Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 20.484 din 13 aprilie 2023  privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comitetului Român pentru Inteligenţă Artificială    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 20.484 din 13 aprilie 2023 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comitetului Român pentru Inteligenţă Artificială

EMITENT: Ministerul Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 382 din 4 mai 2023
    Luând în considerare faptul că, potrivit art. 1 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 371/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării este autoritate de stat în domeniul cercetării-dezvoltării, inovării şi digitalizării,
    ţinând cont de prevederile art. 58 alin. (3) lit. a) şi b), alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 6 alin. (2) lit. h) şi i), alin. (6) lit. b) şi art. 7 alin. (3) şi (5) din Hotărârea Guvernului nr. 371/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării, cu modificările şi completările ulterioare,
    având în vedere Memorandumul guvernamental nr. 20/31.781/MN din 8.11.2022 privind înfiinţarea Comitetului Român pentru Inteligenţă Artificială şi a unor iniţiative privind domeniul inteligenţei artificiale în România,
    în temeiul art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 371/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării, cu modificările şi completările ulterioare,
    ţinând cont de Referatul de aprobare nr. 48 din 3.04.2023 a proiectului de ordin privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comitetului Român pentru Inteligenţă Artificială,
    ministrul cercetării, inovării şi digitalizării emite prezentul ordin.
    CAP. I
    Rolul, misiunea şi atribuţiile Comitetului Român pentru Inteligenţă Artificială
    ART. 1
    (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentului ordin, se înfiinţează Comitetul Român pentru Inteligenţă Artificială, denumit în continuare Comitetul, organism consultativ, fără personalitate juridică, al Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării, denumit în continuare MCID, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 371/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Secretariatul tehnic al Comitetului este asigurat de MCID.

    ART. 2
    Comitetul are misiunea de a sprijini MCID în exercitarea atribuţiilor sale de autoritate de stat în domeniul cercetării-dezvoltării, inovării şi digitalizării, prin propuneri privind reglementarea, coordonarea, monitorizarea şi evaluarea activităţilor privind inteligenţa artificială (IA), precum şi dezvoltarea acesteia în România, în conformitate cu Memorandumul Guvernului nr. 20D/31.781/MN din 8.11.2022 privind înfiinţarea Comitetului Român pentru Inteligenţă Artificială şi a unor iniţiative privind domeniul inteligenţei artificiale în România.

    ART. 3
    (1) Scopul Comitetului este de a asigura cadrul de guvernanţă pentru canalizarea resurselor existente, precum şi pentru identificarea şi mobilizarea de noi resurse, în vederea dezvoltării unitare a domeniului inteligenţei artificiale în România.
    (2) Principalul obiectiv al Comitetului constă în crearea unui ecosistem de inteligenţă artificială bazat pe excelenţă, încredere şi respectarea principiilor etice, coerent, performant şi sustenabil, care să genereze valoare adăugată în plan social şi economic prin utilizarea tehnologiilor de inteligenţă artificială, să promoveze şi să susţină cercetarea-dezvoltarea-inovarea şi educaţia/formarea în acest domeniu, să crească numărul de specialişti locali şi să fructifice aportul mediului privat şi al cetăţenilor români din străinătate, urmărind stimularea adoptării pe scară largă a domeniului inteligenţei artificiale în România.

    ART. 4
    (1) Principalele atribuţii ale Comitetului sunt:
    a) analiza provocărilor majore cu care se confruntă România, respectiv a necesităţilor de dezvoltare la nivel naţional, în domeniul inteligenţei artificiale;
    b) definirea şi actualizarea unei liste cu proiecte şi acţiuni strategice care să răspundă acestor provocări, în mod organizat şi eficient;
    c) monitorizarea, direcţionarea şi coordonarea eforturilor strategice pentru dezvoltarea domeniului inteligenţei artificiale în România;
    d) sprijinirea elaborării Strategiei naţionale privind inteligenţa artificială şi a planului de acţiune pentru implementarea strategiei la nivel naţional;
    e) monitorizarea şi facilitarea implementării Strategiei naţionale privind inteligenţa artificială şi sprijinirea eforturilor de actualizare a acesteia;
    f) facilitarea şi armonizarea eforturilor de cooperare la nivel naţional şi internaţional în domeniul inteligenţei artificiale, în sfera reglementării, proiectelor şi dezvoltării competenţelor şi abilităţilor specifice domeniului;
    g) facilitarea operaţionalizării şi a bunei funcţionări a Consiliului ştiinţific şi de etică inteligenţă artificială şi a Consiliului de educaţie inteligenţă artificială.

    (2) În îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la alin. (1), Comitetul desfăşoară următoarele activităţi:
    a) asigurarea comunicării şi colaborării cu Administraţia Prezidenţială, Secretariatul General al Guvernului şi cu alte autorităţi şi instituţii publice relevante pentru domeniul inteligenţei artificiale din România;
    b) colaborarea cu Hubul Român pentru Inteligenţă Artificială, precum şi cu Comisia interinstituţională pentru elaborarea Strategiei României în domeniul inteligenţei artificiale;
    c) cooperarea cu mediul academic, mediul de cercetare, mediul de afaceri şi societatea civilă în domeniul inteligenţei artificiale;
    d) asigurarea unei platforme online care să permită implicarea într-un mod relevant şi comunicarea cu cetăţenii interesaţi de evoluţia domeniului IA în România, incluzând specialişti în inteligenţă artificială, dar şi utilizatori de IA;
    e) formularea de opinii de expertiză privind aplicabilitatea inteligenţei artificiale în România, precum şi opinii privind dezvoltarea acesteia în educaţie, în societate, aspecte de etică, respectiv orice alte aspecte de interes pentru domeniul IA;
    f) formularea de propuneri pentru implementarea inteligenţei artificiale în administraţia publică centrală şi locală din România;
    g) elaborarea de propuneri privind dezvoltarea industriei naţionale în domeniul inteligenţei artificiale şi promovarea parteneriatului public-privat în acest domeniu;
    h) elaborarea de rapoarte cu privire la progresul şi oportunităţile domeniului inteligenţei artificiale în România, precum şi orice alt aspect relevant pentru acest domeniu şi asigurarea informării Administraţiei Prezidenţiale, a Secretariatului General al Guvernului, a principalelor ministere şi a instituţiilor publice, în funcţie de necesităţi;
    i) consultarea persoanelor fizice şi juridice din mediul public, privat, academic şi de cercetare, inclusiv consultarea publică, cu privire la aspecte având ca obiect inteligenţa artificială, precum şi integrarea punctelor de vedere primite;
    j) colaborarea cu Ministerul Educaţiei şi cu oricare altă autoritate şi instituţie publică relevantă pentru dezvoltarea unei abordări unitare, centralizate privind creşterea nivelului de cunoaştere şi competenţe în IA, precum şi pentru identificarea şi promovarea soluţiilor de IA cu impact pozitiv în domeniul educaţiei;
    k) iniţierea de parteneriate cu organizaţii naţionale şi internaţionale pentru dezvoltarea inteligenţei artificiale în România;
    l) organizarea de sesiuni de informare, ateliere de lucru, evenimente, hackatoane, conferinţe şi alte activităţi similare pentru susţinerea schimbului de idei, cunoaştere şi competenţe în domeniul inteligenţei artificiale;
    m) implementarea oricărei alte activităţi relevante pentru elaborarea, punerea în aplicare şi monitorizarea Strategiei naţionale de inteligenţă artificială.


    ART. 5
    Comitetul participă la acţiuni de promovare, reprezentare sau cooperare organizate la nivel naţional sau internaţional numai potrivit mandatului acordat de către ministrul cercetării, inovării şi digitalizării sau, după caz, de către secretarul de stat cu atribuţii de coordonare a activităţii legate de inteligenţa artificială, în acord cu scopul şi atribuţiile aprobate prin prezentul ordin.

    CAP. II
    Organizarea şi funcţionarea Comitetului
    ART. 6
    (1) Comitetul este format dintr-un număr nedefinit de membri, denumiţi membri asociaţi, care primesc acest statut în urma validării calităţii de membri asociaţi de Consiliul director şi a semnării unui angajament de adeziune la Comitet.
    (2) Principalele atribuţii ale membrilor asociaţi constau în:
    a) formularea de opinii şi avize de specialitate în sprijinul materialelor elaborate la nivelul Comitetului;
    b) participarea la organizarea şi/sau facilitarea activităţilor Comitetului, în formatul de organizare generală sau în formatele de organizare particulare şi/sau transversale din care fac parte;
    c) exercitarea dreptului de vot pentru alegerea reprezentanţilor din Consiliul director al Comitetului;
    d) respectarea confidenţialităţii cu privire la activitatea desfăşurată în Comitet, respectiv comunicarea şi cooperarea în exteriorul Comitetului doar pe bază de mandat aprobat de ministrul cercetării, inovării şi digitalizării sau de Consiliul director al Comitetului.

    (3) Procedura de adeziune a membrilor asociaţi la Comitet presupune următoarele etape:
    a) candidaţii solicită adeziunea sau primesc invitaţia de adeziune la Comitet din partea Consiliului director;
    b) candidaţii primesc validare privind apartenenţa lor la Comitet în baza unor criterii minimale de experienţă profesională, interese şi conduită profesională;
    c) candidaţii încheie un angajament de adeziune la Comitet.

    (4) Membrii asociaţi sunt persoane fizice, care îşi aduc aportul de cunoaştere, competenţe şi expertiză în sprijinul realizării scopurilor Comitetului.
    (5) Membrii asociaţi, cu excepţia celor angajaţi cu contract individual de muncă în MCID, nu reprezintă în Comitet interesele persoanelor juridice de care aparţin.
    (6) Pot fi membri asociaţi în Comitet persoane care se încadrează în următoarele categorii profesionale:
    a) specialişti în domeniul inteligenţei artificiale şi domenii conexe;
    b) antreprenori, cercetători ştiinţifici, cadre didactice, studenţi şi elevi din învăţământul preuniversitar şi universitar;
    c) reprezentanţi ai administraţiei publice;
    d) orice alte persoane care au legătură directă sau interes dovedit pentru dezvoltarea domeniului inteligenţei artificiale şi pentru realizarea scopurilor Comitetului.

    (7) Validarea privind apartenenţa la Comitet a membrilor asociaţi se realizează de către Consiliul director al Comitetului, în baza următoarelor criterii:
    a) dovedirea experienţei profesionale în domeniul inteligenţei artificiale;
    b) dovedirea interesului profesional de dezvoltare a domeniului inteligenţei artificiale la nivel naţional;
    c) respectarea condiţiilor de incluziune şi echitabilitate cu privire la apartenenţa la Comitet, cum sunt egalitatea de şanse, echilibrul de gen, asigurarea nediscriminării.

    (8) În cadrul Comitetului, membrii asociaţi sunt organizaţi în 4 arii funcţionale, astfel:
    a) mediul academic şi de cercetare;
    b) mediul privat;
    c) mediul public;
    d) societatea civilă.

    (9) Membrii asociaţi pot să se înscrie doar în una dintre cele patru arii funcţionale, în scopul reprezentării unilaterale a intereselor proprii în domeniul inteligenţei artificiale.
    (10) Calitatea de membru asociat este reevaluată, cel puţin anual, de către Consiliul director al Comitetului, în baza următoarelor criterii:
    a) participare în activitatea Comitetului, la cel puţin 50% din acţiunile desfăşurate în forma de organizare generală sau în formele de organizare particulare/transversale, cum sunt grupurile de lucru din care face parte;
    b) formularea de opinii sau avize de specialitate cu privire la discuţiile purtate în formatul de organizare generală sau în formatele de organizare particulare/transversale, cum sunt grupurile de lucru din care face parte;
    c) iniţierea, contribuţia activă sau coordonarea dezvoltării şi implementării unor proiecte, lucrări, dezbateri şi altor activităţi din cadrul Comitetului;
    d) respectarea normelor de etică şi deontologie profesională la nivelul Comitetului;
    e) zădărnicirea sau blocarea eforturilor de dezvoltare convenite la nivelul Comitetului.


    ART. 7
    (1) Consiliul director este format din: un preşedinte, 4 vicepreşedinţi şi 16 membri.
    (2) Preşedintele, vicepreşedinţii şi ceilalţi membri ai Consiliului director sunt aleşi prin vot de către membrii asociaţi din Comitet, aferenţi ariilor funcţionale, şi sunt numiţi prin ordin al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării.
    (3) Preşedintele, vicepreşedinţii şi ceilalţi membri ai Consiliului director au un mandat de 2 ani, la finalul căruia se organizează din nou alegeri.
    (4) Membrii Consiliului director nu pot fi reprezentaţi sau substituiţi în activităţi de către alte persoane. Mandatul imperativ este de drept nul.
    (5) Membrii Consiliului director au următoarele obligaţii:
    a) să asigure o reprezentativitate echitabilă a celor 4 arii funcţionale;
    b) să asigure o reprezentativitate echitabilă a intereselor de dezvoltare regională la nivel naţional (per centre universitare, per specific economic regional);
    c) să asigure o reprezentare relevantă din cel puţin 5 domenii socioeconomice identificate ca fiind prioritare, conform Cadrului strategic naţional privind IA, în care soluţiile de inteligenţă artificială pot contribui substanţial la îmbunătăţirea calităţii vieţii cetăţenilor români;
    d) să asigure o valorificare a experienţei acumulate de cetăţeni români cu activitate atât în România, cât şi în diaspora, atât în state membre ale Uniunii Europene, cât şi în ţările cu care România a dezvoltat parteneriate strategice, precum Statele Unite ale Americii etc.

    (6) Atribuţiile Consiliului director sunt următoarele:
    a) deciderea cu privire la organizarea activităţilor şi materialelor Comitetului;
    b) facilitarea îndeplinirii atribuţiilor Comitetului;
    c) reprezentarea şi coordonarea membrilor asociaţi în acţiunile desfăşurate;
    d) monitorizarea activităţii grupurilor de lucru, în scopul facilitării organizării rapide şi operative a acestora;
    e) formularea şi înaintarea de recomandări către preşedintele României, prim-ministrul României şi ministrul cercetării, inovării şi digitalizării cu privire la direcţiile de dezvoltare a domeniului inteligenţei artificiale în România;
    f) sprijinirea eforturilor de dezvoltare a ecosistemului IA în România;
    g) aprobarea, revizuirea şi deciderea cu privire la calitatea de membru asociat, în baza unor criterii prevăzute la art. 6 alin. (7) şi (10).

    (7) Vicepreşedinţii au responsabilitatea de a asigura un echilibru în opiniile şi opţiunile membrilor din Consiliul director şi din Comitet în vederea formulării unor poziţii coerente din partea mediului public, academic, privat şi a societăţii civile.
    (8) Consiliul director este convocat la solicitarea ministrului cercetării, inovării şi digitalizării, a preşedintelui Comitetului sau la solicitarea a jumătate plus unu dintre membrii Consiliului director.
    (9) Şedinţele Consiliului director se desfăşoară în sesiune ordinară, o dată la 2 luni, sau extraordinară, ori de câte ori este nevoie.
    (10) Consiliul director poate organiza şi desfăşura şedinţa în format fizic sau la distanţă prin mijloace de videoteleconferinţă/VTC.
    (11) Deciziile Consiliului director sunt adoptate cu votul majorităţii simple a membrilor.

    ART. 8
    (1) Consiliul ştiinţific şi de etică în inteligenţa artificială, denumit în continuare Consiliul ştiinţific şi de etică în IA, este un organism transversal de experţi independenţi în domeniul inteligenţei artificiale - membri asociaţi ai Comitetului, din toate cele 4 arii funcţionale - din România şi din străinătate.
    (2) Rolul Consiliului ştiinţific şi de etică în IA este de a oferi Guvernului României consiliere ştiinţifică şi în materie de utilizare responsabilă şi etică a inteligenţei artificiale.
    (3) Atribuţiile Consiliului ştiinţific şi de etică în IA includ:
    a) sprijinirea şi fundamentarea deciziilor din Consiliul director al Comitetului relative la aspectele ştiinţifice şi de etică în inteligenţa artificială;
    b) asigurarea de consultanţă tehnică de specialitate în implementarea măsurilor pentru dezvoltarea domeniului inteligenţei artificiale în România;
    c) actualizarea şi revizuirea oportunităţilor de dezvoltare a domeniului inteligenţei artificiale în România, prin aport de informaţii tehnice şi ştiinţifice noi cu valoarea practică şi actualizarea bazei de cunoaştere privind tendinţele de evoluţie a domeniului inteligenţei artificiale;
    d) iniţierea şi elaborarea de recomandări pentru strategii, politici, reglementări şi alte documente care vizează respectarea practicilor de etică în inteligenţa artificială;
    e) avizarea consultativă a Strategiei naţionale pentru inteligenţă artificială;
    f) propunerea de soluţii pentru verificarea şi supervizarea modului de aplicare a eticii în inteligenţa artificială în România.

    (4) Consiliul ştiinţific şi de etică în IA este format din 9-17 membri, selectaţi şi numiţi de ministrul cercetării, inovării şi digitalizării în baza unui apel de selecţie.
    (5) Membrii Consiliului ştiinţific şi de etică în IA pot fi propuşi de oricare membru asociat al Comitetului, dar şi de societatea civilă, mediul academic, mediul public şi mediul privat, prin comunicare scrisă şi asumată.
    (6) Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării numeşte şi revocă membrii Consiliului ştiinţific şi de etică în IA.
    (7) Mandatul membrilor Consiliului ştiinţific şi de etică în IA este de 2 ani de la data numirii.
    (8) La momentul iniţial poate fi organizată o formă interimară a Consiliului ştiinţific şi de etică în IA, în baza unui apel de selecţie şi/sau pe bază de propuneri, numită prin ordin al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării, cu mandat limitat la 1 an.
    (9) Consiliul ştiinţific şi de etică în IA are desemnat un preşedinte, selectat dintre membrii consiliului şi numit de ministrul cercetării, inovării şi digitalizării, cu rolul de reprezentare, organizare şi facilitare a discuţiilor la nivelul consiliului, precum şi de sincronizare în raport cu Comitetul.
    (10) Consiliul ştiinţific şi de etică în IA elaborează un raport anual de activitate, pe care îl prezintă ministrului cercetării, inovării şi digitalizării în primul semestru de activitate al anului următor, pentru activitatea din anul în curs.
    (11) Consiliul ştiinţific şi de etică în IA este convocat la solicitarea preşedintelui României, a prim-ministrului României, a ministrului cercetării, inovării şi digitalizării, a preşedintelui Comitetului sau a jumătate plus unu din numărul membrilor Consiliului ştiinţific şi de etică în IA şi se întâlneşte, în şedinţă ordinară, o dată la două luni sau, în şedinţă extraordinară, ori de câte ori este nevoie.
    (12) Consiliul ştiinţific şi de etică în IA se poate întruni în format fizic sau la distanţă prin mijloace de videoteleconferinţă/VTC.

    ART. 9
    (1) Consiliul de educaţie în inteligenţa artificială, denumit în continuare Consiliul de educaţie în IA, este un organism transversal de experţi independenţi în domeniul inteligenţei artificiale - membri asociaţi ai Comitetului, din toate cele 4 arii funcţionale - din România şi din diaspora.
    (2) Consiliul de educaţie în IA are rolul de a oferi Guvernului României consiliere cu privire la adaptarea domeniului educaţional naţional (educaţie şi formare), care să răspundă specificului şi nevoilor generate de evoluţia domeniului IA.
    (3) Atribuţiile Consiliului de educaţie în IA includ:
    a) propunerea unei strategii coerente pentru dezvoltarea competenţelor digitale în România, cu accent pe domeniul IA, atât în mediul educaţional universitar, cât şi în cel preuniversitar şi în programele de învăţare continuă;
    b) propuneri referitoare la beneficiile şi riscurile inteligenţei artificiale şi metodele de diseminare a acesteia la nivelul întregii societăţi;
    c) promovarea dezvoltării competenţelor digitale prin intermediul programelor de educaţie şi instruire, precum şi colaborarea cu diverse grupuri de lucru interministeriale, ce includ, dar nu se limitează la Ministerul Educaţiei şi Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, precum şi cu companii şi organizaţii nonguvernamentale relevante. Aceste eforturi se vor concentra în special pe crearea de programe educaţionale, programe de reskilling, upskilling etc.

    (4) Consiliul de educaţie în IA este format din 5-17 membri, selectaţi şi numiţi de ministrul cercetării, inovării şi digitalizării în baza unui apel de selecţie.
    (5) Membrii Consiliului de educaţie în IA pot fi propuşi de orice membru asociat al Comitetului, dar şi de societatea civilă, mediul academic, mediul public şi mediul privat, prin comunicare scrisă şi asumată.
    (6) Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării numeşte sau revocă membrii Consiliului de educaţie în IA cu o periodicitate de cel mult 2 ani sau ori de câte ori este nevoie.
    (7) La momentul iniţial poate fi organizată o formă interimară a Consiliului de educaţie în IA, în baza unui apel de selecţie şi/sau pe bază de propuneri, numită prin ordin al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării, cu mandat limitat la 1 an.
    (8) Consiliul de educaţie în IA are desemnat un preşedinte, selectat dintre membrii consiliului şi numit de ministrul cercetării, inovării şi digitalizării, cu rolul de reprezentare, organizare şi facilitare a discuţiilor la nivelul consiliului, precum şi de sincronizare în raport cu Comitetul.
    (9) Consiliul de educaţie în IA elaborează un raport anual de activitate, pe care îl prezintă ministrului cercetării, inovării şi digitalizării în primul semestru de activitate al anului următor, pentru activitatea din anul în curs.
    (10) Consiliul de educaţie în IA este convocat la solicitarea preşedintelui României, a prim-ministrului României, a ministrului cercetării, inovării şi digitalizării, a preşedintelui Comitetului, respectiv a preşedintelui său ori a jumătate plus unu din numărul membrilor consiliului.
    (11) Consiliul de educaţie în IA se întâlneşte, în şedinţă ordinară, o dată la două luni sau, în şedinţă extraordinară, ori de câte ori este nevoie.
    (12) Consiliul de educaţie în IA se poate întruni în format fizic sau la distanţă prin mijloace de videoteleconferinţă/VTC.

    ART. 10
    (1) Coaliţia pentru dezvoltarea inteligenţei artificiale, denumită în continuare Coaliţia pentru dezvoltarea IA, reprezintă o iniţiativă consultativă deschisă care include reprezentanţi ai companiilor, organizaţiilor neguvernamentale şi ai altor entităţi juridice interesate de domeniul IA, din partea mediului de afaceri, investiţional şi de start-upuri din România.
    (2) Coaliţia pentru dezvoltarea IA are un rol consultativ pentru sprijinirea activităţii Comitetului, excluzând orice formă de reprezentare a intereselor comerciale sau de influenţă a pieţei libere.
    (3) Preşedintele Comitetului prevăzut la art. 7 convoacă şi asigură coordonarea activităţii Comitetului.
    (4) Coaliţia pentru dezvoltarea IA poate dezvolta opinii comune care vor fi prezentate ministrului cercetării, inovării şi digitalizării în vederea consolidării opiniilor mediului privat şi ale societăţii civile în realizarea de politici publice aferente domeniului IA din România.
    (5) Coaliţia pentru dezvoltarea IA asigură schimbul de idei şi opinii între membrii săi, în scopul facilitării îndeplinirii atribuţiilor Comitetului.

    ART. 11
    (1) La nivelul Comitetului se pot organiza grupuri de lucru transversale, cu membri din toate cele 4 arii funcţionale, care să fie dedicate unui anumit domeniu societal sau unei nevoi particulare.
    (2) Grupurile de lucru vizează subiecte specifice, punctuale, pentru obţinerea de soluţii rapide care pot include şi activităţi de tip brainstorming sau hackathon.
    (3) Grupurile de lucru se organizează ad-hoc, pe perioadă determinată, în baza manifestării/exprimării interesului de către membrii asociaţi în Comitet şi în funcţie de evoluţia specificului şi necesităţilor domeniului inteligenţei artificiale.
    (4) Va fi respectat un set minim de criterii de obiectivitate în apartenenţa la grupurile de lucru, astfel încât să poată fi menţinute condiţii de imparţialitate şi echilibru în managementul deciziilor, incluzând:
    a) va fi asigurată o reprezentativitate echitabilă a celor 4 arii funcţionale;
    b) va fi asigurată o echitate în privinţa apartenenţei membrilor din grupurile de lucru la entităţile juridice cu care au legătură sau din care provin.

    (5) Grupurile de lucru sunt coordonate de câte un reprezentant, numit de ministrul cercetării, inovării şi digitalizării, care organizează activităţile şi prezintă către Consiliul director al Comitetului, în mod unitar şi imparţial, ideile elaborate şi rezultatele obţinute în cadrul formatelor de lucru.
    (6) Grupurile de lucru au întâlniri recurente şi furnizează analize şi recomandări specifice către Consiliul director al Comitetului şi către Hubul Român de Inteligenţă Artificială pentru dezvoltarea de proiecte de cercetare şi transfer tehnologic.
    (7) Grupurile de lucru furnizează analize şi recomandări specifice ministerelor pentru acţiunile şi planurile de implementare a tehnologiilor bazate pe inteligenţă artificială în diverse domenii societale.
    (8) Grupurile de lucru furnizează rapoarte şi informaţii relevante pentru actualizarea Strategiei naţionale de inteligenţă artificială.

    ART. 12
    Finanţarea activităţilor aferente organizării de evenimente şi acţiuni de promovare, reprezentare sau cooperare este asigurată de la bugetul de stat, prin bugetul MCID, din sumele alocate anual pentru activitatea de cercetare, cu încadrarea în limitele bugetare aprobate.

    CAP. III
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    ART. 13
    (1) Prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (2) şi (3), membrii primului Consiliu director sunt numiţi prin ordin al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării pe o perioadă de cel mult 1 an.
    (2) Atribuţiile primului Consiliu director sunt următoarele:
    a) întreprinderea demersurilor pentru operaţionalizarea Comitetului Român pentru Inteligenţă Artificială;
    b) diseminarea informaţiilor relevante pentru Comitet, promovarea acestuia pe plan naţional şi internaţional, inclusiv cu scopul atragerii de membri asociaţi;
    c) comunicarea cu instituţii publice, mediul privat, academic şi al societăţii civile pentru promovarea activităţii Comitetului şi a oportunităţilor de implicare a reprezentanţilor acestora;
    d) validarea membrilor asociaţi ai Comitetului;
    e) organizarea alegerilor pentru instituirea Consiliului director cu mandat deplin.


    ART. 14
    În 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin, Consiliul director numit în condiţiile art. 13 elaborează un regulament de organizare şi funcţionare al Comitetului, care se aprobă prin ordin al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    ART. 15
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării,
                    Sebastian-Ioan Burduja

    Bucureşti, 13 aprilie 2023.
    Nr. 20.484.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016