Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 17 din 2 martie 2022  pentru modificarea şi completarea Regulamentului privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 59/2013     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 17 din 2 martie 2022 pentru modificarea şi completarea Regulamentului privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 59/2013

EMITENT: Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 216 din 4 martie 2022
    Având în vedere dispoziţiile art. 25 alin. (13) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. II alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 143/2021 pentru modificarea şi completarea Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, precum şi pentru modificarea unor acte normative,
    în temeiul prevederilor art. 5 alin. (1) lit. c) şi ale art. 9 alin. (1) lit. q) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2012, cu modificările şi completările ulterioare,
    preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite prezentul ordin.
    ART. I
    Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 59/2013, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 517 şi 517 bis din 19 august 2013, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 1
    (1) Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, denumit în continuare Regulament, stabileşte etapele şi procedurile necesare pentru racordarea instalaţiilor utilizatorilor la reţelele electrice de interes public pentru transportul şi distribuţia energiei electrice.
    (2) Operatorul de transport şi de sistem, operatorii de distribuţie titulari de licenţă, orice persoană care deţine o reţea electrică de distribuţie proprie amplasată pe domeniul public/privat, precum şi comunităţile de energie ale cetăţenilor care gestionează reţele de distribuţie a energiei electrice, denumiţi în continuare operatori de reţea, au obligaţia să asigure racordarea instalaţiilor utilizatorilor, în condiţiile prevăzute de prezentul regulament."

    2. La articolul 2 alineatul (1) litera a), după punctul (vi) se introduce un nou punct, punctul (vii), cu următorul cuprins:
    "(vii) loc de consum cu instalaţii de producere a energiei electrice din surse regenerabile cu puterea instalată mai mare de 400 kW pe loc de consum, deţinut de un prosumator."

    3. La articolul 2 alineatul (1) litera b), după punctul (vi) se introduce un nou punct, punctul (vii), cu următorul cuprins:
    "(vii) loc de consum cu instalaţii de producere a energiei electrice din surse regenerabile cu puterea instalată mai mare de 400 kW pe loc de consum, deţinut de un prosumator."

    4. La articolul 2 alineatul (1) litera c), după punctul (vi) se introduce un nou punct, punctul (vii), cu următorul cuprins:
    "(vii) locurilor de consum cu instalaţii de producere a energiei electrice din surse regenerabile cu puterea instalată mai mare de 400 kW pe loc de consum, deţinute de prosumatori."

    5. La articolul 2, după alineatul (5) se introduc două noi alineate, alineatele (6) şi (7), cu următorul cuprins:
    "(6) Racordarea la reţelele electrice de distribuţie a punctelor de reîncărcare pentru vehicule electrice, private şi cu acces public, deţinute de utilizatori, se aprobă de către operatorul de distribuţie conform unei proceduri aprobate de ANRE.
(7) Nu face obiectul prezentului regulament racordarea instalaţiilor de stocare a energiei electrice şi a punctelor de reîncărcare pentru vehicule electrice deţinute de operatorii de reţea în baza derogării acordate conform art. 32^1, art. 45 alin. (7) şi art. 46^1 din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, după caz. Integrarea în reţelele proprii a respectivelor instalaţii se realizează similar cu integrarea oricăror alte elemente din reţeaua respectivă."

    6. La articolul 12, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Cererea şi documentaţia anexată acesteia se pot trimite prin una dintre următoarele modalităţi:
    a) direct/prin poştă la centrele teritoriale de relaţii cu utilizatorii ale operatorului de reţea;
    b) în format electronic, scanate, la adresa de e-mail/serviciul online pentru racordare pusă/pus la dispoziţie de operatorul de reţea, cu condiţia înregistrării automate a documentelor."

    7. La articolul 14 alineatul (1), după litera g) se introduce o nouă literă, litera g^1), cu următorul cuprins:
    "g^1) extrasul de carte funciară pentru terenul pe care se va amplasa obiectivul aferent locului de consum şi/sau de producere, în copie."

    8. La articolul 18, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Operatorul de reţea transmite utilizatorului propunerea de contract pentru elaborarea studiului de soluţie semnată, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data înregistrării documentaţiei complete conform prevederilor art. 14, în cazul în care soluţia de racordare se stabileşte, conform regulamentului prevăzut la art. 17 alin. (1), pe baza unui studiu de soluţie. Operatorul de reţea are obligaţia de a transmite utilizatorului contractul pentru elaborarea studiului de soluţie semnat, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data primirii acceptului utilizatorului privind propunerea de contract. În cazul în care studiul de soluţie se realizează de către un proiectant desemnat de utilizator, operatorul de reţea are obligaţia de a transmite proiectantului contractul pentru realizarea studiului de soluţie semnat, concomitent cu transmiterea către utilizator a contractului pentru elaborarea studiului de soluţie semnat, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data primirii acceptului utilizatorului privind propunerea de contract."

    9. La articolul 19, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Un utilizator nu poate fi racordat la o anumită tensiune nominală sau într-un anumit punct al reţelei, considerate de utilizator a fi cele mai avantajoase din punct de vedere economic, dacă acest lucru afectează siguranţa în funcţionare prin nerespectarea normelor tehnice sau a standardelor de performanţă privind calitatea serviciului de transport/distribuţie al/a energiei electrice."

    10. La articolul 22, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Punctul de delimitare se stabileşte, de regulă, la limita de proprietate asupra terenurilor, astfel încât instalaţia de utilizare să fie amplasată, de regulă, pe terenul aflat în proprietatea utilizatorului."

    11. La articolul 22, alineatul (7) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(7) În situaţia racordării de noi utilizatori la instalaţia de racordare realizată pentru un prim utilizator, acesta primeşte o compensaţie bănească din partea următorilor utilizatori racordaţi în termenele prevăzute în metodologia de stabilire a compensaţiilor băneşti între utilizatorii racordaţi în etape diferite, prin instalaţie comună, la reţele electrice de interes public, aprobată prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, în vigoare. Valoarea acestei compensaţii se stabileşte de operatorul de reţea, în baza aceleiaşi metodologii."

    12. Articolul 24 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 24
    Avizul tehnic de racordare conţine soluţia tehnică de racordare şi constituie oferta operatorului de reţea la cererea de racordare a solicitantului. Puterea aprobată pentru consum şi/sau evacuare este garantată pe toată durata de viaţă a instalaţiei de utilizare."

    13. La articolul 26, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) În cazul în care utilizatorul a adresat cererea de racordare conform prevederilor art. 12 alin. (1) lit. b) sau c), operatorul de reţea are obligaţia de a transmite avizul tehnic de racordare atât utilizatorului, cât şi solicitantului."

    14. Articolul 27 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 27
    (1) Operatorul de reţea are obligaţia de a comunica în scris solicitantului, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la înregistrarea documentaţiei conform cerinţelor de la art. 14, imposibilitatea de a emite avizul tehnic de racordare şi motivele justificate ale refuzului, în situaţiile prevăzute la art. 25 alin. (2) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv în situaţia nerespectării normelor tehnice privind delimitarea zonelor de protecţie şi de siguranţă aferente capacităţilor energetice.
    (2) Refuzul prevăzut la alin. (1) trebuie motivat şi justificat în mod corespunzător pe criterii obiective din punct de vedere tehnic şi economic. Criteriile respective se prevăd în reglementări specifice emise de ANRE.
    (3) În cazul refuzului prevăzut la alin. (1), operatorul de reţea are obligaţia de a furniza toate informaţiile cu privire la măsurile necesare pentru întărirea/extinderea reţelei, care fac posibilă racordarea instalaţiilor utilizatorului.
    (4) În cazul refuzului prevăzut la alin. (1), atunci când operatorii de reţea nu dispun de capacităţi suficiente pentru racordarea tuturor capacităţilor de producere a energiei electrice pentru care a fost solicitată racordarea, aceştia pot aplica metode bazate pe piaţă, de alocare a capacităţii existente a reţelelor, conform reglementărilor aprobate de ANRE.
    (5) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), operatorul de transport şi de sistem nu are dreptul să refuze racordarea la reţea invocând costuri suplimentare generate de creşterea necesară a capacităţii elementelor de sistem în perimetrul imediat al punctului de racordare sau racordarea unei noi instalaţii de producere sau a unei noi instalaţii de stocare a energiei prin invocarea unor viitoare limitări posibile ale capacităţilor de reţea disponibile, de exemplu, congestia în părţile îndepărtate ale sistemului de transport. Operatorul de transport şi de sistem furnizează toate informaţiile necesare racordării.
    (6) Operatorul de transport şi de sistem poate să limiteze capacitatea de racordare garantată sau să ofere condiţii de racordare supuse unor limitări operaţionale pentru a asigura eficienţa economică în ceea ce priveşte noi instalaţii de producere sau noi instalaţii de stocare a energiei, cu condiţia ca aceste limitări să fie aprobate de ANRE în conformitate cu reglementările specifice în vigoare."

    15. La articolul 28 alineatul (1), litera k) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "k) obligaţiile solicitantului legate de participarea sa la menţinerea siguranţei în funcţionare şi la restaurarea funcţionării SEN după o cădere totală sau parţială a acestuia."

    16. La articolul 33 alineatul (1), după litera f) se introduce o nouă literă, litera g), cu următorul cuprins:
    "g) în situaţia prevăzută la art. 36 alin. (6)."

    17. Articolul 34 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 34
    (1) După primirea ofertei de racordare, exprimată prin avizul tehnic de racordare, utilizatorul poate solicita în scris operatorului de reţea încheierea contractului de racordare. Cererea va fi în mod obligatoriu semnată de utilizator sau de împuternicitul utilizatorului.
    (2) În situaţiile prevăzute la art. 43 alin. (7) şi/sau art. 44 alin. (4) lit. a), cererea prin care utilizatorul solicită încheierea contractului pentru proiectarea/execuţia lucrărilor constituie cerere de încheiere a contractului de racordare.
    (3) În situaţia prevăzută la art. 44 alin. (4) lit. b), notificarea prin care utilizatorul înştiinţează operatorul de reţea cu privire la încheierea directă cu un anumit proiectant/constructor atestat, desemnat de către utilizator, a contractului pentru proiectarea/execuţia lucrărilor pentru realizarea instalaţiei de racordare, constituie cerere de încheiere a contractului de racordare. Notificarea va fi în mod obligatoriu semnată de utilizator sau de împuternicitul utilizatorului.
    (4) În situaţia prevăzută la alin. (3), utilizatorul poate împuternici operatorul economic desemnat pentru proiectarea şi execuţia instalaţiei de racordare să încheie, în numele şi pe seama sa, cu operatorul de reţea contractul de racordare şi să îl reprezinte pe utilizator în relaţia contractuală cu operatorul de reţea pe toată perioada derulării contractului de racordare."

    18. La articolul 36, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 36
    (1) Pentru încheierea contractului de racordare, utilizatorul anexează la cererile prevăzute la art. 34 alin. (1) şi (2) sau la notificarea prevăzută la art. 34 alin. (3), după caz, următoarele documente:
    a) copia actului de identitate/certificatului constatator eliberat de registrul comerţului cu cel mult 30 de zile înainte de data depunerii acestuia, după caz;
    b) documente care dovedesc constituirea garanţiei financiare în favoarea operatorului de reţea, cu forma şi valoarea precizate în avizul tehnic de racordare, în cazul unui loc de producere;
    c) devizul general întocmit de proiectantul şi/sau constructorul ales de utilizator;
    d) copia contractului de proiectare şi/sau de execuţie încheiat de către utilizator, conform prevederilor art. 44 alin. (4) lit. b), cu proiectantul/constructorul atestat, desemnat de către acesta;
    e) împuternicirea acordată de utilizator operatorului economic atestat, desemnat conform prevederilor art. 34 alin. (4) pentru semnarea contractului de racordare cu operatorul de reţea în numele şi pe seama utilizatorului şi reprezentarea utilizatorului în relaţia contractuală cu operatorul de reţea pe toată perioada derulării contractului de racordare."

    19. La articolul 36, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alineatele (5) şi (6), cu următorul cuprins:
    "(5) În cazul contractelor de racordare încheiate pentru racordarea unor locuri de producere sau locuri de consum şi de producere, utilizatorul are obligaţia să facă dovada obţinerii autorizaţiei de construire a obiectivului de la respectivul loc de producere sau loc de consum şi de producere, până la data încheierii contractului de execuţie a instalaţiei de racordare, dar nu mai mult de 12 luni de la data încheierii contractului de racordare şi 18 luni de la data emiterii avizului tehnic de racordare.
(6) În cazul în care autorizaţia de construire a obiectivului nu este transmisă operatorului de reţea conform prevederilor alin. (5), avizul tehnic de racordare îşi încetează valabilitatea şi contractul de racordare încetează de drept."

    20. Articolul 37 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 37
    (1) Operatorul de reţea are obligaţia să transmită utilizatorului sau, după caz, operatorului economic atestat desemnat proiectul de contract de racordare semnat în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data înregistrării documentaţiei complete depuse de utilizator conform cerinţelor de la art. 36.
    (2) În cazul în care, la solicitarea utilizatorului sau a operatorului economic atestat desemnat potrivit prevederilor art. 34 alin. (4), operatorul de reţea împreună cu utilizatorul sau cu operatorul economic atestat desemnat, după caz, convin modificări la propunerea de contract prevăzută la alin. (1), operatorul de reţea are obligaţia să transmită utilizatorului şi operatorului economic atestat respectiv contractul de racordare semnat, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data la care a intervenit acordul reciproc asupra conţinutului acestuia."

    21. La articolul 40 alineatul (2), litera b) se abrogă.
    22. La articolul 40 alineatul (3), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) verifică ori de câte ori este necesar execuţia lucrărilor din categoria celor prevăzute la art. 41 lit. b) astfel încât instalaţiile rezultate din execuţia acestora să fie conforme cu cerinţele normelor tehnice şi de siguranţă cuprinse în reglementările tehnice în vigoare;"

    23. La articolul 40 alineatul (3), după litera d) se introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:
    "e) obţine acordul/autorizaţia pentru executarea instalaţiei de racordare în nume propriu;"

    24. La articolul 43 alineatul (3), după litera d) se introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:
    "e) achitarea costurilor care revin celorlalţi utilizatori pentru aceleaşi lucrări de întărire din categoria prevăzută la art. 42 alin. (1) lit. b), în situaţia în care locul de producere/consum şi de producere este pus sub tensiune primul, cu recuperarea ulterioară a acestora de la ceilalţi utilizatori, în conformitate cu prevederile unor proceduri specifice, elaborate de operatorii de reţea şi avizate de ANRE."

    25. La articolul 43, după alineatul (5) se introduc cinci noi alineate, alineatele (5^1)-(5^5), cu următorul cuprins:
    "(5^1) Utilizatorii care beneficiază de aceleaşi lucrări de întărire, din categoria prevăzută la art. 42 alin. (1) lit. b), realizate de un prim utilizator, sunt obligaţi să restituie primului utilizator, respectiv utilizatorilor ale căror instalaţii de utilizare au fost puse sub tensiune înaintea instalaţiilor de utilizare proprii contravaloarea cheltuielilor efectuate de acesta/aceştia în condiţiile prevăzute la alin. (3) lit. e).
(5^2) Prevederile alin. (5^1) se aplică şi în cazul utilizatorilor care beneficiază de aceleaşi lucrări de întărire, din categoria prevăzută la art. 42 alin. (1) lit. b), realizate de un prim utilizator, pentru care componenta tarifului de racordare ce reprezintă cota de participare la lucrările de întărire respective, necesare evacuării puterii aprobate pentru locul de producere/consum şi de producere, are valoarea stabilită pe bază de deviz conform prevederilor metodologiei de stabilire a tarifelor de racordare a utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobate prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, în vigoare.
(5^3) Restituirea cheltuielilor prevăzute la alin. (5^1) şi (5^2) se realizează prin intermediul operatorului de reţea, conform prevederilor contractului de racordare, anterior termenului de punere sub tensiune a instalaţiilor de utilizare pentru perioada de probe.
(5^4) Valoarea pe care un utilizator trebuie să o restituie primului utilizator, respectiv utilizatorilor în situaţiile prevăzute la alin. (5^1) şi (5^2) se stabileşte de operatorul de reţea, proporţional cu puterea aprobată pentru evacuare pentru locul de producere/de consum şi de producere care îi aparţine, considerând valoarea integrală a lucrării de întărire alocată sumei puterilor aprobate pentru evacuare ale instalaţiilor de utilizare deja puse sub tensiune, inclusiv puterea aprobată pentru evacuare pentru locul de producere/de consum şi de producere care aparţine respectivului utilizator.
(5^5) Valoarea prevăzută la alin. (5^4) şi modalitatea de plată către primul utilizator, respectiv către ceilalţi utilizatori se precizează în avizul tehnic de racordare şi în contractul de racordare încheiat de noul utilizator cu operatorul de reţea."

    26. La articolul 44, alineatele (2^2) şi (2^3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2^2) Operatorul de reţea este responsabil de achiziţia şi montarea contorului de măsurare a energiei electrice, costurile fiind suportate de către operator.
(2^3) În cazul utilizatorilor clienţi finali casnici şi al prosumatorilor, costurile pentru achiziţia şi montarea grupului de măsurare a energiei electrice sau, după caz, a blocului de măsură şi protecţie, complet echipat, sunt suportate de către operatorul de reţea."

    27. La articolul 44, după alineatul (2^3) se introduc trei noi alineate, alineatele (2^4)-(2^6), cu următorul cuprins:
    "(2^4) În cazul celorlalte categorii de utilizatori decât cele prevăzute la alin. (2^4), costurile pentru achiziţia şi montarea grupului de măsurare a energiei electrice sau, după caz, a blocului de măsură şi protecţie, complet echipat, cu excepţia contorului de măsurare a energiei electrice, sunt suportate de către utilizator.
(2^5) Achiziţia grupului de măsurare a energiei electrice sau a blocului de măsură şi protecţie este în responsabilitatea operatorului de reţea, iar montarea acestuia se efectuează de operatorul economic atestat care execută lucrarea de realizare a instalaţiei de racordare.
(2^6) Operatorul de reţea pune la dispoziţia operatorului economic atestat grupul de măsurare a energiei electrice sau blocul de măsură şi protecţie, cu excepţia contorului de măsurare a energiei electrice."

    28. La articolul 44 alineatul (4), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) de către utilizator cu un anumit proiectant şi/sau constructor atestat, desemnat de către acesta, în condiţiile în care utilizatorul a notificat în scris, explicit, acest lucru operatorului de reţea, înainte de încheierea contractului de racordare."

    29. La articolul 44 alineatul (5^1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) operatorului de reţea componenta tarifului de racordare corespunzătoare verificării dosarului instalaţiei de utilizare şi punerii sub tensiune a acestei instalaţii şi, după caz, costurile pentru realizarea lucrărilor de întărire necesare în instalaţiile din amonte de punctul de racordare;"

    30. Articolul 45 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 45
    Realizarea lucrărilor din categoria corespunzătoare art. 41 lit. c) este în responsabilitatea utilizatorului şi se face pe cheltuiala acestuia, cu respectarea prevederilor art. 45 alin. (1) lit. a^1) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare."

    31. La articolul 46, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (2^1) şi (2^2), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Costurile pentru mentenanţa instalaţiilor rezultate în urma lucrărilor prevăzute la art. 41 lit. b) care sunt în proprietatea utilizatorilor sunt suportate de către utilizatori.
(2^2) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), instalaţiile rezultate în urma lucrărilor prevăzute la art. 41 lit. b) finanţate de către utilizatorii clienţi noncasnici intră în patrimoniul operatorului de distribuţie de la momentul punerii în funcţiune."

    32. La articolul 46, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) În cazul în care instalaţia de racordare are o rezervă de capacitate disponibilă pentru racordarea de noi utilizatori, aceasta este folosită ulterior pentru racordarea de către operatorii de reţea a altor utilizatori, cu respectarea prevederilor art. 22 alin. (7), situaţie în care primul utilizator nu are dreptul de a refuza racordarea acestora la instalaţiile de racordare respective."

    33. La articolul 55 alineatul (1), litera i) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "i) obligaţiile solicitantului legate de participarea sa la menţinerea siguranţei în funcţionare şi la restaurarea funcţionării SEN după o cădere totală sau parţială a acestuia;"

    34. La articolul 55, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) În cazul locurilor de consum şi de producere aparţinând prosumatorilor care deţin instalaţii de producere a energiei electrice din surse regenerabile cu puterea instalată mai mare de 400 kW pe loc de consum, certificatul de racordare se completează cu calitatea de prosumator."

    35. La articolul 66, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 66
    (1) Operatorii de reţea organizează activitatea privind racordarea utilizatorilor la reţea pe baza procedurilor proprii, astfel încât aceasta să se desfăşoare operativ, fără întârzieri sau blocaje în procesarea cererilor, cu minimum de deplasări din partea solicitanţilor, în acord cu reglementările ANRE. Procedurile se publică pe pagina de internet proprie a operatorilor de reţea."

    36. La articolul 66, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Operatorul de transport şi de sistem stabileşte şi publică proceduri transparente şi eficiente privind racordarea nediscriminatorie la sistemul de transport a unor noi instalaţii de producere şi a unor noi instalaţii de stocare a energiei, în acord cu reglementările ANRE. Procedurile respective sunt supuse aprobării ANRE."

    37. La articolul 66, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Operatorii de distribuţie au obligaţia de a organiza centre teritoriale de relaţii cu utilizatorii la distanţe rezonabile pentru aceştia. Operatorii de distribuţie concesionari au obligaţia de a organiza centre teritoriale de relaţii cu utilizatorii de regulă în fiecare municipiu situat în zona acoperită de contractul de concesiune."

    38. La anexa nr. 1, definiţiile „branşament“, „cerere de racordare“, „operator de reţea“, „prosumator“ şi „utilizator de reţea electrică“ se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "branşament - instalaţie de racordare a unui utilizator la reţeaua electrică de joasă tensiune;
    ...............................................................................................
    cerere de racordare - document prin care se solicită racordarea la reţeaua electrică şi emiterea avizului tehnic de racordare;
    ..............................................................................................
    operator de reţea - după caz, operatorul de transport şi de sistem, operatorul de distribuţie titular de licenţă, orice persoană care deţine o reţea electrică de distribuţie proprie amplasată pe domeniul public sau comunitatea de energie a cetăţenilor;
    ..............................................................................................
    prosumator - clientul final care îşi desfăşoară activităţile în spaţiul propriu situat într-o zonă determinată sau în alte spaţii aflate în imediata proximitate şi care produce energie electrică din surse regenerabile pentru propriul consum, a cărui activitate specifică nu este producerea energiei electrice, care consumă şi care poate stoca şi vinde energie electrică din surse regenerabile produsă în clădirea lui, inclusiv un bloc de apartamente, o zonă rezidenţială, un amplasament de servicii partajat, comercial sau industrial sau în acelaşi sistem de distribuţie închis, cu condiţia ca, în cazul consumatorilor autonomi necasnici de energie din surse regenerabile, aceste activităţi să nu constituie activitatea lor comercială sau profesională primară;
    ..............................................................................................
    utilizator de reţea electrică - orice persoană fizică sau juridică ale cărei instalaţii sunt racordate la un sistem electroenergetic în scopul livrării de energie electrică în ori din sistemul de transport, respectiv de distribuţie a energiei electrice;"

    39. Anexa nr. 2 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
    40. La anexa nr. 3, punctele 6.2 şi 6.4 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "6.2. Cota din contravaloarea cheltuielilor cu finanţarea lucrărilor de realizare a reţelei electrice de interes public care se restituie dezvoltatorului de către operatorul de distribuţie concesionar în condiţiile prevăzute la pct. 6.1 se calculează de operatorul de distribuţie prin utilizarea metodei de calcul prevăzute la art. 10 din Metodologia pentru evaluarea condiţiilor de finanţare a investiţiilor pentru electrificarea localităţilor ori pentru extinderea reţelelor de distribuţie a energiei electrice, aprobată prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, în vigoare.
    ..............................................................................................
6.4. Operatorul de distribuţie concesionar preia în proprietate reţeaua electrică prevăzută la pct. 2.1 după ce numărul cererilor de racordare individuale înregistrate la operatorul de distribuţie concesionar, din partea viitorilor clienţi din ansamblu, utilizatori ai reţelei, reprezintă cel puţin 80% din numărul total al locurilor de consum din ansamblu, pentru alimentarea cărora s-a realizat reţeaua respectivă."

    41. La anexa nr. 3, după punctul 6.4 se introduce un nou punct, punctul 6.4^1, cu următorul cuprins:
    "6.4^1. La cererea dezvoltatorului, transmisă în scris operatorului de distribuţie concesionar după realizarea reţelei electrice prevăzute la pct. 2.1, operatorul poate prelua în proprietate reţeaua electrică respectivă la data punerii în funcţiune a acesteia. În această situaţie, operatorul de distribuţie concesionar îi restituie dezvoltatorului cota din contravaloarea cheltuielilor cu finanţarea lucrărilor de realizare a reţelei conform prevederilor pct. 6.1."

    42. La anexa nr. 4, punctul 2.2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "2.2. Dezvoltatorul zonei este responsabil de realizarea instalaţiilor din aval de punctul de delimitare. Acesta devine proprietarul unei reţele de distribuţie de interes public şi îi revin, în această calitate, toate obligaţiile prevăzute în prezentul regulament şi în norme privind asigurarea racordării la reţea, exploatarea şi mentenanţa reţelei. Reţeaua nu poate fi înstrăinată decât cu condiţia preluării obligaţiei de prestare a serviciului de distribuţie de către viitorul proprietar."



    ART. II
    Modificările şi completările prevăzute la art. I se aplică utilizatorilor, cu excepţia utilizatorilor clienţi finali noncasnici şi utilizatorilor clienţi finali casnici ale căror locuri de consum se racordează la reţeaua electrică de medie tensiune, care au depus cereri de racordare la operatorii de reţea înainte de data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 143/2021 pentru modificarea şi completarea Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, precum şi pentru modificarea unor acte normative, respectiv 31.12.2021, şi pentru care se aplică reglementările în vigoare la data înregistrării cererii la operatorul de reţea.

    ART. III
    Prevederile art. I pct. 31 privind art. 46 alin. (2^1) din Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 59/2013, astfel cum au fost introduse prin prezentul ordin, se aplică începând cu data intrării în vigoare a prezentului ordin utilizatorilor ale căror instalaţii de racordare sunt în proprietatea acestora.

    ART. IV
    În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului ordin, operatorii de reţea elaborează procedurile prevăzute la art. I pct. 24 din prezentul ordin.

    ART. V
    Prevederile art. I pct. 24 şi 25 se aplică inclusiv utilizatorilor pentru care au fost emise avize tehnice de racordare, dar pentru care nu au fost încheiate contracte de racordare până la data intrării în vigoare a prezentului ordin, situaţie în care avizele tehnice de racordare se actualizează de către operatorul de reţea în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului ordin.

    ART. VI
    Operatorii economici din sectorul energiei electrice duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin, iar entităţile organizatorice din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei urmăresc respectarea prevederilor prezentului ordin.

    ART. VII
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei,
                    Dumitru Chiriţă

    Bucureşti, 2 martie 2022.
    Nr. 17.
    ANEXA 1

    (Anexa nr. 2 la regulament)
    REGULI SPECIFICE
    pentru realizarea racordării locuinţelor individuale la reţeaua electrică de distribuţie
    1. Racordarea fiecărei locuinţe se realizează conform soluţiei stabilite prin fişa de soluţie şi consemnate în avizul tehnic de racordare emis de operatorul de distribuţie concesionar.
    2.1. În situaţia în care există reţea electrică de distribuţie publică de joasă tensiune amplasată la o distanţă cel mult egală cu 100 m faţă de limita de proprietate a terenului utilizatorului, racordarea se realizează la reţeaua electrică de distribuţie publică de joasă tensiune cea mai apropiată, printr-un branşament dimensionat conform prevederilor normelor tehnice în vigoare, corespunzător puterii aprobate pentru locul de consum respectiv. Eventualele lucrări de întărire a reţelei, necesare pentru preluarea consumului aprobat noului utilizator, se realizează de către şi pe cheltuiala operatorului de distribuţie concesionar.
    2.2. În condiţiile prevăzute la pct. 2.1, punctul de delimitare se stabileşte la bornele de ieşire din grupul de măsurare, montat la limita de proprietate sau, în condiţiile art. 22 alin. (4) din regulament, pe proprietatea utilizatorului, în exteriorul locuinţei.
    2.3. Prevederile pct. 2.2 sunt valabile şi în situaţia unui loc de consum temporar de organizare de şantier pentru construirea locuinţei.
    2.4. Pentru realizarea racordării, fiecare utilizator încheie contractul de racordare cu operatorul de reţea şi îi achită acestuia tariful de racordare.
    2.5. În situaţia prevăzută la art. 44 alin. (4) din regulament, tariful de racordare recalculat în conformitate cu prevederile art. 44 alin. (5) din regulament poate fi cel mult egal cu valoarea tarifului de racordare prevăzută în avizul tehnic de racordare.
    3.1. În situaţia în care reţeaua electrică de distribuţie publică de joasă tensiune este situată la o distanţă mai mare de 100 m faţă de limita de proprietate a terenului utilizatorului, la înregistrarea cererii de racordare pentru o locuinţă individuală operatorul de distribuţie concesionar are obligaţia să comunice solicitantului printr-o scrisoare de răspuns informaţii cu privire la demersurile efectuate până în momentul respectiv în scopul dezvoltării reţelelor de distribuţie pentru electrificarea localităţii sau pentru extinderea reţelelor de distribuţie în zona respectivă, inclusiv calendarul de realizare a lucrărilor.
    3.2. Operatorul de distribuţie concesionar are obligaţia de a transmite solicitantului scrisoarea de informare prevăzută la pct. 3.1 în termen de maximum 20 de zile calendaristice de la înregistrarea cererii de racordare.
    3.3. Informaţiile prevăzute la pct. 3.1 sunt furnizate utilizatorului din prima etapă a procesului de racordare, conform prevederilor art. 10 din regulament, şi/sau prin avizul de amplasament.
    3.4. În condiţiile prevăzute la pct. 3.1, după realizarea lucrărilor de dezvoltare a reţelelor de distribuţie care permit racordarea solicitată, operatorul de distribuţie concesionar soluţionează cererea de racordare conform prevederilor regulamentului, cu precizările de la pct. 1, 2.1 şi 2.5.
    4.1. Dezvoltarea reţelelor electrice de distribuţie pentru electrificarea localităţilor sau pentru extinderea reţelelor de distribuţie se finanţează în conformitate cu prevederile art. 51 din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
    4.2. Utilizatorii care se racordează la reţelele realizate în condiţiile prevăzute la pct. 4.1 nu plătesc compensaţie bănească, autoritatea locală neavând calitatea de prim utilizator în sensul prevăzut la art. 22 alin. (7) din regulament.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016