Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 206 din 25 august 2006  pentru aprobarea Normei sanitare veterinare care stabileste principiile ce reglementeaza organizarea controalelor veterinare privind produsele ce intra in Comunitatea Europeana din tari terte    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 206 din 25 august 2006 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare care stabileste principiile ce reglementeaza organizarea controalelor veterinare privind produsele ce intra in Comunitatea Europeana din tari terte

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA SANITARA VETERINARA SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 752 din 4 septembrie 2006
ORDIN nr. 206 din 25 august 2006
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare care stabileşte principiile ce reglementeazã organizarea controalelor veterinare privind produsele ce intra în Comunitatea Europeanã din tari terţe
EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA SANITARÃ VETERINARA ŞI PENTRU SIGURANTA ALIMENTELOR
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 752 din 4 septembrie 2006

Vazand Referatul de aprobare nr. 34.216 din 26 august 2006, întocmit de Direcţia generalã de inspecţie şi coordonare PIF din cadrul Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor,
având în vedere prevederile <>art. 10 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activitãţii sanitar-veterinare şi pentru siguranta alimentelor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 215/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul art. 3 alin. (3) şi al <>art. 4 alin. (3) din Hotãrârea Guvernului nr. 130/2006 privind organizarea şi funcţionarea Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor şi a unitãţilor din subordinea acesteia,

preşedintele Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Norma sanitarã veterinara care stabileşte principiile ce reglementeazã organizarea controalelor veterinare privind produsele ce intra în Comunitatea Europeanã din tari terţe, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor, institutele veterinare centrale şi direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranta alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 3
(1) La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 71/2003 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare ce stabileşte principiile care reglementeazã organizarea controalelor veterinare privind produsele care intra în România din tari terţe, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 157 şi 157 bis din 12 martie 2003.
(2) De la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, referirile fãcute la ordinul menţionat la alin. (1) se vor considera ca fiind referiri la prezentul ordin.
ART. 4
Prezentul ordin transpune în legislaţia nationala Directiva Consiliului 97/78/CEE ce stabileşte principiile ce reglementeazã organizarea controalelor veterinare privind produsele ce intra în Comunitatea Europeanã din tari terţe, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 24 din 30 ianuarie 1998, p. 9, amendata ultima data prin Regulamentul Consiliului (CE) nr. 882/2004.
ART. 5
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare la 1 ianuarie 2007.

p. Preşedintele
Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare
şi pentru Siguranta Alimentelor,
Radu Chetan Roatis

Bucureşti, 25 august 2006.
Nr. 206.

ANEXA

NORMA SANITARÃ VETERINARA
care stabileşte principiile ce reglementeazã organizarea controalelor veterinare privind produsele ce intra în Comunitatea Europeanã din tari terţe

ART. 1
Controalele veterinare privind produsele provenite din tari terţe şi introduse în unul dintre teritoriile menţionate în anexa nr. 1 sau în România se efectueazã de statele membre ale Uniunii Europene sau de Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor, în conformitate cu Directiva Consiliului 97/78/CEE , transpusa în legislaţia nationala prin prezenta norma sanitarã veterinara, şi cu Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 882/2004 privind controalele oficiale efectuate pentru a asigura verificarea conformitatii cu legile pentru furaje şi alimente, sãnãtate animala şi regulile de bunastare animala.
ART. 2
(1) În scopurile prezentei norme sanitare veterinare, trebuie sa se aplice, dupã caz, definiţiile prevãzute la art. 2 din Norma sanitarã veterinara privind controalele veterinare pentru comerţul dintre România şi statele membre ale Uniunii Europene cu produse animaliere şi de origine animala, aprobatã prin <>Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 21/2003 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 155 şi 155 bis din 11 martie 2003, ce transpune în legislaţia nationala Directiva Consiliului 89/662/CEE , şi la art. 2 din Norma sanitarã veterinara privind controalele veterinare şi zootehnice aplicabile comerţului României cu statele membre ale Uniunii Europene cu unele animale vii şi produse de origine animala, aprobatã prin <>Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 580/2002 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 250 din 11 aprilie 2003, ce transpune în legislaţia nationala Directiva Consiliului 90/425/CEE .
(2) În plus:
a) produse înseamnã produsele de origine animala la care se face referire în norma sanitarã veterinara aprobatã prin <>Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 21/2003 şi în norma sanitarã veterinara aprobatã prin <>Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 580/2002 , în Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 1.774/2002, ce stabileşte reguli de sãnãtate referitoare la subprodusele de origine animala ce nu sunt destinate consumului uman, în Norma sanitarã veterinara ce stabileşte reguli de sãnãtate animala care reglementeazã producţia, procesarea, distribuţia şi introducerea produselor de origine animala destinate pentru consum uman, aprobatã prin Ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 39/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 213 din 8 martie 2006, ce transpune în legislaţia nationala Directiva Consiliului nr. 2002/99/CE , şi în Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 854/2004 ce stabileşte reguli specifice pentru organizarea controalelor oficiale la produse de origine animala destinate consumului uman, precum şi la produsele din plante stabilite conform procedurii comunitare;
b) controlul documentelor înseamnã examinarea certificatelor ori documentelor veterinare sau a altor documente ce însoţesc un transport;
c) controlul identitãţii înseamnã un control prin inspecţie vizuala pentru a se asigura faptul ca certificatul/certificatele veterinar/veterinare sau documentul/documentele veterinar/ veterinare ori alt/alte document/documente prevãzut/ prevãzute de legislaţia veterinara corespunde/corespund cu produsul însuşi;
d) control fizic înseamnã un control referitor la produsul în sine, care poate include controlul impachetarii şi al temperaturii şi, de asemenea, prelevarea de probe şi testarea de laborator;
e) persoana responsabilã de incarcatura înseamnã orice persoana fizica sau juridicã ce, în concordanta cu prevederile Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 2.913/92 referitoare la stabilirea Codului vamal comunitar, are responsabilitatea pentru soluţionarea diferitelor situaţii vizate de prevederile regulamentului, în care se poate gãsi transportul, şi de asemenea reprezentantul la care se face referire în art. 5 din regulament, care isi asuma aceasta responsabilitate în ceea ce priveşte urmãrirea controalelor stabilite de prezenta norma sanitarã veterinara;
f) transport înseamnã o cantitate de produse de acelaşi tip, înscrise în acelaşi/aceleaşi certificat/certificate sau document/documente veterinar/veterinare ori în alt/alte document/documente prevãzut/prevãzute de legislaţia veterinara, transportate cu aceleaşi mijloace de transport şi provenind din aceeaşi ţara terta sau regiune a unei astfel de tari terţe;
g) post de inspecţie la frontiera înseamnã orice post de inspecţie, desemnat şi aprobat în concordanta cu art. 6, pentru efectuarea controalelor veterinare privind produsele provenind din tari terţe şi situat la granita unuia dintre teritoriile menţionate în anexa nr. 1 sau pe teritoriul României;
h) import înseamnã libera circulaţie a produselor şi intenţia lansãrii produselor pentru libera circulaţie, în sensul prevederilor art. 79 din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2.913/92 ;
i) vamuire-tratament aprobat pentru utilizare înseamnã vamuirea-tratamentul aprobat pentru utilizare la care se face referire la pct. 15 al art. 4 din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2.913/92;
j) condiţii de import înseamnã cerinţele veterinare pentru produsele ce urmeazã a fi importate, asa cum este stabilit în legislaţia comunitara;
k) autoritate competenta înseamnã Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor imputernicita pentru a efectua inspecţii şi controale veterinare sau orice autoritate veterinara cãreia i s-au transferat astfel de competente.

CAP. I
Organizarea şi efectele controalelor

ART. 3
(1) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor se asigura ca niciun transport provenind dintr-o ţara terta nu este introdus pe unul dintre teritoriile menţionate în anexa nr. 1 sau pe teritoriul României, fãrã a fi supus inspecţiei şi controalelor veterinare solicitate de prezenta norma sanitarã veterinara.
(2) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor se asigura ca transporturile cu produse sunt introduse pe teritoriile menţionate în anexa nr. 1 sau pe teritoriul României printr-un post de inspecţie la frontiera.
(3) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor se asigura ca persoanele responsabile de incarcatura sunt obligate sa transmitã personalului veterinar al postului de inspecţie la frontiera unde aceste produse vor fi prezentate la punctele de control pentru trecerea frontierei informaţii în avans, prin completarea corespunzãtoare, atunci când este cazul, a certificatului la care se referã art. 5 alin. (1), ori sa furnizeze o descriere detaliatã, în forma scrisã sau computerizata, a transportului prevãzut în alin. (1), inclusiv a produselor la care se referã art. 9 şi a produselor vegetale care, ţinând cont de destinaţia lor ulterioara, pot prezenta un risc de propagare a unor boli infectioase sau contagioase ale animalelor.
(4) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor poate inspecta declaraţia vamalã a mijloacelor de transport naval şi aerian şi poate verifica dacã acesta coincide cu documentele şi declaraţiile mai sus menţionate.
(5) Autoritãţile vamale de care este dependent geografic postul de inspecţie la frontiera trebuie sa permitã tratamentul aprobat prin vama al transportului numai în concordanta cu condiţiile stabilite în certificatul la care se referã art. 5 alin. (1).
(6) Reguli detaliate pentru aplicarea prezentului articol, în special lista produselor ce urmeazã a fi supuse unui control veterinar, se adopta în concordanta cu cerinţele Uniunii Europene.
ART. 4
(1) Fiecare transport trebuie supus inspecţiei şi controalelor veterinare la postul de inspecţie la frontiera menţionat la art. 3 alin. (2), de cãtre autoritatea competenta, sub responsabilitatea medicului veterinar oficial, în concordanta cu art. 6 alin. (1) lit. b).
(2) Pentru fiecare transport medicul veterinar oficial trebuie, în baza informaţiilor la care se face referire la art. 3 alin. (3), sa consulte baza de date la care se referã anexa nr. 1 la Norma sanitarã veterinara privind computerizarea procedurilor de import veterinare (proiectul Shift), aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 86/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 831 din 14 septembrie 2005, ce transpune în legislaţia nationala Decizia Consiliului 92/438/CEE . În plus, pentru fiecare transport destinat importului în teritoriile menţionate în anexa nr. 1 sau pe teritoriul României acesta trebuie, dacã este necesar, sa consulte baza de date prevãzutã în anexa nr. 2 la norma sanitarã veterinara aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 86/2005.
(3) Fiecare transport trebuie supus unui control al documentelor, indiferent de destinaţia vamalã, pentru a se stabili:
a) ca informaţiile din certificatele sau documentele la care se referã art. 7 alin. (1) corespund cu informaţiile trimise anterior, în concordanta cu art. 3 alin. (3);
b) în cazul activitãţilor de import, ca specificaţiile conţinute în documentele sau certificatele la care se face referire la art. 1 ori în alte documente furnizeazã garanţiile solicitate.
(4) În afarã cazurilor specifice stipulate la art. 9-15 medicul veterinar oficial trebuie sa efectueze urmãtoarele controale:
a) un control al identitãţii fiecãrui transport pentru a se asigura ca produsele corespund informaţiilor care figureazã în certificatele sau documentele de însoţire. Cu excepţia loturilor în vrac prevãzute în Norma sanitarã veterinara care stabileşte condiţiile de sãnãtate a animalelor şi de sãnãtate publica care reglementeazã comerţul României cu statele membre ale Uniunii Europene şi importul în România de produse care nu sunt supuse cerinţelor şi regulilor specifice, aprobatã prin <>Ordinul ministrului agriculturii, pãdurilor, apelor şi mediului nr. 98/2004 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 192 şi 192 bis din 4 martie 2004, ce transpune în legislaţia nationala Directiva Consiliului 92/118/CEE , aceasta procedura trebuie sa cuprindã:
(i) atunci când produsele de origine animala sosesc în containere, verificarea faptului ca sigiliile fixate de medicul veterinar oficial (sau de autoritatea competenta), când acesta este solicitat prin legislaţia comunitara, sunt intacte şi ca informaţiile ce apar pe acestea corespund celor înscrise pe documentul sau certificatul de însoţire;
(ii) în alte cazuri:
1. pentru toate tipurile de produse, o verificare a faptului ca stampilele, mãrcile oficiale şi mãrcile de sãnãtate ce identifica ţara şi întreprinderea de origine sunt prezente şi conforme celor de pe certificat sau document;
2. în plus, pentru produsele ambalate sau impachetate, o verificare privind etichetarea specifica prevãzutã de legislaţia veterinara;
b) un control fizic pentru fiecare lot;
(i) pentru a se asigura ca produsele satisfac cerinţele legislaţiei comunitare şi sunt într-o forma proprie pentru a fi utilizate în scopul specificat în certificatul sau documentul de însoţire.
Aceste controale trebuie efectuate în concordanta cu criteriile stabilite în anexa nr. 3;
(ii) înainte de efectuarea, în concordanta cu frecventele stabilite înainte de 1 iulie 1999 şi cu cerinţele Uniunii Europene:
1. a oricãrui examen de laborator la fata locului;
2. a oricãrei prelevãri oficiale de probe solicitate pentru a le analiza cat mai curând posibil.
(5) Reguli detaliate pentru aplicarea prezentului articol trebuie sa se adopte în concordanta cu cerinţele Uniunii Europene.
ART. 5
(1) Dupã efectuarea controalelor veterinare solicitate, medicul veterinar oficial trebuie sa emita un certificat pentru transportul respectiv de produse care sa certifice rezultatele controalelor, în concordanta cu modelul prevãzut în Regulamentul Comisiei (CE) nr. 136/2004, adaptat, când este cazul, în concordanta cu alin. (4).
(2) Certificatul la care se face referire la alin. (1) trebuie sa însoţeascã transportul:
a) atât timp cat transportul rãmâne sub supraveghere vamalã, caz în care documentul menţionat face referire la documentul vamal;
b) în caz de import, pana la prima unitate la care se face referire în norma sanitarã veterinara aprobatã prin <>Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 21/2003 ori pana la primul centru sau prima organizaţie de destinaţie la care se face referire în norma sanitarã veterinara aprobatã prin <>Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 580/2002 .
(3) Dacã lotul este împãrţit, prevederile alin. (1) şi (2) trebuie aplicate pentru fiecare parte.
(4) Reguli detaliate pentru aplicarea acestui articol trebuie sa fie adoptate în concordanta cu cerinţele Uniunii Europene.
ART. 6
(1) Posturile de inspecţie la frontiera trebuie:
a) sa fie localizate în imediata apropiere a unui punct de intrare în unul dintre teritoriile menţionate în anexa nr. 1 sau pe teritoriul României şi într-o zona care este desemnatã de autoritãţile vamale în concordanta cu Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2.913/92. Totuşi, atunci când este impus de constrângeri de ordin geografic (cum ar fi rampe de descãrcare sau o trecatoare), poate fi acceptat, în concordanta cu procedura stabilitã în alin. (2), un post de inspecţie la frontiera situat la o oarecare distanta de punctul de intrare, iar în cazul transportului feroviar, la prima statie de oprire desemnatã de autoritatea competenta;
b) sa fie plasate sub autoritatea unui medic veterinar oficial care este efectiv responsabil de inspecţia şi controalele veterinare. Medicul veterinar oficial poate fi asistat de personal auxiliar special instruit şi se asigura ca este efectuatã actualizarea bazei de date la care se face referire la alin. (3) al art. 1 din Decizia Consiliului 92/438/CEE .
(2) În concordanta cu cerinţele Uniunii Europene, lista posturilor de inspecţie la frontiera în vigoare la data publicãrii prezentei norme sanitare veterinare poate fi amendata sau suplimentata ulterior:
a) prin adãugarea oricãrui post nou de inspecţie şi controale veterinare de frontiera:
(i) propus de Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor, odatã ce aceasta a controlat ca acesta îndeplineşte cerinţele anexei nr. 2 la Decizia Comisiei 92/525/CEE ce stabileşte cerinţele pentru aprobarea posturilor de inspecţie şi controale veterinare de frontiera responsabile pentru inspecţia şi controalele veterinare privind produsele introduse din ţãrile terţe;
(ii) inspectat de cãtre experţi ai Comisiei Europene, în colaborare cu experţi ai Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor;
b) prin excluderea unui post de inspecţie la frontiera, atunci când acesta este gãsit a nu fi conform cu condiţiile stabilite în anexa nr. 2, fie în timpul unui control efectuat de Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor, fie dacã urmare a inspectiilor prevãzute de Regulamentul Consiliului (CE) nr. 882/2004, Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor nu tine cont de concluziile acestei inspecţii, în cadrul unui interval rezonabil de timp, în special în cazurile când inspectiile au condus la constatarea unui risc grav pentru sãnãtatea publica sau a animalelor.
(3) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor poate, în cazuri grave, în special din motive de sãnãtate publica sau de sãnãtate a animalelor, sa suspende autorizarea unui post de inspecţie la frontiera situat pe teritoriul României. Aceasta trebuie sa informeze Comisia Europeanã şi celelalte state membre ale Uniunii Europene despre suspendare şi motivele ei. Postul de inspecţie la frontiera poate fi reintrodus pe lista numai în concordanta cu alin. (2) lit. a).
ART. 7
(1) Fiecare transport de produse destinat importului în unul dintre teritoriile menţionate în anexa nr. 1 sau pe teritoriul României trebuie sa fie însoţit de certificatele ori documentele veterinare originale sau de alte documente originale, asa cum este solicitat de legislaţia veterinara. Certificatele sau documentele originale trebuie sa rãmânã la postul de inspecţie la frontiera.
(2) Fãrã a se prejudicia prevederile art. 10, fiecare transport de produse provenit dintr-o ţara terta şi destinat importului în unul dintre teritoriile menţionate în anexa nr. 1 sau în România trebuie sa fie supus unui control al identitãţii şi unui control fizic, dupã cum este precizat la art. 4 alin. (4).
(3) Autoritãţile vamale nu trebuie sa permitã importul loturilor de produse în afarã de cazul când, fãrã a se prejudicia reglementãrile vamale şi prevederile speciale ce urmeazã sa fie adoptate în concordanta cu art. 10 alin. (2) şi (3) şi cu procedura comunitara, a fost facuta dovada ca au fost efectuate, cu rezultate satisfãcãtoare, controalele veterinare necesare, ca a fost emis certificatul corespunzãtor în concordanta cu art. 5 alin. (1) şi ca autoritatea competenta are garanţia ca taxele de inspecţie la care se face referire în Regulamentul (CE) nr. 882/2004 au fost sau vor fi plãtite în concordanta cu prevederile acestuia.
(4) Dacã transportul îndeplineşte condiţiile de import, medicul veterinar oficial trebuie sa furnizeze persoanei responsabile o copie autentificatã a certificatelor sau documentelor originale şi trebuie sa emita, în concordanta cu art. 5 alin. (1), un certificat prin care se atesta ca transportul îndeplineşte aceste condiţii în baza inspecţiei şi controalelor veterinare efectuate la postul de inspecţie la frontiera prin care au fost importate produsele.
(5) Comerţul cu produse la care se referã norma sanitarã veterinara aprobatã prin <>Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 21/2003 şi norma sanitarã veterinara aprobatã prin <>Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 580/2002 şi admise pe unul dintre teritoriile menţionate în anexa nr. 1 sau pe teritoriul României, în baza prevederilor alin. (3), trebuie sa se efectueze în concordanta cu regulile stabilite în normele menţionate, în special în capitolul II din prezenta norma sanitarã veterinara.
(6) Reguli detaliate pentru aplicarea acestui articol trebuie sa se adopte în concordanta cu cerinţele Uniunii Europene.
ART. 8
(1) Atunci când:
a) produsele sunt destinate României sau unei zone din România care a obţinut cerinţe specifice în baza legislaţiei comunitare,
b) prelevarile de probe au fost efectuate, dar rezultatele nu sunt cunoscute atunci când mijloacele de transport pãrãsesc postul de inspecţie la frontiera,
c) sunt implicate activitãţi de import autorizate pentru scopuri specifice, în cazurile prevãzute de legislaţia comunitara,
trebuie comunicate informaţii suplimentare autoritãţii competente, prin intermediul reţelei TRACES la care se referã norma sanitarã veterinara aprobatã prin <>Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 580/2002 .
(2) Fiecare transport de produse la care se referã alin. (1) lit. a) şi c) şi destinat altui stat membru al Uniunii Europene trebuie sa fie supus controlului documentelor, controlului identitãţii şi controlului fizic, stabilite la art. 4 alin. (3) şi (4), la postul de inspecţie la frontiera prin care produsele sunt introduse, situat pe teritoriul României, pentru a se verifica, în special, dacã produsele respective se conformeazã regulilor comunitare aplicabile unui stat membru al Uniunii Europene sau României. Totuşi, vanatul salbatic cu blana importat nejupuit trebuie supus unui control al identitãţii sau unui control fizic, în afarã de controlul de sãnãtate şi cel de depistare a reziduurilor, prevãzute de Norma sanitarã veterinara privind mãsurile de supraveghere şi control al unor substanţe şi al reziduurilor acestora la animalele vii şi la produsele lor, precum şi al reziduurilor de medicamente de uz veterinar în produsele de origine animala, aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 82/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 832 din 14 septembrie 2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ce transpune în legislaţia nationala Directiva Consiliului 96/23/CE , controale care trebuie efectuate conform Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 853/2004 la întreprinderea de destinaţie unde carnea trebuie expediatã sub supraveghere vamalã în concordanta cu alin. (4) lit. a), împreunã cu certificatul la care se referã art. 5 alin. (1). Rezultatele controalelor trebuie transmise autoritãţii veterinare responsabile pentru postul de inspecţie la frontiera pe unde au intrat produsele. În funcţie de rezultate, mãsurile prevãzute la art. 20 sunt implementate dacã este necesar.
(3) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor se asigura ca, în cazul produselor la care se face referire la alin. (1) lit. a) şi c) şi care sunt introduse într-un stat membru al Uniunii Europene, altul decât România, trebuie sa fie luate toate mãsurile pentru a se asigura ca transportul implicat ajunge în statul membru al Uniunii Europene de destinaţie.
(4) Produsele care urmeazã sa fie monitorizate, în concordanta cu legislaţia comunitara, de la postul de inspecţie la frontiera de la sosire cãtre întreprinderea de la locul de destinaţie, trebuie sa fie trimise în baza urmãtoarelor condiţii:
a) transportul în cauza trebuie sa fie expediat de la postul de inspecţie la frontiera de la sosire cãtre întreprinderea de la locul de destinaţie sub supravegherea autoritãţii competente, în vehicule sau containere etanse şi sigilate de autoritãţile competente. Produsele la care se referã alin. (1) lit. c) trebuie sa rãmânã sub supraveghere vamalã pana când ajung la locul de destinaţie în concordanta cu procedura T5 stabilitã de Regulamentul Comisiei (CEE) 2.454/93 ce stabileşte prevederile pentru implementarea Regulamentului Consiliului (CEE) 2.913/92 referitor la Codul vamal comunitar, împreunã cu certificatul prevãzut la art. 5 alin. (1), stipuland destinaţia autorizata şi, dacã este necesar, tipul de procesare prevãzut;
b) medicul veterinar oficial de la respectivul post de inspecţie la frontiera trebuie sa informeze autoritatea veterinara responsabilã de întreprinderea de la locul de destinaţie a transportului şi cea de la locul de origine şi locul de destinaţie a produsului prin reţeaua TRACES despre acest transport;
c) produsele trebuie sa fie supuse tratamentului definit de legislaţia comunitara relevanta în întreprinderea de la locul de destinaţie;
d) medicul veterinar oficial de la locul de destinaţie sau, în cazurile prevãzute de cap. 10 din anexa nr. 1 la Norma sanitarã veterinara care stabileşte condiţiile de sãnãtate a animalelor şi de sãnãtate publica care reglementeazã comerţul României cu statele membre ale Uniunii Europene şi importul în România de produse care nu sunt supuse cerinţelor şi regulilor specifice, aprobatã prin <>Ordinul ministrului agriculturii, pãdurilor, apelor şi mediului nr. 98/2004 , medicul veterinar responsabil de un depozit intermediar trebuie sa fie informat de conducerea întreprinderii de destinaţie sau de cea a depozitului intermediar despre sosirea produsului la destinaţia sa, iar acesta trebuie sa notifice, în decurs de 15 zile, medicului veterinar oficial de la postul de inspecţie la frontiera de unde a primit notificarea referinte cu privire la transport. Acesta din urma trebuie sa efectueze controale regulate, pentru a se asigura ca produsele au sosit la întreprinderea de destinaţie, în special prin controlul înregistrãrii intrãrilor.
(5) Fãrã a se prejudicia prevederile art. 18, dacã s-a fãcut dovada fata de autoritatea competenta de la postul de inspecţie la frontiera de la intrare ca produsele declarate ca fiind destinate pentru o întreprindere autorizata nu au ajuns la destinaţia lor, autoritatea competenta trebuie sa ia mãsuri corespunzãtoare în legatura cu persoana responsabilã de transport.
(6) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor trebuie sa trimitã Comisiei Europene lista întreprinderilor aprobate la care se referã alin. (4), pentru produsele respective, în concordanta cu legislaţia comunitara relevanta.
(7) Atunci când o întreprindere nu respecta cerinţele de notificare, Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor poate retrage autorizaţia sa de funcţionare şi va aplica sancţiunile care se impun în funcţie de natura riscului implicat.
(8) Reguli detaliate pentru aplicarea prezentului articol, elaborate dupã consultarea cu autoritatea vamalã, trebuie adoptate în concordanta cu procedura comunitara.
ART. 9
(1) Transporturile destinate importului în unul dintre teritoriile menţionate în anexa nr. 1 sau pe teritoriul României, care sosesc la un post de inspecţie la frontiera, dar care sunt destinate importului prin alt post de inspecţie la frontiera din acelaşi teritoriu sau situat în teritoriul altui stat membru al Uniunii Europene, trebuie sa fie supuse unui control al identitãţii şi unui control fizic la postul de inspecţie la frontiera de destinaţie, cu condiţia ca transportul sa aibã loc pe cale maritima sau aerianã. Urmãtoarele proceduri trebuie aplicate în postul de inspecţie la frontiera de la intrare:
a) dacã transportul este transbordat dintr-un avion în altul sau dintr-o nava maritima în alta, în interiorul zonei vamale a aceluiaşi port sau aeroport, fie direct, fie dupã ce a fost transportat pe chei sau pe pista de aterizare pentru o perioada de timp mai scurta decât minimul perioadei prevãzute la lit. b), autoritatea competenta trebuie sa fie informatã despre aceasta de cãtre persoana responsabilã de incarcatura. Autoritatea competenta poate, în mod excepţional şi dacã exista un risc pentru sãnãtatea publica sau a animalelor, sa efectueze un control al documentelor ce însoţesc produsele, pe baza certificatului sau a documentului veterinar de origine ori a oricãrui alt document original care însoţeşte transportul respectiv sau a unei copii autentificate a acestora;
b) dacã transportul este descãrcat altfel, acesta trebuie:
(i) sa fie depozitat pentru o perioada maxima şi minima şi în condiţii care urmeazã a fi stabilite conform procedurii prevãzute la alin. (2), sub supravegherea autoritãţii competente, în zonele vamale ale portului sau ale aeroportului, pana la reexpedierea sa cãtre un alt post de inspecţie la frontiera, pe cale maritima sau aerianã;
(ii) sa fie supus unui control al documentelor pentru produsele respective, în legatura cu documentele la care se face referire la lit. a);
(iii) fãrã a se prejudicia prevederile art. 20, sa fie supus în mod excepţional unui control al identitãţii şi unor controale fizice, dacã exista vreo posibilitate de pericol pentru sãnãtatea publica şi a animalelor.
(2) Reguli detaliate pentru aplicarea prezentului articol trebuie sa fie adoptate în concordanta cu cerinţele Uniunii Europene.
ART. 10
(1) La cererea Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor, însoţitã de elementele justificative necesare sau actionand din proprie initiativa, în acord cu cerinţele Uniunii Europene, Comisia Europeanã poate sa dedica reducerea controalelor fizice, în baza unor condiţii şi, în special, în funcţie de rezultatele controalelor anterioare, controale aplicate produselor ale cãror condiţii de import sunt armonizate, adicã produselor care îndeplinesc urmãtoarele trei condiţii:
a) provin din tari terţe sau regiuni ale ţãrilor terţe care oferã garanţii de sãnãtate satisfãcãtoare, cu privire la controalele efectuate în punctul de origine a produselor destinate importului în unul dintre teritoriile Comunitãţii Europene menţionate în anexa nr. 1 sau pe teritoriul României;
b) provin din întreprinderi înscrise pe o lista elaborata în concordanta cu legislaţia comunitara;
c) au fost emise certificatele de import pentru produsele respective.
(2) Reguli detaliate pentru aplicarea prezentului articol vor fi adoptate în concordanta cu cerinţele Uniunii Europene.
ART. 11
(1) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor, în acord cu toate statele membre ale Uniunii Europene pe teritoriul cãrora trebuie sa se desfãşoare tranzitul, autorizeaza numai tranzitul transporturilor dintr-o ţara terta cãtre alta ţara terta sau cãtre aceeaşi ţara terta, dacã:
a) aceste transporturi provin dintr-o ţara terta ale carei produse nu sunt interzise de a intra pe teritoriile menţionate în anexa nr. 1 sau pe teritoriul României şi sunt destinate unei alte tari terţe. Autoritatea competenta poate renunţa la aceasta cerinta în cazul transporturilor efectuate în concordanta cu art. 9 alin. (1) dintr-un avion în altul sau dintr-o nava în alta, în interiorul zonei vamale a aceluiaşi port sau aeroport, în scopul reexpedierii, fãrã o alta escala, pe teritoriile menţionate în anexa nr. 1 sau pe teritoriul României, urmând criteriile generale ce trebuie stabilite conform alin. (4);
b) o astfel de operaţiune de tranzit a fost anterior autorizata de cãtre medicul veterinar oficial de la postul de inspecţie la frontiera din statul membru al Uniunii Europene sau din România, când transportul intra pentru prima data în teritoriile menţionate în anexa nr. 1 sau pe teritoriul României;
c) persoana responsabilã de incarcatura se angajeazã în prealabil sa reintre în posesia lotului dacã produsele respective sunt respinse şi sa le distruga în concordanta cu prevederile art. 17.
(2) Autorizaţia la care se referã alin. (1) trebuie supusã conformitatii cu urmãtoarele condiţii:
a) transporturile prezentate pentru tranzit la postul de inspecţie la frontiera trebuie sa fie însoţite de documentele prevãzute la art. 7 alin. (1) şi dacã este necesar împreunã cu traducerile autentificate ale acestor documente;
b) transporturile de produse trebuie prezentate la postul de inspecţie la frontiera menţionat, pentru a fi supuse controlului documentelor şi controlului identitãţii.
Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor poate acorda o derogare de la controlul documentelor şi controlul identitãţii pentru transportul maritim şi aerian, atunci când transportul;
(i) nu este descãrcat. În acest caz şi fãrã a se aduce prejudicii prevederilor art. 18, controlul documentelor se va limita doar la controlul manifestului de bord;
(ii) este transbordat dintr-un avion în altul sau dintr-o nava în alta, conform art. 9 alin. (1) lit. a), în interiorul zonei vamale a aceluiaşi port sau aeroport.
În cazuri excepţionale care pot prezenta un risc pentru sãnãtatea publica şi pentru sãnãtatea animalelor sau atunci când sunt suspectate neregularitãţi, se va efectua un control fizic suplimentar;
c) în cazul tranzitului pe cale rutiera, maritima sau fluviala prin teritoriile prevãzute în anexa nr. 1 ori prin teritoriul României, un astfel de transport trebuie:
(i) sa fie expediat sub supraveghere vamalã, în concordanta cu procedura T(1) stabilitã de prevederile Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 2.913/92 pentru punctele de ieşire din Comunitatea Europeanã, împreunã cu documentul solicitat în baza lit. a) şi certificatul la care se referã art. 5 alin. (1), certificând postul de inspecţie la frontiera prin care transportul iese din Comunitatea Europeanã;
(ii) sa fie transportat fãrã ca produsele sa fie descãrcate sau împãrţite dupã pãrãsirea postului de inspecţie la frontiera în vehicule ori containere sigilate de autoritãţi. Nu trebuie sa fie autorizata nicio manipulare în cursul acestui transport;
(iii) sa iasa din Comunitatea Europeanã printr-un post de inspecţie la frontiera într-un interval maxim de 30 de zile de la plecarea din postul de inspecţie la frontiera de intrare, cu excepţia derogarii generale acordate conform procedurii prevãzute la alin. (4), pentru a tine cont de cazurile de izolare geograficã pe deplin motivate;
d) medicul veterinar oficial care autorizeaza transportul trebuie sa informeze despre aceasta medicul veterinar oficial de la postul de inspecţie la frontiera de la ieşire, prin intermediul reţelei TRACES;
e) medicul veterinar oficial de la postul de inspecţie la frontiera de la ieşire trebuie sa ateste pe certificatul prevãzut la art. 5 alin. (1) ca transporturile respective au pãrãsit Comunitatea Europeanã şi trebuie sa trimitã postului de inspecţie la frontiera de la intrare, prin fax sau prin orice alt mijloc, o copie a acestui document.
În cazul în care medicul veterinar oficial de la postul de inspecţie la frontiera de la intrare nu a fost informat despre ieşirea din Comunitatea Europeanã a produselor respective în perioada specificatã la lit. c) pct. (iii), acesta trebuie sa sesizeze autoritatea vamalã competenta de la intrare, care trebuie sa efectueze investigaţiile necesare pentru a stabili destinaţia realã a produselor.
(3) Toate cheltuielile induse de aplicarea prezentului articol trebuie sa fie suportate de cãtre persoana responsabilã de incarcatura sau de cãtre reprezentantul acesteia, fãrã despãgubire de cãtre România, în concordanta cu principiile care decurg din art. 1 al Normei sanitare veterinare referitoare la finanţarea inspectiilor şi controalelor veterinare la frontiera, aprobatã prin <>Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 259/2002 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 630 din 26 august 2002, ce transpune în legislaţia nationala Directiva Consiliului 85/73/CEE .
(4) Reguli detaliate pentru aplicarea prezentului articol, în special privind schimbul de informaţii între posturile de inspecţie la frontiera de la intrare şi de la ieşire, trebuie adoptate în concordanta cu cerinţele Uniunii Europene.
ART. 12
(1) Transporturile provenite dintr-o ţara terta şi destinate unei zone libere, unui depozit liber sau unui depozit vamal, în concordanta cu Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2.913/92 , pot fi admise de autoritatea competenta pentru aceste destinaţii, numai dacã persoanele responsabile de incarcatura au declarat anterior ca produsele respective sunt destinate în final pentru a fi puse în circulaţie libera pe teritoriile menţionate în anexa nr. 1 sau pe teritoriul României ori dacã au o alta destinaţie finala ce urmeazã sa fie precizatã şi dacã produsele respective îndeplinesc sau nu condiţiile de import. În absenta unei indicaţii clare privind destinaţia finala, produsele trebuie sa fie considerate ca fiind destinate pentru circulaţie libera pe teritoriile menţionate în anexa nr. 1 sau pe teritoriul României.
(2) Astfel de transporturi trebuie supuse controlului documentelor, controlului identitãţii şi controlului fizic, la postul de inspecţie la frontiera, pentru a se determina dacã produsele îndeplinesc sau nu condiţiile de import menţionate.
Nu trebuie totuşi solicitat un control fizic dacã în urma controlului documentelor rezulta ca produsele nu îndeplinesc cerinţele comunitare, cu excepţia suspiciunii unui risc pentru sãnãtatea publica şi animala.
Astfel de transporturi trebuie sa fie însoţite de documentele prevãzute la art. 7 alin. (1). Dacã este necesar, trebuie sa fie ataşate traducerile autentificate ale acestor documente.
(3) Dacã, în urma controalelor la care se face referire la alin. (2), s-a constatat ca au fost îndeplinite cerinţele comunitare, medicul veterinar oficial de la postul de inspecţie la frontiera trebuie sa emita certificatul la care se face referire la art. 5 alin. (1) în legatura cu documentele vamale. Autoritãţile veterinare şi vamale competente de la punctul de control pentru trecerea frontierei trebuie sa autorizeze intrarea în acest caz a unui transport într-un depozit dintr-o zona libera, într-un depozit liber sau într-un depozit vamal. Astfel de produse trebuie declarate, din punct de vedere veterinar, corespunzãtoare pentru a fi puse în libera circulaţie.
(4) Dacã, în urma controalelor la care se face referire la alin. (2), s-a constatat ca produsele respective nu îndeplinesc cerinţele comunitare, medicul veterinar oficial de la postul de inspecţie la frontiera trebuie sa emita certificatul prevãzut la art. 5 alin. (1) în legatura cu documentele vamale oficiale. Autoritãţile vamale şi veterinare de la punctul de control pentru trecerea frontierei pot autoriza, în unele cazuri, intrarea într-un depozit dintr-o zona libera, într-un depozit liber sau într-un depozit vamal, numai dacã, fãrã a se prejudicia prevederile art. 16, sunt îndeplinite urmãtoarele cerinţe:
a) produsele nu trebuie sa provinã dintr-o ţara terta supusã interdicţiei prevãzute la art. 11 alin. (1) lit. a);
b) depozitele din zonele libere, depozitele libere sau depozitele vamale trebuie sa fie autorizate de autoritatea competenta pentru depozitarea produselor. Pentru a fi autorizate, acestea trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
(i) sa posede spaţii închise, cu puncte de intrare şi ieşire supuse controlului permanent de cãtre conducerea acestora. Dacã un depozit este situat într-o zona libera, intreaga zona trebuie sa fie închisã şi plasata sub control vamal permanent;
(ii) sa îndeplineascã condiţiile de aprobare stabilite de legislaţia comunitara referitoare la depozitele destinate produselor respective sau, în lipsa prevederilor legislaţiei comunitare, de legislaţia nationala;
(iii) sa dispunã de aranjamente pentru o evidenta zilnica a tuturor transporturilor care intra sau ies din depozit, cu detalii privind natura şi cantitatea produselor din fiecare transport, şi a numelui şi adresei destinatarului. Aceste evidente se vor pãstra cel puţin 3 ani;
(iv) sa posede spaţii de depozitare şi/sau refrigerare care sa permitã depozitarea separatã a produselor care nu corespund legislaţiei veterinare. Autoritatea competenta poate totuşi, pentru depozitele existente, sa autorizeze stocarea separatã a acestor produse în aceleaşi clãdiri, atunci când produsele care nu satisfac standardele comunitare sunt depozitate în spaţii ce pot fi incuiate;
(v) sa dispunã de spaţii rezervate personalului care efectueazã inspecţia şi controalele veterinare.
În cazul în care controalele la care se referã alin. (2) indica faptul ca persoana responsabilã de incarcatura a dat o declaraţie falsa în legatura cu prevederile alin. (1), persoana respectiva trebuie sa fie obligatã sa distruga bunurile, în concordanta cu art. 17.
(5) Autoritãţile competente trebuie sa ia toate mãsurile necesare:
a) pentru a se asigura ca sunt menţinute condiţiile de autorizare a depozitelor;
b) pentru ca produsele care nu îndeplinesc condiţiile veterinare stabilite de legislaţia comunitara sa nu fie depozitate în aceleaşi încãperi sau spaţii cu cele care îndeplinesc aceste condiţii;
c) pentru a se asigura un control efectiv al intrãrilor şi iesirilor din depozit, iar în cursul orelor de acces în depozit sa asigure supravegherea de cãtre autoritatea competenta. Autoritãţile competente trebuie sa se asigure, în special, ca produsele care nu întrunesc cerinţele comunitare nu pot pãrãsi camerele de depozitare sau unitãţile în care sunt depozitate, fãrã aprobarea autoritãţii competente;
d) pentru a se efectua toate controalele necesare evitãrii alterarii, substituirii produselor depozitate sau oricãrei schimbãri de ambalaj, prelucrari ori transformãri a acestora.
(6) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor poate sa refuze intrarea produselor într-un depozit vamal, depozit liber sau zona libera din motive de sãnãtate animala ori sãnãtate publica, dacã acestea nu îndeplinesc condiţiile stabilite de legislaţia comunitara.
(7) Transporturile nu trebuie sa între într-o zona libera, depozit liber sau depozit vamal decât dacã sunt prevãzute cu sigilii vamale.
(8) Transporturile la care se referã alin. (4) pot pãrãsi o zona libera, un depozit liber sau un depozit vamal pentru a fi expediate cãtre o ţara terta sau cãtre un depozit prevãzut la art. 13 ori pentru a fi distruse, numai cu condiţia ca:
a) expedierea cãtre o ţara terta sa fie în concordanta cu cerinţele prevãzute la art. 11 alin. (1) lit. c) şi alin. (2) lit. a), c), d) şi e);
b) transferul cãtre un depozit, la care se face referire în art. 13, sa fie efectuat în baza unui formular de control vamal T(1), cu menţionarea în certificatul prevãzut de acel articol a numelui şi localizarii depozitului;
c) transportul cãtre locul de distrugere sa se realizeze dupã ce produsele în cauza au fost denaturate.
Transportul în cauza trebuie sa fie expediat ulterior în astfel de condiţii încât sa se asigure faptul ca acesta este efectuat, fãrã ca produsele sa fie descãrcate, sub supravegherea autoritãţii competente şi în vehicule sau containere etanse, sigilate de cãtre autoritãţile competente.
Asemenea transporturi nu pot face obiectul transferului între depozite la care se referã prezentul articol.
(9) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor trebuie sa înainteze Comisiei Europene lista cu:
a) zonele libere, depozitele libere şi depozitele vamale prevãzute la alin. (4);
b) operatorii mentionati la art. 13.
(10) În caz de nerespectare a condiţiilor stabilite la alin. (1)-(9) şi în mãsura în care aceste condiţii se aplica depozitelor, autoritatea competenta trebuie sa suspende sau sa anuleze autorizarea acestuia, la care se face referire în alin. (4) lit. b).
Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor trebuie sa informeze Comisia Europeanã şi statele membre ale Uniunii Europene despre aceasta anulare.
În cazul în care se constata neregularitãţi privind transportul, fie deliberate, fie datoritã neglijentei grave, trebuie sa se aplice persoanei responsabile pentru transport sancţiunile prevãzute de legislaţia nationala a României, dupã ce acesta a pãrãsit depozitul.
(11) Reguli detaliate pentru aplicarea prezentului articol, în special procedurile de control efectuate la sosirea şi la plecarea loturilor în şi din aceste zone sau depozite, transportul loturilor între asemenea zone ori depozite, modul de depozitare a produselor şi manipularile autorizate, trebuie sa fie adoptate în concordanta cu cerinţele Uniunii Europene.
ART. 13
(1) Operatorii care aprovizioneaza direct mijloacele de transport maritim de trecere a frontierei cu produse prevãzute la art. 12 alin. (4) şi destinate consumului de cãtre personalul de bord sau pasageri, în plus fata de îndeplinirea cerinţelor prevãzute în art. 12 alin. (1), alin. (2), alin. (4) lit. a), alin. (4) lit. b) pct. (ii), (iii), (iv), alin. (5), (6), (7) şi (9), trebuie:
a) sa fie autorizaţi în prealabil ca operatori de cãtre autoritatea competenta;
b) sa se aprovizioneze cu produse care nu pot fi prelucrate decât dacã materiile prime îndeplinesc cerinţele legislaţiei comunitare;
c) sa dispunã de spaţii închise ale cãror puncte de intrare şi ieşire sunt sub controlul permanent al persoanei responsabile de transport. Atunci când depozitul este localizat într-o zona libera, trebuie sa se aplice cerinţele prevãzute în art. 12 alin. (4) lit. b) pct. (ii);
d) sa se angajeze ca nu vor pune în consum pe teritoriile menţionate în anexa nr. 1 şi pe teritoriul României produse prevãzute la art. 12 alin. (4);
e) sa notifice sosirea produselor în depozitul la care se referã lit. c) cat mai curând posibil autoritãţii competente.
(2) Operatorii la care se referã alin. (1) trebuie:
a) sa efectueze livrãrile direct la bordul mijloacelor de transport maritim sau aerian ori într-un depozit special autorizat, din portul sau aeroportul de destinaţie, cu condiţia sa fie luate mãsuri pentru a se asigura ca produsele respective nu pãrãsesc sub nicio forma zona portuara, pentru alta destinaţie. Transportul produselor de la depozitul de origine la portul sau aeroportul de destinaţie trebuie efectuat sub supraveghere vamalã, în concordanta cu procedura T1 stabilitã în Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2.913/92, şi sa fie însoţit de un certificat veterinar emis în baza procedurii stabilite la alin. (6);
b) sa informeze în avans autoritatea portuara din zona portului sau aeroportului statului membru al Uniunii Europene din care produsele sunt livrate şi autoritatea portuara din portul ori aeroportul statului membru al Uniunii Europene de destinaţie asupra datei de expediere a produselor, împreunã cu detalii ale locului lor de destinaţie;
c) sa furnizeze dovezi oficiale conform cãrora produsele au ajuns la destinaţia finala;
d) sa ţinã un registru de intrari şi iesiri pentru o perioada de timp de cel puţin 3 ani. Registrul trebuie sa permitã efectuarea controlului pãrţilor de loturi rãmase în depozit.
(3) Operatorii trebuie sa se asigure ca nu aprovizioneaza nave sau aeronave cu produse care nu corespund cerinţelor legislaţiei comunitare, cu excepţia asigurãrii aprovizionarii pasagerilor şi personalului de bord în afarã zonelor de coasta ale teritoriilor menţionate în anexa nr. 1 sau ale teritoriului României, definitã de reglementãrile naţionale.
(4) Autoritatea competenta a zonei portuare a statului membru al Uniunii Europene din care sunt furnizate produsele trebuie sa notifice autoritãţii competente a zonei portuare a statului membru al Uniunii Europene de destinaţie despre transport, prin reţeaua TRACES, nu mai târziu de momentul expedierii produselor, informand-o asupra locului de destinaţie a acestora.
(5) În cazul nerespectãrii condiţiilor prezentului articol, autoritatea competenta trebuie sa retragã autorizaţia la care se referã alin. (1) lit. a). Aceasta trebuie sa informeze Comisia Europeanã şi celelalte state membre ale Uniunii Europene despre aceasta retragere.
(6) Reguli detaliate pentru aplicarea prezentului articol, în special privind procedurile pentru controalele ce trebuie sa se efectueze la plecare, în timpul transportului şi al livrãrii produselor direct cãtre mijloacele de transport maritim şi aerian, inclusiv dovada ca aceste produse au ajuns la destinaţia lor legalã, trebuie adoptate în concordanta cu cerinţele Uniunii Europene.
ART. 14
(1) Produsele a cãror destinaţie vamalã sau utilizare admisã, în sensul Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 2.913/92, este alta decât cea prevãzutã la art. 7 şi art. 12 alin. (3) trebuie, în afarã de cazul în care sunt distruse sau returnate, sa fie supuse unui control al identitãţii sau unui control fizic, pentru a se stabili dacã îndeplinesc sau nu condiţiile de import.
(2) Reguli detaliate pentru aplicarea acestui articol trebuie adoptate, atunci când este necesar, în concordanta cu cerinţele Uniunii Europene.
ART. 15
(1) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor trebuie sa autorizeze reimportul unui transport de produse de origine comunitara şi care a fost refuzat de o ţara terta, dacã:
a) produsele sunt însoţite:
(i) fie de certificatul original, fie de o copie autentificatã de autoritatea competenta care a emis certificatul ce însoţeşte produsele, împreunã cu detalii privind motivele refuzului şi cu garanţia ca au fost respectate condiţiile ce reglementeazã depozitarea şi transportul produselor şi precizând ca produsele în cauza nu au fost supuse niciunei manipulari;
(ii) în cazul containerelor sigilate, de un certificat din partea transportatorului, precizând ca nu a fost manipulat sau descãrcat conţinutul transportului;
b) produsele în cauza sunt supuse unui control al documentelor şi unui control al identitãţii, iar în cazurile prevãzute la art. 18, unui control fizic;
c) transportul este returnat direct, în baza condiţiilor prevãzute la art. 8 alin. (4), cãtre unitatea de origine din statul membru al Uniunii Europene, unde a fost emis certificatul, şi dacã este implicat tranzitul unui alt stat membru al Uniunii Europene, a fost anterior autorizat de cãtre medicul veterinar oficial de la postul de inspecţie şi controale veterinare de frontiera din statul membru al Uniunii Europene unde transportul a ajuns prima data în unul dintre teritoriile Comunitãţii Europene menţionate în anexa nr. 1 sau în România, în numele tuturor statelor membre ale Uniunii Europene pe care transportul le tranziteaza.
(2) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor nu se poate opune reintroducerii unui transport de produse de origine comunitara refuzat de o ţara terta, dacã autoritatea competenta care a emis certificatul original a fost de acord sa reprimeasca transportul şi au fost îndeplinite condiţiile stabilite la alin. (2).
(3) În circumstanţele prezentate la alin. (1) şi (2), produsele în cauza trebuie expediate în astfel de condiţii încât transportul sa fie efectuat pana la întreprinderea de origine, în concordanta cu procedura stabilitã la art. 8 alin. (4), în mijloace de transport sigilate şi identificate de autoritatea competenta, astfel încât sigiliile sa fie distruse ori de câte ori containerul este deschis.
(4) Medicul veterinar oficial care autorizeaza transportul trebuie sa informeze, prin reţeaua TRACES, autoritatea competenta de la locul de destinaţie despre plecarea transportului.
(5) Reguli detaliate pentru aplicarea acestui articol trebuie adoptate conform cerinţelor Uniunii Europene.
ART. 16
(1) Prezentul capitol nu se va aplica produselor care:
a) fac parte din bagajele personale ale cãlãtorilor şi sunt destinate pentru consumul lor personal, în mãsura în care cantitatea respectiva nu o depãşeşte pe cea stabilitã în conformitate cu cerinţele Uniunii Europene şi cu condiţia sa provinã dintr-un stat membru al Uniunii Europene ori dintr-o ţara terta sau parte a unei tari terţe care figureazã pe lista adoptatã în conformitate cu cerinţele Uniunii Europene şi din care importul nu este interzis;
b) sunt expediate ca transporturi mici cãtre persoane private, cu condiţia sa fie vorba despre importuri lipsite de orice caracter comercial, în mãsura în care cantitatea expediatã nu o depãşeşte pe cea stabilitã în conformitate cu cerinţele Uniunii Europene şi cu condiţia ca produsele sa provinã dintr-o ţara terta sau parte a unei tari terţe care figureazã pe lista adoptatã conform reglementãrilor comunitare şi din care nu sunt interzise importurile;
c) se gãsesc la bordul mijloacelor de transport care opereazã internaţional şi care sunt destinate consumului echipajului şi pasagerilor, cu condiţia sa nu fie introduse pe teritoriile menţionate în anexa nr. 1 sau pe teritoriul României. Atunci când astfel de produse sau deşeuri de bucatarie sunt descãrcate, acestea trebuie distruse. Totuşi, nu este necesar sa se distruga produsele atunci când acestea sunt transferate direct dintr-un mijloc de transport care opereazã internaţional într-un alt mijloc de transport, în acelaşi port sau aeroport şi sub control vamal;
d) atunci când cantitatea lor nu depãşeşte o valoare stabilitã în concordanta cu cerinţele Uniunii Europene, au fost supuse unui tratament termic în recipiente ermetice, la o valoare Fo de 3,00 sau mai mare şi:
(i) fac parte din bagajele personale ale cãlãtorilor şi sunt destinate consumului lor personal;
(ii) sunt trimise ca mici colete private, cu condiţia sa fie vorba de import lipsit de orice caracter comercial;
e) sunt expediate ca mostre comerciale sau sunt destinate expozitiilor, cu condiţia sa nu fie destinate comercializãrii şi sa fi fost autorizate în acest scop de autoritatea competenta;
f) sunt destinate studiilor sau analizelor speciale, în mãsura în care controlul oficial permite verificarea faptului ca aceste produse nu sunt furnizate pentru consum uman, iar la terminarea expoziţiei ori când studiile sau analizele speciale au fost efectuate, aceste produse, cu excepţia cantitãţilor utilizate pentru analize, sunt distruse ori reexpediate în baza condiţiilor stabilite de autoritatea competenta.
În cazul situaţiei prevãzute la lit. e), România, ca ţara de destinaţie, trebuie sa se asigure ca produsele respective nu vor fi utilizate în alte scopuri decât cele pentru care au fost importate pe teritoriul sau.
(2) Prevederile alin. (1) nu trebuie sa afecteze reglementãrile referitoare la carnea proaspãta şi produsele din carne, în concordanta cu Regulamentul Comisiei (CE) nr. 745/2004.
(3) Reguli detaliate pentru introducerea produselor de origine animala în aprovizionarea echipajelor şi pasagerilor din mijloacele de transport internaţional şi pentru produsele de origine animala, comandate de la distanta şi livrate consumatorilor, trebuie sa se stabileascã în acord cu art. 25 din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 882/2004.
ART. 17
(1) Transporturile care au fost introduse fraudulos pe unul dintre teritoriile Comunitãţii Europene, fãrã a fi supuse controalelor veterinare în concordanta cu cerinţele art. 3 şi 4, trebuie sa fie confiscate, iar autoritatea competenta trebuie sa decidã fie distrugerea lor, conform alin. (2) lit. (b), fie reexpedierea lor în concordanta cu alin. (2) lit. (a).
(2) Atunci când controalele la care se referã prezenta norma sanitarã veterinara au arãtat autoritãţii competente ca produsul nu satisface condiţiile de import sau când au relevat o neregularitate legatã de acesta, autoritatea competenta trebuie sa decidã, dupã consultarea cu persoana responsabilã de incarcatura sau cu reprezentantul sau, urmãtoarele:
a) fie reexpedierea produsului dincolo de granitele teritoriilor menţionate în anexa nr. 1 sau pe teritoriul României din acelaşi post de inspecţie la frontiera pe unde a intrat spre o destinaţie convenitã cu persoana responsabilã de incarcatura a acestuia, folosindu-se acelaşi mijloc de transport, într-o perioada de maximum 60 de zile, atunci când nu este interzis de rezultatele inspecţiei veterinare şi de cerinţele de sãnãtate. În acest caz, medicul veterinar oficial de la postul de inspecţie la frontiera trebuie:
(i) sa activeze procedura de informare prevãzutã la art. 1 alin. (1) din norma sanitarã veterinara aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 86/2005;
(ii) dupã modalitãţile care vor fi stabilite de Comisia Europeanã, în concordanta cu procedura la care se face referire în alin. (7), sa invalideze certificatele sau documentele veterinare ce însoţesc produsul respins, în asa fel încât sa nu fie posibila reintroducerea produselor respinse printr-un alt post de inspecţie şi controale veterinare de frontiera;
b) fie, dacã reexpedierea este imposibila sau a expirat perioada de 60 de zile la care se face referire la lit. a) ori dacã persoana responsabilã de incarcatura isi da imediat acordul, se procedeazã la distrugerea produselor în instalatia cea mai apropiatã de postul de inspecţie şi controale veterinare de frontiera, prevãzutã în acest scop, conform Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 1.774/2002.
Pana la reexpedierea produselor prevãzute la prezentul punct sau pana la confirmarea motivelor respingerii, autoritatea competenta trebuie sa stocheze produsele în cauza, sub supravegherea autoritãţii competente, pe cheltuiala persoanei responsabile de incarcatura.
(3) Prevederile art. 20 trebuie aplicate atunci când controalele prevãzute la alin. (1) şi (2) scot în evidenta faptul ca au avut loc o încãlcare grava sau încãlcãri repetate ale legislaţiei comunitare.
(4) Prevederile alin. (2) nu trebuie sa se aplice atunci când autoritatea competenta a autorizat utilizarea produselor în concordanta cu Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 1.774/2002, cu condiţia ca acestea sa nu prezinte niciun risc pentru sãnãtatea publica şi sãnãtatea animalelor.
(5) Persoana responsabilã de incarcatura sau reprezentantul sau trebuie sa suporte costul indus de cheltuielile de reexpediere ori de distrugerea lotului incriminat sau utilizarea produsului în alte scopuri. În plus, atunci când se constata ca o neregularitate este rezultatul unei grave neglijente sau al unei încãlcãri deliberate a prevederilor, Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor trebuie sa aplice sancţiuni fata de persoana responsabilã de incarcatura.
(6) Reguli detaliate pentru aplicarea alin. (1), (2) şi (3), în special privind standardizarea criteriilor de evaluare, pentru a decide refuzul, confiscarea sau distrugerea lotului, trebuie adoptate în concordanta cu cerinţele Uniunii Europene.
ART. 18
(1) Fãrã a prejudicia prevederile acestui capitol, medicul veterinar oficial sau autoritatea competenta trebuie, în caz de suspiciune a nerespectãrii legislaţiei veterinare ori de dubiu în ceea ce priveşte:
a) identitatea sau destinaţia realã a produsului;
b) dacã produsul corespunde garanţiilor stabilite de legislaţie pentru fiecare tip de produs;
c) respectarea garanţiilor de sãnãtate publica stabilitã de legislaţia comunitara, sa efectueze orice controale veterinare pe care le considera corespunzãtoare pentru a confirma sau infirma suspiciunea respectiva.
Produsele controlate trebuie sa rãmânã sub supravegherea autoritãţii competente pana la obţinerea rezultatelor controalelor.
Dacã suspiciunile sunt confirmate, controalele privind produsele de aceeaşi origine trebuie intensificate în concordanta cu art. 17 alin. (3).
(2) Reguli detaliate pentru aplicarea acestui articol trebuie adoptate în concordanta cu cerinţele Uniunii Europene.

CAP. II
Prevederi de siguranta

ART. 19
Dacã vreunul dintre controalele prevãzute de prezenta norma sanitarã veterinara indica faptul ca un transport de produse este susceptibil sa prezinte un risc pentru sãnãtatea publica sau animala, autoritatea competenta trebuie sa ia de urgenta urmãtoarele mãsuri:
(i) sa confiste şi sa distruga lotul de produse în cauza;
(ii) sa informeze imediat celelalte posturi de inspecţie şi controale veterinare de frontiera şi Comisia Europeanã despre constatãrile şi originea produselor, în concordanta cu prevederile normei sanitare veterinare aprobate prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranta Alimentelor nr. 86/2005.

CAP. III
Inspecţia şi controalele

ART. 20
(1) Atunci când controalele prevãzute de prezenta norma sanitarã veterinara oferã motive pentru a concluziona ca legislaţia comunitara a fost serios şi în repetate randuri incalcata, Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor trebuie sa ia urmãtoarele mãsuri cu privire la produsele implicate în astfel de utilizare sau în originea unor astfel de produse:
a) sa informeze Comisia Europeanã despre natura produselor utilizate şi transportul în cauza;
b) sa efectueze controale mai stringente pentru loturile de produse care au aceeaşi origine.
În special, urmãtoarele 10 transporturi din aceeaşi origine trebuie sa fie sechestrate şi trebuie constituit un depozit financiar pentru acoperirea costurilor de inspecţie de la postul de inspecţie şi controale veterinare de frontiera pentru efectuarea de controale fizice, incluzând recoltarea de probe şi testãri de laborator prevãzute în anexa nr. 3.
Atunci când controalele suplimentare confirma nerespectarea legislaţiei comunitare, lotul sau pãrţile din lot trebuie distruse conform art. 17.
(2) Când controalele evidenţiazã o depasire a limitelor maxime de reziduuri, trebuie sa se recurgã la controalele prevãzute la alin. (1).
ART. 21
(1) Atunci când, în urma controalelor efectuate la punctul unde are loc comercializarea produsului, Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor considera ca dispoziţiile prezentei norme sanitare veterinare nu au fost respectate de un post de inspecţie la frontiera sau de un depozit vamal, o zona libera sau un depozit liber, la care se referã art. 12, al unui stat membru al Uniunii Europene, trebuie sa contacteze fãrã întârziere autoritatea competenta centrala a acelui stat membru al Uniunii Europene. Aceasta din urma trebuie sa ia toate mãsurile necesare şi sa informeze Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor despre natura controalelor efectuate, deciziile luate şi despre rationamentele acestor decizii.
(2) Dacã Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor considera ca mãsurile luate sunt insuficiente, trebuie sa examineze împreunã cu autoritatea competenta a statului membru al Uniunii Europene în cauza posibilele cai pentru remedierea situaţiei şi, dacã este necesar, prin vizitarea statului membru al Uniunii Europene în cauza.
(3) Atunci când controalele la care se referã alin. (1) demonstreaza nerespectarea repetatã a dispoziţiilor acestei norme sanitare veterinare, Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor trebuie sa informeze Comisia Europeanã şi statul membru al Uniunii Europene în cauza.
(4) Drepturile de apel disponibile în baza legislaţiei în vigoare în România impotriva deciziilor luate de autoritãţile competente nu trebuie sa fie afectate de prezenta norma sanitarã veterinara.
(5) Deciziile luate de autoritatea competenta şi motivele care au stat la baza acestor decizii trebuie comunicate persoanei responsabile de incarcatura sau reprezentantului sau.
(6) Dacã persoana responsabilã de incarcatura sau reprezentantul sau solicita astfel, deciziile şi motivele menţionate trebuie comunicate autoritãţii competente în scris, împreunã cu detalii ale drepturilor de apel de care dispune conform legislaţiei în vigoare în România, precum şi procedura şi data limita în care se poate introduce recursul.
(7) Reguli detaliate pentru aplicarea acestui articol trebuie adoptate în concordanta cu cerinţele Uniunii Europene.
ART. 22
(1) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor trebuie sa elaboreze un program pentru schimbul de experţi cu statele membre ale Uniunii Europene, abilitaţi sa efectueze controale privind produsele ce provin din ţãrile terţe.
(2) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor trebuie sa ia toate mãsurile necesare pentru a permite implementarea programelor.
(3) Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor trebuie sa ţinã cont de experienta dobandita pentru ameliorarea şi dezvoltarea programelor de schimburi.
ART. 23
Autoritatea Nationala Sanitarã Veterinara şi pentru Siguranta Alimentelor trebuie sa se asigure ca medicii veterinari de la posturile de inspecţie la frontiera participa la programele speciale de pregãtire la care se referã prezentul articol.

CAP. IV
Prevederi generale

ART. 24
Anexele nr. 1 şi 3 pot fi suplimentate în concordanta cu cerinţele Uniunii Europene.
ART. 25
Prezenta norma sanitarã veterinara se va aplica fãrã a prejudicia obligaţiile ce rezulta din regulile vamale.
ART. 26
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezenta norma sanitarã veterinara.

ANEXA 1


────────
la norma sanitarã veterinara
────────────────────────────

TERITORIILE
prevãzute de art. 1 din norma sanitarã veterinara

1. Teritoriul Regatului Belgiei
2. Teritoriul Republicii Cehe
3. Teritoriul Regatului Danemarcei, cu excepţia Insulelor Feroe şi a Groenlandei
4. Teritoriul Republicii Federale Germania
5. Teritoriul Republicii Estonia
6. Teritoriul Republicii Elene
7. Teritoriul Regatului Spaniei, cu excepţia insulelor Cerutã şi Melilla
8. Teritoriul Republicii Franceze
9. Teritoriul Republicii Irlanda
10. Teritoriul Republicii Italiene
11. Teritoriul Republicii Cipru
12. Teritoriul Republicii Letonia
13. Teritoriul Republicii Lituania
14. Teritoriul Marelui Ducat de Luxemburg
15. Teritoriul Republicii Ungare
16. Teritoriul Republicii Malta
17. Teritoriul Regatului Ţãrilor de Jos în Europa
18. Teritoriul Republicii Austria
19. Teritoriul Republicii Polone
20. Teritoriul Republicii Portugheze
21. Teritoriul Republicii Slovenia
22. Teritoriul Republicii Slovace
23. Teritoriul Republicii Finlanda
24. Teritoriul Regatului Suediei
25. Teritoriul Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord


ANEXA 2
────────
la norma sanitarã veterinara
─────────────────────────────


CONDIŢII
de aprobare pentru posturile de inspecţie la frontiera


Pentru a obţine autorizarea recunoscuta de Comisia Europeanã, posturile de inspecţie la frontiera trebuie sa dispunã de:
1. personal necesar pentru controlul documentelor (certificate de sãnãtate publica ori de sãnãtate animala sau orice alt document stabilit de legislaţia comunitara transpusa în legislaţia nationala) ce însoţesc produsele;
2. un numãr suficient de medici veterinari şi personal auxiliar special pregãtit pentru a efectua controale privind corespondenta produselor cu documentele de însoţire, controale ale identitãţii, controlul documentelor şi controlul sistematic al fiecãrui transport de produse, în raport cu cantitatea de produse care trec prin posturile de inspecţie la frontiera;
3. personal suficient pentru a recolta şi prelucra probele aleatorii privind loturile de produse prezentate la un post de inspecţie la frontiera dat;
4. clãdiri suficiente, aflate la dispoziţia personalului responsabil de efectuarea controalelor veterinare;
5. clãdiri şi instalaţii corespunzãtoare din punct de vedere igienic pentru efectuarea analizelor de rutina şi recoltarea de probe în concordanta cu prezenta norma sanitarã veterinara;
6. clãdiri şi facilitãţi corespunzãtoare din punct de vedere igienic pentru recoltarea de probe şi prelucrarea acestora pentru controale de rutina prevãzute de legislaţia comunitara (standarde microbiologice);
7. serviciile unui laborator specializat, capabil sa efectueze analize speciale pentru probele ce provin de la acel post;
8. clãdiri şi instalaţii frigorifice pentru depozitarea pãrţilor de loturi prelevate pentru analize şi a produselor a cãror libera circulaţie nu a fost autorizata de cãtre medicul veterinar de la postul de inspecţie şi controale veterinare la frontiera de care este responsabil;
9. echipamente corespunzãtoare pentru schimbul rapid de informaţii, în special cu celelalte posturi de inspecţie şi controale veterinare la frontiera (prin intermediul sistemului computerizat prevãzut la art. 15 din norma sanitarã veterinara aprobatã prin <>Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pãdurilor nr. 580/2002 sau al proiectului Shift);
10. serviciul unei întreprinderi calificate sa efectueze tratamentul prevãzut în Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului (CEE) nr. 1.774/2002.

ANEXA 3
───────
la norma sanitarã veterinara
─────────────────────────────

CONTROLUL FIZIC AL PRODUSELOR

1. Scopul controlului fizic al produselor de origine animala este acela de a se asigura ca produsele întrunesc în continuare dezideratul menţionat de certificatul sau documentul veterinar: trebuie sa se verifice garanţiile de la origine, certificate de cãtre ţara terta şi care sa dea o siguranta ca transportul ulterior de produse nu a modificat condiţiile originale garantate la plecare. Aceasta se realizeazã prin:
a) examinari organoleptice: miros, culoare, consistenta, gust;
b) teste fizice şi chimice simple: secţionare, decongelare, gatire;
c) teste de laborator pentru depistarea reziduurilor, germenilor patogeni, modificãrilor evidente, precum şi a alterarii prezente.
2. Indiferent de tipul produsului, trebuie efectuate urmãtoarele:
a) un control asupra condiţiilor şi mijloacelor de transport pentru a se identifica, în special, deficientele sau întreruperile în lantul frigorific;
b) greutatea realã a transportului trebuie comparata cu cea din certificatul sau documentul veterinar, prin cantarirea întregului transport, dacã este necesar;
c) verificarea materialelor de ambalare şi a tuturor marcajelor (ştampile, etichete) pentru a se asigura concordanta lor cu legislaţia comunitara;
d) un control al respectãrii temperaturii pentru transportul produselor, cerutã în timpul transportului de legislaţia comunitara;
e) în cazul produselor în vrac, o serie intreaga de ambalaje sau probe trebuie examinate înainte de efectuarea examenului senzorial, fizic şi chimic şi a testelor de laborator.
3. Aceste teste trebuie efectuate pe o serie intreaga de probe prelevate din transportul care poate fi parţial descãrcat, dacã este necesar, pentru a se permite accesul la întregul conţinut al transportului.
4. Examinarea trebuie sa acopere 1% din numãrul obiectelor sau pachetelor dintr-un transport, cu un minim de 2 şi un maxim de 10.
5. Totuşi, în funcţie de produs şi de circumstanţe, autoritãţile veterinare pot impune controale mai extensive.
6. În cazul produselor în vrac, trebuie recoltate cel puţin 10 mostre de produs din diferite pãrţi ale transportului.
7. Atunci când rezultatele testelor de laborator realizate prin sondaj nu sunt imediat disponibile şi nu exista pericol imediat pentru sãnãtatea publica sau sãnãtatea animalelor, lotul poate fi pus în circulaţie. Totuşi, când testele de laborator au fost efectuate în baza unei suspiciuni de neregularitate sau când testele anterioare au avut rezultate pozitive, loturile nu pot fi puse în circulaţie pana când rezultatele testelor sunt negative.
8. Mijloacele de transport pot fi descãrcate în totalitate numai în urmãtoarele cazuri:
a) încãrcarea a fost efectuatã în asa fel încât accesul la întregul lot nu este posibil decât prin descãrcare parţialã;
b) controlul prin sondaj a scos la iveala neregularitãţi;
c) loturile precedente au prezentat neregularitãţi;
d) medicul veterinar oficial suspecteaza neregularitãţi.
9. Odatã ce controlul fizic a fost terminat, autoritatea competenta trebuie sa certifice controlul prin închiderea şi stampilarea oficialã a tuturor ambalajelor deschise şi prin resigilarea tuturor containerelor, cu înscrierea numãrului sigiliului în documentul de trecere a frontierei.
_____________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016