Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 161 din 3 noiembrie 2022 pentru organizarea şi funcţionarea bazei naţionale de date privind operatorii economici care efectuează operaţiuni cu precursori de explozivi restricţionaţi, a bazei naţionale de date referitoare la tranzacţii suspecte, dispariţii şi furturi semnificative de precursori de explozivi, precum şi a Registrului naţional electronic privind operaţiunile cu precursori de explozivi restricţionaţi
EMITENT: Ministerul Afacerilor Interne PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1099 din 15 noiembrie 2022
Având în vedere prevederile art. 22 alin. (1) şi ale art. 25 alin. (5) din Legea nr. 250/2022 privind precursorii de explozivi, precum şi pentru modificarea unor acte normative,
în temeiul art. 7 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul afacerilor interne emite următorul ordin:
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezentul ordin stabileşte condiţiile de organizare şi funcţionare a bazei naţionale de date privind operatorii economici care efectuează operaţiuni cu precursori de explozivi restricţionaţi, a bazei naţionale de date referitoare la tranzacţii suspecte, dispariţii şi furturi semnificative de precursori de explozivi, denumite în continuare baze de date, precum şi a Registrului naţional electronic privind operaţiunile cu precursori de explozivi restricţionaţi, denumit în continuare registrul naţional electronic, constituite la nivelul Inspectoratului General al Poliţiei Române, denumit în continuare I.G.P.R.
(2) Termenii şi expresiile utilizate în prezentul ordin au semnificaţiile prevăzute la art. 3 din Regulamentul (UE) 2019/1.148 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 privind comercializarea şi utilizarea precursorilor de explozivi, de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.907/2006 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 98/2013, cu modificările ulterioare, respectiv la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 250/2022 privind precursorii de explozivi, precum şi pentru modificarea unor acte normative.
ART. 2
(1) Bazele de date şi registrul naţional electronic prevăzute la art. 1 alin. (1) se interconectează cu evidenţa informatizată prevăzută la art. 25 alin. (1) din Legea nr. 250/2022 şi constituie Sistemul informatic privind precursorii de explozivi, denumit în continuare Sistem informatic.
(2) Categoriile de date şi informaţii cuprinse în Sistemul informatic, potrivit prevederilor art. 19 alin. (2), (3) şi (4) şi ale art. 25 alin. (3) din Legea nr. 250/2022, sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
CAP. II
Atribuţii privind funcţionarea, întreţinerea şi asigurarea securităţii datelor cuprinse în Sistemul informatic
ART. 3
În scopul organizării şi funcţionării Sistemului informatic, Direcţia arme, explozivi şi substanţe periculoase din cadrul I.G.P.R., denumită în continuare D.A.E.S.P., are următoarele atribuţii:
a) supervizează activitatea de implementare a datelor privind operaţiunile cu precursori de explozivi restricţionaţi, în registrul naţional electronic, efectuată de persoanele responsabile de activitatea cu precursorii de explozivi restricţionaţi şi înlocuitorii acestora, desemnate potrivit art. 13 din Legea nr. 250/2022, denumite în continuare persoane desemnate;
b) gestionează datele privind operatorii economici care efectuează operaţiuni cu precursori de explozivi restricţionaţi;
c) gestionează datele privind tranzacţiile suspecte, furturile şi dispariţiile semnificative de precursori de explozivi;
d) gestionează datele privind persoanele responsabile de activitatea cu precursorii de explozivi restricţionaţi şi înlocuitorii acestora, precum şi listele cu precursori de explozivi restricţionaţi, comunicate punctului naţional de contact de către fiecare operator economic care efectuează operaţiuni cu astfel de substanţe;
e) gestionează, la nivelul Poliţiei Române, datele privind sancţiunile contravenţionale aplicate persoanelor fizice şi juridice pentru nerespectarea prevederilor legislaţiei referitoare la regimul precursorilor de explozivi;
f) pune la dispoziţia autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute la art. 20 alin. (3) şi (4) din Legea nr. 250/2022, la cerere, datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii atribuţiilor prevăzute de lege, în situaţia în care Sistemul informatic nu poate fi accesat din motive de natură tehnică.
ART. 4
În scopul asigurării funcţionării, întreţinerii şi securităţii Sistemului informatic, Direcţia comunicaţii şi tehnologia informaţiei din cadrul I.G.P.R., denumită în continuare D.C.T.I., are următoarele atribuţii:
a) asigură funcţionarea şi întreţinerea Sistemului informatic;
b) dispune şi asigură, potrivit competenţelor, măsurile tehnice necesare pentru prevenirea pierderii datelor înscrise în Sistemul informatic;
c) acordă drepturile de acces în Sistemul informatic, în vederea implementării datelor prevăzute în anexă, respectiv a interogării Sistemului informatic, la solicitarea persoanelor îndreptăţite;
d) asigură securitatea Sistemului informatic şi a datelor implementate, inclusiv prin aplicarea măsurilor pentru protecţia datelor cu caracter personal;
e) acordă acces, în condiţiile art. 7, prin intermediul reţelei de comunicaţii integrate voce-date a Ministerului Afacerilor Interne, autorităţilor şi instituţiilor prevăzute la art. 20 alin. (3) lit. c)-h) şi alin. (4) din Legea nr. 250/2022, după consultarea şi obţinerea avizului Direcţiei generale pentru comunicaţii şi tehnologia informaţiei din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, denumită în continuare D.G.C.T.I.
ART. 5
(1) Pentru prevenirea pierderilor accidentale ale datelor şi informaţiilor stocate în Sistemul informatic, D.C.T.I. realizează o copie de siguranţă a datelor implementate, pe baza unei politici de backup stabilite.
(2) În funcţie de actualizările efectuate, dar nu mai târziu de 3 luni de la data realizării ultimei copii, copia de siguranţă a Sistemului informatic se reface de către D.C.T.I., pe baza datelor implementate.
CAP. III
Implementarea datelor şi informaţiilor în Sistemul informatic şi accesul la acestea
ART. 6
(1) Implementarea datelor şi informaţiilor în Sistemul informatic se realizează după cum urmează:
a) în bazele de date, exclusiv de către personalul din cadrul D.A.E.S.P., respectiv de către personalul structurilor teritoriale de arme, explozivi şi substanţe periculoase din cadrul unităţilor teritoriale de poliţie, cu atribuţii în acest sens, potrivit fişei postului;
b) în registrul naţional electronic, de către persoanele desemnate din cadrul operatorilor economici, după obţinerea credenţialelor de acces de la D.C.T.I., sub condiţia supervizării acestei activităţi de către personalul din cadrul D.A.E.S.P.
(2) Implementarea în evidenţa informatizată prevăzută la art. 25 alin. (1) din Legea nr. 250/2022 a datelor referitoare la contravenţiile constatate şi sancţionate se realizează în condiţiile art. 25 alin. (3) din aceeaşi lege. Implementarea, la nivelul Poliţiei Române, a datelor referitoare la contravenţiile constatate şi sancţionate prevăzute la art. 23 din Legea nr. 250/2022 se realizează de către personalul din cadrul D.A.E.S.P., respectiv de către personalul structurilor teritoriale de arme, explozivi şi substanţe periculoase din cadrul unităţilor teritoriale de poliţie, cu atribuţii în acest sens, potrivit fişei postului.
ART. 7
(1) La datele şi informaţiile din Sistemul informatic au acces autorităţile şi instituţiile publice prevăzute la art. 20 alin. (3) şi (4) din Legea nr. 250/2022. Accesul se realizează, în mod diferenţiat şi ierarhizat, în funcţie de competenţele şi atribuţiile ce le revin acestora, potrivit legii, cu respectarea art. 20 alin. (6) şi (7) din Legea nr. 250/2022.
(2) Persoanele anume desemnate din cadrul operatorilor economici au acces exclusiv la datele proprii introduse în registrul naţional electronic, pe baza credenţialelor de acces.
ART. 8
Cerinţele tehnice privind implementarea şi exploatarea Sistemului informatic, inclusiv cele privind accesul la acesta, se elaborează de către D.C.T.I., cu consultarea autorităţilor prevăzute la art. 20 alin. (3) lit. c)-h) şi alin. (4) din Legea nr. 250/2022 şi cu avizul D.G.C.T.I.
CAP. IV
Dispoziţii finale
ART. 9
Resursele tehnice necesare organizării şi funcţionării Sistemului informatic se asigură prin grija D.C.T.I.
ART. 10
Prelucrarea datelor cu caracter personal din Sistemul informatic se realizează cu respectarea prevederilor art. 20-22 din Legea nr. 250/2022.
ART. 11
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la 5 zile de la data publicării.
ART. 12
La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului afacerilor interne nr. 52/2019 privind organizarea şi funcţionarea bazei naţionale de date referitoare la operatorii economici care efectuează operaţiuni cu precursori de explozivi restricţionaţi, respectiv a bazei naţionale de date referitoare la tranzacţiile suspecte, furturile şi dispariţiile semnificative de precursori de explozivi, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 387 din 17 mai 2019.
Ministrul afacerilor interne,
Lucian Nicolae Bode
Bucureşti, 3 noiembrie 2022.
Nr. 161.
ANEXA 1
CATEGORII
de date şi informaţii cuprinse în Sistemul informatic
I. Date generale de identificare a tranzacţiilor suspecte, furturilor şi dispariţiilor semnificative
a) Tipul tranzacţiei
• Data introducerii în evidenţele D.A.E.S.P.
• Numărul de înregistrare în evidenţa D.A.E.S.P.
• Denumirea operatorului economic
• Tipul substanţei
• Denumirea
• Concentraţia
• Cantitatea
• Data tranzacţiei
• Data constatării
• Tipul tranzacţiei (tranzacţie suspectă, furt, dispariţie semnificativă)
• Locaţie
• Observaţii
b) Tipuri de substanţe din categoria precursorilor de explozivi
• Lista precursorilor de explozivi (restricţionaţi sau nerestricţionaţi)
• Limita maximă corespunzătoare
II. Date de identificare a operatorilor economici care efectuează operaţiuni cu precursori de explozivi
a) Date de identificare a operatorului economic
• Denumirea operatorului economic
• Codul unic de identificare
• Sediul social
• Persoana responsabilă
• Înlocuitorul persoanei responsabile
• Telefon de contact/Telefon de contact alternativ
• E-mail
• Lista precursorilor cu care operează
b) Tipurile de operaţiuni pe care le efectuează operatorul economic
• Numele operaţiunii
- Producere
– Introducere
– Deţinere
– Experimentare
– Prelucrare
– Transport
– Utilizare
– Punere la dispoziţie
III. Date de identificare a persoanei responsabile şi a înlocuitorului acesteia
a) Persoană responsabilă
• Nume
• Prenume
• Telefon şi/sau fax
• Adresă de poştă electronică
• Funcţia şi atribuţiile stabilite
b) Înlocuitorul persoanei responsabile
• Nume
• Prenume
• Telefon şi/sau fax
• Adresă de poştă electronică
• Funcţia şi atribuţiile stabilite
IV. Registrul naţional electronic
a) Funcţionalităţi ale registrului naţional electronic necesare personalului structurilor teritoriale de arme, explozivi şi substanţe periculoase din cadrul unităţilor teritoriale de poliţie, în exploatarea acestuia:
• număr criterial (generat automat de sistem, fără posibilitate de modificare);
• data introducerii (generată automat de sistem, fără posibilitate de modificare);
• tipul operaţiunii (achiziţie/vânzare/transfer)/data efectuării;
• număr/serie factură fiscală şi dată;
• datele operatorului de la care achiziţionează/la care se vinde/la care se transferă;
• denumirea precursorului de explozivi restricţionat achiziţionat/vândut/transferat;
• cantitatea precursorului de explozivi restricţionat achiziţionat/vândut/transferat;
• scopul declarat al operaţiunii cu precursori de explozivi restricţionaţi;
• observaţii/alte informaţii;
• mesaje (cu posibilitatea încărcării de ataşamente);
• vizualizare operatori economici care efectuează operaţiuni cu precursori restricţionaţi;
• generare raport, privind datele implementate, pentru operaţiunile de achiziţie/vânzare/transfer, pe perioadă prestabilită, lunar/trimestrial/semestrial/anual;
• posibilitatea vizualizării şi gestionării informaţiilor implementate;
• alerte generate de sistem pentru achiziţia unor cantităţi însemnate de precursori de explozivi.
b) Funcţionalităţi ale registrului naţional electronic necesare utilizatorilor externi (operatori economici), în exploatarea acestuia:
• număr criterial (generat automat de sistem, fără posibilitate de modificare);
• data introducerii (generată automat de sistem, fără posibilitate de modificare);
• tipul operaţiunii (achiziţie/vânzare/transfer)/data efectuării;
• număr/serie factură fiscală şi dată;
• datele operatorului de la care achiziţionează/la care se vinde/la care se transferă;
• denumirea precursorului de explozivi restricţionat achiziţionat/vândut/transferat;
• cantitatea precursorului de explozivi restricţionat achiziţionat/vândut/transferat;
• scopul declarat al operaţiunii cu precursori de explozivi restricţionaţi;
• observaţii/alte informaţii;
• mesaje (cu posibilitatea încărcării de ataşamente);
• vizualizare operatori economici care efectuează operaţiuni cu precursori restricţionaţi;
• generare raport, privind datele implementate, pentru operaţiunile de achiziţie/vânzare/transfer, pe perioadă prestabilită, lunar/trimestrial/semestrial/anual.
V. Evidenţa sancţiunilor contravenţionale aplicate persoanelor fizice şi juridice pentru nerespectarea prevederilor legislaţiei referitoare la regimul precursorilor de explozivi
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: