sa fie importate în urmãtoarele condiţii:
a) animalele sa fie supuse controalelor prevãzute de art. 4;
b) animalele nu pot pãrãsi postul de inspecţie sau centrul de carantina decât dacã aceste controale dovedesc faptul ca animalul sau lotul de animale:
(i) fie, fãrã a aduce atingere cerinţelor specifice aplicabile ţãrilor terţe în cauza cu privire la bolile exotice pentru Comunitatea Europeanã, se conformeazã cerinţelor privind sãnãtatea animalelor, aplicabile în comerţul cu speciile în cauza stabilite de legislaţia nationala, prevãzute de anexa nr. 1 la norma sanitarã veterinara aprobatã prin <>Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 580/2002 , sau cerinţelor de sãnãtate a animalelor, stabilite de Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului 854/2004/CE ce stabileşte reguli specifice pentru organizarea de controale oficiale privind produsele de origine animala destinate consumului uman;
(ii) fie, în privinta uneia sau mai multor boli specifice, îndeplinesc condiţiile de echivalenta recunoscute potrivit procedurii comunitare, pe baza de reciprocitate între cerinţele tarii terţe şi cele ale Comunitãţii Europene;
c) sa corespundã cerinţelor relevante stabilite cu privire la comerţul intracomunitar, dacã sunt destinate unui stat membru al Uniunii Europene care beneficiazã de garanţiile suplimentare prevãzute la art. 3 alin. (1) lit. e) pct. 3 şi 4 din norma sanitarã veterinara aprobatã prin <>Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 580/2002 ;
d) sa fie transportate direct cãtre abatorul de destinaţie sau, în cazul animalelor pentru producţie şi reproducţie ori al animalelor de acvacultura, sa fie transportate la exploatatia de destinaţie, dupã ce au trecut prin postul de inspecţie la frontiera, în cazul animalelor destinate tãierii;
(3) dacã controalele prevãzute la alin. (1) şi (2) dovedesc faptul ca animalul sau lotul de animale nu îndeplineşte cerinţele stabilite de acestea, animalul sau lotul de animale nu poate pãrãsi postul de inspecţie la frontiera ori centrul de carantina, caz în care se aplica prevederile art. 12;
(4) atunci când animalele la care se referã alin. (1) nu sunt destinate a fi puse pe piata pe teritoriul României, ca stat ce a efectuat controalele veterinare, se aplica prevederile art. 7 şi, în special, cele referitoare la eliberarea certificatului;
(5) la locul de destinaţie, animalele pentru reproducţie şi producţie rãmân sub supravegherea oficialã a autoritãţilor veterinare competente. Dupã o perioada de observatie, care va fi determinata în conformitate cu procedura comunitara, animalele pot face obiectul comerţului intracomunitar, în condiţiile prevãzute de norma sanitarã veterinara aprobatã prin <>Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 580/2002 . În abatorul de destinaţie, animalele pentru tãiere trebuie sa fie supuse regulilor comunitare privind taierea animalelor aparţinând speciei în cauza.
ART. 9
(1) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor autorizeaza tranzitul de animale dintr-o ţara terta cãtre o alta ţara terta sau cãtre aceeaşi ţara terta, cu condiţia ca:
a) tranzitul respectiv sa fi fost autorizat anterior de cãtre medicul veterinar oficial de la postul de inspecţie la frontiera din România la care animalele au fost prezentate pentru a intra pe teritoriul României spre a fi supus controalelor prevãzute la art. 4 şi, când este cazul, autorizat de autoritatea veterinara centrala a statului sau statelor membre ale Uniunii Europene, de tranzit;
b) partea interesatã furnizeazã dovezi ca prima ţara terta cãtre care animalele sunt trimise dupã tranzitarea teritoriului României, asa cum se menţioneazã în norma sanitarã veterinara aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 206/2006, se obliga sa nu respingã sub nicio forma sau sa nu reexpedieze animalele al cãror import sau tranzit l-a autorizat şi se obliga, de asemenea, ca pe teritoriul României sa se conformeze regulilor comunitare referitoare la protecţia animalelor în timpul transportului;
c) în fapt, controlul menţionat la art. 4 sa fi demonstrat, în cazul în care s-a efectuat dupã ce animalele au trecut printr-un centru de carantina, ca acestea îndeplinesc cerinţele medicului veterinar, în conformitate cu prezenta norma sanitarã veterinara, sau, în cazul animalelor la care se referã anexa nr. 1 la norma sanitarã veterinara aprobatã prin <>Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 580/2002 , ca oferã garanţii de sãnãtate recunoscute potrivit cerinţelor comunitare ca fiind cel puţin echivalente cerinţelor în cauza;
d) autoritatea veterinara competenta de la postul de inspecţie la frontiera notifica, prin intermediul sistemului de schimb de informaţii, autoritãţilor competente ale statului sau statelor membre ale Uniunii Europene, de tranzit, şi ale postului de inspecţie la frontiera de ieşire din România faptul ca animalele au trecut prin acel post;
e) în cazul trecerii pe teritoriul României, asa cum se menţioneazã în norma sanitarã veterinara aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 206/2006, un astfel de tranzit se efectueazã potrivit procedurii comunitare de tranzit (tranzit extern) sau potrivit oricãrei alte proceduri vamale de tranzit prevãzute de reglementãrile comunitare. Singurele manipulari autorizate în timpul tranzitului sunt cele efectuate la punctul de intrare sau de ieşire de pe teritoriul României, precum şi operaţiunile care asigura bunãstarea animalelor.
(2) Orice cheltuiala ocazionatã de aplicarea prevederilor prezentului articol este suportatã de expeditor, destinatar sau de reprezentantul acestora, fãrã nicio compensare din partea României.
ART. 10
(1) În cazul în care reglementãrile comunitare sau reglementãrile naţionale ale locului de destinaţie prevãd ca animalele vii sa fie plasate în carantina sau izolare, aceasta carantina sau izolare poate avea loc:
a) pentru boli, altele decât febra aftoasa, rabia şi boala de Newcastle, la un centru de carantina situat în ţara terta de origine, cu condiţia ca acesta sa fie aprobat conform procedurii comunitare şi sa fie inspectat periodic de cãtre experţii veterinari ai Comisiei Europene;
b) la un centru de carantina situat pe teritoriul Comunitãţii Europene, care respecta condiţiile generale stabilite în anexa nr. 2;
c) la exploatatia de destinaţie.
(2) Mãsurile speciale de protecţie care trebuie respectate în timpul transportului între centrele de carantina, fermele de origine şi de destinaţie şi între posturile de inspecţie la frontiera, precum şi în centrele de carantina menţionate la lit. a) pot fi stabilite în conformitate cu procedura comunitara.
(3) Dacã medicul veterinar oficial responsabil pentru inspecţia la postul de frontiera dispune plasarea animalelor în carantina, aceasta trebuie sa fie efectuatã în funcţie de riscul diagnosticat de medicul veterinar oficial:
a) fie la postul de inspecţie la frontiera sau în imediata sa vecinãtate;
b) fie la exploatatia de destinaţie;
c) fie la un centru de carantina situat în vecinãtatea exploatatiei de destinaţie.
(4) Condiţiile generale care trebuie sa fie îndeplinite de centrele de carantina menţionate la alin. (1) lit. a) şi b) sunt stabilite în anexa nr. 2.
(5) Condiţiile speciale de aprobare aplicabile diferitelor specii de animale trebuie sa fie adoptate în conformitate cu procedura comunitara.
(6) Procedura comunitara trebuie sa fie urmatã pentru aprobarea şi actualizarea listei centrelor de carantina la care se referã alin. (1) lit. a) şi b) şi alin. (3) lit. a). Centrele de carantina vor fi supuse inspecţiei conform prevederilor art. 17.
(7) Prevederile alin. (1) lit. b) şi ale alin. (4)-(6) nu se aplica în cazul centrelor de carantina destinate numai animalelor la care se referã art. 8 alin. (1).
(8) Toate cheltuielile ocazionate de aplicarea prevederilor prezentului articol sunt suportate de expeditor, destinatar sau de reprezentanţii acestora, fãrã nicio compensare din partea României.
ART. 11
(1) Fãrã a aduce atingere prevederilor prezentului capitol, medicul veterinar oficial sau autoritatea veterinara competenta efectueazã orice controale veterinare pe care le considera necesare, dacã suspecteaza faptul ca legislaţia veterinara nu a fost respectata sau dacã exista dubii privind identitatea unui animal.
(2) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor ia mãsurile administrative sau penale corespunzãtoare pentru a sanctiona orice încãlcare a legislaţiei veterinare de cãtre persoanele fizice sau juridice atunci când se descoperã ca au fost incalcate reglementãrile comunitare, în special când se dovedeşte ca certificatele sau documentele întocmite nu corespund cu starea realã a animalelor, ca mãrcile de identificare nu sunt conforme cu aceste reglementãri comunitare, ca animalele nu au fost prezentate pentru inspecţie la un post de frontiera sau ca nu au fost trimise spre destinaţia prevãzutã iniţial.
ART. 12
(1) Atunci când controalele la care se referã prezenta norma sanitarã veterinara dovedesc faptul ca un animal nu corespunde cerinţelor stabilite de reglementãrile comunitare sau ca domeniile nu au fost încã armonizate în legislaţia nationala ori atunci când aceste controale arata o neregularitate, autoritatea competenta, dupã consultarea cu importatorul sau cu reprezentantul acestuia, decide dacã:
a) adaposteste, adapa şi furajeaza şi, dacã este necesar, trateazã animalele; sau
b) dupã caz, le plaseaza în carantina ori izoleaza lotul de animale;
c) reexpediaza lotul de animale în afarã teritoriilor la care se referã anexa nr. 1 la norma sanitarã veterinara aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 206/2006, într-o perioada de timp limita, stabilitã de Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor, atunci când cerinţele privind sãnãtatea animalelor sau bunãstarea lor permit acest lucru. În acest caz, medicul veterinar oficial de la postul de inspecţie la frontiera trebuie:
(i) sa activeze procedura de informare prevãzutã la art. 1 alin. (1) din norma sanitarã veterinara aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 86/2005.
(ii) sa anuleze certificatul veterinar sau documentul care însoţeşte lotul de animale respins, în baza aranjamentelor care trebuie sa fie definite în conformitate cu procedura comunitara.
(2) Dacã reexpedierea este imposibila, în special din motive legate de bunãstarea animalelor, medicul veterinar oficial:
a) poate sa autorizeze taierea animalelor pentru consum uman în condiţiile stabilite de reglementãrile comunitare, dupã acordul autoritãţii veterinare competente şi dupã inspecţia antemortem;
b) în alte situaţii, trebuie sa dispunã taierea animalelor pentru alte destinaţii decât consumul uman sau sa dispunã distrugerea carcaselor, specificand condiţiile privind controlul utilizãrii produselor obţinute.
(3) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor informeazã Comisia Europeanã referitor la cazurile în care s-a recurs la acest tip de derogãri, în conformitate cu prevederile alin. (6).
(4) Importatorul sau reprezentantul acestuia suporta costurile ocazionate de mãsurile prevãzute la alin. (1), de procesul de distrugere a lotului de animale sau de utilizarea carnii în alte scopuri.
(5) Suma rezultatã în urma vânzãrii produselor la care se referã alin. (2) lit. a) şi b) trebuie sa revinã proprietarului animalelor sau reprezentantului acestuia, dupã decontarea costurilor menţionate mai sus.
(6) Se aplica prevederile normei sanitare veterinare aprobate prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 86/2005.
(7) Atunci când este cazul, autoritãţile veterinare competente comunica orice informaţie pe care o au la dispoziţie în conformitate cu Norma sanitarã veterinara privind asistenta mutuala între autoritãţile administrative ale statelor membre ale Uniunii Europene şi cooperarea acestora cu Comisia Europeanã în scopul asigurãrii aplicãrii corecte a legislaţiei din domeniile veterinar şi zootehnic, aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 41/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 202 din 3 martie 2006, ce transpune în legislaţia nationala Directiva Consiliului 89/608/CEE .
ART. 13
(1) În scopul efectuãrii controalelor la care se referã art. 7 alin. (2), identificarea şi înregistrarea prevãzute la art. 3 alin. (1) lit. c) din norma sanitarã veterinara aprobatã prin <>Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 580/2002 trebuie sa fie efectuate la locul de destinaţie al animalelor, cu excepţia animalelor destinate tãierii şi a ecvideelor înregistrate, iar atunci când este cazul, dupã perioada de observatie prevãzutã la art. 8 alin. (5).
(2) Procedurile pentru identificarea şi marcarea animalelor pentru tãiere trebuie sa fie determinate în conformitate cu procedura comunitara.
ART. 14
Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor percepe o taxa pentru controalele veterinare şi de sãnãtate la importul animalelor la care se referã prezenta norma sanitarã veterinara, în conformitate cu Norma sanitarã veterinara privind mãsurile de supraveghere şi control al unor substanţe şi al reziduurilor acestora la animalele vii şi la produsele lor, precum şi al reziduurilor de medicamente de uz veterinar în produsele de origine animala, aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 82/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 832 din 14 septembrie 2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ce transpune în legislaţia nationala Directiva Consiliului 96/23/CE .
ART. 15
Dreptul de contestaţie existent în legislaţia nationala impotriva deciziilor luate de autoritãţile competente nu va fi afectat de prezenta norma sanitarã veterinara. Deciziile luate de Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor, ca autoritate competenta a României, ca ţara de destinaţie, şi motivele ce au stat la baza acestor decizii sunt notificate importatorului în cauza sau reprezentantului legal al acestuia. Dacã importatorul în cauza sau reprezentantul legal al acestuia solicita acest lucru, deciziile menţionate şi motivele îi vor fi transmise în scris, împreunã cu detaliile privind dreptul de contestaţie pe care îl are la dispoziţie conform legislaţiei în vigoare în România şi privind procedura şi termenul limita aplicabile.
CAP. II
Mãsuri de protecţie
ART. 16
Dacã unul dintre controalele prevãzute de prezenta norma sanitarã veterinara indica faptul ca un lot de animale poate constitui un pericol pentru sãnãtatea oamenilor sau animalelor, autoritatea veterinara competenta ia imediat urmãtoarele mãsuri:
a) confisca şi dispune lotul de animale;
b) informeazã imediat celelalte posturi de inspecţie la frontiera şi Comisia Europeanã asupra constatãrilor efectuate şi asupra originii animalelor, conform prevederilor art. 12 alin. (6).
CAP. III
Inspecţie
ART. 17
(1) Experţii veterinari ai Comisiei Europene, în colaborare cu Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor, în mãsura în care este necesar pentru aplicarea uniforma a cerinţelor prezentei norme sanitare veterinare, pot verifica dacã posturile de inspecţie la frontiera aprobate conform art. 6 şi centrele de carantina aprobate conform art. 10 îndeplinesc condiţiile enumerate în anexele nr. 1 şi 2.
(2) Experţii veterinari ai Comisiei Europene, în colaborare cu Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor, pot efectua controale la fata locului.
(3) Atunci când au loc inspecţii pe teritoriul României, Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor trebuie sa furnizeze experţilor veterinari ai Comisiei Europene tot sprijinul necesar pentru realizarea sarcinilor acestora.
ART. 18
(1) Atunci când, pe baza controalelor efectuate la punctul unde sunt comercializate animalele, autoritatea competenta a unui stat membru al Uniunii Europene considera ca Directiva Consiliului 91/496/CEE , transpusa prin prezenta norma sanitarã veterinara, nu este respectata la postul de inspecţie la frontiera al altui stat membru al Uniunii Europene, trebuie sa contacteze fãrã întârziere autoritatea nationala competenta a celuilalt stat membru.
(2) Statul membru al Uniunii Europene care a fost contactat potrivit alin. (1) trebuie sa ia toate mãsurile necesare şi sa informeze autoritatea competenta a primului stat membru al Uniunii Europene asupra controalelor efectuate, deciziei luate, precum şi asupra motivelor acestor decizii.
(3) Dacã autoritatea competenta a primului stat membru al Uniunii Europene considera ca mãsurile sunt insuficiente, examineazã, împreunã cu autoritatea competenta a celuilalt stat membru al Uniunii Europene în cauza, cãile şi mijloacele prin care se poate remedia situaţia, dacã este necesar, prin vizitarea statului membru al Uniunii Europene în cauza.
(4) Când controalele menţionate la alin. (1) arata ca prevederile Directivei Consiliului 91/496/CEE , transpusa prin prezenta norma sanitarã veterinara, nu sunt respectate în mod regulat, autoritatea competenta a statului membru al Uniunii Europene de destinaţie informeazã Comisia Europeanã şi autoritãţile competente ale celorlalte state membre ale Uniunii Europene.
ART. 19
(1) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor trebuie sa elaboreze un program pentru schimbul de personal desemnat sa efectueze controalele veterinare pentru animalele care provin din tari terţe.
(2) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor trebuie sa ia în considerare experienta câştigatã, pentru a îmbunãtãţi şi a dezvolta programele de schimb.
(3) Poate fi acordatã o contribuţie financiarã din partea Comunitãţii Europene, pentru a promova dezvoltarea eficienta a programelor de schimb.
ART. 20
Prezenta norma sanitarã veterinara se aplica fãrã a se aduce atingere obligaţiilor ce decurg din reglementãrile vamale.
ART. 21
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta norma sanitarã veterinara.
ANEXA 1
-------
la norma sanitarã veterinara
----------------------------
CONDIŢII GENERALE
pentru aprobarea posturilor de inspecţie la frontiera
Pentru a obţine aprobarea Comisiei Europene, posturile de inspecţie la frontiera trebuie sa dispunã de:
a) o linie de acces special destinatã transportului de animale vii, pentru a scuti animalele de asteptare inutila;
b) instalaţii uşor de curatat şi dezinfectat, pentru descãrcarea şi încãrcarea diferitelor mijloace de transport, pentru inspecţia, furajarea, adaparea şi tratamentul animalelor, cu spaţiu, iluminare şi ventilaţie adecvate numãrului de animale care trebuie sa fie inspectate;
c) un numãr suficient, proporţional cu numãrul animalelor prezentate pentru control la postul de inspecţie la frontiera, de veterinari şi personal auxiliar special instruit sa efectueze controale asupra documentelor insotitoare şi controalele clinice la care se referã art. 4, 5, 8 şi 9 din norma sanitarã veterinara;
d) spaţii suficient de incapatoare la dispoziţia personalului responsabil pentru efectuarea controalelor veterinare, inclusiv vestiare, duşuri şi toalete;
e) spaţii corespunzãtoare şi instalaţii pentru prelevarea şi procesarea probelor pentru controale de rutina stabilite de legislaţia comunitara;
f) serviciile unui laborator specializat, capabil sa efectueze teste speciale pe probele recoltate la postul de inspecţie la frontiera;
g) serviciile unei unitãţi aflate în imediata vecinãtate a postului de inspecţie la frontiera, care sa dispunã de instalaţii şi echipamente necesare pentru adãpostirea, hranirea, adaparea, tratarea şi, dacã este necesar, taierea animalelor;
h) în cazul în care aceste posturi sunt utilizate ca puncte de oprire sau de transfer al animalelor în timpul transportului, instalaţii corespunzãtoare pentru descãrcarea, adaparea, furajarea şi, dacã este cazul, adãpostirea animalelor, unde sa poatã fi tratate corespunzãtor sau, dacã este necesar, sa fie tãiate pe loc printr-o metoda care sa evite suferinta inutila;
i) echipamente corespunzãtoare care sa permitã schimbul rapid de informaţii cu celelalte puncte de inspecţie la frontiera şi cu autoritãţile veterinare competente;
j) echipamente şi instalaţii pentru curatare şi dezinfectare.
ANEXA 2
-------
la norma sanitarã veterinara
----------------------------
CONDIŢII GENERALE
de aprobare a centrelor de carantina
1. Se aplica cerinţele lit. b), d), e), g), i) şi j) din anexa nr. 1 la norma sanitarã veterinara.
2. În plus, centrele de carantina trebuie:
a) sa fie plasate sub controlul permanent şi sub responsabilitatea medicului veterinar oficial;
b) sa fie situate la distanta de exploataţii sau de alte locuri în care sunt adapostite animale şi care ar putea fi infectate cu boli contagioase;
c) sa detina un sistem de control eficient care sa asigure supravegherea adecvatã a animalelor.
----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: