Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 2.488 din 29 noiembrie 1996  pentru aprobarea Normelor metodologice privind incheierea exercitiului bugetar al anului 1996    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 2.488 din 29 noiembrie 1996 pentru aprobarea Normelor metodologice privind incheierea exercitiului bugetar al anului 1996

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 355 din 30 decembrie 1996

    Ministru de stat, ministrul finanţelor,
    în baza prevederilor art. 75 alin. (1) din Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice şi ale art. 7 din Hotărârea Guvernului nr. 449/1994 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, republicată,
    emite următorul ordin:

    ART. 1
    Se aprobă Normele metodologice privind încheierea exerciţiului bugetar al anului 1996, care fac parte integrantă din prezentul ordin.
    ART. 2
    Direcţia generală a trezoreriei, celelalte direcţii din minister, direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi unităţile lor subordonate vor lua măsuri pentru îndeplinirea dispoziţiilor din prezentul ordin.
    ART. 3
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României.


                               Ministru de stat,
                             ministrul finanţelor,
                                Florin Georgescu

    Bucureşti, 29 noiembrie 1996.
    Nr. 2.488.

                               NORME METODOLOGICE
             privind încheierea exerciţiului bugetar al anului 1996

    Potrivit prevederilor art. 75 din Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice, exerciţiul bugetar se încheie la data de 31 decembrie 1996, operaţiunile efectuându-se în conformitate cu prezentele norme metodologice.

    I. Norme cu caracter general
    1.1. Agenţii economici, indiferent de forma de proprietate, au obligaţia, în condiţiile reglementărilor în vigoare, să calculeze, să reţină şi să vireze, la termenele stabilite, impozitele, taxele, majorările de întârziere, amenzile şi alte venituri datorate bugetului de stat, bugetelor locale, bugetului asigurărilor sociale de stat şi bugetelor fondurilor speciale. În acest scop, agenţii economici vor întocmi şi vor prezenta unităţilor bancare la care au conturile deschise ordinele de plată pentru virarea sumelor datorate, în care se vor înscrie elementele precizate de normele metodologice comune ale Ministerului Finanţelor şi ale Băncii Naţionale a României nr. 16.144/18/1995, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 108 din 28 mai 1996.
    1.2. Direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti vor lua măsurile necesare pentru asigurarea încasării impozitelor şi taxelor de la persoanele fizice, vor intensifica controlul la agenţii economici, indiferent de forma de proprietate, asupra modului de respectare a termenelor de vărsare la buget a impozitelor şi taxelor datorate şi vor aplica, în cazul abaterilor, sancţiunile prevăzute de reglementările în vigoare.
    1.3. Casa de Economii şi Consemnaţiuni va dispune unităţilor din subordine să vireze în contul bugetului de stat şi al bugetelor locale, după caz, impozitele şi taxele încasate, în baza convenţiei încheiate cu Ministerul Finanţelor, de la persoanele fizice, până la ultima zi lucrătoare a anului 1996. Nerespectarea acestui termen atrage aplicarea majorărilor de întirziere prevăzute de reglementările în vigoare.
    1.4. Fondurile alocate pentru subvenţii şi prime de la bugetul de stat şi de la bugetele locale vor fi utilizate până la data de 31 decembrie 1996, pentru destinaţiile aprobate prin dispoziţiile legale în vigoare.
    Regiile autonome şi societăţile comerciale cu capital majoritar de stat au obligaţia de a proceda la recalcularea şi regularizarea cu bugetul de stat a subvenţiilor primite în anul 1996, potrivit cap. III din Normele metodologice ale Ministerului Finanţelor privind înscrierea în bugetul de stat şi acordarea din acesta a subvenţiilor pentru produsele din industria cărbunelui, minereurilor feroase, neferoase, radioactive, rare şi nemetalifere, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 747 din 10 iunie 1994, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 224 din 18 august 1994. În mod asemănător se va proceda şi în cazul bugetelor locale.
    Agenţii economici, care au beneficiat în anul 1996 de prime de la bugetul de stat pentru produsele agricole, au obligaţia de a verifica exactitatea acestora pe baza datelor definitive de bilanţ şi, în cazul în care se constată că s-au primit sume în plus, acestea vor fi restituite bugetului de stat în anul 1997, la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenţi", în termen de 5 zile de la termenul legal de depunere a bilanţului contabil.
    Ordonatorii principali de credite, care au primit în anul 1996 fonduri de la bugetul de stat pentru subvenţii, diferenţe de preţ, transferuri şi prime, au obligaţia, potrivit dispoziţiilor legale, să verifice la regiile autonome, la societăţile comerciale şi la oricare beneficiari de asemenea sume, până la data de 15 februarie 1997, pe baza deconturilor definitive pe anul 1996, justificarea primirii sumelor respective. În cazul în care din verificare rezultă că s-au primit sume necuvenite, acestea vor fi virate de către beneficiarii respectivi până la data de 25 februarie 1997, în contul bugetului de stat pe anul 1997, la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenţi".
    Sumele rămase disponibile la data de 31 decembrie 1996 în conturile bancare 64.14 "Disponibil din subvenţii de la buget pentru regii autonome şi societăţi comerciale cu capital majoritar de stat" şi 64.15 "Disponibil din subvenţii pentru acoperirea diferenţelor de preţ şi tarif", deschise pe seama ordonatorilor de credite la unităţile Băncii Agricole - S.A. şi Băncii Romane pentru Dezvoltare - S.A., după caz, vor fi restituite de către titulari în conturile bugetare ale ordonatorilor de credite care le-au acordat. În cazul în care această operaţiune nu se efectuează de către titularul contului, unităţile bancare, la care sunt deschise conturile de mai sus, vor dispune din oficiu virarea sumelor respective în ultima zi lucrătoare a anului.
    1.5. Fondurile alocate de la bugetul de stat regiilor autonome şi societăţilor comerciale cu capital de stat, pentru finanţarea obiectivelor de investiţii aprobate prin Legea bugetului de stat pe anul 1996 nr. 29/1996 şi rămase neutilizate la data de 31 decembrie 1996, se restituie bugetului de stat pe anul 1997, până la data de 25 ianuarie 1997, la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenţi".
    1.6. Valoarea investiţiilor realizate de societăţile comerciale cu capital majoritar de stat în anul 1996 din fondurile alocate de la bugetul de stat vor fi înregistrate în contul "Capital social", aceasta constituind participarea statului la creşterea capitalului social. Concomitent cu înregistrarea în contabilitatea proprie, agenţii economici respectivi vor întocmi şi formele prevăzute de lege pentru majorarea capitalului social.
    1.7. Regiile autonome şi societăţile comerciale cu capital majoritar de stat, cărora li s-au preluat creditele neperformante pentru investiţii în baza Legii nr. 7/1992, au obligaţia să ramburseze, în limita acestor credite, sume din disponibilul fondului de dezvoltare constituit în condiţiile legii şi rămas la finele anului 1996, care vor fi virate astfel:
    - în contul 50.18 "Disponibil din sumele încasate din reactivarea şi rambursarea obligaţiilor rezultate din aplicarea Legii nr. 7/1992", deschis la trezoreriile municipiilor reşedinţe de judeţ, pe seama Ministerului Finanţelor (în judeţele în care funcţionează trezorerii ale statului);
    - în contul 64.01 "Disponibil din sumele încasate din reactivarea şi rambursarea obligaţiilor rezultate din aplicarea Legii nr. 7/1992", deschis la centrala Băncii Naţionale a României pe seama Ministerului Finanţelor (în judeţele Mehedinţi şi Ilfov, în municipiile Bucureşti şi Constanţa, în care nu funcţionează încă trezorerii ale statului).
    Virarea se efectuează în termen de 5 zile de la termenul legal pentru depunerea bilanţului contabil pe anul 1996. Această operaţiune reprezintă, potrivit Legii nr. 7/1992, reactivarea unei părţi din creditele neperformante preluate de stat.
    Băncile în a căror evidenţă sunt înregistrate credite neperformante, precum şi organele de control financiar de stat ale Ministerului Finanţelor, vor verifica la fiecare agent economic, în termen de 20 de zile de la data încheierii şi depunerii bilanţului contabil pe anul 1996, posibilităţile de reactivare a debitelor prin identificarea şi preluarea unor noi surse disponibile în contul creditelor neperformante.
    1.8. Agenţii economici înregistraţi la organele fiscale ca plătitori de taxa pe valoarea adăugată, care au primit în anul 1996 alocaţii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, după caz, pentru finanţarea investiţiilor, îşi exercită dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată aferente bunurilor şi serviciilor destinate realizării obiectivelor de investiţii cu finanţare bugetară în condiţiile art. 18-21 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992, republicată.
    Cu sumele deduse în anul 1996, inclusiv cele restituite de organele fiscale, pe căile prevăzute în art. 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992, republicată, se reîntregeşte contul de disponibilităţi pentru investiţii, deschis la banca finanţatoare, care se folosesc pentru finanţarea aceluiaşi obiectiv de investiţii.
    Sumele reprezentând taxa pe valoarea adăugată aferentă bunurilor aprovizionate şi serviciilor prestate în luna decembrie 1996, pentru investiţii finanţate din alocaţii bugetare, şi care se rambursează de organele fiscale în anul 1997, se virează de către agenţii economici la bugetul de stat sau la bugetele locale, după caz, în anul 1997, la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenţi", în termen de 5 zile de la data încasării sumelor respective în cont.

    II. Încheierea exerciţiului bugetar la instituţiile publice
    2.1. Instituţiile publice vor dispune măsurile necesare pentru încasarea de la clienţi, până la finele anului curent, a contravalorii produselor livrate, lucrărilor executate şi serviciilor prestate.
    De asemenea, vor acţiona pentru încasarea creanţelor.
    Sumele încasate în numerar, reprezentând venituri bugetare, vor fi depuse cu foaie de vărsământ direct în conturile de venituri ale bugetului de stat sau ale bugetelor locale, după caz.
    Instituţiile publice care încasează venituri pentru bugetul de stat sau bugetele locale, după caz, prin conturi colectoare, deschise la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. din judeţele Mehedinţi şi Ilfov, municipiile Bucureşti şi Constanţa, au obligaţia să verse la bugetul respectiv, până la data de 31 decembrie 1996, pe capitole şi subcapitole ale clasificaţiei bugetare, soldurile aflate în conturile colectoare aferente. Aceste conturi nu pot apărea cu sold în bilanţul încheiat la data de 31 decembrie 1996.
    2.2. Direcţia generală a vamilor va dispune măsuri la unităţile din subordine ca, în perioada rămasă până la finele anului, sumele încasate în conturile colectoare de venituri să fie defalcate şi virate, săptămânal şi în ultima zi lucrătoare a anului, în conturile de venituri, deschise, pe capitole şi subcapitole, la trezoreriile statului şi la unităţile Băncii Comerciale Romane - S.A., după caz.
    Unităţile trezoreriei statului şi unităţile bancare vor urmări efectuarea operaţiunilor de virare la termenul stabilit mai sus, având în vedere ca nu pot rămâne solduri la finele anului 1996 în aceste conturi.
    Începând cu data de 1 ianuarie 1997, plata prin virare a drepturilor statului, stabilite în vamă, în contul trezoreriei statului (cu excepţia municipiului Bucureşti, respectiv, a sectoarelor 2, 4, 5 şi 6, care îşi efectuează operaţiunile prin unităţile Băncii Comerciale Române - S.A.), se va efectua de către agenţii economici prin ordin de plată pentru trezorerie (OPHT), care se completează astfel:
    - pentru veniturile bugetului de stat, reprezentând taxe vamale, taxa pe valoarea adăugată, accize etc., se întocmeşte un singur ordin de plată, în care, pe faţă, se înscrie suma totală, iar pe verso se înscriu sursele de venituri ale bugetului de stat. Pe baza acestui document se înregistrează în contabilitatea trezoreriei veniturilor încasate pe total, precum şi pe surse;
    - pentru comisionul vamal se întocmeşte un ordin de plată distinct, care se înregistrează în contul 30.14.
    Contul colector de venituri se utilizează numai în municipiul Bucureşti, respectiv în sectoarele 2, 4, 5 şi 6 în care nu funcţionează încă trezorerii ale statului, iar în celelalte cazuri îşi încetează funcţiunea.
    2.3. Ordonatorii de credite vor dispune măsuri severe privind angajarea fondurilor pînă la finele anului 1996, în limita creditelor bugetare aprobate şi deschise şi numai pentru cheltuieli strict necesare funcţionarii instituţiilor, prevenindu-se risipa, formarea de stocuri de materiale şi mărfuri peste necesar, efectuarea de cheltuieli neeconomicoase s.a. În acest scop se va urmări:
    a) repartizarea creditelor bugetare în limita alocaţiilor prevăzute, aprobarea virarilor de credite în cazuri strict justificate, înainte de efectuarea cheltuielilor şi cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare;
    b) achitarea contravalorii materialelor şi mărfurilor primite şi recepţionate din creditele bugetare aprobate cu această destinaţie;
    c) acordarea de avansuri spre decontare pentru acţiuni care se încheie şi se decontează până la finele anului;
    d) verificarea zilnică a operaţiunilor privind deschiderea şi repartizarea de credite bugetare, precum şi a plăţilor înregistrate în extrasele de cont, iar în cazul în care unele dintre acestea nu aparţin instituţiei, se vor lua măsuri pentru corectarea erorilor în mod operativ;
    e) în vederea îndeplinirii condiţiilor de intrare în vigoare a acordurilor de împrumuturi externe pentru achiziţionarea de bunuri din import, ordonatorii de credite pot acorda avansurile prevăzute în contracte, cu condiţia justificării acestora în conformitate cu clauzele prevăzute în contractele comerciale.
    2.4. Ordonatorii de credite principali şi secundari, finanţaţi din bugetul de stat, vor repartiza credite bugetare instituţiilor din subordine, cel mai târziu până la data de 15 decembrie 1996, asigurându-se timpul necesar efectuării cheltuielilor până la finele anului. Excepţie fac creditele bugetare suplimentare din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului şi din Fondul de intervenţie la dispoziţia Guvernului, care vor fi repartizate cel mai târziu la data de 25 decembrie 1996.
    2.5. Avansurile acordate în anul 1996, conform Hotărârii Guvernului nr. 368/1996, de către instituţiile publice, pe baza contractelor încheiate cu furnizorii, vor fi regularizate în cursul lunii decembrie, astfel încât la data de 31 decembrie 1996 să se reflecte în bunuri achiziţionate, lucrări executate şi servicii prestate, iar sumele rămase neutilizate vor fi restituite ordonatorilor de credite până la data de 31 decembrie 1996, reconstituindu-se plăţile de casă.
    Fac excepţie de la această regulă sumele acordate anticipat regiilor autonome şi societăţilor comerciale care, potrivit normelor interne, prestează servicii numai pe bază de garanţii (poştă, telefon, furnizarea energiei electrice şi a gazului metan şi servicii comunale).
    Potrivit prevederilor art. 40 alin. (3) din Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice, sumele reprezentând plaţi în avans, efectuate în condiţiile contractuale, pentru acţiunile şi categoriile de cheltuieli prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 368/1996 şi nejustificate prin prestaţiile realizate până la finele anului 1996, vor fi recuperate în condiţiile legii, în anul următor, de către instituţia publică care a acordat avansurile şi se vor restitui bugetului din care au fost avansate, la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenţi".
    2.6. Instituţiile publice vor asigura, până la data de 31 decembrie 1996, plata salariilor personalului, aferentă lunii decembrie 1996, a premiilor, a indemnizaţiilor de asigurări sociale de stat şi a altor drepturi băneşti, în limita fondurilor prevăzute cu această destinaţie, atât din credite bugetare, cât şi din mijloace speciale extrabugetare.
    În acest scop, trezoreriile statului şi unităţile bancare, după caz, vor eşalona instituţiile publice pentru ridicarea numerarului necesar, începând cu data de 20 decembrie 1996. La data stabilită pentru ridicarea numerarului pentru plată salariilor, instituţiile publice vor prezenta şi ordinele de plată pentru virarea contribuţiei de asigurări sociale de stat, impozitul pe salarii, contribuţiei la Fondul pentru plata ajutorului de şomaj, contribuţiei pentru pensia suplimentară, sumelor reţinute în contul unor persoane juridice şi fizice etc.
    În cazul în care au rămas drepturi de personal neplătite, acestea se achită în anul următor, din fondurile prevăzute cu această destinaţie în anul 1997.
    2.7. Alocaţiile de stat pentru copii vor fi achitate până la finele anului 1996, în care scop ministerele plătitoare vor lua măsurile corespunzătoare.
    2.8. Instituţiile publice, inclusiv cele care au primit subvenţii de la buget, au obligaţia ca până la finele lunii decembrie 1996 să depună în conturile bancare corespunzătoare sumele aflate în casieria proprie.
    2.9. Creditele bugetare deschise şi repartizate, precum şi cele care nu au fost deschise, rămase neutilizate la data de 31 decembrie 1996, în conturile ordonatorilor de credite, se anulează de drept conform prevederilor art. 76 alin. (2) din Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice.
    2.10. Instituţiile publice au obligaţia ca până cel mai târziu la data de 22 decembrie 1996 să lichideze operaţiunile de mandat primite de la alte instituţii sau agenţi economici şi să restituie sumele rămase neutilizate. În contul "Sume de mandat şi sume de depozit" nu pot fi menţinute sume la finele anului 1996, cu excepţia cazurilor prevăzute în anexa nr. 1.
    2.11. Instituţiile publice, vor lua măsurile necesare ca eventualele acreditive în lei, deschise pentru procurări de materiale şi mărfuri, rămase neutilizate până la finele anului 1996, să fie restituite în conturile din care au fost acordate, în vederea reconstituirii plăţilor de casă.
    Acreditivele în valută deschise de către instituţiile publice pentru importurile care sunt în curs de derulare se menţin în continuare până la lichidarea contractului respectiv. Sumele rămase nefolosite în valută se virează la fondul valutar al statului, iar contravaloarea în lei se varsă la bugetul de stat pe anul 1997 la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenţi", în termen de 5 zile de la încheierea importurilor.
    2.12. Instituţiile publice, care au rezervat în cursul anului la bănci, în conturi distincte, sume de la buget, din mijloacele extrabugetare şi din fonduri speciale, pentru procurarea de valută prin licitaţie, potrivit normelor în vigoare, vor dispune restituirea, până la data de 31 decembrie 1996, a disponibilităţilor neutilizate, aflate în conturile deschise la băncile comerciale, pentru reîntregirea plăţilor de casă în conturile din care au fost alocate. Ordonatorii de credite răspund de efectuarea acestei operaţiuni în timp util.
    2.13. Valuta procurată din credite bugetare şi rămasă neutilizată la finele anului se depune la bancă în contul fondului de rezervă valutară, iar cu contravaloarea în lei a valutei se reconstituie plăţile de casă la subdiviziunea respectivă. Face excepţie valuta procurată până la finele anului în scopul rambursării la extern a ratelor la împrumuturile guvernamentale şi plata de dobânzi, la termenele scadente până la data de 15 ianuarie. Valuta procurată din fonduri extrabugetare sau din alte fonduri speciale, precum şi garanţiile în valută depuse la unităţile vamale, aflate în conturile instituţiilor publice, deschise la băncile comerciale, se reportează în anul următor pentru a fi utilizate în scopul pentru care au fost procurate.
    Instituţiile publice, care au încasat în conturi distincte valuta pentru serviciile prestate sau pentru lucrările executate şi care, potrivit legii, reprezintă venituri bugetare, au obligaţia de a vira valuta respectivă la fondul de rezervă valutară, iar contravaloarea în lei se va vira la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat şi la bugetele locale, după caz, până la data de 31 decembrie 1996, la subdiviziunea la care se încasează venitul respectiv. Ordonatorii de credite şi conducătorii compartimentelor financiar-contabile răspund de eventualele sume neregularizate, aşa cum s-a precizat mai sus.
    2.14. Reprezentantele României din străinătate aplică prevederile prezentelor norme cu privire la plata salariilor, încasarea sumelor de la debitori, plata obligaţiilor pentru procurări de bunuri şi servicii şi efectuarea inventărierii patrimoniului.
    Disponibilităţile în valută procurată din finanţarea bugetară, rămase la finele anului 1996 la reprezentanţele diplomatice şi comerciale ale României din străinătate, se reportează în anul următor şi se regularizează cu bugetul de stat, de către Ministerul Afacerilor Externe, inclusiv de celelalte ministere care finanţează cheltuieli de această natură, astfel:
    - în termen de 45 de zile pentru reprezentanţele din Europa şi în termen de 60 de zile pentru cele din celelalte continente, contravaloarea în lei a valutelor existente la data de 31 decembrie 1996, stabilite la cursul de schimb de la data când are loc operaţiunea de regularizare, se virează de către Ministerul Afacerilor Externe şi de celelalte ministere, din creditele bugetare aprobate pentru anul 1997, privind întreţinerea şi funcţionarea reprezentanţelor respective, la bugetul de stat pe anul 1997, în contul bugetar 60.22.x.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenţi".
    2.15. Excedentele rezultate din execuţia bugetelor instituţiilor publice care sunt finanţate din venituri extrabugetare şi din alocaţii acordate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, după caz, se regularizează la sfârşitul anului 1996, în limita sumelor primite de la aceste bugete.
    Instituţiile de cultură şi unităţile sportive regularizează soldul disponibil de la finele anului 1996 potrivit prevederilor art. 1 alin. 2 şi 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 9/1996, aprobată şi modificată prin Legea nr. 86/1996, şi ale art. 1 alin. 2 şi 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/1996, aprobată prin Legea nr. 59/1996.
    Cu sumele regularizate, ordonatorii de credite vor reconstitui plăţile de casă pe anul 1996.
    2.16. Potrivit Hotărârii Guvernului nr. 491/1995, sumele constituite pentru organizarea taberelor, excursiilor, expediţiilor şcolare şi a altor forme de petrecere a timpului liber pentru preşcolari şi elevi, rămase neachitate, se reportează în anul următor cu aceeaşi destinaţie.
    2.17. Conform prevederilor art. 23 alin. (2) din Legea nr. 29/1996, disponibilităţile în lei şi în valută rămase la finele anului 1996 din cota de 23%, reţinută de Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci, se reportează în anul următor, urmând a fi utilizate pentru aceleaşi destinaţii prevăzute de reglementările în vigoare.
    2.18. Sumele aferente fondului de salarii pentru plata medicilor pe trimestrul IV 1996, din judeţele Bistriţa-Năsăud, Braşov, Buzău, Neamţ, Sibiu, Suceava, Vâlcea şi Vrancea, cuprinse în experimentarea introducerii noului sistem de acordare a asistenţei medicale şi de alocare a resurselor în acest domeniu, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 370/1994, completată cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 108/1995, se rezervă de către direcţiile sanitare judeţene la finele anului 1996 pe bază de calcule fundamentate, în contul "Sume de mandat şi sume în depozit".
    Aceste sume vor fi utilizate, până cel mai târziu la 28 februarie 1997, pentru plata medicilor, potrivit regularizării efectuate pentru activitatea trimestrului IV 1996, în raport de numărul de puncte calculate conform prevederilor art. 8 din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 370/1994, completată cu Hotărârea Guvernului nr. 108/1995.
    Eventualele sume rămase neutilizate vor fi vărsate la bugetul de stat pe anul 1997, la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenţi", în termen de două zile de la data plăţii drepturilor de personal.
    2.19. Ordonatorii de credite principali, finanţaţi din bugetul de stat, care au conturile deschise la Sucursala municipiului Bucureşti a Băncii Comerciale Române - S.A., îşi vor reîntregi contul de cheltuieli pe anul 1996, deschis pe capitole, precum şi conturile de disponibil ale fondurilor speciale cu sume retrase din:
    - disponibilităţi băneşti rămase la finele anului, în conturile corespunzătoare de la Banca Română pentru Dezvoltare - S.A. şi Banca Agricolă - S.A., după caz, care provin din alocaţiile bugetare sau din fondurile speciale, după caz, pentru finanţarea investiţiilor proprii şi a investiţiilor la regiile autonome şi la societăţile comerciale cu capital de stat, din alocaţiile pentru cheltuielile de prospecţiuni geologice şi cheltuielile pentru reparaţii capitale pentru drumuri şi poduri;
    - disponibilităţile băneşti rămase neutilizate la finele anului în conturile instituţiilor subordonate, deschise la unităţile Băncii Agricole - S.A., în judeţele în care nu funcţionează trezorerii ale statului, pentru finanţarea cheltuielilor de întreţinere şi funcţionare;
    - disponibilităţile băneşti din conturile "Titulari de avansuri", deschise pe seama instituţiilor din subordine care nu au calitatea de ordonatori de credite terţiari, la unităţile Băncii Comerciale Romane S.A., Băncii Agricole - S.A. şi la trezoreriile statului, după caz, (operaţiunea poate avea loc şi la ordonatorii secundari şi terţiari de credite care le-au transmis).
    Ordonatorii secundari şi terţiari de credite, finanţaţi de la bugetul de stat, îşi reintregesc contul de finanţare bugetară, deschis la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. sau la trezorerii ale statului, după caz, cu disponibilităţile băneşti retrase din contul pentru finanţarea investiţiilor proprii, deschis la Banca Româna pentru Dezvoltare - S.A. şi la Banca Agricolă - S.A., după caz.
    Virarea sumelor menţionate mai sus se efectuează de către instituţia respectivă, împreună cu unitatea bancară finanţatoare la care sunt deschise conturile, fiind interzisă rămânerea la finele anului a sumelor provenite din alocaţii bugetare în conturile pentru finanţarea investiţiilor sau în conturile pentru cheltuieli de întreţinere şi funcţionare.
    2.20. Ordonatorii principali de credite, finanţaţi din bugetele locale, care au conturile deschise la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A., îşi reîntregesc la finele anului mijloacele băneşti, din contul de disponibil al bugetului local, cu sumele rămase în conturile instituţiilor din subordine. Operaţiunea de virare se efectuează de către instituţia respectivă, împreună cu unitatea Băncii Comerciale Române - S.A. şi a Băncii Agricole - S.A., după caz, la care sunt deschise conturile respective.
    De asemenea, ordonatorii de credite principali şi terţiari, finanţaţi din bugetele locale, îşi mai reîntregesc mijloacele băneşti din contul cu disponibilităţile rămase neutilizate şi care se regăsesc în contul de finanţare a investiţiilor, deschis la Banca Română pentru Dezvoltare - S.A. sau la Banca Agricolă - S.A., după caz.
    2.21. Soldul contului "Disponibil din venituri extrabugetare", rămas la finele anului 1996 la instituţiile publice finanţate integral din venituri extrabugetare, se reportează, conform prevederilor art. 73 alin. (3) din Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice, în anul următor.
    2.22. Veniturile reţinute de Ministerul Apărării Naţionale şi de Ministerul de Interne şi de celelalte componente ale forţelor armate, în condiţiile art. 7 din Legea nr. 29/1996, rămase neutilizate la finele anului 1996, se vărsă la bugetul de stat sau la bugetele locale, după caz, la subcapitolele corespunzătoare unde se încadrează sursa respectivă.
    2.23. Sumele rămase neutilizate la finele anului 1996 în contul de disponibil pentru mijloace extrabugetare din cota de 70% din contravaloarea serviciilor prestate, conform Legii nr. 75/1995, de către inspectoratele pentru calitatea seminţelor şi materialului săditor, Laboratorul Central pentru Controlul Calităţii Seminţelor şi Institutul pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor se vărsă la bugetul de stat la subcapitolul 21.01.05 "Taxe pentru analize efectuate de laboratoare, altele decât cele sanitare de pe lângă instituţii". În cazul în care la finele anului 1996 se află sume de natura celei de mai sus în contul Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, acestea vor fi virate la bugetul de stat, la subcapitolul menţionat.
    În acelaşi mod se procedează şi cu sumele rămase disponibile la finele anului 1996, din cota de 25% reţinută de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, în condiţiile art. 15 alin. (3) din Legea nr. 29/1996, care se virează la bugetul de stat, la subcapitolul 21.01.09 "Veniturile circumscripţiilor, laboratoarelor şi dispensarelor veterinare".
    2.24. Sumele rămase neutilizate la finele anului 1996 din Fondul de intervenţie la dispoziţia Guvernului pentru realizarea lucrărilor de înlăturare a efectelor calamităţilor naturale produse în unele judeţe vor fi restituite, de către direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti, Ministerului Finanţelor - Direcţia generală a trezoreriei în contul 61.75.200.01.60, deschis la Sucursala municipiului Bucureşti a Băncii Comerciale Române - S.A.
    2.25. Veniturile reţinute în anul 1996 de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale în baza Legii protecţiei muncii nr. 90/1996 şi rămase neutilizate se virează la bugetul de stat, în ultima zi lucrătoare a anului 1996, la subcapitolul 21.01.30 "Alte venituri de la instituţiile publice".
    2.26. Instituţiile publice au obligaţia de a lua măsurile necesare pentru lichidarea, până la finele anului, a imobilizărilor de fonduri în debitori, clienţi şi alte creanţe, iar cu sumele încasate vor fi reconstituite plăţile de casă sau vor fi virate la buget (cont 60.22.x.05 la unităţile Băncii Comerciale Romane - S.A. şi cont 20.22.01.05 la trezorerii), în cazul în care acestea provin din finanţarea bugetară a anilor precedenţi.
    În raportul la darea de seamă contabilă pe anul 1996 se va analiza în mod deosebit situaţia creanţelor pe categorii de operaţiuni şi pe surse de finanţare şi cauzele care le-au determinat, precum şi măsurile stabilite pentru lichidarea acestora.
    2.27. Instituţiile publice au obligaţia, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare, să efectueze inventarierea patrimoniului potrivit Legii contabilităţii nr. 82/1991 şi Normelor privind organizarea şi efectuarea inventarierii patrimoniului, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 2.388/1995, să întocmească registrul-inventar conform normelor în vigoare şi să reflecte rezultatele acesteia în bilanţul contabil de la finele anului 1996.
    2.28. Instituţiile publice au obligaţia ca, în primele 3 zile lucrătoare ale anului 1997, să comunice trezoreriei statului sau unităţii bancare, după caz, la care au conturile deschise, confirmarea soldurilor conturilor de cheltuieli bugetare şi de disponibilităţi.
    Eventualele diferenţe faţă de soldurile respective aflate în contabilitatea trezoreriei statului sau unităţii bancare vor fi clarificate operativ, fiind interzisă încheierea execuţiei la finele anului 1996 cu diferenţe.
    Instituţiile publice au obligaţia de a prezenta unităţilor bancare sau trezoreriilor statului, după caz, unde acestea au conturile deschise, dările de seamă contabile asupra execuţiei bugetare pe anul 1996, pentru obţinerea vizei privind exactitatea plăţilor de casă şi a soldurilor conturilor de disponibilităţi cu cele din conturile corespunzătoare.
    Unităţile Băncii Romane pentru Dezvoltare - S.A. şi ale Băncii Agricole - S.A. vor viza bilanţurile contabile ale instituţiilor publice şi ale ministerelor pentru plăţile de investiţii efectuate în cursul anului; viza se acordă pe formularul "Finanţarea investiţiilor" (anexa nr. 17 la darea de seamă contabilă).
    2.29. Ordonatorii principali şi secundari de credite vor centraliza datele din dările de seama contabile primite de la instituţiile din subordine, numai dacă acestea sunt vizate de organele bancare sau trezoreriile statului, după caz. Dările de seamă contabile centralizate ale ordonatorilor principali de credite vor fi vizate de Banca Naţională a României - Direcţia contabilităţii generale, numai în ceea ce priveşte plăţile de casă pe capitole de cheltuieli efectuate prin unităţile Băncii Comerciale Române - S.A., raportate în situaţia 1a), anexa la darea de seamă.

    III. Încheierea exerciţiului bugetelor locale
    3.1. Ordonatorii principali de credite, finanţaţi din bugetele locale, din judeţele Mehedinţi şi Ilfov, din municipiile Bucureşti şi Constanţa în care nu funcţionează trezorerii ale statului, vor dispune virarea soldului de disponibil rămas la finele anului în contul de disponibil deschis pe seama acestora la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. şi ale Băncii Agricole - S.A., după caz, în contul de disponibil al bugetului local, deschis pe seama direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, a municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov, administraţiilor financiare şi circumscripţiilor fiscale, după caz.
    3.2. Consiliile locale comunale, orăşeneşti, municipale, care au primit în cursul anului 1996 împrumuturi temporare din fondul de tezaur al consiliului judeţean şi al Consiliului Local al Municipiului Bucureşti, au obligaţia să le ramburseze până la data de 31 decembrie 1996.
    În acelaşi mod procedează şi consiliul judeţean şi Consiliul Local al Municipiului Bucureşti, în cazul în care au primit împrumuturi temporare din fondul de tezaur pentru execuţia bugetului propriu.
    Bugetul local care nu poate rambursa integral împrumutul primit din fondul de tezaur, potrivit prevederilor art. 61 alin. (5) din Legea nr. 72/1996, nu va putea rămâne cu sold la finele anului 1996.
    Totodată, consiliile locale care au utilizat temporar fondul de rulment, în condiţiile prevederilor art. 63 lit. b), au obligaţia reîntregirii acestui fond până la data de 31 decembrie 1996.
    3.3. Potrivit prevederilor art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 1.012/1996 privind alocarea unor sume din bugetul de stat pe anul 1996 pentru plata ajutorului social, în condiţiile art. 21 din Legea nr. 67/1995 privind ajutorul social, sumele alocate prin suplimentarea sumelor defalcate din impozitul pe salarii din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului pentru plata ajutorului social şi rămase neutilizate la data de 31 decembrie 1996, se restituie bugetului de stat, operaţiune care se efectuează astfel:
    - la nivelul fiecărui buget local se stabileşte la subcapitolul 60.02.09 "Ajutor social" diferenţa dintre creditele bugetare anuale definitive (mai mari) şi plăţile de casă (mai mici), înregistrate până la data de 31 decembrie 1996;
    - suma rezultată şi rămasă neutilizată se restituie bugetului de stat, astfel:
    - consiliul local respectiv comunică trezoreriei statului suma rămasă neutilizată la finele anului la subcapitolul 60.02.09 "Ajutor social";
    - trezoreria statului întocmeşte o notă contabilă la care anexează comunicarea consiliului local, în care se evidenţiază restituirea, astfel: se debitează contul 21.34.02 "Venituri buget local din sume defalcate din impozitul pe salarii" prin creditul contului 20.02.01.02 "Veniturile bugetului de stat" (din restituirea sumelor defalcate din impozitul pe salarii).
    Sumele alocate de la bugetul de stat în condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 936/1996, pentru continuarea şi finalizarea unor lucrări de investiţii, precum şi pentru reparaţii la obiective de interes local, şi rămase neutilizate până la data de 31 decembrie 1996 vor fi restituite în conturile bugetului de stat din care au fost acordate.
    3.4. Operaţiunile de mai sus se reflectă în mod corespunzător în execuţia şi, respectiv, în excedentul bugetului local, după care se efectuează operaţiunile de regularizare, prevăzute de reglementările în vigoare, astfel:
    - fiecare buget local care a primit transferuri din bugetul de stat restituie sumele rămase nefolosite la finele anului 1996, procedându-se astfel:
    3.4.1. Suma rezultată în plus, ca diferenţă între sumele primite şi înregistrate în contul de venituri al bugetului local al subcapitolului 37.02.01, reprezentând subvenţii primite pentru asigurarea protecţiei sociale a populaţiei pentru energia termică şi transportul urban de călători, şi plăţile de casă înregistrate în contul de cheltuieli al bugetului local la capitolul 63.02 "Servicii şi dezvoltare publică şi locuinţe" (alin. 35.03 "Subvenţii pentru acoperirea diferenţelor de preţ şi tarif") şi capitolul 68.02 "Transporturi şi comunicaţii" se virează cu ordin de plată, reconstituindu-se plăţile de casă, astfel:
    a) la trezoreria statului
    - în creditul contului 23.85.01.01 "Transferuri din bugetul de stat către bugetele locale pentru asigurarea protecţiei sociale a populaţiei pentru energia termică şi transportul urban de călători", prin debitarea contului 21.37.02.01 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru asigurarea protecţiei sociale a populaţiei pentru energia termică şi transportul urban de călători".
    b) la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A.
    - în creditul contului 61.85.x.01 "Transferul din bugetul de stat către bugetele locale pentru asigurarea protecţiei sociale a populaţiei pentru energia termică şi transportul urban de călători", prin debitarea contului 63 "Disponibil buget local".
    3.4.2. Suma rezultată în plus ca diferenţă între sumele primite şi înregistrate în contul de venituri al bugetului local, la subcapitolul 37.02.02, reprezentând subvenţii primite de bugetele locale pentru investiţii şi plăţile de casă, înregistrate în contul de cheltuieli al bugetului local, la capitolul 63.02 "Servicii şi dezvoltare publică şi locuinţe" şi la capitolul 68.02 "Transporturi şi comunicaţii" (art. 72 şi 73) se virează cu ordin de plată, reconstituindu-se plăţile de casă, astfel:
    a) la trezoreria statului
    - în creditul contului 23.85.01.02 "Transferuri din bugetul de stat către bugetele locale pentru investiţii", respectiv creditul contului 23.85.01.03 "Transferuri din bugetul de stat către bugetele locale pentru investiţii finanţate parţial din împrumuturi externe", prin debitul contului 21.37.02.02 "Veniturile bugetului local" din "Subvenţii primite de bugetele locale pentru investiţii", respectiv debitul contului 21.37.02.03 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru investiţii finanţate parţial din împrumuturi externe";
    b) la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A.
    - în creditul contului 61.85.x.02 "Transferuri din bugetul de stat către bugetele locale pentru investiţii" şi creditul contului 61.85.x.03 "Transferuri din bugetul de stat către bugetele locale pentru investiţii finanţate parţial din împrumuturi externe" prin debitul contului 63 "Disponibil buget local".
    3.5. Excedentul bugetului local, rezultat după efectuarea operaţiunilor de regularizare menţionate mai sus, se repartizează pentru:
    a) constituirea fondului de rulment propriu. Acesta se stabileşte în limita a 5% din veniturile proprii realizate în anul 1996, inclusiv sumele defalcate din impozitul pe salarii. Din suma rezultată se scade soldul fondului de rulment constituit până la data de 31 decembrie 1995, iar diferenţa rămasă în plus se alocă pentru constituirea fondului de rulment propriu;
    b) vărsămintele la fondul de tezaur judeţean sau al municipiului Bucureşti, reprezentând suma rămasă din excedentul bugetului local, după alocarea la fondul de rulment propriu.
    3.6. Fondul de tezaur al judeţului, municipiului Bucureşti şi judeţului Ilfov se păstrează în contul 50.08 "Disponibil din fondul de tezaur judeţean" (în judeţele în care funcţionează trezorerii) sau în contul 65.12 "Disponibil din fondul de tezaur" deschis pe seama consiliilor judeţului Mehedinţi, municipiului Bucureşti şi judeţului Ilfov, la sucursalele Băncii Comerciale Romane - S.A. (în localităţile în care nu funcţionează trezorerii ale statului).
    3.7. Operaţiunea de regularizare şi repartizare a excedentului bugetelor locale se efectuează astfel:
    a) de către trezoreriile statului, împreună cu consiliile comunale, orăşeneşti, municipale şi judeţene, pe baza contului de execuţie a bugetului local respectiv, întocmit pe baza datelor din contabilitatea trezoreriei;
    b) la judeţele în care nu funcţionează trezorerii ale statului, de către:
    - direcţia generală a finanţelor publice şi controlului financiar de stat, pe baza contului de execuţie prezentat de consiliile locale comunale şi judeţene;
    - circumscripţiile fiscale, pe baza contului de execuţie prezentat de către consiliile locale orăşeneşti;
    - administraţiile financiare, pe baza contului de execuţie prezentat de consiliile locale municipale.
    Operaţiunile de regularizare a excedentului bugetului local se efectuează în primele 5 zile lucrătoare ale lunii ianuarie 1997.
    3.8. La încheierea exerciţiului bugetelor locale şi având în vedere prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 15/1995, aprobată prin Legea nr. 121/1995, autorităţile locale şi regiile autonome beneficiare de împrumuturi externe pentru investiţii cuprinse în Proiectul B.E.R.D. de dezvoltare a utilităţilor municipale vor ţine seama de precizările Ministerului Finanţelor transmise cu adresa nr. 37.101 din 10 iulie 1996.
    Contul 50.20 "Disponibil din fondul pentru garantarea împrumuturilor externe, dobânzi şi comisioane aferente" se reportează în anul următor cu aceeaşi destinaţie.

    IV. Încheierea exerciţiului bugetului asigurărilor sociale de stat
    4.1. Execuţia de casă a bugetului asigurărilor sociale de stat se încheie la finele anului 1996, la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A., astfel:
    - soldul contului 66.09 "Veniturile bugetului asigurărilor sociale de stat" şi al contului 66.59 "Cheltuielile bugetului asigurărilor sociale de stat" se virează în ultima zi lucrătoare a anului 1996 la Sucursala municipiului Bucureşti a Băncii Comerciale Române - S.A. După colectarea tuturor operaţiunilor, Sucursala municipiului Bucureşti a Băncii Comerciale Române - S.A. închide soldurile conturilor de mai sus prin contul 64.25 "Disponibil din excedentul bugetului asigurărilor sociale de stat din anii precedenti", care poate înregistra sold creditor sau debitor, după caz, reflectându-se în contul general al trezoreriei statului deschis la Banca Comercială Română - S.A. (cont 51.50).
    Pentru trezoreriile statului se transmit norme distincte.

    V. Încheierea execuţiei fondurilor speciale
    5.1. Soldurile fondurilor speciale constituie potrivit dispoziţiilor legale în vigoare şi rămase la finele anului 1996 în conturile respective se reportează în anul următor conform prevederilor anexei nr. 2.
    5.2. În conformitate cu prevederile art. 76 alin. (3) din Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice, soldul Fondului de risc şi accident pentru protecţia specială a persoanelor handicapate şi al Fondului special pentru plata pensiilor şi a altor drepturi de asigurări sociale ale agricultorilor, rămase la finele anului, se regularizează cu bugetul de stat, astfel:
    - soldul fondului la finele anului 1996 se virează, în limita subvenţiilor primite de la bugetul de stat, în contul 61.85.x.08 şi, respectiv, 61.85.x09, deschis la Sucursala municipiului Bucureşti a Băncii Comerciale Române - S.A. pe seama Secretariatului de Stat pentru Handicapaţi şi, respectiv, a Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
    În cazul în care, după operaţiunea de regularizare, conturile fondurilor respective rămân cu sold, acesta se reportează în anul următor.
    5.3. Ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale şi instituţiile subordonate acestora au obligaţia de a verifica sumele aflate în contul 50.01 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specială ale ministerelor şi instituţiilor subordonate" şi în contul 50.02 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specială ale instituţiilor publice de subordonare locală", deschise la trezoreriile statului, şi în contul 64.11 "Disponibil din fondul cu destinaţie specială şi de redistribuire" şi, respectiv, 65.11, deschise la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A., avându-se în vedere că în aceste conturi pot rămâne, la finele anului, numai mijloace cu destinaţie specială prevăzute expres prin dispoziţiile legale în vigoare şi care, de drept, se reportează în anul următor. În acest scop, până la data de 27 decembrie 1996, instituţiile respective vor prezenta unităţii bancare sau trezoreriilor statului, după caz, la care au deschise conturile respective, situaţia sumelor privind fondurile speciale şi temeiul legal în baza cărora se pot reporta în anul următor (se reportează, din oficiu, sumele alocate în anul 1996 din contribuţia în lei a ajutoarelor externe pentru finanţarea unor obiective, donaţiile de la persoanele fizice şi juridice, sumele provenite din lichidarea C.A.P.). Sumele care nu se încadrează în această categorie vor fi virate la bugetul de stat sau la bugetele locale, după caz, la cap. 22.01.20 "Încasări din alte surse" până la data de 31 decembrie 1996.
    În cazul în care instituţiile publice nu prezintă situaţia menţionată mai sus, trezoreriile statului şi unităţile băncilor comerciale nu vor aviza plaţi din contul respectiv până la clarificarea situaţiei.

    VI. Încheierea execuţiei bugetare de către unităţile bancare
    6.1. Banca Naţională a României - S.A. şi băncile comerciale care efectuează operaţiuni de încasări şi plăţi în contul trezoreriei statului vor lua măsurile necesare ca documentele primite până la data de 31 decembrie 1996 (respectiv ultima zi lucrătoare a anului), de la agenţii economici, reprezentând plaţi de impozite, taxe şi alte venituri în contul bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetelor locale şi bugetelor fondurilor speciale şi mijloace extrabugetare să fie decontate din conturile indicate, după care vor fi transmise operativ la trezoreriile statului sau la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A., după caz, pentru înregistrarea în conturile de venituri ale bugetelor menţionate mai sus.
    În acest scop, Banca Naţională a României şi centralele băncilor comerciale vor stabili programul de lucru, astfel încât să asigure efectuarea tuturor operaţiunilor legate de încheierea exerciţiului bugetar pe anul 1996.
    Documentele de plăţi primite până la data de 31 decembrie 1996 (respectiv ultima zi lucrătoare a anului) de la instituţiile publice vor fi decontate în limita creditelor bugetare deschise sau a disponibilităţilor din conturi, după caz, şi înregistrate în conturile corespunzătoare exerciţiului bugetar al anului 1996.
    Documentele de plăţi, care nu au acoperire în credite bugetare deschise şi repartizate sau în disponibilităţile din conturi, vor fi restituite instituţiilor respective şi vor fi soluţionate conform prevederilor art. 76 din Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice.
    6.2. Unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. şi ale Băncii Agricole - S.A. vor urmări prezentarea de către ordonatorii de credite a documentelor de retragere a disponibilităţilor aflate în conturile instituţiilor publice (ordonatorii terţiari şi secundari, după caz), în vederea virării în conturile ordonatorilor principali de credite din care acestea au fost alimentate, avându-se în vedere următoarele:
    a) unităţile Băncii Comerciale Române - S.A., Băncii Romane pentru Dezvoltare - S.A. şi Băncii Agricole - S.A., după caz, pe baza ordinelor de plată prezentate de instituţiile publice, vor proceda la retragerea disponibilităţilor aflate în conturile: 64.13 "Titulari de avansuri", 64.14 "Disponibil din subvenţii de la buget pentru regii autonome şi societăţi comerciale cu capital majoritar de stat", 64.15 "Disponibil din subvenţii pentru acoperirea diferenţelor de preţ şi tarif, potrivit normelor legale", 64.42 "Disponibil din alocaţii bugetare ale instituţiilor publice", deschise la unităţile Băncii Agricole - S.A., şi vor fi virate în conturile ordonatorilor principali şi terţiari de credite, după caz, deschise la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. pentru reconstituirea plăţilor de casă;
    b) unităţile Băncii Agricole - S.A., împreună cu unităţile vamale vor vira, în ultima zi lucrătoare a anului, soldul contului 64.43 deschis pe seama Direcţiei generale a vămilor (în care s-au înregistrat taxele vamale, accizele, taxa pe valoarea adăugată), defalcat pe conturile corespunzătoare de venituri ale bugetului de stat, deschis la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A.;
    c) unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. din judeţele Mehedinţi şi Ilfov, municipiul Bucureşti şi Constanţa, în care nu funcţionează trezorerii ale statului, împreună cu instituţiile publice vor proceda la retragerea disponibilităţilor din conturile ordonatorilor terţiari de credite de subordonare locală în contul ordonatorilor principali de credite finanţaţi din bugetele locale, şi de aici în conturile de disponibil ale bugetelor locale, deschise pe seama organelor financiare judeţene, municipale şi orăşeneşti, după caz;
    d) unităţile Băncii Române pentru Dezvoltare - S.A. şi ale Băncii Agricole - S.A., împreună cu ordonatorii de credite vor proceda la retragerea disponibilităţilor din conturile de disponibil ale instituţiilor publice cod 64.27 "Disponibil din alocaţii bugetare pentru investiţii la instituţii publice, regii autonome şi societăţi comerciale cu capital de stat", 64.28 "Disponibil din fonduri extrabugetare pentru investiţiile instituţiilor publice", 65.13 "Disponibil din alocaţii bugetare pentru investiţiile instituţiilor publice locale, regii autonome şi societăţi comerciale cu capital de stat", care vor fi virate în conturile de cheltuieli bugetare ale ordonatorilor principali şi terţiari de credite, respectiv ale fondurilor speciale şi mijloacelor extrabugetare, deschise la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. sau la trezoreriile statului din care au fost primite iniţial. După această operaţiune conturile 64.27, 64.28 şi 65.13 nu vor mai prezenta sold la finele anului 1996.
    Retragerea sumelor de mai sus se efectuează după decontarea tuturor documentelor legale de plaţi, avizate de organele în drept şi primite până la data de 31 decembrie 1996 (respectiv ultima zi lucrătoare a anului).
    e) depozitele constituite în baza prevederilor art. 2 şi 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investitorilor pentru realizarea unor lucrări publice şi construcţii de locuinţe, aprobată şi modificată prin Legea nr. 82/1995, şi reflectate la finele anului 1996 în conturile 65.20 "Disponibil pentru finanţarea blocurilor de locuinţe conform Ordonanţei Guvernului nr. 19/1994" şi 65.21 "Disponibil din sume repartizate pentru finanţarea blocurilor de locuinţe" se reportează în anul următor cu aceeaşi destinaţie;
    f) unităţile Băncii Comerciale Române - S.A., Băncii Agricole - S.A., Băncii Române pentru Dezvoltare - S.A. şi ale Bankcoop - S.A. vor vira în ultima zi lucrătoare soldul contului de disponibil al trezoreriei locale din care s-au efectuat plăţile în numerar pentru sectorul public în contul curent al trezoreriei statului, deschis la sucursala judeţeană a Băncii Naţionale a României.
    6.3. Banca Comercială Română - S.A., Banca Română pentru Dezvoltare - S.A., Banca Agricolă - S.A. şi Banca Română de Comerţ Exterior - S.A., precum şi celelalte bănci comerciale vor verifica disponibilităţile existente în conturile speciale pentru procurarea valutei prin licitaţie, care aparţin instituţiilor publice, şi vor dispune din oficiu virarea acestora (în cazul în care instituţiile nu au prezentat ordine de plată până în ziua de 26 decembrie 1996) în conturile bugetare corespunzătoare ale instituţiilor publice respective, deschise la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A.
    De asemenea, băncile menţionate mai sus vor vira până la data de 31 decembrie 1996 (respectiv ultima zi lucrătoare a anului) soldul contului 64.99 "Disponibil din carnete de cecuri cu limita de suma eliberate instituţiilor publice" în conturile instituţiilor publice, deschise la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A., reconstituindu-se plăţile de casă pe anul 1996. După această operaţiune contul 64.99 se închide şi nu mai funcţionează.
    6.4. Banca Comercială Română - S.A., Banca Română pentru Dezvoltare - S.A. şi Banca Agricolă - S.A. vor dispune măsurile necesare de înregistrare a tuturor operaţiunilor care privesc execuţia bugetară pe anul 1996 în contul 51... "Contul general al trezoreriei statului mandat bănci comerciale", asigurându-se concordanţa deplină dintre soldul acestui cont deschis la Banca Naţională a României şi soldurile conturilor componente 64, 65, 66 din contabilitatea fiecărei unităţi bancare. La finele anului 1996 este interzisă existenţa în contul 51... a contului "Operaţiuni tranzitorii".
    6.5. Unităţile bancare şi trezoreriile statului la care instituţiile publice au deschise conturile vor elibera instituţiilor respective extrase de cont cu operaţiunile efectuate până la data de 31 decembrie 1996 (respectiv ultima zi lucrătoare a anului) şi vor solicita acestora confirmarea scrisă a concordanţei soldurilor conturilor cu cele din evidenţa proprie, până la data de 10 ianuarie 1997. În cazul în care nu se respectă acest termen, trezoreriile statului nu vor efectua plaţi din conturile instituţiilor respective.
    Totodată, unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. din judeţele Mehedinţi şi Ilfov, municipiile Bucureşti şi Constanţa vor elibera extrase de cont pentru conturile de venituri ale bugetului de stat direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat, administraţiilor financiare şi circumscripţiilor fiscale, după caz, cu toate operaţiunile înregistrate până la data de 31 decembrie 1996 inclusiv.
    Soldurile conturilor de venituri vor fi confirmate în scris de către organele financiare respective până la data prevăzută mai sus.
    6.6. Banca Comercială Română - S.A., după efectuarea operaţiunilor care îi revin din prezentele norme metodologice, inclusiv regularizarea soldurilor bugetelor locale, procedează la încheierea execuţiei bugetului de stat, derulată prin "Contul general al trezoreriei statului" deschis la această bancă, astfel:
    - virează soldul contului 60 "Veniturile bugetului de stat" în contul 62.204.160 "Deficitul bugetului de stat" deschis la centrala Băncii Naţionale a României;
    - preia cu dispoziţie de încasare soldul contului 61 "Cheltuielile bugetului de stat" din contul 62.204.160 "Deficitul bugetului de stat," menţionat mai sus, pentru reîntregirea "Contului general al trezoreriei statului" deschis la Banca Comercială Română - S.A.
    Operaţiunea de mai sus se efectuează de către Banca Comercială Română - S.A. după terminarea regularizării bugetelor locale, dar nu mai târziu de 10 ianuarie 1997.
    6.7. Unităţile bancare şi trezoreriile statului la care instituţiile publice au deschise conturile vor verifica şi vor viza pentru exactitate soldurile conturilor de disponibilităţi, precum şi pe cele privind plăţile de casă ale bugetului de stat, raportate în bilanţul contabil încheiat pe anul 1996 (viza se acordă de către şeful serviciului contabilitate-decontări sau de către contabilul-şef al trezoreriei statului sau unităţii bancare în spaţiul rezervat în acest scop pe ultima filă a formularului de bilanţ, precum şi în contul de execuţie).

    VII. Alte precizări privind încheierea exerciţiului bugetar pe anul 1996
    7.1. Pentru obiectivele noi de investiţii, la care s-au organizat şi s-au adjudecat licitaţiile, potrivit prevederilor legale, pînă la data de 20 decembrie 1996, deschiderea finanţării şi începerea execuţiei lucrărilor se vor face după data de 1 ianuarie 1997, cu respectarea condiţiilor de finanţare şi decontare specifice investiţiilor în continuare.
    7.2. Instituţiile publice, organizaţiile obşteşti şi alţi plătitori de impozit pe salarii au obligaţia, în baza art. 12 din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicată, să depună semestrial, la organul financiar pe raza căruia îşi au sediul sau domiciliul, o dare de seamă privind calcularea, reţinerea şi vărsarea la bugetul de stat a impozitului pe salarii.
    Organele financiare teritoriale vor urmări depunerea la termen a dării de seama menţionate mai sus, în scopul centralizării sumelor datorate şi confruntării cu cele raportate de agenţii economici.
    7.3. Direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat prin direcţiile de trezorerie vor stabili, împreună cu sucursalele Băncii Comerciale Romane - S.A., Băncii Romane pentru Dezvoltare - S.A. şi Băncii Agricole - S.A. măsurile necesare pentru încheierea în bune condiţii a execuţiei bugetare la finele anului 1996 la instituţiile publice, precum şi la bugetele locale.
    7.4. Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale vor lua măsurile necesare, fiecare în domeniul sau de activitate, pentru asigurarea efectuării inventarierii întregului patrimoniu public, potrivit normelor legale şi valorificării rezultatului acesteia, efectuării tuturor operaţiunilor financiare legate de încheierea exerciţiului bugetar pe anul 1996, precum şi pentru întocmirea şi prezentarea darilor de seamă contabile pe anul 1996 asupra execuţiei bugetare la Ministerul Finanţelor (Direcţia generală a trezoreriei), până la data de 15 februarie 1997.
    7.5. Organele abilitate prin dispoziţii legale vor verifica la instituţiile publice modul în care ordonatorii de credite şi conducătorii compartimentului financiar-contabil acţionează pentru asigurarea inventarierii patrimoniului, a încheierii exerciţiului bugetar pe anul 1996, întocmirii şi depunerii bilanţului contabil (dare de seamă contabilă) şi vor lua măsurile necesare în cazul constatării de abateri de la dispoziţiile legale în vigoare.
    7.6. Nerespectarea prevederilor prezentelor norme metodologice, în cazul în care nu au caracter de infracţiune, se sancţionează cu amendă contravenţională, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare şi aplicate de organele abilitate în acest scop.
    7.7. Majorările de întârziere încasate, potrivit legii, pentru neplata la termen a veniturilor bugetare se înregistrează, începând cu data de 1 ianuarie 1997, în contul sintetic şi analitic, corespunzător impozitului sau taxei la care se referă.
    La subcapitolul 17.01.02 "Majorări şi penalităţi de întârziere pentru venituri nevărsate la termen" se înregistrează numai majorările de întârziere şi penalităţile aplicate şi încasate de către organele fiscale pentru nerespectarea termenelor de plată a încasărilor din timbrul olimpic, cinematografic, teatral, muzical, folcloric şi al artelor plastice.

    ANEXA 1

                                     LISTA
                   operaţiunilor pentru care unele instituţii
   publice pot păstra sumele la finele anului 1996 în contul "Sume de mandat
  şi sume în depozit" deschis la băncile comerciale şi la trezoreria statului

 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 Nr. Instituţiile
 crt. Denumirea operaţiunilor care
                                                               efectuează
                                                               operaţiunile
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
  1. Garanţiile vamale, inclusiv drepturile vamale achitate
     în avans, precum şi sumele consemnate de persoanele
     fizice la unităţile vamale (în conturi la unităţile
     Băncii Comerciale Române - S.A.) Unităţile vamale
  2. Cotizaţii pentru sport reţinute de la personalul militar
     şi civil, contribuţii ale cadrelor pentru acţiuni
     social-culturale, contribuţia pentru pensia suplimentară
     reţinută de la personalul militar, sponsorizări şi
     donaţii în lei Unităţile militare
                                                             din cadrul
                                                             Ministerului
                                                             Apărării Naţionale
                                                             şi Ministerului
                                                             de Interne
  3. Drepturi de personal şi burse calculate, ordonanţate
     dar neridicate în cursul anului de către persoanele
     beneficiare (evidenţiate în contul 231 "Creditori") Instituţiile
                                                             publice
  4. Garanţii depuse de agenţii economici la instituţiile
     publice pentru participarea la licitaţii, precum şi
     garanţii pentru buna executare a investiţiilor Instituţiile
                                                             publice
  5. Operaţiuni de mandat efectuate din sumele puse la
     dispoziţie de către agenţii economici, care nu pot fi
     restituite până la finele anului Instituţiile
                                                             publice
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


    ANEXA 2

                                     LISTA
               fondurilor speciale aprobate pe bază de legi, care
             se reportează, la finele anului 1996, în anul următor

 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 Nr. Denumirea Cod/Cont
 crt. fondului Baza legală ─────────────────────
           special la bănci la trezorerii
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 1. Fondul special pentru - Ordonanţa Guvernului
    sănătate nr. 22/1992, aprobată
                                    prin Legea nr. 114/1992 64.39 30.06
                                  - Legea nr. 29/1996 (art. 29)
 2. Fondul special pentru
    dezvoltarea şi modernizarea
    punctelor de control pentru
    trecerea frontierei, precum
    şi a celorlalte unităţi - Legea nr. 8/1994 64.33 30.14
    vamale - Legea nr. 29/1996
                                    (art. 31)
 3. Fondul special pentru
    dezvoltarea sistemului
    energetic - Ordonanţa Guvernului
                                    nr. 29/1994, aprobată
                                    prin Legea nr. 136/1994 64.55 30.13
                                  - Legea nr. 29/1996 (art. 32)
 4. Fondul special pentru
    dezvoltarea şi modernizarea
    drumurilor publice - Legea nr. 13/1994 64.29 -
                                  - Legea nr. 29/1996 (art. 33)
 5. Fondul special pentru
    protejarea asiguraţilor - Legea nr. 29/1996
                                    (art. 34) 64.38 -
 6. Fondul special pentru pensia
    suplimentară a pensionarilor
    militari - Decretul nr. 214/1977 66.50 -
                                  - Decretul nr. 232/1986
                                  - Legea nr. 29/1996 (art. 35)
 7. Fondul pentru plata
    ajutorului de şomaj - Legea nr. 1/1991, 64.64 30.04
                                    republicată 51.64
 8. Fondul pentru pensia
    suplimentară - Legea nr. 3/1977 64.65 30.03
                                  - Legea nr. 49/1992
 ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


                                     -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016