Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 7, art. 56, 58, 64 şi 77 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, art. 12 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA, art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, şi având în vedere avizul conform al Ministerului Finanţelor Publice comunicat prin Adresa nr. 714.742 din 5.10.2017, preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emite următorul ordin: ART. 1 (1) Se aprobă Procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA, prevăzută în anexa nr. 1. (2) Se aprobă modelul şi instrucţiunile pentru completarea formularului (310) „Cerere pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA“, prevăzut în anexa nr. 2. (3) Se aprobă modelul şi conţinutul Referatului privind soluţionarea Cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, prevăzut în anexa nr. 3. (4) Se aprobă modelul şi conţinutul Deciziei de soluţionare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, prevăzută în anexa nr. 4. (5) Se aprobă modelul şi conţinutul Invitaţiei pentru prezentarea contribuabilului la audiere, prevăzută în anexa nr. 5. ART. 2 Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de utilizare şi de păstrare a formularelor menţionate la art. 1 sunt prevăzute în anexa nr. 6. ART. 3 Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentul ordin. ART. 4 Prevederile prezentului ordin se aplică pentru cererile depuse de contribuabil, în temeiul art. 12 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA, începând cu data de 1 octombrie 2017. ART. 5 Direcţia generală coordonare inspecţie fiscală, Direcţia generală de reglementare a colectării creanţelor bugetare, Direcţia generală de informaţii fiscale, Direcţia generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcţia generală de tehnologia informaţiei, Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, direcţiile generale regionale ale finanţelor publice, precum şi organele fiscale centrale din subordinea acestora vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. ART. 6 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, Mirela Călugăreanu Bucureşti, 10 octombrie 2017. Nr. 2.927. ANEXA 1 PROCEDURA de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA A. Dispoziţii generale 1. Prin organ fiscal central competent, în sensul prezentei proceduri, se înţelege: a) Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili - pentru contribuabilii mari; b) administraţiile judeţene ale finanţelor publice - pentru contribuabilii care au domiciliul fiscal pe raza lor teritorială; c) administraţiile sectoarelor 1-6 ale finanţelor publice - pentru contribuabilii care au domiciliul fiscal pe raza lor teritorială; d) administraţiile fiscale pentru contribuabili mijlocii din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice sau Administraţia fiscală pentru contribuabili mijlocii Bucureşti - pentru contribuabilii mijlocii; e) administraţia fiscală pentru contribuabili nerezidenţi - pentru contribuabilii, persoane impozabile înregistrate direct în scopuri de TVA. 2. Prezenta procedură se aplică de către structura cu atribuţii de inspecţie fiscală din cadrul organului fiscal central competent. 3. În sensul prezentei proceduri, prin conducătorul unităţii fiscale se înţelege, după caz: a) directorul general al Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili; b) şeful administraţiei judeţene a finanţelor publice; c) şeful administraţiei sectorului a finanţelor publice, din municipiul Bucureşti; d) şeful administraţiei pentru contribuabili mijlocii din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice; e) şeful Administraţiei fiscale pentru contribuabili mijlocii Bucureşti; f) şeful Administraţiei fiscale pentru contribuabili nerezidenţi. 4. În sensul prezentei proceduri, prin conducătorul adjunct al unităţii fiscale se înţelege, după caz: a) directorul general adjunct - inspecţie fiscală din cadrul Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili; b) şeful administraţiei adjunct - inspecţie fiscală din cadrul administraţiei judeţene a finanţelor publice, după caz; c) şeful administraţiei adjunct - inspecţie fiscală din cadrul administraţiei sectorului a finanţelor publice, din municipiul Bucureşti; d) şeful administraţiei adjunct - inspecţie fiscală din cadrul administraţiei pentru contribuabili mijlocii constituită la nivelul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice; e) şeful administraţiei adjunct - inspecţie fiscală din cadrul Administraţiei fiscale pentru contribuabili mijlocii Bucureşti; f) şeful administraţiei din cadrul Administraţiei fiscale pentru contribuabili nerezidenţi. 5. În sensul prezentei proceduri, prin cont de TVA se înţelege contul prevăzut la art. 2 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA, denumită în continuare ordonanţă. B. Procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA 1. Transferurile prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. e), g), h), j) şi k) din ordonanţă se efectuează în urma verificării efectuate de organul fiscal central competent. 2. (1) Contribuabilii prevăzuţi la art. 2 alin. (1) din ordonanţă, titulari ai conturilor de TVA, pot solicita transferul sumelor din contul de TVA, prin depunerea, la organul fiscal central competent a Cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, cod 310, prevăzută în anexa nr. 2 la ordin. Cererea se depune în format electronic sub forma unui fişier PDF care are ataşate două fişiere, astfel: - un fişier XML, a cărui structură este disponibilă pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF); şi – un fişier cu extensia zip care va conţine documentele justificative anexate la cerere. Cererea se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, pe portalul e-guvernare, secţiunea Depunere declaraţii, caz în care pentru depunerea cererii plătitorul trebuie să deţină un certificat digital calificat, eliberat în condiţiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată. Cererea în format electronic copiată pe suport CD şi însoţită de formularul listat şi semnat se poate depune şi direct la registratura organului fiscal competent ori se comunică prin poştă cu confirmare de primire. Formularul se completează cu ajutorul programelor de asistenţă existente pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), secţiunea Servicii online, subsecţiunea Declaraţii electronice. (2) Cererile pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA se înregistrează în evidenţa organului fiscal competent, într-o fişă distinctă, denumită „Transfer de sume din contul de TVA“, în care va fi evidenţiat modul de soluţionare a cererilor şi care va cuprinde cel puţin: - denumire solicitant; – codul de înregistrare în scopuri de TVA; – numărul şi data depunerii cererii; – temeiul legal în baza căruia s-a solicitat aprobarea transferului; – informaţii referitoare la modul de soluţionare a cererii. (3) Cererea va fi însoţită de documente justificative, în copie, certificate conform cu originalul de către contribuabil, în funcţie de natura sumelor solicitate a fi transferate din contul de TVA, după cum urmează: a) pentru situaţia prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. e) din ordonanţă: instrumente financiar-bancare de plată, extrase de cont, facturi; b) pentru situaţia prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. g) din ordonanţă: ordine de plată, extrase de cont, facturi, contracte şi orice alte documente care pot susţine corectarea facturilor sau ajustarea bazei de impozitare a TVA conform art. 287 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare; c) pentru situaţia prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. h) din ordonanţă: documentele de plată şi extrasele de cont din care rezultă suma transferată din contul curent; d) pentru situaţia prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. j) din ordonanţă: aceasta se realizează pe baza informaţiilor din evidenţa fiscală; e) pentru situaţia prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. k) din ordonanţă: documentele prevăzute de lege care au stat la baza plăţii în numerar şi/sau a plăţilor efectuate cu cardul din contul curent (factura, bonuri fiscale, declaraţii vamale de import etc.), documentele de plată (în numerar, cu cardul din contul curent). Responsabilitatea pentru conţinutul documentelor justificative revine integral contribuabilului. Pentru toate situaţiile de mai sus pot fi anexate orice alte documente care justifică solicitarea transferului sumelor din contul de TVA. 3. Cererea se soluţionează în termen de 3 zile lucrătoare de la data înregistrării la organul fiscal competent, prin emiterea deciziei/deciziilor de soluţionare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4 la ordin. 4. (1) La primirea cererii, organul fiscal verifică dacă: - au fost prezentate toate documentele justificative înscrise în cererea de transfer, iar acestea sunt corelate cu sumele solicitate; – documentele justificative prezentate sunt corelate cu temeiul legal menţionat în cerere. (2) Pentru verificarea îndeplinirii condiţiilor pentru aprobarea transferului din contul de TVA se procedează după cum urmează: a) pentru situaţia de la art. 9 alin. (1) lit. e) din ordonanţă se identifică eroarea din documentele de plată şi se stabileşte dacă documentele depuse justifică eroarea pentru care se solicită aprobarea transferului; b) pentru situaţia de la art. 9 alin. (1) lit. g) din ordonanţă se identifică facturile care au fost corectate sau facturile care au stat la baza ajustării bazei de impozitare a TVA, documentele potrivit prevederilor legale care au generat ajustarea bazei: contracte, acord etc.; c) pentru situaţia de la art. 9 alin. (1) lit. h) din ordonanţă se identifică transferurile din conturile curente în contul de TVA şi dacă aceste sume reprezintă sume transferate din contul curent deschis la aceeaşi instituţie de credit; d) pentru situaţia de la art. 9 alin. (1) lit. j) din ordonanţă, aceasta se realizează pe baza informaţiilor existente în evidenţa fiscală, obţinute prin accesarea bazelor de date sau pe baza informaţiilor solicitate şi transmise, în aceeaşi zi, de către compartimentul cu atribuţii de evidenţă pe plătitor pentru respectarea condiţiei privind obligaţiile de plată pentru TVA şi de către compartimentul registru contribuabili, declaraţii fiscale şi gestiune dosare, pentru certificarea calităţii de persoană impozabilă înregistrată în scopuri de TVA; e) pentru situaţia de la art. 9 alin. (1) lit. k) din ordonanţă, aceasta se realizează pe baza documentelor prevăzute de lege care au stat la baza plăţii în numerar şi/sau a plăţilor efectuate cu cardul din contul curent (factura, bonuri fiscale, declaraţii vamale de import etc.), precum şi a documentelor de plată (în numerar, cu cardul din contul curent). În situaţia în care, până la data emiterii deciziei/deciziilor prevăzute la pct. 3, contribuabilul depune o cerere prin care renunţă la aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, prezenta procedură încetează, acest fapt urmând a fi consemnat în fişa „Transfer de sume din contul de TVA“, prevăzută la pct. 2alin. (2). 5. Rezultatul analizei cererii şi documentelor justificative anexate la aceasta va fi consemnat de către organul fiscal în Referatul privind soluţionarea cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, prevăzut în anexa nr. 3 la ordin. 6. Referatul se avizează de şeful de serviciu coordonator şi se aprobă de către conducătorul adjunct al unităţii fiscale. 7. După aprobarea referatului se va proceda la emiterea deciziei/deciziilor de soluţionare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, care va/vor cuprinde: - motivul de fapt şi temeiul de drept care au stat la baza aprobării sau respingerii transferului sumelor din contul de TVA; – suma solicitată a fi transferată din contul/conturile de TVA; – suma aprobată a fi transferată din contul/conturile de TVA; – suma respinsă a fi transferată din contul/conturile de TVA. 8. În cazul în care contribuabilul se încadrează în situaţiile reglementate la art. 9 alin. (1) lit. e), g),h), j) şi k) din ordonanţă, organul fiscal, în baza referatului prevăzut la pct. 6, întocmeşte decizia/deciziile de soluţionare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA prin care se aprobă integral transferul sumelor din contul de TVA, situaţie în care nu este necesară realizarea audierii, prevăzută la pct. 10. 9. În cazul în care contribuabilul nu se încadrează în situaţiile reglementate la art. 9 alin. (1) lit. e), g),h), j) şi k) din ordonanţă, în baza referatului prevăzut la pct. 6, organul fiscal întocmeşte decizia/deciziile de soluţionare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, care se supune/supun aprobării, numai după realizarea audierii contribuabilului, prevăzută la pct. 10. 10. Înainte de luarea deciziei de aprobare parţială sau de respingere integrală a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, organul fiscal asigură exercitarea de către contribuabil a dreptului de a fi ascultat, potrivit prevederilor art. 9 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Codul de procedură fiscală, situaţie în care termenul de soluţionare a cererii se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data transmiterii invitaţiei către contribuabil şi data prezentării acestuia la organul fiscal. Organul fiscal înştiinţează contribuabilul cu privire la prelungirea termenului de soluţionare a cererii, asupra obligativităţii de a prezenta, la termenul stabilit pentru audiere, documentele şi informaţiile solicitate, precum şi asupra posibilităţii de a furniza alte probe suplimentare relevante pentru luarea deciziei în vederea soluţionării cererii. Potrivit prevederilor art. 9 alin. (3) din Codul de procedură fiscală, audierea se consideră îndeplinită în situaţiile în care contribuabilul/plătitorul refuză explicit să se prezinte la termenul stabilit de organul fiscal în vederea audierii sau contribuabilul/plătitorul nu se prezintă, din orice motiv, la două termene consecutive stabilite de organul fiscal în vederea audierii. La finalizarea audierii se va încheia o minută, semnată de organul fiscal şi de persoana împuternicită să reprezinte contribuabilul în relaţia cu organul fiscal, în care se vor consemna cel puţin următoarele elemente: numele şi prenumele organului fiscal care participă la audiere, numele şi prenumele reprezentantului legal al contribuabilului care participă la audiere, data la care are loc audierea, informaţii referitoare la cererea contribuabilului (număr şi data cererii, sume solicitate), documentele şi informaţiile prezentate la audiere care au fost solicitate sau probele suplimentare considerate relevante de către contribuabil, constatările organului fiscal cuprinse în referat, precum şi punctul de vedere al contribuabilului. 11. După audiere, organul fiscal consemnează rezultatul verificării documentelor prezentate de contribuabil în decizia/deciziile de soluţionare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, prin care se va stabili, după caz: - aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, dacă contribuabilul se încadrează în situaţiile reglementate la art. 9 alin. (1) lit. e), g), h), j) şi k) din ordonanţă; – aprobarea parţială sau respingerea integrală a transferului sumelor din contul de TVA, dacă contribuabilul nu se încadrează, parţial sau total, în situaţiile reglementate la art. 9 alin. (1) lit. e), g), h), j) şi k) din ordonanţă. Situaţii în care se dispune respingerea totală sau parţială a transferului sumelor din contul de TVA pot fi, spre exemplu: ca urmare a faptului că nu au fost prezentate documentele solicitate prin invitaţie, documentele sunt incomplete sau documentele şi informaţiile furnizate nu justifică încadrarea în situaţiile prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. e), g), h), j) şi k) din ordonanţă. 12. Decizia/Deciziile de soluţionare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA se avizează de şeful de serviciu şi de conducătorul adjunct al unităţii fiscale şi se înaintează, spre aprobare, conducătorului unităţii fiscale. 13. În vederea soluţionării cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA se vor emite decizii de soluţionare, astfel încât numărul deciziilor să fie egal cu numărul instituţiilor de credit cuprinse în cererea depusă de contribuabil. 14. Fiecare decizie de soluţionare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA prin care se aprobă (integral sau parţial) sau se respinge integral transferul sumelor din contul de TVA, întocmită potrivit pct. 8 sau 11, se emite în trei exemplare, din care două exemplare, semnate numai de conducătorul unităţii fiscale, se comunică contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedură fiscală, iar al treilea exemplar se transmite organului fiscal cu atribuţii de gestionare a dosarului fiscal. Contribuabilul va utiliza un exemplar la instituţia de credit/unitatea de trezorerie la care este deschis contul de TVA pentru care se aprobă/respinge transferul de sume. 15. Împotriva deciziei/deciziilor de soluţionare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA se poate formula contestaţie la organul fiscal emitent, în conformitate cu dispoziţiile art. 272 alin. (6) din Codul de procedură fiscală, în termen de 45 de zile de la data comunicării, potrivit art. 270 alin. (1) din acelaşi act normativ. 16. După finalizarea procedurii, toate documentele anexate la cerere sau prezentate de contribuabil, precum şi cele emise în derularea procedurii se transmit organului fiscal cu atribuţii de gestionare a dosarului fiscal. ANEXA 2
(a se vedea imaginea asociată) (a se vedea imaginea asociată) (a se vedea imaginea asociată) INSTRUCŢIUNI pentru completarea formularului (310) "Cerere pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA" 1. Formularul (310) „Cerere pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA“ se completează de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare (Codul fiscal), prevăzute la art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA, denumită în continuare ordonanţă. Formularul (310) „Cerere pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA“ se depune la organul fiscal competent, pentru solicitarea transferurilor de sume prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. e), g), h), j) şi k) din ordonanţă. Cererea se depune în format electronic sub forma unui fişier PDF care are ataşate două fişiere, astfel: - un fişier XML, a cărui structură este disponibilă pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF); şi – un fişier cu extensia zip care va conţine documentele justificative anexate la cerere. Cererea se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, pe portalul e-guvernare, secţiunea Depunere declaraţii, situaţie în care, pentru depunerea cererii, plătitorul trebuie să deţină un certificat digital calificat, eliberat în condiţiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată. Cererea în format electronic copiată pe suport CD şi însoţită de formularul listat şi semnat se poate depune şi direct la registratura organului fiscal competent ori se comunică prin poştă cu confirmare de primire. Formularul se completează cu ajutorul programelor de asistenţă existente pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), secţiunea Servicii online subsecţiunea Declaraţii electronice. 2. Completarea formularului se face astfel: Secţiunea A. „Date de identificare a persoanei impozabile înregistrate în scopuri de TVA“ A.1. Caseta „Denumire“ se completează cu denumirea persoanei juridice, a asociaţiei sau a entităţii fără personalitate juridică ori cu numele şi prenumele persoanei fizice, după caz. În cazul persoanelor impozabile stabilite în străinătate care şi-au desemnat reprezentant fiscal, în caseta „Denumire“ se înscriu informaţiile de identificare înscrise pe certificatul de înregistrare fiscală a reprezentării (denumirea persoanei impozabile stabilite în străinătate, reprezentată fiscal prin reprezentantul fiscal desemnat în condiţiile legii). A.2. Caseta „Cod de identificare fiscală“ se completează astfel: - contribuabilii persoane juridice, cu excepţia comercianţilor, asociaţiile sau alte entităţi fără personalitate juridică înscriu codul de înregistrare fiscală; – comercianţii, inclusiv sucursalele comercianţilor care au sediul principal al comerţului în străinătate, înscriu codul unic de înregistrare; – contribuabilii persoane fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere înscriu codul de înregistrare fiscală; – contribuabilii persoane fizice, cu excepţia persoanelor fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau care exercită profesii libere, înscriu codul de înregistrare în scopuri de TVA, atribuit conform art. 316 din Codul fiscal; – contribuabilii persoane impozabile care nu sunt stabilite în România, conform art. 266 alin. (2) din Codul fiscal, şi sunt înregistrate în scopuri de taxă pe valoarea adăugată în România, potrivit art. 316 din acelaşi act normativ, înscriu codul de înregistrare în scopuri de TVA. Reprezentantul fiscal desemnat de o persoană impozabilă stabilită în străinătate înscrie codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit persoanei impozabile străine, care este diferit de codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit pentru activitatea proprie a reprezentantului. A.3-A.15. Caseta „Domiciliu fiscal“ se completează cu datele privind adresa domiciliului fiscal al contribuabilului. În cazul persoanelor impozabile stabilite în străinătate, înregistrate direct în scopuri de TVA în România, se înscrie adresa din România la care pot fi examinate evidenţele şi documentele ce trebuie păstrate, în conformitate cu prevederile pct. 88 alin. (7) lit. a) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, cu modificările şi completările ulterioare. În cazul persoanelor impozabile stabilite în străinătate, care şi-au desemnat reprezentant fiscal, în caseta „Domiciliu fiscal“ se înscrie domiciliul fiscal al reprezentantului fiscal. În cazul persoanelor impozabile care au sediul activităţii economice în afara României şi sunt stabilite în România prin unul sau mai multe sedii fixe fără personalitate juridică, conform art. 266 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, în caseta „Domiciliu fiscal“ se înscrie domiciliul fiscal al sediului fix desemnat să depună decontul de taxă şi să fie responsabil pentru toate obligaţiile în scopuri de TVA, conform pct. 88 alin. (5) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, cu modificările şi completările ulterioare. B. Date de identificare a persoanei împuternicite să solicite transferul sumelor din contul de TVA, respectiv ale reprezentantului fiscal/legal/împuternicitului 1. Denumire/Nume şi prenume - se înscriu, după caz, denumirea sau numele şi prenumele persoanei impozabile care a fost desemnată ca reprezentant fiscal/legal sau împuternicit de către persoana impozabilă străină. 2. Cod de identificare fiscală/CNP - se înscrie codul de identificare fiscală sau codul numeric personal al reprezentantului fiscal/legal ori al împuternicitului. 3. Domiciliul fiscal - se înscrie adresa domiciliului fiscal al reprezentantului fiscal. C. Informaţii despre sume Acest cartuş conţine: C.1. Nr. crt. - se va înscrie numărul atribuit fiecărei instituţii bancare/instituţie de trezorerie, o singură dată. Pentru fiecare instituţie bancară/unitate de trezorerie se vor detalia informaţiile de la C.2-C.7, astfel: C.2. Cont TVA (IBAN) Denumirea instituţie de credit/unitate de trezorerie - se va înscrie contul de TVA (IBAN) [aşa cum este definit la art. 1 lit. d) din ordonanţă] şi denumirea instituţiei de credit/unităţii de trezorerie la care este deschis contul de TVA pentru care se solicită transferul de sume. C.3. Contul curent (IBAN) - se înscrie contul curent (IBAN) deschis la instituţia de credit/unitatea de trezorerie (menţionată la pct. C.2) la care este deschis contul curent în care se solicită transferul sumelor din contul de TVA. C.4. Motivul pentru care se solicită transferul - se va/vor selecta motivul/motivele pentru care a fost depusă cererea de a aprobare a transferului şi care trebuie să se încadreze în prevederile art. 9 alin. (1) lit. e), g), h), j) şi k) din ordonanţă, astfel: - e) sume rezultate ca urmare a unor corecţii în urma unor erori materiale în procesul de plată, pentru care restituirea se efectuează într-un alt cont decât un cont de TVA; – g) sume rezultate ca urmare a corectării facturilor sau ca urmare a ajustării bazei de impozitare a TVA conform art. 287 din Codul fiscal, pentru care restituirea se efectuează într-un alt cont decât un cont de TVA; – h) sume transferate în contul curent al titularului deschis la aceeaşi instituţie de credit sau în contul de disponibil distinct deschis la aceeaşi unitate a Trezoreriei Statului, după caz, în limita sumelor prevăzute la art. 8 lit. d) din ordonanţă; – j) sume transferate în contul curent, în cazul persoanelor care nu mai au obligaţia de a avea un cont conform art. 2 alin. (1) din ordonanţă şi nu mai au obligaţii de plată privind TVA; – k) sume reprezentând TVA achitat în numerar, cu excepţia celor reţinute din încasările în numerar, prevăzute la art. 15 alin. (2) din ordonanţă, sau cu cardul din contul curent. C.5. Acte justificative - se va completa cu denumirea documentelor justificative, numărul şi data acestora, corelate cu suma solicitată aşa cum au fost ele adăugate în arhiva de documente ataşată acestui formular, după cum urmează: a) pentru situaţia prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. e) din ordonanţă: instrumente financiar-bancare de plată, extrase de cont, facturi; b) pentru situaţia prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. g) din ordonanţă: ordine de plată, extrase de cont, facturi, contracte şi orice alte documente care pot susţine corectarea facturilor sau ajustarea bazei de impozitare a TVA conform art. 287 din Codul fiscal; c) pentru situaţia prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. h) din ordonanţă: documentele de plată şi extrasele de cont din care rezultă suma transferată din contul curent; d) pentru situaţia prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. j) din ordonanţă: aceasta se realizează pe baza informaţiilor existente în evidenţa fiscală; e) pentru situaţia prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. k) din ordonanţă: documentele prevăzute de lege care au stat la baza plăţii în numerar şi/sau a plăţilor efectuate cu cardul din contul curent (factura, bonuri fiscale, declaraţii vamale de import etc.), documentele de plată (în numerar, cu cardul din contul curent). Pentru toate situaţiile de mai sus pot fi anexate şi orice alte documente care justifică solicitarea transferului sumelor din contul de TVA. Responsabilitatea pentru conţinutul documentelor justificative revine integral contribuabilului. Pentru fiecare motiv pentru care se solicită transferul de sume din contul de TVA şi pentru fiecare cauză care a stat la baza solicitării se vor înscrie documentele justificative. Documentele justificative, în copie certificată conform cu originalul de către contribuabil, vor fi scanate alb-negru, lizibil şi cu o rezoluţie care să permită încadrarea în limita a 10 MB a arhivei de fişiere în format zip. Pentru eficienţa lucrului cu documente justificative este recomandată structurarea acestora în funcţie de sume şi motive. C.6. Cauze - pentru fiecare motiv pentru care se solicită transferul de sume din contul de TVA se vor prezenta detaliat cauzele care au stat la baza solicitării. C.7. Sumă solicitată - pentru fiecare motiv pentru care se solicită transferul de sume din contul de TVA şi pentru fiecare cauză care a stat la baza solicitării de sume a fi transferate din contul de TVA se va înscrie suma de TVA aferentă fiecărui document justificativ înscris. ANEXA 3
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ Sigla Direcţia Generală ........................................... DGRFP/ Administraţia .................................................. DGAMC Nr. ...../..... Adresa ............. Tel.: ........................... Fax: ........................... E-mail: ...................... Aprobat, Conducătorul adjunct al unităţii fiscale, ....................................................... REFERAT privind soluţionarea Cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA A. Datele de identificare ale contribuabilului Denumirea contribuabilului: ............................. Cod de înregistrare în scopuri de TVA ........................................................................... Domiciliul fiscal: localitatea ........................., str. .............. nr. ..., bl. ...., sc. ...., ap. ...., judeţul/sectorul ....... B. Analiza situaţiei contribuabilului 1. Prin Cererea pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA nr. ..... din data de ....., înregistrată la organul fiscal competent, contribuabilul solicită aprobarea transferului sumei/sumelor din contul/conturile de TVA, în temeiul art. 12 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA. 2. Pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA au fost verificate documentele anexate cererii, astfel: - pentru situaţia prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. e) din ordonanţă: ..... – pentru situaţia prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. g) din ordonanţă: ..... – pentru situaţia prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. h) din ordonanţă: ..... – pentru situaţia prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. j) din ordonanţă: ..... – pentru situaţia prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. k) din ordonanţă: ..... 3. În urma verificării efectuate, în conformitate cu prevederile art. 7,art. 56, art. 58, art. 64 şi art. 77 din Legea nr. 207/ 2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 12 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA şi ale Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.927/2017 privind procedura şi condiţiile de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA, s-au constatat următoarele: ...................................................................................................................................................... ...................................................................................................................................................... Ca urmare a celor prezentate, situaţia sumelor din contul de TVA este următoarea:
┌────┬──────────────────────┬───────────────┬────────────────────┬────────────────┬───────────────┬────────────────┐
│Nr. │Instituţia de credit/ │Cont TVA - IBAN│Cont curent - IBAN │Suma solicitată │Suma aprobată a│Sumă respinsă a │
│crt.│Unitatea de trezorerie│ │în care se transferă│a fi transferată│fi transferată │fi transferată*)│
│ │la care este deschis │ │suma solicitată şi │ │ │ │
│ │contul de TVA │ │aprobată │ │ │ │
├────┼──────────────────────┼───────────────┼────────────────────┼────────────────┼───────────────┼────────────────┤
│ 1 │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────────────────┼───────────────┼────────────────────┼────────────────┼───────────────┼────────────────┤
│ 2 │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────────────────┼───────────────┼────────────────────┼────────────────┼───────────────┼────────────────┤
│ 3 │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────────────────┼───────────────┼────────────────────┼────────────────┼───────────────┼────────────────┤
│....│ │ │ │ │ │ │
├────┴──────────────────────┴───────────────┴────────────────────┼────────────────┼───────────────┼────────────────┤
│TOTAL: │ │ │ │
└────────────────────────────────────────────────────────────────┴────────────────┴───────────────┴────────────────┘
Avizat Întocmit
Şef serviciu ................. Funcţie ......................
Numele şi prenumele .......... Numele şi prenumele ..........
Semnătura .................... Semnătura ....................
Data ......................... Data .........................
────────── *) Pentru suma respinsă a fi transferată urmează procedura audierii, în conformitate cu prevederile lit. B pct. 10 din anexa nr. 1 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.927/2017.────────── ANEXA 4
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ Sigla Direcţia Generală ........................................... DGRFP/ Administraţia .................................................. DGAMC Nr. ...../..... Adresa ............. Tel.: ........................... Fax: ........................... E-mail: ...................... DECIZIE de soluţionare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA 1. Datele de identificare a contribuabilului Denumirea/Nume şi prenume: ............................. Codul de înregistrare în scopuri de TVA: .......................... Domiciliul fiscal: localitatea ........................., str. .............. nr. ..., bl. ...., sc. ...., ap. .... Judeţul/Sectorul ....... 2. Date privind modul de soluţionare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA În temeiul prevederilor art. 7,56, 58, 64 şi 77 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 12 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA şi ale Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.927/2017 privind procedura şi condiţiile de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA, având în vedere Cererea dumneavoastră înregistrată la organul fiscal competent cu nr. ........ din data de ..........., vă comunicăm că se aprobă/respinge transferul sumei/sumelor din contul de TVA deschis la ...........(denumirea instituţiei de credit)..................., solicitat prin cerere, după cum urmează:
┌────┬──────────────────────┬───────────────┬────────────────────┬────────────────┬───────────────┬─────────────┐
│Nr. │Instituţia de credit/ │Cont TVA - IBAN│Cont curent - IBAN │Suma solicitată │Suma aprobată a│Sumă respinsă│
│crt.│Unitatea de trezorerie│ │în care se transferă│a fi transferată│fi transferată │la transfer │
│ │la care este deschis │ │suma solicitată şi │ │ │ │
│ │contul de TVA │ │aprobată │ │ │ │
├────┼──────────────────────┼───────────────┼────────────────────┼────────────────┼───────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
└────┴──────────────────────┴───────────────┴────────────────────┴────────────────┴───────────────┴─────────────┘
2.1. Motivul de fapt: .................................................. 2.2. Temeiul de drept: ................................................. 3. Data comunicării: Data comunicării reprezintă data la care se efectuează comunicarea actului administrativ fiscal în condiţiile art. 47 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. 4. Menţiuni privind audierea contribuabilului ............................................................................................................................................. 5. Dispoziţii finale Împotriva prezentei decizii se poate formula contestaţie la organul fiscal emitent, în conformitate cu dispoziţiile art. 272 alin. (6) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, în termen de 45 de zile de la data comunicării, potrivit art. 270 alin. (1) din acelaşi act normativ. Aprobat, Conducătorul unităţii fiscale, Numele şi prenumele ....................... Semnătura şi ştampila unităţii ......... Data ..................................... ANEXA 5
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ Direcţia Generală .................................................................. Administraţia ......................................................................... Nr. ....../zz.ll.aa INVITAŢIE Domnului/Doamnei ..................., în calitate/având funcţia de ..................... la/al/a ....................., cu sediul în ......................, str. .......................... nr. ......, bl. ...., ap. ......., judeţul ......................., având cod de înregistrare în scopuri de TVA ......................................., vă înştiinţăm că în data de ..........................., ora ......., la ................., va avea loc audierea asupra constatărilor şi rezultatelor soluţionării Cererii nr. ……… din data ...……… pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA. Vă informăm că aveţi posibilitatea să vă exprimaţi punctul de vedere cu privire la constatările organelor fiscale, ce vor fi prezentate cu ocazia audierii, în conformitate cu prevederile lit. B pct. 10 din anexa nr. 1 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.927/2017 privind procedura şi condiţiile de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA. Totodată, pentru soluţionarea cererii pentru aprobarea transferului este necesară administrarea de probe suplimentare relevante pentru luarea deciziei, urmând să prezentaţi la sediul nostru documente certificate conform cu originalul, pentru următoarele conturi de TVA şi pentru următoarele situaţii, astfel: .................................................................................................................................................... .................................................................................................................................................... Vă înştiinţăm că termenul de soluţionare a cererii se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data transmiterii invitaţiei către contribuabil şi data prezentării acestuia la organul fiscal, în conformitate cu prevederile art. 77 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. În cazul în care, la data şi ora stabilită, nu vă veţi prezenta şi nu veţi notifica organul fiscal despre renunţarea la acest drept vă comunicăm că audierea se consideră îndeplinită în condiţiile prevăzute la art. 9 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. Şef administraţie adjunct/Director general adjunct Numele şi prenumele ........................................ Semnătura şi ştampila unităţii .......................... ANEXA 6 Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de utilizare şi de păstrare a formularelor a) Denumire: „Cerere pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA“ 1. Format: A4/t1 2. Caracteristici de tipărire: se editează din sistemul informatic. 3. Se utilizează de către contribuabilii prevăzuţi la art. 2 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA, titulari ai conturilor de TVA, în baza art. 1 alin. (2) din Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.927/2017 privind procedura şi condiţiile de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA. 4. Se întocmeşte de contribuabil sau împuternicitul acestuia. 5. Circulă: - un exemplar la organul fiscal, transmis, după caz, în format electronic sau în format hârtie, semnat, potrivit legii; – un exemplar, la contribuabil. 6. Se păstrează: - formatul electronic, în arhiva de documente electronice; – formatul hârtie se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului. b) Denumire: „Referat privind soluţionarea cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA“ 1. Format: A4/t1 2. Caracteristici de tipărire: se editează din sistemul informatic. 3. Se utilizează în baza art. 1 alin. (3) din Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.927/2017 privind procedura şi condiţiile de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA. 4. Se întocmeşte de organul fiscal, se avizează de şeful de serviciu coordonator, se propune spre aprobare de către conducătorul adjunct al unităţii fiscale şi se aprobă de către conducătorul unităţii fiscale, într-un singur exemplar. 5. Circulă la organul fiscal. 6. Se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului. c) Denumire: „Decizie de soluţionare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA“ 1. Format: A4/t1 2. Caracteristici de tipărire: se editează din sistemul informatic. 3. Se utilizează în baza art. 1 alin. (4) din Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.927/2017 privind procedura şi condiţiile de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA. 4. Se întocmeşte în trei exemplare de către organul inspecţie fiscal, pentru fiecare cont de TVA deschis la instituţiile de credit cuprinse în cererea depusă de contribuabil. 5. Circulă: - două exemplare la contribuabil, din care un exemplar va fi utilizat la instituţia de credit/unitatea de trezorerie la care este deschis contul de TVA pentru care se aprobă/respinge transferul de sume; – un exemplar la organul fiscal. 6. Se arhivează un exemplar la dosarul fiscal al contribuabilului. d) Denumire: „Invitaţie“ 1. Format: A4/t1 2. Caracteristici de tipărire: se editează din sistemul informatic. 3. Se utilizează de către organul fiscal pentru invitarea contribuabilului la audiere, în baza art. 1 alin. (5) din Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.927/2017 privind procedura şi condiţiile de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA. 4. Se întocmeşte de organul fiscal, în două exemplare. 5. Circulă: - un exemplar, la contribuabil; – un exemplar, la organul fiscal. 6. Se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.