Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 2.555 din 28 decembrie 2023 privind modificarea Ordinului ministrului muncii şi justiţiei sociale, al ministrului sănătăţii şi al ministrului educaţiei naţionale nr. 393/630/4.236/2017 pentru aprobarea Protocolului de colaborare în vederea implementării serviciilor comunitare integrate necesare prevenirii excluziunii sociale şi combaterii sărăciei
EMITENT: Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 560 din 17 iunie 2024
Având în vedere prevederile:
- art. 28 din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
– secţiunii a 5-a - Măsuri pentru situaţii de dificultate şi pentru prevenirea sau reducerea riscului de sărăcie şi excluziune socială din capitolul II din Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările şi completările ulterioare;
– Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.154/2022, cu modificările şi completările ulterioare;
– Strategiei naţionale privind incluziunea socială şi reducerea sărăciei pentru perioada 2022-2027, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 440/2022;
– Hotărârii Guvernului nr. 1.217/2006 privind constituirea mecanismului naţional pentru promovarea incluziunii sociale în România, cu modificările şi completările ulterioare;
– Legii învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare;
– Legii nr. 156/2023 privind organizarea activităţii de prevenire a separării copilului de familie, cu completările ulterioare;
– Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 18/2017 privind asistenţa medicală comunitară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2017, cu modificările şi completările ulterioare;
– Programului de guvernare 2021-2024, capitolele: Politica de coeziune şi programele operaţionale, Modernizarea sistemului de asistenţă socială;
– Hotărârii Guvernului nr. 324/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea, funcţionarea şi finanţarea activităţii de asistenţă medicală comunitară;
– Referatului de aprobare nr. 2.835 din 23.11.2023,
în temeiul prevederilor:
- art. 18 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 23/2022 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, cu modificările şi completările ulterioare;
– art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare;
– art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 369/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, cu modificările şi completările ulterioare;
– art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 1 şi al art. 10 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 22/2022 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul muncii şi solidarităţii sociale, ministrul familiei, tineretului şi egalităţii de şanse, ministrul sănătăţii şi ministrul educaţiei emit următorul ordin:
ART. I
Anexa la Ordinul ministrului muncii şi justiţiei sociale, al ministrului sănătăţii şi al ministrului educaţiei naţionale nr. 393/630/4.236/2017 pentru aprobarea Protocolului de colaborare în vederea implementării serviciilor comunitare integrate necesare prevenirii excluziunii sociale şi combaterii sărăciei, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 528 din 6 iulie 2017, se modifică şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
ART. II
Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse, Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Educaţiei vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. III
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
Simona Bucura-Oprescu
Ministrul familiei, tineretului şi egalităţii de şanse,
Natalia-Elena Intotero
Ministrul sănătăţii,
Alexandru Rafila
Ministrul educaţiei,
Ligia Deca
ANEXA 1
(Anexa la Ordinul nr. 393/630/4.236/2017)
PROTOCOL
de colaborare în vederea implementării serviciilor comunitare
integrate (SCI) necesare prevenirii excluziunii sociale
şi combaterii sărăciei
ART. 1
(1) Serviciul comunitar integrat este fundamentat pe o abordare integrată a evaluării nevoilor şi a intervenţiei pentru eliminarea cauzelor care generează sărăcie şi excluziune socială.
(2) Furnizarea integrată a serviciilor comunitare este legată de abordarea sistemică a nevoilor şi corelarea eficientă a acestora cu pachetele de servicii din domenii diferite pentru reducerea suprapunerilor, armonizarea resurselor şi crearea unui proces sustenabil de ieşire din starea de sărăcie şi integrare socială şi economică şi vizează următoarele arii: asistenţa socială, sănătatea, educaţia, ocuparea unui loc de muncă, locuirea şi accesul la documente de identitate.
(3) Abordarea integrată a furnizării serviciilor comunitare va fi inclusă în strategia de dezvoltare locală a fiecărei unităţi administrativ-teritoriale.
ART. 2
(1) Ariile considerate relevante în procesul de combatere a excluziunii sociale şi a sărăciei sunt: participarea socială, respectarea drepturilor fundamentale ale omului şi accesul la resurse, sănătatea, educaţia, ocuparea, locuirea şi obţinerea documentelor de identitate.
(2) Dintre indicatorii ce vor fi urmăriţi prin intermediul serviciului comunitar integrat menţionăm:
a) din aria asistenţei sociale: accesul la resurse, planificarea resurselor şi corelarea acestora cu rezolvarea problemelor, participarea la viaţa socială şi activarea suportului social şi al vecinătăţii, dezvoltarea strategiilor de dezvoltare pe termen lung, modelele sociale de rezolvare a problemelor etc.;
b) din aria educaţiei: creşterea calităţii educaţiei, reducerea abandonului şcolar şi participarea şcolară crescută, performanţele şcolare, accesul la programe de educaţie informală, accesul la servicii de consiliere şcolară şi orientare în carieră, servicii de terapie logopedică, servicii de sprijin educaţional etc.;
c) din aria sănătăţii: supravegherea stării de sănătate a copilului şi gravidei, determinanţii comportamentali ai stării de sănătate, sănătatea reproducerii, planificarea familială, nutriţie, mişcare, furnizarea de servicii de profilaxie primară şi secundară, precum şi de asistenţă medicală curativă şi de recuperare, monitorizarea accesului la servicii de sănătate;
d) din aria ocupării: nivelul educaţiei şi al competenţelor relevante pentru creşterea gradului de angajabilitate, sursa principală de venit, inclusiv dacă îşi câştigă existenţa din sectorul informal, experienţa de muncă şi pregătirea pentru accesarea pieţei muncii etc.;
e) din aria locuirii: infrastructura şi baza de utilităţi, spaţiile disponibile pentru locuire şi gradul de aglomerare, calitatea spaţiului de locuire şi capacitatea acestuia de a acoperi nevoile esenţiale de odihnă, preparare a hranei, educaţie şi igienă, respectiv: spaţii pentru pregătirea temelor, spaţii pentru bucătărie şi baie, spaţii pentru îmbrăcăminte, grup sanitar şi acces la energia electrică şi apa potabilă, evacuarea controlată a apelor uzate şi a reziduurilor etc.
ART. 3
(1) Echipa comunitară integrată care asigură paleta de servicii ce sunt furnizate prin intermediul serviciului comunitar integrat este compusă din: asistent social, tehnician asistenţă socială, asistent medical comunitar, respectiv mediator sanitar, conform prevederilor legale, consilier şcolar, mediator şcolar, logoped, profesor itinerant şi de sprijin, alte tipuri de specialişti cu relevanţă pentru furnizarea de servicii comunitare integrate, în funcţie de rezultatele analizei de nevoi.
(2) Persoanele care se confruntă cu sărăcia şi excluziunea socială şi economică beneficiază de suport prin intermediul serviciilor comunitare integrate care răspund adecvat nevoilor şi problemelor reale care le menţin şi le perpetuează starea de sărăcie, prin următorii specialişti: asistentul social, tehnicianul asistenţă socială, asistentul medical comunitar, mediatorul sanitar, consilierul şcolar, mediatorul şcolar, logopedul, profesorul itinerant şi de sprijin ş.a., potrivit atribuţiilor pe care aceştia le au, conform prevederilor legale.
(3) Asistentul social are în principal următoarele atribuţii:
a) realizează evaluarea riscurilor de excluziune socială, în primul rând a celor care necesită intervenţie de urgenţă;
b) realizează evaluarea iniţială şi elaborează planul iniţial de intervenţie;
c) contactează asistentul medical comunitar/mediatorul sanitar, consilierul/mediatorul şcolar, expertul local pentru rromi, agenţia de ocupare a forţei de muncă pentru evaluarea nevoilor specifice şi pentru coordonarea suportului oferit de fiecare în parte;
d) identifică şi accesează bănci de resurse pentru nevoile materiale ale unei familii (îmbrăcăminte, încălţăminte, rechizite etc.) sau bănci de alimente;
e) planifică şi monitorizează implementarea activităţilor din diferite arii de intervenţie, dar şi armonizarea acestor intervenţii şi impactul sau schimbările care apar în urma intervenţiilor;
f) solicită/participă la realizarea evaluării complexe;
g) revizuieşte planul iniţial de intervenţie, în urma rezultatelor evaluării complexe;
h) elaborează, în colaborare cu membri ai echipei comunitare integrate, planurile individualizate de servicii comunitare integrate;
i) implementează/participă la implementarea planurilor individualizate, monitorizează implementarea acestora şi le revizuieşte, în calitate de responsabil de caz;
j) comunică rezultatele implementării planului de către toţi specialiştii din domeniul furnizării serviciilor comunitare integrate, publice şi private, din ariile de suport menţionate în planul de intervenţie;
k) pregăteşte şi susţine persoanele care trăiesc în sărăcie pentru a contacta serviciile de ocupare şi a identifica şi accesa resursele necesare pentru transport şi participare la activităţile organizate de către serviciile de informare şi consiliere profesională din cadrul agenţiilor judeţene de ocupare a forţei de muncă;
l) aduce la cunoştinţa persoanelor apte de muncă, care au solicitat acordarea venitului minim de inserţie, ca măsură de asistenţă socială, în scopul prevenirii şi combaterii sărăciei şi riscului de excluziune socială, data şi ora/intervalul orar al programării stabilite de agenţia teritorială pentru ocuparea forţei de muncă pentru a fi înregistrate în evidenţă ca persoane în căutarea unui loc de muncă şi pentru elaborarea planului individual de mediere, cu respectarea prevederilor Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.154/2022, cu modificările şi completările ulterioare;
m) corelează resursele şi suportul necesar legat de planificarea activităţilor de familie şi corelarea acestora cu viaţa profesională, resursele materiale, suportul din partea reţelelor comunitare, dezvoltarea competenţelor sociale şi relaţionarea cu grupurile de suport în vederea îmbunătăţirii condiţiilor de locuit, eliberării documentelor de identitate, accesului la mijloace de transport etc.;
n) iniţiază, în colaborare cu membri ai echipei comunitare integrate, programul de acţiuni comunitare pentru combaterea sărăciei şi excluziunii sociale;
o) realizează alte tipuri de intervenţii care sunt în relaţie cu aria asistenţei sociale sau care ţin de responsabilităţile asistentului social pentru eliminarea cauzelor care generează şi menţin starea de sărăcie şi excluziune socială.
(4) Atribuţiile tehnicianului asistenţă socială sunt:
a) administrează şi implementează programe de asistenţă socială şi servicii comunitare şi asistă persoanele pentru rezolvarea problemelor personale şi sociale;
b) în lipsa asistentului social, acţionează ca persoană de contact pentru beneficiari şi membrii familiilor acestora;
c) introduce date şi informaţii în baze de date referitoare la măsurile de asistenţă socială;
d) participă, după caz, la realizarea documentelor referitoare la beneficiari (analizează, verifică şi obţine documente necesare asistentului social);
e) participă, după caz, sub coordonarea/împreună cu asistentul social la intervenţii care presupun punerea în aplicare a măsurilor de urgenţă pentru asigurarea siguranţei persoanelor vulnerabile;
f) participă la organizarea întâlnirilor echipei de specialişti cu beneficiarii şi membrii familiilor acestora;
g) asistă şi observă interacţiunea dintre beneficiar şi membrii familiei: oferă informaţii asupra rolului familiei, vieţii de familie, parentingului, sprijină dezvoltarea comportamentelor pozitive, observă şi anunţă asistentul social despre interacţiunea dintre beneficiar şi familia acestuia;
h) culege informaţii necesare asistentului social în realizarea evaluării;
i) furnizează informaţii despre alte servicii şi asistă beneficiarul în procesul de accesare a acestora;
j) organizează şi însoţeşte, după caz, transportul beneficiarilor la întâlniri cu alţi specialişti/servicii;
k) intermediază şi susţine comunicarea dintre asistentul social, alţi specialişti şi beneficiar şi familia acestuia (telefonic, electronic etc.);
l) întocmeşte rapoarte de vizită, de întâlnire, completează fişe de observaţie, note telefonice, sinteze şi analize necesare în activitatea de monitorizare şi raportare;
m) oferă suport pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă pentru beneficiar şi membrii familiei acestuia;
n) efectuează muncă de teren/deplasări în teren şi muncă în echipă;
o) se implică în gestionarea situaţiilor conflictuale şi comportamentelor agresive;
p) indexează şi arhivează documentele din dosarul beneficiarului, conform procedurilor existente;
q) informează asistentul social despre respectarea termenelor şi planificărilor;
r) se documentează permanent şi diseminează, după caz, informaţii cu privire la reţeaua de servicii sociale teritoriale, precum şi a altor servicii sociale necesare persoanelor vulnerabile din comunitate;
s) identifică şi transmite asistentului social informaţii despre noi servicii sau resurse ce pot fi implicate în intervenţie;
t) completează, verifică şi transmite documentele solicitate pentru obţinerea de beneficii sociale pentru beneficiar;
u) participă la realizarea evaluării de nevoi a comunităţii locale şi întocmirea documentelor necesare elaborării strategiilor de dezvoltare;
v) realizează raportări către asistentul social privind relaţia cu beneficiarii şi familiile acestora: vizite, întâlniri, menţinerea relaţiei dintre beneficiarii de asistenţă socială şi familiile acestora;
w) participă la întâlnirile de supervizare lunară realizate de asistentul social.
(5) Atribuţiile asistentului medical comunitar şi ale moaşei sunt cele prevăzute la art. 10 din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 324/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea, funcţionarea şi finanţarea activităţii de asistenţă medicală comunitară.
(6) Atribuţiile mediatorului sanitar sunt cele prevăzute la art. 13 din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 324/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea, funcţionarea şi finanţarea activităţii de asistenţă medicală comunitară.
(7) Consilierul şcolar are în principal următoarele atribuţii:
a) consiliază cu prioritate elevii aflaţi în risc de abandon şcolar şi de excluziune socială, în scopul asigurării accesului, participării şi creşterii calităţii rezultatelor şcolare ale acestora;
b) realizează evaluarea, depistarea, intervenţia timpurie, asistenţa psihopedagogică şi monitorizarea corespunzătoare a tuturor copiilor identificaţi cu abilităţi adaptative cognitive şi/sau socioemoţionale scăzute în raport cu vârsta şi nivelul lor de şcolarizare, împreună cu alte instituţii/persoane abilitate, în cadrul echipelor comunitare integrate;
c) consiliază părinţii şi sprijină cadrele didactice din unităţile de învăţământ de masă în vederea facilitării procesului de incluziune şcolară a copiilor/elevilor/tinerilor din categorii defavorizate, inclusiv a celor cu cerinţe educaţionale speciale;
d) colaborează cu asistentul social şi asistentul medical comunitar/mediatorul sanitar/mediatorul şcolar în cadrul echipelor comunitare integrate pentru combaterea sărăciei şi excluziunii sociale;
e) asigură servicii de educaţie parentală;
f) asigură servicii de intervenţie în situaţii de violenţă şcolară, de mediere a conflictelor şcolare şi de consiliere a preşcolarilor/ elevilor implicaţi în situaţii de violenţă şcolară;
g) desfăşoară servicii de informare, consiliere şi sprijin pentru personalul unităţilor de învăţământ şi pentru elevi în scopul prevenirii traficului şi consumului de droguri, a delincvenţei şi predelincvenţei juvenile şi a altor comportamente de risc, precum şi a oricărei forme de violenţă în spaţiul şcolar, inclusiv bullying, cyberbullying, hărţuire;
h) asigură servicii de facilitare a integrării sociale şi culturale a preşcolarilor/elevilor în colectivul clasei/grupei şi al unităţii de învăţământ.
(8) Mediatorul şcolar are în principal următoarele atribuţii:
a) facilitează dialogul şcoală-familie-comunitate;
b) contribuie la menţinerea şi dezvoltarea încrederii şi a respectului faţă de şcoală în comunitate şi a respectului şcolii faţă de comunitate;
c) monitorizează copiii de vârstă preşcolară din comunitate, care nu sunt înscrişi la grădiniţă, şi sprijină familia/susţinătorii legali ai copilului în demersurile necesare pentru înscrierea acestora în învăţământul preşcolar;
d) monitorizează copiii de vârstă şcolară din circumscripţia şcolară, care nu au fost înscrişi niciodată la şcoală, propunând conducerii şcolii soluţii optime pentru recuperarea lor şi facilitând accesul acestora la programele alternative de învăţământ (înscrierea în învăţământul de masă la cursuri de zi sau la cursuri cu frecvenţă redusă, includerea în Programul „A doua şansă“ etc.);
e) asigură consiliere şcolară elevelor gravide şi elevilor părinţi;
f) desfăşoară consiliere administrativă cu privire la drepturile educaţionale şi cele privind starea de sănătate, inclusiv cu sprijinul unui mediator sanitar;
g) asigură participarea tuturor copiilor din comunitate la învăţământul preuniversitar obligatoriu, încurajând implicarea părinţilor în educaţia copiilor şi în viaţa şcolii şi facilitând colaborarea dintre echipa comunitară integrată, familie, comunitate şi şcoală;
h) se implică în informarea şi susţinerea familiilor pentru accesarea burselor şi a altor forme de sprijin financiar acordat elevilor prin unităţile de învăţământ;
i) monitorizează copiii de vârstă preşcolară din comunitate care nu sunt înscrişi la grădiniţă şi sprijină familia/susţinătorii legali ai copilului în demersurile necesare pentru înscrierea acestora în învăţământul preşcolar;
j) monitorizează copiii de vârstă şcolară, din circumscripţia şcolară, care nu au fost înscrişi niciodată la şcoală, propunând conducerii şcolii, în colaborare cu membrii echipei comunitare integrate, soluţii optime pentru recuperarea lor şi facilitând accesul acestora la programele alternative de învăţământ (înscrierea în învăţământul de masă la cursuri de zi sau la cursuri cu frecvenţă redusă, includerea în Programul „A doua şansă“ etc.);
k) sprijină organizarea de programe-suport pentru îmbunătăţirea performanţelor şcolare (programe de recuperare, programe de intervenţie personalizată, programe de tip „A doua şansă“ „Şcoala de după şcoală“ etc.);
l) furnizează alte tipuri de intervenţii care sunt în relaţie cu aria medierii şcolare pentru eliminarea/reducerea stării de sărăcie şi excluziune socială.
(9) Pe lângă intervenţia specialiştilor menţionaţi, asistentul social care asigură managementul de caz contactează, în funcţie de nevoile identificate, personal din domeniile: evidenţei populaţiei, ocupării, evaluării persoanelor cu dizabilităţi, protecţiei copilului, asistenţei victimelor violenţei domestice etc.
(10) Logopedul are în principal următoarele atribuţii:
a) depistarea, evaluarea şi identificarea tulburărilor de limbaj şi de comunicare la copiii preşcolari înscrişi sau nu în grădiniţe şi la şcolarii mici;
b) asigurarea caracterului preventiv al activităţii de terapie logopedică;
c) corectarea tulburărilor de limbaj şi de comunicare în vederea diminuării riscului de eşec şcolar;
d) sprijinirea cadrelor didactice în abordarea personalizată a copiilor/elevilor cu tulburări de limbaj şi de comunicare;
e) asigurarea serviciilor de consiliere logopedică şi asistenţă psihopedagogică pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale;
f) participarea/organizarea la/unor acţiuni de informare şi consiliere logopedică în echipele comunitare integrate;
g) asigurarea consultanţei şi suportului logopedic pentru beneficiarii indirecţi (părinţi şi cadre didactice);
h) acordarea de sprijin şi consiliere logopedică cadrelor didactice, asistenţă şi consiliere metodologică prin facilitarea accesului la conţinutul educaţional de specialitate;
i) colaborarea cu cadrele didactice în vederea optimizării comunicării dintre elevi-profesori, elevi-părinţi.
(11) Profesorul itinerant şi de sprijin are în principal următoarele atribuţii:
a) dezvoltarea şi promovarea activităţilor de suport educaţional care să asigure diminuarea/compensarea şi remedierea dificultăţilor de învăţare de ordin structural, organizatoric, emoţional sau de altă natură ale copiilor cu cerinţe educaţionale speciale;
b) participarea în colaborare cu membrii echipei comunitare integrate la analiza situaţiei copiilor, în scopul identificării celor care necesită suport educaţional pentru depăşirea dificultăţilor de învăţare;
c) colaborarea cu cadrele didactice, alţi specialişti şi părinţii, în scopul realizării obiectivelor din Planul educaţional individualizat şi stabilirea modalităţilor concrete de lucru cu copiii cu cerinţe educaţionale speciale;
d) identificarea resurselor necesare şi adecvate realizării activităţilor de suport educaţional;
e) realizarea activităţilor de sprijin educaţional, individual sau în grup, sprijinirea copiilor cu cerinţe educaţionale speciale în pregătirea temelor pentru acasă;
f) organizarea şi promovarea activităţilor de prevenire a eşecului şcolar al copiilor cu cerinţe educaţionale speciale.
ART. 4
(1) Metoda de lucru în cadrul serviciilor comunitare integrate este managementul de caz.
(2) Managementul de caz este o metodă de lucru ce include un mecanism de coordonare a specialiştilor din diferite domenii pentru realizarea integrată a evaluării nevoilor persoanelor şi comunităţii, a planificării şi intervenţiei, a monitorizării şi evaluării impactului intervenţiei.
(3) Prin intermediul managementului de caz se urmăreşte creşterea accesului persoanei la servicii, creşterea impactului serviciilor furnizate, creşterea gradului de valorificare a resurselor persoanei/familiei/comunităţii şi sustenabilitatea intervenţiei.
(4) În cadrul managementului de caz, asistentul social are următoarele atribuţii:
a) elaborarea planului iniţial de intervenţie pe baza evaluării iniţiale exhaustive/complete a nevoilor (locuire, ocupare, educaţie, sănătate etc.), a riscurilor de excluziune socială;
b) coordonarea şi integrarea tuturor activităţilor destinate grupurilor vulnerabile, de organizare şi gestionare a măsurilor de asistenţă socială specifice, realizate de către asistenţii sociali, tehnicienii asistenţă socială şi/sau diferiţi specialişti, în acord cu obiectivele stabilite în planurile de intervenţie;
c) solicitarea realizării/participarea la realizarea evaluării complexe;
d) contactarea asistentului medical comunitar/mediatorului sanitar, consilierului/mediatorului şcolar, dar şi a altor specialişti din domeniul furnizării serviciilor publice şi private din ariile de suport pentru evaluarea nevoilor în domeniile: ocupare, sănătate, educaţie, locuire, eliberarea documentelor de identitate;
e) stabilirea strategiei de intervenţie în echipa comunitară integrată şi pregătirea planului de intervenţie pentru priorităţile selectate;
f) revizuirea planului de intervenţie;
g) evaluarea impactului intervenţiei şi stabilirea următoarelor priorităţi asupra cărora să se intervină;
h) contactarea serviciilor şi a instituţiilor cu responsabilităţi în furnizarea serviciilor specializate;
i) evaluarea impactului intervenţiei şi stabilirea următoarelor priorităţi asupra cărora să se intervină pentru eliminarea totală a cauzelor care menţin starea de sărăcie şi asigurarea sustenabilităţii intervenţiei.
(5) Managementul de caz se aplică, de asemenea, în cazurile complexe de boli cronice şi boli rare, care pot fi furnizate de către asistenţii medicali comunitari şi moaşe, în limita competenţelor profesionale, precum şi activităţi de telemedicină şi paleaţie în colaborare cu specialişti pe aceste domenii.
(6) Asistenţii medicali comunitari realizează managementul de caz în cazul bolnavilor cu boli rare, în limita competenţelor profesionale; pentru pacienţii cu tulburări psihice contribuie la realizarea managementului de caz organizat de centrele de sănătate mintală din aria administrativ-teritorială, ca parte a echipei terapeutice, în limita competenţelor; desfăşoară activitatea în sistem integrat, prin aplicarea managementului de caz, cu ceilalţi profesionişti din comunitate: asistentul social/tehnicianul în asistenţă socială, consilierul şcolar şi/sau mediatorul şcolar, pentru gestionarea integrată a problemelor medico-socio-educaţionale ale persoanelor vulnerabile, şi lucrează în echipă cu moaşa şi/sau mediatorul sanitar, acolo unde este cazul.
(7) În cazul serviciilor de asistenţă medicală comunitară acordate de către personalul din asistenţa medicală comunitară, respectiv asistent medical comunitar, moaşă, mediator sanitar, în colaborare cu cabinetele de medicină de familie se vor respecta prevederile Ordinului ministrului sănătăţii şi al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 1.282/728/2023 privind aprobarea Modelului de protocol-cadru de colaborare între unitatea/subdiviziunea administrativ- teritorială şi cabinetele de medicină de familie care deservesc populaţia.
ART. 5
(1) Pentru implementarea abordării integrate a serviciilor comunitare şi accesarea eficientă a resurselor, Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, în colaborare cu Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse, Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Educaţiei, elaborează harta serviciilor comunitare care va include furnizorii de servicii sociale, educaţionale, medicale şi de ocupare.
(2) Harta serviciilor comunitare trebuie să fie accesibilă în format online, la adresa: https://aplicatiasci.servicii-sociale.gov.ro/.
(3) Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei şi Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse identifică indicatorii din cele trei domenii de activitate, ale căror valori vor fi afişate pe harta serviciilor comunitare, în funcţie de datele disponibile la nivelul fiecărei autorităţi centrale în parte.
(4) Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei şi Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse elaborează rapoarte anuale privind acordarea serviciilor comunitare integrate, pe baza datelor statistice rezultate din aplicaţiile mobile şi platforma online SCI şi le prezintă Comisiei naţionale de incluziune socială, în cadrul Mecanismului naţional pentru promovarea incluziunii sociale în România şi le publică pe paginile de internet ale instituţiei pentru informarea publicului larg.
ART. 6
(1) Aplicaţiile online dezvoltate de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei şi Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse deservesc nevoile echipei comunitare integrate şi permit integrarea bazelor de date pentru identificarea indicatorilor sociali, medicali, educaţionali etc. monitorizaţi.
(2) Aplicaţia online SCI (SISCI - Sistem informatic aferent serviciilor comunitare integrate pentru combaterea sărăciei şi excluziunii sociale) include o componentă dedicată accesării web prin intermediul unui browser, cu o interfaţă disponibilă publicului larg, precum şi o componentă mobilă, SCIApp (Android), dedicată utilizatorilor interni, ca un instrument de lucru ce sprijină echipa comunitară integrată şi facilitează procesul de colectare a datelor, identificare, evaluare, informare şi monitorizarea online a fiecărui caz, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), precum şi a celorlalte acte normative aplicabile protecţiei datelor.
(3) Aplicaţia online SCI permite monitorizarea cazurilor în timp real, la diferite niveluri de acces - local, judeţean, central -, ajutând astfel la facilitarea legăturii dintre diferitele niveluri, coordonare, oferirea suportului şi raportarea nevoilor locale. De asemenea, ajută la realizarea managementului serviciilor oferite în ariile: asistenţă socială, sănătate, educaţie, ocupare, locuire şi pregătirea şi eliberarea documentelor de identitate.
(4) Aplicaţia online SCI cuprinde o listă complexă şi unitară a vulnerabilităţilor legate de sărăcie şi excluziune socială, ca instrument de lucru în managementul de caz.
(5) Aplicaţia online SCI cuprinde toate grupurile vulnerabile din comunităţile selectate şi permite completarea în timp real a vulnerabilităţilor, nevoilor şi elaborarea planului de intervenţie pentru fiecare beneficiar. Aplicaţia este concepută în aşa fel încât să poată extrage din problemele cu care se confruntă membrii comunităţii pentru a crea o hartă a problemelor la nivel comunitar.
(6) Ministerul Sănătăţii va asigura interoperabilitatea aplicaţiei ministerului, amcmsr.gov.ro, înscrisă în REGISTRU GOV.RO, cu aplicaţia online SCI şi componenta mobilă SCIApp a Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, cu asigurarea protecţiei datelor cu caracter personal şi a datelor medicale, a respectării confidenţialităţii datelor personale şi a diagnosticului medical al beneficiarilor, conform prevederilor Legii drepturilor pacientului nr. 46/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi conform prevederilor legislaţiei GDPR.
(7) Aplicaţia online SCI, găzduită pe https://aplicatiasci. servicii-sociale.gov.ro/, trebuie să fie protejată împotriva încercărilor deliberate sau accidentale de acces neautorizat la datele pe care acesta le gestionează. Soluţia de securitate trebuie să asigure securitatea şi confidenţialitatea datelor cu caracter personal ale cetăţenilor existente în bazele de date.
ART. 7
Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale are ca responsabilităţi:
a) crearea unor modele sustenabile pentru furnizarea, dezvoltarea şi funcţionarea serviciilor comunitare integrate;
b) îmbunătăţirea sistemelor de evaluare a nevoilor şi de management al informaţiilor, precum şi corelarea acestora cu politicile şi practicile locale de luare a deciziilor, prin dezvoltarea unui program de formare profesională continuă şi a unor mecanisme de suport şi monitorizare pentru asistenţii sociali;
c) participarea la implementarea mecanismului de colaborare interinstituţională pentru furnizarea de servicii comunitare integrate;
d) nominalizarea experţilor şi a personalului relevant pentru grupul de lucru pentru actualizarea periodică a procedurilor privind furnizarea serviciilor comunitare integrate la nivelul comunităţii;
e) participarea la actualizarea periodică a procedurilor pentru furnizarea serviciilor comunitare integrate la nivelul comunităţii şi a managementului de caz;
f) iniţierea actelor normative pentru îmbunătăţirea cadrului legal pentru desfăşurarea activităţii asistenţilor sociali în cadrul echipelor comunitare integrate şi a managementului de caz;
g) participarea la analiza de impact a abordării integrate a evaluării şi intervenţiei pentru reducerea gradului de sărăcie şi excluziune socială;
h) asigurarea sprijinului pentru angajarea asistenţilor sociali în cadrul serviciilor publice de asistenţă socială, prin iniţierea unor programe de interes naţional;
i) asigurarea coordonării metodologice a activităţii asistenţilor sociali care furnizează servicii comunitare integrate în cadrul activităţii de îndrumare metodologică a serviciilor publice de asistenţă socială şi colaborarea cu autorităţile administraţiei publice locale;
j) asigurarea directă şi prin serviciile deconcentrate a monitorizării, evaluării şi controlului serviciilor oferite de către asistenţii sociali;
k) stabilirea indicatorilor de performanţă pentru serviciile sociale în cadrul serviciilor comunitare integrate;
l) colectarea şi analiza periodică a datelor privind activitatea asistenţilor sociali în vederea îmbunătăţirii continue a calităţii acestor servicii furnizate în cadrul serviciilor comunitare integrate.
ART. 8
Atribuţiile Ministerului Sănătăţii în domeniul asistenţei medicale comunitare, prin Unitatea de incluziune socială, sunt cele prevăzute la art. 6 din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 324/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea, funcţionarea şi finanţarea activităţii de asistenţă medicală comunitară. În cadrul abordării integrate a serviciilor comunitare medico-socio-educaţionale, Ministerul Sănătăţii, prin Unitatea de incluziune socială, are următoarele responsabilităţi:
a) asigură, direct şi prin direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, coordonarea tehnică şi metodologică, monitorizarea, evaluarea şi controlul personalului din asistenţa medicală comunitară, inclusiv a personalului ce va furniza servicii de asistenţă medicală comunitară în cadrul echipelor comunitare integrate;
b) reglementează domeniul de activitate al asistenţei medicale comunitare privind abordarea integrată a activităţii personalului din asistenţa medicală comunitară cu cea a personalului din asistenţa socială şi cu cea a personalului din sistemul de educaţie pentru implementarea serviciilor comunitare integrate în scopul creşterii accesului persoanelor aparţinând grupurilor vulnerabile la servicii de asistenţă medico-socială de calitate;
c) participă la implementarea mecanismului de colaborare interinstituţională pentru furnizarea serviciilor comunitare integrate din prisma activităţii de asistenţă medicală comunitară, conform legislaţiei în vigoare;
d) stabileşte obiectivele şi indicatorii activităţii de asistenţă medicală comunitară la nivel naţional pentru furnizarea serviciilor de asistenţă medicală comunitară în cadrul serviciilor comunitare integrate;
e) analizează şi planifică extinderea reţelei de asistenţă medicală comunitară la nivel naţional, inclusiv din prisma serviciilor comunitare integrate;
f) nominalizează experţii pentru grupul de lucru ce va actualiza procedurile privind furnizarea serviciilor comunitare integrate;
g) realizează analiza indicatorilor de implementare a serviciilor comunitare integrate din prisma asistenţei medicale comunitare, pe baza datelor colectate în aplicaţia amcmsr.gov.ro şi a verificării activităţii din comunitate, şi propune soluţii de îmbunătăţire a activităţii integrate, după caz.
ART. 9
Ministerul Educaţiei are ca responsabilităţi:
a) participarea la elaborarea mecanismului de colaborare interinstituţională pentru furnizarea de servicii comunitare integrate;
b) nominalizarea experţilor şi a personalului relevant pentru grupul de lucru pentru elaborarea şi actualizarea periodică a procedurilor şi instrumentelor pentru furnizarea serviciilor comunitare integrate la nivelul comunităţii;
c) participarea la elaborarea şi actualizarea periodică a procedurilor şi instrumentelor pentru furnizarea serviciilor comunitare integrate la nivelul comunităţii;
d) iniţierea şi colaborarea pentru modificarea şi completarea actelor normative pentru adecvarea cadrului legal pentru desfăşurarea în bune condiţii a activităţii consilierilor şcolari şi a mediatorilor şcolari în cadrul echipelor comunitare integrate;
e) participarea la analiza impactului abordării integrate din perspectiva activităţii consilierilor şcolari şi a mediatorilor şcolari;
f) asigurarea coordonării metodologice a activităţii experţilor judeţeni pentru domeniul educaţional, a consilierilor şcolari, mediatorilor şcolari, logopezilor, profesorilor itineranţi şi de sprijin ş.a);
g) asigurarea, prin instituţiile deconcentrate, a monitorizării, evaluării şi controlului serviciilor oferite de către consilierii şcolari, mediatorii şcolari, logopezii, profesorii itineranţi şi de sprijin ş.a., în cadrul echipelor comunitare integrate;
h) stabilirea indicatorilor de performanţă pentru serviciile de consiliere, mediere şcolară, terapie logopedică, sprijin educaţional etc., în cadrul serviciilor comunitare integrate;
i) colectarea şi analiza periodică a datelor activităţii consilierului şcolar, a mediatorului şcolar, a logopedului, a profesorului itinerant şi de sprijin ş.a., în vederea îmbunătăţirii continue a calităţii acestor servicii furnizate în cadrul serviciilor comunitare integrate.
ART. 10
Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse, prin Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie, are ca responsabilităţi:
a) participarea la elaborarea şi implementarea mecanismului de colaborare interinstituţională pentru furnizarea de servicii comunitare integrate;
b) nominalizarea personalului în cadrul grupului de lucru pentru elaborarea şi actualizarea periodică a procedurilor şi instrumentelor pentru furnizarea serviciilor comunitare integrate la nivelul comunităţii;
c) participarea la elaborarea şi actualizarea periodică a procedurilor şi instrumentelor pentru furnizarea serviciilor comunitare integrate la nivelul comunităţii;
d) participarea la elaborarea actelor normative pentru îmbunătăţirea cadrului legal pentru desfăşurarea activităţii asistenţilor sociali în cadrul echipelor comunitare integrate şi a managementului de caz.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: