Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere prevederile Convenţiei despre regimul navigaţiei pe Dunăre, semnată la Belgrad la 18 august 1948, ratificată prin Decretul nr. 298/1948, având în vedere Avizul Consiliului Concurenţei - Consiliului de Supraveghere din Domeniul Transportului Naval întrunit în şedinţa din data de 27.11.2023, în temeiul art. 51 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 370/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul transporturilor şi infrastructurii emite prezentul ordin. ART. 1 Se aprobă tarifele de pilotaj aplicate de către Regia Autonomă „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos“ Galaţi pentru pilotajul navelor maritime şi fluviomaritime pe sectorul de Dunăre cuprins între rada portului Sulina şi Brăila, manevrele de intrare/ieşire în/din porturile Sulina, Tulcea, Galaţi şi Brăila, precum şi pilotajul în aceste porturi, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. ART. 2 Tarifele prevăzute la art. 1 se stabilesc în dolari SUA (USD) şi sunt valabile până la data de 31.12.2024. ART. 3 Regia Autonomă „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos“ Galaţi duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. ART. 4 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii, Ionuţ-Cristian Săvoiu, secretar de stat Bucureşti, 29 decembrie 2023. Nr. 2.378. ANEXA 1 TARIFE DE PILOTAJ aplicate de către Regia Autonomă „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos“ Galaţi pentru pilotajul navelor maritime şi fluviomaritime pe sectorul de Dunăre cuprins între rada portului Sulina şi Brăila, manevrele de intrare/ieşire în/din porturile Sulina, Tulcea, Galaţi şi Brăila, precum şi pilotajul în aceste porturi A. Pilotaj de manevră I. Pilotarea navelor la sosirea sau plecarea în/din portul Sulina (trecerea Barei Sulina):
┌───────────────────┬──────────────────┐
│TRB │Tarif │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Nave până la 100 │543 USD │
│TRB │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Nave de la 101 la │538 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,050 USD) │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Nave de 5.001 la │548 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,049 USD) │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Nave de 10.001 la │558 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,048 USD) │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Nave peste 30.001 │588 USD + (TRB x │
│TRB │0,047 USD) │
└───────────────────┴──────────────────┘
II. Pilotarea navelor la manevra de acostare sau plecare în/din portul Sulina, precum şi pentru efectuarea manevrei de bunker în zona Mm 60-61, fără îmbarcare/debarcare pilot:
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│35 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │32 USD + (TRB x │
│2.000 TRB │0,030 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 2.001 la │92 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,029 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │179 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,028 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│319 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,027 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │349 USD + (TRB x │
│TRB │0,026 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
III. Pilotarea navelor la manevră de mutare de la o dană la alta în portul Sulina:
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│35 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │32 USD + (TRB x │
│2.000 TRB │0,030 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 2.001 la │92 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,029 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │179 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,028 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│319 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,027 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │349 USD + (TRB x │
│TRB │0,026 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
IV. Pilotarea navelor la manevra de acostare sau plecare în/din portul Tulcea, manevra de acostare în porturile Galaţi şi Brăila, preluarea navelor la intrarea în zona în care pilotajul devine obligatoriu, respectiv la km 175 (Mm 94), când nava vine de pe linia de sus - din amonte:
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│267 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │264 USD + (TRB x │
│2.000 TRB │0,030 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 2.001 la │324 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,029 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │411 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,028 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│551 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,027 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │581 USD + (TRB x │
│TRB │0,026 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
V. Pilotarea navelor la manevra de preluare a acestora la intrarea în zona în care pilotajul devine obligatoriu, respectiv la Mm 44, când nava vine de pe Braţul Chilia - Canalul Bâstroe:
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│399 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │396 USD + (TRB x │
│2.000 TRB │0,030 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 2.001 la │456 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,029 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │543 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,028 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│683 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,027 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │713 USD + (TRB x │
│TRB │0,026 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
VI. Pilotarea navelor la manevra de acostare la Mm 60 sau plecare de la Mm 60, cu îmbarcare/ debarcare pilot:
┌───────────────────┬──────────────────┐
│TRB │Tarif │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Nave până la 100 │847 USD │
│TRB │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Nave de la 101 la │844 USD + (TRB x │
│2.000 TRB │0,030 USD) │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Nave de la 2.001 la│904 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,029 USD) │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Nave de la 5.001 la│991 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,028 USD) │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Nave de la 10.001 │1131 USD + (TRB x │
│la 30.000 TRB │0,027 USD) │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Nave peste 30.001 │1161 USD + (TRB x │
│TRB │0,026 USD) │
└───────────────────┴──────────────────┘
VII. Pilotarea navelor la manevra de preluare a acestora din zona portului Reni:
┌───────────────────┬──────────────────┐
│TRB │Tarif │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Nave până la 100 │731 USD │
│TRB │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Nave de la 101 la │728 USD + (TRB x │
│2.000 TRB │0,030 USD) │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Nave de la 2.001 la│788 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,029 USD) │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Nave de la 5.001 la│875 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,028 USD) │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Nave de la 10.001 │1015 USD + (TRB x │
│la 30.000 TRB │0,027 USD) │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Nave peste 30.001 │1045 USD + (TRB x │
│TRB │0,026 USD) │
└───────────────────┴──────────────────┘
VIII. Pilotarea navelor la manevra de preluare a acestora din zona portului Giurgiuleşti:
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│615 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │612 USD + (TRB x │
│2.000 TRB │0,030 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 2.001 la │672 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,029 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │759 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,028 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│899 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,027 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │929 USD + (TRB x │
│TRB │0,026 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
IX. Pilotarea navelor la manevra de plecare din porturile Galaţi şi Brăila:
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│285 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │282 USD + (TRB x │
│2.000 TRB │0,030 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 2.001 la │342 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,029 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │429 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,028 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│569 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,027 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │599 USD + (TRB x │
│TRB │0,026 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
X. Pilotarea navelor la manevra din dană în dană, din dană în radă (zona de ancoraj), din radă (zona de ancoraj) în dană sau între zonele de ancoraj, în porturile Brăila, Galaţi, Tulcea:
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│517 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │514 USD + (TRB x │
│2.000 TRB │0,030 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 2.001 la │574 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,029 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │661 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,028 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│801 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,027 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │831 USD + (TRB x │
│TRB │0,026 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
B. Pilotaj de linie Prestaţia privind pilotajul navelor pe Dunărea Maritimă din portul Sulina până la km 175 (şi retur) sau între porturi/poziţii intermediare (Tulcea, Reni, Giurgiuleşti, Galaţi, Brăila etc.) se aplică proporţional cu distanţa parcursă: Pilotarea navelor pe Dunărea Maritimă pe relaţia Sulina - km 175 (Mm 94), km 175 (Mm 94) - Sulina:
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│525 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │520 USD + (TRB x │
│1.000 TRB │0,060 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 1.001 la │530 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,050 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │555 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,045 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│605 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,040 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │765 USD + (TRB x │
│TRB │0,035 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
C. Folosirea pilotinelor pentru debarcarea piloţilor în situaţia în care navele rămân la ancoră în zona porturilor Sulina, Tulcea, Mm 60, Reni, Giurgiuleşti, Galaţi şi Brăila sau pentru navele care ies din zona în care pilotajul este obligatoriu, respectiv Mm 44, km 175 (Mm 94), precum şi cazul în care comanda pentru pilotaj este anulată de către agentul sau comandantul navei după ora la care s-a comandat începerea prestaţiei:
┌────────────────────────────────┬─────┐
│Debarcare pilot │Tarif│
├────────────────────────────────┼─────┤
│Bara Sulina │508 │
│ │USD │
├────────────────────────────────┼─────┤
│Tulcea │182 │
│ │USD │
├────────────────────────────────┼─────┤
│Galaţi, Brăila şi în zona km 175│232 │
│ │USD │
├────────────────────────────────┼─────┤
│Galaţi, Brăila şi Tulcea manevre│464 │
│din dană în dană, din dană în │USD │
│radă sau din radă în dană │ │
├────────────────────────────────┼─────┤
│Mm 44 │364 │
│ │USD │
├────────────────────────────────┼─────┤
│Giurgiuleşti │580 │
│ │USD │
├────────────────────────────────┼─────┤
│Reni │696 │
│ │USD │
├────────────────────────────────┼─────┤
│Mm 61 │812 │
│ │USD │
└────────────────────────────────┴─────┘
D. În cazul în care pilotul aşteaptă la bordul pilotinei îmbarcarea la bordul navei pentru care s-a solicitat prestarea serviciului de pilotaj:
┌───────────────────────────────┬──────┐
│Prestaţie │Tarif │
├───────────────────────────────┼──────┤
│ │287 │
│Bara Sulina │USD/ │
│ │oră │
├───────────────────────────────┼──────┤
│ │215 │
│Portul Tulcea, Mm 44 │USD/ │
│ │oră │
├───────────────────────────────┼──────┤
│Porturile Reni, Giurgiuleşti, │265 │
│Mm 60, Brăila, Galaţi şi km 175│USD/ │
│ │oră │
└───────────────────────────────┴──────┘
E. Disponibilizarea pilotului la bordul navei maritime, fără a efectua prestaţia, se tarifează cu 33 USD/oră. NOTE: I. Pentru prestaţiile efectuate în zilele de sâmbătă, duminică şi sărbători legale, tarifele se majorează cu 10% (de vineri ora 18.00 până luni ora 6.00 sau similar). II. Pentru prestaţiile efectuate la nave cu mărfuri periculoase la bord, tarifele se majorează cu 15% (navele tanc în balast sunt exceptate doar dacă prezintă certificat de gas-free sau transportă marfă periculoasă). III. Pentru prestaţiile efectuate la nave/părţi de navă fără motorul principal în funcţiune sau care nu sunt dotate cu motor, tariful se majorează cu 100%. IV. Pentru manevrele efectuate „pe parâmă“ tariful se reduce cu 50%. V. Situaţiile în care se tarifează prezenţa pilotului la bordul navei, fără a efectua prestaţia: 1. nava navighează aval pentru ieşire la Marea Neagră, timp în care bara Sulina se declară impracticabilă. Există posibilitatea ca nava să poată ancora într-o zonă în care este permisă debarcarea pilotului, dar nu se doreşte acest lucru de către comandantul sau agentul navei; 2. nava navighează aval pentru ieşirea la Marea Neagră, timp în care condiţiile hidrometeorologice la Bara Sulina devin nefavorabile pentru debarcarea pilotului. La solicitările agentului navei, conducerea Regiei Autonome „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos“ Galaţi aprobă ieşirea navei la Marea Neagră cu pilotul la bordul ei şi debarcarea acestuia în primul port românesc sau străin, urmând ca returul în portul de îmbarcare al pilotului să fie pe cheltuiala navei - se va tarifa pilot disponibil la bordul navei din momentul trecerii Barei Sulina până când pilotul este debarcat în primul port (românesc sau străin); 3. cu toate că Bara Sulina este deja declarată impracticabilă, navele pleacă din terţe porturi având destinaţia Marea Neagră, indiferent dacă există sau nu posibilitatea ancorării navei într-o zonă în care este permisă debarcarea pilotului; 4. dacă în momentul în care se solicită efectuarea voiajului amonte/aval există deja fenomenul de ceaţă în locaţia de unde pleacă nava, se calculează pilot disponibil la bordul navei; 5. întreruperea voiajului, din cauza unor prevederi legislative privind interzicerea navigaţiei pe timpul nopţii în aval de Mm 44 (pentru toate navele) şi/sau amonte după Mm 35 (doar pentru navele care transportă mărfuri periculoase); 6. dacă agentul navei comandă prezenţa piloţilor la Mm 44, Reni, Giurgiuleşti, Mm 61 sau km 175 (Mm 94), dar navele ce trebuiau pilotate nu ajung în zonă la ora solicitată de agent, piloţii aşteaptă în pilotină sosirea navei, caz în care se tarifează pilot disponibil la bordul navei şi suplimentar prestaţia pilotinei; 7. dacă prestaţia este anulată, tariful de pilot disponibil la bord se va aplica din momentul plecării şalupei până la întoarcerea acesteia în port; 8. nava este oprită din voiaj pentru efectuarea controlului de intrare/ieşire din ţară; 9. nava nu este gata de plecare la ora comandată de agentul navei; 10. nava are defecţiuni la diverse instalaţii ce nu îi permit continuarea navigaţiei; 11. nava este oprită de către organele de căpitănie pentru cercetarea unor evenimente în care a fost implicată; 12. hotărârea comandantului navei de a nu mai naviga, cu reţinerea pilotului la bordul navei. VI. Situaţiile în care nu se tarifează prezenţa pilotului la bordul navei, fără a efectua prestaţia: 1. nava navighează aval pentru ieşire la Marea Neagră, timp în care Bara Sulina se declară impracticabilă. Nu există posibilitatea ca nava să ancoreze într-o zonă în care este permisă debarcarea pilotului fără ca acest fapt să presupună întoarcerea sau abaterea navei de la traseul avut; 2. în timpul efectuării voiajului amonte/aval apare fenomenul de ceaţă şi este necesară staţionarea navei la ancoră; 3. Regia Autonomă „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos“ Galaţi, Autoritatea Navală Română, Compania Naţională „Administraţia Porturilor Dunării Maritime“ - S.A. Galaţi închid navigaţia pe anumite sectoare ale Dunării maritime şi/sau ale Canalului Sulina (Ziua Marinei, efectuare transport special, eveniment de navigaţie al unei terţe nave etc.), precum şi în cazurile în care nava este blocată în gheaţă şi nu poate ajunge la destinaţie sau la o zonă în care este permisă debarcarea pilotului; 4. nava staţionează într-o zonă în care nu este permisă debarcarea pilotului şi nu există posibilitatea ajungerii la o zonă în care debarcarea pilotului este permisă fără a presupune întoarcerea sau abaterea navei de la traseul ei, excepţie făcând situaţiile prezentate mai sus. VII. Alte instrucţiuni de aplicare: 1. Pentru prestaţiile efectuate cu nave legate solidar (la braţ) se va calcula o singură prestaţie cu valoarea însumată a TRB-ului celor două nave şi va fi desemnat un singur pilot. 2. Pentru prestaţiile efectuate cu pilotinele la transporturile speciale (ansambluri de nave legate) se va calcula o singură cursă dus-întors a pilotinei. 3. Calculul prestaţiei de pilotaj pentru pilot disponibil la bord se efectuează la timpul efectiv prestat. 4. Calcularea tarifelor de pilotaj de linie se va efectua proporţional cu distanţa parcursă, considerând poziţia porturilor după cum urmează: a) Sulina la Mm 0; b) Tulcea la Mm 39; c) Reni la Mm 69; d) Giurgiuleşti la Mm 72; e) Galaţi la Mm 81; f) Brăila la km 170 (Mm 92). 5. Folosirea pilotinelor pentru îmbarcarea-debarcarea piloţilor nu va fi facturată separat, contravaloarea acestora fiind cuprinsă în tarife. Pilotinele se tarifează separat doar pentru debarcarea piloţilor în situaţia în care navele rămân la ancoră în zona porturilor Sulina, Tulcea, Mm 60, Reni, Giurgiuleşti, Galaţi, Brăila sau pentru navele care ies din zona în care pilotajul este obligatoriu, respectiv Mm 44, km 175, precum şi cazul în care comanda pentru pilotaj este anulată de către agentul sau comandantul navei după ora la care s-a comandat începerea prestaţiei. -----