Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere prevederile Deciziei de punere în aplicare a Comisiei de aprobare a anumitor elemente din programul operaţional "Iniţiativa pentru IMM-uri" (POIIMM) finanţat din FEDER, C (2016) 1923 final din 23 martie 2016, prin care Comisia Europeană a aprobat Programul operaţional Iniţiativa pentru întreprinderi mici şi mijlocii (POIIMM), ţinând cont de prevederile Acordului de finanţare încheiat între România şi Fondul European de Investiţii, în data de 20 octombrie 2016, având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, ţinând cont de Avizul Consiliului Concurenţei nr. 2.559 din 10 martie 2017, în temeiul art. 14 alin. (7) şi al art. 15 alin. (8) şi (9) din Hotărârea Guvernului nr. 15/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, viceprim-ministrul, ministrul dezvoltării regionale, administraţiei publice şi fondurilor europene, emite următorul ordin: CAP. I Prevederi generale ART. 1 (1) Prezentul ordin instituie o schemă transparentă de ajutor de minimis aferentă finanţărilor acordate pentru sprijinirea dezvoltării IMM în cadrul Programului operaţional "Iniţiativa pentru IMM" (POIIMM), denumită în continuare schemă, prin axa prioritară 1 "Creşterea accesului la finanţare al IMM-urilor din România", prioritatea de investiţii 1.1 "Sprijinirea capacităţii IMM-urilor de a creşte pe pieţele regionale, naţionale şi internaţionale şi de a se angaja în procesele de inovare". (2) Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea prevederilor următoarelor acte normative: a) Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis (denumit în continuare Regulamentul nr. 1.407/2013), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 352 din 24 decembrie 2013; b) Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 347 din 20 decembrie 2013; c) Regulamentul (UE) nr. 1.301/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind Fondul european de dezvoltare regională şi dispoziţiile specifice aplicabile obiectivului referitor la investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 347 din 20 decembrie 2013; d) Recomandarea Comisiei Europene nr. 361/2003 privind definiţia microîntreprinderilor, întreprinderilor mici şi mijlocii; e) Decizia de punere în aplicare a Comisiei C (2016) 1.923 final din 23 martie 2015 de aprobare a anumitor elemente din Programul operaţional "Iniţiativa pentru întreprinderi mici şi mijlocii" pentru sprijinul din partea Fondului European de Dezvoltare Regională din România în temeiul obiectivului referitor la facilitarea accesului IMM-urilor la finanţare prin implementarea instrumentului de garantare neplafonată în România, cu modificările ulterioare; f) Decizia de punere în aplicare a Comisiei (2014/660/UE) înseamnă Decizia de punere în aplicare a Comisiei (2014/660/UE) din 11 septembrie 2014 privind modelul de acord de finanţare pentru contribuţia din Fondul european de dezvoltare regională şi din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală la instrumentele financiare de garantare neplafonată comună şi de titularizare în favoarea întreprinderilor mici şi mijlocii (denumită în continuare Decizia CE nr. 660/2014). (3) Iniţiativa pentru IMM este un instrument financiar instituit la nivelul Uniunii Europene, în conformitate cu art. 39 alin. (2) lit. (a) din Regulamentul privind dispoziţiile comune, gestionat indirect de către Comisia Europeană, cu sarcini de punere în aplicare încredinţate Grupului BEI (Banca Europeană de Investiţii şi Fondul European de Investiţii). România a decis să acorde prin POIIMM garanţii neplafonate furnizate prin Fondul European de Investiţii (denumit în continuare FEI) pentru a acoperi riscul de credit al împrumuturilor pentru IMM. Instrumentul de garantare neplafonată din cadrul Iniţiativei pentru IMM se bazează pe riscul reţinut la diferite niveluri prin resurse ale UE (COSME şi/sau Orizont 2020), FEDR/FEADR, împreună cu resurse din partea Grupului BEI. (4) Schema instituită prin prezentul ordin este exceptată de la obligaţia de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013. CAP. II Obiectivul schemei ART. 2 Obiectivul schemei constă în facilitarea accesului IMM-urilor la finanţare prin utilizarea instrumentului de garanţie neplafonată de portofoliu, care, ataşată unui credit, conduce la o diferenţă între dobânda standard şi dobânda percepută IMMului pentru riscul de credit, diferenţă care se constituie într-un avantaj economic oferit IMM-ului, sub forma unui ajutor de minimis. CAP. III Definiţii ART. 3 În sensul schemei instituite prin prezentul ordin, următorii termeni se definesc astfel: 1. ajutoare/ajutor de minimis reprezintă orice măsură care îndeplineşte prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013; 2. apel pentru expresii de interes înseamnă, în contextul schemei şi conform acordului de finanţare, o solicitare de oferte care are ca scop identificarea intermediarilor financiari adecvaţi care vor primi contribuţii de la POIIMM; apelul pentru expresii de interes se publică pe pagina de web a FEI (http://www.eif.org/what_we_do/guarantees/sme_initiative/smei_romania/index.htm; 3. garanţia neplafonată de portofoliu reprezintă, conform art. 39.2 (a) din Regulamentul 1.303/2013, un instrument prin care se asigură o asistenţă de capital intermediarilor financiari pentru noile portofolii de finanţare prin îndatorare a IMM-urilor; 4. întreprindere reprezintă orice entitate care desfăşoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic şi de modul în care este finanţată; 5. întreprindere unică, în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, include toate întreprinderile între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare: (i) o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi; (ii) o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi; (iii) o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia; (iv) o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective. Întreprinderile care întreţin, prin intermediul uneia sau mai multor întreprinderi, oricare dintre relaţiile la care se face referire la pct. (i)-(iv) sunt considerate întreprinderi unice; 6. întreprindere aflată în dificultate, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014, este: a) [se aplică doar dacă întreprinderea are, la data declaraţiei de eligibilitate, cel puţin 3 ani de la înfiinţare] în cazul unei societăţi cu răspundere limitată, atunci când mai mult de jumătate din capitalul social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un cuantum cumulat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris; b) [se aplică doar dacă întreprinderea are, la data declaraţiei de eligibilitate, cel puţin 3 ani de la înfiinţare] în cazul unei societăţi comerciale în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru datoriile societăţii, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, astfel cum reiese din contabilitatea societăţii, a dispărut din cauza pierderilor acumulate; c) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute de legislaţia naţională pentru iniţierea unei proceduri colective de insolvenţă la cererea creditorilor săi; d) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare; 7. întreprinderi mici şi mijlocii, denumite în continuare IMM, sunt acele întreprinderi care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii, conform Recomandării Comisiei nr. 361/2003 privind definirea microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii*1) privind definiţia microîntreprinderilor, întreprinderilor mici şi mijlocii:────────── *1) Publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 124/2003.────────── a) au un număr mediu anual de salariaţi mai mic de 250; b) realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei, sau deţin active totale care nu depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane euro, conform ultimei situaţii financiare aprobate. Stabilirea caracterului de IMM al aplicantului se realizează având în vedere şi datele eventualelor întreprinderi partenere sau întreprinderi legate ale acestuia, aşa cum sunt acestea definite de Recomandarea Comisiei nr. 361/2003; 8. furnizorul ajutorului de minimis este Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, denumit în continuare MDRAPFE, prin intermediul Autorităţii de management pentru Programul operaţional Iniţiativa pentru IMM-uri, denumită în continuare AMPOIIMM; 9. administratorul schemei este desemnat Fondul European de Investiţii conform Acordului de finanţare semnat între Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, în calitate de AM POIIMM, şi FEI, în calitate de administrator de schemă; 10. noile finanţări prin îndatorare înseamnă creditele pe care beneficiarii finali le contractează de la intermediarii financiari; 11. subadministratorii*2) schemei vor fi intermediarii financiari ce îşi desfăşoară activitatea şi în România şi vor fi desemnaţi pe baza unei proceduri deschise, transparente, nediscriminatorii şi necondiţionate (http://www.eif.org/what_we_do/guarantees/ sme_initiative/smei_romania/index.htm);────────── *2) În conformitate cu prevederile Regulamentului privind Registrul ajutoarelor de stat, subadministratorul reprezintă o entitate nominalizată de către furnizorul sau administratorul unei măsuri de ajutor în vederea derulării unor operaţiuni specifice în cadrul RegAS, operaţiuni care, în mod curent, intră în sarcina primilor.────────── 12. regiuni de dezvoltare sunt entităţi teritoriale specifice, fără statut administrativ şi fără personalitate juridică, ce corespund diviziunilor de nivel NUTS - II în Nomenclatorul unităţilor statistice teritoriale ale Uniunii Europene, constituite în baza Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, cu modificările şi completările ulterioare; 13. Programul operaţional Iniţiativa pentru IMM-uri 2014-2020, denumit în continuare POIIMM , reprezintă un document strategic de programare elaborat de România, în calitate de stat membru, şi aprobat de Comisia Europeană, care îşi propune ca obiectiv facilitarea accesului IMM-urilor la finanţare prin implementarea instrumentului de garantare neplafonată; 14. acord de finanţare este actul juridic cu titlu oneros, încheiat între România, reprezentată prin Autoritatea de management pentru Programul operaţional Iniţiativa pentru IMM-uri, şi Fondul European de Investiţii prin care se implementează Iniţiativa pentru IMM; 15. intermediar financiar înseamnă (conform definiţiei prevăzute la art. 1 pct. 1.1 din anexa la Decizia CE nr. 660/2014) o entitate financiară, cum ar fi o bancă, o instituţie financiară, un fond, o entitate care implementează un sistem de garantare, o organizaţie de garantare reciprocă, o instituţie de microfinanţare, o societate de leasing sau oricare altă persoană sau entitate juridică selectată de către FEI în conformitate cu condiţiile stabilite în Acordul de finanţare, pentru o operaţiune care are ca obiectiv punerea în aplicare a secţiunii specifice; pentru evitarea oricăror dubii, definiţia intermediarului financiar: (i) include, de asemenea, entităţi financiare selectate drept subintermediari financiari de către intermediarul financiar, dacă este cazul; şi (ii) nu include contrapartidele selectate de către FEI în scopul gestionării activelor, efectuate de FEI; 16. operaţiune înseamnă setul de activităţi desfăşurate de FEI şi un intermediar financiar, având drept obiectiv punerea în aplicare a secţiunii specifice; 17. beneficiar final înseamnă un IMM care primeşte o nouă finanţare prin îndatorare în cadrul unei tranzacţii; 18. tranzacţie înseamnă tranzacţia de acordare de împrumut, care generează noi finanţări prin îndatorare, încheiată între un intermediar financiar şi un beneficiar final; 19. comisionul de garantare - conform Deciziei CE nr. 660/2014, anexa nr. 1, pct. 3 - Tarifare, garanţia este oferită în schimbul plăţii de către intermediarul financiar a comisionului de garantare (exprimat ca [X] % pe an) şi se calculează trimestrial la valoarea restantă a portofoliului. Conform Acordului între creditori, pentru POIIMM, comisionul de garantare este egal cu 0,65% din media sumei nerambursate a părţii garantate din portofoliul de noi finanţări prin îndatorare care sunt încă performante; procentul de 65% reprezintă o medie ponderată a preţului fiecărei tranşe a Iniţiativei pentru IMM, luând în considerare faptul că preţul tranşei subordonate este 0. În cazul POIIMM, comisionul de garantare reprezintă costurile intermediarului financiar pentru partea de împrumut garantată prin POIIMM şi este perceput beneficiarului final (IMM) sub forma dobânzii, denumită conform Deciziei CE 660/2014 şi definită conform pct. 23 ca primă de risc de credit; 20. beneficiul total este definit, pentru partea de împrumut acoperită de garanţie, ca reducerea ratei dobânzii, aplicată beneficiarilor finali de către intermediarul financiar, luând în considerare riscul de credit subadicent asumat şi efectul şi costul garanţiei. Evaluarea beneficiului total se bazează numai pe prima de risc de credit, în condiţiile în care intermediarul financiar nu primeşte nicio remuneraţie/finanţare din partea FEI; 21. beneficiul sub formă de ajutor de minimis, pentru partea din împrumut acoperită de garanţie, reprezintă un procent din beneficiul total, proporţional cu contribuţia POIIMM în cadrul portofoliului de noi finanţări prin îndatorare şi este calculată ca diferenţă între prima standard pentru riscul de credit (calculată la nivelul pieţei) şi prima de risc de credit percepută IMM-ului, ponderată cu valoarea contribuţiei POIIMM în cadrul portofoliului combinat de noi finanţări prin îndatorare (conform metodologiei prevăzute în cadrul capitolului VI - Calculul echivalentului subvenţiei brute a ajutorului de minimis din schemă); 22. prima de risc de credit - reprezintă dobândă efectiv percepută beneficiarilor finali de către intermediarii financiari pentru acoperirea riscului de credit aferent unui credit care este acoperit de o garanţie acordată în baza schemei (dobânda percepută de către intermediarii financiari beneficiarilor finali pentru acoperirea riscului de credit); 23. prima standard pentru riscul de credit - se stabileşte intern de către fiecare intermediar financiar în parte, în funcţie de politica proprie de risc, şi reprezintă prima de risc de credit care ar fi trebuit plătită de IMM, conform pieţei, pentru un credit care nu este acoperit de o garanţie acordată în baza schemei; 24. noi finanţări prin îndatorare conform definiţiei din Decizia CE nr. 660/2014înseamnă noile împrumuturi pentru destinatarii finali, acordate de intermediarul financiar până la data de 31 decembrie 2020 cel târziu, în conformitate cu termenii şi condiţiile stabilite în acordurile operaţionale; 25. partea garantată din portofoliul de noi finanţări prin îndatorare reprezintă 60% din portofoliul constituit de către fiecare intermediar financiar în parte pentru a oferi noi finanţări prin îndatorare (credite); 26. valoarea împrumutului garantat - reprezintă 60% din valoarea nominală a împrumutului; valoarea împrumutului garantat = valoarea nominală a împrumutului * rata de garantare; 27. contribuţia statului membru la garanţie înseamnă cuantumul agregat al tuturor resurselor financiare angajate sau plătite, în funcţie de caz, de către statul membru din FESI; 28. procentul contribuţiei POIIMM la garanţie - conform Acordului intercreditor cu privire la Iniţiativa IMM este de până la 28,62% (valoarea exactă fiind stabilită în momentul semnării fiecărui acord operaţional încheiat între FEI şi intermediarul financiar); 29. acord operaţional - înseamnă acordul (acordurile) încheiate între FEI şi un intermediar financiar stabilind termenii şi condiţiile unei operaţiuni; 30. valoarea nominală a împrumutului - valoarea totală a împrumutului acordat de către intermediarul financiar beneficiarului final, în urma semnării contractului de credit; 31. rata de garantare - reprezintă un procent de 60% la nivel de portofoliu (conform Acordului intercreditor) şi de până la 80% din fiecare tranzacţie din portofoliu astfel încât intermediarul financiar să reţină un interes economic material în cadrul portofoliului de cel puţin 20% din expunerea economică faţă de acesta pentru a asigura armonizarea intereselor (conform definiţiei din anexa 1 la Decizia CE nr. 660/2014); 32. rata de actualizare - rata de referinţă aplicabilă la data acordării ajutorului, astfel cum se prevede în Comunicarea Comisiei privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de referinţă şi de scont*3).────────── *3) Publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 14 din 19 ianuarie 2008.────────── CAP. IV Domeniul de aplicare ART. 4 Schema se aplică sprijinirii IMM-urilor pentru a facilita accesul la creditare în condiţii avantajoase în toate regiunile de dezvoltare ale României: Nord-Est, Sud Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Vest, Nord-Vest, Centru, Sud-Est şi Bucureşti-Ilfov. ART. 5 (1) Schema acordă ajutoare pentru toate sectoarele şi activităţile prevăzute în Codul CAEN Rev. 2, cu excepţia următoarelor: (i) o activitate economică ilegală (şi anume orice producţie, comercializare sau altă activitate care este ilegală conform legilor şi regulamentelor aplicabile intermediarului financiar sau beneficiarului final relevant, inclusiv, fără limitare la aceasta, clonarea umană în scopuri de reproducere); (ii) producerea şi comercializarea de tutun şi băuturi alcoolice distilate şi de produse similare; (iii) finanţarea producerii şi comercializării de arme şi muniţii de orice fel sau a operaţiunilor militare de orice fel. Această restricţie nu se aplică în măsura în care aceste activităţi sunt parte din sau asistă la îndeplinirea unor politici ale Uniunii Europene; (iv) cazinouri şi întreprinderi echivalente; (v) jocuri de noroc prin intermediul internetului şi cazinouri online; (vi) pornografie şi prostituţie; (vii) energie nucleară; (viii) activităţi menţionate la art. 19 din Regulamentul Orizont 2020; (ix) cercetarea, dezvoltarea sau aplicaţiile tehnice referitoare la programe sau soluţii electronice de date care vizează în principal sprijinirea oricăreia dintre activităţile menţionate la pct. (i)-(viii) de mai sus sau care vizează să permită penetrarea ilegală a reţelelor electronice de date sau descărcarea de date electronice; activităţi care implică animale vii pentru scopuri experimentale sau ştiinţifice, în cazul în care nu se poate garanta conformitatea cu Convenţia Consiliului Europei privind protecţia animalelor vertebrate pentru scopuri experimentale sau alte scopuri ştiinţifice; (x) activităţi pure de dezvoltare imobiliară; (xi) activităţi care constituie strict tranzacţii financiare (cum ar fi tranzacţionarea instrumentelor financiare); (xii) activităţi care au impact negativ asupra mediului înconjurător; (xiii) investiţii pentru reducerea emisiilor de gaze de seră din activităţile enumerate în anexa I a Directivei 2003/87/CE; (xiv) investiţii în infrastructura aeroportuară, cu excepţia cazului în care acestea sunt legate de protecţia mediului sau însoţite de investiţii necesare pentru ameliorarea sau reducerea impactului lor negativ asupra mediului; (xv) restricţii cu privire la ştiinţele vieţii - atunci când sprijinul se referă la cercetarea, dezvoltarea sau aplicaţiile tehnice legate de (i) clonare umană pentru scopuri de cercetare sau terapeutice; sau (ii) organisme modificate genetic (OMG), se vor solicita angajamente specifice corespunzătoare cu privire la controlul aspectelor legale, de reglementare şi etice legate de clonarea umană pentru scopuri de cercetare sau terapeutice şi/sau OMG; (xvi) activităţile de cercetare, care sunt legate de: activităţi ilegale potrivit legislaţiei în vigoare în orice ţară, inclusiv ale IMM-urilor din legislaţia UE aplicabilă, inclusiv Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, sau activităţi de cercetare şi dezvoltare excluse, şi anume activitatea de cercetare care urmăreşte clonarea umană în scopuri de reproducere; activitatea de cercetare care urmăreşte modificarea moştenirii genetice a fiinţelor umane şi care poate duce la transformarea acestor modificări în caracteristici ereditare (cu excepţia cercetării referitoare la tratamentul cancerului gonadelor); activităţi de cercetare destinate creării de embrioni umani numai în scopul recoltării de celule stem, inclusiv prin intermediul transferului nuclear de celule somatice; activităţile de cercetare interzise în toate statele membre; activitatea de cercetare care este interzisă pe teritoriul unui stat membru, în care este stabilit sau operează pentru IMM-uri. (2) Totodată, în baza Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013, în cadrul schemei nu se acordă sprijin financiar pentru activităţile realizate de întreprinderile care îşi desfăşoară activitatea în următoarele sectoare şi/sau care vizează următoarele ajutoare: a) sectorul pescuitului şi acvaculturii, astfel cum este reglementat de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 şi (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 354 din 28 decembrie 2013; b) domeniul producţiei primare de produse agricole; c) sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri: (i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective; (ii) atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari; d) ajutoare destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoare direct legate de cantităţile exportate, ajutoare destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export; e) ajutoare condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate. (3) Ajutoarele de minimis acordate unei întreprinderi unice care efectuează transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost nu pot fi utilizate pentru achiziţionarea de vehicule pentru transportul rutier de mărfuri. (4) În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât în sectoare/domenii eligibile, cât şi în sectoare/domenii neeligibile, aşa cum sunt definite conform schemei, acesta poate beneficia de finanţare pentru domeniile de activitate eligibile, în condiţiile prezentării la intermediarii financiari în momentul solicitării sprijinului a documentelor contabile care atestă separarea evidenţei acestor activităţi - eligibile şi neeligibile. CAP. V Beneficiarii ajutorului de minimis şi condiţii de eligibilitate ART. 6 Autoritatea care administrează schema este Fondul European de Investiţii, denumit în continuare FEI. ART. 7 (1) Intermediarii financiari, prin care este derulată această schemă pentru IMM-uri, nu trebuie să beneficieze de ajutoare prin implementarea schemei instituite prin prezentul ordin. Astfel, intermediarii financiari selectaţi în vederea implementării schemei trebuie să transfere integral orice avantaj beneficiarilor finali. (2) Conform Deciziei CE nr. 660/2014*4), FEI evaluează mecanismul de transfer de beneficiu către destinatarii finali. Mecanismul respectiv este inclus în procesul de selecţie a intermediarilor financiari şi face parte din decizia finală a FEI cu privire la încheierea sau nu a unui acord de garantare şi la condiţiile în care se încheie acesta. Transferul de beneficiu se aplică pentru procentul de noi finanţări prin îndatorare acoperit de garanţie la rata standard a dobânzii aplicată destinatarilor finali printr-o reducere a primei de risc de credit.────────── *4) Anexa 1, Termeni indicativi privind garanţiile neplafonate conform opţiunii 1, pct. 5.────────── (3) Conform art. 8 din Acordul de finanţare semnat între FEI şi România*5), FEI se va asigura că sunt incluse în acordurile operaţionale cerinţe contractuale cu privire la transferul către destinatarii finali al reducerii ratei dobânzii convenite de către intermediarii financiari şi va monitoriza aplicarea acestora. FEI va monitoriza eşantioane de credite pe baza datelor din raportările trimestriale transmise de bănci. O valoare pozitivă a echivalentului subvenţiei brute (ESB) rezultă din transferul beneficiilor de la intermediarul financiar la beneficiarul final (deoarece rata dobânzii în condiţii de piaţă este mai mare decât în cazul POIIMM).────────── *5) Sarcinile şi obligaţiile FEI - lit. k).────────── ART. 8 Beneficiarii acestei scheme sunt microîntreprinderile, întreprinderile mici şi întreprinderile mijlocii atât din mediul urban, cât şi rural, definite conform art. 3 alin. (7), cu respectarea condiţiilor de eligibilitate prevăzute prin schemă. ART. 9 Beneficiarii trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii, conform criteriilor din Decizia CE nr. 660/2014, anexa 2: 1. nu sunt supuşi unei proceduri de insolvenţă colectivă şi nu îndeplinesc criteriile din dreptul naţional pentru a fi supuşi unei proceduri de insolvenţă colectivă la cererea creditorilor lor, în conformitate cu prevederile art. 4.3 lit. (a) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013; 2. au un potenţial economic viabil şi nu au încălcat criteriile de bonitate bancare, atunci când au contractat un împrumut de la intermediarul financiar; 3. trebuie să fie înregistraţi şi să opereze în România; 4. nu se află pe teritorii ale căror jurisdicţii nu colaborează cu Uniunea în ceea ce priveşte aplicarea standardelor fiscale recunoscute la nivel internaţional sau ale căror practici fiscale nu respectă principiile prevăzute în Recomandarea Comisiei din 6 decembrie 2012 privind măsurile destinate încurajării ţărilor terţe să aplice standardele minime ale bunei guvernanţe în aspecte fiscale [C (2012)8.805]; 5. activităţile economice pentru care primesc ajutoare de minimis nu sunt constituite din unul sau mai multe sectoare restricţionate în conformitate cu art. 5; 6. nu trebuie să fie în stare de faliment ori lichidare sau de administrare judiciară, ce fac obiectul unei proceduri în urma acestor situaţii sau se află în situaţii similare în urma unei proceduri de aceeaşi natură prevăzute de legislaţia sau de reglementările naţionale; nu sunt încadraţi în categoria întreprinderilor în dificultate aşa cum a fost definită la art. 3 pct. 6, nu au afacerile administrate de un judecător-sindic sau activităţile lor comerciale nu sunt suspendate ori nu fac obiectul unui aranjament cu creditorii sau nu sunt într-o situaţie similară cu cele anterioare, reglementată prin lege. Beneficiarii nu trebuie să fi fost găsiţi vinovaţi, printr-o hotărâre judecătorească definitivă, pentru comiterea unei fraude/infracţiuni referitoare la obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, în conformitate cu prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare; 7. nu trebuie să primească ajutor condiţionat de utilizarea bunurilor naţionale în detrimentul celor importate; 8. trebuie să îşi fi îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat (buget de stat, bugete speciale, bugete locale), în conformitate cu prevederile legale în vigoare; 9. nu sunt subiect al unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis ce nu a fost deja executată şi creanţa nu a fost integral recuperată. ART. 10 Beneficiarii finali trebuie să îndeplinească şi alte condiţii specificate în apelul pentru expresii de interes şi în anexele la acesta, conform deciziilor ulterioare, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de minimis. Astfel: 1. pentru a fi eligibilă, investiţia pentru care se acordă ajutorul de minimis trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: să fie realizată pe teritoriul României, în mediul urban sau rural, pentru întreprinderi mici şi mijlocii; 2. sprijinul acordat se referă la investiţii atât în active corporale şi necorporale, cât şi în capital circulant în limitele normelor aplicabile ale Uniunii privind ajutoarele de minimis şi în vederea stimulării sectorului privat ca furnizor de finanţare pentru întreprinderi. Investiţiile pot include, de asemenea, costurile de transfer al drepturilor de proprietate asupra întreprinderilor, cu condiţia ca astfel de transferuri să aibă loc între investitori independenţi; 3. investiţiile vor fi viabile din punct de vedere financiar; 4. investiţia nu poate fi încheiată fizic sau complet implementată*6) la data includerii în Noile finanţări prin îndatorare.────────── *6) Acest criteriu este menţionat în Decizia CE 660/2014 şi urmăreşte să prevină finanţarea ulterioară a unor proiecte deja finalizate. O definiţie a proiectelor finalizate se poate regăsi în Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013, aceasta depinzând în mare măsură de tipul investiţiei (de exemplu, în măsura în care investiţia se referă la construirea unei clădiri, clădirea nu trebuie să fie finalizată).────────── CAP. VI Calculul echivalentului subvenţiei brute a ajutorului de minimis ART. 11 (1) Beneficiul sub formă de ajutor de minimis, pentru partea din împrumut acoperită de garanţie, reprezintă o parte din beneficiul total, proporţional cu contribuţia POIIMM în cadrul portofoliului combinat de noi finanţări prin îndatorare, obţinut prin următoarea formulă: Beneficiu sub formă de ajutor de minimis = Beneficiul total * procentul contribuţiei POIIMM la garanţie (partea garantată din portofoliul de noi finanţări prin îndatorare, respectiv rata de garantare * contribuţia statului membru la garanţie). (2) Întrucât intermediarul financiar nu primeşte nicio remuneraţie/finanţare din partea FEI, evaluarea beneficiului final se axează numai pe prima de risc de credit. Intermediarul financiar ia în considerare costul garanţiei (comisionul de garantare) în calculul noului risc de credit pentru fiecare împrumut. Beneficiul total este dat de următoarea formulă: Beneficiu total = prima standard pentru riscul de credit - prima de risc de credit (comision de garantare). (3) Beneficiul sub formă de ajutor de minimis este transferat în totalitate de către intermediarul financiar către beneficiarul final, conform dispoziţiilor art. 7 şi mecanismului prezentat în exemplul de calcul la alin. (9). (4) La nivelul beneficiarului final, IMM, beneficiul sub formă de ajutor de minimis este considerat subvenţie a ratei dobânzii în sensul art. 4 alin. (2) din Regulamentul de minimis. (5) Echivalentul subvenţiei brute (ESB) se calculează aplicând următoarea formulă: ESB = valoarea împrumutului garantat * scadenţa (durata de viaţă medie ponderată) împrumutului (garanţiei) * beneficiu sub formă de ajutor de minimis. Această valoare se actualizează conform prevederilor art. 3 alin. (6) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013. Valoarea împrumutului garantat = valoarea nominală a împrumutului (valoarea nominală) * rata de garantare. (6) Intermediarul financiar calculează valoarea ESB pentru fiecare împrumut din portofoliul de noi finanţări prin îndatorare şi o comunică beneficiarului şi o înregistrează în baza de date RegAS. În plus, intermediarul financiar va introduce în baza de date RegAS valoarea ESB pentru toată suma garantată, în termen de cinci (5) zile de la momentul semnării fiecărui contract cu IMM. Intermediarul financiar ajustează ESB doar dacă intervin modificări la contractul de credit cu privire la maturitate sau dobândă şi va introduce aceste modificări în RegAS. (7) În toate cazurile, valoarea ESB nu poate depăşi pragurile prevăzute la art. 3 al Regulamentului de minimis. (8) Partea din beneficiul total, proporţional cu contribuţia UE (COSME şi/sau Orizont 2020) şi a Grupului BEI în cadrul portofoliului combinat de noi finanţări prin îndatorare, nu reprezintă ajutor de stat conform anexei 1 a Deciziei CE nr. 660/2014. (9) Exemplu de calcul (valorile prezentate sunt cu titlu de exemplu): Portofoliu combinat (RON şi EUR) Variabile - date ale împrumutului
┌───────────────────────────────────────────────────┬───────────┐
│ c EUR/echivalent EUR │ 5.000.000│
│ │ │
│ d scadenţa (durata de viaţă medie ponderată a│ │
│ împrumutului (garanţiei) în ani (WAL) │ 4,00 │
│f Prima de risc standard pentru împrumutul │ │
│ relevant (%) (înainte de reducerea de │ │
│ dobândă) │ 2,50% │
└───────────────────────────────────────────────────┴───────────┘
Standard
┌───────────────────────────────────────────────────────────────┐
│a Rata de garantare (%) 60,00%│
│ │
│b Contribuţia statului membru (%) 28,62%│
│ │
│e Comision de garantare (%) 0,65%│
│ │
│g = f - e Beneficiu total (%) 1,85%│
│ │
│h = a * b *g Beneficiul ajutorului de minimis (%) 0,32%│
└───────────────────────────────────────────────────────────────┘
────────────────────────────────────────────────────────────────
i = c * d * h ESB (EUR) 63.536
────────────────────────────────────────────────────────────────
CAP. VII Modalităţi de acordare a ajutorului de minimis ART. 12 În cadrul schemei, ajutorul de minimis se acordă sub formă de subvenţie de dobândă. Toate sumele utilizate sunt brute, înainte de orice deducere de impozite şi taxe, cu respectarea următoarelor plafoane: a) valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate solicitantului, calculată conform modelului de calcul prezentat la art. 11, nu poate depăşi echivalentul în lei a 200.000 euro, pe o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi, indiferent dacă ajutorul a fost acordat din surse naţionale sau comunitare. Valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate solicitantului care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terţilor sau contra cost nu poate depăşi echivalentul în lei a 100.000 euro pe o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi. Aceste ajutoare de minimis nu pot fi utilizate pentru achiziţionarea de vehicule pentru transport rutier de mărfuri. În cazul în care solicitantul face parte dintr-o întreprindere unică, în sensul definiţiei prevăzute la art. 3 pct. 5, pentru verificarea îndeplinirii acestui criteriu se vor lua în considerare ajutoarele de minimis acordate întreprinderii unice; b) atunci când o întreprindere care efectuează transport rutier de mărfuri în numele unor terţi sau contra cost desfăşoară şi alte activităţi pentru care se aplică plafonul de 200.000 euro, în cazul întreprinderii respective se aplică plafonul de 200.000 euro, echivalent în lei, cu condiţia prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenţei acestor activităţi sau distincţia între costuri, pentru a dovedi că suma de care beneficiază activitatea de transport rutier de mărfuri nu depăşeşte echivalentul în lei a 100.000 euro şi că ajutoarele de minimis nu se folosesc pentru achiziţionarea de vehicule pentru transportul rutier de mărfuri; c) plafoanele de minimis se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit şi indiferent dacă ajutorul acordat de statul membru este finanţat în totalitate sau parţial din resurse comunitare. ART. 13 Ajutorul de minimis se consideră acordat în momentul în care dreptul legal de a beneficia de acesta este conferit întreprinderii, în temeiul legislaţiei naţionale aplicabile, indiferent de data la care ajutorul de minimis se plăteşte. ART. 14 (1) Pentru ajutoarele de minimis plătite eşalonat, în mai multe tranşe, acestea se actualizează la valoarea lor în momentul în care sunt acordate, utilizând rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutoarelor. Pentru respectarea prevederilor art. 3 alin. (6) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, rata de actualizare se va aplica valorii echivalentului subvenţiei brute (ESB) din exemplul de calcul prezentat la art. 11 [valoarea de la pct. (i)]. (2) În cazul în care, prin acordarea unor noi ajutoare de minimis, s-ar depăşi plafonul maxim menţionat la art. 12 lit. a), solicitantul nu poate beneficia de prevederile schemei nici chiar pentru acea parte din finanţarea nerambursabilă solicitată care se încadrează în plafonul de minimis. ART. 15 În cazul fuziunilor societăţilor sau al achiziţiilor de părţi sociale, atunci când se stabileşte dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziţia depăşeşte plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziţie rămân legal acordate. ART. 16 În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, şi anume, în principiu, întreprinderii care preia activităţile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporţional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte. CAP. VIII Durata şi bugetul schemei ART. 17 Schema se aplică de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 31 decembrie 2020. ART. 18 (1) Sursa de finanţare o reprezintă fondurile alocate POIIMM, axa prioritară 1 "Creşterea accesului la finanţare al IMM-urilor din România". (2) Valoarea totală, maximă, a ajutorului de minimis sub formă de subvenţie de dobândă care va fi acordat în cadrul schemei, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 93 milioane euro, echivalent în lei, reprezentând numai finanţare europeană prin Fondul European pentru Dezvoltare Regională (FEDR). (3) Repartizarea anuală, orientativă, a sumelor alocate este următoarea:
┌───────────────────────┬────┬──────┬──────┬──────┬──────┬───────┐
│ Anul │ │ 2017 │ 2018 │ 2019 │ 2020 │ Total │
├───────────────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼──────┼───────┤
│Buget (milioane euro) │ │ 20 │ 30 │ 15 │ 28 │ 93 │
└───────────────────────┴────┴──────┴──────┴──────┴──────┴───────┘
ART. 19 Numărul estimat al beneficiarilor acestei scheme este de 2.500. CAP. IX Modalitatea de implementare a schemei ART. 20 Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, prin Autoritatea de management pentru Programul operaţional Iniţiativa pentru IMM, este furnizorul ajutorului de minimis şi instituţia responsabilă cu implementarea schemei. Administratorul schemei este desemnat Fondul European de Investiţii conform Acordului de finanţare. Subadministratorii schemei vor fi intermediarii financiari ce îşi desfăşoară activitatea în România. ART. 21 Intermediarii financiari selectaţi au următoarele atribuţii: crearea portofoliului de credite eligibile, raportarea către FEI conform Acordului de finanţare şi acţiunile de recuperare a pierderilor. De asemenea, intermediarii financiari monitorizează calculul şi raportarea aferente procedurilor relevante în materie de ajutoare de stat. ART. 22 Pe parcursul perioadei de acordare, creditele eligibile conform prezentului capitol pot fi incluse de către fiecare intermediar financiar selectat în portofoliul de credite care beneficiază de acoperirea facilităţii de garantare neplafonată. Includerea creditelor eligibile în portofoliul acoperit de garanţia neplafonată va avea loc în mod automat, prin transmiterea de către intermediarul financiar către FEI a unei notificări, care este prevăzută a avea loc în contextul unei raportări periodice conform acordului operaţional. ART. 23 Prin ajutorul acordat în cadrul schemei se poate acoperi până la 80% din valoarea fiecărui credit eligibil nouacordat de un intermediar financiar unui IMM eligibil şi inclus în portofoliul de credite acoperit de facilitate. Riscul de credit este suportat de intermediarul financiar în proporţie de cel puţin 20% pentru fiecare credit eligibil. ART. 24 FEI şi intermediarul financiar vor acţiona în mod pari passu (nepreferenţial) cu privire atât la suportarea riscului de credit, cât şi la eventualele recuperări ulterioare ale pierderilor asociate producerii riscului de credit. ART. 25 Pentru a fi incluse într-un portofoliu de credite acoperit de o facilitate de garantare acordată în cadrul schemei, creditele acordate de intermediarii financiari IMM-urilor trebuie să respecte următoarele condiţii de eligibilitate: 1. se acordă doar credite noi (aprobate după momentul semnării acordului operaţional între FEI şi intermediarul financiar); 2. creditul să fie acordat unor IMM eligibile, pentru activităţi eligibile, conform prevederilor din schemă coroborate cu cele din acordul operaţional dintre FEI şi intermediarul financiar; 3. durata creditelor să fie de cel mult 10 ani, inclusiv perioada de graţie (dacă este cazul); 4. finanţarea să aibă ca obiect investiţii şi/sau capital de lucru; 5. întreprinderea eligibilă poate beneficia de acoperirea garanţiei pentru unul sau mai multe credite, cu condiţia respectării regulilor privind cumulul de ajutoare de minimis. ART. 26 Plata garanţiilor se efectuează de către FEI, în cazul producerii unei pierderi din portofoliul eligibil, pe baza unei cereri de plată a garanţiei valide primite de la intermediarul financiar. ART. 27 Intermediarul financiar nu va acorda ajutorul de minimis sau va solicita recuperarea ajutorului de minimis deja acordat, în cazul în care documentele şi informaţiile furnizate de către beneficiarul final în documentele depuse se dovedesc a fi incorecte sau false. ART. 28 În cazul în care se acordă un ajutor de minims, intermediarii financiari vor informa în scris IMM-ul beneficiar în legătură cu valoarea ajutorului (exprimată ca echivalent brut al finanţării nerambursabile) şi în legătură cu caracterul de minimis al acestuia, cu referire expresă la prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis. CAP. X Reguli privind cumulul ajutoarelor ART. 29 (1) Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu schema pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general, în limita plafonului stabilit în regulamentul respectiv. Acestea pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis în limita plafonului relevant prevăzut la art. 12 lit. a). (2) Ajutoarele de minimis nu se cumulează cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleaşi costuri eligibile sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeaşi măsură de finanţare prin capital de risc, dacă un astfel de cumul ar depăşi intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condiţiile specifice fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisia Europeană. (3) Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisia Europeană. ART. 30 Pentru respectarea regulilor de cumul, solicitantul ajutorului de minimis va prezenta o declaraţie de eligibilitate, pe propria răspundere (conform modelului din anexa care face parte integrantă din prezentul ordin), în care va menţiona informaţiile referitoare la orice alt ajutor de minimis primit în ultimii 2 ani fiscali anteriori datei de depunere a cererii de finanţare, precum şi în anul fiscal curent, până la depunerea documentaţiei de acordare a creditului la intermediarii financiari, respectiv încheierea contractului de finanţare, cu respectarea prevederilor referitoare la întreprinderea unică. ART. 31 Înainte de acordarea ajutorului de minimis în cadrul schemei, respectiv înainte de includerea unui credit eligibil în cadrul portofoliului de credite acoperite de facilitatea de garantare, intermediarul financiar verifică dacă întreprinderea unică din care face parte beneficiarul final a mai beneficiat de alte ajutoare de stat sau de minimis pentru aceleaşi cheltuieli eligibile şi dacă regulile de cumul sunt respectate, pe baza unei declaraţii pe propria răspundere a beneficiarului. CAP. XI Reguli privind transparenţa, monitorizarea şi raportarea ART. 32 Schema de ajutor de minimis va fi publicată pe site-ul furnizorului de ajutor de minimis. ART. 33 MDRAPFE, prin baza de date RegAS, are obligaţia de a monitoriza permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, pentru a nu se depăşi plafoanele şi intensitatea maxime admise şi de a dispune măsurile care se impun în cazul nerespectării condiţiilor din schemă sau din legislaţia naţională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv. ART. 34 (1) În vederea asigurării monitorizării ajutoarelor de stat la nivel european şi naţional, MDRAPFE, prin FEI şi intermediarii financiari, are obligaţia să păstreze evidenţa detaliată a ajutoarelor de minimis acordate pe o perioadă de minimum 10 ani fiscali de la data acordării ultimului ajutor individual în baza schemei. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de stat şi de minimis. (2) Beneficiarul final trebuie să păstreze, pe o perioadă de minimum 10 ani fiscali de la data acordării ultimei alocări specifice, toate documentele referitoare la ajutorul de minimis primit în cadrul schemei pentru a demonstra respectarea tuturor condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în acest domeniu. ART. 35 (1) MDRAPFE, în calitate de autoritate responsabilă cu implementarea schemei de ajutor de minims, are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat şi de minimis la nivel naţional, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, aprobat prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, precum şi datele şi informaţiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat şi de minimis şi a rapoartelor şi informărilor necesare îndeplinirii obligaţiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene. (2) Administratorul schemei va pune la dispoziţia MDRAPFE, conform prevederilor legislaţiei naţionale în domeniul ajutorului de stat, datele şi informaţiile necesare, astfel încât MDRAPFE să îşi poată respecta obligaţiile ce ii revin în calitate de furnizor de ajutor de minimis. (3) Consiliul Concurenţei poate solicita date şi informaţii de la furnizorul de ajutor atunci când din informaţiile deţinute rezultă că nu au fost respectate condiţiile de acordare a ajutoarelor de minimis. În situaţia în care datele transmise de către furnizor nu clarifică aspectele sesizate, Consiliul Concurenţei poate dispune o acţiune de control la întreprinderea beneficiară, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. În această acţiune, echipa de control a Consiliului Concurenţei va fi însoţită de reprezentanţi ai furnizorului. ART. 36 În baza unei cereri scrise, emisă de Comisia Europeană, MDRAPFE va transmite acesteia, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor stabilite prin schema de ajutor de minimis. ART. 37 MDRAPFE va transmite spre informare Consiliului Concurenţei schema de ajutor de minimis instituită prin prezentul ordin, în termen de 15 zile de la data adoptării acesteia, conform art. 17 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare. ART. 38 MDRAPFE va informa Consiliul Concurenţei cu privire la intrarea în vigoare a schemei de ajutor de minimis, precum şi a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc. ART. 39 (1) Intermediarul financiar se asigură că împrumuturile eligibile acordate în cadrul schemei respectă prevederile relevante în materie de ajutoare de minimis, cu precădere cele ale Regulamentului nr. 1.407/2013 şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare. În acest context, intermediarul financiar este responsabil, printre altele, cu calculul echivalentului subvenţiei brute şi pentru aplicarea procedurilor de monitorizare stipulate în art. 3 din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013. (2) Pentru a crea posibilitatea verificării ex-ante a eligibilităţii potenţialilor beneficiari ai măsurilor de ajutor, în conformitate cu prevederile art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016, măsura de ajutor se încarcă în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) în termen de 5 zile lucrătoare de la publicarea sa în Monitorul Oficial al României, Partea I. (3) Datele şi informaţiile aferente actelor de acordare a ajutoarelor (beneficiar, dată, valoare ajutor, valoare împrumut etc.) se încarcă în RegAS de către intermediarii financiari în termen de 5 zile lucrătoare de la momentul semnării unui contract cu un IMM. (4) Datele şi informaţiile privind plăţile, obligaţiile de recuperare a ajutoarelor şi rambursarea efectivă a respectivelor obligaţii, aferente acestei măsuri, se vor încărca în RegAS, conform Regulamentului privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016. CAP. XII Recuperarea ajutorului de minimis ART. 40 (1) Recuperarea ajutorului de minimis se realizează de către intermediarul financiar, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare. (2) Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii ajutorului până la data recuperării acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 140 din 30 aprilie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 248 din 24 septembrie 2015. CAP. XIII Dispoziţii finale ART. 41 Textul schemei va fi publicat integral pe site-ul www.inforegio.ro. ART. 42 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale, administraţiei publice şi fondurilor europene, Sevil Shhaideh Contrasemnează, ---------------- Ministrul delegat pentru fonduri europene, Rovana Plumb Bucureşti, 10 martie 2017. Nr. 2.400. ANEXA Declaraţie pe propria răspundere Subsemnatul(a), .........., identificat(ă) cu B.I./C.I. seria .... nr. ...., eliberat(ă) de ..... la data de ..........., cu domiciliul în localitatea ............., str. ........... nr. ...., bl. ...., sc. ..., ap. ....., sectorul/judeţul ........., în calitate de reprezentant legal al operatorului economic ......, declar pe propria răspundere următoarele: Declar pe propria răspundere că activităţile pentru care solicit finanţarea fac/nu fac obiectul altui ajutor de minimis sau oricărui altui tip de subvenţie în cadrul altor programe/subprograme cu finanţare publică nerambursabilă. DA [] NU [] De asemenea, declar pe propria răspundere că în ultimii 3 (trei) ani fiscali, inclusiv anul în curs, am beneficiat/nu am beneficiat de ajutoare de minimis, cumulativ cu celelalte întreprinderi împreună cu care constituim o întreprindere unică în conformitate cu art. 7 lit. g) din schema instituită prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administraţiei publice şi fondurile europene, nr. 2.400/2017 privind aprobarea măsurii de sprijin prin acordarea unor ajutoare de minimis pentru IMM-uri sub formă de garanţie neplafonată de portofoliu din cadrul Programului operaţional "Iniţiativa pentru IMM". DA [] NU [] Dacă da, completaţi tabelul de mai jos:
┌────┬──────────────────────────┬──────────────┬────────────┬───────────────────┬────────────────────┐
│Nr. │Beneficiarul ajutorului de│Anul acordării│Instituţia │ Programul prin │Cuantumul ajutorului│
│crt.│ minimis (pentru toate │ajutorului de │finanţatoare│care s-a beneficiat│ acordat (euro) │
│ │ întreprinderile care │ minimis │ │ de finanţare │ │
│ │constituie întreprindere │ │ │ │ │
│ │ unică) │ │ │ │ │
│ ├────────────┬─────────────┤ │ │ │ │
│ │ Denumire │ C.U.I. │ │ │ │ │
├────┼────────────┼─────────────┼──────────────┼────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│ 1 │ │ │ │ │ │ │
├────┼────────────┼─────────────┼──────────────┼────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│ 2 │ │ │ │ │ │ │
├────┼────────────┼─────────────┼──────────────┼────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│ 3 │ │ │ │ │ │ │
└────┴────────────┴─────────────┴──────────────┴────────────┴───────────────────┴────────────────────┘
Declar pe propria răspundere că toate informaţiile furnizate şi consemnate în prezenta declaraţie sunt corecte şi complete şi înţeleg că orice omisiune sau incorectitudine în prezentarea informaţiilor în scopul de a obţine avantaje pecuniare este pedepsită conform legii. Numele şi prenumele ............. Funcţia ................. Semnătura autorizată şi ştampila solicitantului .................. Data semnării .................. ----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.