─────────────
*) Modulul de Educaţie civicã se parcurge o singurã datã, la nivelul la care sunt înscrişi.
**) Activitatea este desfãşuratã de cãtre învãţãtor pentru a facilita comunicarea învãţãtor-cursanţi, integrarea şcolarã şi consilierea participanţilor la Programul "A doua şansã".
ANEXA 3
METODOLOGIA
privind organizarea procesului de învãţãmânt în cadrul Programului "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Programul "A doua şansã" reprezintã o componentã a Programului PHARE "Acces la educaţie pentru grupuri dezavantajate", implementat de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului cu sprijin financiar de la Uniunea Europeanã.
Acest program este o continuare a Programului "A doua şansã" derulat conform ordinelor ministrului educaţiei, cercetãrii şi tineretului.
(2) Programul are drept scop sprijinirea persoanelor cu vârsta de peste 14 ani care, din motive sociale, nu au finalizat învãţãmântul gimnazial, astfel încât aceştia sã îşi poatã completa şi finaliza educaţia de bazã din cadrul învãţãmântului obligatoriu, precum şi pregãtirea pentru obţinerea unei calificãri profesionale de nivel 1 într-un anumit domeniu.
(3) Pe baza experienţei câştigate în anul şcolar experimental 2005-2006, documentatã prin procesul de evaluare şi monitorizare derulat în anul şcolar 2006-2007, programul a fost revizuit şi extins la nivel naţional.
ART. 2
(1) Şcolarizarea în Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior se desfãşoarã pe durata standard de 4 ani, prin cursuri organizate sãptãmânal, îmbinând pregãtirea în domeniul educaţiei de bazã, în alternanţã cu pregãtirea pentru obţinerea calificãrii profesionale.
(2) Programul are o duratã flexibilã. Durata standard de şcolarizare se poate micşora pentru fiecare elev în parte, în funcţie de competenţele demonstrate atât în domeniul educaţiei de bazã, cât şi în cel al pregãtirii profesionale. În condiţiile în care elevul nu reuşeşte sã achiziţioneze şi sã demonstreze toate competenţele necesare, în domeniul educaţiei de bazã şi/sau în domeniul pregãtirii profesionale, el poate beneficia de sprijin suplimentar, pe durata standard a programului sau prin prelungirea programului. Situaţiile în care se recomandã micşorarea duratei standard de şcolarizare sau acordarea sprijinului suplimentar sunt descrise în anexa nr. 3.b), care face parte integrantã din prezenta metodologie.
(3) Pregãtirea pentru obţinerea calificãrii profesionale se poate realiza, în situaţia în care unitatea de învãţãmânt nu dispune de resursele necesare, în grupuri şcolare dotate corespunzãtor şi/sau la operatori economici, pe baza unor contracte de parteneriat.
ART. 3
(1) Pregãtirea pentru educaţia de bazã şi pregãtirea profesionalã pentru elevii înscrişi în Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior se organizeazã avându-se în vedere urmãtoarele principii:
a) asigurarea unui program de pregãtire individualizat, atât pentru educaţia de bazã, cât şi pentru pregãtirea profesionalã, în funcţie de aspiraţiile elevilor şi de nevoile de dezvoltare economico-socialã a comunitãţii;
b) recunoaşterea competenţelor dobândite anterior - pe cãi formale, nonformale şi informale - în raport cu cerinţele formulate prin standardele de performanţã, pentru educaţia de bazã şi standardele de pregãtire profesionalã, aprobate pentru calificãrile profesionale de nivel 1, şcolarizate prin şcoala de arte şi meserii, pentru pregãtirea profesionalã. Procedura de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior este prezentatã în anexa nr. 3a), care face parte integrantã din prezenta metodologie;
c) certificarea competenţelor profesionale dobândite, în baza reglementãrilor stabilite la nivel naţional, prin metodologie specificã, de cãtre Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului.
(2) Programul de pregãtire se aplicã pentru educaţia de bazã începând cu anul I şi pentru pregãtirea profesionalã corespunzãtoare unei calificãri profesionale de nivel 1, începând cu anul II din program.
(3) Oferta de pregãtire profesionalã cuprinde calificãrile profesionale de nivel 1 prevãzute în nomenclatoarele calificãrilor profesionale pentru care se asigurã pregãtirea prin învãţãmântul preuniversitar, precum şi durata de şcolarizare, aprobate prin hotãrâre a Guvernului şi aplicate la şcoala de arte şi meserii.
ART. 4
(1) Clasele din Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior se pot constitui cu un numãr minim de 8 elevi şi un numãr maxim de 15 elevi. Situaţiile excepţionale care nu se încadreazã în aceste prevederi se aprobã de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului. Pe parcursul duratei standard a programului este permisã funcţionarea claselor sub sau peste efectivul prevãzut la constituirea lor, în scopul asigurãrii programului de pregãtire individualizat al elevilor.
(2) Limba de predare în cadrul Programului "A doua şansa" pentru învãţãmântul secundar inferior este limba românã. În funcţie de necesitãţile locale, programul se poate desfãşura şi în limbile minoritãţilor naţionale, în condiţiile în care existã un minimum de 8 solicitãri în acest sens, consemnate în cererile de înscriere ale candidaţilor, şi dacã unitatea de învãţãmânt poate asigura resursele umane necesare şi traducerea, prin eforturi proprii, în limba minoritãţii naţionale respective, a materialelor elaborate în cadrul programului.
(3) Nivelul de studiu al elevilor cuprinşi în fiecare clasã poate fi diferit, forma de organizare fiind în regim simultan.
CAP. II
Înscrierea în Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior
ART. 5
În Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior se pot înscrie persoane cu vârsta de peste 14 ani care au absolvit învãţãmântul primar. Se pot înscrie şi persoane care au parcurs o parte din clasele corespunzãtoare învãţãmântului gimnazial (V, VI, VII), au abandonat pe parcurs şi au depãşit vârsta maximã legalã pentru reînscrierea în învãţãmântul gimnazial, cursuri de zi.
ART. 6
(1) Înscrierea se face la unitãţile de învãţãmânt care organizeazã programul, pe baza dosarului de înscriere.
(2) Unitãţile de învãţãmânt colecteazã cererile celor care solicitã înscrierea în Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior şi le centralizeazã, pe calificãri profesionale, în funcţie de opţiunea candidaţilor. Unitatea de învãţãmânt solicitã inspectoratului şcolar judeţean aprobarea de înfiinţare a clasei/claselor.
(3) Înscrierea în anul I, în Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior, se face fãrã examen.
(4) Persoanele care au finalizat clasa a VII-a din învãţãmântul gimnazial pot fi înscrise în anul II în Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior, ca urmare a alocãrii creditelor în urma aplicãrii procedurii de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe cãi formale, prevãzutã la pct. 2.6 din anexa nr. 3a).
(5) Candidatul poate consemna în cererea de înscriere opţiunea pentru studierea programului în limba maternã.
ART. 7
(1) Dosarul de înscriere al persoanei care solicitã înscrierea în Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior conţine:
a) cererea de înscriere, în care se completeazã şi opţiunile pentru calificãrile profesionale aprobate conform legislaţiei în vigoare;
b) copia certificatului de naştere, certificatã ca fiind conformã cu originalul;
c) copia certificatului de cãsãtorie, certificatã ca fiind conformã cu originalul - dacã este cazul;
d) copia buletinului/cãrţii de identitate, certificatã ca fiind conformã cu originalul;
e) acte doveditoare privind absolvirea învãţãmântului primar şi stadiul de pregãtire la momentul înscrierii (foaie matricolã sau adeverinţe de studiu/de absolvire a claselor parcurse - V, VI, VII);
f) fişa medicalã.
Depunerea dosarelor de înscriere în anul I al Programului "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior se poate face de douã ori pe parcursul unui an din program, în septembrie sau în ianuarie.
ART. 8
(1) La nivelul unitãţii de învãţãmânt se va constitui o comisie de înscriere în Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior, alcãtuitã din:
a) preşedinte- directorul sau directorul adjunct al unitãţii de învãţãmânt;
b) secretar - secretarul şef al unitãţii de învãţãmânt;
c) membri - 1-2 diriginţi ai claselor din Programul "A doua şansã", coordonatorul Programului "A doua şansã" de la nivelul unitãţii de învãţãmânt, 1-2 cadre didactice de specialitate - discipline tehnologice şi, în funcţie de resursele umane existente, un mediator şcolar şi un informatician.
(2) Atribuţiile comisiei de înscriere în Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior sunt:
a) anunţã în comunitate începerea programului, condiţiile de înscriere şi condiţiile de organizare a acestuia;
b) oferã sprijin şi consultanţã persoanelor care solicitã înscrierea în Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior, în ceea ce priveşte traseul de pregãtire şi ruta de pregãtire profesionalã progresivã prin şcoala de arte şi meserii, în cadrul unui interviu;
c) comunicã solicitanţilor pentru Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior calificãrile profesionale pentru care pot opta;
d) verificã dosarele de înscriere ale participanţilor;
e) analizeazã cazurile deosebite (de exemplu persoane cu cerinţe educaţionale speciale) şi propune soluţii pentru integrarea persoanelor în program;
f) centralizeazã cererile de înscriere şi alcãtuieşte grupele pe ani de studiu;
g) colaboreazã cu comisia de evaluare pentru planificarea şi organizarea procesului de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior;
h) propune alternative de organizare flexibilã a programului, în conformitate cu cerinţele educaţiei adulţilor şi cu nevoile personale ale participanţilor la program;
i) asigurã planificarea orelor corespunzãtoare modulelor de iniţiere şi de îndrumare pentru cursanţi, la începutul fiecãrui an de studiu.
ART. 9
Înscrierea în program este urmatã de organizarea unor interviuri individuale în care vor fi analizate nevoile şi aspiraţiile elevilor cu scopul identificãrii premiselor şi a posibilitãţilor de stabilire a programului de pregãtire individualizat.
CAP. III
Derularea procesului de învãţãmânt în cadrul Programului "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior
ART. 10
(1) Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior este structurat în 4 ani de studiu echivalenţi celor patru clase (V-VIII) din cadrul învãţãmântului gimnazial şi celor douã clase (IX, X) din cadrul şcolii de arte şi meserii.
(2) În anul I se studiazã discipline ale educaţiei de bazã, repartizate în module, iar în anii II-IV acestora li se adaugã modulele de pregãtire profesionalã.
ART. 11
(1) Fiecare an de studiu se desfãşoarã pe durata stabilitã de unitatea de învãţãmânt, cu condiţia respectãrii numãrului de ore din planul-cadru şi a urmãtoarei structuri:
a) maximum 6 sãptãmâni alocate sesiunilor de evaluare a competenţelor dobândite anterior şi sesiunilor de evaluare finalã de modul;
b) o sãptãmânã dedicatã cursurilor de iniţiere;
c) sãptãmânile de cursuri alocate desfãşurãrii şi evaluãrii curente a modulelor, inclusiv perioadelor de instruire practicã comasatã.
(2) Programul poate începe cu serii noi fie în luna octombrie, fie în luna februarie.
ART. 12
În alcãtuirea schemei orare se recomandã sã nu se depãşeascã numãrul de 4-5 ore pe zi pentru modulele educaţiei de bazã, respectiv de 5-6 ore pe zi pentru modulele de pregãtire profesionalã. Orele pot fi planificate în timpul sãptãmânii, dupã-amiaza sau seara, sâmbãta ori în timpul vacanţelor şcolare.
ART. 13
(1) În cadrul sãptãmânilor de cursuri, atât pentru educaţia de bazã, cât şi pentru pregãtirea profesionalã, se studiazã module obligatorii din cadrul trunchiului comun şi module din curriculumul la decizia şcolii.
(2) Modulele din cadrul trunchiului comun propuse pentru educaţia de bazã acoperã oferta disciplinelor din curriculumul naţional, adaptatã specificului educaţiei adulţilor.
(3) Caracteristicile curriculumului din Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior, elaborat pentru educaţia de bazã, sunt: orientarea spre nevoile elevilor, caracterul practic-aplicativ, esenţializarea conţinuturilor, luarea în considerare a particularitãţilor de vârstã şi psihologice ale elevilor, activarea şi valorizarea competenţelor dobândite anterior de cãtre aceştia, reducerea timpului de studiu.
(4) Unora dintre modulele de la disciplinele educaţiei de bazã le sunt alocate complementar module în cadrul curriculumului la decizia şcolii, în scopul realizãrii unei oferte educaţionale flexibile şi diferenţiate, în funcţie de aspiraţiile şi de potenţialul de învãţare ale fiecãrui elev. În primele douã sãptãmâni de la începutul fiecãrui modul, profesorul de specialitate realizeazã o evaluare cu rol de diagnozã. În funcţie de rezultatele acestei evaluãri, profesorul stabileşte, împreunã cu fiecare elev în parte, modulele din cadrul curriculumului la decizia şcolii, la care va participa elevul respectiv.
(5) Pregãtirea profesionalã în calificãrile profesionale corespunzãtoare nivelului 1 de calificare se realizeazã prin aplicarea curriculumului pentru cultura de specialitate şi instruire practicã din aria curricularã "Tehnologii", clasele a IX-a şi a X-a de la şcoala de arte şi meserii, aprobat prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii şi tineretului, adaptat de fiecare unitate de învãţãmânt, pentru realizarea programului individualizat de pregãtire.
ART. 14
(1) Frecventarea modulelor este obligatorie. Absenţele se înregistreazã în catalog.
(2) Motivarea absenţelor se face în baza unei scutiri medicale obţinute în condiţii legale, a unei învoiri scrise din partea dirigintelui sau în baza unei adeverinţe de la locul de muncã pentru cei care lucreazã.
(3) Un elev poate fi scutit de la frecventarea modulelor în urmãtoarele situaţii:
a) elevul a promovat modulul educaţiei de bazã şi/sau al pregãtirii profesionale, în sesiunea de evaluare iniţialã de modul, programatã înaintea începerii modulului;
b) elevul demonstreazã în cadrul orelor destinate educaţiei de bazã, prin trunchiul comun, o prezenţã activã, implicatã şi competenţele necesare promovãrii modulului, fãrã sprijinul suplimentar acordat prin orele de curriculum la decizia şcolii pentru modulele educaţiei de bazã. Cadrele didactice care predau modulele educaţiei de bazã apreciazã situaţia şi recomandã elevilor modul de frecventare a acestor module din cadrul curriculumului la decizia şcolii pentru educaţia de bazã;
c) în urma evaluãrii iniţiale de modul, aparţinând pregãtirii profesionale, elevul demonstreazã o parte dintre competenţele profesionale. În aceastã situaţie elevul poate sã nu frecventeze orele respective din cadrul modulului de culturã de specialitate sau poate sã opteze pentru un program de pregãtire individualizat, cu un plan de învãţãmânt individualizat, care îi asigurã reducerea duratei programului;
d) dacã elevul dovedeşte cã lucreazã în domeniul corespunzãtor calificãrii profesionale pentru care se pregãteşte în cadrul Programului "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior, orele de instruire practicã comasatã pot fi echivalate, în baza unei adeverinţe de la agentul economic unde acesta este angajat. În adeverinţã sunt precizate şi sarcinile de la locul lui de muncã;
e) în cazul în care elevul prezintã unitãţii de învãţãmânt un certificat de calificare profesionalã, pentru o ocupaţie de nivel 1, obţinut într-un sistem de formare continuã şi eliberat de un centru autorizat, elevul poate beneficia de un program de pregãtire individualizat.
CAP. IV
Evaluarea în cadrul Programului "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior
ART. 15
(1) Evaluarea în Programul "A doua şansã" se face în scopul recunoaşterii competenţelor dobândite anterior pe cãi formale, informale, nonformale şi/sau a competenţelor dobândite pe parcursul programului, pe baza creditelor alocate, atât pentru educaţia de bazã, cât şi pentru pregãtirea profesionalã.
(2) Întregul program este echivalat cu 60 de credite, dintre care 30 de credite pentru educaţia de bazã şi 30 de credite pentru pregãtirea profesionalã.
ART. 16
Evaluarea în cadrul Programului "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior are urmãtoarele componente:
a) evaluarea şi recunoaşterea competenţelor dobândite anterior pe cãi formale, care constau în: recunoaşterea documentelor şcolare, în cazul educaţiei de bazã, clasele a V-a, a VI-a şi a VII-a; recunoaşterea certificatului de calificare profesionalã de nivel 1, în cazul pregãtirii profesionale; echivalarea adeverinţei de experienţã în muncã;
b) evaluarea şi recunoaşterea competenţelor dobândite anterior pe cãi informale şi nonformale, care constau în: evaluarea şi recunoaşterea competenţelor aferente unuia sau mai multor module pentru educaţia de bazã; evaluarea şi recunoaşterea competenţelor profesionale pentru una sau mai multe unitãţi de competenţã din standardul de pregãtire profesionalã;
c) evaluarea şi recunoaşterea competenţelor dobândite pe parcursul programului.
ART. 17
Organizarea procesului de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior şi pe parcursul programului se realizeazã conform procedurii menţionate în anexa nr. 3a).
ART. 18
(1) Organizarea procesului de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior, pentru educaţia de bazã, îi revine comisiei de evaluare de la nivelul unitãţii de învãţãmânt organizatoare. Componenţa comisiei şi atribuţiile acesteia sunt precizate în anexei nr. 3a).
(2) Organizarea procesului de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior, pentru pregãtirea profesionalã, îi revine comisiei de evaluare de la nivelul fiecãrei unitãţi de învãţãmânt, precizatã la alin. (1), sau, dupã caz, unui centru de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte cãi decât cele formale sau unui evaluator de competenţe profesionale, autorizat, respectiv certificat de cãtre Consiliul Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor, conform precizãrilor din anexa nr. 3a).
(3) Evaluarea competenţelor dobândite pe parcursul programului este realizatã de cãtre profesorul de la modulul respectiv.
ART. 19
Formele de evaluare utilizate în cadrul Programului "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior sunt:
a) evaluare iniţialã - care se efectueazã înainte de debutul modulelor corespunzãtoare unui an de studiu şi se realizeazã în cadrul sesiunilor de evaluare. Aceasta se adreseazã tuturor elevilor care considerã cã deţin competenţele necesare promovãrii unui modul, fãrã a-l parcurge;
b) evaluare curentã pentru modulele educaţiei de bazã şi ale pregãtirii profesionale - care se realizeazã, pe parcursul modulelor, de cãtre profesor. Aceasta se adreseazã tuturor elevilor care parcurg şi frecventeazã modulele;
c) evaluare finalã de modul - care se efectueazã dupã finalizarea fiecãrui modul, pentru educaţia de bazã, şi se realizeazã în 2-4 sãptãmâni de la finalizarea modulului. Aceasta se efectueazã de cãtre profesor sub forma unei probe orale, scrise, practice etc. şi se adreseazã tuturor elevilor care au parcurs şi frecventat modulele educaţiei de bazã;
d) evaluare finalã de an - ulterioarã evaluãrii finale de modul. Aceasta este organizatã pentru elevii care au parcurs şi frecventat modulele şi care, în cadrul evaluãrii finale de modul, nu au reuşit sã demonstreze toate competenţele necesare promovãrii modulelor unui an de studiu. În cadrul acestei sesiuni elevii pot susţine evaluãri la modulele nepromovate, indiferent de numãrul acestora.
ART. 20
(1) Evaluarea are drept scop definirea nivelului de dezvoltare a competenţelor individuale intenţionate şi susţinerea procesului de învãţare conştientã.
(2) Pe baza evaluãrii iniţiale şi a evaluãrii cu rol de diagnozã se stabileşte programul de pregãtire individualizat.
(3) În ceea ce priveşte pregãtirea profesionalã, pe baza rezultatelor evaluãrii, elevul, împreunã cu unitatea de învãţãmânt şi cu partenerii sociali ai acesteia, identificã ocupaţiile prioritare care urmeazã a fi practicate de cãtre absolvent; identificarea se face astfel încât absolventul sã poatã practica cel puţin una dintre ocupaţiile pentru care pregãtirea în calificarea profesionalã respectivã asigurã dobândirea competenţelor profesionale corespunzãtoare.
(4) Pentru educaţia de bazã, probele de evaluare se construiesc pe baza standardelor de performanţã pentru modulele specifice fiecãrei discipline, standarde specificate în curriculumul prevãzut în cadrul programului.
(5) Pentru pregãtirea profesionalã probele de evaluare se construiesc pe baza standardelor de pregãtire profesionalã menţionate la art. 3 alin. (1) lit. b).
ART. 21
Unitatea de învãţãmânt pãstreazã, pentru fiecare elev, respectând condiţiile legale, documentele referitoare la evaluare.
CAP. V
Încheierea situaţiei şcolare a elevilor în cadrul Programului "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior
ART. 22
(1) Modalitatea de calcul al mediei unui modul este prezentatã în anexa nr. 3a).
(2) Un modul se considerã promovat dacã elevul obţine minimum media 5.
(3) În urma promovãrii modulului se elibereazã o "adeverinţã de modul".
(4) Dacã în urma evaluãrii iniţiale elevul demonstreazã cã deţine competenţele aferente modulului respectiv, el obţine adeverinţa de modul şi nu mai este obligat sã frecventeze modulul. Media modulului în acest caz este media obţinutã în urma evaluãrii iniţiale.
(5) Absolvenţii unui an de studiu care au acumulat cel puţin 75% din numãrul total de credite alocate unui an şcolar pot fi înscrişi în anul şcolar urmãtor. Ei se vor putea prezenta la oricare dintre sesiunile de evaluare ulterioare, programate de şcoalã, urmând sã fie evaluaţi doar pentru modulele nepromovate.
CAP. VI
Absolvirea Programului "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior
ART. 23
(1) Se considerã cã un elev a absolvit Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior dacã a promovat toate modulele din program atât pentru educaţia de bazã, cât şi pentru pregãtirea profesionalã.
(2) Absolvenţii Programului "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior beneficiazã de toate drepturile absolventului de învãţãmânt obligatoriu.
ART. 24
(1) Absolvenţii Programului "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior dobândesc certificat de absolvire, portofoliu personal pentru educaţie permanentã şi, la cerere, foaia matricolã.
(2) În cazul în care dupã absolvire aceştia susţin şi promoveazã examenul de certificare a competenţelor profesionale, ei dobândesc şi certificat de calificare profesionalã - nivel 1.
(3) Absolvenţii Programului "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior, menţionaţi la alin. (2), au dreptul la continuarea studiilor în învãţãmântul secundar superior, în conformitate cu prevederile <>Legii învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dupã parcurgerea şi absolvirea anului de completare.
ART. 25
Absolvenţii Programului "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior care nu promoveazã examenul pentru certificarea competenţelor profesionale de nivel 1 beneficiazã de o recunoaştere parţialã a calificãrii profesionale, prin recunoaşterea adeverinţelor de modul şi prin nominalizarea competenţelor profesionale dobândite în portofoliul personal pentru educaţie permanentã, care sã îi permitã continuarea studiilor în sistemul de formare a adulţilor.
CAP. VII
Dispoziţii finale
ART. 26
(1) În fiecare unitate de învãţãmânt în care funcţioneazã Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior, indiferent de numãrul de clase înfiinţate sau de nivelul acestora, consiliul de administraţie al unitãţii de învãţãmânt numeşte un coordonator al programului. Dacã în unitatea respectivã funcţioneazã şi clase din programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul primar, se numeşte un singur coordonator al Programului "A doua şansã".
(2 ) Atribuţiile coordonatorului Programului "A doua şansã" de la nivelul fiecãrei unitãţi de învãţãmânt sunt:
a) monitorizarea internã a programului;
b) informarea comunitãţii în legãturã cu beneficiile programului (realizatã împreunã cu mediatorul şcolar);
c) coordonarea activitãţii comisiei de înscriere şi a comisiei de evaluare de la nivelul unitãţii de învãţãmânt;
d) participarea la activitãţi de formare care au ca subiect programele de tip "A doua şansã".
(3) Activitatea coordonatorului Programului "A doua şansã" de la nivelul unitãţii de învãţãmânt va fi coordonatã şi monitorizatã, la nivelul inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, de cãtre coordonatorul Programului "A doua şansã" de la nivel judeţean. Acesta din urmã va colabora cu persoanele abilitate, participante la cursuri de formare specificã, de la nivel judeţean, precum: inspectorul pentru romi, inspectorul pentru discipline tehnologice, inspectorul pentru învãţãmânt special, alţi inspectori, metodişti, formatori, directori ai casei corpului didactic.
ART. 27
Cadrele didactice încadrate la clasele din Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior se recomandã sã fie:
a) calificate;
b) cel puţin cu grad didactic definitiv;
c) participante la programele de formare continuã organizate în cadrul Programului "A doua şansã" sau la alte programe de formare continuã;
d) cu experienţã de predare la şcoala de arte şi meserii, în cazul cadrelor didactice de specialitate - discipline tehnologice.
ART. 28
(1) De regulã, orele rezultate din aplicarea curriculumului nu se includ în norma didacticã de bazã a personalului didactic (titular sau suplinitor). Plata acestor ore se realizeazã în regim de plata cu ora sau cumul. Încadrarea orelor în norma didacticã se poate face, în cazuri excepţionale, în scopul completãrii normei didactice şi cu acordul cadrului didactic respectiv.
(2) Activitatea desfãşuratã de cadrele didactice care fac parte din comisiile de înscriere şi din comisiile de evaluare este retribuitã în regim de plata cu ora.
(3) Clasele cuprinse în Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior beneficiazã de coordonarea unui profesor diriginte, salarizat conform prevederilor <>Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 29
La cererea elevului se poate realiza transferul acestuia de la o unitate de învãţãmânt la altã unitate de învãţãmânt în care se deruleazã Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior, cu acordul celor douã unitãţi de învãţãmânt. Transferul se poate realiza în orice moment al anului şcolar, cu condiţia ca unitatea de învãţãmânt la care elevul se transferã sã poatã oferi pregãtirea corespunzãtoare atât în ceea ce priveşte educaţia de bazã, cât şi în ceea ce priveşte pregãtirea profesionalã.
ANEXA 3.a)
─────────────
*1) Curriculum TVET - curriculumul de specialitate aprobat, menţionat la art. 13 alin. (5) din metodologie.
b) în cazul recunoaşterii parţiale a certificatului de calificare profesionalã de nivel 1, cu recunoaştere la nivel naţional, la calculul mediei unui modul din curriculumul TVET se iau în considerare notele acordate competenţelor individuale recunoscute şi agregate la modulul respectiv. Nota acordatã fiecãrei competenţe individuale este nota disciplinei/modulului, înscrisã pe certificat sau în foaia matricolã, care se poate asocia acestei competenţe;
c) media la modulul de instruire practicã comasatã se încheie în urma susţinerii unei probe de evaluare, propusã de cãtre profesorul de specialitate, în conformitate cu probele de evaluare din standardele de pregãtire profesionalã şi pe baza raportului întocmit de operatorul economic.
2.8. Înregistrarea rezultatelor evaluãrii
1. Unitãţile de învãţãmânt pãstreazã, pentru fiecare candidat cãruia i s-au recunoscut/echivalat documentele şcolare/actele de studii, respectând condiţiile legale de arhivare ale actelor de studii, urmãtoarele documente:
a) cererea de înscriere în procesul de echivalare, cu menţionarea clarã a claselor/competenţelor pentru care se solicitã echivalarea;
b) dosarul de echivalare a competenţelor dobândite anterior pe cãi formale, împreunã cu actele de studii doveditoare sau copii ale acestora.
2. Dosarul de echivalare a competenţelor dobândite anterior pe cãi formale include:
a) elementele de identificare: numele candidatului, denumirea calificãrii profesionale, componenţa comisiei de evaluare, unitatea de învãţãmânt, data echivalãrii;
b) fişa de înregistrare a rezultatelor echivalãrii (semnatã de elev, cu luare la cunoştinţã) conţinând: numãr de credite, medii şi adeverinţe obţinute de elev;
c) fişa (semnatã de elev, cu luare la cunoştinţã) care stabileşte traseul individual în urma evaluãrii: ce module mai are de parcurs, ce numãr de credite mai are de obţinut, alte informaţii;
d) feed-backul din partea candidatului, referitor la modul de îndrumare şi de manifestare a comisiei de evaluare, modul de derulare a întregului proces.
3. În urma aplicãrii procedurii de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe cãi formale, persoanele care au obţinut recunoaşterea integralã sau parţialã pot beneficia de programe individualizate de pregãtire, cu un numãr redus de ore.
CAP. III
Evaluarea şi recunoaşterea competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale
3.1. Caracteristici generale
Procesul de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale are urmãtoarele caracteristici:
a) este un proces voluntar; persoanele înscrise în Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior, care doresc sã li se recunoascã competenţele dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale, se adreseazã, în scris, comisiei de înscriere de la unitatea de învãţãmânt;
b) este un proces transparent; elevul (candidatul) care urmeazã a fi evaluat este informat cu privire la modul de desfãşurare a procesului de evaluare, în cadrul unui interviu, organizat înainte de începerea procesului, dupã înscriere;
c) în vederea evaluãrii competenţelor pentru educaţia de bazã, fiecare candidat va fi sprijinit şi consiliat de cãtre diriginte, membru în comisia de înscriere, care prezintã candidatului metodele de evaluare care vor fi utilizate şi competenţele care trebuie demonstrate;
d) înainte de intrarea în procesul de evaluare propriu-zis, candidatul analizeazã, asistat de cãtre diriginte, membru în comisia de înscriere, propriile competenţe, în raport cu competenţele şi standardele de performanţã ale modulelor pentru care solicitã evaluare iniţialã. Candidatul este informat cu privire la metodele de evaluare care vor fi utilizate;
e) în funcţie de rezultatul analizei, dirigintele recomandã candidatului sã participe sau sã nu participe la procesul de evaluare. Decizia de a participa la procesul de evaluare aparţine candidatului care menţioneazã în cererea depusã modulele pentru care solicitã evaluare iniţialã;
f) în vederea evaluãrii competenţelor profesionale corespunzãtoare unei calificãri profesionale, fiecãrui candidat îi este repartizat un cadru didactic de specialitate, membru evaluator din cadrul comisiei de evaluare a competenţelor profesionale (denumit în continuare evaluator), care rãspunde de punerea în aplicare a întregului proces de evaluare. Înainte de intrarea în procesul de evaluare propriu-zis, candidatul analizeazã, asistat de evaluator, propria performanţã profesionalã, în raport cu conţinutul standardului de pregãtire profesionalã, în cadrul unui interviu, care se finalizeazã cu completarea unei fişe de autoevaluare. Evaluatorul explicã şi detaliazã, la cerere, conţinutul şi prevederile standardului de pregãtire profesionalã. În funcţie de rezultatul autoevaluãrii, evaluatorul recomandã candidatului sã participe la procesul de evaluare, pentru întregul standard sau pentru o parte a acestuia, ori sã nu participe la procesul de evaluare. Decizia de a participa la procesul de evaluare aparţine candidatului, care menţioneazã în cererea depusã unitãţile de competenţã pentru care doreşte sã fie evaluat din lista unitãţilor de competenţã ale standardului pus la dispoziţia sa de cãtre evaluator. Evaluatorul prezintã candidatului metodele de evaluare care vor fi utilizate şi stabileşte programul de desfãşurare a procesului de evaluare, de comun acord cu candidatul. Programul stabilit de evaluator cu candidatul este comunicat centrului autorizat sau comisiei de evaluare din unitatea de învãţãmânt, în scopul aprobãrii de cãtre aceasta;
g) elevul (candidatul) înscris în Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior nu poate solicita evaluare iniţialã pentru un modul pe care l-a parcurs deja în cadrul programului sau pentru un modul care tocmai s-a încheiat, fãrã ca acesta sã-l fi parcurs.
3.2. Repere pentru evaluarea şi recunoaşterea competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale
Procesul de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale se raporteazã la standardele de performanţã, pentru educaţia de bazã, şi la standardele de pregãtire profesionalã, pentru pregãtirea profesionalã.
Evaluarea competenţelor profesionale se efectueazã în raport cu criteriile de performanţã descrise în standardele de pregãtire profesionalã.
3.3. Organizarea procesului de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale
1. Organizarea procesului de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale este efectuatã de cãtre:
a) comisia de evaluare de la nivelul unitãţii de învãţãmânt, pentru evaluarea modulelor educaţiei de bazã;
b) centrul de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte cãi decât cele formale, autorizat de cãtre Consiliul Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor (C.N.F.P.A.) sau de cãtre evaluatori de competenţe profesionale, certificaţi de C.N.F.P.A., conform procedurii legale aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetãrii şi al ministrului muncii, solidaritãţii sociale şi familiei nr. 4.543/468/2004 pentru aprobarea Procedurii de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte cãi decât cele formale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. În cazul în care evaluarea nu se poate face, din motive întemeiate, de cãtre un centru autorizat de cãtre C.N.F.P.A. sau de cãtre evaluatori de competenţe profesionale certificaţi de cãtre C.N.F.P.A., aceasta se va realiza de cãtre comisia de evaluare din unitatea de învãţãmânt, care are în componenţã doi membri, cadre didactice de specialitate - discipline tehnologice.
2. Elevul (candidatul) poate solicita aplicarea procedurii de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale, astfel:
a) pentru educaţia de bazã, pentru unul, mai multe sau toate modulele;
b) pentru pregãtirea profesionalã, pentru unul, mai multe sau toate modulele din curriculumul TVET specific unei calificãri profesionale, respectiv pentru una, mai multe sau toate unitãţile de competenţã ale unui standard de pregãtire profesionalã.
3. Dovezile de competenţã rezultate pe parcursul evaluãrii sunt analizate şi judecate de comisia de evaluare/evaluator, în raport cu cerinţele standardului de performanţã/standardului de pregãtire profesionalã.
4. Evaluarea în vederea recunoaşterii competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale se face în cadrul evaluãrii iniţiale - înainte de debutul modulelor corespunzãtoare unui an de studiu - şi se adreseazã tuturor elevilor care considerã cã deţin competenţele necesare promovãrii unui modul, anterior parcurgerii acestuia.
3.4. Termene pentru procesul de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale
a) Competenţele dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale, atât pentru educaţia de bazã, cât şi pentru pregãtirea profesionalã, se desfãşoarã, conform unui grafic stabilit, în cadrul sesiunilor de evaluare iniţialã.
b) Competenţele dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale, atât pentru educaţia de bazã, cât şi pentru pregãtirea profesionalã, sunt evaluate în oricare dintre sesiunile speciale de evaluare alocate, înainte de începerea predãrii modulului/modulelor pentru care se solicitã evaluarea.
c) Durata procesului de evaluare a competenţelor profesionale se stabileşte de cãtre fiecare centru, respectiv unitate de învãţãmânt, în funcţie de specificul şi de complexitatea ocupaţiei/calificãrii, fãrã a se depãşi o sãptãmânã, în cadrul unei planificãri realizate de cãtre comisia de evaluare, în funcţie de numãrul solicitãrilor şi de specificul calificãrilor profesionale.
d) Evaluarea competenţelor profesionale se poate face în oricare dintre sesiunile de evaluare organizate de unitatea de învãţãmânt, anterior debutului modulelor pentru care se realizeazã pregãtirea profesionalã.
3.5. Alocarea creditelor în urma aplicãrii procedurii de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale
a) Pentru educaţia de bazã, numãrului de credite se alocã conform planului-cadru pentru modulul/modulele respectiv/ respective.
b) Pentru pregãtirea profesionalã se estimeazã numãrul de credite pentru modulul de culturã de specialitate, în funcţie de numãrul de ore alocate în curriculum, din numãrul total de credite al blocului de module de pregãtire profesionalã al fiecãrui an, conform planului-cadru.
c) În cazul recunoaşterii doar a unor competenţe din cadrul unor unitãţi de competenţã/module (valabil numai pentru pregãtirea profesionalã), se estimeazã valoarea creditului pentru competenţa individualã recunoscutã în raport cu numãrul de competenţe al unitãţii şi cu valoarea totalã a creditului unitãţii din care aceasta face parte.
3.6. Încheierea mediei modulelor echivalate
a) Media unui modul din cadrul programului, care este promovat, pentru care se recunosc competenţele prin evaluare şi care nu va mai fi parcurs de elev în cadrul programului, va fi calculatã ca medie aritmeticã a notelor obţinute la probele de evaluare aplicate.
b) Pentru pregãtirea profesionalã, pentru ca un modul din curriculumul TVET sã fie considerat promovat, trebuie sã i se recunoascã candidatului toate competenţele agregate acelui modul.
c) Media obţinutã la evaluare devine media modulului respectiv.
d) Notele din adeverinţa de competenţe primitã de cãtre persoanele care beneficiazã de recunoaştere parţialã a modulelor/unitãţilor de competenţã vor intra în alcãtuirea mediei modulului (pentru a atesta finalizarea şi promovarea programului) alãturi de notele obţinute pe parcurs de cãtre candidat la evaluarea din cadrul modulelor din programul individualizat de pregãtire. Pentru pregãtirea profesionalã se aplicã media aritmeticã a notelor obţinute la evaluarea competenţelor incluse în lista unitãţilor de competenţã relevante pentru modul.
3.7. Elaborarea instrumentelor de evaluare în vederea evaluãrii competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale
1. În cazul educaţiei de bazã, pentru evaluarea competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale, instrumentele de evaluare sunt elaborate de cãtre profesorii de specialitate de la modulele corespunzãtoare.
2. Pentru evaluarea competenţelor profesionale dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale, instrumentele de evaluare sunt elaborate, pe baza standardelor de pregãtire profesionalã, dupã caz, de cãtre:
a) centrul de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte cãi decât cele formale, autorizat de cãtre C.N.F.P.A.;
b) evaluatorul de competenţe profesionale, certificat de cãtre C.N.F.P.A;
c) cadrele didactice de specialitate - discipline tehnologice din cadrul comisiei de evaluare de la nivelul unitãţii de învãţãmânt.
3. Fiecare centru de evaluare/evaluator de competenţe profesionale/comisie de evaluare stabileşte modalitatea concretã de evaluare, astfel încât metodele aplicate sã conducã cu consecvenţã la demonstrarea competenţei în ansamblul ei.
3.8. Documente care atestã obţinerea recunoaşterii, în urma aplicãrii procedurii de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale
Elevul (candidatul) este informat cã i se elibereazã adeverinţã de modul (şi este eliminatã obligativitatea parcurgerii modulului) dacã toate competenţele relevante pentru modul sunt recunoscute, în urma aplicãrii procedurii de evaluare şi de recunoaştere. În adeverinţa de modul se consemneazã media modulului şi numãrul de credite obţinute.
În cazul în care lista competenţelor relevante pentru un modul din cadrul pregãtirii profesionale include competenţe din diferite unitãţi de competenţã, eliberarea adeverinţei de modul este condiţionatã de demonstrarea tuturor acestor competenţe.
Elevul (candidatul) este informat cã, în cazul pregãtirii profesionale, el poate beneficia de recunoaşterea parţialã a unui modul/unitãţi de competenţã, adicã numai de o parte a competenţelor agregate unui modul sau incluse în unitatea de competenţã. Candidatul primeşte în urma recunoaşterii parţiale o adeverinţã de competenţe în care sunt consemnate notele obţinute pentru fiecare competenţã în parte, indicându-se modulul şi unitatea de competenţã în care este inclusã competenţa. Decizia privind competenţa candidatului se stabileşte pentru fiecare competenţã pentru care a fost evaluat candidatul. Dovezile de competenţã rezultate pe parcursul evaluãrii sunt analizate şi apreciate de cãtre comisia de evaluare/evaluator, în raport cu cerinţele standardului de pregãtire profesionalã.
3.9. Înregistrarea rezultatelor evaluãrii şi recunoaşterii competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale
1. Unitãţile de învãţãmânt pãstreazã, pentru fiecare elev (candidat) evaluat, respectând condiţiile legale de arhivare a actelor de studii, urmãtoarele documente:
a) cererea de înscriere în procesul de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale;
b) dosarul de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale, împreunã cu dovezile de competenţã colectate.
2. Dosarul de evaluare şi recunoaştere a competenţelor dobândite anterior pe cãi nonformale şi informale include:
a) elementele de identificare: numele candidatului, denumirea calificãrii profesionale, numele evaluatorului, unitatea de învãţãmânt, data susţinerii fiecãrei evaluãri;
b) lista modulelor/unitãţilor de competenţã la care se face evaluarea;
c) seturile de probe de evaluare, testele administrate candidatului (întrebãri specifice pentru testul scris şi oral, activitãţile realizate la o simulare sau demonstraţie structuratã ori urmãrite la observarea directã, tema de proiect şi detaliile tehnice necesare realizãrii acestuia, fişa de autoevaluare completatã);
d) dovezile de competenţã care rezultã din aplicarea probelor;
e) fişa de înregistrare a rezultatelor;
f) feed-backul din partea candidatului referitor la modul de îndrumare şi de manifestare a evaluatorului, la modul de derulare a întregului proces de evaluare, la accesul la materiale şi documentaţie.
3.10. Valorificarea recunoaşterii competenţelor profesionale obţinute pe cãi nonformale şi informale
1. Prin evaluarea şi recunoaşterea tuturor competenţelor profesionale, din toate unitãţile de competenţã tehnicã generalã şi specializatã, participantul în Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior nu mai parcurge modulele de specialitate din anii II, III şi IV; la instruirea practicã comasatã poate sã se prezinte la o parte din orele alocate, în vederea pregãtirii pentru susţinerea examenului pentru certificarea competenţelor profesionale.
2. Recunoaşterea anumitor competenţe din standardul de pregãtire profesionalã atrage eliminarea din programul individualizat de pregãtire al elevului respectiv a competenţelor şi a conţinuturilor aferente, selectate din "Tabelul de corelare a competenţelor şi conţinuturilor" din curriculumul de specialitate. Conţinuturile pe care candidatul le mai are de parcurs însumeazã un numãr total de ore care vor fi distribuite, începând cu anul II, astfel încât candidatul se poate afla în una din urmãtoarele situaţii:
a) finalizeazã şi promoveazã modulele/conţinuturile din modulele rãmase, conform programului individualizat de pregãtire, la sfârşitul anului II;
b) finalizeazã şi promoveazã modulele/conţinuturile din modulele rãmase, conform programului individualizat de pregãtire, la sfârşitul anului III;
c) finalizeazã şi promoveazã modulele/conţinuturile din modulele rãmase, conform programului individualizat de pregãtire, în timpul anului IV.
Participanţii din cadrul Programului "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior, care au obţinut nivelul 1 de calificare, recunoscut la nivel naţional, în urma finalizãrii unui program de formare profesionalã continuã oferit de cãtre un furnizor de formare profesionalã autorizat conform legii, au posibilitatea fie sã urmeze Programul " A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior, fãrã pregãtirea de specialitate şi fãrã instruirea practicã comasatã, fie sã opteze pentru o calificare profesionalã de nivel 1, caz în care beneficiazã de pregãtire profesionalã dupã un program individualizat de pregãtire.
CAP. IV
Procesul de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite pe parcursul programului
4. 1. Caracteristici generale
Procesul de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite pe parcursul programului are urmãtoarele caracteristici:
a) este un proces organizat flexibil; elevii (candidaţii) înscrişi în Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior parcurg module ale educaţiei de bazã, conform planuluicadru pentru Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior, şi module ale curriculumului de specialitate (TVET) pentru o anume calificare de nivel 1 solicitatã şi sunt evaluaţi în vederea recunoaşterii competenţelor, în momente diferite;
b) este un proces transparent; candidatul este informat cu privire la modul de desfãşurare a evaluãrii, dupã înscriere, în perioada de iniţiere şi orientare.
4.2. Repere pentru evaluarea şi recunoaşterea competenţelor dobândite pe parcursul programului
Elevii înscrişi în Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior, în urma parcurgerii modulelor, vor fi evaluaţi în vederea recunoaşterii competenţelor dobândite pe parcurs, pe baza standardelor de performanţã, în cazul educaţiei de bazã, şi a standardului de pregãtire profesionalã, în cazul pregãtirii profesionale.
Evaluarea competenţelor dobândite pe parcursul programului este efectuatã de cãtre profesorul de specialitate de la modul.
4.3. Posibilitãţi de evaluare a competenţelor dobândite pe parcursul programului
Formele de evaluare utilizate în cadrul Programului "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior pentru evaluarea competenţelor dobândite pe parcursul programului sunt:
a) evaluare cu rol de diagnozã, pentru modulele educaţiei de bazã;
b) evaluarea curentã;
c) evaluarea finalã de modul;
d) evaluare finalã de an.
4.4. Termene pentru procesul de evaluare şi recunoaştere a competenţelor dobândite pe parcursul programului
a) Pentru competenţele dobândite pe parcursul programului, evaluarea curentã se realizeazã atât pentru educaţia de bazã, cât şi pentru pregãtirea profesionalã, în cadrul sãptãmânilor de curs.
b) Evaluarea finalã de modul (unde este cazul), evaluarea finalã de an şi evaluarea cu rol de diagnozã se realizeazã conform intervalelor stabilite la art. 13 şi 19 din metodologie.
c) Modulele restante din toţi anii de studiu (într-o proporţie mai micã decât 25% pentru fiecare an) pot fi evaluate în cadrul sesiunilor de evaluare organizate anual sau în perioada în care se poate acorda sprijinul suplimentar, conform prevederilor din anexa nr. 3 b).
4. 5. Alocarea creditelor în urma aplicãrii procedurii de evaluare şi de recunoaştere a competenţelor dobândite pe parcursul programului
a) Evaluarea competenţelor dobândite pe parcursul programului se finalizeazã prin alocarea unui numãr de credite corespunzãtor fiecãrui modul, din totalul celor 60 de credite alocate Programului "A doua şansã" pentru învãţãmântul secundar inferior, dintre care 30 de credite alocate educaţiei de bazã şi alte 30 de credite alocate pregãtirii profesionale.
b) Creditele sunt acumulate de cãtre fiecare elev (candidat) potrivit numãrului de credite alocat modulelor prin planul-cadru de învãţãmânt.
c) Numãrul de credite pentru fiecare modul din curriculumul TVET este estimat, în baza numãrului de ore alocat, din numãrul total de credite al blocului de module de pregãtire profesionalã, al fiecãrui an de studiu, conform planului-cadru de învãţãmânt.
d) Pentru a aloca unui candidat numãrul de credite corespunzãtor unui modul, procedura de evaluare trebuie sã se finalizeze cu promovarea modulului.
4. 6. Încheierea mediei modulelor parcurse
a) Pentru ca procesul de evaluare sa fie transparent, profesorul de specialitate trebuie sã informeze elevul referitor la standardele de performanţã/standardele de pregãtire profesionalã la care se raporteazã în acest proces; elevul este informat şi despre procedura de evaluare şi de obţinere a creditelor.
b) Media la modulele studiate pe parcursul programului, pentru modulele educaţiei de bazã, se calculeazã ca medie ponderatã, din care 30% este ponderea notelor acordate pe parcurs, 20% ponderea portofoliului elaborat pentru modulul respectiv şi 50% nota acordatã la evaluarea finalã a modulului. Calculul mediei modulelor frecventate se realizeazã astfel: