Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 16 din 21 martie 2014  pentru aprobarea Directivei principale privind domeniul INFOSEC - INFOSEC 2    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 16 din 21 martie 2014 pentru aprobarea Directivei principale privind domeniul INFOSEC - INFOSEC 2

EMITENT: OFICIUL REGISTRULUI NAŢIONAL AL INFORMAŢIILOR SECRETE DE STAT
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 262 din 10 aprilie 2014

    În temeiul:
    - art. 1 alin. (4) lit. b) şi art. 3 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 153/2002 privind organizarea şi funcţionarea Oficiului Registrului Naţional al Informaţiilor Secrete de Stat, aprobată prin Legea nr. 101/2003, cu modificările şi completările ulterioare;
    - art. 55 alin. (1) din Regulamentul privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum şi a altor documente, în vederea adoptării/aprobării, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 561/2009,

    directorul general al Oficiului Registrului Naţional al Informaţiilor Secrete de Stat emite prezentul ordin.

    ART. 1
    Se aprobă Directiva principală privind domeniul INFOSEC - INFOSEC 2, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
    ART. 2
    La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul directorului general al Oficiului Registrului Naţional al Informaţiilor Secrete de Stat nr. 483/2003 pentru aprobarea Directivei principale privind domeniul INFOSEC - INFOSEC 2, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 874 din 9 decembrie 2003.
    ART. 3
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    ART. 4
    Oficiul Registrului Naţional al Informaţiilor Secrete de Stat va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.


                Directorul general
        al Oficiului Registrului Naţional
         al Informaţiilor Secrete de Stat,
                 Marius Petrescu


    Bucureşti, 21 martie 2014.
    Nr. 16.

    ANEXĂ

                               DIRECTIVA PRINCIPALĂ
                        privind domeniul INFOSEC - INFOSEC 2
    CAP. I
    Introducere

    SECŢIUNEA 1.1
    Obiectiv

    ART. 1
    Directiva principală privind domeniul INFOSEC - INFOSEC 2, denumită în continuare directiva, stabileşte liniile directoare în domeniul securităţii sistemelor informatice şi de comunicaţii (SIC), în vederea protecţiei informaţiilor clasificate stocate, procesate sau transmise prin intermediul acestora, din perspectiva asigurării confidenţialităţii, integrităţii, disponibilităţii şi, după caz, a autenticităţii şi nerepudierii.

    SECŢIUNEA 1.2
    Definiţii

    ART. 2
    În cuprinsul prezentei directive, următorii termeni şi sintagme au următorul înţeles:
    a) în cazul în care nu se fac precizări suplimentare, prin informaţii clasificate se definesc informaţii naţionale clasificate secret de stat, informaţii NATO clasificate, informaţii UE clasificate sau informaţii clasificate care fac obiectul unor tratate, acorduri ori înţelegeri internaţionale la care România este parte;
    b) INFOSEC - aplicarea de măsuri de securitate pentru protecţia informaţiilor clasificate procesate, stocate sau transmise în SIC, precum şi a resurselor şi serviciilor SIC, prin asigurarea îndeplinirii obiectivelor securităţii informaţiilor: confidenţialitate, integritate, disponibilitate, autenticitate şi nerepudiere.

    SECŢIUNEA 1.3
    Domeniu de aplicabilitate

    ART. 3
    Aplicarea prevederilor prezentei directive este obligatorie pentru SIC care stochează, procesează sau transmit informaţii clasificate.
    ART. 4
    Prevederile prezentei directive pot fi aplicate, dacă se consideră necesar, şi pentru protecţia informaţiilor naţionale clasificate cu nivel de clasificare SECRET DE SERVICIU, a informaţiilor NATO sau UE care nu sunt clasificate, dar care au marcaje administrative ori de limitare a diseminării.
    ART. 5
    Oficiul Registrului Naţional al Informaţiilor Secrete de Stat (ORNISS), autorităţile desemnate de securitate (ADS), structurile/funcţionarii de securitate şi autorităţile operaţionale ale SIC (AOSIC) sunt responsabile cu asigurarea implementării prevederilor prezentei directive.

    SECŢIUNEA 1.4
    Elementele unui SIC

    ART. 6
    (1) Un SIC cuprinde totalitatea elementelor de infrastructură, organizaţionale, de personal, componente, necesare pentru colectarea, procesarea, stocarea, transmiterea, afişarea, diseminarea şi distrugerea informaţiilor.
    (2) Tipul de componente ale SIC influenţează tipul politicilor INFOSEC care trebuie aplicate şi determină modul în care se aplică principiile securităţii SIC definite în prezenta directivă.

    CAP. II
    Activităţi privind securitatea pe întregul ciclu de viaţă al SIC

    SECŢIUNEA 2.1
    Obiectivele securităţii informaţiilor clasificate

    ART. 7
    (1) În procesul de asigurare a securităţii informaţiilor clasificate trebuie avute în vedere următoarele obiective:
    a) confidenţialitatea - asigurarea controlului asupra dezvăluirii şi accesului la informaţiile clasificate şi la serviciile şi resursele aferente sistemelor;
    b) integritatea - asigurarea acurateţei şi completitudinii informaţiilor clasificate, precum şi a serviciilor şi resurselor aferente sistemelor;
    c) disponibilitatea - asigurarea faptului că persoanele autorizate au acces şi pot utiliza informaţiile clasificate, resursele şi serviciile aferente sistemelor;
    d) autenticitatea - asigurarea identificării şi autentificării de încredere a persoanelor, dispozitivelor şi serviciilor SIC;
    e) nerepudierea - asigurarea unei capacităţi corespunzătoare de a dovedi faptul că o acţiune sau un eveniment a avut loc, astfel încât să nu poată fi repudiată ulterior respectiva acţiune sau eveniment.
    (2) Gradul de aplicabilitate a obiectivelor prevăzute la alin. (1) este specific fiecărui SIC şi este determinat pe baza unei serii de factori, incluzând obiectivele misiunii SIC, cerinţele de securitate minime impuse de politicile de securitate naţională, NATO, UE şi/sau ale respectivului SIC şi, după caz, rezultatele analizei riscului la adresa securităţii.

    SECŢIUNEA 2.2
    Principiile securităţii SIC

    ART. 8
    (1) În scopul realizării obiectivelor prevăzute la art. 7 se aplică un set de principii de bază, enunţate mai jos:
    a) managementul riscurilor de securitate - derularea unor procese de management al riscurilor de securitate, pe întreg ciclul de viaţă al SIC, în vederea monitorizării, reducerii, eliminării, evitării sau acceptării riscurilor;
    b) minimalizarea - instalarea şi utilizarea numai a funcţiilor, protocoalelor şi serviciilor necesare pentru îndeplinirea misiunii operaţionale;
    c) privilegii minime - utilizatorilor SIC li se vor acorda numai autorizaţiile şi privilegiile de care aceştia au nevoie pentru îndeplinirea sarcinilor şi atribuţiilor de serviciu;
    d) nodul autoprotejat - fiecare SIC va considera alte SIC ca fiind nesigure. Din această cauză vor fi implementate măsuri de protecţie pentru controlul schimbului de informaţii cu alte SIC;
    e) apărarea în adâncime - măsurile de protecţie trebuie implementate pe diferite componente, în măsura în care acest lucru este posibil, astfel încât să nu existe o singură linie de apărare în cadrul SIC;
    f) actualizarea stării de securitate - configuraţia de securitate a SIC trebuie să evolueze pentru a menţine nivelul de securitate adecvat, ţinând cont de schimbările din mediul de ameninţare;
    g) rezilienţa - SIC critice trebuie să aibă capacitatea de a se adapta rapid şi/sau de a se recupera în urma oricărui tip de întrerupere, în vederea continuării operării la un nivel acceptabil, ţinându-se cont de obiectivele SIC şi de impactul pe care întreruperea îl are asupra securităţii SIC;
    h) garantarea funcţionalităţilor de securitate - funcţionarea securizată a mecanismelor şi produselor care permit sau asigură servicii de securitate pentru SIC trebuie să fie garantată de către o autoritate cu competenţe în domeniu;
    i) conformitatea securităţii - aplicarea acestor principii şi implementarea ulterioară a măsurilor de protecţie trebuie verificate în etapa iniţială şi apoi periodic de către Agenţia de Acreditare de Securitate (AAS). În situaţia în care sunt identificate deficienţe, acestea trebuie rezolvate.
    (2) În vederea implementării principiilor enunţate la alin. (1), normele INFOSEC subsecvente prezentei directive stabilesc cerinţe detaliate şi specifice.

    SECŢIUNEA 2.3
    Managementul riscului de securitate

    ART. 9
    (1) Pentru SIC care procesează, stochează sau transmit informaţii clasificate, procesul de evaluare a riscului de securitate trebuie să facă parte din procesul de dezvoltare a sistemelor în sine.
    (2) Procesul de evaluare a riscurilor de securitate se desfăşoară prin colaborarea reprezentanţilor utilizatorilor, structurii responsabile cu planificarea, AOSIC şi AAS, folosind o metodologie de evaluare a riscurilor unanim acceptată.
    (3) Activitatea de evaluare implică evaluarea măsurilor existente, a modificărilor sau a noilor opţiuni, incluzând ansambluri echilibrate de măsuri de securitate, tehnice şi nontehnice.
    (4) Scopul evaluării este de a selecta o soluţie care să satisfacă cerinţele beneficiarului, cerinţele de cost şi cerinţele de risc rezidual de securitate, asigurându-se totodată aplicarea standardelor minime de protecţie a informaţiilor clasificate, în conformitate cu cerinţele politicii naţionale, NATO, UE şi/sau specifice SIC, după caz.
    ART. 10
    (1) Managementul riscului de securitate reprezintă o abordare sistematică pentru determinarea măsurilor necesare pentru asigurarea protecţiei informaţiilor şi a SIC, pe baza evaluării valorii bunurilor supuse riscului, a ameninţărilor, vulnerabilităţilor şi impactului asupra obiectivelor organizaţiei.
    (2) Managementul riscurilor de securitate este procesul prin care se realizează un echilibru între costurile legate de aplicarea măsurilor de securitate suplimentare şi avantajele aplicării acestor contramăsuri. În unele cazuri, procesul de management al riscului de securitate poate conduce la acceptarea unor riscuri mai mari, în vederea reducerii costurilor, în condiţiile în care standardele minime sunt aplicate.
    (3) Managementul riscului implică planificarea, organizarea, direcţionarea şi controlul resurselor pentru a asigura faptul că riscul rămâne în limite acceptabile.
    ART. 11
    Riscul rezidual de securitate reprezintă acel risc ce rămâne după implementarea într-un SIC a măsurilor de securitate, dat fiind faptul că nu pot fi contracarate toate ameninţările şi că nu pot fi eliminate sau reduse toate vulnerabilităţile. Ameninţările şi vulnerabilităţile sunt dinamice, de aceea şi riscul rezidual este supus schimbărilor. Din această cauză riscul va fi gestionat de-a lungul întregului ciclu de viaţă al SIC, fapt care implică alocarea de resurse adecvate pentru derularea procesului de management al riscurilor.
    ART. 12
    Procesele de management al riscurilor de securitate vor fi derulate pentru monitorizarea, reducerea, eliminarea, evitarea sau acceptarea riscurilor asociate SIC.

    SECŢIUNEA 2.4
    Ameninţări şi vulnerabilităţi

    ART. 13
    (1) Evaluarea riscurilor se bazează pe o evaluare la zi a ameninţărilor şi se va referi la impactul ameninţărilor şi vulnerabilităţilor asupra îndeplinirii obiectivelor securităţii.
    (2) Ameninţarea reprezintă, în termeni generali, posibilitatea de compromitere accidentală sau deliberată a securităţii. În ceea ce priveşte domeniul securităţii SIC, o astfel de compromitere implică afectarea unuia sau mai multora dintre obiectivele securităţii informaţiilor.
    (3) Vulnerabilitatea reprezintă o slăbiciune sau o lipsă de control care ar permite ori ar facilita concretizarea unei ameninţări împotriva unei valori sau a unei ţinte specifice. Vulnerabilitatea poate consta într-o omisiune sau poate rezulta dintr-o deficienţă a măsurilor de securitate în ceea ce priveşte tăria acestora, completitudinea ori coerenţa şi poate fi de natură tehnică, procedurală sau operaţională.
    ART. 14
    Informaţiile clasificate pot fi vulnerabile la accesarea lor de către utilizatori neautorizaţi, la blocarea accesării lor de către utilizatori autorizaţi, precum şi la coruperea, modificarea neautorizată şi la ştergerea neautorizată a acestora. Pe lângă acestea, echipamentele SIC sunt complexe, costisitoare şi adesea dificil de reparat sau de înlocuit în mod operativ.
    ART. 15
    SIC care vehiculează informaţii clasificate reprezintă o ţintă atractivă pentru operaţiunile de spionaj, în special în situaţia în care se consideră că măsurile de securitate sunt ineficiente. SIC, în general, permit obţinerea unui volum semnificativ de informaţii în mod rapid şi fără a fi detectat. Este de presupus că acţiunile lansate de către serviciile secrete sau de către membri ori simpatizanţi ai organizaţiilor subversive sau ai grupărilor teroriste împotriva intereselor NATO, UE sau ale statelor membre sunt bine planificate şi executate. Blocarea serviciilor sistemului sau deteriorarea datelor vehiculate de aceste sisteme poate constitui, de asemenea, o ţintă atractivă, iar prejudiciul adus poate fi semnificativ, indiferent dacă sunt implicate informaţii clasificate sau neclasificate.
    ART. 16
    (1) Personalul din interior reprezintă un vector de ameninţare unic pentru orice organizaţie, dată fiind poziţia privilegiată a acestuia în raport cu accesul fizic şi logic la SIC şi la informaţiile vehiculate de acesta. În contrast cu o persoană din exteriorul organizaţiei, o persoană din interior are o mai bună cunoaştere a situaţiei (de exemplu: cunoaşterea punctelor slabe), mai mult timp la dispoziţie, mai puţine măsuri de securitate pe care trebuie să le depăşească şi privilegii legitime de acces în zonele securizate, de acces la SIC şi la informaţiile vehiculate de acesta, în virtutea poziţiei pe care o ocupă în organizaţie. Aceşti factori, combinaţi cu posibilitatea pe care o are o persoană din interior de a comite orice tip de act maliţios, conduc implicit la creşterea impactului oricărui incident.
    (2) În vederea descurajării, prevenirii şi contracarării acestui tip particular de ameninţare, este necesară implementarea unui set de măsuri de securitate specifice. În procesul de selectare a acestor măsuri, organizaţiile trebuie să ţină cont şi de următoarele aspecte:
    a) măsurile de securitate trebuie să fie proiectate pentru a trata şi ameninţările din interior şi a susţine procedurile de răspuns şi de investigare;
    b) trebuie să fie consolidate cooperarea şi schimbul de informaţii dintre responsabilii cu diferitele aspecte ale securităţii din cadrul organizaţiei (explicaţie: securitatea personalului, securitatea fizică, resurse umane, protecţie internă), care pot contribui în mod adecvat la gestionarea ameninţărilor din interior.

    SECŢIUNEA 2.5
    Moduri de operare de securitate

    ART. 17
    SIC care stochează, procesează sau transmit informaţii naţionale clasificate SECRET şi cu nivel de clasificare superior funcţionează într-unul dintre următoarele moduri de operare de securitate sau, în cazul în care este necesar, în mai multe dintre următoarele moduri de operare de securitate, de-a lungul unor perioade diferite de timp:
    a) modul de operare de securitate dedicat - modul de operare în care TOATE persoanele care au acces la SIC deţin certificat de securitate sau autorizaţie de acces pentru cel mai înalt nivel de clasificare a informaţiilor stocate, procesate sau transmise în SIC şi au o necesitate de a cunoaşte comună pentru TOATE informaţiile stocate, procesate sau transmise în sistem;
    b) modul de operare de securitate nivel înalt - modul de operare în care TOATE persoanele care au acces la SIC deţin certificat de securitate sau autorizaţie de acces pentru cel mai înalt nivel de clasificare a informaţiilor stocate, procesate sau transmise prin SIC, dar NU TOATE persoanele cu acces la SIC au o necesitate comună de a cunoaşte TOATE informaţiile stocate, procesate sau transmise în SIC;
    c) modul de operare de securitate multinivel - modul de operare în care NU TOATE persoanele care au acces la sistem deţin certificat de securitate sau autorizaţie de acces pentru cel mai înalt nivel de clasificare a informaţiilor stocate, procesate sau transmise în SIC şi NU TOATE persoanele cu acces la sistem au o necesitate comună de a cunoaşte TOATE informaţiile stocate, procesate sau transmise în sistem.
    ART. 18
    SIC care stochează, procesează sau transmit informaţii clasificate NATO CONFIDENTIAL sau cu nivel de clasificare superior, informaţii din Categoria specială ori informaţii clasificate CONFIDENTIEL UE/EU CONFIDENTIAL sau cu nivel de clasificare superior funcţionează într-unul dintre următoarele moduri de operare de securitate sau, în cazul în care este necesar, în mai multe dintre următoarele moduri de operare de securitate, de-a lungul unor perioade diferite de timp:
    a) modul de operare de securitate dedicat - modul de operare în care TOATE persoanele care au acces la SIC deţin certificat de securitate sau autorizaţie de acces pentru cel mai înalt nivel de clasificare a informaţiilor stocate, procesate sau transmise în SIC şi au o necesitate de a cunoaşte comună pentru TOATE informaţiile stocate, procesate sau transmise în SIC;
    b) modul de operare de securitate sistem înalt - modul de operare în care TOATE persoanele care au acces la SIC deţin certificat de securitate sau autorizaţie de acces pentru cel mai înalt nivel de clasificare a informaţiilor stocate, procesate sau transmise prin SIC, dar NU TOATE persoanele cu acces la SIC au o necesitate comună de a cunoaşte TOATE informaţiile stocate, procesate sau transmise în SIC; aprobarea de a accesa informaţiile poate fi acordată la nivel informal sau individual;
    c) modul de operare de securitate compartimentat - modul de operare în care TOATE persoanele care au acces la SIC deţin certificat de securitate sau autorizaţie de acces pentru cel mai înalt nivel de clasificare a informaţiilor stocate, procesate sau transmise în SIC, dar NU TOATE persoanele cu acces la sistem au autorizaţie oficială de a accesa TOATE informaţiile stocate, procesate sau transmise prin sistem. Autorizaţia oficială indică faptul că există un management oficial, centralizat al controlului accesului, iar acordarea accesului nu este la discreţia unei singure persoane;
    d) modul de operare de securitate multinivel - modul de operare în care NU TOATE persoanele care au acces la sistem deţin certificat de securitate sau autorizaţie de acces pentru cel mai înalt nivel de clasificare a informaţiilor stocate, procesate sau transmise în SIC şi NU TOATE persoanele cu acces la sistem au o necesitate comună de a cunoaşte TOATE informaţiile stocate, procesate sau transmise în SIC.
    ART. 19
    SIC care stochează, procesează sau transmit numai informaţii cu nivel de clasificare maxim NATO RESTRICTED sau RESTREINT UE/EU RESTRICTED funcţionează într-unul dintre următoarele moduri de operare de securitate sau, în cazul în care este necesar, în mai multe dintre următoarele moduri de operare de securitate, de-a lungul unor perioade diferite de timp:
    a) modul de operare de securitate dedicat - modul de operare în care TOATE persoanele care au acces la SIC au o necesitate de a cunoaşte comună pentru TOATE informaţiile stocate, procesate sau transmise în sistem;
    b) modul de operare de securitate sistem înalt - modul de operare în care NU TOATE persoanele cu acces la sistem au o necesitate comună de a cunoaşte TOATE informaţiile stocate, procesate sau transmise în sistem.
    NOTĂ:
    Aceste interpretări ale modurilor de operare de securitate sunt incluse pentru a ilustra faptul că pentru acces la informaţii cu nivel de clasificare maxim NATO RESTRICTED sau RESTREINT UE/EU RESTRICTED nu este necesar un certificat de securitate sau o autorizaţie de acces.
    ART. 20
    Informaţiile din Categoria specială sunt procesate numai în modul de operare de securitate "dedicat".

    SECŢIUNEA 2.6
    Procesul de acreditare de securitate

    ART. 21
    Procesul de acreditare de securitate determină modul în care măsurile de securitate a SIC implementate sunt conforme cu cerinţele stabilite pentru protecţia informaţiilor clasificate procesate, stocate sau transmise, precum şi a sistemelor în sine.
    ART. 22
    Procesul de acreditare de securitate determină dacă a fost îndeplinit un nivel adecvat de protecţie, precum şi dacă acesta se menţine. Elementul central al acestui proces este identificarea unui nivel acceptabil al riscului rezidual, care trebuie să fie monitorizat pe tot ciclul de viaţă al SIC.
    ART. 23
    Procesul de acreditare de securitate se desfăşoară de către AAS în conformitate cu prevederile Directivei privind managementul INFOSEC pentru sisteme informatice şi de comunicaţii - INFOSEC 3, aprobată prin Ordinul directorului general al Oficiului Registrului Naţional al Informaţiilor Secrete de Stat nr. 484/2003, denumită în continuare INFOSEC 3.
    ART. 24
    În conformitate cu prevederile politicii de securitate a informaţiilor şi cu specificaţiile AAS, se elaborează documentaţia de securitate a SIC. Documentaţia de securitate este necesară pe întreg ciclul de viaţă al SIC, de la etapa de planificare, până la momentul dezafectării sistemului. Procesul de dezvoltare a documentaţiei de securitate este iterativ, pe întreg ciclul de viaţă al SIC.

    SECŢIUNEA 2.7
    Auditul securităţii

    ART. 25
    Activităţile de audit de securitate sunt realizate pentru a verifica faptul că SIC care vehiculează informaţii clasificate sunt conforme cu prevederile politicii de securitate aplicabile.
    ART. 26
    Metodele de audit de securitate includ inspecţiile de securitate, analize, interviuri şi testări. Este recomandabil ca analizele şi testele să fie susţinute de instrumente automate.
    ART. 27
    Activităţile de audit de securitate se realizează de către sau sub coordonarea AAS.

    SECŢIUNEA 2.8
    Procesul de continuare a activităţii

    ART. 28
    Continuarea activităţii reprezintă un proces critic prin care se identifică elemente care ameninţă îndeplinirea misiunii organizaţiei. Totodată, acest proces creează un cadru de consolidare a rezilienţei, cu capacitatea de răspuns eficient care să minimizeze întreruperea activităţii la nivelul organizaţiei şi afectarea obiectivelor acesteia, în cazul unui incident.
    ART. 29
    În contextul procesului de continuare a activităţii, măsurile de securitate necesare pentru sprijinirea rezilienţei unui SIC, inclusiv planurile şi procedurile, sunt identificate prin intermediul unui proces de evaluare a riscului şi al analizei de impact şi se concretizează în planul pentru continuarea activităţii, întocmit la nivelul organizaţiei. În timp ce procesul de evaluare a riscului conduce la identificarea funcţiilor şi bunurilor critice, precum şi a riscurilor care pot determina întreruperea misiunii organizaţiei, analiza de impact identifică distrugerile sau pierderile potenţiale în cazul unui incident, forma pe care o pot lua distrugerile şi modul în care pot evolua acestea în timp.

    SECŢIUNEA 2.9
    Managementul încrederii

    ART. 30
    (1) Încrederea în securitatea SIC este un aspect complex care vizează SIC, componentele sale, lanţul de achiziţie prin care sunt procurate acestea, precum şi alte elemente care pot avea impact asupra securităţii SIC.
    (2) Managementul încrederii reprezintă un element esenţial, dat fiind faptul că acesta permite determinarea măsurii în care SIC, componentele sale şi lanţul de achiziţie sunt sigure.
    (3) Elementele care contribuie la crearea încrederii pot fi de natură oficială, implicând tehnici de asigurare, cum sunt certificarea produselor sau a proceselor derulate la nivelul furnizorului, sau mai puţin riguroase, cum ar fi informaţiile cu privire la producător (de exemplu: reputaţia).
    (4) Funcţiile de securitate ale SIC care vehiculează informaţii clasificate trebuie să fie confirmate de către autorităţi competente, prin tehnici oficiale de asigurare.
    (5) Tehnicile oficiale de asigurare în cazul produselor includ:
    a) evaluarea, ca tehnică de examinare detaliată a aspectelor de securitate ale unui produs de către entităţile naţionale sau internaţionale abilitate. Evaluarea confirmă prezenţa funcţionalităţilor de securitate necesare, absenţa efectelor secundare ale acestor funcţionalităţi şi face o analiză a incoruptibilităţii acestor funcţionalităţi. Evaluarea stabileşte măsura în care sunt satisfăcute cerinţele de securitate pentru un produs şi stabileşte conformitatea funcţiilor de securitate ale unui produs;
    b) certificarea, ca proces de emitere de către o autoritate naţională sau internaţională abilitată a unui document oficial, ca rezultat al unei evaluări încheiate cu succes.
    (6) Tehnicile oficiale de asigurare în cazul SIC includ:
    a) evaluarea, ca tehnică de examinare detaliată a aspectelor de securitate ale unui SIC de către entităţile naţionale sau internaţionale abilitate. Evaluarea stabileşte dacă SIC satisface cerinţele de securitate predefinite;
    b) acreditarea de securitate, ca proces care, susţinut de rezultatele unei evaluări, determină dacă în SIC a fost implementat şi este menţinut un nivel adecvat de protecţie.
    ART. 31
    (1) Cerinţele de securitate pentru SIC sunt identificate în etapa de planificare a SIC de către AOSIC, în colaborare cu AAS.
    (2) Procesul de identificare a cerinţelor de securitate pentru SIC ia în considerare cerinţele stabilite în reglementările naţionale, NATO, UE şi/sau specifice SIC, după caz, privind protecţia informaţiilor clasificate, analiza arhitecturii de securitate şi rezultatele procesului de analiză a riscului.
    (3) În cazul în care sunt necesare evaluarea şi certificarea produselor, se utilizează Metodologia asociată criteriilor comune de evaluare a securităţii IT, ori de câte ori aceasta este aplicabilă.
    (4) Metodologia prevăzută la alin. (3) nu se aplică produselor criptografice şi TEMPEST, pentru care se stabilesc criterii şi metodologii de evaluare specifice.
    ART. 32
    (1) Componentele hardware, firmware şi software pentru care se aplică specificaţii de proiectare detaliate sunt proiectate şi manufacturate în state membre NATO sau UE, după caz, în funcţie de tipul informaţiilor ce urmează să fie vehiculate prin SIC.
    (2) În cazul în care componentele prevăzute la alin. (1) sunt proiectate şi/sau manufacturate într-un stat non-NATO sau non-UE, trebuie consultat ORNISS.
    ART. 33
    Pentru achiziţia produselor de securitate INFOSEC trebuie consultat Catalogul naţional cu pachete, produse şi profile de protecţie INFOSEC, aprobat prin Ordinul directorului general al Oficiului Registrului Naţional al Informaţiilor Secrete de Stat nr. 25/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
    ART. 34
    Managementul încrederii în lanţul de achiziţii prin intermediul căruia SIC şi componentele acestuia sunt procurate implică şi faptul că informaţiile clasificate diseminate către industrie, generate în baza unui contract cu industria şi a contractelor clasificate, trebuie să fie protejate în conformitate cu prevederile reglementărilor naţionale în domeniul protecţiei informaţiilor clasificate.

    SECŢIUNEA 2.10
    Interconectarea SIC

    ART. 35
    (1) În vederea atingerii obiectivelor asumate, organizaţiile au nevoie să îşi interconecteze propriile SIC cu SIC ale altor organizaţii, cu diferite comunităţi de interes, diferite nivele de clasificare şi diferite standarde de securitate.
    (2) În scopul respectării principiului SIC autoprotejat, sunt necesare analizarea riscului potenţial reprezentat de interconectare, fie aceasta în mod direct sau în cascadă, şi implementarea de măsuri de securitate specifice pentru protejarea interconectării.
    (3) Pentru toate interconectările SIC care vehiculează informaţii clasificate este necesar ca AAS să aprobe:
    a) metoda de interconectare şi serviciile oferite;
    b) metodologia de management al riscului şi rezultatele analizei riscului;
    c) arhitectura de securitate şi măsurile de securitate pentru asigurarea respectării obiectivelor securităţii;
    d) documentaţia de securitate, inclusiv planul de testare a securităţii şi rezultatele aplicării acestui plan.
    ART. 36
    INFOSEC 3 stabileşte cerinţele de acreditare de securitate, iar directivele tehnice şi de implementare stabilesc măsurile care trebuie implementate.
    ART. 37
    (1) Cerinţele privind măsurile de protecţie ce trebuie implementate în SIC care vehiculează informaţii clasificate şi sunt conectate la internet sau la reţele similare din domeniul public trebuie să ţină seama de riscurile de securitate excepţionale pe care aceste tipuri de reţele publice le ridică, din cauza accesibilităţii necontrolate, pe scară largă, a susceptibilităţii create de protocoalele orientate pe lipsa conectării şi a vulnerabilităţii SIC finale faţă de exploatare.
    (2) Interconectarea directă sau în cascadă la internet sau la alte reţele similare din domeniul public a SIC care vehiculează informaţii clasificate de nivel maxim STRICT SECRET sau echivalent trebuie să fie:
    a) strict controlată;
    b) în conformitate cu cerinţele stabilite de AAS;
    c) evaluată şi certificată din punctul de vedere al mecanismelor de securitate;
    d) supusă unei analize periodice oficiale a vulnerabilităţilor.
    (3) Conectarea directă sau tip cascadă a SIC care vehiculează informaţii clasificate STRICT SECRET DE IMPORTANŢĂ DEOSEBITĂ sau echivalent ori informaţii din Categoria specială la internet sau la reţele similare din domeniul public este interzisă.

    SECŢIUNEA 2.11
    Conectarea SIC care vehiculează informaţii clasificate la internet sau la alte reţele din domeniul public

    ART. 38
    (1) SIC care vehiculează informaţii clasificate pot utiliza internetul sau reţele similare din domeniul public ca infrastructură de comunicaţii, în condiţiile în care se asigură protecţia criptografică adecvată. În acest caz, obiectivele securităţii trebuie analizate cu multă grijă.
    (2) Singurele tipuri de informaţii care pot fi transmise în clar (necriptate) sunt următoarele:
    a) informaţiile provenind din surse deschise, informaţiile cu caracter public sau informaţiile naţionale, NATO ori UE pentru care există aprobarea de diseminare publică;
    b) informaţiile NATO şi UE neclasificate, care nu poartă marcaje administrative sau marcaje privind controlul diseminării, care să indice gradul de sensibilitate a informaţiilor.
    (3) Numai informaţiile provenind din surse deschise şi informaţiile cu caracter public sau informaţiile pentru care există aprobarea de diseminare publică pot fi postate pe site-uri web sau pagini web publice şi se vor supune cerinţelor de asigurare a integrităţii impuse de emitentul informaţiei.
    ART. 39
    (1) Pentru toate conexiunile SIC la internet sau la reţele similare din domeniul public, AAS aprobă următoarele:
    a) metoda de conectare şi serviciile furnizate;
    b) evaluarea riscului de securitate şi metodologia de management al riscului utilizată, precum şi rezultatele analizei riscului de securitate;
    c) procedurile şi mecanismele de asigurare a faptului că informaţiile clasificate sau informaţiile care poartă un marcaj administrativ sau de diseminare limitată nu sunt transmise pe canale de comunicaţii neprotejate;
    d) mecanismele şi/sau procedurile implementate pentru asigurarea confidenţialităţii, integrităţii şi/sau disponibilităţii informaţiilor, precum şi a serviciilor/resurselor sistemelor;
    e) mecanismele şi/sau procedurile aplicate pentru îndeplinirea cerinţelor privind evidenţa;
    f) documentaţia de securitate, inclusiv planul de testare şi rezultatele testărilor de securitate.
    (2) AAS este responsabilă pentru verificarea implementării iniţiale a măsurilor de securitate şi a verificărilor periodice.

    SECŢIUNEA 2.12
    Securitatea aplicaţiilor

    ART. 40
    (1) Aspectele de securitate trebuie înglobate în ciclul de viaţă (proiectare, dezvoltare, implementare şi întreţinere) al componentelor software special dezvoltate pentru vehicularea de informaţii clasificate, avându-se în vedere obiectivele de securitate definite pentru SIC.
    (2) Aplicaţiile sunt supuse testărilor de securitate, managementului securităţii (de exemplu: versiuni de bază) şi controlului modificărilor (de exemplu: patch-uri).

    SECŢIUNEA 2.13
    Securitatea criptografică

    ART. 41
    Implementarea securităţii criptografice în SIC care vehiculează informaţii clasificate se realizează în conformitate cu prevederile reglementărilor naţionale, NATO, UE sau specifice SIC, după caz, specifice domeniului.

    SECŢIUNEA 2.14
    Securitatea emisiilor

    ART. 42
    Cerinţele relevante din punctul de vedere al securităţii emisiilor sunt cuprinse în directivele şi ghidurile INFOSEC emise de către ORNISS.

    SECŢIUNEA 2.15
    Logurile de securitate

    ART. 43
    (1) SIC care vehiculează informaţii clasificate sunt protejate de măsuri de securitate pentru detecţia activităţilor maliţioase şi a defecţiunilor, prin colectarea, analiza şi stocarea informaţiilor referitoare la evenimente relevante din punctul de vedere al securităţii.
    (2) Măsurile prevăzute la alin. (1) sunt necesare pentru a asigura informaţii suficiente, inclusiv trasabilitatea evenimentelor, în vederea investigării unei compromiteri accidentale sau deliberate a obiectivelor securităţii informaţiilor, precum şi a unei tentative de compromitere a acestora, proporţional cu prejudiciul care poate fi produs.
    (3) Cerinţele de colectare a informaţiilor referitoare la evenimente relevante din punctul de vedere al securităţii sunt definite având în vedere că logurile de securitate au un rol esenţial pentru sprijinirea activităţii de audit al securităţii efectuate de AAS.
    (4) Perioada de analiză şi de păstrare a logurilor de securitate se aprobă de către AAS, pe baza analizei riscului şi având în vedere următoarele aspecte:
    a) obiectivele de securitate ale SIC;
    b) mediul de ameninţare;
    c) tipul logurilor şi al datelor colectate;
    d) frecvenţa analizei logurilor;
    e) utilizarea de instrumente automate pentru verificarea logurilor;
    f) cerinţele privind investigarea, auditul şi alte cerinţe legale.

    SECŢIUNEA 2.16
    Configuraţia de securitate de bază

    ART. 44
    (1) Pentru SIC care vehiculează informaţii clasificate şi componentele hardware şi software critice sunt definite configuraţii de securitate de bază, care trebuie aplicate şi păstrate la zi, prin procesele de management al configuraţiei şi de cel de control al modificărilor pe întregul ciclu de viaţă al SIC.
    (2) Configuraţiile de bază ale securităţii includ setările de securitate necesare pentru consolidarea configuraţiei componentelor critice, înainte de instalare, şi cerinţele pentru actualizările de securitate ale componentelor aflate în operare.

    SECŢIUNEA 2.17
    Apărarea împotriva software-ului maliţios

    ART. 45
    (1) Evoluţia complexităţii software-ului maliţios şi capacitatea sa de a executa atacuri direcţionate impun acordarea unei atenţii sporite.
    (2) În SIC care vehiculează informaţii clasificate sunt utilizate soluţii de detecţie care să blocheze instalarea, să prevină executarea, să trimită în carantină software-ul maliţios şi să alerteze personalul responsabil cu activităţile asociate răspunsului la incidente.

    SECŢIUNEA 2.18
    Controlul accesului

    ART. 46
    (1) Controlul accesului reprezintă o primă linie de apărare, dat fiind că acesta permite identificarea, autentificarea, autorizarea şi evidenţa oricărei entităţi (de exemplu: persoană, dispozitiv, serviciu) care solicită acces la SIC şi la elementele acestuia.
    (2) În SIC care vehiculează informaţii clasificate, controlul accesului se implementează pentru a preveni operaţiuni neautorizate asupra SIC şi a elementelor acestuia (de exemplu: date, dispozitive, servicii).
    ART. 47
    (1) În selectarea unui model de control al accesului şi a măsurilor de securitate asociate acestuia, AOSIC trebuie să ţină cont de următorii factori:
    a) modalitatea şi măsura în care o organizaţie implementează managementul informaţiilor pot avea impact asupra proiectării măsurilor de control al accesului;
    b) măsurile tehnice sunt proiectate în contextul mediului de securitate general al SIC, pentru a funcţiona în mod coerent şi coordonat cu măsurile de control al accesului fizic şi administrativ;
    c) măsurile tehnice trebuie să permită acces securizat şi granular la informaţii pe baza modului de operare de securitate pentru care a fost proiectat SIC şi a cerinţelor validate privind schimbul de informaţii între comunităţi de interese din cadrul SIC sau cu alte SIC.
    (2) Limitele tradiţionale ale reţelelor sunt elemente majore pentru proiectarea securităţii infrastructurii unui SIC.
    (3) AOSIC trebuie să ia în considerare faptul că aceste limite nu pot fi considerate un punct de referinţă exhaustiv atunci când se are în vedere protecţia informaţiilor clasificate vehiculate în SIC cu cerinţe complexe de schimb de informaţii şi control al accesului.
    (4) În situaţia prevăzută la alin. (3), AOSIC adoptă strategii de apărare în adâncime, care includ politici şi măsuri de securitate specifice, pentru protecţia obiectelor informaţionale, pe baza identităţii şi a altor atribute relevante ale entităţii care solicită accesul la aceste obiecte, precum şi pe baza proprietăţilor acelor obiecte, denumite în mod comun metadate.
    (5) În contextul controlului accesului, managementul identităţii şi al accesului joacă un rol important, cuprinzând persoane, procese şi produse necesare pentru managementul identităţilor digitale (de exemplu: persoane, dispozitive, servicii, date) pe întreg ciclul de viaţă al acestora şi accesul la resursele SIC.
    ART. 48
    Pentru SIC aparţinând NATO, accesul la resursele SIC se gestionează prin capacităţi de management al identificării şi autentificării, care să asigure:
    a) managementul identităţilor digitale, precum şi al atributelor, privilegiilor şi credenţialelor acestora;
    b) furnizarea de servicii de autentificare, incluzând identificarea puternică, în funcţie de rezultatele analizei riscului;
    c) prevenirea furtului şi reutilizării credenţialelor;
    d) furnizarea de autorizări granulare, pe baza politicilor de acces;
    e) auditul utilizatorilor şi activităţilor din sistem.
    ART. 49
    (1) Cerinţele minime privind identificarea şi autentificarea pe SIC care vehiculează informaţi clasificate sunt stabilite prin reglementările în domeniu emise de către ORNISS şi, după caz, se vor avea în vedere rezultatele procesului de management al riscului de securitate.
    (2) Cerinţele privind identificarea şi autentificarea trebuie să definească proprietăţile mecanismelor de securitate.

    SECŢIUNEA 2.19
    Răspunsul la incidente

    ART. 50
    (1) Un incident de securitate în SIC reprezintă orice anomalie detectată care a compromis sau are potenţialul de a compromite sistemele de comunicaţii, sistemele informatice ori alte sisteme electronice sau informaţiile stocate, procesate ori transmise prin intermediul acestor sisteme.
    (2) Pentru gestionarea incidentelor de securitate se desemnează personal specializat din punct de vedere tehnic.
    ART. 51
    Incidentele care vizează securitatea SIC se raportează la ORNISS.
    ART. 52
    (1) În cazul în care survin incidente de securitate în SIC NATO care vehiculează informaţii clasificate, ORNISS raportează incidentele către Oficiul de Securitate al NATO (NOS) şi către NATO Computer Incident Response Capability (NCIRC).
    (2) În cazul în care survin incidente de securitate în SIC UE care vehiculează informaţii clasificate, ORNISS raportează incidentele către Secretariatul General al Consiliului UE.
    (3) În următoarele situaţii, raportarea către NOS/NCIRC, respectiv către Secretariatul General al Consiliului UE trebuie făcută cu maximă prioritate:
    a) breşa de securitate vizează informaţii COSMIC TOP SECRET, NATO SECRET, informaţii din Categoria specială, TRES SECRET UE/EU TOP SECRET sau informaţii SECRET UE/EU SECRET;
    b) dezvăluirea neautorizată de informaţii clasificate către mass media (de exemplu: presă, bloguri, websites) sau către alte entităţi (de exemplu: grupări politice, teroriste sau criminale);
    c) culegere de date neautorizată;
    d) suspiciunea de activităţi de spionaj;
    e) activitate maliţioasă internă (de exemplu: ameninţări provenite din interior);
    f) incidente care implică accesul privilegiat la SIC;
    g) incidente care implică elemente criptografice;
    h) incidente care au un impact semnificativ asupra organizaţiei.
    (4) Toate celelalte tipuri de incidente de securitate care afectează SIC NATO sau SIC UE se raportează de către ORNISS la NOS, respectiv Secretariatul General al Consiliului UE, în scop de analiză şi realizarea de statistici.
    (5) Identificarea, colectarea, achiziţia şi păstrarea probelor digitale sunt realizate de către personal instruit în domeniul investigaţiilor digitale, într-o manieră sistematică şi imparţială, în vederea conservării integrităţii, autenticităţii şi calităţii de probe valabile, în conformitate cu prevederile legale.

    SECŢIUNEA 2.20
    Infrastructura de management al securităţii

    ART. 53
    În SIC care vehiculează informaţii clasificate sunt implementate mecanisme şi proceduri de management al securităţii care să asigure descurajarea, prevenirea, detectarea, rezistenţa şi recuperarea în urma unui incident care afectează securitatea informaţiilor şi a SIC.

    SECŢIUNEA 2.21
    Instruirea şi conştientizarea în domeniul securităţii SIC

    ART. 54
    (1) Un factor major în realizarea unui nivel de securitate adecvat pentru un SIC este implementarea unui program activ de instruire şi conştientizare a tuturor utilizatorilor SIC.
    (2) Programele de instruire şi educaţie de securitate trebuie să îi facă pe utilizatori conştienţi cu privire la vulnerabilităţile şi ameninţările generale aplicabile sistemului pe care îl utilizează, pentru a înţelege motivul pentru care trebuie să menţină măsurile de protecţie şi responsabilităţile pe care le au în acest sens. Trebuie acordată o atenţie specială ameninţărilor emergente şi celor specifice (de exemplu: atacuri cu ţintă bine definită, ingineria socială, ameninţări din interior), dat fiind că acestea exploatează comportamentul uman.
    (3) Instruirea şi educaţia de securitate trebuie să vizeze managementul superior, structurile de planificare, de implementare şi operaţionale, responsabilii cu securitatea şi utilizatorii, pentru a asigura faptul că responsabilităţile de securitate sunt corect înţelese. În acest context trebuie identificate standarde minime de instruire de securitate.

    CAP. III
    Activităţi legate de securitatea SIC pe întregul ciclu de viaţă al sistemului

    ART. 55
    (1) Prezentul capitol prezintă activităţile minime din domeniul securităţii SIC ce trebuie întreprinse de-a lungul întregului ciclu de viaţă al sistemului, precum şi autorităţile şi personalul responsabile de derularea acestor activităţi.
    (2) Activităţile prevăzute la alin. (1) se bazează pe cerinţele stabilite în detaliu în directivele INFOSEC subsecvente prezentei directive.
    (3) Sunt identificate următoarele etape ale ciclului de viaţă al unui SIC, care pot fi adaptate în conformitate cu cerinţele operaţionale:
    a) planificarea;
    b) dezvoltarea şi achiziţia;
    c) implementarea şi acreditarea de securitate;
    d) exploatarea operaţională;
    e) modificarea;
    f) scoaterea din uz şi disponibilizarea echipamentului.
    (4) Activităţile minime legate de securitatea SIC prezentate în continuare în secţiunile 3.1-3.6 scot în evidenţă modul în care vor fi utilizate directivele şi ghidurile INFOSEC subsecvente prezentei directive.

    SECŢIUNEA 3.1
    Planificarea SIC

    ART. 56
    În etapa de planificare a SIC se desfăşoară următoarele activităţi legate de securitatea SIC, de care sunt responsabile următoarele autorităţi:

┌───────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────┐
│ Activitatea │ Autoritatea/Personalul/ │
│ │ responsabilă/responsabil │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│1. Informarea AAS despre planificarea │Structura de planificare şi │
│unui SIC │implementare a SIC │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│2. Stabilirea unei autorităţi │Structura de planificare şi │
│operaţionale a SIC (AOSIC) care │implementare a SIC, în colaborare cu │
│răspunde de securitatea sistemului (sau│AAS │
│atribuirea acestei responsabilităţi │ │
│unei structuri funcţionale deja │ │
│existente). Identificarea sarcinilor │ │
│legate de securitatea SIC │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│3. Stabilirea bazei pentru acreditarea │Structura de planificare şi │
│de securitate, prin dezvoltarea unei │implementare a SIC, în colaborare │
│strategii de acreditare de securitate │strânsă cu AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│4. Aprobarea strategiei de acreditare │ │
│de securitate │AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│5. Identificarea cerinţelor privind │AAS, în colaborare cu structura de │
│evaluarea riscurilor de securitate şi a│planificare şi implementare sau cu │
│metodologiilor utilizate pentru │managerul de proiect │
│evaluarea şi managementul riscurilor │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│6. Efectuarea unei evaluări iniţiale a │Structura de planificare şi │
│riscurilor, în conformitate cu │implementare a SIC sau managerul de │
│cerinţele stabilite de AAS │proiect (pentru aspectele tehnice şi │
│ │de implementare INFOSEC) şi AOSIC, în │
│ │colaborare cu AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│7. Dezvoltarea unei arhitecturi de │Structura de planificare şi │
│securitate iniţiale, pe baza │implementare a SIC şi AOSIC, cu │
│obiectivelor SIC şi a rezultatelor │consultarea AAS │
│analizei iniţiale a riscurilor de │ │
│securitate │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│8. Aprobarea rezultatelor evaluării │ │
│iniţiale a riscurilor de securitate │AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│9. Identificarea cerinţelor iniţiale │Structura de planificare şi │
│pentru produsele care necesită evaluare│implementare a SIC sau managerul de │
│şi certificare (de exemplu: produse │proiect şi AOSIC, în colaborare cu AAS│
│criptografice) şi identificarea │ │
│cerinţelor aplicabile lanţului de │ │
│achiziţie a acestora │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│10. Identificarea cerinţelor pentru │Structura de planificare şi │
│configuraţia de securitate de bază, │implementare a SIC sau managerul de │
│pentru managementul configuraţiei şi │proiect, furnizorul de servicii SIC, │
│controlul modificărilor │în colaborare cu AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│11. Identificarea cerinţelor iniţiale │Structura de planificare şi │
│de instruire şi conştientizare │implementare a SIC sau managerul de │
│ │proiect, în colaborare cu AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│12. Identificarea cerinţelor iniţiale │Structura de planificare şi │
│privind continuarea activităţii │implementare a SIC şi AOSIC, în │
│ │colaborare cu AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│13. Identificarea cerinţelor iniţiale │Structura de planificare şi │
│privind păstrarea logurilor │implementare a SIC şi AOSIC, în │
│ │colaborare cu AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│14. Elaborarea documentaţiei cu │AOSIC, structura de planificare şi │
│cerinţele de securitate iniţiale sau, │implementare a SIC sau managerul de │
│unde este cazul, elaborarea anexei de │proiect, în colaborare cu AAS şi │
│securitate la pachetele de capacităţi. │Agenţia de Securitate pentru │
│Folosirea, unde este cazul, a │Informatică şi Comunicaţii (ASIC) │
│profilelor de protecţie │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│15. Aprobarea documentaţiei cu │AAS │
│cerinţele de securitate iniţiale sau, │ │
│unde este cazul, aprobarea anexei de │ │
│securitate la pachetele de capacităţi │ │
└───────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────┘


    SECŢIUNEA 3.2
    Dezvoltarea şi achiziţia SIC

    ART. 57
    În etapa de dezvoltare şi achiziţie a SIC se desfăşoară următoarele activităţi referitoare la securitatea SIC, de care sunt responsabile următoarele autorităţi:

┌───────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────┐
│ Activitatea │ Autoritatea/Personalul/ │
│ │ responsabilă/responsabil │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│1. Detalierea evaluării riscurilor de │Structura de planificare şi │
│securitate, în conformitate cu │implementare a SIC sau managerul de │
│cerinţele impuse de AAS │proiect, împreună cu AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│2. Verificarea arhitecturii securităţii│Structura de planificare şi │
│SIC, pentru a se asigura, unde este │implementare a SIC sau managerul de │
│posibil, interoperabilitatea măsurilor │proiect │
│de securitate şi integrarea noului SIC │ │
│în infrastructura deja existentă │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│3. Aprobarea rezultatelor reevaluării │ │
│riscurilor de securitate │AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│4. Aprobarea arhitecturii de securitate│AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│5. Elaborarea unei specificaţii │AOSIC, în colaborare cu structura de │
│detaliate cu privire la măsurile de │planificare şi implementare a SIC, │
│securitate fizică, a personalului şi a │administratorul de securitate al │
│informaţiilor │obiectivului şi AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│6. Elaborarea unei specificaţii │AOSIC, în colaborare cu structura de │
│detaliate a măsurilor de securitate a │planificare şi implementare a SIC, │
│SIC (referitoare la securitatea │administratorul de securitate al │
│calculatoarelor, a transmisiei, măsuri │obiectivului şi AAS │
│criptografice şi radiaţii │ │
│electromagnetice compromiţătoare), în │ │
│conformitate cu cerinţele impuse de │ │
│AAS, referitoare la funcţionalitatea │ │
│securităţii şi, unde este cazul, a │ │
│interconectării SIC │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│7. Detalierea cerinţelor privind │Structura de planificare şi │
│produsele care necesită evaluare şi │implementare a SIC sau managerul de │
│certificare şi a celor privind lanţul │proiect, în colaborare cu AAS │
│de achiziţie a acestora │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│8. Detalierea cerinţelor privind │Structura de planificare şi │
│managementul configuraţiei de │implementare a SIC sau managerul de │
│securitate de bază şi controlul │proiect, în colaborare cu AAS │
│modificărilor │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│9. Detalierea cerinţelor privind │Structura de planificare şi │
│instruirea şi conştientizarea │implementare a SIC sau managerul de │
│ │proiect, în colaborare cu AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│10. Detalierea cerinţelor privind │Structura de planificare şi │
│continuarea activităţii │implementare a SIC sau managerul de │
│ │proiect, în colaborare cu AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│11. Detalierea cerinţelor privind │Structura de planificare a SIC sau │
│păstrarea logurilor │managerul de proiect, în colaborare │
│ │cu AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│12. Aprobarea cerinţelor privind │Structura de planificare şi │
│managementul configuraţiei de │implementare a SIC sau managerul de │
│securitate de bază şi controlul │proiect, în colaborare cu AAS │
│modificărilor │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│13. Aprobarea cerinţelor privind │ │
│instruirea şi conştientizarea │AOSIC, în colaborare cu AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│14. Aprobarea cerinţelor privind │ │
│continuarea activităţii │AOSIC, în colaborare cu AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│15. Aprobarea cerinţelor privind │ │
│păstrarea logurilor │AAS, în colaborare cu AOSIC │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│16. Aprobarea cerinţelor de securitate │ │
│pentru produsele care necesită evaluare│ │
│şi certificare şi pentru lanţul de │ │
│achiziţie │AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│17. Consultarea listelor cu produse de │Structura de planificare şi │
│securitate a SIC în scopul │implementare a SIC, în colaborare cu │
│identificării produselor care satisfac │AOSIC şi AAS │
│cerinţele impuse SIC │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│18. Dezvoltarea cerinţelor operaţionale│Structura de planificare şi │
│pentru produse şi mecanisme │implementare a SIC, în colaborare cu │
│criptografice, unde este cazul │AOSIC şi AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│19. Elaborarea caracteristicilor │NATO Consultation, Command and Control│
│tehnice ale mecanismelor şi produselor │Board (C3B) sau Secretariatul General │
│criptografice pentru SIC care au şi │al Consiliului UE, după caz │
│finanţare NATO/UE, unde este cazul │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│20. Informarea ASIC cu privire la │Structura de planificare şi │
│nevoia de mecanisme şi produse │implementare a SIC sau managerul de │
│criptografice, unde este cazul │proiect │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│21. Stabilirea unui program pentru │ASIC, în colaborare cu structura de │
│evaluarea şi selectarea mecanismelor şi│planificare şi implementare a SIC sau │
│produselor criptografice, unde este │cu managerul de proiect şi AOSIC │
│cazul │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│22. Efectuarea evaluării, selecţiei şi │Entităţi evaluatoare de produse │
│aprobării mecanismelor şi produselor │criptografice, în colaborare cu ASIC │
│criptografice, unde este cazul │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│23. Stabilirea cerinţelor pentru │AAS, în colaborare cu structura de │
│testarea şi evaluarea securităţii SIC │planificare şi implementare a SIC sau │
│sau, unde este cazul, a interconectării│cu managerul de proiect şi AOSIC │
│SIC │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│24. Asigurarea faptului că bugetul │Structura de planificare şi │
│estimat cuprinde toate nevoile │implementare a SIC sau managerul de │
│financiare pentru evaluare şi │proiect, în colaborare cu AAS │
│certificare în scopul stabilirii unei │ │
│finanţări corespunzătoare │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│25. Continuarea dezvoltării │Structura de planificare şi │
│documentaţiei cu cerinţele de │implementare a SIC sau managerul de │
│securitate │proiect, în colaborare cu AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│26. Aprobarea documentaţiei cu │ │
│cerinţele de securitate │AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│27. Asigurarea faptului că Service │Structura de planificare şi │
│Level Agreement (SLA) stabilit între │implementare a SIC sau managerul de │
│AOSIC şi furnizorul de servicii pentru │proiect, în colaborare cu AAS │
│SIC cuprinde cel puţin cerinţele │ │
│privind implementarea şi menţinerea │ │
│măsurilor de securitate, precum şi cele│ │
│privind monitorizarea şi controlul │ │
│modificărilor │ │
└───────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────┘


    SECŢIUNEA 3.3
    Implementarea şi acreditarea de securitate a SIC

    ART. 58
    În etapa de implementare şi acreditare de securitate a unui SIC se desfăşoară următoarele activităţi referitoare la securitatea SIC, de care sunt responsabile următoarele autorităţi:

┌───────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────┐
│ Activitatea │ Autoritatea/Personalul/ │
│ │ responsabilă/responsabil │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│1. Detalierea cerinţelor privind │AAS, în colaborare cu structura de │
│testarea şi evaluarea securităţii SIC │planificare şi implementare a SIC şi │
│sau, unde este cazul, a interconectării│AOSIC │
│SIC │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│2. Elaborarea planului de testare şi │Structura de planificare şi │
│verificare a securităţii SIC │implementare a SIC, în colaborare cu │
│ │AOSIC şi AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│3. Derularea, unde este cazul, a │ASIC, în cooperare cu entităţile │
│activităţilor necesare pentru evaluarea│evaluatoare şi AOSIC │
│şi certificarea produselor, în │ │
│conformitate cu metodologiile de │ │
│evaluare aprobate │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│4. Efectuarea testării securităţii în │Furnizorul de servicii pentru SIC, în │
│conformitate cu planul convenit pentru │colaborare cu structura de planificare│
│testarea şi verificarea securităţii │şi implementare a SIC şi AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│5. Analizarea rezultatelor testării │ │
│securităţii │AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│6. Identificarea măsurilor de │Structura de planificare şi │
│securitate suplimentare care trebuie │implementare a SIC, împreună cu │
│implementate în SIC, în cazul în care │furnizorul de servicii şi AAS │
│rezultatul testării şi verificării nu │ │
│este satisfăcător │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│7. Analizarea şi convenirea asupra │ │
│riscului rezidual care poate fi │ │
│acceptat │AOSIC │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│8. Analizarea şi convenirea asupra │ │
│continuării procesului de management │ │
│al riscurilor │AAS, împreună cu AOSIC │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│9. Completarea documentaţiei cu │Structura de planificare şi │
│cerinţele de securitate │implementare a SIC sau managerul de │
│ │proiect, în colaborare cu AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│10. Aprobarea SLA stabilit între AOSIC │ │
│şi furnizorul de servicii pentru SIC │AOSIC şi furnizorul de servicii │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│11. Formularea Procedurilor │Furnizorul de servicii SIC, în │
│Operaţionale de Securitate (PrOpSec) │colaborare cu personalul care are │
│pentru SIC │responsabilităţi în domeniul │
│ │securităţii SIC │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│12. Aprobarea documentaţiei cu │ │
│cerinţele de securitate şi a PrOpSec │AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│13. Realizarea instruirii şi │AOSIC, structura de planificare şi │
│conştientizării iniţiale │implementare a SIC şi furnizorul de │
│ │servicii SIC, după caz │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│14. Acreditarea SIC sau, unde este │ │
│cazul, a interconectării SIC şi │ │
│emiterea documentului oficial privind │ │
│acreditarea, care include perioada de │ │
│valabilitate a acesteia │AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│15. Stabilirea condiţiilor pentru │ │
│reacreditarea SIC │AAS │
└───────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────┘


    SECŢIUNEA 3.4
    Exploatarea operaţională a SIC

    ART. 59
    În etapa de exploatare operaţională a unui SIC se desfăşoară următoarele activităţi referitoare la securitatea SIC, de care sunt responsabile următoarele autorităţi:

┌───────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────┐
│ Activitatea │ Autoritatea/Personalul/ │
│ │ responsabilă/responsabil │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│1. Autorizarea SIC în vederea operării │AOSIC │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│2. Stocarea, procesarea sau │Furnizorul de servicii SIC, în │
│transmiterea informaţiilor clasificate │colaborare cu personalul care are │
│în mediul operaţional, în conformitate │responsabilităţi în domeniul │
│cu PrOpSec aprobate, inclusiv │securităţii SIC │
│administrarea SIC şi a securităţii │ │
│acestuia, şi în acord cu prevederile │ │
│SLA │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│3. Menţinerea configuraţiilor de │Furnizorul de servicii SIC, în │
│securitate de bază prin managementul │colaborare cu AAS │
│configuraţiei şi controlul │ │
│modificărilor │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│4. Continuarea procesului de management│AOSIC, în colaborare cu furnizorul de │
│al riscurilor de securitate, în │servicii SIC şi AAS │
│conformitate cu cerinţele AAS. Aceasta │ │
│include raportarea către conducerea │ │
│organizaţiei care utilizează sistemul │ │
│şi AAS a schimbărilor apărute privind │ │
│riscurile datorate evoluţiei │ │
│ameninţărilor şi vulnerabilităţilor, │ │
│precum şi schimbărilor în starea │ │
│sistemului (de exemplu: configurare, │ │
│conformitate cu configuraţiile de │ │
│securitate de bază, măsuri de │ │
│securitate fizică şi de personal) │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│5. Detectarea şi răspunsul la │AOSIC şi furnizorul de servicii SIC, │
│incidentele INFOSEC, în conformitate cu│în colaborare cu AAS │
│cerinţele politicilor naţionale, NATO, │ │
│UE şi PrOpSec │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│6. Asigurarea periodică a instruirii │AOSIC sau furnizorul de servicii SIC, │
│şi conştientizării │după caz │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│7. Realizarea, în acord cu cerinţele │Furnizorul de servicii SIC sau o │
│AAS, a evaluărilor periodice ale │echipă de evaluare a │
│vulnerabilităţilor şi maximizarea │vulnerabilităţilor constituită │
│utilizării instrumentelor automate │separat, în colaborare cu AAS şi AOSIC│
│pentru evaluarea permanentă a │ │
│conformităţii SIC cu configurările de │ │
│securitate de bază │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│8. Efectuarea de inspecţii/verificări │AAS, în colaborare cu AOSIC şi │
│periodice ale securităţii SIC sau, unde│furnizorul de servicii SIC │
│este cazul, a interconectării SIC │ │
└───────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────┘


    SECŢIUNEA 3.5
    Modificarea SIC

    ART. 60
    Pentru modificarea unui SIC se desfăşoară o serie de activităţi referitoare la securitatea SIC, de care sunt responsabile următoarele autorităţi:

┌───────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────┐
│ Activitatea │ Autoritatea/Personalul/ │
│ │ responsabilă/responsabil │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│1. Derularea, dacă este cazul, a │Autorităţi naţionale, NATO, UE │
│proceselor de recertificare a │responsabile pentru activităţi de │
│produselor INFOSEC │evaluare, certificare, aprobare │
│ │produse INFOSEC, în colaborare cu │
│ │structura de planificare şi │
│ │implementare a SIC, furnizorul de │
│ │servicii SIC şi AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│2. Reluarea procesului de evaluare a │Structura de planificare şi │
│riscului de securitate, în conformitate│implementare a SIC, împreună cu AOSIC,│
│cu cerinţele AAS │furnizorul de servicii SIC şi AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│3. Reanalizarea arhitecturii de │Structura de planificare şi │
│securitate şi verificarea conformităţii│implementare a SIC │
│acesteia cu arhitectura de securitate │ │
│de referinţă, în vederea asigurării, │ │
│dacă este posibil, a │ │
│interoperabilităţii de securitate şi │ │
│integrării noului SIC în infrastructuri│ │
│existente │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│4. Aprobarea rezultatelor reevaluării │ │
│riscurilor │AAS, în coordonare cu AOSIC │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│5. Aprobarea arhitecturii de securitate│AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│6. Identificarea măsurilor suplimentare│Structura de planificare şi │
│de securitate necesare a fi │implementare a SIC, împreună cu │
│implementate │furnizorul de servicii SIC şi AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│7. Identificarea schimbărilor necesare │Structura de planificare şi │
│privind instruirea şi conştientizarea │implementare a SIC/AOSIC/furnizorul │
│ │de servicii SIC, după caz │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│8. Identificarea schimbărilor necesare │ │
│privind cerinţele care se aplică pentru│ │
│continuarea activităţilor │AOSIC, în coordonare cu AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│9. Identificarea schimbărilor necesare │Structura de planificare şi │
│privind cerinţele aplicabile păstrării │implementare a SIC, împreună cu AOSIC,│
│logurilor de securitate │furnizorul de servicii SIC şi AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│10. Stabilirea cerinţelor pentru │AAS, în colaborare cu structura de │
│testarea şi evaluarea securităţii SIC │planificare şi implementare a SIC şi │
│sau, unde este cazul, a interconectării│furnizorul de servicii SIC │
│SIC │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│11. Elaborarea unui plan pentru │Structura de planificare şi │
│testarea şi evaluarea securităţii │implementare a SIC, în colaborare cu │
│ │furnizorul de servicii SIC şi AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│12. Efectuarea testării securităţii în │Furnizorul de servicii SIC, în │
│conformitate cu planul de testare şi │colaborare cu structura de planificare│
│evaluare convenit │şi implementare şi AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│13. Analizarea rezultatelor testării │ │
│securităţii │ASIC şi AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│14. Identificarea, ca rezultat al │Structura de planificare şi │
│testării, a măsurilor de securitate │implementare a SIC, în colaborare cu │
│suplimentare necesar a fi implementate │furnizorul de servicii SIC şi AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│15. Analizarea şi convenirea asupra │ │
│riscului rezidual care poate fi │ │
│acceptat │AAS, împreună cu AOSIC │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│16. Analizarea şi convenirea asupra │ │
│continuării procesului de management │ │
│al riscurilor │AAS, împreună cu AOSIC │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│17. Actualizarea documentaţiei cu │ │
│cerinţele de securitate Utilizarea, │ │
│unde este cazul, a profilelor de │ │
│protecţie │AOSIC, în colaborare cu AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│18. Actualizarea PrOpSec │AOSIC, în colaborare cu personalul │
│ │care are responsabilităţi în domeniul │
│ │securităţii SIC şi AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│19. Reaprobarea documentaţiei cu │ │
│cerinţele de securitate şi a PrOpSec │AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│20. Reacreditarea SIC sau, unde este │ │
│cazul, a interconectării SIC │ │
│Eliberarea unui nou certificat de │ │
│acreditare de securitate a SIC │AAS │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│21. Revizuirea şi stabilirea noilor │ │
│condiţii pentru reacreditarea de │ │
│securitate │AAS │
└───────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────┘


    SECŢIUNEA 3.6
    Scoaterea din uz a SIC şi disponibilizarea echipamentelor

    ART. 61
    În etapa de scoatere din uz a unui SIC şi disponibilizare a echipamentelor acestuia, se desfăşoară următoarele activităţi referitoare la securitatea SIC, de care sunt responsabile următoarele autorităţi:

┌───────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────┐
│ Activitatea │ Autoritatea/Personalul/ │
│ │ responsabilă/responsabil │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│1. Identificarea componentelor care │AOSIC şi/sau furnizorul de servicii │
│necesită arhivare şi/sau declasificare │SIC │
│şi/sau disponibilizare şi/sau │ │
│distrugere, precum şi cerinţele │ │
│corespunzătoare │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│2. Efectuarea arhivării corespunzătoare│AOSIC şi/sau furnizorul de servicii │
│sau declasificarea şi distrugerea │SIC │
│mediilor de stocare fixe şi detaşabile │ │
│asociate calculatoarelor şi │ │
│actualizarea evidenţelor referitoare │ │
│la acestea │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│3. Executarea procedurilor │AOSIC şi/sau furnizorul de servicii │
│corespunzătoare disponibilizării şi/sau│SIC │
│distrugerii echipamentelor având │ │
│scopuri speciale, inclusiv a produselor│ │
│şi sistemelor criptografice şi a │ │
│materialelor asociate acestora │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│4. Arhivarea sau distrugerea │AOSIC şi/sau furnizorul de servicii │
│documentaţiei asociate SIC, aflată în │SIC │
│format hârtie │ │
└───────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────┘


                                   ___________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016