Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Ministrul finanţelor publice, în temeiul prevederilor art. 14 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările ulterioare, având în vedere prevederile art. 42 alin. (2) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 61/2001, emite următorul ordin: ART. 1 Se aprobă Precizările privind unele măsuri referitoare la încheierea exerciţiului financiar pe anul 2001 la persoanele juridice care, potrivit prevederilor Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 61/2001, au obligaţia să întocmească situaţii financiare anuale, anexa la prezentul ordin. ART. 2 Direcţia de reglementări contabile va lua măsuri pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin. ART. 3 Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I. ART. 4 La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă: Ordinul ministrului finanţelor nr. 33/1996 pentru aprobarea Precizărilor privind măsurile referitoare la închiderea exerciţiului financiar pe anul 1995 la agenţii economici, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 7 din 16 ianuarie 1996; Ordinul ministrului finanţelor nr. 40/1997 pentru aprobarea Precizărilor privind măsurile referitoare la încheierea exerciţiului financiar-contabil pe anul 1996 la agenţii economici, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 24 ianuarie 1997; pct. 1, 2 şi 4 din Precizările privind reflectarea în contabilitate a unor operaţiuni în valută, a diferenţelor de curs valutar şi a altor operaţiuni, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.670/1997, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 298 din 3 noiembrie 1997; Ordinul ministrului finanţelor nr. 2.242/1997 pentru aprobarea Precizărilor privind unele măsuri referitoare la încheierea exerciţiului financiar-contabil pe anul 1997 la agenţii economici, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 379 din 29 decembrie 1997; Ordinul ministrului finanţelor nr. 338/2000 pentru aplicarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 983/1998 privind reevaluarea clădirilor, construcţiilor speciale şi terenurilor, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 95/1999, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 97 din 3 martie 2000; anexa nr. 4 la Precizările pentru reflectarea în contabilitate a operaţiunilor privind primirea şi utilizarea fondurilor din contribuţia financiară a Comunităţii Europene, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente acestora, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 875/2000, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 377 din 14 august 2000, precum şi orice alte dispoziţii contrare prezentului ordin. Ministrul finanţelor publice, Mihai Nicolae Tănăsescu ANEXA 1 PRECIZĂRI privind unele măsuri referitoare la încheierea exerciţiului financiar pe anul 2001 la persoanele juridice care, potrivit prevederilor Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 61/2001, au obligaţia să întocmească situaţii financiare anuale Pentru încheierea în mod corespunzător a exerciţiului financiar pe anul 2001 persoanele juridice*1), indiferent de forma de proprietate, vor lua următoarele măsuri:────────── *1) În contextul prezentelor precizări, prin persoane juridice se înţelege: societăţi comerciale, societăţi/companii naţionale, regii autonome, institute naţionale de cercetare-dezvoltare, societăţi cooperatiste şi celelalte persoane juridice cu scop lucrativ, inclusiv subunităţi cu sediul în România, ce aparţin unor persoane juridice cu sediul în străinătate.────────── I. Întocmirea situaţiilor financiare anuale 1. Potrivit prevederilor Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 61/2001, persoanele juridice prevăzute la art. 1 alin. (1) din legea menţionată au obligaţia să organizeze şi să conducă contabilitatea în conformitate cu reglementările legale în domeniu şi să întocmească situaţii financiare anuale. Persoanele juridice respective organizează şi conduc contabilitatea de regulă în compartimente distincte, conduse de directorul economic, contabilul-şef sau de altă persoană împuternicită să îndeplinească aceasta funcţie. Aceste persoane trebuie să aibă studii economice superioare şi răspund împreună cu personalul din subordine de organizarea şi conducerea contabilităţii, în condiţiile legii. 2. Persoanele juridice la care contabilitatea nu este organizată în compartimente distincte şi care nu au personal calificat, încadrat potrivit legii, ori contracte de prestări de servicii în domeniul contabilităţii, încheiate cu persoane fizice sau juridice autorizate, cu un nivel al cifrei de afaceri de peste 3 miliarde lei, au obligaţia de a încheia contracte pentru întocmirea situaţiilor financiare anuale numai cu persoane fizice sau juridice calificate, autorizate, în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.988/2001, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 662 din 22 octombrie 2001. 3. Pentru întocmirea situaţiilor financiare aferente exerciţiului care se încheie la 31 decembrie 2001 se au în vedere următoarele formate: a) pentru persoanele juridice care aplică Reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001, formatul prezentat în aceste reglementări. Este obligatorie respectarea întocmai a numărului de rând înscris în machetă în dreptul fiecărui indicator din formatul prezentat. De exemplu, în dreptul indicatorului "Terenuri şi construcţii" din bilanţ se înscrie rândul 07, iar indicatorul "Creanţe comerciale" din bilanţ va avea în dreptul sau rândul 26 etc.; b) pentru celelalte persoane juridice care aplică reglementările contabile simplificate, armonizate cu directivele europene, formatele elaborate, tipărite şi difuzate prin grija Ministerului Finanţelor Publice; c) microîntreprinderile înfiinţate după data publicării Normelor metodologice privind organizarea şi conducerea contabilităţii la microîntreprinderi, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.880/2001, folosesc formatele de raportare prezentate în anexele la normele menţionate, iar cele înfiinţate înainte de data respectivă folosesc formatele menţionate la lit. b). II. Auditul financiar, respectiv verificarea şi certificarea situaţiilor financiare anuale 4. Potrivit prevederilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 82/1991, republicată, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 61/2001, situaţiile financiare anuale ale persoanelor juridice care aplică Reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001, vor fi auditate de auditori financiari, persoane fizice sau juridice autorizate, potrivit legii. 5. Situaţiile financiare anuale ale persoanelor juridice care nu aplică reglementările contabile aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001 nu sunt supuse auditului financiar. Ca urmare, potrivit art. 158 alin. (1) şi art. 179 alin. (1) din Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, bilanţul şi contul de profit şi pierdere ale acestora se verifică şi se certifică de cenzori, acolo unde legea prevede, şi se depun la organele în drept. III. Depunerea situaţiilor financiare anuale 6. În conformitate cu prevederile art. 31 alin. (1) din Legea nr. 82/1991, republicată, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 61/2001, un exemplar al situaţiilor financiare anuale se depune la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice, după cum urmează: - în termen de 120 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, de către persoanele juridice care aplică Reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001; - în termen de 90 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, de către persoanele juridice prevăzute la art. 27 alin. (4) din Legea nr. 82/1991, republicată, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 61/2001, inclusiv de către persoanele juridice care urmează să retrateze situaţiile financiare anuale până la data de 30 septembrie a anului următor; - în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, de către microîntreprinderile şi celelalte persoane juridice care, de la constituire, nu au desfăşurat activitate şi depun o declaraţie în acest sens. 7. Potrivit prevederilor art. 180 din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, persoanele juridice au obligaţia să depună la oficiul registrului comerţului o copie de pe bilanţ şi de pe contul de profit şi pierdere, la care se anexează raportul administratorilor şi raportul auditorilor, respectiv al cenzorilor, precum şi procesul-verbal al adunării generale a acţionarilor sau asociaţilor. IV. Pe linia organizării şi conducerii contabilităţii 8. Contabilitatea se tine în limba română şi în moneda naţională. Pentru necesităţi proprii de informare persoanele juridice pot opta pentru întocmirea situaţiilor financiare anuale şi într-o monedă stabilă. 9. Orice operaţiune economică efectuată se consemnează într-un document care stă la baza înregistrărilor în contabilitate, dobândind astfel calitatea de document justificativ. 10. Persoanele juridice prevăzute la art. 1 din Legea nr. 82/1991, republicată, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 61/2001, au obligaţia să efectueze inventarierea generală a elementelor de activ şi de pasiv şi a celorlalte bunuri şi valori aflate în gestiune şi administrare cel puţin o dată pe an, de regulă la sfârşitul anului, în vederea punerii de acord a datelor din contabilitate cu situaţia reală a patrimoniului. Inventarierea se efectuează în conformitate cu prevederile Normelor privind organizarea şi efectuarea inventarierii patrimoniului, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 2.388/1995. 11. Evaluarea, cu ocazia inventarierii elementelor de activ şi de pasiv deţinute, se face în conformitate cu prevederile Reglementărilor contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001, respectiv cu prevederile pct. 132 din Regulamentul de aplicare a Legii contabilităţii nr. 82/1991, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 704/1993, şi ale Normelor privind organizarea şi efectuarea inventarierii patrimoniului, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 2.388/1995, în funcţie de reglementările aplicabile persoanei juridice. 12. Pentru asigurarea imaginii fidele a poziţiei financiare, în cazul constatării unor deprecieri, acestea vor fi evidenţiate astfel încât să se reflecte situaţia reală existentă, indiferent de situaţia economică a persoanei juridice respective, chiar şi în cazul în care aceste cheltuieli nu sunt recunoscute din punct de vedere fiscal. 13. Provizioanele pentru riscuri şi cheltuieli se constituie la sfârşitul exerciţiului financiar, după cum urmează: a) la persoanele juridice care aplică Reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001, conform prevederilor IAS 37 "Provizioane, active şi datorii contingente"; b) la celelalte persoane juridice, pentru acele elemente din situaţiile financiare anuale, a căror realizare sau plată este incertă, ori pentru cheltuieli care devin exigibile în perioadele următoare, conform prevederilor pct. 44 din Regulamentul de aplicare a Legii contabilităţii nr. 82/1991, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 704/1993. Contabilitatea provizioanelor se ţine pe feluri de provizioane, în funcţie de natură şi scopul sau obiectul pentru care au fost constituite. Din punct de vedere fiscal sunt deductibile la calculul profitului impozabil numai provizioanele constituite potrivit Hotărârii Guvernului nr. 335/1995 privind regimul constituirii, utilizării şi deductibilităţii fiscale a provizioanelor agenţilor economici şi societăţilor bancare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. 14. Evaluarea bunurilor produse de unitate se face după cum urmează: a) la persoanele juridice care aplică Reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001, conform prevederilor acestor reglementări; b) la celelalte persoane juridice, la costul de producţie care cuprinde cheltuielile directe de producţie, precum şi cota cheltuielilor indirecte de producţie, determinate raţional ca fiind legate de fabricaţia produselor stocate. La determinarea costului de producţie trebuie avute în vedere prevederile Regulamentului de aplicare a Legii contabilităţii nr. 82/1991, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 704/1993, potrivit căruia în costul de producţie nu se include costul subactivităţii. Cheltuielile generale de administraţie, cheltuielile de desfacere şi cele financiare nu se includ de regulă în costurile de producţie. Aceste elemente se reflectă direct în rezultatul exerciţiului financiar. 15. Conform prevederilor art. 9 din Legea nr. 82/1991, republicată, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 61/2001, reevaluarea activelor imobilizate se face, cu excepţiile prevăzute de reglementările legale, la valoarea justă, determinată pe baza unor evaluări efectuate de regulă de evaluatori autorizaţi. 16. Reflectarea în contabilitate a diferenţelor din reevaluare se efectuează după cum urmează: a) Persoanele juridice care aplică Reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001, şi care optează pentru tratamentul contabil alternativ permis efectuează reevaluarea imobilizărilor corporale în conformitate cu prevederile cuprinse în aceste reglementări şi înregistrează în mod corespunzător rezultatele în contabilitate. Dacă rezultatul reevaluării este o creştere faţă de valoarea contabilă netă, aceasta se tratează ca: - o creştere a rezervei din reevaluare din cadrul capitalurilor proprii; sau - un venit care să compenseze cheltuiala recunoscută anterior ca o descreştere, la acelaşi element de activ. Dacă rezultatul reevaluării este o descreştere a valorii contabile nete, aceasta se tratează ca: - o cheltuială cu întreaga valoare a deprecierii, dacă în rezerva din reevaluare nu este înregistrată o sumă referitoare la acel activ (surplus din reevaluare); sau - o scădere a rezervei din reevaluare din cadrul capitalurilor proprii cu minimul dintre valoarea acelei rezerve şi valoarea descreşterii, iar eventuala diferenţă rămasă neacoperită se înregistrează ca o cheltuială. b) Persoanele juridice, cu excepţia celor prevăzute la art. 27 alin. (3) din Legea nr. 82/1991, republicată, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 61/2001, care optează pentru reevaluarea imobilizărilor corporale, efectuează aceasta operaţiune în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 403/2000 privind reevaluarea imobilizărilor corporale şi ale Normelor privind reevaluarea imobilizărilor corporale, prezentate în anexa care face parte integrantă din aceasta hotărâre. 17. Potrivit prevederilor art. 3 lit. a) din Legea nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, terenurile sunt active corporale aferente capitalului imobilizat. În baza prevederilor pct. 52 din Regulamentul de aplicare a Legii contabilităţii nr. 82/1991, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 704/1993, respectiv ale pct. 4.10 din Reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001, în cadrul imobilizărilor corporale se cuprind terenurile şi mijloacele fixe. Ca urmare, terenurile pot fi reevaluate potrivit Hotărârii Guvernului nr. 403/2000 (articol contabil: 211/analitic distinct = 105/analitic distinct). Rezultatele reevaluării imobilizărilor corporale, efectuată în baza Hotărârii Guvernului nr. 403/2000, sunt supuse aprobării adunării generale a acţionarilor sau asociaţilor, respectiv a consiliului de administraţie, după caz. 18. Profitul contabil rămas după deducerea impozitului pe profit se repartizează astfel: 18.1. la societăţile/companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 536 din 1 septembrie 2001. Reflectarea în contabilitate a profitului repartizat pe destinaţiile prevăzute la art. 1 din ordonanţa menţionată se efectuează astfel: a) constituirea rezervelor legale 129 = 1061 b) acoperirea pierderilor contabile din anii precedenţi 129 = 107*1) c) alte rezerve constituite ca surse proprii de finanţare, aferente profitului rezultat din vânzări de active, respectiv aferente facilităţilor fiscale la impozitul pe profit 129 = 1068/analitic distinct d) alte repartizări prevăzute de lege*2) e) până la 10% pentru participarea salariaţilor la profit 129 = 424 f) - minimum 50% vărsăminte la bugetul de stat sau local, în cazul regiilor autonome 129 = 446 - minimum 50% dividende cuvenite bugetului de stat, în cazul societăţilor/companiilor naţionale şi societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat 129 = 457 g) profituri repartizate ca surse proprii de finanţare 129 = 1068 18.2. la societăţile comerciale cu capital privat, conform hotărârii adunării generale a acţionarilor sau asociaţilor. NOTA: Persoanele juridice care aplică Reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001, la repartizarea profitului contabil vor avea în vedere şi prevederile pct. 42. 19. Sumele din profitul net, repartizate pentru participarea salariaţilor la profit, se înregistrează în contabilitate, efectuându-se articolul contabil 129 = 424. 20. Sursele de acoperire a pierderii contabile sunt cele prevăzute de Legea nr. 82/1991, republicată, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 61/2001, respectiv: profitul exerciţiului şi cel reportat, rezerve, capital social şi alte resurse financiare proprii, potrivit normelor emise de Ministerul Finanţelor Publice şi hotărârii adunării generale a acţionarilor sau asociaţilor, după caz. Rezervele constituite în baza unor prevederi din acte normative sunt rezerve legale şi nu pot fi utilizate pentru majorarea capitalului social sau pentru acoperirea pierderilor contabile. 21. Disponibilităţile băneşti existente în valuta la data de 31 decembrie 2001 se înregistrează în contabilitate la cursul de schimb al pieţei valutare, comunicat de Banca Naţională a României pentru acea dată, iar diferenţele de curs valutar rezultate, favorabile, respectiv nefavorabile, se înregistrează în conturile de venituri sau cheltuieli, după caz (contul 765 sau 665). NOTA: Cursurile pieţei valutare, comunicate de Banca Naţională a României la 31 decembrie 2001, sunt cele prevăzute în anexa nr. 1 la prezentele precizări.────────── *1) Persoanele juridice care aplică Reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001, folosesc contul 1171 "Rezultatul reportat reprezentând profitul nerepartizat, respectiv pierderea nerecuperată". *2) Înregistrarea în contabilitate se efectuează în funcţie de prevederea legală.────────── 22. Sumele reprezentând facilităţi fiscale conform art. 1 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, rezultate din evaluarea disponibilităţilor în devize, care se regăsesc în profitul net al perioadei, se repartizează la rezerve, efectuându-se articolul contabil: 129 = 1068/analitic distinct În acelaşi mod se reflectă în contabilitate facilităţile fiscale reprezentând reducerile privind impozitul pe profit calculate în conformitate cu prevederile art. 7 din Ordonanţa Guvernului nr. 70/1994, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. În situaţia în care se înregistrează pierdere contabila şi diferenţe favorabile din reevaluarea disponibilului în devize, neimpozabile, se efectuează articolul contabil 107*1) = 1068/analitic distinct 23. Depozitele bancare în valuta, precum şi acreditivele în valuta existente la data de 31 decembrie 2001 sunt asimilate disponibilităţilor şi se evidenţiază în contabilitate la cursul de schimb al pieţei valutare comunicat de Banca Naţională a României pentru acea data, iar diferenţele de curs valutar favorabile, respectiv nefavorabile, se înregistrează în conturile de venituri sau cheltuieli financiare, după caz (contul 765 sau 665). 24. Creanţele şi datoriile în valuta existente la data de 31 decembrie 2001 se evidenţiază în contabilitate la cursul de schimb al pieţei valutare comunicat de Banca Naţională a României pentru acea data, iar diferenţele favorabile sau nefavorabile de curs se evidenţiază astfel: a) persoanele juridice care aplică Reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001, conform acestor reglementări. Pentru persoanele juridice care aplică aceste reglementări diferenţele de curs valutar (favorabile/nefavorabile) aferente creanţelor şi datoriilor în valuta, existente la data de 31 decembrie 2001, sunt venituri impozabile, respectiv cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil. Aceste persoane juridice nu constituie provizioane pentru diferenţe nefavorabile de curs valutar deductibile fiscal, conform Hotărârii Guvernului nr. 335/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; b) în conturile 476 "Diferenţe de conversie - activ", respectiv 477 "Diferenţe de conversie - pasiv", pentru celelalte persoane juridice. Aceste persoane juridice constituie provizioane pentru pierderi din schimb valutar la nivelul sumelor înregistrate în contul 476 "Diferenţe de conversie - activ", deductibile fiscal conform Hotărârii Guvernului nr. 335/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. 25. Mijloacele fixe şi terenurile care fac obiectul participării în natura a unei societăţi comerciale la capitalul social al altei societăţi comerciale se evidenţiază în contabilitate astfel: a) înregistrarea valorii titlurilor primite
% = 212 - cu valoarea de înregistrare în contabilitate
281 - valoarea amortizării calculate
261 - valoarea neamortizată a mijloacelor fixe
sau
261 = 211 - valoarea titlurilor corespunzătoare terenurilor
cedate
şi
261 = 1068 - cu diferenţa dintre valoarea titlurilor dobândite
şi valoarea neamortizată a mijloacelor fixe,
respectiv valoarea terenurilor
b) vânzarea titlurilor de participare
461 = 7721*2) - cu valoarea negociata a titlurilor vândute
c) scăderea din evidenta a titlurilor de participare vândute
% = 261 - cu valoarea de înregistrare a titlurilor vândute
1068 - cu diferenţa dintre valoarea titlurilor dobândite
şi valoarea neamortizată a mijloacelor fixe,
respectiv valoarea terenurilor
6721*3) - cu diferenţa dintre valoarea de înregistrare a
titlurilor şi valoarea înregistrată în contul 1068
────────── *1) Persoanele juridice care aplică Reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001, folosesc contul 1171 "Rezultatul reportat reprezentând profitul nerepartizat, respectiv pierderea nerecuperată". *2) Persoanele juridice care aplică Reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001, utilizează contul 7641 "Venituri din imobilizări financiare cedate". *3) Persoanele juridice care aplică Reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001, utilizează contul 6641 "Cheltuieli privind imobilizările financiare cedate".────────── 26. Principalele operaţiuni privind primirea, vânzarea şi scoaterea din evidenta a acţiunilor dobândite ca urmare a majorării capitalului social prin reinvestirea dividendelor cuvenite din profitul net, potrivit legii, se evidenţiază în contabilitate astfel: a) primirea titlurilor ca urmare a reînvestirii dividendelor cuvenite din profitul net
% = 761
261
262
263
b) vânzarea titlurilor la valoare negociata
461 = 7721*1)
c) scăderea din evidenţă a titlurilor astfel dobândite
6721*2) = %
261
262
263
27. Persoanele juridice care au primit, în condiţiile prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2001 privind acordarea în anul 2001 a unui sprijin direct de minimum un milion lei producătorilor agricoli pentru fiecare hectar de teren cultivat, cu finanţare de la bugetul de stat, aprobată şi modificată prin Legea nr. 388/2001, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 278/2001 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2001, suma de un milion lei reprezentând sprijin financiar acordat pentru fiecare hectar de teren cultivat înregistrează în contabilitate sumele primite, astfel:
5121 = 741
28. Societăţile comerciale, companiile/societăţile naţionale şi regiile autonome care au efectuat în anul 2001 cheltuieli ce au ca sursa de finanţare subvenţii de la bugetul statului sau sume provenite din contribuţii financiare nerambursabile evidenţiază sumele de încasat, în baza decontului întocmit şi aprobat de ordonatorii de credite, prin articolul contabil:
445 = 741
În cazul în care subvenţiile încasate depăşesc nivelul cheltuielilor aferente, diferenţa se înregistrează în contul 472 "Venituri în avans". Subvenţiile trebuie transferate în contul de profit şi pierdere ca venit, pe o baza sistematica şi raţională, pe măsura ce sunt înregistrate şi cheltuielile aferente. 29. Subvenţiile de primit pentru investiţii, inclusiv sumele provenite din contribuţii financiare nerambursabile, se reflecta în contabilitate în contul 131 "Subvenţii pentru investiţii". Aceste sume vor fi reluate la venituri pe măsura amortizării imobilizărilor respective. 30. Operaţiuni ocazionate de vânzarea mărfurilor cu plata în rate: a) înregistrarea mărfurilor achiziţionate de societatea comercială vânzătoare
% = 401 - valoarea mărfurilor achiziţionate
371 - valoarea la cost de achiziţie a mărfurilor
4426 - T.V.A. deductibilă
b) înregistrarea adaosului comercial şi a taxei pe valoarea adăugată aferente în cazul vânzărilor cu amănuntul
371 = % - valoarea adaosului comercial şi T.V.A. aferentă
378 - valoarea adaosului comercial
4428 - T.V.A. neexigibilă aferentă
c) plata furnizorului 401 = 5121 - valoarea facturii achitate furnizorului d) înregistrarea facturii pentru mărfurile vândute cu plata în rate
411 = % - valoarea mărfurilor vândute la preţ de vânzare
707 - valoarea avansului şi a ratelor
4427 - T.V.A. aferentă avansului
4428 - T.V.A. neexigibilă aferentă ratelor scadente
în perioadele următoare
472 - valoarea dobânzii de încasat
e) înregistrarea avansului încasat
5311 (5121) = 411 - valoarea avansului încasat
f) înregistrarea scoaterii din evidenta a mărfurilor vândute cu plata în rate
% = 371 - valoarea mărfurilor vândute la preţ cu amănuntul
607 - costul mărfurilor vândute
378 - valoarea adaosului comercial aferent mărfurilor
vândute
4428 - T.V.A. neexigibilă
g) înregistrarea ratei şi a dobânzii încasate conform contractului
5311 (5121) = 411 - valoarea ratei încasate, inclusiv dobânda
4428 = 4427 - T.V.A. colectată aferentă ratei, conform
prevederilor art. 10 din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe
valoarea adăugată şi, concomitent,
472 = 766 - valoarea dobânzii scadente trecute la venituri
conform contractului
────────── *1) Persoanele juridice care aplică Reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001, utilizează contul 7641 "Venituri din imobilizări financiare cedate". *2) Persoanele juridice care aplică Reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001, utilizează contul 6641 "Cheltuieli privind imobilizările financiare cedate".────────── 31. Vânzarea de mijloace fixe cu plata în rate 31.1. Înregistrări efectuate de vânzător a) înregistrarea facturii emise pentru mijloace fixe vândute cu plata în rate
461 = % - valoarea totală a facturii
7721*1) - valoarea mijlocului fix vândut, mai puţin
T.V.A. şi dobânda de încasat
4427 - T.V.A. colectată aferentă avansului încasat
4428 - T.V.A. neexigibilă aferentă ratelor scadente
în perioadele următoare
472 - dobânda de încasat aferentă ratelor
b) înregistrarea avansului încasat
5121 = 461 - valoarea avansului, inclusiv T.V.A. colectată
aferentă avansului
c) înregistrarea scoaterii din evidenta a mijloacelor fixe vândute cu plata în rate
% = 212*2) - valoarea mijlocului fix
281 - amortizarea cumulată
6721*3) - valoarea neamortizată
d) înregistrarea ratei şi a dobânzii încasate
5121 = 461 - valoarea ratei, T.V.A. aferentă ratei şi dobânda
şi
472 = 766 - valoarea dobânzii
4428 = 4427 - T.V.A. aferentă ratei
31.2. Înregistrări efectuate la cumpărător a) înregistrarea facturii furnizorului
% = 404 - valoarea totală a facturii
212 - valoarea mijlocului fix
4426 - T.V.A. deductibilă aferentă avansului plătit
4428 - T.V.A. neexigibilă aferentă ratelor scadente
în perioadele următoare
471 - dobânda de plătit aferentă ratelor
b) înregistrarea achitării avansului
404 = 5121 - valoarea avansului plătit, inclusiv T.V.A.
deductibilă aferentă avansului
c) înregistrarea achitării ratei şi a dobânzii aferente
404 = 5121 - valoarea ratei şi a dobânzii
şi, concomitent,
666 = 471 - valoarea dobânzii
4426 = 4428 - T.V.A. aferentă ratei scadente
NOTA: Tratamentul fiscal al veniturilor, respectiv al cheltuielilor, din operaţiunile de vânzare cu plata în rate, precum şi al taxei pe valoarea adăugată se efectuează în conformitate cu prevederile legislaţiei fiscale în vigoare.────────── *1) Persoanele juridice care aplică Reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001, utilizează contul 7583 "Venituri din vânzarea activelor şi alte operaţii de capital". *2) Persoanele juridice care aplică Reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001, utilizează conturile de mijloace fixe cuprinse în aceste reglementări. *3) Persoanele juridice care aplică Reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001, utilizează contul 6583 "Venituri privind activele cedate şi alte operaţii de capital".────────── 32. Dobânzile încasate şi cele cuvenite, aferente exerciţiului financiar, pentru împrumuturile acordate şi pentru disponibilităţile băneşti aflate în conturi la bănci (inclusiv cele privind investiţiile), aferente exerciţiului financiar, se înregistrează la venituri (contul 766 "Venituri din dobânzi", respectiv contul 763 "Venituri din creanţe imobilizate"). 33. Dobânzile datorate şi neplătite pentru anul în curs, aferente creditelor primite, se înregistrează în debitul contului 666 "Cheltuieli privind dobânzile" prin creditul contului 1687 "Dobânzi aferente altor împrumuturi şi datorii asimilate". 34. Persoanele juridice care aplică Reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001, înscriu în formularul "Contul de profit şi pierdere", la rândul 15 "Salarii", şi sumele reprezentând drepturile cuvenite colaboratorilor - persoane fizice, evidenţiate în contul 621 "Cheltuieli cu colaboratorii". Persoanele juridice care aplică Reglementările contabile simplificate, armonizate cu directivele europene, înscriu aceste sume la rândul 20 "Cheltuieli cu remuneraţiile personalului". 35. Potrivit pct. 10 din Regulamentul de aplicare a Legii contabilităţii nr. 82/1991, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 704/1993, operaţiunile efectuate de subunităţile proprii în străinătate pot fi înregistrate în cursul perioadei numai în devize, urmând ca la sfârşitul exerciţiului financiar să se facă convertirea în lei a soldurilor şi rulajelor. În situaţia în care operaţiunile subunităţilor proprii în străinătate au fost evidenţiate în cursul perioadei atât în devize, cât şi în lei, pentru cuprinderea în situaţiile financiare anuale ale persoanei juridice din ţara vor fi preluate ca atare soldurile şi rulajele conturilor, exprimate în lei. Persoanele juridice care aplică Reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001, se supun prevederilor acestor reglementări. 36. Eventualele erori de natura veniturilor sau cheltuielilor, constatate în contabilitate după aprobarea şi depunerea situaţiilor financiare anuale, vor fi corectate*1) în anul în care se constata, iar din punct de vedere fiscal se va depune o declaraţie care să rectifice calculul impozitului pe profit al exerciţiului financiar la care se referă eroarea constatată. 37. Operaţiunile de preschimbare de către bănci în euro a bancnotelor şi monedelor naţionale ale statelor participante la euro, deţinute de persoanele juridice, se înregistrează în contabilitate astfel:
5124/analitic = 5124/analitic distinct - cu valoarea valutelor
distinct euro pentru fiecare valuta preschimbate
preschimbata
Conversia în euro a creanţelor şi, respectiv, a datoriilor exprimate în devize, ale persoanelor juridice, nu generează venituri sau cheltuieli financiare. Aceasta operaţiune se efectuează la deschiderea exerciţiului financiar 2002. V. Prevederi specifice persoanelor juridice care aplică Reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001 38. Situaţiile financiare anuale se întocmesc pe baza balanţei de verificare rezultate după aplicarea IAS, mai puţin IAS 29, şi se depun la organele în drept, potrivit legii. Persoanele juridice care au optat pentru aplicarea IAS 29 efectuează ajustările la inflaţie extracontabil. Situaţiile financiare obţinute pe baza ajustărilor extracontabile se depun la organele în drept, altele decât Ministerul Finanţelor Publice, respectiv Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare sau oficiul registrului comerţului, după caz. Situaţiile financiare retratate în primul an de aplicare a Reglementărilor contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001, se supun aprobării adunării generale a acţionarilor sau asociaţilor. 39. În formatul bilanţului din cadrul situaţiilor financiare anuale, la rândul 62 "Venituri în avans" nu se ia în considerare contul 131 "Subvenţii pentru investiţii", acesta urmând să fie înscris cu semnul minus la rândul 49 "Total active minus datorii curente". 40. În condiţiile în care reducerile comerciale acordate ulterior facturării au fost evidenţiate în contul 667 "Cheltuieli privind sconturile acordate", acestea sunt prezentate în formatul contului de profit şi pierdere ca o corecţie a cifrei de afaceri (rândul 02 sau 03, după caz) şi nu ca o cheltuiala financiară la rândul 46. 41. În cazul vânzării de active care nu reprezintă activitate curenta, rezultatul cedării se reflecta în contabilitate astfel: - în cazul înregistrării unui câştig din cedare, acesta se înscrie la rândul 08 din formularul "Contul de profit şi pierdere"; - în cazul înregistrării unei pierderi din cedare, aceasta se înscrie la rândul 26 din formularul "Contul de profit şi pierdere".────────── *1) Înregistrarea în contabilitate a corectării erorilor constatate se efectuează astfel: - pentru persoanele juridice care aplică Reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001, conform prevederilor IAS 8; - pentru celelalte persoane juridice, pe seama veniturilor sau a cheltuielilor excepţionale ale anului respectiv.────────── 42. Persoanele juridice care aplică Reglementările contabile armonizate cu directivele Comunităţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate nu recunosc şi, de asemenea, nu prezintă ca datorii bilanţiere repartizările efectuate din profit, dacă acestea au fost propuse sau declarate după data bilanţului. În acest sens sumele reprezentând dividende, respectiv vărsăminte la buget, precum şi participarea salariaţilor la profit sunt evidenţiate în creditul contului 1171 (articol contabil 129 = 1171), urmând ca după aprobarea de către adunarea generală a acţionarilor a acestor destinaţii să fie reflectate în conturile corespunzătoare de datorii, prin debitul contului 1171 (articol contabil 1171 = 457, 446, 424 şi, respectiv, 121 = 129). 43. Atunci când influentele asupra veniturilor şi cheltuielilor prezentate în contul de profit şi pierdere, rezultate din aplicarea pentru prima data a IAS, mai puţin IAS 29, pot fi identificate pentru anul în curs, se procedează la întocmirea şi prezentarea unui cont de profit şi pierdere retratat (pct. 5.35 din Reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001). În aceasta situaţie influentele aferente anului curent se înregistrează în conturi de venituri şi cheltuieli, iar influentele aferente anilor anteriori celui retratat se evidenţiază în contul 1172 "Rezultatul reportat provenit din aplicarea pentru prima data a IAS, mai puţin IAS 29". Dacă acest lucru nu este posibil, contul de profit şi pierdere din situaţiile financiare retratate este acelaşi cu cel întocmit potrivit prevederilor Legii nr. 82/1991, republicată, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 61/2001, şi ale regulamentului pentru aplicarea acesteia, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 704/1993. Declaraţia privind impozitul pe profit pentru anul retratat conform Standardelor Internaţionale de Contabilitate se întocmeşte pe baza datelor financiar-contabile existente înainte de retratare (de exemplu, Declaraţia privind impozitul pe profit pe anul 2000 pentru cele 197 de persoane juridice cuprinse în lista-anexa la Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001 a fost întocmită pe baza datelor financiar-contabile raportate prin bilanţul contabil cu termen de depunere 15 aprilie 2001 şi nu a situaţiilor financiare retratate, cu termen de depunere 30 septembrie 2001, prelungit ulterior până la data de 31 octombrie 2001). 44. Informaţiile cuprinse în situaţiile financiare anuale sunt exprimate în mii lei. 45. Situaţiile financiare anuale sunt semnate de persoanele în drept, iar în antetul bilanţului se înscriu următoarele elemente:
Judeţul ................|_|_| Forma de proprietate ............|_|_|
Persoana juridică ........... Activitatea preponderentă
Adresa: localitatea ........., (denumirea grupei CAEN) ..............
str. ..... nr. ..., bl. .....,
sc. ..., ap. ..., sectorul ...
Telefon ........ Fax ......... Codul grupei CAEN .............|_|_|_|
Numărul din registrul codul fiscal ...|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
comerţului/cod unic de
înregistrare .................
46. Notele explicative cuprinse în cap. III din reglementările contabile aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001 nu sunt limitative, existând obligativitatea păstrării ordinii de prezentare a notelor exemplificate în reglementările menţionate, celelalte note urmând să fie numerotate începând cu nr. 11. 47. Pentru fiecare post, respectiv element, prezentat în situaţiile financiare ale unei persoane juridice, valoarea corespunzătoare pentru exerciţiul financiar precedent trebuie prezentată într-o coloana separată, cu excepţia situaţiilor financiare retratate care prezintă numai informaţii aferente anului curent. 48. Fiecare element obligatoriu prezentat în situaţiile financiare anuale ale unei persoane juridice poate fi prezentat mai detaliat decât se cere în formatul adoptat, dacă aceasta detaliere conduce la prezentarea unei informaţii mai elocvente pentru utilizatorii de informaţii. De asemenea, nu se menţin în bilanţ şi în contul de profit şi pierdere acele elemente (posturi) pentru care nu exista valori nici în exerciţiul financiar curent, nici în cel precedent. 49. La situaţiile financiare întocmite conform reglementărilor contabile aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 94/2001 se anexează şi situaţiile "Nota A" şi "Nota B", conform modelului prezentat în anexa nr. 2 la prezentele precizări. În Nota B, referitoare la "Date privind activele imobilizate", informaţiile sunt înscrise la costul istoric sau la valoarea reevaluată a imobilizărilor, după caz, fără a fi prezentate influenţele rezultate din ajustarea la inflaţie. 50. Cheltuielile rezultate din folosirea unor tratamente contabile diferite de cele prevăzute în legislaţia fiscală (de exemplu, durate de amortizare a mijloacelor fixe diferite de cele aprobate în temeiul Legii nr. 15/1994) sunt nedeductibile la calculul impozitului pe profit. VI. Alte prevederi fiscale privind microîntreprinderile 51. Persoanele juridice care la data de 31 decembrie 2000 îndeplineau cumulativ condiţiile prevăzute la art. 1 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 24/2001 privind impunerea microîntreprinderilor sunt obligate, începând cu data de 1 septembrie 2001, să plătească un impozit de 1,5% aplicat asupra sumei totale a veniturilor trimestriale obţinute din orice sursa, conform Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.880/2001. 52. Persoanele juridice care s-au încadrat pe baza datelor de la sfârşitul anului 2000 în categoria microîntreprinderilor, iar pe parcursul anului 2001 una dintre condiţiile impuse nu mai este îndeplinită au obligaţia de a păstra pentru anul fiscal respectiv regimul de impozitare stabilit de Ordonanţa Guvernului nr. 24/2001, urmând ca din anul următor să plătească impozit pe profit potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 70/1994, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Ulterior, dacă condiţiile sunt îndeplinite pentru încadrarea în categoria microîntreprinderilor, acestea nu vor mai avea posibilitatea de a reveni la modul de impunere cu o cota de 1,5% aplicată asupra sumei totale a veniturilor trimestriale obţinute din orice sursă, conform Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.880/2001. Anexa 1 --------la precizări-------------
CURSURILE PIEŢEI VALUTARE
comunicate de Banca Naţională a României la data de 31 decembrie 2001
Curs în lei
-----------
1 dolar australian AUD 16.091
1 dolar canadian CAD 19.780
1 franc elveţian CHF 18.826
1 coroana cehă CZK 873
1 coroana daneză DKK 3.749
1 lira egipteană EGP 6.899
1 euro EUR 27.881
1 lira sterlină GBP 45.776
1 forint maghiar HUF 113
100 yeni japonezi JPY 24.055
1 leu moldovenesc MDL 2.415
1 coroana norvegiană NOK 3.499
1 zlot polonez PLN 7.976
1 coroana suedeză SEK 2.982
1.000 lire turceşti TRL 22
1 dolar S.U.A. USD 31.597
1 gram aur (preţ în lei) XAO 282.004
1 DST XDR 39.637
1 siling austriac ATS 2.026
1 franc belgian BEF 691
1 marca germană DEM 14.255
100 pesetas spaniole ESP 16.757
1 marca finlandeză FIM 4.689
1 franc francez FRF 4.250
1 lira irlandeză IEP 35.402
100 lire italiene ITL 1.440
1 gulden olandez NLG 12.652
100 escudos portughezi PTE 13.907
100 drahme greceşti GRD 8.182
Anexa 2 --------la precizări------------
NOTA A
Cod 30
- mii lei -
┌────────────────────────────────────────────┬──────┬─────────┬─────────────┐
│ I. Date privind rezultatul înregistrat │ Nr. │ Nr. │ Sume │
│ │ rând │ unităţi │ │
├────────────────────────────────────────────┼──────┼─────────┼─────────────┤
│ A │ B │ 1 │ 2 │
├────────────────────────────────────────────┼──────┼─────────┼─────────────┤
│ Unităţi care au înregistrat profit │ 01 │ │ │
├────────────────────────────────────────────┼──────┼─────────┼─────────────┤
│ Unităţi care au înregistrat pierdere │ 02 │ │ │
└────────────────────────────────────────────┴──────┴─────────┴─────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────┬────┬─────┬───────────────────┐
│ │ │ │ din care: │
│ │ Nr.│Total├───────────┬───────┤
│ II. Date privind plăţile restante │rând│ col.│ pentru │pentru │
│ │ │ 2+3 │activitatea│inves- │
│ │ │ │ curentă │ titii │
├──────────────────────────────────────────────┼────┼─────┼───────────┼───────┤
│ A │ B │ 1 │ 2 │ 3 │
├──────────────────────────────────────────────┼────┼─────┼───────────┼───────┤
│Plati restante - total (rd. 04+08+14 la 18+22)│ 03 │ │ │ │
│din care: │ │ │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────┼─────┼───────────┼───────┤
│Furnizori restanţi - total (rd. 05 la 07), │ 04 │ │ │ │
│din care: │ │ │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────┼─────┼───────────┼───────┤
│- peste 30 de zile │ 05 │ │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────┼─────┼───────────┼───────┤
│- peste 90 de zile │ 06 │ │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────┼─────┼───────────┼───────┤
│- peste 1 an │ 07 │ │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────┼─────┼───────────┼───────┤
│Obligaţii restante faţă de bugetul │ 08 │ │ │ │
│asigurărilor sociale - total │ │ │ │ │
│(rd. 09 la 13), din care: │ │ │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────┼─────┼───────────┼───────┤
│- contribuţii pentru asigurări sociale │ 09 │ │ │ │
│de stat datorate de angajatori, salariaţi │ │ │ │ │
│şi alte persoane asimilate │ │ │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────┼─────┼───────────┼───────┤
│- contribuţii de la persoane juridice sau │ 10 │ │ │ │
│fizice care angajează personal salariat şi │ │ │ │ │
│contribuţia persoanelor asigurate la Fondul │ │ │ │ │
│de asigurări sociale de sănătate │ │ │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────┼─────┼───────────┼───────┤
│- contribuţia pentru pensia suplimentară │ 11 │ │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────┼─────┼───────────┼───────┤
│- contribuţii de la persoane juridice sau │ 12 │ │ │ │
│fizice care utilizează munca salariata şi │ │ │ │ │
│contribuţii pentru ajutorul de şomaj │ │ │ │ │
│de la salariaţi │ │ │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────┼─────┼───────────┼───────┤
│alte datorii sociale │ 13 │ │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────┼─────┼───────────┼───────┤
│Obligaţii restante faţă de bugetele │ 14 │ │ │ │
│fondurilor speciale │ │ │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────┼─────┼───────────┼───────┤
│Obligaţii restante faţă de alţi creditori │ 15 │ │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────┼─────┼───────────┼───────┤
│Impozite şi taxe neplătite la termenul │ 16 │ │ │ │
│stabilit la bugetul de stat │ │ │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────┼─────┼───────────┼───────┤
│Impozite şi taxe neplătite la termenul │ 17 │ │ │ │
│stabilit la bugetele locale │ │ │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────┼─────┼───────────┼───────┤
│Credite bancare nerambursate la │ 18 │ │ │ │
│scadenta - total (rd. 19 la 21), din care: │ │ │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────┼─────┼───────────┼───────┤
│- restante după 30 de zile │ 19 │ │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────┼─────┼───────────┼───────┤
│- restante după 90 de zile │ 20 │ │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────┼─────┼───────────┼───────┤
│- restante după 1 an │ 21 │ │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────┼─────┼───────────┼───────┤
│Dobânzi restante │ 22 │ │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────┼─────┼───────────┼───────┤
│III. Date privind întreprinderile mici şi │ Nr.│ │ Sume │ │
│ mijlocii (conform Legii nr. 133/1999, │rând│ │ │ │
│ cu completările ulterioare) │ │ │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────┼─────┴───────────┴───────┤
│ A │ B │ 1 │
├──────────────────────────────────────────────┼────┼─────────────────────────┤
│Valoarea cotei-părţi din profitul reinvestit, │ 23 │ │
│în baza prevederilor art. 21^2 │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────┼─────────────────────────┤
│Valoarea reducerii impozitului pe profit, │ 24 │ │
│ca urmare a facilitatii prevăzute la art. 21^3│ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────┼─────────────────────────┤
│Valoarea taxelor vamale pentru materii │ 25 │ │
│prime, respectiv maşini, instalaţii, │ │ │
│echipamente industriale, instrumente, │ │ │
│aparate şi know-how, de la plata cărora │ │ │
│au fost scutite în baza art. 21^1 şi 21^4 │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼────┼─────────────────────────┤
│ IV. Numărul mediu de salariaţi │ │ Anul Anul │
│ │ │ precedent curent │
├──────────────────────────────────────────────┼────┼─────────────────────────┤
│ A │ B │ 1 2 │
├──────────────────────────────────────────────┼────┼────────────┬────────────┤
│Numărul mediu de salariaţi │ 26 │ │ │
└──────────────────────────────────────────────┴────┴────────────┴────────────┘
Administrator, Întocmit
............................. ...............................
(numele, prenumele, semnătura (numele, prenumele şi semnătura)
şi ştampila unităţii)
NOTA B
Cod 40
- mii lei -
┌────────────────────────────────┬────────────────────────────────────────────┐
│ Date privind activele │ Valori brute │
│ imobilizate │ │
├────────────────────────────────┼────┬───────┬─────┬────────────────┬────────┤
│ │ │ │ │ Reduceri │ Sold │
│ │ │ │ ├─────┬──────────┤ final │
│ Elemente de imobilizări │ Nr.│ Sold │Cres-│total│ din care:│ (col. │
│ │rând│iniţial│teri │ │ dezmem- │5=1+2-3)│
│ │ │ │ │ │ brări şi │ │
│ │ │ │ │ │ casări │ │
├────────────────────────────────┼────┼───────┼─────┼─────┼──────────┼────────┤
│ A │ B │ 1(1) │ 2(2)│ 3(3)│ 4(4) │ 5(5) │
├────────────────────────────────┼────┼───────┼─────┼─────┼──────────┼────────┤
│Imobilizări necorporale │ 01 │ │ │ │ X │ │
├────────────────────────────────┼────┼───────┼─────┼─────┼──────────┼────────┤
│Cheltuieli de constituire şi │ │ │ │ │ │ │
│ de dezvoltare │ │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────────┼────┼───────┼─────┼─────┼──────────┼────────┤
│Alte imobilizări │ 02 │ │ │ │ X │ │
├────────────────────────────────┼────┼───────┼─────┼─────┼──────────┼────────┤
│Avansări şi imobilizări │ │ │ │ │ │ │
│necorporale în curs │ 03 │ │ │ │ X │ │
├────────────────────────────────┼────┼───────┼─────┼─────┼──────────┼────────┤
│TOTAL (rd. 01 la 03) │ 04 │ │ │ │ X │ │
├────────────────────────────────┼────┼───────┼─────┼─────┼──────────┼────────┤
│Imobilizări corporale │ 05 │ │ │ │ X │ │
│Terenuri │ │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────────┼────┼───────┼─────┼─────┼──────────┼────────┤
│Construcţii │ 06 │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────────┼────┼───────┼─────┼─────┼──────────┼────────┤
│Instalaţii tehnice şi maşini │ 07 │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────────┼────┼───────┼─────┼─────┼──────────┼────────┤
│Alte instalaţii, utilaje şi │ │ │ │ │ │ │
│mobilier │ 08 │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────────┼────┼───────┼─────┼─────┼──────────┼────────┤
│Avansuri şi imobilizări │ │ │ │ │ │ │
│corporale în curs │ 09 │ │ │ │ X │ │
├────────────────────────────────┼────┼───────┼─────┼─────┼──────────┼────────┤
│TOTAL (rd. 05 la 09) │ 10 │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────────┼────┼───────┼─────┼─────┼──────────┼────────┤
│Imobilizări financiare │ 11 │ │ │ │ X │ │
├────────────────────────────────┼────┼───────┼─────┼─────┼──────────┼────────┤
│ACTIVE IMOBILIZATE - │ │ │ │ │ │ │
│TOTAL (rd. 04+10+11) │ 12 │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────────┴────┴───────┴─────┴─────┴──────────┴────────┤
│ Administrator, Întocmit │
│ ............................ ............................... │
│ (numele, prenumele, semnătura (numele, prenumele şi semnătura) │
│ şi ştampila unităţii) │
│ │
│ Amortizări │
│ │
├───────────────────────────────┬────┬───────┬──────────┬──────────┬──────────┤
│ │ │ │Amortizare│Amortizare│Amortizare│
│ │ │ │ în cursul│ aferentă │ la │
│ Elemente de imobilizări │ Nr.│ Sold │ anului │ imobili- │ sfârşitul│
│ │rând│iniţial│ │ zărilor │ anului │
│ │ │ │ │ scoase │(col. 9 = │
│ │ │ │ │ din │ 6+7-8) │
│ │ │ │ │ evidenta │ │
├───────────────────────────────┼────┼───────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│ A │ B │ 6(1) │ 7(2) │ 8(3) │ 9(4) │
├───────────────────────────────┼────┼───────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│Imobilizări necorporale │ 13 │ │ │ │ │
│Cheltuieli de constituire şi │ │ │ │ │ │
│de dezvoltare │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────┼────┼───────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│Alte imobilizări │ 14 │ │ │ │ │
├───────────────────────────────┼────┼───────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│TOTAL (rd. 13+14) │ 15 │ │ │ │ │
├───────────────────────────────┼────┼───────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│Imobilizări corporale │ 16 │ │ │ │ │
│Terenuri │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────┼────┼───────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│Construcţii │ 17 │ │ │ │ │
├───────────────────────────────┼────┼───────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│Instalaţii tehnice şi maşini │ 18 │ │ │ │ │
├───────────────────────────────┼────┼───────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│Alte instalaţii, utilaje │ │ │ │ │ │
│şi mobilier │ 19 │ │ │ │ │
├───────────────────────────────┼────┼───────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│TOTAL (rd. 16 la 19) │ 20 │ │ │ │ │
├───────────────────────────────┼────┼───────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│AMORTIZĂRI - TOTAL (rd. 15+20) │ 21 │ │ │ │ │
└───────────────────────────────┴────┴───────┴──────────┴──────────┴──────────┘
Provizioane pentru depreciere
┌────────────────────────────────┬────┬───────┬──────────┬──────────┬──────────┐
│ │ │ │ Provizi- │ Provizi- │ Sold │
│ │ │ │ oane │ oane │ final │
│ Elemente de imobilizări │Nr. │ Sold │ consti- │ luate la │(col. 13 =│
│ │rând│iniţial│ tuite │ venituri │ 10+11-12)│
│ │ │ │în cursul │ │ │
│ │ │ │ anului │ │ │
├────────────────────────────────┼────┼───────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│ A │ B │ 10(1) │ 11(2) │ 12(3) │ 13(4) │
├────────────────────────────────┼────┼───────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│Imobilizări necorporale │ 22 │ │ │ │ │
│Cheltuieli de constituire şi │ │ │ │ │ │
│de dezvoltare │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────────┼────┼───────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│Alte imobilizări │ 23 │ │ │ │ │
├────────────────────────────────┼────┼───────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│Avansuri şi imobilizări │ │ │ │ │ │
│necorporale în curs │ 24 │ │ │ │ │
├────────────────────────────────┼────┼───────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│TOTAL (rd. 22 la 24) │ 25 │ │ │ │ │
├────────────────────────────────┼────┼───────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│Imobilizări corporale │ 26 │ │ │ │ │
│Terenuri │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────────┼────┼───────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│Construcţii │ 27 │ │ │ │ │
├────────────────────────────────┼────┼───────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│Instalaţii tehnice şi maşini │ 28 │ │ │ │ │
├────────────────────────────────┼────┼───────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│Alte instalaţii, utilaje │ │ │ │ │ │
│şi mobilier │ 29 │ │ │ │ │
├────────────────────────────────┼────┼───────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│Avansuri şi imobilizări │ │ │ │ │ │
│corporale în curs │ 30 │ │ │ │ │
├────────────────────────────────┼────┼───────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│TOTAL (rd. 26 la 30) │ 31 │ │ │ │ │
├────────────────────────────────┼────┼───────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│Imobilizări financiare │ 32 │ │ │ │ │
├────────────────────────────────┼────┼───────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│PROVIZIOANE PENTRU DEPRECIERE - │ │ │ │ │ │
│TOTAL (rd. 25+31+32) │ 33 │ │ │ │ │
└────────────────────────────────┴────┴───────┴──────────┴──────────┴──────────┘
--------