Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 198 din 15 februarie 2005  privind aprobarea Reglementarii tehnice Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 198 din 15 februarie 2005 privind aprobarea Reglementarii tehnice "Normativ pentru intretinerea si repararea strazilor", indicativ NE 033-04 (revizuire C 270-1991)

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 24 mai 2005
În conformitate cu <>art. 38 alin. 2 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificãrile ulterioare,
în temeiul art. 2 pct. 45 şi al <>art. 5 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
având în vedere Procesul-verbal de avizare nr. 103 din 30 aprilie 2004 al Comitetului tehnic de specialitate - CTS 9 şi Procesul-verbal de avizare nr. 18 din 4 iunie 2004 al Comitetului tehnic de coordonare generalã,

ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Reglementarea tehnica "Normativ pentru întreţinerea şi repararea strazilor", indicativ NE 033-04 (revizuire C 270-1991), elaborata de Search Corporation, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Prezentul ordin se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicãrii.
ART. 3
La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin orice dispoziţii contrare îşi înceteazã aplicabilitatea.

Ministrul transporturilor,
construcţiilor şi turismului,
Gheorghe Dobre

Bucureşti, 15 februarie 2005.
Nr. 198.

ANEXA

REGLEMENTARE TEHNICA
normativ pentru întreţinerea şi repararea strazilor, indicativ NE 033-04
(revizuire C 270-1991)


CAP. 1
GENERALITATI

SECŢIUNEA 1
Obiectul normativului

ART. 1
(1) În conformitate cu <>art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicatã cu modificãrile şi completãrile ulterioare, administrarea drumurilor publice are ca obiect proiectarea, construirea, reabilitarea, repararea, întreţinerea şi exploatarea drumurilor.
În conformitate cu <>art. 1.2. din Ordinul nr. 49/1998 al Ministrului Transporturilor, strazile sunt drumuri publice.
(2) Întreţinerea şi reparaţia instalaţiilor şi echiparilor care nu constituie lucrãri rutiere - cum sunt iluminatul public, semafoarele, reţelele tehnico-edilitare, calea de tramvai, instalaţiile de ceasuri publice, salubritatea, etc. se efectueazã corespunzãtor reglementãrilor tehnice ale acestor lucrãri şi nu fac obiectul prezentului normativ.
(3) Activitatea de prevenire şi remediere a defectiunilor la imbracamintile rutiere moderne se va desfasura în conformitate cu prevederile normativului AND 547. Efectuarea operaţiilor respective nu este detaliatã în prezentul normativ.

SECŢIUNEA 2
Scopul normativului

ART. 2
Normativul are urmãtoarele obiective:
(1) clasificarea lucrãrilor rutiere de întreţinere şi reparatie ale strazilor;
(2) reglementarea periodicitatii execuţiei acestor lucrãri;
(3) evidentierea categoriilor de operaţii necesare sporirii siguranţei circulaţiei.

SECŢIUNEA 3
Domeniul de aplicare al normativului

ART. 3
Normativul se aplica:
(1) pentru elementele componente ale strazilor situate în teritoriul intravilan al localitãţilor, stabilit ca atare în planurile urbanistice; elementele componente ale strazilor sunt enumerate la cap. 1.5;
(2) pentru strazile situate în afarã teritoriului intravilan, când acestea asigura legãturi la zone construite - trupuri - apartinatoare localitãţii.
ART. 4
Normativul se poate aplica, la dorinta proprietarilor şi pentru drumurile private închise circulaţiei publice.
ART. 5
Normativul nu se aplica strazilor din oraşe şi localitãţi rurale care coincid cu traseul unor drumuri clasificate şi care sunt gestionate de administratorul drumului respectiv.

SECŢIUNEA 4
Definiţii

ART. 6
În înţelesul prezentului normativ, principalele notiuni utilizate sunt definite astfel:
(1) "Ampriza strazii":
a) spaţiul amenajat ocupat de toate elementele constructive ale strazii inclusiv terenul sistematizat pe verticala, situat între construcţiile sau gardurile laterale strazii, care marcheaza limita de proprietate;
b) în cazul când strada nu este marginita de garduri sau clãdiri, prin ampriza strazii se înţelege suprafata de teren afectatã de terasamente.
(2) "Durata normalã de funcţionare a strazii" - durata de utilizare în condiţii normale de exploatare, exprimatã în ani, de la darea în circulaţie a strazii pana la introducerea sa în prima reparatie capitala sau între doua reparaţii capitale.
Prin utilizare în condiţii normale de exploatare se înţelege funcţionarea strazii în condiţiile de trafic preconizate în momentul construcţiei sau modernizãrii acesteia precum şi efectuarea la timp şi corespunzãtor normelor tehnice, a lucrãrilor de întreţinere şi de reparaţii.
(3) "Lucrãri de întreţinere" - totalitatea activitãţilor de intervenţie ce se executa în tot timpul anului, determinate de uzura sau degradarea strazilor în condiţii normale de exploatare, activitãţi ce au ca scop asigurarea condiţiilor tehnice necesare desfãşurãrii circulaţiei rutiere în siguranta precum şi menţinerea patrimoniului public stradal în stare permanenta de curãţenie şi aspect estetic corespunzãtor.
(4) "Lucrãri de reparaţii" - totalitatea lucrãrilor fizice de intervenţie care au ca scop compensarea parţialã sau totalã a uzurii fizice şi morale a strazii produsã ca urmare a exploatãrii normale sau a acţiunii agenţilor de mediu.
(5) "Intervenţii de urgenta" - acele lucrãri necesare în cazul avariilor la reţelele edilitare sau ca urmare a calamitãţilor naturale sau a accidentelor.

SECŢIUNEA 5
Elementele componente ale strazilor

ART. 7
Elementele componente ale strazilor sunt:
(1) Cãile circulabile şi incadrarile lor:
a) partea carosabilã destinatã circulaţiei vehiculelor, incluzând zona intersectiilor;
b) calea pentru tramvai;
c) piste de ciclisti;
d) trotuare şi refugii pentru pietoni;
(2) Platformele pentru parcaje.
(3) Staţiile mijloacelor de transport în comun.
(4) Lucrãrile de arta: poduri, pasaje, podeţe, pasaje subterane, pasarele, ziduri de sprijin, etc.
(5) Echipamentele şi construcţiile necesare dirijarii şi siguranţei circulaţiei:
a) indicatoare rutiere;
b) marcaje rutiere;
c) iluminare;
d) semafoare pentru dirijarea circulaţiei;
e) glisiere de siguranta, parapete;
f) stâlpi de dirijare;
g) refugii la trecerile de pietoni, etc.
(6) Spaţiile verzi aferente strazii:
a) fasii pentru separarea partii carosabile de trotuare sau de pista de ciclisti;
b) zona verde mediana care separa sensurile de circulaţie;
c) insule verzi pentru dirijarea traficului în zona intersectiilor;
d) spaţii verzi între trotuare şi construcţiile sau gardurile laterale.
(7) Instalaţiile tehnico-edilitare şi de iluminat public amplasate în ampriza strazii:
a) sisteme de colectare şi dirijare a apelor meteorice, guri de scurgere la canalizarea subterana;
b) capace şi rame pentru cãminele de vizitare ale instalaţiilor;
c) guri de aerisire;
d) stâlpi pentru iluminarea strazii, etc.
(8) Amenajãrile specifice transportului în comun:
a) stâlpi pentru reţeaua de contact a transportului cu tracţiune electrica;
b) calea de tramvai amenajatã denivelat - cale proprie - sau inglobata la nivelul suprafeţei carosabile şi racordarea între acestea;
c) peroane denivelate de statie, etc.
(9) Mobilierul stradal:
a) coşuri de gunoi;
b) garduri de protecţie;
c) bãnci, chioscuri;
d) panouri de afisaj;
e) fantani arteziene, bazine ornamentale, instalaţii de apa potabilã;
f) statui;
g) ceasuri publice;
h) radioficare;
i) grupuri sanitare publice, etc.

SECŢIUNEA 6
Materiale folosite la întreţinerea şi repararea strazilor

ART. 8
Materialele utilizate pentru activitatea de întreţinere şi reparare a strazilor sunt aceleaşi cu cele folosite pentru lucrãrile de construcţie sau reabilitare a drumurilor şi sunt explicitate în normele tehnice specifice diverselor categorii de lucrãri.
Principalele materiale utilizate sunt indicate în:
- SR 174 pentru imbracaminti bituminoase;
- SR 183 pentru imbracaminti din beton de ciment rutier;
- SR 7970 pentru straturi din anrobate bituminoase;
- STAS 6400 pentru straturi de baza şi de fundaţie;
- NE 012 pentru betoane turnate monolit;
- NE 013 pentru elemente prefabricate din beton;
- SR 662 pentru produse de balastiera;
- SR 667 pentru produse din piatra concasata.

CAP. 2
DURATA NORMALĂ DE FUNCŢIONARE A STRAZILOR

ART. 9
Durata normalã de funcţionare pentru partea carosabilã, trotuare şi piste pentru ciclisti este prezentatã în tabelul 1 în funcţie de tipul de îmbrãcãminte rutiera şi de intensitatea medie zilnica anuala a traficului.
Durata normalã de funcţionare a podurilor şi podetelor este prezentatã în tabelul 2 în funcţie de tipul podului sau podetului şi diferenţiat pe infrastructura şi suprastructura.
ART. 10
Durata normalã de funcţionare variaza în funcţie de diversi factori: clima, trafic, structura rutiera, calitatea execuţiei, etc. În tabelele 1 şi 2 sunt prezentate durate medii acceptate ca valoare normalã.
ART. 11
(1) Durata normalã de funcţionare se stabileşte considerându-se ca prin proiectare se prevãd toate elementele şi construcţiile aferente care asigura stabilitatea şi capacitatea de circulaţie şi portanta a strazii.
(2) La alegerea structurilor rutiere şi dimensionarea acestora, elemente care determina în mod direct durata normalã de funcţionare a strazilor, se va tine seama de normele şi reglementãrile tehnice de proiectare specifice.
ART. 12
Duratele normale de funcţionare a diverselor structuri rutiere stabilite în raport cu elementele menţionate mai sus, pot fi reduse, dupã caz, dacã dupã darea în circulaţie ca strada noua sau dupã reparatie capitala, au intervenit cresteri ale traficului sau modificãri în structura acestuia, altele decât cele avute în vedere la proiectare. În acest caz se vor executa lucrãri de reparaţii capitale la strazile respective înainte de expirarea duratei normale de funcţionare.
ART. 13
Se considera ca durata normalã de funcţionare este expiratã şi în situaţiile în care strazile au capacitatea de circulaţie depãşitã, necesitand largiri, benzi suplimentare de circulaţie, reorganizarea circulaţiei sau modernizãri, chiar dacã din punct de vedere al structurilor rutiere, durata de funcţionare nu a expirat.
ART. 14
(1) Durata iniţialã de funcţionare sau între doua reparaţii capitale va putea fi prelungitã în cazul în care starea tehnica, capacitatea portanta şi capacitatea de circulaţie a strazii se menţin în limitele admisibile prevãzute în reglementãrile tehnice în vigoare la data expirãrii duratei normale de funcţionare.
(2) Timpul de prelungire sau scurtare a duratei normale de funcţionare se determina prin observaţii şi masurari directe ale traficului, ale stãrii tehnice, ale capacitãţii portante şi capacitãţii de circulaţie în raport cu evoluţia traficului.
ART. 15
Pentru menţinerea stãrii de viabilitate a strazii în intervalul duratei normale de funcţionare (iniţialã sau între doua reparaţii capitale), se executa lucrãri de întreţinere şi reparaţii curente.

Tabelul 1
Durata normalã de funcţionare pentru partea carosabilã, trotuare, piste pentru ciclisti şi parcaje


Font 9*
┌────┬───────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────────────────┐
│ │ │ Intensitatea medie zilnica anuala de trafic │
│ │ │ în vehicule fizice*) │
│ │ ├────────┬─────────┬───────────┬───────────┬──────┤
│Nr. │ Tipul de îmbrãcãminte │ sub │ 751 - │ 3.501 - │ 8.001 - │peste │
│crt.│ │ 750 │ 3.500 │ 8.000 │ 16.000 │16.000│
│ │ ├────────┴─────────┴───────────┴───────────┴──────┤
│ │ │ Durata normalã de funcţionare în ani │
│ │ │ - durata iniţialã sau între doua reparaţii │
│ │ │ capitale │
├────┴───────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────────────────┤
│ PARTEA CAROSABILĂ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│A. Strãzi modernizate │
├────┬───────────────────────────────────┬────────┬─────────┬───────────┬───────────┬──────┤
│ 1. │ Pavaje din piatra cioplita │ 30 │ 25 │ 18 │ 12 │ 10 │
├────┼───────────────────────────────────┼────────┼─────────┼───────────┼───────────┼──────┤
│ 2. │ Beton de ciment │ 30 │ 25 │ 15 │ 10 │ 10 │
├────┼───────────────────────────────────┼────────┼─────────┼───────────┼───────────┼──────┤
│ 3. │ Imbracaminti bituminoase pe beton │ 20 │ 15 │ 12 │ 8 │ 8 │
│ │ de ciment │ │ │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────┼────────┼─────────┼───────────┼───────────┼──────┤
│ 4. │Imbracaminti bituminoase pe piatra │ 15 │ 12 │ 10 │ - │ - │
│ │sparta sau alte materiale granulare│ │ │ │ │ │
├────┴───────────────────────────────────┴────────┴─────────┴───────────┴───────────┴──────┤
│B. Strãzi cu imbracaminti din: │
├────┬───────────────────────────────────┬────────┬─────────┬───────────┬───────────┬──────┤
│ 5. │ Covoare asfaltice pe macadam sau │ 12 │ 8 │ - │ - │ - │
│ │ pietruiri │ │ │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────┼────────┼─────────┼───────────┼───────────┼──────┤
│ 6. │ Macadam penetrat sau semipenetrat │ 10 │ 6 │ - │ - │ - │
├────┼───────────────────────────────────┼────────┼─────────┼───────────┼───────────┼──────┤
│ 7. │ Pavaje din bolovani de rau sau │ 8 │ 4 │ - │ - │ - │
│ │ piatra bruta │ │ │ │ │ │
├────┼───────────────────────────────────┼────────┼─────────┼───────────┼───────────┼──────┤
│ 8. │ Macadam │ 2 │ - │ - │ - │ - │
├────┼───────────────────────────────────┼────────┼─────────┼───────────┼───────────┼──────┤
│ 9. │ Pietruiri │ 1 │ - │ - │ - │ - │
├────┼───────────────────────────────────┼────────┼─────────┼───────────┼───────────┼──────┤
│10. │ Pãmânt stabilizat │ 1 │ - │ - │ - │ - │
├────┴───────────────────────────────────┴────────┴─────────┴───────────┴───────────┴──────┤
│ TROTUARE, PISTE PENTRU CICLISTI │
├────┬───────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────────────────┤
│11. │ Imbracaminti bituminoase, dale │ 20-30 │
│ │ beton, beton monolit │ │
├────┼───────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────┤
│12. │Pavaje din bolovani de rau, piatra │ 5-15 │
│ │ bruta, pietruiri │ │
├────┴───────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────────────────┤
│ PARCAJE │
├────┬───────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────────────────┤
│13. │ Îmbrãcãminte din beton de ciment │ 25-30 │
├────┼───────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────┤
│14. │ Îmbrãcãminte bituminoasa │ 12-15 │
├────┼───────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────┤
│15. │ Pavaje din piatra cioplita sau │ 20-25 │
│ │ pavele prefabricate din beton │ │
└────┴───────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────────────────┘


----------
*) Pe arterele rutiere la care ponderea traficului greu este mare şi conduce la încadrarea strazii la clasa de trafic foarte greu sau excepţional, perioadele menţionate în tabel se vor reduce ţinând cont de starea tehnica a structurii rutiere.

Tabelul 2
Durata normalã de funcţionare a podurilor şi podetelor




┌────┬─────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────────┐
│Nr. │ │ Durata normalã de funcţionare în ani │
│crt.│ Tipul podului sau podetului │ - iniţialã sau între doua │
│ │ │ reparaţii capitale - │
│ │ ├───────────────────────┬───────────────────┤
│ │ │ Infrastructura │ Suprastructura │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────────────────────┼───────────────────┤
│ 1. │Poduri şi podeţe din lemn, din care: │ │ │
│ │ - din lemn de brad │ 8 │ 4 │
│ │ - din lemn de brad cu infrastructura │ 16 │ 4 │
│ │ din stejar │ │ │
│ │ - din lemn de stejar │ 16 │ 8 │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────────────────────┼───────────────────┤
│ 2. │Poduri şi podeţe mixte cu infrastructura │ │ │
│ │din zidãrie şi suprastructura din lemn │ │ │
│ │din care: │ │ │
│ │ - cu suprastructura din brad │ 30-50 │ 4 │
│ │ - cu suprastructura din stejar │ 30-50 │ 9 │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────────────────────┼───────────────────┤
│ 3. │Poduri metalice │ 30-50 │ 30-50 │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────────────────────┼───────────────────┤
│ 4. │Poduri şi podeţe din beton, zidãrie sau │ │ │
│ │piatra, din care: │ │ │
│ │ - cu suprastructura din beton │ 30-50 │ 30-50 │
│ │ - cu suprastructura din zidãrie │ 30-50 │ 30-50 │
├────┼─────────────────────────────────────────┼───────────────────────┼───────────────────┤
│ 5. │Poduri cu suprastructuri compuse sau │ │ │
│ │realizate cu soluţii deosebite (hobane, │ 30-50 │ 30-50 │
│ │etc.) │ │ │
└────┴─────────────────────────────────────────┴───────────────────────┴───────────────────┘



CAP. 3
MĂSURI GENERALE DE URMĂRIRE A STĂRII TEHNICE A STRAZILOR

ART. 16
În scopul menţinerii reţelei stradale în buna stare de exploatare şi de siguranta a circulaţiei este necesarã urmãrirea permanenta a comportãrii cãilor circulabile pentru depistarea zonelor unde trebuie sa se intervinã operativ cu lucrãri de remediere sau cu reparaţii mai ample care trebuie planificate.
Se menţioneazã în mod deosebit necesitatea investigarii stãrii tehnice a strazilor în perioada de trecere spre sezonul rece - lunile septembrie şi octombrie - precum şi în perioada de trecere de la sezonul rece la sezonul cu temperaturi ridicate - lunile martie şi aprilie. În cazul constatãrii unor situaţii care pot determina degradari ale structurii rutiere în perioada urmãtoare investigatiilor, se vor lua de urgenta mãsuri de prevenire a degradãrilor, prin lucrãri de întreţinere sau reparaţii chiar dacã acestea suplimenteaza frecventa lucrãrilor prevãzute în anexele 1 şi 2.
În categoria mãsurilor generale de urmãrire se evidenţiazã:
(1) Revizii curente şi intervenţii operative pentru înlãturarea defectiunilor caii în stare incipienta, executate de echipe mobile precum şi revizii periodice sau speciale.
(2) Instalarea, întreţinerea şi supravegherea mijloacelor de înregistrare automatã a traficului precum şi organizarea periodicã a recensamintelor şi anchetelor de circulaţie pe arterele principale.
(3) Determinarea periodicã prin mãsurãtori la intervale de 2 ani, a planeitatii şi denivelarilor suprafeţelor carosabile şi compararea cu prevederile din normele tehnice referitoare la abaterile admisibile în sens longitudinal şi transversal.
(4) Determinãri efectuate la intervale de 2 ani privind capacitatea portanta a structurilor rutiere pentru arterele principale prin mãsurãtori de deflectometrie sau deflectografie şi efectuarea de sondaje pentru determinarea grosimii şi calitãţii straturilor rutiere şi a influentei apelor de suprafata sau subterana asupra acestora.
(5) Aplicarea unui sistem de monitorizare a stãrii tehnice a structurii rutiere pentru gestiunea şi planificarea lucrãrilor de întreţinere şi reparaţii. Starea tehnica a strazii se cuantifica şi se clasifica în conformitate cu prevederile normativului AND 540.
(6) Întocmirea şi completarea la zi a cãrţii tehnice a strazilor, care trebuie caracteristice lucrãrilor de reparaţii periodice. În acest sens se va constitui o banca de date tehnice care va fi actualizatã la fiecare intervenţie asupra strazilor.

CAP. 4
TIPURI DE DEFECTIUNI CE INTERVIN LA DIVERSELE COMPONENTE ALE STRAZILOR

ART. 17
Diversele tipuri de defectiuni sunt prezentate detaliat cu definitia şi mãsurile de prevenire şi remediere, în normativul AND 547 intitulat "Normativ pentru prevenirea şi remedierea defectiunilor la imbracamintile rutiere moderne".
Tipurile de defectiuni sunt enumerate în continuare în funcţie de principalele pãrţi componente ale strazilor şi de straturile rutiere la care se manifesta.

SECŢIUNEA 1
Terasamente

ART. 18
Principalele defectiuni ale terasamentelor sunt:
(1) Burdusiri datoritã fenomenului de inghet-dezghet.
(2) Tasarea inegala a umpluturilor insuficient compactate cu ocazia pozarii sau repararii de conducte tehnico-edilitare în corpul strazii.
(3) Degradarea taluzurilor prin eroziuni sau alunecãri provocate de factori atmosferici.
(4) Degradari datorate infiltrarii apelor de suprafata în corpul strazii sau nivelului ridicat al apelor freatice.

SECŢIUNEA 2
Partea carosabilã

ART. 19
Defecţiunile partii carosabile sunt diferenţiate dupã tipul imbracamintei rutiere.
(1) Strãzi modernizate având ca îmbrãcãminte pavaje din piatra cioplita, beton de ciment sau straturi asfaltice.
Pentru aceasta categorie de strãzi, tipurile de defectiuni inclusiv mãsurile de remediere sunt prezentate detaliat în Normativul AND indicativ 547.
(2) Strãzi cu imbracaminti semipermanente alcãtuite din pavaje de bolovani sau piatra bruta, macadam penetrat sau semipenetrat şi covoare asfaltice pe macadam sau pe pietruiri:
a) uzura mare şi neuniforma datoritã calitãţii eterogene a bolovanilor;
b) spargerea unor bolovani sau a blocurilor de piatra bruta;
c) stabilitate redusã a elementelor pavajului;
d) denivelari pronunţate ale suprafeţei de rulare;
e) suprafata permeabila şi alunecoasa;
f) decolmatarea rosturilor.
(3) Strãzi cu imbracaminti provizorii alcãtuite din macadam, pietruiri sau din pãmânt stabilizat:
a) gropi cu dezagregarea structurii materialului din strat;
b) fagase longitudinale, denivelari;
c) aglomerarea cãtre margini a granulelor dislocate prin circulaţie;
d) uzura neuniforma, praf, noroi.
Pentru categoriile de strãzi de la pct. 1, 2 şi 3 pot aparea şi defectiuni datorate pozarii de conducte sub carosabil şi repararea necorespunzãtoare a acestuia.

SECŢIUNEA 3
Trotuare, alei pietonale, piste pentru ciclisti

ART. 20
Defecţiunile acestor elemente constructive apar la îmbrãcãminte şi la fundaţie.
Pot aparea şi defectiuni care afecteazã intreaga structura datoritã:
- pozarii de conducte sub trotuar şi repararea acestuia fãrã realizarea compactarii optime a umpluturii din transee;
- traversarea trotuarelor de cãtre autovehicule cu tonaj mare;
- radacinilor de copaci;
- neetanseitatii imbracamintei şi acţiunii fenomenului de inghet-dezghet.
(1) Principalele defectiuni ale trotuarelor cu imbracaminti bituminoase sunt:
a) fisuri şi crapaturi, praguri, gropi, denivelari;
b) suprafata siroita sau exudata;
c) formari de amprente sau umflaturi.
(2) Principalele defectiuni ale imbracamintilor din plãci de beton sunt:
a) tasari inegale, scufundari sau inclinari de plãci;
b) craparea sau sfaramarea placilor, ruperi de colturi şi muchii;
c) uzura mai avansatã a unor plãci cu beton mai slab;
d) decolmatari de rosturi, etc.

SECŢIUNEA 4
Borduri

ART. 21
Principalele defectiuni care se constata la marginea trotuarelor sunt:
(1) borduri tasate, înclinate sau rasturnate;
(2) sparturi şi rupturi ale bordurilor;
(3) rosturi netratate.

SECŢIUNEA 5
Poduri, pasaje şi podeţe

ART. 22
Data fiind complexitatea acestor componente ale strazilor, în prezentul normativ se prezintã numai principalele tipuri de defectiuni care fac de regula, obiectul activitãţii de întreţinere şi reparaţii curente.
(1) Poduri din lemn:
a) slabirea strangerii buloanelor sau deplasarea penelor;
b) degradarea anumitor componente ale suprastructurii sau a caii pe pod;
c) lipsa ignifugarii elementelor din lemn.
(2) Poduri şi pasaje din zidãrie, beton, beton armat sau beton precomprimat:
a) degradarea tencuielii sau a stratului de acoperire a armaturilor;
b) degradarea rosturilor de dilatatie şi a celor dintre elementele zidariei;
c) infundarea gurilor de scurgere;
d) degradari ale caii pe pod, hidroizolatiei, parapetelui, trotuarelor;
e) degradari ale casiurilor, sferturilor de con, aripilor, scarilor de acces.
(3) Poduri metalice:
a) desprinderea vopselei pe anumite suprafeţe şi ruginirea;
b) deformarea unor elemente ca urmare a lovirii de cãtre vehicule;
c) degradarea sudurilor sau niturilor.
(4) Podeţe:
a) spargeri ale coronamentelor;
b) colmatarea camerelor de cadere sau degradarea pereţilor acestora;
c) colmatarea secţiunii podetelor în special dupã viituri;
d) degradari ale pereelor etc.

SECŢIUNEA 6
Spaţii de stationare

ART. 23
Spaţiile de stationare includ parcajele şi staţiile de transport public de cãlãtori.
Pentru aceste suprafeţe se produc aceleaşi tipuri de defectiuni ca şi pentru partea carosabilã, dar cu intensitate mult mai accentuata datoritã sarcinilor statice produse în majoritatea cazurilor, de vehicule grele.

SECŢIUNEA 7
Santuri, rigole, canalizare pluviala

ART. 24
Principalele defectiuni ale dispozitivelor de scurgere a apelor: santuri, rigole, lucrãri de canalizare pluviala sunt:
(1) infundarea şi astuparea gurilor de canalizare;
(2) colmatarea rigolelor, lipsa pantelor de scurgere, infundarea podetelor;
(3) ruperea pereului şi dalelor de captusire a santurilor sau rigolelor;
(4) dezvoltarea vegetatiei în rosturi şi crapaturi.

CAP. 5
CLASIFICAREA ŞI PERIODICITATEA LUCRĂRILOR DE ÎNTREŢINERE ŞI REPARAŢII

ART. 25
În scopul menţinerii stãrii tehnice corespunzãtoare a strazilor, este necesarã executarea periodicã a lucrãrilor de întreţinere şi reparaţii de diferite categorii.
Aceste lucrãri trebuie realizate la intervale adecvate, în condiţii tehnice şi economice corespunzãtoare, care sa asigure confortul şi siguranta circulaţiei, pentru toate categoriile de vehicule reglementate prin lege.
ART. 26
Lucrãrile de întreţinere şi reparaţii trebuie sa satisfacã atât cerinţele traficului actual, cat şi ale traficului de la finele duratei normale de funcţionare.
ART. 27
Lucrãrile de întreţinere şi reparatie a strazilor se clasifica astfel:
- lucrãri de întreţinere (L.I.);
- lucrãri de reparaţii curente (R.C.);
- lucrãri de reparaţii capitale (R.K.);
- intervenţii accidentale (I.A.).
ART. 28
Lucrãrile de întreţinere (L.I.) - au caracter permanent executandu-se în tot cursul anului pe intreaga reţea stradala a unei localitãţi în scopul menţinerii tuturor elementelor componente ale strazii în condiţii tehnice corespunzãtoare desfãşurãrii continue şi fãrã pericol a circulaţiei. Lucrãrile de întreţinere includ şi operaţiile pentru asigurarea curãţeniei şi esteticii strazii, precum şi activitatea de combaterea poleiului şi îndepãrtarea zapezii.
ART. 29
Lucrãrile de reparaţii curente (R.C.) - se executa periodic în scopul compensãrii parţiale sau totale a uzurii sau degradãrii elementelor componente ale strazii, spre a fi repuse în funcţiune în condiţii normale de exploatare şi siguranta a circulaţiei. Lucrãrile de reparaţii curente asigura, dupã caz, îmbunãtãţirea, repararea sau chiar înlocuirea elementelor care au suferit deteriorãri, în cazul în care nu mai pot fi remediate prin lucrãri de întreţinere.
ART. 30
Lucrãrile de reparaţii capitale (R.K.) - reprezintã complexul de lucrãri care se executa la intervale mai mari de timp - la sfârşitul unei durate normale de funcţionare - în scopul compensãrii totale a uzurii fizice şi morale a strazii. Reparaţiile capitale vor asigura caracteristicile tehnice necesare elementelor componente ale strazilor corespunzãtor creşterii traficului pe durata normalã de funcţionare ulterioara reparatiei capitale.
În cadrul lucrãrilor de reparaţii capitale se cuprinde şi refacerea la parametrii iniţiali sau la un nivel tehnic superior, a strazilor desfãcute cu ocazia introducerii de instalaţii tehnico-edilitare subterane.
ART. 31
Intervenţii accidentale (I.A.) - sunt generate de cauze neprevãzute şi ca urmare sunt lucrãri neplanificate.
Din aceasta categorie de reparaţii fac parte: eliminarea degradãrilor provocate de accidente de circulaţie, burdusiri apãrute pe suprafeţele carosabile datoritã fenomenului inghet-dezghet, restabilirea urgenta a circulaţiei întreruptã de calamitati naturale (inundatii, cutremure, alunecãri de teren, etc.), intervenţiile la reţelele edilitare.
Lucrãrile de intervenţii accidentale se realizeazã din punct de vedere tehnic în mod asemãnãtor cu lucrãrile de reparaţii capitale sau reparaţii curente.

CAP. 6
LUCRĂRI DE ÎNTREŢINERE (L.I.)

ART. 32
Lucrãrile de întreţinere se clasifica astfel:
(1) Lucrãri privind siguranta circulaţiei;
(2) Lucrãri privind cãile circulabile;
(3) Lucrãri privind lucrãrile de arta: poduri, pasaje, podeţe, ziduri de sprijin, etc.;
(4) Lucrãri privind spaţiile verzi.

SECŢIUNEA 1
Întreţinerea echipamentelor şi construcţiilor pentru dirijarea şi siguranta circulaţiei

ART. 33
Întreţinerea echipamentelor şi construcţiilor pentru dirijarea şi pentru siguranta circulaţiei constituie o activitate permanenta care consta, în principal, din:
(1) Confecţionarea, instalarea sau înlocuirea stalpilor şi a indicatoarelor de dirijare a circulaţiei, a portalelor şi consolelor, precum şi a mijloacelor de semnalizare a punctelor de lucru de pe cãile circulabile;
(2) Înlocuirea foliilor reflectorizante degradate sau a panourilor vopsite cu panouri cu folie reflectorizanta;
(3) Revopsirea indicatoarelor de circulaţie şi a stalpilor acestora, a portalelor sau altor mijloace de dirijare a circulaţiei;
(4) Spalarea periodicã sau ori de câte ori este nevoie, a stalpilor şi panourilor indicatoarelor de circulaţie, a oglinzilor parabolice, a portalelor, a indicatoarelor reflectorizante şi a mijloacelor de semnalizare a punctelor de lucru pentru a fi în permanenta curate şi lizibile;
(5) Repararea, înlocuirea, vopsirea şi spalarea parapetelor pentru pietoni şi vehicule precum şi a glisierelor de siguranta.
(6) Întreţinerea marcajului orizontal de pe strazile modernizate, prin vopsiri la intervale de timp reglementate în funcţie de tipul de vopsea sau refacerea izolata a marcajului, de câte ori este nevoie, pe sectoare unde s-a degradat;
(7) Îndepãrtarea obstacolelor care reduc vizibilitatea indicatoarelor şi semafoarelor pentru dirijarea circulaţiei, datoritã dezvoltãrii necontrolate a vegetatiei, amplasarii unor panouri, chioscuri, etc.;
(8) Controlul stãrii tehnice şi functionalitatii lucrãrilor de siguranta circulaţiei;
(9) Efectuarea operaţiilor de combatere a poleiului şi de inlaturare a zapezii de pe cãile circulabile.

SECŢIUNEA 2
Întreţinerea cãilor circulabile

ART. 34
La întreţinerea cãilor circulabile, în cazul imbracamintilor rutiere moderne, se va tine cont de prevederile "Normativului pentru prevenirea şi remedierea defectiunilor la imbracamintile rutiere moderne" - indicativ AND 547.
Activitatea de întreţinere a cãilor circulabile consta, în principal, din:
(1) Repararea degradãrilor din inghet-dezghet (burdusiri izolate) pentru îmbunãtãţirea condiţiilor de circulaţie;
(2) Întreţinerea pavajelor din piatra cioplita comportand decolmatarea rosturilor şi refacerea localã a bitumarii acestora, înlocuiri de pavele rotunjite prin uzura pe suprafeţe izolate, etc.;
(3) Întreţinerea imbracamintilor din beton de ciment constând din: desfundarea, curãţirea şi colmatarea rosturilor, a fisurilor şi a crapaturilor cu mastic bituminos, curãţirea rosturilor cu mastic în exces, etc.;
(4) Întreţinerea imbracamintilor bituminoase prin efectuarea de plombari, badijonari, colmatarea crapaturilor, înlãturarea denivelarilor locale, etc.;
(5) Asternerea de criblura sau nisip pe suprafeţele slefuite (lunecoase) ale imbracamintilor asfaltice cu bitum în exces;
(6) Întreţinerea tratamentelor bituminoase efectuate în cadrul reparaţiilor curente, prin reasternerea criblurii îndepãrtatã de trafic;
(7) Curãţirea şi repararea localã a pavajelor de bolovani de rau sau piatra bruta;
(8) Întreţinerea strazilor pietruite cu materiale pietroase pentru compensarea uzurii precum şi astuparea gropilor şi a fagaselor;
(9) Scarificarea şi reprofilarea pietruirilor cu sau fãrã adaus de materiale pietroase;
(10) Impermeabilizari ale pietruirilor existente şi stropiri pentru combaterea prafului;
(11) Astuparea gropilor şi fagaselor cu materiale locale la strazile din pãmânt, taierea damburilor izolate, reprofilarea platformei în vederea asigurãrii condiţiilor de circulaţie şi de evacuare a apelor;
(12) Aprovizionarea şi asternerea de nisip sau balast la strazile din pãmânt;
(13) Întreţinerea şi repararea cãilor circulabile la intersectiile de strãzi;
(14) Întreţinerea cãilor circulabile la locurile de parcare inclusiv a dotãrilor aferente acestora, a benzilor de stationare, a platformelor statiilor de transport în comun, statiilor de taximetre, etc. în funcţie de tipul imbracamintilor şi tipul defectiunilor;
(15) Repararea imbracamintei şi a structurii rutiere din dreptul traversarilor de conducte pe sub strãzi, al racordurilor şi branşamentelor, a degradãrilor izolate generate de lucrãri privind conducte tehnico-edilitare şi în cazul interventiilor accidentale. La efectuarea reparaţiilor se va tine cont de componenta structurii rutiere existente pentru a se realiza o buna legatura între structura existenta şi cea noua;
(16) Întreţinerea trotuarelor şi pistelor de ciclisti, pentru eliminarea defectiunilor imbracamintei modernizate (îmbrãcãminte bituminoasa, dale de beton, beton monolit) dupã caz, prin plombari, badijonari, colmatarea rosturilor şi crapaturilor, etc.;
(17) Întreţinerea trotuarelor şi pistelor de ciclisti cu imbracaminti semipermanente sau provizorii (bolovani de rau, piatra bruta, pietruiri, balastari) corespunzãtor categoriei de defectiuni;
(18) Întreţinerea bordurilor pentru aducerea lor în stare de buna funcţionare;
(19) Întreţinerea lucrãrilor edilitare de pe pãrţile circulabile, curãţirea noroiului, desfundarea gurilor de scurgere, înlocuirea gratarelor rupte, capace, cãmine, etc.;
(20) Întreţinerea santurilor, rigolelor sau a canalelor deschise de scurgerea apelor, decolmatarea lor, asigurarea pantelor transversale şi longitudinale, desfundarea podetelor, etc.;
(21) Taierea, reprofilarea sau completarea acostamentelor strazilor;
(22) Întreţinerea terasamentelor deteriorate local prin operaţii de reprofilare, taluzare, politura, brazduire, precum şi a lucrãrilor de sistematizare pe verticala din zona strazii;
(23) Întreţinerea lucrãrilor de drenaj, a umpluturilor drenante, a cãminelor de vizitare, etc.

SECŢIUNEA 3
Întreţinerea lucrãrilor de arta: poduri, pasaje, podeţe, ziduri de sprijin, etc.

ART. 35
Întreţinerea lucrãrilor de arta consta în principal din:
(1) la lucrãrile din lemn:
a) strângerea butoanelor şi baterea penelor;
b) impregnarea cu substanţe antiseptice şi ignifuge.
(2) la lucrãrile din zidãrie, beton, beton armat sau beton precomprimat:
a) reparaţii de tencuieli;
b) curatarea rosturilor degradate şi umplerea lor cu mortar;
c) curatarea banchetelor şi ungerea aparatelor de reazem;
d) curatarea caii de noroi şi gunoaie şi desfundarea gurilor de scurgere;
e) completãri izolate de terasamente la calea de rulare sau la rampe;
f) reparaţii la parapete, trotuare şi guri de scurgere;
g) reparaţii locale ale hidroizolatiei şi ale rosturilor de dilatatie;
h) reparaţii izolate la coronamentele podetelor, la camerele de cadere şi la pereuri;
i) desfundarea şi decolmatarea podetelor;
j) reparaţii pe suprafeţe izolate la casiuri, sferturi de con, aripi şi scãri de acces.
(3) la lucrãrile din metal:
a) întreţinerea vopselei prin completãri pe suprafeţe izolate;
b) îndreptarea elementelor deformate;
c) curatarea nodurilor, a aparatelor de reazem şi a celorlalte accesorii;
d) degajarea gunoaielor din jurul montantilor şi a diagonalelor;
e) revopsirea parapetelor.
(4) la albiile râurilor traversate pe poduri:
a) înlãturarea din albii a depunerilor de aluviuni şi a vegetatiei care impiedica scurgerea apei;
b) curatarea de plutitori blocati în zona infrastructurii podurilor;
c) spargerea ghetii şi dirijarea sloiurilor;
d) reparaţii izolate la praguri de fund şi la apãrãrile de mal.

SECŢIUNEA 4
Întreţinerea spaţiilor verzi

ART. 36
Întreţinerea spaţiilor verzi consta în principal, în:
(1) Taierea de crengi pentru asigurarea vizibilitatii asupra indicatoarelor de circulaţie şi a semafoarelor;
(2) Întreţinerea gardurilor de protecţie a zonelor verzi aferente strazilor;
(3) Cosirea ierbii de pe acostamente, taluzuri, santuri în zona strazilor;
(4) Taierea şi starpirea buruienilor, lastarisului şi maracinilor;
(5) Eliminarea vegetatiei mai inalta de 20 cm de pe insulele de dirijare a traficului la intersectii;
(6) Întreţinerea spaţiilor verzi ale intersectiilor în condiţiile asigurãrii vizibilitatii necesare în funcţie de tipul amenajãrii intersectiei;
(7) Combaterea bolilor şi dãunãtorilor plantelor prin mijloace mecanice şi chimice;
(8) Tãieri pentru regenerarea coroanei la arbori;
(9) Sãparea şi udarea plantaţiei ţinere şi a zonelor verzi;
(10) Taierea sau defrişarea vegetatiei uscate, inestetice, atinse de boli sau care a depãşit durata de exploatare;
(11) Întreţinerea pepinierelor.

SECŢIUNEA 5
Periodicitatea lucrãrilor de întreţinere

ART. 37
Periodicitatea efectuãrii lucrãrilor de întreţinere la strãzi se defineste ca fiind intervalul de timp la care lucrarea respectiva se repeta pentru acelaşi sector de strada. Aceasta perioada se încadreazã în interiorul ciclului de reparaţii curente şi respectiv de reparaţii capitale.
ART. 38
Elementele principale care determina periodicitatea efectuãrii lucrãrilor de întreţinere sunt: intensitatea traficului şi structura acestuia, tipul de lucrãri asupra cãruia se intervine, calitatea materialelor folosite, frecventa apariţiei degradãrilor datoritã circulaţiei şi factorilor naturali, etc.
ART. 39
Periodicitatea normata a lucrãrilor de întreţinere pentru siguranta circulaţiei, cãile circulabile ale strazii, lucrãrile de arta şi spaţiile verzi, este prezentatã în anexa 1.
Perioada dintre doua lucrãri succesive de întreţinere poate fi majoratã dacã lucrãrile se prezintã în buna stare de funcţionare.
ART. 40
Periodicitatea lucrãrilor pentru întreţinerea instalaţiei de iluminat public, a semafoarelor pentru dirijarea circulaţiei, a reţelelor tehnico-edilitare supra şi subterane, a instalaţiilor de contori, ceasuri publice sau radioficare, precum şi a salubrizarii strazilor - cuprinzând maturarea şi spalarea strazii, colectarea şi evacuarea gunoaielor -, se stabileşte corespunzãtor prevederilor specifice acestor lucrãri care, nefiind din categoria celor rutiere, nu fac obiectul acestui normativ.
De asemenea, întreţinerea viabilitatii strazii în timpul iernii prin îndepãrtarea zapezii de pe cãile carosabile şi combaterea lunecusului sunt lucrãri a cãror periodicitate nu poate fi predeterminata, ele devenind necesare în funcţie de factorii atmosferici.

CAP. 7
LUCRĂRI DE REPARAŢII CURENTE (R.C.)

ART. 41
Lucrãrile de reparaţii curente se clasifica astfel:
(1) Lucrãri privind siguranta circulaţiei;
(2) Lucrãri privind cãile circulabile;
(3) Lucrãri privind lucrãrile de arta: poduri, pasaje, podeţe, ziduri de sprijin etc.;
(4) Lucrãri privind spaţiile verzi.
ART. 42
În cadrul lucrãrilor de reparaţii curente mai sunt cuprinse şi o serie de activitãţi specifice determinãrii caracteristicilor tehnice ale strazilor şi ale traficului, capacitãţii portante a structurilor rutiere şi stãrii de viabilitate a cãilor circulabile.
Simultan cu efectuarea reparaţiilor curente, se pot realiza şi lucrãri noi pentru completãri de echipari sau extinderi locale ale acestora justificate de îmbunãtãţirea condiţiilor de funcţionare ale strazilor.

SECŢIUNEA 1
Reparaţii curente privind echipamentele şi construcţiile pentru dirijarea şi siguranta circulaţiei

ART. 43
Reparaţiile curente aferente echipamentelor şi construcţiilor pentru dirijarea şi siguranta circulaţiei constau în:
(1) Executarea marcajelor orizontale pe sectoare întregi de strãzi, la intersectii şi la parcaje organizate.
(2) Executarea şi montarea de indicatoare de circulaţie pe sectoare de artere ce asigura tranzitul prin localitãţi: panouri de orientare, de presemnalizare a direcţiilor, portale, etc., precum şi a mijloacelor de semnalizare de pe cãile circulabile.
(3) Procurarea şi instalarea de semafoare electrice în intersectiile unde traficul impune aceasta echipare.
(4) Lucrãri pentru îmbunãtãţirea vizibilitatii în intersectii şi pentru eliminarea punctelor sau zonelor periculoase prin rectificari locale ale geometriei strazii în plan, în profil în lung şi transversal.
(5) Lucrãri rutiere specifice: tratamente antiderapante, instalãri de parapete de protecţie pentru pietoni montate la bordura.
(6) Repararea, înlocuirea, vopsirea şi spalarea parapetelor pentru pietoni, a glisierelor de siguranta, a stalpilor de ghidare sau a separatoarelor de sensuri de circulaţie.

SECŢIUNEA 2
Reparaţii curente privind cãile circulabile

ART. 44
Reparaţiile curente aferente cãilor circulabile constau în:
(1) Repararea operativã - în vederea restabilirii de urgenta a circulaţiei - a portiunilor de strada distruse de calamitati naturale sau alte cauze.
(2) Repararea completa pe suprafeţe intinse a partii carosabile degradata de inghet-dezghet (burdusiri), precum şi executarea unor lucrãri de prevenire a apariţiei acestor degradari.
(3) Reparaţii de pavaje din piatra cioplita degradate pe suprafeţe intinse, bitumarea rosturilor.
(4) Executarea de pavaje din piatra cioplita pe porţiuni izolate în vederea îmbunãtãţirii condiţiilor de circulaţie la staţii de transport în comun, parcaje, intrari în intersectii, staţii de alimentare cu carburanţi, etc.
(5) Refacerea dalelor degradate sau distruse ale imbracamintilor din beton de ciment.
(6) Reparaţii curente ale imbracamintilor din beton de ciment, înlocuirea izolata a structurii rutiere distruse, injectari, repozari de dale tasate sau deplasate, colmatarea rosturilor şi a crapaturilor, etc.
(7) Executarea de covoare asfaltice de grosime redusã (max. 4 cm) pe sectoare de strãzi la care aplicarea tratamentelor bituminoase de suprafata nu asigura compensarea uzurii.
(8) Executarea de imbracaminti bituminoase din doua straturi - legatura şi uzura - peste imbracaminti existente, respectiv pe:
- pavaje din piatra, betoane de ciment sau imbracaminti bituminoase;
- imbracaminti asfaltice uşoare inclusiv mortare asfaltice sau macadamuri penetrate;
- pietruiri existente, completate cu material pietros pentru îmbunãtãţirea planeitatii, inclusiv rectificari în plan şi în profil longitudinal.
Grosimea straturilor se stabileşte prin calcule de dimensionare.
Nota: În cazul adoptãrii soluţiilor de reparaţii indicate la paragrafele (7) şi (8) se va analiza şi posibilitatea reciclarii imbracamintilor existente.
(9) Executarea tratamentelor bituminoase simple, duble, sau duble invers pe:
- suprafeţe bituminoase;
- macadamuri şi straturi stabilizate;
- beton de ciment;
(10) Executarea de tratamente bituminoase antiderapante.
(11) Repararea pavajelor existente din bolovani de rau, de piatra bruta şi din piatra cioplita.
(12) Executarea de pavaje din bolovani de rau sau de piatra bruta pe strazile pietruite.
(13) Executarea de stabilizari complexe cu: var, ciment, materiale bituminoase, produse chimice etc., cu sau fãrã adaos de material pietros la:
- pietruirile existente;
- strazile din pãmânt.
(14) Scarificari, reprofilari şi cilindrari ale pietruirilor existente cu adaos de material pietros.
(15) Lucrãri de terasamente executate la strazile de pãmânt pentru corectarea traseului în plan, profil în lung şi profil transversal, asternerea şi cilindrarea de material pietros pe strada precum şi pentru sistematizarea pe verticala a zonei adiacente.
(16) Repararea imbracamintilor degradate în zona liniilor de tramvai respectiv la racordarea partii carosabile cu sinele.
(17) Repararea imbracamintilor rutiere în zona pasajelor la acelaşi nivel cu calea feratã.
(18) Repararea şi înlocuirea elementelor degradate ale reţelelor tehnico-edilitare de la suprafata pãrţilor circulabile ca de exemplu aducerea la cota a cãminelor de vizitare, înlocuirea de rame şi capace distruse, etc.
(19) Executarea de peroane pentru cãlãtori la staţiile de tramvai, precum şi alveole în partea carosabilã pentru staţiile de autobuze şi troleibuze.
(20) Repararea suprafeţelor carosabile degradate la locurile de parcare şi stationare.
(21) Înlocuirea integrala a bordurilor uzate şi degradate cu borduri noi, inclusiv refacerea fundaţiei acestora.
(22) Refaceri de trotuare şi piste de ciclisti cu imbracaminti moderne: bituminoase, din dale prefabricate de beton sau din beton monolit.
(23) Refaceri de trotuare şi piste de ciclisti executate cu imbracaminti semipermanente sau provizorii cum sunt pavaje din bolovani de rau sau piatra bruta, pietruiri, balastari, etc. precum şi îmbunãtãţirea stãrii tehnice prin asternerea de covoare asfaltice, execuţia de dale prefabricate din beton sau din beton monolit.
(24) Repararea, reprofilarea, stabilizarea şi impermeabilizarea acostamentelor inclusiv executarea de benzi de încadrare a partii carosabile pe acostamente când strada are profil de sosea.
(25) Repararea de santuri şi rigole inclusiv lucrãri de pereere şi pavare a acestora când este cazul.
(26) Executarea de parapeti de protecţie de diferite categorii pe sectoare întregi de strada.
(27) Reparaţii şi amenajãri pentru corectii de torenţi, apãrãri de maluri, canale de evacuare, etc.
(28) Refacerea tronsoanelor colmatate ale drenurilor şi completãri de drenuri longitudinale sau transversale.
(29) Largiri de strãzi prin crearea de benzi carosabile suplimentare, corespunzãtor solicitãrii traficului şi condiţiilor locale.
(30) Reamenajari şi modernizãri de intersectii de strãzi la acelaşi nivel prin creerea de benzi carosabile de selectare, stocare, virare, insule de dirijare, etc.
(31) Executarea de trotuare şi piste de ciclisti la strazile cu trafic intens.
(32) Executarea de locuri de parcare şi stationare inclusiv dotãrile acestora.
(33) Executarea de variante locale de strãzi pentru evitarea pasajelor la nivel cu calea feratã sau a unor puncte cu restrictii de gabarit.
(34) Lucrãri de desfiinţare a variantelor de strãzi nefunctionale cu recuperarea materialelor rutiere şi redarea în circuitul agricol sau pentru alte folosinţe.
(35) Eliminarea refularilor şi a valuririlor imbracamintei în staţiile mijloacelor de transport în comun şi la semafoare.

SECŢIUNEA 3
Reparaţii curente privind lucrãrile de arta: poduri, podeţe, ziduri de sprijin, etc.

ART. 45
Reparaţiile curente aferente lucrãrilor de arta constau în:
(1) Executarea de podeţe pentru scurgerea apelor;
(2) Definitivari ale podetelor, în cazul când acestea sunt incomplet realizate;
(3) Înlocuirea elementelor degradate la suprastructuri;
(4) Consolidarea infrastructurilor;
(5) Consolidarea provizorie la poduri în vederea efectuãrii unor transporturi agabaritice;
(6) Realizarea unor variante provizorii de circulaţie pe timpul lucrului la poduri sau pasaje;
(7) Demolãri şi desfiintari de poduri;
(8) Captarea izvoarelor de pe zona strazilor şi executarea de lucrãri de amenajare a evacuarii apelor;
(9) Lucrãri de apãrare a strazilor impotriva inundatiilor şi eroziunilor, corectii locale ale albiilor, santuri de garda, etc.
(10) Repararea, refacerea, respectiv executarea de ziduri de sprijin sau de captusire;
(11) Repararea rampelor la pasaje denivelate şi executarea de bretele suplimentare la pasaje denivelate sau alte lucrãri rutiere justificate de trafic.

SECŢIUNEA 4
Reparaţii curente privind spaţiile verzi

ART. 46
Reparaţiile curente aferente spaţiilor verzi constau în:
(1) Executarea lucrãrilor de spaţii verzi pentru consolidãri de suprafata a taluzurilor cum sunt: înierbãri, brazduiri, plantaţii, cleionaje, etc.;
(2) Executarea de plantaţii pe zonele libere ale strazilor;
(3) Amenajãri de spaţii verzi în zona strazilor cum sunt: fasii longitudinale, insule verzi la intersectii, etc.

SECŢIUNEA 5
Activitãţi pentru urmãrirea stãrii tehnice a strazilor şi a caracteristicilor traficului

ART. 47
Principalele activitãţi desfãşurate în scopul urmãririi stãrii tehnice a strazilor şi evaluãrii traficului sunt:
(1) Efectuarea de sondaje, mãsurãtori de trafic efectuate automat cu contori sau manual şi anchete de circulaţie origine/destinaţie inclusiv operaţiile de pregãtire a acestor acţiuni şi de prelucrare statistica a datelor înregistrate;
(2) Determinãri privind pantele, denivelarile, planeitatea şi rugozitatea suprafeţelor circulabile;
(3) Determinãri privind capacitatea portanta a structurilor rutiere;
(4) Elaborarea unui sistem de monitorizare a stãrii tehnice a structurii rutiere, care sa includã investigaţii de teren referitoare la capacitatea portanta a strazii şi la degradãrile structurii precum şi studii tehnico-economice în care, pe baza prelucrãrii datelor din teren, se vor programa lucrãrile de întreţinere şi reparaţii;
(5) Întocmirea de studii şi cercetãri referitoare la perfecţionarea metodelor de întreţinere şi reparatie a strazilor;
(6) Întocmirea şi completarea la zi a cãrţii tehnice a strazilor şi a bãncii de date tehnice unde se vor prezenta indicii de stare tehnica a strazii determinati în conformitate cu normativul AND 540.

SECŢIUNEA 6
Periodicitatea lucrãrilor de reparaţii curente

ART. 48
Periodicitatea efectuãrii lucrãrilor de reparaţii curente la strãzi se defineste ca fiind intervalul de timp la care lucrarea respectiva se repeta pentru acelaşi sector de strada, în interiorul ciclului de reparaţii capitale.
ART. 49
Elementele principale care determina periodicitatea efectuãrii lucrãrilor sunt: mãrimea intensitatii traficului şi structura acestuia, tipul sau genul de lucrãri asupra cãruia se intervine, calitatea materialelor folosite, frecventa apariţiei degradãrilor datoritã circulaţiei, factorilor naturali sau a altor cauze.
ART. 50
Periodicitatea normata a execuţiei lucrãrilor de reparaţii curente este prezentatã în anexa 2.

CAP. 8
LUCRĂRI DE REPARAŢII CAPITALE (R.K.)

ART. 51
Reparaţiile capitale se efectueazã de regula dupã consumarea duratei normale de funcţionare în conformitate cu prevederile capitolului 2.
ART. 52
Lucrãrile de reparaţii capitale a cãilor circulabile reprezintã refaceri complete ale suprastructurii respectiv a infrastructurii strazii precum şi extinderi de lucrãri în vederea creşterii capacitãţii de circulaţie, a fluentei şi siguranţei traficului.
În corelare cu aceste lucrãri se pot realiza lucrãri de echipare pentru transportul în comun, instalaţii tehnico-edilitare sau pentru dirijarea traficului. Lucrãrile de reparaţii capitale asigura creşterea gradului de dotare a strazii.
ART. 53
Lucrãrile de reparaţii capitale se clasifica astfel:
(1) reparaţii privind siguranta circulaţiei;
(2) reparaţii privind cãile circulabile;
(3) reparaţii privind lucrãrile de arta;
(4) reparaţii privind spaţiile verzi;

SECŢIUNEA 1
Reparaţii capitale privind echipamentele şi construcţiile pentru dirijarea şi siguranta circulaţiei

ART. 54
Lucrãrile de reparaţii capitale privind echipamentele şi construcţiile pentru dirijarea şi siguranta circulaţiei constau în:
(1) Înlocuirea sistemelor de semafoare uzate fizic sau moral de la intersectiile arterelor magistrale, inclusiv înlocuirea cablajelor şi echipamentelor;
(2) Modernizarea sistemului de semnalizare şi dirijare a circulaţiei prin introducerea de echipamente cu performanţe superioare (de ex. automate de dirijare pe baza de self-control comanda);
(3) Executarea şi instalarea de sisteme de semafoare cu funcţionare coordonata la intersectii succesive ale arterelor magistrale (unda verde) inclusiv amenajãrile rutiere pe care le implica aceasta echipare;
(4) Executarea de lucrãri cu scopul reducerii vitezei de circulaţie în zonele cu potenţial ridicat de producere a accidentelor sau în zonele rezidentiale cu regim de viteza redus (sub 30 km/ora); astfel de lucrãri pot fi: benzi denivelate, benzi producãtoare de zgomot, dispozitive cu afisaj dinamic pentru indicarea vitezei practicate, sicanari, obturari, canalizari ale traficului, etc.

SECŢIUNEA 2
Reparaţii capitale privind cãile circulabile

ART. 55
Lucrãrile de reparaţii capitale privind cãile circulabile constau în:
(1) Corectarea traseului strazii în totalitate sau parţial, în sectoarele critice, cuprinzând îmbunãtãţiri în planul de situaţie, profilul în lung şi profilurile transversale pentru sistematizarea elementelor geometrice corespunzãtor categoriei strazii. În cadrul acestor lucrãri de reparaţii capitale se cuprinde ansamblul lucrãrilor rutiere de infrastructura şi suprastructura executate în corelare cu echiparile tehnico-edilitare aferente.
(2) Lucrãrile de reparaţii capitale privind sectoare de strãzi cu terasamente slabe, deformabile, expuse la degradari din inghet-dezghet sau acţiunea distructiva a apelor. Se prevãd, dupã caz, lucrãri de consolidare a terasamentelor, ziduri de sprijin, sisteme de drenaje, amenajãri de taluzuri, etc., inclusiv refacerea structurilor rutiere afectate şi a lucrãrilor de sistematizare pe verticala.
În cadrul acestor lucrãri se va analiza şi posibilitatea reciclarii imbracamintilor rutiere existente.
(3) Refacerea integrala a structurii rutiere, respectiv îmbrãcãminte, strat de baza, fundaţie (când este cazul), incadrari trotuare, pista ciclisti (dacã este cazul) realizate pentru intreaga strada sau pe sectoare distincte delimitate de doua intersectii principale.
(4) Reamenajarea de intersectii principale şi pieţe de circulaţie cuprinzând refacerea lucrãrilor de suprastructura şi infrastructura stradala, lucrãri noi de extindere, amenajãri principale pentru circulaţia pietonilor (tuneluri) etc.;
(5) Amenajarea variantelor ocolitoare;
(6) Lucrãri de reparaţii capitale pentru esplanade şi alei pietonale, trotuare, traversari la acelaşi nivel sau la niveluri diferite - tuneluri, pasarele - inclusiv lucrãrile de protecţie a circulaţiei pietonilor cum sunt: parapete, glisiere de siguranta, etc.;
(7) Reparaţii sau lucrãri noi privind apãrãri de maluri, rectificari de cursuri de apa sau corectii locale de torenţi care afecteazã rezistenta şi functionalitatea strazilor, inclusiv amenajãri de podeţe şi alte lucrãri pentru colectarea şi evacuarea apelor de suprafata;
(8) Lucrãri de reparaţii capitale ale strazii efectuate în corelare cu lucrãri noi sau de reparaţii capitale ale caii de transport în comun şi lucrãri specifice acestora.
(9) Lucrãri de reparaţii capitale ale strazii efectuate în corelare cu lucrãri noi sau reparaţii de reţele tehnico-edilitare inclusiv pozarea acestora în canale vizitabile, cu realizarea de racorduri, bransamente, cãmine, guri de scurgere, etc.

SECŢIUNEA 3
Reparaţii capitale privind lucrãrile de arta

ART. 56
Lucrãrile de reparaţii capitale privind lucrãrile de arta constau în:
(1) Consolidarea şi reabilitarea podurilor, pasajelor, podetelor, zidurilor de sprijin, etc.
(2) Definitivarea podurilor a cãror structura existenta este provizorie.
(3) Lãrgirea podurilor sau podetelor.
(4) Ridicarea clasei de încãrcare.

SECŢIUNEA 4
Reparaţii capitale privind spaţiile verzi

ART. 57
Lucrãrile de reparaţii capitale privind spaţiile verzi constau în:
(1) Amenajãri de plantaţii de aliniament cu arbori şi arbuşti pe fasiile libere de pe pãrţile laterale ale strazii, de acord cu principiile legate de siguranta circulaţiei;
(2) Amenajãri de grupe de arbori şi arbuşti pe zonele libere laterale spaţiilor circulabile, în corelare cu lucrãrile de sistematizare verticala a acestor zone.

CAP. 9
PLANIFICAREA LUCRĂRILOR DE ÎNTREŢINERE ŞI REPARAŢII ALE STRAZILOR

ART. 58
Executarea lucrãrilor de întreţinere şi reparaţii ale strazilor se realizeazã cu respectarea urmãtoarelor principii de baza:
(1) evitarea dispersarii fondurilor alocate;
(2) crearea unor legãturi continue între diferite zone ale localitãţii prin asigurarea unei reţele corespunzãtoare de strãzi organizatã astfel încât sa facã fata cerinţelor de transport atât din punct de vedere funcţional cat şi tehnic;
(3) acordarea prioritatii în planificarea lucrãrilor pentru arterele magistrale de circulaţie precum şi pentru traseele de strãzi importante din punct de vedere economic şi social;
(4) acordarea prioritatii în sensul executãrii în prima urgenta a lucrãrilor accidentale rezultate ca urmare a calamitãţilor naturale, pentru restabilirea circulaţiei;
(5) alegerea soluţiei optime de reparatie pe baza analizei comparative a diferitelor rezolvari tehnice şi economice, astfel încât sa se obţinã eficienta maxima a utilizãrii fondurilor disponibile;
(6) respectarea normelor tehnice specifice fiecãrei activitãţi.
ART. 59
Din punct de vedere tehnic şi economic, volumul şi costul reparaţiilor cresc apreciabil de la lucrãrile de întreţinere (minime) la reparaţii curente (medii) şi la cele capitale (cele mai costisitoare), iar cele trei categorii de lucrãri se interconditioneaza.
Întârzierea executãrii lucrãrilor de întreţinere grabeste executarea reparaţiilor curente şi mãreşte volumul şi costul lucrãrilor de reparaţii capitale.
ART. 60
Volumul lucrãrilor de reparaţii şi fondurile necesare se stabilesc pe baza de documentaţii tehnico-economice, respectiv proiecte elaborate în raport cu starea tehnica şi functionalitatea strazilor, ţinând seama de compozitia şi intensitatea traficului actual şi în perspectiva. În acest scop se vor efectua periodic, la intervale de 5 ani, recensaminte şi anchete de circulaţie şi anual mãsurãtori tehnice cum sunt: relevee, revizii, controale cantitative sau calitative şi se va tine la zi evidenta privind comportarea strazii în exploatare. Documentaţia tehnica pentru execuţia lucrãrilor se va întocmi cu respectarea standardelor şi a normelor specifice precum şi a cadrului de conţinut pentru proiectele de drumuri şi strãzi.
ART. 61
Propunerile privind programele de perspectiva se întocmesc în funcţie de realizarile din perioada precedenta celei planificate şi de notele de fundamentare elaborate în acest scop.
Programele de perspectiva pentru lucrãrile de întreţinere şi reparaţii cuprind volumele globale şi costurile totale cu justificarea prevederilor pe baza avantajelor functionale, economice şi sociale realizabile, precum şi evidentierea pierderilor care s-ar produce în lipsa executãrii lucrãrilor respective. Programele anuale pentru aceste lucrãri se defalca din programul de perspectiva în ordinea urgenţei de realizat.
Prin aplicarea unui sistem de monitorizare a structurilor rutiere pot fi descrise diferite strategii în definirea politicii de întreţinere şi refacere a strazilor, ţinând cont de aplicarea eficienta a investiţiilor.
Lucrãrile de reparaţii capitale se nominalizeaza separat în programe pentru fiecare obiect, pe baza de indicatori globali.
ART. 62
Programarea lucrãrilor de întreţinere şi reparaţii se face avându-se în vedere urmãtoarele:
(1) pentru lucrãri de întreţinere se vor efectua evaluãri globale ţinându-se seama de lucrãrile similare realizate în anii precedenti, respectiv volumele de lucrãri şi preţurile medii realizate pe categorii de operaţii, inclusiv modificãrile survenite privind condiţiile de execuţie, preţurile materialelor şi transporturilor;
(2) pentru lucrãrile de reparaţii curente şi reparaţii capitale, detalierea se face pe baza devizelor şi a proiectelor de execuţie întocmite în prealabil;
(3) pentru lucrãrile accidentale documentaţiile de decontare se pot întocmi ulterior execuţiei pe baza proceselor verbale de constatare, a dispoziţiilor de şantier, a situaţiilor de lucrãri şi volumelor de lucrãri efectiv realizate;
ART. 63
Propunerile de plan pentru lucrãrile de întreţinere şi reparaţii se fac de cãtre administratorii strazilor respective.
ART. 64
Cheltuielile necesare pentru întreţinerea şi reparaţia arterelor de circulaţie din localitãţi se finanţeazã din bugetele locale precum şi din alte resurse prevãzute de legislaţia în vigoare.
ART. 65
Lucrãri de reparaţii curente sau de reparaţii capitale nu se pot propune pentru strãzi noi sau pentru care s-au executat recent R.C. sau R.K., respectiv pentru intervale de timp mai reduse decât durata normalã de funcţionare stabilitã conform capitolului 2.
Se excepteazã situaţiile în care dupã efectuarea lucrãrilor de R.C. sau R.K., apar elemente neprevãzute care determina evolutii ale traficului diferite de prognozele iniţiale.

CAP. 10
PROIECTAREA, AVIZAREA ŞI APROBAREA DOCUMENTAŢIILOR TEHNICO-ECONOMICE PENTRU LUCRĂRILE DE ÎNTREŢINERE ŞI REPARAŢII ALE STRAZILOR

ART. 66
Documentaţia tehnico-economicã pentru lucrãrile de întreţinere şi reparaţii ale strazilor se elaboreazã de regula în fazele normale de proiectare - studiu de fezabilitate, proiect tehnic şi detalii de execuţie - corespunzãtor categoriei de reparatie, a gradului de detaliere, a specificului şi amploarei lucrãrii.
Stabilirea listei lucrãrilor care trebuie proiectate se face prin defalcarea din programele multianuale care au fost elaborate pe baza datelor furnizate de sistemul de monitorizare a structurilor rutiere.
Elaborarea documentaţiei se efectueazã astfel:
(1) pentru lucrãri de întreţinere (L.I.), de cãtre serviciile tehnice ale administratorului strazii;
(2) pentru lucrãri de reparaţii curente (R.C.), având complexitate redusã, de cãtre serviciile tehnice ale administratorului strazii, iar pentru lucrãrile de reparaţii de complexitate şi volum mare de cãtre compartimentele de proiectare ale administratorilor sau de cãtre unitãţi de proiectare specializate;
(3) pentru lucrãrile de reparaţii capitale (R.K.) de cãtre compartimentele de proiectare ale administratorilor strazilor, sau dupã caz, de cãtre unitãţi de proiectare de specialitate;
(4) pentru lucrãri accidentale (I.A.) cu caracter urgent şi operativ ce trebuie executate imediat pentru restabilirea circulaţiei (cum sunt: prevenirea şi combaterea efectului inundatiilor, cutremurelor sau alte calamitati), documentaţia tehnico-economicã se poate elabora pe parcursul execuţiei în aceleaşi condiţii ca pentru lucrãrile de reparaţii curente. Aceste documentaţii se elaboreazã pe baza actelor de constatare întocmite la fata locului de comisia tehnica convocatã în acest scop de organul care administreazã strada.
ART. 67
Avizarea documentaţiei tehnico-economice pentru lucrãrile de întreţinere şi reparaţii a strazilor se face de cãtre comisiile tehnice ale administratorilor acestora şi în funcţie de specificul lucrãrilor, de alte autoritãţi, conform prevederilor legale.
Aprobarea documentaţiilor se face de cãtre organul de conducere al administratorului strazii.

CAP. 11
ELEMENTE PRIVIND ORGANIZAREA, EXECUŢIA ŞI RECEPŢIA LUCRĂRILOR

ART. 68
În vederea realizãrii coordonate, integrale şi în condiţii tehnico-economice corespunzãtoare a lucrãrilor de întreţinere şi reparaţii ale strazilor se vor întocmi programe anuale pentru organizarea execuţiei. Acestea se întocmesc în primele şase luni ale anului care precede execuţia lucrãrilor, prin defalcare din programul de perspectiva.
ART. 69
Coordonarea elaborãrii documentaţiilor tehnico-economice şi a execuţiei lucrãrilor de întreţinere şi reparaţii a strazilor se realizeazã de cãtre serviciile tehnice ale administratorilor strazilor.
La baza întocmirii programelor vor sta tabelele cu situaţia strazilor pe care trebuie executate reparaţiile menţionate în ordinea dictata de urgente şi importanta lucrãrilor.
Stabilirea ordinei de prioritate pentru lucrãrile de întreţinere şi reparaţii se va face pe baza informaţiilor primite în urma aplicãrii unui sistem de monitorizare a structurii rutiere, care va include testarea portantei structurii, examinarea vizuala a stãrii tehnice şi determinarea duratei de viata reziduala.
ART. 70
La organizarea execuţiei lucrãrilor se vor avea în vedere urmãtoarele criterii:
(1) se va da prioritate reparatiei strazilor în stare rea, intens solicitate de trafic, în ordinea categoriei tehnice a acestora;
(2) pentru lucrãrile de reparaţii curente sau capitale care se executa pe intreaga lungime a strazii, în cazul unor volume mari de lucrãri, se va organiza lucrul în 2 sau 3 schimburi prin prevederea execuţiei în flux continuu, cu procedee tehnologice cat mai eficiente, utilaje multifunctionale şi consumuri de energie reduse;
(3) se va prevedea de regula, execuţia lucrãrilor pe jumãtate din lãţimea partii carosabile, astfel încât pe cealaltã jumãtate a strazii sa se poatã circula în ambele sensuri sau într-un singur sens, dar în acest caz trebuie amenajate variante provizorii de circulaţie pentru celãlalt sens;
(4) în toate situaţiile se va da importanta deosebita semnalizarilor rutiere pentru circulaţia curenta şi pentru avertizarea punctelor de lucru în vederea evitãrii confuziilor şi accidentelor, atât ziua cat şi noaptea;
(5) când circulaţia trebuie deviata pe o ruta ocolitoare, aceasta va fi aleasã dupã o analiza atenta a traseului, a latimii partii carosabile, a capacitãţii portante a structurii rutiere a strazii, asigurându-se parcursuri minime.
ART. 71
Lucrãrile rutiere de întreţinere şi reparaţii a strazilor se realizeazã cu aplicarea procedeelor tehnologice specifice în funcţie de natura şi soluţia aplicatã conform prevederilor din standardele şi normativele pentru execuţia drumurilor.
ART. 72
La stabilirea procedeului şi tehnologiei de reparatie a strazii se vor avea în vedere urmãtoarele criterii:
(1) tehnologia executãrii lucrãrilor va asigura o cat mai mare productivitate şi nivelul calitativ sau nivelul de performanta solicitate prin documentaţia tehnica;
(2) utilajele trebuie sa fie adecvate volumelor de lucrãri şi se va recurge la munca manualã numai în cazul volumelor mici şi dispersate;
(3) soluţia tehnica prevãzutã pentru repararea imbracamintei strazii va trebui astfel aleasã încât sa asigure menţinerea corespunzãtoare a stãrii tehnice a imbracamintei inconjuratoare locurilor reparate;
(4) reparaţiile vor fi realizate la cota caii, de regula în straturi cu grosimi uniforme astfel încât sa nu se formeze praguri sau depresiuni;
(5) execuţia reparaţiilor imbracamintilor bituminoase va asigura o buna aderenta a mixturilor asfaltice fata de îmbrãcãmintea bituminoasa veche;
(6) reparaţia pãrţilor carosabile va trebui sa asigure realizarea unei bune suprafeţe de circulaţie ca planeitate, rugozitate, pante transversale şi longitudinale, etc.;
(7) reparaţia portiunilor degradate ale caii se va efectua folosind materiale şi sisteme constructive similare acelora din restul strazii, soluţiile tehnice fiind stabilite de proiectant de comun acord cu Administratorul Strazilor;
(8) materialele provenite din desfacerea structurii rutiere existente vor fi triate în vederea reutilizarii;
(9) suprafata care trebuie reparatã nu se va limita strict la suprafata degradata ci va ingloba şi fasiile adiacente slabite sau desprinse.
ART. 73
Programele de organizare a lucrãrilor vor preciza:
(1) amplasarea, categoria şi volumul lucrãrii;
(2) cantitãţile de materiale de aprovizionat;
(3) lucrãrile de pozare sau de reparare a conductelor tehnico-edilitare sau alte echipari tehnice ale strazii (ex.: iluminat public, semaforizare, etc.) ce trebuie sa preceada lucrãrile de reparatie ale strazii;
(4) mãsurile de siguranta circulaţiei şi rutele ocolitoare pentru efectuarea circulaţiei pe durata executãrii lucrãrilor de reparaţii.
ART. 74
Recepţia lucrãrilor de R.C., R.K. şi L.A. se efectueazã conform reglementãrilor legale, atât pe parcursul realizãrii obiectivului pentru lucrãrile ascunse, pe mãsura terminãrii acestora, cat şi la terminarea completa a lucrãrii şi dupã expirarea perioadei de garanţie.

CAP. 12
PROTECŢIA MUNCII

ART. 75
La execuţia lucrãrilor de întreţinere, reparaţii curente, reparaţii capitale şi intervenţii accidentale, ce fac obiectul prezentului normativ, se vor asigura de cãtre unitãţile executante toate mãsurile de protecţia muncii stabilite în standardele şi normativele specifice în vigoare pentru diferitele categorii de lucrãri, având în vedere în special "Normele de protecţia muncii pentru lucrãri de întreţinere şi reparaţii drumuri" aprobate de M.T.Tc. cu ordinul nr. 9/1982.
ART. 76
Semnalizarea rutiera a punctelor de lucru la lucrãrile de întreţinere şi reparare a strazilor, precum şi asigurarea circulaţiei pe timpul execuţiei lucrãrilor se vor face în conformitate cu "Normele metodologice privind condiţiile de închidere a circulaţiei şi de instituire a restrictiilor de circulaţie în vederea executãrii de lucrãri în zona drumului public şi/sau pentru protejarea drumului" - emise de Ministerul de Interne şi Ministerul Transporturilor în octombrie 2000.

CAP. 13
DISPOZIŢII FINALE

ART. 77
Prevederile din tabelele anexa ale normativului în legatura cu lucrãri de întreţinere şi reparaţii ale strazilor nu sunt limitative putându-se realiza, în cazuri justificate tehnic şi economic, variante de soluţii cu tehnologii adecvate condiţiilor locale, cu respectarea normelor de execuţie pentru asigurarea calitãţii lucrãrilor.
ART. 78
În afarã perioadelor normate prevãzute în tabelele anexa, lucrãrile de întreţinere sau reparaţii curente se vor executa imediat ce se constata apariţia unei defectiuni a strazii care afecteazã buna desfãşurare a circulaţiei auto.
ART. 79
Concomitent cu lucrãrile de reparaţii capitale se pot realiza pe sectoare diferite ale aceleiaşi strãzi şi reparaţii curente, iar în mod similar, concomitent cu lucrãrile de reparaţii curente se pot executa şi lucrãri de întreţinere.
ART. 80
Organizarea şi realizarea întreţinerii şi reparatiei strazilor se vor corela cu celelalte lucrãri specifice pentru echipare şi instalaţii din ampriza strazii şi se vor realiza conform reglementãrilor tehnice prevãzute în standardele şi normativele de drumuri pentru fiecare categorie de lucrãri (terasamente, consolidãri, fundaţii şi substraturi, strat de baza, imbracaminti, incadrari, trotuare, etc.).
ART. 81
În cadrul lucrãrilor de întreţinere şi reparaţii se pot realiza şi extinderi de echipari rutiere pentru satisfacerea unor noi condiţii functionale generate de dezvoltarea urbanistica şi de intensificarea circulaţiei.
ART. 82
Administratorul strazilor sau drumurilor de tranzit prin localitãţi va urmãri comportarea acestora sub trafic şi în conformitate cu prevederile tehnice legale va interveni pentru asigurarea condiţiilor de circulaţie normalã atât la perioadele normate pentru întreţinerea şi reparaţia strazilor precum şi ori de câte ori apar necesare astfel de lucrãri.
ART. 83
Documentaţia tehnico-economicã privind lucrãrile de reparatie capitala a strazilor se va elabora în concordanta cu planurile de urbanism (PUG, PUZ, PUD) şi studiul de organizarea circulaţiei din localitate, fiind însoţitã de acordul organelor locale de poliţie rutiera.
ART. 84
Administratorii instalaţiilor subterane sunt obligaţi sa asigure integritatea şi refacerea caii de rulare a strazii în cazurile când intervin la instalaţii sau când se produc degradari ale strazilor din diverse cauze ale instalaţiilor subterane. Executarea lucrãrilor de reparaţii se efectueazã de cãtre firme specializate şi pe baza unei documentaţii de specialitate avizatã de administratorul strazii.

CAP. 14
DOCUMENTE DE REFERINTA

ART. 85
În cuprinsul prezentului normativ se fac referiri la prevederi care se regãsesc în urmãtoarele documente:
(1) <>Legea nr. 82/1998 - Lege pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor;
(2) <>Legea nr. 10/1995 - Lege privind calitatea în construcţii;
(3) <>Legea nr. 50/1991 , republicatã - Lege privind autorizarea executãrii construcţiilor şi unele mãsuri pentru realizarea locuinţelor;
(4) <>H.G. nr. 766/1997 , Anexa nr. 4 - Hotãrâre de Guvern pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea în construcţii - Regulament privind urmãrirea comportãrii în exploatare, intervenţiile în timp şi postutilizarea construcţiilor;
(5) Ord. MT nr. 47/1998 - Norme tehnice privind amplasarea lucrãrilor edilitare, a stalpilor pentru instalaţii şi a pomilor în localitãţile urbane şi rurale
(6) Ord. MT nr. 49/1998 - Norme tehnice privind proiectarea şi realizarea strazilor în localitãţi urbane
(7) Ord. MT nr. 50/1998 - Norme tehnice privind proiectarea şi realizarea strazilor în localitãţile rurale
(8) Ord. MT nr. 346/2000 - Nomenclatorul lucrãrilor şi serviciilor de întreţinere şi reparaţii aferente drumurilor publice;
(9) Ord. MLPAT nr. 57/N/1999 - Normativ privind urmãrirea comportãrii în timp a construcţiilor, P 130-99;
(10) Norme metodologice privind condiţiile de închidere a circulaţiei şi de instituire a restrictiilor de circulaţie în vederea executãrii de lucrãri în zona drumului public şi/sau pentru protejarea drumului - aprobate prin ordin comun de Ministerul de Interne şi Ministerul Transporturilor în octombrie 2000;
(11) SR 4032/1-2001 - Lucrãri de drumuri. Terminologie;
(12) STAS 5626-92 - Poduri. Terminologie;
(13) SR 174/1-2002 - Lucrãri de drumuri, imbracaminti bituminoase cilindrate executate la cald. Condiţii tehnice de calitate;
(14) SR 174/2-1997 - Lucrãri de drumuri, imbracaminti bituminoase cilindrate executate la cald. Condiţii tehnice pentru prepararea şi punerea în opera a mixturilor asfaltice şi recepţia imbracamintilor executate;
(15) SR 183/1-95 - Lucrãri de drumuri, imbracaminti din beton de ciment executate în cofraje fixe. Condiţii tehnice generale de calitate;
(16) STAS 599-87 - Tratamente bituminoase;
(17) AND 525-2000 - Instrucţie privind protecţia drumurilor publice pe timp de iarna, combaterea lunecusului şi a inzapezirii;
(18) AND 547-1999 - Normativ pentru prevenirea şi remedierea defectiunilor la imbracamintile rutiere moderne;
(19) AND 554-2002 - Normativ privind întreţinerea şi repararea drumurilor publice;
(20) AND 567-2002 - Instrucţie privind modul de intervenţie în cazul dezastrelor produse de fenomene meteorologice periculoase la drumurile publice;
(21) AND 504-1993 - Instrucţie privind revizia drumurilor publice;
(22) CD 99-2001 - Instrucţiuni tehnice privind repararea şi întreţinerea podurilor, podetelor de sosea din beton, beton armat, beton precomprimat şi zidãrie de piatra;
(23) AND 514-2000 - Regulament privind efectuarea receptiilor lucrãrilor de întreţinere şi reparaţii curente la drumurile publice;
(24) AND 532-1997 - Normativ privind reciclarea la rece a imbracamintilor rutiere;
(25) AND 522-2002 - Instrucţiuni pentru stabilirea stãrii tehnice a unui pod;
(26) AND 540-2003 - Normativ pentru evaluarea stãrii de degradare a imbracamintei pentru structuri rutiere suple şi semirigide;
(27) Cod de practica pentru executarea lucrãrilor din beton, beton armat şi beton precomprimat - indicativ NE 012-99;
(28) Cod de practica pentru execuţia elementelor prefabricate din beton, beton armat şi beton precomprimat - indicativ NE 013-2002.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016