Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDIN nr. 2.183 din 17 septembrie 2010 pentru aprobarea categoriilor de cheltuieli eligibile efectuate in implementarea proiectelor finantate in cadrul Programului operational comun de cooperare transfrontaliera Ungaria-Slovacia-Romania-Ucraina 2007-2013
ORDIN nr. 2.183 din 17 septembrie 2010 pentru aprobarea categoriilor de cheltuieli eligibile efectuate în implementarea proiectelor finanţate în cadrul Programului operaţional comun de cooperare transfrontalierã Ungaria-Slovacia-România-Ucraina 2007-2013 EMITENT: MINISTERUL DEZVOLTÃRII REGIONALE ŞI TURISMULUI PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 658 din 23 septembrie 2010 Având în vedere prevederile art. 36 din Regulamentul (CE) nr. 951/2007 al Comisiei din 9 august 2007 de stabilire a normelor de aplicare a programelor de cooperare transfrontalierã finanţate în cadrul Regulamentului (CE) nr. 1.638/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a dispoziţiilor generale privind instituirea unui instrument european de vecinãtate şi de parteneriat, ţinând cont de prevederile <>art. 5 pct. II lit. b) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.631/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în temeiul <>art. 13 alin. (6) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.631/2009 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ministrul dezvoltãrii regionale şi turismului emite urmãtorul ordin: ART. 1 Prin prezentul ordin se aprobã categoriile de cheltuieli eligibile efectuate în implementarea proiectelor finanţate în cadrul Programului operaţional comun de cooperare transfrontalierã Ungaria-Slovacia-România-Ucraina 2007 - 2013, denumit în continuare Program. ART. 2 În sensul prezentului ordin, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii: a) acord de parteneriat - documentul legal semnat de toţi partenerii dintr-un proiect, care detaliazã responsabilitãţile acestora şi creeazã cadrul pentru gestionarea şi implementarea eficientã a proiectului; b) beneficiar - persoana juridicã, din oricare dintre statele participante la Program, care semneazã un contract de finanţare nerambursabilã din fonduri ENPI cu Autoritatea comunã de management şi îşi asumã pe deplin faţã de aceasta responsabilitatea legalã privind gestionarea financiarã şi implementarea proiectului; c) cerere de finanţare - documentul elaborat de cãtre solicitant cu scopul de a obţine finanţare pentru implementarea activitãţilor descrise conform formatului standard furnizat în Ghidul solicitantului; d) cerere de platã - documentul elaborat de cãtre beneficiarul de proiect şi transmis Secretariatului tehnic comun, cu scopul de a obţine finanţare pentru implementarea activitãţilor descrise conform formatului standard furnizat în Ghidul solicitantului; e) contract de finanţare - contractul încheiat între beneficiar, ca reprezentant al tuturor partenerilor, şi Autoritatea comunã de management pentru finanţarea din fonduri ENPI a unui proiect aprobat în cadrul Programului; f) Ghidul solicitantului - documentul aprobat de Comitetul comun de monitorizare al Programului, care are ca scop furnizarea de informaţii necesare potenţialilor solicitanţi de finanţare, în vederea elaborãrii cererilor de finanţare, furnizãrii de informaţii privind procesul de selecţie şi contractare a proiectelor, precum şi a furnizãrii de informaţii referitoare la listele indicative de activitãţi şi a categoriilor de cheltuieli eligibile aferente acestora; g) partener - persoana juridicã, publicã sau privatã, din oricare dintre statele participante la Program, care participã alãturi de beneficiar la iniţierea şi implementarea proiectului. Partenerii sunt în relaţii contractuale directe cu autoritãţile naţionale, statele partenere şi vor încheia acorduri de parteneriat cu beneficiarul referitoare la drepturile şi obligaţiile care decurg din implementarea în comun a proiectului; h) partener asociat - instituţia/organizaţia care poate contribui profesional la implementarea proiectului sau/şi oferã orice alt tip de sprijin, fãrã a avea acces la fondurile ENPI, cu excepţia costurilor de cãlãtorie şi diurnã; asociaţii nu trebuie sã îndeplineascã criteriile de eligibilitate impuse partenerilor şi beneficiarului, dar trebuie sã fie menţionaţi în cererea de finanţare; i) PRAG - Ghidul practic pentru procedurile de contractare ale acţiunilor externe ale Comisiei Europene; j) proiect - operaţiune descrisã în cererea de finanţare depusã în cadrul unui apel pentru propuneri de proiecte lansat de cãtre Autoritatea comunã de management, care îndeplineşte criteriile impuse de cãtre Comitetul comun de monitorizare al Programului şi primeşte fonduri aferente Programului. ART. 3 (1) Pentru toate tipurile de cheltuieli considerate eligibile în cadrul proiectelor aprobate la nivelul Programului se respectã reglementãrile prevãzute în legislaţia naţionalã şi comunitarã în vigoare pentru fiecare domeniu. (2) Cheltuielile deja finanţate integral sau parţial prin alte instrumente financiare naţionale, europene sau internaţionale nu reprezintã cheltuieli eligibile. ART. 4 (1) Sunt eligibile numai acele cheltuieli care sunt însoţite de facturi, în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale, sau de alte documente contabile cu valoare probantã, echivalente facturilor, pe baza cãrora cheltuielile sã fie înregistrate în contabilitatea beneficiarului/partenerului, certificate şi identificate. (2) În vederea certificãrii conformitãţii cu originalul, beneficiarii/partenerii români vor prezenta controlorilor de prim nivel toate documentele originale. ART. 5 (1) Pentru a fi eligibile, cheltuielile trebuie sã fie: a) în conformitate cu prevederile contractului de finanţare, acordului de parteneriat şi ale cererii de finanţare aprobate; b) necesare implementãrii proiectului; c) reale; d) în legãturã directã cu proiectul, necesare pentru demararea şi/sau implementarea acestuia şi sã fie incluse în bugetul proiectului, anexã la contractul de finanţare; e) plãtite, certificate şi declarate de cãtre beneficiar/partener în perioada de implementare a proiectului, conform contractului de finanţare; f) identificabile şi verificabile, înregistrate în contabilitatea beneficiarului sau a partenerilor, în conformitate cu legislaţia naţionalã şi procedura aplicatã; g) efectuate cu respectarea principiilor ajutorului de stat, egalitãţii de şanse şi protecţiei mediului, precum şi a obligaţiilor referitoare la informare şi publicitate. (2) Selecţia furnizorului de bunuri, servicii şi lucrãri trebuie sã respecte legislaţia naţionalã în domeniul achiziţiilor publice (<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publicã, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 337/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare) în cazul în care beneficiarii de proiecte sunt autoritãţi contractante, în sensul <>art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 337/2006 , respectiv legislaţia comunitarã (PRAG-ul) în cazul în care beneficiarii nu sunt autoritãţi contractante, în sensul <>art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 337/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. (3) Cheltuielile efectuate înainte de semnarea contractului de finanţare nu sunt eligibile, cu excepţia cheltuielilor efectuate în cazul proiectelor de investiţie majorã, cu respectarea prevederilor art. 4 din Regulamentul (CE) nr. 951/2007 al Comisiei din 9 august 2007 de stabilire a normelor de aplicare a programelor de cooperare transfrontalierã finanţate în cadrul Regulamentului (CE) nr. 1.638/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a dispoziţiilor generale privind instituirea unui instrument european de vecinãtate şi de parteneriat. ART. 6 Pentru proiectele care se vor derula în cadrul Programului sunt considerate eligibile cheltuielile de personal, cheltuielile de deplasare, cheltuielile cu achiziţionarea/închirierea echipamentelor şi autovehiculelor, cheltuielile de investiţii, cheltuielile directe cu spaţiul de birouri destinat exclusiv proiectului, cheltuielile cu serviciile externe, cheltuielile financiare, cheltuielile de regie. ART. 7 (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile de personal, conform contractului de finanţare, inclusiv contribuţiile aferente acestora aflate atât în sarcina angajatorului, cât şi a angajatului, conform prevederilor legale în vigoare. (2) Sunt eligibile doar cheltuielile de personal aferente personalului angajat de cãtre beneficiarul/partenerul român cu contract individual de muncã sau act administrativ de numire în funcţia publicã, pe duratã nedeterminatã sau determinatã, cu fracţiune de normã sau cu normã întreagã de lucru, implicat în implementarea proiectului. Plafoanele salariilor angajaţilor în proiect nu trebuie sã depãşeascã nivelul practicat în organizaţia beneficiarã sau partenerã respectivã pentru funcţii similare. (3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), salariul va fi cel practicat în domeniu pentru funcţii similare, când funcţia respectivã nu figura anterior în statul de funcţii al persoanei juridice. (4) Personalul angajat pentru implementarea proiectului trebuie sã fie format din angajaţi ai partenerului lider sau partenerilor din proiect, persoane juridice prezentate în cererea de finanţare. (5) Cheltuielile de personal includ salariul tarifar/salariul de bazã, sporurile permanente prevãzute în contractele individuale de muncã/contractul colectiv de muncã, în actele adiţionale aferente, valabile pe toatã durata de implementare a proiectului, şi/sau în actul administrativ de numire în funcţia publicã, precum şi în actele de modificare a actului administrativ de numire în funcţia publicã şi contribuţiile aferente menţionate la alin. (1). (6) Salariul tarifar/de bazã, sporurile permanente, orele suplimentare, concediile de odihnã şi medicale, precum şi contribuţiile menţionate la alin. (1) vor fi plãtite pentru timpul efectiv lucrat şi vor fi susţinute de fişele de post, fişele de pontaj pentru timpul efectiv lucrat, state de salarii, ordine de platã, extrase de cont, declaraţia salariatului pentru timpul lucrat în cadrul proiectului şi alte documente justificative, dupã caz. (7) Cheltuielile de personal prevãzute la alin. (1) se deconteazã conform contractului de muncã/actului administrativ de numire şi/sau proporţional cu procentul prevãzut în fişa postului/fişa de pontaj pentru timpul efectiv lucrat, aferent atribuţiilor specifice gestionãrii proiectului. (8) Timpul de muncã alocat proiectului nu poate depãşi durata normalã de lucru, conform prevederilor legislaţiei naţionale în vigoare. (9) În situaţia în care beneficiarul/partenerul nu dispune de personalul calificat pentru a executa sarcini din proiect, pot fi contractaţi experţi externi, cu încadrarea cheltuielilor în linia bugetarã corespunzãtoare expertizei externe şi serviciilor. ART. 8 (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile pentru deplasare numai pentru personalul implicat în proiect, care, conform cererii de finanţare, efectueazã deplasãri pentru participarea la întâlniri, seminare, conferinţe ce au loc pe teritoriul Programului sau la sediul organismelor implicate în gestionarea Programului. Cheltuielile de deplasare în afara ariei eligibile a Programului pot fi eligibile dacã sunt menţionate explicit şi justificate în cererea de finanţare aprobatã. (2) Categoriile de cheltuieli eligibile pentru deplasare includ urmãtoarele costuri: de transport, de cazare şi diurna, în conformitate cu legislaţia în vigoare, precum şi de asigurare medicalã. (3) Pentru asigurarea transportului şi cazãrii trebuie sã se aleagã varianta cea mai avantajoasã din punct de vedere economic, cu respectarea prevederilor din legislaţia naţionalã în vigoare. (4) Pentru deplasarea în ţarã sunt eligibile cheltuielile cu transportul, cazarea şi diurna numai pentru personalul care face parte din echipa de proiect, dupã cum urmeazã: a) pentru personalul care lucreazã în autoritãţile şi instituţiile publice, precum şi în unitãţile aflate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea acestora, cheltuielile vor respecta condiţiile şi plafoanele impuse de legislaţia naţionalã aplicabilã instituţiilor publice; b) pentru personalul care lucreazã în cadrul altor persoane juridice decât cele menţionate la categoria anterioarã, cheltuielile vor respecta plafoanele stabilite de normele interne proprii. Valoarea diurnei nu trebuie sã depãşeascã cuantumul obţinut prin înmulţirea cu 2,5 a cuantumului diurnei aplicabile angajaţilor autoritãţilor şi instituţiilor publice. (5) Pentru deplasarea în strãinãtate sunt eligibile cheltuielile cu transportul, cazarea, diurna şi asigurarea medicalã numai pentru personalul care face parte din echipa de proiect, dupã cum urmeazã: a) pentru personalul care lucreazã în autoritãţile şi instituţiile publice, precum şi în unitãţile aflate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea acestora, cheltuielile vor respecta condiţiile şi plafoanele impuse de legislaţia naţionalã aplicabilã instituţiilor publice; b) pentru personalul care lucreazã în cadrul altor persoane juridice decât cele menţionate la categoria anterioarã, cheltuielile pentru transport vor respecta plafoanele stabilite de normele interne proprii, iar cele pentru cazare şi diurnã vor respecta plafoanele impuse de legislaţia naţionalã aplicabilã instituţiilor publice. (6) Cheltuielile de transport, cazare şi diurnã pentru experţii externi vor fi încadrate în linia bugetarã corespunzãtoare expertizei externe şi serviciilor. (7) Cheltuielile prevãzute la alin. (1) nu trebuie sã mai fie incluse în altã linie bugetarã. ART. 9 (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile privind achiziţionarea/închirierea echipamentelor şi autovehiculelor numai cu respectarea urmãtoarelor condiţii: a) echipamentele sã fie noi şi sã nu fie depãşite din punct de vedere tehnic şi moral; b) echipamentele sã fie necesare şi folosite exclusiv pentru implementarea proiectului; c) sã fie menţionate în cererea de finanţare aprobatã; d) sã corespundã preţurilor practicate în mod uzual pe piaţã; e) sã respecte principiul eficienţei economice, energetice şi al impactului negativ redus asupra mediului înconjurãtor, precum şi prevederile legale din domeniul achiziţiilor publice. (2) Urmãtoarele categorii de cheltuieli pentru achiziţionarea/închirierea de echipamente şi autovehicule sunt considerate eligibile: a) costuri determinate de achiziţionarea/închirierea echipamentelor de birou, computere, laptopuri, mobilier de birou şi alte bunuri care, conform legii, intrã în categoria mijloacelor fixe sau a obiectelor de inventar care sunt legate de managementul proiectului; b) costuri cu achiziţionarea/închirierea de echipamente speciale precum echipamente de laborator sau echipamente metrologice speciale, autovehicule etc.; c) costuri pentru serviciile de întreţinere şi reparaţii echipamente, autovehicule; d) costuri cu achiziţionarea licenţelor, know-how, brevete; e) alte costuri. ART. 10 (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile de investiţii determinate de achiziţionarea/închirierea/concesiunea de terenuri sau imobile, construcţia/reconstrucţia/ extinderea/modernizarea clãdirilor sau a altor obiective. În cazul achiziţionãrii, proprietatea trebuie transferatã beneficiarilor finali sau partenerilor locali cel târziu pânã la încheierea proiectului. (2) Achiziţia/închirierea/concesiunea de terenuri este eligibilã în urmãtoarele condiţii: a) este necesarã implementãrii proiectului; b) costul achiziţiei nu depãşeşte 10% din cheltuielile totale eligibile şi nu trebuie sã depãşeascã preţul prevãzut în documentul de evaluare; c) terenul a fost evaluat de cãtre un expert autorizat; evaluarea nu trebuie sã fie mai veche de 6 luni de la depunerea proiectului; d) proprietarul actual sau unul dintre proprietarii anteriori nu trebuie sã fi beneficiat în ultimii 5 ani de sprijin financiar din partea Comunitãţii Europene sau a statului pentru achiziţia terenului în cauzã; e) terenul sã nu fie obiectul unei cereri de revendicare, al unui litigiu pe rol şi sã nu fie grevat de sarcini. (3) Achiziţia de clãdiri este eligibilã în urmãtoarele condiţii: a) este necesarã implementãrii proiectului; b) clãdirea a fost evaluatã de cãtre un expert autorizat; evaluarea nu trebuie sã fie mai veche de 6 luni de la depunerea proiectului; c) preţul achiziţiei nu trebuie sã depãşeascã preţul stabilit în documentul de evaluare; d) clãdirea nu trebuie sã fie grevatã de sarcini, sã constituie obiectul unui litigiu sau sã formeze obiectul unui contract în derulare; e) proprietarul actual sau unul dintre proprietarii anteriori nu trebuie sã fi beneficiat în ultimii 5 ani de sprijin financiar din partea Comunitãţii Europene sau a statului pentru achiziţia clãdirii în cauzã. (4) Costurile referitoare la construcţia/reconstrucţia/extinderea/modernizarea clãdirilor şi a altor obiective sunt eligibile dacã îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii: a) construcţia trebuie sã fie conformã normativelor şi reglementãrilor tehnice în construcţii şi trebuie sã deţinã toate documentele, certificãrile şi avizele necesare utilizãrii; b) când beneficiarul proiectului nu este proprietarul respectivei/respectivului clãdiri/teren, acesta trebuie sã prezinte un contract de închiriere/concesiune sau dreptul de folosinţã îndelungatã/comodat pentru o perioadã de cel puţin 10 ani de la depunerea proiectului. (5) Cheltuielile de investiţii pot include costuri determinate de: a) pregãtirea terenului: orice lucrãri ce au ca scop pregãtirea amplasamentului pentru proiect, inclusiv cheltuielile efectuate la începerea lucrãrilor de pregãtire a terenului ce constau în: demolãri, demontare, curãţarea amplasamentului, evacuarea materialelor rezultate, devierea reţelelor de ţevi pentru utilitãţi, canalizare etc.; b) organizarea de şantier: nivelarea terenului, inclusiv cheltuielile efectuate la începerea lucrãrilor, închiderea cãilor de comunicare sau a construcţiilor, demolãri, demontare, curãţarea amplasamentului, evacuarea materialelor rezultate, conectarea la reţelele de utilitãţi, realizarea de cãi de acces, construirea sau refacerea construcţiilor existente necesare organizãrii de şantier, achiziţionarea sau închirierea indicatoarelor rutiere specifice semnalizãrii şantierului, întreruperea temporarã a utilitãţilor (apã, canalizare, electricitate, gaz, termoficare), a reţelelor sau cãilor de comunicaţii, cãii ferate, traficului fluvial sau aerian, furnizarea temporarã de utilitãţi şi servicii de salubrizare, asigurarea serviciului de pazã, desfiinţarea organizãrii de şantier; c) reabilitarea terenului: lucrãri şi acţiuni destinate protejãrii mediului, inclusiv refacerea amplasamentului dupã încheierea lucrãrilor, plantarea de copaci, refacerea zonelor verzi etc. (6) Cheltuielile de investiţii trebuie sã respecte prioritãţile şi mãsurile de intervenţie prezentate în Ghidul solicitantului. Cheltuielile se desfãşoarã pe obiecte de construcţie, iar delimitarea obiectelor se face de cãtre proiectant. Cheltuielile aferente fiecãrui obiect de construcţie sunt estimate prin devizul pe categorii de lucrãri. ART. 11 (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile directe cu spaţiul de birouri destinat exclusiv proiectului. (2) În categoria cheltuielilor directe cu spaţiul de birouri destinat exclusiv proiectului sunt incluse costurile pentru: chiria locaţiei unde se desfãşoarã activitãţile proiectului special închiriate în acest scop, asigurarea utilitãţilor precum apã curentã, canalizare, salubritate, energie electricã şi termicã, gaze naturale corespunzãtoare suprafeţei utilizate pentru activitãţile proiectului, precum şi cheltuieli pentru consumabile şi biroticã, multiplicare şi fotocopiere, servicii poştale şi de curierat, telefon, fax, internet, necesare pentru implementarea proiectului. (3) Cheltuielile directe se justificã prin contracte şi facturi sau alte documente cu valoare contabilã. ART. 12 (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile pentru serviciile externe, cheltuieli în relaţia cu o terţã parte, contractatã de beneficiar sau partener pentru implementarea unei pãrţi din activitãţile din proiect, în urmãtoarele condiţii: a) activitatea experţilor externi este esenţialã pentru implementarea proiectului; b) onorariul experţilor externi este rezonabil, corespunde experienţei şi competenţelor acestora, precum şi calitãţii serviciilor oferite; c) serviciul nu este prestat de cãtre beneficiar, partener sau partenerul asociat. (2) Categoriile de cheltuieli eligibile pentru serviciile externe includ urmãtoarele costuri: a) cheltuieli cu asigurarea managementului proiectului, în cazul în care beneficiarul nu dispune de personal calificat în acest scop; b) cheltuieli cu elaborarea de studii, cercetãri; c) cheltuieli cu expertiza tehnicã şi financiarã (contabilitate, experţi în achiziţii publice etc.), dacã aceste activitãţi sunt legate de proiect şi sunt necesare implementãrii acestuia; d) cheltuieli cu organizarea de evenimente (conferinţe, seminare, întâlniri, workshopuri, traininguri etc.). Aceste cheltuieli se pot defalca în funcţie de tipul activitãţii, astfel: cheltuieli cu externalizarea serviciilor de transport, cazare, traduceri, închiriere sãli etc., cheltuieli de catering pentru beneficiarii evenimentelor şi grupurile-ţintã; e) cheltuieli cu transportul persoanelor care fac parte din categoria grupurilor-ţintã sau a beneficiarilor finali ai proiectului; f) cheltuieli pentru informare şi publicitate (pliante, reclame, materiale promoţionale, paginã web, broşuri, newsletter, alte costuri legate de publicaţii etc.), precum şi cheltuieli specifice proiectului legate de promovare, vizibilitate şi publicitate; g) cheltuieli cu alte servicii - în aceastã categorie se includ alte tipuri de cheltuieli pentru servicii externe care sunt definite clar în cererea de finanţare, în legãturã directã cu proiectul şi care sunt necesare implementãrii proiectului. (3) Nu sunt eligibile costurile pentru expertiza externã adusã ca aport de instituţiile partenere în proiect, precum şi de persoanele care fac parte din echipa de proiect. ART. 13 Sunt considerate eligibile cheltuielile financiare care privesc: comisioanele pentru tranzacţiile financiare transnaţionale, comisioanele bancare ocazionate de deschiderea şi administrarea conturilor necesare pe perioada implementãrii proiectelor, comisioanele bancare ocazionate de tranzacţiile efectuate pentru proiect, costul garanţiilor furnizate de bãnci sau alte instituţii financiare în cazul în care astfel de garanţii sunt cerute de legislaţia naţionalã sau comunitarã, taxele notariale şi pentru consultanţã juridicã dacã sunt direct legate de proiect şi necesare pentru implementarea acestuia. ART. 14 Taxa pe valoarea adãugatã este consideratã eligibilã dacã sunt îndeplinite, simultan, urmãtoarele condiţii: a) nu este recuperabilã prin orice alte mijloace prevãzute de legislaţia naţionalã; b) este aferentã cheltuielilor eligibile. ART. 15 Sunt considerate eligibile cheltuielile care prin natura lor nu pot fi înscrise în alte linii bugetare, dar sunt necesare implementãrii proiectului şi se regãsesc în bugetul proiectului linia "6. Alte cheltuieli". ART. 16 (1) Este consideratã eligibilã o rezervã pentru situaţii neprevãzute, în limita a maximum 5% din cheltuielile eligibile ale proiectului, dacã sunt justificate prin documente corespunzãtoare şi dacã îndeplinesc condiţiile de eligibilitate corespunzãtoare categoriei din care fac parte, în condiţiile prezentului ordin. (2) Cheltuielile stipulate la alin. (1) pot fi efectuate numai cu aprobarea prealabilã a Autoritãţii comune de management. ART. 17 Sunt considerate eligibile costurile administrative (maximum 7% din costurile totale direct eligibile ale proiectului), altele decât cele menţionate la art. 11, pentru: închiriere spaţiu birouri, servicii poştale, servicii de comunicaţii telefonice/fax, acces la internet, utilitãţi precum electricitate, încãlzire, apã, gaze, servicii de curãţenie, pazã, salubritate, renovãri şi igienizare, consumabile de birou şi alte costuri similare, numai dacã sunt efectuate pentru implementarea proiectului. Suma forfetarã alocatã pentru costuri indirecte nu trebuie justificatã prin documente contabile. ART. 18 Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I. p. Ministrul dezvoltãrii regionale şi turismului, Gheorghe Nastasia, secretar general Bucureşti, 17 septembrie 2010. Nr. 2.183. ---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email