Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 2.934 din 30 mai 2024  pentru modificarea anexei la Normele metodologice privind elaborarea şi derularea Programului naţional de restaurare a monumentelor istorice, finanţat de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii, şi gestionat de Institutul Naţional al Patrimoniului, aprobate prin Ordinul ministrului culturii nr. 3.765/2016     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 2.934 din 30 mai 2024 pentru modificarea anexei la Normele metodologice privind elaborarea şi derularea Programului naţional de restaurare a monumentelor istorice, finanţat de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii, şi gestionat de Institutul Naţional al Patrimoniului, aprobate prin Ordinul ministrului culturii nr. 3.765/2016

EMITENT: Ministerul Culturii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 698 din 18 iulie 2024
    În conformitate cu prevederile art. 7 alin. (2) din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 2 lit. a) şi f) din Hotărârea Guvernului nr. 593/2011 privind organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional al Patrimoniului, republicată,
    luând în considerare prevederile art. 14 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 76/2018 privind aprobarea Programului de investiţii în domeniul culturii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 86/2019, cu modificările ulterioare,
    în temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 90/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Culturii, cu modificările şi completările ulterioare,
    ministrul culturii emite prezentul ordin.
    ART. I
    Anexa la Ordinul ministrului culturii nr. 3.765/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice privind elaborarea şi derularea Programului naţional de restaurare a monumentelor istorice, finanţat de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii, şi gestionat de Institutul Naţional al Patrimoniului, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 743 din 23 septembrie 2016, cu modificările ulterioare, se modifică şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

    ART. II
    Procedurile de selecţie şi de finanţare din cadrul Programului naţional de restaurare a monumentelor istorice, aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentului ordin, se vor desfăşura conform reglementărilor legale aflate în vigoare la data demarării acestora.

    ART. III
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    p. Ministrul culturii,
                    Diana-Ştefana Baciuna,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 30 mai 2024.
    Nr. 2.934.
    ANEXA 1

    (Anexa la Ordinul nr. 3.765/2016)
    NORME METODOLOGICE
    privind elaborarea şi derularea Programului naţional de restaurare
    a monumentelor istorice, finanţat de la bugetul de stat,
    prin bugetul Ministerului Culturii, şi gestionat de Institutul Naţional al Patrimoniului
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Prezentele norme metodologice stabilesc modul de elaborare, condiţiile de eligibilitate, criteriile de stabilire a priorităţilor şi procedura de evaluare a obiectivelor cuprinse în Programul naţional de restaurare a monumentelor istorice (PNR).
    (2) Prin PNR se gestionează, în condiţiile legii, fondurile destinate cercetării, consolidării, restaurării şi punerii în valoare a monumentelor istorice, cu respectarea prevederilor Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 14 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 76/2018 privind aprobarea Programului de investiţii în domeniul culturii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 86/2019, cu modificările ulterioare.
    (3) Institutul Naţional al Patrimoniului (INP) elaborează, potrivit strategiei Ministerului Culturii, şi supune spre aprobare acestuia Programul naţional de restaurare a monumentelor istorice, asigurând atribuirea contractelor de proiectare şi execuţie a lucrărilor de restaurare, conservare, protecţie şi punere în valoare a obiectivelor cuprinse în acesta, potrivit legii.
    (4) Prin PNR se poate asigura finanţarea serviciilor şi/sau lucrărilor prevăzute la art. 2 alin. (1) pentru monumentele istorice aflate în proprietatea/administrarea persoanelor juridice de drept public şi a cultelor religioase recunoscute de lege, respectiv în proprietatea persoanelor fizice şi juridice de drept privat, altele decât cultele religioase.

    ART. 2
    (1) Prin PNR se poate asigura finanţarea următoarelor servicii şi/sau lucrări, conform destinaţiei fondurilor prevăzute la art. 1 alin. (2) din prezentele norme metodologice, pentru:
    a) lucrări de intervenţie în regim de urgenţă şi documentaţiile tehnico-economice pentru monumente istorice care prezintă pericol public, conform prevederilor art. 7 alin. (16) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau pentru monumente istorice care sunt în situaţia de a suferi pierderi majore/ireversibile de substanţă istorică;
    b) documentaţii tehnico-economice pentru restaurarea monumentelor istorice nou-introduse în PNR, corespunzătoare fazelor de proiectare, conform legii;
    c) lucrări de conservare, consolidare, restaurare şi punere în valoare a monumentelor istorice pentru obiectivele monumente istorice care prezintă pericol public;
    d) asistenţa tehnică de specialitate (arhitectură, arheologie, structură, instalaţii, componente artistice), obligatorie pentru obiectivele monumente istorice incluse în PNR pentru care se finanţează lucrări de intervenţie în primă urgenţă pentru monumente care prezintă pericol public, lucrări de conservare, consolidare, restaurare şi punere în valoare a monumentelor istorice;
    e) dirigentarea lucrărilor finanţate prin PNR, pentru care INP nu poate asigura cu angajaţii proprii dirigentarea de şantier, conform legii;
    f) verificarea tehnică a proiectelor finanţate prin PNR, conform art. 13 alin. (1) din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi art. 6 din Regulamentul privind verificarea şi expertizarea tehnică a proiectelor, expertizarea tehnică a execuţiei lucrărilor şi a construcţiilor, precum şi verificarea calităţii lucrărilor executate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 925/1995, cu modificările şi completările ulterioare.

    (2) Nu sunt considerate eligibile pentru finanţarea prin PNR următoarele categorii de lucrări, cu excepţia cazurilor în care acestea sunt direct, nemijlocit şi strict necesare funcţionării, siguranţei în exploatare, apărării împotriva incendiilor, conservării, consolidării şi restaurării monumentului istoric:
    a) lucrări, echipamente şi dotări de instalaţii, cu excepţia celor care se referă la instalaţiile pentru prevenirea şi stingerea incendiilor, pentru protecţia împotriva trăsnetului şi pentru semnalizare şi avertizare antiefracţie, când acestea sunt justificate prin funcţiunea avută;
    b) lucrări de amenajare exterioară, cu excepţia celor de sistematizare verticală necesare controlului sau eliminării umidităţii, restabilirii nivelurilor de călcare şi configuraţiilor istorice, a lucrărilor de împrejmuire, de acces, inclusiv a celor ce privesc persoanele cu dizabilităţi, precum şi a locurilor de parcare proiectate la nivel minim necesar şi a lucrărilor de restaurare a grădinilor şi parcurilor istorice aferente monumentelor istorice;
    c) lucrări de reconstituire a unor monumente istorice sau a unor părţi din monumente istorice, considerate ruine istorice, care reprezintă construcţii nocive, stabilite pe baza studiului istorico-arhitectural de fundamentare şi prin proiectul avizat şi autorizat;
    d) lucrările la componente artistice care presupun o alterare a imaginii şi materialităţii autentice a monumentului istoric.


    ART. 3
    (1) Serviciile şi lucrările necesare pentru protejarea obiectivelor noi incluse în PNR pot fi finanţate şi cu fonduri atrase de beneficiar din alte surse, în condiţiile legii.
    (2) În situaţia cofinanţării potrivit alin. (1), după includerea în PNR, se încheie un protocol de cofinanţare, prin care se identifică sumele şi tipurile de lucrări ce sunt finanţate de fiecare parte, din fiecare sursă atrasă, astfel încât să se evite dubla finanţare.

    ART. 4
    (1) Elaborarea PNR se realizează având în vedere priorităţile privind protejarea monumentelor istorice formulate de Comisia Naţională a Monumentelor Istorice (CNMI), necesitatea şi oportunitatea lucrărilor de intervenţie, reprezentativitatea obiectivelor alese şi asigurarea echilibrului din punct de vedere categorial, tematic, regional şi al valorii lor culturale.
    (2) INP este responsabil de fundamentarea şi elaborarea PNR cu respectarea principiilor prevăzute la alin. (1).
    (3) În cadrul fundamentării, elaborării şi derulării PNR, INP va urmări utilizarea în condiţii de eficienţă economică a fondurilor provenite de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii, precum şi asigurarea condiţiilor pentru finalizarea proiectării şi executării lucrărilor.

    ART. 5
    INP propune repartizarea fondurilor alocate PNR de la bugetul de stat, ţinând cont de următoarele reguli:
    a) să se asigure cu prioritate finanţarea obiectivelor monument istoric pentru care există contracte în derulare, având drept obiectiv finalizarea anuală a unui număr cât mai mare dintre acestea;
    b) să se finanţeze un număr de obiective noi care beneficiază de documentaţii tehnico-economice complete avizate sau pentru care nu există documentaţii tehnico-economice, corespunzător disponibilităţilor şi perspectivelor de finanţare;
    c) să se finanţeze lucrări de intervenţii în regim de urgenţă pentru monumente istorice care prezintă pericol public sau care sunt în situaţia de a suferi pierderi majore/ireversibile de substanţă istorică;
    d) să se finanţeze proiecte-pilot, prin care să se poată evidenţia abordări şi metode-model de cercetare, conservare, restaurare şi punere în valoare a componentelor structurale, arhitecturale, artistice şi arheologice ale monumentelor istorice ori de reintegrare a acestora în circuitul cultural şi/sau turistic, după caz.


    CAP. II
    Organizarea procesului de includere a unor noi obiective în PNR. Condiţiile de eligibilitate şi criteriile de evaluare
    ART. 6
    (1) În funcţie de bugetul alocat şi de stadiul implementării programului, INP face public anunţul privind începerea procedurii de evaluare a monumentelor istorice în vederea includerii în PNR pentru anul următor, anunţ care va cuprinde informaţii cu privire la:
    a) procedura, condiţiile de participare şi modul de evaluare a solicitărilor, conform prezentelor norme metodologice;
    b) termenul-limită pentru transmiterea documentaţiilor în vederea solicitării finanţării şi termenele pentru depunerea şi soluţionarea contestaţiilor;
    c) informaţii utile privind depunerea documentaţiei de solicitare a finanţării.

    (2) Publicitatea anunţului prevăzut la alin. (1) se face prin următoarele mijloace: prin afişare pe site-ul INP, prin transmiterea unei circulare direcţiilor judeţene pentru cultură, respectiv Direcţiei pentru Cultură a Municipiului Bucureşti, urmând ca aceste instituţii să disemineze informaţiile respective către potenţiali solicitanţi ai finanţării.

    ART. 7
    (1) Includerea de noi obiective în PNR se realizează pe bază de evaluare, în condiţiile prezentelor norme metodologice.
    (2) Nu pot depune solicitări pentru includerea în PNR proprietarii/administratorii imobilelor care au încălcat prevederile unui protocol sau contract privind finanţarea din fondurile gestionate de INP pentru restaurarea monumentelor istorice.

    ART. 8
    (1) Includerea monumentelor istorice în PNR se realizează în baza condiţiilor de eligibilitate şi a criteriilor de evaluare, cu respectarea priorităţilor Ministerului Culturii şi ale CNMI, în ceea ce priveşte protejarea patrimoniului construit.
    (2) Criteriile de evaluare privind includerea în PNR a monumentelor istorice aflate în proprietatea/administrarea persoanelor juridice de drept public şi a cultelor religioase recunoscute de lege, respectiv în proprietatea persoanelor fizice şi a persoanelor juridice de drept privat sunt prevăzute în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.

    ART. 9
    Pot fi incluse în PNR următoarele categorii de monumente istorice:
    a) monumente istorice înscrise în Lista monumentelor istorice, actualizată, aflate în proprietatea publică sau privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale;
    b) monumente istorice înscrise în Lista monumentelor istorice, actualizată, aflate în proprietatea persoanelor fizice sau persoanelor juridice de drept privat.


    ART. 10
    (1) Nu pot fi incluse în PNR următoarele categorii de monumente istorice:
    a) monumentele istorice incluse spre finanţare/beneficiare ale finanţării prin programul de investiţii în domeniul culturii, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 76/2018 privind aprobarea Programului de investiţii în domeniul culturii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 86/2019, cu modificările ulterioare;
    b) imobilele monumente istorice care au beneficiat în ultimii 10 ani de alte finanţări publice rambursabile/nerambursabile pentru aceleaşi documentaţii sau lucrări, în vederea evitării dublei finanţări pentru acelaşi tip de intervenţie;
    c) monumente istorice care nu dispun de documentaţie cadastrală valabilă, neînscrise în cartea funciară sau pentru care solicitanţii nu pot proba dreptul de proprietate sau de administrare;
    d) monumente istorice aflate sub sechestru asigurător, ipotecate, fără proprietar cunoscut sau aflate în litigiu privitor la dreptul de proprietate/de administrare, după caz.

    (2) Pentru verificarea condiţiei prevăzute la alin. (1) lit. b), solicitantul va comunica INP informaţii privind contribuţiile financiare ale autorităţilor administraţiei publice centrale, respectiv ale autorităţilor administraţiei publice locale, acordate anterior pentru acelaşi monument istoric.

    CAP. III
    Conţinutul dosarului de solicitare a finanţării din PNR
    ART. 11
    (1) Solicitanţii finanţării prin PNR prevăzuţi la art. 1 alin. (4) transmit către INP, în termenul stabilit conform anunţului public, o cerere privind acordarea contribuţiei financiare prin PNR cuprinzând informaţii privind:
    a) datele de identificare a solicitantului, numărul de telefon/fax şi adresa de e-mail, felul finanţării solicitate: finanţare totală/finanţare parţială/finanţare în parteneriat, suma totală pentru care se solicită finanţare; în cazul reprezentării solicitantului în relaţia cu INP de către o terţă persoană fizică sau juridică se va comunica procura încheiată în formă autentică, numărul de telefon/fax, precum şi adresa de e-mail a terţilor reprezentanţi;
    b) datele de identificare a monumentului istoric, respectiv adresa unde este situat, grupa şi codul cu care este înscris imobilul în Lista monumentelor istorice;
    c) precizarea următoarelor elemente, după caz: categoria monumentului istoric, starea fizică a acestuia, amplasarea monumentului istoric într-o zonă cu risc seismic ridicat, amplasarea monumentului istoric în vecinătatea unor monumente înscrise în Lista Patrimoniului Mondial UNESCO sau în Lista indicativă a României pentru Lista Patrimoniului Mondial UNESCO;
    d) prezentarea cauzelor care au condus la necesitatea efectuării unor activităţi de protejare sau de intervenţie asupra monumentului istoric, respectiv care reclamă necesitatea punerii în valoare a acestuia ori reintegrarea sa în circuitul cultural şi/sau turistic;
    e) menţiuni referitoare la contribuţiile financiare ale autorităţilor administraţiei publice centrale, respectiv ale autorităţilor administraţiei publice locale, acordate anterior pentru acelaşi monument istoric (numărul şi data adresei de comunicare a contribuţiei financiare, sumele care au fost acordate, precum şi modul în care au fost respectate acestea).

    (2) Cererea privind acordarea contribuţiei financiare prin PNR este însoţită de următoarele documente, atât în format letric, cât şi în format electronic:
    1. pentru finanţarea serviciilor de proiectare:
    a) nota de fundamentare privind necesitatea alocării fondurilor;
    b) declaraţie pe propria răspundere a solicitantului, conform anexelor nr. 2, 3 sau 4, după caz;
    c) extras de carte funciară pentru imobil, cuprinzând identificarea tuturor construcţiilor edificate pe teren, având anexate planul cadastral/planul de amplasament şi delimitare a imobilului aferent, nu mai vechi de 30 de zile calendaristice;
    d) lista, însuşită de către solicitant, a elementelor de temă de proiectare, alcătuită pe baza conţinutului-cadru minimal stabilit de INP;
    e) relevee şi documente de arhivă sau documentaţii anterioare, dacă există şi se află în posesia solicitantului;
    f) fotografii relevante ale monumentului istoric, cu evidenţierea zonelor degradate, inclusiv a picturii sau elementelor decorative, pentru proiectele care vizează componente artistice;
    g) plan de măsuri şi activităţi privind întreţinerea şi protejarea monumentului istoric, propus şi însuşit de către solicitant;

    2. pentru finanţarea lucrărilor de conservare, restaurare, consolidare, punere în valoare ori reintegrare în circuitul cultural şi/sau turistic:
    a) nota de fundamentare privind necesitatea intervenţiei, în acord cu prevederile documentaţiei tehnico-economice;
    b) declaraţie pe propria răspundere a solicitantului, conform anexelor nr. 2, 3 sau 4, după caz;
    c) proiect, conform fazelor de proiectare: D.A.L.I., D.T.A.C., P.T., D.E., proiect de conservare - restaurare componente artistice, după caz;
    d) avizul Ministerului Culturii sau al direcţiilor judeţene pentru cultură, respectiv al Direcţiei pentru Cultură a Municipiului Bucureşti, după caz, pentru documentaţia tehnico-economică, potrivit legii;
    e) autorizaţie de construire însoţită de documentaţia tehnică pentru obţinerea acesteia, vizată spre neschimbare, după caz;
    f) plan de măsuri şi activităţi privind întreţinerea şi protejarea monumentului istoric, propus şi însuşit de către solicitant.


    (3) Documentaţiile tehnico-economice trebuie să respecte următoarele principii de calitate: minima intervenţie, compatibilitatea materialelor şi alcătuirilor constructive noi cu cele istorice, utilizarea acolo unde este posibil a tehnicilor şi materialelor tradiţionale de construcţie.
    (4) În cazul includerii în PNR a unui obiectiv cu documentaţie tehnico-economică depusă în condiţiile alin. (2), INP poate cere persoanei fizice sau juridice care a elaborat documentaţia clarificări şi modificări de soluţie, în acord cu principiile prevăzute la alin. (3), în vederea punerii în execuţie a lucrărilor. În acest caz, costurile implicate de modificări vor fi suportate de solicitant.
    (5) În cazul refuzului solicitantului de a modifica documentaţia tehnico-economică conform prevederilor alin. (3), obiectivul este eliminat din PNR.

    ART. 12
    Pe lângă documentele prevăzute la art. 11 alin. (2), persoanele fizice şi persoanele juridice de drept privat, solicitanţi ai finanţării prin PNR, vor transmite către INP, în termenul stabilit conform anunţului public, şi următoarele documente, atât în format letric, cât şi în format electronic:
    a) declaraţie pe propria răspundere, autentificată, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 sau 4, după caz;
    b) copie legalizată de pe titlul de proprietate;
    c) cazier judiciar;
    d) alte documente justificative, din care să rezulte că solicitantul dispune de diferenţa de fonduri necesară lucrărilor, faţă de sumele alocate, în situaţia unei finanţări parţiale/ cofinanţări din partea INP.


    ART. 13
    (1) Documentaţia de solicitare a contribuţiei financiare se depune la sediul INP sau prin poştă, cu respectarea termenului-limită de depunere stabilit prin anunţul public prevăzut la art. 11 din prezentele norme metodologice.
    (2) Documentaţiile depuse sau trimise după expirarea termenului-limită de depunere nu fac obiectul procedurii de evaluare.
    (3) Documentaţiile nu se restituie, cu excepţia celor primite după expirarea termenului-limită de depunere, care se restituie la cererea persoanelor care le-au depus.

    CAP. IV
    Procedura de evaluare a obiectivelor cuprinse în PNR
    ART. 14
    (1) Solicitările sunt analizate şi evaluate de Comisia de evaluare, denumită în continuare Comisia, constituită prin decizie a managerului INP, care are calitatea de preşedinte al Comisiei.
    (2) Comisia are minimum 5 membri, numiţi prin decizie a managerului INP, specialişti din cadrul INP, împreună cu specialişti sau experţi atestaţi în domeniul protejării monumentelor istorice, după caz.
    (3) Componenţa nominală a Comisiei va fi adusă la cunoştinţă publică numai după încheierea sesiunii de evaluare.
    (4) Fiecare membru al Comisiei semnează la începutul sesiunii de evaluare o declaraţie de imparţialitate şi confidenţialitate, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 5 la prezentele norme metodologice. Persoana care solicită direct sau în numele unei persoane juridice finanţare prin PNR nu poate deţine, în sesiunea respectivă, calitatea de membru sau de invitat al Comisiei.
    (5) În situaţia în care, în cursul procedurii de evaluare, un membru al Comisiei constată că are un interes patrimonial în legătură cu una dintre solicitările înaintate Comisiei din care face parte sau se află în una dintre situaţiile prevăzute în anexa nr. 5, acesta are obligaţia să declare imediat, în scris, sau să solicite consemnarea de către secretariat a acestui lucru şi să se retragă de la lucrările Comisiei.
    (6) Secretariatul Comisiei este desemnat prin decizia de constituire a Comisiei, fiind format din personal tehnic de specialitate din cadrul INP, şi are următoarele atribuţii:
    a) înregistrează solicitările depuse şi asigură întocmirea listei acestora;
    b) verifică actele depuse la dosar, pentru asigurarea conformităţii acestora cu prevederile prezentelor norme metodologice;
    c) publică pe site-ul INP lista dosarelor care nu îndeplinesc condiţiile, sunt incomplete şi sunt considerate neeligibile pentru includerea în PNR;
    d) întocmeşte şi trimite convocatorul către membrii Comisiei în termen de maximum două zile de la data-limită de depunere a solicitărilor;
    e) întocmeşte procesele-verbale de şedinţă ale Comisiei, asigurând semnarea acestora de către toţi membrii Comisiei;
    f) publică pe site-ul INP lista cu rezultatele evaluării Comisiei şi lista obţinută după termenul de contestare, precum şi componenţa nominală a Comisiei, conform prevederilor alin. (3);
    g) ţine evidenţa fişelor de notare a criteriilor de evaluare stabilite în anexa nr. 1;
    h) ţine evidenţa declaraţiilor de imparţialitate şi confidenţialitate ale membrilor Comisiei;
    i) asigură gestionarea şi arhivarea documentelor aferente activităţii Comisiei;
    j) primeşte contestaţiile depuse de solicitanţi;
    k) îndeplineşte alte atribuţii stabilite de preşedintele Comisiei, în legătură cu activitatea acesteia.


    ART. 15
    (1) Conformitatea dosarului cu cerinţele de conţinut prevăzute la art. 11 şi 12 este verificată, la depunerea dosarului sau la primirea sa prin poştă, de către secretariatul Comisiei, care formulează, dacă este cazul, cerere de completare, în termenul stabilit prin anunţul public, urmând ca solicitanţii să transmită în termenul impus prin anunţ toate documentele/informaţiile solicitate, în format letric şi/sau în format electronic.
    (2) Documentaţiile incomplete şi pentru care nu s-au transmis în termen completările solicitate sau cele înregistrate ulterior datei-limită stabilite prin anunţ se resping. Se consideră data depunerii data poştei sau data înregistrării pentru dosarele depuse direct la registratura INP.
    (3) Lista dosarelor care nu îndeplinesc condiţiile, sunt incomplete şi sunt considerate neeligibile pentru includerea în PNR se publică pe site-ul INP.
    (4) Dosarele respinse potrivit prevederilor alin. (2) pot fi returnate la cererea solicitantului, dacă acesta declară, în scris, că nu va contesta decizia de respingere sau dacă depune cererea de restituire după încheierea etapei de contestare. În cazul dosarelor restituite, INP va asigura păstrarea, în copie, a documentaţiei, în vederea arhivării, conform legii.
    (5) Secretariatul va înainta în termen de 5 zile Comisiei dosarele complete şi conforme, iar aceasta va analiza şi va puncta fiecare monument istoric, conform criteriilor din anexa nr. 1. Comisia se va întâlni ori de câte ori va fi necesar, în funcţie de numărul dosarelor depuse în respectiva sesiune anuală, astfel încât toate dosarele să poată fi evaluate până la data-limită stabilită prin anunţul public.
    (6) Rezultatele evaluării sunt făcute publice de către INP pe site-ul propriu, în termen de 3 zile de la încheierea evaluării şi finalizarea listei.
    (7) Rezultatele evaluării pot fi contestate în termen de 3 zile lucrătoare de la data publicării rezultatelor, conform prevederilor alin. (6).
    (8) În vederea formulării contestaţiei, solicitanţii pot solicita grilele de notare a criteriilor prevăzute în anexa nr. 1, corespunzătoare solicitării de finanţare, anonimizate. Grilele de notare vor fi puse la dispoziţie de secretariatul Comisiei, în scris, prin fax sau prin poştă electronică, în termen de o zi lucrătoare de la înregistrarea contestaţiei.
    (9) Contestaţiile se analizează şi se soluţionează, în termen de 7 zile lucrătoare de la data expirării termenului de depunere a contestaţiilor, de către o comisie de soluţionare a contestaţiilor, desemnată prin decizie a managerului INP, formată din minimum 3 membri, desemnaţi conform art. 14 alin. (2).
    (10) În componenţa Comisiei de soluţionare a contestaţiilor nu pot fi numiţi membri care au făcut parte din Comisia de evaluare sau din secretariatul acesteia.
    (11) Lista obiectivelor eligibile, ordonate în ordinea descrescătoare a punctajului alocat de Comisie, stabilită după expirarea termenului în care pot fi depuse contestaţii sau, după caz, după soluţionarea acestora, constituie instrumentul principal de planificare bugetară, prin care INP estimează necesarul de fonduri pentru sesiunea anuală a PNR din anul următor, şi se transmite ordonatorului principal de credite.
    (12) În termen de 30 de zile de la aprobarea bugetului alocat de Ministerul Culturii pentru PNR, INP transmite Ministerului Culturii spre aprobare lista monumentelor istorice propuse pentru a fi incluse în PNR în anul curent, corelând necesarul de fonduri stabilit prin procedura de evaluare cu fondurile alocate de la bugetul de stat.

    ART. 16
    (1) După aprobarea includerii obiectivului în PNR, conform art. 15 alin. (12), INP încheie cu fiecare beneficiar al finanţării un protocol sau un contract de finanţare, după caz, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor.
    (2) În cazul beneficiarilor finanţării persoane fizice şi persoane juridice de drept privat, contractul sau protocolul de finanţare conţine obligatoriu clauza privind constituirea unei garanţii imobiliare asupra monumentului istoric în cauză, pentru o perioadă de 10 ani, conform art. 38 din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în favoarea statului, precum şi clauze privind verificarea utilizării sumelor provenite din contribuţia financiară asigurată de INP prin PNR, respectiv recuperarea în totalitate a acesteia în situaţia în care monumentul istoric în cauză a fost înstrăinat de proprietar altei persoane decât statul, înainte de împlinirea perioadei de 10 ani de la constituirea garanţiei imobiliare.

    ART. 17
    Numărul de obiective noi incluse anual în PNR se raportează la alocarea bugetară anuală cu această destinaţie, corelată cu necesarul de fonduri pe anul în curs pentru contractele sau protocoalele aflate în derulare cu diverşi proiectanţi sau antreprenori.

    ART. 18
    (1) Se elimină din PNR obiectivele monumente istorice ale căror lucrări finanţate prin PNR sunt preluate integral spre finanţare din alte fonduri publice, private sau fonduri externe nerambursabile.
    (2) Se elimină din PNR obiectivele monumente istorice care devin obiectul unor litigii privitoare la dreptul de proprietate/de administrare, după caz, sau care au fost incluse în PNR fără prezentarea informaţiilor corecte cu privire la situaţia litigioasă.
    (3) Se elimină din PNR obiectivele monumente istorice pentru care s-au finalizat lucrările cu Recepţie la Terminarea Lucrărilor (RTL).
    (4) Se elimină din PNR obiectivele monumente istorice pentru care solicitanţii nu transmit documentele/completările solicitate în termen de 90 de zile de la data solicitării INP.

    ART. 19
    După finalizarea procedurii reglementate la art. 15, la propunerea proprietarilor sau deţinătorilor de alte drepturi reale sau la sesizarea din oficiu a INP, pot fi incluse spre evaluare, pe parcursul exerciţiului financiar curent, noi propuneri de intervenţie asupra monumentelor istorice, ce corespund strategiei şi priorităţilor Ministerului Culturii şi INP, cu respectarea prevederilor art. 15.

    ART. 20
    Începând cu anul 2024, pentru asigurarea continuităţii derulării programului, INP va derula o procedură pentru confirmarea menţinerii în PNR actual a obiectivelor anterior incluse, în vederea validării menţinerii şi actualizării dosarelor, după caz.

    ART. 21
    Pe tot parcursul derulării PNR, prelucrarea datelor cu caracter personal de către INP se va realiza cu respectarea legislaţiei aplicabile domeniului privind protecţia datelor cu caracter personal, incluzând, dar fără a se limita la acestea, prevederile Regulamentului UE nr. 679/2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (GDPR).

    ART. 22
    Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.

    ANEXA 1

    la normele metodologice
    CRITERII DE EVALUARE
    privind includerea în PNR a monumentelor istorice

┌───┬────────────────┬────────────────────┬───────┬───────────┐
│ │ │ │ │Punctaj │
│Nr.│ │Criterii de │Punctaj│maxim │
│ │ │prioritate │ │aferent │
│ │ │ │ │criteriului│
├───┼────────────────┼────────────────────┼───────┼───────────┤
│ │ │Precolaps (nu se │ │ │
│ │ │cumulează puncte de │ │ │
│ │ │la celelalte │45 │ │
│ │ │categorii ale │ │ │
│ │ │criteriului) │ │ │
│ │ ├──────────────┬─────┼───────┤ │
│ │ │ │mică │5 │ │
│ │ │Degradare ├─────┼───────┤ │
│ │ │structurală │medie│10 │ │
│ │ │ ├─────┼───────┤ │
│ │Starea de │ │mare │15 │ │
│1. │degradare ├──────────────┼─────┼───────┤45 │
│ │ │ │mică │5 │ │
│ │ │Degradare ├─────┼───────┤ │
│ │ │arhitecturală │medie│10 │ │
│ │ │ ├─────┼───────┤ │
│ │ │ │mare │15 │ │
│ │ ├──────────────┼─────┼───────┤ │
│ │ │ │mică │5 │ │
│ │ │Degradarea ├─────┼───────┤ │
│ │ │componentelor │medie│10 │ │
│ │ │artistice ├─────┼───────┤ │
│ │ │ │mare │15 │ │
├───┼────────────────┼──────────────┼─────┼───────┼───────────┤
│ │ │ ├─────┼───────┤ │
│ │ │ │mică │1 │ │
│ │ │Autenticitatea├─────┼───────┤ │
│ │ │materialelor │medie│3 │ │
│ │ │ ├─────┼───────┤ │
│ │ │ │mare │5 │ │
│ │ ├──────────────┼─────┼───────┤ │
│ │ │ │ │ │ │
│ │ │Apartenenţa la│ │ │ │
│ │ │o tipologie │ │ │ │
│ │ │slab ├─────┼───────┤ │
│ │Valori │reprezentată │ │ │ │
│2. │particulare şi │în Lista │mică │1 │10 │
│ │excepţionale │monumentelor │ │ │ │
│ │ │istorice şi/ │ │ │ │
│ │ │sau PNR sau ├─────┼───────┤ │
│ │ │care sunt │ │ │ │
│ │ │reprezentante │medie│3 │ │
│ │ │ale unor │ │ │ │
│ │ │tipuri de │ │ │ │
│ │ │programe ├─────┼───────┤ │
│ │ │tematice │ │ │ │
│ │ │prioritare │mare │5 │ │
│ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │
├───┼────────────────┼──────────────┴─────┼───────┼───────────┤
│ │ │Monumente istorice │ │ │
│3. │Statut juridic │înscrise în Lista │20 │20 │
│ │de protecţie │Patrimoniului │ │ │
│ │ │Mondial UNESCO │ │ │
├───┼────────────────┼────────────────────┼───────┼───────────┤
│ │ │Monumente istorice │ │ │
│ │ │incluse în Lista │ │ │
│ │ │indicativă a │20 │ │
│ │ │României pentru │ │ │
│ │ │Lista Patrimoniului │ │ │
│ │ │Mondial UNESCO │ │ │
├───┼────────────────┼────────────────────┼───────┼───────────┤
│ │ │Monumente istorice │15 │ │
│ │ │înscrise în grupa A │ │ │
├───┼────────────────┼────────────────────┼───────┼───────────┤
│ │ │Monumente istorice │ │ │
│ │ │înscrise în grupa B │ │ │
│ │ │ce sunt incluse în │10 │ │
│ │ │zona de protecţie a │ │ │
│ │ │monumentelor UNESCO │ │ │
├───┼────────────────┼────────────────────┼───────┼───────────┤
│ │ │Monumente istorice │5 │ │
│ │ │înscrise în grupa B │ │ │
├───┼────────────────┼────────────────────┼───────┼───────────┤
│ │ │Activităţi │ │ │
│ │ │culturale, sociale, │ │ │
│ │Compatibilitatea│de învăţământ, │ │ │
│4. │funcţională │sănătate, de cult, │10 │10 │
│ │ │de binefacere ori │ │ │
│ │ │alte activităţi │ │ │
│ │ │asemănătoare │ │ │
├───┼────────────────┼────────────────────┼───────┼───────────┤
│ │ │Alocarea unor │ │ │
│ │ │funcţiuni utile │10 │ │
│ │ │comunităţii locale │ │ │
├───┼────────────────┼────────────────────┼───────┼───────────┤
│ │ │Locuire, cazare │5 │ │
├───┼────────────────┼────────────────────┼───────┼───────────┤
│ │ │Alte funcţiuni │ │ │
│ │ │compatibile cu │5 │ │
│ │ │statutul de monument│ │ │
│ │ │istoric │ │ │
├───┼────────────────┼────────────────────┼───────┼───────────┤
│ │ │Capacitatea de │ │ │
│5. │Sustenabilitatea│întreţinere şi │5 │10 │
│ │intervenţiei │protejare a │ │ │
│ │ │monumentului istoric│ │ │
├───┼────────────────┼────────────────────┼───────┼───────────┤
│ │ │Capacitatea de │ │ │
│ │ │întreţinere şi │ │ │
│ │ │protejare a │ │ │
│ │ │monumentului istoric│5 │ │
│ │ │după execuţia │ │ │
│ │ │lucrărilor dovedită │ │ │
│ │ │prin planul de │ │ │
│ │ │măsuri şi activităţi│ │ │
├───┼────────────────┼────────────────────┼───────┼───────────┤
│6. │Contribuţie │Studii de │2 │5 │
│ │proprie │fundamentare │ │ │
├───┼────────────────┼────────────────────┼───────┼───────────┤
│ │ │DALI │3 │ │
├───┴────────────────┴────────────────────┼───────┼───────────┤
│Punctaj maxim │ │100 │
├─────────────────────────────────────────┼───────┼───────────┤
│Punctaj minim pentru introducerea în PNR │ │60 │
├─────────────────────────────────────────┼───────┼───────────┤
│Punctaj obţinut │ │ │
└─────────────────────────────────────────┴───────┴───────────┘


    ANEXA 2

    la normele metodologice
    DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
    (pentru solicitantul persoană juridică de drept public sau cult religios recunoscut de lege)
    Subsemnatul/Subsemnata, ........................................, cu domiciliul în judeţul ....................................., municipiul/oraşul/comuna ............., satul ....................., sectorul .............., str. .......... nr. .........., bl. ......., sc. ........., et. ..., ap. ..........., tel. ..............., e-mail ...................., posesor/posesoare al/a BI/CI seria ....... nr. .......................... eliberat(ă) de ....................... la data de ............................., în calitate de reprezentant legal al ........................................................... (denumirea solicitantului, persoană juridică de drept public sau cult religios recunoscut de lege), declar pe propria răspundere, sub sancţiunea falsului în declaraţii, că imobilul (teren şi/sau construcţii) pentru care solicit finanţare prin Programul naţional de restaurare a monumentelor istorice - sesiunea ..............................
    - nu face obiectul unui litigiu aflat pe rolul instanţelor judecătoreşti privitor la dreptul de proprietate/ de administrare, după caz;
    – nu se află sub sechestru asigurător;
    – nu este ipotecat.

    Declar că nu dispunem de resursele financiare necesare desfăşurării activităţii de protejare sau de intervenţie, respectiv de punere în valoare ori reintegrare în circuitul cultural şi/sau turistic a monumentului istoric, după caz.
    Declar că pentru aceeaşi categorie de servicii/lucrări nu beneficiem de fonduri din alte programe, naţionale sau comunitare, inclusiv din contracte de împrumut semnate cu instituţii de credit sau instituţii financiare interne sau internaţionale, pentru cheltuielile eligibile prin PNR.
    Semnătura ......................
    Data ................................

    ANEXA 3

    la normele metodologice
    DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
    (pentru solicitantul persoană fizică)*)
    *) Se încheie în formă autentică.
    Subsemnatul/Subsemnata, .............................................., cu domiciliul în judeţul ................................, municipiul/oraşul/comuna ............., satul ....................., sectorul .............., str. .......... nr. .........., bl. ......., sc. ........., et. ..., ap. ..........., tel. ..............., e-mail ...................., posesor/posesoare al/a BI/CI seria ....... nr. ................. eliberat(ă) de ........... la data de ......................................,
    1. declar pe propria răspundere, sub sancţiunea falsului în declaraţii, că imobilul (teren şi/sau construcţii) pentru care solicit finanţare prin Programul naţional de restaurare a monumentelor istorice - sesiunea ................................................................
    a) nu face obiectul unui litigiu aflat pe rolul instanţelor judecătoreşti privitor la dreptul de proprietate;
    b) nu se află sub sechestru asigurător;
    c) nu este ipotecat;

    2. declar că nu dispun de resursele financiare necesare desfăşurării activităţii de protejare sau de intervenţie, respectiv de punere în valoare ori reintegrare în circuitul cultural şi/sau turistic a monumentului istoric, după caz;
    3. declar că pentru aceeaşi categorie de servicii/lucrări nu beneficiez de fonduri din alte programe, naţionale sau comunitare, inclusiv din contracte de împrumut semnate cu instituţii de credit sau instituţii financiare interne sau internaţionale, pentru cheltuielile eligibile prin PNR;
    4. declar că, în eventualitatea obţinerii finanţării prin Programul naţional de restaurare a monumentelor istorice - sesiunea ........................, pe o perioadă de 10 ani de la constituirea garanţiei imobiliare, voi asigura respectarea următoarelor obligaţii:
    a) să permit accesul specialiştilor la monumentul istoric, în condiţiile stabilite prin contract cu finanţatorul;
    b) să obţin actele necesare lucrărilor de protejare sau de intervenţie, în conformitate cu legislaţia în vigoare.


    Semnătura ......................
    Data ................................

    ANEXA 4

    la normele metodologice
    DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
    (pentru solicitantul persoană juridică de drept privat)*)
    *) Se încheie în formă autentică.
    Subsemnatul/Subsemnata, ..............................., cu domiciliul în judeţul ............................., municipiul/oraşul/comuna ..................., satul....................., sectorul .............., str. .......... nr. .........., bl. ......., sc. ....., et. ..., ap. ....., tel. ..........., e-mail ......................., posesor/posesoare al/a BI/CI seria ....... nr. ........... eliberat(ă) de ........... la data de ..............., în calitate de reprezentant legal al ................................. (denumirea solicitantului, persoană juridică de drept privat),
    1. declar pe propria răspundere, sub sancţiunea falsului în declaraţii, că imobilul (teren şi/sau construcţii) pentru care solicit finanţare prin Programul naţional de restaurare a monumentelor istorice - sesiunea ..........................................................
    a) nu face obiectul unui litigiu aflat pe rolul instanţelor judecătoreşti privitor la dreptul de proprietate;
    b) nu se află sub sechestru asigurător;
    c) nu este ipotecat;

    2. declar că nu dispun de resursele financiare necesare desfăşurării activităţii de protejare sau de intervenţie, respectiv de punere în valoare ori reintegrare în circuitul cultural şi/sau turistic, după caz;
    3. declar că pentru aceeaşi categorie de servicii/lucrări nu beneficiez de fonduri din alte programe, naţionale sau comunitare, inclusiv din contracte de împrumut semnate cu instituţii de credit sau instituţii financiare interne sau internaţionale, pentru cheltuielile eligibile prin PNR;
    4. declar că, în eventualitatea obţinerii finanţării prin Programul naţional de restaurare a monumentelor istorice - sesiunea ........................, pe o perioadă de 10 ani de la constituirea garanţiei imobiliare, voi asigura respectarea următoarelor obligaţii:
    a) să utilizez monumentul istoric în scopul unor activităţi culturale, sociale, de învăţământ, sănătate, de cult, de binefacere ori altor activităţi asemănătoare;
    b) să permit accesul specialiştilor şi, după caz, al publicului la monumentul istoric, în condiţiile stabilite prin contract cu finanţatorul;
    c) să asigur, în toate cazurile, paza şi securitatea monumentului istoric;
    d) să obţin actele necesare lucrărilor de protejare sau de intervenţie, în conformitate cu legislaţia în vigoare.


    Semnătura ......................
    Data .......................

    ANEXA 5

    la normele metodologice
    DECLARAŢIE DE IMPARŢIALITATE ŞI CONFIDENŢIALITATE
    Subsemnatul/Subsemnata, ....................................................., domiciliat(ă) în ...................................., posesor/posesoare al/a BI/CI seria ...... nr. ........................., eliberat(ă) de ................. la data de .................., în calitate de membru al comisiei de evaluare pentru obiectivele ce pot fi incluse în Programul naţional de restaurare a monumentelor istorice/invitat, declar pe propria răspundere, sub sancţiunea falsului în declaraţii, următoarele:
    a) nu am raporturi contractuale cu solicitanţii;
    b) nu am niciun interes patrimonial în legătură cu cererile de acordare a finanţărilor înaintate comisiei de evaluare;
    c) nu deţin părţi sociale, părţi de interes, acţiuni din capitalul subscris al solicitanţilor;
    d) nu fac parte din consiliul de administraţie/organul de conducere sau de supervizare/supraveghere al solicitanţilor;
    e) nu am calitatea de soţ/soţie, rudă sau afin până la gradul al patrulea inclusiv cu solicitanţii sau cu persoane fizice care fac parte din consiliul de administraţie/organul de conducere sau de supervizare/supraveghere al solicitanţilor;
    f) nu am niciun interes de natură să afecteze imparţialitatea mea pe parcursul procesului de verificare/evaluare a obiectivelor supuse analizei.

    În cazul în care pe parcursul derulării procedurii de evaluare mă voi afla în una dintre situaţiile menţionate mai sus voi declara imediat acest lucru şi mă voi retrage de la lucrările comisiei de evaluare.
    Totodată, mă angajez că voi păstra confidenţialitatea asupra conţinutului documentelor a căror dezvăluire ar putea aduce atingere dreptului solicitanţilor de a-şi proteja proprietatea intelectuală sau secretele comerciale, precum şi asupra lucrărilor comisiei de evaluare.
    Înţeleg că, în cazul în care nu voi respecta aceste angajamente, voi suporta sancţiunile legii.
    Semnătura ......................
    Data ................................

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016