Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 230 din 12 octombrie 2010
pentru aprobarea Procedurii de lucru privind implementarea Regulamentului (CE) nr. 485/2008 al Consiliului din 26 mai 2008 privind controalele efectuate de statele membre cu privire la operatiunile care fac parte din sistemul de finantare prin Fondul european de garantare agricola
EMITENT: MINISTERUL AGRICULTURII SI DEZVOLTARII RURALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 695 din 18 octombrie 2010
ORDIN nr. 230 din 12 octombrie 2010
pentru aprobarea Procedurii de lucru privind implementarea Regulamentului (CE) nr. 485/2008 al Consiliului din 26 mai 2008 privind controalele efectuate de statele membre cu privire la operaţiunile care fac parte din sistemul de finanţare prin Fondul european de garantare agricolã
EMITENT: MINISTERUL AGRICULTURII ŞI DEZVOLTÃRII RURALE
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 695 din 18 octombrie 2010
Având în vedere Referatul nr. 108.331 din 16 septembrie 2010 al Direcţiei generale buget-finanţe şi fonduri europene,
în baza prevederilor <>art. 1 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 24/2010 privind controlul operaţiunilor care fac parte din sistemul de finanţare prin Fondul European de Garantare Agricolã,
vãzând:
- Regulamentul (CE) nr. 485/2008 al Consiliului din 26 mai 2008 privind controalele efectuate de statele membre cu privire la operaţiunile care fac parte din sistemul de finanţare prin Fondul european de garantare agricolã;
- Regulamentul (CE) nr. 4/2004 al Comisiei din 23 decembrie 2003 de adoptare a normelor de aplicare a Regulamentului (CEE) nr. 4.045/89 al Consiliului privind controalele efectuate de statele membre asupra operaţiunilor care fac parte din sistemul de finanţare de cãtre Fondul European de Orientare şi Garantare Agricolã, secţiunea Garantare, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- art. 9 din Regulamentul (CE) nr. 1.290/2005 al Consiliului din 21 iunie 2005 privind finanţarea politicii agricole comune;
- Regulamentul (CE) nr. 885/2006 al Comisiei din 21 iunie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 în ceea ce priveşte autorizarea agenţiilor de plãţi şi a altor entitãţi, precum şi lichidarea conturilor FEGA şi FEADR, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 1.848/2006 al Comisiei din 14 decembrie 2006 privind neregulile şi recuperarea sumelor acordate pe nedrept în cadrul finanţãrii politicii agricole comune şi organizarea unui sistem de informare în acest domeniu şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 595/91 al Consiliului;
- Regulamentul (CE) nr. 2.311/2000 al Comisiei din 18 octombrie 2000 de stabilire a listei de mãsuri pentru care nu se aplicã Regulamentul (CEE) nr. 4.045/89 al Consiliului şi de abrogare a Deciziei 96/284/CE;
- Regulamentul (CE, Euratom) nr. 2.988/95 al Consiliului din 18 decembrie 1995 privind protecţia intereselor financiare ale Comunitãţilor Europene, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 1.469/1995 al Consiliului din 22 iunie 1995 privind mãsurile ce trebuie adoptate cu privire la beneficiarii operaţiunilor finanţate de FEOGA, secţiunea Garantare;
- <>Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 529/2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.306/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor,
în temeiul <>art. 7 alin. (5) din Hotãrârea Guvernului nr. 725/2010 privind reorganizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, precum şi a unor structuri aflate în subordinea acestuia,
ministrul agriculturii şi dezvoltãrii rurale emite urmãtorul ordin:
ART. 1
Se aprobã Procedura de lucru privind implementarea Regulamentului (CE) nr. 485/2008 al Consiliului din 26 mai 2008 privind controalele efectuate de statele membre cu privire la operaţiunile care fac parte din sistemul de finanţare prin Fondul european de garantare agricolã dintre Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã şi Agenţia de Plãţi pentru Dezvoltare Ruralã şi Pescuit, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Structura de control ex-post din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã şi Agenţia de Plãţi pentru Dezvoltare Ruralã şi Pescuit - Direcţia pentru coordonarea agenţiilor de plãţi vor duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.
ART. 3
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul agriculturii şi dezvoltãrii rurale,
Valeriu Tabãrã
Bucureşti, 12 octombrie 2010.
Nr. 230.
ANEXÃ
PROCEDURA DE LUCRU
privind implementarea Regulamentului (CE) nr. 485/2008 al
Consiliului din 26 mai 2008 privind controalele efectuate
de statele membre cu privire la operaţiunile care
fac parte din sistemul de finanţare prin Fondul european
de garantare agricolã
ART. 1
Obiectul procedurii de lucru
Prezenta procedurã de lucru stabileşte cadrul juridic, administrativ şi operaţional în temeiul cãruia se asigurã implementarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 485/2008 al Consiliului din 26 mai 2008 privind controalele efectuate de statele membre cu privire la operaţiunile care fac parte din sistemul de finanţare prin Fondul european de garantare agricolã şi ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 24/2010 privind controlul operaţiunilor care fac parte din sistemul de finanţare prin Fondul European de Garantare Agricolã, prin schimbul de informaţii dintre Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale (M.A.D.R.), Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã (A.P.I.A.) şi Agenţia de Plãţi pentru Dezvoltare Ruralã şi Pescuit (A.P.D.R.P.), prin Direcţia pentru coordonarea agenţiilor de plãţi (D.C.A.P.), denumite în continuare entitãţi publice.
ART. 2
Obligaţiile entitãţilor publice implicate
2.1. Structura de control ex-post (S.C.E.P.) din cadrul M.A.D.R. are urmãtoarele obligaţii:
a) sã solicite A.P.I.A. şi D.C.A.P. din cadrul A.P.D.R.P. informaţii, precum şi documentaţia necesarã cu privire la operaţiunile care fac parte din sistemul de finanţare prin Fondul european de garantare agricolã (F.E.G.A.), conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 485/2008 al Consiliului şi ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 24/2010;
b) sã transmitã A.P.I.A. rapoartele de control ex-post aferente controalelor realizate la întreprinderile care fac obiectul controlului ex-post, în termen de 30 de zile calendaristice de la primirea acestora;
c) sã transmitã, la solicitarea A.P.I.A., documentele care stau la baza raportului de control ex-post.
2.2. A.P.I.A. are urmãtoarele obligaţii:
a) sã transmitã anual S.C.E.P. - M.A.D.R., în perioada 1-10 noiembrie, în format digital, pe suport electronic, informaţii privind plãţile efectuate în anul financiar F.E.G.A. finalizat la 15 octombrie, respectiv tabelul cu X - anexa I la Regulamentul (CE) nr. 884/2009 al Comisiei din 23 septembrie 2009 de stabilire a formei şi conţinutului informaţiilor contabile care trebuie prezentate Comisiei în scopul închiderii conturilor FEGA şi FEADR, precum şi în scop de monitorizare şi prognozã;
b) sã transmitã lunar, nu mai târziu de data de 20 a lunii în curs, cãtre S.C.E.P. - M.A.D.R., în format digital/pe suport hârtie, tabelul 104 - Date defalcate conform nomenclatorului bugetului Comunitãţilor Europene şi pe tip de cheltuieli şi venituri - anexa V la Regulamentul (CE) nr. 883/2006 al Comisiei din 21 iunie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 al Consiliului în ceea ce priveşte ţinerea evidenţei conturilor de cãtre agenţiile de plãţi, declaraţiile de venituri şi cheltuieli şi condiţiile de rambursare a cheltuielilor din FEGA şi FEADR;
c) sã transmitã, la solicitarea S.C.E.P. - M.A.D.R., informaţii privind plãţile şi copii de pe documentele de platã referitoare la întreprinderile care fac obiectul controlului ex-post;
d) sã transmitã, la solicitarea S.C.E.P. - M.A.D.R., copii ale dosarelor de platã ale întreprinderilor care fac obiectul controlului ex-post;
e) sã transmitã, la solicitarea S.C.E.P. - M.A.D.R., versiunea manualelor de procedurã şi de inspecţie, precum şi instrucţiunile de control pentru mãsurile de piaţã pe baza cãrora s-a derulat mãsura de piaţã în anul financiar supus controlului ex-post;
f) sã transmitã, la solicitarea S.C.E.P. - M.A.D.R., copii de pe documentaţia de atribuire a serviciilor încheiatã între A.P.I.A. şi întreprinderile care fac obiectul controlului ex-post;
g) sã participe la întrunirile organizate de S.C.E.P. - M.A.D.R. cu privire la aplicarea reglementãrilor specifice, ori de câte ori se solicitã acest lucru;
h) sã analizeze rapoartele de control ex-post primite de la S.C.E.P. - M.A.D.R., sã fundamenteze şi sã emitã decizii de recuperare financiarã;
i) sã notifice rezultatul final cãtre S.C.E.P. - M.A.D.R. şi Comisia Europeanã prin D.C.A.P. - A.P.D.R.P., în termen de 5 zile lucrãtoare de la emiterea deciziei, pe suport hârtie;
j) sã recupereze sumele utilizate necorespunzãtor conform prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 529/2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
k) sã desemneze o persoanã care sã asigure colaborarea permanentã cu S.C.E.P. - M.A.D.R.;
l) sã desemneze o persoanã din cadrul structurilor teritoriale de inspecţie din centrele judeţene ale A.P.I.A., cu atribuţii în controlul fondurilor europene, care sã acorde asistenţã tehnicã personalului din cadrul organelor de control care executã controale ex-post;
m) sã solicite S.C.E.P. - M.A.D.R. documentele care stau la baza raportului de control ex-post.
2.3. D.C.A.P. din cadrul A.P.D.R.P. are urmãtoarele obligaţii:
a) sã transmitã S.C.E.P. - M.A.D.R. informaţii cu privire la operaţiunile care fac parte din sistemul de finanţare prin Fondul european de garantare agricolã, conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 485/2008 al Consiliului, concomitent cu transmiterea acestora Comisiei Europene, respectiv:
- anual, tabelul 104 - Date defalcate conform nomenclatorului bugetului Comunitãţilor Europene şi pe tip de cheltuieli şi venituri - anexa V la Regulamentul (CE) nr. 883/2006 al Comisiei;
- anual, tabelul cu X - anexa I la Regulamentul (CE) nr. 884/2009 al Comisiei;
- trimestrial, neregulile care fac obiectul unei constatãri primare administrative sau judiciare conform prevederilor Regulamentului (CEE) nr. 386/1990 al Consiliului din 12 februarie 1990 privind controlul la exportul de produse agricole care beneficiazã de o restituire sau de alte sume şi ale Regulamentului (CE) nr. 1.848/2006 al Comisiei din 14 decembrie 2006 privind neregulile şi recuperarea sumelor acordate pe nedrept în cadrul finanţãrii politicii agricole comune şi organizarea unui sistem de informare în acest domeniu şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 959/91 al Consiliului şi lista neagrã conform Regulamentului Comisiei (CE) nr. 1.469/1995 al Consiliului din 22 iunie 1995 privind mãsurile ce trebuie adoptate cu privire la beneficiarii operaţiunilor finanţate de FEOGA, secţiunea Garantare;
- alte informaţii specifice;
b) sã transmitã Comisiei Europene rezultatul prevãzut la pct. 2.2 lit. i);
c) sã desemneze o persoanã care sã asigure colaborarea directã şi permanentã cu S.C.E.P. - M.A.D.R.
ART. 3
Prevederi generale şi finale
3.1. Entitãţile publice implicate îşi vor furniza reciproc informaţiile solicitate de cealaltã autoritate publicã în termenul prevãzut în scrisoarea de solicitare de informaţii sau în orice alt termen convenit de comun acord, cu respectarea cadrului legal în vigoare.
3.2. Solicitarea de informaţii se va efectua în scris, fiind transmisã pe suport hârtie şi/sau în format electronic (e-mail, CD etc.), şi va cuprinde:
a) stabilirea clarã a informaţiilor solicitate;
b) scopurile în care vor fi utilizate informaţiile;
c) justificarea necesitãţii informaţiilor, în vederea exercitãrii atribuţiilor legale;
d) termenul în care trebuie furnizate informaţiile.
3.3. În situaţii excepţionale, informaţiile pot fi solicitate prin poşta electronicã, rãspunzându-se tot prin poşta electronicã, sub rezerva transmiterii ulterioare, în formatul stabilit la pct. 3.2, atât a solicitãrii, cât şi a rãspunsului.
3.4. Dacã entitatea publicã nu deţine informaţiile solicitate, va comunica acest lucru în termen de 5 zile lucrãtoare de la data solicitãrii, cu excepţia situaţiei prevãzute la pct. 3.3, când rãspunsul va fi transmis în termen de o zi lucrãtoare.
3.5. Entitatea publicã implicatã care primeşte informaţiile le va utiliza exclusiv în scopurile legale şi indicate în solicitare. Dacã autoritatea publicã intenţioneazã sã utilizeze informaţiile în alte scopuri decât cele pentru care au fost solicitate, aceasta va solicita acordul scris al celeilalte pãrţi.
3.6. Entitatea publicã implicatã se angajeazã sã pãstreze confidenţialitatea informaţiilor astfel primite, orice dezvãluire publicã fãcându-se doar cu acceptul prealabil al celeilalte autoritãţi, procedându-se astfel:
a) entitatea publicã ce transmite informaţiile va preciza documentele sau pãrţile din documente care au caracter confidenţial;
b) entitatea publicã ce primeşte informaţiile are obligaţia de a respecta caracterul confidenţial al informaţiilor primite;
c) entitatea publicã ce trimite solicitarea de informaţii poate cere ca însãşi solicitarea sã poatã fi consideratã confidenţialã.
3.7. Pe parcursul implementãrii activitãţilor din cadrul prezentei proceduri de lucru, entitãţile publice au obligaţia sã ia toate mãsurile necesare pentru evitarea situaţiilor de naturã sã determine apariţia conflictelor de interese.
3.8. Entitãţile publice implicate în aplicarea procedurii asigurã colaborarea directã dintre experţii din cadrul S.C.E.P. - M.A.D.R., A.P.I.A. şi D.C.A.P. - A.P.D.R.P.
--------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: