Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În conformitate cu dispoziţiile art. 28 alin. (2) din Legea nr. 590/2003 privind tratatele, în temeiul art. 8 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 43/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Fondurilor Europene, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul fondurilor europene emite prezentul ordin. ART. 1 Se aprobă publicarea Memorandumului de înţelegere dintre Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei şi Guvernul României privind implementarea Mecanismului financiar Spaţiul Economic European 2014-2021, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. ART. 2 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul fondurilor europene, Cristian Ghinea Bucureşti, 19 octombrie 2016. Nr. 2.102. MEMORANDUM DE ÎNŢELEGERE privind implementarea Mecanismului financiar SEE 2014-2021 între Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei, denumite în continuare state donatoare, şi Guvernul României, denumit în continuare stat beneficiar, denumite în continuare împreună părţi Întrucât Protocolul 38c la Acordul SEE, încorporat în Acordul SEE prin Acordul dintre Uniunea Europeană, Islanda, Principatul Liechtenstein şi Regatul Norvegiei privind Mecanismul Financiar SEE 2014-2021, stabileşte un mecanism financiar (denumit în continuare Mecanismul financiar SEE 2014-2021) prin care statele donatoare contribuie la reducerea disparităţilor economice şi sociale în Spaţiul Economic European, întrucât Mecanismul financiar SEE 2014-2021 urmăreşte întărirea relaţiilor dintre statele donatoare şi statul beneficiar în beneficiul reciproc al cetăţenilor lor, întrucât prin decizia Comitetului Permanent al Statelor AELS nr. 2/2016/SC din 2 iunie 2016, statele donatoare au acordat Comitetului Mecanismului Financiar, stabilit prin decizie a Comitetului Permanent al Statelor AELS nr. 4/2004/SC din 3 iunie 2004, un mandat pentru gestionarea Mecanismului financiar SEE 2014-2021, întrucât cooperarea sporită dintre statele donatoare şi statul beneficiar va contribui la asigurarea unei Europe stabile, paşnice şi prospere, pe baza bunei guvernări, instituţiilor democratice, statului de drept, respectării drepturilor omului şi dezvoltării durabile, întrucât părţile sunt de acord să stabilească un cadru de cooperare pentru a asigura implementarea eficace a Mecanismului Financiar SEE 2014-2021, au convenit următoarele: ART. 1 Obiective 1. Obiectivele generale ale Mecanismului financiar SEE 2014-2021 sunt de a contribui la reducerea disparităţilor economice şi sociale în Spaţiul Economic European şi la întărirea relaţiilor bilaterale între statele donatoare şi statele beneficiare prin contribuţii financiare în sectoarele prioritare enumerate în paragraful 2. Prin urmare, părţile semnatare ale prezentului memorandum de înţelegere vor depune eforturi pentru a selecta pentru finanţare programe ce contribuie la atingerea acestor obiective. 2. Contribuţia financiară este alocată pentru următoarele sectoare prioritare: a) Inovare, cercetare, educaţie şi competitivitate; b) Incluziune socială, ocuparea forţei de muncă în rândul tinerilor şi combaterea sărăciei; c) Mediu, energie, schimbări climatice şi economie cu emisii reduse de carbon; d) Cultură, societate civilă, bună guvernare şi drepturi şi libertăţi fundamentale; şi e) Justiţie şi afaceri interne. ART. 2 Cadrul legal Prezentul memorandum de înţelegere se citeşte corelat cu următoarele documente care, împreună cu prezentul memorandum de înţelegere, constituie cadrul legal al Mecanismului financiar SEE 2014-2021: a) Protocolul 38c la Acordul SEE privind Mecanismul financiar SEE 2014-2021; b) Regulamentul privind implementarea Mecanismului financiar SEE 2014-2021 (denumit în continuare Regulamentul) emis de statele donatoare în conformitate cu articolul 10.5 din Protocolul 38c; c) acordurile de program ce se vor încheia pentru fiecare program; şi d) ghidurile adoptate de Comitetul Mecanismului Financiar în conformitate cu Regulamentul. ART. 3 Cadrul financiar 1. În conformitate cu articolul 2.1 din Protocolul 38c, suma totală a contribuţiei financiare este de 1.548,1 milioane euro în tranşe anuale de 221,16 milioane euro pe parcursul perioadei cuprinse între 1 mai 2014 şi 30 aprilie 2021 inclusiv. 2. În conformitate cu articolul 6 al Protocolului 38c, o sumă totală de 275.200.000 euro va fi pusă la dispoziţia statului beneficiar pe perioada menţionată în paragraful 1. 3. În conformitate cu prevederile articolului 3.2.b) din Protocolul 38c, 10% din totalul menţionat în paragraful 2 sunt rezervate pentru un fond pentru societatea civilă. 4. În conformitate cu articolul 10.4 din Protocolul 38c şi articolul 1.9 din Regulament, costurile de management ale statelor donatoare se suportă din suma totală menţionată mai sus. În Regulament sunt stabilite prevederi suplimentare în acest sens. Suma netă a alocării ce va fi pusă la dispoziţia statului beneficiar este de 254.560.000 euro. ART. 4 Roluri şi responsabilităţi 1. Statele donatoare vor pune la dispoziţie fonduri pentru sprijinirea programelor eligibile propuse de statul beneficiar şi agreate de Comitetul Mecanismului financiar în cadrul sectoarelor prioritare enumerate în articolul 3.1 al Protocolului 38c şi în cadrul ariilor de program enumerate în anexa la Protocolul 38c. Statele donatoare şi statul beneficiar vor coopera pentru elaborarea notelor conceptuale ce definesc cuprinderea şi rezultatele aşteptate pentru fiecare program. 2. Statul beneficiar asigură cofinanţarea completă a programelor ce beneficiază de sprijin prin Mecanismul financiar SEE 2014-2021 în conformitate cu anexa B şi cu acordurile de program. 3. Comitetul Mecanismului Financiar gestionează Mecanismul financiar SEE 2014-2021 şi adoptă decizii cu privire la acordarea asistenţei financiare în conformitate cu Regulamentul. 4. Comitetul este asistat de Oficiul Mecanismului Financiar (denumit în continuare OMF). OMF este responsabil pentru derularea operaţiunilor curente ale Mecanismului financiar SEE 2014-2021 şi serveşte drept punct de contact. ART. 5 Desemnarea autorităţilor Statul beneficiar a autorizat un punct naţional de contact să acţioneze în numele său. Punctul naţional de contact deţine responsabilitatea generală pentru atingerea obiectivelor Mecanismului financiar SEE 2014-2021, precum şi pentru implementarea Mecanismului financiar SEE 2014-2021 în statul beneficiar în conformitate cu Regulamentul. În conformitate cu articolul 5.2 al Regulamentului, în anexa A se desemnează punctul naţional de contact, Autoritatea de certificare, Autoritatea de audit şi Autoritatea pentru nereguli. ART. 6 Cadrul multi-anual de programare 1. În conformitate cu articolul 2.5 din Regulament, părţile au convenit asupra cadrului de implementare constituit din următorii parametri financiari şi substanţiali: a) o listă a programelor convenite şi a contribuţiei financiare din partea Mecanismului financiar SEE 2014-2021 pentru fiecare program; b) identificarea programelor, a obiectivelor acestora, principalului scop al acestora, după caz, rata de finanţare pe program, ambiţiile bilaterale, precum şi domeniile speciale de interes referitoare la grupurile-ţintă, zone geografice sau alte elemente; c) identificarea operatorilor de program, după caz; d) identificarea partenerilor de program din statele donatoare, după caz; e) identificarea organizaţiilor internaţionale partenere, după caz; f) identificarea proiectelor predefinite ce vor fi incluse în programele relevante. 2. Cadrul de implementare este descris în anexa B. ART. 7 Fondul pentru relaţii bilaterale În conformitate cu prevederile articolului 4.6 din Regulament, statele beneficiare rezervă fonduri pentru întărirea relaţiilor bilaterale între statele donatoare şi statul beneficiar. Punctul naţional de contact administrează utilizarea fondului pentru relaţii bilaterale şi înfiinţează un Comitet Comun pentru Fondurile Bilaterale în conformitate cu prevederile articolului 4.2 din Regulament. ART. 8 Reuniuni anuale În conformitate cu articolul 2.7 din Regulament, între CMF şi punctul naţional de contact va avea loc o reuniune anuală. În cadrul reuniunii anuale, CMF şi punctul naţional de contact analizează progresul înregistrat pe parcursul perioadei anterioare de raportare şi convin asupra măsurilor necesare ce vor fi întreprinse. Reuniunea anuală reprezintă un forum de discuţii pentru aspecte de interes bilateral. ART. 9 Modificarea anexelor Anexele A şi B pot fi modificate prin schimb de scrisori între CMF şi punctul naţional de contact. ART. 10 Controlul şi accesul la informaţii Comitetul Mecanismului Financiar, Consiliul Auditorilor AELS şi reprezentanţii acestora au dreptul de a susţine misiuni tehnice sau financiare sau de evaluare pe care le consideră necesare pentru a urmări planificarea, implementarea şi monitorizarea programelor şi a proiectelor, precum şi utilizarea fondurilor. Statul beneficiar va furniza tot sprijinul, informaţiile şi documentele necesare. ART. 11 Principii directoare 1. Implementarea prezentului Memorandum de înţelegere este guvernată, sub toate aspectele sale, de Regulament, cu modificările ulterioare. 2. Urmărirea obiectivelor Mecanismului financiar SEE 2014-2021 se realizează în cadrul unei cooperări strânse între statele donatoare şi statul beneficiar. Părţile sunt de acord să aplice cel mai înalt grad de transparenţă, responsabilitate şi eficienţă economică, precum şi principiile bunei guvernări, parteneriatului şi guvernării pe mai multe niveluri, dezvoltării durabile, egalităţii între genuri şi egalităţii de şanse în toate fazele de implementare a Mecanismului financiar SEE 2014-2021. 3. Statul beneficiar va lua măsuri proactive pentru a asigura respectarea acestor principii la toate nivelurile implicate în implementarea Mecanismului financiar SEE 2014-2021. 4. Nu mai târziu de 31 decembrie 2020, părţile semnatare ale prezentului memorandum de înţelegere vor analiza progresul înregistrat în implementarea prezentului memorandum de înţelegere şi vor agrea asupra realocărilor în cadrul sau între programe, după caz. Concluziile acestei analize vor fi luate în considerare de către punctul naţional de contact cu ocazia transmiterii propunerii cu privire la alocarea rezervei menţionate în articolul 1.11 din Regulament. ART. 12 Intrarea în vigoare Prezentul memorandum de înţelegere intră în vigoare în ziua următoare datei ultimei semnături. Prezentul memorandum de înţelegere este semnat în patru exemplare originale în limba engleză. Semnat la Bruxelles pe 11 octombrie 2016 Pentru Islanda, Bergdis ELLERTSDOTTIR (semnătură indescifrabilă) Semnat la Bruxelles pe 11 octombrie 2016 Pentru Principatul Liechtenstein, Sabine MONAUNI (semnătură indescifrabilă) Semnat la Bucureşti pe 13 octombrie 2016 Pentru Regatul Norvegiei, Elsbeth TRONSTAD (semnătură indescifrabilă) Semnat la Bucureşti pe 13 octombrie 2016 Pentru Guvernul României, Cristian GHINEA (semnătură indescifrabilă) ANEXA A Structurile naţionale de management şi control 1. Punctul naţional de contact Direcţia generală mecanisme şi instrumente financiare nerambursabile (DGMIFN) îndeplineşte rolul de punct naţional de contact. DGMIFN este o direcţie generală din cadrul Ministerului Fondurilor Europene, condusă de un director general şi sub coordonarea unui secretar de stat. Pe lângă atribuţiile de punct naţional de contact, DGMIFN este desemnată ca autoritate de plată pentru Programul de cooperare elveţiano-român şi deţine diverse funcţii în cadrul mai multor programe finanţate din fonduri europene. Directorul general al Direcţiei generale mecanisme şi instrumente financiare nerambursabile îndeplineşte rolul de şef al punctului naţional de contact. Rolul şi responsabilităţile punctului naţional de contact sunt prevăzute în Regulament, cu precădere la articolul 5.3. 2. Autoritatea de certificare Autoritatea de certificare şi plată (ACP) îndeplineşte rolul de Autoritate de certificare. Autoritatea de certificare şi plată este o direcţie generală în cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi sub coordonarea unui secretar de stat. ACP îndeplineşte rolul de organism executiv al responsabilului naţional pentru autorizarea finanţării (RNA) pentru fondurile europene de preaderare şi Autoritate de certificare pentru fondurile structurale şi de coeziune. Directorul general al Autorităţii de certificare şi plată din cadrul Ministerului Finanţelor Publice îndeplineşte rolul de şef al Autorităţii de certificare. Rolul şi responsabilităţile Autorităţii de certificare sunt prevăzute în Regulament, cu precădere la articolul 5.4. 3. Autoritatea de audit Unitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern (UCAAPI) îndeplineşte rolul de Autoritate de audit. UCAAPI este o direcţie în cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi direct subordonată ministrului finanţelor publice. UCAAPI este autoritatea naţională responsabilă pentru pregătirea şi implementarea strategiei şi cadrului normativ general pentru auditul public intern şi evaluarea activităţii auditului public intern, prin efectuarea de misiuni de audit public intern de interes naţional cu implicaţii multisectoriale şi autoritate de audit pentru Programul de cooperare elveţiano-român. Directorul UCAAPI îndeplineşte rolul de şef al Autorităţii de audit. Rolul şi responsabilităţile Autorităţii de audit sunt prevăzute în Regulament, cu precădere la articolul 5.5. Autoritatea de audit este independentă din punct de vedere funcţional de punctul naţional de contact şi de Autoritatea de certificare. 4. Autoritatea pentru nereguli Autoritatea de certificare şi plată (ACP) îndeplineşte rolul de Autoritate pentru nereguli. Autoritatea de certificare şi plată este organizată ca direcţie generală în cadrul Ministerului Finanţelor Publice, condusă de un director general şi sub coordonarea unui secretar de stat. Rolul şi responsabilităţile Autorităţii pentru nereguli sunt prevăzute în Regulament, cu precădere la articolul 12.3. 5. Raportul strategic În conformitate cu prevederile articolului 2.6 din Regulament, punctul naţional de contact va transmite anual către Comitetul Mecanismului Financiar un raport strategic cu privire la implementarea Mecanismului financiar SEE 2014-2021 în statul beneficiar. Raportul strategic va fi transmis Comitetului Mecanismului Financiar cu cel puţin două luni înainte de reuniunea anuală, dacă nu se convine altfel. 6. Organigramă
┌───────────────────────┐ ┌────────────────────────────────────────────┐
│ MINISTERUL FONDURILOR │ │ MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE │
│ EUROPENE │ │ │
│ │ │ Ministrul finanţelor publice │
│ Ministrul fondurilor │ │ │
│ europene │ │ │
└───────────────────────┘ └────────────────────────────────────────────┘
^ ^ ^
│ │ │
v v │
┌──────────────────────┐ ┌──────────────────────┐ │
│ │ │ │ │
│ Secretar de stat │ │ Secretar de stat │ │
└──────────────────────┘ └──────────────────────┘ │
│ │ │
v v v
┌────────────────────────┐ ┌──────────────────────┐ ┌──────────────────────┐
│ Direcţia generală │ │ Direcţia generală │ │ Unitatea Centrală de │
│mecanisme şi instrumente│ │ Autoritatea de │ │ Armonizare pentru │
│ financiare │ │ certificare şi plată │ │Auditul Public Intern │
│ nerambursabile │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │
│ Director general │ │ Director general │ │ Director │
└────────────────────────┘ └──────────────────────┘ └──────────────────────┘
^ ^ ^
│ │ │
v v v
┌──────────────────────┐ ┌─────────────┬─────────────┐ ┌─────────────────┐
│ PUNCTUL NAŢIONAL │ │ AUTORITATEA │ AUTORITATEA │ │ AUTORITATEA │
│ DE CONTACT │ │ DE │ PENTRU │ │ DE │
│ │ │ CERTIFICARE │ NEREGULI │ │ AUDIT │
└──────────────────────┘ └─────────────┴─────────────┘ └─────────────────┘
ANEXA B Cadrul de implementare În conformitate cu prevederile articolului 2.5 din Regulament, părţile semnatare ale acestui memorandum de înţelegere au convenit asupra cadrului de implementare descris în prezenta anexă. 1. Parametrii financiari ai cadrului de implementare
┌───┬────────────────────────────────────────────────────┬──────────────┬───────────────┐
│ │ │ Contribuţia │ │
│ │ ROMÂNIA │ Mecanismului │ Contribuţia │
│ │ │ financiar │ naţională │
├───┼────────────────────────────────────────────────────┤ norvegian │ (euro) │
│ │ Programe │ (euro) │ │
├───┼────────────────────────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┤
│ 1 │Dezvoltarea afacerilor, inovare şi IMM-uri │ 25.000.000│ Nu este cazul.│
├───┼────────────────────────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┤
│ 2 │Cercetare │ 15.000.000│ 2.647.059│
├───┼────────────────────────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┤
│ 3 │Educaţie, burse, ucenicie şi antreprenoriat pentru │ │ │
│ │tineri │ 12.000.000│ 2.117.647│
├───┼────────────────────────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┤
│ 4 │Provocări în sănătatea publică la nivel european │ 40.000.000│ 7.058.824│
├───┼────────────────────────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┤
│ 5 │Dezvoltare locală şi reducerea sărăciei, creşterea │ │ │
│ │incluziunii romilor │ 25.000.000│ 4.411.765│
├───┼────────────────────────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┤
│ 6 │Energie regenerabilă, eficienţă energetică, │ │ │
│ │securitate energetică │ 29.893.000│ Nu este cazul.│
├───┼────────────────────────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┤
│ 7 │Mediu, adaptare la schimbări climatice şi ecosisteme│ 20.000.000│ 3.529.412│
├───┼────────────────────────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┤
│ 8 │Antreprenoriat cultural, patrimoniu cultural şi │ │ │
│ │schimb cultural │ 24.663.000│ 4.352.294│
├───┼────────────────────────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┤
│ 9 │Societate civilă │ 46.000.000│ Nu este cazul.│
├───┼────────────────────────────────────────────────────┴──────────────┴───────────────┤
│ │Alte alocări │
├───┼────────────────────────────────────────────────────┬──────────────┬───────────────┤
│ │Asistenţă tehnică acordată statului beneficiar │ │ │
│ │(art. 1.10) │ 1.500.000│ Nu este cazul.│
├───┼────────────────────────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┤
│ │Rezervă (art. 1.11) │ 10.000.000│ Nu este cazul.│
├───┼────────────────────────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┤
│ │Rezerva pentru finalizarea proiectelor din cadrul │ │ │
│ │MF 2009-2014 (art. 1.12) │Nu este cazul.│ Nu este cazul.│
├───┼────────────────────────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┤
│ │Fondul pentru relaţii bilaterale (art. 4.6.1) │ 5.504.000│ Nu este cazul.│
├───┼────────────────────────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┤
│ │Alocarea netă pentru România │ 254.560.000│ 24.117.000│
└───┴────────────────────────────────────────────────────┴──────────────┴───────────────┘
2. Domenii specifice de interes Relaţiile bilaterale dintre statele donatoare şi România vor fi întărite cu scopul de a stimula şi dezvolta cooperarea pe termen lung în cadrul tuturor domeniilor enumerate în anexa la Protocolul 38c. Reprezintă, de asemenea, o ambiţie întărirea cooperării bilaterale la nivel politic şi european în domeniile de interes comun. Părţile semnatare ale acestui memorandum de înţelegere sunt de acord ca, pe lângă măsurile implementate în cadrul Programului "Dezvoltare locală şi reducerea sărăciei, creşterea incluziunii romilor", cel puţin 10% din totalul cheltuielilor eligibile ale programelor "Cercetare", "Educaţie, burse, ucenicie şi antreprenoriat pentru tineri", "Provocări în sănătatea publică la nivel european", "Antreprenoriat cultural, patrimoniu cultural şi schimb cultural" şi ale programelor "Cercetare", "Justiţie" şi "Afaceri interne" din cadrul Mecanismului financiar norvegian 2014-2021 să fie destinate îmbunătăţirii situaţiei romilor. Părţile vor cădea de comun acord asupra modului în care poate fi atinsă această ţintă printr-un plan coordonat de punctul naţional de contact. 3. Parametri substanţiali ai cadrului de implementare Programele descrise mai jos se vor implementa cu condiţia aprobării de către Comitetul Mecanismului Financiar, în conformitate cu prevederile articolului 6.3 din Regulament. A. Program: Dezvoltarea afacerilor, inovare şi IMM-uri
Obiectivul programului: Creare de valoare crescută şi dezvoltare durabilă
Grantul programului: 25.000.000 euro
Cofinanţarea programului: Nu este cazul.
Operator de program: OMF, în conformitate cu prevederile articolului 6.13 din
Regulament. Innovation Norway este desemnat operator de fond
în conformitate cu prevederile paragrafului 4 al articolului 6.13 din Regulament.
Aria de program: Dezvoltarea afacerilor, inovare şi IMM-uri
Domenii speciale de interes: Se poate avea în vedere desemnarea unui partener naţional de
program pentru întărirea capacităţii şi transferul de
cunoştinţe.
În elaborarea notei conceptuale şi în timpul implementării
programului, operatorul de program va avea în vedere
asigurarea sinergiei cu programul "Cercetare", programul
"Educaţie, burse, ucenicie şi antreprenoriat pentru tineri",
programul "Energie regenerabilă, eficienţă energetică,
securitate energetică" şi alte programe, dacă este cazul.
Ambiţii bilaterale: 150.000 euro din fondul pentru relaţii bilaterale se alocă
programului. Această prevedere nu limitează dreptul membrilor
Comitetului Comun pentru Fondurile Bilaterale de a aloca
fonduri suplimentare către program.
Programul va fi implementat în corelare cu programul "Dezvoltarea afacerilor, inovare şi IMM-uri" implementat în cadrul Mecanismului financiar norvegian 2014-2021. B. Program: Cercetare
Obiectivul programului Intensificarea dezvoltării cunoştinţelor bazate pe cercetare
Grantul programului: 15.000.000 euro
Cofinanţarea programului: 2.647.059 euro
Operator de program: Unitatea executivă pentru finanţarea învăţământului superior,
a cercetării, dezvoltării şi inovării (UEFISCDI)
Partener(i) de program din
statul donator: Consiliul de cercetare din Norvegia (NFR), Centrul islandez
pentru cercetare (RANNIS)
Arie de program: Cercetare
Domenii speciale de interes: Programul va include, printre altele, sprijin pentru
cercetare în următoarele domenii: energie, mediu, sănătate,
ştiinţe sociale şi umaniste, inclusiv studii de gen şi de
incluziune socială.
Programul va sprijini cercetarea fundamentală şi aplicată
selectată pe baza excelenţei în cercetare.
Programul va contribui la îmbunătăţirea situaţiei romilor şi
va contribui la atingerea ţintei specificate în secţiunea 2
"Domenii specifice de interes" din prezenta anexă.
În elaborarea notei conceptuale şi în timpul implementării
programului, operatorul de program va avea în vedere
asigurarea sinergiei cu programul "Dezvoltarea afacerilor,
inovare şi IMM-uri", programul "Educaţie, burse, ucenicie şi
antreprenoriat pentru tineri", programul "Energie
regenerabilă, eficienţă energetică, securitate energetică"
şi alte programe, dacă este cazul.
Ambiţii bilaterale: 100.000 euro din fondul pentru relaţii bilaterale se alocă
programului. Această prevedere nu limitează dreptul membrilor
Comitetului Comun pentru Fondurile Bilaterale de a aloca
fonduri suplimentare către program.
Program va fi implementat în corelare cu programul "Cercetare" implementat prin Mecanismul financiar norvegian 2014-2021. C. Program: Educaţie, burse, ucenicie şi antreprenoriat pentru tineri
Obiectivul programului: Dezvoltarea capitalului uman şi a bazei de cunoştinţe
Grantul programului: 12.000.000 euro
Cofinanţarea programului: 2.117.647 euro
Operator de program: Agenţia naţională pentru programe comunitare în domeniul
educaţiei şi formării profesionale (ANPCDEFP)
Partener(i) de program din
statul donator: Centrul Norvegian pentru Cooperare Internaţională în Educaţie
(SIU), Agenţia Naţională pentru Afaceri Internaţionale de
Educaţie (AIBA)
Arie de program: Educaţie, burse, ucenicie şi antreprenoriat pentru tineri
Domenii speciale de interes: Programul se va axa, printre altele, pe educaţia terţiară,
precum şi pe educaţia şi instruirea vocaţională.
Programul va viza mobilitatea studenţilor şi a personalului
din învăţământul superior. Incluziunea socială va fi vizată
la nivelul învăţământului nonuniversitar.
Educaţia în domeniul democraţiei şi cetăţeniei va fi
inclusă în program.
Programul va contribui la îmbunătăţirea situaţiei romilor şi
va contribui la atingerea ţintei specificate în secţiunea 2
"Domenii specifice de interes" din prezenta anexă.
În elaborarea notei conceptuale şi în timpul implementării
programului, operatorul de program va avea în vedere
asigurarea sinergiei cu programul "Cercetare", programul
"Dezvoltarea afacerilor, inovare şi IMM-uri", programul
"Energie regenerabilă, eficienţă energetică, securitate
energetică" şi alte programe, dacă este cazul.
Ambiţii bilaterale: 150.000 euro din fondul pentru relaţii bilaterale se alocă
programului. Această prevedere nu limitează dreptul membrilor
Comitetului Comun pentru Fondurile Bilaterale de a aloca
fonduri suplimentare către program.
D. Program: Provocări în sănătatea publică la nivel european
Obiectivul programului: Îmbunătăţirea prevenţiei şi reducerea inegalităţilor în sănătate
Grantul programului: 40.000.000 euro
Cofinanţarea programului: 7.058.824 euro
Operator de program: Ministerul Sănătăţii
Partener(i) de program din
statul donator: Institutul Norvegian de Sănătate Publică (FHI)
Directoratul Norvegian de Sănătate (HDIR)
Arii de program: Provocări în sănătatea publică la nivel european
Domenii speciale de interes: Programul se va axa atât pe întărirea serviciilor de sănătate
primară, cât şi pe accesul universal la servicii de sănătate
şi reducerea inegalităţilor sociale în sănătate cu accent pe
starea de sănătate a romilor.
Programul va include măsuri pentru sprijinirea grupurilor
vulnerabile şi a zonelor izolate prin asistenţi medicali
comunitari şi servicii medicale ambulatorii.
Programul va include măsuri ce vizează prevenirea şi
controlul bolilor contagioase şi va lua în considerare
provocările legate de rezistenţa antimicrobiană.
Programul va include măsuri ce vizează tulburările
neurocognitive prin servicii comunitare.
Programul va include măsuri pentru îmbunătăţirea calităţii
accesului la serviciile de hematologie şi oncologie
pediatrică.
Nu mai mult de 50% din totalul cheltuielilor eligibile din
cadrul programului va fi alocat pentru infrastructură
("hard measures").
Programul va fi implementat atât prin apeluri de proiecte,
cât şi prin proiecte predefinite.
La elaborarea notei conceptuale se va avea în vedere
posibilitatea dezvoltării în continuare a rezultatelor
proiectelor finanţate prin programul "Iniţiative în
sistemul de sănătate publică" din cadrul Mecanismului
financiar SEE 2009-2014.
Punctul naţional de contact şi operatorul de program vor
transmite un plan de asigurare a unei capacităţi de
management al programului adecvate a operatorului de
program, nu mai târziu de transmiterea notei conceptuale
a programului.
Programul va contribui la îmbunătăţirea situaţiei romilor şi
va contribui la atingerea ţintei specificate în secţiunea 2
"Domenii specifice de interes" din prezenta anexă.
Ambiţii bilaterale: 200,000 euro din fondul pentru relaţii bilaterale se alocă
programului. Această prevedere nu limitează dreptul membrilor
Comitetului Comun pentru Fondurile Bilaterale de a aloca
fonduri suplimentare către program.
Proiecte predefinite: 1. Îmbunătăţirea controlului tuberculozei în România prin
implementarea Strategiei WHO END TB 2016-2020
Promotor de proiect: se va stabili ulterior.
Partener de proiect din statul donator: LHL International
Valoarea maximă a grantului: 10.000.000 euro
2. Dezvoltarea registrelor de boli în România
Promotor de proiect: se va stabili ulterior.
Partener de proiect: se va stabili ulterior.
Valoarea maximă a grantului: 500.000 euro
Acest proiect va dezvolta rezultatele obţinute prin proiectul
implementat prin programul "Iniţiative în sănătatea publică"
din cadrul Mecanismului financiar SEE 2009-2014.
E. Program: Dezvoltare locală şi reducerea sărăciei, creşterea incluziunii romilor
Obiectivul programului: Întărirea coeziunii economice şi sociale
Grantul programului: 25.000.000 euro
Cofinanţarea programului: 4.411.765 euro
Operator de program: Fondul Român de Dezvoltare Socială (FRDS)
Partener(i) de program din
statul donator: Asociaţia Autorităţilor Locale şi Regionale din Norvegia (KS)
Partener(i) organizaţii
internaţionale: Consiliul Europei (CoE)
Arii de program: Dezvoltare locală şi reducerea sărăciei
Emanciparea şi incluziunea romilor
Drepturile omului - implementare naţională
Copii şi tineri în situaţie de risc
Bună guvernare, instituţii responsabile, transparenţă
Domenii speciale de interes: Minimum 15 milioane euro din grantul programului vor fi
alocate ariei de program "Emanciparea şi incluziunea romilor".
Programul va include măsuri ce vizează componente de
educaţie, inclusiv combaterea abandonului şcolar timpuriu,
îmbunătăţirea locuinţelor, ocupare şi sănătate.
Vor fi prioritare municipalităţile din zonele dezavantajate
cu un procent ridicat de romi.
Programul va consolida implementarea la nivel naţional a
standardelor şi normelor cu privire la drepturile omului,
cu accent pe legislaţia antidiscriminare.
La elaborarea notei conceptuale se va avea în vedere
posibilitatea de a predefini proiect(e) cu Consiliul Europei
şi, dacă este cazul, alţi actori internaţionali.
La elaborarea notei conceptuale se va avea în vedere
posibilitatea de a predefini proiect(e) cu Organizaţia pentru
Cooperare Economică şi Dezvoltare (OCDE).
În nota conceptuală se va identifica un nivel maxim al
fondurilor ce se vor aloca pentru infrastructură ("hard
measures") din totalul cheltuielilor eligibile aferente
programului.
Punctul naţional de contact şi operatorul de program vor
transmite un plan de asigurare a unei capacităţi de
management al programului adecvate a operatorului de
program, nu mai târziu de transmiterea notei conceptuale a
programului.
Ambiţii bilaterale: 200.000 euro din fondul pentru relaţii bilaterale se alocă
programului. Această prevedere nu limitează dreptul membrilor
Comitetului Comun pentru Fondurile Bilaterale de a aloca
fonduri suplimentare către program.
Programul va fi implementat în corelare cu programul "Dezvoltare locală şi reducerea sărăciei, creşterea incluziunii romilor" implementat prin Mecanismul financiar norvegian 2014-2021. F. Program: Energie regenerabilă, eficienţă energetică, securitate energetică
Obiectivul programului: Energie cu emisii reduse de carbon şi îmbunătăţirea
securităţii furnizării
Grantul programului: 29.893.000 euro
Cofinanţarea programului: Nu este cazul.
Operator de program: OMF, în conformitate cu prevederile articolului 6.13 din
Regulament. Innovation Norway este desemnat ca operator de
fond în conformitate cu prevederile paragrafului 4
articolului 6.13 din Regulament.
Partener(i) de program din
statul beneficiar: Ministerul Energiei
Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor
Partener(i) de program din
statul donator: Autoritatea Naţională pentru Energie (OS)
Directoratul pentru Energie şi Resurse de Apă din Norvegia
(NVE)
Arii de program: Energie regenerabilă, eficienţă energetică, securitate
energetică
Domenii speciale de interes: Soluţiile de furnizare a electricităţii în zonele unde
racordarea la reţeaua de electricitate nu este fezabilă
cu scopul de a creşte accesul la energie pentru cel puţin
5.000 de gospodării constituie un domeniu special de interes.
Cercetarea şi dezvoltarea legate de energie regenerabilă,
eficienţă energetică, securitate energetică constituie un
domeniu special de interes.
Energia hidroelectrică drept sursă de energie regenerabilă
energetică constituie un domeniu special de interes.
Alocarea totală din Mecanismul financiar SEE 2014-2021 nu va
depăşi 7,5 milioane euro.
Energia geotermală drept sursă de energie regenerabilă
constituie un domeniu special de interes. Alocarea totală
din Mecanismul financiar SEE 2014-2021 nu va depăşi
7,5 milioane euro.
În elaborarea notei conceptuale şi în timpul implementării
programului, operatorul de program va avea în vedere
asigurarea sinergiei cu programul "Dezvoltarea afacerilor,
inovare şi IMM-uri", programul "Cercetare", programul
"Educaţie, burse, ucenicie şi antreprenoriat pentru tineri"
şi alte programe, dacă este cazul.
Ambiţii bilaterale: 200.000 euro din fondul pentru relaţii bilaterale se alocă
programului. Această prevedere nu limitează dreptul membrilor
Comitetului Comun pentru Fondurile Bilaterale de a aloca
fonduri suplimentare către program.
Programul va fi implementat în corelare cu programul "Energie regenerabilă, eficienţă energetică, securitate energetică" implementat prin Mecanismul financiar norvegian 2014-2021. G. Program: Mediu, adaptare la schimbările climatice şi ecosisteme
Obiectivul programului: Îmbunătăţirea stării mediului înconjurător în ecosisteme şi
reducerea efectelor adverse ale poluării şi ale altor
activităţi ale omului
Grantul programului: 20.000.000 euro
Cofinanţarea programului: 3.529.412 euro
Operator de program: Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor
Partener(i) de program din
statul donator: Agenţia de Mediu din Norvegia (NEA)
Arii de program: Mediu şi ecosisteme
Adaptarea la schimbările climatice şi atenuarea efectelor
acestora
Domenii speciale de interes: Componenta de mediu a programului va conţine una sau mai
multe scheme de granturi mici având ca ţintă, printre altele,
societatea civilă, inclusiv organizaţiile nonguvernamentale
(ONG).
Punctul naţional de contact şi operatorul de program vor
transmite un plan de asigurare a unei capacităţi de
management al programului adecvate a operatorului de program,
nu mai târziu de transmiterea notei conceptuale a programului
Ambiţii bilaterale: 150.000 euro din fondul pentru relaţii bilaterale se alocă
programului. Această prevedere nu limitează dreptul membrilor
Comitetului Comun pentru Fondurile Bilaterale de a aloca
fonduri suplimentare către program.
Proiecte predefinite: Maximum 5 milioane euro vor fi rezervate pentru un proiect
predefinit în domeniul cartografierii cu Agenţia Naţională
de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, Autoritatea de
Cartografiere din Norvegia şi Registre din Islanda.
H. Program: Antreprenoriat cultural, patrimoniu cultural şi schimb cultural
Obiectivul programului: Consolidarea dezvoltării economice şi sociale prin cooperare
culturală, antreprenoriat cultural şi managementul
patrimoniului cultural
Grantul programului: 24,663,000 euro
Cofinanţarea programului: 4,352,294 euro
Operator de program: Ministerul Culturii
Partener(i) de program din
statul donator: Directoratul pentru Patrimoniu (RA), Consiliul Artelor din
Norvegia (ACN)
Arie de program: Antreprenoriat cultural, patrimoniu cultural şi schimb
cultural
Domenii speciale de interes: Programul se va concentra pe rolul pe care cultura şi
patrimoniul cultural îl joacă în dezvoltarea locală şi
regională, cu accent pe ocuparea forţei de muncă,
antreprenoriat cultural şi formare profesională şi
incluziune socială.
Nu mai mult de 60% din totalul cheltuielilor eligibile
ale programului vor fi alocate pentru infrastructură
("hard measures").
Minimum 6,5 milioane euro vor fi rezervate pentru
cooperare culturală şi schimb cultural între statele
donatoare şi România.
Programul va sprijini şi proiecte ce au legătură cu
documentarea cu privire la istoria culturală a grupurilor
şi minorităţilor sociale, etnice şi culturale.
Programul va contribui la îmbunătăţirea situaţiei romilor şi
va contribui la atingerea ţintei specificate în secţiunea 2
"Domenii specifice de interes" din prezenta anexă.
Ambiţii bilaterale: 250.000 euro din fondul pentru relaţii bilaterale se alocă
programului. Această prevedere nu limitează dreptul membrilor
Comitetului Comun pentru Fondurile Bilaterale de a aloca
fonduri suplimentare către program.
I. Program: Societate civilă
Obiectivul programului: Consolidarea societăţii civile şi a cetăţeniei active şi
emanciparea grupurilor vulnerabile
Grantul programului: 46.000.000 euro
Cofinanţarea programului: Nu este cazul.
Operator de program: OMF, în conformitate cu articolul 6.13 din Regulament
Arie de program: Societate civilă
Domenii speciale de interes: Nu este cazul.
-----