Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 175 din 12 iulie 2006 privind aprobarea Standardelor minime de calitate pentru serviciile sociale la domiciliu pentru persoane adulte cu handicap
EMITENT: MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI FAMILIEI-AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 684 din 9 august 2006
Având în vedere prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 539/2005 pentru aprobarea Nomenclatorului instituţiilor de asistenţã socialã şi a structurii orientative de personal, a Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a instituţiilor de asistenţã socialã, precum şi a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul art. 4 alin. (1) lit. t) şi al <>art. 5 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2003 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 239/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
preşedintele Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap emite prezentul ordin.
ART. 1
Se aprobã Standardele minime de calitate pentru serviciile sociale la domiciliu pentru persoane adulte cu handicap, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Standardele minime de calitate prevãzute în anexã se aplicã începând cu data de 1 august 2006.
ART. 3
Furnizorii de servicii sociale de drept public şi privat, care desfãşoarã activitãţi la domiciliu în domeniul protecţiei persoanelor adulte cu handicap, vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 4
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autoritãţii Naţionale
pentru Persoanele cu Handicap,
Silviu George Didilescu
Bucureşti, 12 iulie 2006.
Nr. 175.
ANEXĂ
STANDARDE MINIME DE CALITATE
pentru serviciile sociale la domiciliu pentru persoane adulte cu handicap
MODUL I. Accesarea serviciilor
1. INFORMARE
2. ADMITERE
3. EVALUARE
4. PLANIFICAREA SERVICIILOR
5. CONTRACT DE SERVICII
6. PROGRAMUL ACTIVITĂŢILOR
7. SISTAREA SERVICIILOR
MODUL II. Servicii la domiciliu
8. SERVICII DE ÎNGRIJIRE ŞI ASISTENŢĂ
9. SERVICII DE RECUPERARE MEDICALĂ ŞI REABILITARE
10. INTEGRARE/REINTEGRARE SOCIALĂ
11. ÎNGRIJIRI MEDICALE
MODUL III. Drepturi - etica
12. CODUL DREPTURILOR BENEFICIARILOR
13. RELAŢIA PERSONALULUI CU BENEFICIARII
MODUL IV. Reclamaţii şi protecţie
14. RECLAMAŢII
15. PROTECŢIE ÎMPOTRIVA ABUZURILOR ŞI NEGLIJĂRII
16. NOTIFICAREA INCIDENTELOR DEOSEBITE
MODUL V. Resurse umane
17. STRUCTURA ŞI CALIFICAREA PERSONALULUI
18. SELECŢIA, ANGAJAREA ŞI PROMOVAREA PERSONALULUI
19. PERFECŢIONAREA PERSONALULUI
MODUL VI. Organizare şi administrare
20. CADRUL DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE
21. PERSONAL DE CONDUCERE
22. PLANIFICARE - DEZVOLTARE
23. EVALUARE ŞI CONTROL
24. COMUNICARE INTERNĂ
25. COMUNICARE ŞI PARTENERIAT
26. ÎNREGISTRAREA ŞI ARHIVAREA DATELOR
Centrul de servicii sociale la domiciliu pentru persoane adulte cu handicap este numit în continuare Centru. Fornizorii de servicii sociale de drept public şi privat care furnizeazã servicii sociale la domiciliu pentru persoane adulte cu handicap sunt numiţi în continuare Furnizor.
I. Accesarea serviciilor
Standarde 1-7
INFORMARE
Standard 1
Informare
Centrul (Furnizorul) deţine şi punee la dispoziţia publicului materiale informative privind serviciile acordate, inclusiv în forme accesibile persoanelor cu handicap.
Rezultat
Populaţia are acces la informaţii privind oferta de servicii a Centrului (Furnizorului).
Condiţii minirae:
1.1. Centrul (Furnizorul) pune la dispoziţia beneficiarului, familiei acestuia sau oricãrei alte persoane interesate, materiale informative şi publicitare privind serviciile acordate.
1.2. Pentru o informare corectã şi completã. Centrul (Furnizorul) editeazã şi utilizeazã Ghidul beneficiarului redactat în limba românã sau, dupã caz, în limbile minoritãţilor naţionale; Ghidul beneficiarului conţine informaţii accesibile, actualizate la zi, privind misiunea şi obiectivele Centrului (Furnizorului), resursele, facilitãţile, serviciile, costurile, calificarea personalului, criteriile de eligibilitate a beneficiarilor, nuniãral de locuri, termenii-cheie ai contractului de servicii, procedura de efectuare a reclamaţiilor.
1.3. Centrul (Furnizorul) deţine şi utilizeazã un Manual de proceduri care cuprinde toate procedurile aplicate în procesul de furnizare a serviciilor cãtre beneficiar.
1.4. Ghidul beneficiarului şi Manualul de proceduri sunt disponibile şi în forme adaptate (scriere Braille, casete video/audio) pentru persoanele cu handicap senzorial; unde este cazul, existã şi versiuni în limbile minoritãţilor naţionale.
1.5. Beneficiarii de servicii sociale la domiciliu îşi exprimã în scris acordul pentru a fi contactaţi în vederea furnizãrii de relaţii despre calitatea serviciilor.
ADMITERE
Standard 2
Admitere
Centrul (Furizorul) deţine şi utilizeazã o procedurã privind admiterea beneficiarilor în procesul de furnizare de servicii.
Rezultat
Solicitanţii serviciilor sunt admişi ca beneficiari numai dacã Centrul (Furnizorul) le poate satisface nevoile specifice individuale.
Condiţii minime:
2.1. Centrul (Furnizorul) va accepta noi beneficiari numai în limita capacitãţii sale de a oferi servicii de calitate, conform prezentelor standarde.
2.2. Procedura de admitere trebuie sã precizeze: actele necesare; criteriile de eligibilitate a beneficiarilor; cine ia decizia de admitere/respingere; modul în care se consemneazã decizia; modalitatea de contestare a deciziei.
2.3. În vederea admiterii ca beneficiar, dosarul personal întocmit de solicitant/reprezentantul legal împreunã cu reprezentantul serviciului social local va conţine urmãtoarele acte: cerere tip; copie de pe actul de identitate; certificat de persoanã cu handicap; recomandare pentru servicii la domiciliu.
EVALUARE
Standard 3
Evaluare
Centrul (Furnizorul) deţine şi utilizeaza o procedurã privind evaluarea initiala/reevaluarea beneficiarilor.
Rezultat
Beneficiarii sunt admisi in Centru (de Furnizori) si li se asigura servicii numai in baza evaluarii/reevaluarii nevoilor individuale.
Conditii minime:
3.1. Centrul (Furnizorul) efectueazã o evaluare iniţialã a fiecãrui solicitant, care include: istoricul apariţiei handicapului, autonomie personalã şi stare fizicã, greutate şi regim alimentar (inclusiv preferinţe alimentare), vãz, auz, comunicare (limbaj), sãnãtate bucalã (dentiţie etc-), locomoţie, mobilitate generalã, continenţã, medicaţie curentã, sãnãtate mentalã şi cogniţie, preocupãri, hobby-uri, nevoi culturale şi spirituale (religioase), siguranţã personalã, riscuri, relaţia cu familia şi alte contacte sociale, dependenţã de droguri, alcool, tutun etc.
3.2. In baza evaluãrii iniţiale, Centrul (Furnizorul) stabileşte serviciile ce vor fi asigurate beneficiarilor.
3.3. Centrul (Furnizorul) efectueazã reevaluarea beneficiarului atunci când apar modificãri semnificative ale stãrii sale psiho-fizice.
3.4. Evaluarea se efectueazã de cãtre o echipã multidisciplinarã formatã din minimum trei specialişti din domenii ca: medicinã, asistenţã socialã, psihologie, psihopedagogie etc.
3.5. Evaluarea iniţialã/reevaluãrile se efectueazã cu participarea beneficiarului şi, dupã caz, a reprezentantului sãu legal
3.6. Datele privind evaluarea iniţialã/reevaluãrile sunt înregistrate într-o Fişã de evaluare individualã şi pãstrate in regim de confidenţialitate, conform legii; beneficiarul/reprezentantul sãu legal are acces la aceste date.
PLANIFICAREA SERVICIILOR
Standard 4
Planificarea serviciilor
Centrul (Furnizorul) asigurã fiecãrui beneficiar un plan al serviciilor care vor fi acordate.
Rezultat
Fiecare beneficiar primeşte servicii în baza unei planificãri individuale.
Condiţii minime:
4.1. Pentru fiecare beneficiar se întocmeşte un Plan Individualizat de Servicii
4.2. Planul Individualizat de Servicii stabileşte, în baza evaluãrii iniţiale/reevaluãrilor, serviciile asigurate beneficiarului precum şi personalul implicat în realizarea planului; Planul Individualizat de Servicii include urmãtoarele capitole: Program Individualizat de îngrijire şi, dupã caz, un Program Individualizat de Socializare şi un Program Individualizat de Recuperare.
4.3. În cazul în care beneficiarul necesitã şi alte servicii în afara celor asigurate de Centru (Furnizor), acestea pot fi contractate de la alţi furnizori de servicii din comunitate; serviciile externalizate pot fi incluse în Planul Individualizat de Servicii şi prevãzute în contractul de servicii.
4.4. Planul Individualizat de Servicii este elaborat de o echipã multidisciplinarã formatã din minimum trei specialişti din domenii ca: medicinã, asistenţã socialã, psihologie, kinetoterapie, psihopedagogie etc.
4.5. Responsabilitatea coordonãrii serviciilor incluse în Planul Individualizat de Servicii revine unui "manager de caz" desemnat din rândul personalului specializat al Centrului (Furnizorului); un manager de caz poate coordona serviciile pentru 16-20 beneficiari.
4.6. Planul Individualizat de Servicii este revizuit periodic, la 6 luni, şi oricând este necesar, în funcţie de nevoile individuale ale beneficiarului.
4.7. Elaborarea şi revizuirea Planului Individualizat de Servicii se efectueazã împreunã cu beneficiarul şi/sau cu reprezentantul legal al acestuia.
4.8. Beneficiarul/reprezentantul sãu legal primeşte o copie a Planului Individualizat de Servicii (în forma iniţialã şi ori de câte ori acesta este revizuit), prezentatã într-o formã accesibilã (tipãritã obişnuit sau în Braille, casete video pentru limbaj mimico-gestual, casete audio etc, dupã caz).
CONTRACT DE SERVICII
Standard 5
Contract de servicii
Centrul (Furnizorul) asigurã beneficiarului serviciile necesare în baza unui contract încheiat în condiţiile legii.
Rezultat
Fiecare beneficiar deţine in contract de servicii în baza cãruia i se asigurã serviciile necesare
Condiţii minime:
5.1. Contractul de servicii se realizeazã conform modelului prevãzut de legislaţia în vigoare; în contract se prevãd, cel puţin: serviciile acordate, programul serviciilor, plãtitorul serviciilor (beneficiarul/rude ale acestuia/autoritãţile locale/casa de sãnãtate/alţii), drepturile şi obligaţiile fiecãrei pãrţi, rãspunderile in cazul nerespectãrii prevederilor contractuale, persoana de contact în caz de urgenţã, alte clauze.
5.2. Contractul stabileşte condiţiile de reprezentare a beneficiarului în relaţia cu Centrul (Furnizorul).
5.3. Contractul va putea fi modificat ulterior, conform unor clauze prestabilite.
5.4. Contractul este scris într-o formã accesibilã beneficiarului şi explicat acestuia într-un mod cât mai clar.
5.5. Beneficiarul/reprezentantul legal primeşte o copie a contractului de servicii.
PROGRAMUL ACTIVITĂŢILOR
Standard 6
Pregramul activitâtilor
Centrul (Furnizorul) acordã beneficiarilor servicii conform unui program prestabilit.
Rezultat
Beneficiarii participã la un program de activitãţi, desfãşurat dupã o programare şi un orar prestabilite, care rãspunde nevoilor individuale evaluate.
Condiţii minime:
6.1. Programul şi orarul activitãţilor desfãşurate la domiciliul beneficiarului sunt stabilite de comun acord cu beneficiarii/reprezentanţii lor legali.
6.2. Programul activitãţilor este prevãzut în contractul de servicii; ori de câte ori se fac modificãri ale programului, acestea fac obiectul unui act adiţional la contract.
6.3. Centrul (Furnizorul) are posibilitatea de a preveni situaţiile generate de indisponibilitatea personalului (îmbolnãviri ori alte situaţii) de a se deplasa la domiciliul beneficiarului conform programului şi orarului prestabilit, prin existenţa unui personal de rezervã.
6.4. In cazurile în care orarul nu poate fi respectat de cãtre Centru (Furnizor), acesta are obligaţia de a contacta, în timp util beneficiarul/reprezentantul acestuia şi de a stabili, de comun acord, modalitatea de rezolvare a situaţiei.
6.5. La rândul sãu, beneficiarul are obligaţia de a anunţa Centrul (Furnizorul) despre orice modificare accidentalã de orar pe care o solicitã din motive bine întemeiate (internare, decesul unei rude pânã la gradul III etc).
6.6. Centrul (Furnizorul) dispune de mijloace de comunicare (telefon ori altele) prin care fiecare beneficiar poate comunica, în timp real, cu personalul.
SISTAREA SERVICIILOR
Standard 7
Sistarea serviciilor
Centrul (Furnizorul) are şi aplicã o procedorã privind sistarea serviciilor.
Rezultat
Sistarea serviciilor se faee în condiţii de siguranţã pentru beneficiar.
Condiţii minime:
7.1. In momentul sistãrii serviciilor. Centrul (Furnizorul) întocmeşte, pentru fiecare beneficiar, o Foaie de sistare a serviciilor in care se precizeazã: data sistãrii serviciilor, motivele, persoana de contact care va putea da relaţii despre evoluţia ulterioarã a beneficiarului.
7.2. Pentru fiecare beneficiar, Centrul (Furnizorul) întocmeşte un dosar care va conţine: Fişa de evaluare/reevaluare. Planul Individualizat de Servicii şi Foaia de sistare a serviciilor; dosarul se întocmeşte în trei exemplare, dintre care unul se înmâneazã, cu semnãturã de primire, beneficiarului/reprezentantului legal sau familiei (dupã caz), al doilea se trimite, cu confirmare de primire, serviciului social local, în vederea monitorizãrii beneficiarului dupã sistarea serviciilor, iar al treilea se pãstreazã în arhiva Centrului (Furnizorului).
II. Servicii la domiciliu
Standard 8
SERVICII DE INGRIJIRE SI ASISTENTA
Standard 8
Supravegherea şi Menţinerea sãnãtãţii
Centrul (Furnizorul) asigura beneficiarilor servicii de îngrijire şi asistenţa în concordantã cu misiunea sa şi nevoile beneficiaritor.
Rezultat
Beneficiarii primesc servicii de îngrijire şi asistenţã în baza evaluãrii/reevaluãrii nevoilor individuale.
Condiţii minime:
8.1. Centrul (Furnizorul) asigurã fiecãrui beneficiar servicii de îngrijire şi asistenţã la domiciliu care au în vedere:
a) îngrijire primarã:
- ajutor pentru igiena corporalã;
- îmbrãcare şi dezbrãcare;
- igiena eliminãrilor;
- hrãnire şi hidratare;
- transfer şi mobilizare;
- deplasare în interior;
- comunicare;
- ajutor pentru prepararea şi livrarea hranei;
- efectuarea de cumpãrãturi:
- activitãţi de menaj;
- administrare şi gestionare a bugetului propriu.
b) asistenţã în menţinerea sãnãtãţii:
- sesizarea medicului de familie ori de câte ori apar modificãri ale stãrii de sãnãtate;
- sprijin în administrarea tratamentelor medicale orale prescrise;
- educaţie pentru sãnãtate (cunoştinţe minime despre igienã şi riscuri privind fumatul, drogurile, viaţa sexualã neprotejatã etc).
8.2. Centrul (Furnizorul) sprijinã accesul fiecãrui beneficiar la asistenţã medicalã generalã şi de specialitate (medic de familie, medici specialişti, cabinete etc, în cadrul comunitãţii) şi la asistenţã tehnicã adecvatã (ochelari lucrãri stomatologice, orteze, proteze etc).
8.3. Centrul (Furnizorul) asigurã monitorizarea în scop preventiv şi terapeutic a stãrii de sãnãtate somaticã şi psihicã a beneficiarilor.
8.4. Centrul (Furnizorul) realizeazã, pentru beneficiari, programe de educaţie sanitarã (împotriva fumatului, consumului de bãuturi alcoolice şi droguri, sexualã şi contraceptivã etc.) cu personal calificat propriu ori contractat din comunitate (medic, psiholog, asistent social etc).
8.5. Personalul Centrului (Furnizorului) care intrã în contact direct cu beneficiarii este obligat sa-şi efectueze controale ale stãrii de sãnãtate fizicã şi psihicã (conform prevederilor legale).
Standard 9
SERVICII DE RECUPERARE MEDICALĂ ŞI REABILITARE
Standard 9
Recuperare medicalã şi reabilitare
Centrul (Furnizorul) asigurã fiecãrui beneficiar un program de recuperare medicalã şi reabilitare care arc ca finalitate dezvoltarea autonomiei sale personale.
Rezultat
Beneficiarii desfãşoarã activitãţi de recuperare medicalã şi reabilitare conform nevoilor şi preferinţelor personale.
Conditii minime:
9.1. Centrul (Furnizorul) asigurã activitãţi de recuperare medicalã şi reabilitare în baza unui Program Individuatizat de Recuperare care constituie un capitol al Planului Individalizat de Servicii; Programul Individualizat de Recuperare este elaborat şi revizuit periodic în baza evaluãrii/reevaluãrilor efectuate pentru fiecare beneficiar.
9.2. Programul Individualizat de Recuperare se stabileşte de cãtre o echipã multidisciplinarã, cu participarea beneficiarului/reprezentantului şi familiei beneficiarului, dupã caz, în baza evaluãrii/reevaluãri lor nevoilor beneficiarului.
9.3. Activitãţile de recuperare medicalã şi reabilitare sunt efectuate de specialişti, în funcţie de diagnostic şi de condiţiile de la domiciliul beneficiarului.
9.4. Programul Individualizat de Recuperare al fiecãrui beneficiar cuprinde în mod necesar activitãţi de formare-dezvoltare a abilitãţilor de autoservire şi de îngrijire personalã şi autogospodãrire.
9.5. Structura personalului implicat în activitãţile de recuperare medicalã şi reabilitare corespunde nevoilor beneficiarilor.
9.6. Personalul Centrului (Furnizorului) încurajeazã şi sprijinã beneficiarii sã manifeste iniţiativã, sã-şi organizeze şi sã execute, pe cât posibil autonom, acţiuni şi activitãţi cotidiene, fiind luate toate mãsurile necesare pentru prevenirea riscurilor.
9.7. Centrul (Furnizorul) va avea permanent în vedere ca finalitatea activitãţilor desfãşurate cu beneficiarii sã fie reintegrarea socialã şi profesionalã.
Standard 10
INTEGRARE/REINTEGRARE SOCIALĂ
Standard 10
Integrare/Reintegrare sociala
Centrul (Furnizorul) asigurã beneficiarilor sprijin pentru a deveni membri activi şi responsabili ai comunitatii de apartenenta.
Rezultat
Beneficiarii sunt încurajaţi şi sprijiniţi sã menţinã o relaţie strânsã cu familia şi comunitatea localã.
Conditii minime:
10.1. Centrul (Furnizorul) asigurã activitãţi de integrare familialã şi comunitarã în baza unui Program de Socializare care constituie un capitol al Planului Individualizat de Servicii; acest program este elaborat şi revizuit periodic în baza evaluãrii/reevaluãrilor efectuate pentru fiecare beneficiar.
10.2. Activitãţile care vizeazã socializarea, în funcţie de nevoile individuale ale beneficiarilor, pot fi: informare; interpretare în limbaj mimico-gestual; consiliere juridicã; asistenţã socialã; pregãtire pentru viaţã independentã; consiliere pentru adaptarea locuinţei; îndrumare vocaţionalã (sprijin pentru angajare, formare, orientare şi integrare în muncã); socializare şi petrecerea timpului liber.
10.3. Centrul (Furnizorul) încurajeazã şi sprijinã beneficiarii sã menţinã şi sã dezvolte relaţia cu familia, reprezentantul legal, prietenii etc.
10.4. Centrul (Furnizorul) informeazã şi consultã familiile beneficiarilor atunci când se iau decizii importante în legãturã cu aceştia (evaluarea iniţialã/reevaluãrile, stabilirea Planului Individualizat de Servicii, drepturi, proceduri etc).
10.5. Centrul (Furnizorul) asigurã la nevoie, consiliere şi sprijin psihologic familiilor în vederea integrãrii/reintegrãrii femiliale şi comunitare a beneficiarilor.
10.6. Centrul (Furnizorul) asigurã înformarea beneficiarilor asupra drepturilor şi obligaţiilor lor în calitate de cetãţeni.
10.7. Centrul (Furnizorul) sprijinã beneficiarii sã cunoascã şi sa utilizeze serviciile comunitãţii (poştã şi comunicaţii, transport, servicii medicale şi de reabilitare, instituţii/servicii culturale şi sportive etc).
10.8. Centrul (Furnizorul) sprijinã beneficiarii sã desfãşoare activitãţi de socializare şi petrecere a timpului liber.
Standard 11
ÎNGRIJIRI MEDICALE
Standard 11
Ingrijiri medicale
Centrul (Furnizorul) acordã baneficiarilor ingrijiri medicale conform prevederilor legale.
Rezultat
Beneficiarilor care au nevoie li se acordã îngrijiri, medicale de cãtre furnizorul de servicii medicale, cu respectarea normelor legale in vigoare.
Condiţii minime:
11.1. Îngrijirile medicale sunt furnizate pe baza biletelor de recomandare eliberate de medicii specialişti din unitãţile sanitare.
11.2. Îngrijirile medicale au în vedere: administrarea medicamentelor pe cale oralã, respiratorie, tegumente, mucoase, injecţie intravenoase, injecţie intramuscularã, injecte subcutanatã, injecţie intradermicã, perfuzie; îngrijirea plãgilor: escare, stome, arsuri, picior diabetic, ulceraţii etc; prevenirea complicaţiilor bolnavilor imobilizaţi la pat: mobilizare, tapotaj, masaj, urmãrirea pacienţilor cu aparat gipsat; mãsurarea glicemiei cu glucometrii; sondaj vezical, aplicarea condomului urinar, pampers; spãlaturi, clisme, eliminarea manualã a fecaloamelor; alimentaţia pacientului cu tulburãri de deglutitie: activã, pasivã şi provocatã de sonda gastricã şi gastrostoma.
11.3. Centrul (Furnizorul) ţine evidenţa serviciilor medicale furnizate beneficiarului, într-un document special - Fişa medicalã - care cuprinde cel puţin urmãtoarele: tipul serviciului medical acordat, data şi ora acordãrii, durata şi evoluţia stãrii de sãnãtate.
11.4. Centrul (Furnizorul) asigurã monitorizarea tuturor schimbãrilor privind starea de sãnãtate a beneficiarilor, spontanã sau ca efect al medicaţiei şi le comunicã familiei/medicului de familie/altor instituţii contractate pentru servicii medicale. În caz de urgenţã medicalã, se anunţã Salvarea.
11.5. În cazul decesului unui beneficiar, medicamentele acestuia se pãstreazã pânã la stabilirea cauzelor decesului.
III. Drepturi - etica
Standarde 12 'ad13
CODUL DREPTURILOR BENEFICIARILOR
Standard 12 Codul drepturilor beneficiarilor
Centrul (Furnizorul) respectã drepturile beneficiarilor în procesul de furnizare a serviciilor.
Rezultat
Beneficiarii sunt trataţi de întregul personal în procesul de furnizare a serviciilor, cu respectarea prevederilor scrise privind drepturile acestora.
Condiţii minime:
12.1. Drepturile beneficiarilor sunt prevazute în Codul drepturilor beneficiarilor.
12.2. Codul drepturilor beneficiarilor le garanteazã acestora urmãtoarele drepturi:
(01) de a fi informaţi (ei şi reprezentanţii lor), cu privire la drepturile şi responsabilitãţile în calitate de beneficiari ai serviciilor Centrului (Furnizorului), de a participa şi de a fi consultaţi cu privire la toate deciziile care îi privesc;
(02) de a-şi desfaşura activitãţile într-un mediu fizic accesibil, sigur, funcţional şi intim;
(03) de a decide şi a-şi asuma riscurile (direct sau prin reprezentanţi legali) în toate aspectele vieţii lor şi de a'adşi exprima liber opţiunile;
(04) de a gândi şi acţiona autonom, cu respectarea drepturilor celorlalţi membri ai comunitãţii;
(05) de a fi informaţi cu privire la starea lor de sãnãtate;
(06) de a consimţi, prin contract, asupra serviciilor acordate la domiciliu;
(07) de a beneficia de serviciile menţionate în contract;
(08) de a li se pãstra toate datele personale în siguranţã şi confidenţialitate; excepţiile de la regulã sunt consemnate în scris, în acord cu beneficiarii sau cu reprezentanţii lor;
(09) de a nu fi abuzaţi, neglijaţi, abandonaţi sau pedepsiţi, hãrţuiţi sau exploataţi sexual;
(10) de a face sugestii şi reclamaţii fãrã teamã de represalii;
(11) de a nu fi exploataţi economic (abuzuri privind banii, proprietãţile, pretenţii ce depãşesc taxele convenite pentru servicii etc);
(12) de a nu li se impune restricţii de naturã fizicã sau psihicã, în afara celor stabilite de medic sau alt personal calificat şi a celor convenite prin contractul de servicii, regulamentul de organizare şi funcţionare sau regulamentul de ordine interioarã;
(13) de a fi trataţi şi de a avea acces la toate serviciile sociale, farã discriminare;
(14) de a beneficia de intimitate;
(15) de a-şi manifesta şi exercita liber orientãrile şi interesele culturale, etnice, religioase, sexuale etc, conform legii;
(16) de a-şi dezvolta talentele şi abilitãţile; de a fi sprijiniţi pentru a se angaja în muncã;
(17) de a-şi utiliza aşa cum doresc lucrurile personale;
(18) de a'adşi gestiona aşa cum doresc resursele financiare, cu excepţia cazurilor de restricţie legalã;
(19) de a fi anunţaţi în scris şi de a putea fi audiaţi cu 28 de zile lucrãtoare înainte, dacã vor excluşi de la accesul la activitãţile Centrului (Furnizorului) (cazuri de sistare a serviciilor ori rezilierea unilateralã a contractului de servicii);
(20) de a fi excluşi de la accesul la servicii numai:
- din raţiuni de ordin medical;
- la dorinţa beneficiarului;
- în cazul în care cerinţele de abilitare/reabilitare ale beneficiarului depãşesc posibilitãţile (Centrului) Furnizorului;
- în cazul pierderii autorizaţiei de funcţionare de cãtre (Centru) Furnizor.
(21) de a practica cultul religios ales;
(22) de a nu desfaşura activitãţi lucrative, în folosul Centrului (Furnizorului), împotriva voinţei lor;
(23) de a avea acces la toate informaţiile care îi privesc, deţinute de Centru (Furnizor);
(24) de a se implica şi a participa la toate deciziile care îi privesc;
(25) de a fi informaţi la zi, în mod complet şi accesibil (în format clasic sau adaptat), despre politica şi procedurile Centrului (Furnizorului) şi a-şi putea exprima liber opiniile în legãturã cu acestea;
(26) de a fi informaţi cu privire la toate activitãţile desfãşurate de Centru (Furnizor);
(27) de a fi consultaţi cu privire la serviciile furnizate (inclusiv dreptul de a refuza unele servicii, în anumite circumstanţe stabilite prin contractul de servicii);
(28) de a fi trataţi individualizat pentru o valorizare maximalã a potenţialului personal;
(29) de a primi rãspuns îa solicitãrile, opiniile exprimate.
RELAŢIA PERSONALULUI CU BENEFICIARII
Standard 13
Relatia personalului cu beneficiarii
Centrul (Furnizorul) deţine şi aplicã o procedurã privind relaţia persanalului cu beneficiarii conformã cu normele deontologice şi cu lgislaţia in vigoarea
Rezultat
Beneficiarii sunt întregul personal, în procesul de furnizare a serviciilor, cu onestitate şi respect.
Condiţii minime:
13.1. Personalul cunoaşte şi respectã Codul drepturilor beneficiarilor.
13.2. Personalul cunoaşte şi respectã procedura Centrului (Furnizorului) privind relaţia cu beneficiarii.
13.3. Centrul (Furnizorul) informeazã beneficiarii/reprezentanţii legali, familiile beneficiarilor asupra procedurii privind relaţia personalului cu beneficiarii.
13.4. Personalul de specialitate cunoaşte particularitãţile individuale legate de tipul şi gradul de handicap al beneficiarilor, astfel încât sã poatã stabili o comunicare şi relaţii adecvate cu aceştia.
IV. Reclamatii si protectie
Standarde 14-16
RECLAMAŢII
Standard 14
Reclamaţii
Centrul (Furnizorul) deţine şi aplicã o procedura privind înregistrarea şi rezolvarea sesizãrilor/reclamaţiilor.
Rezultat
Beneficiarii cunosc medalitãţile de efectuare a reclamaţiilor; sunt soluţionate cu promptitudine şi corectitudine.
Condiţii minime:
14.1. Centrul (Furnizorul) informeazã în scris beneficiarii/reprezentantii legali, chiar de la admiterea beneficiarilor, asupra procedurii privind sesizãrile şi reclamaţiile: cui se adreseazã, cum se face reclamaţia/sesizarea, care sunt termenele de rãspuns, cum se rãspunde la sesizare, cine se va ocupa de rezolvarea cazului.
14.2. Centrul (Furnizorul) pune la dispoziţia beneficiarilor procedura privind efectuarea reclamaţiilor, într-un format şi la un nivel accesibil, în funcţie de tipul şi gradul de handicap (scriere Braille, casete audio etc.).
PROTECŢIE ÎMPOTRIVA ABUZURILOR ŞI NEGLIJĂRII
Standard 15
Protectie împotriva abuzurilor si neglijarii
Centrul (Furnizorul) deţine şi aplicã o procedura privind protecţia beneficiarilor împotriva abuzului (fizic, psihic, sexual, material sau financiar), neglijãrii, discriminãrii, a tratamentului degradant sau inuman - fapte comise deliberat sau din ignoranţã.
Rezultat
Beneficiarii sunt protejaţi împotriva abuzului, neglijãrii sau tratamentului inuman sau degradant.
Condiţii minime:
15.1. Centrul (Furnizorului) asigurã informarea personalului şi beneficiarilor/reprezentanţilor lor legali (prin modalitãli accesibile, dupã caz) asupra procedurilor cu privire la prevenirea, identificarea, semnalarea, evaluarea şi soluţionarea suspiciunilor sau acuzaţiilor de abuz/neglijenţã asupra beneficiarilor.
15.2. Conducerea Centrului (Furnizorului) încurajeazã şi sprijinã beneficiarii sã sesizeze orice formã de abuz din partea personalului.
15.3. Angajaţii care identificã situaţii de abuz, neglijare sau exploatare a unui beneficiar, au obligaţia de a înştiinţa imediat conducerea Centrului (Furnizorului care ia mãsurile conform legii (anunţã, dupã caz, salvarea, poliţia, procuratura etc).
15.4. Centrul (Furnizorul) deţine un Registru privind protecţia împotriva abuzurilor în care personalul responsabilizat consemneazã situaţiile sesizate precum şi mãsurile ce au fost luate; acestea sunt consemnate şi în dosarul beneficiarului.
NOTIFICAREA INCIDENTELOR DEOSEBITE
Standard 16
Notificarea incidentelor deosebite
Centrul (Furnizorul) are şi aplicã o procedura de notificare a incidentetor deosebite, petrecute în procesul de furnizare a serviciilor.
Rezultat
Familia reprezentantul legal al beneficiarului precum şi alţi factori direct interesaţi, conform legii sunt anunţaţi în cel mai scurt timp, asupra incidentelor deosebite care afecteazã siguranţa beneficiarilor.
Condiţii minime:
16.1. Conducerea Centrului (Furnizorului) informeazã, în scris, factorii direct interesaţi (reprezentantul legal, familia, poliţia, alte instituţii etc. dupã caz) în legãturã cu toate incidentele deosebite (petrecute în procesul de furnizare a serviciilor) care afecteazã beneficiarii şi verificã faptul cã notificarea a fost trimisã în maximum 24 de ore; notificãrile efectuate şi mãsurile întreprinse pentru rezolvarea problemelor notificate sunt consemnate de personalul responsabilizat în dosarul beneficiarului.
16.2. Se notificã cel puţin urmãtoarele evenimente: a) decesul unui beneficiar în timpul acordãrii serviciilor, inclusiv circumstanţele în care s-a produs; b) îmbolnãvirile, conform normelor sistemului de sãnãtate; c) rãniri sau vãtãmãri importante ori accidente; d) contravenţii şi iinfractiuni; e) orice acuzaţii privind comportamentul inadecvat al unui membru al personalului; f) modificarea accidentalã a programului/orarului activitãţilor; g) orice alte evenimente petrecute în timpul furnizãrii serviciilor care afecteazã siguranţa beneficiarilor ori a personalului.
V. Resurse umane
Standarde 17-19
STRUCTURA ŞI CALIFICAREA PERSONALULUI
Standard 17
Structura si calificarea personalului
Centrul (Furnizorul) dispune de o structurã de personal în concordanţã cu misiunea lui, cu nevoile beneficiarilor şi cu normele legale în vigoare.
Rezultat
Beneficiarii sunt asistaţi de personal suficient.
Condiţii, minime:
17.1. Structura de personal a Centrului (Furnizorului) asigurã desfãşurarea efectivã şi eficientã a activitãţilor din cadrul procesului de furnizare a serviciilor.
17.2. Structura de personal a Centrului (Furnizorului) corespunde, din punct de vedere numeric şi al calificãrii, cerinţelor de calitate ale standardelor din domeniu; va exista şi un numãr adecvat de personal care asigurã suplinirile (cazurile în care personalul titular este indisponibil).
17.3. Structura de personal este descrisã în organigrama Centrului (Furnizorului); aceasta precizeazã organizarea pe compartimente, servicii etc. a personalului Centrului (Furnizorului) precum şi relaţiile de subordonare/colaborare dintre acestea.
17.4. Centrul (Furnizorul) elaboreazã şi revizuieşte periodic organigrama, pentru a rãspunde dinamicii cerinţelor beneficiarilor.
17.5. Centrul (Furnizorul) poate sã utilizeze personal voluntar; acesta nu este inclus în organigramã şi nu poate prelua responsabilitãţile personalului retribuit.
17.6. Pentru fiecare poziţie din organigramã existã o fişã a postului în care sunt prevãzute rolul şi responsabilitãţile angajatului,
17.7. Fiecare angajat are calificarea, competenţa, experienţa şi calitãţile solicitate de fişa postului.
17.8. Fiecare angajat are obligaţia de a cunoaşte şi respecta prevederile fişei postului pe care îl ocupã.
17.9. Centrul (Furnizorul) ţine o evidenţã clarã a prezenţei personalului la domiciliile beneficiarilor, în conformitate cu programul şi orarul prestabilit; repartizarea personalului se efectueazã într-o manierã flexibilã, pentru a asigura continuitatea procesului de furnizare a serviciilor şi respectarea standardelor de calitate în domeniu.
17.10. Centrul (Furnizorul) asigurã, pe cât posibil, stabilitatea personalului care lucreazã direct cu beneficiarii, pentru a realiza continuitatea activitãţilor şi confortul afectiv al beneficiarilor în procesul de furnizare a serviciilor.
17.11. În repartizarea personalului care lucreazã nemijlocit cu beneficiarii, conducerea Centrului (Furnizorului) va ţine seama, pe cât posibil de afinitãţile dintre lucrãtori şi beneficiari, prioritate având preferinţele beneficiarilor.
SELECŢIA, ANGAJAREA ŞI PROMOVAREA PERSONALULUI
Standard 18
Selecţia angajarea si promovarea personalului
Centrul (Furnizorul) aplicã prevederi scrise privind selectia, angajarea şi promovarea personalului conforme cu tipul şi misiunea Centrului (Furnizorului) şi cu legislaţia în vigoare.
Rezultat
Centrul (Furnizorul) selecteazã angajeazã şi promoveazã personalul pe criterii de competenţã şi cu respectarea legalitãţii.
Condiţii minime:
18.1. Angajarea/promovarea personalului se realizeazã conform criteriilor de competenţã ale postului (calificare, experienţã, abilitãţi profesionale, atitudini, motivaţie etc).
18.2. Centrul (Furnizorul) se asigurã cã personalul care lucreazã direct cu beneficiarii are o condiţie bunã de sãnãtate (probatã cu documente medicale, conform legislaţiei în vigoare).
18.3. Centrul (Furnizorul) utilizeazã personal voluntar numai în urma verificãrii recomandãrilor solicitate; se solicitã inclusiv cazier judiciar.
PERFECŢIONAREA PERSONALULUI
Standard 19
Perfecţionarea personalului
Centrul (Furnizorul) are şi aplica o planificare privind perfecţionarea continuã a personalului, în acord cu misiunea sa şi cu legislaţia în vigoare.
Rezultat
Personalul Centrului (Furnizorului) este inclus în programe de perfecţionare profesionalã.
Condiţii minime:
19.1. Centrul (Furnizorul) elaboreazã anual şi aplicã un Plan de perfecţionare profesionala.
19.2. Centrul (Furnizorul) asigurã fiecãrui angajat 5 zile (retribuite) pe an, pentru activitãţi de perfecţionare.
19.3. Centrul (Furnizorul) identificã oportunitãţile de perfecţionare a personalului în vederea creşterii competenţei acestuia în procesul de furnizare a serviciilor.
19.4. Centrul (Furnizorul) asigurã pentru personal anual sau ori de câte ori este nevoie, sesiuni de instruire în domeniul protecţiei persoanelor cu handicap.
VI. Organizare si administrare
Standardele 20 - 26
CADRUL DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE
Standardul 20
Cadrul de organizare şi functionare
Centrul (Furnizorul) respectã normele legale în vigoare in ceea ce priveşte organizarea şi funcţionarea instituţiei.
Rezultat
Centrul (Furnizorul) este organizat şi funcţioneaza în baza normelor legale în vigoare şi a reglementarilor proprii de uz intern.
Condiţii minime:
20.1. Centrul (Furnizorul) are şi aplicã un Regulament de Organizare şi Funcţionare, conform prevederilor legale în vigoare.
20.2. Centrul (Furnizorul) are şi aplicã un Regulament Intern.
20.3. Centrul (Furnizorul) are şi aplicã un Manual de proceduri (vezi standard 1) care cuprinde procedurile aplicate în procesul de acordare a serviciilor (admitere, evaluare, drepturi, planificarea serviciilor, asistenţã reclamaţii şi protecţie, sistarea serviciilor etc.) în vederea îndeplinirii misiunii sale.
20.4. Conducerea Centrului (Furnizorului) asigurã monitorizarea şi actualizarea, dupã necesitãţi, a regulamentelor, procedurilor, regulilor de practicã etc.
20.5. Conducerea Centrului (Furnizorului) se asigurã cã personalul cunoaşte documentele privind regulamentele şi procedurile în vigoare.
20.6. Centrul (Furnizorul) asigurã accesul beneficiarilor/reprezentanţilor legali la documentele privind regulamentele şi procedurile în vigoare, într-o forma accesibilã, în funcţie de handicap, iar personalul are obligaţia de a transmite beneficiarilor aceste informaţii.
PERSONAL DE CONDUCERE
Standard 21
Personal de conducere
Personalul de conducere al Centrului (Furnizorolui) are calificarea, competenţa şi experienţa necesare pentru a asigura un management de calitate.
Rezultat
Centrul (Furnizorul) este condus de un personal competent angajat conform normelor legale în vigoare.
Condiţii minimei:
21.1. Coordonatorul activitãţii derulate de Centru (Furnizor) trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii: diplomã de licenţã în învãţãmântul superior de lungã duratã sau, dupã caz, de scurtã duratã, experienţã şi/sau pregãtire în domeniul protecţiei sociale: în situaţii bine fundamentate, coordonatorul poate fi şi absolvent de invatamant liceal cu diplomã de bacalaureat, cu experienţa certificatã printr-un curs de formare în domeniul îngrijirilor la domiciliu.
21.2. Coordonatorul activitãţii derulate de Centru (Furnizor) are obligaţia de a se perfecţiona continuu, atât sub raport managerial cât şi în ceea ce priveşte cunoaşterea problematicii persoanelor cu handicap.
PLANIFICARE - DEZVOLTARE
Standard 22
Planificare - dezvoltare
Conducerea Centrului (Furnizorului) gestioneazã activitãţile în baza unei planificãri riguroase menite sã conducã la realizarea misiunii, cu respeetarea normelor legale în vigoare.
Rezultat
Centrul (Furnizorul) deţine şi aplicã o planificare a activitaţii, conform normelor legale în vigoare.
Condiţii minime:
22.1. Centrul (Furnizorul) elaboreazã, în baza legislaţiei în vigoare, un document cadru - numit Proiect instituţional care cuprinde cel puţin urmãtoarele: a) tipul şi misiunea serviciilor; b) principiile directoare; c) grupul ţintã de beneficiari şi nevoile specifice; d) serviciile destinate grupului de beneficiari; e) obiectivele de dezvoltare instituţionalã, pe 3 ani; g) scopul şi obiectivele serviciilor; h) resursele umane, materiale şi financiare reale (care existã) şi posibile (care ar putea fi mobilizate).
22.2. In vederea elaborãrii Proiectului instituţional. Centrul (Furnizorul) realizeazã o analizã a situaţiei serviciilor din punctul de vedere al gradului de implementare a prezentelor standarde minime de calitate şi consemneazã analiza într-un Raport de autoevaluare.
22.3. Proiectul instituţional şi Raportul de autoevaluare sunt aduse la cunoştinţa întregului personal
22.4. Centrul (Furnizorul) elaboreazã anual şi duce la îndeplinire un Plan de activitate, care cuprinde: calendarul activitãţilor (termene), scop şi obiective, resurse alocate, responsabilitãţi, indicatori privind monitorizarea rezultatelor; scopul şi obiectivele planului vor fi centrate pe satisfacerea nevoilor beneficiarilor.
22.5. Conducerea Centrului (Furnizorului) îndrumã personalul şi monitorizeazã îndeplinirea Planului de activitate, în limitele resurselor alocate, în termenele şi conform indicatorilor stabiliţi.
22.6. Planul de activitate şi Proiectul instituţional stau la baza elaborãrii/revizuirii celorlalte documente utilizate de Centru (Furnizor) - Regulamentul Intern, Regulamentul de Organizare şi Funcţionare, Manual de Proceduri etc.
EVALUAEE ŞI CONTROL
Standard 23
Evaluare şi control
Centrul (Furnizorul) utilizeaza, în baza prerogativelor legale, un sistem coerent de evaluare şi control, orientat pe îmbunãtãţirea rezultatelor activitãţii.
Rezultat
Serviciile sunt monitorizate sistematic, eficient şi pe principii de transparentã.
Condiţii minime:
23.1. Controlul şi evaluarea au ca obiect: calitatea prestaţiei personalului, calitatea activitãţilor şi serviciilor.
23.2. Centrul (Furnizorul) defineşte un set clar de indicatori mãsurabili pentru evaluarea -rezultatelor procesului de furnizare a serviciilor.
23.3. Centrul (Furnizorul) promoveazã activitãţi de mãsurare a satisfacţiei beneficiarilor şi a familiilor acestora, a personalului şi a celorlalte grupuri de interes.
23.4. Centrul (Furnizorul) realizeazã activitãţi de raportare, publicare, diseminare a rezultatelor conform normelor legale şi regulamentelor interne.
23.5. Centrul (Furnizorul) elaboreazã, la finele fiecãrui an, un Raport de activitate; raportul este public şi este redactat într-o manierã accesibilã tuturor celor interesaţi.
COMUNICARE INTERNĂ
Standard 24
Comunicare interna
Centrul (Furnizorul) promoveazã mãsuri eficiente de comunicare instituţionalã internã.
Rezultat
Centrul (Furnizorul) este condus pe principii de transparenţã, deschidere, participare, a tuturor celor implicaţi în furnizarea serviciilor.
Condiţii minime:
24.1. Conducerea Centrului (Furnizorului) informeazã personalul cu privire la: strategiile şi politicile sociale din domeniu; noile reglementãri legislative în domeniu.
24.2. Fiecare angajat îşi cunoaşte colaboratorii pe baza fişei postului şi a altor documente interne.
24.3. Conducerea Centrului (Furnizorului) utilizeazã modalitãţi operaţionale de comunicare între membrii echipei de personal implicaţi în procesul de furnizare a serviciilor precum şi între aceştia şi beneficiari.
COMUNICARE ŞI PARTENERIAT
Standard 25
Comunicare şi parteneriat
Centrul (Furnizorul) are şi aplicã o strategie de relaţii publice.
Rezultat
În vederea creşterii calitãţii serviciilor oferite, Centrul (Furnizorul) are şi dezvoltã o politicã de colaborare activã cu alte instituţii.
Condiţii minime:
25.1. Centrul (Furnizorul) are desemnatã una sau mai multe persoane pentru a rãspunde de realizarea activitãţilor de "relatii publice".
25.2. Centrul (Furnizorul) are şi aplicã o politicã de comunicare şi colaborare cu organismele de coordonare-finantare (centrale, judeţene, locale, dupã caz).
25.3. Centrul (Furnizorul) are şi aplicã o politicã de comunicare şi colaborare cu instituţiile sociale, de ocrotire a sãnãtãţii, culturale, religioase etc. din comunitate.
25.4. Centrul (Furnizorul) are şi aplicã o politicã de comunicare şi colaborare cu organizaţiile neguvernamentale implicate în asistenţa socialã a persoanelor cu handicap.
25.5. Centrul (Furnizorul) deţine şi utilizeazã materiale pentru promovarea imaginii proprii în comunitate (ex: materiale tipãrite, casete video, audio, paginã WEB etc).
25.6. Centrul (Furnizorul) întreprinde demersuri pentru conceperea şi derularea unor proiecte cu finanţare internã şi/sau internaţionalã, conforme cu misiunea sa.
ÎNREGISTRAREA ŞI ARHIVAREA DATELOR
Standard 26
Înregistrarea şi arhivarea datelor
Centrul (Furnizorul) efectueazã înregistrarea, utilizarea şi arhivarea datelor conform legislatiei în vigoare şi normelor metodologice interne.
Rezultat
Înregistrarea, utilizarea şi arhivarea datelor respectã normele legale în vigoare.
Condiţii minime:
26.1. Înregistrarea şi arhivarea datelor se efectueazã cu promptitudine, în conformitate cu normele legale în vigoare.
26.2. Centrul (Furnizorul) asigurã pãstrarea şi utilizaira datelor privind beneficiarii, în regim de confidenţialitate, conform normelor legale în vigoare.
26.3. Centrul (Furnizorul) asigurã accesul necondiţionat al beneficiarilor/reprezentanţilor legali la datele care îi privesc.
GLOSAR
Beneficiar - persoana adultã cu handicap.
Cerinţe speciale (nevoi speciale) - cerinţe specifice ale persoanei cu handicap, deteminate de existenţa handicapului, de natura şi gravitatea acestuia.
Contract (de servicii) - înţelegere, acord scris care produce efecte juridice, între un furnizor de servicii sociale şi un beneficiar, prin care se stipuleazã drepturile şi obligaţiile fiecãreia dintre pãrţi.
Egalitate de şanse - acces liber şi egal al persoanelor cu handicap la resursele comunitãţii.
Egalizarea şanselor - proces în care sunt implicaţi o multitudine de "actori sociali", prin care se tinde cãtre realizarea egalitãţii de şanse (vezi Egalitate de şanse).
Evaluare (a cerinţelor) - proces prin care o echipã multidisciplinarã de specialişti stabileşte cerinţele de îngrijire, asistenţã, recuperare etc. ale unei persoane (cu handicap) în vederea instituirii unor mãsuri terapeutice individualizate; acest proces se realizeazã pe trei direcţii de abordare: medicalã, psihologicã şi socialã.
Foaie de sistare a serviciilor - document întocmit în momentul sistãrii serviciilor, care cuprinde date despre starea generalã a beneficiarului, date comparative despre starea acestuia în momentul sistãrii serviciilor în raport cu starea din momentul admiterii, recomandãri pentru viitor.
Furnizorii de servicii sociale pot fi persoane fizice sau juridice, publice ori private, dupã cum urmeazã:
- serviciul public de asisienţã socialã la nivel judetean şi local;
- alte servicii publice la nivel judeţean sau local;
- unitãţi de asistenţã medico-sociala;
- institutii publice care dezvoltã comparitimente de asistenţã socialã;
- asociaţii şi fundaţii culte religioase şi orice alte forme organizate ale societãţii civile;
- persoane fizice autorizate în condiţiile legii;
- filiale şi sucursale ale asociaţiilor şi fundaţiilor internaţionale recunoscute in conformitate cu legislaţia în vigoare;
- organizaţii internaţionale de profil.
(...) Furnizorii de servicii sociale pot organiza şi acorda servicii sociale numai dacã sunt acreditaţi în condiţiile legii
Individualizare - tratare individualã a beneficiarilor în procesul de furnizare a serviciilor (evaluarea nevoilor, planificarea serviciilor etc.).
Integrare familialã - participare la viaţa familiei; atitudine de acceptare a persoanei cu handicap de cãtre familie.
Integrare/includere/incluziune comunitara - acces şi participare a persoanei cu handicap la viaţa comunitãţii de apartenenţã.
Manager de caz - lucrãtor, în cadrul unui serviciu social specializat, care coordoneazã derularea planului individualizat de servicii, pentru unul sau mai mulţi beneficiari.
Manual de proceduri - document ce cuprinde toate procedurile aplicate în cadrul instituţiei de asistenţã socialã, în procesul de furnizare a serviciilor cãtre beneficiar (admitere, evaluare, ieşire, reclamaţii şi protecţie etc), în vederea îndeplinirii misiunii serviciului social specializat.
Normalizare - ansamblu de mãsuri şi acţiuni de naturã sã asigure persoanelor cu handicap o viatã cât mai apropiatã de normele comunitãţii de apartenenţã.
Program/orar zilnic - intervalul de timp zilnic, stabilit pentru desfãşurarea activitãţilor cu beneficiarii.
Persoane cu handicap - sunt acele persoane cãrora mediul social, neadaptat deficienţelor lor fizice, senzoriale, psihice, mentale şi/sau asociate le împiedicã total sau le limiteazã accesul cu şanse egale la viaţa socieiãţii, necesitând mãsuri de protecţie în sprijinul integrãrii şi incinziunii sociale.
Plan Individualizat de Servicii - document elaborat de o echipã multidisciplinarã cu participarea beneficiarilui/reprezentantului sãu legal, în care sunt precizate obiectivele pe termen mediu şi scurt, precizând modalitãţile de intervenţie şi sprijin pentru o persoanã cu handicap.
Plan anual/planificare anualã - ansamblul de documente prin care sunt planificate serviciile la domiciliu pe perioada unui an calendaristic.
Procedurã - conţine, de regulã, scopurile şi domeniul de aplicare al unei activitãţi; conţinutul activitãţii: cine, când, unde şi cum realizeazã activitatea; ce materiale, echipamen-te şi documente trebuie utilizate; cum trebuie controlatã şi înregistratã activitatea.
Program Individualizat de îngrijire - este un capitol al Planului Individualizat de Servicii care precizeazã coordonatele serviciilor de îngrijire 'ad hrãnire, igienã personalã, supravegherea şi menţinerea sãnãtãţii, petrecere a timpului liber - (vezi Plan Individualizat de Servicii).
Program Individualizat de Recuperare - este un capitol al Planului individualizat de Servicii; precizeazã coordonatele serviciilor de recuperare medicalã şi reabilitare: obiective, activitãţi, responsabilitãţi etc. (vezi Plan Individualizat de Servicii).
Program Individualizat de Socializare - este un capitol al Planului Individualizat de Servicii; precizeazã coordonatele serviciilor de integra'ad reintegrare familialã şi comunitarã: obiective, activitãţi, responsabilitãţi etc. (vezi Plan Individualizat de Servicii).
Reprezentant (legal al beneficiarului)- pãrintele sau persoana desemnatã potrivit legii sã exercite drepturile şi sã îndeplineascã obligatiile fata de persoana cu handicap, atunci cand acesta nu se poate reprezenta singur.
Rezultat - efect asteptat, obtinut ca urmare a aplicarii unui standard de calitate.
Servicii sociale - au drept scop mentinerea, refacerea sau dezvoltarea capacitatilor individuale pentru depasirea unei situatii de nevoie sociala.
Serviciile sociale (...) sunt urmatoarele:
a) recuperare si reabilitare;
b) suport si asistenta pentru familiile si copiii aflati in dificultate;
c) educatie informarea extracurriculara pentru copii si adulti, in functie de nevoia fiecarei categorii;
d) asistenta si suport pentru persoanele varstnice, inclusiv pentru persoanele varstnice dependente;
e) asistenta si suport pentru categoriile definite;
f) sprijin si orientare pentru integrarea, readaptarea si reeducarea profesionala;
g) ingrijire social-medicala pentru persoanele aflate in dificultate, inclusiv paleative pentru persoanele aflate in fazele terminale ale unor boli;
h) mediere sociala;
i) consiliere in cadrul institutionalizat, in centre de informare si consiliere;
j) orice alte masuri si actiuni care au drept scop mentinerea, refacerea sau dezvoltarea capacitatilor individuale pentru depasirea unei situatii de nevoie sociala.
Serviciile sociale se realizeaza printr-un ansamblu complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale, individuale, familiale sau de grup, in vederea prevenirii si depasirii unor situatii de dificultate, vulnerabilitate sau dependenta pentru prezervarea autonomiei si protectiei persoanei (cu handicap n. n.), pentru prevenirea marginalizarii si excluziunii sociale, pentru promovarea incluziunii sociale si in scopul cresterii calitatii vietii.
Beneficiarii acestor servicii pot fi: copii, persoane varstnice, persoane cu handicap, persoane dependente de consumul de droguri, alcoolul sau alte substante toxice, persoane care au pãrãsit penitenciarele, familii monoparentale, persoane afectate de violenţa în familie, victime ale traficidui de fiinţe umane, persoane infectate sau bolnave HIV/SIDA, fãrã venituri sau cu venituri mici, imigranţi, persoane fãrã adãpost, bolnavi cronici, persoane care suferã de boli incurabile, precum şi alte persoane aflate în situaţii de nevoie specialã.
Solicitant (de servicii) - persoana cu handicap care, direct sau prin reprezentantul sãu legal, solicitã sã devinã beneficiar al asistenţei sociale oferite de un furnizor de servicii sociale.
Viaţã îndependentã/autonomã - exercitarea controlului deplin şi responsabil asupra propriei vieţi.
Voluntariat - activitate de interes public desfaşuratã de persoane fizice, denumite voluntari, în cadrul unor raporturi juridice, altele decât raportul juridic de muncã şi raportul juridic civil de prestare a unei activitãţi remunerate.
LISTA DOCUMENTELOR
aferente STANDARDELOR MINIME DE CALITATE pentru serviciile sociale la domiciliu pentru persoane adulte cu handicap
1. Ghidul beneficiarului (vezi standard 1)
2. Manual de proceduri (vezi standard 1)
2.1. Procedurã privind admiterea beneficiarului (vezi standard 2)
2.2. Procedurã privind evaluarea iniţiala/reevaluarea beneficiarilor (vezi standard 3)
2.3. Procedurã privind sistarea serviciilor (vezi standard 7)
2.4. Procedurã privind relaţia personalului cu beneficiarii (vezi standard 13)
2.5. Procedurã privind înregistrarea şi rezolvarea sesizãrilor/reclamaţiilor (vezi standard 14)
2.6. Procedurã privind protecţia împotriva abuzurilor (vezi standard 15)
2.7. Procedurã privind notificarea incidentelor deosebite (vezi standard 16)
3. Fişã de evaluare (a beneficiarului) (vezi standard 3)
4. Plan Individualizat de Servicii (vezi standard 4)
4.1. Program Individualizat de îngrijire (vezi standard 8)
4.2. Program Individualizat de Recuperare (vezi standard 9)
4.3. Program Individualizat de Socializare (vezi standard 10)
5. Fişa medicalã (vezi standard 11)
6. Foaie de sistare a serviciilor (vezi standard 7)
7. Codul drepturilor beneficiarilor (vezi standard 12)
8. Registru privind protecţia împotriva abuzurilor (vezi standard 15)
9. Plan de perfecţionare profesionalã (vezi standard 19)
10. Regulament de organizare şi funcţionare (vezi standard 20)
11. Regulament intern (vezi standard 20)
12. Proiect instituţional (vezi standard 22)
13. Plan de activitate (vezi standard 22)
14. Raport de autoevaluare a gradului de implementare a standardelor (vezi standard 22)
15. Raport de activitate (vezi standard 23)
_________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: