Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi preşedintele Colegiului Medicilor din România, în temeiul: - art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 399/2000 pentru aprobarea Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului asigurărilor sociale de sănătate pentru anul 2000, cu modificările şi completările ulterioare; - prevederilor Statutului Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 114 din 19 martie 1999, cu modificările şi completările ulterioare; - Legii asigurărilor sociale de sănătate nr. 145/1997, cu modificările şi completările ulterioare; - Legii nr. 74/1995 privind exercitarea profesiunii de medic, înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Colegiului Medicilor din România, având în vedere avizele Ministerului Sănătăţii şi Ministerului Finanţelor, emit următorul ordin: ART. 1 Normele metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului asigurărilor sociale de sănătate pentru anul 2000, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 399/2000, aprobate prin Ordinul comun al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi al preşedintelui Colegiului Medicilor din România nr. 92/1.765/2000 şi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 347 bis din 25 iulie 2000, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. Articolul 4 va avea următorul cuprins: "Art. 4. - Casa Naţionala de Asigurări de Sănătate şi Colegiul Medicilor din România elaborează tipuri de contracte pentru furnizarea de servicii medicale, farmaceutice şi dispozitive medicale destinate corectării şi recuperării deficienţelor organice sau functionale ori corectării unor deficiente fizice prevăzute în anexele nr. 1a-1l la prezentele norme. Încheierea contractelor, cu precizarea tuturor elementelor de identificare a părţilor contractante pentru furnizarea de servicii medicale, farmaceutice şi dispozitive medicale destinate corectării şi recuperării deficienţelor organice sau functionale ori corectării unor deficiente fizice, se face începând cu luna iulie 2000." 2. La articolul 11 alineatul (2) litera a), punctul 3) va avea următorul cuprins: "3) în situaţia în care numărul total de puncte rezultat în raport cu numărul de asiguraţi de pe lista fiecărui medic şi cu structura acestora pe grupe de vârstă este mai mare de 22.000/an, punctele ce depăşesc acest nivel se reduc cu 75% dacă numărul de asiguraţi înscrişi pe lista proprie este mai mare de 2.000. Aceasta corecţie nu se aplica medicilor de familie care îşi desfăşoară activitatea în localităţile în care numărul de medici de familie existent este sub numărul optim de posturi de medici de familie stabilit conform normativelor în vigoare şi neocupate, considerat ca fiind necesar pentru localităţile respective, în situaţia în care numărul total de puncte rezultat în raport cu numărul de asiguraţi de pe lista fiecărui medic de familie şi cu structura acestora pe grupe de vârstă este mai mic de 33.000/an, pentru o lista de asiguraţi mai mica de 3.000. În situaţia în care numărul total de puncte rezultat în raport cu numărul de asiguraţi de pe lista fiecărui medic şi cu structura acestora pe grupe de vârstă este mai mare de 33.000/an, punctele ce depăşesc acest nivel se reduc cu 75% dacă numărul de asiguraţi înscrişi pe lista proprie este mai mare de 3.000." 3. La articolul 11 alineatul (3) litera a) ultimul paragraf, teza finala va avea următorul cuprins: "Direcţiile de sănătate publica verifica prin sondaj realitatea raportarilor privind vaccinarile efectuate. În cazul raportarilor eronate direcţiile de sănătate publica şi casele de asigurări de sănătate vor lua măsuri ce ţin de competenta fiecăreia." 4. La articolul 13 alineatul (1) ultimul paragraf, teza finala va avea următorul cuprins: "Pentru perioade de absenta mai mici de 30 de zile calendaristice pe an înlocuirea medicului absent se poate face pe baza de reciprocitate între medici, fără înştiinţarea casei de asigurări de sănătate." 5. La articolul 15 se introduce alineatul (2) cu următorul cuprins: "(2) Programul de activitate al medicului de familie care angajează medici, precum şi al medicilor angajaţi în condiţiile alin. (1) este zilnic, în medie de 35 de ore pe saptamana, de luni până vineri, în cabinetul medical sau la domiciliul asiguratului, organizat în funcţie de condiţiile specifice de zona." 6. La articolul 26 alineatul (1) litera a) paragraful 1, teza a treia va avea următorul cuprins: "Pentru asigurarea calităţii serviciilor medicale se va încadra un asistent medical la fiecare 1.000 de asiguraţi înscrişi pe listele medicilor de familie." 7. La articolul 26 alineatul (1) litera a) primul paragraf, după ultima teza se introduce o noua teza cu următorul cuprins: "În afară normativelor menţionate mai sus nu este obligatorie încadrarea asistenţilor medicali cu fracţiune de norma." 8. La articolul 26, alineatul (2) va avea următorul cuprins: "(2) Reprezentantul legal al cabinetului medical va prezenta casei de asigurări de sănătate decontul pentru bugetul de practica medicală, pe categorii de cheltuieli, conform anexei nr. 2 la prezentele norme. Eventualele sume rămase necheltuite din bugetul de practica medicală la finele anului se virează la casele de asigurări de sănătate cu care furnizorii de servicii medicale au încheiat contracte până la data de 20 decembrie a anului curent. În situaţia reînnoirii contractului sumele virate la casele de asigurări de sănătate de către reprezentanţii legali ai cabinetelor medicale vor fi alocate cu aceeaşi destinaţie aceloraşi cabinete medicale la începutul anului următor. În situaţia încetării contractului eventualele sume rămase neconsumate după achitarea tuturor obligaţiilor conform contractului se virează în contul caselor de asigurări de sănătate cu care furnizorii de servicii medicale au încheiat contracte." 9. La articolul 30 litera a), punctul 5) va avea următorul cuprins: "5) depistarea, izolarea şi raportarea cazurilor de boli transmisibile, conform Ordinului ministrului de stat, ministrul sănătăţii, nr. 8/2000, inclusiv a cazurilor de TBC şi boli venerice; măsuri minimale de lupta în focarul familial de boala infecţioasa si/sau în colectivităţi şcolare sau studenţeşti fără personal medico-sanitar propriu." 10. La articolul 30 litera c), punctul 6) va avea următorul cuprins: "6) are obligaţia sa respecte prescripţiile şi recomandările făcute de medicii specialişti din ambulatoriul de specialitate sau din spital, care sunt în relatie contractuală cu casa de asigurări de sănătate, făcute prin scrisoare medicală pentru asiguraţii de pe lista proprie, în concordanta cu evoluţia bolii. În situaţia în care un medic de familie se confrunta cu prescripţii şi recomandări diferite de la mai mulţi medici de specialitate, care se referă la acelaşi asigurat, medicul respectiv are libertatea sa aleagă schema de tratament optima pentru cazul dat." 11. La articolul 30 litera c), punctul 8) va avea următorul cuprins: "8) asistenta medicală la domiciliu pentru: - copii în vârstă de până la 3 ani aflaţi în tratament pentru afecţiuni acute, la solicitarea aparţinătorilor legali; - asiguraţii de orice vârstă, care au devenit nedeplasabili şi care necesita tratament medical recomandat de medicul specialist, ca urmare a unor intervenţii chirurgicale majore, până la vindecarea completa a plagii; - pacienţi imobilizati ortopedic; - pacienţi cu insuficienta motorie a trenului inferior; - bolnavi în faza terminala; - alte situaţii, la recomandarea medicului de specialitate printr-o scrisoare medicală." 12. La articolul 30 litera e), punctul 2) va avea următorul cuprins: "2) organizarea activităţii de evidenta, completarea la zi a fisei de consultaţie, a registrelor medicale şi raportare statistica către casele de asigurări de sănătate şi direcţiile de sănătate publica. Acest tip de activitate se efectuează în cadrul programului de activitate al fiecărui medic, stabilit conform art. 10 alin. (1)." 13. Articolul 36 va avea următorul cuprins: "Art. 36. - Casele de asigurări de sănătate decontează investigaţiile paraclinice efectuate numai în unităţile sanitare cu care casele de asigurări de sănătate au încheiat contracte de furnizare de servicii medicale. Investigaţiile paraclinice necesare în vederea stabilirii diagnosticului în ambulatoriu nu se decontează în cazul repetarii din motive tehnice sau nemedicale, inclusiv cele la cererea pacientului. Tarifele decontate de casele de asigurări de sănătate sunt cele negociate pe baza propunerilor de oferte ale furnizorilor de servicii medicale paraclinice, în conformitate cu complexitatea şi cu performanţele aparaturii din dotarea furnizorilor de servicii paraclinice, şi nu pot fi mai mari decât cele prevăzute în anexa nr. 5 la prezentele norme. Spitalele pot furniza servicii de specialitate ambulatorii în domeniul investigatiilor paraclinice prin laboratoarele din structura proprie, decontarea acestora făcându-se din fondul asistenţei medicale de specialitate dinambulatoriu, în aceleaşi condiţii ca orice furnizor de servicii medicale paraclinice." 14. La articolul 39, alineatul (2) va avea următorul cuprins: "(2) Numărul total de puncte estimat pe luna pentru serviciile medicale clinice acordate de medicii de specialitate care au contract de munca în spitale (pe secţie sau în ambulatoriul de specialitate al spitalului) sau integrare clinica în spitale, cu excepţia medicilor de familie care pot lucra în ambulatoriul de specialitate pe baza contractului încheiat de reprezentantul legal al unităţii sanitare cu casa de asigurări de sănătate, ia în calcul un număr maxim de 4 ore pe zi în afară programului de lucru din spital sau din ambulatoriul de specialitate al spitalului respectiv şi un număr maxim de 16 consultaţii medicale şi 8 servicii medicale şi tratamente în medie pe zi/medic." 15. La articolul 39, alineatul (3) va avea următorul cuprins: "(3) Suma contractată de un furnizor de servicii medicale paraclinice cu casa de asigurări de sănătate se stabileşte în funcţie de numărul de investigaţii paraclinice negociat între furnizorii de servicii medicale şi colegiul medicilor judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, cu casa de asigurări de sănătate, ţinându-se seama de complexitatea şi de utilitatea acestor servicii, precum şi de tarifele negociate. La contractarea şi decontarea serviciilor medicale paraclinice nu se tine seama de gradul profesional." 16. Articolul 48 va avea următorul cuprins: "Art. 48. - Trimiterea asiguratului de către un medic de specialitate către alt medic de o alta specialitate din ambulatoriul de specialitate se face pe baza biletului de trimitere." 17. Articolul 61 va avea următorul cuprins: "Art. 61. - Tipurile de spitalizare sunt: a) integrala: 1. continua - este forma de internare prin care se asigura asistenta medicală curativă şi de recuperare neîntrerupta; 2. saptamanala - de luni până vineri, care concentrează în perioada respectiva examinările, investigaţiile şi actele terapeutice necesare pentru rezolvarea completa a cazului respectiv în acest interval de timp. În secţiile sau în compartimentele care asigura acest tip de spitalizare sâmbăta şi duminica nu se desfăşoară nici o activitate; b) parţială: 1. spitalizare de o zi - este forma de internare prin care se asigura asistenta medicală curativă şi de recuperare, care concentrează într-un număr maxim de 12 ore efectuarea de examinări, investigaţii şi acte terapeutice, timp necesar pentru rezolvarea în totalitate a cazului respectiv; 2. spitalizare de zi - este forma de internare folosită atunci când starea pacientului ii permite sa părăsească spitalul în afară perioadei de investigaţii, tratament şi recuperare. În aceasta forma de spitalizare bolnavul revine zilnic la spital, la indicaţia medicului curant." 18. La articolul 65 alineatul (3), literele b)-e) vor avea următorul cuprins: "b) costul efectiv realizat pe zi de spitalizare pe anul 1999 de fiecare spital, defalcat pe secţii, indexat cu 20%; c) numărul de internari contractat în anul 2000 se stabileşte pe baza numărului de internari negociate între casele de asigurări de sănătate şi furnizorii de servicii medicale spitaliceşti. Negocierea numărului de internari are la baza numărul de internări realizate în anul 1999 de furnizorii de servicii medicale spitaliceşti, care poate fi depăşit numai în situaţii justificate şi bine documentate, cu încadrarea în fondurile aprobate cu aceasta destinaţie. Se va avea în vedere numai numărul de internări pentru asiguraţii proprii şi pentru asiguraţii pentru care se virează contribuţia la alte case de asigurări de sănătate, cu excepţia celor pentru care se virează contribuţia la Casa de Asigurări de Sănătate a Armatei, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti şi la Casa de Asigurări de Sănătate a Transporturilor. În cazul în care într-un spital se realizează un număr mai mic de internări în unele secţii economiile realizate vor fi utilizate pentru plata unui număr mai mare de internări la nivelul altor secţii din cadrul spitalului, unde se justifica aceasta; d) durata medie de spitalizare contractată pe anul 2000, care nu o poate depăşi pe cea efectiv realizată pe fiecare secţie în anul 1999. În situaţia în care durata medie de spitalizare efectiv realizată pe fiecare secţie în anul 1999 este superioară celei optime prezentate în anexa nr. 7 la prezentele norme, casele de asigurări de sănătate vor accepta la contractare durata medie de spitalizare realizată în anul precedent. Prin contractul de furnizare de servicii medicale se pot stabili etape de reducere a duratei medii de spitalizare realizate, dacă aceasta este superioară nejustificat celei optime, precum şi penalităţi pentru neîndeplinirea acestor obligaţii asumate prin contracte de către furnizorii de servicii medicale. În situaţia în care durata medie de spitalizare realizată pe fiecare secţie în anul 1999 este inferioară celei optime prevăzute în anexa nr. 7 la prezentele norme, casele de asigurări de sănătate, în situaţii justificate şi în limita fondurilor alocate cu aceasta destinaţie serviciilor medicale spitaliceşti, pot accepta la decontare o durata medie de spitalizare mai mare decât cea contractată, dar care nu poate fi mai mare decât cea prevăzută în anexa nr. 7 la prezentele norme; e) numărul de zile de spitalizare la nivelul fiecărei secţii pentru anul în curs se calculează înmulţind numărul de internări conform lit. c) cu durata medie de spitalizare stabilită conform lit. d). Pentru spitalele şi secţiile puse în funcţiune în anul 2000 numărul de zile de spitalizare la nivelul fiecărei secţii pentru anul în curs se calculează înmulţind numărul de internări negociate pentru anul 2000 cu durata medie de spitalizare cuprinsă în anexa nr. 7 la prezentele norme." 19. La articolul 67, literele a)-c) vor avea următorul cuprins: "a) în cazul în care costul efectiv realizat pe zi de spitalizare în anul 1999 pe tip de spital si, respectiv, pe secţie, calculat conform art. 65 lit. b), este mai mic sau egal cu tariful pe zi de spitalizare la nivel naţional pe secţie, suma contractată pentru servicii medicale spitaliceşti are în vedere numărul de zile de spitalizare obţinut în condiţiile art. 65 alin. (3) lit. e) şi costul efectiv realizat pe zi de spitalizare, calculat conform art. 65 alin. (3) lit. b). În acest caz la suma rezultată se poate adauga o creştere de până la 30%, cu încadrarea în fondurile aprobate cu aceasta destinaţie; b) în cazul în care costul efectiv realizat pe zi de spitalizare în anul 1999 pe tip de spital si, respectiv, pe secţie, calculat conform art. 65 lit. b), este peste nivelul tarifului pe zi de spitalizare la nivel naţional, nejustificat din punct de vedere medical, suma contractată pentru servicii medicale are în vedere pentru primele 3 luni în cadrul semestrului II costul efectiv realizat pe zi de spitalizare în anul 1999, stabilit conform art. 65 lit. b), iar pentru următoarele 3 luni, o reducere a acestuia cu până la 10% . Pentru reducerea costului efectiv realizat pe zi de spitalizare, la contractare spitalul va anexa lista cuprinzând măsurile concrete pe care urmează sa le ia în vederea realizării reducerii costului efectiv realizat; c) pentru spitalele şi secţiile puse în funcţiune în anul 2000 costul pe zi de spitalizare la nivelul secţiei pentru anul în curs se situează la nivelul tarifului pe zi de spitalizare la nivel naţional, cuprins în anexa nr. 10 la prezentele norme. Suma contractată pentru servicii medicale spitaliceşti are în vedere numărul de zile de spitalizare, obţinut în condiţiile art. 65 alin. (3) lit. e), şi tariful mediu pe zi de spitalizare la nivel naţional." 20. La articolul 71, alineatul (1) va avea următorul cuprins: "Art. 71. - (1) Suma prevăzută în contractul de furnizare de servicii medicale spitaliceşti, obţinută prin înmulţirea costului pe zi de spitalizare prevăzut la art. 67 cu numărul de zile de spitalizare obţinut conform art. 65 alin. (3) lit. e), va tine seama şi de numărul de urgente medico-chirurgicale prezentate la camera de garda sau la unitatea de primire urgente şi neinternate şi se repartizează pe luni, în concordanta cu prevederile prezentelor norme. La începutul fiecărei luni casele de asigurări de sănătate pot acorda avansuri furnizorilor de servicii medicale, în condiţiile legii. Spitalele vor raporta până la data de 5 a lunii curente pentru luna expirată caselor de asigurări de sănătate cu care au încheiat contracte indicatorii realizaţi: numărul de internări, durata medie de spitalizare, numărul de zile de spitalizare, urmând ca pe baza acestora sa primească diferenţa." 21. La articolul 76, teza întâi va avea următorul cuprins: "Art. 76. - Casele de asigurări de sănătate încheie contracte pentru furnizarea de servicii medicale stomatologice cu cabinetele medicale organizate conform Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, cu modificările şi completările ulterioare, sau conform Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările ulterioare, cu spitalele care au organizate cabinete stomatologice pentru servicii ambulatorii de stomatologie, precum şi cu persoanele juridice care au organizate ambulatorii de stomatologie în care se desfăşoară şi activitate de învăţământ." 22. Articolul 79 va avea următorul cuprins: "Art. 79. - (1) În vederea decontării de către casele de asigurări de sănătate a serviciilor stomatologice şi a verificării procentului de decontare a tratamentelor stomatologice efectuate, medicii stomatologi depun lunar la casa de asigurări de sănătate centralizatorul lunar al activităţilor profilactice pentru grupa 0-18 ani, conform anexei nr. 12-a la prezentele norme, centralizatorul lunar al activităţilor profilactice pentru grupa peste 18 ani, conform anexei nr. 12-b la prezentele norme, şi centralizatorul lunar al actelor terapeutice, conform anexei nr. 12-c la prezentele norme. (2) Ca urmare a efectuării serviciului stomatologic de preventie medicul stomatolog aplica pe carnetul de asigurat o ştampila din care sa reiasă data efectuării serviciului, tipul acestuia şi medicul care l-a efectuat. Ştampila se aplica pentru asiguraţii în vârstă de peste 18 ani. Medicul consemnează aceleaşi date în fişa de tratament a pacientului/registru, aceasta constituind o justificare pentru casele de asigurări de sănătate în vederea decontării tratamentelor stomatologice şi a controlului pe care casa de asigurări de sănătate îl poate efectua." 23. La articolul 80 alineatul (1), literele a) şi b) vor avea următorul cuprins: "a) pentru copiii în vârstă de 0-18 ani, nelimitat; b) pentru ţinerii în vârstă de 18-26 ani, dacă sunt elevi, ucenici sau studenţi şi dacă nu realizează venituri din munca, de doua ori pe an." 24. La articolul 80, alineatul (3) va avea următorul cuprins: "(3) Condiţiile acordării tratamentelor stomatologice în cazul copiilor până la vârsta de 18 ani sunt prevăzute în anexa nr. 11 la prezentele norme." 25. La articolul 81, alineatul (1) va avea următorul cuprins: "Art. 81. - (1) Decontarea de către casele de asigurări de sănătate a serviciilor medicale stomatologice preventive şi a tratamentelor stomatologice se face în limita unui plafon trimestrial pe medic. Acest plafon se stabileşte în funcţie de fondul trimestrial alocat cu aceasta destinaţie şi de numărul medicilor stomatologi care au contract direct sau prin reprezentantul legal al acestora cu casa de asigurări de sănătate." 26. La articolul 95 litera c), după punctul 49) se introduc punctele 50), 51), 52) şi 53) cu următorul cuprins: "50) Stări depresive severe 51) Stări halucinante delirante 52) Stări confuzionale 53) Starea stuporoasa" 27. La articolul 96, litera f) va avea următorul cuprins: "f) Sindroame de compresie si/sau de iritatie radiculara (nevralgia cervicobrahială, lombalgia şi lombosciatica) în faza acuta." 28. La articolul 96, după litera dd) se introduce litera ee) cu următorul cuprins: "ee) Afecţiuni reumatologice cronice, confirmate în puseu inflamator" 29. La articolul 100 alineatul (1), teza întâi va avea următorul cuprins: "Art. 100. - (1) Pentru sanatorii balneare sumele negociate cu casele de asigurări de sănătate se stabilesc în funcţie de cheltuielile anului precedent." 30. La articolul 100, alineatul (2) va avea următorul cuprins: "(2) Pentru sanatorii, altele decât cele prevăzute la alineatul precedent, şi pentru preventorii sumele negociate cu casele de asigurări de sănătate se stabilesc în funcţie de cheltuielile anului precedent." 31. Articolul 102 va avea următorul cuprins: "Art. 102. - Asiguraţii beneficiază de servicii medicale de recuperare-reabilitare, în condiţiile prevăzute mai sus, numai pe baza biletului de trimitere de la medicul de specialitate." 32. La articolul 122, după alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu următorul cuprins: "(3) Farmaciile acreditate sunt obligate, sub sancţiunea revocării acreditării, sa aibă permanent în stoc curent, la dispoziţia persoanelor asigurate, medicamente la nivelul preţului de referinţa stabilit în condiţiile legii." 33. La anexele nr. 1-a, 1-b, 1-c, 1-d, 1-e, 1-f, 1-g, 1-h, 1-i şi 1-l*) se elimina din cuprinsul clauzei speciale referirea la greva. 34. La anexele nr. 1-a, 1-b, 1-c, 1-d, 1-e, 1-f, 1-g, 1-h, 1-i, 1-j, 1-k şi 1-l se elimina sintagma MODEL. 35. La anexa nr. 1-b, articolul 2 va avea următorul cuprins: "Art. 2. - Furnizorul prestează servicii medicale asiguraţilor, conform anexei nr. 4 la Normele metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului asigurărilor sociale de sănătate pentru anul 2000, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 399/2000, în următoarele specialităţi:" 36. La anexa nr. 2, punctul 1 "Cheltuieli de personal", litera A "Cheltuieli cu salariile", se elimina textul din paranteza. 37. La anexa nr. 2, liniuta a 3-a de la litera D "Obiecte de inventar" a punctului 2 "Cheltuieli materiale şi servicii" va avea următorul cuprins: "- obiecte de inventar cu caracter funcţional medicosanitar sau de uz administrativ-gospodăresc, în limita valorică de 5 milioane lei sau cu durata de serviciu normata de până la un an (temei legal: art. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 1.035/1999 privind stabilirea valorii de intrare a mijloacelor fixe)." 38. La anexa nr. 2, litera G "Alte cheltuieli" de la punctul 2 "Cheltuieli materiale şi servicii" va avea următorul cuprins: "G. Alte cheltuieli: - cheltuieli pentru educaţie medicală continua, cu avizul casei de asigurări de sănătate şi al colegiului medicilor judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, fără a afecta celelalte categorii de cheltuieli cuprinse în bugetul de practica medicală cu repercusiuni asupra actului medical." 39. La anexa nr. 3, litera A, la poziţia "Analize de laborator" subpozitia "Analize de sânge" se introduce punctul 28 cu următorul cuprins: "28. Proteine totale" 40. La anexa nr. 3, litera A, la poziţia "Analize de laborator" subpozitia "Analize de urina" se introduce punctul 4 cu următorul cuprins: "4. Dozare proteine urinare" 41. La anexa nr. 3, litera A, poziţia "Probe paraclinice", punctul 2 va avea următorul cuprins: "2. Ecografie generală (abdomen + pelvis)" 42. La anexa nr. 3, litera A, poziţia "Probe paraclinice", se introduc punctele 10 şi 11 cu următorul cuprins: "10. Examen radiologic membre 11. Babeş-Papanicolau" 43. La anexa nr. 3, litera B, poziţia "Analize de sânge", se introduce punctul 45 cu următorul cuprins: "45. HDL colesterol" 44. Anexa nr. 4 se înlocuieşte cu anexa nr. 1 la prezentul ordin. 45. Anexa nr. 5 se înlocuieşte cu anexa nr. 2 la prezentul ordin. 46. Titlul anexei nr. 6 va avea următorul cuprins: "Lista cuprinzând afecţiunile confirmate care permit prezentarea direct la medicul de specialitate din ambulatoriul de specialitate" 47. La anexa nr. 7, textul de la primul asterisc va avea următorul cuprins: "*Pentru secţiile de imunologie clinica şi alergologie se vor folosi valorile de la secţia de medicină internă. Pentru secţiile de geriatrie - gerontologie se vor folosi valorile de la secţia Recuperare, medicină fizica şi balneologie. Pentru secţiile de nefrologie care nu au compartimente de dializa se vor folosi valorile de la secţia de medicină internă." 48. Anexa nr. 8 se înlocuieşte cu anexa nr. 3 la prezentul ordin. 49. La anexa nr. 9 se elimina punctele 14-17. 50. Anexa nr. 10 se înlocuieşte cu anexa nr. 4 la prezentul ordin. 51. La anexa nr. 11, capul de tabel va avea următorul cuprins:
┌───────────────┬─────────────────┬─────────────┬──────────────────────────────┐
│ │ │ │ PLATA CAS (%) │
│ │ │ ├─────────┬────────────────────┤
│ │ ACTE │ │ │ peste 18 ani │
│ COD │ TERAPEUTICE │ TARIFE │ COPII ├────────────────────┤
│ │ │ │ 0-18 │ Control │
│ │ │ │ ani │profilactic efectuat│
│ │ │ │ ├─────────┬──────────┤
│ │ │ │ │ Da │ Nu │
└───────────────┴─────────────────┴─────────────┴─────────┴─────────┴──────────┘
52. La anexa nr. 11, Nota 1 va avea următorul cuprins:
┌────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ "NOTA 1: Serviciile medicale stomatologice preven- │
│ tive şi tratamentele preventive decontate de casa de │
│ asigurări de sănătate dentiştilor sunt cele de la codurile:│
│ 1.1, 1.2, 1.3, │
│ 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6, │
│ 4.7, 4.8, │
│ 9.1, 9.2, 9.3, 9.4, 9.5, 9.6, 9.7, 9.8, 9.9, 9.10, 9.11, │
│9.12, 9.13" │
└────────────────────────────────────────────────────────────┘
------------------- *) Anexa nr. 1-l a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 347 bis (completare) din 25 iulie 2000. 53. Titlul anexei nr. 12-a va avea următorul cuprins: "Centralizatorul lunar al activităţilor profilactice pentru grupa 0-18 ani" 54. Titlul anexei nr. 12-b va avea următorul cuprins: "Centralizatorul lunar al activităţilor profilactice pentru grupa peste 18 ani" 55. La anexa nr. 13, după ultima poziţie se introduc următoarele poziţii:
"- Kinetoterapie de grup pe afecţiuni ............ 22.000
- Bilanţ articular .............................. 50.000
- Bilanţ muscular ............................... 55.000
- Întocmirea planului de recuperare ............. 55.000"
56. Denumirea Casa Asigurărilor de Sănătate a Armatei, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti, utilizata în cuprinsul unor texte din normele metodologice, se înlocuieşte cu denumirea Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti. ART. 2 Contractarea serviciilor medicale şi efectuarea plăţilor rezultate din aplicarea prezentului ordin se fac începând cu luna octombrie. ART. 3 Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I. Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, dr. Şerban Ion Bubenek Turconi Preşedintele Colegiului Medicilor din România, prof. dr. Mircea Cinteză ANEXA 1 -------(anexa nr. 4 la normele metodologice)------------------------------------- LISTA cuprinzând serviciile medicale din ambulatoriul de specialitate şi tarifele exprimate în puncte Reglementările prezentei anexe nu fac referire la specialitatile paraclinice, stomatologice şi farmaceutice. 1. Consultaţia medicală Consultaţia de specialitate include anamneza, examenul clinic general, examenul clinic specific specialitatii respective, stabilirea protocolului de explorări si/sau interpretarea integrativa a explorărilor şi analizelor de laborator disponibile, stabilirea diagnosticului şi a conduitei terapeutice, instruirea în legătura cu măsurile profilactice: Consultaţie iniţială = 15 puncte. Se considera consultaţie iniţială prima prezentare a unui pacient în ambulatoriul de specialitate, la un anumit medic, inclusiv preluarea unui pacient externat din spital. Consultaţie de control = 10 puncte. Se considera consultaţie de control: - prezentările ulterioare ale unui pacient la acelaşi medic (în afară primei prezentări) până la stabilirea diagnosticului şi a tratamentului; - controalele periodice ale unui pacient cunoscut; - repreluarea unui pacient externat din spital; - controalele efectuate după o intervenţie chirurgicală până la vindecarea operaţiei (inclusiv pansamentul plagii, scoaterea firelor şi manevrele chirurgicale impuse de anumite complicaţii minore). Consultaţiile la psihiatrie, psihiatrie pediatrica, precum şi toate consultaţiile copilului între 0-5 ani, indiferent de specialitatea la care se efectuează, vor fi punctate astfel: - consultaţie iniţială = 20 puncte; - consultaţie de control = 15 puncte. 2. Servicii medicale şi tratamente Diferitele servicii (diagnostice sau terapeutice) prezentate mai jos vor fi punctate separat, după cum urmează. Acestea vor putea fi efectuate de către orice medic de specialitate care are pregătirea necesară şi care le considera indispensabile în stabilirea diagnosticului şi a conduitei terapeutice, indiferent de specialitate. Aceste servicii se pot efectua atât la o consultaţie iniţială, cat şi la o consultaţie de control, cu respectarea normelor metodologice.
- puncte -
Teste cutanate (prick-test sau IDR)
cu seturi standard de alergeni 15
Teste de provocare nazala, oculara, bronşică 15
Determinarea concentraţiei acarienilor în mediu 15
Determinarea concentraţiei polenurilor
şi a mucegaiurilor din mediu 20
Teste cutanate cu agenţi fizici 5/test
Imunoterapie specifica cu vaccinuri
alergenice standardizate 3/şedinţa
Imunoterapie nespecifica 3
Electrocardiograma (EKG) 5
EKG de efort 45
EKG de stres farmacologic 50
Ecocardiografie M+2D 40
Ecografie+Doppler 45
Ecografie+Doppler color 60
Ecografie transesofagiana 120
Ecografie de efort/stres farmacologic 120
Ecografie de vase periferice - vene 35
- artere 45
EKG continuu (24 de ore, Holter) 50
Holter TA 30
Potenţiale tardive 30
Puncţie pericardica 20
Puncţie vena subclaviculara 25
Puncţie pleurala 10
Oscilometrie 5
Pletismografie 10
Test masa inclinata 20
Test de mers - 6 minute 5
Implantare de pacemaker definitiv 200
Puncţie pericardica cu/fără drenaj 20
Puncţie-biopsie pericardica 35
Sutura vasculara 15
Terapie chirurgicală:
Panaritiu eritematos 10
Panaritiu flictenular 10
Panaritiu periunghial şi subunghial 12
Panaritiu antracoid 12
Panaritiu pulpar 12
Panaritiu osos, articular, tenosinoval 15
Flegmoane superficiale ale mainii 12
Flegmoane de loja tenara, hipotenara,
comisurale, tenosinovite 15
Abces de părţi moi 15
Abces pilonidal 15
Furuncul 15
Furuncul antracoid, furunculoza 15
Hidrosadenita 12
Adenita acuta 12
Celulita 15
Serom posttraumatic 12
Arsuri termice <10% 20
Leziuni externe prin agenţi chimici 20
Hematom 10
Edem dur posttraumatic 12
Plagi tăiate superficiale 10
Degeraturi (gradele I şi II) 12
Flebopatii varicoase superficiale, ruptura
de pachet varicos 20
Varice hidrostatice (cronice, complicate) 20
Adenoflegmon 20
Plagi intepate superficial 10
Afecţiuni neinflamatorii ale părţilor moi
(lipoame, chisturi sebacee, tumorete) 10
Supuratii postoperatorii 12
Tratamentul şi îngrijirea piciorului diabetic 12
Amputaţie de degete la mana, fiecare deget 12
Amputaţie de police la nivelul metacarpului 12
Afecţiuni mamare superficiale 12
Supuratii mamare profunde 15
Abces perianal 15
Decalotarea, debridarea fimozei 15
Extirparea polipului rectal procident 20
Granulom ombilical 10
Tumori mici, chisturi dermoide sebacee,
lipoame 10
Tumorile scalpului, simple 10
Plagi tăiate (contuze) simple ale fetei 10
Tumorile fetei, simple, însoţite de plastie 20
Microstomie 30
Plagi tăiate, contuze ale buzelor 10
Plastii ale buzelor cu lambouri locale
triunghiulare 30
Tumori simple ale buzei 15
Tratamentul chirurgical al retractiei
cicatriceale a comisurii gurii, transplant
de piele 30
Aponevrectomie palmara pentru maladia
Dupuytren simpla 50
Rezectie modelanta pentru microdactilie 20
Plastie cu lambou triunghiular în sechele
cicatriceale ale fetei palmare a degetelor,
un deget 30
Tenorafie tendoane, flexoare degete, mana
sau antebraţ, fiecare tendon 20
Amputaţie traumatica cu lipsa de părţi moi
la nivelul unui deget, plastie Grossfinger,
timp I+II 50
Cura chirurgicală a sindromului canalului
carpian 30
Reconstrucţie de pavilion cu lambou Filatov 30
Ablaţia limitată a unor tumori benigne
ale mamelei 30
Malformatie congenitala a pavilionului urechii,
simpla 30
Xantelasma unilaterala, bilaterala 12
Operaţie pentru ptoza palpebrala 50
Excizia leziunii cutanate 10
Avulsia lamei unghiale 12
Acoperirea defectelor primare 20
Chiuretajul leziunilor cutanate 15
Peeling chimic cu substanţe caustice 20
Electrochirurgie 25
Crioterapie 25
Terapia intralezionala 10
Terapia cu dermojet 10
Terapia topica cu agenţi citotoxici 8
Tratamente cu laser 25
Fototeste, patch-teste, foto-patch-teste
cu seturi standard 5/test
Deschiderea şi exprimarea chisturilor 10
PUVA - terapie sistemica cu psoraleni 10
PUVA - terapie locală cu psoraleni 15
Recoltarea unui produs patologic 10
Dermatoscopie 15
Exoftalmometrie (aprecierea exoftalmiei) 5
Spermograma 20
Test Barr 10
Aspiraţie gastrica (diagnostica şi terapeutică) 5
Dilataţie esofagiană 35
Polipectomie endoscopică gastrica 50
Polipectomie endoscopică rectosigmoidiana 50
Polipectomie endoscopică colonica -
descendent, transvers, ascendent, cec 70
Paracenteza 10
Rectosigmoidoscopie diagnostica 30
Colonoscopie diagnostica 45
Colangiopancreatografie diagnostica 100
Scleroterapie 45
Bandarea varicelor esofagiene 45
Extracţie de corpi străini 20
Endoscopie digestivă superioară diagnostica
(esofag, stomac, duoden) 30
Morfometrie 5
Sfatul genetic (evaluarea riscului de
recurenta şi precizarea posibilităţilor de a
reduce acest risc) 20
Puncţie-biopsie osoasa cu amprenta 30
Puncţie aspirat de maduva osoasa 12
Flebotomie terapeutică 5
Proba Rumpeell-Leed 2
Plasmafereza terapeutică 50
Montarea cateterului venos central 25
Repozitionarea cateterului venos 5
Dezobstructia cateterului venos 10
Îngrijirea fistulei 5
Tromboliza de fistula 25
Hemodializa/şedinţa:
- control 10
- stabilirea protocolului şedinţei de dializa 8
- tratamentul complicaţiilor şedinţei de dializa 10
Dializa peritoneala:
- şedinţa 8
- control 10
- test de echilibrare peritoneala 10
- manevre reinvazive de repozitionare a
cateterului peritoneal 5
- diagnosticul şi tratamentul infectiilor
locului de ieşire a cateterului 10
Şedinţa ESWL 25
Control post ESWL 10
Puncţie rahidiana 12
Examenul lichidului cefalorahidian (prin
punctie rahidiana sau suboccipitala) 20
Examen ultrasonografic extracranian
al vaselor cervico-cerebrale (Doppler,
ecotomografie şi tehnici derivate) 45
Examen Doppler transcranian al vaselor
cerebrale şi tehnici derivate 45
Examen electromiografic 20
Examen electroneurografic 20
Determinarea potentialelor evocate:
- vizuale 10
- de trunchi cerebral (auditive) 10
- somestezice 10
- motorii 10
Examen electroencefalografic standard 10
Examen electroencefalografic cu probe
de stimulare 15
Examen electroencefalografic cu mapping 15
Înregistrare electroencefalografică continua
în timpul somnului (polisomnografie) 20
Video-electroencefalografie 15
Terapia chirurgicală a durerilor craniofaciale 20
Consultaţia obstetricala si/sau ginecologica include şi
recoltarea secretiei vaginale, recoltarea
secretiei mamelonare.
Colposcopie si/sau vulvoscopie 10
Histeroscopie diagnostica 20
Histeroscopie cu biopsie 30
Histerosalpingografie 20
Hidrotubatie - insuflatie utero-tubara 18
Testul Huhner 8
Puncţie diagnostica a fundului de sac Douglas 15
Aplicarea unui sterilet 10
Îndepărtarea unui sterilet 8
Întrerupere de sarcina 25
Ablaţia unui polip sau fibrom cervical 20
Conizaţia cu ansa diatermică sau cu bisturiul 25
Extirparea unui chist vaginal sau Bartholin,
marsupializare 22
Incizia unui abces Bartholin 12
Examen cardio-tocografic cu NTS (test non stres) 15
Tratamente locale: badijonaj, lavaj 10
Excizii si/sau cauterizări (polipi, vegetatii
la nivelul vulvei, vaginului şi colului) 15
Tamponament vaginal (sau al cavităţii uterine)
în caz de sângerare, ca prestaţie de sine
stătătoare 15
Introducerea (schimbarea) unui pesar 5
Îndepărtarea unui pesar 3
Recoltare pentru test Babeş-Papanicolau 8
Montarea şi extracţia diafragmei 3
Consultaţia oftalmologica include şi explorarea funcţiei
aparatului lacrimal, prescripţia corecţiei optice şi
tratamentul ambliopiei.
Determinarea acuităţii vizuale
[biomicroscopia polului anterior, de exemplu:
examenul fundului de ochi (FO), tonometrie] 10
Determinarea refractiei (skiascopie,
refractometrie, utilizarea de lentile, keratometrie) 5
Explorarea câmpului vizual (cu spot alb
şi spot colorat) 5
Explorarea simtului cromatic cu tabele
pseudoizocromatice 3
Explorarea funcţiei binoculare (test Worth,
sinoptofor, examen diplopie) 10
Biomicroscopia fundului de ochi 5
Gonioscopie 5
Oftalmodinamometrie, inclusiv tonometrie 5
Proba de provocare pentru stabilirea
diagnosticului de glaucom, minimum
6 tonometrizari 10
Diafanoscopie; exoftalmometrie; determinarea
sensibilităţii corneene 5
Alegerea şi fixarea unei proteze 5
Extracţia corpilor străini conjunctivali 10
Extracţia corpilor străini corneeni superficiali,
inclusiv chiuretarea ruginei 12
Extracţia corpilor străini corneeni profunzi 15
Extracţia corpilor străini sclerali neperforanti 10
Tratamentul chirurgical al unor afecţiuni
ale anexelor globului ocular (salazion, tumori
benigne care nu necesita plastii întinse, chist,
flegmon, abces, sutura unei plagi, intervenţii
chirurgicale estetice) 20
Tratamentul chirurgical al deviaţiilor palpebrale
(entropion, ectropion, puncte lacrimale eversate) 30
Tratamentul chirurgical al pterigionului 25
Abrazia corneei; termocauterizarea corneei;
crioaplicaţii 12
Tratament cu laser la polul posterior 40
Sondajul complet al căilor lacrimale la un ochi,
în scop terapeutic 10
Tratamentul cu laser la polul anterior 30
Aplicaţii locale ale unor substanţe
medicamentoase în scop terapeutic sau
de diagnostic 5
Tratamentul ortoptic 10
Oftalmoscopie indirecta 12
Biopsia de organ 30
Puncţie-biopsie de organ 30
Puncţie-biopsie de organ, ghidată ecografic
sau tomografic 50
Biopsie ganglionară 30
Biopsie cutanată 15
Chiuretaj bioptic 15
Cauterizare 20
Consultaţia ORL include: examen nas-sinusuri, examen
buco-faringoscopic, rinoscopie posterioară, examen
laringoscopic şi hipofaringoscopic, examen otoscopic,
examen vestibular, examen al nervilor cranieni.
Examen fibroscopic al nasului, cavumului,
laringelui 15
Examen stroboscopic 10
Polipectomie nazala, auriculara 15
Tamponament şi detamponament posterior 15
Puncţie sinusala 12
Tratament al plăgii superficiale 10
Infiltraţii 10
Tratamentul chirurgical al colecţiei: sept,
flegmon periamigdalian, furuncul al conductului
auditiv extern (CAE) 15
Tratament chirurgical al flegmonului cervical 25
Timpanotomie 5
Extracţie de corpi străini nazali, auriculari,
orofaringieni 15
Tamponament şi detamponament anterior 15
Examen de cavum/laringe cu ancorare 5
Spălătura dopului de cerumen, extracţie 5
Cauterizarea mucoasei nazale 20
Insuflatie tubara 3
Aspiratia secreţiei 3
Instilaţie laringiană 3
Anemizarea mucoasei nazale 2
Badijonaj nazal, orofaringian 2
Recoltarea unui produs patologic 5
Adenoidectomie 25
Amigdalectomie 40
Cură chirurgicală a othematomului 10
Audiograma 20
Îngrijirea stomei traheale 10
Tuseu de cavum 5
Consultaţia ortopedica include şi tratamentul ortopedic
specific, cu excepţia următoarelor proceduri, în cazul
cărora se punctează proporţional cu complexitatea
tratamentului respectiv:
Tratamentul entorsei genunchiului 10
Tratamentul entorsei coloanei vertebrale
cervicale 10
Tratamentul luxatiei perilunare 10
Tratamentul luxatiei soldului, genunchiului 10
Tratamentul luxatiei gleznei, tarso-metatarsiene 8
Tratamentul fracturii fără deplasare a
femurului, gambei, gleznei, rotulei 5
Tratamentul fracturii fără deplasare a mainii,
piciorului 3
Tratamentul fracturii cu deplasare a scapulei,
a colului chirurgical al humerusului, a diafizei
humerale, a cotului 12
Tratamentul fracturii cu deplasare a
antebraţului, pumnului 12
Tratamentul fracturii costale 10
Tratamentul fracturii oaselor carpiene,
metacarpiene, falange 5
Tratamentul fracturii cu deplasare a tarsului,
metatarsului, falangelor 12
Tratamentul fracturii stabile de coloana
vertebrală 15
Tratamentul unei rupturi tendinoase
(tendon achilian, bicipital, cvadricipital) 5
Tratamentul discopatiei cervicale sau lombare 5
Prim ajutor în fractura deschisă a membrelor 15
Tratamentul poliartritei scapulo-humerale
(PSH) 10
Tratamentul osteonecrozei aseptice
(osteocondroza) la nivelul scafoidului
tarsian, semilunar, capului metatarsian II
sau III etc. 5
Tratamentul infectiei osoase (osteomielita,
osteita) 3
Tratamentul tuberculozei osteoarticulare 5
Tratamentul în scolioze, cifoze, spondilolistezis 12
Examen diagnostic şi tratament în displazia
luxanta a soldului în primele 6 luni 20
Tratamentul în displazia luxanta a şoldului
la vârsta mersului şi după 15
Tratamentul piciorului strâmb congenital
în primele 3 luni 5
Tratamentul la copii cu genu valgum, genu
varum, picior plat valg 3
Exuflaţie de pneumotorax 15
Citirea fiecărei serii de 10 clisee
microradiofotografice (MRF) 5
Spirometrie 10
Spirograma + test farmacodinamic bronhomotor 15
Puncţie pleurala exploratorie (cu/fără injectarea
de substanţe intrapleural) 10
Toracenteza cu evaluarea lichidului 15
Spălătura pleurală 15
Puncţie-biopsie pleurală 30
Instalarea de cateter intrapleural şi gesturi
terapeutice ulterioare pe dren 15
Instituire de pneumotorax/pneumoperitoneu
terapeutic 15
Puncţie-biopsie pulmonara transtoracica 30
Spalatura bronşică 12
Lavaj bronhiolo-alveolar 25
Extragere de corpi străini din căile respiratorii 35
Mica chirurgie endoscopică 50
Elasticitate pulmonara 30
Analize ale gazelor sanguine 12
Peakflow-metrie 5
TLCO 25
Body pletismografie 30
Mediastinoscopie 50
Efectuarea si/sau interpretarea unor
investigaţii complementare (examen psihologic,
QI, ancheta socială, teste, scale clinice) 15
Consiliere psihiatrica a pacientului 15
Psihoterapie invididuala (pentru psihoze) 15
Psihoterapie de grup (pentru psihoze) 15
Terapie electroconvulsivanta 25
Acte de radioterapie (RT) de înalta energie:
- protocol de tratament 50
Acte de RT cu energii medii şi joase:
- protocol de tratament 25
Acte de curieterapie:
- curieterapie interstitiala şi endocavitara:
● protocol de tratament 50
- curieterapie de contact de scurta durata:
● aplicatori radioactivi 20
Infiltraţii peridurale 15
Mezoterapie 8
Blocaje de nervi periferici 15
Blocaje chimice pentru spasticitate (alcool,
fenol, toxina botulinica) 20
Galvanizare 2
Ionizare 2
Curenţi diadinamici 2
Trabert 2
TENS 2
Hufschimdt 3
Alte forme de electroterapie de joasa frecventa 2
Curenţi interferentiali 2
Stereofrem 2
Myodinaflux 2
Diafrem 2
Alte forme de electroterapie de medie frecventa 2
Unde scurte 2
Microunde 2
Diapuls 3
Ultrasunet 2
Ultrasunet în apa 2
Sonodynator 2
Magnetoterapie 2
Laserterapie 2
Solux 2
Baie de lumina - parţială 2
Baie de lumina - generală 2
Ultraviolete 2
Stimulari electrice:
- curenţi cu impulsuri rectangulare 3
- curenţi cu impulsuri exponenţiale 3
Contracţia izometrica electrica 3
Stimulare electrica funcţională 3
Biofeedback 4
Băi minerale (sulfuroase, cloruro-sodica, alcalină) 2
Băi de plante 2
Băi de dioxid de carbon şi bule 2
Baie cu peria 2
Halbbad 2
Whirlpool 3
Băi de namol 2
Băi Stanger 3
Mofete naturale 1
Mofete artificiale 1
Băi alternante parţiale 2
Băi parţiale ascendente (Hauffe) 2
Băi de sezut 2
Băi galvanice 3
Dus subacvatic 3
Dus scotian 3
Dus masaj 4
Afuziuni alternante 2
Irigaţii vaginale 2
Dus manta 1
Dus de sezut 1
Dus filiform 2
Aplicaţii cu parafină 2
Băi sau pensulatii cu parafină 2
Impachetare generală cu namol 1
Impachetare parţială cu namol 1
Tampoane vaginale cu namol 2
Băi hiperterme + împachetare uscata 6
Sauna 3
Crioterapie (masaj cu gheaţă 2
Masaj regional 3
Masaj segmentar 2
Masaj reflex 2
Limfmasaj 5
Masajul ţesutului conjunctiv 2
Masaj pneumatic al extremităţilor (Angiomat
şi Leg pump) 2
Masaj vacuumatic 2
Masaj vibrator 1
Aerosoli individuali 2
Respiraţie în presiune pozitivă 3
Pulverizatie cameră 1
Drenaj bronşic + vibromasaj 3
Hidrokinetoterapie individuală generală 4
Hidrokinetoterapie parţială 3
Kinetoterapie individuală 5
Tracţiuni vertebrale şi articulare 2
Manipulări vertebrale 4
Manipulari de articulaţii periferice 2
Kinetoterapie cu aparatură specială:
covor rulant, bicicletă ergometrică, helcometre,
bac de vaslit 2
Infiltraţie în structuri ale ţesutului moale 10
Puncţie şi infiltratie intraarticulara 15
Artroscopie 30
Aplicarea unei contenţii suple articulare 8
Confecţionarea si/sau aplicarea unei orteze 20
Efectuarea densimetriei osoase (ultrasunete) 145
Secţiunea meatului uretral stenozat 12
Dilataţia stricturii uretrale 8
Secţiunea optica a stricturii uretrale 12
Instilaţiile endouretrale şi endovezicale
medicamentoase 5
Cateterismul uretrovezical "e demeure"
pentru retenţie completă de urină 5
Uretroscopie ambulatorie 10
Orhidectomie ambulatorie 20
Schimbare de cateter nefrostomie, cistostomie
percutanata, uretrovezical 10
Schimbare de cateter uretral Cook 12
Măsurarea reziduului vezical 3
Drenaj scrotal (abces, hematom) 12
Operaţie pentru hidrocel, spermatocel, chist
epididimar funicular etc. (ambulator) 20
Cistostomia minima suprapubiana 15
Nefrostomia percutanata ambulatorie 25
Drenaj intern cu sonda Cook (insertie) 25
Scos drenaj intern cu sonda Cook 15
Puncţie-biopsie prostatica transrectala 15
Secţionare, ligatura a canalelor deferente 20
Ecografie de organ 35
Kinetoterapie de grup, pe afecţiuni 4
Bilanţ articular 14
Bilanţ muscular 15
Întocmirea planului de recuperare 15
Ecografie generală (abdomen + pelvis) 40
Ecografie de abdomen 20
Ecografie de pelvis 20
Ancheta epidemiologică 20
Aspirat bronşic 15
Broşaj bronşic 15
Biopsie bronşică 30
Instilaţii bronşice/traheale 15
Cauterizare endobronsică 20
Puncţie pulmonară transbronsică, transtraheala 30
Puncţie ganglionara transbronsica, transtraheala 30
Bronhoscopie flexibilă 30
Bronhoscopie rigida 30
Instilaţii/pulverizari de medicamente/aplicarea
mesei în conductul auditiv extern (CAE)
şi urechea medie (UM) 3
Aerosoli (şedinţa) 3
Aplicare locală de medicamente la nivelul
cornetelor, meatelor şi rinofaringelui 3
Examenul laringelui după anestezie de contact
şi ancoraj de epiglota 10
Spalatura cu canula Hartmann 12
Spalatura şi administrarea endoscopică
de medicamente în sinusul maxilar 12
Anestezie de ganglion sfenopalatin 5
Sinechie septo-turbinara 15
Examen otomicroscopic 15
Îndepărtare de corpi străini sub microscop 20
Criocauterizare de ganglion sfenopalatin 20
Impedanta 20
Audiometrie vocala la casti 20
Audiometrie vocala în câmp liber 20
Stereoaudiometrie 20
Testarea senzatiei de verticalitate 15
Secţiune fren lingual 12
Examinare microscopica endonazală 15
Rinomanometrie 20
Redresarea piramidei nazale posttraumatica 25
Craniocorpografie 25
Otoemisiuni acustice 30
Reeducare vestibulara (şedinţa) 15
Cauterizare de cornete (electrocauterizare) 18
Examen fibroscopic al nasului, cavumului,
laringelui, traheei, bronhiilor 30
Posturografie 30
Măsurarea protezei auditive în cuplor 25
Montarea drenului transtimpanal + extragere 20
Gustometrie 20
Olfactometrie 20
Probe vestibulare provocate 20
Polipectomie nazala, auriculara, polip
sangerand al septului 25
Audiometrie comportamentală la copil 20
Proceduri endoscopice nazale şi sinusale 30
Adaptarea implantului cohlear (şedinţa) 35
Chirurgie laser O.R.L. 40
ENG 15
Video-laringo-stroboscopie cu utilizarea
video-printerului 20
Gimnastica respiratorie (şedinţa) 10
Exerciţii pentru tulburări de vorbire (şedinţa) 15
Investigarea psihoacustica a vocii 10
Reeducarea vocii vorbite şi cantate (şedinţa) 10
Reeducare computerizată la profesioniştii
vocii (şedinţa) 25
Analiza parametrilor acustici ai vocii 15
Sonagrama 15
Fonetograma 15
Electroglotografie 15
Mobilizarea aritenoidului (şedinţa) 10
Fizioterapia în disfonii 10
Insulinoterapia în disfonii 10
Reeducarea vocii după paralizii de coarda
vocala (şedinţa) 10
Examen otomicroscopic 15
Psihoterapie sugestiva armata în afonii
psihogene (şedinţa) 15
Injecţie transtimpanala 6
Injectii intraturbinare 6
Consultaţia de planificare familială se efectuează numai în cabinetele de planificare familială de către medicii care au obţinut competenta de planificare familială, sunt certificaţi de Ministerul Sănătăţii şi lucrează exclusiv în aceasta activitate. Consultaţia de planificare familială se punctează similar cu orice alta consultaţie (consultaţie iniţială, respectiv consultaţie de control). Alte servicii medicale efectuate în aceste cabinete se punctează similar cu serviciile pentru sănătatea reproducerii din curricula de obstetrica-ginecologie. Acupunctura - Fitoterapie - Homeopatie Consultaţia se punctează similar cu orice consultaţie de specialitate (consultaţie iniţială, respectiv consultaţie de control), iar tratamentele specifice vor fi punctate separat, fiecare cu câte 3 puncte. Toate tratamentele chirurgicale sau interventionale includ: - pregătire locală şi generală preoperatorie; - incizie şi tratament chirurgical specific; - sutura şi controlul hemostazei; - pansarea şi îngrijirea postoperatorie imediată. Anestezia este punctata separat, după cum urmează:
- anestezie locală de contact 3
- anestezie locală prin infiltratie 5
Consultaţia de logopedie se punctează similar cu orice alta consultaţie efectuată de medicii abilitaţi. Manevre de diagnostic şi terapeutice
Puncţia venoasă pentru recoltare 2
Administrarea intravenoasă de medicamente,
altele decât citostatice 4
Administrarea prin injectare intravenoasă
de medicamente citostatice 6
Perfuzia intravenoasă cu alte medicamente,
altele decât citostatice 5
Perfuzia intravenoasă de scurta durată
cu medicamente citostatice 8
Perfuzia intravenoasă de lungă durată
cu medicamente citostatice (până la 24 de ore,
minimum 6 ore) 10
Perfuzia intravenoasă continuă cu
medicamente citostatice (minimum 24 de ore) 12
Administrarea de sânge şi derivaţi 8
Punctia arterială pentru recoltare 5
Recoltarea de sânge capilar pentru hemograma 3
Executarea unui frotiu din sânge venos
sau capilar 2
Determinări prin teste rapide la diabetici
dispensarizaţi (glicemie, glucozurie, cetonurie) 3
N.B. 1. Pentru activitatea de recuperare-reabilitare care se desfăşoară în unităţi sanitare de tip ambulatoriu, altele decât cele din staţiunile balneoclimatice, medicii raportează (dacă este cazul), în vederea decontării, şi serviciile de terapie fizicala care se efectuează în bazele de tratament, pentru primele 10 zile de tratament (maximum 4 proceduri pe zi/pacient), după care asiguraţii plătesc integral procedurile. 2. Valoarea serviciilor medicale, altele decât consultaţiile medicale (iniţiale şi de control) efectuate exclusiv în dispensarele TBC, se punctează dublu pentru cazurile de TBC confirmate care necesita supraveghere medicală. ANEXA 2 ---------(anexa nr. 5 la normele metodologice)--------------------------------------
LISTA
cuprinzând investigaţiile paraclinice şi tarifele maximale ale acestora
- lei -
---------
Acid uric seric 25.000
Amilazemie 35.000
Amilazurie 35.000
Antibiograma 60.000
Antibiograma BK*) 162.000
Anticorpi specifici antiRh 35.000
APTT 55.000
ASLO 50.000
Bilirubină totală, directă şi indirectă 25.000
Calciu ionic seric 35.000
Calciu seric total 25.000
Cariotip 1.200.000
Celule lupice 40.000
Colesterol seric total 25.000
Complement seric 45.000
Concentrat leucocitar 40.000
Confirmare HIV 180.000
Coprocultura 60.000
Creatinina serica 25.000
Crioglobuline 30.000
Dozarea proteinelor urinare 30.000
Determinarea grupei sanguine AB0 35.000
Determinarea grupei sanguine Rh 35.000
---------------
*) Se decontează numai în dispensarele TBC.
Depistare HIV 90.000
Electroforeza proteinelor serice 70.000
Examen coproparazitologic (3 probe) 60.000
Examene microscopice pe frotiu 30.000
Examene pe alte culturi bacteriene 40.000
Examen bacteriologic BK*): - frotiu lama 75.600
- cultura BK 129.000
Explorarea echilibrului acido-bazic 40.000
Exsudat faringian + cultura 35.000
Factor antinuclear 110.000
Factor reumatoid 40.000
Fibrinogen seric 60.000
Fosfataza alcalină 33.000
Gama GT 35.000
Glicemie 25.000
Glucoza urinară 25.000
Hemoglobina 20.000
Hematocrit 10.000
Hemoculturi 75.000
Hemoleucograma completa 60.000
Hormoni Tiroidieni T3 90.000
Hormoni Tiroidieni T4 90.000
HDL colesterol 40.000
IDR la PPD 20.000
Imunofixare 50.000
Imunoelectroforeza (IgA, IgM, IgG, IgE) 70.000
IgA seric 70.000
IgG seric 70.000
IgE seric 70.000
IgM seric 70.000
INR (Internaţional Normalised Ratio) 40.000
LDH 40.000
LDL 35.000
Lipide totale 30.000
Magneziu seric 25.000
Natriemie 35.000
Numărătoarea eritrocitelor şi formula leucocitară 30.000
Potasemie 35.000
Proteina C reactivă 45.000
Proteine totale 30.000
RBW 25.000
Reactia Addis 25.000
Sideremie 30.000
Sumar de urină 30.000
Sediment 15.000
Test Barr 50.000
Test Coombs 40.000
TGO 25.000
TGP 25.000
Timp de sângerare 15.000
Timp Quick, activitate de protrombină 30.000
Trigliceride serice 30.000
TSH 90.000
Tymol sau alte teste de disproteinemie 20.000
Uree serică 25.000
Urocultura 35.000
VDRL + TPHA 50.000
VSH 10.000
Histopatologie:
Piesa prelucrata la parafină 177.500
Bloc inclus la parafină cu diagnostic
histopatologic 277.500
Diagnostic histopatologic pe lama 100.000
Examen histopatologic cu coloraţii speciale 740.000
Citodiagnostic de col, metoda Papanicolau 185.000
Citodiagnosticul lichidului de punctie 185.000
Citodiagnosticul sputei prin incluzii parafină 277.500
Citodiagnosticul secretiei şi spălăturii gastrice 185.000
Citodiagnosticul secretiei vaginale 185.000
Examen citohormonal 185.000
Citodiagnosticul produselor de punctie 185.000
Imunohistochimie 455.000
Examene radiologice:
Radiografie craniană standard în doua planuri 55.526
Radiografie craniană în proiectie specială 88.739
Părţi ale scheletului în doua planuri 71.688
Torace osos sau părţi ale lui în mai multe
planuri 92.200
Centura scapulara sau pelvina, fără
substanta de contrast 90.000
Părţi ale coloanei vertebrale, mai puţin
coloana cervicală 85.575
Alte articulaţii, fără substanta de contrast,
sau functionale, cu TV 80.000
Coloana vertebrala completa, mai puţin
coloana cervicală 185.035
Coloana cervicală în cel puţin 3 planuri 138.905
Mielografie cu substanta nonionica 1.227.995
Torace ansamblu, inclusiv examen
radioscopic (eventual cu bol opac) 150.271
Organe ale gatului sau ale planseului bucal 122.647
Torace şi organe ale toracelui 117.379
Bronhografie cu substanta de contrast
nonionica 1.234.027
Vizualizarea generală a abdomenului nativ
în cel puţin doua planuri 71.688
Cai biliare, pancreas, cu substanta
de contrast nonionica 1.298.975
Esofag, ca serviciu independent, inclusiv
radioscopie 119.841
Tract digestiv superior (inclusiv unghiul
duodenojejunal), cu substanta de contrast
nonionica 247.618
Întinderea examinării până la regiunea
ileo-cecala 376.906
Colon în dublu contrast sau intestin
subtire pe sonda duodenală 468.296
Colon la copil, inclusiv dezinvaginare 221.767
Tract urinar (urografie minutata),
cu substanta de contrast nonionica 1.336.485
Examen retrograd de uretra sau vezica
urinara, cu substanta de contrast 1.146.562
Cistografie de reflux, cu substanta
de contrast nonionica 1.174.335
Uretra, vezica urinara la copil, cu
substanta de contrast nonionica 1.165.319
Pielografie 1.236.683
Examinare cu substanta de contrast
nonionica a uterului şi oviductului 1.180.338
Mamografie în doua planuri 120.611
Sialografie, galactografie, sinusuri,
fistulografie, cu substanta de contrast 1.176.241
Flebografie de extremităţi 1.253.593
Tomografie plana 262.530
Angiografie carotidiană cu substanta
de contrast nonionica 1.252.272
P.E.G. 100.481
Radiofotografie medicală (MRF) 16.113
C.T. (tomografie computerizată) de craniu,
cu substanta de contrast nonionica 1.148.311
C.T. de regiune cervicală, cu substanta
de contrast nonionica 1.148.311
C.T. de regiune toracica, cu substanta
de contrast nonionica 1.231.628
C.T. de abdomen, cu substanta de
contrast (nonionica) administrată intravenos 1.231.628
C.T. de pelvis, cu substanta de
contrast (nonionica) administrată intravenos 1.148.311
C.T. de coloana vertebrala, cu substanta
de contrast nonionica 1.148.311
C.T. de membre, cu substanta de
contrast nonionica 1.148.311
Ecografie generală (abdomen + pelvis) 150.000
Ecografie de abdomen 80.000
Ecografie de pelvis 70.000
Radioscopie cardiopulmonară 74.272
Radiografie dentară 30.000
C.T. de craniu, fără substanta de contrast 250.000
C.T. de regiune cervicală, fără substanta
de contrast 250.000
C.T. de regiune toracica, fără substanta
de contrast 500.000
C.T. de abdomen, fără substanta de contrast 500.000
C.T. de pelvis, fără substanta de contrast 250.000
C.T. de coloana vertebrala, fără substanta
de contrast 250.000
C.T. de membre 250.000
Radiografie de membre 80.000
Electrocardiograma (EKG) 30.000
EKG de efort 225.000
EKG de stres farmacologic 250.000
EKG continuu (24 de ore, Holter) 250.000
Holter TA 150.000
Spirometrie 50.000
Spirograma + test farmacodinamic
bronhomotor 75.000
Oscilometrie 25.000
Electroencefalograma (EEG) 75.000
Electromiografie 100.000
Peak-flowmetrie 15.000
Endoscopie 110.000
Ecocardiografie M+2D 80.000
Ecografie + Doppler 110.000
Ecografie + Doppler color 180.000
Ecografie de vase periferice (vene) 100.000
Ecografie de vase periferice (artere) 120.000
Radiografie panoramica 100.000
ANEXA 3 --------(anexa nr. 8 la normele metodologice)-------------------------------------
LISTA
cuprinzând serviciile medicale spitaliceşti de care beneficiază asiguraţii
1. SERVICII CU SPITALIZARE
A. Servicii cu spitalizare integrala
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Profil medical Profil chirurgical
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Medicină internă Chirurgie generală
Gastroenterologie Urologie
Cardiologie Ortopedie şi traumatologie
Diabet zaharat, boli de nutritie O.R.L.
şi boli metabolice
Endocrinologie Oftalmologie
Imunologie clinica şi Alergologie Obstetrică-Ginecologie
Nefrologie Chirurgie plastica şi reparatorie
Hematologie Chirurgie maxilofaciala
Pediatrie Anestezie şi Terapie intensiva
Dermatovenerologie Chirurgie toracica
Neurologie Chirurgie cardiacă şi
a vaselor mari
Oncologie medicală Chirurgie pediatrica
Radioterapie Neurochirurgie
Chirurgie vasculara
Neonatologie
Reumatologie
Recuperare, Medicină fizica
şi Balneologie
Geriatrie şi Gerontologie
Genetica medicală
Psihiatrie*)
Pneumologie/Pneumoftiziologie*)
Boli infecţioase*)
B. Servicii cu spitalizare parţială
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Profil medical Profil chirurgical
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Pediatrie Chirurgie generală - endoscopie
Dermatologie Urologie - endoscopie
Neurologie Ortopedie şi traumatologie
Oncologie medicală O.R.L.
Medicină internă Oftalmologie
Gastroenterologie Obstetrică-Ginecologie
Cardiologie Chirurgie maxilofaciala
Diabet zaharat, boli de nutritie Anestezie şi Terapie intensiva
şi boli metabolice
Endocrinologie Chirurgie toracica
Imunologie clinica şi Alergologie Neurochirurgie (RMN, C.T.)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nefrologie - dializa
Reumatologie
Hematologie
Radioterapie
Neonatologie
Psihiatrie
Medicină de urgenţă
Pneumologie/Pneumoftiziologie
----------------
*) Pot fi şi servicii cu spitalizare de lungă durata.
2. ALTE SERVICII
Investigaţii paraclinice
Hematologie
Biochimie
Microbiologie
Anatomie patologica
Citologie
Histologie
Radiodiagnostic
Ecografie
Electrocardiograma (EKG)
Explorări functionale
Medicină nucleara
Explorări genetice
3. SERVICII SPECIALE
Transport în situaţii de urgenţă
Ajutor de menaj
ANEXA 4 -------(anexa nr. 10 la normele metodologice)--------------------------------------
TARIFUL MEDIU PE ZI DE SPITALIZARE
pentru anul 2000
- lei -
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Tarif/zi de spitalizare pe secţii
───────────────────────────────────────────────────
Nr. în insti- în spitale în în in
crt. tute*) clinice**) spitale spitale spitale
jude- munici- comu-
tene**) pale/ nale**)
oraşe-
nesti**)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
0 1 2 3 4 5 6
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Total pe tip de spital 1.046.120 397.260 378.850 254.850 157.990
1. A.T.I.***) 2.863.830 1.294.450 1.441.830 853.530 620.200
2. Balneofizioterapie 131.530 276.970 294.730 246.230 152.810
3. Boli infecţioase****) 1.788.480 876.300 356.940 318.520 125.160
4. Cardiologie***) 767.340 385.580 325.850 181.900 269.510
5. Chirurgie generală***) 1.552.720 500.720 427.740 319.320 345.670
6. Chirurgie infantila***) 383.750 371.150 292.580 453.760
7. Chirurgie
cardiovasculară***) 1.646.870
8. Chirurgie toraco-
pulmonara***) 1.453.330 380.750 420.390 438.320 212.790
9. Chirurgie B.M.F. 477.530 308.470 370.370 284.250
10. Chirurgie plastica şi
reparatorie 712.940 370.310 466.300 275.360
11. Cronici 452.860 179.870 170.390 199.550
12. Dermatovenerologie 182.550 291.460 261.150 194.370
13. Diabet, boli de nutritie 506.150 474.450 359.350 248.650
14. Distrofici 196.270 216.900 170.030 172.420
15. Endocrinologie 457.310 272.050 355.470 343.030
16. Ftiziologie 222.170 191.150 238.470 198.750 157.730
17. Gastroenterologie 874.500 304.020 472.590 340.820
18. Ginecologie 649.930 372.400 371.180 409.540
19. Hematologie***) 1.078.560 592.640 523.380
20. Medicină generală 238.580 351.250 220.510 249.740
21. Medicină internă 823.160 366.730 326.290 244.370 259.010
22. Nefrologie***) 3.142.450 721.360 1.740.030 2.797.620
23. Neurochirurgie 940.740 342.570 454.990
24. Neurologie 528.610 303.590 281.460 229.720 140.560
25. Neuropsihiatrie 300.720 238.190 198.310 124.550 130.250
26. Nevroze 113.010 232.260 233.560 88.560
27. Nou-născuţi 448.090 296.070 247.380 221.190 216.050
28. Obstetrică 549.460 304.470 286.840 294.850
29. Obstetrică-Ginecologie 535.930 418.870 309.040 274.670 316.480
30. Obstetrică pentru
naşteri normale 482.700 369.880 373.370 376.800
31. Oftalmologie 498.010 284.800 319.660 224.960
32. Oncologie****) 1.168.270 370.580 429.910 345.060 210.790
33. O.R.L. 467.130 381.680 326.910 404.070
34. Ortopedie şi
traumatologie 1.136.020 521.680 404.960 248.090
35. Pediatrie 893.370 339.000 331.270 267.710 299.820
36. Pneumologie 1.456.950 245.600 294.900 204.500 157.220
37. Prematuri 250.640 169.000 255.800
38. Psihiatrie 147.170 177.120 233.150 166.210 117.580
39. Psihiatrie acuţi 169.640 133.430 110.420
40. Psihiatrie cronici 194.670 114.290 153.320 109.800 94.310
41. Recuperare medicală 693.140 185.720 227.570 209.870 281.340
42. Reumatologie 434.830 189.450 207.460 260.770
43. TBC osteoarticular 181.010
44. Urologie***) 1.907.300 371.920 437.170 261.970
45. Alte specialităţi
medicale 2.431.480 936.730 2.268.330 326.890 140.830
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
---------- *) Tariful pe zi de spitalizare din secţiile spitalelor clinice de urgenţă şi din secţiile din cadrul spitalelor clinice cu o singură specialitate, aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii, se asimilează cu tariful pe zi de spitalizare din secţiile institutelor. **) În condiţiile în care tariful pe zi de spitalizare realizat pe secţii în cadrul unui tip de spital este mai mare decât cel realizat pe acelaşi tip de secţie într-un spital ierarhic superior, casele de asigurări de sănătate şi spitalele vor negocia tariful pe zi de spitalizare pornind de la nivelul spitalului şi al secţiei ierarhic superior. Numai în cazuri justificate şi fundamentate tariful pe zi de spitalizare poate fi peste cel realizat de spitalul ierarhic superior. La secţiile de geriatrie-gerontologie se vor lua în calcul tarifele de la secţiile de recuperare medicală. La secţiile de nefrologie fără compartiment de dializa se vor lua în calcul tarifele de la secţiile de medicină internă. ***) În secţiile respective tariful mediu pe zi de spitalizare se majorează cu 30%, dacă ingrijesc pacienţi supuşi transplantului de organe şi ţesuturi, pacienţi operaţi pe cord deschis, precum şi dacă se executa proceduri invazive, iar sumele aferente acestor secţii, calculate conform normelor metodologice, pot fi majorate prin negociere cu încă până la 30% . ****) Pentru spitalizarea de o zi în secţiile de oncologie, boli infecţioase (HIV-SIDA) sumele aferente acestor secţii, calculate conform normelor metodologice, pot fi majorate prin negociere cu încă până la 30% . ------