Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 2.315 din 22 decembrie 2004  privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.041/2003 pentru aprobarea Normelor tehnice privind siguranţa navelor maritime de pasageri care nu efectuează voiaje internaţionale, cod MTCT.ANR-NPAS-2003    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 2.315 din 22 decembrie 2004 privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.041/2003 pentru aprobarea Normelor tehnice privind siguranţa navelor maritime de pasageri care nu efectuează voiaje internaţionale, cod MTCT.ANR-NPAS-2003

EMITENT: Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 99 din 31 ianuarie 2005
    Având în vedere prevederile art. 69 şi 70 din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de altă parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993,
    în temeiul prevederilor art. 16 alin. (3) şi ale art. 26 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, republicată, precum şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului,
    ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului emite următorul ordin:
    ART. I
    Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.041/2003 pentru aprobarea Normelor tehnice privind siguranţa navelor maritime de pasageri care nu efectuează voiaje internaţionale, cod MTCT.ANR-NPAS-2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 605 şi nr. 605 bis din 26 august 2003, se modifica şi se completează după cum urmează:
    1. După litera e) a articolului 3 se introduce o noua litera, litera e^1), cu următorul cuprins:
    "e^1) nava Ro-Ro pasager - o nava care transporta mai mult de 12 pasageri, cu încăperi de marfa ro-ro sau încăperi de categorie specială, asa cum este ea definită în cap. II-2/A/2 din anexa nr. 1;"

    2. După litera h) a articolului 3 se introduce o noua litera, litera h^1), cu următorul cuprins:
    "h^1) vechime - vechimea unei nave, calculată de la data livrării ei, exprimată în ani;"

    3. După litera w) a articolului 3 se introduce o noua litera, litera w^1), cu următorul cuprins:
    "w^1) persoane cu mobilitate redusă - orice persoană care are o dificultate particulară atunci când foloseşte transportul public, incluzând persoane în vârsta, persoane cu handicap, persoane cu handicapuri senzoriale şi cele utilizatoare de scaune cu rotile, femei gravide şi persoane care însoţesc copii mici;"

    4. Alineatul (2) al articolului 5 va avea următorul cuprins:
    "(2) Pe baza criteriilor de definire a claselor de nave stabilite la alin. (1), ANR va stabili şi va actualiza, atunci când este necesar, o lista cuprinzând zonele maritime aflate în jurisdicţia României, delimitand zonele în care exploatarea navei se face pe toată perioada anului şi, după caz, acele zone în care exploatarea unei nave este periodic restrictionata."

    5. După alineatul (2) al articolului 5 se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) ANR va publică lista prevăzută la alin. (2) într-o baza de date accesibila publicului, pe site-ul sau pe Internet."

    6. După articolul 7 se introduc doua articole noi, articolele 7^1 şi 7^2, cu următorul cuprins:
    "ART. 7^1
    Cerinţe de stabilitate şi etapizare pentru navele Ro-Ro pasager
    (1) Toate navele Ro-Ro pasager din clasele A, B şi C, a căror chila a fost pusă sau se afla într-un stadiu similar de construcţie la data de 1 octombrie 2004 sau după această dată, trebuie să respecte prevederile art. 6, 8 şi 9 din Normele tehnice privind stabilitatea navelor Ro-Ro pasager, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.316/2004.
    (2) Toate navele Ro-Ro pasager din clasele A şi B, a căror chila a fost pusă sau se afla într-un stadiu similar de construcţie înainte de data de 1 octombrie 2004, trebuie să respecte prevederile art. 6, 8 şi 9 din Normele tehnice privind stabilitatea navelor Ro-Ro pasager, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.316/2004, la data de 1 octombrie 2010, în afară de cazul în care sunt retrase din exploatare la această dată sau la o dată ulterioară când ating vechimea de 30 de ani, dar nu mai târziu de data de 1 octombrie 2015.
    ART. 7^2
    Cerinţe de siguranţă pentru persoane cu mobilitate redusă
    (1) ANR trebuie să se asigure ca sunt luate măsurile corespunzătoare, unde este posibil, conform instrucţiunilor prevăzute în anexa nr. 3 la prezentul ordin, pentru a se asigura accesul în siguranţa al persoanelor cu mobilitate redusă la bordul tuturor navelor de pasageri din clasele A, B, C şi D şi la bordul navelor de pasageri de mare viteza, utilizate pentru transportul public, a căror chila a fost pusă sau care se afla într-un stadiu similar de construcţie la data de 1 octombrie 2004 sau după această dată.
    (2) ANR trebuie să coopereze şi să se consulte cu organizaţiile care reprezintă persoanele cu mobilitate redusă în ceea ce priveşte implementarea instrucţiunilor prevăzute în anexa nr. 3 la prezentul ordin.
    (3) În sensul modificării navelor de pasageri din clasele A, B, C şi D şi a navelor de pasageri de mare viteza, utilizate pentru transportul public, a căror chila a fost pusă sau care se afla într-un stadiu similar de construcţie înainte de data de 1 octombrie 2004, ANR va impune aplicarea instrucţiunilor prevăzute în anexa nr. 3 la prezentul ordin, în măsura în care este rezonabil şi posibil din punct de vedere economic. ANR va întocmi un plan de măsuri privind modul în care aceste instrucţiuni se vor aplica respectivelor nave."

    7. Articolul 13 va avea următorul cuprins:
    "ART. 13
    Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul ordin."

    8. Secţiunea 5-1 din capitolul III al anexei nr. 1 "Norme tehnice privind siguranţa navelor maritime de pasageri care nu efectuează voiaje internaţionale" va avea următorul cuprins:
    " SECŢIUNEA 5-1
    Cerinţe pentru navele Ro-Ro pasager (26)
    NAVE RO-RO PASAGER DIN CLASELE B, C ŞI D CONSTRUITE ÎNAINTE DE 1 IANUARIE 2003:
    1. Navele Ro-Ro pasager construite înainte de 1 ianuarie 2003 trebuie să corespundă cerinţelor paragrafelor 6.2-6.4 şi 7-9 nu mai târziu de data primei inspecţii periodice efectuate după data de 1 ianuarie 2006.
    Înainte de această dată, navele Ro-Ro pasager construite înainte de 1 ianuarie 2003 trebuie să corespundă cerinţelor paragrafelor 2-5.
    În afară celor de mai sus, când pe aceste nave se schimba mijloacele de salvare sau amplasarea lor ori se efectuează reparaţii, transformări sau modificări importante care implica schimbarea sau orice modificare a mijloacelor de salvare existente ori a amplasarii lor, aceste mijloace de salvare sau amplasarea lor trebuie să corespundă cerinţelor paragrafelor 6-9.
    2. Plute de salvare
    1. Plutele de salvare ale navelor Ro-Ro pasager trebuie să fie deservite de instalaţii de evacuare la apa conform cerinţelor regulii III/48.5 din Convenţia SOLAS, în vigoare la 17 martie 1998, sau de instalaţii de lansare la apa conform cerinţelor regulii III/48.6 din Convenţia SOLAS, în vigoare la 17 martie 1998, egal distribuite în fiecare bord al navei.
    Se va asigura un sistem de comunicaţii între postul de îmbarcare şi platforma.
    2. Fiecare pluta de salvare de pe navele Ro-Ro pasager trebuie să fie prevăzută cu dispozitive de arimare care permit plutirea libera conform cerinţelor regulii III/23 din Convenţia SOLAS, în vigoare la 17 martie 1998.
    3. Fiecare pluta de salvare de pe navele Ro-Ro pasager trebuie să fie de un tip prevăzut cu o rampa de îmbarcare conform cerinţelor regulii III/39.4.1 sau regulii III/40.4.1 din Convenţia SOLAS, în vigoare la 17 martie 1998, după caz.
    4. Fiecare pluta de salvare de pe navele Ro-Ro pasager trebuie să fie ori o pluta cu autoredresare ori o pluta de salvare reversibila cu tenda, care este stabilă pe mare şi poate fi folosită în siguranţa pe oricare parte ar pluti. Pot fi permise plute de salvare reversibile deschise, dacă ANR considera ca acestea sunt satisfăcătoare, având în vedere ca voiajul se efectuează în ape adapostite şi ca condiţiile climatice sunt favorabile în zona în perioada de exploatare şi cu condiţia ca aceste plute de salvare sa îndeplinească în întregime cerinţele din anexa nr. 10 a «Codului pentru navele de mare viteza».
    Alternativ, nava trebuie să aibă la bord, în plus faţă de numărul normal de plute, plute de salvare cu autoredresare sau plute de salvare reversibile cu tenda, având o capacitate totală suficienta pentru cel puţin 50% din persoanele care nu pot fi imbarcate în barcile de salvare. Aceasta capacitate suplimentară a plutelor de salvare trebuie determinata pe baza diferenţei dintre numărul total de persoane de la bord şi numărul de persoane care pot fi imbarcate în barcile de salvare. Fiecare asemenea pluta de salvare trebuie să fie aprobată de ANR ţinând cont de recomandările adoptate de IMO prin MSC/Circ. 809.
    3. Barci de urgenta rapide
    1. Cel puţin una dintre barcile de urgenta de pe o nava Ro-Ro pasager trebuie să fie o barca de urgenta rapida aprobată de ANR ţinând seama de recomandările adoptate de IMO prin MSC/Circ. 809.
    2. Fiecare barca de urgenta rapida trebuie să fie deservita de o instalatie de lansare la apa corespunzătoare, aprobată de ANR. La aprobarea unei asemenea instalaţii, ANR trebuie să ţină cont ca barca de urgenta rapida este destinată lansării la apa şi ridicării la bord chiar şi în condiţii meteorologice foarte nefavorabile şi, de asemenea, trebuie să ţină cont de recomandările adoptate de IMO.
    3. Cel puţin doua echipaje pentru fiecare barca de urgenta rapida trebuie să fie pregătite şi instruite în mod regulat ţinând cont de secţiunea A-VI/2, tabelul A-VI/2-2 «Descrierea standardului minim de competenţa pe barcile de urgenta rapide» din Codul STCW şi de recomandările adoptate de IMO prin Rezoluţia A.771 (18), asa cum a fost amendata. Pregătirea şi exerciţiile trebuie să includă toate aspectele legate de salvare, manipulare, manevrare, exploatare a acestor barci în diferite situaţii şi de redresare a lor după rasturnare.
    4. În cazul în care amenajarea sau mărimea unei nave Ro-Ro pasager existenta este astfel încât nu este posibila instalarea barcii de urgenta rapide cerută de paragraful 3.1, barca de urgenta rapida poate fi instalata în locul unei barci de salvare existente care este acceptată ca barca de urgenta sau barca destinată utilizării în caz de urgenta, dacă sunt îndeplinite toate condiţiile următoare:
    1. barca de urgenta rapida instalata este deservita de o instalatie de lansare la apa în conformitate cu prevederile paragrafului 3.2;
    2. reducerea capacităţii ambarcatiunilor de salvare cauzată de substituirea prevăzută mai sus este compensata prin instalarea de plute de salvare capabile sa transporte un număr de persoane cel puţin egal cu cel al barcii de salvare înlocuite; şi
    3. aceste plute de salvare sunt deservite de instalaţii de lansare la apa sau de instalaţii de evacuare la apa existente.
    4. Mijloace de recuperare
    1. Fiecare nava Ro-Ro pasager trebuie să fie echipata cu mijloace eficace pentru recuperarea rapida a supravietuitorilor din apa şi transferarea lor la bordul navei din unităţile de salvare sau din ambarcatiunile de salvare.
    2. Mijloacele de transfer al supravietuitorilor la bordul navei pot face parte fie din instalatia de evacuare la apa, fie dintr-o instalatie prevăzută pentru operaţiile de salvare.
    Aceste mijloace trebuie să fie aprobate de ANR ţinând cont de recomandările adoptate de IMO prin MSC/Circ. 810.
    3. Dacă toboganul instalaţiei de evacuare la apa este destinat sa servească ca mijloc de transfer al supravietuitorilor pe puntea navei, acesta trebuie să fie echipat cu saule sau scări pentru a ajuta persoanele la urcare.
    5. Veste de salvare
    1. Fără a tine seama de cerinţele regulilor III/7.2 şi III/22.2 din Convenţia SOLAS, un număr suficient de veste de salvare trebuie depozitat în vecinătatea posturilor de adunare astfel încât pasagerii sa nu fie obligaţi să se întoarcă în cabinele lor pentru a-şi lua vestele de salvare.
    2. La navele Ro-Ro pasager, fiecare vesta de salvare trebuie să fie prevăzută cu o lumina care să corespundă cerinţelor regulii III/32.2 din Convenţia SOLAS, în vigoare la 17 martie 1998.
    NAVE RO-RO PASAGER DIN CLASELE B, C ŞI D CONSTRUITE DUPĂ 1 IANUARIE 2003:
    6. Plute de salvare
    1. Plutele de salvare ale navelor Ro-Ro pasager trebuie să fie deservite de instalaţii de evacuare la apa conform cerinţelor secţiunii 6.2 din Codul LSA sau de instalaţii de lansare la apa conform cerinţelor paragrafului 6.1.5 din Codul LSA, egal distribuite în fiecare bord al navei.
    Se va asigura un sistem de comunicaţii între postul de îmbarcare şi platforma.
    2. Fiecare pluta de salvare de pe navele Ro-Ro pasager trebuie să fie prevăzută cu dispozitive de arimare care permit plutirea libera conform cerinţelor regulii III/13.4 din Convenţia SOLAS.
    3. Fiecare pluta de salvare de pe navele Ro-Ro pasager trebuie să fie de un tip prevăzut cu o rampa de îmbarcare conform cerinţelor paragrafului 4.2.4.1 sau 4.3.4.1 din Codul LSA, după caz.
    4. Fiecare pluta de salvare de pe navele Ro-Ro pasager trebuie să fie ori o pluta cu autoredresare ori o pluta de salvare reversibila cu tenda, care este stabilă pe mare şi poate fi folosită în siguranţa pe oricare parte ar pluti. Pot fi permise plute de salvare reversibile deschise, dacă ANR considera ca acestea sunt satisfăcătoare, având în vedere ca voiajul se efectuează în ape adapostite şi ca condiţiile climatice sunt favorabile în zona în perioada de exploatare şi dacă aceste plute de salvare îndeplinesc în întregime cerinţele din anexa nr. 10 a «Codului pentru navele de mare viteza».
    Alternativ, nava trebuie să aibă la bord, în plus faţă de numărul normal de plute, plute de salvare cu autoredresare sau plute de salvare reversibile cu tenda, având o capacitate totală suficienta pentru cel puţin 50% din persoanele care nu pot fi imbarcate în barcile de salvare. Aceasta capacitate suplimentară la bordul plutelor de salvare trebuie determinata pe baza diferenţei dintre numărul total de persoane de la bord şi numărul de persoane care pot fi imbarcate în barcile de salvare. Fiecare asemenea pluta de salvare trebuie să fie aprobată de ANR ţinând cont de recomandările adoptate de IMO prin MSC/Circ. 809.
    7. Barci de urgenta rapide
    1. Cel puţin una dintre barcile de urgenta de pe o nava Ro-Ro pasager trebuie să fie o barca de urgenta rapida aprobată de ANR ţinând seama de recomandările adoptate de IMO prin MSC/Circ. 809.
    2. Fiecare barca de urgenta rapida trebuie să fie deservita de o instalatie de lansare la apa corespunzătoare, aprobată de ANR. La aprobarea unor asemenea instalaţii, ANR trebuie să ţină cont ca barca de urgenta rapida este destinată lansării la apa şi ridicării la bord chiar şi în condiţii meteorologice foarte nefavorabile şi, de asemenea, trebuie să ţină cont de recomandările adoptate de IMO.
    3. Cel puţin doua echipaje pentru fiecare barca de urgenta rapida trebuie să fie pregătite şi instruite în mod regulat ţinând cont de secţiunea A-VI/2, tabelul A-VI/2-2 «Descrierea standardului minim de competenţa pe barcile de urgenta rapide» din Codul STCW şi de recomandările adoptate de IMO prin Rezoluţia A.771 (18), asa cum a fost amendata. Pregătirea şi exerciţiile trebuie să includă toate aspectele legate de salvare, manipulare, manevrare, exploatare a acestor barci în diferite situaţii şi de redresare a lor după rasturnare.
    4. În cazul în care amenajarea sau mărimea unei nave Ro-Ro pasager existenta este astfel încât nu este posibila instalarea barcii de urgenta rapide cerută de paragraful 3.1, barca de urgenta rapida poate fi instalata în locul unei barci de salvare existente care este acceptată ca barca de urgenta sau barca destinată utilizării în caz de urgenta, dacă sunt îndeplinite toate condiţiile următoare:
    1. barca de urgenta rapida instalata este deservita de o instalatie de lansare la apa în conformitate cu prevederile paragrafului 3.2;
    2. reducerea capacităţii ambarcatiunilor de salvare cauzată de substituirea menţionată mai sus este compensata prin instalarea de plute de salvare capabile sa transporte un număr de persoane cel puţin egal cu cel al barcii de salvare înlocuite; şi
    3. aceste plute de salvare sunt deservite de instalaţii de lansare la apa sau de instalaţii de evacuare la apa existente.
    8. Mijloace de recuperare
    1. Fiecare nava Ro-Ro pasager trebuie să fie echipata cu mijloace eficace pentru recuperarea rapida a supravietuitorilor din apa şi transferarea lor la bordul navei din unităţile de salvare sau din ambarcatiunile de salvare.
    2. Mijloacele de transfer al supravietuitorilor la bordul navei pot face parte fie din instalatia de evacuare la apa, fie dintr-o instalatie prevăzută pentru operaţii de salvare.
    Aceste mijloace trebuie să fie aprobate de ANR ţinând cont de recomandările adoptate de IMO prin MSC/Circ. 810.
    3. Dacă toboganul instalaţiei de evacuare la apa este destinat sa servească ca mijloc de transfer al supravietuitorilor pe puntea navei, acesta trebuie să fie echipat cu saule sau scări pentru a ajuta persoanele la urcare.
    9. Veste de salvare
    1. Fără a tine seama de cerinţele regulilor III/7.2 şi III/22.2 din Convenţia SOLAS, un număr suficient de veste de salvare trebuie depozitat în vecinătatea posturilor de adunare astfel încât pasagerii sa nu fie obligaţi să se întoarcă în cabinele lor pentru a-şi lua vestele de salvare.
    2. La navele Ro-Ro pasager, fiecare vesta de salvare trebuie să fie prevăzută cu o lumina care să corespundă cerinţelor paragrafului 2.2.3 din Codul LSA."

    9. După anexa nr. 2 se introduce anexa nr. 3, al carei conţinut este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.


    ART. II
    Autoritatea Navala Română va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

    ART. III
    Prezentul ordin transpune Directiva Parlamentului European şi a Consiliului nr. 2003/24/CE din 14 aprilie 2003 care amendeaza Directiva Consiliului nr. 98/18/CE referitoare la reguli şi standarde de siguranţă pentru navele maritime de pasageri, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 123 din 17 mai 2003, precum şi Directiva Comisiei nr. 2003/75/CE din 29 iulie 2003 care amendeaza anexa I la Directiva Consiliului nr. 98/18/CE referitoare la reguli şi standarde de siguranţă pentru navele maritime de pasageri, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 190 din 30 iulie 2003.

    ART. IV
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    p. Ministrul transporturilor,
                    construcţiilor şi turismului,
                    Ileana Tureanu,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 22 decembrie 2004.
    Nr. 2.315.
    ANEXA 1

    (ANEXA Nr. 3 la Ordinul nr. 1.041/2003)
    INSTRUCŢIUNI
    privind cerinţele de siguranţă pentru
    navele de pasageri şi navele de mare viteza
    pentru persoane cu mobilitate redusă
    La aplicarea instrucţiunilor prevăzute în prezenta anexă se va respecta Circulara MSC/735 din 24 iunie 1996, intitulata "Recomandări privind proiectarea şi exploatarea navelor de pasageri pentru a răspunde necesităţilor persoanelor în vârsta şi a celor cu handicap".
    1. Accesul la navă
    Navele vor fi construite şi echipate astfel încât o persoană cu mobilitate redusă să poată fi îmbarcată şi debarcată cu uşurinţă şi în siguranţa şi să poată fi asigurat accesul între punţi fie fără acordarea de ajutor, fie prin utilizarea rampelor, elevatoarelor sau a lifturilor. Direcţiile spre un astfel de acces vor fi afişate la celelalte accesuri ale navei şi în alte locuri corespunzătoare de-a lungul navei.

    2. Semne
    Semnele prevăzute pe o navă pentru îndrumarea pasagerilor vor fi accesibile şi uşor de citit pentru persoanele cu mobilitate redusă, inclusiv persoanele cu handicap senzorial, şi vor fi amplasate în punctele importante.

    3. Mijloace de comunicare a mesajelor
    Operatorul va avea la bordul navei mijloace vizuale şi audio care să asigure pentru persoanele cu diferite forme de mobilitate redusă efectuarea anunţurilor, cum ar fi cele referitoare la întârzieri, modificări de program şi servicii oferite la bordul navei.

    4. Alarma
    Instalaţia de alarmă şi butoanele de alarmă trebuie să fie proiectate astfel încât să fie accesibile tuturor pasagerilor cu mobilitate redusă şi să îi alarmeze pe toţi aceştia, inclusiv pe persoanele cu handicap acustic şi pe persoanele cu handicap mental.

    5. Cerinţe suplimentare pentru asigurarea mobilitatii în interiorul navei
    Balustradele, coridoarele şi trecerile, casele scării şi uşile vor facilita deplasarea unei persoane într-un scaun cu rotile. Elevatoarele, platformele pentru vehicule, saloanele pentru pasageri, camerele de locuit şi băile vor fi proiectate astfel încât să fie practic accesibile persoanelor cu mobilitate redusă şi proporţionale cu numărul acestora.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016