Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 18 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 344/2014 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, precum şi pentru modificarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice emite următorul ordin: ART. I Ordinul ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale nr. 2.765/2012 privind aprobarea Metodologiei de înregistrare şi evaluare a solicitărilor de finanţare a unor cheltuieli de investiţii şi reparaţii capitale pentru centrele de zi şi rezidenţiale din bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, precum şi de decontare a finanţării, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 756 din 9 noiembrie 2012, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. La articolul 1, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) Metodologia reglementează criteriile de evaluare, documentele necesare pentru solicitarea finanţării, tipurile de cheltuieli eligibile, documentele necesare pentru acordarea efectivă a sumelor, precum şi procedura simplificată de achiziţii pentru solicitanţii finanţării care nu au calitate de autoritate contractantă, prevăzută în anexa nr. 7 la metodologie." 2. La articolul 3, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "Art. 3. - (1) Finanţarea din bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice are caracter multianual şi se acordă pe o perioadă de 3 ani de la data aprobării ordinului prevăzut la art. 3 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 973/2012 privind aprobarea procedurii de acordare a sumelor din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, pentru finanţarea unor cheltuieli de investiţii şi reparaţii capitale pentru centrele de zi şi rezidenţiale, cu modificările ulterioare. (2) Solicitările de finanţare se înregistrează şi se evaluează anual în baza metodologiei." 3. La articolul 3, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu următorul cuprins: "(3^1) Beneficiarul are obligaţia ca în termenul maxim prevăzut la alin. (1) să finalizeze obiectivul pentru care a primit finanţare de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice." 4. Anexa se modifică şi se completează după cum urmează: a) La articolul 9, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(3) Contribuţia beneficiarului prevăzută la alin. (2) lit. f) se calculează la valoarea cheltuielilor eligibile." b) La articolul 10 alineatul (4), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins: "d) cheltuieli privind dotările noi, dacă acestea sunt destinate achiziţionării de bunuri/produse specifice activităţii din centrul de zi sau rezidenţial, în număr/cantităţi şi caracteristici tehnice corelate cu numărul de asistaţi, care pot fi: paturi, mese, scaune, noptiere, dulapuri, maşină de spălat, aragaz, frigider, echipamente destinate terapiilor asigurate în centru, neincluse în devizul general la capitolul 4 «Cheltuieli pentru investiţia de bază», subcapitolul 4.5 «Dotări»." c) La articolul 11 alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins: "a) 454 euro/mp pe suprafaţă desfăşurată în cazul construcţiilor noi şi extinderi, calculat la cursul BNR din ziua depunerii cererii;" d) La articolul 19, alineatele (4), (6) şi (8) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "(4) Contractul de finanţare cuprinde sumele care fac obiectul acestuia, obligaţiile şi drepturile părţilor, contribuţia beneficiarului care reprezintă un procent de minimum 10% din valoarea cheltuielilor eligibile de la bugetul statului, condiţiile de reziliere, precum şi orice alte aspecte considerate relevante în relaţia dintre părţi, iar, în cazul beneficiarilor instituţii publice locale, cel puţin elementele prevăzute la art. 34 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare. ...................................................................... (6) Contractul de finanţare se semnează de către beneficiar la nivel de reprezentant legal al acestuia şi de către finanţator, care este Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, reprezentat de agenţia teritorială, şi va purta viza de control financiar preventiv propriu a ambelor părţi. ...................................................................... (8) În situaţia în care pe parcursul execuţiei se constată necesitatea realizării unor lucrări suplimentare sau neprevăzute din categoria celor aprobate potrivit art. 3 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 973/2012, cu modificările ulterioare, şi care sunt necesare pentru respectarea standardelor de calitate ori intervin majorări justificate ale unor cheltuieli care condiţionează finalizarea obiectivului sau punerea în funcţiune a acestuia, iar valoarea contractului de lucrări/furnizare este mai mică decât valoarea prevăzută în bugetul proiectului astfel cum a fost aprobat prin contractul de finanţare, beneficiarul poate solicita autorităţii finanţatoare încheierea unui act adiţional la contractul de finanţare şi ulterior va încheia un act adiţional la contractul de execuţie de lucrări de investiţii şi dotări. Încheierea actului adiţional la contractul de finanţare se realizează cu încadrarea în valoarea maximă aprobată potrivit prevederilor art. 3 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 973/2012, cu modificările ulterioare." e) La articolul 19, după alineatul (8) se introduc două noi alineate, alineatele (9) şi (10), cu următorul cuprins: "(9) Procedura prevăzută la alin. (8) se aplică şi pentru situaţia în care se impune modificarea sumelor repartizate pe ani de finanţare, precum şi atunci când beneficiarul solicită trecerea unor sume de la o categorie de cheltuieli eligibile la cealaltă, iar trecerea se face cu respectarea limitelor de cheltuieli prevăzute la art. 11. (10) În vederea obţinerii aprobării autorităţii finanţatoare pentru încheierea actelor adiţionale prevăzute la alin. (8) şi (9), beneficiarul are obligaţia de a înainta autorităţii finanţatoare un memoriu justificativ, însoţit, după caz, de documente doveditoare în susţinerea solicitării de încheiere a actelor adiţionale." f)La articolul 20, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "Art. 20. - (1) Finanţarea cheltuielilor cu lucrările de investiţii şi dotări la centre de zi şi rezidenţiale se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, şi se acordă beneficiarului în tranşe, în limita creditelor bugetare alocate cu această destinaţie, pe măsură ce sunt efectuate lucrările de investiţii şi sunt achiziţionate dotările." g) La articolul 21 alineatul (1), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins: "d) două exemplare din facturi în copii «conform cu originalul», contrasemnate de beneficiar şi de agenţia teritorială, cu menţiunea «bun de plată pentru suma de ...», şi certificate în privinţa realităţii, regularităţii şi legalităţii, însoţite de dată, numele şi prenumele, semnătura şi ştampila ordonatorului de credite care este agenţia teritorială;" h) La articolul 22 alineatul (2), litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins: "e) două exemplare din facturi în copii «conform cu originalul», contrasemnate de beneficiar şi de agenţia teritorială, cu menţiunea «bun de plată pentru suma de...», şi certificate în privinţa realităţii, regularităţii şi legalităţii, însoţite de dată, numele şi prenumele, semnătura şi ştampila ordonatorului terţiar de credite;" i) La articolul 22 alineatul (4), după litera c) se introduce o nouă literă, litera d), cu următorul cuprins: "d) urmăreşte încadrarea situaţiilor de lucrări în devizul ofertă, pe cantităţi şi preţuri unitare." j) Articolul 27 se modifică şi va avea următorul cuprins: "Art. 27. - Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din prezenta metodologie." k) Anexa nr. 4 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin. l) După anexa nr. 6 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 7, al cărei conţinut este prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin. ART. II Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice, interimar, Rovana Plumb Bucureşti, 10 noiembrie 2015. Nr. 2.271. ANEXA 1(Anexa nr. 4 la metodologie)
Ministerul Muncii, ..........................
Familiei, Protecţiei Sociale (beneficiar)
şi Persoanelor Vârstnice Nr. .........../..........
Nr. ........../...........
- Model - CONTRACT DE FINANŢARE Nr. .... din ....... Părţile contractului Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, în calitate de autoritate finanţatoare, prin Agenţia pentru Plăţi şi Inspecţie Socială a Judeţului ......./Municipiului Bucureşti, denumită în continuare agenţie teritorială, cu sediul în ......, cod fiscal .........., cont ........, deschis la Trezoreria ........, reprezentată prin ........, având funcţia de director executiv, pe de o parte, şi ..................*1), în calitate de beneficiar, cu sediul în ............, cod fiscal ........., cont ........., deschis la ..............., reprezentat prin ..........*2), pe de altă parte, convin următoarele: ART. 1 Obiectul şi valoarea contractului de finanţare 1.1. Obiectul contractului de finanţare îl reprezintă finanţarea nerambursabilă acordată beneficiarului de la bugetul de stat, prin bugetul alocat autorităţii finanţatoare, pentru decontarea contravalorii lucrărilor de ..............*3), denumite în continuare lucrări, conform contractului de execuţie/achiziţie legal încheiat de beneficiar pentru lucrările ce vor fi executate sau efectuate la*4) ........, denumit în continuare obiectiv. 1.2. Valoarea prevăzută de Ordinul ministrului muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice nr. ......... este de .......... mii lei, iar valoarea contractului de finanţare este în sumă de ............... mii lei*5). 1.3. Valoarea contractului de finanţare se repartizează astfel:
┌────────────────┬────────────────┬───────────────┬─────────────────────┐
│ Categoria │ Anul I │ Anul II │ Anul III │
├────────────────┼────────────────┼───────────────┼─────────────────────┤
│Investiţii │...... (mii lei)│..... (mii lei)│....... (mii lei) │
├────────────────┼────────────────┼───────────────┼─────────────────────┤
│Dotări │...... (mii lei)│..... (mii lei)│....... (mii lei) │
└────────────────┴────────────────┴───────────────┴─────────────────────┘
1.4. Finanţarea se realizează conform contractului de execuţie sau de lucrări ori de achiziţie legal încheiat de beneficiar. 1.5. În situaţii excepţionale, dacă pe parcursul execuţiei se constată necesitatea realizării unor lucrări suplimentare sau neprevăzute ori intervin majorări justificate ale unor cheltuieli care condiţionează finalizarea obiectivului sau punerea în funcţiune a acestuia, iar valoarea contractului de finanţare este sub nivelul aprobat prin ordin al ministrului muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice, precum şi în situaţia în care este necesară modificarea sumelor corespunzătoare repartizării pe ani a finanţării, precum şi atunci când intervin situaţii care impun trecerea unor sume de la o categorie de cheltuieli eligibile la cealaltă, beneficiarul poate semna act adiţional la prezentul contract de finanţare, cu aprobarea prealabilă a autorităţii finanţatoare, finanţarea de la bugetul de stat acordându-se cu încadrarea în valoarea maximă aprobată, cu respectarea limitelor stabilite conform metodologiei pe categorii de cheltuieli. Pentru obţinerea acordului autorităţii finanţatoare, beneficiarul are obligaţia de a pune la dispoziţia acesteia un memoriu justificativ, însoţit, după caz, de documente doveditoare în susţinerea solicitării încheierii actelor adiţionale. 1.6. În situaţia în care, în termen de 12 luni de la încheierea contractului de finanţare, beneficiarul nu a înaintat contractul de execuţie şi nu face dovada demarării procedurilor legale în vederea încheierii acestuia, autoritatea finanţatoare poate decide rezilierea unilaterală a contractului de finanţare. ART. 2 Modalităţi şi condiţii de plată 2.1. Autoritatea finanţatoare asigură, prin agenţiile teritoriale, decontarea contravalorii lucrărilor efectuate, la solicitarea beneficiarului, conform contractului de execuţie de lucrări legal încheiat şi în baza documentelor justificative prezentate. 2.2. Documentele justificative necesare reprezintă acte doveditoare privind execuţia şi recepţia lucrărilor în perioada anterioară datei de depunere a solicitării de plată şi sunt cele prevăzute în Metodologia de înregistrare şi evaluare a solicitărilor de finanţare a unor cheltuieli de investiţii şi reparaţii capitale pentru centrele de zi şi rezidenţiale din bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, precum şi de decontare a finanţării, aprobată prin Ordinul ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale nr. 2.765/2012, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare metodologie. 2.3. Decontarea contravalorii lucrărilor executate şi recepţionate se realizează numai în condiţiile în care documentele justificative prezentate sunt complete şi întocmite corect. 2.4. Plăţile se vor efectua în tranşe, pe măsura execuţiei lucrărilor, în limita disponibilităţilor bugetului de stat alocat cu această destinaţie. 2.5. Plăţile se vor efectua de agenţia teritorială în contul desemnat de beneficiar. 2.6. În eventualitatea nerespectării termenelor de depunere a documentelor justificative sau a întocmirii incorecte a acestora, precum şi în alte situaţii obiective, pentru eventualele întârzieri în efectuarea plăţilor, autoritatea finanţatoare este exonerată de orice răspundere. 2.7. În situaţia în care, în urma verificării documentelor sau a controlului efectuat în teren, agenţia teritorială sau organele de control ale autorităţii finanţatoare constată deficienţe în derularea finanţării ori a execuţiei lucrărilor, aceasta/acestea poate/pot suspenda efectuarea plăţilor până la remedierea situaţiei, notificând beneficiarul în acest sens. ART. 3 Durata contractului de finanţare 3.1. Durata contractului de finanţare este de 3 ani de la data aprobării ordinului prevăzut la art. 3 alin. (1) din Ordinul ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale nr. 2.765/2012 privind aprobarea Metodologiei de înregistrare şi evaluare a solicitărilor de finanţare a unor cheltuieli de investiţii şi reparaţii capitale pentru centrele de zi şi rezidenţiale din bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, precum şi de decontare a finanţării, cu modificările şi completările ulterioare. 3.2. Beneficiarul are obligaţia ca în termenul prevăzut la pct. 3.1 să finalizeze obiectivul pentru care a primit finanţare de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice. ART. 4 Drepturile şi obligaţiile beneficiarului 4.1. Beneficiarului i se acordă finanţarea în termenii şi condiţiile stabilite în prezentul contract de finanţare, pe care beneficiarul declară că le cunoaşte şi le acceptă. 4.2. Beneficiarul acceptă finanţarea şi se angajează să utilizeze suma primită exclusiv pentru destinaţia prevăzută, cu respectarea condiţiilor care au stat la baza acordării finanţării. 4.3. Terenul/Clădirea care face obiectul lucrărilor de investiţii/reparaţii nu trebuie să fie grevat/grevată de niciun fel de sarcini şi/sau servituţi şi să nu facă obiectul niciunei acţiuni sau cereri de restituire pe cale administrativă sau judiciară, iar beneficiarul are obligaţia de a prezenta la prima cerere de decontare extras de cartea funciară, certificat de urbanism, orice alte documente relevante cu privire la situaţia juridică a terenului/clădirii. 4.4. Beneficiarul se angajează să suporte din bugetul propriu sumele necesare acoperirii costurilor de funcţionare a obiectivului pe perioada derulării contractului de finanţare. 4.5. În termen de maximum 10 zile de la transferarea fondurilor de către Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice către beneficiar în baza documentaţiei de decontare, beneficiarul este obligat să transmită la Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice şi Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială dovada achitării facturilor de servicii/furnizare bunuri/lucrări aferente. 4.6. Beneficiarul este obligat să restituie către Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice fondurile care au fost considerate ca neeligibile de către reprezentanţii autorităţii finanţatoare şi/sau ai altor instituţii abilitate prin lege, în urma controlului/auditului efectuat. Restituirea fondurilor către Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice va fi făcută de către beneficiar în contul precizat de Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice. 4.7. Beneficiarul se angajează să restituie Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice sumele încasate, în termen de cel mult 12 luni de la expirarea perioadei de finanţare, dacă nu finalizează obiectivul în termenul maxim prevăzut la art. 3. 4.8. În cazul în care beneficiarul nu returnează sumele primite în termenul prevăzut la pct. 4.7, pentru fiecare zi de întârziere se va aplica 0,01% penalitate asupra sumelor datorate. 4.9. Beneficiarul va asigura realizarea tuturor lucrărilor şi punerea în funcţiune a obiectivului în vederea acordării serviciilor sociale propuse, cu respectarea standardelor de calitate şi a numărului de beneficiari aprobaţi. 4.10. Beneficiarul permite şi asigură accesul neîngrădit al reprezentanţilor autorizaţi ai Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice la sediile sale, precum şi în amplasamentele pe care se realizează obiectivul/obiectivele de investiţii/lucrările prevăzut(e) la art. 1 pct. 1.1, pentru inspectarea activităţilor ce se execută din fondurile alocate din bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice şi examinarea registrelor şi a evidenţelor contabile legate de execuţia lucrărilor. 4.11. Beneficiarul are obligaţia de a furniza reprezentanţilor autorităţii finanţatoare orice informaţie solicitată de aceştia referitoare la execuţia şi decontarea lucrărilor. 4.12. Beneficiarul trebuie să respecte prevederile art. 2 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare. 4.13. Beneficiarul are obligaţia întocmirii documentaţiei de decontare prevăzute la art. 21 din metodologie. 4.14. Beneficiarul este pe deplin responsabil pentru înregistrarea în contabilitate a costurilor detaliate aferente subprogramului, precum şi de păstrarea documentelor justificative, care probează corecta lor înregistrare, în condiţii optime, timp de 7 ani, pentru a putea fi verificate de orice control/audit din partea reprezentanţilor Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice şi/sau ai altor instituţii abilitate prin lege. 4.15. Beneficiarul păstrează o evidenţă separată privind toate datele, rapoartele, corespondenţa, documentele contabile, precum şi toate originalele documentelor privind implementarea proiectului pe o perioadă de 7 ani după data expirării prezentului contract de finanţare. Beneficiarul este obligat să pună la dispoziţia reprezentanţilor numiţi de Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice şi de autorităţile de control/audit toate informaţiile, documentele şi înregistrările privind implementarea proiectului pe o perioadă de 7 ani după data expirării prezentului contract de finanţare. 4.16. Beneficiarul se obligă să asigure punerea în funcţiune a obiectivului la termenul prevăzut în contractul de finanţare şi să menţină obiectul de activitate sau, după caz, destinaţia socială a acestuia pe o perioadă de 10 ani. 4.17. Schimbarea destinaţiei obiectivului de investiţie înainte de expirarea perioadei prevăzute la pct. 4.16 atrage după sine restituirea de către beneficiar a tuturor fondurilor provenite de la bugetul de stat, inclusiv plata dobânzii legale aferente. ART. 5 Modificarea contractului de finanţare 5.1. Orice modificare a prezentului contract de finanţare se face în scris, cu acordul părţilor, prin semnarea unui act adiţional. 5.2. Agenţia teritorială va solicita acordul autorităţii finanţatoare pentru încheierea actului adiţional. 5.3. Prin excepţie de la pct. 5.1, modificările care nu conduc la schimbarea prevederilor contractuale în ceea ce priveşte valoarea contractului de finanţare, destinaţia sumelor, termenele de realizare, locaţie şi alte aspecte majore legate de finanţarea acordată sunt doar notificate agenţiei teritoriale, fără a mai fi necesară încheierea unui act adiţional. 5.4. Copiile actelor adiţionale semnate vor fi transmise de către agenţia teritorială autorităţii finanţatoare. 5.5. Autoritatea finanţatoare va comunica în scris acceptul modificării contractului de finanţare în 5 zile lucrătoare de la data înregistrării notificării prin care se solicită acordul prevăzut la pct. 5.2. ART. 6 Rezilierea şi suspendarea contractului de finanţare 6.1. Rezilierea contractului de finanţare se realizează în următoarele situaţii: a) pe parcursul executării contractului de finanţare, beneficiarul utilizează fondurile acordate în alte scopuri decât cele prevăzute în prezentul contract de finanţare; b) beneficiarul prezintă documente justificative false sau neconforme cu realitatea; c) după expirarea perioadei de suspendare, dacă nu sunt remediate situaţiile care au condus la această decizie; d) în situaţia prevăzută la art. 1 pct. 1.5; e) orice altă situaţie de încălcare a contractului de finanţare sau a dispoziţiilor legale, altele decât cele menţionate anterior, pentru care se pot aplica motivele de reziliere. 6.2. În situaţia în care sunt îndeplinite condiţiile de reziliere a contractului de finanţare, agenţia teritorială notifică beneficiarului situaţia constatată. În această situaţie, contractul de finanţare constituie titlu executoriu, fără a mai fi necesară intervenţia instanţei judecătoreşti. 6.3. Beneficiarul este obligat să returneze autorităţii finanţatoare, în termen de 12 luni de la primirea notificării de la agenţia teritorială, toate sumele primite până la momentul rezilierii contractului de finanţare. 6.4. În cazul în care, pe parcursul executării contractului de finanţare, beneficiarul nu respectă prevederile acestuia, altele decât cele pentru care se pot aplica motivele de reziliere, agenţiile teritoriale pot suspenda finanţarea cu avizul autorităţii finanţatoare. 6.5. Agenţia teritorială transmite beneficiarului notificarea cu privire la suspendarea finanţării, iar acesta este obligat să remedieze situaţia respectivă în termen de 30 de zile calendaristice de la primirea notificării sau, după caz, în alt termen stabilit de comun acord cu agenţia teritorială, în funcţie de natura neregulilor, dar nu mai mult de 120 de zile de la data notificării. 6.6. În perioadele de suspendare a contractului de finanţare nu se decontează niciun fel de cheltuieli. 6.7. În situaţia în care beneficiarul remediază neregulile constatate în termenul prevăzut la pct. 6.5, pot fi decontate şi cheltuielile pe această perioadă. 6.8. Autoritatea finanţatoare îşi rezervă dreptul de a denunţa unilateral contractul de finanţare în condiţiile prevăzute la pct. 6.1, 6.2 şi 1.6. ART. 7 Soluţionarea litigiilor 7.1. Orice diferende apărute între părţi cu privire la valabilitatea sau rezultând din interpretarea, execuţia ori rezilierea prezentului contract de finanţare vor fi soluţionate de către acestea pe cale amiabilă. 7.2. Dacă în termen de 15 zile diferendele nu pot fi stinse, conform prevederilor pct. 7.1, acestea vor fi rezolvate de instanţele judecătoreşti teritoriale competente de pe raza judeţului unde s-a produs diferendul. ART. 8 Raportări 8.1. Beneficiarul se angajează să transmită agenţiei teritoriale, trimestrial sau cu ocazia solicitării decontării, rapoarte privind stadiul derulării lucrărilor la obiectiv, precum şi, la cererea autorităţii finanţatoare, rapoarte cuprinzând informaţiile solicitate de aceasta. 8.2. În termen de 15 zile de la data semnării procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor se va transmite agenţiei teritoriale un raport final privind realizarea investiţiei conform documentaţiei aprobate. ART. 9 Control şi monitorizare 9.1. Agenţia teritorială controlează modul de utilizare a sumelor plătite beneficiarului şi respectarea destinaţiei acestora. 9.2. Autoritatea finanţatoare îşi rezervă dreptul de a controla în orice etapă derularea finanţării, precum şi modul de utilizare a fondurilor primite din bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice. 9.3. Curtea de Conturi exercită controlul financiar asupra finanţării derulate prin prezentul contract de finanţare. ART. 10 Asigurări Autoritatea finanţatoare nu este responsabilă pentru niciun fel de daune-interese, compensaţii plătibile prin lege în privinţa sau ca urmare a unui accident ori prejudiciu produs de beneficiar. ART. 11 Cesiunea 11.1. Beneficiarul are obligaţia de a nu transfera total sau parţial obligaţiile asumate prin contract, fără să obţină în prealabil acordul scris al autorităţii finanţatoare. 11.2. Cesiunea nu va exonera beneficiarul de responsabilităţile privind obligaţiile asumate prin prezentul contract de finanţare. ART. 12 Dispoziţii finale 12.1. Beneficiarul garantează că, la data închiderii finanţării, obiectivul va corespunde cu propunerea aprobată şi că va fi pus în funcţiune conform angajamentelor asumate în momentul aprobării finanţării. 12.2. În raport cu autoritatea finanţatoare, beneficiarul are obligaţia să manifeste bună-credinţă, loialitate, imparţialitate şi discreţia cuvenită şi să respecte regulile şi codul de comportament al profesiei sale. 12.3. Orice comunicare între părţi referitoare la îndeplinirea prezentului contract de finanţare se transmite în scris. Orice document scris este înregistrat în momentul transmiterii şi în momentul primirii. Comunicările dintre părţi se pot face şi prin alte mijloace de comunicare, cu condiţia confirmării scrise a primirii comunicării. 12.4. Beneficiarul asigură respectarea confidenţialităţii pe durata contractului de finanţare, precum şi după încetarea acestuia. 12.5. Beneficiarul are obligaţia de a nu comunica, în nicio situaţie, altor persoane sau entităţi informaţii confidenţiale privind autoritatea finanţatoare, aparţinând autorităţii finanţatoare sau obţinute de el în baza relaţiilor contractuale cu aceasta, cu excepţia situaţiei în care are consimţământul scris al autorităţii finanţatoare, obţinut în prealabil. 12.6. Actele adiţionale la prezentul contract de finanţare fac parte integrantă din acesta şi constituie împreună un singur act juridic, obligatoriu şi legal valabil pentru ambele părţi. Prezentul contract de finanţare a fost semnat la data de .............., în două exemplare, câte unul pentru fiecare parte, ambele având aceeaşi valoare juridică. O copie a prezentului contract de finanţare se transmite autorităţii finanţatoare.
Pentru beneficiar, Pentru autoritatea finanţatoare,
................................... ................................
(numele şi prenumele, în clar, ale (numele şi prenumele, în clar,
persoanei/persoanelor autorizate ale persoanei/persoanelor
să semneze) autorizate să semneze)
....................... ..................
(semnătura) (semnătura)
(L.S.) (L.S.)
NOTE: *1) Se trece numele întreg al autorităţii administraţiei publice locale beneficiare a finanţării: Consiliul Local ..........., Consiliul Judeţean ..........., Consiliul General al Municipiului Bucureşti, consiliile locale ale subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor sau, după caz, al asociaţiei/fundaţiei pentru care s-a aprobat finanţarea. *2) Se trec numele, prenumele, funcţia/calitatea persoanei care reprezintă contractorul. *3) Se va menţiona categoria lucrărilor conform contractului de execuţie sau de lucrări ori de achiziţie (în cazul dotărilor), încheiat conform prevederilor legale privind achiziţiile publice. *4) Se trece denumirea centrului de zi sau rezidenţial, conform anexei la ordinul ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale prin care a fost aprobată finanţarea. *5) Se va trece valoarea conform contractului de execuţie sau de lucrări încheiat în urma procedurii de achiziţie, în cazul în care aceasta este mai mică decât cea aprobată prin ordinul ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale prevăzut la art. 3 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 973/2012 privind aprobarea procedurii de acordare a sumelor din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, pentru finanţarea unor cheltuieli de investiţii şi reparaţii capitale pentru centrele de zi şi rezidenţiale, cu modificările ulterioare, sau, dacă valoarea este mai mare, se va trece suma prevăzută în ordin. ANEXA 2(Anexa nr. 7la metodologie) PROCEDURA SIMPLIFICATĂ Se aplică de către solicitanţii finanţării care nu au calitate de autoritate contractantă. În conformitate cu prevederile art. 9 lit. c) şi c^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare, PROCEDURA SIMPLIFICATĂ aplicată de solicitanţii finanţării unor cheltuieli de investiţii şi reparaţii capitale pentru centrele de zi şi rezidenţiale din bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice (MMFPSPV) CAP. I Domeniu de aplicare Prezenta procedură simplificată descrie principiile şi etapele minime pe care trebuie să le parcurgă solicitanţii finanţării, care achiziţionează produse sau lucrări, în cadrul proiectelor finanţate de la bugetul MMFPSPV. Solicitanţii finanţării, care achiziţionează servicii sau lucrări, aplică prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare (O.U.G. nr. 34/2006), dacă sunt îndeplinite cumulativ condiţiile art. 9 lit. c) şi c^1) din acest act normativ. Dacă valoarea estimată a achiziţiei, fără TVA, depăşeşte pragurile valorice prevăzute de art. 19 din O.U.G. nr. 34/2006, atunci solicitanţii finanţării aplică procedura simplificată prevăzută la cap. V, respectiv: a) în cazul contractelor de furnizare, solicitanţii finanţării aplică procedura simplificată fără să existe o limită valorică superioară de la care să se aplice dispoziţiile O.U.G. nr. 34/2006; b) în cazul contractelor de servicii şi/sau lucrări solicitanţii finanţării aplică procedura simplificată dacă nu îndeplinesc cumulativ condiţiile prevăzute la art. 9 lit. c) şi c^1) din actul normativ citat mai sus. Dacă valoarea estimată a achiziţiei, fără TVA, nu depăşeşte pragurile valorice prevăzute de art. 19 din O.U.G. nr. 34/2006 pentru fiecare achiziţie, solicitantul achiziţionează direct produse, servicii sau lucrări. În acest caz, achiziţia se realizează pe bază de documente justificative (de exemplu: comandă, bon fiscal, factură, contract etc.), dosarul achiziţiei va cuprinde o notă privind determinarea valorii estimate a achiziţiei şi documentele justificative ale achiziţiei, inclusiv documentele care dovedesc îndeplinirea obligaţiilor contractuale (de exemplu: procese-verbale de recepţie servicii şi lucrări, livrabile, procese-verbale de predare-primire etc.). Modalitatea de atribuire nu necesită în mod obligatoriu încheierea/semnarea unui contract. CAP. II Definiţii În prezenta procedură simplificată, termenii de mai jos sunt definiţi astfel: - solicitantul finanţării - persoana fizică sau persoana juridică, furnizor de servicii sociale, acreditată în condiţiile legii, ce nu are calitatea de autoritate contractantă, conform prevederilor art. 8 din O.U.G. nr. 34/2006; - operator economic - oricare furnizor de produse, prestator de servicii ori executant de lucrări persoană fizică autorizată/juridică, de drept public sau privat, ori grup de astfel de persoane cu activitate în domeniu, care oferă în mod licit pe piaţă produse, servicii şi/sau execuţie de lucrări; - valoare estimată - o determinare valorică a obiectului contractului de achiziţie care se stabileşte pe baza calculării şi însumării tuturor sumelor plătibile pentru îndeplinirea contractului respectiv, fără taxa pe valoarea adăugată, luând în considerare orice forme de opţiuni şi, în măsura în care acestea pot fi anticipate la momentul estimării, orice eventuale suplimentări sau majorări ale valorii contractului; - procedură simplificată - etapele minime ce trebuie parcurse de solicitanţii finanţării în vederea atribuirii şi semnării unui contract de achiziţie; - specificaţii tehnice - cerinţe tehnice obiective ce descriu obiectul achiziţiei; - ofertă - document solicitat de solicitantul finanţării în procesul de prospectare a pieţii, care conţine informaţii despre produse/servicii/lucrări aflate pe piaţă; - contract de furnizare - contractul cu titlu oneros, încheiat în scris între un solicitant al finanţării şi unul sau mai mulţi operatori economici, având ca obiect livrarea de produse, în conformitate cu prevederile contractului de finanţare; - contract de lucrări - contractul cu titlu oneros, încheiat în scris între un solicitant al finanţării şi unul sau mai mulţi operatori economici, având ca obiect proiectarea şi execuţia, precum şi proiectarea şi/sau execuţia de lucrări ori realizarea prin orice mijloace a unei construcţii, în conformitate cu prevederile contractului de finanţare. CAP. III Principii aplicabile prezentei proceduri simplificate Pe parcursul întregului proces de achiziţie, la adoptarea oricărei decizii, trebuie avute în vedere următoarele principii: - principiul transparenţei; - principiul economicităţii; - principiul eficienţei utilizări a fondurilor publice; - principiul tratamentului egal; - principiul eficacităţii. Prin transparenţă se înţelege aducerea la cunoştinţa publicului a informaţiilor referitoare la aplicarea procedurii simplificate. Principiul economicităţii prevede minimizarea costului resurselor alocate pentru atingerea rezultatelor estimate ale unei activităţi, cu menţinerea calităţii corespunzătoare a acestor rezultate. Respectarea principiului eficienţei utilizări a fondurilor publice presupune asigurarea unui raport optim între rezultatul obţinut (calitate) şi resursele financiare alocate. Principiul eficacităţii vizează gradul de îndeplinire a obiectivelor specifice stabilite pentru fiecare activitate planificată, în sensul obţinerii rezultatelor scontate. CAP. IV Evitarea conflictului de interese Pe parcursul achiziţiei, entitatea juridică are obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru a preveni, identifica şi remedia situaţiile de conflict de interese, în scopul evitării denaturării concurenţei şi al asigurării tratamentului egal pentru toţi operatorii economici. CAP. V Procedura simplificată Etapa 1 - Elaborarea specificaţiilor tehnice şi verificarea valorii estimate a) Elaborarea specificaţiilor tehnice Solicitantul finanţării elaborează cerinţele tehnice obiective ce descriu obiectul achiziţiei, în conformitate cu prevederile contractului de finanţare. În situaţiile de excepţie, când, din motive tehnice, artistice sau pentru motive legate de protecţia unor drepturi de exclusivitate, contractul de achiziţie poate fi atribuit numai unui anumit operator economic, vor fi descrise detaliat şi motivat specificaţiile tehnice particulare. De asemenea, dacă produsele ce urmează a fi achiziţionate sunt fabricate numai pentru cercetare, experimentare, studiu sau dezvoltare, cu excepţia testelor de viabilitate comercială şi a producţiei pe scară largă destinate recuperării costurilor de cercetare şi dezvoltare, atunci solicitantul finanţării va evidenţia şi va detalia motivat particularităţile tehnice şi scopul achiziţiei. b) Verificarea valorii estimate Se va verifica actualitatea valorii estimate a achiziţiei şi, dacă este cazul, se va rectifica această valoare. Etapa 2 - Prospectarea pieţii a) Publicarea unui anunţ Solicitantul finanţării va transmite, în vederea publicării anunţului pe site-ul MMFPSPV, o cerere prin care se solicită transmiterea anunţului, data când se va face postarea (nu mai puţin de o zi lucrătoare de la data transmiterii), anunţul publicitar însoţit de specificaţiile tehnice şi formularele aferente, dacă e cazul. Publicarea acestui anunţ pe site este obligatorie. Pentru a asigura o publicitate suplimentară, solicitantul finanţării poate solicita, în aceeaşi zi cu publicarea anunţului, şi invitaţii de participare la procedura simplificată. În acest caz, informaţiile publicate trebuie să fie identice cu cele cuprinse în invitaţiile de participare. Transmiterea de invitaţii nu este obligatorie. În anunţ/invitaţie se acordă un termen pentru elaborarea şi prezentarea ofertei, luând în considerare complexitatea contractelor. Pentru contractele de furnizare se vor acorda minimum 6 zile calendaristice, iar pentru contractul de lucrări se acordă minimum 10 zile calendaristice. La stabilirea datei de depunere a ofertei nu se iau în calcul ziua de publicare/transmitere a anunţului/invitaţiei şi ziua care reprezintă termenul de depunere. La finalul procedurii, în termen de 5 zile calendaristice de la semnarea contractului de achiziţie, se va transmite către MMFPSPV, în vederea publicării, informaţii despre câştigătorul contractului. b) Analiza ofertelor Solicitantul finanţării evaluează ofertele primite atât din punct de vedere tehnic, cât şi financiar, în conformitate cu solicitările invitaţiei de participare/anunţului publicitar. Dacă se primeşte o singură ofertă, solicitantul poate să o evalueze şi să procedeze la atribuirea contractului de achiziţie, dacă oferta respectă specificaţiile tehnice elaborate conform etapei 1. c) Elaborarea notei de evaluare si atribuire Se justifică alegerea ofertei pentru contractare (se prezintă avantajele tehnice şi financiare care motivează alegerea, în raport cu celelalte oferte primite/specificaţiile tehnice). În situaţiile de excepţie, când publicarea anunţului şi a specificaţiilor tehnice nu este obligatorie, alegerea trebuie motivată în nota justificativă de atribuire, prin raportare la specificaţiile tehnice particulare/scopul achiziţiei. Etapa 3 - Semnarea contractului de achiziţie Contractul se va semna numai cu operatorul economic câştigător stabilit prin nota de atribuire. a) Reguli aplicabile contractului de achiziţie: - În contract trebuie să se regăsească datele de identificare ale celor două părţi semnatare, obiectul, valoarea şi durata contractului. Vor fi prevăzute în mod expres condiţii referitoare la prestarea serviciilor, execuţia lucrărilor, livrare, montaj, punere în funcţiune, recepţie, standarde de calitate, service, garanţii, posibilitatea de acordare a unui avans etc., după caz, conform prevederilor legale aplicabile. - Oferta financiară şi specificaţiile tehnice vor fi parte integrantă din contract, sub formă de anexe. - Nu se pot modifica prin contract specificaţiile tehnice sau datele ofertei câştigătoare care au stat la baza atribuirii contractului. - Orice contract semnat în condiţiile legislaţiei naţionale în vigoare începe să producă efecte din momentul semnării acestuia de către ambele părţi. Anterior semnării contractului nu pot fi furnizate/prestate/executate bunuri/servicii/lucrări şi nu pot fi efectuate plăţi. Acelaşi principiu este aplicabil şi actelor adiţionale la aceste contracte. b) Ajustarea preţului b.1) Pe parcursul îndeplinirii contractului de achiziţie, preţul poate fi ajustat numai în următoarele situaţii: 1. au avut loc modificări legislative, modificări ale normelor tehnice sau au fost emise de către autorităţile publice centrale ori locale acte administrative care au ca obiect instituirea, modificarea sau renunţarea la anumite taxe/impozite locale, al căror efect se reflectă în creşterea/diminuarea costurilor, pe baza cărora s-a fundamentat preţul contractului de achiziţie; 2. pe piaţă au apărut anumite condiţii, în urma cărora s-a constatat creşterea/diminuarea indicilor de preţ pentru elemente constitutive ale ofertei, al căror efect se reflectă în creşterea/diminuarea costurilor, pe baza cărora s-a fundamentat preţul contractului de achiziţie. Posibilitatea de ajustare a preţului trebuie să fie precizată atât în anunţ, cât şi în contractul încheiat, prin clauze speciale în acest sens. Solicitantul are obligaţia de a preciza totodată şi modul concret de ajustare a preţului, indicii care vor fi utilizaţi, precum şi sursa informaţiilor cu privire la evoluţia acestora, cum ar fi buletine statistice sau cotaţii ale burselor de mărfuri. Lipsa, modificarea sau completarea respectivelor informaţii/clauze determină inaplicabilitatea prevederilor referitoare la posibilitatea de ajustare a preţului contractului de achiziţie. b.2) Ajustarea preţului în lipsa unor clauze concrete este posibilă numai în următoarele cazuri: 1. atunci când survin circumstanţe imprevizibile şi independente de voinţa părţilor, altele decât cele prevăzute la pct. b.1); sau 2. atunci când durata de aplicare a procedurii, în mod neprevăzut, depăşeşte perioada preconizată iniţial din motive care exclud orice culpă a solicitantului/operatorului economic. Etapa 4 - Implementarea contractului de achiziţie Se vor respecta întocmai clauzele contractuale asumate. Reguli de modificare a contractului de achiziţie: - Modificarea contractului de achiziţie se realizează prin acte adiţionale. - Modificări la contract se pot face doar în perioada de execuţie a contractului. - Orice modificare, care prelungeşte durata de execuţie a contractului, trebuie făcută astfel încât implementarea să fie realizată înaintea expirării contractului de finanţare în cauză, iar plăţile să fie realizate conform regulilor de eligibilitate, stabilite prin contractul de finanţare. - Scopul actului adiţional trebuie să fie strâns legat de obiectul contractului iniţial. - Solicitantul finanţării poate suplimenta preţul contractului, dacă asigură finanţare din bugetul propriu. Modificarea valorii contractului se poate realiza în cazul contractelor de servicii şi lucrări, fără a depăşi valoarea din contractul de finanţare/actele adiţionale şi/sau pragurile valorice prevăzute de art. 9 lit. c) şi c^1) din O.U.G. nr. 34/2006. În toate situaţiile de modificare a valorii contractului de furnizare, servicii sau lucrări (inclusiv în situaţia diminuării valorii) se consultă şi se obţine aprobarea autorităţii de management/operatorului de program, înainte de modificarea propriu-zisă. - Oferta, care a stat la baza semnării contractului, se poate modifica în cazul produselor, doar cu aprobarea autorităţii de management/operatorului de program, dacă ceea ce s-a ofertat nu se mai comercializează în mod curent pe piaţă (cu prezentarea unei dovezi în acest sens) şi dacă produsele se înlocuiesc cu unele având caracteristici egale sau superioare din punct de vedere tehnic care nu ridică probleme de compatibilitate, fără modificarea preţului. CAP. VI Dosarul achiziţiei La finalul procedurii se va întocmi dosarul de achiziţie, care va conţine, pentru procedurile simplificate, adică cele cu o valoare estimată care depăşeşte pragul valoric prevăzut de art. 19 din O.U.G. nr. 34/2006, următoarele documente:
┌────┬────────────────────────────────────┬───────────┬───────────┬───────────┐
│Nr. │Documente care trebuie introduse │Contract de│Contract de│Contract de│
│crt.│ în dosarul achiziţiei │ lucrări │ furnizare │ servicii │
│ │ │ │ produse │ │
├────┼────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│ 1. │Specificaţiile tehnice │ X │ X │ X │
├────┼────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│ 2. │Nota privind determinarea valorii │ │ │ │
│ │estimate actualizată │ X │ X │ X │
├────┼────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│ 3. │Dovada anunţului │ X │ X │ X │
├────┼────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│ 4. │Nota de evaluare şi atribuire │ X │ X │ X │
├────┼────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│ 5. │Declaraţii pe propria răspundere, │ │ │ │
│ │din care rezultă că nu a încălcat │ │ │ │
│ │prevederile referitoare la │ │ │ │
│ │conflictul de interese │ X │ X │ X │
├────┼────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│ 6. │Ofertele originale │ X │ X │ X │
├────┼────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│ 7. │Contractul de achiziţie │ X │ X │ X │
├────┼────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│ 8. │Actele adiţionale (după caz) │ X │ X │ X │
├────┼────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│ 9. │Alte documente relevante │ X │ X │ X │
└────┴────────────────────────────────────┴───────────┴───────────┴───────────┘
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.