Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere prevederile <>art. 19 alin. (1) şi <>art. 20 din Legea nr. 372/2005 privind performanţa energeticã a clãdirilor, cu modificãrile ulterioare, şi ale art. 3 alin. (2) şi (4), coroborate cu prevederile lit. A i) din anexele nr. 2 şi 3 din <>Legea nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificãrilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în conformitate cu prevederile <>art. 5 pct. IV lit. e) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.631/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>art. 3 alin. (2) şi <>art. 8 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.398/2009 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de CercetareDezvoltare în Construcţii, Urbanism şi Dezvoltare Teritorialã Durabilã "URBAN-INCERC", cu modificãrile ulterioare, precum şi ale art. 14 alin. (3) din Normele metodologice privind performanţa energeticã a clãdirilor, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltãrii, lucrãrilor publice şi locuinţelor, al ministrului economiei şi finanţelor şi al ministrului internelor şi reformei administrative nr. 691/1.459/288/2007,
în temeiul <>art. 13 alin. (6) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.631/2009, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
ministrul dezvoltãrii regionale şi turismului emite prezentul ordin.
ART. 1
Se aprobã reglementarea tehnicã "Regulament privind atestarea auditorilor energetici pentru clãdiri", prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, <>Ordinul ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1.850/2002 pentru aprobarea reglementãrii tehnice "Metodologie privind atestarea auditorilor energetici pentru clãdiri", indicativ MP 017-02, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 837 din 20 noiembrie 2002, <>Ordinul ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 550/2003 pentru aprobarea Reglementãrii tehnice "Îndrumãtor pentru atestarea auditorilor energetici pentru clãdiri şi instalaţiile aferente", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 278 din 21 aprilie 2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, art. 1 alin. (1) lit. a) din <>Ordinul ministrului dezvoltãrii regionale şi locuinţei nr. 357/2009 pentru reglementarea unitarã a unor tarife cu caracter nefiscal prevãzute în diferite acte normative, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 368 din 1 iunie 2009, precum şi orice alte prevederi contrare se abrogã.
ART. 3
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intrã în vigoare la 5 zile de la data publicãrii.
p. Ministrul dezvoltãrii regionale
şi turismului,
Gheorghe Nastasia,
secretar general
Bucureşti, 30 septembrie 2010.
Nr. 2.237.
ANEXÃ
REGULAMENT
privind atestarea auditorilor energetici pentru clãdiri
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezentul regulament privind atestarea auditorilor energetici pentru clãdiri, denumit în continuare regulament, stabileşte cadrul legal pentru atestarea tehnico-profesionalã a specialiştilor - persoane fizice - cu activitate în construcţii, ca auditor energetic pentru clãdiri.
(2) În înţelesul prezentului regulament, specialişti pot fi cetãţeni români, precum şi cetãţeni ai altui stat membru al Uniunii Europene ori al Spaţiului Economic European care îndeplinesc cerinţele prevãzute în prezentul regulament şi care doresc sã acceadã la profesia reglementatã de auditor energetic pentru clãdiri şi sã o exercite în România în mod independent sau ca angajaţi ai unor persoane juridice.
(3) Prevederile prezentului regulament se aplicã şi specialiştilor cetãţeni ai altui stat membru al Uniunii Europene ori al Spaţiului Economic European care sunt titularii unor titluri de calificare obţinute pe teritoriul unui stat terţ, dacã aceştia au o experienţã profesionalã de 3 ani în profesia reglementatã de auditor energetic pentru clãdiri pe teritoriul statului membru unde au obţinut recunoaşterea calificãrii profesionale şi doresc sã o exercite în România.
ART. 2
(1) Pentru profesia reglementatã de auditor energetic pentru clãdiri în România, Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului este autoritatea competentã în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (4), coroborate cu cele ale lit. A i) din anexa nr. 3 la <>Legea nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificãrilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, denumit în continuare autoritatea competentã, organizeazã şi asigurã funcţionarea sistemului de atestare tehnico-profesionalã a specialiştilor - persoane fizice - cu activitate în construcţii ca auditor energetic pentru clãdiri, conform prevederilor <>art. 5 pct. IV lit. e) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.631/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 3
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Construcţii, Urbanism şi Dezvoltare Teritorialã Durabilã "URBAN-INCERC" din coordonarea Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, denumit în continuare INCD URBAN-INCERC , asigurã funcţionarea secretariatului tehnic al comisiilor de atestare a auditorilor energetici pentru clãdiri, în conformitate cu prevederile <>art. 3 alin. (2) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.398/2009 privind organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Construcţii, Urbanism şi Dezvoltare Teritorialã Durabilã "URBAN-INCERC", cu modificãrile ulterioare.
ART. 4
(1) Persoanele fizice atestate, în condiţiile legii, ca auditori energetici pentru clãdiri îşi desfãşoarã activitatea în baza certificatului de atestare şi a legitimaţiei în termen de valabilitate, documente emise de cãtre autoritatea competentã, precum şi a ştampilei de auditor energetic pentru clãdiri.
(2) Certificatul de atestare, legitimaţia şi ştampila sunt nominale şi netransmisibile.
(3) Modelele certificatului de atestare, legitimaţiei şi ştampilei sunt prevãzute în anexele nr. 1a, 1b şi 1c.
ART. 5
Auditorii energetici pentru clãdiri:
a) desfãşoarã activitãţi intelectuale specifice domeniului şi potrivit competenţelor pentru care au fost atestaţi, cu respectarea prevederilor <>Legii nr. 372/2005 privind performanţa energeticã a clãdirilor, cu modificãrile ulterioare, a actelor normative subsecvente acesteia, a reglementãrilor tehnice în domeniu, precum şi a prevederilor prezentului regulament;
b) rãspund pentru realitatea, corectitudinea şi completitudinea datelor şi informaţiilor înscrise în documentele întocmite, semnate şi ştampilate.
CAP. II
Grade profesionale, competenţe, cerinţe
ART. 6
Persoanele fizice care îndeplinesc cerinţele prevãzute în prezentul regulament şi promoveazã examenul sunt atestate ca auditori energetici pentru clãdiri, pe grade profesionale, specialitãţile construcţii şi instalaţii, dupã cum urmeazã:
a) auditor energetic pentru clãdiri, grad profesional I, specialitãţile construcţii şi instalaţii - simbol AE Ici;
b) auditor energetic pentru clãdiri, grad profesional II, specialitãţile construcţii şi instalaţii - simbol AE IIci.
ART. 7
(1) Auditorii energetici pentru clãdiri, grad profesional I, au urmãtoarele competenţe:
a) elaboreazã certificatul de performanţã energeticã pentru toate categoriile de clãdiri prevãzute la <>art. 7 alin. (1) din Legea nr. 372/2005, cu modificãrile ulterioare, care se construiesc, se reabiliteazã termic, sunt vândute sau închiriate inclusiv pentru clãdirile care se încadreazã în prevederile art. 14 din lege;
b) realizeazã auditul energetic pentru toate categoriile de clãdiri existente, prevãzute la <>art. 7 alin. (1) din Legea nr. 372/2005, cu modificãrile ulterioare, care se reabiliteazã termic.
(2) Auditorii energetici pentru clãdiri, grad profesional II, elaboreazã certificatul de performanţã energeticã pentru clãdirile tip locuinţã unifamilialã şi blocurile de locuinţe care se construiesc, precum şi pentru clãdirile tip locuinţã unifamilialã şi apartamentele din blocurile de locuinţe care se vând sau se închiriazã.
ART. 8
Specialistul - persoana fizicã care solicitã atestarea ca auditor energetic pentru clãdiri, denumitã în continuare solicitant, este eligibilã în vederea susţinerii examenului de atestare în situaţia în care îndeplineşte, cumulativ, urmãtoarele cerinţe:
a) capacitatea deplinã de exerciţiu;
b) starea de sãnãtate fizicã şi psihicã corespunzãtoare;
c) lipsa antecedentelor penale;
d) nivelul de pregãtire, reprezentând atât pregãtirea profesionalã generalã, cât şi pregãtirea specificã în domeniul performanţei energetice a clãdirilor şi a instalaţiilor aferente;
e) experienţa profesionalã.
ART. 9
Starea de sãnãtate fizicã şi psihicã prevãzutã la art. 8 lit. b) se atestã pe bazã de examen de specialitate şi se dovedeşte prin adeverinţã medicalã semnatã şi parafatã, în condiţiile legii.
ART. 10
Lipsa antecedentelor penale prevãzutã la art. 8 lit. c) se confirmã cu certificat de cazier judiciar pentru solicitanţii cetãţeni români sau document echivalent, emis în condiţiile legii, pentru solicitanţii cetãţeni ai altui stat membru al Uniunii Europene ori al Spaţiului Economic European.
ART. 11
(1) Pregãtirea profesionalã generalã a solicitantului prevãzutã la art. 8 lit. d) se dovedeşte cu diplomã de inginer/arhitect - absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior acreditatã, în urmãtoarele profiluri/specialitãţi absolvite: instalaţii pentru construcţii, construcţii civile, industriale şi agricole, arhitecturã, alte profiluri/specialitãţi cu conotaţie energeticã aplicabilã în domeniul construcţiilor şi instalaţiilor pentru construcţii.
(2) Conotaţia energeticã prevãzutã la alin. (1) se demonstreazã prin existenţa în foaia matricolã/suplimentul de diplomã, dupã caz, care însoţeşte diploma de studii universitare pentru profesia de inginer/arhitect sau diploma de master/studii aprofundate în domeniul eficienţei energetice a clãdirilor a uneia ori mai multor discipline de învãţãmânt, cu o duratã de minimum un semestru, promovatã/promovate în anii de studiu, dupã cum urmeazã: higrotermica construcţiilor, energetica clãdirilor, termodinamicã, termotehnicã, transfer de cãldurã şi masã, construcţii, materiale de construcţii, maşini termice, instalaţii termice, instalaţii frigorifice, instalaţii de ventilare/climatizare, aparate electrice, instalaţii electrice şi automatizãri pentru clãdiri.
ART. 12
(1) Pregãtirea specificã a solicitantului prevãzutã la art. 8 lit. d) se dovedeşte cu certificat de absolvire a unui curs de specialitate în domeniul performanţei energetice a clãdirilor şi a instalaţiilor aferente acestora, cu o duratã de minimum 80 de ore, finalizat cu proiect corespunzãtor gradului profesional pentru care solicitantul va susţine examenul de atestare.
(2) Cursul de specialitate prevãzut la alin. (1) se bazeazã pe deţinerea de cãtre cursanţi a unui nivel de cunoştinţe generale teoretice/practice în domeniul construcţiilor şi al instalaţiilor aferente acestora şi are drept scop aprofundarea şi sintetizarea cunoştinţelor necesare aplicãrii legislaţiei şi metodologiei de calcul al performanţei energetice a clãdirilor, în vigoare la data organizãrii cursului.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), specialiştii, absolvenţi ai cursurilor de master/studii aprofundate cu o duratã de minimum douã semestre în domeniul eficienţei energetice a clãdirilor/confort şi eficienţã în clãdiri/performanţa energeticã a clãdirilor/tehnica auditului energetic pentru clãdiri/energie, confort şi dezvoltare durabilã sau care deţin titlu ştiinţific de doctor în inginerie civilã/mecanicã/arhitecturã, dovedesc pregãtirea specificã cu diploma de absolvire, însoţitã de foaia matricolã/suplimentul de diplomã.
ART. 13
(1) Cursul de specialitate precizat la art. 12 alin. (1) se organizeazã de cãtre instituţiile de învãţãmânt superior în cadrul cãrora funcţioneazã facultãţi/secţii/catedre de construcţii civile şi instalaţii pentru construcţii, de cãtre institutele acreditate de cercetare-dezvoltare în construcţii şi instalaţii pentru construcţii, în cadrul cãrora funcţioneazã departamente/ laboratoare de construcţii şi instalaţii pentru construcţii, precum şi de cãtre asociaţiile profesionale cu atribuţii/activitãţi relevante în domeniul construcţiilor şi arhitecturii, instalaţiilor pentru construcţii, eficienţei energetice a clãdirilor, cu avizul autoritãţii competente privind programa de desfãşurare a cursului.
(2) Predarea cursurilor de specialitate se asigurã, de regulã, de cãtre cadre didactice universitare din cadrul catedrelor de specialitate ale instituţiilor de învãţãmânt superior precizate la alin. (1). În scopul predãrii cursurilor pot fi cooptaţi:
a) cercetãtori ştiinţifici gradul I/II care deţin titlul ştiinţific de doctor din cadrul institutelor acreditate de cercetare-dezvoltare în construcţii şi instalaţii pentru construcţii precizate la alin. (1);
b) specialişti atestaţi ca auditori energetici pentru clãdiri grad profesional I, specialitãţile construcţii şi instalaţii, din cadrul structurilor tehnice de reglementare în construcţii ale autoritãţii competente;
c) alte cadre didactice universitare, atestate ca auditori energetici pentru clãdiri, cu activitate recunoscutã în domeniul eficienţei energetice a clãdirilor.
(3) Cursurile de specialitate cuprind minimum douã module, astfel:
a) modulul de teorie, cuprinzând, în principal prezentarea metodologiei de calcul al performanţei energetice a clãdirilor, a surselor regenerabile de energie, a legislaţiei specifice şi a reglementãrilor tehnice aplicabile, în vigoare la data organizãrii cursului;
b) modulul de aplicaţie, cuprinzând elaborarea de cãtre fiecare cursant a unei documentaţii, diferenţiate în funcţie de opţiunea cursantului privind atestarea prin examen în gradul profesional I sau II.
(4) În aplicarea prevederilor alin. (3) lit. b), pentru gradul profesional I, cursantul va elabora certificatul de performanţã energeticã şi va realiza auditul energetic ale unei clãdiri nerezidenţiale dintre cele prevãzute la <>art. 7 alin. (1) lit. c)-g) din Legea nr. 372/2005, cu modificãrile ulterioare.
(5) În aplicarea prevederilor alin. (3) lit. b), pentru gradul profesional II, cursantul va elabora certificatul de performanţã energeticã a unui bloc de locuinţe şi a unui apartament din blocul de locuinţe.
ART. 14
(1) Experienţa profesionalã a solicitantului prevãzutã la art. 8 lit. e) se referã la activitãţi desfãşurate în profilul/specialitatea absolvitã.
(2) Experienţa profesionalã prevãzutã la alin. (1), în funcţie de gradul profesional pentru care persoana fizicã solicitã atestarea, este de:
a) minimum 5 ani, pentru atestarea ca auditor energetic pentru clãdiri, grad profesional I;
b) minimum 3 ani, pentru atestarea ca auditor energetic pentru clãdiri, în grad profesional II, cu respectarea nivelului de pregãtire profesionalã generalã prevãzut la art. 11 alin. (1).
(3) Experienţa profesionalã minimã prevãzutã la alin. (2) se dovedeşte prin cumularea perioadelor de activitate desfãşuratã şi se atestã prin adeverinţe emise de cãtre persoanele juridice pentru care solicitantul a desfãşurat/desfãşoarã aceste activitãţi pe bazã contractualã.
CAP. III
Documente necesare înscrierii la examenul de atestare
ART. 15
Solicitantul, cetãţean român, în vederea înscrierii la examenul de atestare ca auditor energetic pentru clãdiri, înregistreazã cererea la autoritatea competentã, întocmitã conform modelului prevãzut în anexa nr. 2a, însoţitã, în mod obligatoriu, de urmãtoarele documente:
a) act de identitate al solicitantului, precum şi certificatul de naştere/cãsãtorie, în cazul schimbãrii numelui, în copie;
b) adeverinţã medicalã din care sã rezulte starea de sãnãtate fizicã şi psihicã a solicitantului pentru exercitarea atribuţiilor profesiei de auditor energetic pentru clãdiri;
c) certificat de cazier judiciar, în termenul de valabilitate la data înregistrãrii cererii, din care sã rezulte cã solicitantul nu este înscris în cazierul judiciar;
d) diplomã de absolvire a institutului de învãţãmânt superior şi foaia matricolã/suplimentul de diplomã, dupã caz, în copii legalizate, precum şi documentul de recunoaştere/echivalare a acesteia, emis în condiţiile legii de cãtre autoritatea administraţiei publice centrale competente, în copie legalizatã, în cazul absolvenţilor români cu diplomã în domeniile prevãzute la art. 11 alin. (1), obţinutã în strãinãtate;
e) curriculum vitae, conform modelului prevãzut în anexa nr. 3, cuprinzând detaliat pregãtirea profesionalã şi experienţa profesionalã dobânditã în activitãţi corespunzãtoare profilului şi specialitãţii absolvite;
f) adeverinţã/adeverinţe emisã/emise de persoanele juridice pentru care solicitantul a desfãşurat/desfãşoarã activitãţi pe bazã contractualã, conform modelului prevãzut în anexa nr. 4, din care sã rezulte experienţa profesionalã în profilul şi specialitatea absolvitã;
g) certificat de absolvire a unui curs de specialitate în domeniul performanţei energetice a clãdirilor şi a instalaţiilor aferente sau, dupã caz, diploma de master/studii aprofundate/ doctor în inginerie civilã/mecanicã/arhitecturã, în copie;
h) document de platã a tarifului în contul INCD URBANINCERC în cadrul cãruia funcţioneazã secretariatul tehnic al comisiilor de examinare, în original;
i) douã poze color, format 5/4 cm.
ART. 16
Solicitantul, cetãţean al altui stat membru al Uniunii Europene ori al Spaţiului Economic European, în vederea înscrierii la examenul de atestare ca auditor energetic pentru clãdiri, înregistreazã cererea la autoritatea competentã, întocmitã conform modelului prevãzut în anexa nr. 2b şi însoţitã, în mod obligatoriu, de urmãtoarele documente redactate în limba românã sau în traducere legalizatã în limba românã, dupã caz, astfel:
a) dovada naţionalitãţii;
b) certificat lingvistic sau orice alt mijloc de probã concludent prin care solicitantul face dovada cunoaşterii limbii române, necesarã exercitãrii atribuţiilor profesiei de auditor energetic pentru clãdiri pe teritoriul României;
c) adeverinţã medicalã din care sã rezulte starea de sãnãtate fizicã şi psihicã a solicitantului pentru exercitarea atribuţiilor profesiei de auditor energetic pentru clãdiri;
d) document prin care solicitantul declarã pe propria rãspundere cã nu a sãvârşit o infracţiune sau o greşealã profesionalã gravã; declaraţia se face de cãtre solicitant în faţa unei autoritãţi judiciare ori administrative competente sau, dupã caz, în faţa unui notar ori a unui organism profesional calificat al statului membru de origine sau de provenienţã, care elibereazã un certificat ce atestã respectiva declaraţie;
e) diploma de absolvire a unui institut de învãţãmânt superior de specialitate şi foaia matricolã, însoţite de documentul de recunoaştere/echivalare a acestora emis în condiţiile legii de cãtre autoritatea administraţiei publice centrale competente, în copie legalizatã;
f) document de atestare a experienţei profesionale privind natura şi durata activitãţii, eliberat de autoritatea sau de organismul competent al statului membru de origine ori de provenienţã;
g) curriculum vitae întocmit conform modelului prevãzut în anexa nr. 3, cu prezentarea detaliatã a pregãtirii profesionale şi experienţei profesionale dobândite;
h) certificat de absolvire a unui curs de specialitate în domeniul performanţei energetice a clãdirilor şi a instalaţiilor aferente acestora, în copie;
i) document de platã a tarifului în contul INCD URBAN-INCERC în cadrul cãruia funcţioneazã secretariatul tehnic al comisiilor de examinare, în original;
j) douã poze color, format 5/4 cm.
ART. 17
(1) Autoritatea competentã confirmã primirea dosarului solicitantului, cuprinzând cererea şi documentele prevãzute la art. 15 sau 16, dupã caz, în termen de 30 de zile calendaristice de la data înregistrãrii cererii, şi informeazã solicitantul în scris, cu confirmare de primire, la adresa de corespondenţã indicatã în cerere, cu privire la:
a) documentele lipsã ori neconforme cu prevederile prezentului regulament;
b) obligaţia solicitantului de a înregistra la autoritatea competentã completãrile solicitate în termen de 30 de zile de la data solicitãrii acestora. Neprezentarea completãrilor în termenul precizat conduce la restituirea dosarului.
(2) Procedura de examinare a cererii şi a documentelor anexate acesteia se finalizeazã prin comunicarea, în scris, a solicitantului, la adresa de corespondenţã indicatã în cerere, a deciziei, motivate, de admitere sau respingere a cererii, în termen de maximum 3 luni de la data prezentãrii dosarului complet de cãtre solicitant.
(3) În cazul aplicãrii regimului general de recunoaştere a titlurilor de calificare şi al recunoaşterii experienţei profesionale, termenul prevãzut la alin. (2) pentru finalizarea procedurii de examinare a cererii şi a documentelor anexate acesteia poate fi prelungit cu 30 de zile calendaristice.
(4) În cazul în care existã dubii asupra unor documente prevãzute la art. 15, autoritatea competentã poate cere solicitantului completãri/clarificãri, iar atunci când existã dubii asupra unor documente prevãzute la art. 16, autoritatea competentã românã poate cere autoritãţii competente din statul membru emitent confirmarea autenticitãţii acestora.
(5) Autoritatea competentã poate decide, dupã caz, anterior susţinerii examenului de atestare, parcurgerea de cãtre solicitant, cetãţean al altui stat membru al Uniunii Europene ori al Spaţiului Economic European, a unui stagiu de adaptare, în condiţiile <>art. 25 din Legea nr. 200/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pentru o perioadã de pânã la un an.
(6) Informarea scrisã prevãzutã la alin. (1) şi decizia prevãzutã la alin. (2) se afişeazã pe pagina de internet a autoritãţii competente în termen de 15 zile de la data emiterii acestora şi produc efecte de la data comunicãrii.
(7) Decizia prevãzutã la alin. (2) sau absenţa acesteia, dupã caz, poate fi atacatã în faţa instanţelor române de contencios administrativ, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(8) Sub sancţiunea nulitãţii, decizia de respingere prevãzutã la alin. (2) va cuprinde obligatoriu termenul şi instanţa jurisdicţionalã unde aceasta poate fi contestatã.
CAP. IV
Comisiile de examinare
ART. 18
(1) Comisiile de examinare pentru atestarea specialiştilor ca auditori energetici pentru clãdiri, denumite în continuare comisii de examinare, se constituie fiecare din 7 membri, astfel:
a) un membru, specialist selectat din cadrul autoritãţii competente;
b) 6 membri, specialişti selectaţi din propunerile formulate de cãtre instituţiile de învãţãmânt superior de profil arhitecturã/construcţii/instalaţii pentru construcţii acreditate şi institutele acreditate de cercetare-dezvoltare în construcţii şi instalaţii pentru construcţii, precum şi de cãtre asociaţiile profesionale reprezentative ale inginerilor de instalaţii pentru construcţii şi ale auditorilor energetici pentru clãdiri.
(2) Membrii fiecãrei comisii de examinare, cu excepţia reprezentanţilor autoritãţii competente, sunt cadre didactice universitare - profesori/conferenţiari - şi cercetãtori ştiinţifici gradul I/II care deţin titlul ştiinţific de doctor - atestaţi auditori energetici pentru clãdiri grad profesional I, specialitãţile construcţii şi instalaţii, cu activitate recunoscutã în elaborarea reglementãrilor tehnice, pregãtirea de specialitate şi diseminarea informaţiilor tehnice în domeniul performanţei energetice a clãdirilor.
(3) Membrul reprezentant al autoritãţii competente în fiecare dintre comisiile de examinare este specialist - inginer/arhitect -, atestat auditor energetic pentru clãdiri, grad profesional I sau absolvent cu diplomã de master/studii aprofundate în domeniul eficienţei energetice a clãdirilor.
ART. 19
Componenţa nominalã a comisiilor de examinare, desemnarea preşedinţilor şi a vicepreşedinţilor din rândul membrilor acestora, precum şi a reprezentanţilor autoritãţii competente în comisii se aprobã şi se modificã ori de câte ori este necesar prin ordin al ministrului dezvoltãrii regionale şi turismului.
ART. 20
(1) Comisiile de examinare se organizeazã şi funcţioneazã în centrele universitare Bucureşti, Cluj-Napoca, Iaşi şi Timişoara în care existã organizate şi funcţioneazã facultãţi/secţii de arhitecturã, construcţii civile şi instalaţii pentru construcţii în localitãţi în care şi INCD URBAN-INCERC, care asigurã secretariatul tehnic, are sucursale.
(2) Membrii comisiilor de examinare îşi desfãşoarã activitatea pe bazã de convenţii încheiate cu INCD URBAN-INCERC.
ART. 21
Membrii comisiilor de examinare au, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) propun autoritãţii competente bibliografia pentru examinarea candidaţilor, actualizatã în funcţie de progresul tehnic în domeniul performanţei energetice a clãdirilor;
b) elaboreazã testele de evaluare pentru proba scrisã, distinct pentru fiecare grad profesional;
c) evalueazã rãspunsurile candidaţilor la proba scrisã;
d) evalueazã rãspunsurile candidaţilor la interviu;
e) semneazã fişele individuale de evaluare ale fiecãrui candidat, precum şi procesul-verbal al şedinţei de examinare, al cãror conţinut-cadru este prevãzut în anexele nr. 5a şi 5b.
CAP. V
Procedura de atestare
SECŢIUNEA 1
Înregistrarea cererilor şi verificarea documentelor
ART. 22
Cererile, însoţite de documentele prevãzute la art. 15, respectiv 16, constituind dosarul solicitantului, se înregistreazã de cãtre solicitant la registratura generalã a autoritãţii competente.
ART. 23
(1) În vederea respectãrii termenelor prevãzute la art. 17, compartimentul de specialitate din cadrul autoritãţii competente:
a) constatã completitudinea documentelor din dosarul solicitanţilor şi, dupã caz, solicitã, în scris, completãri/clarificãri;
b) verificã documentele anexate fiecãrei cereri pentru atestare, în conformitate cu prevederile prezentului regulament, şi întocmeşte decizia prevãzutã la art. 17 alin. (2);
c) transmite secretariatului tehnic din cadrul INCD URBAN-INCERC dosarele complete ale solicitanţilor în vederea planificãrii examenelor de atestare.
(2) Dosarele complete ale solicitanţilor care nu se încadreazã în prevederile prezentului regulament, însoţite de motivarea restituirii, precum şi dosarele solicitanţilor care nu au fost completate în termenul legal prevãzut la art. 17 alin. (1) se restituie solicitanţilor de cãtre compartimentul de specialitate din cadrul autoritãţii competente.
SECŢIUNEA a 2-a
Planificarea şi organizarea examenelor de atestare
ART. 24
INCD URBAN-INCERC planificã şi organizeazã examenele de atestare cu avizul autoritãţii competente, scop în care organizeazã, în conformitate cu dispoziţiile legii, secretariatul tehnic al comisiilor de examinare pentru atestarea ca auditori energetici pentru clãdiri.
ART. 25
(1) Personalul desemnat al secretariatului tehnic prevãzut la art. 24 îndeplineşte, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) anterior şedinţei de examinare:
1. analizeazã documentele cuprinse în dosarele solicitanţilor;
2. întocmeşte fişele individuale de examinare a candidaţilor, cuprinzând datele de identificare ale acestora;
3. planificã şi organizeazã examenele de atestare în localitãţile prevãzute la art. 20 alin. (1);
4. convoacã solicitanţii care întrunesc condiţiile prevãzute în prezentul regulament, precum şi membrii comisiilor de examinare;
5. transmite autoritãţii competente, în vederea afişãrii pe pagina proprie de internet, şi afişeazã pe pagina de internet a INCD URBAN-INCERC informãrile scrise şi deciziile prevãzute la art. 17, datele şi informaţiile referitoare la programarea examenelor de atestare pe locaţii şi comisii, inclusiv bibliografia corespunzãtoare pentru fiecare grad profesional;
b) în timpul şedinţei de examinare:
1. asigurã secretariatul comisiilor de examinare;
2. completeazã fişele individuale de examinare cu rezultatul obţinut de fiecare candidat la proba scrisã şi, respectiv la interviu, pentru candidaţii care au promovat proba scrisã;
3. întocmeşte procesul-verbal al şedinţei de examinare cu rezultatele obţinute de fiecare candidat la cele douã probe de examinare - proba scrisã şi interviu;
4. prezintã spre semnare membrilor comisiei de examinare documentele prevãzute la pct. 2 şi 3;
c) ulterior şedinţei de examinare:
1. întocmeşte pontajul corespunzãtor participãrii membrilor comisiei de examinare la pregãtirea şi elaborarea testelor de examinare pentru proba scrisã, precum şi pentru participarea în comisia de examinare;
2. transmite cãtre autoritatea competentã rezultatele obţinute de candidaţi la examenul de atestare, în formã electronicã, în termen de 24 de ore de la finalizarea acestuia, în vederea postãrii acestora pe pagina de internet a autoritãţii competente;
3. posteazã pe pagina de internet a INCD URBAN-INCERC rezultatele examenelor de atestare;
4. completeazã şi editeazã certificatele de atestare şi legitimaţiile pentru candidaţii care au promovat, în condiţiile legii, examenul de atestare, pe care le transmite, în termen de maximum 15 zile, autoritãţii competente în vederea semnãrii;
5. actualizeazã baza de date cu specialiştii - persoanele fizice atestate şi transmite, lunar, autoritãţii competente datele actualizate în vederea publicãrii pe pagina de internet a acesteia;
6. ţine evidenţa candidaţilor atestaţi/respinşi şi actualizeazã baza de date cu specialiştii - persoanele fizice atestate;
7. scaneazã toate documentele primite şi elaborate în legãturã cu persoanele fizice atestate şi le transmite autoritãţii competente în vederea realizãrii arhivãrii electronice;
8. transmite autoritãţii competente toate documentele, în original şi arhivate electronic, în termenele prevãzute de prezentul regulament.
(2) Persoanele desemnate în secretariatul tehnic contrasemneazã fişele individuale de examinare şi proceseleverbale ale şedinţelor de examinare.
(3) Persoanele desemnate în secretariatul tehnic şi procedurile de lucru ale acestuia se aprobã prin decizie a directorului general al INCD URBAN-INCERC.
(4) Persoanele desemnate în secretariatul tehnic rãspund disciplinar, material, civil şi penal, dupã caz, pentru legalitatea, realitatea şi exactitatea documentelor întocmite, precum şi pentru integritatea tuturor documentaţiilor arhivate la sediul INCD URBAN-INCERC, în temeiul prevederilor art. 39.
ART. 26
Şedinţele de examinare a candidaţilor în cadrul comisiilor prevãzute la art. 20 se organizeazã de cãtre secretariatul tehnic din cadrul INCD URBAN-INCERC, de regulã trimestrial, în a doua jumãtate a fiecãrui trimestru sau ori de câte ori se întrunesc condiţiile pentru organizarea examenelor.
SECŢIUNEA a 3-a
Examinarea candidaţilor
ART. 27
(1) Examenele de atestare se desfãşoarã conform programului publicat pe pagina de internet a autoritãţii competente şi a INCD URBAN-INCERC, cu cel puţin 7 zile înaintea datei de desfãşurare a acestora.
(2) La examenele de atestare participã solicitanţii cu dosare complete, care întrunesc condiţiile de eligibilitate prevãzute în prezentul regulament şi cãrora li s-a comunicat decizia de admitere la examen.
(3) Membrii comisiei de examinare se convoacã în şedinţe de examinare, cu minimum 5 zile lucrãtoare anterior datei stabilite pentru examinarea candidaţilor, de cãtre secretariatul tehnic, comunicându-se locaţia, data şi ora începerii examenului de atestare.
(4) Comisia de examinare îşi desfãşoarã activitatea în prezenţa a minimum 5 membri, cu participarea obligatorie a preşedintelui/vicepreşedintelui şi a reprezentantului desemnat al autoritãţii competente.
(5) Membrii comisiei de examinare propun, pentru fiecare candidat examinat, admiterea/respingerea acestuia şi hotãrãsc, cu votul a minimum 2/3 din numãrul membrilor prezenţi, în care trebuie sã se regãseascã votul preşedintelui/vicepreşedintelui şi al reprezentantului desemnat al autoritãţii competente.
ART. 28
(1) Procedura de examinare a candidaţilor este unitarã, se desfãşoarã în limba românã, în douã etape, dupã cum urmeazã:
a) proba scrisã, eliminatorie, constã în rezolvarea unui chestionar cu 20 de întrebãri din bibliografia specificã, în vederea evaluãrii cunoştinţelor referitoare la performanţa energeticã a clãdirilor. Fiecare întrebare din testul de evaluare este cotatã cu un punct. Timpul alocat probei scrise este de 60 de minute. Condiţia de promovare a probei scrise este obţinerea a minimum 16 puncte;
b) interviul constã în prezentarea şi susţinerea proiectului elaborat în cadrul cursului de specialitate prevãzut la art. 11, precum şi din întrebãri din bibliografia specificã, dupã caz.
(2) Candidatul este declarat admis dacã, dupã susţinerea interviului, în urma deliberãrii, comisia de examinare hotãrãşte, în condiţiile art. 27 alin. (5), acordarea calificativului "ADMIS".
(3) Candidatul care, din motive obiective, independente de voinţa sa, nu se poate prezenta la examenul de atestare urmeazã a fi reprogramat în urmãtoarea sesiune de examinare numai dacã transmite autoritãţii competente, în scris, anterior datei de desfãşurare a examenului, solicitarea motivatã în acest sens.
SECŢIUNEA a 4-a
Comunicarea rezultatelor şi emiterea documentelor de atestare
ART. 29
(1) Fiecare candidat semneazã fişa individualã de examinare, pentru luarea la cunoştinţã a rezultatului probei scrise şi, respectiv, a rezultatului interviului, în cazul candidaţilor care au promovat, în condiţiile prezentului regulament, proba scrisã.
(2) Fişa individualã de examinare, precum şi copia procesului-verbal al şedinţei de examinare, completate şi semnate, fac parte integrantã din dosarul candidatului.
(3) Candidatul care nu a promovat examenul de atestare poate înregistra o nouã cerere pentru înscriere la examenul de atestare, însoţitã de documentele prevãzute la art. 16 sau art. 17, dupã caz, dupã o perioadã de minimum 6 luni de la data nepromovãrii examenului de atestare.
ART. 30
(1) În termenul prevãzut la art. 25 alin. (1) lit. c) pct. 2, INCD URBAN-INCERC transmite autoritãţii competente, cu adresã de înaintare, completate şi editate, certificatele de atestare şi legitimaţiile candidaţilor declaraţi "ADMIS" la examenul de atestare, în vederea semnãrii acestora de cãtre conducerea autoritãţii competente.
(2) Pentru verificarea de cãtre autoritatea competentã a datelor şi a informaţiilor cuprinse în certificatele de atestare şi legitimaţiile editate, INCD URBAN-INCERC transmite aceste documente însoţite de procesul-verbal al şedinţei de examinare şi fişele individuale de examinare a candidaţilor, în original, precum şi de dosarele candidaţilor în original şi arhivate electronic.
ART. 31
(1) Certificatele de atestare şi legitimaţiile aprobate de cãtre conducerea autoritãţii competente, ştampilate, cu timbrul sec şi sigiliul de securizare aplicate, se transmit INCD URBAN-INCERC în vederea eliberãrii acestora auditorilor energetici pentru clãdiri atestaţi.
(2) Certificatele de atestare şi legitimaţiile auditorilor energetici pentru clãdiri atestaţi se elibereazã de cãtre INCD URBAN-INCERC în termen de cel mult 60 de zile de la data promovãrii examenului de atestare şi pot fi ridicate de titulari, sub semnãturã, de la sediul INCD URBAN-INCERC - Bucureşti.
(3) Auditorul energetic pentru clãdiri atestat va achiziţiona ştampila realizatã conform modelului prevãzut în anexa nr. 1c, pe care vor fi înscrise datele şi informaţiile corespunzãtoare gradului profesional şi al specialitãţii menţionate în certificatul de atestare.
(4) Eliberãrile certificatelor de atestare şi ale legitimaţiilor se înscriu în registrul unic de eliberãri care se gestioneazã de cãtre INCD URBAN-INCERC. Matca certificatelor de atestare eliberate, însoţitã de o copie "conform cu originalul" a registrului de eliberãri, se transmite autoritãţii competente în vederea arhivãrii.
(5) Pentru actualizarea bazei de date cu persoanele fizice atestate, acestea au obligaţia de a informa în scris autoritatea competentã asupra oricãrei modificãri a datelor personale înscrise în cererea pentru atestare.
SECŢIUNEA a 5-a
Contestaţii
ART. 32
(1) Candidaţii care nu au promovat proba scrisã conform prevederilor art. 28 alin. (1) lit. a) sau au fost declaraţi "RESPINS" la interviu pot formula contestaţie, motivatã.
(2) Contestaţia se înregistreazã la registratura generalã a autoritãţii competente în termen de maximum 5 zile de la luarea la cunoştinţã a rezultatului.
(3) În termen de 30 zile de la înregistrarea contestaţiei, aceasta se soluţioneazã de cãtre o comisie numitã de autoritatea competentã.
(4) Comisia analizeazã, soluţioneazã şi comunicã autoritãţii competente decizia luatã, în vederea transmiterii acesteia tuturor pãrţilor interesate.
(5) Deciziei de soluţionare a contestaţiei îi sunt aplicabile prevederile art. 17 alin. (8).
ART. 33
(1) În cazul în care au fost formulate contestaţii, autoritatea competentã constituie o comisie pentru analiza şi soluţionarea acestora, alcãtuitã din 3 membri, auditori energetici pentru clãdiri gradul I, care nu au fãcut parte din comisia de examinare a candidatului care a formulat contestaţia.
(2) Comisia prevãzutã la alin. (1), numitã prin ordin al autoritãţii competente, are urmãtoarea componenţã:
a) un membru desemnat de autoritatea competentã;
b) un membru desemnat de Comisia Auditorilor Energetici pentru Clãdiri din cadrul Asociaţiei Inginerilor de Instalaţii din România;
c) un membru desemnat de Asociaţia Auditorilor Energetici pentru Clãdiri.
CAP. VI
Prelungirea valabilitãţii dreptului de practicã al auditorului energetic pentru clãdiri
ART. 34
Auditorul energetic pentru clãdiri îşi desfãşoarã activitatea ca expert independent, persoanã fizicã autorizatã sau ca angajat al unei persoane juridice, conform legislaţiei în vigoare şi are obligaţia de a se conforma prevederilor codului de conduitã a auditorului energetic pentru clãdiri, prevãzut în anexa nr. 6.
ART. 35
(1) Calitatea de auditor energetic pentru clãdiri se dovedeşte prin certificatul de atestare emis de autoritatea competentã.
(2) Dreptul de practicã se dovedeşte cu legitimaţia aflatã în termen de valabilitate, emisã de autoritatea competentã odatã cu certificatul de atestare prevãzut la alin. (1).
(3) Valabilitatea legitimaţiei este de 5 ani de la data emiterii certificatului de atestare, iar dreptul de practicã se poate prelungi din 5 în 5 ani, în condiţiile prezentului regulament, prin emiterea unei noi legitimaţii cu acelaşi termen de valabilitate.
ART. 36
(1) Pentru prelungirea dreptului de practicã, în scopul continuãrii activitãţii, auditorul energetic pentru clãdiri înregistreazã la autoritatea competentã o cerere cu cel puţin 30 de zile înainte de data expirãrii valabilitãţii legitimaţiei, în vederea emiterii unei noi legitimaţii.
(2) La cererea de prelungire a dreptului de practicã, auditorul energetic pentru clãdiri anexeazã urmãtoarele documente:
a) actul de identitate, în copie;
b) certificatul de atestare, în copie;
c) registrul auditorului completat la zi, în copie, sau, dupã caz, declaraţie pe propria rãspundere cã, în perioada de valabilitate a legitimaţiei, nu a desfãşurat activitate ca auditor energetic pentru clãdiri;
d) dovada cã a promovat examenul de atestare pentru specialitatea complementarã, dupã caz;
e) adeverinţã medicalã din care sã rezulte starea de sãnãtate fizicã şi psihicã a auditorului energetic pentru clãdiri, emisã cu cel mult 30 de zile înainte de data înregistrãrii cererii la autoritatea competentã;
f) certificat de cazier judiciar, în termenul de valabilitate la data înregistrãrii cererii, din care sã rezulte cã auditorul energetic pentru clãdiri nu este înscris în cazierul judiciar;
g) memoriu de activitate pentru perioada de valabilitate a legitimaţiei, din care sã rezulte, explicit:
(i) activitatea desfãşuratã ca auditor energetic pentru clãdiri corespunzãtor gradului profesional atestat;
(ii) activitãţile/acţiunile întreprinse privind pregãtirea continuã în domeniul atestat, dupã caz, prin absolvirea unor cursuri de specialitate, participarea la manifestãri ştiinţifice în domeniu, organizate în ţarã şi/sau strãinãtate, publicarea de articole/comunicãri ştiinţifice în domeniu, participarea în calitate de cadru didactic la cursuri de pregãtire postuniversitarã;
h) o recomandare din partea asociaţiei profesionale cu atribuţii/activitãţi relevante în domeniul construcţiilor şi arhitecturii, instalaţiilor pentru construcţii, eficienţei energetice a clãdirilor privind activitatea desfãşuratã în ultima perioadã de valabilitate a legitimaţiei de auditor energetic pentru clãdiri;
i) document de platã a tarifului în contul INCD URBANINCERC, pentru prelungirea dreptului de practicã ca auditor energetic pentru clãdiri;
j) o pozã color, format 5/4 cm.
(3) Modelul cererii de solicitare a prelungirii dreptului de practicã ca auditor energetic pentru clãdiri este prevãzut în anexa nr. 7.
(4) Compartimentul de specialitate din cadrul autoritãţii competente transmite cererea şi documentele prevãzute la alin. (1) şi (2) la INCD URBAN-INCERC pentru analiza în vederea emiterii, dupã caz, a legitimaţiei pentru prelungirea dreptului de practicã al auditorului energetic pentru clãdiri.
(5) INCD URBAN-INCERC, prin personalul desemnat al secretariatului tehnic, verificã documentele prezentate, precum şi completitudinea înregistrãrilor în baza naţionalã de date referitoare la certificatele şi auditurile energetice înscrise în registrul auditorului şi solicitã, dupã caz, completãri/clarificãri.
(6) INCD URBAN-INCERC elibereazã legitimaţia de prelungire a dreptului de practicã ca auditor energetic pentru clãdiri, aprobatã de autoritatea competentã, în termen de cel mult 30 de zile de la data înregistrãrii cererii însoţitã de documentele complete prevãzute la alin. (2), respectiv, dupã caz, de la data completãrii documentelor solicitate.
(7) INCD URBAN-INCERC scaneazã cererea şi documentele anexate acesteia în vederea arhivãrii electronice la autoritatea competentã.
(8) INCD URBAN-INCERC comunicã autoritãţii competente numele auditorilor energetici pentru clãdiri cãrora li s-a acordat prelungirea dreptului de practicã.
CAP. VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 37
Dosarele solicitanţilor, înregistrate la autoritatea competentã pânã la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament şi nesoluţionate prin programarea la examenul de atestare sau prin respingerea motivatã a dosarului, dupã caz, se vor soluţiona astfel:
a) solicitanţii cu dosarele complete, care îndeplinesc condiţiile de atestare potrivit actelor normative în vigoare la data înregistrãrii cererilor la autoritatea competentã, vor fi programaţi la examenul de atestare în termen de cel mult 3 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament;
b) dosarele solicitanţilor, care nu îndeplinesc condiţiile de atestare potrivit actelor normative în vigoare la data înregistrãrii cererilor la autoritatea competentã, se restituie acestora.
ART. 38
(1) Auditorii energetici pentru clãdiri, gradul profesional I sau II, atestaţi pentru specialitatea construcţii ori instalaţii pânã la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament, pot solicita completarea atestãrii pentru specialitatea complementarã, respectiv specialitatea instalaţii sau construcţii, în condiţiile prezentului regulament.
(2) Dreptul de practicã al auditorilor energetici pentru clãdiri atestaţi pentru gradul profesional I sau II, specialitatea construcţii sau instalaţii, poate fi prelungit numai dacã auditorii energetici pentru clãdiri solicitã completarea şi promoveazã examenul de atestare pentru specialitatea complementarã.
ART. 39
(1) INCD URBAN-INCERC pune la dispoziţia autoritãţii competente dosarele candidaţilor care au promovat examenul de atestare, în original şi arhivate electronic, matca certificatelor de atestare emise, precum şi documentele în baza cãrora a fost efectuatã prelungirea dreptului de practicã ca auditori energetici pentru clãdiri, în vederea arhivãrii acestora de cãtre autoritatea competentã.
(2) INCD URBAN-INCERC este obligat sã punã la dispoziţia Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, la solicitarea acestuia, toate documentele solicitate.
(3) INCD URBAN-INCERC rãspunde pentru legalitatea, realitatea şi exactitatea datelor înscrise în certificatele de atestare şi în legitimaţiile auditorilor energetici pentru clãdiri, emise în condiţiile prezentului regulament.
ART. 40
Dosarele candidaţilor care nu au promovat examenul de atestare se restituie solicitanţilor de cãtre secretariatul tehnic, prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire.
ART. 41
(1) INCD URBAN-INCERC fundamenteazã şi aprobã, în condiţiile legii, tarife pentru examinarea candidaţilor şi, respectiv, pentru prelungirea dreptului de practicã al persoanelor fizice atestate, pentru prelucrarea şi interpretarea datelor cuprinse în certificatele de performanţã energeticã transmise de auditorii energetici pentru clãdiri în vederea prelungirii dreptului de practicã, potrivit prevederilor <>art. 8 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.398/2009, cu modificãrile ulterioare.
(2) Din veniturile constituite din tarifele prevãzute la alin. (1), încasate de la solicitanţi pentru susţinerea examenului de atestare, respectiv pentru prelungirea dreptului de practicã al persoanelor fizice atestate, pot fi efectuate cheltuieli de personal, cheltuieli materiale şi de capital necesare desfãşurãrii activitãţilor specifice în sarcina INCD URBAN-INCERC.
ART. 42
În situaţia pierderii/deteriorãrii certificatului de atestare şi/sau a legitimaţiei, posesorul acestora poate solicita eliberarea unui duplicat, sens în care se va adresa autoritãţii competente cu o cerere motivatã, însoţitã de copia actului de identitate, dovada şi copia publicãrii anunţului privind pierderea/ deteriorarea certificatului de atestare şi/sau a legitimaţiei în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, precum şi dovada achitãrii în contul INCD URBAN-INCERC a tarifului pentru editarea duplicatelor documentelor. Tariful pentru editarea duplicatelor se fundamenteazã şi se aprobã, în condiţiile legii, de cãtre INCD URBAN-INCERC.
ART. 43
(1) Sumele reprezentând tariful pentru atestarea specialiştilor - persoane fizice ca auditori energetici pentru clãdiri nu se restituie în urmãtoarele cazuri:
a) candidatul absenteazã nemotivat de la examenul de atestare la care a fost convocat;
b) candidatul nu promoveazã examenul.
(2) Sumele reprezentând tariful pentru atestarea ca auditori energetici pentru clãdiri, depuse de solicitanţii care nu îndeplinesc condiţiile de atestare în vigoare la data înregistrãrii cererilor, se restituie solicitanţilor de cãtre INCD URBAN-INCERC în contul/adresa de corespondenţã menţionate de aceştia în cererea de înscriere la examenul de atestare, mai puţin contravaloarea taxelor poştale pentru restituirea dosarelor, a comisioanelor bancare aferente şi a contravalorii serviciilor privind analizarea documentelor depuse de solicitanţi pentru înscrierea la examenul de atestare.
ART. 44
(1) Datele referitoare la auditorii energetici pentru clãdiri atestaţi sunt informaţii de interes public şi se afişeazã pe pagina de internet a autoritãţii competente şi a INCD URBAN-INCERC.
(2) Datele prevãzute la alin. (1) se referã la: datele de identificare şi de contact - numele şi prenumele, adresa de corespondenţã poştalã şi electronicã, gradul profesional şi specialitatea în care a fost atestat, seria şi numãrul certificatului de atestare şi a legitimaţiei, data emiterii documentelor de atestare, data-limitã a dreptului de practicã, observaţii privind dreptul de practicã, dupã caz.
ART. 45
Anexele nr. 1-7 fac parte integrantã din prezentul regulament.
ANEXA 1a
────────
la regulament
─────────────
----------
NOTÃ(CTCE)
Reprezentarea graficã a anexei nr. 1a, se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 683 din 8 octombrie 2010, la pagina 18-19, (a se vedea imaginea asociatã).
ANEXA 1b
─────────
la regulament
─────────────
----------
NOTÃ(CTCE)
Reprezentarea graficã a anexei nr. 1b, se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 683 din 8 octombrie 2010, la pagina 20, (a se vedea imaginea asociatã).
ANEXA 1c
────────
la regulament
──────────────
----------
NOTÃ(CTCE)
Reprezentarea graficã a anexei nr. 1c, se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 683 din 8 octombrie 2010, la pagina 21, (a se vedea imaginea asociatã).
ANEXA 2a
────────
la regulament
─────────────
┌────────────────────────────────┐
│ ......................... │
│ (autoritatea competentã) │
│Nr. înregistrare ..... data ....│
└────────────────────────────────┘
CERERE
- model pentru solicitanţi cetãţeni români -
1. Subsemnatul(a), ........., CNP [][][][][][][][][][][][][],
de profesie ....../(inginer/arhitect)...., nãscut(ã) la data de
[][][][][][][][] ţara ......, judeţul ......., localitatea .......,
z z l l a a a a
domiciliat(ã) în judeţul/sectorul ........., localitatea ...........,
str. ...... nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ..., ap. ..., posesor
al/posesoare a documentului de identitate ...../(paşaport/BI/CI)......
seria ..... nr. ......, eliberat la data de .........., cu valabilitate
pânã la data de ......., solicit înscrierea la examenul de atestare ca
auditor energetic pentru clãdiri, gradul profesional |___|, specialitatea
(I/II)
(Construcţii şi instalaţii).
2. În susţinerea cererii anexez urmãtoarele documente:
a) act de identitate, precum şi certificatul de naştere/cãsãtorie, în cazul schimbãrii numelui, în copie;
b) adeverinţã medicalã din care rezultã capacitatea fizicã şi psihicã pentru exercitarea atribuţiilor profesiei de auditor energetic pentru clãdiri;
c) certificat de cazier judiciar, în termen de valabilitate la data înregistrãrii cererii;
d) diplomã de absolvire a institutului de învãţãmânt superior şi foaia matricolã, în copii legalizate;
e) adeverinţã/adeverinţe emisã/e de persoane juridice, din care rezultã vechimea în profesie şi, respectiv, experienţa profesionalã;
f) curriculum vitae cu prezentarea detaliatã a pregãtirii şi experienţei;
g) certificat de absolvire a unui curs de specialitate în domeniul performanţei energetice a clãdirilor şi a instalaţiilor aferente sau, dupã caz, diploma de master/studii aprofundate/doctor în inginerie civilã/mecanicã/arhitecturã, în copie;
h) document de platã a tarifului în contul organizatorului examenului de atestare, în original;
i) douã poze color, format 5/4 cm.
3. În prezent îmi desfãşor activitatea în cadrul ......., unde am funcţia de ......, cu sediul în ţara ......., judeţul/sectorul ......., localitatea ......, str. .... nr. ...., telefon /fax ......., e-mail .......... .
4. Declar cã am luat cunoştinţã de obligaţiile ce îmi revin potrivit prevederilor legale şi înţeleg sã le respect întocmai.
5. Adresã de corespondenţã: codul poştal ......., ţara ......, judeţul/sectorul ......., localitatea ......., telefon ........, fax .........., e-mail ............. .
6. Tariful se vireazã în contul ....., cod IBAN ........, deschis la ...../(datele de identificare ale instituţiei bancare a solicitantului) ........ [în condiţiile art. 44 alin. (2) din Regulamentul privind atestarea auditorilor energetici pentru clãdiri, aprobat prin Ordinul ministrului dezvoltãrii regionale şi turismului nr. 2.237/2010].
Data
..............
Semnãtura
..................
ANEXA 2b
────────
la regulament
─────────────
┌────────────────────────────────┐
│ ......................... │
│ (autoritatea competentã) │
│Nr. înregistrare ..... data ....│
└────────────────────────────────┘
CERERE
- model pentru solicitanţi cetãţeni ai altui stat membru al Uniunii
Europene ori al Spaţiului Economic European -
1. Subsemnatul(a), ........., CNP [][][][][][][][][][][][][],
de profesie ....../(inginer/arhitect)...., nãscut(ã) la data de
[][][][][][][][], ţara ......, judeţul ......., localitatea .......,
z z l l a a a a
domiciliat(ã) în judeţul/sectorul ........., localitatea ...........,
str. ...... nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ..., ap. ..., posesor
al/posesoare a documentului de identitate ...../(paşaport/BI/CI)......
seria ..... nr. ......, eliberat la data de .........., cu valabilitate
pânã la data de ......., solicit înscrierea la examenul de atestare ca
auditor energetic pentru clãdiri, gradul profesional |___|, specialitatea
(I/II)
(Construcţii şi instalaţii).
2. În susţinerea cererii anexez urmãtoarele documente:
a) dovada naţionalitãţii;
b) certificat lingvistic sau orice alt mijloc de probã concludent prin care solicitantul face dovada cunoaşterii limbii române;
c) adeverinţã medicalã din care sã rezulte capacitatea fizicã şi psihicã pentru exercitarea atribuţiilor profesiei de auditor energetic pentru clãdiri;
d) document prin care solicitantul declarã pe propria rãspundere cã nu a sãvârşit o infracţiune sau o greşealã profesionalã gravã; declaraţia se face de cãtre solicitant în faţa unei autoritãţi judiciare ori administrative competente sau, dupã caz, în faţa unui notar ori a unui organism profesional calificat al statului membru de origine sau de provenienţã, care elibereazã un certificat ce atestã respectiva declaraţie;
e) diploma de absolvire a unui institut de învãţãmânt superior de specialitate - cursuri de lungã duratã şi foaia matricolã -, însoţite de documentul de recunoaştere/echivalare a acestora, emis în condiţiile legii de cãtre autoritatea administraţiei publice centrale competente, în copie legalizatã;
f) document de atestare a experienţei profesionale privind natura şi durata activitãţii, eliberat de autoritatea sau de organismul competent al statului membru de origine ori de provenienţã;
g) curriculum vitae, cu prezentarea detaliatã a pregãtirii profesionale şi experienţei dobândite;
h) certificat de absolvire a unui curs de specialitate în domeniul performanţei energetice a clãdirilor şi a instalaţiilor aferente acestora, în copie;
i) document de platã a tarifului în contul organizatorului examenului de atestare, în original;
j) douã poze color, format 5/4 cm.
3. În prezent îmi desfãşor activitatea în cadrul ........, unde am funcţia de ....., cu sediul în ţara ......, judeţul/sectorul ...., localitatea ........, str. .... nr. ....., telefon /fax ............, e-mail ................. .
4. Declar cã am luat cunoştinţã de obligaţiile ce îmi revin potrivit prevederilor legale şi înţeleg sã le respect întocmai.
5. Adresã de corespondenţã: codul poştal ....., ţara ......, judeţul ....., localitatea ....., telefon ....., fax ......., e-mail ............. .
6. Tariful se vireazã în contul ......, cod IBAN .........., deschis la ....../(datele de identificare ale instituţiei bancare a solicitantului) ........ [în condiţiile art. 44 alin. (2) din Regulamentul privind atestarea auditorilor energetici pentru clãdiri, aprobat prin Ordinul ministrului dezvoltãrii regionale şi turismului nr. 2.237/2010].
Data
..........
Semnãtura
................
ANEXA 3
───────
la regulament
─────────────
┌──────────────────────┐
│ │
│ │
│ │
│ Fotografie color │
│ 5/4 cm │
CURRICULUM VITAE │ │
- model - │ │
│ │
└──────────────────────┘
1. DATELE DE IDENTIFICARE
Numele, prenumele .....................................................
CNP [][][][][][][][][][][][][]
Adresa de domiciliu Ţara, localitatea, judeţul/sectorul, str., nr. imobil, bl.,
sc., ap., codul poştal
Adresa de corespondenţã Ţara, localitatea, judeţul/sectorul, str., nr. imobil, bl.,
sc., ap., codul poştal
Telefon(oane) Fix: Mobil:
Fax(uri)
E-mail(uri)
Cetãţenia
Data naşterii/locul naşterii
Starea civilã
2. DATELE PRIVIND PREGÃTIREA PROFESIONALÃ GENERALÃ
Menţionaţi separat fiecare formã de învãţãmânt superior absolvitã.
Perioada
Denumirea instituţiei
de învãţãmânt superior/
denumirea facultãţii
Diploma obţinutã/
seria/nr./anul absolvirii
Profilul/specializarea
Disciplinele cu conotaţie
energeticã studiate
(denumirea disciplinei/anul,
semestrul/nota obţinutã)
3. DATELE PRIVIND PREGÃTIREA PROFESIONALÃ SPECIFICÃ ÎN
DOMENIUL PERFORMANŢEI ENERGETICE A CLÃDIRILOR
Menţionaţi separat fiecare curs absolvit: master/studii aprofundate/curs de specialitate.
Perioada
Denumirea organizatorului
Tipul/Diploma/certificatul obţinut/
seria/nr./anul absolvirii
Denumirea cursului
Alte atestãri tehnico-profesionale obţinute
(seria şi nr. certificat/data emiterii)
4. EXPERIENŢA PROFESIONALÃ RELEVANTÃ
În domeniile: Construcţii/Arhitecturã/Instalaţii pentru construcţii/Eficienţã energeticã a
clãdirilor/Alte domenii cu conotaţie energeticã în domeniul construcţiilor
Menţionaţi separat fiecare experienţã profesionalã relevantã.
Perioada De la ......... pânã la ........, totalizând ........ ani ...... şi ........ luni
Numele şi adresa angajatorului
Tipul activitãţii sau sectorul
de activitate
Profesia; ocupaţia
Activitãţi şi responsabilitãţi
relevante în domeniu
5. PREOCUPÃRI ÎN DOMENIUL PERFORMANŢEI ENERGETICE A CLÃDIRILOR SAU ÎN ALTE DOMENII CU
CONOTAŢIE ENERGETICÃ ÎN DOMENIUL CONSTRUCŢIILOR
Comunicãri ştiinţifice
Participãri la manifestãri
ştiinţifice în ţarã sau strãinãtate
Publicaţii în domeniu
Alte activitãţi relevante în
domeniu pentru care se solicitã
atestarea
6. APTITUDINI ŞI COMPETENŢE PERSONALE
Limba maternã
Limba(i) strãinã(e)
cunoscutã(e) Înţelegere Vorbire Scriere
Ascultare Citire Participare Discurs oral Exprimare scrisã
la
conversaţie
Limba
Limba
Competenţe şi aptitudini
tehnice Descrieţi aceste competenţe şi indicaţi contextul în care au fost dobândite.
Competenţe şi aptitudini
de utilizare a
calculatorului Descrieţi aceste competenţe şi indicaţi contextul în care au fost dobândite.
7. RECOMANDÃRI (se anexeazã)
Din partea unor persoane juridice/asociaţii profesionale privind pregãtirea profesionalã şi
capacitatea de exerciţiu în profesia pentru care solicitã atestarea
Persoana juridicã/Asociaţia
profesionalã
Adresa
Reprezentatã de:
Numele şi prenumele/Funcţia
Nr. de telefon
Informaţii suplimentare Includeţi aici orice alte informaţii utile (relevante),
care nu au fost menţionate anterior.
Anexe Enumeraţi documentele anexate CV-ului.
Data: Semnãtura:
....... .............
ANEXA 4
───────
la regulament
─────────────
┌────────────────────────────────┐
Denumirea ...................... │ Nr. ieşire ....... data ..... │
(persoana juridicã) └────────────────────────────────┘
Sediul:
Ţara .........., judeţul/sectorul ............,
localitatea ..........., str. .....................
nr. ........., codul poştal ................
Telefon ...............................
Fax ....................................
Cod unic de înregistrare (CUI) ........................
ADEVERINŢÃ
- model -
........................................................., reprezentatã
(denumirea persoanei juridice)
prin ........................................................., având
(numele şi prenumele)
funcţia de ..................................., adevereşte prin prezenta cã
dl/dna .................................................., identificat(ã)
prin CNP [][][][][][][][][][][][][], de profesie*) .........................,
(inginer/arhitect)
a fost angajat(ã) pe o perioadã de ...................................... sau
(în ani şi luni)
este angajat(ã) de la data de ..........................., perioadã în care a
desfãşurat activitate de .....................................................
[Se specificã activitatea desfãşuratã ca angajat al persoanei juridice.*)]
.............................................................................. .
Prezenta adeverinţã s-a eliberat pentru înscrierea dlui/dnei ..............
la examenul de atestare ca auditor energetic pentru clãdiri.
Reprezentant legal,
......................
(semnãtura)
L.S.
───────────
*) Activitatea desfãşuratã în concordanţã cu domeniul şi/sau specialitatea absolvitã precizatã în diploma de studii universitare, conform prevederilor Regulamentului privind atestarea auditorilor energetici pentru clãdiri, aprobat prin Ordinul ministrului dezvoltãrii regionale şi turismului nr. 2.237/2010.
ANEXA 5a
─────────
la regulament
─────────────
COMISIA DE EXAMINARE .......................
Anexa nr. ..........
la procesul-verbal al
şedinţei de examinare
din data de ............
FIŞA INDIVIDUALÃ DE EXAMINARE
pentru atestarea persoanelor fizice ca
auditori energetici pentru clãdiri
1. Datele personale ale candidatului
┌───┬───────────────────────────────────────────────┬──────────────────────────┐
│ 1.│Numele şi prenumele: │ │
├───┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤
│ 2.│CNP: │[][][][][][][][][][][][][]│
├───┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤
│ 3.│Locul de muncã: │ │
├───┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤
│ 4.│Nr. înregistrare cerere la registratura │ │
│ │generalã a Ministerului Dezvoltãrii Regionale │ │
│ │şi Turismului: │ │
├───┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤
│ 5.│Pregãtirea profesionalã generalã │ │
│ │Titlul/profilul/specialitatea │ │
│ │Absolvent al/diplomã nr./serie/an │ │
├───┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤
│ 6.│Pregãtirea profesionalã specificã în domeniul │ │
│ │performanţei energetice a clãdirilor şi a │ │
│ │instalaţiilor aferente │ │
├───┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤
│ 7.│Alte atestãri ca: │ │
│ │- verificator; │ │
│ │- expert; │ │
│ │- responsabil tehnic cu execuţia; │ │
│ │- auditor energetic; │ │
│ │- altele. │ │
├───┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤
│ 8.│Vechimea în profilul/specialitatea absolvit/ã: │ .... ani, ........ luni │
├───┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤
│ 9.│Specialitatea solicitatã: │ │
├───┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────┤
│10.│Gradul solicitat: │ │
└───┴───────────────────────────────────────────────┴──────────────────────────┘
2. Concluziile comisiei de examinare:
2.1. Comisia constatã îndeplinirea/neîndeplinirea condiţiilor impuse candidatului prin Ordinul ministrului dezvoltãrii regionale şi turismului nr. 2.237/2010 pentru aprobarea reglementãrii tehnice "Regulament privind atestarea auditorilor energetici pentru clãdiri"
2.2. Rezultatul examinãrii
┌──────────┬──────────────┬────────────┬─────────────────┬─────────┐
│Numele şi │Proba scrisã*)│Interviul**)│Gradul şi │ │
│prenumele │(nr. de puncte│ │specialitatea***)│ │
│membrului │ obţinute) │ │acordate │ │
│în comisie│ │ │candidatului │Semnãtura│
├──────────┼──────────────┼────────────┼─────────────────┼─────────┤
│ │ │ │ │ │
├──────────┼──────────────┼────────────┼─────────────────┼─────────┤
│ │ │ │ │ │
├──────────┼──────────────┼────────────┼─────────────────┼─────────┤
│ │ │ │ │ │
├──────────┼──────────────┼────────────┼─────────────────┼─────────┤
│ │ │ │ │ │
├──────────┼──────────────┼────────────┼─────────────────┼─────────┤
│ │ │ │ │ │
├──────────┼──────────────┼────────────┼─────────────────┼─────────┤
│ │ │ │ │ │
├──────────┼──────────────┼────────────┼─────────────────┼─────────┤
│ │ │ │ │ │
└──────────┴──────────────┴────────────┴─────────────────┴─────────┘
─────────
*) Conform art. 28 alin. (1) lit. a) din Regulamentul privind atestarea auditorilor energetici pentru clãdiri, aprobat prin Ordinul ministrului dezvoltãrii regionale şi turismului nr. 2.237/2010.
**) Conform art. 28 alin. (1) lit. b) din Regulamentul privind atestarea auditorilor energetici pentru clãdiri, aprobat prin Ordinul ministrului dezvoltãrii regionale şi turismului nr. 2.237/2010.
***) Legendã: A - admis; R - respins
2.3. Comisia, în urma examinãrii, propune:
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
Drept care s-a încheiat prezenta fişã individualã de examinare.
Preşedinte comisie, Secretar comisie,
...................... ...................
Secretariatul tehnic şi secretarul comisiei de examinare rãspund pentru legalitatea, realitatea şi exactitatea datelor din prezenta fişã de examinare.
ANEXA 5b
─────────
la regulament
─────────────
COMISIA DE EXAMINARE ...........................
PROCES - VERBAL,
încheiat astãzi ................. cu ocazia şedinţei
de examinare pentru atestarea persoanelor fizice
ca auditori energetici pentru clãdiri
┌────┬────────────┬─────────────┬─────────────────┬────────────┬─────────────┐
│Nr. │Numele şi │Gradul şi │ │Rezultatul │Gradul şi │
│crt.│prenumele │specialitatea│Fişa de examinare│în urma │specialitatea│
│ │candidatului│solicitate │ │examinãrii*)│acordate │
├────┼────────────┼─────────────┼─────────────────┼────────────┼─────────────┤
│ 1. │ │ │Anexa nr. 1 │ │ │
├────┼────────────┼─────────────┼─────────────────┼────────────┼─────────────┤
│ 2. │ │ │Anexa nr. 2 │ │ │
├────┼────────────┼─────────────┼─────────────────┼────────────┼─────────────┤
│... │ │ │................ │ │ │
├────┼────────────┼─────────────┼─────────────────┼────────────┼─────────────┤
│ n. │ │ │Anexa nr. n │ │ │
└────┴────────────┴─────────────┴─────────────────┴────────────┴─────────────┘
Anexele nr. 1-n fac parte integrantã din prezentul proces-verbal.
─────────
*) ADMIS sau RESPINS.
Drept care se semneazã prezentul proces-verbal:
┌────────────────────────────────────────────────────────────┬───────────┐
│Numele şi prenumele membrului în comisie │ Semnãtura │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤
│ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤
│ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤
│ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤
│ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤
│ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤
│ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤
│ │ │
└────────────────────────────────────────────────────────────┴───────────┘
Secretar comisie,
..............................
Secretariatul tehnic şi secretarul comisiei de examinare rãspund pentru legalitatea, realitatea şi exactitatea datelor din prezentul proces-verbal.
ANEXA 6
────────
la regulament
─────────────
COD DE CONDUITÃ
a auditorului energetic pentru clãdiri
PREAMBUL
● Codul de conduitã a auditorului energetic pentru clãdiri defineşte valorile şi principiile de conduitã care trebuie aplicate în relaţiile cu clienţii, partenerii, colegii etc. În acelaşi timp serveşte drept ghid pentru creşterea rãspunderii auditorului energetic pentru clãdiri.
● Principiile detaliate în cadrul acestui cod de conduitã nu sunt exhaustive, însã, asociate cu simţul rãspunderii faţã de parteneri, acestea stabilesc reguli esenţiale de comportament şi de eticã.
● Aceste reguli nu se substituie în niciun caz legilor şi reglementãrilor aplicabile în domeniu.
CAP. I
Prevederi cu caracter general
ART. 1
(1) Codul de conduitã al profesiei reglementate de auditor energetic pentru clãdiri, denumit în continuare cod, cuprinde norme de conduitã profesionalã a auditorilor energetici pentru clãdiri.
(2) Codul are ca scop stabilirea unor principii şi reguli de conduitã a auditorilor energetici pentru clãdiri în scopul prevenirii apariţiei unor situaţii care ar putea afecta reputaţia şi buna practicã a acestora în relaţiile cu beneficiarii şi/sau cu alte categorii profesionale.
ART. 2
(1) Respectarea prevederilor prezentului cod constituie o obligaţie profesionalã pentru fiecare auditor energetic pentru clãdiri.
(2) Desfãşurarea activitãţilor de elaborare a certificatului de performanţã energeticã şi a auditului energetic al clãdirilor se realizeazã în condiţiile respectãrii legislaţiei în vigoare, precum şi ale prezentului cod.
ART. 3
Principiile care guverneazã conduita profesionalã a auditorului energetic pentru clãdiri sunt:
a) profesionalismul - principiu conform cãruia auditorul energetic pentru clãdiri are obligaţia de a-şi îndeplini atribuţiile cu responsabilitate, competenţã, eficienţã, corectitudine şi conştiinciozitate, prin aplicarea prevederilor din reglementãrile tehnice referitoare la performanţa energeticã a clãdirilor;
b) imparţialitatea - principiu conform cãruia auditorul energetic pentru clãdiri trebuie:
- sã aibã o atitudine obiectivã, neutrã faţã de orice interes politic, religios sau de altã naturã, în exercitarea atribuţiilor;
- sã efectueze un audit energetic cu strictã independenţã, obiectivitate şi imparţialitate şi fãrã a considera interesele personale;
- sã nu se bazeze pe informaţiile esenţiale furnizate de un client sau de orice altã parte, fãrã o verificare adecvatã a acestor informaţii ori fãrã o confirmare a veridicitãţii informaţiilor din partea unei surse independente, cu excepţia cazului în care natura şi importanţa gradului de încredere în informaţiile primite sunt specificate ca o condiţie limitativã;
- sã nu accepte o misiune de evaluare energeticã a unei clãdiri care presupune raportarea unor opinii şi concluzii predeterminate;
c) integritatea moralã - principiu conform cãruia auditorul energetic pentru clãdiri trebuie:
- sã nu redacteze şi sã comunice în mod conştient un raport de audit energetic care conţine opinii şi analize false, inexacte sau pãrtinitoare;
- sã nu prezinte denaturat/neadevãrat calificãrile sale profesionale sau sã sugereze o astfel de prezentare;
- sã nu foloseascã în mod conştient pretenţii sau reclame false, eronate ori exagerate, cu intenţia de a-şi asigura efectuarea auditurilor energetice;
- sã rãspundã ca salariaţii sau colaboratorii subordonaţi, care iau parte la efectuarea auditului energetic, sã respecte acest cod;
d) libertatea gândirii şi a exprimãrii - principii conform cãrora auditorul energetic pentru clãdiri poate sã-şi exprime şi sã-şi fundamenteze opiniile, cu respectarea ordinii de drept şi a bunelor moravuri;
e) cinstea şi corectitudinea - principii conform cãrora, în exercitarea funcţiei şi în îndeplinirea atribuţiilor sale, auditorul energetic pentru clãdiri trebuie sã fie de bunã-credinţã şi sã acţioneze pentru îndeplinirea conformã a atribuţiilor;
f) confidenţialitatea - principiu conform cãruia auditorul energetic pentru clãdiri trebuie:
- sã trateze întotdeauna problemele clientului cu discreţia şi confidenţialitatea corespunzãtoare;
- sã nu divulge informaţiile obţinute de la un client sau rezultatele unei lucrãri elaborate pentru un client altor persoane decât celor autorizate de client, cu excepţia cazului în care se solicitã acest lucru în condiţiile legii;
g) conflictul de interese - principiu conform cãruia auditorul energetic pentru clãdiri va acţiona în sensul evitãrii/eliminãrii conflictului de interese ce se poate crea în cadrul activitãţii desfãşurate;
h) competenţa profesionalã - principiu conform cãruia auditorul energetic pentru clãdiri trebuie:
- sã posede cunoştinţele, competenţa şi experienţa necesare pentru a-şi îndeplini în mod eficient activitatea;
- sã informeze clientul asupra stadiilor lucrãrilor pentru care a fost angajat;
- sã îşi îmbogãţeascã permanent cunoştinţele profesionale.
ART. 4
Auditorul energetic pentru clãdiri trebuie sã promoveze şi sã respecte valorile profesiei, precum şi metodologia exercitãrii profesiei.
CAP. II
Independenţa profesionalã şi responsabilitatea auditorului energetic pentru clãdiri
ART. 5
(1) Auditorul energetic pentru clãdiri îşi desfãşoarã activitatea pe baza principiului independenţei profesionale, care îi conferã dreptul de iniţiativã şi decizie în exercitarea actului profesional, cu asumarea deplinã a rãspunderii pentru calitatea acestuia.
(2) Independenţa auditorului energetic pentru clãdiri nu poate prejudicia în niciun fel interesele beneficiarului serviciului profesional.
ART. 6
Auditorul energetic pentru clãdiri îşi exercitã profesiunea cu responsabilitate, în conformitate cu competenţele corespunzãtoare specialitãţii şi gradului profesional dobândit.
ART. 7
Actul profesional al auditorului energetic pentru clãdiri se exercitã în mod obligatoriu prin semnarea şi aplicarea ştampilei profesionale individuale.
ART. 8
Pentru serviciile prestate în relaţiile contractuale stabilite cu beneficiarul acestora, auditorul energetic pentru clãdiri beneficiazã de un salariu sau onorariu negociat în mod liber cu beneficiarii serviciilor prestate ori cu altã entitate angajatoare în cadrul cãreia activeazã, dupã caz.
CAP. III
Obligaţiile auditorului energetic pentru clãdiri
ART. 9
Auditorul energetic pentru clãdiri contribuie la promovarea profesiei reglementate de auditor energetic pentru clãdiri, precum şi la susţinerea spiritului de breaslã.
ART. 10
În spiritul promovãrii demnitãţii profesiei, auditorul energetic pentru clãdiri se va preocupa permanent ca partenerii, asociaţii şi/sau angajaţii sãi sã nu lezeze drepturile persoanelor cu care interacţioneazã în actul profesional, sã nu diminueze încrederea publicã în profesionalismul, onestitatea şi responsabilitatea breslei.
ART. 11
(1) Relaţiile auditorului energetic pentru clãdiri cu beneficiarii serviciilor sale profesionale se bazeazã pe onestitate şi confidenţialitate, acesta având obligaţia de a informa beneficiarii asupra problemelor specifice şi cheltuielilor probabile pe care le implicã prestarea serviciilor.
(2) Auditorul energetic pentru clãdiri are obligaţia de a informa beneficiarul - persoana fizicã sau persoanã juridicã - în timp util asupra oricãror modificãri intervenite în legãturã cu prestaţia sa, care ar putea influenţa calitatea, costurile sau termenele de prestare a serviciilor.
ART. 12
(1) Respectarea principiului autodeterminãrii obligã auditorul energetic pentru clãdiri sã nu decidã în numele beneficiarului.
(2) Auditorul energetic pentru clãdiri sprijinã beneficiarii pentru identificarea şi dezvoltarea resurselor în vederea alegerii celei mai bune opţiuni.
(3) La elaborarea auditului energetic şi a certificatului energetic, auditorul energetic nu va accepta aplicarea unor date privind valorile, soluţiile sau elementele dimensionale impuse de factori externi, diferite de cele constatate ori determinate pe baza analizelor proprii.
ART. 13
Auditorul energetic pentru clãdiri va furniza serviciile sale profesionale beneficiarilor numai în contextul unei relaţii profesionale contractuale.
ART. 14
Auditorul energetic pentru clãdiri utilizeazã un limbaj clar şi adecvat pentru a informa beneficiarii despre scopul şi limitele serviciilor, costurile legate de serviciul respectiv, alternativele existente, dreptul beneficiarilor de a refuza sau de a rezilia relaţiile contractuale stabilite.
ART. 15
(1) Auditorul energetic pentru clãdiri va evita/va elimina conflictele de interese în exercitarea profesiei.
(2) Auditorul energetic pentru clãdiri nu foloseşte relaţia profesionalã cu beneficiarii serviciilor sale profesionale pentru obţinerea de avantaje sau alte beneficii de orice naturã, necuvenite.
ART. 16
Auditorul energetic pentru clãdiri se bazeazã în activitatea profesionalã pe principiile respectãrii intimitãţii beneficiarului şi a confidenţialitãţii.
ART. 17
Accesul la documentele beneficiarilor se realizeazã astfel încât sã se asigure protecţia deplinã a informaţiilor confidenţiale conţinute.
ART. 18
(1) Relaţiile dintre auditorii energetici pentru clãdiri se bazeazã pe respect profesional reciproc.
(2) Auditorul energetic pentru clãdiri îşi construieşte reputaţia profesionalã pe baza competenţei sale profesionale.
ART. 19
(1) Concurenţa profesionalã între auditorii energetici pentru clãdiri se bazeazã numai pe competenţa şi calitatea serviciilor profesionale oferite beneficiarilor.
(2) Sunt interzise şi sunt considerate acte de concurenţã profesionalã neloialã urmãtoarele acţiuni:
a) tentativa sau acţiunea de denigrare ori de discreditare a auditorilor energetici pentru clãdiri în scopul atragerii beneficiarilor de servicii;
b) utilizarea unor mijloace de presiune în vederea atragerii beneficiarilor serviciilor.
ANEXA 7
───────
la regulament
─────────────
┌────────────────────────────────┐
│ ........................... │
│ (autoritatea competentã) │
│Nr. înregistrare ..... data ....│
└────────────────────────────────┘
CERERE
pentru prelungirea dreptului de
practicã ca auditor energetic pentru clãdiri
- model -
1. Subsemnatul(a), ......................., CNP [][][][][][][][][][][][][],
de profesie ......................., nãscut(ã) la data de [][][][][][][][].,
(inginer/arhitect) z z l l a a a a
ţara ............................, judeţul.............................,
localitatea .............................................., domiciliat(ã) în
judeţul/sectorul ........................................,
localitatea ......................................, str. .....................
nr. ............, bl. ............, sc. ......., et. ......, ap. .......,
posesor al/posesoare a documentului de identitate ..........................
(paşaport/BI/CI)
seria ......... nr. .............., eliberat la data de .....................,
cu valabilitate pânã la data de .............................., solicit
prelungirea valabilitãţii legitimaţiei de auditor energetic pentru clãdiri,
gradul profesional [ ], specialitatea (Construcţii şi instalaţii).
(I/II)
2. În susţinerea cererii anexez urmãtoarele documente:
a) act de identitate, în copie;
b) certificat de atestare, în copie;
c) registrul auditorului energetic pentru clãdiri, în copie;
d) adeverinţã medicalã, în original;
e) certificat de cazier judiciar, în original;
f) memoriu de activitate pentru perioada de valabilitate a legitimaţiei
(sau declaraţie pe propria rãspundere cã nu a desfãşurat activitate în
perioada de valabilitate a legitimaţiei);
g) recomandare din partea asociaţiei profesionale privind activitatea
desfãşuratã pe ultima perioadã de valabilitate a legitimaţiei ca auditor
energetic pentru clãdiri, în original;
h) document de platã a tarifului pentru prelungirea dreptului de practicã
ca auditor energetic pentru clãdiri, în original;
i) o pozã color, format 5/4 cm.
3. În prezent îmi desfãşor activitatea în cadrul ................., unde am
funcţia de .............................., cu sediul în ţara .................,
judeţul/sectorul ......................, localitatea .........................,
str. ...............................nr. ......, telefon/fax ..................,
e-mail .............................................
4. Adresã de corespondenţã: codul poştal .................................,
ţara ................................., judeţul/sectorul .....................,
localitatea ......................, telefon ..................../fax .........,
e-mail ............................................. .
Data Semnãtura
........... ...............
___________