Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDIN nr. 152 din 17 ianuarie 2008 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Garzii Financiare
În baza prevederilor <>art. 11 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în temeiul prevederilor <>art. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 91/2003 privind organizarea Gãrzii Financiare, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>art. 7 din Hotãrârea Guvernului nr. 533/2007 privind organizarea şi funcţionarea Gãrzii Financiare, cu modificãrile ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite urmãtorul ordin:
ART. 1 (1) Se aprobã Regulamentul de organizare şi funcţionare a Gãrzii Financiare, cuprins în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin. (2) Pe data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abrogã ordinul Autoritãţii Naţionale de Control pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Gãrzii Financiare. ART. 2 (1) Garda Financiarã va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. (2) Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei şi finanţelor, Varujan Vosganian
Bucureşti, 17 ianuarie 2008. Nr. 152.
ANEXĂ
REGULAMENT de organizare şi funcţionare a Gãrzii Financiare
CAP. I Dispoziţii generale
ART. 1 Garda Financiarã este instituţie publicã de control, cu personalitate juridicã, care exercitã controlul operativ şi inopinat privind prevenirea, descoperirea şi combaterea oricãror acte şi fapte din domeniul economic, financiar şi vamal care au ca efect evaziunea şi frauda fiscalã, organizatã ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale în subordinea Ministerului Economiei şi Finanţelor - Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã. ART. 2 (1) Garda Financiarã efectueazã controlul operativ şi inopinat sub forma controlului curent sau tematic, dupã caz, cu privire la: a) participarea, cu personal propriu sau în colaborare cu organele de specialitate ale altor ministere şi instituţii specializate, la acţiuni de depistare şi combatere a activitãţilor ilicite care genereazã fenomene de evaziune şi fraudã fiscalã; b) respectarea normelor de comerţ, urmãrind prevenirea, depistarea şi înlãturarea operaţiunilor ilicite; c) modul de producere, depozitare, circulaţie şi valorificare a bunurilor, în toate locurile şi spaţiile în care se desfãşoarã activitatea operatorilor economici; d) respectarea actelor normative în scopul prevenirii, descoperirii şi combaterii oricãror acte şi fapte interzise de lege, conform competenţei materiale. (2) Garda Financiarã poate, la solicitarea procurorului, sã efectueze constatãri cu privire la faptele care constituie încãlcãri ale dispoziţiilor şi obligaţiilor a cãror respectare o controleazã, întocmind procese-verbale care constituie mijloace de probã, potrivit legii. (3) Garda Financiarã este în drept sã constate contravenţiile şi sã aplice sancţiunile corespunzãtoare, potrivit competenţelor prevãzute de lege. (4) Garda Financiarã efectueazã controale tematice în baza ordinelor date de conducerea Ministerului Economiei şi Finanţelor - Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã şi de comisarul general. (5) Persoana care dispune controlul tematic stabileşte obiectivele de verificat, entitãţile supuse controlului, perioada asupra cãreia se efectueazã verificarea, durata şi momentul declanşãrii controlului. (6) La orice acţiune de control participã minimum 2 comisari. (7) Constatãrile rezultate ca urmare a controalelor efectuate se consemneazã în acte de control, în care se descriu faptele, se menţioneazã prevederile legale încãlcate, se aplicã sancţiuni şi se dispun mãsurile prevãzute de lege. (8) La acţiunile de control cu grad sporit de periculozitate, echipele de comisari vor fi însoţite de membri ai subunitãţilor specializate de intervenţie rapidã ale poliţiei. (9) Personalul Gãrzii Financiare nu va fi antrenat în acţiuni de control fiscal de natura celor privind stabilirea, urmãrirea şi încasarea veniturilor bugetare. (10) În exercitarea atribuţiilor de serviciu, comisarii sunt învestiţi cu exerciţiul autoritãţii publice, beneficiind de protecţie, potrivit legii.
CAP. II Organizarea şi funcţionarea Gãrzii Financiare
ART. 3 (1) Garda Financiarã are urmãtoarea organizare teritorialã: a) Comisariatul General; b) secţiile judeţene şi Secţia Municipiului Bucureşti. (2) Comisariatul General este structura centralã a Gãrzii Financiare, organizatã în divizii, servicii, birouri şi compartimente. (3) Secţiile judeţene şi Secţia Municipiului Bucureşti sunt unitãţi teritoriale ale Gãrzii Financiare, cu personalitate juridicã, şi sunt organizate în divizii, servicii, birouri şi compartimente. (4) Secţiile judeţene şi Secţia Municipiului Bucureşti ale Gãrzii Financiare sunt subordonate conducerii Comisariatului General. (5) Numãrul posturilor de conducere din cadrul diviziilor, serviciilor, birourilor şi compartimentelor din structura Gãrzii Financiare este aprobat prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, la propunerea comisarului general, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. ART. 4 (1) Garda Financiarã este condusã de un comisar general, înalt funcţionar public, numit, în condiţiile legii, prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor, şi dispune de un aparat central, Comisariatul General, abilitat sã acţioneze pe întregul teritoriu al României, şi de un aparat teritorial, constituit în secţii judeţene şi Secţia Municipiului Bucureşti, care au competenţe de control pe teritoriul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti, în care îşi desfãşoarã activitatea. (2) Din dispoziţia comisarului general sau cu aprobarea scrisã a acestuia, la cererea comisarilor şefi de secţie ai secţiilor judeţene şi al Secţiei Municipiului Bucureşti, la anumite operaţiuni de control pot participa comisari din oricare dintre secţiile judeţene şi/sau din Secţia Municipiului Bucureşti. În situaţiile operative care nu suportã amânare, aprobarea scrisã poate fi obţinutã ulterior începerii controlului. (3) Comisarul general este ajutat în activitate de un comisar general prim-adjunct şi de 3 comisari generali adjuncţi, numiţi, în condiţiile legii, prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor. În absenţa comisarului general, Garda Financiarã este reprezentatã de comisarul general prim-adjunct. În absenţa comisarului general şi a comisarului general prim-adjunct, Garda Financiarã este reprezentatã de unul dintre comisarii generali adjuncţi, pe baza împuternicirii comisarului general, cu înştiinţarea preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã. (4) Secţiile judeţene şi Secţia Municipiului Bucureşti sunt conduse de un comisar şef de secţie. În activitatea de conducere, comisarii şefi de secţie sunt ajutaţi de comisari şefi adjuncţi.
CAP. III Atribuţii şi obligaţii
SECŢIUNEA 1 Comisariatul General
Comisarul general ART. 5 (1) Comisariatul General este subordonat direct, în mod ierarhic, preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã şi are în subordine întregul aparat al Gãrzii Financiare. (2) Comisarul general are urmãtoarele atribuţii: 1. reprezintã Garda Financiarã în relaţiile cu terţii; 2. este ordonator terţiar de credite, exercitând atribuţiile legale în aceastã calitate pentru toate unitãţile din structura Gãrzii Financiare, şi poate delega aceastã calitate altor persoane împuternicite în acest scop. Prin actul de delegare se precizeazã limitele şi condiţiile delegãrii; 3. conduce structura centralã a Gãrzii Financiare - Comisariatul General, care asigurã realizarea strategiei de control, urmãreşte modul de realizare a atribuţiilor încredinţate secţiilor judeţene şi Secţiei Municipiului Bucureşti, stabileşte mãsuri operative pentru eficienţa controlului curent şi a controlului tematic; 4. asigurã, prin deciziile luate, îndeplinirea corespunzãtoare a atribuţiilor ce revin Gãrzii Financiare potrivit dispoziţiilor legale în vigoare şi rãspunde în faţa preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã de întreaga activitate desfãşuratã de unitãţile din structura Gãrzii Financiare; 5. asigurã conducerea unitarã a activitãţii de control desfãşurate de comisarii Gãrzii Financiare; 6. asigurã controlul propriu, coordoneazã şi îndrumã activitatea Comisariatului General şi a tuturor structurilor teritoriale din subordine; 7. dispune efectuarea de controale tematice, stabilind obiectivele, durata şi momentul declanşãrii controlului; 8. asigurã corelarea şi coordonarea planurilor de control anuale, pe domenii de activitate, pentru structurile din subordine; 9. elaboreazã strategia şi obiectivele activitãţii Gãrzii Financiare pe termen scurt şi mediu, în strânsã corelare cu strategia şi cu obiectivele Ministerului Economiei şi Finanţelor - Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã; 10. monitorizeazã realizarea programului de acţiuni şi prezintã preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã rapoarte periodice privind stadiul de realizare a obiectivelor şi informeazã asupra rezultatelor deosebite obţinute din activitatea de control; 11. urmãreşte, coordoneazã şi monitorizeazã realizarea obiectivelor de control şi a programului de activitate, în vederea asigurãrii operativitãţii şi eficienţei în domeniile specifice în care acţioneazã; 12. emite norme de lucru, metode şi proceduri privind executarea controlului de cãtre comisarii Gãrzii Financiare, raportarea rezultatelor, executarea serviciului de permanenţã, utilizarea mijloacelor tehnice din dotare, folosirea echipamentului, pregãtirea şi perfecţionarea pregãtirii profesionale a comisarilor, precum şi alte dispoziţii necesare îndeplinirii atribuţiilor funcţiei; 13. numeşte, angajeazã, promoveazã, sancţioneazã şi elibereazã din funcţie personalul din structura Comisariatului General, precum şi pe cel de conducere din teritoriu, cu excepţia comisarului general prim-adjunct, a comisarilor generali adjuncţi şi a comisarilor şefi de secţie ai secţiilor judeţene şi al Secţiei Municipiului Bucureşti; 14. organizeazã elaborarea, fundamentarea şi prezentarea de propuneri pentru bugetul Gãrzii Financiare şi rãspunde de buna execuţie a acestuia potrivit dispoziţiilor legale şi metodologiei stabilite de Ministerul Economiei şi Finanţelor; 15. aprobã repartizarea de credite bugetare pentru secţiile judeţene, Secţia Municipiului Bucureşti şi aparatul propriu al Comisariatului General, cu respectarea limitelor stabilite prin bugetul aprobat de ordonatorul secundar de credite; 16. aprobã programul de investiţii pentru Comisariatul General şi defalcarea acestuia pe structurile teritoriale ale Gãrzii Financiare, în limitele stabilite prin bugetul aprobat; 17. organizeazã controlul financiar-preventiv propriu şi activitatea de audit public intern; 18. propune spre aprobare preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã statul de funcţii pentru Comisariatul General şi statele de funcţii pentru secţiile judeţene şi Secţia Municipiului Bucureşti; 19. organizeazã ţinerea evidenţei tuturor imobilelor din proprietatea sau administrarea Gãrzii Financiare, precum şi a celorlalte bunuri aflate în patrimoniul acesteia; 20. urmãreşte şi rãspunde de utilizarea cu eficienţã a fondurilor primite de la bugetul de stat, potrivit legii; 21. organizeazã şi rãspunde de activitatea contabilã, precum şi de întocmirea şi prezentarea la termenele stabilite a situaţiilor financiare asupra patrimoniului aflat în administrare, potrivit prevederilor <>Legii contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare; 22. rãspunde de organizarea şi efectuarea inventarierii patrimoniului, în condiţiile legii; 23. rãspunde de organizarea efectuãrii plãţilor integrale şi la timp ale drepturilor bãneşti cuvenite personalului Gãrzii Financiare; 24. aprobã, cu avizul conducerii Ministerului Economiei şi Finanţelor - Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã şi al Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, împuternicirea comisarilor din aparatul central sau teritorial al Gãrzii Financiare de a exercita, pe perioadã determinatã, atribuţiile funcţiilor publice de conducere; 25. propune spre aprobare preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã constituirea de servicii, birouri, compartimente, respectiv divizii, altele decât cele prevãzute în <>Hotãrârea Guvernului nr. 533/2007 privind organizarea şi funcţionarea Gãrzii Financiare, cu modificãrile ulterioare, în cadrul structurii organizatorice a Comisariatului General şi, respectiv, a secţiilor judeţene şi a Secţiei Municipiului Bucureşti, concomitent cu aprobarea posturilor de conducere, cu respectarea prevederilor legale în vigoare; 26. analizeazã şi aprobã fişele posturilor pentru personalul de conducere şi de execuţie din Comisariatul General, pentru comisarii şefi şi comisarii şefi adjuncţi din cadrul secţiilor judeţene şi al Secţiei Municipiului Bucureşti, stabilind totodatã atribuţiile, sarcinile şi limitele de competenţã ale acestora; 27. coordoneazã activitatea de întocmire a raportului privind bilanţul activitãţii anuale a Gãrzii Financiare, pe care îl prezintã Ministerului Economiei şi Finanţelor - Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã; 28. participã la prezentarea raportului anual de activitate al structurilor Gãrzii Financiare; 29. organizeazã activitatea de evaluare a performanţelor profesionale pentru personalul Gãrzii Financiare, în condiţiile legii; 30. aprobã stimulentele pentru comisarii şefi adjuncţi ai secţiilor judeţene şi ai Secţiei Municipiului Bucureşti, pentru comisarii şefi de divizie, şefii de serviciu, şefii de birou, precum şi pentru personalul de execuţie din aparatul Comisariatului General al Gãrzii Financiare, la propunerea şefilor ierarhici ai acestora; 31. propune spre aprobare preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã stimulentele pentru comisarul general prim-adjunct, comisarii generali adjuncţi şi comisarii şefi ai secţiilor judeţene şi al Secţiei Municipiului Bucureşti; 32. dispune, în condiţiile legii, verificarea sesizãrilor şi reclamaţiilor privitoare la personalul cu funcţii de conducere şi cel cu funcţii de execuţie din cadrul Comisariatului General şi din structurile teritoriale; 33. emite decizie de imputare în vederea recuperãrii pagubelor aduse instituţiei de personalul cu funcţii de conducere, personalul de execuţie şi contractual din cadrul Comisariatului General şi al structurilor teritoriale, în condiţiile legii; 34. emite decizie de imputare a contravalorii contravenţiei personalului care se face vinovat de netransmiterea titlurilor executorii în termenul şi în condiţiile prevãzute de lege; 35. aprobã programarea anualã a efectuãrii concediilor de odihnã pentru întregul personal al Comisariatului General şi pentru cel cu funcţii de conducere din structurile teritoriale; 36. aprobã prin decizie regulamentul privind dotarea, pãstrarea şi utilizarea armamentului din dotare, conform legii; 37. aprobã acreditarea ziariştilor şi reprezentanţilor mijloacelor de informare în masã la nivelul Comisariatului General; 38. furnizeazã presei, prompt şi complet, orice informaţie de interes public care priveşte activitatea Gãrzii Financiare, în condiţiile prevãzute de actele normative în vigoare; 39. încheie şi semneazã protocoale sau convenţii de colaborare între Garda Financiarã şi organe cu atribuţii similare din ţarã şi din alte state, pe baza tratatelor internaţionale la care România este parte sau pe bazã de reciprocitate, precum şi cu organismele de combatere a fraudei din cadrul Uniunii Europene, în cauzele de interes comun; 40. desemneazã, cu acordul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, persoanele competente în vederea perfecţionãrii personalului Gãrzii Financiare sau pentru susţinerea tematicã la diferite acţiuni organizate de Garda Financiarã sau la invitaţia organismelor similare din alte state; 41. desemneazã, cu acordul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, persoane din cadrul Gãrzii Financiare ca reprezentanţi ai acestei instituţii în diverse colective, comisii sau organisme interministeriale; 42. convoacã conducerea structurilor teritoriale pentru prezentarea raportului privind bilanţul anual de activitate sau ori de câte ori se impune; 43. exercitã orice alte atribuţii de serviciu care îi revin, potrivit legii.
SECŢIUNEA a 2-a Comisarul general prim-adjunct
ART. 6 (1) Comisarul general prim-adjunct este subordonat comisarului general şi are în coordonare secţiile teritoriale ale Gãrzii Financiare. (2) Comisarul general prim-adjunct îndeplineşte urmãtoarele atribuţii: 1. reprezintã Garda Financiarã în absenţa comisarului general, pe baza împuternicirii acestuia şi a informãrii preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã; 2. coordoneazã secţiile teritoriale ale Gãrzii Financiare în limita competenţelor delegate de comisarul general şi rãspunde de îndeplinirea sarcinilor stabilite de cãtre acesta; 3. coordoneazã activitatea de control operativ şi inopinat desfãşuratã de secţiile teritoriale ale Gãrzii Financiare, sub forma controlului curent sau tematic, privind prevenirea, descoperirea şi combaterea oricãror acte şi fapte din domeniul economic, financiar şi vamal care au ca efect evaziunea şi frauda fiscalã; 4. organizeazã şi conduce acţiuni de control tematic la ordinul comisarului general; 5. asigurã corelarea şi coordonarea planurilor de control pe domenii de activitate ale secţiilor teritoriale ale Gãrzii Financiare; 6. coreleazã şi sistematizeazã propunerile de mãsuri rezultate în urma controalelor efectuate, în scopul asigurãrii îmbunãtãţirii activitãţii; 7. coordoneazã acţiunile de control desfãşurate împreunã cu celelalte structuri de control din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã; 8. prezintã comisarului general rapoarte de activitate cu privire la activitatea desfãşuratã de secţiile teritoriale ale Gãrzii Financiare pe care le coordoneazã; 9. elaboreazã programe de colaborare cu alte instituţii ale administraţiei publice, pe care le propune spre aprobare comisarului general, nominalizând persoanele de contact, modul de colaborare şi acţiune; 10. asigurã schimbul de informaţii şi stabileşte de comun acord cu reprezentanţii instituţiilor centrale şi deconcentrate strategii de acţiune, valorificarea bazelor de date şi finalizarea acţiunilor; 11. organizeazã, îndrumã şi coordoneazã activitãţile de protecţie a muncii, precum şi pe cele referitoare la prevenirea şi stingerea incendiilor; 12. rãspunde de organizarea serviciului de permanenţã şi a modului de intervenţie rapidã a Gãrzii Financiare; 13. îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de comisarul general.
SECŢIUNEA a 3-a Comisarii generali adjuncţi
ART. 7 (1) Comisarii generali adjuncţi sunt subordonaţi comisarului general şi conduc şi coordoneazã structurile aflate în subordine. (2) Comisarii generali adjuncţi îndeplinesc urmãtoarele atribuţii: 1. reprezintã Garda Financiarã în absenţa comisarului general şi a comisarului general prim-adjunct, pe baza împuternicirii comisarului general; 2. conduc şi coordoneazã structurile din subordine şi rãspund de îndeplinirea sarcinilor stabilite de cãtre comisarul general; 3. organizeazã şi conduc acţiuni de control tematic la ordinul comisarului general; 4. verificã legalitatea şi temeinicia mãsurilor dispuse în cadrul acţiunilor de control de cãtre comisarii Gãrzii Financiare; 5. verificã, sub aspect metodologic, actele de control încheiate de cãtre comisarii din diviziile pe care le conduc şi coordoneazã; 6. asigurã corelarea şi coordonarea planurilor de control pe domenii de activitate ale fiecãrei structuri din subordine; 7. coreleazã şi sistematizeazã propunerile de mãsuri rezultate în urma controalelor efectuate, în scopul asigurãrii îmbunãtãţirii activitãţii; 8. conduc şi coordoneazã controlul operativ şi inopinat pe domeniul lor de competenţã, inclusiv modul de realizare a sarcinilor stabilite prin actele de control; 9. organizeazã acţiuni de control inopinat la structurile aflate în subordine, având drept scop urmãrirea stãrii disciplinare şi instituirea unei conduite corecte şi morale a comisarului Gãrzii Financiare; 10. coopereazã, în acţiunile de control desfãşurate, cu celelalte structuri de control din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã; 11. verificã periodic modul de îndeplinire a atribuţiilor de cãtre personalul aflat în subordine, calitatea rapoartelor, a notelor, a evaluãrilor şi a sintezelor privind rezultatele controalelor efectuate, în vederea informãrii operative a comisarului general; 12. prezintã comisarului general rapoartele de activitate ale structurilor subordonate; 13. organizeazã şi controleazã modul în care se executã serviciul de permanenţã la Comisariatul General, urmãrind menţinerea stãrii operative şi intervenţia imediatã; 14. asigurã şi coordoneazã activitatea de dotare, pãstrare şi utilizare a armamentului şi a altor mijloace de autoapãrare; 15. asigurã desfãşurarea şi realizarea programelor sãptãmânale de perfecţionare profesionalã şi de pregãtire fizicã a comisarilor din subordine; 16. asigurã realizarea planului de pregãtire militarã prin organizarea şedinţelor de tragere cu armamentul din dotare pentru comisarii din subordine; 17. rãspund de organizarea evidenţei cantitativ-valorice a bunurilor materiale, a obiectelor de inventar şi a mijloacelor fixe aflate în patrimoniul Gãrzii Financiare; 18. coordoneazã activitatea financiarã a Comisariatului General şi a secţiilor teritoriale, precum şi administrarea sediilor acestora, luând mãsuri pentru asigurarea condiţiilor materiale corespunzãtoare; 19. îndeplinesc orice alte sarcini de serviciu stabilite de comisarul general sau de preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã.
SECŢIUNEA a 4-a Diviziile care exercitã activitãţile de control operativ-inopinat
ART. 8 (1) Diviziile din structura Comisariatului General care exercitã activitãţi de control operativ-inopinat sunt: a) Divizia 1 Control operativ-inopinat în domeniul producţiei, distribuţiei şi transportului produselor energetice; b) Divizia 2 Control operativ-inopinat în domeniul producţiei, distribuţiei şi transportului alcoolului şi bãuturilor alcoolice; c) Divizia 3 Intervenţie rapidã şi control operativ-inopinat; control operativ-inopinat în domeniul jocurilor de noroc; d) Divizia 4 Control operativ-inopinat în domeniul producţiei, distribuţiei şi transportului altor produse accizate; operaţiuni de import-export; e) Divizia 5 Control operativ-inopinat; documentare şi colaborare interinstituţionalã; combaterea fraudelor comunitare; f) Divizia 6 Intervenţie rapidã şi control operativ-inopinat; tranzacţii comerciale intracomunitare. (2) Comisarii din cadrul diviziilor 1-6 au urmãtoarele atribuţii: 1. efectueazã controale în spaţiile în care se produc, se depoziteazã sau se comercializeazã bunuri ori se desfãşoarã activitãţi ce cad sub incidenţa actelor normative în vigoare cu privire la prevenirea, descoperirea şi combaterea oricãror acte şi fapte care sunt interzise de acestea; 2. verificã respectarea reglementãrilor legale privind circulaţia mãrfurilor pe drumurile publice, în porturi, pe cãile ferate şi fluviale, în aeroporturi, în vecinãtatea punctelor vamale, antrepozite, zone libere, precum şi în alte locuri în care se desfãşoarã o asemenea activitate; 3. verificã legalitatea activitãţilor desfãşurate, existenţa şi autenticitatea documentelor justificative în activitãţile de producţie şi prestãri de servicii ori pe timpul transportului, depozitãrii şi comercializãrii bunurilor; 4. opresc, în condiţiile legii, mijloacele de transport pentru verificarea documentelor de însoţire a bunurilor şi persoanelor transportate; 5. dispun mãsuri cu privire la confiscarea în condiţiile legii a bunurilor a cãror fabricaţie, depozitare, transport sau desfacere este ilicitã, precum şi confiscarea veniturilor realizate din activitãţi comerciale sau prestãri de servicii nelegale şi ridicã bunuri şi documente fînanciar-contabile şi de altã naturã care pot servi la dovedirea contravenţiilor sau, dupã caz, a infracţiunilor; 6. sigileazã, în condiţiile legii, spaţiile sau bunurile care fac obiectul verificãrii şi iau mãsuri care sã asigure conservarea şi pãstrarea în condiţii de siguranţã a corpurilor delicte, dacã din motive obiective acestea nu pot fi ridicate, pânã la soluţionarea cauzei; 7. indisponibilizeazã, în condiţiile legii, pânã la soluţionarea cazului ori pânã la primirea rãspunsului de autenticitate de la instituţiile autorizate, bunurile care fac obiectul verificãrii şi pentru care existã suspiciuni referitoare la producerea, aprovizionarea, depozitarea şi comercializarea acestora; 8. solicitã, în condiţiile şi potrivit Codului de procedurã penalã, efectuarea de cãtre organele abilitate de lege a percheziţiilor în localuri publice sau particulare - case, curţi, dependinţe şi grãdini, dacã existã indicii cã în aceste locuri sunt ascunse documente, mãrfuri sau se desfãşoarã activitãţi care au ca efect evaziunea sau frauda fiscalã; 9. constatã şi comunicã organelor de cercetare penalã acte şi fapte care au avut ca efect evaziunea şi frauda fiscalã, solicitã organelor fiscale stabilirea obligaţiilor fiscale datorate în întregime, cer organelor fiscale competente, potrivit Codului de procedurã fiscalã, luarea mãsurilor asigurãtorii ori de câte ori existã pericolul ca debitorul sã se sustragã de la urmãrire sau sã îşi ascundã ori sã îşi risipeascã averea şi sesizeazã, dupã caz, organele de urmãrire penalã; 10. comunicã datele necesare completãrii cazierului fiscal la organele fiscale competente; 11. transmit actele de control sau alte documente ori înscrisuri la organele fiscale competente care gestioneazã dosarul fiscal al contribuabilului verificat; 12. transmit la organul de executare silitã titlurile executorii, în conformitate cu prevederile Codului de procedurã fiscalã; 13. solicitã administratorilor unitãţilor controlate şi persoanelor implicate copii certificate de pe documentele originale, explicaţii, lãmuriri, precizãri verbale şi/sau în scris, dupã caz, cu privire la faptele constatate; 14. ridicã sau solicitã organelor de specialitate prelevarea de probe, eşantioane, mostre etc., necesare finalizãrii acţiunii de control; 15. întocmesc acte de control privind rezultatele verificãrilor, aplicã mãsurile prevãzute de normele legale şi sesizeazã organele competente în vederea valorificãrii constatãrilor. Actele de control vor fi întocmite cu respectarea normelor de lucru, a metodologiei şi a procedurilor de control elaborate de Comisariatul General; 16. participã şi coordoneazã acţiuni de control pe întregul teritoriu al ţãrii, urmãrind aplicarea în mod unitar şi coerent a normelor de lucru şi programelor stabilite de Comisariatul General; 17. întocmesc şi predau la compartimentul de informaticã fişa privind rezultatele controlului, în scopul evidenţierii şi centralizãrii acţiunilor şi a actelor de control întocmite în baza proprie de date, fiind rãspunzãtori de informaţiile comunicate; fişa privind rezultatele controlului împreunã cu toate documentele de control întocmite de comisari vor fi predate operativ persoanei desemnate pentru desfãşurarea activitãţii de arhivare, care vor fi luate în evidenţã în ordine cronologicã; 18. solicitã instituţiilor financiar-bancare, de asigurãri şi reasigurãri, în condiţiile legii, date sau, dupã caz, documente, în scopul instrumentãrii şi fundamentãrii constatãrilor cu privire la sãvârşirea unor fapte ce contravin legislaţiei în vigoare; 19. poartã uniformã, pãstreazã, folosesc şi fac uz de armamentul şi mijloacele de apãrare din dotare, în condiţiile legii; 20. utilizeazã mijloacele auto purtând însemne şi dispozitive de avertizare sonore şi luminoase specifice, în condiţiile legii; 21. organizeazã baza proprie de date care este destinatã sã asigure cunoaşterea faptelor din domeniul de activitate, programarea şi desfãşurarea acţiunilor, precum şi aplicarea mãsurilor de prevenire şi combatere a faptelor ilicite; 22. îndeplinesc orice alte sarcini de serviciu dispuse de conducerea ierarhicã. (3) Diviziile de control operativ-inopinat sunt conduse de un comisar şef de divizie, subordonat direct unui comisar general adjunct. Comisarul şef de divizie îndeplineşte urmãtoarele atribuţii: 1. organizeazã activitatea diviziei pentru realizarea obiectivelor din cadrul programului de activitate aprobat de comisarul general şi a celor din programul de activitate propriu; 2. asigurã conducerea unitarã a activitãţilor de control desfãşurate de comisarii din cadrul diviziei aflate în subordine; 3. organizeazã şi conduce acţiuni de control tematic la ordinul sau cu aprobarea comisarului general adjunct; 4. verificã legalitatea şi temeinicia mãsurilor dispuse în cadrul acţiunilor de control de cãtre comisarii din subordine şi analizeazã modul în care se duc la îndeplinire mãsurile stabilite prin actele de control, consemnând neregulile în note observatorii; 5. dispune efectuarea controlului operativ şi inopinat, conduce şi coordoneazã controlul operativ şi inopinat pe domeniul sãu de competenţã cu privire la modul de realizare a sarcinilor stabilite prin programele de control; 6. verificã periodic modul de îndeplinire a atribuţiilor de cãtre personalul aflat în subordine, calitatea rapoartelor, a notelor, a evaluãrilor şi a sintezelor privind rezultatele controalelor efectuate, în vederea informãrii operative a comisarului general adjunct şi/sau a comisarului general; 7. dispune mãsuri în vederea asigurãrii stãrii de disciplinã şi instituirii unei conduite corecte şi morale a comisarilor din subordine; 8. organizeazã şi efectueazã verificãri cu privire la modul de aplicare şi respectare de cãtre comisari a Normelor de lucru pentru personalul Gãrzii Financiare şi a Codului de conduitã a personalului cu atribuţii de control; 9. verificã modul de folosire a mijloacelor tehnice din dotare, luând mãsurile ce se impun pentru creşterea gradului de eficienţã în utilizare, precum şi pentru prevenirea distrugerilor şi pierderilor acestora; 10. controleazã trimestrial modul de folosire şi pãstrare a uniformei, a sigiliilor, a ordinului de serviciu, a legitimaţiilor, a insignelor de împuternicire, a însemnelor şi a modului de pãstrare şi utilizare a formularelor cu regim special de cãtre comisarii din cadrul diviziei; 11. participã împreunã cu reprezentanţi ai instituţiilor abilitate la desfãşurarea şedinţelor de verificare a cunoaşterii şi utilizãrii armamentului din dotare, de formare a deprinderilor de trãgãtori şi de executare a tragerilor; 12. verificã respectarea programului stabilit pentru perfecţionarea pregãtirii profesionale şi fizice; 13. programeazã concediile de odihnã pentru comisarii din subordine şi urmãreşte efectuarea concediilor de odihnã conform programãrii; 14. asigurã, în conformitate cu legislaţia în vigoare, respectarea normelor de disciplinã de cãtre salariaţii din subordine, face propuneri comisiei de disciplinã pentru aplicarea de sancţiuni persoanelor care au sãvârşit abateri; 15. propune stimulente pentru personalul din subordine în condiţiile legii; 16. asigurã efectuarea de cãtre comisari, conform programãrii, a serviciului de permanenţã la sediul Gãrzii Financiare, perioadã în care comisarii poartã rãspunderea asupra bunurilor, armamentului şi muniţiei din dotarea Gãrzii Financiare, cu drept de recuperare şi odihnã, în condiţiile legii; 17. îndeplineşte şi sarcinile prevãzute la art. 18.
SECŢIUNEA a 5-a Divizia 7 Analize, sinteze, metodologii, proceduri, norme, relaţii mass-media, tehnologia informaţiei, control operativ-inopinat
ART. 9 (1) Divizia 7 Analize, sinteze, metodologii, proceduri, norme, relaţii mass-media, tehnologia informaţiei, control operativ-inopinat este condusã de un şef de divizie subordonat direct unui comisar general adjunct. (2) Comisarii din cadrul Diviziei 7 au urmãtoarele atribuţii: 1. efectueazã controale operativ-inopinate conform atribuţiilor prevãzute la art. 8 alin. (2); 2. elaboreazã programul de activitate anual al Comisariatului General; 3. propun obiectivele de control pe termen scurt, mediu şi lung, etape, zone şi arii de acţiune; 4. elaboreazã proiecte de planuri tematice şi metodologia aferentã, în vederea punerii în aplicare a mãsurilor necesare atingerii obiectivelor stabilite; 5. elaboreazã proiecte de norme de lucru şi proceduri de control pentru personalul Gãrzii Financiare; 6. emit propuneri de norme în vederea aplicãrii şi instrumentãrii unitare a prevederilor unor acte normative, la solicitarea diviziilor operative de control din cadrul Comisariatului General şi a structurilor teritoriale; 7. elaboreazã rapoarte, note şi informãri cu privire la activitatea desfãşuratã, gradul de realizare a obiectivelor, condiţiile subiective/obiective determinante, propuneri de eficientizare, pe care le prezintã conducerii Gãrzii Financiare; 8. pregãtesc şi organizeazã convocãrile periodice cu conducerile structurilor teritoriale; 9. asigurã furnizarea de date şi informaţii compartimentului de audit public intern; 10. prezintã comisarului general solicitãrile care se referã la informaţiile exceptate de la accesul liber; 11. organizeazã în cadrul punctului de informaredocumentare al Gãrzii Financiare accesul publicului la informaţiile furnizate din oficiu; 12. urmãresc încadrarea în termenele stabilite de lege pentru soluţionarea cererilor de informaţii de interes public; 13. colecteazã şi prelucreazã periodic (zilnic, lunar, trimestrial şi anual) datele privind rezultatele obţinute din activitatea de control a comisarilor din cadrul Comisariatului General, secţiilor judeţene şi al Secţiei Municipiului Bucureşti; 14. elaboreazã lucrãri statistice centralizatoare periodice privind rezultatele obţinute din activitatea de control desfãşuratã la nivelul Gãrzii Financiare şi, respectiv, la nivelul unitãţilor din subordine; 15. organizeazã activitatea de colectare, actualizare, stocare şi prelucrare a informaţiilor aflate în banca proprie de date. (3) Comisarul şef de divizie asigurã coordonarea şi îndrumarea subordonaţilor în activitãţile specifice şi îndeplineşte sarcinile prevãzute la art. 8 alin. (3) şi la art. 18.
SECŢIUNEA a 6-a Divizia 8 Control şi îndrumare a activitãţii structurilor teritoriale; control operativ-inopinat
ART. 10 (1) Divizia 8 Control şi îndrumare a activitãţii structurilor teritoriale; control operativ-inopinat este condusã de un şef de divizie subordonat direct unui comisar general adjunct. (2) Comisarii din cadrul Diviziei 8 au urmãtoarele atribuţii: 1. efectueazã controale operativ-inopinate conform atribuţiilor prevãzute la art. 8 alin. (2); 2. efectueazã din dispoziţia conducerii acţiuni de control şi îndrumare a activitãţii desfãşurate de secţiile judeţene şi de Secţia Municipiului Bucureşti; 3. verificã aplicarea prevederilor Codului de conduitã a personalului cu atribuţii de control şi a mãsurilor pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie stabilite prin legislaţia în vigoare şi prin deciziile comisarului general emise în domeniu; 4. verificã sesizãrile primite cu privire la existenţa/sãvârşirea unor abateri de la legalitate de cãtre personalul din cadrul secţiilor judeţene şi al Secţiei Municipiului Bucureşti în legãtura cu exercitarea atribuţiilor şi obligaţiilor ce îi revin în calitatea pe care o deţine. (3) Comisarul şef de divizie asigurã coordonarea şi îndrumarea subordonaţilor în activitãţile specifice şi îndeplineşte sarcinile prevãzute la art. 8 alin. (3) şi la art. 18.
SECŢIUNEA a 7-a Divizia 9 Financiar-contabilitate, execuţie bugetarã; investiţii şi logisticã; administrativ-protocol
ART. 11 (1) Divizia 9 Financiar-contabilitate, execuţie bugetarã; investiţii şi logisticã; administrativ-protocol este condusã de un şef de divizie subordonat direct unui comisar general adjunct. (2) Personalul din cadrul Diviziei 9 are urmãtoarele atribuţii: 1. elaboreazã proiectul de buget de venituri şi cheltuieli şi face propuneri de repartizare a acestuia pe ordonatorii terţiari de credite; 2. repartizeazã anual, trimestrial şi lunar, pe ordonatorii terţiari de credite, indicatorii financiari aprobaţi prin bugetul Gãrzii Financiare şi propune spre aprobare comisarului general proiectele de buget ale ordonatorilor terţiari; dupã aprobare le comunicã acestora; 3. întocmeşte şi înainteazã cererile de deschidere de credite, efectueazã documentaţia necesarã repartizãrii creditelor bugetare pentru Comisariatul General şi pentru secţiile judeţene şi Secţia Municipiului Bucureşti; 4. efectueazã repartizãri şi retrageri de credite, precum şi virãri de credite între articole bugetare, începând cu trimestrul III; 5. organizeazã şi exercitã controlul financiar-preventiv propriu; 6. urmãreşte şi rãspunde de utilizarea cu eficienţã a fondurilor primite; 7. urmãreşte modul de executare a bugetului de cheltuieli la nivelul Comisariatului General, la nivelul secţiilor judeţene şi la nivelul Secţiei Municipiului Bucureşti, întocmind lunar situaţia centralizatã a "Execuţiei bugetare" şi "Monitorizarea cheltuielilor de personal"; 8. elaboreazã şi supune aprobãrii conducerii ANAF Programul anual de achiziţii şi Lista de investiţii pentru Comisariatul General, care stau la baza fundamentãrii bugetului; 9. realizeazã documentaţia de fundamentare a propunerilor de rectificare a bugetului Gãrzii Financiare; 10. îndrumã activitatea financiar-contabilã la nivelul secţiilor judeţene şi al Secţiei Municipiului Bucureşti; 11. propune spre aprobare angajamentele de plãţi şi ordonanţarea plãţilor, în condiţiile legii, în limita creditelor aprobate prin buget; 12. centralizeazã situaţiile financiare ale ordonatorilor terţiari şi întocmeşte situaţiile financiare centralizatoare trimestriale şi anuale şi transmite organelor în drept datele statistice privind activitatea de investiţii; 13. asigurã furnizarea de date şi informaţii compartimentului de audit intern; 14. fundamenteazã necesarul de credite bugetare pentru cheltuielile cu salariile şi monitorizeazã încadrarea în cheltuielile de personal alocate; 15. asigurã controlul şi plata drepturilor bãneşti cuvenite personalului angajat şi ţine evidenţa contabilã a acestora (salarii, sporuri, indemnizaţii, stimulente etc.); 16. asigurã întocmirea documentelor necesare alimentãrii cardurilor individuale cu drepturile bãneşti cuvenite fiecãrui angajat al Comisariatului General; 17. stabileşte şi vireazã la buget obligaţiile ce revin Comisariatului General privind contribuţia la Fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, la Fondul pentru plata ajutorului de şomaj şi contribuţiile de asigurãri sociale; 18. întocmeşte şi transmite la termen la administraţiile finanţelor publice fişele fiscale privind veniturile realizate de salariaţi pentru anul fiscal anterior, în vederea determinãrii impozitului pe venitul global; 19. asigurã aplicarea prevederilor legale referitoare la constituirea, repartizarea şi plata stimulentelor la nivelul Comisariatului General, la secţiile judeţene şi la Secţia Municipiului Bucureşti; 20. asigurã aplicarea prevederilor legale cu privire la organizarea şi conducerea contabilitãţii şi urmãreşte reflectarea în evidenţa contabilã a întregului proces al executãrii bugetului Gãrzii Financiare, înregistrând cronologic şi sistematic toate operaţiunile privind patrimoniul unitãţii; 21. organizeazã şi conduce evidenţa contabilã şi operativã privind materialele, obiectele de inventar şi mijloacele fixe, decontãrile cu furnizorii etc.; 22. rãspunde de organizarea şi efectuarea inventarierii patrimoniului Gãrzii Financiare; 23. ţine evidenţa angajãrii, lichidãrii şi ordonanţãrii cheltuielilor; 24. organizeazã şi asigurã evidenţa imobilizãrilor necorporale şi corporale achiziţionate; 25. asigurã preluarea, pãstrarea în spaţiile de depozitare proprii sau închiriate şi predarea spre valorificare/distrugere a bunurilor confiscate şi, respectiv, a probelor, eşantioanelor, mostrelor etc., în conformitate cu prevederile legale, întocmind evidenţele şi documentele necesare; 26. asigurã organizarea şi desfãşurarea activitãţii administrative şi de protocol; 27. asigurã buna funcţionare a activitãţii de înregistrare a intrãrii şi ieşirii documentelor în/din Comisariatul General; 28. întocmeşte documentaţia pentru deschiderea finanţãrii investiţiilor necesare Comisariatului General şi propune spre aprobare investiţiile solicitate de secţiile judeţene şi de Secţia Municipiului Bucureşti; 29. asigurã organizarea procedurilor de achiziţii, în condiţiile legii, şi întocmeşte contractele privind utilitãţile gospodãreşti, urmãreşte şi avizeazã toate facturile privind cheltuielile cu telefoanele, consumul de energie, de apã şi alte utilitãţi; 30. urmãreşte activitatea de intreţinere-deservire transporturi şi servicii generale, asigurã întreţinerea spaţiilor de lucru şi buna funcţionare a instituţiei, a aparatelor, mijloacelor de inventar, obiectelor de biroticã; 31. urmãreşte realizarea programului de investiţii şi participã la licitaţiile de mijloace fixe şi obiecte de inventar, cu respectarea prevederilor legale; 32. asigurã arhivarea documentelor, pãstrarea şi conservarea acestora în condiţii corespunzãtoare; 33. asigurã mãsurile de prevenire a incendiilor; 34. aprovizioneazã, distribuie şi gestioneazã legitimaţiile de control, însemnele, echipamentul şi celelalte mijloace tehnice specifice activitãţii, documentele şi formularele cu regim special şi asigurã verificarea modului de utilizare a acestora. (3) Comisarul şef de divizie asigurã coordonarea şi îndrumarea subordonaţilor în activitãţile specifice şi îndeplineşte sarcinile prevãzute la art. 18.
SECŢIUNEA a 8-a Serviciul juridic şi contencios
ART. 12 (1) Serviciul juridic şi contencios este condus de un şef de serviciu subordonat direct comisarului general; funcţioneazã la nivelul Comisariatului General. (2) Personalul serviciului, cu pregãtire juridicã, are urmãtoarele atribuţii: 1. asigurã reprezentarea şi apãrarea drepturilor şi intereselor Gãrzii Financiare în litigiile aflate pe rolul instanţelor judecãtoreşti; 2. asigurã evidenţa şi gestioneazã dosarele în care sunt cuprinse puncte de vedere, mijloace de probã şi orice alte înscrisuri privind litigiile pendinte; 3. exercitã cãile de atac împotriva hotãrârilor prin care nu s-a dat câştig de cauzã Gãrzii Financiare; 4. ia mãsuri pentru transmiterea cãtre agentul constatator a hotãrârilor judecãtoreşti definitive şi irevocabile, spre informare şi punere în aplicare; 5. asigurã informarea personalului în vederea aplicãrii unitare a prevederilor actelor normative în vigoare, din dispoziţia comisarului general; 6. întocmeşte aprecieri privind legalitatea unor propuneri, iniţiative, mãsuri de naturã sã angajeze mijloacele financiare sau sã producã consecinţe juridice; 7. semnaleazã tuturor structurilor din Comisariatul General şi secţiilor teritoriale apariţia unor noi acte normative sau modificãri legislative, incidente domeniului de activitate; 8. avizeazã sub aspectul legalitãţii proiectele de decizii ale comisarului general, documentaţiile pentru achiziţiile publice elaborate în cadrul Comisariatului General, precum şi proiectele de contracte încheiate cu furnizorii de bunuri şi servicii; 9. face propuneri, împreunã cu celelalte compartimente, pentru îmbunãtãţirea cadrului legislativ în domeniul de activitate al Gãrzii Financiare; 10. participã la elaborarea actelor normative care privesc funcţionarea, organizarea şi competenţele de control ale Gãrzii Financiare; 11. colaboreazã cu echipele de control şi asigurã asistenţa juridicã în cadrul desfãşurãrii acţiunilor de control operativ şi tematic, în situaţiile în care se impune sesizarea organelor de cercetare penalã, ca urmare a constatãrilor efectuate, precum şi în cazul întocmirii punctelor de vedere şi altor înscrisuri privind litigiile pendinte; 12. avizeazã sesizãrile adresate organelor de urmãrire penalã privind transmiterea actelor intermediare sau a notelor de constatare pentru fapte ce îmbracã caracter infracţional; 13. emite puncte de vedere asupra legalitãţii şi temeiniciei mãsurilor dispuse în urma acţiunilor de control efectuate de comisarii Gãrzii Financiare; 14. asigurã instruirea, coordonarea şi controlul activitãţii personalului din cadrul compartimentelor juridice ale structurilor teritoriale; 15. asigurã centralizarea şi valorificarea datelor comunicate de structurile teritoriale ale Gãrzii Financiare, conform normelor de lucru, privind sesizãrile penale şi litigiile civile; 16. colaboreazã cu personalul de specialitate din compartimentele juridice ale structurilor teritoriale în vederea soluţionãrii dosarelor aflate pe rol prin delegare, pentru reprezentare juridicã, cu aprobarea şefului ierarhic. (3) Şeful de serviciu asigurã coordonarea şi îndrumarea subordonaţilor în activitãţile specifice şi îndeplineşte sarcinile generale prevãzute la art. 18.
SECŢIUNEA a 9-a Serviciul organizare şi managementul resurselor umane
ART. 13 (1) Serviciul organizare şi managementul resurselor umane este condus de un şef de serviciu, funcţioneazã numai la nivelul Comisariatului General şi se aflã în subordinea directã a comisarului general. (2) Personalul din cadrul serviciului îndeplineşte urmãtoarele atribuţii: 1. întocmeşte şi gestioneazã, dupã aprobare, statul de funcţii şi de personal stabilit pentru Garda Financiarã; 2. fundamenteazã necesarul cheltuielilor de personal pentru Garda Financiarã, în vederea elaborãrii bugetului de venituri şi cheltuieli; 3. întocmeşte planul anual de ocupare a funcţiilor publice pentru Garda Financiarã şi îl supune aprobãrii; 4. întocmeşte documentele şi formalitãţile necesare în vederea numirii, angajãrii, definitivãrii, promovãrii, delegãrii, detaşãrii şi încetãrii raporturilor de serviciu/de muncã; 5. comunicã operativ Diviziei 9 modificãrile intervenite în drepturile salariale ale personalului; 6. analizeazã şi supune spre aprobare solicitãrile privind plata orelor suplimentare; 7. întocmeşte, completeazã şi gestioneazã registrul de evidenţã cu toate elementele de identificare a personalului; 8. întocmeşte formele legale pentru pensionarea personalului şi le înainteazã la casa de pensii; 9. asigurã evidenţa efectuãrii concediului de odihnã legal şi a recuperãrilor; 10. întocmeşte proiectele de decizii privind stabilirea drepturilor salariale şi a altor drepturi cuvenite personalului Comisariatului General; 11. redacteazã proiectele de decizii privind modificarea drepturilor salariale, potrivit legii; 12. examineazã contestatiile personalului Garzii Financiare cu privire la acordarea drepturilor salariale şi propune mãsuri; 13. organizeazã examenele şi concursurile pentru încadrarea şi promovarea personalului Gãrzii Financiare; 14. ţine evidenţa sancţiunilor aplicate personalului angajat şi comunicã deciziile de sancţionare Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici şi persoanelor în cauzã; 15. completeazã şi elibereazã legitimaţiile de serviciu şi adeverinţe privind calitatea de angajat; 16. gestioneazã baza de date privind personalul; 17. rezolvã cererile salariaţilor şi sesizãrile primite pe probleme de personal; 18. asigurã şi întocmeşte formalitaţile privind participarea la cursurile de formare şi perfecţionare profesionalã organizate de instituţiile abilitate; 19. gestioneazã declaraţiile de avere şi declaraţiille de interese. (3) Şeful de serviciu asigurã coordonarea şi îndrumarea subordonaţilor în activitãţile specifice şi îndeplineşte sarcinile generale prevãzute la art. 18.
SECŢIUNEA a 10-a Compartimentul de audit public intern
ART. 14 (1) Compartimentul de audit public intern funcţioneazã în baza Legii privind auditul public intern şi a Normelor generale privind exercitarea activitãţii de audit public intern, este subordonat direct comisarului general şi este condus de un şef de compartiment. (2) Compartimentul de audit public intern se organizeazã numai la nivelul Comisariatului General. (3) Compartimentul de audit intern îşi desfãşoarã activitatea pe baza planului de audit intern anual aprobat de comisarul general. (4) Compartimentul de audit intern elaboreazã raportul de audit intern, pe care îl prezintã comisarului general spre avizare. (5) Auditul intern se exercitã asupra tuturor activitãţilor desfãşurate de Garda Financiarã sau care sunt în responsabilitatea acesteia, asupra activitãţii Comisariatului General, a secţiilor judeţene şi a Secţiei Municipiului Bucureşti. (6) Personalul din cadrul compartimentului de audit public intern îndeplineşte urmãtoarele atribuţii: 1. elaboreazã norme metodologice de audit specifice Gãrzii Financiare, cu avizul Unitãţii Centrale de Armonizare pentru Auditul Public Intern (UCAAPI); 2. elaboreazã proiectul planului anual de audit public intern, îndeplineşte obiectivele, acţiunile şi mãsurile cuprinse în acesta; 3. efectueazã activitãţi de audit public intern pentru a evalua dacã sistemele de management financiar şi control ale Gãrzii Financiare sunt transparente şi sunt conforme cu normele de legalitate, regularitate, economicitate, eficienţã şi eficacitate; 4. informeazã UCAAPI despre recomandãrile neînsuşite de cãtre conducerea secţiilor judeţene şi a Secţiei Municipiului Bucureşti, precum şi despre consecinţele acestora; 5. raporteazã periodic asupra constatãrilor, concluziilor şi recomandãrilor rezultate din activitatea proprie de audit; 6. în cazul constatãrii unor iregularitãţi sau posibile prejudicii, raporteazã imediat conducerii Gãrzii Financiare. (7) În vederea îndeplinirii atribuţiilor specifice, auditorul intern are acces la toate datele şi informaţiile, inclusiv la cele existente în format electronic, pe care le considerã relevante pentru scopul şi obiectivele stabilite pentru activitatea de audit public intern. (8) Compartimentul de audit public intern ajutã conducerea Gãrzii Financiare sã menţinã un sistem de control adecvat prin evaluarea eficacitãţii şi eficienţei acestuia, contribuind la îmbunãtãţirea lui continuã. (9) Şeful de compartiment asigurã coordonarea şi îndrumarea activitãţilor specifice şi îndeplineşte sarcinile generale prevãzute la art. 18.
SECŢIUNEA a 11-a Compartimentul relaţii internaţionale
ART. 15 (1) Compartimentul relaţii internaţionale este condus de un şef de compartiment, subordonat direct comisarului general. Personalul compartimentului are urmãtoarele atribuţii: 1. implementeazã la nivelul Gãrzii Financiare legislaţia specificã unor instituţii similare din Uniunea Europeanã; 2. analizeazã legislaţia europeanã în domeniul prevenirii şi combaterii fraudelor fiscale şi propune mãsuri de armonizare ale acesteia cu activitatea specificã instituţiei; 3. asigurã îndeplinirea la termen a angajamentelor cuprinse în planurile de mãsuri postaderare sau în alte documente programatice ale României sau Uniunii Europene; 4. participã la elaborarea rapoartelor asupra progreselor înregistrate dupã integrarea României în Uniunea Europeanã; 5. asigurã întocmirea documentaţiei necesare cooperãrii cu organele cu atribuţii similare din alte state, precum şi cu organismele de combatere a fraudei din cadrul Uniunii Europene în cauzele de interes comun, potrivit protocoalelor încheiate; 6. colaboreazã cu departamentele specializate (divizii, compartimente, servicii) din cadrul Gãrzii Financiare, al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã şi din Ministerul Economiei şi Finanţelor, în scopul elaborãrii documentelor cu incidenţã în procesul de postaderare a instituţiei; 7. raporteazã, la solicitarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, stadiul realizãrii angajamentelor cuprinse în planurile de mãsuri postaderare; 8. participã, împreunã cu reprezentanţii Ministerului Economiei şi Finanţelor, la sesiunile diverselor grupuri de lucru constituite în domeniul integrãrii europene şi care au incidenţã asupra activitãţii instituţiei. (2) Şeful de compartiment asigurã coordonarea şi îndrumarea subordonaţilor în activitãţile specifice şi îndeplineşte sarcinile generale prevãzute la art. 18.
SECŢIUNEA a 12-a Compartimentul documente secrete
ART. 16 (1) Compartimentul documente secrete este organizat şi functioneazã potrivit prevederilor <>Legii nr. 182/2002 privind protecţia informatiile clasificate, cu modificãrile si completãrile ulterioare, ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 585/2002 pentru aprobarea Standardelor naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România, cu modificãrile ulterioare, şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 781/2002 privind protecţia informaţiilor secrete de serviciu. (2) Compartimentul documente secrete este condus de un şef de compartiment, subordonat comisarului general, care în condiţii obiective poate desemna persoane responsabile cu problemele informaţiilor clasificate. (3) Compartimentul documente secrete asigurã evidenţa, prelucrarea, procesarea, pãstrarea, manipularea, multiplicarea, transmiterea, distrugerea şi arhivarea informaţiilor clasificate. (4) Şeful de compartiment asigurã coordonarea şi îndrumarea subordonaţilor în activitãţile specifice şi îndeplineşte sarcinile generale prevãzute la art. 18.
SECŢIUNEA a 13-a Compartimentul arhivisticã
ART. 17 (1) Compartimentul arhivisticã este condus de un şef de compartiment, subordonat comisarului general, care în condiţii obiective poate desemna persoane responsabile cu problemele de arhivã. Personalul compartimentului are urmãtoarele atribuţii: 1. înregistrarea şi ţinerea evidenţei tuturor documentelor intrate, a actelor întocmite pentru uzul intern, precum şi a celor ieşite, potrivit prevederilor legale; 2. arhivarea în ordine cronologicã a tuturor documentelor de control întocmite de comisari, împreunã cu fişa privind rezultatele controlului; 3. efectuarea grupãrii în unitãţi arhivistice, potrivit problematicii şi termenelor de pãstrare; 4. înfiinţarea şi ţinerea evidenţei tuturor intrãrilor şi ieşirilor de unitãţi arhivistice în registrul special înfiinţat conform <>Legii Arhivelor Naţionale nr. 16/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare; 5. efectuarea predãrii-primirii documentelor pe bazã de proces-verbal, conform modelului prevãzut de <>Legea nr. 16/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare; 6. pãstrarea documentelor create sau deţinute în spaţii special amenajate, în condiţii corespunzãtoare, asigurându-le împotriva distrugerii, degradãrii ori sustragerii; 7. asigurarea respectãrii prevederilor <>Legii nr. 16/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. (2) Şeful de compartiment asigurã coordonarea şi îndrumarea subordonaţilor în activitãţile specifice şi îndeplineşte sarcinile generale prevãzute la art. 18.
SECŢIUNEA a 14-a Atribuţii generale
ART. 18 Personalul cu funcţii de conducere din structurile prevãzute la art. 8-17 şi 21-25 îndeplineşte urmãtoarele atribuţii: 1. organizeazã, coordoneazã, îndrumã şi controleazã activitatea personalului din subordine, îndeplinind atribuţiile prevãzute în fişa postului şi dispoziţiile şefilor ierarhici, şi rãspunde de realizarea acestora la termen şi cu respectarea prevederilor legale; 2. repartizeazã sarcinile şi lucrãrile personalului din subordine, verificã, îndrumã, analizeazã şi avizeazã lucrãrile întocmite în cadrul diviziei, serviciului sau compartimentului, pe care le prezintã conducerii; 3. organizeazã activitatea de elaborare a lucrãrilor încredinţate şi participã efectiv la realizarea acestora; 4. întocmeşte materialele necesare soluţionãrii unor probleme ce sunt de competenţa conducerii Gãrzii Financiare; 5. asigurã colaborarea cu celelalte divizii, servicii şi compartimente din cadrul Gãrzii Financiare; 6. asigurã aplicarea dispoziţiilor legale privind circuitul documentelor şi propune mãsuri pentru pãstrarea acestora pânã la predarea la arhivã; 7. asigurã securitatea documentelor, formularelor, situaţiilor realizate şi a altor lucrãri şi pãstreazã confidenţialitatea informaţiilor pe care le gestioneazã; 8. urmãreşte efectuarea de cãtre personalul din subordine, conform programãrii, a concediilor de odihnã pe anul în curs; 9. îndeplineşte orice alte sarcini de serviciu dispuse de conducerea ierarhicã.
SECŢIUNEA a 15-a Secţiile judeţene şi Secţia Municipiului Bucureşti
SUBSECŢIUNEA 1 Comisarul şef al secţiei
ART. 19 (1) Comisarul şef al secţiei judeţene, respectiv cel al Secţiei Municipiului Bucureşti, se aflã în subordinea directã a comisarului general şi are urmãtoarele atribuţii: 1. organizeazã activitatea secţiei pentru realizarea obiectivelor din cadrul programului de activitate aprobat de comisarul general şi a celor din programul de activitate propriu; 2. numeşte, angajeazã, promoveazã, sancţioneazã şi elibereazã din funcţie personalul de execuţie din subordinea sa. Prin act de delegare în care se precizeazã limitele şi condiţiile delegãrii poate primi de la comisarul general calitatea de ordonator terţiar de credite; 3. organizeazã şi conduce acţiuni de control tematic la ordinul comisarului general; 4. conduce şi coordoneazã controlul operativ şi inopinat, asigurând valorificarea integralã a constatãrilor cuprinse în actele de control; 5. verificã mãsurile dispuse în cadrul acţiunilor de control de cãtre comisarii Gãrzii Financiare; 6. coreleazã şi sistematizeazã propunerile de mãsuri rezultate în urma controalelor efectuate, în scopul asigurãrii îmbunãtãţirii activitãţii secţiilor; 7. verificã periodic modul de îndeplinire a atribuţiilor de cãtre personalul aflat în subordine, calitatea rapoartelor, a notelor, a evaluãrilor şi a sintezelor privind rezultatele controalelor efectuate, în vederea informãrii operative a comisarului general; 8. organizeazã şi efectueazã verificãri cu privire la modul de aplicare şi respectare de cãtre comisari a normelor de lucru pentru personalul Gãrzii Financiare şi a codului de conduitã al personalului cu atribuţii de control; 9. organizeazã şi controleazã modul în care se executã serviciul de permanenţã pe secţie, urmãrind menţinerea stãrii operative şi posibilitatea de intervenţie imediatã; 10. urmãreşte utilizarea creditelor bugetare ce au fost repartizate secţiei de cãtre Comisariatul General conform destinaţiilor legale; 11. propune programul de investiţii şi urmãreşte realizarea programului aprobat; 12. organizeazã controlul financiar-preventiv propriu; 13. propune spre aprobare comisarului general stimulente pentru comisarii şefi adjuncţi; 14. aprobã stimulentele pentru şefii de divizie şi personalul de execuţie din subordine din cadrul secţiei judeţene şi al Secţiei Municipiului Bucureşti, la propunerea şefilor ierarhici; 15. aprobã fişele postului pentru şefii de divizie şi personalul de execuţie din cadrul secţiei; 16. organizeazã activitatea de evaluare a performanţelor profesionale pentru personalul din subordine; 17. urmãreşte modul de folosire a mijloacelor tehnice din dotare, luând mãsurile ce se impun pentru folosirea eficientã, precum şi pentru prevenirea distrugerii acestora; 18. controleazã modul de folosire şi pãstrare a uniformei, a sigiliilor, a ordinului de serviciu, a legitimaţiilor, a insignelor de împuternicire, a însemnelor, potrivit funcţiilor ierarhice; 19. asigurã controlul periodic al armamentului din dotare, al celorlalte mijloace de protecţie şi autoapãrare; 20. programeazã concediile de odihnã pentru personalul din subordine şi urmãreşte efectuarea concediilor de odihnã conform programãrii; 21. asigurã, în conformitate cu legislaţia în vigoare, respectarea normelor de disciplinã de cãtre personalul din subordine, sancţioneazã şi face propuneri comisiei de disciplinã pentru aplicarea de sancţiuni celor care au sãvârşit abateri; 22. colaboreazã în activitatea sa cu direcţia generalã a finanţelor publice, direcţiile de specialitate din cadrul acesteia, cu organele vamale şi cu celelalte instituţii deconcentrate; 23. furnizeazã presei prompt şi complet orice informaţie de interes public care priveşte activitatea secţiei, cu respectarea prevederilor legale privind confidenţialitatea informaţiilor; 24. îndeplineşte oricare alte sarcini primite de la conducerea Comisariatului General. (2) Comisarul şef al secţiei judeţene sau al Secţiei Municipiului Bucureşti poate delega unele din atribuţiile sale unuia dintre comisarii şefi adjuncţi, menţionând expres atribuţiile şi durata acestora, cu informarea comisarului general.
SUBSECŢIUNEA 2 Comisarul şef adjunct
ART. 20 (1) Comisarul şef adjunct este subordonat comisarului şef al secţiei judeţene sau al Secţiei Municipiului Bucureşti şi rãspunde în faţa acestuia pentru activitatea depusã. (2) Comisarul şef adjunct îndeplineşte urmãtoarele atribuţii: 1. conduce şi coordoneazã diviziile din subordine şi rãspunde de îndeplinirea sarcinilor stabilite de cãtre comisarul şef; 2. coordoneazã nemijlocit, conform repartizãrii, activitatea şefilor de divizie din cadrul secţiei şi rãspunde de activitatea acestora; 3. organizeazã şi conduce acţiuni de control la operatorii economici situaţi în raza teritorialã a secţiei Gãrzii Financiare; 4. iniţiazã acţiuni de verificare a modului în care au fost realizate şi valorificate mãsurile dispuse cu ocazia controalelor efectuate; 5. coopereazã, în acţiunile de control desfãşurate, cu celelalte structuri teritoriale de control din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã; 6. conduce şi rãspunde de verificarea sub aspect metodologic a actelor de control încheiate de comisarii din diviziile pe care le coordoneazã; 7. dispune şi coordoneazã soluţionarea sesizãrilor şi reclamaţiilor primite; 8. organizeazã şi controleazã modul în care se executã serviciul de permanenţã pe secţie, urmãrind menţinerea stãrii operative şi intervenţia imediatã; 9. asigurã şi coordoneazã activitatea de dotare, pãstrare şi utilizare a armamentului şi a altor mijloace de autoapãrare; 10. asigurã realizarea programelor sãptãmânale de perfecţionare profesionalã şi de pregãtire fizicã a comisarilor din subordine; 11. organizeazã şi conduce şedinţele de verificare a cunoaşterii şi utilizãrii armamentului din dotare, de formare a deprinderilor de trãgãtori şi de executare a tragerilor; 12. acordã acreditarea ziariştilor şi a reprezentanţilor mijloacelor de informare în masã; 13. îndeplineşte oricare alte sarcini primite de la conducerea ierarhicã. ART. 21 (1) Comisarii din diviziile de control operativ-inopinat îndeplinesc atribuţiile prevãzute la art. 8 alin. (2) pct. 1-15 şi pct. 17-22. (2) Diviziile de control operativ-inopinat sunt conduse de comisari şefi de divizie, care asigurã coordonarea şi îndrumarea subordonaţilor în activitãţile specifice şi îndeplinesc sarcinile prevãzute la art. 8 alin. (3) şi la art. 18. ART. 22 Activitãţile specifice din domeniul financiarcontabil, execuţie bugetarã, achiziţii publice, prevãzute la art. 11, vor fi realizate de experţii financiari-contabili încadraţi în secţiile judeţene şi în Secţia Municipiului Bucureşti, în limita posturilor aprobate prin statele de funcţii, conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 533/2007 , cu modificãrile ulterioare. Pânã la ocuparea posturilor vacante de expert, activitãţile respective vor fi realizate de comisari cu pregãtire economicã în domeniu. ART. 23 Activitãţile specifice din domeniul juridic şi contencios, prevãzute la art. 12, vor fi realizate de comisarii şi consilierii juridici încadraţi în secţiile judeţene şi în Secţia Municipiului Bucureşti, în limita posturilor aprobate prin statele de funcţii, conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 533/2007 , cu modificãrile ulterioare. Pânã la ocuparea posturilor vacante de consilieri juridici, reprezentarea în instanţã va fi asiguratã de cãtre comisari cu pregãtire juridicã din cadrul secţiilor teritoriale respective ale Gãrzii Financiare sau de consilieri juridici din cadrul Comisariatului General, desemnaţi prin decizie a comisarului general. ART. 24 Activitãţile specifice organizãrii şi managementului resurselor umane, prevãzute la art. 13, vor fi realizate de experţi în domeniul resurselor umane, încadraţi în secţiile judeţene şi în Secţia Municipiului Bucureşti, în limita posturilor aprobate prin statele de funcţii, conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 533/2007 , cu modificãrile ulterioare. Pânã la ocuparea posturilor vacante de expert, activitãţile respective vor fi realizate de comisari cu pregãtire economicã sau juridicã în domeniu. ART. 25 Activitãţile de informaticã, documente secrete, arhivisticã, prevãzute la art. 9 alin. (2) pct. 12-14, art. 16 şi 17, vor fi realizate de experţi în domeniu sau, dupã caz, de referenţi, încadraţi în secţiile judeţene şi în Secţia Municipiului Bucureşti, în limita posturilor aprobate prin statele de funcţii, conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 533/2007 , cu modificãrile ulterioare. Pânã la ocuparea posturilor vacante de expert, activitãţile respective vor fi realizate de personalul încadrat cunoscãtor al problematicii respective.
CAP. IV Ocuparea funcţiei publice specifice de comisar şi promovarea profesionalã
ART. 26 (1) Ocuparea funcţiei publice specifice vacante de comisar al Gãrzii Financiare se face cu îndeplinirea condiţiilor privind recrutarea funcţionarilor publici prevãzute de Legea privind Statutul funcţionarilor publici şi conform dispoziţiilor prezentului regulament. (2) Condiţia stãrii de sãnãtate corespunzãtoare pentru ocuparea unei funcţii publice specifice de comisar se atestã pe bazã de examen medical de specialitate şi testare psihologicã, care se efectueazã în unitãţi specializate agreate de Garda Financiarã. Poate participa la concurs candidatul declarat apt din punct de vedere psihologic, medical şi care a obţinut avizul de port armã, în condiţiile legii. (3) Concursul sau examenul pentru ocuparea funcţiei publice specifice de comisar este organizat de Comisariatul General al Gãrzii Financiare. (4) Persoanele care au promovat concursul pentru ocuparea funcţiei publice specifice de comisar debutant vor efectua o perioadã de stagiu, conform prevederilor legale. (5) Comisarii nou-angajaţi vor efectua un curs de pregãtire profesionalã specificã în cadrul Şcolii de Finanţe Publice şi Vamã, cu o duratã de 4 sãptãmâni, având ca programã prelucrarea legislaţiei fiscale şi, respectiv, tehnicile şi metodele de control pe domenii de activitate specifice Gãrzii Financiare. (6) Programa de studiu a cursurilor se va aproba prin decizie a comisarului general şi va cuprinde: a) reguli procedurale de bazã privind metodologia controlului operativ-inopinat efectuat de Garda Financiarã sub forma controlului curent sau/şi tematic; b) tehnici şi proceduri de control specifice activitãţii Gãrzii Financiare; c) domeniile de activitate supuse controlului Gãrzii Financiare; d) acte normative ce reglementeazã în domeniul economic, financiar şi vamal atribuţiile Gãrzii Financiare; e) evaziunea şi frauda fiscalã, forme de manifestare, activitãţile sensibile la evaziune fiscalã, contravenţii şi infracţiuni, cazuisticã; f) acte normative ce reglementeazã domeniul juridic al contravenţiilor. (7) Pentru a participa la concursul sau examenul pentru ocuparea posturilor vacante de conducere în cadrul Gãrzii Financiare, pe lângã condiţiile prevãzute de Legea privind Statutul funcţionarilor publici, candidaţii vor îndeplini şi urmãtoarele condiţii de vechime minimã în funcţii economice sau juridice, astfel: a) 5 ani - pentru funcţiile de comisar general, comisar general prim-adjunct şi comisar general adjunct; b) 5 ani - pentru funcţiile de comisar şef de divizie în Comisariatul General, comisar şef şi, respectiv, comisar şef adjunct la secţiile judeţene şi la Secţia Municipiului Bucureşti; c) 2 ani - pentru funcţia de comisar şef de divizie în cadrul secţiilor judeţene şi al Secţiei Municipiului Bucureşti. (8) Numirea în celelalte funcţii de conducere din cadrul Gãrzii Financiare a comisarilor, a celorlalţi funcţionari publici, precum şi a personalului contractual se face cu respectarea condiţiilor şi procedurilor stabilite de <>Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã, de legislaţia muncii şi de prezentul regulament. (9) Promovarea, avansarea în gradele profesionale, stabilirea nivelului de salarizare, evaluarea performanţelor profesionale, angajarea rãspunderii disciplinare, civile şi penale, dupã caz, pentru comisarii Gãrzii Financiare se fac în condiţiile legii.
CAP. V Drepturile şi îndatoririle personalului
ART. 27 (1) Personalul Gãrzii Financiare care are calitatea de funcţionar public beneficiazã de drepturile recunoscute de Legea privind Statutul funcţionarilor publici, de Statutul comisarului din Garda Financiarã sau, dupã caz, de legislaţia muncii, inclusiv de drepturile salariale stabilite pentru personalul bugetar, şi de stimulente acordate potrivit legii. (2) Personalul contractual din cadrul Gãrzii Financiare beneficiazã de toate drepturile prevãzute de lege, acordate acestei categorii de personal. ART. 28 Personalul Gãrzii Financiare este obligat sã cunoascã şi sã respecte prevederile legale care reglementeazã organizarea şi funcţionarea instituţiei, Statutul comisarului din Garda Financiarã, Statutul funcţionarului public, dispoziţiile prezentului regulament, deciziile, normele de lucru şi procedurile emise de comisarul general, sã exercite atribuţiile stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare şi prin fişa postului, sã îndeplineascã la timp şi în condiţii de calitate îndatoririle profesionale, sã aibã o comportare civilizatã, demnã şi echilibratã în raporturile de serviciu şi în societate. ART. 29 (1) În exercitarea atribuţiilor de serviciu, personalul Gãrzii Financiare are urmãtoarele îndatoriri: a) sã fie loial instituţiei din care face parte, sã respecte principiile statului de drept şi sã apere valorile democraţiei; b) sã îşi îndeplineascã cu profesionalism, imparţialitate şi în conformitate cu legea îndatoririle de serviciu şi sã se abţinã de la orice faptã care ar putea aduce prejudicii persoanelor fizice sau juridice ori prestigiului corpului funcţionarilor publici; c) sã respecte normele de conduitã profesionalã şi civicã prevãzute de lege; d) sã dovedeascã solicitudine şi respect faţã de orice persoanã, sã îşi consacre activitatea profesionalã îndeplinirii cu competenţã, integritate şi corectitudine a îndatoririlor specifice de serviciu prevãzute de lege; e) sã exercite prerogativele funcţiei în scopul cunoaşterii, prevenirii, descoperirii faptelor de evaziune şi de fraudã fiscalã şi luãrii mãsurilor prevãzute de lege pentru diminuarea şi eliminarea acestora, inclusiv pentru sesizarea organelor de urmãrire penalã ori de câte ori apar indiciile sãvârşirii unor infracţiuni în acest domeniu; f) sã respecte prezumţia de nevinovãţie a persoanelor care fac obiectul controlului, sã acţioneze cu competenţã şi profesionalism, sã adopte un comportament civilizat, sã manifeste obiectivitate şi nepãrtinire, sã fie ferm şi exigent. Actele de control întocmite sã prezinte situaţia de fapt constatatã; g) sã respecte dispoziţiile legale referitoare la regimul informaţiilor clasificate şi sã le aplice în mod corespunzãtor documentelor, datelor, informaţiilor şi oricãror alte înscrisuri de care ia cunoştinţã în exerciţiul atribuţiilor de serviciu; h) sã acorde sprijin profesional şi moral colegilor în executarea acţiunilor de control. În cazul unor accidente generate de agresiunile şi/sau de manifestãrile persoanelor ori reprezentanţilor entitãţilor controlate, comisarii prezenţi sunt datori sã intervinã pentru apãrarea colegilor aflaţi în pericol, inclusiv prin utilizarea armamentului din dotare în condiţiile legii, şi sã asigure protecţia şi transportul celor rãniţi la unitatea medicalã cea mai apropiatã; i) sã se abţinã de la orice acte sau fapte de naturã sã îi compromitã demnitatea sau care sã afecteze imaginea instituţiei; j) sã poarte uniforma, însemnele distinctive şi armamentul numai în timpul exercitãrii atribuţiilor de serviciu şi al acţiunilor de control specifice. Încãlcarea acestei prevederi constituie abatere disciplinarã şi se sancţioneazã potrivit prevederilor legale; k) sã respecte prevederile legale referitoare la regimul armelor şi muniţiilor, sã asigure pãstrarea şi conservarea armamentului din dotare şi sã participe la şedinţele de tragere conform planificãrii, în scopul menţinerii şi dezvoltãrii capacitãţii de autoapãrare. Încãlcarea acestor prevederi sau neîndeplinirea obligaţiilor stabilite atrage rãspunderea disciplinarã, civilã sau penalã, dupã caz; l) sã se prezinte la serviciu în afara programului de lucru stabilit, în situaţii justificate de desfãşurarea de acţiuni operative de control, de supraveghere, culegere, investigare şi valorificare a datelor şi informaţiilor în scopul surprinderii în flagrant a faptelor de fraudã şi evaziune fiscalã, în condiţiile reglementate de comisarul general; m) sã prezinte, în condiţiile şi la termenele prevãzute de lege, declaraţia de avere şi declaraţia de interese; n) sã respecte programul de lucru şi sã foloseascã integral şi eficient timpul de muncã pentru îndeplinirea sarcinilor de serviciu; o) sã îşi perfecţioneze cunoştinţele profesionale prin însuşirea reglementãrilor, a procedeelor, a tehnicilor şi a celorlalte deprinderi necesare îndeplinirii la standardele cerute a îndatoririlor de serviciu; p) sã menţinã ordinea şi disciplina la locul de muncã şi sã aibã o ţinutã decentã şi o comportare corectã în relaţiile de serviciu; r) sã cunoascã şi sã respecte atribuţiile comisarului care asigurã serviciul de permanenţã la sediul Gãrzii Financiare; s) sã respecte şi sã punã în aplicare prevederile legii privind conflictul de interese şi regimul incompatibilitãţilor ce pot interveni în exercitarea funcţiei publice. (2) Funcţionarii publici de conducere sunt obligaţi sã sprijine propunerile şi iniţiativele motivate ale personalului din subordine, în vederea îmbunãtãţirii activitãţii autoritãţii sau instituţiei publice în care îşi desfãşoarã activitatea, precum şi a calitãţii serviciilor publice oferite cetãţenilor. (3) Personalului Gãrzii Financiare îi este interzis ca în sediile Gãrzii Financiare: a) sã participe sau sã faciliteze participarea la organizarea de întruniri politice; b) sã participe sau sã faciliteze participarea la organizarea de manifestaţii sau afişarea de materiale care nu au legãturã cu activitatea Gãrzii Financiare; c) sã foloseascã surse de foc sau sã fumeze în alte spaţii decât cele special amenajate; d) sã intre, în afara orelor de program, în sediile Gãrzii Financiare, fãrã aprobarea sau informarea prealabilã a şefului ierarhic; e) sã pãrãseascã sediile Gãrzii Financiare, în timpul programului de lucru, fãrã aprobarea şefului ierarhic; f) sã întreprindã acţiuni care pun în primejdie siguranţa sediilor Gãrzii Financiare şi a personalului; g) sã introducã persoane strãine, fãrã îndeplinirea formalitãţilor prevãzute de normele privind accesul în sediul Gãrzii Financiare. (4) În cadrul procesului de gestionare, utilizare şi întreţinere a echipamentelor şi maşinilor din dotare, personalul Gãrzii Financiare are şi urmãtoarele îndatoriri: a) sã cunoascã cu stricteţe normele tehnice de exploatare şi întreţinere a autoturismelor, instalaţiilor, echipamentelor de calcul din dotare, pentru evitarea defectãrii acestora şi a eventualelor accidente; b) sã foloseascã potrivit prescripţiilor tehnice şi instrucţiunilor de utilizare echipamentele şi bunurile materiale din dotare şi sã evite risipa de materiale consumabile. (5) Încãlcarea cu vinovãţie a obligaţiilor de serviciu, inclusiv a normelor de comportare în sediile Gãrzii Financiare, constituie abatere disciplinarã şi se sancţioneazã conform prevederilor legislaţiei în vigoare. (6) Personalul Gãrzii Financiare rãspunde patrimonial, în temeiul normelor şi principiilor rãspunderii civile contractuale, pentru pagubele materiale aduse Gãrzii Financiare, din vina şi în legãturã cu munca prestatã; dispoziţiile din legislaţia muncii şi din <>Legea nr. 188/1999 , republicatã, condiţiile şi procedura de angajare a rãspunderii, cauzele care nu atrag rãspunderea şi termenele de prescripţie se aplicã în mod corespunzãtor. (7) Nerespectarea obligaţiilor care decurg din clauza de confidenţialitate atrage rãspunderea personalului Gãrzii Financiare, atât în perioada executãrii serviciului, cât şi dupã încetarea acestuia, în conformitate cu prevederile legale. (8) Personalul Gãrzii Financiare rãspunde contravenţional şi penal pentru sãvârşirea faptelor contravenţionale sau infracţionale sancţionate ca atare prin actele normative în vigoare. ART. 30 Personalului Gãrzii Financiare care are calitatea de funcţionar public îi sunt aplicabile dispoziţiile Codului de conduitã al personalului cu atribuţii de control şi ale Codului de conduitã al funcţionarilor publici.
CAP. VI Dispoziţii finale
ART. 31 Prevederile prezentului regulament se completeazã de drept cu dispoziţiile aplicabile din reglementãrile legale în vigoare privind organizarea şi funcţionarea Gãrzii Financiare, cu prevederile cuprinse în <>Legea nr. 188/1999 , republicatã, cu normele generale şi speciale din <>Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu prevederile cuprinse în Statutul comisarului din Garda Financiarã, cu deciziile, normele de lucru şi procedurile emise de comisarul general şi cu dispoziţiile interne date de şefii ierarhici în legãturã cu îndeplinirea atribuţiilor de serviciu şi cu respectarea normelor de conduitã. ART. 32 (1) Personalul Gãrzii Financiare are obligaţia sã cunoascã prevederile prezentului regulament, sã respecte normele de lucru şi pe cele de comportare în timpul serviciului, sã contribuie la exercitarea funcţiilor şi la realizarea obiectivelor Gãrzii Financiare. (2) Comisarii generali adjuncţi, comisarii şefi de divizie din cadrul Comisariatului General, comisarii şefi ai secţiilor judeţene şi cel al Secţiei Municipiului Bucureşti vor lua mãsuri de aducere la cunoştinţa întregului personal din subordine a prevederilor prezentului regulament. (3) Persoanele care exercitã funcţii de conducere în cadrul Gãrzii Financiare vor urmãri modul de aplicare a prevederilor prezentului regulament şi vor prezenta, ori de câte ori este nevoie, propuneri de modificare sau de completare a acestuia. (4) Fişa postului pentru fiecare funcţie din cadrul Gãrzii Financiare, întocmitã dupã modelul aprobat de comisarul general, va conţine atribuţiile concrete stabilite pentru fiecare salariat. (5) Circuitul documentelor între compartimentele funcţionale din cadrul Gãrzii Financiare şi arhivarea acestora se vor stabili prin decizie a comisarului general. ___________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email