Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 2.262 din 29 decembrie 2005  privind autorizarea personalului cu responsabilitati in siguranta circulatiei care urmeaza sa desfasoare pe propria raspundere activitati specifice transportului feroviar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 2.262 din 29 decembrie 2005 privind autorizarea personalului cu responsabilitati in siguranta circulatiei care urmeaza sa desfasoare pe propria raspundere activitati specifice transportului feroviar

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 113 din 7 februarie 2006
În temeiul prevederilor art. 4 lit. f) din anexa nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 626/1998 privind organizarea şi funcţionarea Autoritãţii Feroviare Române - AFER, ale <>art. 2 alin. (1) lit. d) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.663/2004 privind organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional de Calificare şi Instruire Feroviarã - CENAFER şi ale <>art. 5 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului emite urmãtorul ordin:

ART. 1
În scopul asigurãrii cerinţelor privind siguranţa circulaţiei trenurilor, securitatea transporturilor şi calitatea serviciilor în transportul feroviar, personalul cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei care urmeazã sã desfãşoare pe propria rãspundere activitãţi specifice transportului feroviar de organizare, de conducere şi de efectuare a circulaţiei trenurilor şi/sau a operaţiunilor de manevrã, de conducere şi de deservire a vehiculelor feroviare motoare, de manipulare a instalaţiilor de siguranţã a circulaţiei, de verificare, de întreţinere şi/sau de revizie tehnicã a elementelor infrastructurii feroviare şi a vehiculelor feroviare trebuie sã fie autorizat în condiţiile prezentului ordin.
ART. 2
(1) În sensul prezentului ordin prin unitate feroviarã se înţelege administratorul de infrastructurã feroviarã, gestionarii de infrastructurã feroviarã neinteroperabilã, deţinãtorii de linii ferate industriale, operatorii de transport feroviar licenţiaţi, operatorii de manevrã feroviarã autorizaţi, furnizorii feroviari autorizaţi pentru construirea, modernizarea, repararea şi întreţinerea infrastructurii feroviare, precum şi orice alt operator economic al cãrui personal desfãşoarã activitãţile prevãzute la art. 1.
(2) Unitãţile feroviare sunt obligate sã utilizeze în desfãşurarea activitãţilor prevãzute la art. 1 numai personal cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei autorizat conform prevederilor prezentului ordin.
ART. 3
(1) Autorizarea personalului cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei, care urmeazã sã desfãşoare pe propria rãspundere activitãţi specifice transportului feroviar, se efectueazã de Autoritatea Feroviarã Românã - AFER, la solicitarea unitãţilor feroviare sau a persoanelor fizice, în condiţiile prezentului ordin.
(2) Condiţiile pentru organizarea şi desfãşurarea examenului de autorizare a personalului cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei, care urmeazã sã desfãşoare pe propria rãspundere activitãţi specifice transportului feroviar prevãzute la art. 1, se asigurã de Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviarã - CENAFER.
ART. 4
(1) Autorizarea personalului cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei, care urmeazã sã desfãşoare pe propria rãspundere activitãţi specifice transportului feroviar prevãzute la art. 1, se efectueazã în condiţiile stabilite în Normele pentru autorizarea personalului cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei, care urmeazã sã desfãşoare pe propria rãspundere activitãţi specifice transportului feroviar, prevãzute în anexa nr. 1 la prezentul ordin.
(2) Lista funcţiilor personalului cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei, care urmeazã sã desfãşoare pe propria rãspundere activitãţi specifice transportului feroviar, operaţii specifice altor funcţii, tipuri de instalaţii de siguranţã a circulaţiei şi activitãţi specifice în activitatea de manevrã şi/sau de conducere a trenurilor, pentru care este obligatorie autorizarea, precum şi modelul-cadru al permisului de conducere pe tip de locomotivã-automotor şi al autorizaţiilor sunt prevãzute în anexa nr. 2 la prezentul ordin.
ART. 5
Condiţiile şi duratele minime de instruire practicã şi de stagiu în vederea autorizãrii se stabilesc de Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviarã - CENAFER prin decizie a directorului general, cu avizul Autoritãţii Feroviare Române - AFER.
ART. 6
Prestaţiile efectuate de Autoritatea Feroviarã Românã - AFER şi de Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviarã - CENAFER în vederea autorizãrii, precum şi eliberarea de duplicate se efectueazã pe bazã de tarife aprobate de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
ART. 7
Autoritatea Feroviarã Românã - AFER, Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviarã - CENAFER, precum şi unitãţile feroviare vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 8
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 9
La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin orice prevederi contrare din Ordinul ministrului transporturilor şi telecomunicaţiilor nr. 1.789/1984 privind perfecţionarea pregãtirii profesionale a lucrãtorilor din transporturi şi telecomunicaţii, din Dispoziţia preşedintelui Societãţii Naţionale de Cãi Ferate Române nr. 1/75/1996 privind organizarea activitãţii de perfecţionare a pregãtirii profesionale, a verificãrii periodice şi a autorizãrii personalului, din Ordinul ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 716/2001 privind autorizarea mecanicilor de locomotivã-automotor pentru a deservi mijloace de tracţiune şi/sau instalaţiile de siguranţã a circulaţiei cu care sunt echipate acestea, în activitatea de manevrã şi sau remorcare a trenurilor, precum şi din alte reglementãri specifice îşi înceteazã aplicabilitatea.
ART. 10
Nerespectarea prevederilor prezentului ordin atrage rãspunderea juridicã potrivit legii.
ART. 11
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul transporturilor,
construcţiilor şi turismului,
Gheorghe Dobre

Bucureşti, 29 decembrie 2005.
Nr. 2.262.

ANEXA 1

NORME
pentru autorizarea personalului cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei,
care urmeazã sã desfãşoare pe propria
rãspundere activitãţi specifice transportului feroviar

SECŢIUNEA 1
Generalitãţi

ART. 1
În scopul asigurãrii cerinţelor privind siguranţa circulaţiei trenurilor, securitatea transporturilor şi calitatea serviciilor în transportul feroviar, personalul cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei care urmeazã sã desfãşoare pe propria rãspundere activitãţi specifice transportului feroviar de organizare, de conducere şi de efectuare a circulaţiei trenurilor şi/sau a operaţiunilor de manevrã, de conducere şi de deservire a vehiculelor feroviare motoare, de manipulare a instalaţiilor de siguranţã a circulaţiei, de verificare, de întreţinere şi/sau de revizie tehnicã a elementelor infrastructurii feroviare şi a vehiculelor feroviare, denumit în continuare personal cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei, trebuie sã fie autorizat în condiţiile prezentelor norme.

SECŢIUNEA a 2-a
Autorizarea personalului

ART. 2
(1) Autorizarea personalului cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei, care urmeazã sã desfãşoare activitãţile prevãzute la art. 1, se efectueazã de Autoritatea Feroviarã Românã - AFER, denumitã în continuare AFER, la solicitarea scrisã a unitãţii feroviare sau a persoanelor fizice, în condiţiile prezentelor norme.
(2) Condiţiile pentru derularea examenului de autorizare a personalului cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei se asigurã de Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviarã - CENAFER, denumit în continuare CENAFER, prin dotãri proprii sau pe bazã de contracte încheiate cu unitãţi feroviare.
(3) Autorizarea personalului cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei se efectueazã în urmãtoarele cazuri:
a) dupã absolvirea cursurilor de calificare sau de recalificare pentru activitãţile prevãzute la art. 1;
b) dupã efectuarea programului de stagiu întocmit de unitatea feroviarã angajatoare, avizat de AFER, sau a unor etape specifice acestuia, pentru persoanele cu studii superioare;
c) pentru efectuarea unor activitãţi specifice unei funcţii pentru care este obligatorie autorizarea;
d) pentru efectuarea de operaţii specifice ale unor activitãţi suplimentare funcţiei pentru care deţine autorizaţie şi pentru care este obligatorie autorizarea;
e) pentru conducerea unui tip de locomotivã-automotor sau a altui tip de vehicul feroviar motor;
f) pentru manipularea unui tip de instalaţie de siguranţã a circulaţiei pentru care este obligatorie autorizarea;
g) pentru conducerea sau deservirea de vehicule feroviare noi/modernizate, la manipularea de tipuri de instalaţii de siguranţã a circulaţiei noi/modernizate sau la efectuarea unor activitãţi sau operaţii specifice noi;
h) la reluarea activitãţii personalului care a întrerupt activitatea mai mult de 12 luni consecutive.
ART. 3
În vederea autorizãrii personalului cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei, unitãţile feroviare au urmãtoarele obligaţii:
a) sã verifice îndeplinirea condiţiilor specifice minime de instruire practicã şi de stagiu în vederea autorizãrii;
b) sã punã la dispoziţie dotãrile specifice proprii necesare derulãrii probelor practice în vederea autorizãrii, în baza convenţiilor încheiate cu CENAFER;
c) sã asigure participarea personalului la examenul de autorizare;
d) sã transmitã la AFER şi CENAFER, în termenele stabilite, documentele necesare autorizãrii.
ART. 4
(1) Comisia de examinare în vederea autorizãrii personalului propriu unitãţilor feroviare va fi compusã din:
a) un reprezentant de specialitate al Inspectoratului de Stat Feroviar din cadrul AFER, în calitate de preşedinte;
b) un reprezentant al CENAFER, atestat de AFER conform reglementãrilor specifice, în calitate de membru;
c) un reprezentant al unitãţii feroviare, atestat de AFER conform reglementãrilor specifice, în calitate de membru.
(2) Comisia de examinare se aprobã de directorul general al AFER, la propunerea inspectorului de stat şef, în baza nominalizãrilor transmise de CENAFER şi de conducerea unitãţii feroviare.
(3) Comisia de examinare în vederea autorizãrii persoanelor fizice va fi compusã din:
a) un reprezentant de specialitate al Inspectoratului de Stat Feroviar din cadrul AFER, în calitate de preşedinte;
b) doi reprezentanţi ai CENAFER, atestaţi de AFER conform reglementãrilor specifice, în calitate de membri.
ART. 5
(1) Candidaţilor care au obţinut calificativul "corespunzãtor" în urma susţinerii examenului de autorizare li se elibereazã un document care poate fi, dupã caz:
a) autorizaţie;
b) permis de conducere pe tip de locomotivã-automotor, denumit în continuare permis de conducere.
(2) Autorizaţia sau permisul de conducere se elibereazã de AFER în baza procesului-verbal întocmit de comisia de examinare.
(3) Autorizaţia este valabilã pe perioadã nelimitatã, în condiţiile vizãrii sale la 5 ani de AFER, dacã personalul cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei:
a) a fost declarat "corespunzãtor" la ultima verificare profesionalã periodicã;
b) este "apt" medical şi psihologic pentru funcţia pentru care a fost autorizat.
(4) Permisul de conducere este valabil pe perioadã nelimitatã, cu condiţia preschimbãrii sale la fiecare 5 ani.
ART. 6
(1) Autorizaţia dã dreptul posesorului sã efectueze pe propria rãspundere activitãţile specifice funcţiei pentru care a fost autorizat, sã efectueze operaţii specifice altor funcţii, sã manipuleze tipuri de instalaţii de siguranţã a circulaţiei pentru care a fost autorizat, sã conducã tipuri de vehicule feroviare motoare, altele decât locomotive-automotoare şi sã desfãşoare activitãţi specifice în activitatea de manevrã şi/sau de conducere a trenurilor.
(2) Permisul de conducere dã dreptul posesorului sã conducã un anumit tip de locomotivã-automotor, cu obligativitatea obţinerii unei autorizaţii pentru efectuarea unor activitãţi specifice în activitatea de manevrã şi/sau de conducere a trenurilor.
ART. 7
(1) Candidaţii care au obţinut calificativul "necorespunzãtor" în urma susţinerii examenului de autorizare se pot prezenta la o a doua examinare dupã cel puţin 30 de zile, dar nu mai mult de 3 luni de la data primului examen.
(2) Candidaţii care nu au promovat a doua examinare se pot prezenta la a treia examinare dupã o perioadã de 6 luni de la a doua examinare, numai dupã efectuarea unui nou stagiu în vederea autorizãrii, durata stagiului fiind egalã cu durata prevãzutã în cazul întreruperii activitãţii mai mult de 12 luni consecutive.

SECŢIUNEA a 3-a
Suspendarea/retragerea autorizaţiilor

ART. 8
(1) Autorizaţia/autorizaţiile, dupã caz, se suspendã şi îşi înceteazã temporar valabilitatea atunci când:
a) pe durata cercetãrii cauzelor care au stat la baza producerii de accidente sau evenimente feroviare comisia de cercetare solicitã acest lucru - pânã la termenul dispus de comisia de cercetare;
b) personalul autorizat se face vinovat de producerea accidentelor sau a evenimentelor feroviare, dacã s-a dispus acest lucru prin dosarul de cercetare - pânã la termenul dispus prin dosarul de cercetare;
c) personalul autorizat care conform deciziei comisiei medicale/psihologice de siguranţa circulaţiei elibereazã un aviz "inapt temporar" din punct de vedere medical şi/sau psihologic pentru funcţia în care a fost autorizat - pânã la obţinerea avizului din partea comisiei medicale/psihologice a avizului "apt";
d) personalul autorizat are avizul medical şi/sau psihologic expirat pentru funcţia în care a fost autorizat - pânã la prezentarea avizului "apt";
e) personalul autorizat nu a fost verificat profesional periodic la termenele stabilite conform reglementãrilor specifice sau a fost declarat "necorespunzãtor" în urma verificãrii profesionale periodice - pânã la obţinerea rezultatului "corespunzãtor" la verificarea profesionalã periodicã;
f) personalul autorizat a întrerupt activitatea mai mult de 12 luni consecutive în activitãţile specifice funcţiei pentru care a fost autorizat, în conducerea tipurilor de vehicule feroviare motoare, în desfãşurarea activitãţilor specifice de manevrã şi/sau de conducere a trenurilor (inclusiv pe pante mari şi în sistem simplificat), în desfãşurarea operaţiunilor specifice altor activitãţi şi în manipularea tipurilor de instalaţii de siguranţã a circulaţiei, care sunt înscrise în autorizaţie - pânã la promovarea examenului de reautorizare.
(2) Autorizaţia/autorizaţiile, dupã caz, se retrag şi îşi înceteazã definitiv valabilitatea atunci când:
a) personalul autorizat se face vinovat de producerea accidentelor sau a evenimentelor feroviare, dacã s-a dispus acest lucru prin dosarul de cercetare;
b) personalul autorizat devine "inapt" din punct de vedere medical şi/sau psihologic pentru funcţia în care fost autorizat.
(3) Unitãţile feroviare au obligaţia sã procedeze la ridicarea imediatã a autorizaţiilor pentru cazurile prevãzute la alin. (1) lit. c), d), e), f) şi la alin. (2) lit. b).
ART. 9
(1) Personalul posesor al legitimaţiei speciale de control şi inspecţie de stat poate propune suspendarea/retragerea autorizaţiei în cazurile prevãzute la art. 8 în baza unei note de constatare, adusã la cunoştinţã unitãţii feroviare angajatoare, care va proceda la ridicarea imediatã a autorizaţiei.
(2) Dupã ridicarea autorizaţiei, unitatea feroviarã o va transmite în termen de maximum 5 zile lucrãtoare la AFER, iar în cazul în care autorizaţia nu poate fi ridicatã, unitatea feroviarã va notifica acest fapt la AFER, în acelaşi termen, motivând cauzele.
(3) Dreptul de a dispune suspendarea sau retragerea autorizaţiei personalului utilizat în funcţii cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei revine conducerii AFER.
ART. 10
AFER va transmite unitãţii feroviare în termen de 5 zile lucrãtoare de la primirea autorizaţiei sau notificãrii prevãzute la art. 9 alin. (2), în scris, decizia privind suspendarea/retragerea autorizaţiei/autorizaţiilor, dupã caz.
ART. 11
Dacã în cadrul acţiunilor de control sau inspecţie de stat personalul AFER posesor al legitimaţiei speciale de control şi inspecţie de stat constatã existenţa unuia dintre cazurile prevãzute la art. 8 care nu a fost respectat de unitatea feroviarã, se dispune suspendarea sau retragerea, dupã caz, a autorizaţiei/autorizaţiilor personalului care nu a fost tratat şi se dispun mãsurile legale ce se impun împotriva celor vinovaţi. Acest fapt va fi notificat imediat, în scris, unitãţii feroviare şi conducerii AFER.
ART. 12
(1) Prin suspendarea autorizaţiei, personalului cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei i se interzice pe durata stabilitã dreptul de a efectua pe propria rãspundere activitãţile specifice înscrise în autorizaţie.
(2) Pentru perioada suspendãrii unitatea feroviarã poate solicita autorizarea într-o altã funcţie a posesorului autorizaţiei suspendate, în codiţiile prezentelor norme.
ART. 13
(1) Dupã expirarea perioadei de suspendare AFER notificã în scris unitatea feroviarã şi înmâneazã autorizaţia sub semnãturã reprezentantului unitãţii feroviare.
(2) Pentru cazul prevãzut la art. 8 alin. (1) lit. b), autorizaţia se înmâneazã reprezentantului unitãţii feroviare numai dupã obţinerea calificativului "corespunzãtor" la o verificare profesionalã suplimentarã a personalului cãruia i s-a suspendat autorizaţia.
ART. 14
(1) Prin retragerea autorizaţiei, personalului cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei i se retrage dreptul de a efectua pe propria rãspundere activitãţile specifice înscrise în autorizaţie.
(2) Pentru personalul cãruia i-a fost retrasã autorizaţia, eliberarea unei noi autorizaţii de acelaşi tip se va face dupã minimum 12 luni de la data retragerii acesteia şi efectuarea unui nou stagiu în vederea autorizãrii, în condiţiile prezentelor norme.

SECŢIUNEA a 4-a
Programarea şi organizarea examenului de autorizare

ART. 15
(1) Examinarea în vederea autorizãrii personalului cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei necesitã parcurgerea urmãtoarelor etape:
a) solicitarea unitãţii feroviare sau, dupã caz, a persoanei fizice;
b) verificarea îndeplinirii condiţiilor obligatorii pentru participarea la examenul de autorizare;
c) programarea, stabilirea locului şi a datei de desfãşurare a examenului şi numirea comisiei de examinare în vederea autorizãrii;
d) asigurarea condiţiilor pentru derularea examenului de autorizare;
e) desfãşurarea examenului, care constã în:
- proba de evaluare a cunoştinţelor teoretice şi corectarea lucrãrilor;
- proba de evaluare a deprinderilor practice şi acordarea calificativului;
f) stabilirea rezultatelor în comisie şi întocmirea prcesului-verbal de examinare;
g) întocmirea documentelor în vederea eliberãrii autorizaţiei.
(2) Responsabilitãţile de la alin. (1) lit. c) şi g) revin AFER, cele de la lit. b) şi d) revin CENAFER, cele de la lit. a) revin unitãţii feroviare sau persoanei fizice, iar cele de la lit. e) şi f) revin comisiei de examinare.
ART. 16
(1) Pentru autorizarea personalului propriu, unitãţile feroviare vor depune la CENAFER dosarul individual al fiecãrui candidat, care trebuie sã conţinã documente din care sã reiasã calificarea de bazã, pregãtirea profesionalã a candidatului, stagiile efectuate, rezultatul ultimei verificãri profesionale periodice (dacã este cazul), dovada cã este "apt" medical şi psihologic pentru funcţia pentru care solicitã autorizarea, precum şi personalul propriu nominalizat pentru participarea în comisia de examinare.
(2) Documentele din dosarele individuale prevãzute la alin. (1) se vor certifica pentru conformitate cu originalul de compartimentul resurse umane al unitãţii feroviare solicitante sau de un notar autorizat, în cazul persoanelor fizice.
ART. 17
(1) CENAFER va verifica dosarele şi va transmite în scris AFER, în maximum 10 zile lucrãtoare, lista persoanelor care îndeplinesc condiţiile pentru examinare, nominalizarea personalului CENAFER pentru participarea în comisia de examinare şi propunerea privind locul desfãşurãrii examinãrii.
(2) AFER, dupã verificarea documentelor prevãzute la alin. (1), va transmite CENAFER, în termen de 5 zile lucrãtoare, documente privind:
a) aprobarea componenţei comisiei de examinare, a locului şi a datei desfãşurãrii examinãrii;
b) lista cu persoanele admise pentru examinare şi, dupã caz, motivarea cauzelor eventualelor respingeri.
(3) CENAFER va comunica unitãţii feroviare, în termen de 5 zile lucrãtoare de la primirea documentelor prevãzute la alin. (2), urmãtoarele:
a) lista cu persoanele admise pentru examinare şi, dupã caz, motivarea cauzelor eventualelor respingeri;
b) componenţa comisiei de examinare, locul şi data desfãşurãrii examinãrii;
c) tarifele de examinare, respectiv cele de eliberare a autorizaţiilor, precum şi conturile AFER şi CENAFER în care se achitã aceste tarife.
ART. 18
Data desfãşurãrii examinãrii în vederea autorizãrii nu poate depãşi 30 de zile lucrãtoare de la solicitarea unitãţii feroviare.
ART. 19
Pentru persoanele fizice care solicitã examinarea în vederea autorizãrii se vor parcurge aceleaşi etape de la art. 16 şi 17 din prezentele norme.

SECŢIUNEA a 5-a
Desfãşurarea examenului de autorizare

ART. 20
Comisia de examinare în vederea autorizãrii îşi desfãşoarã activitatea numai în componenţã completã.
ART. 21
Comisia de examinare acceptã participarea la examinare în vederea autorizãrii numai a persoanelor cuprinse în lista prevãzutã la art. 17 alin. (3) lit. a) şi care fac dovada achitãrii tarifelor menţionate la art. 17 alin. (3) lit. c).
ART. 22
Persoanele fizice pot susţine examinarea în vederea autorizãrii în acelaşi timp cu personalul aparţinând unitãţilor feroviare, evaluarea rezultatelor stabilindu-se în acest caz de comisia prevãzutã la art. 4 alin. (3) din prezentele norme.
ART. 23
(1) Comisia de examinare în vederea autorizãrii va stabili subiectele de evaluare a cunoştinţelor teoretice şi durata probei teoretice, care va fi de minimum 2 ore şi de maximum 4 ore.
(2) Evaluarea cunoştinţelor teoretice se face prin lucrare scrisã sau prin test tip grilã.
(3) Lucrarea scrisã prevãzutã la alin. (2) este grupatã pe materii de examinare, fiecare materie având minimum 5 subiecte.
(4) Testul tip grilã prevãzut la alin. (2) este grupat pe materii, fiecare materie conţinând minimum 3 întrebãri. Testul va avea prevãzut minimum 3 rãspunsuri sugerate, care pot fi:
a) nici un rãspuns corect;
b) un singur rãspuns corect.
(5) În cazul probei practice evaluarea se face prin aprecierea în timpul probei a aptitudinilor şi a deprinderilor, precum şi a modului de aplicare a cunoştinţelor teoretice.
ART. 24
(1) Aprecierea nivelului de pregãtire la examenul în vederea autorizãrii se face astfel:
I. la proba teoreticã:
a) pentru lucrarea scrisã:
- cu note de la 1 la 10 acordate de fiecare membru al comisiei de examinare pentru fiecare subiect; în cazul în care diferenţa notelor acordate de membrii comisiei pentru un subiect este de 2 puncte sau mai mare, preşedintele comisiei mediazã şi stabileşte nota la subiectul respectiv;
- media aritmeticã a notelor acordate pentru subiectele unei materii, calculatã cu douã zecimale, constituie nota pentru materia respectivã de examinare;
- în cazul în care la una dintre materiile de examinare candidatul a obţinut media aritmeticã sub 5,00 (cinci), nota finalã la lucrarea scrisã nu se mai calculeazã, candidatul fiind declarat "necorespunzãtor" la examenul de autorizare;
- media aritmeticã a notelor pentru fiecare materie de examinare, calculatã cu douã zecimale, constituie nota finalã la lucrarea scrisã;
- candidatul care a obţinut nota finalã la lucrarea scrisã de cel puţin 5,00 (cinci) este declarat "corespunzãtor" la proba teoreticã;
b) pentru testul tip grilã:
- cu 10 puncte pentru fiecare rãspuns corect sau 0 puncte pentru fiecare rãspuns greşit;
- media aritmeticã a punctelor acordate pentru întrebãrile unei materii, calculatã cu douã zecimale, constituie nota pentru materia respectivã de examinare;
- în cazul în care la una dintre materiile de examinare candidatul a obţinut media aritmeticã sub 5,00 (cinci), nota finalã la lucrarea test tip grilã nu se mai calculeazã, candidatul fiind declarat "necorespunzãtor" la examenul de autorizare;
- media aritmeticã a notelor calculate cu douã zecimale pentru fiecare materie de examinare constituie nota finalã la lucrarea tip test grilã;
- candidatul care a obţinut nota finalã la lucrarea test tip grilã de cel puţin 5,00 (cinci) este declarat "corespunzãtor" la proba teoreticã;
II. la proba practicã - în funcţie de aptitudinile şi deprinderile dovedite candidatul va fi declarat "corespunzãtor" sau "necorespunzãtor".
(2) Candidatul care obţine calificativul "corespunzãtor" la proba teoreticã şi practicã este declarat autorizat.

SECŢIUNEA a 6-a
Stabilirea rezultatelor examenului de autorizare, întocmirea documentelor, eliberarea autorizaţiei

ART. 25
(1) Dupã susţinerea examenului în vederea autorizãrii se întocmeşte un proces-verbal de examinare.
(2) Procesul-verbal de examinare va conţine urmãtoarele date:
a) locul şi data desfãşurãrii examenului de autorizare;
b) datele de identificare a candidaţilor, notele pentru fiecare subiect, mediile aritmetice la materiile de examinare, notele finale la proba teoreticã, precum şi calificativele obţinute la cele douã probe;
c) tipul de autorizaţie pentru care s-a stabilit rezultatul examenului, pentru fiecare candidat care a obţinut calificativul "corespunzãtor";
d) componenţa comisiei.
(3) Procesul-verbal de examinare se întocmeşte în 3 exemplare (câte un exemplar pentru fiecare membru al comisiei) şi este semnat de cãtre toţi membrii comisiei, respectiv în douã exemplare, la examinarea persoanelor fizice.
(4) În procesul-verbal de examinare se va consemna şi personalul care a obţinut calificativul "necorespunzãtor" şi, dacã este cazul, personalul care a absentat la examenul de autorizare.
(5) Pentru personalul care a fost declarat necorespunzãtor sau care a absentat la examenul de autorizare, AFER şi CENAFER nu va restitui tarifele corespunzãtoare autorizãrii. Pentru cazuri justificate conducerea AFER poate decide reprogramarea examinãrii persoanelor care au absentat, fãrã plata suplimentarã a tarifelor corespunzãtoare autorizãrii.
ART. 26
(1) Directorul general AFER va semna autorizaţia sau, dupã caz, permisul de conducere pentru fiecare candidat care a obţinut calificativul "corespunzãtor" la examenul de autorizare.
(2) AFER va afişa la sediul sãu rezultatele examenului de autorizare, în termen de cel mult 3 zile lucrãtoare de la data susţinerii examenului.
(3) Autorizaţiile sau permisele de conducere se vor elibera, sub semnãturã, reprezentantului unitãţii feroviare sau, dupã caz, persoanei fizice, în termen de cel mult 5 zile lucrãtoare de la data afişãrii rezultatelor examenului de autorizare.
(4) Dacã autorizaţiile sau permisele de conducere nu au fost ridicate de la AFER în termen de 12 luni de la data susţinerii examenului din cauze imputabile unitãţilor feroviare sau, dupã caz, persoanelor fizice, examenul de autorizare se anuleazã.
ART. 27
Datele referitoare la autorizarea personalului cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei, respectiv numele şi prenumele personalului autorizat, seria, numãrul şi data eliberãrii permisului de conducere/autorizaţiei, se vor consemna în Registrul de evidenţã a autorizaţiilor, care este gestionat de AFER.

SECŢIUNEA a 7-a
Contestaţii

ART. 28
(1) Contestaţiile privind rezultatele examenului de autorizare se depun în scris la AFER, în termen de douã zile lucrãtoare de la data afişãrii rezultatului examenului.
(2) Soluţionarea contestaţiilor se va face în termen de maximum 5 zile lucrãtoare de la data primirii contestaţiei, de cãtre o comisie având componenţa prevãzutã la art. 4, nominalizatã de directorul general al AFER. Reprezentanţii comisiei vor fi alţii decât cei care au participat în comisia de autorizare.

SECŢIUNEA a 8-a
Dispoziţii tranzitorii

ART. 29
(1) Autorizaţiile emise pânã la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin rãmân valabile pânã la data eliberãrii noului model, dacã nu îşi înceteazã temporar/definitiv valabilitatea pentru cazurile prevãzute la art. 8 din prezentele norme.
(2) AFER va elibera noul model de autorizaţie şi permisul de conducere conform prezentelor norme, astfel încât personalul cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei sã le deţinã pânã la data de 31 decembrie 2007.
ART. 30
(1) Unitãţile feroviare vor solicita AFER eliberarea noului model de autorizaţie şi/sau permisul de conducere, în maximum 30 de zile lucrãtoare de la data primei verificãri profesionale periodice efectuate de CENAFER pentru personalul declarat "corespunzãtor".
(2) Pentru obţinerea noului model de autorizaţie şi/sau a permisului de conducere unitãţile feroviare vor depune la CENAFER un dosar individual al salariatului, pentru care solicitã eliberarea noului model, care va cuprinde: autorizaţiile pe care le deţine salariatul, calificarea de bazã, pregãtirea profesionalã, rezultatul verificãrii profesionale periodice şi avizul medical şi psihologic pentru funcţia pentru care se solicitã autorizarea.
(3) CENAFER va verifica documentele depuse şi va transmite unitãţii feroviare în termen de 10 zile lucrãtoare de la primirea documentelor şi a achitãrii tarifului aferent verificãrii avizul pentru eliberarea unui permis de conducere şi/sau a noului model de autorizaţie.
(4) La solicitarea unitãţii feroviare, AFER va elibera noul model de autorizaţie şi/sau permis de conducere, în baza avizului CENAFER.
(5) AFER va percepe pentru eliberarea noului model de autorizaţie şi/sau permis de conducere, în condiţiile alin. (4), tariful corespunzãtor eliberãrii de duplicate.

SECŢIUNEA a 9-a
Dispoziţii finale

ART. 31
Eliberarea permiselor de conducere, a autorizaţiilor şi a duplicatelor, precum şi gestionarea acestora se asigurã de AFER.
ART. 32
(1) Eliberarea, retragerea, pierderea permiselor de conducere şi a autorizaţiilor se publicã în Buletinul AFER.
(2) Permisele de conducere şi autorizaţiile pierdute se declarã nule. La cererea unitãţii feroviare sau, dupã caz, a persoanei fizice, AFER poate elibera un duplicat.
ART. 33
CENAFER va arhiva dosarele personalului examinat, care au stat la baza susţinerii examenului în vederea autorizãrii.


ANEXA 2

LISTA
funcţiilor personalului cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei, care urmeazã sã desfãşoare pe propria rãspundere activitãţi specifice transportului feroviar, operaţii specifice altor funcţii, tipuri de instalaţii de siguranţã a circulaţiei şi activitãţi specifice în activitatea de manevrã şi/sau de conducere a trenurilor, pentru care este obligatorie autorizarea, precum şi modelul-cadru al permisului de conducere pe tip de locomotivã-automotor şi al autorizaţiilor

ART. 1
(1) Lista funcţiilor cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei din sistemul de transport feroviar, pentru care este obligatorie autorizarea personalului, este aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.663/2004 şi este prevãzutã în anexa nr. 1 la aceasta, listã ce poate fi actualizatã prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului.
(2) Funcţia de responsabil SC de la furnizorii feroviari autorizaţi pentru construirea, modernizarea, repararea şi întreţinerea infrastructurii feroviare, precum şi cea de la deţinãtorii de linii ferate industriale pot fi exercitate distinct sau prin cumul cu o funcţie cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei, numai dupã autorizare.
ART. 2
(1) Personalul care a obţinut calificarea de mecanic de locomotivã-automotor, pentru a putea conduce un anumit tip de locomotivã-automotor, trebuie sã deţinã un permis de conducere.
(2) Pentru efectuarea unor activitãţi specifice în activitatea de manevrã şi/sau de conducere a trenurilor mecanicul de locomotivã-automotor trebuie sã deţinã o autorizaţie pentru:
a) activitatea de manevrã în echipã completã;
b) activitatea de manevrã în sistem simplificat;
c) conducerea trenurilor de cãlãtori;
d) conducerea trenurilor de marfã;
e) conducerea trenurilor pe pante mari;
f) conducerea trenurilor de cãlãtori şi marfã (excepţie fac trenurile directe de marfã) în sistem simplificat (fãrã mecanic ajutor); aceastã autorizare permite şi activitatea de manevrã în sistem simplificat;
g) manipularea unor instalaţii de siguranţã a circulaţiei noi sau modernizate cu care sunt echipate locomotivele;
h) efectuarea de operaţii specifice altor funcţii sau manipularea unor tipuri de instalaţii de siguranţã a circulaţiei prevãzute la art. 4 din prezenta anexã.
(3) Personalul care deserveşte locomotive în activitatea de manevrã şi/sau de conducere a trenurilor, respectiv mecanicul ajutor locomotivã-automotor, trebuie sã deţinã o autorizaţie pentru exercitarea acestei funcţii.
(4) Pentru efectuarea unor operaţii specifice altor funcţii sau pentru manipularea unor tipuri de instalaţii de siguranţã a circulaţiei prevãzute la art. 4 din prezenta anexã, personalul de la alin. (1) trebuie sã fie autorizat.
ART. 3
Personalul care conduce sau deserveşte alte tipuri de vehicule feroviare motoare precum drezine-pantograf, maşini grele de cale, maşini grele de sudura cãii etc. trebuie sã deţinã o autorizaţie pentru exercitarea acestei funcţii.
ART. 4
Operaţiile specifice altor funcţii şi tipurile ale instalaţii de siguranţã a circulaţiei pentru care este obligatorie autorizarea sunt urmãtoarele:
- efectuarea probei frânei automate;
- manipularea instalaţiilor de încãlzit şi de iluminat ale vagoanelor;
- manipularea instalaţiilor de încãrcare-descãrcare ale vagoanelor şi asigurarea pãrţilor mobile ale vagoanelor;
- manipularea instalaţiilor de siguranţã a circulaţiei, cu care sunt echipate locomotivele, pentru menţinerea pe loc a acestora la manevrã şi/sau în circulaţia trenurilor, în cazul conducerii simplificate (fãrã mecanic ajutor);
- manevrarea macazului necentralizat;
- manipularea barierei mecanice sau a barierei automate;
- instalaţii de centralizare electromecanicã - CEM (cu şi fãrã bloc de linie automat - BLA, simplificat - BLAS sau semiautomat cu relee - BLSAR, CELS etc.);
- instalaţii de centralizare electrodinamicã - CED (cu şi fãrã bloc de linie automat - BLA, simplificat - BLAS sau semiautomat cu relee - BLSAR, pe linie simplã sau dublã, multiplã cu sens specializat sau banalizat);
- instalaţii de centralizare electronicã - CE;
- instalaţii de centralizare dispecer;
- instalaţii de asigurare cu încuietori cu chei, cu şi fãrã bloc pentru controlul poziţiei macazurilor şi semnalelor;
- instalaţii de mecanizare şi de automatizare a trierii vagoanelor;
- masa de manevrã şi coloana de manevrã;
- instalaţii de comandã de la distanţã a separatoarelor;
- manipularea unor instalaţii de siguranţã a circulaţiei noi sau modernizate.
ART. 5
Modelul-cadru al permisului de conducere pe tip de locomotivã-automotor este urmãtorul:


- faţã - - verso -
┌──────────────────────────────────────┐┌────────────────────────────────────┐
│ MINISTERUL TRANSPORTURILOR, ││ │
│ CONSTRUCŢIILOR ŞI TURISMULUI ││ │
│ AUTORITATEA FEROVIARĂ ROMÂNĂ-AFER ││ │
│ ││ │
│ PERMIS DE CONDUCERE ││ Permisul de conducere dã dreptul │
│pentru locomotivã-automotor tip ..... ││ posesorului sã conducã un anumit │
│ Seria ......... Nr. ......... ││ tip de locomotivã-automotor, cu │
│ ││ obligativitatea obţinerii unei │
│ MECANIC LOCOMOTIVĂ-AUTOMOTOR ││ autorizaţii pentru efectuarea │
│ ....................................││ unor activitãţi specifice în │
│ (numele, prenumele şi CNP) ││ activitatea de manevrã şi/sau de │
│ ││ conducere a trenurilor. │
│ Data eliberãrii: ................ ││ │
│ Data preschimbãrii: ............. ││ Prezentul permis este valabil │
│ ││ pe perioadã nelimitatã, cu │
│ Director general, ││ condiţia eliberãrii unui nou │
│ (numele, prenumele şi semnãtura L.S.)││ permis la 5 ani. │
│ ││ │
│ ││ │
└──────────────────────────────────────┘└────────────────────────────────────┘


ART. 6
Modelul-cadru al autorizaţiei pentru exercitarea funcţiei este urmãtorul (se elaboreazã pentru toate funcţiile cu responsabilitãţi în siguranţa circulaţiei din sistemul de transport feroviar, exclusiv pentru funcţia de mecanic locomotivã-automotor):


- faţã - - verso -
┌──────────────────────────────────────┐┌─────────────────────────────────────┐
│ MINISTERUL TRANSPORTURILOR, ││ │
│ CONSTRUCŢIILOR ŞI TURISMULUI ││ Autorizatia da dreptul titularului │
│ AUTORITATEA FEROVIARĂ ROMÂNĂ-AFER ││sa efectueze pe propria raspundere │
│ ││activitatile specifice functiei. │
│ AUTORIZATIE ││ │
│ pentru exercitarea functiei ││ Prezenta autorizatie este valabila │
│ ............................. ││ pe perioada nelimitata, │
│ ││ in conditiile respecarii prevede- │
│ Seria ..... Nr. ....... ││ rilor care au stat la baza elibe- │
│ ││ rarii acesteia si a vizarii sale │
│ Numele ....... prenumele ...... ││ la 5 ani. │
│ CNP ................. ││ │
│ ││ VIZE PERIODICE │
│ Data eliberarii: ............ ││┌─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┐│
│ │││Vala-│Vala-│Vala-│Vala-│Vala-│Vala-││
│ Director general, │││bila │bila │bila │bila │bila │bila ││
│ (numele, prenumele şi semnãtura L.S.)│││pana │pana │pana │pana │pana │pana ││
│ │││la...│la...│la...│la...│la...│la...││
│ │││(se a│(se a│(se a│(se a│(se a│(se a││
│ │││plica│plica│plica│plica│plica│plica││
│ │││tim- │tim- │tim- │tim- │tim- │tim- ││
│ │││bru) │bru) │bru) │bru) │bru) │bru) ││
│ ││└─────┴─────┴─────┴─────┴─────┴─────┘│
│ ││ │
└──────────────────────────────────────┘└─────────────────────────────────────┘


ART. 7
Modelul-cadru al autorizaţiei pentru efectuarea de operaţii specifice altor funcţii, pentru manipularea unor tipuri de instalaţii de siguranţã a circulaţiei şi pentru efectuarea unor activitãţi specifice în activitatea de manevrã şi/sau de conducere a trenurilor, pentru care este obligatorie autorizarea, este urmãtorul:


- faţã - - verso -
┌──────────────────────────────────────┐┌─────────────────────────────────────┐
│ ││ Autorizatia da dreptul titularului │
│ ││sa efectueze pe propria raspundere │
│ MINISTERUL TRANSPORTURILOR, ││operatiile specifice altor functii/ │
│ CONSTRUCŢIILOR ŞI TURISMULUI ││sa manipuleze tipurile de instalatii │
│ AUTORITATEA FEROVIARĂ ROMÂNĂ-AFER ││de siguranta circulatiei/sa efectue- │
│ ││ze activitatile specifice in activi- │
│ ││tatea de manevra si/sau de conducere │
│ AUTORIZATIE ││a trenurilor, inscrise in autorizatie│
│ pentru .................... ││ │
│ ││ Prezenta autorizatie este valabila │
│ ││ pe perioada nelimitata, │
│ ││ in conditiile respecarii prevede- │
│ Seria ..... Nr. ....... ││ rilor care au stat la baza elibe- │
│ ││ rarii acesteia si a vizarii sale │
│ Functia ...... Numele ....... ││ la 5 ani. │
│ prenumele ........ CNP ........ ││ │
│ ││ VIZE PERIODICE │
│ Data eliberarii: ............ ││┌─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┐│
│ │││Vala-│Vala-│Vala-│Vala-│Vala-│Vala-││
│ Director general, │││bila │bila │bila │bila │bila │bila ││
│ (numele, prenumele şi semnãtura L.S.)│││pana │pana │pana │pana │pana │pana ││
│ │││la...│la...│la...│la...│la...│la...││
│ │││(se a│(se a│(se a│(se a│(se a│(se a││
│ │││plica│plica│plica│plica│plica│plica││
│ │││tim- │tim- │tim- │tim- │tim- │tim- ││
│ │││bru) │bru) │bru) │bru) │bru) │bru) ││
│ ││└─────┴─────┴─────┴─────┴─────┴─────┘│
└──────────────────────────────────────┘└─────────────────────────────────────┘


-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016