Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 2.038 din 27 august 2024  pentru modificarea Ordinului ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale nr. 2.765/2012 privind aprobarea Metodologiei de înregistrare şi evaluare a solicitărilor de finanţare a unor cheltuieli de investiţii şi reparaţii capitale pentru centrele de zi şi rezidenţiale din bugetul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, precum şi de decontare a finanţării    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 2.038 din 27 august 2024 pentru modificarea Ordinului ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale nr. 2.765/2012 privind aprobarea Metodologiei de înregistrare şi evaluare a solicitărilor de finanţare a unor cheltuieli de investiţii şi reparaţii capitale pentru centrele de zi şi rezidenţiale din bugetul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, precum şi de decontare a finanţării

EMITENT: Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1060 din 22 octombrie 2024
    Având în vedere:
    - prevederile art. 2 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 973/2012 privind aprobarea procedurii de acordare a sumelor din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, pentru finanţarea unor cheltuieli de investiţii şi reparaţii capitale pentru centrele de zi şi rezidenţiale, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Referatul de aprobare nr. 1.457 din 27.08.2024 al Direcţiei generale buget, achiziţii publice, investiţii şi administrare patrimoniu,

    în temeiul art. 18 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 23/2022 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, cu modificările şi completările ulterioare,
    ministrul muncii şi solidarităţii sociale emite prezentul ordin.
    ART. I
    Ordinul ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale nr. 2.765/2012 privind aprobarea Metodologiei de înregistrare şi evaluare a solicitărilor de finanţare a unor cheltuieli de investiţii şi reparaţii capitale pentru centrele de zi şi rezidenţiale din bugetul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, precum şi de decontare a finanţării, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 756 din 9 noiembrie 2012, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    1. În tot cuprinsul ordinului, sintagma „Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare“ se înlocuieşte cu sintagma „Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare“ şi sintagma „Hotărârea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii“ se înlocuieşte cu sintagma „Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare“.
    2. În anexă, anexa nr. 7 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.


    ART. II
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
                    Simona Bucura-Oprescu

    Bucureşti, 27 august 2024.
    Nr. 2.038.
    ANEXA 1

    (Anexa nr. 7 la metodologie)
    PROCEDURĂ COMPETITIVĂ
    aplicată în derularea procedurilor de achiziţie pentru atribuirea contractelor
    de furnizare de produse, prestare de servicii, execuţie de lucrări, pentru solicitanţii finanţării
    în cadrul proiectelor finanţate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale
    CAP. I
    Scopul procedurii
    1.1. Scopul prezentei proceduri îl constituie asigurarea cadrului legal necesar pentru a realiza achiziţionarea de produse, servicii, lucrări în condiţii de eficienţă economică şi socială de către solicitanţii privaţi care realizează achiziţii în cadrul proiectelor cu finanţare de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale - cheltuieli de investiţii şi reparaţii capitale pentru centrele de zi şi rezidenţiale şi pentru care principiile care stau la baza atribuirii contractelor de achiziţie vor fi: nediscriminarea, tratamentul egal, recunoaşterea reciprocă, transparenţa, proporţionalitatea, asumarea răspunderii.
    1.2. Raportat la principiile de mai sus, prezentul document descrie condiţiile şi etapele minime pe care trebuie să le parcurgă solicitanţii privaţi care achiziţionează produse, servicii, lucrări, dar şi condiţiile şi etapele minime care privesc verificarea acestor proceduri de achiziţie şi sancţiunile aferente, aplicabile de către autorităţile cu competenţe în domeniu.
    CAP. II
    Domeniul de aplicare
    2.1. Prezenta procedură vine în sprijinul entităţilor juridice fără calitate de autoritate contractantă care nu intră sub incidenţa prevederilor art. 6 din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare lege.
    2.2. Solicitanţii privaţi care achiziţionează servicii sau lucrări aplică prevederile legii, dacă sunt îndeplinite cumulativ condiţiile prevăzute la art. 6 din aceasta.
    Condiţiile cumulative de la art. 6 coroborate cu cele de la art. 7 din lege sunt următoarele:
    I. Solicitanţii privaţi respectă prevederile legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice atunci când atribuie un contract de lucrări, dacă se îndeplinesc în mod cumulativ următoarele condiţii:
    a) contractul este finanţat/subvenţionat în mod direct, în proporţie de mai mult de 50% din valoarea acestuia, de către o autoritate contractantă;
    b) valoarea estimată, fără TVA, a contractului este egală sau mai mare decât pragul prevăzut la art. 7 alin. (1) lit. a);
    c) contractul include una dintre activităţile menţionate la art. 6 alin. (2) din lege.
    Activităţile care fac obiectul art. 6 alin. (1) lit. c) din lege sunt următoarele:
    a) lucrări de geniu civil;
    b) lucrări de construcţie pentru spitale, facilităţi destinate activităţilor sportive, recreative şi de agrement, clădiri ale instituţiilor de învăţământ preuniversitar şi universitar şi clădiri de uz administrativ.

    NOTĂ:
    Dacă cel puţin una dintre condiţiile de la pct. I nu este îndeplinită, atunci solicitantul/beneficiarul privat aplică prevederile prezentei proceduri.


    II. Solicitanţii privaţi respectă prevederile legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice atunci când atribuie un contract de servicii, dacă se îndeplinesc în mod cumulativ următoarele condiţii:
    a) contractul este finanţat/subvenţionat în mod direct, în proporţie de mai mult de 50% din valoarea acestuia, de către o autoritate contractantă;
    b) valoarea estimată, fără TVA, a contractului este egală sau mai mare decât pragul prevăzut la art. 7 alin. (1) lit. c) din lege;
    c) contractul este în legătură cu un contract de lucrări care face obiectul pct. I.
    NOTĂ:
    Dacă cel puţin una dintre condiţiile de la pct. II nu este îndeplinită, atunci solicitantul privat aplică prevederile prezentei proceduri.




    2.3. Dacă sunt îndeplinite cumulativ condiţiile stabilite la art. 6 alin. (1) sau (3) din lege, solicitantul privat va respecta în totalitate prevederile din legislaţia privind achiziţiile publice.
    2.4. Sunt interzise divizarea în mai multe contracte de valoare mai mică, precum şi utilizarea unor metode de calcul care să conducă la o subevaluare a valorii estimate, cu scopul de a se încadra sub pragurile prevăzute în lege sau cu scopul de a evita aplicarea prezentei proceduri.
    2.5. Dacă valoarea estimată a achiziţiei, fără TVA, este mai mică decât pragurile valorice prevăzute de art. 7 alin. (5) din lege, solicitantul privat poate achiziţiona produse, servicii, lucrări aplicând instrucţiunile aferente achiziţiei directe prevăzute la cap. IV din prezenta procedură competitivă.
    2.6. Dacă solicitantul privat nu respectă condiţiile prevăzute la art. 6 din lege şi dacă valoarea estimată a achiziţiei, fără TVA, este egală sau mai mare decât pragurile valorice prevăzute de art. 7 alin. (5) din acelaşi act normativ, atunci solicitantul/ beneficiarul privat achiziţionează produse, servicii, lucrări aplicând instrucţiunile aferente procedurii competitive prevăzute la cap. V din prezenta procedură competitivă.
    2.7. Prezenta procedură competitivă nu se aplică dacă solicitantul privat intră sub incidenţa prevederilor art. 3 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 973/2012 privind aprobarea procedurii de acordare a sumelor din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, pentru finanţarea unor cheltuieli de investiţii şi reparaţii capitale pentru centrele de zi şi rezidenţiale, cu modificările şi completările ulterioare, pentru obiectivele de investiţii care beneficiază de alte finanţări nerambursabile în completarea acestora sau, după caz, cele ale căror lucrări au fost demarate anterior solicitării de finanţare, în vederea finalizării lucrărilor şi punerii acestora în funcţiune.
    CAP. III
    Definiţii
    3.1. Procedura competitivă - etapele minime ce trebuie parcurse de solicitanţii privaţi în vederea atribuirii unui contract de achiziţie.
    3.2. Solicitant finanţare - persoana fizică sau persoana juridică, furnizor de servicii sociale, acreditată în condiţiile legii, ce nu are calitatea de autoritate contractantă, conform prevederilor art. 4 din lege.
    3.3. Partener - entitate juridică care participă alături de beneficiarul privat la desfăşurarea activităţilor din cadrul proiectului.
    3.4. Operator economic - orice persoană fizică sau juridică, de drept public ori de drept privat, sau grup ori asociere de astfel de persoane, care oferă în mod licit pe piaţă executarea de lucrări şi/sau a unei construcţii, furnizarea de produse ori prestarea de servicii, inclusiv orice asociere temporară formată între două ori mai multe dintre aceste entităţi.
    3.5. Valoare estimată - o determinare valorică şi cantitativă, pe componente de cost, a obiectului unei achiziţii care se stabileşte pe baza calculării şi însumării tuturor sumelor plătibile pentru îndeplinirea obiectivului propus (inclusiv cuantumul aferent procentului de diverse şi neprevăzute, după caz), fără taxa pe valoarea adăugată, luând în considerare orice eventuale forme de opţiuni şi prelungiri menţionate în mod explicit în documentele achiziţiei.
    3.6. Specificaţii tehnice - toate cerinţele, inclusiv prescripţii sau caracteristici de natură tehnică ce permit fiecărui produs, serviciu sau lucrare să fie descris(ă), în mod obiectiv, într-o manieră corespunzătoare îndeplinirii necesităţii solicitantului privat.
    3.7. Ofertă - document prezentat de operatorul economic în cadrul procedurii competitive, prin care îşi manifestă voinţa de a se angaja din punct de vedere juridic într-un proces de achiziţie, şi care conţine informaţii tehnice şi financiare despre produse/servicii/lucrări ofertate.
    3.8. Documentele achiziţiei - toate documentele elaborate pentru o achiziţie, atât cele elaborate de solicitantul privat, cât şi cele elaborate de operatorii economici, inclusiv documentele justificative care atestă plăţile/realitatea achiziţiei.
    3.9. Contract de furnizare - contractul cu titlu oneros, încheiat în scris între un solicitant privat şi unul sau mai mulţi operatori economici, având ca obiect furnizarea de produse.
    3.10. Contract de servicii - contractul cu titlu oneros, încheiat în scris între un solicitant privat şi unul sau mai mulţi operatori economici, având ca obiect prestarea de servicii.
    3.11. Contract de lucrări - contractul cu titlu oneros, încheiat în scris între un solicitant privat şi unul sau mai mulţi operatori economici, având ca obiect fie exclusiv execuţia, fie atât proiectarea, cât şi execuţia de lucrări/construcţii sau realizarea, prin orice mijloace, a unei construcţii.
    CAP. IV
    Achiziţia directă
    4.1. Dacă valoarea estimată a achiziţiei, fără TVA, este mai mică decât pragurile valorice prevăzute de art. 7 alin. (5) din lege, solicitantul privat achiziţionează direct produse, servicii sau lucrări.
    4.2. Achiziţia se realizează pe bază de documente justificative (de exemplu: contract, dacă este cazul, comandă, bon fiscal/factură, ordin de plată, extras de cont, notă de recepţie, fişă de cont, documente de transport sau altele, după caz).
    4.3. Pentru achiziţia directă nu este obligatorie semnarea unui contract. În cazul în care solicitantul privat consideră că pentru predictibilitatea relaţiilor comerciale are nevoie de clauze contractuale clare, acesta poate semna un contract în acest sens.
    4.4. Reguli aplicabile:
    1. Principiile economicităţii, eficienţei şi eficacităţii trebuie respectate indiferent de valoarea estimată a achiziţiei. Solicitantul privat este obligat să întreprindă toate măsurile pe care le consideră necesare în vederea respectării acestor principii, incluse în principiului bunei gestionări financiare, pornind de la premisa că procedează de o manieră similară şi în organizarea activităţii proprii.
    2. Pentru achiziţia directă, solicitantul nu are obligaţia respectării unei proceduri şi a unei reguli de publicitate.
    3. Solicitantul finanţării, înainte de efectuarea achiziţiei directe, va întocmi o notă privind determinarea valorii estimate, care va include informaţiile rezultate din cercetarea ofertelor din piaţă (oferte de preţ solicitate, cataloage de produse etc., care se ataşează ca anexe).
    4. Solicitantul finanţării privat trebuie să facă dovada existenţei documentelor justificative ale achiziţiei, inclusiv a documentelor care dovedesc îndeplinirea obligaţiilor contractuale (de exemplu, fără a se limita la: procese-verbale de recepţie din punct de vedere cantitativ şi calitativ a produselor sau serviciilor, procese-verbale la terminarea lucrărilor, procese-verbale de predare-primire).

    CAP. V
    Procedura competitivă
    5.1. Dacă valoarea estimată a achiziţiei, fără TVA, este egală cu sau mai mare decât pragurile valorice prevăzute de art. 7 alin. (5) din lege, atunci solicitanţii privaţi aplică procedura competitivă prevăzută în cadrul acestui capitol, respectiv:
    a) în cazul contractelor de furnizare, aplică procedura competitivă, fără să existe o limită valorică superioară de la care să se aplice dispoziţiile legii;
    b) în cazul contractelor de servicii şi lucrări, aplică procedura competitivă, dacă nu îndeplinesc cumulativ condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (1) sau (3) din lege.

    5.2. Încadrarea contractelor care au ca obiect cel puţin două tipuri de achiziţie, constând în lucrări, servicii sau produse, se stabileşte în funcţie de obiectul principal al contractului în cauză. Obiectul principal se determină în funcţie de cea mai mare dintre valorile estimate ale produselor, serviciilor sau lucrărilor respective.
    CAP. VI
    Etapele de planificare şi pregătire a procedurii competitive
    1. Principii aplicabile prezentei proceduri
    1.1. Pe parcursul întregului proces de achiziţie prin procedură competitivă, la adoptarea oricărei decizii, trebuie avute în vedere următoarele principii:
    a) principiul transparenţei;
    b) principiul economicităţii;
    c) principiul eficienţei;
    d) principiul eficacităţii.

    1.2. Prin transparenţă se înţelege aducerea la cunoştinţa publicului a informaţiilor referitoare la procedura competitivă, astfel încât operatorii economici care operează pe piaţă să poată participa la competiţie, asigurându-se prin aceasta promovarea concurenţei.
    1.3. Principiul economicităţii prevede minimizarea costului resurselor alocate pentru atingerea rezultatelor estimate ale unei activităţi, cu menţinerea calităţii corespunzătoare a acestor rezultate.
    1.4. Principiul eficienţei presupune asigurarea unui raport optim între resursele utilizate şi rezultatele obţinute.
    1.5. Principiul eficacităţii vizează gradul de îndeplinire a obiectivelor specifice stabilite pentru fiecare activitate planificată, în sensul obţinerii rezultatelor scontate.

    2. Elaborarea specificaţiilor tehnice şi determinarea valorii estimate
    2.1. Elaborarea Caietului de sarcini:

    (1) În Caietul de sarcini, cerinţele minime de ordin tehnic se definesc astfel încât să ţină seama de cerinţele de accesibilitate ale persoanelor cu dizabilităţi şi de conceptul de proiectare pentru toate categoriile de utilizatori.

    (2) Caietul de sarcini trebuie să cuprindă toate cerinţele necesare pentru elaborarea ofertei. În acest sens este recomandat ca beneficiarul privat să elaboreze Caietul de sarcini într-o manieră cât mai obiectivă/clară/detaliată pentru a se asigura de îndeplinirea corespunzătoare a scopului proiectului.

    (3) La nivelul Caietului de sarcini specificaţiile tehnice se pot stabili spre exemplu:
    a) prin raportare la cerinţe de performanţă sau cerinţe funcţionale, inclusiv caracteristici de mediu, cu condiţia ca parametrii să fie suficient de precişi pentru a permite ofertanţilor să determine obiectul contractului şi beneficiarului privat să atribuie contractul;
    b) prin trimitere la specificaţii tehnice şi, ca ordine de prioritate, la standarde naţionale care transpun standarde europene, evaluări tehnice europene, specificaţii tehnice comune, standarde internaţionale, alte sisteme de referinţă tehnice instituite de către organismele de standardizare europene sau, în lipsa oricărora dintre acestea, la standarde naţionale, la agremente tehnice naţionale sau specificaţii tehnice naţionale referitoare la proiectarea, calcularea şi execuţia lucrărilor şi la utilizarea produselor. Fiecare astfel de trimitere este însoţită de menţiunea „sau echivalent“;
    c) prin combinarea sau prin utilizarea alternativă a celor două modalităţi descrise mai sus.


    (4) Specificaţiile tehnice din Caietul de sarcini nu precizează un anumit producător, o anumită origine sau un anumit procedeu care caracterizează produsele sau serviciile furnizate de un anumit operator economic şi nici nu se referă la mărci, brevete, tipuri, la o origine sau la o producţie specifică, care ar avea ca efect favorizarea sau eliminarea anumitor operatori economici sau produse. Stabilirea specificaţiilor tehnice prin precizarea elementelor prevăzute mai sus se poate utiliza în situaţii excepţionale, în cazul în care nu este posibilă o descriere suficient de precisă şi de inteligibilă a obiectului contractului, situaţie în care se va utiliza sintagma „sau echivalent“.

    (5) În cazul în care beneficiarul privat stabileşte specificaţiile tehnice pentru care utilizează sintagma „sau echivalent“, acesta nu respinge o ofertă pe motiv că lucrările, produsele sau serviciile oferite nu sunt conforme cu specificaţiile tehnice la care se face trimitere, dacă ofertantul demonstrează în oferta sa, prin orice mijloace adecvate, că îndeplineşte într-un mod echivalent cerinţele definite prin specificaţiile tehnice.

    (6) În cazul în care beneficiarul privat stabileşte specificaţiile tehnice cu referire la standarde, acesta nu respinge o ofertă pentru lucrări, produse sau servicii care sunt conforme cu un standard naţional care transpune un standard european, cu un agrement tehnic european, cu o specificaţie tehnică comună, cu un standard internaţional sau cu un sistem de referinţă tehnic elaborat de un organism european de standardizare, dacă aceste specificaţii vizează cerinţele de performanţe sau cerinţele funcţionale stabilite de beneficiarul privat.

    (7) Este responsabilitatea ofertantului să demonstreze în oferta sa, prin orice mijloace adecvate, că lucrările, produsele sau serviciile conforme standardului satisfac cerinţele de performanţă sau cerinţele funcţionale stabilite de beneficiarul privat.

    (8) În cazul în care se constată că specificaţiile tehnice menţionate în cererea de finanţare/aplicaţie nu mai sunt actuale, beneficiarul privat poate să le aducă la nivelul pieţei fără a modifica tipul produsului/serviciului/lucrării care urmează să fie achiziţionat(ă) sau scopul pentru care a fost aprobată achiziţia ce face obiectul contractului/deciziei/ordinului/acordului de finanţare. În situaţia în care se doreşte modificarea tipului de produs/serviciu/lucrare care urmează să fie achiziţionat(ă), beneficiarul privat trebuie să obţină în prealabil acordul coordonatorului de reforme/investiţii în responsabilitatea căruia se află contractul/decizia/ordinul/acordul de finanţare, pentru ca acesta din urmă să verifice dacă se păstrează scopul pentru care a fost aprobată achiziţia.

    (9) În cadrul Caietului de sarcini se vor prezenta, în ordinea priorităţii, elementele de departajare a ofertelor, dacă este cazul.

    (10) Prezenta procedură nu reglementează noţiunea „criterii de calificare/selecţie“. Stabilirea acestora nu este obligatorie şi nu reprezintă o regulă. Dacă beneficiarul privat consideră că pentru îndeplinirea obligaţiilor din contractul/decizia/ordinul/ acordul de finanţare este nevoie de o anumită capacitate financiară, experienţă similară anterioară, un anumit tip de personal sau alte cerinţe, atunci acesta poate include astfel de cerinţe. În această situaţie beneficiarul privat nu va putea renunţa în etapa de evaluare a ofertelor la cerinţele scrise. Beneficiarul privat nu trebuie să îngrădească dreptul ofertantului de a dovedi îndeplinirea cerinţelor menţionate prin orice tip de mijloace verificabile.

    (11) Prezenta procedură nu reglementează noţiunile de „garanţie de participare/depozite valorice“. Pentru a se asigura de îndeplinirea corespunzătoare a obligaţiilor contractuale, beneficiarul privat poate include în contract clauze care să garanteze implementarea în bune condiţii a contractului (de exemplu, penalităţi, verificări la anumite intervale prestabilite etc.).

    (12) Caietul de sarcini trebuie să fie public, iar beneficiarul nu are dreptul să încaseze de la ofertant vreo sumă, indiferent de natura sau titlul ei, pentru a permite acestuia din urmă să participe la procedură.

    (13) Prezenta procedură nu impune un anumit criteriu de atribuire. Beneficiarul este liber să stabilească un criteriu de atribuire sau să aleagă oferta cu cele mai multe avantaje pentru realizarea obiectivului contractului/deciziei/ordinului/acordului de finanţare. Pentru aceasta, în Raportul procedurii de achiziţie se vor prezenta avantajele tehnice şi financiare care motivează alegerea, raportat la cerinţele minim obligatorii solicitate de beneficiar şi la cele suplimentare asumate de ofertanţi. Avantajele tehnice şi financiare care motivează alegerea se raportează exclusiv la informaţiile prezentate în oferte/ răspunsurile la clarificările solicitate.

    (14) Posibilitatea de ajustare a preţului contractului trebuie să fie precizată în Caietul de sarcini. Dacă este acceptată ajustarea de preţ, beneficiarul privat are obligaţia de a preciza în Caietul de sarcini modul concret de ajustare a preţului şi, după caz, indicii care vor fi utilizaţi, precum şi sursa informaţiilor cu privire la evoluţia acestora (buletine statistice, cotaţii ale burselor de mărfuri sau alte documente oficiale care să justifice ajustarea preţului). Orice modificare care prevede suplimentarea preţului contractului de achiziţie se face în condiţiile în care beneficiarul privat suportă diferenţa de preţ în integralitatea sa.

    2.2. Determinarea valorii estimate
    1. Valoarea estimată a achiziţiei se determină înainte de iniţierea procedurii competitive şi trebuie să fie valabilă la momentul iniţierii procedurii.
    2. Valoarea estimată a achiziţiei se determină pe baza ofertelor de preţ existente pe piaţă, primite/solicitate/obţinute prin studiu de piaţă etc., sau pe baza unor informaţii din achiziţiile/contractele anterioare recente, care se ataşează ca anexe, în scopul asigurării rezonabilităţii costurilor estimate.
    Se va întocmi nota justificativă privind determinarea valorii estimate, care va conţine cel puţin următoarele informaţii: denumirea produsului/serviciului/lucrării, cantitatea, preţul unitar, preţul total, sursa preţului.

    3. În determinarea valorii estimate, solicitantul finanţării are obligaţia să se raporteze la valoarea estimată cumulată a produselor, serviciilor sau lucrărilor care sunt considerate similare, respectiv care au acelaşi obiect, sau sunt destinate utilizării identice ori similare ori care se adresează operatorilor economici ce desfăşoară constant activităţi într-o piaţă de profil relevantă.


    3. Derularea procedurii competitive
    a) Publicarea unui anunţ
    1. Anunţul va conţine, în mod obligatoriu, cel puţin următoarele elemente:
    - informaţii generale privind solicitantul (denumirea solicitantului, adresa, datele de contact, mijloacele de comunicare etc.);
    – denumirea/obiectul şi locul de livrare a produselor/execuţie a lucrărilor/prestare a serviciilor, după caz;
    – tipul şi durata contractului;
    – valoarea estimată (se menţionează dacă se poate ajusta preţul contractului);
    – data, locul şi ora-limită de depunere a ofertelor;
    – eventuale formalităţi care trebuie îndeplinite de operatorii economici în legătură cu participarea la procedură.
    Solicitantul finanţării va transmite, în vederea publicării anunţului pe site-ul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, o cerere prin care se solicită transmiterea anunţului, data când se va face postarea (nu mai puţin de o zi lucrătoare de la data transmiterii), anunţul publicitar însoţit de specificaţiile tehnice şi formularele aferente, dacă este cazul. Publicarea acestui anunţ pe site este obligatorie.


    2. Mijloacele de comunicare stabilite în anunţ nu pot fi modificate ulterior (exemple de mijloace de comunicare: e-mail, fax, poştă etc.).
    3. Nu este obligatorie publicarea specificaţiilor tehnice împreună cu anunţul. În cazul nepublicării specificaţiilor tehnice, solicitantul privat are obligaţia de a menţiona în anunţ adresa de la care acestea se pot obţine şi de a asigura, la cerere, accesul imediat şi neîngrădit la aceste informaţii. Totodată solicitantul privat are obligaţia de a menţine o evidenţă clară a operatorilor economici care au solicitat specificaţiile tehnice, cu precizarea datelor de identificare a acestora şi a datei la care au ridicat aceste specificaţii. Acest document trebuie pus la dispoziţia autorităţilor cu competenţe în gestionarea fondurilor europene/organismelor cu competenţe în verificarea fondurilor europene.
    4. Pentru a asigura o publicitate suplimentară, solicitantul privat va transmite obligatoriu, în aceeaşi zi cu publicarea anunţului, şi invitaţia de participare la procedura competitivă către cel puţin doi potenţiali ofertanţi, care activează pe piaţa relevantă, concomitent cu publicarea acesteia pe pagina de internet a solicitantului, dacă există. Invitaţia de participare va fi însoţită de specificaţiile tehnice şi trebuie să conţină cel puţin informaţiile din anunţ.
    5. În anunţ/invitaţie se acordă un termen pentru elaborarea şi prezentarea ofertei, luând în considerare complexitatea contractelor. Pentru contractele de furnizare se vor acorda minimum 6 zile calendaristice de la publicarea anunţului/transmiterea invitaţiei, iar pentru contractele de servicii şi lucrări se acordă minimum 10 zile calendaristice de la publicarea anunţului/transmiterea invitaţiei.
    6. La stabilirea datei de prezentare a ofertei nu se iau în calcul ziua de publicare/transmitere a anunţului/invitaţiei şi ziua în care se depun ofertele.
    7. În cazul în care există solicitări de clarificare din partea operatorilor economici, răspunsurile vor fi aduse la cunoştinţa tuturor operatorilor economici interesaţi, respectiv prin trimiterea răspunsului către operatorii care au solicitat specificaţiile tehnice şi către cei cărora li s-a transmis invitaţie de participare, după caz (aceste clarificări nu se publică, dacă solicitantul a ales să aplice prevederile pct. 6).
    8. În situaţia în care intervin solicitări de clarificare care pot duce la modificări/ajustări ale specificaţiilor tehnice, solicitantul poate să prelungească termenul de depunere a ofertelor, astfel încât să asigure timpul necesar pentru elaborarea acestora, cu respectarea condiţiilor de comunicare prevăzute la pct. 9.
    9. La finalul procedurii, în termen de 5 zile calendaristice de la semnarea contractului de achiziţie, solicitantul privat va comunica tuturor ofertanţilor, în scris, rezultatul procedurii competitive.

    b) Analiza ofertelor şi elaborarea notei justificative de atribuire
    1. Solicitantul privat compară ofertele primite prin raportarea lor la toate cerinţele publicate şi alege oferta care îndeplineşte cerinţele tehnice şi prezintă avantaje faţă de acestea, la un raport calitate/preţ competitiv.
    2. În situaţia în care nu se depune nicio ofertă, procedura competitivă se poate relua cu respectarea tuturor prevederilor procedurale aferente, după o analiză a cauzelor care au condus la anularea procedurii.
    3. Dacă se depun numai oferte care nu respectă prevederile de la subsecţiunea „Specificaţii“, procedura se va anula. În acest caz, procedura se poate relua (cu respectarea tuturor prevederilor aferente procedurii competitive), după o analiză a cauzelor care au condus la această situaţie.
    4. Dacă se primeşte o singură ofertă, solicitantul privat poate să o analizeze şi să procedeze la atribuirea contractului de achiziţie dacă oferta respectă specificaţiile tehnice elaborate.
    5. Solicitantul privat nu evaluează ofertele care sunt transmise după data de expirare (data şi ora din anunţ).
    6. Pentru a asigura o justificare corespunzătoare în alegerea ofertei pentru contractare, se elaborează nota justificativă de atribuire, pornind de la cerinţele solicitate, detaliind avantajele şi dezavantajele ofertelor primite în raport cu fiecare specificaţie în parte/celelalte oferte.

    c) Evitarea conflictului de interese
    Pe parcursul achiziţiei, entitatea juridică (beneficiarul contractului de finanţare) are obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru a preveni, identifica şi remedia situaţiile de conflict de interese, în scopul evitării denaturării concurenţei şi al asigurării tratamentului egal pentru toţi operatorii economici.
    Solicitantul privat va asigura verificarea situaţiilor de conflict de interese înainte ca orice reprezentant al său să îşi înceapă efectiv activitatea în legătură cu procedura de achiziţie, respectiv înainte de a începe orice activitate cu un operator economic. În acest sens solicitantul privat trebuie să includă în dosarul achiziţiei declaraţii pe propria răspundere din care să rezulte dacă există situaţii în care el, reprezentanţii săi în diferite comisii şi ofertanţii/subcontractanţii/terţii susţinători/asociaţii lor s-ar putea afla într-o situaţie care să încalce prevederile referitoare la conflictul de interese.


    4. Contestarea
    În situaţia în care un operator economic este nemulţumit de modul în care s-a desfăşurat procedura competitivă, acesta se poate adresa instanţelor de judecată competente pentru soluţionarea cauzei. Termenul va fi comunicat de solicitant, pe e-mail, împreună cu Nota justificativă de atribuire către toţi operatorii economici care au înaintat oferte.

    5. Contractul de achiziţie
    5.1. Semnarea contractului de achiziţie
    Contractul se va semna numai cu operatorul economic câştigător stabilit prin nota justificativă de atribuire.
    a) Reguli aplicabile contractului de achiziţie:
    - În contract trebuie să se regăsească datele de identificare ale celor două părţi semnatare, obiectul, valoarea şi durata contractului. Vor fi prevăzute în mod expres condiţii referitoare la prestarea serviciilor, execuţia lucrărilor, livrarea produselor, montaj, punere în funcţiune, recepţie, standarde de calitate, service, garanţii, posibilitatea de acordare a unui avans etc., după caz, conform prevederilor legale aplicabile.
    – Oferta financiară şi specificaţiile tehnice vor fi parte integrantă din contract, sub formă de anexe.
    – Nu se pot modifica prin contract specificaţiile tehnice sau datele ofertei câştigătoare care au stat la baza atribuirii contractului.
    – Orice contract semnat în condiţiile legislaţiei naţionale în vigoare începe să producă efecte din momentul semnării acestuia de către ambele părţi. Anterior semnării contractului nu pot fi furnizate/prestate/executate bunuri/servicii/lucrări şi nu pot fi efectuate plăţi. Acelaşi principiu este aplicabil şi actelor adiţionale la aceste contracte.

    b) Ajustarea preţului
    b.1) Pe parcursul îndeplinirii contractului de achiziţie, preţul poate fi ajustat numai în următoarele situaţii:
    1. au avut loc modificări legislative, modificări ale normelor tehnice sau au fost emise de către autorităţile publice centrale ori locale acte administrative care au ca obiect instituirea, modificarea sau renunţarea la anumite taxe/impozite locale, al căror efect se reflectă în creşterea/diminuarea costurilor, pe baza cărora s-a fundamentat preţul contractului de achiziţie;
    2. pe piaţă au apărut anumite condiţii, în urma cărora s-a constatat creşterea/diminuarea indicilor de preţ pentru elemente constitutive ale ofertei, al căror efect se reflectă în creşterea/diminuarea costurilor, pe baza cărora s-a fundamentat preţul contractului de achiziţie.
    Posibilitatea de ajustare a preţului trebuie să fie precizată atât în anunţ, cât şi în contractul încheiat, prin clauze speciale în acest sens. Solicitantul are obligaţia de a preciza totodată şi modul concret de ajustare a preţului, indicii care vor fi utilizaţi, precum şi sursa informaţiilor cu privire la evoluţia acestora, cum ar fi buletine statistice sau cotaţii ale burselor de mărfuri. Lipsa, modificarea sau completarea respectivelor informaţii/clauze determină inaplicabilitatea prevederilor referitoare la posibilitatea de ajustare a preţului contractului de achiziţie.

    b.2) Ajustarea preţului în lipsa unor clauze concrete este posibilă numai în următoarele cazuri:
    1. atunci când survin circumstanţe imprevizibile şi independente de voinţa părţilor, altele decât cele prevăzute la pct. b.1); sau
    2. atunci când durata de aplicare a procedurii, în mod neprevăzut, depăşeşte perioada preconizată iniţial din motive care exclud orice culpă a solicitantului/operatorului economic.




    5.2. Implementarea contractului de achiziţie
    1. Se vor respecta întocmai clauzele contractuale asumate.
    2. Modificarea contractului de achiziţie se realizează prin acte adiţionale.
    3. Modificări la contract se pot face doar în perioada de execuţie a contractului.
    4. Orice modificare, care prelungeşte durata de execuţie a contractului, trebuie făcută astfel încât implementarea să fie realizată înaintea expirării contractului de finanţare în cauză, iar plăţile să fie realizate conform regulilor de eligibilitate, stabilite prin contractul de finanţare.
    5. Scopul actului adiţional trebuie să fie strâns legat de obiectul contractului iniţial.
    6. Solicitantul finanţării poate suplimenta preţul contractului, dacă asigură finanţare din bugetul propriu. Modificarea valorii contractului se poate realiza în cazul contractelor de servicii şi lucrări, fără a depăşi valoarea din contractul de finanţare/actele adiţionale şi/sau pragurile valorice prevăzute de art. 7 din lege. În toate situaţiile de modificare a valorii contractului de produse, servicii sau lucrări (inclusiv în situaţia diminuării valorii) se consultă şi se obţine aprobarea autorităţii finanţatoare, înainte de modificarea propriu-zisă.
    7. Oferta, care a stat la baza semnării contractului, se poate modifica în cazul produselor doar cu aprobarea autorităţii finanţatoare, dacă ceea ce s-a ofertat nu se mai comercializează în mod curent pe piaţă (cu prezentarea unei dovezi în acest sens) şi dacă produsele se înlocuiesc cu unele având caracteristici egale sau superioare din punct de vedere tehnic care nu ridică probleme de compatibilitate, fără modificarea preţului.


    6. Dosarul achiziţiei
    La finalul procedurii se va întocmi dosarul de achiziţie care va conţine următoarele documente:
    6.1. Dosarul achiziţiei în situaţia aplicării achiziţiei directe:

┌────┬────────────────┬────────┬─────────┬────────┐
│ │Documente care │ │Contract │ │
│Nr. │trebuie │Contract│de │Contract│
│crt.│introduse în │de │achiziţie│de │
│ │dosarul │lucrări │de │servicii│
│ │achiziţiei │ │produse │ │
├────┼────────────────┼────────┼─────────┼────────┤
│ │Notă privind │ │ │ │
│1 │determinarea │X │X │X │
│ │valorii estimate│ │ │ │
│ │actualizată │ │ │ │
├────┼────────────────┼────────┼─────────┼────────┤
│ │Documentele │ │ │ │
│ │justificative │ │ │ │
│ │ale achiziţiei: │ │ │ │
│ │comandă, │ │ │ │
│2 │factură, bon │X │X │X │
│ │fiscal, │ │ │ │
│ │contract, │ │ │ │
│ │documente de │ │ │ │
│ │transport │ │ │ │
├────┼────────────────┼────────┼─────────┼────────┤
│ │Documentele care│ │ │ │
│ │dovedesc │ │ │ │
│ │realizarea │ │ │ │
│ │achiziţiei, │ │ │ │
│ │respectiv │ │ │ │
│ │furnizarea │ │ │ │
│ │produselor/ │ │ │ │
│ │prestarea │ │ │ │
│ │serviciilor/ │ │ │ │
│ │execuţia │ │ │ │
│ │lucrărilor (de │ │ │ │
│ │exemplu, ordine │ │ │ │
│ │de plată, │ │ │ │
│ │extrase de cont,│ │ │ │
│3 │procese-verbale │X │X │X │
│ │de recepţie │ │ │ │
│ │cantitative şi │ │ │ │
│ │calitative │ │ │ │
│ │pentru servicii,│ │ │ │
│ │produse, │ │ │ │
│ │procese-verbale │ │ │ │
│ │de │ │ │ │
│ │predare-primire,│ │ │ │
│ │de punere în │ │ │ │
│ │funcţiune/ │ │ │ │
│ │acceptanţă, │ │ │ │
│ │rapoarte de │ │ │ │
│ │activitate sau │ │ │ │
│ │altele, după │ │ │ │
│ │caz) │ │ │ │
└────┴────────────────┴────────┴─────────┴────────┘



    6.2. Dosarul achiziţiei în situaţia aplicării procedurii competitive:

┌────┬───────────────┬────────┬─────────┬────────┐
│ │Documente care │ │Contract │ │
│Nr. │trebuie │Contract│de │Contract│
│crt.│introduse în │de │achiziţie│de │
│ │dosarul │lucrări │de │servicii│
│ │achiziţiei │ │produse │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────┤
│1 │Specificaţii │X │X │X │
│ │tehnice │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────┤
│ │Notă privind │ │ │ │
│ │determinarea │ │ │ │
│2 │valorii │X │X │X │
│ │estimate │ │ │ │
│ │actualizate │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────┤
│ │Dovada │ │ │ │
│ │anunţului/ │ │ │ │
│ │invitaţiilor/ │ │ │ │
│3 │clarificărilor/│X │X │X │
│ │comunicărilor │ │ │ │
│ │rezultatului │ │ │ │
│ │(după caz) │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────┤
│ │Notă │ │ │ │
│4 │justificativă │X │X │X │
│ │de atribuire │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────┤
│ │Declaraţii pe │ │ │ │
│ │propria │ │ │ │
│ │răspundere din │ │ │ │
│ │care rezultă că│ │ │ │
│ │ofertantul │ │ │ │
│ │câştigător/ │ │ │ │
│5 │solicitantul │X │X │X │
│ │privat nu a │ │ │ │
│ │încălcat │ │ │ │
│ │prevederile │ │ │ │
│ │referitoare la │ │ │ │
│ │conflictul de │ │ │ │
│ │interese │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────┤
│ │Ofertele │ │ │ │
│6 │originale şi │X │X │X │
│ │clarificările │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────┤
│7 │Contractul de │X │X │X │
│ │achiziţie │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────┤
│ │Actele │ │ │ │
│8 │adiţionale │X │X │X │
│ │(după caz) │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────┤
│ │Alte documente │ │ │ │
│ │relevante, │ │ │ │
│ │inclusiv │ │ │ │
│ │documente care │ │ │ │
│ │dovedesc │ │ │ │
│ │realizarea │ │ │ │
│ │achiziţiei (de │ │ │ │
│ │exemplu, │ │ │ │
│ │procese-verbale│ │ │ │
│9 │de recepţie │X │X │X │
│ │cantitative şi │ │ │ │
│ │calitative │ │ │ │
│ │pentru │ │ │ │
│ │servicii, │ │ │ │
│ │produse, │ │ │ │
│ │procese-verbale│ │ │ │
│ │de │ │ │ │
│ │predare-primire│ │ │ │
│ │etc.) │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────┤
│10 │Contestaţiile │X │X │X │
│ │(după caz) │ │ │ │
└────┴───────────────┴────────┴─────────┴────────┘






    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016