Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere prevederile Convenţiei despre regimul navigaţiei pe Dunăre, semnată la Belgrad la 18 august 1948, ratificată prin Decretul nr. 298/1948, şi Avizul Consiliului Concurenţei - Consiliul de supraveghere din domeniul naval întrunit în şedinţa din data de 29.10.2020, în temeiul art. 51 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 57 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul transporturilor şi infrastructurii emite următorul ordin: ART. 1 Se aprobă tarifele de pilotaj aplicate de către Regia Autonomă „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos“ Galaţi pentru pilotajul navelor maritime şi fluviomaritime pe sectorul de Dunăre cuprins între rada portului Sulina şi Brăila, manevrele de intrare/ieşire în/din porturile Sulina, Tulcea, Galaţi şi Brăila, precum şi pilotajul în aceste porturi, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. ART. 2 Tarifele prevăzute la art. 1 se stabilesc în dolari SUA (USD) şi sunt valabile până la data de 31.12.2021. ART. 3 Regia Autonomă „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos“ Galaţi duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. ART. 4 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul transporturilor şi infrastructurii, Cătălin Drulă Bucureşti, 23 martie 2021. Nr. 231. ANEXA 1 TARIFELE DE PILOTAJ aplicate de către Regia Autonomă „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos“ Galaţi pentru pilotajul navelor maritime şi fluviomaritime pe sectorul de Dunăre cuprins între rada portului Sulina şi Brăila, manevrele de intrare/ieşire în/din porturile Sulina, Tulcea, Galaţi şi Brăila, precum şi pilotajul în aceste porturi A. PILOTAJ DE MANEVRĂ I. Pilotarea navelor la sosirea sau plecarea în/din portul Sulina (trecerea Barei Sulina):
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│376 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │371 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,050 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │381 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,049 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│391 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,048 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │421 USD + (TRB x │
│TRB │0,047 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
II. Pilotarea navelor la manevra de acostare sau plecare în/din portul Sulina, precum şi pentru efectuarea manevrei de bunker în zona Mm 60-61, fără îmbarcare/debarcare pilot:
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│32 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │29 USD + (TRB x │
│2.000 TRB │0,030 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 2.001 la │89 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,029 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │176 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,028 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│316 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,027 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │346 USD + (TRB x │
│TRB │0,026 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
III. Pilotarea navelor la manevră de mutare de la o dană la alta în portul Sulina:
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│32 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │29 USD + (TRB x │
│2.000 TRB │0,030 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 2.001 la │89 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,029 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │176 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,028 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│316 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,027 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │346 USD + (TRB x │
│TRB │0,026 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
IV. Pilotarea navelor la manevra de acostare sau plecare în/din portul Tulcea, manevra de acostare în porturile Galaţi şi Brăila, preluarea navelor la intrarea în zona în care pilotajul devine obligatoriu, respectiv la km 175 (Mm 94), când nava vine de pe linia de sus - din amonte:
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│129 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │126 USD + (TRB x │
│2.000 TRB │0,030 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 2.001 la │186 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,029 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │273 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,028 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│413 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,027 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │443 USD +( TRB x │
│TRB │0,026 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
V. Pilotarea navelor la manevra de preluare a acestora la intrarea în zona în care pilotajul devine obligatoriu, respectiv la Mm 44, când nava vine de pe Braţul Chilia-Canalul Bâstroe:
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│226 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │223 USD + (TRB x │
│2.000 TRB │0,030 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 2.001 la │283 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,029 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │370 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,028 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│510 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,027 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │540 USD + (TRB x │
│TRB │0,026 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
VI. Pilotarea navelor la manevra de acostare la Mm 60 sau plecare de la Mm 60, cu îmbarcare/debarcare pilot:
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│537 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │534 USD + (TRB x │
│2.000 TRB │0,030 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 2.001 la │594 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,029 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │681 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,028 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│821 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,027 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │851 USD + (TRB x │
│TRB │0,026 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
VII. Pilotarea navelor la manevra de preluare a acestora din zona portului Reni:
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│436 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │433 USD + (TRB x │
│2.000 TRB │0,030 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 2.001 la │493 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,029 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │580 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,028 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│720 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,027 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │750 USD + (TRB x │
│TRB │0,026 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
VIII. Pilotarea navelor la manevra de preluare a acestora din zona portului Giurgiuleşti:
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│386 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │383 USD + (TRB x │
│2.000 TRB │0,030 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 2.001 la │443 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,029 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │530 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,028 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│670 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,027 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │700 USD + (TRB x │
│TRB │0,026 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
IX. Pilotarea navelor la manevra de plecare din porturile Galaţi şi Brăila:
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│149 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │146 USD + (TRB x │
│2.000 TRB │0,030 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 2.001 la │206 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,029 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │293 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,028 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│433 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,027 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │463 USD + (TRB x │
│TRB │0,026 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
X. Pilotarea navelor la manevra din dană în dană, din dană în radă (zona de ancoraj), din radă (zona de ancoraj) în dană sau între zonele de ancoraj, în porturile Brăila, Galaţi şi Tulcea:
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│250 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │247 USD + (TRB x │
│2.000 TRB │0,030 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 2.001 la │307 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,029 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │394 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,028 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│534 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,027 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │564 USD + (TRB x │
│TRB │0,026 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
B. PILOTAJ DE LINIE Prestaţia privind pilotajul navelor pe Dunărea maritimă din portul Sulina până la km 175 (şi retur) sau între porturi/poziţii intermediare (Tulcea, Reni, Giurgiuleşti, Galaţi, Brăila etc.) se aplică proporţional cu distanţa parcursă: Pilotarea navelor pe Dunărea maritimă pe relaţia Sulina - Km 175 (Mm 94), Km 175 (Mm 94) - Sulina:
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│480 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │475 USD + (TRB x │
│1.000 TRB │0,060 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 1.001 la │485 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,050 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │510 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,045 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│560 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,040 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │710 USD + (TRB x │
│TRB │0,035 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
C. Folosirea pilotinelor pentru debarcarea piloţilor în situaţia în care navele rămân la ancoră în zona porturilor Sulina, Tulcea, Mm 60, Reni, Giurgiuleşti, Galaţi şi Brăila sau pentru navele care ies din zona în care pilotajul este obligatoriu, respectiv Mm 44, Km 175 (Mm 94), precum şi în cazul în care comanda pentru pilotaj este anulată de către agentul sau comandantul navei după ora la care s-a comandat începerea prestaţiei:
┌──────────────────────────────┬───────┐
│Debarcare pilot │Tarif │
├──────────────────────────────┼───────┤
│Bara Sulina │344 USD│
├──────────────────────────────┼───────┤
│Tulcea │97 USD │
├──────────────────────────────┼───────┤
│Galaţi, Brăila şi în zona Km │101 USD│
│175 │ │
├──────────────────────────────┼───────┤
│Mm 44 │194 USD│
├──────────────────────────────┼───────┤
│Giurgiuleşti │354 USD│
├──────────────────────────────┼───────┤
│Reni │404 USD│
├──────────────────────────────┼───────┤
│Mm 60 │505 USD│
└──────────────────────────────┴───────┘
D. În cazul în care pilotul aşteaptă la bordul pilotinei îmbarcarea la bordul navei pentru care s-a solicitat prestarea serviciului de pilotaj:
┌──────────────────────────────┬───────┐
│TRB │TARIF │
├──────────────────────────────┼───────┤
│Bara Sulina │172 USD│
│ │/oră │
├──────────────────────────────┼───────┤
│Porturile Tulcea, Brăila, │97 USD/│
│Galaţi, Mm 44, Km 175 │oră │
├──────────────────────────────┼───────┤
│Porturile Reni, Giurgiuleşti │101 USD│
│şi Mm 60 │/oră │
└──────────────────────────────┴───────┘
E. Prezenţa pilotului la bordul navei, fără a efectua prestaţia, se tarifează cu 30 USD/oră. NOTE: I. Pentru prestaţiile efectuate în zilele de sâmbătă, duminică şi sărbători legale, tarifele se majorează cu 10% (de vineri, ora 18,00, până luni, ora 6,00, sau similar). II. Pentru prestaţiile efectuate la nave cu mărfuri periculoase la bord, tarifele se majorează cu 15%. III. Pentru prestaţiile efectuate la nave/părţi de navă fără motorul principal în funcţiune sau care nu sunt dotate cu motor, tariful se majorează cu 100%. IV. Pentru manevrele efectuate „pe parâmă“ tariful se reduce cu 50%. V. Situaţiile în care se tarifează prezenţa pilotului la bordul navei, fără a efectua prestaţia: 1. nava navighează aval pentru ieşire la Marea Neagră, timp în care Bara Sulina se declară impracticabilă. Există posibilitatea ca nava să poată ancora într-o zonă în care este permisă debarcarea pilotului, dar nu se doreşte acest lucru de către comandantul sau agentul navei; 2. nava navighează aval pentru ieşirea la Marea Neagră, timp în care condiţiile hidrometeorologice la Bara Sulina devin nefavorabile pentru debarcarea pilotului. La solicitările agentului navei, conducerea Regiei Autonome „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos“ Galaţi aprobă ieşirea navei la Marea Neagră cu pilotul la bordul ei şi debarcarea acestuia în primul port român sau străin, urmând ca returul în portul de îmbarcare a pilotului să fie pe cheltuiala navei - se va tarifa pilot disponibil la bordul navei din momentul trecerii Barei Sulina până când pilotul este debarcat în primul port (român sau străin); 3. cu toate că Bara Sulina este deja declarată impracticabilă, navele pleacă din terţe porturi având destinaţia Marea Neagră, indiferent dacă există sau nu posibilitatea ancorării navei într-o zonă în care este permisă debarcarea pilotului; 4. dacă în momentul în care se solicită efectuarea voiajului amonte/aval există deja fenomenul de ceaţă în locaţia de unde pleacă nava, se calculează pilot disponibil la bordul navei; 5. din cauza unor prevederi legislative, navigaţia pe timpul nopţii în aval de Mm 44 (pentru toate navele) şi amonte după Mm 35 (doar pentru navele care transportă mărfuri periculoase) este interzisă; 6. dacă agentul navei comandă prezenţa piloţilor la Mm 44, Reni, Giurgiuleşti, Mm 61 sau Km 175 (Mm 94), dar navele ce trebuiau pilotate nu ajung în zonă la ora solicitată de agent, piloţii aşteaptă în pilotină sosirea navei, caz în care se tarifează pilot disponibil la bordul navei şi suplimentar prestaţia pilotinei (aplicându-se cumulativ tarifele prevăzute la punctele E şi D); 7. dacă prestaţia este anulată, tariful de pilot disponibil la bord se va aplica din momentul plecării şalupei până la întoarcerea acesteia în port; 8. nava este oprită din voiaj pentru efectuarea controlului de intrare/ieşire din ţară; 9. nava nu este gata de plecare la ora comandată de agentul navei; 10. nava are defecţiuni la diverse instalaţii, ce nu îi permit continuarea navigaţiei; 11. nava este oprită de către organele de căpitănie pentru cercetarea unor evenimente în care a fost implicată; 12. hotărârea comandantului navei de a nu mai naviga, cu reţinerea pilotului la bordul navei. VI. Situaţiile în care nu se tarifează prezenţa pilotului la bordul navei, fără a efectua prestaţia: 1. nava navighează aval pentru ieşire la Marea Neagră, timp în care Bara Sulina se declară impracticabilă. Nu există posibilitatea ca nava să ancoreze într-o zonă în care este permisă debarcarea pilotului fără ca acest fapt să presupună întoarcerea sau abaterea navei de la traseul avut; 2. în timpul efectuării voiajului amonte/aval apare fenomenul de ceaţă şi este necesară staţionarea navei la ancoră; 3. Regia Autonomă „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos“ Galaţi, Autoritatea Navală Română, Compania Naţională „Administraţia Porturilor Dunării Maritime“ - S.A. Galaţi închid navigaţia pe anumite sectoare ale Dunării maritime şi/sau ale Canalului Sulina (Ziua marinei, efectuare de transport special, eveniment de navigaţie al unei terţe nave etc.), precum şi în cazurile în care nava este blocată în gheaţă şi nu poate ajunge la destinaţie sau la o zonă în care este permisă debarcarea pilotului; 4. nava staţionează într-o zonă în care nu este permisă debarcarea pilotului şi nu există posibilitatea ajungerii la o zonă în care debarcarea pilotului este permisă fără a presupune întoarcerea sau abaterea navei de la traseul ei, excepţie făcând situaţiile prezentate mai sus. VII. Alte instrucţiuni de aplicare: 1. pentru prestaţiile efectuate cu nave legate solidar (la braţ) se va calcula o singură prestaţie cu valoarea însumată a TRB-ului celor două nave şi va fi desemnat un singur pilot; 2. pentru prestaţiile efectuate cu pilotinele la transporturile speciale (ansambluri de nave legate) se va calcula o singură cursă dus-întors a pilotinei; 3. calculul prestaţiei de pilotaj pentru pilot disponibil la bord se efectuează la timpul efectiv prestat; 4. calcularea tarifelor de pilotaj de linie se va efectua proporţional cu distanţa parcursă, considerând poziţia porturilor după cum urmează: a) Sulina la Mm 0; b) Tulcea la Mm 39; c) Reni la Mm 69; d) Giurgiuleşti la Mm 72; e) Galaţi la Mm 81; f) Brăila la km 170 (Mm 92); 5. folosirea pilotinelor pentru îmbarcarea-debarcarea piloţilor nu va fi facturată separat, contravaloarea acestora fiind cuprinsă în tarife. Pilotinele se tarifează separat doar pentru debarcarea piloţilor în situaţia în care navele rămân la ancoră în zona porturilor Sulina, Tulcea, Mm 60, Reni, Giurgiuleşti, Galaţi şi Brăila sau pentru navele care ies din zona în care pilotajul este obligatoriu, respectiv Mm 44, Km 175, precum şi în cazul în care comanda pentru pilotaj este anulată de către agentul sau comandantul navei după ora la care s-a comandat începerea prestaţiei. -----