Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere prevederile Convenţiei despre regimul navigaţiei pe Dunăre, semnată la Belgrad la 18 august 1948, ratificată prin Decretul nr. 298/1948, şi avizul Consiliului Concurenţei - Consiliul de supraveghere din domeniul transportului naval întrunit în şedinţa din data de 27.10.2021, în temeiul art. 51 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 370/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, viceprim-ministrul, ministrul transporturilor şi infrastructurii, emite următorul ordin: ART. 1 Se aprobă tarifele de pilotaj aplicate de către Regia Autonomă „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos“ Galaţi pentru pilotajul navelor maritime şi fluviomaritime pe sectorul de Dunăre cuprins între rada portului Sulina şi Brăila, manevrele de intrare/ieşire în/din porturile Sulina, Tulcea, Galaţi şi Brăila, precum şi pentru pilotajul în aceste porturi, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. ART. 2 Tarifele prevăzute la art. 1 se stabilesc în dolari SUA (USD) şi sunt valabile până la data de 31.12.2022. ART. 3 Regia Autonomă „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos“ Galaţi duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. ART. 4 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Viceprim-ministru, ministrul transporturilor şi infrastructurii, Sorin Mihai Grindeanu Bucureşti, 11 februarie 2022. Nr. 153. ANEXA 1 TARIFELE DE PILOTAJ aplicate de către Regia Autonomă „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos“ Galaţi pentru pilotajul navelor maritime şi fluviomaritime pe sectorul de Dunăre cuprins între rada portului Sulina şi Brăila, manevrele de intrare/ieşire în/din porturile Sulina, Tulcea, Galaţi şi Brăila, precum şi pentru pilotajul în aceste porturi A. Pilotaj de manevră I. Pilotarea navelor la sosirea sau plecarea în/din portul Sulina (trecerea Barei Sulina):
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│408 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │403 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,050 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │413 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,049 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│423 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,048 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │453 USD + (TRB x │
│TRB │0,047 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
II. Pilotarea navelor la manevra de acostare sau plecare în/din portul Sulina, precum şi pentru efectuarea manevrei de bunker în zona Mm 60-61, fără îmbarcare/debarcare pilot:
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│30 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │27 USD + (TRB x │
│2.000 TRB │0,030 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 2.001 la │87 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,029 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │174 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,028 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│314 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,027 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │344 USD + (TRB x │
│TRB │0,026 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
III. Pilotarea navelor la manevră de mutare de la o dană la alta în portul Sulina:
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│30 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │27 USD + (TRB x │
│2.000 TRB │0,030 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 2.001 la │87 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,029 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │174 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,028 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│314 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,027 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │344 USD + (TRB x │
│TRB │0,026 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
IV. Pilotarea navelor la manevra de acostare sau plecare în/din portul Tulcea, manevra de acostare în porturile Galaţi şi Brăila, preluarea navelor la intrarea în zona în care pilotajul devine obligatoriu, respectiv la km 175 (Mm 94), când nava vine de pe linia de sus - din amonte:
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│157 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │154 USD + (TRB x │
│2.000 TRB │0,030 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 2.001 la │214 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,029 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │301 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,028 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│441 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,027 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │471 USD + (TRB x │
│TRB │0,026 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
V. Pilotarea navelor la manevra de preluare a acestora la intrarea în zona în care pilotajul devine obligatoriu, respectiv la Mm 44, când nava vine de pe Braţul Chilia - Canalul Bâstroe:
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│284 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │281 USD + (TRB x │
│2.000 TRB │0,030 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 2.001 la │341 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,029 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │428 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,028 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│568 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,027 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │598 USD + (TRB x │
│TRB │0,026 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
VI. Pilotarea navelor la manevra de acostare la Mm 60 sau plecare de la Mm 60, cu îmbarcare/debarcare pilot:
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│635 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │632 USD + (TRB x │
│2.000 TRB │0,030 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 2.001 la │692 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,029 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │779 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,028 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│919 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,027 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │949 USD + (TRB x │
│TRB │0,026 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
VII. Pilotarea navelor la manevra de preluare a acestora din zona portului Reni:
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│514 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │511 USD + (TRB x │
│2.000 TRB │0,030 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 2.001 la │571 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,029 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │658 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,028 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│798 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,027 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │828 USD + (TRB x │
│TRB │0,026 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
VIII. Pilotarea navelor la manevra de preluare a acestora din zona portului Giurgiuleşti:
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│454 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │451 USD + (TRB x │
│2.000 TRB │0,030 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 2.001 la │511 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,029 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │598 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,028 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│738 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,027 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │768 USD + (TRB x │
│TRB │0,026 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
IX. Pilotarea navelor la manevra de plecare din porturile Galaţi şi Brăila:
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│166 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │163 USD + (TRB x │
│2.000 TRB │0,030 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 2.001 la │223 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,029 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │310 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,028 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│450 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,027 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │480 USD + (TRB x │
│TRB │0,026 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
X. Pilotarea navelor la manevra din dană în dană, din dană în radă (zona de ancoraj), din radă (zona de ancoraj) în dană sau între zonele de ancoraj, în porturile Brăila, Galaţi şi Tulcea:
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│287 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │284 USD + (TRB x │
│2.000 TRB │0,030 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 2.001 la │344 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,029 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │431 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,028 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│571 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,027 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │601 USD + (TRB x │
│TRB │0,026 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
B. Pilotaj de linie Prestaţia privind pilotajul navelor pe Dunărea maritimă din portul Sulina până la km 175 (şi retur) sau între porturi/poziţii intermediare (Tulcea, Reni, Giurgiuleşti, Galaţi, Brăila etc.) se aplică proporţional cu distanţa parcursă: Pilotarea navelor pe Dunărea maritimă pe relaţia Sulina - km 175 (Mm 94), km 175 (Mm 94) - Sulina:
┌────────────────────┬─────────────────┐
│TRB │Tarif │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave până la 100 TRB│450 USD │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 101 la │445 USD + (TRB x │
│1.000 TRB │0,060 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 1.001 la │455 USD + (TRB x │
│5.000 TRB │0,050 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 5.001 la │480 USD + (TRB x │
│10.000 TRB │0,045 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave de la 10.001 la│530 USD + (TRB x │
│30.000 TRB │0,040 USD) │
├────────────────────┼─────────────────┤
│Nave peste 30.001 │680 USD + (TRB x │
│TRB │0,035 USD) │
└────────────────────┴─────────────────┘
C. Folosirea pilotinelor pentru debarcarea piloţilor în situaţia în care navele rămân la ancoră în zona porturilor Sulina, Tulcea, Mm 60, Reni, Giurgiuleşti, Galaţi şi Brăila sau pentru navele care ies din zona în care pilotajul este obligatoriu, respectiv Mm 44 , km 175 (Mm 94), precum şi cazul în care comanda pentru pilotaj este anulată de către agentul sau comandantul navei după ora la care s-a comandat începerea prestaţiei:
┌──────────────────────────────┬───────┐
│Debarcare pilot │Tarif │
├──────────────────────────────┼───────┤
│Bara Sulina │378 USD│
├──────────────────────────────┼───────┤
│Tulcea │127 USD│
├──────────────────────────────┼───────┤
│Galaţi, Brăila şi în zona km │121 USD│
│175 │ │
├──────────────────────────────┼───────┤
│Mm 44 │254 USD│
├──────────────────────────────┼───────┤
│Giurgiuleşti │424 USD│
├──────────────────────────────┼───────┤
│Reni │484 USD│
├──────────────────────────────┼───────┤
│Mm 60 │605 USD│
└──────────────────────────────┴───────┘
D. În cazul în care pilotul aşteaptă la bordul pilotinei îmbarcarea la bordul navei pentru care s-a solicitat prestarea serviciului de pilotaj:
┌───────────────────────────────┬──────┐
│Prestaţie │Tarif │
├───────────────────────────────┼──────┤
│ │218 │
│Bara Sulina │USD/ │
│ │oră │
├───────────────────────────────┼──────┤
│ │156 │
│Portul Tulcea, Mm 44 │USD/ │
│ │oră │
├───────────────────────────────┼──────┤
│Porturile Reni, Giurgiuleşti, │150 │
│Mm 60, Brăila, Galaţi şi km 175│USD/ │
│ │oră │
└───────────────────────────────┴──────┘
E. Disponibilizarea pilotului la bordul navei maritime, fără a efectua prestaţia, se tarifează cu 29 USD/oră. NOTE: I. Pentru prestaţiile efectuate în zilele de sâmbătă, duminică şi sărbători legale, tarifele se majorează cu 10% (de vineri, ora 18.00, până luni, ora 6.00, sau similar). II. Pentru prestaţiile efectuate la nave cu mărfuri periculoase la bord, tarifele se majorează cu 15%. III. Pentru prestaţiile efectuate la nave/părţi de navă fără motorul principal în funcţiune sau care nu sunt dotate cu motor, tariful se majorează cu 100%. IV. Pentru manevrele efectuate „pe parâmă“ tariful se reduce cu 50%. V. Situaţiile în care se tarifează prezenţa pilotului la bordul navei, fără a efectua prestaţia: 1. nava navighează aval pentru ieşire la Marea Neagră timp în care bara Sulina se declară impracticabilă. Există posibilitatea ca nava să poată ancora într-o zonă în care este permisă debarcarea pilotului, dar nu se doreşte acest lucru de către comandantul sau agentul navei; 2. nava navighează aval pentru ieşirea la Marea Neagră, timp în care condiţiile hidrometeorologice la Bara Sulina devin nefavorabile pentru debarcarea pilotului. La solicitările agentului navei, conducerea Regiei Autonome „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos“ Galaţi aprobă ieşirea navei la Marea Neagră cu pilotul la bordul ei şi debarcarea acestuia în primul port românesc sau străin, urmând ca returul în portul de îmbarcare al pilotului să fie pe cheltuiala navei - se va tarifa pilot disponibil la bordul navei din momentul trecerii Barei Sulina până când pilotul este debarcat în primul port (românesc sau străin); 3. cu toate că Bara Sulina este deja declarată impracticabilă, navele pleacă din terţe porturi având destinaţia Marea Neagră, indiferent dacă există sau nu posibilitatea ancorării navei într-o zonă în care este permisă debarcarea pilotului; 4. dacă în momentul în care se solicită efectuarea voiajului amonte/aval există deja fenomenul de ceaţă în locaţia de unde pleacă nava, se calculează pilot disponibil la bordul navei; 5. din cauza unor prevederi legislative, navigaţia pe timpul nopţii în aval de Mm 44 (pentru toate navele) şi amonte după Mm 35 (doar pentru navele care transportă mărfuri periculoase) este interzisă; 6. dacă agentul navei comandă prezenţa piloţilor la Mm 44, Reni, Giurgiuleşti, Mm 61 sau km 175 (Mm 94), dar navele ce trebuiau pilotate nu ajung în zonă la ora solicitată de agent, piloţii aşteaptă în pilotină sosirea navei, caz în care se tarifează pilot disponibil la bordul navei şi suplimentar prestaţia pilotinei (aplicându-se cumulativ tarifele prevăzute la punctele E şi D); 7. dacă prestaţia este anulată, tariful de pilot disponibil la bord se va aplica din momentul plecării şalupei până la întoarcerea acesteia în port; 8. nava este oprită din voiaj pentru efectuarea controlului de intrare/ieşire în/din ţară; 9. nava nu este gata de plecare la ora comandată de agentul navei; 10. nava are defecţiuni la diverse instalaţii ce nu îi permit continuarea navigaţiei; 11. nava este oprită de către organele de căpitănie pentru cercetarea unor evenimente în care a fost implicată; 12. hotărârea comandantului navei de a nu mai naviga, cu reţinerea pilotului la bordul navei. VI. Situaţiile în care nu se tarifează prezenţa pilotului la bordul navei, fără a efectua prestaţia: 1. nava navighează aval pentru ieşire la Marea Neagră, timp în care Bara Sulina se declară impracticabilă. Nu există posibilitatea ca nava să ancoreze într-o zonă în care este permisă debarcarea pilotului fără ca acest fapt să presupună întoarcerea sau abaterea navei de la traseul avut; 2. în timpul efectuării voiajului amonte/aval apare fenomenul de ceaţă şi este necesară staţionarea navei la ancoră; 3. Regia Autonomă „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos“ Galaţi, Autoritatea Navală Română, Compania Naţională „Administraţia Porturilor Dunării Maritime“ - S.A. Galaţi închid navigaţia pe anumite sectoare ale Dunării maritime şi/sau ale Canalului Sulina (Ziua Marinei, efectuare transport special, eveniment de navigaţie al unei terţe nave etc.), precum şi în cazurile în care nava este blocată în gheaţă şi nu poate ajunge la destinaţie sau la o zonă în care este permisă debarcarea pilotului; 4. nava staţionează într-o zonă în care nu este permisă debarcarea pilotului şi nu există posibilitatea ajungerii la o zonă în care debarcarea pilotului este permisă fără a presupune întoarcerea sau abaterea navei de la traseul ei, excepţie făcând situaţiile prezentate mai sus. VII. Alte instrucţiuni de aplicare: 1. pentru prestaţiile efectuate cu nave legate solidar (la braţ) se va calcula o singură prestaţie cu valoarea însumată a TRBului celor două nave şi va fi desemnat un singur pilot; 2. pentru prestaţiile efectuate cu pilotinele la transporturile speciale (ansambluri de nave legate) se va calcula o singură cursă dus-întors a pilotinei; 3. calculul prestaţiei de pilotaj pentru pilot disponibil la bord se efectuează la timpul efectiv prestat; 4. calcularea tarifelor de pilotaj de linie se va efectua proporţional cu distanţa parcursă, considerând poziţia porturilor după cum urmează: a) Sulina la Mm 0; b) Tulcea la Mm 39; c) Reni la Mm 69; d) Giurgiuleşti la Mm 72; e) Galaţi la Mm 81; f) Brăila la km 170 (Mm 92); 5. folosirea pilotinelor pentru îmbarcarea-debarcarea piloţilor nu va fi facturată separat, contravaloarea acestora fiind cuprinsă în tarife. Pilotinele se tarifează separat doar pentru debarcarea piloţilor în situaţia în care navele rămân la ancoră în zona porturilor Sulina, Tulcea, Mm 60, Reni, Giurgiuleşti, Galaţi şi Brăila sau pentru navele care ies din zona în care pilotajul este obligatoriu, respectiv Mm 44, km 175, precum şi în cazul în care comanda pentru pilotaj este anulată de către agentul sau comandantul navei după ora la care s-a comandat începerea prestaţiei. -----