Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere dispoziţiile: - Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 23/2023 privind instituirea unor măsuri de simplificare şi digitalizare pentru gestionarea fondurilor europene aferente Politicii de coeziune 2021-2027; – Hotărârii Guvernului nr. 936/2020 pentru aprobarea cadrului general necesar în vederea implicării autorităţilor şi instituţiilor din România în procesul de programare şi negociere a fondurilor externe nerambursabile aferente perioadei de programare 2021-2027 şi a cadrului instituţional de coordonare, gestionare şi control al acestor fonduri, cu modificările şi completările ulterioare; – Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 122/2020 privind unele măsuri pentru asigurarea eficientizării procesului decizional al fondurilor externe nerambursabile destinate dezvoltării regionale în România, aprobată prin Legea nr. 277/2021, cu modificările şi completările ulterioare; – Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă; – Hotărârii Guvernului nr. 829/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă, cu modificările şi completările ulterioare; – Hotărârii Guvernului nr. 873/2022 pentru stabilirea cadrului legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiari în cadrul operaţiunilor finanţate în perioada de programare 2021-2027 prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune şi Fondul pentru o tranziţie justă; – Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare; – Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 88/2022 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în vederea gestionării fondurilor europene nerambursabile destinate dezvoltării regionale, luând în considerare Referatul de aprobare nr. 74 din 23.05.2023, în temeiul prevederilor art. 35 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2023 privind instituirea unor măsuri de simplificare şi digitalizare pentru gestionarea fondurilor europene aferente Politicii de coeziune 2021-2027 şi ale art. 14 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 52/2018 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul investiţiilor şi proiectelor europene emite prezentul ordin. ART. 1 Se aprobă modelul deciziei de finanţare prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. ART. 2 Autorităţile de management ale programelor cofinanţate din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus şi Fondul pentru o tranziţie justă, în cadrul obiectivului „Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică“ pentru perioada de programare 2021-2027, care conţin priorităţi de asistenţă tehnică şi autoritatea de management a Programului Asistenţă tehnică au obligaţia de a modifica procedurile operaţionale proprii, în sensul conformării acestora cu prevederile prezentului ordin, în termen de 30 de zile de la data intrării sale în vigoare. ART. 3 (1) Condiţiile generale ale deciziei de finanţare prevăzute la art. 1 se completează cu Condiţiile specifice adoptate prin decizia conducătorului autorităţilor de management prevăzute la art. 2, după caz. (2) Condiţiile specifice constituie anexă la decizia de finanţare. ART. 4 Autorităţile de management prevăzute la art. 2 şi Direcţia coordonare SMIS şi IT duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin. ART. 5 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene, Marcel-Ioan Boloş Bucureşti, 31 mai 2023. Nr. 2.228. ANEXA 1 DECIZIE DE FINANŢARE - model - .........(persoana juridică)..........., în calitate de Autoritate de management pentru Programul ....................................., cu sediul în str. ........... nr. ....., localitatea ............, judeţul ......., România, codul poştal ......., telefon ..............., fax ....................., poştă electronică ................, codul fiscal ............., reprezentată legal prin ..........(persoana fizică, numele, prenumele, funcţia deţinută)......…., denumită în cele ce urmează AM, emite decizia pentru acordarea finanţării nerambursabile beneficiarului: ..........(persoana juridică)..........., codul de identificare fiscală ............................, înregistrată la ..........….. cu nr. ....../..../........, cu sediul în localitatea ...................., str. .......................... nr. ......, sectorul/judeţul ……......., România, telefon …......., fax ....., poştă electronică ....................., reprezentată legal prin ..........(persoana fizică, numele, prenumele, funcţia deţinută)............, în calitate de beneficiar al finanţării/lider de parteneriat, denumit în continuare beneficiar, în următoarele condiţii: I. Precizări prealabile 1. În prezenta decizie de finanţare, cu excepţia situaţiilor când contextul cere altfel sau a unei prevederi contrare: a) cuvintele care indică singularul includ şi pluralul, iar cuvintele care indică pluralul includ şi singularul; b) cuvintele care indică un gen includ toate genurile; c) termenul „zi“ reprezintă zi calendaristică, dacă nu se specifică altfel; d) termenul „beneficiar“ are înţelesul prevăzut de art. 2 pct. 9 din Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2021/1.060; e) termenul „destinatar final“ are înţelesul prevăzut de art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) 2021/1.060; f) termenul „relocare“ are înţelesul prevăzut de art. 2 pct. 27 din Regulamentul (UE) 2021/1.060; g) termenul „lider de parteneriat“ are înţelesul prevăzut de art. 2 alin. (4) lit. q) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021; h) în înţelesul prezentei decizii de finanţare şi al anexelor acesteia, trimiterile la actele normative includ şi modificările şi completările ulterioare ale acestora, precum şi orice alte acte normative subsecvente; i) în cazul în care oricare dintre prevederile prezentei decizii de finanţare este sau devine nulă, invalidă sau neexecutabilă conform legii, legalitatea, valabilitatea şi posibilitatea de executare a celorlalte prevederi vor rămâne neafectate, iar AM şi beneficiarul vor depune eforturile necesare pentru a realiza acele acte şi/sau modificări care ar conduce la acelaşi rezultat legal şi/sau economic care s-a avut în vedere la data încheierii deciziei de finanţare; j) în înţelesul prezentei decizii de finanţare, atunci când proiectul se implementează în parteneriat, prin „beneficiar“ se înţelege întregul parteneriat (lider de parteneriat şi partenerii); k) în înţelesul prezentei decizii de finanţare, orice referire la decizie se va interpreta ca fiind făcută atât la decizie, cât şi la anexele acesteia; l) în înţelesul prezentei decizii de finanţare, conform art. 2.552 din Codul civil, dacă prin acte normative nu se prevede altfel, termenele (inclusiv durata deciziei) se calculează după cum urmează: (i) când termenul este stabilit pe luni, el se împlineşte în ziua corespunzătoare din ultima lună. Dacă ultima lună nu are o zi corespunzătoare celei în care termenul a început să curgă, termenul se împlineşte în ultima zi a acestei luni; (ii) când termenul este stabilit pe zile, acesta începe să curgă în ziua intrării în vigoare a deciziei şi se împlineşte la ora 24.00 din ultima zi; (iii) când termenul este stabilit atât pe luni, cât şi pe zile, termenul se calculează aplicând regulile stabilite la pct. (i), iar termenul pe zile curge în continuarea celui stabilit pe luni şi se împlineşte la ora 24.00 din ultima zi; (iv) dacă ultima zi a termenului este o zi nelucrătoare, termenul se consideră împlinit la sfârşitul primei zile lucrătoare care îi urmează; m) în înţelesul prezentei decizii de finanţare, perioada în care decizia de finanţare produce efecte reprezintă perioada cuprinsă între data emiterii deciziei de finanţare de către AM şi data închiderii programului sau data expirării perioadei pentru care trebuie asigurat caracterul durabil sau sustenabilitatea/ durabilitatea proiectului, după caz, oricare intervine ultima. 2. Finanţarea nerambursabilă acordată beneficiarului este stabilită în termenii şi condiţiile prezentei decizii de finanţare. II. Condiţii generale ART. 1 Obiectul deciziei de finanţare (1) Obiectul deciziei de finanţare îl reprezintă acordarea finanţării nerambursabile de către (AM) ........, pentru implementarea proiectului cod SMIS .... intitulat: „.......“, denumit în continuare proiect, în conformitate cu obligaţiile asumate prin prezenta decizie de finanţare, inclusiv anexele care fac parte integrantă din aceasta. (2) Beneficiarul se angajează să implementeze proiectul, în conformitate cu prevederile cuprinse în prezenta decizie, inclusiv anexele care fac parte din aceasta, şi cu legislaţia europeană şi naţională aplicabilă. (3) AM se angajează să plătească finanţarea nerambursabilă, la termenele şi în condiţiile prevăzute în prezenta decizie şi în conformitate cu legislaţia europeană şi naţională aplicabilă. ART. 2 Durata deciziei de finanţare (1) Decizia de finanţare produce efecte de la data semnării ei de către AM, după ce aceasta a fost semnată, în prealabil, de beneficiar/liderul de parteneriat. (2) Perioada de implementare a proiectului este de ........ luni, respectiv de la data [zz/ll/aaaa] şi data [zz/ll/aaaa], la care se adaugă, dacă este cazul, şi perioada de desfăşurare a activităţilor proiectului înainte de semnarea deciziei de finanţare, conform regulilor de eligibilitate a cheltuielilor. (3) Perioada de implementare a proiectului poate fi prelungită cu aprobarea Autorităţii de management, în conformitate cu prevederile art. 10, cu încadrare în perioada de implementare maximă stabilită în Ghidul solicitantului, dacă a fost prevăzută, fără ca aceasta să depăşească data de 31 decembrie 2029. (4) Decizia de finanţare produce efecte de la data semnării de către AM până la data închiderii programului sau data expirării perioadei pentru care trebuie asigurat caracterul durabil al proiectului, respectiv sustenabilitatea/durabilitatea proiectului, oricare intervine ultima. (5) Beneficiarul are obligaţia asigurării caracterului durabil, sustenabilităţii/durabilităţii proiectului, după caz, cu respectarea prevederilor regulamentelor europene, în condiţiile detaliate în Condiţii specifice/prevăzute în Ghidul solicitantului. (6) Reducerea valorii eligibile acordate din fonduri europene şi din bugetul naţional se calculează proporţional cu perioada pentru care nu este asigurat/ă caracterul durabil sau sustenabilitatea/durabilitatea proiectului, după caz, aşa cum este specificat la alin. (5), în condiţiile Regulamentului (UE) 2021/1.060 şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011. ART. 3 Valoarea deciziei de finanţare (1) Valoarea totală a deciziei de finanţare este de …….... lei (valoarea în litere), după cum urmează:
┌────────────┬──────────────┬──────────────┬───────────┬────────────┬───────────┐
│Valoarea │Valoarea │ │ │Valoarea │ │
│totală │eligibilă │Valoarea │Valoare │totală │ │
│eligibilă a │nerambursabilă│eligibilă │cofinanţare│neeligibilă │Valoarea │
│proiectului,│din partea │nerambursabilă│eligibilă │a │totală a │
│inclusiv TVA│fondurilor │din bugetul │beneficiar │proiectului,│proiectului│
│eligibil │(FEDR/FSE+/FC/│naţional │ │inclusiv TVA│ │
│ │FTJ) │ │ │neeligibil^1│ │
├────────────┼────────┬─────┼─────┬────────┼─────┬─────┼────────────┼───────────┤
│(lei) │(lei) │(%) │(lei)│(%) │(lei)│(%) │(lei) │(lei) │
├────────────┼────────┼─────┼─────┼────────┼─────┼─────┼────────────┼───────────┤
│1 =2 + 3 + 4│2 │2^1 │3 │3^1 │4 │4^1 │5 │6 = 1 + 5 │
├────────────┼────────┼─────┼─────┼────────┼─────┼─────┼────────────┼───────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└────────────┴────────┴─────┴─────┴────────┴─────┴─────┴────────────┴───────────┘
(Pentru proiectele implementate în parteneriat se va adăuga paragraful următor.) Valoarea totală eligibilă, respectiv valoarea deciziei de finanţare va fi angajată de către liderul de parteneriat şi parteneri, în baza Acordului de parteneriat încheiat între beneficiar şi parteneri care se constituie în anexa nr. 4 la prezenta decizie, după cum urmează:
┌───────────┬────────────┬──────────────┬──────────────┬───────────┬────────────┬───────────┐
│ │Valoare │Valoarea │ │ │Valoarea │ │
│ │totală │eligibilă │Valoarea │Valoare │totală │ │
│ │eligibilă a │nerambursabilă│eligibilă │cofinanţare│neeligibilă │Valoarea │
│ │proiectului,│din partea │nerambursabilă│eligibilă │a │totală a │
│Organizaţia│inclusiv TVA│fondurilor │din bugetul │beneficiar │proiectului,│proiectului│
│ │eligibil │(FEDR/FSE+/FC/│naţional │ │inclusiv TVA│ │
│ │ │FTJ) │ │ │neeligibil │ │
│ ├────────────┼─────────┬────┼─────┬────────┼─────┬─────┼────────────┼───────────┤
│ │(lei) │(lei) │(%) │(lei)│(%) │(lei)│(%) │(lei) │(lei) │
├───────────┼────────────┼─────────┼────┼─────┼────────┼─────┼─────┼────────────┼───────────┤
│0 │1 = 2 + 3 + │2 │2^1 │3 │3^1 │4 │4^1 │5 │6 = 1 + 5 │
│ │4 │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼────────────┼─────────┼────┼─────┼────────┼─────┼─────┼────────────┼───────────┤
│Lider de │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│parteneriat│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼────────────┼─────────┼────┼─────┼────────┼─────┼─────┼────────────┼───────────┤
│Partener 1,│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│dacă este │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│cazul │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼────────────┼─────────┼────┼─────┼────────┼─────┼─────┼────────────┼───────────┤
│Partener n,│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│dacă este │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│cazul │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼────────────┼─────────┼────┼─────┼────────┼─────┼─────┼────────────┼───────────┤
│TOTAL │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└───────────┴────────────┴─────────┴────┴─────┴────────┴─────┴─────┴────────────┴───────────┘
^1 TVA care nu se încadrează în prevederile art. 9 alin. (1) sau (2) din Hotărârea Guvernului nr. 873/2022 pentru stabilirea cadrului legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiari în cadrul operaţiunilor finanţate în perioada de programare 2021-2027 prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune şi Fondul pentru o tranziţie justă. (2) AM acordă o finanţare nerambursabilă în sumă maximă de ………………. lei (valoarea în litere), echivalentă cu .........% din valoarea totală eligibilă aprobată. (3) Valoarea eligibilă nerambursabilă se poate majora, prin act adiţional, fără ca diferenţa astfel rezultată să fie suportată de beneficiar, în funcţie de necesităţi, pentru cazuri justificate, fără a fi necesară existenţa unui act normativ în acest sens, în condiţiile art. 10 alin. (8). (4) Finanţarea va fi acordată, în baza cererilor de rambursare, precum şi a cererilor de prefinanţare şi plată în condiţiile prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021, după caz, elaborate şi transmise prin sistemul MySMIS 2021 în conformitate cu Graficul de depunere a cererilor de prefinanţare/plată/rambursare a cheltuielilor care se constituie în anexa nr. 3 la prezenta decizie de finanţare, încărcat şi actualizat de beneficiar în sistemul MySMIS2021. (5) În cazul în care valoarea totală autorizată la plată este mai mică decât valoarea eligibilă nerambursabilă (din partea fondurilor şi din bugetul naţional) din tabelul de mai sus, finanţarea nerambursabilă prevăzută la alin. (2) se reduce corespunzător, cu respectarea intensităţii intervenţiei corespunzătoare fiecărei activităţi/subactivităţi din cererea de finanţare. ART. 4 Eligibilitatea cheltuielilor (1) Cheltuielile angajate şi plătite pe durata de implementare a proiectului sunt eligibile dacă sunt realizate în condiţiile stabilite de: a) legislaţia naţională şi europeană aplicabilă; b) Ghidul solicitantului; c) prezenta decizie de finanţare. (2) Cheltuielile aferente proiectului sunt eligibile cu condiţia ca acestea să fie cuprinse în cererea de finanţare aprobată care constituie anexa nr. 1 la prezenta decizie şi să fie efectuate în termenii şi condiţiile prezentei decizii de finanţare. (3) Aprobarea proiectului şi emiterea deciziei de finanţare nu reprezintă, implicit, o confirmare a eligibilităţii cheltuielilor, aceasta urmând a fi stabilită în urma procesului de verificare a modului de utilizare a fondurilor de către beneficiar. (4) AM îşi rezervă dreptul de a declara, în orice moment, ca neeligibile, cheltuielile efectuate cu nerespectarea prevederilor legale în vigoare şi/sau de a aplica corecţii financiare/reduceri procentuale ca urmare a verificării cererilor de rambursare/plată. Acest drept subzistă şi în situaţia în care neconformităţile/ abaterile de la lege nu au fost sesizate cu ocazia încheierii actelor adiţionale şi, respectiv, notificărilor de modificare a deciziei de finanţare. (Prevederile referitoare la mecanismul prefinanţării se aplică doar pentru proiectele finanţate din programele regionale 2021-2027.) ART. 5 Mecanismul prefinanţării (1) Beneficiarul/Liderul de parteneriat sau partenerii are/au dreptul de a primi prefinanţare cu respectarea legislaţiei aplicabile şi în conformitate cu prevederile prezentei decizii de finanţare. (2) Prefinanţarea se justifică în termenele şi condiţiile prevăzute la art. 19 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021, cu respectarea metodologiei specifice detaliate în Condiţiile specifice, după caz. (3) Recuperarea prefinanţării se realizează în conformitate cu prevederile art. 20 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021, cu respectarea metodologiei specifice detaliate în Condiţiile specifice, după caz. (Prevederile referitoare la mecanismul cererii de plată se aplică doar pentru proiectele finanţate din programele regionale 2021-2027.) ART. 6 Rambursarea/Plata cheltuielilor (1) Rambursarea sau plata cheltuielilor se va realiza de către AM în conformitate cu prevederile legale, pe baza cererilor de rambursare/plată transmise AM de beneficiar/liderul de parteneriat şi în condiţiile specificate în prezenta decizie de finanţare. (2) Beneficiarul/Liderul de parteneriat şi partenerii, după caz, răspund de legalitatea, realitatea şi regularitatea cheltuielilor, în caz contrar fiind aplicabile prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011. (3) Autorizarea cheltuielilor/Efectuarea plăţilor se realizează de către AM, în condiţiile prevăzute în legislaţia aplicabilă şi cu respectarea Planului de monitorizare a proiectului, care constituie anexa nr. 2 la prezenta decizie de finanţare, sub rezerva sau în limita disponibilităţilor, iar în cazul insuficienţei fondurilor, procesul de plată se va suspenda până când conturile AM sunt alimentate cu sumele aferente fondurilor necesare. În cazul suspendării procesului de plată, beneficiarul poate să solicite suspendarea sau prelungirea implementării proiectului, pentru aceeaşi perioadă, fără a depăşi perioada de 31 decembrie 2029. ART. 7 Drepturile şi obligaţiile beneficiarului (1) Beneficiarul/Liderul de parteneriat şi partenerii, după caz, au responsabilitatea asigurării unui management financiar riguros şi a asigurării resurselor financiare pentru cofinanţare şi cheltuieli neeligibile, precum şi pentru finanţarea cheltuielilor eligibile în concordanţă cu prevederile prezentei decizii de finanţare şi ale legislaţiei europene şi naţionale aplicabile. Totodată, beneficiarul/liderul de parteneriat şi partenerii, după caz, are/au responsabilitatea implementării proiectului în vederea atingerii obiectivelor stabilite şi a indicatorilor asumaţi, în concordanţă cu prevederile prezentei decizii de finanţare şi ale legislaţiei europene şi naţionale aplicabile şi instrucţiunile AM, dacă este cazul. (2) Beneficiarul are obligaţia de a începe executarea deciziei de finanţare, după semnarea acesteia, şi de a realiza toate activităţile prevăzute în cererea de finanţare, fără a depăşi perioada de implementare specificată la art. 2 alin. (2) şi (3). În situaţia în care constată că implementarea activităţilor proiectului prevăzute a fi realizate după semnare nu a început în termen de ....... (Se specifică de fiecare AM.)........... de la data specificată la art. 2 alin. (2), AM poate dispune rezilierea deciziei de finanţare. (3) Beneficiarul poate solicita în scris punctul de vedere al AM cu privire la aspectele survenite de natură să afecteze buna implementare a proiectului, urmând ca punctul de vedere al AM să fie furnizat în baza şi în vederea executării clauzelor prezentei decizii de finanţare şi a legislaţiei aplicabile. (4) Beneficiarul/Partenerii va/vor deschide contul/conturile de proiect în sistemul Trezoreriei Statului, în cazul în care fac parte din categoria instituţiilor publice, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare. Ceilalţi beneficiari/parteneri pot opta pentru deschiderea contului/conturilor speciale de proiect în sistemul Trezoreriei Statului sau la instituţii de credit în conformitate cu prevederile art. 50 alin. (3) din Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 829/2022. (5) Beneficiarul şi/sau partenerii are/au obligaţia de a pune la dispoziţia AM sau oricărui alt organism abilitat de lege, conform prevederilor art. 31 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021, documentele şi/sau informaţiile necesare pentru verificarea modului de utilizare a finanţării nerambursabile, la cerere şi în termenul solicitat de AM, precum şi să asigure condiţiile pentru efectuarea verificărilor la faţa locului. (6) În vederea efectuării verificărilor prevăzute la alin. (5), beneficiarul/liderul de parteneriat şi partenerii se angajează să acorde dreptul de acces la locurile şi spaţiile unde se implementează proiectul, inclusiv acces la sistemele informatice care au legătură directă cu proiectul, şi să pună la dispoziţie documentele solicitate privind gestiunea tehnică şi financiară a proiectului, pe suport hârtie sau în format electronic, în original. Documentele trebuie să fie uşor accesibile şi arhivate astfel încât să permită verificarea lor. Beneficiarul este obligat să informeze organismele şi autorităţile menţionate la alin. (5) cu privire la locul arhivării documentelor, în termen de 3 zile lucrătoare de la transmiterea solicitării de către AM/organismul abilitat şi de a asigura accesul neîngrădit al acestora la documente în locul respectiv. (7) Beneficiarul/Liderul de parteneriat şi partenerii se va/vor asigura că în contractele/acordurile încheiate cu terţe părţi se prevede obligaţia acestora de a asigura disponibilitatea informaţiilor şi documentelor referitoare la proiect cu ocazia misiunilor de control desfăşurate de AM sau de alte structuri cu competenţe în controlul şi recuperarea debitelor aferente fondurilor europene şi/sau fondurilor publice naţionale aferente acestora, după caz. (8) Beneficiarul/Liderul de parteneriat şi partenerii are/au obligaţia îndosarierii şi păstrării în bune condiţii a tuturor documentelor aferente proiectului în original, inclusiv copii ale documentelor partenerilor, dacă este cazul, privind activităţile şi cheltuielile eligibile în vederea asigurării unei piste de audit adecvate, în condiţiile prevăzute la art. 31 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021. În situaţia arhivării electronice potrivit prevederilor Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor în formă electronică, republicată, organizarea electronică a arhivei se va realiza la nivel de proiect sau pe categorii de documente, în funcţie de specificul proiectelor, cu condiţia ca documentele arhivate să fie uşor identificabile de către părţile interesate, inclusiv pentru organizarea misiunilor de audit/verificare/control. (9) Toate documentele vor fi păstrate până la închiderea oficială a programului sau până la expirarea perioadei pentru care trebuie asigurat caracterul durabil, respectiv a perioadei de sustenabilitate/durabilitate a proiectului, după caz, oricare intervine ultima. Termenul minim de asigurare a disponibilităţii documentelor nu poate fi mai mic de 5 ani începând cu data de 31 decembrie a anului în care a fost efectuată ultima plată de către AM către beneficiar, iar acest termen se întrerupe fie în cazul unor proceduri judiciare, fie la cererea Comisiei Europene, în condiţiile prevăzute la art. 82 din Regulamentul (UE) 2021/1.060. (10) În cazul nerespectării prevederilor alin. (5), (8) şi (9), beneficiarul este obligat să restituie suma aferentă documentelor lipsă, rambursată/plătită de AM în cadrul proiectului, reprezentând valoarea nerambursabilă eligibilă din fonduri europene şi valoarea nerambursabilă eligibilă din bugetul naţional, iar în cazul nerespectării prevederilor alin. (6), beneficiarul este obligat să restituie întreaga sumă rambursată/plătită de către AM aferentă proiectului, inclusiv dobânzile/penalizările aferente, în acord cu prevederile art. 31 alin. (3) şi (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021. (11) Beneficiarul este obligat să încarce în MySMIS2021 toate documentele aferente implementării proiectului semnate electronic cu semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat valabil, nesuspendat sau nerevocat, conform legislaţiei în vigoare. (12) Beneficiarul este obligat să prevadă/includă în bugetul propriu sumele necesare finanţării proiectului, inclusiv asigurarea cofinanţării şi a finanţării cheltuielilor neeligibile ce îi revin conform art. 3 şi în vederea efectuării plăţilor în legătură cu implementarea proiectului, cu respectarea prevederilor legislaţiei europene şi naţionale aplicabile şi ale prezentei decizii de finanţare. (13) Beneficiarul trebuie să ţină o evidenţă contabilă analitică a proiectului, utilizând conturi analitice distincte pentru reflectarea tuturor operaţiunilor referitoare la implementarea proiectului, în conformitate cu dispoziţiile legale aplicabile. (14) În situaţia în care implementarea proiectului presupune achiziţionarea de produse, servicii ori lucrări, beneficiarul are obligaţia de a respecta prevederile legislaţiei europene şi naţionale în vigoare în domeniul achiziţiilor publice/achiziţiilor sectoriale/achiziţiilor în domeniile apărării şi securităţii sau dispoziţiile legale privind achiziţiile efectuate de beneficiarii privaţi, după caz. (15) Beneficiarul/Liderul de parteneriat are obligaţia întocmirii şi transmiterii cererilor de rambursare şi, după caz, a cererilor de plată şi a cererilor de prefinanţare şi de a pune la dispoziţia AM documentele justificative ce însoţesc cererea de rambursare/plată/prefinanţare, spre a fi verificate de către AM în vederea efectuării rambursării/plăţii. (16) Beneficiarul/Liderul de parteneriat are obligaţia respectării termenelor de transmitere a cererilor de rambursare şi, după caz, a cererilor de plată şi a cererilor de prefinanţare, în condiţiile prezentei decizii de finanţare şi ale legislaţiei aplicabile. (17) Beneficiarul are obligaţia şi responsabilitatea întocmirii şi transmiterii rapoartelor de progres şi a documentelor justificative care le însoţesc, în termenul prevăzut la art. 13 alin. (4). (18) Beneficiarul are obligaţia de a încărca, în sistemul MySMIS2021, dosarul aferent achiziţiilor realizate, în format electronic, în termen de 10 zile lucrătoare de la data încheierii contractului de achiziţie/actelor adiţionale la contractele de achiziţie, în vederea realizării de către AM a verificării procedurii de achiziţie. (19) Beneficiarul are obligaţia să asigure resursele necesare desfăşurării activităţilor proiectului, conform cererii de finanţare, în termenele stabilite prin prezenta decizie de finanţare. (20) Beneficiarul este obligat să realizeze măsurile minime de informare şi publicitate prevăzute la art. 50 din Regulamentul (UE) 2021/1.060 şi în Ghidul solicitantului, detaliate în Condiţiile specifice, după caz, precum şi să asigure respectarea prevederilor Ghidului de identitate vizuală 2021-2027 elaborat de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, sub sancţiunea aplicării de către AM a măsurilor prevăzute la art. 50 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2021/1.060. (21) Beneficiarul are obligaţia de a restitui AM orice sumă ce constituie plată nedatorată/sume necuvenite plătite eronat de către AM în cadrul prezentei decizii de finanţare, în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii notificării. Nerespectarea termenului menţionat anterior poate conferi AM dreptul de a solicita beneficiarului dobânda legală datorată, stabilită conform legislaţiei în vigoare. (22) Beneficiarul este obligat să informeze AM despre orice situaţie care poate determina încetarea sau întârzierea executării deciziei de finanţare, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data luării la cunoştinţă despre o astfel de situaţie, urmând ca AM să decidă cu privire la măsurile corespunzătoare. (23) Beneficiarul îşi asumă integral răspunderea pentru prejudiciile cauzate terţilor din culpa sa, pe durata deciziei de finanţare. AM va fi degrevată de orice responsabilitate pentru prejudiciile cauzate terţilor de către beneficiar, ca urmare a executării prezentei decizii de finanţare, cu excepţia celor care pot fi direct imputabile acesteia. (24) În cazul în care se realizează verificări la faţa locului, beneficiarul este obligat să participe şi să invite persoanele care sunt implicate în implementarea proiectului şi care pot furniza informaţiile şi documentele necesare verificărilor, conform solicitărilor AM. (25) Beneficiarul are obligaţia de a comunica cu AM în legătură cu prezenta decizie de finanţare, exclusiv prin intermediul sistemului MySMIS2021. În cazul unei defecţiuni a sistemului MySMIS2021 sau al forţei majore, beneficiarul poate prezenta informaţiile solicitate în format tipărit, prin poştă şi/sau electronic, prin e-mail, în condiţiile prevăzute la art. 21. Beneficiarul va încărca documentele respective în MySMIS2021, în termen de 15 zile calendaristice de la restabilirea funcţionalităţii sistemului MySMIS2021 sau de la încetarea forţei majore. (26) Beneficiarul are obligaţia de a asigura funcţionarea tuturor bunurilor, echipamentelor achiziţionate prin proiect, la locul de desfăşurare/locaţiile de implementare a proiectului şi exclusiv în scopul pentru care au fost achiziţionate, atât în perioada de implementare, cât şi în perioada în care are obligaţia să asigure sustenabilitatea proiectului/caracterul durabil al proiectului, aşa cum este acesta reglementat la art. 2 alin. (5). (27) Beneficiarul are obligaţia de a nu modifica locaţia bunurilor şi echipamentelor achiziţionate în cadrul proiectului fără acordul prealabil al AM cu privire la acest fapt, solicitat cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte, fără ca această modificare să facă parte dintr-un proces de relocare. (28) Beneficiarul are obligaţia de a nu întreprinde acţiuni de relocare, precum şi să nu înstrăineze şi să nu închirieze bunurile achiziţionate ca urmare a obţinerii finanţării prin program, atât în perioada de implementare a proiectului, cât şi în perioada în care are obligaţia să asigure caracterul durabil al proiectului, respectiv perioada de sustenabilitate/durabilitate, aşa cum este aceasta reglementată la art. 2 alin. (5). (29) Beneficiarul are obligaţia de a nu schimba destinaţia/de a nu utiliza activele finanţate prin proiect în alte scopuri decât cele asumate prin proiect. (30) În cazul nerespectării prevederilor alin. (28) şi (29), beneficiarul este obligat să restituie finanţarea nerambursabilă plătită pentru activele respective, inclusiv dobânzile/penalizările aferente. (31) Beneficiarul are obligaţia de a pune în aplicare toate instrucţiunile emise de AM în legătură cu obiectul deciziei de finanţare la termenele şi în condiţiile stabilite prin acestea. (32) Beneficiarul are obligaţia de a asigura corespondenţa, precum şi prezentarea documentelor în legătură cu implementarea/monitorizarea/cererile de prefinanţare/cererile de plată/cererile de rambursare, precum şi orice alte categorii de documente exclusiv prin sistemul informatic MySMIS2021. (33) Beneficiarul îşi exprimă acordul cu privire la prelucrarea, stocarea şi arhivarea datelor obţinute pe parcursul desfăşurării deciziei de finanţare, în vederea utilizării, pe toată durata, precum şi după încetarea acesteia, în scopul verificării modului de implementare şi/sau a respectării clauzelor deciziei de finanţare şi a legislaţiei naţionale şi europene. (34) Beneficiarul are obligaţia de a asigura furnizarea către AM a următoarelor categorii de date privind utilizarea fondurilor: prenumele, numele şi data naşterii beneficiarului real/ beneficiarilor reali al/ai destinatarului/destinatarilor fondurilor sau ale contractantului, astfel cum este definit la art. 3 alin. (6) din Directiva (UE) 2015/849 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 mai 2015 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului şi de abrogare a Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi a Directivei 2006/70/CE a Comisiei. (35) Beneficiarul are obligaţia să se asigure că este respectat principiul DNSH „do no significant harm“ („a nu prejudicia în mod semnificativ“) pe tot parcursul implementării proiectului, inclusiv prin includerea de cerinţe specifice în documentaţiile şi contractele de achiziţii, acolo unde este cazul. (36) Beneficiarul/Liderul de parteneriat şi partenerii are/au responsabilitatea de a se asigura că nu solicită la decontare aceleaşi costuri incluse în cadrul proiectului din mai multe surse de finanţare publice naţionale sau europene. ART. 8 Drepturile şi obligaţiile AM (1) AM are obligaţia de a informa beneficiarul, în timp util, cu privire la orice decizie luată care poate afecta implementarea proiectului, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la data adoptării respectivei decizii, aceasta producând efecte de la data la care a fost comunicată beneficiarului prin intermediul sistemului MySMIS2021 şi/sau prin publicare pe pagina web a AM. (2) AM are obligaţia de a informa beneficiarul cu privire la rapoartele, concluziile şi recomandările care au impact asupra proiectului acestuia, formulate de către Comisia Europeană şi/sau orice altă autoritate competentă, în termen de 5 zile lucrătoare de la data aprobării/notificării/comunicării oficiale a respectivelor rapoarte/concluzii/recomandări, prin intermediul sistemului MySMIS2021. (3) AM are obligaţia de a răspunde în scris, conform competenţelor stabilite, în termen de 10 zile lucrătoare, oricărei solicitări a beneficiarului privind informaţiile sau clarificările pe care acesta le consideră necesare pentru implementarea proiectului, cu excepţia situaţiilor pentru care legislaţia aplicabilă sau prezenta decizie de finanţare prevede alte termene. (4) AM are obligaţia de a procesa cererile de prefinanţare, cererile de rambursare şi cererile de plată în conformitate cu legislaţia naţională aplicabilă şi cu prevederile prezentei decizii de finanţare. (5) AM are obligaţia de a efectua transferul prefinanţării, în condiţiile prevăzute de legislaţia aplicabilă şi în conformitate cu prevederile prezentei decizii de finanţare. (6) AM are obligaţia de a efectua rambursarea sau plata cheltuielilor, în condiţiile prevăzute de legislaţia aplicabilă şi cu respectarea prevederilor art. 6. (7) AM are dreptul de a monitoriza şi verifica din punct de vedere tehnic şi financiar implementarea proiectului, pe baza deciziei de finanţare, a cererii de finanţare aprobate şi a Planului de monitorizare, în vederea asigurării îndeplinirii obiectivelor proiectului şi prevenirii neregulilor. În acest sens, AM va realiza vizite de monitorizare. (8) AM are dreptul de a verifica legalitatea şi realitatea tuturor activităţilor şi cheltuielilor aferente implementării proiectului care face obiectul prezentei decizii de finanţare. (9) AM are obligaţia de a efectua verificarea la faţa locului a activităţilor şi cheltuielilor aferente implementării proiectului, în conformitate cu prevederile deciziei de finanţare, asigurând cel puţin o vizită la faţa locului pe durata de implementare a proiectului. (10) AM are obligaţia de a informa beneficiarul, prin MySMIS2021, asupra acţiunilor de verificare la faţa locului a implementării proiectului/acţiunilor de monitorizare/acţiunilor de control din partea autorităţilor care desfăşoară activităţi de audit şi control, cu excepţia vizitelor de monitorizare ad-hoc şi a cazurilor în care informarea prealabilă ar putea prejudicia obiectul verificărilor. (11) AM are obligaţia de a asigura comunicarea cu beneficiarul, prin sistemul informatic MySMIS2021, în ceea ce priveşte solicitarea şi/sau primirea documentelor/informaţiilor în legătură cu proiectul în tot ceea ce priveşte aspectele referitoare la implementare/monitorizare/cereri de prefinanţare/cereri de plată/cereri de rambursare/verificare achiziţii/control. (12) AM are obligaţia de a informa beneficiarul asupra rezultatelor aferente fiecărei etape a procesului de verificare şi autorizare a cererilor de prefinanţare/cererilor de rambursare/cererilor de plată, precum şi rapoartelor de progres/rapoartelor de vizită la faţa locului. (13) AM are obligaţia de a informa beneficiarul asupra rezultatelor verificării procedurilor de achiziţie care implică o reducere procentuală/corecţie financiară, respectiv asupra emiterii actelor de constatare a neregulilor, dar şi cu privire la sesizările formulate în legătură cu existenţa unor indicii de fraudă, cu excepţia cazurilor în care informarea prealabilă ar putea prejudicia obiectul verificărilor. (14) În situaţia în care, în urma verificărilor pe care le realizează, AM constată existenţa unor indicii de fraudă, are obligaţia să sesizeze Parchetul European/DLAF/organul de urmărire penală, devenind incidente prevederile art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011. (15) AM are obligaţia de a monitoriza îndeplinirea indicatorilor de etapă şi sprijină beneficiarul pentru a identifica soluţii adecvate pentru îndeplinirea indicatorilor de etapă şi pentru buna implementare a proiectelor care fac obiectul deciziei de finanţare. (16) AM are dreptul să aplice, în situaţia neîndeplinirii de către beneficiar a indicatorilor de etapă la termenele prevăzute în Planul de monitorizare a proiectului, în funcţie de analiza obiectivă şi riscurile identificate, măsurile corective prevăzute la art. 13. (17) AM va informa despre data închiderii oficiale/parţiale al programului prin intermediul mijloacelor publice de informare. ART. 9 Contractarea şi cesiunea (1) În cazul externalizării unor activităţi din cadrul proiectului, responsabilitatea pentru implementarea acelor activităţi revine beneficiarului/partenerului în cauză, în conformitate cu dispoziţiile legale. (2) Prezenta decizie de finanţare, precum şi toate drepturile şi obligaţiile decurgând din implementarea acesteia nu pot face obiectul cesiunii totale sau parţiale, novaţiei, subrogaţiei sau al oricărui alt mecanism de transmisiune şi/sau transformare a obligaţiilor şi drepturilor. ART. 10 Modificări şi completări (1) AM şi beneficiarul au dreptul, pe durata implementării prezentei decizii de finanţare, de a conveni modificări, prin act adiţional, încheiat în aceleaşi condiţii de legalitate şi valabilitate ca şi decizia de finanţare. (2) În cazul în care propunerea de modificare a deciziei de finanţare este iniţiată de către beneficiar, acesta are obligaţia de a o transmite AM cu cel puţin 30 de zile înainte de data la care este intenţionată a intra în vigoare, cu excepţia circumstanţelor acceptate de AM. Beneficiarul va transmite, de asemenea, odată cu solicitarea de modificare, toate documentele justificative necesare. (3) AM răspunde solicitării de modificare a deciziei prin act adiţional, în termen de maximum 30 de zile de la data primirii solicitării de modificare a deciziei de finanţare. În interiorul acestui termen pot fi solicitate clarificări de către AM care suspendă termenul de aprobare sau de respingere a actului adiţional, fără ca această perioadă de suspendare să depăşească 5 zile lucrătoare. (4) În cazul propunerilor de modificări prin acte adiţionale care au ca obiect reducerea valorii indicatorilor ce urmează a fi atinsă prin proiect, valoarea totală eligibilă a proiectului va fi redusă proporţional, cu excepţia cazurilor temeinic justificate. (5) Modificarea Planului de monitorizare a proiectului, temeinic justificată, se realizează prin act adiţional. (6) Modificarea duratei de implementare, temeinic justificată, se realizează prin act adiţional, fără ca perioada de implementare să depăşească 31 decembrie 2029. (7) Suspendarea implementării proiectului, pentru motive întemeiate, se realizează prin act adiţional. Pe perioada suspendării, beneficiarul poate depune la AM responsabilă solicitări de modificări ale deciziei şi cereri de prefinanţare/plată/rambursare, precum şi cereri de rambursare aferente cererilor de plată care cuprind cheltuieli angajate şi plătite de beneficiar anterior începerii perioadei de suspendare, precum şi cheltuieli angajate anterior începerii perioadei de suspendare şi care sunt plătite în perioada de suspendare. Cheltuielile efectuate de beneficiar/liderul de parteneriat/ parteneri pe parcursul perioadei de suspendare a proiectului, aferente perioadei de suspendare, nu vor fi acoperite din finanţarea acordată proiectului. Suspendarea se realizează cu asigurarea condiţiilor necesare ca finalizarea implementării proiectului să nu depăşească data de 31 decembrie 2029. (8) Valoarea eligibilă nerambursabilă a deciziei, după caz, se poate majora prin acte adiţionale, în funcţie de necesităţi, pentru cazuri justificate. Beneficiarul poate efectua cheltuieli în condiţiile modificate prin act adiţional, dar le poate solicita la rambursare numai după intrarea în vigoare a actului adiţional. În cazul în care propunerea de modificare trimisă de beneficiar nu este aprobată de AM, respectivele cheltuieli efectuate de beneficiar nu vor fi considerate eligibile de către AM. (9) Actul adiţional intră în vigoare la data semnării de către AM, după ce a fost semnat în prealabil de către beneficiar/liderul de parteneriat. Actul adiţional nu poate avea caracter retroactiv şi nu poate avea scopul sau efectul de a produce schimbări în decizia de finanţare care ar putea aduce atingere condiţiilor iniţiale de acordare a finanţării sau care ar fi contrare principiului tratamentului egal al solicitanţilor/beneficiarilor. (10) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), decizia de finanţare poate fi modificată de către AM, unilateral, prin notificare, în următoarele situaţii: a) modificări necesare determinate în principal de modificarea cadrului normativ aplicabil deciziei de finanţare cu respectarea principiilor şi regulilor programului, în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a modificărilor aduse cadrului normativ, cu excepţia majorării valorii eligibile nerambursabile prevăzute la art. 3 alin. (4); b) în caz de dezangajare a fondurilor rămase neutilizate ca urmare a finalizării contractului/contractelor de achiziţie din cadrul proiectului, în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea informării de la beneficiar cu privire la sumele rămase neutilizate ca urmare a finalizării contractelor de achiziţie şi care nu vor face obiectul unor realocări în cadrul bugetului proiectului. (11) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), decizia de finanţare poate fi modificată de beneficiar prin notificare, care nu face obiectul aprobării de către AM, cu respectarea condiţiilor de eligibilitate stabilite prin Ghidul solicitantului, în următoarele situaţii: a) modificări apărute în legătură cu datele de identificare ale beneficiarului sau partenerilor, respectiv schimbarea denumirii şi/sau a adresei sediului beneficiarului; b) schimbarea contului special deschis pentru proiect; c) înlocuirea reprezentantului legal; d) modificări intervenite între subcategoriile şi/sau între articolele de cheltuieli din cadrul aceleiaşi categorii de cheltuieli, fără modificarea bugetului aprobat pentru respectiva categorie de cheltuieli, cu respectarea condiţionalităţilor stabilite prin Ghidul solicitantului, cu excepţia proiectelor finanţate din Fondul social european Plus pentru care se aplică prevederile alin. (14) lit. j) din prezentul articol; e) modificări intervenite în graficul de depunere a cererilor de prefinanţare/plată/rambursare a cheltuielilor, cu respectarea condiţionalităţilor stabilite prin Ghidul solicitantului şi detaliate în Manualul beneficiarului sau, după caz, prin Condiţiile specifice ale prezentei decizii de finanţare. (12) Netransmiterea notificării prevăzute la alin. (11) atrage după sine imposibilitatea modificării clauzelor deciziei de finanţare. (13) Modificările prevăzute la alin. (11) se aduc la cunoştinţa AM, după caz, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a modificărilor, sub sancţiunea inopozabilităţii acestora faţă de AM. (14) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), decizia de finanţare poate fi modificată prin notificare, cu justificare adecvată şi temeinică, adresată AM în următoarele situaţii: a) modificări intervenite în bugetul estimat al proiectului între categoriile de cheltuieli în limita a 10% din categoria de cheltuială din care se transferă, cu condiţia încadrării în limitele maxime prevăzute în Ghidul solicitantului, în limitele finanţării nerambursabile şi ale indicatorilor de proiect, după caz; b) modificarea secţiunii „Justificare“ din cadrul bugetului, în condiţiile în care nu se modifică valoarea liniei bugetare; c) înlocuirea sau introducerea de membri noi în echipa de implementare a proiectului, acolo unde este cazul; d) înlocuirea managerului de proiect; e) modificarea activităţilor previzionate şi a graficului de implementare, dacă aceasta nu are impact asupra obiectului deciziei de finanţare, cuantumului finanţării nerambursabile, a indicatorilor de rezultat, a duratei de implementare şi asupra Planului de monitorizare; f) îndreptarea unor erori materiale identificate în cererea de finanţare; g) corelarea de informaţii din cadrul secţiunilor cererii de finanţare; h) modificarea planului de achiziţii dacă aceasta nu are impact asupra obiectului deciziei de finanţare, cuantumului finanţării nerambursabile, perioadei de implementare şi, după caz, a indicatorilor de rezultat ai proiectului, cu respectarea prevederilor legale privind procedurile de achiziţie; i) modificări ale cererii de finanţare, în scopul actualizării caracteristicilor tehnice pentru echipamentele şi dotările ce urmează a fi achiziţionate, fără a conduce la o diminuare a caracteristicilor tehnice, având în vedere progresul tehnologic înregistrat de la momentul scrierii cererii de finanţare şi până în momentul lansării procedurii de achiziţie, cu condiţia ca aceste modificări să nu afecteze bugetul proiectului, indicatorii, valoarea achiziţiei, perioada de implementare şi să respecte prevederile legale în vigoare; j) modificări intervenite între subcategoriile şi/sau între articolele de cheltuieli din cadrul aceleiaşi categorii de cheltuieli, fără modificarea bugetului aprobat pentru respectiva categorie de cheltuieli, cu respectarea condiţionalităţilor stabilite prin Ghidul solicitantului în cazul proiectelor finanţate din Fondul social european Plus. (15) Aprobarea sau respingerea notificării prevăzute la alin. (14) se realizează de către AM, în termen de 10 zile lucrătoare de la înregistrarea acesteia, prin informare privind aprobarea/respingerea notificării, prin sistemul MySMIS2021. În interiorul acestui termen pot fi solicitate clarificări de AM care suspendă termenul de aprobare sau de respingere a notificării, fără ca această perioadă de suspendare să depăşească 5 zile lucrătoare. (16) Notificarea prevăzută la alin. (14) intră în vigoare şi produce efecte de la data transmiterii de către AM a unei informări privind aprobarea notificării, cu respectarea termenului specificat la alin. (15). Decizia de finanţare nu se modifică în cazul respingerii notificării de către AM. Respingerea notificării trebuie comunicată beneficiarului, însoţită de motivele respingerii, în termenul prevăzut la alin. (15). ART. 11 Conflictul de interese şi incompatibilităţi (1) Reprezintă conflict de interese sau incompatibilitate orice situaţie definită ca atare în legislaţia naţională şi europeană. (2) AM şi beneficiarul se obligă să întreprindă toate diligenţele necesare pentru a identifica şi evita orice conflict de interese sau incompatibilitate definită de legislaţia europeană şi naţională în vigoare şi să se informeze reciproc, cu celeritate şi cu respectarea eventualelor termene prevăzute în decizia de finanţare, în legătură cu orice situaţie de conflict de interese sau incompatibilitate, potenţială, actuală sau consumată. (3) AM şi beneficiarul se obligă să ia toate măsurile pentru respectarea regulilor pentru evitarea conflictului de interese, conform art. 61 din Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1.046 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.296/2013, (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013, (UE) nr. 1.304/2013, (UE) nr. 1.309/2013, (UE) nr. 1.316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE şi de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012 şi art. 10-16 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, precum şi în conformitate cu alte reglementări naţionale şi europene aplicabile. (4) AM şi beneficiarul din categoria subiecţilor de drept public au obligaţia de a urmări respectarea prevederilor Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare, în materia conflictului de interese şi a incompatibilităţilor. (5) Beneficiarii care au calitatea de autoritate/entitate contractantă au obligaţia de a respecta aplicarea prevederilor referitoare la conflictul de interese prevăzute de legislaţia în domeniul achiziţiilor publice/achiziţiilor sectoriale. (6) Beneficiarii care nu au calitatea de autoritate/entitate contractantă au obligaţia de a respecta aplicarea prevederilor referitoare la conflictul de interese prevăzut la art. 14 şi 15 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, precum şi celelalte prevederi legale aplicabile. (7) AM şi beneficiarul se obligă să întreprindă toate diligenţele necesare pentru a evita orice incompatibilitate/conflict de interese care apare în decursul implementării şi/sau duratei deciziei de finanţare şi să se informeze reciproc, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la luarea la cunoştinţă în legătură cu orice situaţie care dă naştere sau este posibil să dea naştere unei astfel de situaţii. (8) Dispoziţiile menţionate la alin. (1)-(7) se aplică partenerilor, subcontractorilor, furnizorilor şi angajaţilor beneficiarului, precum şi angajaţilor AM implicaţi în realizarea prevederilor prezentei decizii de finanţare. (9) AM îşi rezervă dreptul de a verifica orice situaţii care dau naştere sau sunt posibile să dea naştere unei situaţii de incompatibilitate/unui conflict de interese şi de a lua măsurile necesare impuse de legislaţia aplicabilă, dacă este cazul. ART. 12 Nereguli (1) AM şi beneficiarul se obligă să ia toate măsurile pentru prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011. (2) Dacă în procesul de verificare a cererilor de rambursare/plată, AM identifică abateri de la aplicarea prevederilor legislaţiei naţionale şi europene în domeniul achiziţiilor publice/achiziţiilor sectoriale, respectiv a prevederilor legislaţiei privind achiziţiile efectuate de beneficiarii privaţi, înainte de efectuarea plăţii, AM aplică măsurile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011. (3) Dacă în urma sesizării Parchetului European/ DLAF/organelor de urmărire penală ca urmare a constatării unor indicii de fraudă, procurorul dispune trimiterea în judecată şi sesizează instanţa, până la rămânerea definitivă a hotărârii instanţei de judecată, AM suspendă autorizarea la plata/ rambursarea sumelor solicitate de beneficiar aferente contractelor economice/deciziei de finanţare/componentei din cadrul deciziei de finanţare, pentru care a fost formulată sesizarea. (4) În situaţia prevăzută la alin. (3), la solicitarea beneficiarului, se poate aplica drept măsură subsecventă şi suspendarea aplicării prevederilor deciziei de finanţare în vederea prelungirii perioadei de implementare, fără ca aceasta să depăşească data de 31 decembrie 2029. (5) Pentru recuperarea sumelor virate în baza cererilor de plată, nejustificate prin cereri de rambursare, sau a cheltuielilor constatate ca neeligibile, beneficiarul/partenerii va/vor fi notificat/notificaţi de către AM cu privire la obligaţia restituirii acestora în termen de 5 (cinci) zile de la primirea notificării. În situaţia nerestituirii respectivelor sume în termenul anterior menţionat, recuperarea sumelor se realizează în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011. ART. 13 Monitorizare şi raportare (1) Monitorizarea proiectului care face obiectul deciziei de finanţare este realizată de către AM în conformitate cu prevederile legale aplicabile şi cu prevederile prezentei decizii de finanţare. (2) AM realizează monitorizarea proiectelor: a) prin urmărirea şi validarea îndeplinirii indicatorilor de etapă din Planul de monitorizare a proiectului, pe baza documentelor justificative transmise de beneficiar şi, după caz, a constatărilor din teren, cu ocazia vizitelor la faţa locului efectuate; b) prin verificarea rapoartelor de progres elaborate de beneficiar, disponibile în MySMIS2021, şi a documentelor justificative care însoţesc raportul de progres, în scopul urmăririi progresului proiectelor şi stadiului îndeplinirii indicatorilor de realizare şi rezultat; c) prin vizite de monitorizare pentru a verifica progresul fizic al activităţilor şi stadiul realizării indicatorilor, îndeplinirea indicatorilor de etapă; d) prin vizite pe teren la beneficiarii proiectelor, postimplementare, pe perioada în care beneficiarul/liderul de parteneriat are obligaţia de a asigura sustenabilitatea/durabilitatea proiectului, respectiv caracterul durabil al operaţiunilor, după caz. (3) Pentru a furniza informaţiile necesare AM pentru monitorizarea proiectului, beneficiarul elaborează rapoarte de progres, cu o frecvenţă de ........(Se va indica de către fiecare AM perioada de raportare aplicabilă fiecărui/fiecărei program/ priorităţi/apel de proiecte.)............ în conformitate cu prevederile prezentei decizii de finanţare. (4) raportul de progres se generează prin sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+ de către beneficiar şi se transmite AM în 30 de zile de la finalizarea perioadei de raportare. (5) În procesul de monitorizare a proiectelor, AM vor verifica şi confirma îndeplinirea indicatorilor de etapă, în conformitate cu Planul de monitorizare a proiectului. (6) În procesul de monitorizare a proiectelor, AM întreprinde măsuri de sprijinire a beneficiarului pentru identificarea şi stabilirea de posibile măsuri de remediere şi urmăreşte atingerea indicatorilor de etapă prin activităţile curente de monitorizare, respectiv prin acţiuni şi măsuri consolidate de monitorizare, în funcţie de riscurile identificate, pentru buna implementare a deciziei de finanţare, în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare. (7) În situaţia nerealizării, la termen, a indicatorilor de etapă, AM adoptă şi implementează, în funcţie de riscurile identificate, acţiuni şi măsuri de monitorizare consolidată care sunt detaliate în Condiţiile specifice ale prezentei decizii de finanţare. (8) În completarea măsurilor consolidate de monitorizare, AM poate să aplice una sau mai multe din următoarele măsuri corective pentru cheltuielile aferente perioadei de raportare solicitate la rambursare în cazul nerespectării repetate a termenului de depunere a raportului care conduce la apariţia de decalaje între progresul fizic la nivelul ţintelor asumate şi stadiul din rapoartele de progres: ..........(Se va preciza de către fiecare AM. Se va detalia în Condiţiile specifice, după caz.)............ (9) AM elaborează raportul de vizită care se generează prin sistemul informatic MySMIS2021 în termen de 10 zile lucrătoare de la data vizitei efectuate la faţa locului. Raportul de vizită poate include acţiuni corective şi recomandări adresate beneficiarului, precum şi termenele de realizare care sunt obligatorii de respectat pentru beneficiar. (10) În procesul de monitorizare a proiectelor, AM va urmări implementarea recomandărilor şi acţiunilor corective, pe baza rapoartelor prezentate de beneficiar şi/sau a vizitelor la faţa locului, după caz. (11) Cu excepţia primului indicator de etapă, în cazul neîndeplinirii celorlalţi indicatori de etapă la termenele prevăzute în Planul de monitorizare, actualizat prin actele adiţionale aprobate, în completarea acţiunilor şi măsurilor consolidate de monitorizare, AM are dreptul să aplice, în funcţie de analiza obiectivă şi riscurile identificate, următoarele măsuri^2: ^2 Aceste prevederi sunt detaliate în Condiţiile specifice. a) întreruperea termenului de plată pentru cererile de plată/cererile de prefinanţare/cererile de rambursare până la îndeplinirea indicatorului de etapă, cu condiţia ca îndeplinirea indicatorului să survină în perioada prevăzută la art. 74 alin. (1) lit. b din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările şi completările ulterioare; b) respingerea, în tot sau în parte, a cererii de plată/cererii de prefinanţare/cererii de rambursare, în condiţiile art. 25 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021, dacă nu au fost transmise dovezile privind îndeplinirea indicatorului de etapă în termenul specificat la lit. a); c) aplicarea unor penalităţi de întârziere, stabilite ca procent din valoarea cererii de plată/cererii de prefinanţare/cererii de rambursare, în funcţie de valoarea resurselor financiare prevăzute pentru îndeplinirea indicatorului de etapă raportat la valoarea respectivei cererii sau ca procent în limita a 5% din valoarea eligibilă a deciziei de finanţare, în situaţia neîndeplinirii a 3 indicatori de etapă consecutivi din motive imputabile beneficiarului/liderului de parteneriat şi/sau partenerilor; d) suspendarea implementării proiectului, până la încetarea cauzelor obiective care afectează derularea activităţilor şi atingerea indicatorilor de etapă; e) rezilierea deciziei de finanţare de către AM, cu recuperarea sumelor plătite beneficiarului, dacă este cazul; f) alte măsuri specifice, în conformitate cu prevederile naţionale şi regulamentele europene aplicabile: ........(Se va preciza de către fiecare AM în Condiţiile specifice, după caz.)...... (12) Măsurile corective specificate la alin. (11) şi condiţiile de aplicare a acestora sunt detaliate în Condiţiile specifice ale deciziei de finanţare. (13) În cazul nerealizării indicatorilor de etapă din primul an de implementare, în decurs de 6 luni de la finalizarea primului an de implementare, din motive imputabile beneficiarului, precum şi în situaţia unor întârzieri semnificative în îndeplinirea indicatorilor de etapă care afectează substanţial sau fac imposibilă realizarea obiectivelor şi atingerea rezultatelor proiectului asumate prin decizia de finanţare, AM poate proceda la rezilierea deciziei de finanţare şi recuperarea sumelor deja plătite beneficiarului. ART. 14 Forţa majoră (1) Prin forţă majoră se înţelege orice eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil şi inevitabil, intervenit după data semnării deciziei de finanţare, care împiedică executarea în tot sau în parte a deciziei de finanţare şi care exonerează de răspundere pe cel care o invocă. Forţa majoră se constată de o autoritate competentă. (2) Pot constitui cauze de forţă majoră evenimente cum ar fi: crize medicale pandemice, calamităţile naturale (cutremure, inundaţii, alunecări de teren), război, revoluţie, embargou, enumerarea nefiind exhaustivă. Nu este considerat eveniment de forţă majoră un eveniment asemenea celor de mai sus, care însă, fără a crea o imposibilitate de executare, face doar extrem de costisitoare executarea obligaţiilor pentru AM/beneficiar. (3) AM/Beneficiarul care invocă forţa majoră are obligaţia de a notifica beneficiarului/AM cazul de forţă majoră, în termen de 10 zile lucrătoare de la data apariţiei, şi de a dovedi existenţa situaţiei de forţă majoră în baza unui document eliberat sau emis de către autoritatea competentă, în termen de cel mult 15 zile lucrătoare de la data comunicării acestuia. În mod similar, încetarea situaţiei de forţă majoră se comunică, în scris, în termen de 10 zile lucrătoare de la intervenirea încetării. (4) AM şi beneficiarul au obligaţia de a lua orice măsuri care le stau la dispoziţie în vederea limitării consecinţelor cazului de forţă majoră. (5) Dacă structura care invocă forţa majoră nu procedează la notificarea începerii şi încetării cazului de forţă majoră, în condiţiile şi termenele prevăzute, va suporta toate daunele provocate celeilalte structuri prin lipsa notificării. (6) Executarea deciziei de finanţare va fi suspendată prin decizia AM de la data apariţiei cazului de forţă majoră pe perioada de acţiune a acesteia, fără a prejudicia drepturile ce se cuvin AM şi beneficiarului anterior apariţiei cazului de forţă majoră. (7) În cazul în care executarea deciziei de finanţare este suspendată pentru o perioadă mai mare de 3 luni sau dacă se poate demonstra că executarea acesteia a devenit imposibilă, AM şi beneficiarul se vor întâlni într-un termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la expirarea perioadei de 3 luni sau de la data constatării imposibilităţii de executare a deciziei de finanţare, pentru a conveni asupra modului de continuare, modificare sau încetare a deciziei de finanţare. Dacă o înţelegere a AM şi a beneficiarului asupra modului de continuare, modificare sau încetare a deciziei de finanţare nu se materializează, oricare dintre aceştia poate să îi notifice celeilalte structuri încetarea deciziei, în mod unilateral, fără alte formalităţi şi fără dreptul de a solicita despăgubiri din acest motiv. ART. 15 Încetarea deciziei de finanţare şi recuperarea sumelor plătite ca urmare a unor nereguli (1) AM poate decide rezilierea prezentei decizii de finanţare prin decizie de reziliere fără intervenţia instanţei sau a oricăror alte formalităţi, cu recuperarea integrală a sumelor plătite, precum şi a dobânzilor şi penalităţilor aferente potrivit dispoziţiilor legale aplicabile, în următoarele cazuri: a) în situaţia în care beneficiarul nu a început executarea deciziei potrivit art. 7 alin. (2) din prezenta decizie de finanţare; b) dacă beneficiarul încalcă prevederile art. 9 alin. (2) din prezenta decizie de finanţare; c) în cazul neîndeplinirii indicatorilor de etapă în condiţiile prevăzute la art. 13 alin. (11) lit. e) şi alin. (13) din prezenta decizie de finanţare; d) beneficiarul nu pune în aplicare recomandările/acţiunile corective prevăzute în rapoartele de vizită la faţa locului şi/sau rapoartele şi recomandările Autorităţii de Audit, Curţii de Conturi, Comisiei Europene/auditului Comisiei Europene sau ale Curţii Europene de Conturi, în termenele şi condiţiile prevăzute în acestea. (2) Decizia de reziliere emisă de AM prin care se individualizează sumele de restituit exprimate în moneda naţională constituie titlu de creanţă în condiţiile legii. (3) Decizia de finanţare poate înceta prin acordul dintre AM şi beneficiar, cu condiţia restituirii finanţării acordate. (4) Beneficiarul/Liderul de parteneriat, de comun acord cu partenerii, poate solicita încetarea deciziei de finanţare prin acord, când nici AM şi nici beneficiarul nu au început executarea obligaţiilor asumate prin decizia de finanţare. ART. 16 Soluţionarea litigiilor AM şi beneficiarul vor depune toate eforturile pentru a rezolva pe cale amiabilă orice neînţelegere sau dispută care poate apărea între ele în cadrul sau în legătură cu îndeplinirea prezentei decizii de finanţare. ART. 17 Transparenţă (1) Decizia de finanţare, inclusiv anexele sale, precum şi informaţiile şi documentele vizând executarea acestora constituie informaţii de interes public în condiţiile prevederilor Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea excepţiilor prevăzute de aceasta şi a celor stabilite prin prezenta decizie de finanţare. (2) Următoarele elemente, aşa cum rezultă acestea din decizia de finanţare şi anexele acesteia, inclusiv, dacă este cazul, din notificările şi actele adiţionale prin care se aduc modificări deciziei de finanţare sau anexelor sale, nu pot avea caracter confidenţial: a) denumirea proiectului, denumirea completă a beneficiarului şi, dacă aceştia există, a partenerilor, data de începere şi cea de finalizare ale proiectului, date de contact - minimum o adresă de e-mail şi număr de telefon - funcţionale pentru echipa proiectului; locul de implementare a proiectului - localitate, judeţ, regiune şi, dacă proiectul include activităţi care se adresează publicului, adresa exactă şi datele de contact pentru spaţiile dedicate acestor activităţi în cadrul proiectului; b) valoarea totală a finanţării nerambursabile acordate şi intensitatea sprijinului, exprimate atât ca sumă concretă, cât şi ca procent din totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului, precum şi valoarea plăţilor efectuate, prioritate/obiectiv specific, denumire/cod apel şi cod SMIS; c) dimensiunea şi caracteristicile grupului-ţintă şi, după caz, ale beneficiarilor finali ai proiectului; d) informaţii privind resursele umane din cadrul proiectului: denumirea postului, timpul de lucru; e) rezultatele estimate şi cele realizate ale proiectului, atât cele corespunzătoare obiectivelor, cât şi cele corespunzătoare activităţilor, cu referire la indicatorii stabiliţi; f) denumirea furnizorilor de produse, prestatorilor de servicii şi executanţilor de lucrări contractaţi în cadrul proiectului, precum şi obiectul deciziei, valoarea acesteia şi plăţile efectuate; g) elemente de sustenabilitate a rezultatelor proiectului, informaţii conform deciziei de finanţare, respectiv conform condiţiilor prevăzute în art. 65 din Regulamentul (UE) 2021/1.060. (3) O serie de informaţii prevăzute de decizia de finanţare şi anexele acesteia, inclusiv, dacă este cazul, din actele adiţionale prin care se aduc modificări deciziei de finanţare sau anexelor sale, vor fi publicate pe site-ul AM, în condiţiile prevederilor art. 49 alin. (3) şi (4) din Regulamentul (UE) 2021/1.060. ART. 18 Confidenţialitate (1) AM şi beneficiarul convin prin prezenta decizie de finanţare asupra existenţei şi duratei caracterului confidenţial al documentelor, secţiunilor, respectiv informaţiilor din proiect a căror publicare ar putea aduce atingere principiului concurenţei loiale, respectiv proprietăţii intelectuale ori altor dispoziţii legale aplicabile. (2) AM şi beneficiarul înţeleg să utilizeze informaţiile aferente deciziei de finanţare doar în scopul de a-şi îndeplini obligaţiile din prezenta decizie de finanţare. (3) AM şi beneficiarul sunt exoneraţi de răspunderea pentru dezvăluirea de documente sau informaţii stabilite ca fiind confidenţiale dacă: a) informaţia a fost dezvăluită după ce a fost obţinut acordul scris al celeilalte structuri pentru o asemenea dezvăluire; sau b) structura/partenerii a fost obligată/au fost obligaţi în mod legal să dezvăluie informaţia; sau c) informaţia devine notorie/publică. ART. 19 Protecţia datelor cu caracter personal (1) Beneficiarul/Liderul de parteneriat şi partenerii, după caz, îşi exprimă acordul cu privire la prelucrarea, stocarea şi arhivarea datelor rezultate pe parcursul derulării deciziei de finanţare, precum şi după încetarea acesteia, în scopul verificării modului de implementare şi/sau a respectării clauzelor deciziei şi a legislaţiei naţionale şi europene aplicabile. (2) Prezenta decizie de finanţare reprezintă un acord ferm pentru AM şi beneficiar în ceea ce priveşte gestionarea şi prelucrarea datelor cu caracter personal primite în vederea îndeplinirii obligaţiilor asumate prin decizie, în condiţiile specificate la art. 4 din Regulamentul (UE) 2021/1.060, şi în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) şi Legea nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare. (3) Datele cu caracter personal ale grupului-ţintă şi, după caz, ale beneficiarilor finali ai proiectului, ale resurselor umane din cadrul proiectului şi ale subcontractanţilor nu pot fi prelucrate şi publicate, pentru informarea publicului, decât cu informarea prealabilă a acestora asupra scopului prelucrării sau publicării şi obţinerea consimţământului acestora, în condiţiile legii. (4) Măsurile de interoperabilitate, schimbul de date, prelucrarea datelor cu caracter personal se realizează de către autorităţile implicate în gestionarea fondurilor europene, în temeiul art. 4 din Regulamentul (UE) 2021/1.060, exclusiv în legătură cu cererea de finanţare, decizia de finanţare, în limitele de responsabilitate şi pentru exercitarea responsabilităţilor şi atribuţiilor care le revin în implementarea şi managementul programelor finanţate în cadrul politicii de coeziune 2021-2027, care fac obiectul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 23/2023 privind instituirea unor măsuri de simplificare şi digitalizare pentru gestionarea fondurilor europene aferente Politicii de coeziune 2021-2027. ART. 20 Publicarea datelor În situaţia în care informaţiile de la art. 17 alin. (2) reprezintă informaţii cu caracter personal, beneficiarul/liderul de parteneriat şi partenerii îşi vor da acordul cu privire la publicarea acestora şi vor face dovada îndeplinirii obligaţiei prevăzute la art. 19 alin. (2) şi (3) din prezenta decizie de finanţare. ART. 21 Comunicarea (1) Întreaga comunicare dintre AM şi beneficiar legată de prezenta decizie de finanţare se va face, în scris, exclusiv prin MySMIS2021. (2) În mod excepţional, în eventualitatea unui caz de forţă majoră, a funcţionării defectuoase a sistemului informatic MySMIS2021/SMIS2021+ sau a întreruperii legăturii cu acesta pentru o perioadă care depăşeşte o zi lucrătoare, în ultima săptămână înainte de termenul-limită obligatoriu pentru transmiterea prin sistemul informatic a documentelor sau timp de 5 zile lucrătoare consecutive în alte perioade, schimbul de informaţii între AM şi beneficiar poate avea loc prin e-mail şi/sau pe suport hârtie la următoarele adrese: a) pentru beneficiar: ........................... (inclusiv adresă poştală, adresă de e-mail); b) pentru AM: .......................................... (inclusiv adresă poştală, adresă de e-mail). AM poate comunica precizări referitoare la modele şi formate de formulare care pot fi utilizate pentru aplicarea prevederilor prezentei decizii de finanţare. ART. 22 Legea aplicabilă şi limba utilizată (1) Legea care guvernează această decizie de finanţare şi în conformitate cu care este interpretată este legea română şi regulamentele europene direct aplicabile. (2) Limba acestei decizii de finanţare este limba română. ART. 23 Anexele deciziei de finanţare (1) Următoarele documente sunt anexe la prezenta decizie de finanţare şi constituie parte integrantă a acesteia, având aceeaşi forţă juridică: a) anexa nr. 1 - Cererea de finanţare; b) anexa nr. 2 - Planul de monitorizare a proiectului; c) anexa nr. 3 - Graficul cererilor de prefinanţare/ plată/rambursare; d) anexa nr. 4 - Acordul de parteneriat încheiat între liderul de parteneriat şi parteneri (dacă este cazul); e) anexa nr. 5 - Condiţii specifice ale deciziei de finanţare (dacă este cazul). (2) Anexele nr. 3, 4 şi 5 au formatul stabilit de AM în funcţie de specificul programului sau al apelului de proiecte. ART. 24 Clauze rezolutorii şi suspensive ................................................................................................. (Dacă este cazul, se vor stabili de către AM la nivel de apel de proiecte.) ART. 25 Dispoziţii finale (1) Condiţiile generale ale prezentei decizii de finanţare se completează cu Condiţiile specifice adoptate prin decizia conducătorului AM, care se constituie în anexa nr. 5 la prezenta decizie de finanţare. (2) Prin Condiţiile specifice, AM completează şi, după caz, detaliază modul de aplicare a Condiţiilor generale ale prezentei decizii de finanţare. (3) Condiţiile specifice ale deciziei de finanţare prevalează faţă de Condiţiile generale, precum şi asupra celorlalte anexe, dar nu pot conţine prevederi contrare legislaţiei naţionale şi europene aplicabile. (4) Pentru buna implementare şi management al proiectului, AM pune la dispoziţia beneficiarului/liderului de parteneriat şi partenerilor, după caz, Manualul beneficiarului, în condiţiile prevederilor art. 16 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2023. (Dacă este cazul.) (5) În condiţiile în care lansarea apelurilor de proiecte, emiterea deciziei de finanţare şi implementarea proiectului se realizează înainte de operaţionalizarea modulelor specifice ale sistemului informatic MySMIS2021/SMIS2021+, apelurile de proiecte/operaţiunile prevăzute a fi derulate prin sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+ vor fi derulate prin sistemul informatic MySMIS2014/SMIS2014+, urmând ca AM să asigure, cu sprijinul unităţii de coordonare SMIS din cadrul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, transferul informaţiilor şi documentelor aferente proiectelor depuse/selectate/în implementare în sistemul MySMIS2021/SMIS2021+, în condiţiile prevăzute la art. 3 alin. (10) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2023. (6) Prezenta decizie de finanţare se emite într-un singur exemplar, este semnată electronic de AM şi beneficiar şi este transmisă prin sistemul MySMIS2021.
┌───────────────────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────┐
│Pentru Autoritatea de management │Pentru beneficiar │
│Numele: │Numele: │
│.................................................. │................................................. │
│Funcţia: │Funcţia: │
│...................................................│..................................................│
│Semnătura: │Semnătura: │
│Data: │Data: │
└───────────────────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────────┘
Anexa nr. 1. - Cererea de finanţare (Se ataşează cererea de finanţare aprobată.) Anexa nr. 2. - Plan de monitorizare - format-cadru
┌────┬─────────┬──────────┬─────────┬────────┬─────────┬────────────┬─────────┬─────────┐
│ │ │Tip │ │ │ │ │ │ │
│ │Indicator│indicator │ │ │ │Documente/ │Ţintă │Ţintă │
│Nr. │de etapă/│de etapă │ │Criteriu│Termen │Dovezi care │finală - │finală - │
│crt.│Cod │(calitativ│Descriere│de │de │probează │indicator│indicator│
│ │indicator│/ │ │validare│realizare│îndeplinirea│de │de │
│ │ │cantitativ│ │ │ │criteriilor │realizare│rezultat │
│ │ │/valoric) │ │ │ │ │ │ │
├────┼─────────┼──────────┼─────────┼────────┼─────────┼────────────┼─────────┼─────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼─────────┼──────────┼─────────┼────────┼─────────┼────────────┼─────────┼─────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼─────────┼──────────┼─────────┼────────┼─────────┼────────────┼─────────┼─────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└────┴─────────┴──────────┴─────────┴────────┴─────────┴────────────┴─────────┴─────────┘
Anexa nr. 3. - Graficul cererilor de prefinanţare/plată/rambursare (Se ataşează Graficul cererilor de prefinanţare/plată/rambursare generat de sistemul informatic MySMIS2021.) Anexa nr. 4. - Acordul de parteneriat (Se ataşează Acordul de parteneriat semnat, dacă este cazul.) Anexa nr. 5. - Condiţii specifice ale deciziei de finanţare (Se ataşează de AM, pentru fiecare apel de proiecte, dacă este cazul.) -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.