Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 24 din 13 februarie 2025 privind măsurile organizatorice şi cerinţele tehnice pentru utilizarea platformei informatice destinate primirii şi verificării sesizării formulate de un participant la trafic cu privire la efectuarea unor manevre agresive, pe drumul public, de către conducătorul unui vehicul
EMITENT: Ministerul Afacerilor Interne PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 146 din 19 februarie 2025
În temeiul art. 109^3 alin. (12) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 7 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare,
viceprim-ministrul, ministrul afacerilor interne, emite următorul ordin:
ART. 1
Obiect
(1) Prezentul ordin stabileşte măsurile organizatorice şi cerinţele tehnice pentru utilizarea platformei informatice destinate sesizărilor care fac obiectul art. 109^3 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, astfel încât participantul la trafic să cunoască şi să respecte procedura de înregistrare şi validare a unei sesizări.
(2) Sesizările prevăzute la alin. (1) sunt considerate cereri speciale şi nu fac obiectul Ordinului ministrului afacerilor interne nr. 33/2020 privind activităţile de soluţionare a petiţiilor, primire în audienţă şi consiliere a cetăţenilor în Ministerul Afacerilor Interne, cu modificările ulterioare, potrivit art. 1 alin. (2) din acest act normativ.
ART. 2
Termeni şi expresii
În sensul prezentului ordin, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) manevre agresive - oricare dintre manevrele prevăzute la art. 54^1 alin. (2) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b) sesizare - informare oficială formulată de un participant la trafic ce a perceput în mod nemijlocit şi întâmplător efectuarea pe drumul public, de către conducătorul unui vehicul, a unei manevre agresive şi a surprins-o într-o înregistrare audio-video sau video, după caz;
c) e-SAR - aplicaţia informatică denumită „Sesizări abateri rutiere“, parte integrantă a platformei „Hub de servicii la nivelul M.A.I.“, denumită în continuare HUB;
d) poliţie rutieră - orice structură de poliţie rutieră din cadrul unui inspectorat judeţean de poliţie, Brigada Rutieră din cadrul Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti sau Brigada Autostrăzi din subordinea Inspectoratului General al Poliţiei Române;
e) participant la trafic - persoana fizică prevăzută la art. 6 pct. 24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 3
Modalitatea de sesizare şi verificarea acesteia
(1) Comunicarea sesizării se realizează exclusiv prin accesarea e-SAR, completând câmpurile obligatorii afişate în această aplicaţie informatică.
(2) e-SAR este disponibilă persoanelor autentificate în platforma HUB, care au parcurs cu succes procedurile de validare a contului de utilizator prevăzute de art. 5-7 din Ordinul viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne, şi al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării nr. 150/21.085/2023 privind procedura de eliberare în forma electronică a certificatelor de cazier judiciar.
(3) Verificarea sesizării înregistrate în e-SAR se efectuează de poliţia rutieră în conformitate cu prevederile art. 109^3 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 4
Măsuri organizatorice şi administrative
(1) e-SAR este administrată din punct de vedere tehnic de către Direcţia generală pentru comunicaţii şi tehnologia informaţiei din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, denumită în continuare administrator tehnic.
(2) Menţiunile privind verificarea sesizării înregistrate în eSAR se introduc sau se modifică de către poliţia rutieră.
(3) Introducerea sau modificarea menţiunilor în e-SAR, precum şi organizarea activităţii de verificare a sesizării se realizează de poliţişti rutieri desemnaţi în acest scop prin act administrativ emis de către conducătorul unităţii din care aceştia fac parte.
(4) Actualizarea funcţionalităţilor e-SAR se realizează de către administratorul tehnic, la solicitarea Direcţiei rutiere din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române.
(5) Categoriile de utilizatori e-SAR din cadrul Poliţiei Române sunt următoarele:
a) poliţiştii rutieri din cadrul Direcţiei rutiere;
b) poliţiştii rutieri din cadrul poliţiei rutiere desemnaţi responsabili de organizarea activităţii de verificare a sesizării;
c) poliţiştii rutieri din cadrul poliţiei rutiere desemnaţi să desfăşoare activităţi de verificare a sesizării.
ART. 5
Accesarea şi utilizarea e-SAR de către participanţii la trafic
(1) În vederea comunicării sesizării, participantul la trafic, denumit în continuare utilizator, se autentifică în HUB, cu ajutorul contului de utilizator şi al parolei asociate, după care accesează e-SAR.
(2) Ulterior, utilizatorul accesează formularul privind sesizarea, precompletat cu datele cu caracter personal prevăzutela art. 109^3 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, completează informaţiile cu privire la posibila faptă contravenţională şi încarcă înregistrarea audio-video sau video.
(3) Sesizarea se transmite numai după ce utilizatorul îşi exprimă acordul cu privire la termenii şi condiţiile prezentate în formular, confirmând că:
a) a perceput în mod nemijlocit manevrele agresive în calitate de participant la trafic;
b) îşi exprimă consimţământul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal.
(4) Prin transmiterea sesizării, utilizatorul îşi asumă în mod expres autenticitatea şi veridicitatea informaţiilor furnizate, inclusiv cu privire la înregistrarea audio-video sau video, această acţiune având aceeaşi valoare juridică ca semnarea olografă a sesizării.
(5) Înregistrarea audio-video sau video prevăzută la alin. (2) poate fi vizualizată şi descărcată de către utilizator într-un interval de maximum o oră de la momentul transmiterii sesizării.
(6) Ulterior transmiterii, sesizarea nu poate fi anulată sau actualizată de către utilizator.
(7) Stadiul, modalitatea soluţionării, precum şi motivele de clasare a sesizării, după caz, pot fi vizualizate de către utilizator în cadrul e-SAR.
(8) Orice altă cerere privind stadiul, modalitatea soluţionării şi motivele de clasare a sesizării nu se ia în considerare şi se clasează, fără vreo altă formalitate.
ART. 6
Cerinţe tehnice pentru înregistrarea sesizării în e-SAR
(1) Sesizarea trebuie să conţină un format valid de număr de înmatriculare/înregistrare.
(2) Dimensiunea maximă a înregistrării audio-video sau video, precum şi formatul digital al acesteia se stabilesc de către administratorul tehnic, de comun acord cu Direcţia rutieră, în funcţie de capabilităţile tehnice ale platformei, şi se aduc la cunoştinţa utilizatorului prin intermediul platformei.
ART. 7
Disponibilitatea şi securitatea e-SAR
(1) Monitorizarea disponibilităţii e-SAR este asigurată de către administratorul tehnic 24 de ore din 24, 7 zile din 7.
(2) În cazul unor disfuncţionalităţi de natură tehnică, care nu permit utilizarea e-SAR, unităţile Poliţiei Române înştiinţează administratorul tehnic despre problemele identificate.
(3) Pentru asigurarea securităţii cibernetice a e-SAR, structurile Ministerului Afacerilor Interne implementează măsuri de securitate conform normelor de la nivelul ministerului, sub coordonarea Direcţiei generale de protecţie internă din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.
(4) Incidentele de securitate cibernetică identificate la nivelul e-SAR sunt raportate cu celeritate Centrului de răspuns al Ministerului Afacerilor Interne la incidente de securitate IT instituit în cadrul Direcţiei generale de protecţie internă.
ART. 8
Prelucrarea datelor cu caracter personal
(1) Prelucrarea datelor cu caracter personal se realizează exclusiv pentru verificarea îndeplinirii condiţiilor prevăzute de art. 109^3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi asigurarea calităţii serviciului public prestat.
(2) Înregistrările audio-video sau video se păstrează şi se distrug conform art. 109^3 alin. (8) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Datele cu caracter personal asociate sesizării se anonimizează la momentul distrugerii înregistrărilor.
ART. 9
Publicitatea ordinului
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Marian-Cătălin Predoiu
Bucureşti, 13 februarie 2025.
Nr. 24.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: